מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הסדרים הנהוגים בכוללים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

הסדרים הנהוגים בכוללים

הודעהעל ידי שמר » ו' מאי 26, 2017 1:15 am

כידוע הסדרים הנהוגים היום בכוללים הם מקדמא דנא ויסודותם בהררי קודש ע"י גדולי ישראל.
לאחרונה עקב שינויי התקופה והזמן בהם הילדים ונשים בקושי רואים את האבות (מהרבה סיבות ואכמ"ל) הוקמו הרבה כוללים המשנים את הסדר המקובל בכך שההפסקה בצרהים מתקצרת לכחצי שעה ומימלא נגמר סדר ב' בשעה 5 (לערך) כך שהאברך חוזר לביתו בשעה בה ילדיו ואשתו ערים וערניים לקבלו ולקבל ממנו.
מה דעת חו"ר הפורום האם בדור זה עדיף לשנות מהסדר המקובל או דילמא "חדש אסור מן התורה".

פינחס
הודעות: 47
הצטרף: ב' ינואר 09, 2017 12:04 am

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

הודעהעל ידי פינחס » ו' מאי 26, 2017 1:44 am

הסדרים בכוללים יסודם בהררי נסיבות המציאות בעשרות שנים האחרונות ותו לא

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מאי 26, 2017 1:55 am

הסדרים של הכוללים בדרך כלל נגזרו מסדרי הישיבות שמהם הם צמחו, עם שינויים קלים בהתאמה למחויבות של 'בית'.
ואף כולל חזון איש שהוקם כמעט הראשון בא"י במתכונת זו של כוללי ליטא (קובנא, ואחרים, ואולי גם בית התלמוד בתל אביב - אינני יודע), וסדריו נקבעו ע"י מייסדו זיע"א, היו דומים לסדרי הישיבות, ובהתאמה.
הסדרים של הישיבות בדרך כלל היו למרכז את שעות הלימוד הפוריות, כאשר יש לכל שקדן ישנה האפשרות להוסיף מחול על הקודש ומהקודש על החול, ככל שבכוחו.
[למשל סדר שלישי דישיבת פוניב'ז הקדושה מסתיים רשמית ב-10.30 בלילה (כמובן שהאולם נשאר מלא מפה אל פה עד שעות מאוחרות, אבל כך נקבע].
בדרך כלל הפיכת סדרי הכולל לשעות עבודה/לימוד יומיות ממורכזות זה ההיפך ממהותו של תורתו אומנותו.
יחד עם זה, עשרות בשנים של כל מיני מסגרות שונות של כוללים, מסיבות כאלו ואחרות, שגם בהם מתעלים אברכים ושוקדים על תלמודם. ואף כוללי מעין 'פרושים' דאיישישוק, שכל השבוע נמצאים בו, כדוגמת הכולל בטבריה הידוע.
והעיקר שמי שמשקיע את יומו וחייו בתורה, שיבחן אם זה מתאים לו כדי לסייע בהתעלותו, או שזה כולל 'אשר יצר' שכל מטרתו - לאברך: תוספת כמה שקלים, וליוזם: נגיעות מנגיעות שונות, משגעונות בלתי נדלים, ועד הרע במיעוטו - כבוד..
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' מאי 31, 2017 10:57 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

הודעהעל ידי משה נטע » ו' מאי 26, 2017 2:11 am

נראה לי שאם מעמידים את השאלה בצורה ישירה התשובה תהיה מובנת מאליה -
האם עניין סדרי הכולל המקובל מרבותינו דוחה (חיזוק) שלום בית וחינוך הילדים או לא?

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' מאי 26, 2017 2:19 am

בדרך כלל הסדרים שקבעו הכוללים הותיקים, רק המה שהתחשבו בכך! ולא מדברים על יחידים שיש להם מצבים שונים בבית.
אולי השתנו זמנים, ויותר מצוי כיום מפעם שנשים עובדות עד 4/5 וילדים במעון ובגנים עד 4, ואז יש מקום למסגרות מתאימות ושונות,
אבל לומר שזה יהיה ה'לכתחילה' בסדרים מועדפים של 'כולל', בודאי שלא - מטעמים דלעיל.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יוני 01, 2017 2:43 pm

לא בהררי קודש יסודם ולא מידי! ובכלל סדרים, הלא בוואלז'ין וכן במיר לבד מהפסקה קצרה בצהרים לאכילה, היה הלימוד רציף, ובעקרון צריך להיות נקבע שמלבד מהצרכים הבסיסים שבכלל כך צרכי הבית והילדים, צריך להיות מוקדש כל היום והלילה ללימוד, [וכידוע דברי ר"ח מוואלז'ין בזה], ורצוי בעיקר ללימוד בעניין אחד ובעיון כפי יכולתו.

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יוני 01, 2017 4:26 pm

פרי יהושע כתב:לא בהררי קודש יסודם ולא מידי! ובכלל סדרים, הלא בוואלז'ין וכן במיר לבד מהפסקה קצרה בצהרים לאכילה, היה הלימוד רציף, ובעקרון צריך להיות נקבע שמלבד מהצרכים הבסיסים שבכלל כך צרכי הבית והילדים, צריך להיות מוקדש כל היום והלילה ללימוד, [וכידוע דברי ר"ח מוואלז'ין בזה], ורצוי בעיקר ללימוד בעניין אחד ובעיון כפי יכולתו.

נכון מאוד!
אלא שאצל כל אחד הצרכים הבסיסיים הם אחרים...
ובלי סדרים ברורים ייראו הימים כימי "בין הזמנים".

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הסדרים הנהוגים בכוללים

הודעהעל ידי בתבונה » ו' יוני 02, 2017 2:19 pm

זה דומה לטענה שאבותינו התפללו תמיד לכיוון מזרח, ולכן אסור לגור בדרום/צפון/מזרח לירושלים שהרי "חדש אסור מן התורה"
כל דבר שננהג לפי מצב העניינים שהיו ולפי המקום והזמן, יש לשנות לפי מה שיגרום יותר תורה, כמובן שיש לבחון היטב כל דבר בהתאם לחשיבותו בכובד הראש ראוי


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים