מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חילול שבת במירון

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חילול שבת במירון

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' מאי 17, 2017 1:22 pm

דרומי כתב:כבוד הרב המשיב, כלום אינך יודע כי כל מעשה של חילול שבת בפני עצמו עולם מלא הוא.

ברור שלא נצליח לעצור לגמרי, אך כל מיעוט בחילול שבת הוא דבר עצום. ברור שאם היו דוחים את ההדלקה מ-1 ל-4 (על דרך משל. איני מעודכן בפרטים) היה אפשר למעט בחילול השבת, ותו לא מידי.

שיניתי את מיקום הדגש. ואסביר: ברור שכל דחייה של ההדלקה בחצי שעה, מאפשרת למעט בחילולי השבת. אך כלל וכלל לא ברור שזה אכן היה ממעט בפועל בחילולי השבת. זאת, כיון שלמשטרה יש מחוייבות לסדר הציבורי ולאבטחה - לפי ראות עיניה, הרבה יותר מאשר לשמירת השבת.

ולכן, לכאורה הסיבה היחידה לדחות את ההדלקה לסביבות השעה 1 בלילה היא כדי למנוע חילולי שבת מחוייבים כאשר אנשים שיהיו במרכז הארץ ירצו להספיק את ההדלקה.

מבקש לדעת
הודעות: 363
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: חילול שבת במירון

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ד' מאי 24, 2017 10:50 am

ברים כתב:
שומע ומשמיע כתב:הרב ברים במחילה ואהבה אתה ממש מעצבן אותי, נורא.
מדברים פה על חילול שבת המוני, כן?!
מה זו שלוות הנפש הזו וההסטה של הנושא לדיון על חסידים וליטאיים.
לא יודע על איזה משמר ליל שבועת אתה מדבר, אם לי היה נידון כזה, אני בטוח שהיייתי נרתע מאד מלקיים ליל משמר שיגרור חילול שבת.
לפחות הייתי מקיים על זה ישיבת חירום, ודן בנושא ומחפש פתרונות.
ומה הבעיהלדחות את ההדלקה לבוקר? איך לא הופכים את העולם כדי למצוא פתרונות?
[קריאה לציבור לא להגיע עד לפנות בוקר/ סגירת המתחם עד לפנות בוקר/ סיכום עם האוטובוסים. וכו' וכו']

אענה לך במחילה ובאהבה כפולה ומכופלת!
סייגתי מלכתחילה את דברי אך ורק באופן שפוסקי ההלכה מתירים את הדבר ללא סייג, וחזקה על האדמור מבויאן שהוכיח את טוהר דרכו גם בזמנים לא פשוטים וד"ל, שמה שעושה נעשה עפ"י פוסקים מובהקים.

טענתי שאנשים שאין להם כלל רגש לעניין מירון, ואולי להיפך, אינם רשאים לדון את העולים ע"כ שהרגשים שלהם למירון מדחיקים הרגש של חילול שבת בהיתר, וע"כ הבאתי הוכחה מחג השבועות, שבעניין שההרגש שלהם קיים גם הם מגיבים באופן שונה, ואין ע"כ תשובה של ממש.

אחרון חביב והוא העיקר.
זווית ראייתי היא של אדם המצוי אצל מירון הרבה, ואת משטרת ישראל מכירני מתוקף עיסוקי היטב.
גם בשנה שלג בעומר חל ביום שני, הם נערכים כמה ימים קודם בהיקף נרחב, השיקולים שם רחוקים מאד מלהיות מקצועיים או עניינים, הכל לפי חישובי קרדיט או הגדלת תקציבים, ואם נודיע על דחיית ההדלקות הם יחללו שבת כדי לאכוף את מניעת הכניסה למירון תוך סגירת כבישים נרחבת (זה הדבר היחיד שהם עושים במקצועיות ובחפץ לב).
וע"כ אם באנו לכלכל צעדינו עפ"י הגוף המסואב ומסורבל הזה לא מצאנו ידינו ורגלינו בכל אופן שיהיה, וע"כ לענ"ד מה שהכרחי מותר משום פיקוח נפש, וכל היתר הלעיטהו לרשע ויסאב עצמו לדעת.

השאלה של חילול השם בדבר שאינו אסור ע"פ תורה תלויה בהסברה נטו וזהו תפקידנו.


בס"ד

סלח לי על הבוטות, אבל דבריך הם חוצפה מחרידה כלפי התורה הקדושה בצמה. כולל חוסר דעת ואווילות (כמובן שאינני בא לשכנע אותך אלא את החברים שמא אי מי ידבק בעקירת התורה).
המבחן מהו נכון או לאו ומה אסור או לאו, איננה מי הוא האדם שאצלו הדבר חושב וכדומה, אלא מה יחס תורתינו הקדושה לכך.
ההקבלה ואפשרות ליחס בין שמירת שבת לבין שמירת לג בעומר הוא אפילו לא טיפה מול האוקיינוס.
לג בעומר במירון לא כתוב בתורה שבכתב ולא שבע"פ לא בש"ס ולא בזוה"ק, ואף באידרא קדישא שנאמר יום הילולא דילי, לא נאמר ל"ג בעומר מפורש. ובודאי לא כתוב שם לעלות לציון.
המקור הוא מורנו ר' חיים ויטאל ע"ה שכתב שנהגו ישראל לעלות למירון ביום לג בעומר, וכן נהג האר"י הקדוש ועוד גדולים. אבלן לא יצא מגדר מנהג.
אינני מדבר על 'הרמז' מחכו עלי' במערבא שנכתב בדף לג. (שאת דפי הגמרא סידר נוצרי).
השבת היא המצוה שנאמרה ראשונה לכל עוד במעשה בראשית, היא המאורה בעשרת הדברות ממש, המחללה הרי הוא כגוי וכעע"ז לכל דבריו, "ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם כי ששת ימים עשה הוי"ה את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת ונפש".
הזעזוע שלך לדחות את לג בעומר הקדוש, בגלל שאתה מאלו שנהגו בכך - הוא חוצפה מחרידה כלפי התורה שכאילו אתה הקובע את המדד לכל דבר.
האם ביררת למשל (לא דרך אדמו"ר אלא במקצועיות), כמה זמן לוקח לארגן מבצע שכזה להכניס רבבות אנשים לכפר קטן במירון? האם שמת לב למשל כמה זמן לוקח לארגן טיש של לג בעומר מרכזי? והרי אין אפשרות לעצור את כל התחבורה כמה ימים קודם.
ראה, האפשרות להתווכח על העובדות הוא מטופש, אתה תאמר שזה רק שיקולי תקציב של המשטרה, ופלוני יאמר שזה רק בגלל הציונים הרשעים, וכו'.
אלא שכדי שתעלה על האוטובוס למירון ורגליך לא יסרבו לגרום לחילול שבת המחריד (כל שעת נסיעה כרוכה באלפי ניצוצות אש), בכמות שאין דומה לה - היית צריך לבדוק זאת באופן שברור לך במאת האחוזים שאין חילול שבת.
השיקול האחר 'שאינך מסוגל' לותר על הקדושה שאתה מקבל היא לא פחות ממרידה במלכות שמים שאתה זה שקובע מה הדבר החשוב יותר ומה פחות, כי אם היית מביט אל רצון הי"ת תורתו הקדושה, לא היית מעלה צל אפשרות שלג בעומר הוא שיקול בענין זה.


אינני בא לערער על המנהג ח"ו

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: חילול שבת במירון

הודעהעל ידי מנחם » ד' מאי 24, 2017 11:15 am

בנוגע לליל שבועות, כעת נזכרתי מעשה שהיה לפני איזה שנים בקהילת חזו"א במקום מגורי, בשבועות שחל במוצ"ש, שאחד הילדים שיחק בש"ק בארון החשמל והעביר מגנרטור למצב חול, וסגרו הבימ"ד עד הבוקר. בטוחני שאם לא היה להם מקום אחר ללמוד בו עם גנרטור - היו מבטלים לגמרי התיקון/הלימוד היו ולא משתמשים בחשמל של מעשה שבת.
כמו כן, באותו בית כנסת, בתפילת ערבית ראשונה דהאי שתא, התפללו בחשכה כי הגנרטור נפל ולא הלכו לבית כנסת הסמוך שעובר אוטומטית למצב רגיל (בישיבת סלבודקה היה כדבר הזה בשמחת תורה השתא).
כך שלהגיד שאם הייתם מחשיבים את ענין מירון בל"ג בעומר לפחות כתיקון ליל שבועות הייתם מקלים במעשה שבת - זה ממש לא נכון!

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: חילול שבת במירון

הודעהעל ידי חיימשה » ד' יוני 07, 2017 10:27 pm

מנחם כתב:בנוגע לליל שבועות, כעת נזכרתי מעשה שהיה לפני איזה שנים בקהילת חזו"א במקום מגורי, בשבועות שחל במוצ"ש, שאחד הילדים שיחק בש"ק בארון החשמל והעביר מגנרטור למצב חול, וסגרו הבימ"ד עד הבוקר. בטוחני שאם לא היה להם מקום אחר ללמוד בו עם גנרטור - היו מבטלים לגמרי התיקון/הלימוד היו ולא משתמשים בחשמל של מעשה שבת.
כמו כן, באותו בית כנסת, בתפילת ערבית ראשונה דהאי שתא, התפללו בחשכה כי הגנרטור נפל ולא הלכו לבית כנסת הסמוך שעובר אוטומטית למצב רגיל (בישיבת סלבודקה היה כדבר הזה בשמחת תורה השתא).
כך שלהגיד שאם הייתם מחשיבים את ענין מירון בל"ג בעומר לפחות כתיקון ליל שבועות הייתם מקלים במעשה שבת - זה ממש לא נכון!


אני חושב שההוכחה אינה במקומה.
הגנרטור הוא ''הל''ג בעומר'' של חוגי החזו''א. וממילא פשוט שימסרו עצמם ע''כ.
המבחן יהיה אצלם, אם הגנרטור השכונתי יפריע לאיזה שכן בגלל הרעש ' פיח וכדומה, האם ישכילו לוותר על מצוות עשה החמורה של גנרטור משום לא תעשה שלא לצער ולהזיק לאחר?

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: חילול שבת במירון

הודעהעל ידי חיימשה » ה' יוני 08, 2017 2:12 am

מבקש לדעת כתב:
ברים כתב:
שומע ומשמיע כתב:הרב ברים במחילה ואהבה אתה ממש מעצבן אותי, נורא.
מדברים פה על חילול שבת המוני, כן?!
מה זו שלוות הנפש הזו וההסטה של הנושא לדיון על חסידים וליטאיים.
לא יודע על איזה משמר ליל שבועת אתה מדבר, אם לי היה נידון כזה, אני בטוח שהיייתי נרתע מאד מלקיים ליל משמר שיגרור חילול שבת.
לפחות הייתי מקיים על זה ישיבת חירום, ודן בנושא ומחפש פתרונות.
ומה הבעיהלדחות את ההדלקה לבוקר? איך לא הופכים את העולם כדי למצוא פתרונות?
[קריאה לציבור לא להגיע עד לפנות בוקר/ סגירת המתחם עד לפנות בוקר/ סיכום עם האוטובוסים. וכו' וכו']

אענה לך במחילה ובאהבה כפולה ומכופלת!
סייגתי מלכתחילה את דברי אך ורק באופן שפוסקי ההלכה מתירים את הדבר ללא סייג, וחזקה על האדמור מבויאן שהוכיח את טוהר דרכו גם בזמנים לא פשוטים וד"ל, שמה שעושה נעשה עפ"י פוסקים מובהקים.

טענתי שאנשים שאין להם כלל רגש לעניין מירון, ואולי להיפך, אינם רשאים לדון את העולים ע"כ שהרגשים שלהם למירון מדחיקים הרגש של חילול שבת בהיתר, וע"כ הבאתי הוכחה מחג השבועות, שבעניין שההרגש שלהם קיים גם הם מגיבים באופן שונה, ואין ע"כ תשובה של ממש.

אחרון חביב והוא העיקר.
זווית ראייתי היא של אדם המצוי אצל מירון הרבה, ואת משטרת ישראל מכירני מתוקף עיסוקי היטב.
גם בשנה שלג בעומר חל ביום שני, הם נערכים כמה ימים קודם בהיקף נרחב, השיקולים שם רחוקים מאד מלהיות מקצועיים או עניינים, הכל לפי חישובי קרדיט או הגדלת תקציבים, ואם נודיע על דחיית ההדלקות הם יחללו שבת כדי לאכוף את מניעת הכניסה למירון תוך סגירת כבישים נרחבת (זה הדבר היחיד שהם עושים במקצועיות ובחפץ לב).
וע"כ אם באנו לכלכל צעדינו עפ"י הגוף המסואב ומסורבל הזה לא מצאנו ידינו ורגלינו בכל אופן שיהיה, וע"כ לענ"ד מה שהכרחי מותר משום פיקוח נפש, וכל היתר הלעיטהו לרשע ויסאב עצמו לדעת.

השאלה של חילול השם בדבר שאינו אסור ע"פ תורה תלויה בהסברה נטו וזהו תפקידנו.


בס"ד

סלח לי על הבוטות, אבל דבריך הם חוצפה מחרידה כלפי התורה הקדושה בצמה. כולל חוסר דעת ואווילות (כמובן שאינני בא לשכנע אותך אלא את החברים שמא אי מי ידבק בעקירת התורה).
המבחן מהו נכון או לאו ומה אסור או לאו, איננה מי הוא האדם שאצלו הדבר חושב וכדומה, אלא מה יחס תורתינו הקדושה לכך.
ההקבלה ואפשרות ליחס בין שמירת שבת לבין שמירת לג בעומר הוא אפילו לא טיפה מול האוקיינוס.
לג בעומר במירון לא כתוב בתורה שבכתב ולא שבע"פ לא בש"ס ולא בזוה"ק, ואף באידרא קדישא שנאמר יום הילולא דילי, לא נאמר ל"ג בעומר מפורש. ובודאי לא כתוב שם לעלות לציון.
המקור הוא מורנו ר' חיים ויטאל ע"ה שכתב שנהגו ישראל לעלות למירון ביום לג בעומר, וכן נהג האר"י הקדוש ועוד גדולים. אבלן לא יצא מגדר מנהג.
אינני מדבר על 'הרמז' מחכו עלי' במערבא שנכתב בדף לג. (שאת דפי הגמרא סידר נוצרי).
השבת היא המצוה שנאמרה ראשונה לכל עוד במעשה בראשית, היא המאורה בעשרת הדברות ממש, המחללה הרי הוא כגוי וכעע"ז לכל דבריו, "ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם כי ששת ימים עשה הוי"ה את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת ונפש".
הזעזוע שלך לדחות את לג בעומר הקדוש, בגלל שאתה מאלו שנהגו בכך - הוא חוצפה מחרידה כלפי התורה שכאילו אתה הקובע את המדד לכל דבר.
האם ביררת למשל (לא דרך אדמו"ר אלא במקצועיות), כמה זמן לוקח לארגן מבצע שכזה להכניס רבבות אנשים לכפר קטן במירון? האם שמת לב למשל כמה זמן לוקח לארגן טיש של לג בעומר מרכזי? והרי אין אפשרות לעצור את כל התחבורה כמה ימים קודם.
ראה, האפשרות להתווכח על העובדות הוא מטופש, אתה תאמר שזה רק שיקולי תקציב של המשטרה, ופלוני יאמר שזה רק בגלל הציונים הרשעים, וכו'.
אלא שכדי שתעלה על האוטובוס למירון ורגליך לא יסרבו לגרום לחילול שבת המחריד (כל שעת נסיעה כרוכה באלפי ניצוצות אש), בכמות שאין דומה לה - היית צריך לבדוק זאת באופן שברור לך במאת האחוזים שאין חילול שבת.
השיקול האחר 'שאינך מסוגל' לותר על הקדושה שאתה מקבל היא לא פחות ממרידה במלכות שמים שאתה זה שקובע מה הדבר החשוב יותר ומה פחות, כי אם היית מביט אל רצון הי"ת תורתו הקדושה, לא היית מעלה צל אפשרות שלג בעומר הוא שיקול בענין זה.


אינני בא לערער על המנהג ח"ו

אינני מבין על מה יצא קיצפך במילים בוטות כמדקרות חרב. הלא הוא הדגיש כמה פעמים שכל דבריו הם אך ורק על צד שהתברר שהותר הדבר עפ"י פוסקים.
אם כן כל המדובר הוא על רגש באופן שאין איסור מדינא.
האם הרמא שהתיר לעלות לספינה בערב שבת לצורך של ראיית פני חברו, האם זיל בעיניו קדושת שבת?
אם מותר מדינא למה אתה מציג את זה כאילו הוא משווה חילול שבת לדחיית לג בעומר?


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים

cron