מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ערבים - פרא אדם?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מרץ 16, 2017 7:42 pm

ידוע שרבותינו הראשונים והאחרונים מתייחסים לעמי ערב כאל עם 'פראי אדם', שאלו תכונות נפשם כפי שניתנו ע"י הבורא. (וא"ז סתירה שהם היו בעלי חכמה מרובה בתקופת תור הזהב של יהדות ספרד).
גם מצאנו שהשוו לשפלות (י' קבין של זימה ירדו לעולם - ט' נטלו ערביא).

אמנם בתורה נאמר והוא יהיה 'פרא אדם' על ישמעאל בלבד, האם יש מקור שכל בני קטורה נכללים בהגדרה זו?
ואולי אפשר שרובא דרובא של ערביא הם דוקא בני ישמעאל, ובני קטורה לא רבו כ"כ, וכמו שהובטח לאברהם על ישמעאל 'ועל פני כל אחיו ישכון' (אחיו מסתמא אלו שאר בני קטורה).
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ו' מרץ 17, 2017 12:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי אום אני חומה » ה' מרץ 16, 2017 10:03 pm

בני קטורה שולחו קדמה אל ארץ קדם. אולי זה בכלל לארצות המזרח הודו כו'?

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי הרואה » ה' מרץ 16, 2017 11:35 pm

בני ישמעאל נעשו ראש לבני קטורה (ע"פ כל אחיו נפל), וגם הערבים כיום מיחסים עצמם אל ישמעאל, וגם בראשונים נקראים בדרך כלל ישמעאלים. וכנראה גם בני קטורה שהתערבו עמם למדו מדרכיהם כפי שעינינו רואות בחוש. ייתכן שאם היו ישמעאלים מזוקקים, היו גרועים יותר (קשה לצייר בחוש).

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מרץ 17, 2017 12:07 am

אום אני חומה כתב:בני קטורה שולחו קדמה אל ארץ קדם. אולי זה בכלל לארצות המזרח הודו כו'?

יש להבדיל בין 'ארץ קדם' ובני קדם, לבין 'ארץ בני קדם' ו'הר הקדם'
'ארץ קדם' (ברא' כה ו) היא למזרח ארץ כנען, לשם שלח אברהם את בני קטורה. וזוהי ערביא הנקראת כך עד היום (ערב הסעודית וכל המדבר עד בבל).
'ארץ בני קדם' (ברא' כט א) או 'הר הקדם' (ברא' י ל) מושב בני שם, זהו המזרח כולל המזרח הרחוק.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ו' מרץ 17, 2017 12:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי לייטנר » ו' מרץ 17, 2017 12:08 am

ראב"ע בראשית טז יב

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי דרומי » ו' מרץ 17, 2017 12:09 am

האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מרץ 17, 2017 12:27 am

דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...

כאן כתוב הפוך
viewtopic.php?f=51&t=32482#p348412

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי דרומי » ו' מרץ 17, 2017 12:33 am

התכוונתי לדברי האבן עזרא בפ' תולדות כז, מ בסופו:

היום יקראו אנשי מצרים ושבא וארץ עילם ישמעאלים, ואין בהם מי שהוא מזרע ישמעאלים כי אם מתי מעט.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ו' מרץ 17, 2017 12:43 am

דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...


קראתי לפני שנים מחקר גינאולוגי הטוען שרוב המוסלמים בעולם אינם מזרע ישמעאל.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' מרץ 17, 2017 12:49 am

מכון חכמי ספרד כתב:
דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...


קראתי לפני שנים מחקר גינאולוגי הטוען שרוב המוסלמים בעולם אינם מזרע ישמעאל.

לא צריך שום מחקר כדי לדעת שמאתיים חמישים מיליוני אינדונזים, פלוס מאתיים מיליוני פקיסטנים, פלוס שמונים מיליוני פרסים ועוד שמונים מיליוני טורקים - אינם מזרע ישמעאל... וזאת רשימה חלקית ביותר כמובן.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' מרץ 17, 2017 1:03 am

קו ירוק כתב:ידוע שרבותינו הראשונים והאחרונים מתייחסים לעמי ערב כאל עם 'פראי אדם', שאלו תכונות נפשם כפי שניתנו ע"י הבורא. (וא"ז סתירה שהם היו בעלי חכמה מרובה בתקופת תור הזהב של יהדות ספרד).
גם מצאנו שהשוו לשפלות (י' קבין של זימה ירדו לעולם - ט' נטלו ערביא).

אמנם בתורה נאמר והוא יהיה 'פרא אדם' על ישמעאל בלבד, האם יש מקור שכל בני קטורה נכללים בהגדרה זו?
ואולי אפשר שרובא דרובא של ערביא הם דוקא בני ישמעאל, ובני קטורה לא רבו כ"כ, וכמו שהובטח לאברהם על ישמעאל 'ועל פני כל אחיו ישכון' (אחיו מסתמא אלו שאר בני קטורה).

ראב"ע (בראשית לז כח) כתב:כי המדינים יקראו ישמעאלים, וכן אמר על מלכי מדין "כי ישמעאלים הם" (שופטים ח כד)

רשב"ם (שם פסוק לו) כתב:והמדנים מכרו אותו אל מצרים. מדן ומדיין וישמעאלים אחים היו, ומדן וישמעאלים אחד הם לפי הפשט, לכך הוא אומר כי מדנים מכרוהו וישמעאלים הורידוהו שמה, כי שניהם אחד הם לפי הפשט.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי איתן » ו' מרץ 17, 2017 1:17 am

סגי נהור כתב:
מכון חכמי ספרד כתב:
דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...


קראתי לפני שנים מחקר גינאולוגי הטוען שרוב המוסלמים בעולם אינם מזרע ישמעאל.

לא צריך שום מחקר כדי לדעת שמאתיים חמישים מיליוני אינדונזים, פלוס מאתיים מיליוני פקיסטנים, פלוס שמונים מיליוני פרסים ועוד שמונים מיליוני טורקים - אינם מזרע ישמעאל... וזאת רשימה חלקית ביותר כמובן.

מסתמא הוא התכוון לערבים ולא למוסלמים. על כל פנים איני יודע איך אפשר לעשות מחקר מי מזרע ישמעאל ומי לא. אולי הוא התכוון שרוב אלו שמכונים ערבים בימינו אינם מצאצי תושבי חצי האי ערב ,אלו מאומות הכבושות שהתבללו בערביים כובשיהם.

נ.ב. האם מצאנו חבר ליעב"ץ שגר איטלקי אסור בישראלית משום לא יבוא? לא שידוע לי. אם יש בית דין שחושש לזה אשמח לדעת. וכי יעלה על הדעת שמישהו מחז"ל היה אוסר רומאי משום אדומי? אתמהה.
כנ"ל ישמעלים.
שו"ת שאילת יעבץ חלק א סימן מו
התפ"ה לפ"ק. על דבר הגר שבא מארץ איטליא /איטליה/, נסתפקתי אם מותר בישראלית.

כי צ"ע אולי יש לחוש בזמן הזה שלא לקבל גרים מרומיים ומארצות שסביבות רומי שידוע שנתיישבו מאדומיים, ועל כן אנו קוראין אותן מלכות אדום, לפי שבאים מזרע אדום וגזעם ושרשם מבני עשו, כנודע וזה מוסכם גם באומות. וכן היא מפורסמת בשם אדום בדברי חז"ל, (וע"ס משמיע ישועה) ומצא הספק מקום לחול שלא יבוא להם בקהל ה' אלא דור שלישי. על פי מ"ש אני בס"ד במשנה דסוף ידים, שזו היתה מחלוקת ר"נ ור"י דמאן דאסר דייק מדכתיב עמוני ומואבי ביוד היחס ולא כתיב עמון ומואב, לומר שכל הנקרא בשמם נאסר, שידוע שאין אומה ולשון שלא נתערבו בה מאומות אחרות. ואעפ"כ נקראין כולן בשם האומה שנטמעו ביניהם, והכתוב אסרן לכל הדרים בארץ עמון ומואב אליבא דר"ג, ואף ר"י דשרי היינו מטעמא דמפרש קרא להדיא על אשר לא קדמו, מכלל שלא אסר אלא הבאין מאותן כפויי טובה (ועמ"ש בעז"ה בדרוש שדרשתי ופירשתי במאמר ת"ע רשות או חובה) משא"כ באדומי שלא נתנה תורה טעם לאיסורו, אלא להיתרו אחר ג' דורות, ועוד אף דמפרש קרא כי אחיך הוא, הרי הם מוחזקים בבני עשו, כדאמרינן או בטולך או בטולא דבר עשו והיינו רומיים, וכן בדוכתי טובא משמע הכי בדרז"ל, וגם הם עצמם מודים באחוה. ותו בר מן כל דין אפי' לא היו קרויים אדום, ניחוש להו למיעוטא בדוכתייהו היכי דקביעי, הני נמי חשיבי קביעי התם, ואפי' ר"י אפשר דמודה. אפי' בעמון ומואב במקומן, היכי דהוו קביעי, כמו שהוכחתי שם בראיה ברורה מספ"ק דיבמות, דאפי' לא אזלינן בתר שמא חיישינן להו.

ואי משום שגם הרומיים הללו (אף שהיו ידועים בשמותם למשפחותם על בית אבותם לבני אדום בזמן חכמי המשנה) בדורותינו כבר עברו עליהם גלגולים ובלבולים מאומות שונות ומלחמות רבות ועצומות, משו"ה לא בטיל להו קביעותם לענ"ד. ותדע מדפסיק הרא"ש ז"ל גבי מצרי שאסורו נוהג גם בזמננו. עם שגם עליהם עבר כוס המלחמות מגוים רבים ועצומים הרבה פעמים, ולא עוד שנעקרה מלכותם ושמם לגמרי, שהרי ארץ מצרים לישמעאלים תחשב היום. והגרים בה ישמעאלים יקראו בשמם. ואעפ"כ באסורם הם עומדים לדעת הרא"ש והעומדים בשטתו, לפי שלא מצינו להם גלות שלמה שתבטל קביעותם לגמרי. כמו בלבול וחורבן דסנחריב ונ"נ =ונבודכנצר= שהגלו גלות שלמה, מה שלא נמצא כמוהם במלכים שאחריהם הנלחמים באויביהם שאם היו מתגברים עליהם ומנצחים אותם, לא היו מגרשים התושבים מארץ מגורתם להגלותם. אף אם העבירום על דתם. ולכן שוב לא בטלה חזקת קביעותם, ואדומים דרומי נמי דכוותייהו ודו"ק.

על כן נ"ל שראוי לצאת ידי ספק של תורה. ולמנוע מהשיאו ישראלית. אלא יחזר אחר גיורת, הלא כה דברי הטרוד יעב"ץ ס"ט בחפזי כות"ב מבלי עיון.

נ.ב.ב. הינה אבן עזרא שצוטט לעיל, בשלמותו:
אבן עזרא בראשית פרק כז
וישנים שלא הקיצו משנת האולת יחשבו, כי אנחנו בגלות אדום, ולא כן הדבר, רק אדום היה תחת יד יהודה, וכן כתוב ויפשע אדום מתחת יד יהודה (מ"ב ח, כב). גם יואב הכרית כל זכר באדום (מ"א יא, טז). ובעבור שהי' תחת יד יהודה שמחו ביום אידינו והי' אומרים לבבליים ערו ערו עד היסוד בה (תה' קלז, ז). ויותר היה קשה על ישראל החרפה שהיה אדום מחרף אותם, מרעתם. וכן טעם שישי ושמחי בת אדום (איכה ד, כא), ג"כ אל תשמח לבני יהודה (עובדיה א, יב), גם בימי הורקנס הזקן שמם שומרי ירושלים, והכניסם בברית מילה. גם בימי אגריפס כאשר נלכדה ירושלים באו גדודי אדום לעזור ליהודה, ואומה שהגלתנו הוא מזרע כתים וכן אמר המתרגם וצים מיד כתים (במד' כד, כד), והיא מלכות יון בעצמה כאשר פי' בס' דניאל. והי' אנשים מתי מספר, שהאמינו באמונה חדשה, וכאשר האמינו בימי קוסטנטין שחדש כל הדת ולא הי' בעולם שישמרו התורה החדשה חוץ מאדומיים. ג"כ יקראו היום אנשי מצרים ושבא וארץ עילם ישמעאלים, ואין בהם מי שהוא, מזרע ישמעאלים כי אם מתי מעט:

כמובן שחידושו שאדומיים היה נוצרים הראשונים זה דבר... בלי בסיס.
נ.ב.ב.ב. כזכור לי רב אחד אמר לי שרמב"ן אומר בפירושו לתורה שרומי נקראת אדום משום שמלכיה היו מאדום. כמדומני שהתכוון לרומולוס ורמוס מייסדי הרומי.
אולי הכוונה לכאן:
רמב"ן בראשית פרק לו
אבל מה שאמרו בפרקי רבי אליעזר (לח) בשכר שפינה את כליו מפני יעקב אחיו נתן לו מאה מדינות משעיר ועד מגדיאל, ומגדיאל זו רומי שנאמר אלוף מגדיאל אלוף עירם. כוונתם בזה מה שהודעתיך כמה פעמים, כי היו המקרים בראשונים רמז לזרעם. והנה אלה האלופים האחרונים עשרה עם מגדיאל, רמז שיהיו מלכי אדום בממשלתם במלכות הרביעית עשרה, ימלכו על ארץ אדום, והעשירי מהם ימלוך על רומי, ומשם תתפשט אחרי כן מלכותם על כל העולם:

איני יודע.
נ.ב.ב.ב.ב. פעם מישהו אמר לי שראה באחד מספרי מחקר שחז"ל קראו לרומי אדום. משום שהורדוס היה אדומי וחיילי רומי היו אלו שהבטיחו את מלכותו. לכן גם להם התחילו לקרוא אדומיים.
נ.ב.ב.ב.ב.ב. ופעם שמעתי הסבר שלמה חז"ל דימו באגדות את רומי לאדום - משום שראו ביחסים בין יעקב לעשיו אב טיפוס של יחסים בין ישראל לעמים. כשמישהו קטן ניצל בזכות ביטחון בה'.

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי משה נטע » ו' מרץ 17, 2017 2:30 am

איתן כתב:כמובן שחידושו שאדומיים היה נוצרים הראשונים זה דבר... בלי בסיס.

ללא בסיס? לענ"ד אבן עזרא לבד הוא בסיס, חוץ משהיה קרוב יותר לתקופה ההיא וידע יותר טוב מה קרה.
הוא מזכיר במפורש שמדבר בימי קוסטנטין הרומאי, וכנראה מכנה אותם אדום כמו רבים, הרי הם היו הממלכה הראשונה שקבלה עליה את הנצרות.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מרץ 17, 2017 9:07 am

נ.ב.ב.ב.ב. פעם מישהו אמר לי שראה באחד מספרי מחקר שחז"ל קראו לרומי אדום. משום שהורדוס היה אדומי וחיילי רומי היו אלו שהבטיחו את מלכותו. לכן גם להם התחילו לקרוא אדומיים.

הורדוס לא היה מזרע אדום.
האדומים ששכנו בדרום יהודה עד לכיבוש של יוחנן החשמונאי, היו גזע ערבי, שאחרי חורבן הבית הראשון והגלות, חדר צפונה והתנחל בדרום יהודה (עד קו רוחב עין גדי-חברון-מרישה/בית גוברין).
יוחנן החשמונאי אילץ אותם להתגייר, או שישמיד ויגרש אותם מיהודה, והם העדיפו להתגייר.
כנראה שגירותם נחשבת כגירות של ממש (לא מצאנו בחז"ל לא כך).

אדום התפשט באירופה, ולכן אנו מוצאים במג' מגילה 'גרמניה של אדום'.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי ישנו » ו' מרץ 17, 2017 9:58 am

קו ירוק כתב:אדום התפשט באירופה, ולכן אנו מוצאים בגמ' מגילה 'גרמניה של אדום'.

כבר נכב"ב שגרמניא של אדום הכוונה גרמניה שהיא המחסום של אדום דהיינו רומי, ובמדרש רבה איתא גרמניא וברבריא של אדום.

מאיר נפתלי
הודעות: 232
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 11:20 am

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי מאיר נפתלי » ו' מרץ 17, 2017 10:12 am

הרד״ל בפירושו לפרקי דרבי אליעזר פרק ל׳ (מאות מ״ו והלאה) מבאר את החלוקה בין שתי קבוצות של צאצאי ישמעאל, מאשתו הראשונה ומאשתו השניה. יעויי״ש.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי איתן » ו' מרץ 17, 2017 10:18 am

שכחתי להביא את רד"ק עמוס פרק א:
(ו) כה אמר - על הגלותם גלות שלמה להסגיר לאדום, אמרו כי זאת הנבואה ניבא על חורבן בית שני כי היו פלטי' מגלות טיטוס והיו בורחים דרך ארץ פלשתים שהיא סמוכה לא"י הפלשתים היו לוקחים אותם ומסגירים אותם ביד אדום כי טיטוס ומחנהו אדומים היו רובם, וזהו גלות שלמה שלא נשארה פלטה להם שלא גלו כי בחרבן בית ראשון לא ראינו זה, וזכר עזה ואשדוד ואשקלון ועקרון ולא זכר גת כי למלכי יהודה היתה כמו שכתוב, ואמר כי רובם שבו לדת ישראל, ואשר לא שבו עליהם נאמר ואבדו שארי' פלשתי':

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי הרואה » ו' מרץ 17, 2017 12:22 pm

ישנו כתב:
קו ירוק כתב:אדום התפשט באירופה, ולכן אנו מוצאים בגמ' מגילה 'גרמניה של אדום'.

כבר נכב"ב שגרמניא של אדום הכוונה גרמניה שהיא המחסום של אדום דהיינו רומי, ובמדרש רבה איתא גרמניא וברבריא של אדום.

מה התכוונת "המחסום של אדום"?
הגרמנים מייחסים עצמם לברברים הקדמונים. היטלר ימ"ש היה מדבר על כך הרבה.
הגרמנים גם מייחסים את עצמם כהמשך של "הקיסרות הרומית הקדושה".

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' מרץ 17, 2017 1:20 pm

כתב יהושע ענבל:

העם האיטלקי לא היה קיים וידוע עד התקופה הפרסית, וסימניו האנתרופולוגיים יותר שמיים מאשר יפתיים.

2) באנציקלופדיה ערך איטליה מצאתי כתוב כי היוצרים את העם האיטלקי הם שלשה: כנענים דוברי עברית שהגיעו לאיטליה, אטרוסקים, יוונים. אין לי מושג מה המקור של הידיעה הזו, אבל אני מניח שלא הסתמכו שם על אגדת חז"ל. בכל אופן היוונים והאטרוסקים היו יחידה נפרדת בתקופה הרומית. והכנענים לא דברו עברית. אמנם המואבים דברו עברית כפי שמלמדת כתובת מישע.

3) שבט אדום, הוגלה מעל אדמתו כנראה החל מימי סנחריב ובעיקר בכיבוש הבבלי ולא חזר אליה לעולם. ראה איכה (ד כא) "שישי ושמחי בת אדום יושבת בארץ עוץ גם עלייך תעבור כוס", העובדה שאדום התנכלו לישראל בשעת חרבן בית ראשון מוזכרת גם בתהלים קלז' ויחזקאל כה יב' (ומאושרת מן הארכיאולוגיה, ראה אטלס כרטא לתקופת המקרא מפה 163. י"א שזו כוונת עובדיה א יא. מוזכר גם בעזרא החיצוני ד מה). אדום ישבו בארץ עוץ שאינה ארצם (בלוח העמים עוץ היא מארצות יפת) ועדיין זוהו כאדום. ועל כל זה מעיד גם מלאכי (א): הלא אח עשיו ליעקב נאם ה' ואהב את יעקב ואת עשיו שנאתי ואשים את הריו שממה ואת נחלתו לתנות מדבר כי תאמר אדום רששנו ונשוב ונבנה חרבות כה אמר ה' צבאות המה יבנו ואני אהרוס". וכאן מפורש כי בתקופה הפרסית היתה ארץ אדום שוממה, אבל העם האדומי היה קיים, ומלאכי מתנבא כי אין לאדום לנסות לשוב לבנות חרבות כמו ישראל כי ה' שונאם וגזר עליהם גלות. (סוף מר זה של ממלכת אדום כבר נובא ע"י הנביאים יואל ד יט, יחזקאל לה טו, עובדיה, ועמוס).

4) האגדה היהודית היחידה המביאה פרט מוחשי המקשר את אדום לעשיו היא ביוסיפון שנתחבר בימי הביניים. האברבנאל טוען כי לשמות שמביא יוסיפון יש הקבלה להיסטוריה הרומאית בו מוזכר אחד האבות המיסדים שבא מן המזרח, וכן לגבי תאריך ביאתו.

5) בקשר לדעתם של הרומאים עצמם, מצטט אברבנאל אחד מאבות הכנסיה ("ניקולאב המפרש הגדול שלהם") שזיהה את איטליה עם אדום. במסכת ע"ז י: מסופר כי אנטונינוס בשיחתו עם רבי החשיב עצמו לצאצא אדום.

6) מקור נוסף על הקשר בין עמי האיזור לאברהם, מוזכר בספר חשמונאים (א יב), כאשר כרתו ברית עם ספרטה שלחו להם החשמונאים כי נמצא בדברי הימים שהם בני אברהם, (קדמוניות היהודים יד' י', כג'. שם יג' ה',ח). גם עם הרומאים כרתו החשמונאים ברית כמוזכר בחשמונאים שם, וכן בע"ז ח:. והשלכה מעשית לכך: יסון הכהן הגדול נמלט לספרטה "יען אשר הם קרובים אל עמו".

7) מענינים גם הממצאים על אבות האיטלקים: "תושבי טרמרה עסקו בחקלאות.. בין הממצאים בולטות חרב פיפיות ארוכה וסיכה סגורה. השיטתיות וההנדסיות שבתכניותיהם של ישובי טרמרה יש בהן כדי להעיד על כך שבהם ישבו אבות האיטלקים (הרומאים), מוצאה של אוכלוסיה זו שנוי עדיין במחלוקת החוקרים", (אנצ"ע ערך טרמרה). אבותיהם של האיטלקים, היו קבוצה שמוצאה לא ידוע, והצטיינה בסדר ושיטתיות, בצד חרב פיפיות ארוכה.




ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי ישנו » ו' מרץ 17, 2017 1:30 pm

הרואה כתב:
ישנו כתב:
קו ירוק כתב:אדום התפשט באירופה, ולכן אנו מוצאים בגמ' מגילה 'גרמניה של אדום'.

כבר נכב"ב שגרמניא של אדום הכוונה גרמניה שהיא המחסום של אדום דהיינו רומי, ובמדרש רבה איתא גרמניא וברבריא של אדום.

מה התכוונת "המחסום של אדום"?
הגרמנים מייחסים עצמם לברברים הקדמונים. היטלר ימ"ש היה מדבר על כך הרבה.
הגרמנים גם מייחסים את עצמם כהמשך של "הקיסרות הרומית הקדושה".

כתוב בגמ' זממו אל תפק זו היא גרממיא של אדום, ויש פי' אל תוציא את זממו (מלשון מזימה) של גרמניה שהיא אדום, אבל פירוש הגמ' הוא כמבואר במד"ר, שזממו מלשון זמם, שגרמניא הם המחסום של אדום, שאלמלא המלחמות של הגרמנים עם אדום [רומי] היו האדומיים מנצחים את העולם כולו.
מה שהיטלר ייחס את עצמו למישהו זה מאוד מעניין, אבל כנראה לא הייתה לו איזה מסורת נעלמת על כך, ובפרט שאחרי שהתערבו האומות כבר אין שום משמעות לייחוס שהיה או לא היה.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מרץ 17, 2017 2:01 pm

יצאנו לאשכול אחר.
גם לפי החכמים דשם, רומי שלטה גם בגרמניה וללא ספק התרחבו מאוד. (ואגב, ה'אדומים' בדרום יהודה היו ערבים. ואדום שסנחריב בלבל, הגיעה לאירופה)

עיקרו של האשכול הוא על הערבים..

אגב, היטורים עם מבני ישמעאל התקיימו כממלכה גדולה וחזקה עוד בתקופתו של הורדוס ואחריו, ושלטו כבחלקים נרחבים של עבר הירדן, הבשן, החרמון והלבנון.
לראשונה הצליח הורדוס בעזרת צבא זמרוס הבבלי ('טרכון זמרה' - בריית התחומין) למגר אותם מהבשן ולצמצם את ממלכתם.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי איתן » ו' מרץ 17, 2017 3:05 pm

אפרקסתא דעניא כתב:כתב יהושע ענבל:
2) באנציקלופדיה ערך איטליה מצאתי כתוב כי היוצרים את העם האיטלקי הם שלשה: כנענים דוברי עברית שהגיעו לאיטליה, אטרוסקים, יוונים. אין לי מושג מה המקור של הידיעה הזו, אבל אני מניח שלא הסתמכו שם על אגדת חז"ל. בכל אופן היוונים והאטרוסקים היו יחידה נפרדת בתקופה הרומית. והכנענים לא דברו עברית. אמנם המואבים דברו עברית כפי שמלמדת כתובת מישע.



מצרף צילום מאנציקלופדיה העברית כרך ב' טור 731. אמנם גם כתוב שם שהיו שבטים אחרים לפני כן. גם צור ואדום הם מושגים שונים.
קו ירוק כתב:גם לפי החכמים דשם, רומי שלטה גם בגרמניה וללא ספק התרחבו מאוד. (ואגב, ה'אדומים' בדרום יהודה היו ערבים. ואדום שסנחריב בלבל, הגיעה לאירופה

לאיפה סנחריב הגלה אותם? הרי לא לאירופה.

נ.ב. באנצ"ת ערך אדום מובא שביראים השלם סי' מג. שהסתפק שאולי האדומים נשארו במקומם ואסורים. וכרגגע איני יכול לבדוק את מראה מקום.
קבצים מצורפים
Italia.png
Italia.png (97.71 KiB) נצפה 6859 פעמים

בריה נמוכה
הודעות: 490
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: ערבים - פרא אדם?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' נובמבר 06, 2023 9:53 am

בלקוטי שיחות חט"ו ע' 153 איתא
בני ישמעאל טוענים שמערת המכפלה שייכת להם, כצאצאיו של אברהם. כמה תשובות לטענה זו: א) לישמעאל לא הייתה זכות ירושה כלל, כי הוא בן השפחה, ואין בן השפחה יורש. ב) לישמעאל אין כל קשר לשרה, וממילא אין לו קשר למערה שנקנתה בעבור קבורת שרה. ג) רובם המכריע של הערבים הגרים בארץ-ישראל ובשכנותה אינם צאצאי ישמעאל, כדברי הראב"ע (בראשית כז,מ): "ואין בהם מי שהוא מזרע ישמעאלים כי אם מתי מעט".

יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי יהודהא » ב' נובמבר 06, 2023 10:48 pm

איתן כתב:
סגי נהור כתב:
מכון חכמי ספרד כתב:
דרומי כתב:האבן עזרא אומר שרוב הערביים היום בכלל לא קשורים לישמעאל. יבואו הבקיאים ויציינו מראה מקום מדוייק...


קראתי לפני שנים מחקר גינאולוגי הטוען שרוב המוסלמים בעולם אינם מזרע ישמעאל.

לא צריך שום מחקר כדי לדעת שמאתיים חמישים מיליוני אינדונזים, פלוס מאתיים מיליוני פקיסטנים, פלוס שמונים מיליוני פרסים ועוד שמונים מיליוני טורקים - אינם מזרע ישמעאל... וזאת רשימה חלקית ביותר כמובן.

מסתמא הוא התכוון לערבים ולא למוסלמים. על כל פנים איני יודע איך אפשר לעשות מחקר מי מזרע ישמעאל ומי לא. אולי הוא התכוון שרוב אלו שמכונים ערבים בימינו אינם מצאצי תושבי חצי האי ערב ,אלו מאומות הכבושות שהתבללו בערביים כובשיהם.
'.



כיון שעלה ..

א.
השבוע שאלו על רשי בוירא: וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם – כַּסָּבוּר שֶׁהֵם עַרְבִיִּים שֶׁמִּשְׁתַּחֲוִים לַאֲבַק רַגְלֵיהֶם, וְהִקְפִּיד שֶׁלֹּא לְהַכְנִיס עֲבוֹדָה זָרָה לְבֵיתוֹ...
ובמדרש : וישא עיניו וירא שלושה מלאכים ...ואחד בדמות ערבי..

והרי בתורה "ערבי" כלל אינו מוזכר ! יותר מכך - רש"י מדבר על כך כשישמעאל עדיין לא נולד ! ?
נכון אין כאן קושיא , שכן צאצאי ישמעאל שגרו בערב המכונים בתורה ישמעאלים [בראשית לז:כה וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד ]- מכונים בהמשך השנים ערביים ,וגם רשי נקט לשון זו.

אבל בנך הערבים מוכרים 14\ 13 פעמים: 5\6 בנביאים - ולראשונה [במלכים] בישעיהו ואחכ בירמיה וביחזקאל.
ועוד בכתובים 3 בנחמיה ,ו 5 בדברי הימים כדלהלן.

ב.
בנביאים
מלכים י,טו.
לְבַד֙ מֵאַנְשֵׁ֣י הַתָּרִ֔ים וּמִסְחַ֖ר הָרֹֽכְלִ֑ים וְכׇל־מַלְכֵ֥י הָעֶ֖רֶב וּפַח֥וֹת הָאָֽרֶץ..
למצודות הָעֶ֖רֶב הם הערבים. ויש חולקים . מעניינת זהותם של "מֵאַנְשֵׁ֣י הַתָּרִ֔ים" שלפי האברבנאל הם הטטרים.
ועל הטטרים והיהודים בהמשך בעזהי.



ישעיהו יג, כ
לֹֽא־תֵשֵׁ֣ב לָנֶ֔צַח וְלֹ֥א תִשְׁכֹּ֖ן עַד־דּ֣וֹר וָד֑וֹר וְלֹֽא־יַהֵ֥ל שָׁם֙ עֲרָבִ֔י וְרֹעִ֖ים לֹא־יַרְבִּ֥צוּ שָֽׁם׃
ישעיהו כא, יג
מַשָּׂ֖א בַּעְרָ֑ב בַּיַּ֤עַר בַּעְרַב֙ תָּלִ֔ינוּ אֹֽרְח֖וֹת דְּדָנִֽים׃
ירמיהו ג, ב
שְׂאִֽי־עֵינַ֨יִךְ עַל־שְׁפָיִ֜ם וּרְאִ֗י אֵיפֹה֙ .. עַל־דְּרָכִים֙ יָשַׁ֣בְתְּ לָהֶ֔ם כַּעֲרָבִ֖י בַּמִּדְבָּ֑ר וַתַּחֲנִ֣יפִי אֶ֔רֶץ בִּזְנוּתַ֖יִךְ וּבְרָעָתֵֽךְ׃
ירמיהו כה, כד
וְאֵ֖ת כׇּל־מַלְכֵ֣י עֲרָ֑ב וְאֵת֙ כׇּל־מַלְכֵ֣י הָעֶ֔רֶב הַשֹּׁכְנִ֖ים בַּמִּדְבָּֽר׃ [לרדק- נראה שהיו שניים גם עֲרָ֑ב וגם עֶ֔רֶב..]
יחזקאל כז, כא
עֲרַב֙ וְכׇל־נְשִׂיאֵ֣י קֵדָ֔ר הֵ֖מָּה סֹחֲרֵ֣י יָדֵ֑ךְ בְּכָרִ֤ים וְאֵילִים֙ וְעַתּוּדִ֔ים בָּ֖ם סֹחֲרָֽיִךְ׃

בכתובים
נחמיה ב, יט
וַיִּשְׁמַע֩ סַנְבַלַּ֨ט הַחֹרֹנִ֜י וְטֹבִיָּ֣ה ׀ הָעֶ֣בֶד הָֽעַמּוֹנִ֗י וְגֶ֨שֶׁם֙ הָֽעַרְבִ֔י וַיַּלְעִ֣גוּ לָ֔נוּ וַיִּבְז֖וּ עָלֵ֑ינוּ וַיֹּאמְר֗וּ מָֽה־הַדָּבָ֤ר הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר אַתֶּ֣ם עֹשִׂ֔ים הַעַ֥ל הַמֶּ֖לֶךְ אַתֶּ֥ם מֹרְדִֽים׃
נחמיה ד, א
וַיְהִ֣י כַאֲשֶׁ֣ר שָׁמַ֣ע סַנְבַלַּ֡ט וְ֠טוֹבִיָּה וְהָעַרְבִ֨ים וְהָעַמֹּנִ֜ים וְהָאַשְׁדּוֹדִ֗ים כִּֽי־עָלְתָ֤ה אֲרוּכָה֙ לְחֹמ֣וֹת יְרוּשָׁלִַ֔ם כִּי־הֵחֵ֥לּוּ הַפְּרֻצִ֖ים לְהִסָּתֵ֑ם וַיִּ֥חַר לָהֶ֖ם מְאֹֽד׃
נחמיה ו, א
וַיְהִ֣י כַאֲשֶׁ֣ר נִשְׁמַ֣ע לְסַנְבַלַּ֣ט וְ֠טוֹבִיָּה וּלְגֶ֨שֶׁם הָֽעַרְבִ֜י וּלְיֶ֣תֶר אֹֽיְבֵ֗ינוּ כִּ֤י בָנִ֨יתִי֙ אֶת־הַ֣חוֹמָ֔ה וְלֹא־נ֥וֹתַר בָּ֖הּ פָּ֑רֶץ גַּ֚ם עַד־הָעֵ֣ת הַהִ֔יא דְּלָת֖וֹת לֹא־הֶעֱמַ֥דְתִּי בַשְּׁעָרִֽים׃


דברי הימים ב ט, יד
לְבַ֞ד מֵאַנְשֵׁ֧י הַתָּרִ֛ים וְהַסֹּחֲרִ֖ים מְבִיאִ֑ים וְכׇל־מַלְכֵ֤י עֲרַב֙ וּפַח֣וֹת הָאָ֔רֶץ מְבִיאִ֛ים זָהָ֥ב וָכֶ֖סֶף לִשְׁלֹמֹֽה׃
דברי הימים ב יז, יא
וּמִן־פְּלִשְׁתִּ֗ים מְבִיאִ֧ים לִֽיהוֹשָׁפָ֛ט מִנְחָ֖ה וְכֶ֣סֶף מַשָּׂ֑א גַּ֣ם הָֽעַרְבִיאִ֗ים מְבִיאִ֥ים לוֹ֙ צֹ֕אן אֵילִ֔ים שִׁבְעַ֤ת אֲלָפִים֙ וּשְׁבַ֣ע מֵא֔וֹת וּתְיָשִׁ֕ים שִׁבְעַ֥ת אֲלָפִ֖ים וּשְׁבַ֥ע מֵאֽוֹת׃ פ
דברי הימים ב כא, טז
וַיָּ֨עַר יְהוָ֜ה עַל־יְהוֹרָ֗ם אֵ֣ת ר֤וּחַ הַפְּלִשְׁתִּים֙ וְהָ֣עַרְבִ֔ים אֲשֶׁ֖ר עַל־יַ֥ד כּוּשִֽׁים׃
דברי הימים ב כב, א
וַיַּמְלִיכוּ֩ יוֹשְׁבֵ֨י יְרוּשָׁלִַ֜ם אֶת־אֲחַזְיָ֨הוּ בְנ֤וֹ הַקָּטֹן֙ תַּחְתָּ֔יו כִּ֤י כׇל־הָרִאשֹׁנִים֙ הָרַ֣ג הַגְּד֔וּד הַבָּ֥א בָֽעַרְבִ֖ים לַֽמַּחֲנֶ֑ה וַיִּמְלֹ֛ךְ אֲחַזְיָ֥הוּ בֶן־יְהוֹרָ֖ם מֶ֥לֶךְ יְהוּדָֽה׃ פ
דברי הימים ב כו, ז
וַיַּעְזְרֵ֨הוּ הָֽאֱלֹהִ֜ים עַל־פְּלִשְׁתִּ֧ים וְעַל־ הערביים הַיֹּשְׁבִ֥ים בְּגוּר־בָּ֖עַל וְהַמְּעוּנִֽים׃


ג.
האזכור הראשון של הערבים בכתבי הגויים הוא מכתובת אשורית משנת 853 לפנה"ס (המונולית מכורח), בה המלך שלמנסר השלישי
מונה את "גינדיבּוּ מלך ארץ-ערב" בין השליטים שהוא הביס בקרב קרקר.

ולסיכום
לכאורה - בתחילה זה היה כינוי ליושבי המדבר. אולם מאז שזרעו של ישמעאל התיישב במדבריות אלו כמו שכתוב: "וְאֵלֶּה שְׁנֵי חַיֵּי יִשְׁמָעֵאל ..וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו: וַיִּשְׁכְּנוּ מֵחֲוִילָה עַד שׁוּר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם בֹּאֲכָה אַשּׁוּרָה עַל פְּנֵי כָל אֶחָיו נָפָל", והתנהג כיושבי המדבר, כנאמר "פרא אדם ידו בכל ויד כל בו". נקראו הישמעאלים יושבי ערב.

ונתנו ידידים
הודעות: 1141
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: ערבים - פרא אדם

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' נובמבר 08, 2023 7:10 am

יהודהא כתב:
כיון שעלה ..

א.
השבוע שאלו על רשי בוירא: וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם – כַּסָּבוּר שֶׁהֵם עַרְבִיִּים שֶׁמִּשְׁתַּחֲוִים לַאֲבַק רַגְלֵיהֶם, וְהִקְפִּיד שֶׁלֹּא לְהַכְנִיס עֲבוֹדָה זָרָה לְבֵיתוֹ...
ובמדרש : וישא עיניו וירא שלושה מלאכים ...ואחד בדמות ערבי..

והרי בתורה "ערבי" כלל אינו מוזכר ! יותר מכך - רש"י מדבר על כך כשישמעאל עדיין לא נולד ! ?
נכון אין כאן קושיא , שכן צאצאי ישמעאל שגרו בערב המכונים בתורה ישמעאלים [בראשית לז:כה וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד ]- מכונים בהמשך השנים ערביים ,וגם רשי נקט לשון זו.

אבל בנך הערבים מוכרים 14\ 13 פעמים: 5\6 בנביאים - ולראשונה [במלכים] בישעיהו ואחכ בירמיה וביחזקאל.
ועוד בכתובים 3 בנחמיה ,ו 5 בדברי הימים כדלהלן.

ב.
בנביאים
מלכים י,טו.
לְבַד֙ מֵאַנְשֵׁ֣י הַתָּרִ֔ים וּמִסְחַ֖ר הָרֹֽכְלִ֑ים וְכׇל־מַלְכֵ֥י הָעֶ֖רֶב וּפַח֥וֹת הָאָֽרֶץ..
למצודות הָעֶ֖רֶב הם הערבים. ויש חולקים . מעניינת זהותם של "מֵאַנְשֵׁ֣י הַתָּרִ֔ים" שלפי האברבנאל הם הטטרים.
ועל הטטרים והיהודים בהמשך בעזהי.



ישעיהו יג, כ
לֹֽא־תֵשֵׁ֣ב לָנֶ֔צַח וְלֹ֥א תִשְׁכֹּ֖ן עַד־דּ֣וֹר וָד֑וֹר וְלֹֽא־יַהֵ֥ל שָׁם֙ עֲרָבִ֔י וְרֹעִ֖ים לֹא־יַרְבִּ֥צוּ שָֽׁם׃
ישעיהו כא, יג
מַשָּׂ֖א בַּעְרָ֑ב בַּיַּ֤עַר בַּעְרַב֙ תָּלִ֔ינוּ אֹֽרְח֖וֹת דְּדָנִֽים׃
ירמיהו ג, ב
שְׂאִֽי־עֵינַ֨יִךְ עַל־שְׁפָיִ֜ם וּרְאִ֗י אֵיפֹה֙ .. עַל־דְּרָכִים֙ יָשַׁ֣בְתְּ לָהֶ֔ם כַּעֲרָבִ֖י בַּמִּדְבָּ֑ר וַתַּחֲנִ֣יפִי אֶ֔רֶץ בִּזְנוּתַ֖יִךְ וּבְרָעָתֵֽךְ׃
ירמיהו כה, כד
וְאֵ֖ת כׇּל־מַלְכֵ֣י עֲרָ֑ב וְאֵת֙ כׇּל־מַלְכֵ֣י הָעֶ֔רֶב הַשֹּׁכְנִ֖ים בַּמִּדְבָּֽר׃ [לרדק- נראה שהיו שניים גם עֲרָ֑ב וגם עֶ֔רֶב..]
יחזקאל כז, כא
עֲרַב֙ וְכׇל־נְשִׂיאֵ֣י קֵדָ֔ר הֵ֖מָּה סֹחֲרֵ֣י יָדֵ֑ךְ בְּכָרִ֤ים וְאֵילִים֙ וְעַתּוּדִ֔ים בָּ֖ם סֹחֲרָֽיִךְ׃

אמור להיות 5/7 בנביאים כי גם במלכים וגם בירמיה יש לך הערב עם סגול


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים