אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עקביה
הודעות: 1784
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי עקביה » א' יולי 09, 2017 10:31 pm

הוא לא מדבר על כפירה. הוא מדבר על עצם לימוד החכמה.
בכלל, בימיו, במדעי הטבע הייתה כפירה?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' יולי 09, 2017 10:39 pm

הלימודי חול שלומדים, אמורים להכין את הילד להתמחות עם העולם ביציאה לעבודה. שפת ולשון, קצת מהתרבות לדעת איך לדבר עם אחרים, חשבון וטבע וכדו׳. זה לא הרבה, ובסופו של יום, ולא מקפידים הרבה על זה. אכן היא קיימת רק להתכונן עבור העתיד של הילד

מנסיוני, אחרי החתונה, לא מוצאים שאלו שקבלו בגרות וכדו׳ מתמחים יותר בשום לימודי חול. אין להם כושר כתיבה או דיבור יותר מאחרים וידיעתם הכללית אינו עולה על זה של אלו שלמדו במקומות יותר אדוקים. הלימודי חול שיש בכמה ישיבות קטנות בארה"ב, לא נראה לי שיש בהם הרבה תועלת, ורוב הישיבות כבר אין להם.

קראקובער
הודעות: 2100
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי קראקובער » א' יולי 09, 2017 11:00 pm

יש רשימה למעלה של גדו"י שעשו מעשה בפועל ללמד לימודי חול(לא חוכמת חיצוניות, רק להסתדר בחיי היום יום וכמו שהעיר הליטוואק )ואתם עוד שואלים מדיונים תיאורטיים בספר התניא?! כידוע שהרבי מלובביץ למד הנדסה בפריז לצורך פרנסה אז וודאי אין פסול ללמוד קצת אנגלית וכד' שזה בכלל ללמדו אומנות, ודי בזה.

נ.ב. מעניין מה קרה עם התשובה הנצחית שבוואלזין...

viewtopic.php?t=14313

הגיונות
הודעות: 630
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי הגיונות » א' יולי 09, 2017 11:28 pm

עקביה כתב:מה יש בחכמות חיצוניות, שאינם אלא הכרת בריאתו של הקב"ה, שמטמא את השכל??

גוף תוכן החכמות חיצוניות שלעצמם הם בגדר של סתם דברים-בטלים, כפי שכתבתך. אלא שכיון שהדברים בטלים הללו מעסיקים את כוחות השכל (ולא רק את המידות), לכן הם חמורים יותר, שכן כוחות השכל עסוקים בטומאת 'דברים בטלים' ולא רק המידות של האדם.

הרחבה בנושא ניתן לראות במאמרו של בעל התניא זצ"ל ד"ה 'ואם ירחיב' ('מאמרי אדמו"ר הזקן - תקס"ה', עמ' תתב).

ההיתר ללמוד בשביל פרנסה (אפילו אדם שכבר יש לו פרנסה, וכל הצורך בלימוד הוא בכדי להתפרנס ברוח) מובא להדיא בדברי בעל התניא בהמשך הפרק.

עקביה
הודעות: 1784
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 10, 2017 12:30 am

הגיונות כתב:
עקביה כתב:מה יש בחכמות חיצוניות, שאינם אלא הכרת בריאתו של הקב"ה, שמטמא את השכל??

גוף תוכן החכמות חיצוניות שלעצמם הם בגדר של סתם דברים-בטלים, כפי שכתבתך. אלא שכיון שהדברים בטלים הללו מעסיקים את כוחות השכל (ולא רק את המידות), לכן הם חמורים יותר, שכן כוחות השכל עסוקים בטומאת 'דברים בטלים' ולא רק המידות של האדם.

הרחבה בנושא ניתן לראות במאמרו של בעל התניא זצ"ל ד"ה 'ואם ירחיב' ('מאמרי אדמו"ר הזקן - תקס"ה', עמ' תתב).

ההיתר ללמוד בשביל פרנסה (אפילו אדם שכבר יש לו פרנסה, וכל הצורך בלימוד הוא בכדי להתפרנס ברוח) מובא להדיא בדברי בעל התניא בהמשך הפרק.

כבוד הרב הגיונות היקר מאד, גמרת אומר להוציא אותי מדעתי?
אני שואל (בפעם הרביעית או החמישית) מה רע בחכמות חיצוניות, וכעת אתה שם בפי שאלו סתם דברים בטלים. מדוע דברים בטלים? אלו חכמות!
ושוב אתה חוזר על כך שזו "טומאת דברים בטלים", ואני חוזר ושואל מה בדיוק טמא כאן, עולמו של הקב"ה?
למה לא תכתוב שאין לך מושג ונסגור עניין?

הגיונות
הודעות: 630
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי הגיונות » ב' יולי 10, 2017 1:01 am

עקביה כתב:כבוד הרב הגיונות היקר מאד, גמרת אומר להוציא אותי מדעתי?
אני שואל (בפעם הרביעית או החמישית) מה רע בחכמות חיצוניות, וכעת אתה שם בפי שאלו סתם דברים בטלים. מדוע דברים בטלים? אלו חכמות!
ושוב אתה חוזר על כך שזו "טומאת דברים בטלים", ואני חוזר ושואל מה בדיוק טמא כאן, עולמו של הקב"ה?
למה לא תכתוב שאין לך מושג ונסגור עניין?

אולי במקוום לצווח ככרוכיא תקרא בניחותא שוב את דבריי הכל-כך פשוטים?!.. אינך מותיר לי ברירה אלא לכתוב את הדברים באופן של 'בן חמש למקרא'.

ובכן:

ראשית כל הנחת היסוד היא שחכמות שאינם מביאים לתועלת בעבודת ה' נחשבים הם לדברים בטלים ("ודברת בם" - שלא תערב עמהם דברים בטלים, וראה את שכתב בהל' ת"ת). לפי-זה גם העיסוק ב"עולמו של הקב"ה", שהוא חכמת הטבע, אם הוא נעשה ללא כוונות טהורות והוא אינו מביא לתועלת בעבודת ה' הוא לחלוטין נחשב כ'דברים-בטלים'.

אלא שבשונה מסתם 'דברים בטלים' שאינם תופסים את המוח (כפי שהוסבר היטב בפ"ח בספר התניא), הרי שהעיסוק ב"עלומו של הקב"ה" מעסיק את המוח, ונמצא שהמוח שקוע ב'דברים בטלים' (ושוב אין-זה כבסתם 'דברים בטלים' רגילים בהם המוח לא שקוע).

כעת אבקשך לשתות כוס מים ולהירגע...

איש גלילי
הודעות: 2045
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יולי 10, 2017 1:09 am

עקביה כתב:הוא לא מדבר על כפירה. הוא מדבר על עצם לימוד החכמה.
בכלל, בימיו, במדעי הטבע הייתה כפירה?

הוא מתכון בבירור לספרי חכמי יון.

הגיונות
הודעות: 630
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי הגיונות » ב' יולי 10, 2017 1:10 am

איש גלילי כתב:הוא מתכון בבירור לספרי חכמי יון.

אך זה וודאי שהוא אינו מתכוון לאותם חכמות שיש בהם איסור מצד עצמם כספרי מינות.

איש גלילי
הודעות: 2045
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יולי 10, 2017 1:12 am

פשוט.

סגי נהור
הודעות: 2430
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 10, 2017 2:23 am

עקביה כתב:
הגיונות כתב:
עקביה כתב:מה יש בחכמות חיצוניות, שאינם אלא הכרת בריאתו של הקב"ה, שמטמא את השכל??

גוף תוכן החכמות חיצוניות שלעצמם הם בגדר של סתם דברים-בטלים, כפי שכתבתך. אלא שכיון שהדברים בטלים הללו מעסיקים את כוחות השכל (ולא רק את המידות), לכן הם חמורים יותר, שכן כוחות השכל עסוקים בטומאת 'דברים בטלים' ולא רק המידות של האדם.

הרחבה בנושא ניתן לראות במאמרו של בעל התניא זצ"ל ד"ה 'ואם ירחיב' ('מאמרי אדמו"ר הזקן - תקס"ה', עמ' תתב).

ההיתר ללמוד בשביל פרנסה (אפילו אדם שכבר יש לו פרנסה, וכל הצורך בלימוד הוא בכדי להתפרנס ברוח) מובא להדיא בדברי בעל התניא בהמשך הפרק.

כבוד הרב הגיונות היקר מאד, גמרת אומר להוציא אותי מדעתי?
אני שואל (בפעם הרביעית או החמישית) מה רע בחכמות חיצוניות, וכעת אתה שם בפי שאלו סתם דברים בטלים. מדוע דברים בטלים? אלו חכמות!
ושוב אתה חוזר על כך שזו "טומאת דברים בטלים", ואני חוזר ושואל מה בדיוק טמא כאן, עולמו של הקב"ה?
למה לא תכתוב שאין לך מושג ונסגור עניין?

הלומד את הפרק כולו (והפרקים שלפניו) ולא רק את השורות המדוברות מבין היטב ואין לו כל קושי.

לא מדובר כאן על איזו טומאה מיוחדת שיש בחכמות. אלא שבאופן כללי חיי האדם צריכים להיות סובבים סביב עבודת ה', וכל שאר הפעולות והמעשים שעושה צריכים לשמש סיוע ועזר לעבודת ה', ובכך להיות מחוברים אל הקדושה.

כל דבר שמנותק מהקב"ה ומהקדושה - הוא סטרא אחרא. זה הפירוש סטרא אחרא, הצד האחר שאינו צד הקדושה.

לכן כל דבר בטל שאין בו מרכיב של עבודת ה' הוא טומאה. אלא שדבר של הבל ורוח אינו מטמא את הכוחות הנעלים שבאדם, ואילו הלומד חכמה שאין בה מרכיב של עבודת ה', ומשקיע את הראש ואת השכל (כוחות החב"ד) בחכמה זו שלא לצורך עבודת ה', הרי את כוחותיו הנעלים ביותר טימא בענין של סטרא אחרא.

אפשר להאריך במשלים ובהסברים, אבל דומה שהרעיון ברור: אצל יהודי אין מקום לעניני חולין שאינם משרתים את הקודש, ומכל מקום יש הבדל בין סתם פטפוט של חולין לבין מי שמשקיע את כל חייו ואת כל נפשו (עד כחות החב"ד, הנעלים שבכוחות הנפש) בדבר של חולין.

ומאידך, כשעושה זאת לצורך עבודת ה' אין הדברים אמורים, כמפורש להדיא בסיום דבריו, שאם לומד חכמה כדי להתפרנס ברווח לעבוד ה' או כדי להשתמש בחכמה עצמה לעבודת ה', לית לן בה.

עקביה
הודעות: 1784
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 10, 2017 8:06 am

הגיונות כתב:1. ראשית כל הנחת היסוד היא שחכמות שאינם מביאים לתועלת בעבודת ה' נחשבים הם לדברים בטלים ("ודברת בם" - שלא תערב עמהם דברים בטלים, וראה את שכתב בהל' ת"ת).
2. לפי-זה גם העיסוק ב"עולמו של הקב"ה", שהוא חכמת הטבע, אם הוא נעשה ללא כוונות טהורות והוא אינו מביא לתועלת בעבודת ה' הוא לחלוטין נחשב כ'דברים-בטלים'.
3. אלא שבשונה מסתם 'דברים בטלים' שאינם תופסים את המוח (כפי שהוסבר היטב בפ"ח בספר התניא), הרי שהעיסוק ב"עלומו של הקב"ה" מעסיק את המוח, ונמצא שהמוח שקוע ב'דברים בטלים' (ושוב אין-זה כבסתם 'דברים בטלים' רגילים בהם המוח לא שקוע).
4. כעת אבקשך לשתות כוס מים ולהירגע...

1. קצת מוזר, אבל שיהיה. הרמב"ם ודאי לא סבר כך.
2. מה עניין "כוונות טהורות" לכאן? הרי גם לימוד תורה ללא כוונות טהורות הוא בעייתי. אני מציע שהכוונות הטהורות משני צידי המתרס יתקזזו אלו באלו.
3. לא ברור לי מה רע בכך שהמוח יהיה שקוע בדברים בטלים מסוג זה. כמדומני שזה יכול רק להועיל לשכלולו כדי שיהיה מוכשר יותר לעסוק בד"ת. אבל מילא, אני רואה שויתרת על השימוש בהגדרה 'טומאה', וזו כבר התקדמות.
4. אני רגוע בהחלט. מקלדתי עצבנית קצת לפעמים, ואני מעדיף שלא לשפוך עליה מים..

עקביה
הודעות: 1784
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 10, 2017 8:09 am

סגי נהור כתב:הלומד את הפרק כולו (והפרקים שלפניו) ולא רק את השורות המדוברות מבין היטב ואין לו כל קושי.
לא מדובר כאן על איזו טומאה מיוחדת שיש בחכמות. אלא שבאופן כללי חיי האדם צריכים להיות סובבים סביב עבודת ה', וכל שאר הפעולות והמעשים שעושה צריכים לשמש סיוע ועזר לעבודת ה', ובכך להיות מחוברים אל הקדושה.
כל דבר שמנותק מהקב"ה ומהקדושה - הוא סטרא אחרא. זה הפירוש סטרא אחרא, הצד האחר שאינו צד הקדושה.
לכן כל דבר בטל שאין בו מרכיב של עבודת ה' הוא טומאה. אלא שדבר של הבל ורוח אינו מטמא את הכוחות הנעלים שבאדם, ואילו הלומד חכמה שאין בה מרכיב של עבודת ה', ומשקיע את הראש ואת השכל (כוחות החב"ד) בחכמה זו שלא לצורך עבודת ה', הרי את כוחותיו הנעלים ביותר טימא בענין של סטרא אחרא.
אפשר להאריך במשלים ובהסברים, אבל דומה שהרעיון ברור: אצל יהודי אין מקום לעניני חולין שאינם משרתים את הקודש, ומכל מקום יש הבדל בין סתם פטפוט של חולין לבין מי שמשקיע את כל חייו ואת כל נפשו (עד כחות החב"ד, הנעלים שבכוחות הנפש) בדבר של חולין.
ומאידך, כשעושה זאת לצורך עבודת ה' אין הדברים אמורים, כמפורש להדיא בסיום דבריו, שאם לומד חכמה כדי להתפרנס ברווח לעבוד ה' או כדי להשתמש בחכמה עצמה לעבודת ה', לית לן בה.

תודה. זה באמת ברור יותר. (ואת הסתייגויותיי כתבתי לעיל).

הגיונות
הודעות: 630
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי הגיונות » ב' יולי 10, 2017 10:06 am

אני שמח שסגי-נהור הצליח להסביר לך טוב יותר את הדברים.

המונח טומאת 'דברים בטלים' שכתבתי מובן לכל מי שקרא ולמד את ספר התניא כדבעי ולא ניזון מחצאי שורות וציטוטים חלקיים. 'דברים בטלים' זהו דבר המטמא את הנפש (דברים בטלים ממשיכים לאדם את טומאת קליפת נגה). וזו המשמעות ב'טומאת דברים בטלים' - טומאת הנפש ב'קליפת נוגה' הנגרמת כתוצאה מדיבור ב'דברים בטלים'.

אלא שאותם דברים בטלים שעה שהם מעסיקים את המוח, אזי זה חמור יותר, שכן גם השכל החב"ד של האדם נטמאים בקליפה של 'דברים בטלים' ולא רק המידות של האדם (אריכות וביאור מדויק בזה ניתן לראות בפ"ח שם).

כוונתי ב"כוונות טהרות" אינו שהלימוד יהיה "לשמה" אלא כדבריו בהמשך הפרק להיתר של הרמב"ם והרמב"ן.

שוב, ממליץ לך להקדיש עשר דקות ולשבת וללמוד את כל הפרק בתניא מתחילתו ועד סופו (רצוי עם פירוש חסידות מבוארת. ניתן להוריד מהאוצר). בטוחני שכך הדברים הכללים שכתבתי כעת ולעיל יובנו יותר טוב ונחסוך זמן-רב.

בן ראובן
הודעות: 319
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' יולי 10, 2017 10:51 pm

עקביה כתב:מה שייך לדבר על "טומאתה של חכמת האומות" בכל הנוגע למדעי הטבע? זו הרי בסך הכל הכרת עולמו של הקב"ה.


"עולמו של הקב"ה" אף הוא טמא בטומאת קליפת נוגה.

עקביה
הודעות: 1784
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 11, 2017 12:05 am

מעניין. תמיד חשבתי שהוא חלקלק ועגלגל כקליפת בננה.

בן ראובן
הודעות: 319
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' יולי 11, 2017 12:14 am

עקביה כתב:מעניין. תמיד חשבתי שהוא חלקלק ועגלגל כקליפת בננה.


העובדה שאינך מכיר מושגים בסיסיים אינה אומרת שהם אינם קיימים.

עקביה
הודעות: 1784
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 11, 2017 12:27 am

בן ראובן כתב:
עקביה כתב:מעניין. תמיד חשבתי שהוא חלקלק ועגלגל כקליפת בננה.

העובדה שאינך מכיר מושגים בסיסיים אינה אומרת שהם אינם קיימים.

סהדי במרומים שמעולם לא הטלתי ספק בקיומה של קליפת הבננה.

לייטנר
הודעות: 4278
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי לייטנר » ג' יולי 11, 2017 1:00 am

קראקובער כתב:יש רשימה למעלה של גדו"י שעשו מעשה בפועל ללמד לימודי חול(לא חוכמת חיצוניות, רק להסתדר בחיי היום יום וכמו שהעיר הליטוואק )ואתם עוד שואלים מדיונים תיאורטיים בספר התניא?! כידוע שהרבי מלובביץ למד הנדסה בפריז לצורך פרנסה אז וודאי אין פסול ללמוד קצת אנגלית וכד' שזה בכלל ללמדו אומנות, ודי בזה.

נ.ב. מעניין מה קרה עם התשובה הנצחית שבוואלזין...

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=14313


כי באותה נשימה היה צורך להזכיר שהנצי"ב שכר מורה פרטי שילמד את בניו את שפת המדינה...

יעקב_ב.
הודעות: 155
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ג' יולי 11, 2017 11:05 am

כידוע שלדעת הרמב"ם ידיעת מדעי הטבע הם חלק מלימוד התורה, והוא כלול בכלל ה'פרד"ס' שבכלל ה'תלמוד'.

שש ושמח
הודעות: 851
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' יולי 11, 2017 3:41 pm

יעקב_ב. כתב:כידוע שלדעת הרמב"ם ידיעת מדעי הטבע הם חלק מלימוד התורה, והוא כלול בכלל ה'פרד"ס' שבכלל ה'תלמוד'.

א. להד"ם. [אם מדעי הטבע אצלך זהו ד' פרקים ראשונים מהלכות יסודי התורה, יש לך טעות קשה מרה].
ב. לא יקרה לך כלום אם תציין מקורות לדבריך: רמב"ם ת"ת פ"א הלי"ב, יסודי התורה סופ"ד.
ג. למה השמטת את דברי הרמב"ם בהל יסודי התורה "ואני אומר שאין ראוי להטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כרסו לחם ובשר" וכו'?

אבי עזרי
הודעות: 105
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2012 12:30 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי אבי עזרי » ג' יולי 11, 2017 6:49 pm

יוצא פוניבז' כתב:מתוך מכתבי הח"ח

החפץ חיים.JPG
החפץ חיים.JPG (86.44 KiB) נצפה 2433 פעמים

אני חושב, שמה שכתב בהערה בנו של החפץ חיים, די מתאים למעמדה שלשפת האנגלית בישראל בזמננו. נכון שאין "בני אדם מדברים זה עם זה", אבל בהחלט "נושאים ונותנים בה בשוק". וכמובן שאף אחד לא מתכוין שבתתי"ם "יעמיקו בה ובספרותה", אלא ללמוד את האנגלית הכי בסיסית, כמו שבמקצועות חול אחרים לומדים את הבסיס בלבד, בתור עזר להתנהלות יומיומית פשוטה.

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי משה נטע » ג' יולי 11, 2017 11:00 pm

לגבי הדיון על דברי בעל התניא, ברור שהוא מדבר על ספרי הפילוסופיא לדורותיהם, תלמידי סוקראטס ואפלטון עד היום. חוכמות שהם העלו במוחותיהם, לא עובדות קיימות שהם ראו בעיניהם כמו שאנחנו יכולים לראות בעינינו.
להכיר איך בנוי העולם זה וודאי לא נקרא "חכמת הגוים", אין לזה שום שייכות אליהם יותר מאשר אלינו.

בן ראובן
הודעות: 319
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' יולי 12, 2017 8:30 am

משה נטע כתב:לגבי הדיון על דברי בעל התניא, ברור שהוא מדבר על ספרי הפילוסופיא לדורותיהם, תלמידי סוקראטס ואפלטון עד היום. חוכמות שהם העלו במוחותיהם, לא עובדות קיימות שהם ראו בעיניהם כמו שאנחנו יכולים לראות בעינינו.
להכיר איך בנוי העולם זה וודאי לא נקרא "חכמת הגוים", אין לזה שום שייכות אליהם יותר מאשר אלינו.


בטח שברור, במיוחד למי שלא עיין בדברי התניא לא שורה קודם ולא שורה אחר כך, וקליפת נוגה היא עבורו קליפת בננה.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 788
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ד' יולי 12, 2017 4:20 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מנסיוני, אחרי החתונה, לא מוצאים שאלו שקבלו בגרות וכדו׳ מתמחים יותר בשום לימודי חול. אין להם כושר כתיבה או דיבור יותר מאחרים וידיעתם הכללית אינו עולה על זה של אלו שלמדו במקומות יותר אדוקים. הלימודי חול שיש בכמה ישיבות קטנות בארה"ב, לא נראה לי שיש בהם הרבה תועלת, ורוב הישיבות כבר אין להם.

אתן לך סימן אחד להבדיל בין אלו שסיימו בגרות לאלה שלא: רוב הציבור החרדי משתמש בכתובת מייל בספרות - 0245664@gmail.com, כי רוב האנשים שסביבו לא יודעים את האיות האנגלי. כשהפקידה במכבי אומרת להם בטלפון לשלוח מייל לכתובת hjhivdfdfvdf@gmail.com הם טועים עשר פעמים בכתובת, ושמים את עצמם ואת השכלתם ללעג ולקלס.
וזהו רק קצה הקרחון, רק היום סיפר לי משהו בבית כנסת שחבר שלו נסע לשוויץ ובחוף הים ראה... [למי שלא הבין: לשוויץ אין חוף לים].

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 12, 2017 4:26 pm

אתה אומר שהישראלים לא מכירים שפת חו"ל משום שלא עשו בגרות. בסדר. אני מדבר על בני חו"ל, שהשפה הראשונה שלהם היא אנגלית, וגם בזה אינם מתמחים, ואין שום מעלה לאלו שלמדו לימודי חול עד גיל שבע עשרה.

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי משה נטע » ד' יולי 12, 2017 5:31 pm

בן ראובן כתב:
משה נטע כתב:לגבי הדיון על דברי בעל התניא, ברור שהוא מדבר על ספרי הפילוסופיא לדורותיהם, תלמידי סוקראטס ואפלטון עד היום. חוכמות שהם העלו במוחותיהם, לא עובדות קיימות שהם ראו בעיניהם כמו שאנחנו יכולים לראות בעינינו.
להכיר איך בנוי העולם זה וודאי לא נקרא "חכמת הגוים", אין לזה שום שייכות אליהם יותר מאשר אלינו.


בטח שברור, במיוחד למי שלא עיין בדברי התניא לא שורה קודם ולא שורה אחר כך, וקליפת נוגה היא עבורו קליפת בננה.

או, איזו רמה מצוינת של אנשים...
בכל מקרה, למדתי את דברי בעל התניא כמה וכמה פעמים וזה נראה לי הפשוט, אם יש לך מקור לפטפוטין שלך בבקשה תתכבד להראות לנו.

בן ראובן
הודעות: 319
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' יולי 12, 2017 6:25 pm

אם היית לומד כמה שורות (ואולי פרק-שניים) קודם היית יודע שכל עצמו של בעל התניא לא בא בפרקים אלה אלא לבאר שהעולם הזה כולו על כל עניניו הוא קליפת נוגה, וממילא כל המתעסק בעניני העולם נטמא בטומאת קליפת נוגה, וכשמעסיק בזה את שכלו מטמא את שכלו בטומאה זו (אא"כ עושה זאת לצורך עבודת הבורא, שאז אדרבה מזכך את הקליפה ומכניסה לרשות הקדושה).

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי משה נטע » ד' יולי 12, 2017 7:58 pm

בן ראובן כתב:אם היית לומד כמה שורות (ואולי פרק-שניים) קודם היית יודע שכל עצמו של בעל התניא לא בא בפרקים אלה אלא לבאר שהעולם הזה כולו על כל עניניו הוא קליפת נוגה, וממילא כל המתעסק בעניני העולם נטמא בטומאת קליפת נוגה, וכשמעסיק בזה את שכלו מטמא את שכלו בטומאה זו (אא"כ עושה זאת לצורך עבודת הבורא, שאז אדרבה מזכך את הקליפה ומכניסה לרשות הקדושה).

למדתי את התניא כמה וכמה פעמים, אני יודע על מה אתה מדבר.
אבל כשהוא אומר "ועוד זאת יתרה טומאתה של חכמת האומות עובדי גלולים על טומאת דברים בטלים שאינו מלביש ומטמא רק המדות מיסוד הרוח הקדוש שבנפשו האלהית בטומאת קליפת נוגה שבדברים בטלים הבאים מיסוד הרוח הרע שבקליפה זו בנפשו הבהמית כדלעיל ולא בחי' חב"ד שבנפשו מאחר שהם דברי שטות ובורות שגם השוטים וע"ה יכולים לדבר כן."
זה מדובר על חכמת הפילוסופיא ודומיה, לא על ידיעת העולם.

בן ראובן
הודעות: 319
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' יולי 12, 2017 8:08 pm

משה נטע כתב:
בן ראובן כתב:אם היית לומד כמה שורות (ואולי פרק-שניים) קודם היית יודע שכל עצמו של בעל התניא לא בא בפרקים אלה אלא לבאר שהעולם הזה כולו על כל עניניו הוא קליפת נוגה, וממילא כל המתעסק בעניני העולם נטמא בטומאת קליפת נוגה, וכשמעסיק בזה את שכלו מטמא את שכלו בטומאה זו (אא"כ עושה זאת לצורך עבודת הבורא, שאז אדרבה מזכך את הקליפה ומכניסה לרשות הקדושה).

למדתי את התניא כמה וכמה פעמים, אני יודע על מה אתה מדבר.
אבל כשהוא אומר "ועוד זאת יתרה טומאתה של חכמת האומות עובדי גלולים על טומאת דברים בטלים שאינו מלביש ומטמא רק המדות מיסוד הרוח הקדוש שבנפשו האלהית בטומאת קליפת נוגה שבדברים בטלים הבאים מיסוד הרוח הרע שבקליפה זו בנפשו הבהמית כדלעיל ולא בחי' חב"ד שבנפשו מאחר שהם דברי שטות ובורות שגם השוטים וע"ה יכולים לדבר כן."
זה מדובר על חכמת הפילוסופיא ודומיה, לא על ידיעת העולם.


בקיצור, אתה רוצה לומר שבעל התניא עוזב כאן את כל מה שדיבר עד עכשיו, ומתחיל לדבר על נושא אחר לגמרי.

ולא זו בלבד, אלא שמשווה בין חכמת האומות (שבהם מטמא גם חב"ד שבנפש) לדברים בטלים (שבהם מטמא רק את המדות), ושוכח שיש עוד דברים באמצע (חכמת הטבע - שבה הוא מטמא את מה? או שפתאום הוא לא מטמא כלום? למה?)

יעקב_ב.
הודעות: 155
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ה' יולי 13, 2017 10:11 am

שש ושמח כתב:
יעקב_ב. כתב:כידוע שלדעת הרמב"ם ידיעת מדעי הטבע הם חלק מלימוד התורה, והוא כלול בכלל ה'פרד"ס' שבכלל ה'תלמוד'.

א. להד"ם. [אם מדעי הטבע אצלך זהו ד' פרקים ראשונים מהלכות יסודי התורה, יש לך טעות קשה מרה].
ב. לא יקרה לך כלום אם תציין מקורות לדבריך: רמב"ם ת"ת פ"א הלי"ב, יסודי התורה סופ"ד.
ג. למה השמטת את דברי הרמב"ם בהל יסודי התורה "ואני אומר שאין ראוי להטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כרסו לחם ובשר" וכו'?

התגובה שלך מזכירה את הסיפור על אותו אחד שלווה שעון מחבירו ולא החזירו, כששאל אותו איפה השעון שלי, השיב לו א. מעולם לא שאלתי ממך. ב. מיד אחרי ששאלתי ממך, החזרתי לך. ג. כבר כששאלתי ממך, הוא היה שבור...
ואכן, פרקים ג' וד' ביסודי התורה, ומקצת מפרק ב', אינם אלא הפיזיקה והאסטרונומיה האריסטוטלית שהיתה מקובלת בזמנו של הרמב"ם, אשמח לדעת מהי 'טעותי הקשה והמרה'...
ולא דנתי מי ראוי ללמוד את הפרד"ס, ואף בזה ידוע לכל ההגבלות שיש על לימוד פרד"ס, ציינתי רק שעצם לימוד פיזיקה ואסטרונומיה לדעת הרמב"ם הוא כלול בכלל מצות עשה של תלמוד תורה, כמו שציינת, שבפ''ד מהל' יסודי התורה כתב הרמב"ם 'ועניני ארבעה פרקים אלו שבחמש מצות האלו הם שחכמים הראשונים קוראין אותו פרדס כמו שאמרו ארבעה נכנסו לפרדס', ובפרק א' מת''ת הי''ב כתב הרמב"ם ' והענינים הנקראים פרדס בכלל התלמוד הן'.

שש ושמח
הודעות: 851
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' יולי 13, 2017 2:26 pm

[מערכת האסוציאציות שלך צריכה תיקון מסויים. בכל אופן הזכרת לי מעשה באחד שראה שעון שבור מושלך על הרצפה והחזירו לבעליו, התנפל עליו הלה וזעק "איה שעוני שהשאלתיך", אמר לו, א. לא שאלתי ממך, ב, החזרתיו לך, ג, הרי אינו אלא שעון שבור. ודו"ק].
אני עדיין חושב שיש לך טעות בהבנת דברי הרמב"ם, אבל כדי שהדיון יהיה בעל תוכן, כדאי שתבהיר, מה לדעתך נכלל היום בפרד"ס לפי הרמב"ם?

ניים ושכיב
הודעות: 451
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ה' יולי 13, 2017 2:56 pm

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=134312#p134312 כתב:הביאו לעיל כמ''פ את הרמב''ם ריש יסוה''ת כדבר שפשיטא שאינו סודות התורה.
ראיתי להעיר דבספ''ד כתב שד' פרקים אלו הם הפרדס. ובפיהמ"ש חגיגה ב,א פי' להדיא דאיירי בחכמת הטבע. וא"כ צ"ע למה ראו חז''ל שם להסתירו כ"כ. ותי' בדרשות הר"ן דרוש א דאיירי בשורשים הרוחניים של הטבע דא"א להשיגם בלי שפע אלוקי. וכעין מש"כ המהר"ל בבאר הגולה ריש באר ו. ונ"ל שרמז זאת בפתיחה למו"נ. וברמב"ם מתורגם לאנגלית (הוצאת מאזנים-וגשל) ע"י הרב אליהו תגר בהקדמה לפ"ג כ' דהרמב"ם לשיטתו דדיברה תורה כלשון בנ"א גם בסתרי-תורה ולכן דיבר כלשון המדע של תקופתו. ודבקרית מלך (ובמקו"צ פרנקל) יש הרבה מ"מ לזוה"ק (ומדרשים). ע''כ. וגם הש"ך יו"ד רמו,ו הבין דאיירי בסתרי-תורה. וכן בחו"י רי בסופו מאביו. וניחא בזה מש''כ ביסוה''ת ז,א שהנביא נכנס לפרדס ות"ת א,יב שהענינים הנקראים פרדס בכלל הגמרא הן. ואע"פ שהרמב"ם כ' על חז"ל דדיברו לפי הידע של תקופתם (ולא שרמזו לרוחניות) וא"כ מסתמא לא ס"ל כל הנ"ל. מ''מ בהקד' פיהמ''ש כ' שאפי' מי שנגלו לו סודות אלו אין לו ללמדם אלא ברמז וא''כ ע''כ שמש''כ כאן הוא רק רמז וכמשנ''ת. ובמו''נ ח''ג הקד' כי' שיתכן שהוא שוגה בהבנת מעשי בראשית ומרכבה כי לא קיבל ממורה, אבל שהוא מנסה להסתיר כך שהאינו-ראוי יחשוב שהם דברים פשוטים, והראוי יבין רמיזותיו.

יעקב_ב.
הודעות: 155
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ה' יולי 13, 2017 4:51 pm

ניים ושכיב כתב:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=134312#p134312 כתב:הביאו לעיל כמ''פ את הרמב''ם ריש יסוה''ת כדבר שפשיטא שאינו סודות התורה.
ראיתי להעיר דבספ''ד כתב שד' פרקים אלו הם הפרדס. ובפיהמ"ש חגיגה ב,א פי' להדיא דאיירי בחכמת הטבע. וא"כ צ"ע למה ראו חז''ל שם להסתירו כ"כ. ותי' בדרשות הר"ן דרוש א דאיירי בשורשים הרוחניים של הטבע דא"א להשיגם בלי שפע אלוקי. וכעין מש"כ המהר"ל בבאר הגולה ריש באר ו. ונ"ל שרמז זאת בפתיחה למו"נ. וברמב"ם מתורגם לאנגלית (הוצאת מאזנים-וגשל) ע"י הרב אליהו תגר בהקדמה לפ"ג כ' דהרמב"ם לשיטתו דדיברה תורה כלשון בנ"א גם בסתרי-תורה ולכן דיבר כלשון המדע של תקופתו. ודבקרית מלך (ובמקו"צ פרנקל) יש הרבה מ"מ לזוה"ק (ומדרשים). ע''כ. וגם הש"ך יו"ד רמו,ו הבין דאיירי בסתרי-תורה. וכן בחו"י רי בסופו מאביו. וניחא בזה מש''כ ביסוה''ת ז,א שהנביא נכנס לפרדס ות"ת א,יב שהענינים הנקראים פרדס בכלל הגמרא הן. ואע"פ שהרמב"ם כ' על חז"ל דדיברו לפי הידע של תקופתם (ולא שרמזו לרוחניות) וא"כ מסתמא לא ס"ל כל הנ"ל. מ''מ בהקד' פיהמ''ש כ' שאפי' מי שנגלו לו סודות אלו אין לו ללמדם אלא ברמז וא''כ ע''כ שמש''כ כאן הוא רק רמז וכמשנ''ת. ובמו''נ ח''ג הקד' כי' שיתכן שהוא שוגה בהבנת מעשי בראשית ומרכבה כי לא קיבל ממורה, אבל שהוא מנסה להסתיר כך שהאינו-ראוי יחשוב שהם דברים פשוטים, והראוי יבין רמיזותיו.

יש כאן הרבה מה להגיב, לא הבנתי מה הקשר בין מה שדיברה התורה בלשון בני אדם בסתרי תורה [מה הפירוש?], לבין לדבר בלשון המדע של תקופתו. כמו כן, לגבי כל המקורות שברמב"ם שישנם גם בזוהר ומדרשים, יש לומר שכולם נלקחו מאותו מקור [אריסטו היה בתקופת תחילת בית שני].
את הענין שגם מעשי בראשית הם סודות מצינו גם אצל רבן גמליאל לגבי סודות האסטרונומיה שאמר 'כך מקובלני מבית אבא פעמים בא בארוכה', וכן מצינו שנקראו 'סוד העיבור', ולדעת רש"י בכתובות על זה נאמר 'שלא יגלו את הסוד', אף שאינו אלא מדע האסטרונומיה, ואין בזה 'סודות רוחניים'.
לא כל ההקדמות הפשוטות של הפיזיקה הם סודות, אלא דוקא הדברים המורכבים והמתוחכמים, כמו שהידיעה שיש מלאכים ויש גלגלים עדיין אינה הופכת לסודות מעשה מרכבה, ומשום כך הרמב"ם כותב דברים אלו בפירוש בתחילת הל' יסודי התורה.
כמדומני שדברי הרמב"ם שיתכן שהוא טועה אינם אלא לגבי מעשה מרכבה, שעל זה הוא אומר שהוא לא קיבל מרבותיו את פירוש זה למעשה מרכבה דיחזקאל אלא מעצמו הוא אומרו, אך עיקר מעשה בראשית הוא פשוט לו שהכוונה היא לפיזיקה, ולדעת איך העולם עובד.

יעקב_ב.
הודעות: 155
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ה' יולי 13, 2017 4:57 pm

שש ושמח כתב:[מערכת האסוציאציות שלך צריכה תיקון מסויים. בכל אופן הזכרת לי מעשה באחד שראה שעון שבור מושלך על הרצפה והחזירו לבעליו, התנפל עליו הלה וזעק "איה שעוני שהשאלתיך", אמר לו, א. לא שאלתי ממך, ב, החזרתיו לך, ג, הרי אינו אלא שעון שבור. ודו"ק].
אני עדיין חושב שיש לך טעות בהבנת דברי הרמב"ם, אבל כדי שהדיון יהיה בעל תוכן, כדאי שתבהיר, מה לדעתך נכלל היום בפרד"ס לפי הרמב"ם?

לדעתי, אותו אחד עשה טעות בכך אמר 'החזרתי לך', שבזה הוא מודה ששאל ממנו, שהרי הטענה היתה 'איה שעוני שהשאלתיך'.לדעתי, כל מדעי הטבע, שמסבירים כיצד עובד הטבע, העולם וכל אשר בו, הם בכלל הפרד''ס. בכלל זה הוא פיזיקה, ביולוגיה, אסטרונומיה, ושאר מדעי הטבע. כמובן, שזה כל עוד שהענין שלו הוא לחקור את מעשי הקב"ה, ולא כשהוא מנסה לייצר דברים חדשים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15034
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 13, 2017 5:05 pm

לפי התפיסה שלנו שהמדע עניינו לתאר את עובדות המציאות ולחפש את החוקיות שבהם, אע"פ שיש בזה חכמה גדולה ולכן רק החכמה המשותפת של בני האדם (והחכמים שביניהם) הגיעה לזה, אין בזה איזו השגה מהותית יותר מאשר זיהוי העובדות הפשוטות במציאות כמו כל הכללים שבני אדם העבירו בכל הדורות כולם איש לרעהו לדוגמה שיש לחרוש את הקרקע לפני הזריעה ובאיזה אופן ועוד כללים בלי סוף.

לכן מצד אחד לא מובן מי שטוען שיש איזה בעייה בלימוד חכמות הטבע שבימינו מלבד נושא ביטול תורה. או בעיית המלמדים כגון דעות או שאר סיבות. אבל אין כאן בעייה מהותית.
ומצד שני העובדה הזאת גורמת גם שלא שייך שיקראו לזה מעשה מרכבה או מעשה בראשית שכן אין שום ידיעה מהותית בידיעה זו.

לעומת זאת הרמב"ם היתה לו תפיסה אחרת שכן היה אריסטוטלי וראה בחכמות הטבע סוג של השגת השכל העליון על פיו מתנהל העולם והרי זה סוג של ידיעה מהותית, לכן היה יכול לראות בזה מעשה בראשית, ובדיוק מאותה סיבה יכלו אחרים להתנגד ללימוד הזה ולראות בלימוד בעייה מהותית.

השעיר החיי
הודעות: 236
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי השעיר החיי » ה' יולי 13, 2017 8:04 pm

מאחר ובערך 97.3 אחוז מכל התנאים אמוראים סבוראים גאונים וראשונים, למדו, ידעו ודנו, במה שמכונה היום לימודי חול או השכלה, יש להניח כיסוד שאין בזה ביטול תורה או טמטום הלב.
ברור שההמצאה שעדיף להיות בור הינה תגובה להשכלה במאות 18-19, ויש לדון בו משום לגדור גדר ולבנות חומות, ולא להפוך את זה לעיקר מן התורה.

שש ושמח
הודעות: 851
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' יולי 13, 2017 8:22 pm

אוצר החכמה כתב:לעומת זאת הרמב"ם היתה לו תפיסה אחרת שכן היה אריסטוטלי וראה בחכמות הטבע סוג של השגת השכל העליון על פיו מתנהל העולם והרי זה סוג של ידיעה מהותית, לכן היה יכול לראות בזה מעשה בראשית, ובדיוק מאותה סיבה יכלו אחרים להתנגד ללימוד הזה ולראות בלימוד בעייה מהותית.

א. מה הגדר בדעת הרמב"ם לפי דבריך? כמו שכתבת, האם חכמת החקלאות היא חלק מהפרד"ס?
ב. מה כוונתך שמאותה סיבה יכלו אחרים להתנגד ללימוד זה? משום שסברו שדברי הרמב"ם הם טעות או משום שסברו שאין להתעסק בזה?

בברכה המשולשת
הודעות: 9107
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 13, 2017 9:22 pm

שש ושמח כתב:
אוצר החכמה כתב:לעומת זאת הרמב"ם היתה לו תפיסה אחרת שכן היה אריסטוטלי וראה בחכמות הטבע סוג של השגת השכל העליון על פיו מתנהל העולם והרי זה סוג של ידיעה מהותית, לכן היה יכול לראות בזה מעשה בראשית, ובדיוק מאותה סיבה יכלו אחרים להתנגד ללימוד הזה ולראות בלימוד בעייה מהותית.

א. מה הגדר בדעת הרמב"ם לפי דבריך? כמו שכתבת, האם חכמת החקלאות היא חלק מהפרד"ס?
ב. מה כוונתך שמאותה סיבה יכלו אחרים להתנגד ללימוד זה? משום שסברו שדברי הרמב"ם הם טעות או משום שסברו שאין להתעסק בזה?


א. הגדר הוא ידע בדברים החשובים השכליים ולכן לא חקלאות (ויעויין בהשגת מרנא המהר"ל על דברי הפילוסופים בפרקים שבתחילת תפארת ישראל).
ב. כי זה לא מעשה בראשית ולא מעשה מרכבה אלא סטייה מהשכל האמיתי שמתגלה בתורה (וג"כ יעויין שם).

שש ושמח
הודעות: 851
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' יולי 13, 2017 11:54 pm

בברכה המשולשת כתב:א. הגדר הוא ידע בדברים החשובים השכליים ולכן לא חקלאות.

אני מבין שרק הדברים החשובים, השאלה אם אפשר להגדיר מה נכלל בזה? האם יש בכלל דברים מתוך מה שנקרא היום מדעי הטבע שנכללים בזה או רק מה שנקרא היום פילוסופיה?

בברכה המשולשת
הודעות: 9107
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יולי 14, 2017 8:34 am

שש ושמח כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. הגדר הוא ידע בדברים החשובים השכליים ולכן לא חקלאות.

אני מבין שרק הדברים החשובים, השאלה אם אפשר להגדיר מה נכלל בזה? האם יש בכלל דברים מתוך מה שנקרא היום מדעי הטבע שנכללים בזה או רק מה שנקרא היום פילוסופיה?


אסטרונומיה, פיזיקה, כימיה וכו'


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים