מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טבילה עבור אחרים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי דרומי » ש' אפריל 29, 2017 11:30 pm

דברי שמר פשוטים מעצמם, כשם שפשוט שיש הבדל עצום לדינא בין טבילת אשה לטבילת איש, וכל מה שדובר באשכול זה מלכתחילה לא עלה על דעת אף אחד לקשר את זה לדין טבילת אשה שהוא מדאורייתא וחיובו כרת, אלא רק לטבילת איש שאינה חובה גמורה וברובא דרובא היא מדת חסידות בלבד. וגם בזה כמובן שלא עלה על דעת אף אדם נורמלי לשלוח שליח עבורו, ולא הובאו אלא הנהגות מצדיקים שכל הנהגתם היתה פלאית ואין אנו יכולים ללמוד מהם כפשוט.

אך להעיר לקושטא דמילתא שמצינו לגבי טבילת איש, שהנוהג לטבול בכל בוקר לפני התפילה ואינו יכול מסיבה מסויימת כתבו בספרים שילמד כמה משניות במסכת מקוואות וזה כמו 'תחליף' לטבילה. וכמדומה שעצה זו היא רק בנוגע לטבילה בעלמא ולא לטבילה שהיא מצד תקנת עזרא שאז יש את העצה של תשעה קבין. [ולגבי טבילת אשה הרי פשוט וברור שאין כל מקום לתחליפים, וכל הנידון הוא רק לגבי טבילת איש]

יבנה
הודעות: 3669
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי יבנה » ש' אפריל 29, 2017 11:37 pm

בקרו טלה כתב:
יבנה כתב:מישהו יכול להעלות את נחלתנו מהשבוע שאמור להמשיך לדון בענין?

תודה רבה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' מאי 03, 2017 6:06 pm

יבנה כתב:מישהו יכול להעלות את נחלתנו מהשבוע שאמור להמשיך לדון בענין?

והנה מה שהגיע עתה
קבצים מצורפים
נחלתנו - ריא - פר' אח''ק.pdf
(218.32 KiB) הורד 230 פעמים

ספרים וועלט
הודעות: 1216
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' מאי 07, 2017 5:36 am

מנהגי קודש - רוזין
קבצים מצורפים
1.PNG
1.PNG (24.96 KiB) נצפה 3994 פעמים
2.PNG
2.PNG (154.37 KiB) נצפה 3994 פעמים
נערך לאחרונה על ידי ספרים וועלט ב א' מאי 07, 2017 5:51 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ספרים וועלט
הודעות: 1216
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' מאי 07, 2017 5:50 am

ף

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מאי 17, 2017 8:57 am

מענין לענין
IMG_20170517_085352625~2.jpg
IMG_20170517_085352625~2.jpg (1.11 MiB) נצפה 3938 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 17, 2017 9:04 am

קראקובער כתב:מענין לענין
IMG_20170517_085352625~2.jpg

וכאן זה מסופר על רא"ש הורוויץ.
[ובגדולי הדורות (שטרן) הועבר הסיפור לרח"ש דוויך].

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ד' יוני 14, 2017 9:14 pm

נראה לי שהוא כדאי להעתיק מה שנדפס בחודש בחדשו שיצא לאור על ידי איחוד חסידי מונקאטש חודש אדר שנה ב' בענין טבילה במקוה עבור אחרים:

רבינו הקדוש בעל מנחה אלעזר זי"ע מבקש בצוואתו - להוסיף טבילה אחת לטובת נשמתו וזה-לשונו (באות יט) ״וגם שיזכירו אותי בעת טבילתם במקוה יטבלו נא טבילה אחה במחשבתם לטובת טהרת נפשי רוחי ונשמתי ויזכירו שמי ושם אבי זי״ע״.

והנה, אחרי הסתלקותו של רבינו זי״ע, נלאו מאד תלמידי רבינו זי״ע למצוא מקור לדבריו ־ שיש ענין בטבילה לטבול לעילוי ולטובת נשמה.

פעם, תחת אחד השיחים, ציין כ״ק אדמו"ר שליט״א לדברי רבינו בעל בני יששכר בספר והיה ברכה (ברכות משנה ו' ד״ה א״ל איני, ועיין גם־כן בפתח עינים להחיד״א ז״ל ברכות פרק ב' ט"ז, ב') על המשנה שרבן גמליאל רחץ לילה ראשונה שמתה אשתו, אמרו לו תלמידיו, למדתנו רבינו שאבל אסור לרחוץ, אמר להם איני כשאר בני אדם אסטניס אני, כתב הקדוש מוהר"ר שמשון מאוסטרפליא בשם הקדמונים שרבי גמליאל היו מעוברים בו ששה נשמות גדולים יקרי ערך, נשמת אברהם אבינו ע״ה ונשמת רב סימון בר אבא ונשמת רב טביומי ונשמת נחום ונשמת יהודא ונשמת רב סחורה, ולכן היה רבן גמליאל רוחץ לעולם לכבוד ותיקון נשמות אלו ועל-פי-זה רמז הקדוש שמשון מאוסטרפליא במשנה שלכן טבל גם בלילה שמתה אשתו ש א'סטני״ס אני׳ ר"ת אברהם אבינו, רב סימון, רב טביומי, נחום, יהודא, רב סחורה, ולכבודם ותקונם מוכרח לרחוץ לעילוי נפשם שעלו מן הרחצה.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי שערי חכמה » ד' יוני 14, 2017 9:27 pm

נראה שאין כאן מחלוקת בין כל הדעות שהובאו לעיל, וכללא דמילתא כך הוא:
לענין טהרה, פשיטא שטבילתו של זה אינה מטהרת את שולחו.
ומ"מ, בהנחה שהטבילה נחשבת כמצוה או מעשה טוב אפשר לעשות אותו לזכות אדם אחר, כשם שאפשר ללמוד או לתת צדקה לזכות פלוני.
ומעתה נראה שאף סגולת הטבילה נזקפת במשהו לטובת השולח או זה שטבלו לזכותו, וממילא לענין תוספת קדושה מהני קצת שיטבול אחר לזכותו.

יבנה
הודעות: 3669
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי יבנה » ד' יוני 14, 2017 10:32 pm

צבי-שפייר כתב:נראה לי שהוא כדאי להעתיק מה שנדפס בחודש בחדשו שיצא לאור על ידי איחוד חסידי מונקאטש חודש אדר שנה ב' בענין טבילה במקוה עבור אחרים:

רבינו הקדוש בעל מנחה אלעזר זי"ע מבקש בצוואתו - להוסיף טבילה אחת לטובת נשמתו וזה-לשונו (באות יט) ״וגם שיזכירו אותי בעת טבילתם במקוה יטבלו נא טבילה אחה במחשבתם לטובת טהרת נפשי רוחי ונשמתי ויזכירו שמי ושם אבי זי״ע״.

והנה, אחרי הסתלקותו של רבינו זי״ע, נלאו מאד תלמידי רבינו זי״ע למצוא מקור לדבריו ־ שיש ענין בטבילה לטבול לעילוי ולטובת נשמה.

פעם, תחת אחד השיחים, ציין כ״ק אדמו"ר שליט״א לדברי רבינו בעל בני יששכר בספר והיה ברכה (ברכות משנה ו' ד״ה א״ל איני, ועיין גם־כן בפתח עינים להחיד״א ז״ל ברכות פרק ב' ט"ז, ב') על המשנה שרבן גמליאל רחץ לילה ראשונה שמתה אשתו, אמרו לו תלמידיו, למדתנו רבינו שאבל אסור לרחוץ, אמר להם איני כשאר בני אדם אסטניס אני, כתב הקדוש מוהר"ר שמשון מאוסטרפליא בשם הקדמונים שרבי גמליאל היו מעוברים בו ששה נשמות גדולים יקרי ערך, נשמת אברהם אבינו ע״ה ונשמת רב סימון בר אבא ונשמת רב טביומי ונשמת נחום ונשמת יהודא ונשמת רב סחורה, ולכן היה רבן גמליאל רוחץ לעולם לכבוד ותיקון נשמות אלו ועל-פי-זה רמז הקדוש שמשון מאוסטרפליא במשנה שלכן טבל גם בלילה שמתה אשתו ש א'סטני״ס אני׳ ר"ת אברהם אבינו, רב סימון, רב טביומי, נחום, יהודא, רב סחורה, ולכבודם ותקונם מוכרח לרחוץ לעילוי נפשם שעלו מן הרחצה.

מדבריהם למדנו חידושים נוספים, שניתן לטבול גם עבור מי שלא נולד עדיין, ושהיה להם שמות לפני שנולדו.

יבנה
הודעות: 3669
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי יבנה » ד' יוני 14, 2017 10:35 pm

שערי חכמה כתב:נראה שאין כאן מחלוקת בין כל הדעות שהובאו לעיל, וכללא דמילתא כך הוא:
לענין טהרה, פשיטא שטבילתו של זה אינה מטהרת את שולחו.
ומ"מ, בהנחה שהטבילה נחשבת כמצוה או מעשה טוב אפשר לעשות אותו לזכות אדם אחר, כשם שאפשר ללמוד או לתת צדקה לזכות פלוני.
ומעתה נראה שאף סגולת הטבילה נזקפת במשהו לטובת השולח או זה שטבלו לזכותו, וממילא לענין תוספת קדושה מהני קצת שיטבול אחר לזכותו.

נראה שלא הסתכלת בדפים שהובאו לעיל שמפורש בהם שעשו שליחות לפטור ממצות דאורייתא שנתחייבו בהם כמו נטילת לולב ושינה בסוכה וכדומה.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי שערי חכמה » ד' יוני 14, 2017 10:48 pm

יבנה כתב:
שערי חכמה כתב:נראה שאין כאן מחלוקת בין כל הדעות שהובאו לעיל, וכללא דמילתא כך הוא:
לענין טהרה, פשיטא שטבילתו של זה אינה מטהרת את שולחו.
ומ"מ, בהנחה שהטבילה נחשבת כמצוה או מעשה טוב אפשר לעשות אותו לזכות אדם אחר, כשם שאפשר ללמוד או לתת צדקה לזכות פלוני.
ומעתה נראה שאף סגולת הטבילה נזקפת במשהו לטובת השולח או זה שטבלו לזכותו, וממילא לענין תוספת קדושה מהני קצת שיטבול אחר לזכותו.

נראה שלא הסתכלת בדפים שהובאו לעיל שמפורש בהם שעשו שליחות לפטור ממצות דאורייתא שנתחייבו בהם כמו נטילת לולב ושינה בסוכה וכדומה.

לא ראיתי מי שכתב ששליחות מועילה לפטור מנטילת לולב וכדומה, [ואם כתב הבל כתב], אולי כוונתך לטבילה לפני נטילת לולב?

יבנה
הודעות: 3669
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי יבנה » ד' יוני 14, 2017 10:59 pm

שערי חכמה כתב:
יבנה כתב:
שערי חכמה כתב:נראה שאין כאן מחלוקת בין כל הדעות שהובאו לעיל, וכללא דמילתא כך הוא:
לענין טהרה, פשיטא שטבילתו של זה אינה מטהרת את שולחו.
ומ"מ, בהנחה שהטבילה נחשבת כמצוה או מעשה טוב אפשר לעשות אותו לזכות אדם אחר, כשם שאפשר ללמוד או לתת צדקה לזכות פלוני.
ומעתה נראה שאף סגולת הטבילה נזקפת במשהו לטובת השולח או זה שטבלו לזכותו, וממילא לענין תוספת קדושה מהני קצת שיטבול אחר לזכותו.

נראה שלא הסתכלת בדפים שהובאו לעיל שמפורש בהם שעשו שליחות לפטור ממצות דאורייתא שנתחייבו בהם כמו נטילת לולב ושינה בסוכה וכדומה.

לא ראיתי מי שכתב ששליחות מועילה לפטור מנטילת לולב וכדומה, [ואם כתב הבל כתב], אולי כוונתך לטבילה לפני נטילת לולב?

viewtopic.php?f=51&t=33159#p356690

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי שערי חכמה » ד' יוני 14, 2017 11:32 pm

עכשיו ראיתי למה כוונתך, ואכן כפי ששיערתי לא כתב דמהני שליחות לפטור, אלא שאם א"א לקיים יש מעלה מסויימת לעשות שליח, וזה כעין בחינת הטהרה הנמשכת למי שטבלו בשבילו, ולא יותר.
אגב, בענין זה יש לציין את דברי הגמ' בסוכה (לא.): לא מצא אתרוג לא יביא לא פריש ולא רמון ולא דבר אחר וכו'. מעשה בבני כרכין שהיו מורישין את לולביהן לבני בניהן. אמרו לו משם ראיה? אין שעת הדחק ראיה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' מרץ 01, 2019 5:01 pm

צבי-שפייר כתב:נראה לי שהוא כדאי להעתיק מה שנדפס בחודש בחדשו שיצא לאור על ידי איחוד חסידי מונקאטש חודש אדר שנה ב' בענין טבילה במקוה עבור אחרים:

רבינו הקדוש בעל מנחה אלעזר זי"ע מבקש בצוואתו - להוסיף טבילה אחת לטובת נשמתו וזה-לשונו (באות יט) ״וגם שיזכירו אותי בעת טבילתם במקוה יטבלו נא טבילה אחה במחשבתם לטובת טהרת נפשי רוחי ונשמתי ויזכירו שמי ושם אבי זי״ע״.

והנה, אחרי הסתלקותו של רבינו זי״ע, נלאו מאד תלמידי רבינו זי״ע למצוא מקור לדבריו ־ שיש ענין בטבילה לטבול לעילוי ולטובת נשמה.

פעם, תחת אחד השיחים, ציין כ״ק אדמו"ר שליט״א לדברי רבינו בעל בני יששכר בספר והיה ברכה (ברכות משנה ו' ד״ה א״ל איני, ועיין גם־כן בפתח עינים להחיד״א ז״ל ברכות פרק ב' ט"ז, ב') על המשנה שרבן גמליאל רחץ לילה ראשונה שמתה אשתו, אמרו לו תלמידיו, למדתנו רבינו שאבל אסור לרחוץ, אמר להם איני כשאר בני אדם אסטניס אני, כתב הקדוש מוהר"ר שמשון מאוסטרפליא בשם הקדמונים שרבי גמליאל היו מעוברים בו ששה נשמות גדולים יקרי ערך, נשמת אברהם אבינו ע״ה ונשמת רב סימון בר אבא ונשמת רב טביומי ונשמת נחום ונשמת יהודא ונשמת רב סחורה, ולכן היה רבן גמליאל רוחץ לעולם לכבוד ותיקון נשמות אלו ועל-פי-זה רמז הקדוש שמשון מאוסטרפליא במשנה שלכן טבל גם בלילה שמתה אשתו ש א'סטני״ס אני׳ ר"ת אברהם אבינו, רב סימון, רב טביומי, נחום, יהודא, רב סחורה, ולכבודם ותקונם מוכרח לרחוץ לעילוי נפשם שעלו מן הרחצה.

יש בס' אגן הסהר על הגר"א גנחובסקי זצ"ל בתחילת ח"ב בהערה, שכך הורה לא' מתלמידיו כדברי אדמו"ר ממונקאטש הנ"ל. ואינו תח"י.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי קראקובער » א' יולי 07, 2019 12:02 pm

ש"מ ששליח עושה שליח..
חתול.JPG
חתול.JPG (103.65 KiB) נצפה 2683 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: טבילה עבור אחרים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 07, 2019 12:12 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:
צבי-שפייר כתב:נראה לי שהוא כדאי להעתיק מה שנדפס בחודש בחדשו שיצא לאור על ידי איחוד חסידי מונקאטש חודש אדר שנה ב' בענין טבילה במקוה עבור אחרים:

רבינו הקדוש בעל מנחה אלעזר זי"ע מבקש בצוואתו - להוסיף טבילה אחת לטובת נשמתו וזה-לשונו (באות יט) ״וגם שיזכירו אותי בעת טבילתם במקוה יטבלו נא טבילה אחה במחשבתם לטובת טהרת נפשי רוחי ונשמתי ויזכירו שמי ושם אבי זי״ע״.

והנה, אחרי הסתלקותו של רבינו זי״ע, נלאו מאד תלמידי רבינו זי״ע למצוא מקור לדבריו ־ שיש ענין בטבילה לטבול לעילוי ולטובת נשמה.

פעם, תחת אחד השיחים, ציין כ״ק אדמו"ר שליט״א לדברי רבינו בעל בני יששכר בספר והיה ברכה (ברכות משנה ו' ד״ה א״ל איני, ועיין גם־כן בפתח עינים להחיד״א ז״ל ברכות פרק ב' ט"ז, ב') על המשנה שרבן גמליאל רחץ לילה ראשונה שמתה אשתו, אמרו לו תלמידיו, למדתנו רבינו שאבל אסור לרחוץ, אמר להם איני כשאר בני אדם אסטניס אני, כתב הקדוש מוהר"ר שמשון מאוסטרפליא בשם הקדמונים שרבי גמליאל היו מעוברים בו ששה נשמות גדולים יקרי ערך, נשמת אברהם אבינו ע״ה ונשמת רב סימון בר אבא ונשמת רב טביומי ונשמת נחום ונשמת יהודא ונשמת רב סחורה, ולכן היה רבן גמליאל רוחץ לעולם לכבוד ותיקון נשמות אלו ועל-פי-זה רמז הקדוש שמשון מאוסטרפליא במשנה שלכן טבל גם בלילה שמתה אשתו ש א'סטני״ס אני׳ ר"ת אברהם אבינו, רב סימון, רב טביומי, נחום, יהודא, רב סחורה, ולכבודם ותקונם מוכרח לרחוץ לעילוי נפשם שעלו מן הרחצה.

יש בס' אגן הסהר על הגר"א גנחובסקי זצ"ל בתחילת ח"ב בהערה, שכך הורה לא' מתלמידיו כדברי אדמו"ר ממונקאטש הנ"ל. ואינו תח"י.


לא הבנתי למה צריך ראיה על זה. מי שסובר שיש עניין להרבות בטבילות מאיזה טעם שיהיה. כלומר שהווי איזה שהוא צד מצווה ואם יש בזה צד מצווה למה אי אפשר לעשות לע"נ האדמו"ר ממונקאטש.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים