מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
פרנקל תאומים
הודעות: 2476
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 11, 2019 2:57 pm

דורשי יחודך כתב:א. אין הכי נמי, צריך לחשוש הרבה יותר מבחינה מסויימת. נשגב מבינתי איך העניין אפשרי בכלל. העניין הוא שגם בציבורים כאלה שלא עולה על הדעת לשלב גבר בשוק העבודה הכללי, יש תופעה של שילוב בנות\נשים בשוק העבודה.

אתה מכיר ציבורים בתוך היהדות החרדית שלא עולה בהם על הדעת שגברים יעבדו בשוק העבודה הכללי? אין כאלו. (אולי אצל הירושלמים של הישוב הישן? גם בזה אני לא בטוח). ליטאים חסידים וספרדים מכל הגוונים עובדים בשוק הכללי במקומות רבים. אולי היות שכת''ר ספון על ספסלי ביהמ''ד, הוא אינו מודע להיקפה של המציאות הזו.

ב. מי דיבר על "יר"ש שמתנדפת לכל עבר ברגע שעוזבים את הסמינר"? כבר לימדנו הרמב"ם שהאדם - כל אדם! - מושפע מסביבתו. גדולי עולם עם המון "יראת שמים פנימית ולא חיצונית" חרדו שלא להיחשף לאוירה היכולה להוריד אותם ממדריגתם. כשהחזו"א כותב על סכנת גיוס בנות, הוא לא הסתפק בכך שיחדירו להן "יראת שמים פנימית ולא חיצונית" ואז הכל בסדר.

מי דיבר? אני הק' דיברתי. לא כטרוניא כלפי כת''ר ח''ו, כ''א כטרוניא כללית. וביודעי ובמכירי קאמינא, נשים בעלות יר''ש פנימית (כמו גם גברים כאלו) שומרות על עצמן גם במקומות העבודה, ומכשולות מצויים בכל מקום, גם במקומות עבודה חרדיים ואפי' בבתי החינוך. ואילו נשים שהיר''ש שלהן הינה מגזרית וחיצונית, התוצאות הינן בהתאמה, גם כאשר הן באו ממשפחות שמורות ותורניות לעילא ולעילא וגם כאשר הן באו מהסמינרים השמורים והנחשבים ביותר. אחזור שנית: ביודעי ובמכירי קאמינא.

ולא צריך להמתין למקומות העבודה, משום שבנות מן הסוג הזה (וכנ''ל גם בנים) גם כאשר הן אינן עובדות כלל, או עובדות במקומות חרדיים, הירידה ניכרת ולפעמים זועקת, ככל שהן השתחררו מכבלי הסמינר. חלילה לא כולן, חלילה וחלילה. אבל יותר מדי. יותר מדי.
לפעמים מרוב כללים ותקנונים מוקפדים, העיקר נשכח, הכל נהיה רק כללים של מוסד החינוך, האסור מצד הדין מתערבב עם האסור מצד התקנון, הלכה מתערבבת עם השקפה, וברגע שיוצאות מן הסמינר אזי עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה. ובכלל, לא מרבים בסמינרים בהסברים המתיישבים על הלב, לא מרבים בשיחה עם הבנות פנים אל פנים באופן משוחרר, לא נותנים להן את ההרגשה שהן יכולות לשאול ככל שיעלה על דעתן. מתמקדים ב''ספאס'ט נישט''' ולא במהות, אוסרים ואוסרים ולא מבארים היטב מדוע. ויצא העגל הזה. וכך אירע שפעמים רבות דווקא בנות שדבקו בתורה וביר''ש מתוך חוסן פנימי ורצון אישי, מתבלטות לטובה בכל התחומים, וראה זה פלא, הן איתנות בכל מקום בו הן נמצאות.

מוסד חינוכי צריך להיות בבחינת ''גם כי יזקין לא יסור ממנו''. זה אפשרי, אלא שבשביל זה צריך להתמקד בפנימיות ולא בחיצוניות.


אמנם למרות הכל טבע האדם להיות מושפע מסביבתו, ולכן השאלה שלך אכן במקומה וצריכה התייעצות עם ת''ח גדול ובר דעת, תוך כדי שפורשים בפניו את השיקולים השונים לפרטיהם ולצדדיהם (וכן, פרנסה היא בהחלט שיקול שעשוי להכריע את הכף, חוסר פרנסה בסיסי הינו פגיעה לא רק חומרית, כ''א גם ובעיקר רוחנית). וכל מקרה לגופו.

והעובדה היא שיהודים רבים יראים ושלמים עבדו לפרנסתם גם בין גויים, וגם התגוררו בין גויים או בין חילוניים. זה כמובן לא לכתחילה, אבל ישנם אילוצים וישנו מכלול של שיקולים, ולכן כאמור יש לחשוב באופן עצמאי על השיקולים השונים ויש להתייעץ עם החכמים על הספקות. וד''ב.

פרנקל תאומים
הודעות: 2476
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 11, 2019 3:19 pm

נוטר הכרמים כתב:ידידי מנעורי, הרב דורשי יחודך.
באתי לחזק ידיך לבל תפן אל הזמירות החדשות הללו של 'יראת שמים פנימית' וכו' וכו'

יצאת יד''ח סיסמאות קלישאות והתגרויות. תחזקנה ידיך אף אתה.
והדרך הנכונה למי שאינו חפץ להחמיר במקום פסידא ושיקולים נוספים,
הוא לילך לרב גדול ירא הוראה ולדון בכל פרט ופרט קטון כגדול,

הו. חיטה אחת של דברים מהוגנים פוטרת את כל הכרי של ההודעה.
ואכן, כנודע, מורך ורבך הגר''ש אויערבאך זצ''ל התיר ללא מעטים ששאלו בעצתו ללמוד מקצועות ולעבוד בשוק הכללי. וכל מקרה ושיקוליו לגופו.

נוטר הכרמים
הודעות: 5477
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יולי 11, 2019 7:34 pm

פ"ת,
סליחה, באמת לא התכוונתי להתגרות.

וכעת אסביר מה כן התכוונתי,
הנושא של יראת שמים פנימית הוא נכון בכל הקשר שהוא בחיינו,
מקורו כמדומני בתפילת השל"ה,
דווקא לא בהקשר של סכנות האקדמיה וכד'.

הנוסחאות הללו בהקשר הזה הם אכן 'זמירות חדשות' במחנינו ולקוחות ממחוזות זרים.

"אל תאמין בעצמך" נאמר אפילו על יוחנן כהן גדול, וכשבאים לדון הלכתית או מבחינת הנהגה ראויה על נושא של אקדמיה, אין זה הנידון. כמובן שזה נכנס בתוך פרטי השאלות והספיקות, עד כמה הסכנה וכו', אבל זה לא הנושא בעצמו. כשמכניסים את המשפט הזה כביכול זהו הנושא, יש בזה קרירות עצומה בחרדה הגדולה שישנה בכניסה למקומות כאלו.

אקוה שהפעם הובנתי, וזה ממש לא סיסמאות, אלא מציאות פשוטה.
ושוב סליחה.

פרנקל תאומים
הודעות: 2476
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' יולי 14, 2019 3:40 pm

נוטר הכרמים כתב:פ"ת,
סליחה, באמת לא התכוונתי להתגרות.

וכעת אסביר מה כן התכוונתי,
הנושא של יראת שמים פנימית הוא נכון בכל הקשר שהוא בחיינו,
מקורו כמדומני בתפילת השל"ה,
דווקא לא בהקשר של סכנות האקדמיה וכד'.

הנוסחאות הללו בהקשר הזה הם אכן 'זמירות חדשות' במחנינו ולקוחות ממחוזות זרים.

"אל תאמין בעצמך" נאמר אפילו על יוחנן כהן גדול, וכשבאים לדון הלכתית או מבחינת הנהגה ראויה על נושא של אקדמיה, אין זה הנידון. כמובן שזה נכנס בתוך פרטי השאלות והספיקות, עד כמה הסכנה וכו', אבל זה לא הנושא בעצמו. כשמכניסים את המשפט הזה כביכול זהו הנושא, יש בזה קרירות עצומה בחרדה הגדולה שישנה בכניסה למקומות כאלו.

אקוה שהפעם הובנתי, וזה ממש לא סיסמאות, אלא מציאות פשוטה.
ושוב סליחה.

לענ''ד הדברים החמורים הללו הינם קרירות עצומה ונוראה (באמת!) של הנושא המרכזי שצריך להעסיק את כל מי שעיניו בראשו והוא חרד באמת על העתיד של צאצאינו ושל הדורות הבאים, הנושא היחיד שאך ורק בו תלויה היכולת שתהיה לנו להתמודד עם כל האתגרים שעמדו ושעוד יעמדו בפנינו, והנושא הזה הוא: יראת שמים פנימית. לדעת את ה' באופן פנימי. פנימיות ולא חיצוניות. ובלעדי זה, לא יעזור שום דבר, גם הניסיון להרחיק את הציבור מהאקדמיה (בלי לתת פתרונות אמיתיים ומשמעותיים לבעיית הפרנסה) או הניסיון להרחיק את הציבור מהעיסוק במקצועות שונים בכלל, גם הניסיון הזה פשוט לא יצלח. ואלף מכתבים בעיתון עם החתימות של כל הרבנים לא יועילו לכך.
חינוך לפנימיות ולא לחיצוניות. וכאשר נחנך לפנימיות ולא לחיצוניות, ממילא, גם הרבה מן הבעיות שמבחוץ יאבדו את עוקצן.


"אל תאמין בעצמך" הכל נכון, ואעפ''כ יהודים יר''ש בכל הזמנים עבדו והתפרנסו גם בין הגויים וכיו''ב, הוי אומר שישנו שיקול דעת רחב כללי ופרטי האומד את רמת הסיכון ומאידך את הצורך וכיו''ב. וכך בכל עניין וחשש, יש לאמוד את רמת הסיכון מחד ואת הצורך ו/או הסיכונים שמאידך.
הנה בעל ה''אבי עזרי'' נ''ע שלח יהודים בני תורה לעבוד בכנסת המינים, בין חילונים, חילוניות, אנשי מפד''ל, אנשי שמאל, ערבים וכו' וכו', ובמקום שגם מרבים בו בדיבורי אידיאולוגיה וגם נוצרים בו קשרי ידידות. ולא אמר בזה "אל תאמין בעצמך" ויוחנן כהן גדול וכו' וכו'. היות שהוא עשה את השיקול הכללי של רווח מול חשש הפסד, והסיק את שהסיק.

כך שלזרוק לאוויר "יוחנן כהן גדול" ו"אל תאמין בעצמך" ובזה לחתום את הדיון, זה אכן קלישאות וסיסמאות של עיתון או של ילדי חיידר.
המציאות הינה מורכבת, וכשאנשים צריכים פרנסה, אי''ז המקום לגלגל עיניים כנגדם.


את לימודי המחשבים בסמינרים, מרנא הרב שך נ''ע בעצמו אישר, והוא לא חשב שיעבדו במחשבים רק במזכירות של ביה''ס... (בשביל זה לא צריך ללמוד מחשבים..), ואז עוד אפי' לא היו קבוצות חרדיות בחברות ההיי-טק השונות, ובוודאי שלא היו אז שלוחות חרדיות של תעסוקת היי-טק לנשים חרדיות בלבד. וכן רבותינו הגריש''א והגר''ש וואזנר אישרו בשעתו את ''המרכז החרדי להכשרה מקצועית'' שלימד והכשיר גברים בתחומי הטכנולוגיה כולל הכרה אקדמאית.
הרבנית בת שבע קנייבסקי ע''ה עבדה כבחורה (!!!) בהנהלת חשבונות במקום עבודה חילוני כדי לסיייע לפרנסת הוריה קדושי ארץ מרנא הגרי''ש אלישיב ורעייתו ומשפחתם הברוכה. (וכן, כמו כולם אני מכיר את הסיפורים שהיא התפללה לפנות כל בוקר לבלתי תיכשל וכו', ושרבינו הקה''י נ''ע אכן חשש מעבודתה, והוא נרגע בעניין השידוך שלה עם בנו רק לאחר שהפיסו את דעתו עם העובדה הזו וכו').
מה זה אומר? שישנו אומדן דעת של השיקולים השונים, וכל מקרה לגופו.

ואכן, לגופו של עניין, צריך לחשוב ולהתחסן ולהתייעץ, לפי פרטי השאלה, ואין ספק שזה גם תלוי באופי הכללי ובחוסן הרוחני של האשה או הבת (או של הגבר, במקרה של גבר היוצא לעבודה!).

וסיפורי "הזמירות החדשות" שנועדו כדי להצדיק איזה עניין פוליטי פנימי, אין מקומם כאן. האמת הפשוטה היא שבעשרים שנה האחרונות, צוואר הבקבוק התפוצץ, דוחק הפרנסה מחד וחוסר הרצון להישאר בלימוד מאידך (שני פרמטרים שבמידה רבה הזינו אחד את השני אצל הגברים, וגם במקרים רבים יצרו את הפרמטר השלישי- פזילה לאורח החיים של ''מחנות זרים''), כמו גם המחסור הבלתי אפשרי במקומות עבודה מפרנסים, הן אצל גברים והן אצל נשים, כל אלה הביאו יחדיו את ''הזמירות החדשות'' שהמציאות הכתיבה. אפשר לטמון את הראש בחול ולצקצק על ''זמירות'' ו''מחנות'', אבל לא תצמח מכך שום תועלת.

נוטר הכרמים
הודעות: 5477
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 14, 2019 7:55 pm

פ"ת,

כל עוד שכמעט כל דבר שייצא ממקלדתי ייבחן על ידך במשקפת מצומצמת,
הוא אמר א' כדי להצדיק את ב' (או עץ...) אין שום תוחלת ותועלת בשום דיון.

כמו תמיד, המוזר מכל, למה אינך סבור כי גם תגובותיך הרבות ב'אספקלריא' ובתחומים היסטוריים, צפויות מראש, כמעט בכל נושא,
ובאותה מידה, אם לא יותר מכך, יכולות להישפט באותו זלזול שחצני ושיח רדוד.

למה אינך סבור שאני אומר א' כי למדתי אצל ב', וכיון שזכיתי לשמש את רבותי זצוק"ל לפי ערכי, וכפי מידתי הקטנה.
מאותה סיבה אני צועד בדרכם גם בחיים הציבוריים.

(כמה ספרים אצטרך להדפיס כדי להוכיח לך שאני אכן תלמיד נאמן ועקבי לרבי זצוק"ל בכל התחומים במשך עשרות בשנים,
והביצה הפוליטית לא הולידה את התרנגול?
אני נבוך כל פעם מחדש מהעקשנות להידבק ב'קטנות' ובעין רעה השמורה לתלמידיו של בלעם)

פרנקל תאומים
הודעות: 2476
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' יולי 14, 2019 11:24 pm

נוטר הכרמים כתב:פ"ת,

כל עוד שכמעט כל דבר שייצא ממקלדתי ייבחן על ידך במשקפת מצומצמת,
הוא אמר א' כדי להצדיק את ב' (או עץ...) אין שום תוחלת ותועלת בשום דיון.

פיין. וחזר הדין. וויטער.
כתבתי הודעה ארוכה מוסברת ומפורטת, וכל מה שיש לכב' ידידי להגיד זה בתגובה להערה שכתבתי בשולי ההודעה באותיות זעירות...

כמו תמיד, המוזר מכל, למה אינך סבור כי גם תגובותיך הרבות ב'אספקלריא' ובתחומים היסטוריים, צפויות מראש, כמעט בכל נושא,

תודה רבה על המחמאה. אני מניח שלא התכוונת, אבל ''החליקה'' לך.
אני מקווה שאכן דבריי עקביים ויציבים בכל מקום. יש''כ.

ובאותה מידה, אם לא יותר מכך, יכולות להישפט באותו זלזול שחצני ושיח רדוד.

שוב תודה על המחמאות הנדיבות (הפעם מסתמא גם התכוונת אליהן).
אם רק יורשה לי ברוב שחצנותי זלזלנותי ורדידותי לשאול את מעלת כב' ידידי הענוותן המכבד והעמוק:
אם פרנק''ת (השחצן/מזלזל/רדוד) התדיין עם מאן דהוא באשכול וכתב לו את שכתב על ''יראת שמים פנימית'' כהערת אגב ובכלל לא כטיעון להכרעה בעניין הנידון, ולפתע קפץ הנוטר (הענוותן/מכבד/עמקן) התערב בדיון תוך פנייה לאותו מאן דהוא בבקשה נמלצת כה''ל: "באתי לחזק ידיך לבל תפן אל הזמירות החדשות הללו של 'יראת שמים פנימית'...ומי שוטה ויקל דעת בכך". וגם בהודעה שאחריה ממשיך באותה נימה פטרונית ומתנשאת ("מחוזות זרים" "קרירות עצומה"..) עם אמירות שכמוהן למאות במאמרי מערכת של היומונים..
ובכן.. המ.. שמא ושמא.. כולי האי ואולי.. יש מקום קצת לעיין איה מקום כבודו של השיח ''המזלזל שחצני ורדוד'' (כדבריך), אם בסלסלתי או שמא בסלסלתו של חברי..? שמא ואולי רצוי וכדאי לפני שמטיחים באחרים.. גם להתבונן מעט בעצמנו? מודעות עצמית כבר אמרנו? וסליחה שאני כותב זאת ברה''ר, אבל מסתמא אם כב' ידידי מטיח באחרים ומבקר אותם ואת דיעותיהם בפסקנות כזאת ברה''ר, מסתמא ידידי עושה זאת על דעת כן שהם גם ישיבוהו באותה הפלטפורמה.

למה אינך סבור שאני אומר א' כי למדתי אצל ב', וכיון שזכיתי לשמש את רבותי זצוק"ל לפי ערכי, וכפי מידתי הקטנה.
מאותה סיבה אני צועד בדרכם גם בחיים הציבוריים.

אין הבדל מהותי בין רבותיך ובין רבותיהם של אחרים בעניין זה. ואם יש מעט הבדל, אזי למיטב ידיעתי, הוא בכיוון ההפוך מדבריך.
בכל אופן, אם אינך רוצה שיתייחסו לדבריך כאל מאמר מערכת, אל תשתמש בטרמינולוגיה כזאת.

(כמה ספרים אצטרך להדפיס כדי להוכיח לך שאני אכן תלמיד נאמן ועקבי לרבי זצוק"ל בכל התחומים במשך עשרות בשנים,
והביצה הפוליטית לא הולידה את התרנגול?
אני נבוך כל פעם מחדש מהעקשנות להידבק ב'קטנות' ובעין רעה השמורה לתלמידיו של בלעם)

אינך צריך להוכיח לי שום דבר. ותודה על המחמאה הנוספת שמצאת לנכון שוב לעטר אותי בעינך הטובה וברוחך הנדיבה.

אוהב עמו
הודעות: 513
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ב' יולי 15, 2019 4:06 pm

הרים הגבוהים מתנצחים זה עם זה, אני מה לי פה.

רק בשולי הדברים כמדומני שרבים וטובים יכולים להעיד שגם הגרש"א זצוק"ל שלח אותם ללימודים ומקצועות שאינם על טה"ק (עירייה וכדו')
אני הק' התייעצתי לגבי נוו"ב עם הגרע"א שליט"א לגבי לימודים אקדמאיים, וגם קיבלתי תשובה.

בודאי שאין לדמות מילתא למילתא וגם על כגון זה נאמר 'עשה לך רב והסתלק מן הספק' ו'כל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל'.

ואנקדוטה קטנה: בסמינר בנות אלישבע שמוגדר כסמינר טכנולוגי עושים בגרות על דעתו של הגריש"א זצוק"ל, ודי בזה.

שומע ומשמיע
הודעות: 1715
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' יולי 15, 2019 4:59 pm

פרנקל תאומים כתב:אתה מכיר ציבורים בתוך היהדות החרדית שלא עולה בהם על הדעת שגברים יעבדו בשוק העבודה הכללי? אין כאלו. (אולי אצל הירושלמים של הישוב הישן? גם בזה אני לא בטוח).

באגב אציין, שמעתי מהרב פייבלזון [אני לא קשור אליו, סתם יצא לי לשמוע אותו], שדעת ר' ליב מינצברג היתה שאין לעבוד במקום עבודה חילוני אפילו במחיר מוות ברעב .


חזור אל “אספקלריא”