מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1107
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מרץ 20, 2019 5:32 pm

עובר ושב כתב:
קראקובער כתב:ומה נעשה שהרבי מחב"ד בעצמו הלך לאוניברסיטה לצורכי פרנסה וכנראה שלא לכולם יש את היכולת לעבוד עם הידים דווקא.


שטות והבל, במחילה. חמיו (האדמו"ר הקודם, הריי"צ) הורה לו ללמוד תקופה קצרה באוניברסיטה, והיו לכך כמה טעמים. אין שום השוואה בין דמותו של הרבי מחב"ד לבין כל אחד אחר שהולך ללמוד באוניברסיטה, והמטרה של הרבי לא היתה "לצרכי פרנסה" כלל ועיקר.

בתקופה ההיא הוא התענה בה"ב, טבל במקווה, למד י"ח שעות ביום, בפעמים הבודדות שהוכרח לבקר באוניברסיטה החזיק בכל השיעור ספר תורני בו למד במקביל לשמיעת ההרצאה (הוא יכל לעשות שני דברים במקביל, כפי שמעידים מזכיריו שהיה עובר על מכתב אחד ובו זמנית מקריא את התשובה למכתב הקודם). היה גם מקרה שאחד הפרופ' שאל אותו מדוע אינו מקשיב לשיעור, והוא מיד ערך לו סיכום של כל הנאמר.

אעתיק שני סיפורים שיכולים להמחיש מעט את דמותו של הרבי באותם ימים (יש הרבה בספר הנפלא "חד בדרא". מומלץ בחום).

מספר הרה"ג רבי שלום דוב קובלקין שליט"א:

כאשר הגאון המפורסם הרב יוסף דב סולבייציק מבוסטון נסע לנחם את הרבי מליובאוויטש בשנת תשכ"ה (כשישב 'שבעה' על אמו הרבנית חנה ע"ה) ליוותי אותו בנסיעתו לרבי, ובמכונית אמר לי דברים נפלאים על הכרותו עם הרבי ועל הסיבה שהוא כה מעריץ אותו.

הוא גילה שהיה נפגש עם הרבי עוד בברלין. הם נהגו להיפגש בדרך-כלל אצל הגאון ר' חיים העלער ובאותן פגישות החלה להיווצר הידידות שלהם.

כאן סיפר לי מדוע הוא מחזיק כל-כך מהרבי:

- "פארוואס, מיינט איר, איך האלט אזויפיל פון דעם ליובאוויטשן רבין? איר ווייסט אז איך בין ניט קיין חסיד... ווייל איך קען אים פון ברלין" [= מדוע אתם חושבים אני אוחז כל-כך מהרבי מליובאוויטש? אתם יודעים הרי שאינני חסיד... זה משום שאני מכירו מברלין".

ומיד הוסיף:

- לא הכל יודעים מיהו באמת הרבי. הרבי החזיק אצלו תמיד מפתח של המקווה והיה הולך לטבול במקווה מדי יום, לאחר שביקר באוניברסיטה בסיבות השעה שתייים-שלוש אחר-הצהריים. איש לא ידע על מנהג זה של הרבי וגם לי-עצמי הדבר נודע רק במקרה.

פעם אחרת הצעתי לרבי לשתות משהו ביחד. הרבי סירב, וכשהפצרתי בו, הבנתי שהוא צם באותו יום. זה היה יום שני, והרבי התענה בה"ב.

"תאר לך", אומר לי הרב סולובייצ'יק, "תלמיד בברלין שלכאורה עוסק בלימודי חול כמו אחרים, ובסוף מתברר שמה שמונח לו בראש זה מקווה ובה"ב..."

"הדברים הללו", אמר לי הרב סולובייצ'יק, "הם שהתחילו לפתח בי את תחושת ההערצה כלפי האדם הגדול הזה. דווקא הפרטים ה'קטנים' הללו עשו עלי רושם אדיר. בנוסף לכך, כוח הזיכרון שלו הוא מופלא, "געוואלדיק", ומימי לא ראיתי אדם בעל כוח זיכרון כזה וכזו ידיעה מופלאה בתורה.

וכאן עבר הרב סולובייצ'יק לדבר על הבנתו של הרבי בתורה. ואני זוכר שהוא התבטא:

"אנחנו, בית בריסק, איננו אוחזים בשיטת הפלפול של פולין, אבל הרבי יש לו 'געוואלדיקע הבנת התורה".

אחר-כך הוסיף ואמר לי:

"היו אתי בברלין גם יהודים מחוגים אחרים שנחשבים לגדולי תורה מפורסמים, אבל שם באוניברסיטה התנהגו כמו שמתנהגים באוניברסיטה. ואילו היהודי הזה (הרבי) התנהג שם בברלין בדיוק כמו שמתנהג יהודי בוורשה או בקרמנצ'וג. יהודי שברלין לא עשתה עליו שום רושם ולא השפיעה עליו כהוא-זה".

וממשיך לספר הרב קובלקין:

הנסיעה בת השעה הגיעה לקיצה, והגענו לבית אמו של הרבי ברחוב פרזידנט. במקום היו כבר הרבה רבנים, אדמו"רים וגדולי תורה חשובים שהגיעו לנחם את הרבי, אך כששמעו שהגאון הרב סולובייצ'יק הגיע, פינו עבורו דרך תוך רגע ונכנסנו במהירות לחדר הקטן שהרבי ישב בו.

כשהרב סולובייצ'יק נכנס, הרבי שישב על שרפרף קטן נעמד לכבודו מיד. עוד קודם-לכן הוכנה בחדר כורסה מיוחדת עובר הרב סולובייצ'יק שסבל מכאבים בגבו, ומיד כשהתיישב אמר לו הרבי:

- בדברי תורה הרי אי-אפשר לשוחח, כי 'פיקודי ה' ישרים משחי לב' וכעת זה מצב של אבילות.

אבל מיד עבר לדבר על הלכות אבילות והתפתחה שיחה בענין גדר אונן. ככל הזכור לי, זה היה בקשר לעובדה שהרבי התפלל ערבית במוצאי שבת בהיותו אונן.

בהמשך התפתחה בין הרבי והרב סולובייצ'יק שיחה עירנית ומקיפה בגדרי אונן בהלכה. איני זוכר פרטים בשקלא-וטריא ההלכתית; אני רק זוכר שהרבי התבטא:

- נו, דאס איז דאך א רמב"ם. (כלומר שברמב"ם מדובר בנושא זה)

הרב סולובייצ'יק הגיב:

- ליובאוויטשער רבי, ליובאוויטשער רבי, ס'דאכט זיך מיר אז אז ס'איז נישטא אזא רמב"ם! [= דומני שאין רמב"ם כזה].

הרב סולובייצ'יק שידע שהרבי בקיא בכל חדרי התורה, התפלא לשמוע מהרבי דברים שהיה ברור לו שאינם מפורשים ברמב"ם, אבל הרבי הבהיר מיד:

- יע, יע, איך ווייס, סאיז ניט אין יד החזקה אבער ס'איז דאך א 'פירוש המשניות' [=כן, כן, אני יודע, זה לא ב'יד החזקה' אבל זה מופיע ב'פירוש המשניות להרמב"ם'].

עבורי, כעומד מן הצד, זה היה מדהים לראות את הרבי והרב סולובייצ'יק, שניהם סיני ועוקרי הרים, מתפלפלים ביניהם, ובעיקר נדהמתי מסגנון הדברים - הפרחת מראי-מקומות לחלל האוויר כמעט מבלי לציין את הדברים עצמם.

הביקור ארך כמעט שעתיים. לא יכולתי לשמוע את כל הדברים כי הרב סולובייצ'יק ישב בסמוך לרבי והשניים שוחחו ביניהם כמעט בלחישה. אני עמדתי מאחורי הרב סולובייצ'יק, וגב הכורסה שלו הפריע לי לשמוע מה דיברו.

כעבור כמה שבועות הגעתי שוב ל"ישיבה יוניברסיטי", והרב סולובייצ'יק מספר לי שהרבי שלח לו מכתב תודה על שהגיע לנחמו, וכאן ציין בהתרגשות רבה את העובדה שהרבי ביקש בשולי המכתב את סליחתו על שבתחילת הדברים אמר "כך כתוב ברמב"ם" - שמשמעו בפשטות ספר 'היד' - בעוד שהתכוון לפירוש המשניות. חבל שאין לי את נוסח הדברים, אך לפי זכרוני התוכן היה שהסליחה היא על כך שבאמרו שהתכוון לפירוש המשניות ניסה כביכול לפרש את דבריו הקודמים. הרבי אמר שלאדם אסור לפרש את דבריו שלא כפי שהובנו בפשטות...

והרב סולובייצ'יק אמר לי על כך:

- תופעה כזו רואים רק אצל הרבי מליובאוויטש, שב'ערלעכקייט' שלו, אין כדוגמתו בעולם. 'גדול' אחר כבר היה מוכיח לי שאני טעיתי, ואילו הוא מצא לנכון להתנצל על דבר שכזה. ער איז אמת אליין [= הוא האמת בעצמה] והוא עוד ביקש את סליחתי על כך... לכן אני כל-כך מעריך את הרבי.

(אלגמיינר ז'ורנאל 2.4.1992)

באותם ימים פעל בברלין "בית המדרש לרבנים" בראשות רבי יחיאל יעקב ויינברג זצ"ל, בעל ה'שרידי אש'. הרב ויינברג, שהתחנך בישיבות ליטא, היגר לגרמניה בימי מלחמת-העולם הראשונה, ולאחר מכן נתמנה לכהן כראש בית המדרש לרבנים בברלין, תפקיד בו החזיק עד לסגירתו של בית המדרש בליל הבדולח (בשנת חצר"ת) על-ידי הנאצים ימ"ש.

הרב אברהם אבא ויינגורט מירושלים נמנה עם תלמידיו המובהקים של הרב וויינברג. בראיון ל"כפר חב"ד", סיפר הרב ויינגורט אנקדוטה היסטורית מעניינת באשר להיכרותו של הרבי עם הרב ווינברג. הנה סיפורו:

"את הסיפור הבא שמעתי מספר פעמים משני יהודים נאמנים - ידידי הרב קובלסקי ז"ל מציריך, איש ישר ונאמן מאוד, ששמע בעצמו את הסיפור מהרב ויינברג והוא חזר זאת לפניי פעמים רבות, כל פעם באותו הנוסח. ידיד נוסף ממנו שמעתי את הסיפור, היה הר' יחזקאל רנד, שהרב ויינברג התארח ולן בביתו מספר פעמים, וגם הוא שמע סיפור זה ממש מהרב ויינברג. שניהם, הרב רנד והרב קובלסקי ז"ל, סיפרו את אותו הסיפור ממש, כפי ששמעו אותו (כל אחד בנפרד) מהרב ויינברג זצ"ל. וכך סיפר הרב ויינברג:

בשנת 1928-9 (תרפ"ח-ט) נכנס אל הראבינער סמינר (שם הכינוי ל"בית המדרש לרבנים" בברלין) הרבי מליובאוויטש, שהיה אז חתנו המיועד של הרבי הריי"צ. הוא היה אז אברך צעיר לימים, אך מרשים מאוד. הוא ניגש אליי וביקש שאתן לו 'סמיכה'. מתן 'סמיכה' מבית מדרשנו לא היה דבר פשוט כלל, והדבר דרש פרקים רבים של הכנה.

די אם אזכיר שמעבר לבחינות בכתב ובעל-פה שהיה על כל תלמיד לעבור בהצלחה בכל חלקי השולחן ערוך, הייתה חובה על כל נבחן להציג 'תשובה' לשאלה גדולה שהצגנו לפניו, בכל אחד מחלקי השולחן ערוך.

הרבי הסביר, כי הספרייה הממשלתית בברלין פותחת את שעריה (על כל פנים חלקים ממנה) רק לבעלי תעודות מיוחדות, ותעודת רב מאישיות מוסמכת ומוכרת על ידם, היא אחת התעודות המקובלות עליהם לצורך זה. מאחר שברצונו להיכנס בחופשיות לספרייה, על כן הוא מבקש את מתן ה'סמיכה' ממני. השבתי שאינני נוהג לחרוג מהדרך המקובלת במתן ה'סמיכה', כך שלא אוכל להיענות לבקשתו. האמת אומר שלא היה זה נעים כלל, שכן הייתה לי היכרות קרובה עם חמיו האדמו"ר הריי"צ, ואף פגשתי אותו מספר פעמים בעת שהייתו בעיירת המרפא מארינבד שבצ'כוסלובקיה. זכיתי לטייל עמו ולשוחח על עניינים שברומו של עולם. אך למרות זאת חשבתי, שהנוהל התקין מחייב לנהוג בשווה כלפי כל באי בית המדרש.

אך לרבי, כך מסתבר, לא היה זמן לכל הפרוצדורה הנדרשת, והוא הפציר בי לדלג על הנוהל. במהלך שיחתנו, הציע הרבי, שהיה אז כאמור אברך צעיר לימים (כבן עשרים ושש!), הצעה שלא יכולתי לסרב לה. הרבי אמר: 'תנקבו בשמו של איזה ספר שתרצו, תנו לי עשרים וארבע שעות ואגיע להיבחן אצלכם על הספר'. 'אתם יכולים לבחור את הספר', חזר הרבי והפציר.

הדבר כמובן סיקרן אותי. יש כידוע ספרים רבים שהסוגיות הנידונות בהן מורכבות ועמוקות ולא שייך כלל 'לצלול' לתוכן בבקיאות ובהבנה בפרק זמן כה קצר, אלא אם כן אליהו הנביא לומד אתך בלילה. ההצעה של הרבי הייתה בעצם אמירה ברורה שהוא יודע את כל התורה כולה, כך שהוא יכול להרשות לעצמו 'להסתכן' בכל ספר תורני, איזה שיהיה.

בשלב זה הסכמתי, ולאחר מחשבה נקבתי בספר שבעצמי כתבתי, ספר שדן בסוגיות מורכבות וסבוכות. רק מי שמצוי זמן רב בסוגיות יכול היה להתדבר ולדון בסוגיות המתלבנות בספר. למחרת הגיע הרבי וביקש להיבחן על הספר. למרות שהייתי כמובן מצוי מאוד בחומר, שכן אני כתבתי אותו, עם זאת, הוא שלט בחומר אף יותר טוב ממני... נדהמתי מהיקף הידיעות. מובן שתכף הענקתי לו את הסמיכה שביקש, אך התניתי עמו שעליו להגיע מספר פעמים לבית המדרש על מנת לשמוע ממני שיעורים, ואמנם הוא כך נהג. כך זכיתי שהרבי מליובאוויטש נמנה גם עם שומעי לקחי..."

ומוסיף הרב ויינגורט: "כאשר החלו להתפרסם רשימותיו של הרבי, התגלו גם הערותיו לספר 'פינוי עצמות מתים', קונטרס שהוציא לאור הרב ויינברג שנתיים קודם לכן, בשנת תרפ"ו. התאריך הנקוב ברשימת הרבי הוא "טבת. פ"ח. ברלין", כך שהדבר מסיר כמעט מעל לכל ספק סביר, כי הספר אותו הציע הרב ויינברג לרבי להיבחן עליו, היה הקונטרס הנזכר. הספר דן, כאמור, בסוגיות סבוכות ומורכבות בסוגיות שבמסכתות טהרות.

כאשר לפני מספר שנים הוצאנו שוב לאור במהדורה חדשה את השו"ת 'שרידי אש', הדפסנו גם את הערות הרבי שהתפרסמו ברשימותיו".


איך נפתור את הסתירה? קודם אתה אומר שהרבי מליובאוויטש כמעט לא הלך לאוניברסיטיה, רק כאשר היה בלית ברירה, והוא למד שם י"ח שעות ליום. ולאחמ"כ אתה מביא מהרב סאלאבייציק שהוא הלך כל יום ולאחמ"כ הלך למקוה (אגב, דבר שאינו מעלה מצידי. ההליכה למקוה וההמנעות ממנה אחת היא בעיני). אז את מה להאמין?

#שוואנצאנות

בברכה המשולשת
הודעות: 10268
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 20, 2019 5:37 pm

עובר ושב כתב:כי הטענה העיקרית שלהם היא שלא יכולה להיות שום שליטה על המרצים, שמחדירים את ארס הכפירה לתלמידיהם. ואתה טוען את ההיפך.


לענ"ד, זו לא הטענה המרכזית. יש בחוברת מספר טענות. הטענה הזאת אכן מופיעה שם, אבל אפשר ליטול אותה מהחוברת ועדיין יש מספיק בעיות.
יתר על כן, העובדה שבהחלט יכולה להיות שליטה על זהות המרצים, כאמור, איננה סותרת את העובדה שבחלק מהמוסדות אין בפועל בקרה כזו.

פלגינן
הודעות: 2794
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מרץ 20, 2019 6:56 pm

בברכה המשולשת כתב:
פלגינן כתב:
בברכה המשולשת כתב:אבל זה לא נוגע לחוברת הזאת, כי באמת מפורטות שם בעיות אמיתיות וקשות באקדמיה וכדו' שצריכות טיפול שורש וכולי האי ואולי

[אחת הבעיות היא שהרבה מהמוחים או המעוררים עברו באקדמיה, הם או בני ביתם, ולעתים יש להם אפילו תואר ד"ר.]


גם לי יש. בגלל זה אני יודע בדיוק מה קורה שם...

עליך נתכוונתי. חבל שלא הבנת. הרשיתי לעצמי ברוח היום...

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי חרסון » ה' מרץ 21, 2019 3:12 pm

בינוני כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
עובר ושב כתב:
קראקובער כתב:ומה נעשה שהרבי מחב"ד בעצמו הלך לאוניברסיטה לצורכי פרנסה וכנראה שלא לכולם יש את היכולת לעבוד עם הידים דווקא.


שטות והבל, במחילה. חמיו (האדמו"ר הקודם, הריי"צ) הורה לו ללמוד תקופה קצרה באוניברסיטה, והיו לכך כמה טעמים. אין שום השוואה בין דמותו של הרבי מחב"ד לבין כל אחד אחר שהולך ללמוד באוניברסיטה, והמטרה של הרבי לא היתה "לצרכי פרנסה" כלל ועיקר.

איך נפתור את הסתירה? קודם אתה אומר שהרבי מליובאוויטש כמעט לא הלך לאוניברסיטיה, רק כאשר היה בלית ברירה, והוא למד שם י"ח שעות ליום. ולאחמ"כ אתה מביא מהרב סאלאבייציק שהוא הלך כל יום ולאחמ"כ הלך למקוה (אגב, דבר שאינו מעלה מצידי. ההליכה למקוה וההמנעות ממנה אחת היא בעיני). אז את מה להאמין?
#שוואנצאנות

לגמרי ברוח היום, מסופר ששאלו את הרב סולובייציק אם נכונה השמועה החב"דית שהרבי מליובאוויטש למד קבלה בזמן השיעורים באוניברסיטה, והוא ענה:...


פורים בברלין:
https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/640838

סגי נהור
הודעות: 3334
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 21, 2019 3:49 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אגב,ההליכה למקוה וההמנעות ממנה אחת היא בעיני...

על זה נאמר, אז א געווארענער [ליטוואק] איז ערגער ווי א געבארענער...

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:#שוואנצאנות

עבור הפרוטוקול יש לציין שר' עובר ושב - שזהותו ידועה ליודעי ח"ן - כלל איננו איש חב"ד (קיין געווארענער אויך נישט).

איתן
הודעות: 842
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי איתן » ו' מרץ 22, 2019 10:46 am

בברכה המשולשת כתב:
עובר ושב כתב:
בברכה המשולשת כתב:מידע אישי מוחלט- יש כו"כ מכללות שלא מקבלות בכלל מרצים חילונים וגם למרצים הדתיים עושים בדיקה של רמת התורניות. וגם אחרי כל זה, יש תלונות של הלומדים על כל תכנים והתבטאויות, וכבר היו פיטורין על רקע זה.
ויש מכללה אחת לפחות בה אחרי הסינון הזה יש רשימה של קורסים שמתאימה לקבוצת מסויימות ולא לקבוצות אחרות.
אבל זה לא נוגע לחוברת הזאת, כי באמת מפורטות שם בעיות אמיתיות וקשות באקדמיה וכדו' שצריכות טיפול שורש וכולי האי ואולי


לפי דבריך החוברת היא שקר מוחלט, ואתה טוען שזה לא נוגע לחוברת הזאת? אתמהה.


לא כתבתי שהחוברת היא שקר מוחלט ואינני מבין כיצד כת"ר הבין כך מדבריי.
יש בחוברת דברים מאוד לא נכונים, דברים מעט לא נכונים, דברים בערך נכונים ודברים נכונים מאוד.
די בדברים הנכונים מאוד בשביל להבין שיש כאן בעיות אמתיות.

זה מאד בעייתי כשבמקור מידע כלשהו יש תערובת של עובדות נכונות עם כאלו שאינם. במיוחד אם לקהל היעד אין את הכלים לבחון את אמינות המידע. מקור מידע שאינו נאמן מאבד את כל החשיבות שלו, אם אין אפשרות לסנן את הסולת מפסולת.
היה לתועלת אם מישהו שמתמצא בנושא היה מרכז את הבעיות האמיתיות.

כמובן, כל אנשים טועים, יש דברים שנתונים לפרשנות או תלויים בהשקפת עולם. אבל אם "תיקון" העובדות או הצגתם בצורה מגמתית נעשה במכוון - אז הדבר חמור ביותר. איני יודע מה המצב במקרה הזה. גם איני מכיר את הסוגייה, ולא אוכל לדעת מה נכון ומה לא.

מה אתה מציע? לבטל את הפיקוח והמימון של המדינה על ההשכלה הגבוהה? גם בתחומים כרפואה והנדסה (כמילטון פרידמן. אמנם בתחומים הללו יש צד יותר חזק לטובת התערבות ממשלתית)?
סביר להניח שזה יפתור את כל הבעיות. אבל זה לא מעשי בעליל בשנים הקרובות.

ושאלה מה לעשות עד אז (אם ה"אז" הזה בכלל אי פעם יגיע) כיחיד וכציבור.
האם לדעתך בימינו יש מוסדות להשכלה גבוהה שאין בהם בעיות משמעותיות? והאם יש אפשרות להקימם בעתיד הנראה באופק? האם יש אפשרות מעשית לתקן את המעוות?

בברכה המשולשת
הודעות: 10268
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' מרץ 22, 2019 11:56 am

איתן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עובר ושב כתב:
בברכה המשולשת כתב:מידע אישי מוחלט- יש כו"כ מכללות שלא מקבלות בכלל מרצים חילונים וגם למרצים הדתיים עושים בדיקה של רמת התורניות. וגם אחרי כל זה, יש תלונות של הלומדים על כל תכנים והתבטאויות, וכבר היו פיטורין על רקע זה.
ויש מכללה אחת לפחות בה אחרי הסינון הזה יש רשימה של קורסים שמתאימה לקבוצת מסויימות ולא לקבוצות אחרות.
אבל זה לא נוגע לחוברת הזאת, כי באמת מפורטות שם בעיות אמיתיות וקשות באקדמיה וכדו' שצריכות טיפול שורש וכולי האי ואולי


לפי דבריך החוברת היא שקר מוחלט, ואתה טוען שזה לא נוגע לחוברת הזאת? אתמהה.


לא כתבתי שהחוברת היא שקר מוחלט ואינני מבין כיצד כת"ר הבין כך מדבריי.
יש בחוברת דברים מאוד לא נכונים, דברים מעט לא נכונים, דברים בערך נכונים ודברים נכונים מאוד.
די בדברים הנכונים מאוד בשביל להבין שיש כאן בעיות אמתיות.

זה מאד בעייתי כשבמקור מידע כלשהו יש תערובת של עובדות נכונות עם כאלו שאינם. במיוחד אם לקהל היעד אין את הכלים לבחון את אמינות המידע. מקור מידע שאינו נאמן מאבד את כל החשיבות שלו, אם אין אפשרות לסנן את הסולת מפסולת.
היה לתועלת אם מישהו שמתמצא בנושא היה מרכז את הבעיות האמיתיות.

כמובן, כל אנשים טועים, יש דברים שנתונים לפרשנות או תלויים בהשקפת עולם. אבל אם "תיקון" העובדות או הצגתם בצורה מגמתית נעשה במכוון - אז הדבר חמור ביותר. איני יודע מה המצב במקרה הזה. גם איני מכיר את הסוגייה, ולא אוכל לדעת מה נכון ומה לא.

מה אתה מציע? לבטל את הפיקוח והמימון של המדינה על ההשכלה הגבוהה? גם בתחומים כרפואה והנדסה (כמילטון פרידמן. אמנם בתחומים הללו יש צד יותר חזק לטובת התערבות ממשלתית)?
סביר להניח שזה יפתור את כל הבעיות. אבל זה לא מעשי בעליל בשנים הקרובות.

ושאלה מה לעשות עד אז (אם ה"אז" הזה בכלל אי פעם יגיע) כיחיד וכציבור.
האם לדעתך בימינו יש מוסדות להשכלה גבוהה שאין בהם בעיות משמעותיות? והאם יש אפשרות להקימם בעתיד הנראה באופק? האם יש אפשרות מעשית לתקן את המעוות?


א. דווקא רפואה והנדסה יש הצדקה למעורבות שלטונית מסויימת, כי זה נצרך לצבא. אולם, לא בצורה של פיקוח ושליטה אלא במימון שכ"ל לסטודנטים נבחרים שישרתו אח"כ בצבא עם הידע הזה. חוץ מזה, בודאי שצריך לבטל את המעורבות הממשלתית בכל תחום ההשכלה הגבוהה.
ב. עד אז, לענ"ד אכן יש מוסדות להשכללה גבוהה בהם אין בעיות כאלה, אבל זה משתנה מאוד בין המקצועות השונים, ואני גם נוגע בדבר...

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » ש' מרץ 23, 2019 9:59 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:איך נפתור את הסתירה? קודם אתה אומר שהרבי מליובאוויטש כמעט לא הלך לאוניברסיטה, רק כאשר היה בלית ברירה, והוא למד שם י"ח שעות ליום. ולאחמ"כ אתה מביא מהרב סאלאבייציק שהוא הלך כל יום ולאחמ"כ הלך למקוה (אגב, דבר שאינו מעלה מצידי. ההליכה למקוה וההמנעות ממנה אחת היא בעיני). אז את מה להאמין?


לא רואה מקום לדקדוקי עניות כאלה, אבל מ"מ אין כאן שום סתירה. כאשר הוא הלך לאוניברסיטה הוא טבל גם לאחר מכן, וכאשר הוא לא הלך לאוניברסיטה הוא טבל רק בבוקר. אולי לך זה לא אומר כלום, אבל יש כאן גינוני קדושה מפליגים, לאדם שלכאורה נמצא בברלין, אף אחד אינו מכירו ואין לו על מי לעשות רושם. פשוט עבודת ה' בטהרתה.

היה זכור לי שקראתי בעבר על הלימודים של הרבי באוניברסיטה, שהם נעשו על מנת שהרבי יקבל אזרחות צרפתית. כמו כן זכרתי שהוא חיסר הרבה, ופשוט לא הגיע ללימודים אלא את המינימום הנדרש. כעת חיפשתי ומצאתי - הספר "סודו של הרבי" מאת ד"ר יחיאל הררי, ספר שנכתב מנקודת מבט חילונית.

אצטט:

"הלימודים האקדמיים בפאריס שימשו בעבור ר' מנחם־מענדל אמצעי להשגת אשרת שהייה בעיר... בלעדי הרישום ללימודים לא היו יכולים בני הזוג להוסיף לשהות בצרפת. טרם עזיבתו את ברלין הצטייד ר' מנחם־מענדל בתעודה מהאוניברסיטה המקומית המעידה על לימודיו שם ובאישור תעודת הבגרות מהאגודה האקדמית הרוסית. לתעודות נזקק כדי להירשם לאוניברסיטת ESTP, מכון מקצועי ללימודי הנדסה בפאריס.

מנחם־מענדל התחיל את לימודיו בלי השקעה מרובה מצידו. בהדרגה, בעקבות דרישת האוניברסיטה, שיפר את ציוניו. על פי מספר חיסוריו, ניכר כי הוא בעיקר השתדל לא להיכשל בלימודיו ולא היה מושקע בהם יתר על המידה, למרות האינטנסיביות של הלימודים.

בטרימסטר השלישי, בשנתו הראשונה באוניברסיטת ESTP, מנחם־מענדל אינו זוכה לדירוג בין שאר התלמידים. הוא סובל משישים חיסורים, והסגל המקצועי מסכם את לימודיו: "מר מענדל שניאורסון הוא תלמיד לא רשום אשר נכנס לבית הספר באפריל 24, 1933. הוא לא נבחן בשום מקצוע. תחת התנאים הללו המחלקה אינה מסוגלת להביע את דעתה לגבי תועלת כלשהי שהפיק מר שניאורסון מהשתתפותו בשיעורים".

בטרימסטר הראשון בשנה שלאחר מכן ציונו הכללי של ר' מנחם־מענדל משתפר, והוא מוקם במקום העשירי מתוך עשרים ותשעה תלמידים. הסגל סיכם את הטרימסטר: "...הוא חייב לשפר את כישורי השרטוט ולהשלים את התרגולים החסרים, גם אם החיסורים שלו הם תוצר של סיבות שאינן בשליטתו".

"...עם תעודת המהנדס נרשם ללימודי המשך באוניברסיטת סורבון, בתחום המדעים המדויקים, ככל הנראה כדי להוסיף לקבל אשרת שהייה במדינה. הלימודים האקדמיים של ר' מנחם־מענדל הם, כאמור, הסיכוי היחיד של בני הזוג להשיג אישורים רשמיים להתגורר בפאריס. בשנת תרצ"ח, שלהי שנת 1937, ר' מנחם־מענדל ואשתו פונים לראשונה במכתב למשרד המשפטים הצרפתי בבקשה להעניק להם אזרחות צרפתית. בקשת האזרחות נבחנת בקפידה בתהליך ארוך ומייגע".

הפצת המעיינות
הודעות: 428
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ש' מרץ 23, 2019 10:07 pm

הרב עובר ושב מענין מאד תודה רבה!

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » ש' מרץ 23, 2019 10:31 pm

סגי נהור כתב:עבור הפרוטוקול יש לציין שר' עובר ושב - שזהותו ידועה ליודעי ח"ן - כלל איננו איש חב"ד (קיין געווארענער אויך נישט).


כאשר אדם מסתתר מאחרי ניק, לא נותר אלא לדמיין מי הוא. גם אם יש כאלה המדברים בביטחון מוחלט - צר לי לבשר להם שעדיין הם אינם יודעים מאומה.

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » ש' מרץ 23, 2019 10:34 pm

בברכה המשולשת כתב:הטענה הזאת אכן מופיעה שם, אבל אפשר ליטול אותה מהחוברת ועדיין יש מספיק בעיות.
יתר על כן, העובדה שבהחלט יכולה להיות שליטה על זהות המרצים, כאמור, איננה סותרת את העובדה שבחלק מהמוסדות אין בפועל בקרה כזו.


סכם לנו בבקשה את ה"מספיק בעיות" שיש, חוץ מהבעיה הנ"ל, שלדבריך היא אינה קיימת (כי גם אם בחלק מהמוסדות יש בעיה כזאת, אפשר להמליץ ללכת למוסדות שבהם אין בעיה, במקום לצאת חוצץ נגד "האקדמיה" ולהשוות אותה להשכלה).

מיני ומינך
הודעות: 336
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי מיני ומינך » ש' מרץ 23, 2019 11:26 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:(אגב, דבר שאינו מעלה מצידי. ההליכה למקוה וההמנעות ממנה אחת היא בעיני)

שפתי צדיקים - ד"ה ויותר מזה
קבצים מצורפים
שפתי צדיקים.PDF
(145.78 KiB) הורד 53 פעמים

רעגענסבורגער
הודעות: 11
הצטרף: ש' פברואר 09, 2019 11:30 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי רעגענסבורגער » א' מרץ 24, 2019 6:41 am

עובר ושב, יחיאל הררי הוא לא רק חסיד רגיל אלא געווארנער ובכלל הוא כותב ככל הנראה בלי להביא שום מקור, בקיצור, לא מציאה בכלל ומעניין אם הסיבה שהלך ללמוד בברלין כמה שנים היה כדי לקבל אזרחות גם כן..

איתן
הודעות: 842
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי איתן » א' מרץ 24, 2019 8:57 am

מיני ומינך כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:(אגב, דבר שאינו מעלה מצידי. ההליכה למקוה וההמנעות ממנה אחת היא בעיני)

שפתי צדיקים - ד"ה ויותר מזה

וכי ליטוואק פון בודאפעסט התכוון לטבילת כלים או נידה שהם חובה על פי ההלכה? וכי אין הבדל בינם לבין הטבילה מפני דרכי החסידות?

נ.ב. אני מכיר מושג "אמונת חכמים", אך מה המקור הקדום של המושג "אמונת צדיקים"?
נ.ב.ב. יש אנשים שבאמת ובתמים מאמינים שסיפורים דוגמת המובא כאן אכן קרו במציאות? על כל צעד ושעל?

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' מרץ 24, 2019 10:05 am

רעגענסבורגער כתב:עובר ושב, יחיאל הררי הוא לא רק חסיד רגיל אלא געווארנער ובכלל הוא כותב ככל הנראה בלי להביא שום מקור, בקיצור, לא מציאה בכלל ומעניין אם הסיבה שהלך ללמוד בברלין כמה שנים היה כדי לקבל אזרחות גם כן


לא הבנתי את המילה "געווארנער", כשם שלא הבנתי מילה מכל מה שכתבת. הררי הוא ד"ר חילוני, עיתונאי וחוקר שחזר בתשובה לאחרונה ובספרו הוא מכנה את הרבי מליובאוויטש "מנחם מנדל" ללא שום תואר נלווה, מה שאותי מזעזע כיהודי, למרות שע"פ השמועה איני חסיד חב"ד.

בספרו יש מקורות מדוייקים לכל פרט, מה שהוא כותב "ככל הנראה" זה תוצאה מהעובדה המוגמרת שהרבי לא יכל לדבר על אזרחות צרפתית אם לא היה מוציא תעודה כלשהי, וגם לא היה מתקבל ללימודים בפריז אם לא היה מביא אישור על הלימודים בברלין, מה שמתרץ את קושייתך השניה.

אצטט מתוך הספר: "במהלך לימודיו בברלין ר' מנחם־מענדל לא נחשב סטודנט מן המניין, אלא שומע חופשי. סטטוס זה משמעו ששערי האוניברסיטה אמנם היו פתוחים לפניו, הוא נהנה מכניסה חופשית לספריות ומהטבות ממשלתיות מסוימות, אך לא חלה עליו חובת נוכחות על פי לוח הזמנים הסמסטריאלי. נראה שבגלל רישומו כשומע חופשי נעדרה הגדרה מדויקת של מסלול לימודיו ממסמכי הרישום... טרם עזיבתו את ברלין הצטייד ר' מנחם־מענדל בתעודה מהאוניברסיטה המקומית המעידה על לימודיו שם ובאישור תעודת הבגרות מהאגודה האקדמית הרוסית. לתעודות נזקק כדי להירשם לאוניברסיטת ESTP, מכון מקצועי ללימודי הנדסה בפאריס".

דרומי
הודעות: 5029
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 24, 2019 10:48 am

הוא לא חזר בתשובה כ"כ לאחרונה, והוא לא כזה 'חוקר'. הוא יותר 'הוגה' מאשר 'חוקר'.

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' מרץ 24, 2019 11:11 am

בביוגרפיה הזו הוא עשה עבודת מחקר מצויינת.

"ביקרתי בניו-יורק, בשכונה שבה התגורר הרבי, בזמן כינוס השלוחים העולמי. נפגשתי עם האישים שהיו קרובים אליו ביותר, ובהם ה'חוזר' הרב יואל כהן ורעייתו לאה; פגשתי את מזכירי הרבי, יהודה קרינסקי ויהודה-לייב גרונר. דיברתי עם הספרן הראשי, שלום-דובער לוין, ועם ועוד אישים רבים. בכל המפגשים ניסיתי לחלץ מידע שמעבר לרשמי ופרטים מעניינים על חייו של הרבי ודרך התנהלותו, ולאחר מכן לבחון את אמינותם והשתלבותם עם התיעוד הקיים ועם דברי הרבי בעצמו. חברת המדיה JEM הייתה לי לעזר רב. לחברה יש ארכיון מקצועי עצום, כתוב ומצולם, ובכלל זה אוסף של תעודות ומסמכים שבעזרתם יכולתי להתחקות אחר מהלכיו של הרבי בשנים שנחשבות עלומות, כאשר חי בברלין ובפריז".

בראיון הוא נשאל: האם נאלצת להלך בין הטיפות - לא לפגוע בחסידים מחד, ומאידך לכתוב ספר ביקורתי ומהימן?

"כבר במבוא אני מתאר בהרחבה את מתודת המחקר. מצד אחד, כלים של ביקורתיות, בחינת אמינות הדוברים והישענות על מקורות מוסמכים הכרחיים לכתיבה. מצד שני, כתיבת ביוגרפיה מהזווית הביקורתית, היא אולי בעלת ערך מוסרי בעיני הכותב, אך מחמיצה את ההבנה של הקהל ואת הסיבות האמיתיות שהוא מקבל עליו את מנהיגותו של אדמו"ר ואת משנתו הרעיונית". הררי מעיד כי הספר נכתב מתוך הערכה גדולה לרבי ולפועלו, "אם כי מתוך התעקשות על אמינות הפרטים הביוגרפיים".

אגב, בקרב חסידי חב"ד עצמם היו הדעות חלוקות באשר לספר זה, עד שנמנו וגמרו כי הוא יכול להתאים לכאלה שאינם חסידי חב"ד.

בברכה המשולשת
הודעות: 10268
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 24, 2019 1:32 pm

עובר ושב כתב:
בברכה המשולשת כתב:הטענה הזאת אכן מופיעה שם, אבל אפשר ליטול אותה מהחוברת ועדיין יש מספיק בעיות.
יתר על כן, העובדה שבהחלט יכולה להיות שליטה על זהות המרצים, כאמור, איננה סותרת את העובדה שבחלק מהמוסדות אין בפועל בקרה כזו.


סכם לנו בבקשה את ה"מספיק בעיות" שיש, חוץ מהבעיה הנ"ל, שלדבריך היא אינה קיימת (כי גם אם בחלק מהמוסדות יש בעיה כזאת, אפשר להמליץ ללכת למוסדות שבהם אין בעיה, במקום לצאת חוצץ נגד "האקדמיה" ולהשוות אותה להשכלה).


א. הדבר תלוי במקצועות הלימוד. יש נושאים בהם אין אף מוסד בו אכן יש בקרה על המרצים, ולגביהם נכונה מאוד הביקורת שבחוברת. ואינני מפרט כאן, כי אלו דברים הנתונים לשינוי בהשתנות העיתים והמוסדות, לטוב ולהפכו.
ב. בחוברת מדובר הרבה על תוכנית אחת הסובבת סביב לימוד באונ' העברית. שם יש את כל הבעיות האפשריות: ערבוביא מוחלטת בין גברים לנשים, מרצים כופרים, היעדר סינון כלשהו בחומר הנלמד, מגמה כפרנית בעצם הגישה האקדמית.
ג. יש מקצועות לימוד בהם עצם התחום הנלמד בעייתי עד מאוד (או מצד צניעות או מצד כפירה או מצד שניהם) וקשה לצייר דרך כשרה ללמוד אותם.
ד. המגמה לאקדמיזציה של כל מקצוע היא עצמה תולדה של תפיסה מערבית-חילונית הנושא אתה רוח המנוגדת לירא"ש. אמנם, לגבי בעיה זו אפשר למצוא פתרון אם ההנהלה ערה לזה ומסננת את המרצים והתכנים, כך שמעז יוצא מתוק, אך זה קשה מאוד לביצוע.
ה. הכפיפות למשרד לחינוך מחדש (דהיינו כל המתקרא חינוך ממלכתי לכל גווניו) מוסר את תחום החינוך בידי השלטון, וזה עצמו הפך התורה הקדושה

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1107
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מרץ 24, 2019 1:56 pm

סתם קשקושים בעלמא.
הרבי מליובאוויטש נסע ללמוד בברלין, כדי לקבל השכלה, מאיזה סבה כלשהי.
שם הוא למד כרגיל ולא חיסר מהלימודים באופן משמעותי. הוא הסתובב עם אחרים ודיבר אתם וגם התוועד אתם, ולא בהתוועדות חסידיות. הוא גם התנהג כחסיד חב"ד ולא חיסר מהנהגתו היהודית כלום, תופעה נדירה באותם הימים.
אח"כ הוא נסע לצרפת, ועל אף שהחסידים סיפרו תמיד שהוא היה באוניברסיטיה היקרתית ׳סורבון׳, למעשה לא אלא במקום קטן, ולא השתתף הרבה בשיעורים.

מדובר על שתי תקופות, משתי סבות. ובאמת יתכן שהפרשנות של הררי צודקת, או לא. אין לי ולו שום מקור לדעת האמת.

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' מרץ 24, 2019 2:42 pm

מכל מה שקראתי אני מסיק שנשקפה לו סכנה ברוסיה, ולכן הוא עזב לברלין, ועל מנת שלא יגרשוהו משם, למד באוניברסיטה. לאחר מכן עלה היטלר לשלטון, וכתוצאה מכך הוא עזב לפריז, ושוב למד כדי לקבל אזרחות. אלא שגם את פריז כבשו הנאצים, ולכן היה צריך להגר לארה"ב (ודומני שגם בהגירתו לארה"ב השתמשו בכך שיש לו תעודת מהנדס, כדי לקבל ויזה).

כמובן שלכל הנ"ל היו טעמים נוספים ונסתרים, שהלא הריי"צ הורה עליו לעשות כן וגם מימן את לימודיו, וכמובן שלא היה נראה כלל כסטונדט של ימינו, אלא כמלאך אלוקים, והלוואי שכל האברכים יזכו להתמדתו וקדושתו באותם הימים.

לכשעצמי רק באתי להעיר על מה שכתב מאן דהו ש"למד מקצוע לצרכי פרנסה", שזה לא נכון, שמעתי גם שזכה להתפרנס כל חייו ממעשה ידיו (שזו מעלה גדולה, שלא נזקק לאף אחד) מאיזה פטנט שהמציא כמהנדס, והשתמש בזה חיל הים האמריקאי. חיפשתי ולא מצאתי כדבר הזה בשום מקום. אולי התבלבלו עם אחד החסידים.

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' מרץ 24, 2019 2:55 pm

בברכה המשולשת כתב:א. הדבר תלוי במקצועות הלימוד. יש נושאים בהם אין אף מוסד בו אכן יש בקרה על המרצים, ולגביהם נכונה מאוד הביקורת שבחוברת. ואינני מפרט כאן, כי אלו דברים הנתונים לשינוי בהשתנות העיתים והמוסדות, לטוב ולהפכו.
ב. בחוברת מדובר הרבה על תוכנית אחת הסובבת סביב לימוד באונ' העברית. שם יש את כל הבעיות האפשריות: ערבוביא מוחלטת בין גברים לנשים, מרצים כופרים, היעדר סינון כלשהו בחומר הנלמד, מגמה כפרנית בעצם הגישה האקדמית.
ג. יש מקצועות לימוד בהם עצם התחום הנלמד בעייתי עד מאוד (או מצד צניעות או מצד כפירה או מצד שניהם) וקשה לצייר דרך כשרה ללמוד אותם.
ד. המגמה לאקדמיזציה של כל מקצוע היא עצמה תולדה של תפיסה מערבית-חילונית הנושא אתה רוח המנוגדת לירא"ש. אמנם, לגבי בעיה זו אפשר למצוא פתרון אם ההנהלה ערה לזה ומסננת את המרצים והתכנים, כך שמעז יוצא מתוק, אך זה קשה מאוד לביצוע.
ה. הכפיפות למשרד לחינוך מחדש (דהיינו כל המתקרא חינוך ממלכתי לכל גווניו) מוסר את תחום החינוך בידי השלטון, וזה עצמו הפך התורה הקדושה


א. לא הבנתי. אם יש אפשרות כזאת במקצועות מסויימים, והמוסד יכול לשלוט על המרצה בדרך כלשהי ולגרום לו שלא לדבר שטויות, אין סיבה שלא יהיה זה בכל המקצועות.

ב. את הערבוביה אפשר לסדר ע"י הפרדה (אין חיוב ללמוד דוקא באוניברסיטה העברית או במקום מסויים). את המרצים הכופרים אפשר לא להכניס למוסדות החרדיים (ראה סעיף א). אם יש בעיה בחומר הנלמד או ב"גישה", אפשר לתקן ע"י שיעורי מוסר או שיעורי העשרה ע"י צוות "ערכים".

ג. לגבי כפירה, ראה סעיף ב. לגבי צניעות, אפשר לפרסם שגברים לא ילמדו מקצועות אלה (איני יודע, אולי יתכן שלגבר הלומד מקצוע יהיה מותר באופנים מסויימים (ראה בכורות מ"ה, תלמידי ר' ישמעאל לקחו זונה שהתחייבה שריפה ושלקו אותה כדי לבדוק כמה איברים יש באשה).

ד-ה. לזה התכוונתי כשכתבתי לעיל "מעטפת של דיבורי סרק".

לסיכום, כאמור, הבעיה המהותית היחידה היא שיש מרצים חילוניים כופרים שמחדירים את ארס הכפירה שלהם לתלמידים בצורה שיטתית ומתוך כוונת זדון, ולכאורה אי אפשר לשלוט בזה, כי רק המל"ג קובעים מה יהיו הלימודים והמלמדים ואי אפשר להתערב בזה. ניסיתי להציע פתרונות, אבל כבודו כתב שהם כבר מיושמים בשטח, ובא הכל על מקומו בשלום.
נערך לאחרונה על ידי עובר ושב ב א' מרץ 24, 2019 2:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפצת המעיינות
הודעות: 428
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' מרץ 24, 2019 2:56 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:סתם קשקושים בעלמא.
הרבי מליובאוויטש נסע ללמוד בברלין, כדי לקבל השכלה, מאיזה סבה כלשהי.
שם הוא למד כרגיל ולא חיסר מהלימודים באופן משמעותי.
הוא הסתובב עם אחרים ודיבר אתם וגם התוועד אתם, ולא בהתוועדות חסידיות.
הוא גם התנהג כחסיד חב"ד ולא חיסר מהנהגתו היהודית כלום, תופעה נדירה באותם הימים.
אח"כ הוא נסע לצרפת, ועל אף שהחסידים סיפרו תמיד שהוא היה באוניברסיטיה היקרתית ׳סורבון׳, למעשה לא אלא במקום קטן,
ולא השתתף הרבה בשיעורים.

מדובר על שתי תקופות, משתי סבות. ובאמת יתכן שהפרשנות של הררי צודקת, או לא. אין לי ולו שום מקור לדעת האמת.

כתבת הרבה עובדות בשביל מי שאין לו מקור לדעת האמת

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1107
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מרץ 24, 2019 3:06 pm

רמת השוואנצאנות עולה בכל תגובה.

הואיל והריי"צ שלח אותו, ההרי לך שהיו טעמים נסתרים!

פרופ׳ השל מספר בזכרונותיו לפי תומו על התוועדות (בלתי חסידית) שהשתתף בה האדמו"ר מליובאוויטש, ואין שם מלאך אלקים, אלא בחור כשרוני בלבד

ובאמת, מה שלמד בפאריז לא התקיימה אצלו, מסתמא בגלל אי נוכחותו בשיעוריםק אבל הפילוסופיה שלמד בברלין, וגם המתמטיקה, נשארה אצלו כל ימי חייו, כמבואר באגרותיו.

הפטנט שהתפרנס ממנה היא פרי דמיון של השוואנצים שלו, האוהבים לפרסם יום יום שכל עולם המדע נשענה על שכמותיו, וכולם שאלו אצלו כל ספקותיהם. וכמו כן כל גנרלי צבאי העולם, אשר כולם שעו לדבריו בעינים סגורות.

רק להעיר, שאין זה מחמת ביטול אלא מחמת עודף ישות, שכאשר מספרים על הרבה שלהם, הרי שמם מתגדלת בעולם. אם היה בהם את ביטול היש אשר הם מתפארים בה השכם והתפאר, היו שותקים יותר ועושים יותר.

הפצת המעיינות - העיתונאי כתב מניעים, דבר שא"א לו ולי לדעת. עובדות אפשר לדעת בקל

דרומי
הודעות: 5029
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 24, 2019 3:09 pm

הרב ליטוואק, אתה מן הסתם קורא אנגלית, ויצא לאור - לאחרונה - ספר גדול באנגלית על כל התקופה ההיא בתולדותיו, עם הרבה מסמכים וכו' (לא ראיתיו)
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב א' מרץ 24, 2019 3:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפצת המעיינות
הודעות: 428
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' מרץ 24, 2019 3:16 pm

הוא הסתובב עם אחרים ודיבר אתם וגם התוועד אתם, ולא בהתוועדות חסידיות.

על יסוד דברי פלוני שהתוועד פעם א'!?

נסע ללמוד בברלין, כדי לקבל השכלה

עובדא או השערה?

היו שותקים יותר ועושים יותר

פעם ראשונה שאני שומע שאנחנו לא עושים! גם השונאים מסכימים שכן עושים

סגי נהור
הודעות: 3334
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 24, 2019 3:17 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ועל אף שהחסידים סיפרו תמיד שהוא היה באוניברסיטיה היקרתית ׳סורבון׳, למעשה לא אלא במקום קטן, ולא השתתף הרבה בשיעורים.

הרבי למד בסורבון. אחרי דויטש שאתה ניזון ממנו נעשו עבודות הרבה יותר מקיפות ויסודיות, וגם מצאו את הרישומים המקוריים. הנה כאן.

עם זאת, אין לזה שום קשר לאשכול זה. אם 'הסטודנטים החרדים' של ימינו רוצים לדמות עצמם לאדמו"ר מליובאוויטש, שיעיינו לשם הדוגמא בלבד בנזיפתו של אביו רבי לוי יצחק זצוק"ל שבחליפת המכתבים ביניהם מאותם ימים:
שהנך מתענה בכל יום ויום עד עת המנחה... איני מבין אותך כלל מהו השיטה הזאת, מאין לקחת ומי למדך כאלה. כמדומה שלעת עתה רחוק אתה מגבורת שמשון, ולמה אתה עושה כאלה, אין זו דרך התורה ולא דרך התשובה כלל וכלל, נצרך לשמור הבריאות בכך תוקף ועוז, והנני מצווה עליך במפגיע שבל תעשה כזאת בשום אופן.

מקדש מלך
הודעות: 2274
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מרץ 24, 2019 3:23 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ובאמת, מה שלמד בפאריז לא התקיימה אצלו, מסתמא בגלל אי נוכחותו בשיעוריםק אבל הפילוסופיה שלמד בברלין, וגם המתמטיקה, נשארה אצלו כל ימי חייו, כמבואר באגרותיו.

פילוספיה?! חידוש בשבילי.
ושמא נתערבב למר בין פיזיקה לפילוסופיה?

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' מרץ 24, 2019 3:29 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הואיל והריי"צ שלח אותו, הרי לך שהיו טעמים נסתרים!

פרופ׳ השל מספר בזכרונותיו לפי תומו על התוועדות (בלתי חסידית) שהשתתף בה האדמו"ר מליובאוויטש, ואין שם מלאך אלקים, אלא בחור כשרוני בלבד


לגבי טעמים נסתרים, לא המצאתי זאת. קראתי זאת בכמה מקומות.

היות ואני אוחז שהריי"צ היה אדם קדוש שמסר את נפשו עבור הרבצת תורה וקיום היהדות, ומייחס לו דמות של אדמו"ר אמיתי, אני יכול להאמין שהיו טעמים נסתרים.

אתה יכול לקרוא לזה "שוואנצנות" (ולהשוות זאת למושגים נלעגים של ימינו), אבל אפשר לקרוא לזה גם "אמונת חכמים". "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו, כי מלאך ה' צבאות הוא. אם דומה הרב למלאך ה', יבקשו תורה מפיו, ואם לאו אל יבקשו תורה מפיו" (מועד קטן, י"ז).

לגבי פרופ' השל - חברת GEM קיימה ראיונות רבים מספור עם אנשים שהכירו את הרבי בימים ההם. הכל מתועד, מוסרט ומתומלל. על התקופה של הרבי בברלין / פריז נכתבו ספרים שלמים. תקרא הכל, תקבל תמונה אמיתית של דמותו בימים ההם.

סגי נהור
הודעות: 3334
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 24, 2019 3:39 pm

עובר ושב כתב: חברת GEM קיימה ראיונות רבים מספור עם אנשים שהכירו את הרבי בימים ההם. הכל מתועד, מוסרט ומתומלל.

צ"ל JEM, והם אכן ערכו את המחקר היסודי והמקיף ביותר, שהיום הכל ניזונים ממנו. ליטוואק קרא את ספרו הישן של דויטש שמאז כבר אבד עליו הכלח.

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' מרץ 24, 2019 4:05 pm

אני לא חזק באנגלית, לא למדתי באקדמיה.

בברכה המשולשת
הודעות: 10268
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 24, 2019 7:23 pm

עובר ושב כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. הדבר תלוי במקצועות הלימוד. יש נושאים בהם אין אף מוסד בו אכן יש בקרה על המרצים, ולגביהם נכונה מאוד הביקורת שבחוברת. ואינני מפרט כאן, כי אלו דברים הנתונים לשינוי בהשתנות העיתים והמוסדות, לטוב ולהפכו.
ב. בחוברת מדובר הרבה על תוכנית אחת הסובבת סביב לימוד באונ' העברית. שם יש את כל הבעיות האפשריות: ערבוביא מוחלטת בין גברים לנשים, מרצים כופרים, היעדר סינון כלשהו בחומר הנלמד, מגמה כפרנית בעצם הגישה האקדמית.
ג. יש מקצועות לימוד בהם עצם התחום הנלמד בעייתי עד מאוד (או מצד צניעות או מצד כפירה או מצד שניהם) וקשה לצייר דרך כשרה ללמוד אותם.
ד. המגמה לאקדמיזציה של כל מקצוע היא עצמה תולדה של תפיסה מערבית-חילונית הנושא אתה רוח המנוגדת לירא"ש. אמנם, לגבי בעיה זו אפשר למצוא פתרון אם ההנהלה ערה לזה ומסננת את המרצים והתכנים, כך שמעז יוצא מתוק, אך זה קשה מאוד לביצוע.
ה. הכפיפות למשרד לחינוך מחדש (דהיינו כל המתקרא חינוך ממלכתי לכל גווניו) מוסר את תחום החינוך בידי השלטון, וזה עצמו הפך התורה הקדושה


א. לא הבנתי. אם יש אפשרות כזאת במקצועות מסויימים, והמוסד יכול לשלוט על המרצה בדרך כלשהי ולגרום לו שלא לדבר שטויות, אין סיבה שלא יהיה זה בכל המקצועות.

ב. את הערבוביה אפשר לסדר ע"י הפרדה (אין חיוב ללמוד דוקא באוניברסיטה העברית או במקום מסויים). את המרצים הכופרים אפשר לא להכניס למוסדות החרדיים (ראה סעיף א). אם יש בעיה בחומר הנלמד או ב"גישה", אפשר לתקן ע"י שיעורי מוסר או שיעורי העשרה ע"י צוות "ערכים".

ג. לגבי כפירה, ראה סעיף ב. לגבי צניעות, אפשר לפרסם שגברים לא ילמדו מקצועות אלה (איני יודע, אולי יתכן שלגבר הלומד מקצוע יהיה מותר באופנים מסויימים (ראה בכורות מ"ה, תלמידי ר' ישמעאל לקחו זונה שהתחייבה שריפה ושלקו אותה כדי לבדוק כמה איברים יש באשה).

ד-ה. לזה התכוונתי כשכתבתי לעיל "מעטפת של דיבורי סרק".

לסיכום, כאמור, הבעיה המהותית היחידה היא שיש מרצים חילוניים כופרים שמחדירים את ארס הכפירה שלהם לתלמידים בצורה שיטתית ומתוך כוונת זדון, ולכאורה אי אפשר לשלוט בזה, כי רק המל"ג קובעים מה יהיו הלימודים והמלמדים ואי אפשר להתערב בזה. ניסיתי להציע פתרונות, אבל כבודו כתב שהם כבר מיושמים בשטח, ובא הכל על מקומו בשלום.


א. אני מדבר על המצב השטח, לא על מה שיכול להיות. מבחינה מציאותית זה כמו שכתבתי. אה"נ שיהיה מצויין אם אפשר יהיה לתקן זאת בכל המקצועות- מציאותית זה לא המצב כרגע.
ב. הרבה דברים אפשר- אני דברתי על המצב הקיים בתוכנית המתוארת בחוברת (ודומותיה).
ג. גם לנשים אסור ללמוד נושאים המנוגדים במהותם לצניעות ובוודאי שהן אסורות בכפירה, ויש דברים שהם במהותם כפירה וא""א לתקן אותם.
ד-ה. לא הבנתי. זו לא מעטפת אלא לבת הבעיה.
וממילא, הבעיה איננה רק מה שאמר כב', אלא כל מה שאמרתי אני. ממילא, הפתרונות מיושמים ברמה בה הם קיימים, אך לא יותר מזה

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1107
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מרץ 24, 2019 8:35 pm

עובר ושב כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הואיל והריי"צ שלח אותו, הרי לך שהיו טעמים נסתרים!

פרופ׳ השל מספר בזכרונותיו לפי תומו על התוועדות (בלתי חסידית) שהשתתף בה האדמו"ר מליובאוויטש, ואין שם מלאך אלקים, אלא בחור כשרוני בלבד


לגבי טעמים נסתרים, לא המצאתי זאת. קראתי זאת בכמה מקומות.

היות ואני אוחז שהריי"צ היה אדם קדוש שמסר את נפשו עבור הרבצת תורה וקיום היהדות, ומייחס לו דמות של אדמו"ר אמיתי, אני יכול להאמין שהיו טעמים נסתרים.

אתה יכול לקרוא לזה "שוואנצנות" (ולהשוות זאת למושגים נלעגים של ימינו), אבל אפשר לקרוא לזה גם "אמונת חכמים". "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו, כי מלאך ה' צבאות הוא. אם דומה הרב למלאך ה', יבקשו תורה מפיו, ואם לאו אל יבקשו תורה מפיו" (מועד קטן, י"ז).

לגבי פרופ' השל - חברת GEM קיימה ראיונות רבים מספור עם אנשים שהכירו את הרבי בימים ההם. הכל מתועד, מוסרט ומתומלל. על התקופה של הרבי בברלין / פריז נכתבו ספרים שלמים. תקרא הכל, תקבל תמונה אמיתית של דמותו בימים ההם.

הקפיצה ממסירות נפש עד לטעמים נסתרים, היא היא השוואנצאנות. הרמ"מ רצה ללכת ללמוד באוניברסיטה והריי"צ הסכים ושילם שכ"ל. אולי משום שהחשיב את הלימודים שם, אולי בגלל שאהב את המיול"ח ורצה להנות אותו, אולי משום שרצה לשמור עליו ע"י שמירת קשר אתו (ואדרבא, זה מה שהועיל לו להשאר נאמן, וכמו שקרה באמת), אולי בגלל שפחד שלא יישאר כלום מחסידות. א"א לדעת איך חשבו האנשים בתקופה ההיא, הוא לא היה נביא ולא ידע מה יקרה בעתיד

אין פירוש אמונת חכמים העלאת דברים נסתרים לכל מוסר נפש לתורה. אמונת חכמים היא אמונה בכח החכמה של החכם (גם במקרה שלא מסר נפשו עבור כלום) לדעת האמת ע"י חכמתו. מה שמעמיסים לתוך אמונת חכמים עבור נוחיות המפלגה, קרוי שוואנצאנות בשפה המדוברת

עמקן
הודעות: 1135
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עמקן » א' מרץ 24, 2019 9:05 pm

עובר ושב כתב:
רעגענסבורגער כתב:עובר ושב, יחיאל הררי הוא לא רק חסיד רגיל אלא געווארנער ובכלל הוא כותב ככל הנראה בלי להביא שום מקור, בקיצור, לא מציאה בכלל ומעניין אם הסיבה שהלך ללמוד בברלין כמה שנים היה כדי לקבל אזרחות גם כן


לא הבנתי את המילה "געווארנער", כשם שלא הבנתי מילה מכל מה שכתבת. הררי הוא ד"ר חילוני, עיתונאי וחוקר שחזר בתשובה לאחרונה ובספרו הוא מכנה את הרבי מליובאוויטש "מנחם מנדל" ללא שום תואר נלווה, מה שאותי מזעזע כיהודי, למרות שע"פ השמועה איני חסיד חב"ד.

בספרו יש מקורות מדוייקים לכל פרט, מה שהוא כותב "ככל הנראה" זה תוצאה מהעובדה המוגמרת שהרבי לא יכל לדבר על אזרחות צרפתית אם לא היה מוציא תעודה כלשהי, וגם לא היה מתקבל ללימודים בפריז אם לא היה מביא אישור על הלימודים בברלין, מה שמתרץ את קושייתך השניה.

אצטט מתוך הספר: "במהלך לימודיו בברלין ר' מנחם־מענדל לא נחשב סטודנט מן המניין, אלא שומע חופשי. סטטוס זה משמעו ששערי האוניברסיטה אמנם היו פתוחים לפניו, הוא נהנה מכניסה חופשית לספריות ומהטבות ממשלתיות מסוימות, אך לא חלה עליו חובת נוכחות על פי לוח הזמנים הסמסטריאלי. נראה שבגלל רישומו כשומע חופשי נעדרה הגדרה מדויקת של מסלול לימודיו ממסמכי הרישום... טרם עזיבתו את ברלין הצטייד ר' מנחם־מענדל בתעודה מהאוניברסיטה המקומית המעידה על לימודיו שם ובאישור תעודת הבגרות מהאגודה האקדמית הרוסית. לתעודות נזקק כדי להירשם לאוניברסיטת ESTP, מכון מקצועי ללימודי הנדסה בפאריס".

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' מרץ 24, 2019 9:16 pm

האות ר' היא הוספה שלי, כמובן. מחילה אם זה לא הובן.

עמקן
הודעות: 1135
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עמקן » א' מרץ 24, 2019 10:23 pm

א"א לנהל דיון ענייני עם אחד הפושט צורה ולובש צורה, כל פעם לפי הצורך שלו. פעמים הוא כותב דברים בשם עצמו, וכשהוא מסתבך מודה שהוא העתיק זה מאחר, בלי אפילו לרמז על זה בתחילה. ופעמים נוהג להיפך, שהוא כותב להדיא שהוא מצטט מתוך ספר, ומביא זה בתוך גרשיים כמקובל לציטוט ישיר. וכשהוא מסתבך עונה שמובן שהוא הוסיף הוספות מעצמו.
רק אעיר, שאם הוא באמת מאמין לכל מה שהוא הביא למעלה, והוא באמת זה שהכיס תיבת 'ר'', צריך למחות. למי שהוא בדרגה שהוא הציג, מגיע הרבה יותר.

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי חרסון » א' מרץ 24, 2019 10:29 pm

.
נערך לאחרונה על ידי חרסון ב א' מרץ 24, 2019 10:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' מרץ 24, 2019 10:36 pm

עמקן כתב:א"א לנהל דיון ענייני עם אחד הפושט צורה ולובש צורה, כל פעם לפי הצורך שלו. פעמים הוא כותב דברים בשם עצמו, וכשהוא מסתבך מודה שהוא העתיק זה מאחר, בלי אפילו לרמז על זה בתחילה. ופעמים נוהג להיפך, שהוא כותב להדיא שהוא מצטט מתוך ספר, ומביא זה בתוך גרשיים כמקובל לציטוט ישיר. וכשהוא מסתבך עונה שמובן שהוא הוסיף הוספות מעצמו.
רק אעיר, שאם הוא באמת מאמין לכל מה שהוא הביא למעלה, והוא באמת זה שהכיס תיבת 'ר'', צריך למחות. למי שהוא בדרגה שהוא הציג, מגיע הרבה יותר.


מה שהבאתי הוא ציטוט מדוייק מתוך הספר, הוספתי ר' כדי לא לזלזל בכבודו של צדיק וקדוש.

כמובן שכל בר בי רב דחד יומא מבין שאין בזה שום שינוי משמעות או הבנה.

אני מבין שאתה מחפש בנרות במה להיתפס, ומבין שאתה מאוד מתוסכל מכך שאין לך במה להיתפס, אבל אחרי הכל אתה לא צריך להשפיל את עצמך בדקדוקי עניות מביכים שכאלה.

איני יודע אם לצחוק או לבכות כשאני קורא את התגובה שלך, עם כל הדרמטיות המבהילה של "פושט צורה ולובש צורה" וכל זה על הוספת תואר מינימלי לפני שמו של הרבי מליובאוויטש. שוד ושבר.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1107
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מרץ 24, 2019 11:01 pm

הפצת המעיינות כתב:
היו שותקים יותר ועושים יותר

פעם ראשונה שאני שומע שאנחנו לא עושים! גם השונאים מסכימים שכן עושים

אני לא מכיר את השונא שלך, אבל מדברים על ביטול היש, ועוד מתפארים בה. רצוי שהיו פחות עליו ורק מתנהגים בהביטול היש שעליו מתפארים

ועל גודל ה׳עשיה׳ שבחב"ד איני רואה מה להתפאר כלל. מאז ג׳ תמוז הכל ההתיישן אצלכם. אין שום חידושים, אין שום התקדמות. בכל עיירה שהייתי , יש שם בית חב"ד המחלקת בקושי לביבות בחנוכה ומנסה לגרור מנין לימים נוראים. אולי בכמות יש יותר שלוחים, אבל באיכות והיקף הפעילות, נראה שהכל מסתיים בכינוס השלוחים ואיזה איש זר יש שמביאים לדרוש להחמיא לכם.
ובשאר ענייני חב"ד חוץ משליחות, הכל נשתכח כבר שנים. תראה לי ׳תפלה חסידית׳ בנוסח שמספרים עליה על החסידים של פעם? בין כל אלו שהסתובבו בחב"ד בעולם, לא יתפלאו מהתפלה של החסידים.

סגי נהור
הודעות: 3334
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 24, 2019 11:08 pm

כל כך הרבה שקר, טפשות וצרות עין בהודעה אחת לא ראיתי הרבה זמן.

הפצת המעיינות
הודעות: 428
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: חוברת בשליטתם ותרבותם נגד סכנות האקדמיה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' מרץ 24, 2019 11:20 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בכל עיירה שהייתי , יש שם בית חב"ד המחלקת בקושי לביבות בחנוכה ומנסה לגרור מנין לימים נוראים.

נראה לך רציני למדוד את הפעילות ולקבוע לפי ביקורך ב"כל עיירה שהייתי"?


חזור אל “אספקלריא”