מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

"דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אש משמים
הודעות: 1683
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי אש משמים » ד' יולי 26, 2017 7:31 pm

חושבני שישיבת 'חברון' אכן ישיבה טובה, אך גבהות הלב שיש לבוגריה פשוט מוגזמת לחלוטין ואולי זו סיבה מספיק טובה כדי לסלוד ברמה מסוימת מדרכה של הישיבה ('הישיבה זה הבחורים' כדלעיל) וצורתה המקורית.
גא"מ למחיקת אשכול זה שאין בו שום תועלת לאף אחד אלא לחובבי פוליטיקה פנימית של הישיבה.

שומע ומשמיע
הודעות: 1888
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 26, 2017 8:19 pm

מיכאל1 כתב:נ
מיוחסת אמירה למשגיח ר' מאיר חדש שאמר ביום שהחלו לחייב להכנס לשיעור היומי שעוד ר' בצלאל ז'ולטי כבר לא יצא מהישיבה.

לענ"ד משפט אדיר, נוצר היום מצב של 'לא פה ולא שם' אם רוצים עצמאות אמיתית אז צריך עד הסוף.
עדיף שהצוות יהיה עסוק פחות במסירת שיעורים על ה5 דף הראשונים של המסכת, ויקפיד שכל המאות בחורים ייכנסו למיטת סדום הזאת [הדבר היחיד שנאכף בישיבה!]. ובמקום זאת ישקיע זמן בלדאוג לגדילה של הבחורים, ושכל בחור באמת מממש את עצמו ,ולא עושה מה שעושים חבריו.

אליסף
הודעות: 270
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי אליסף » ד' יולי 26, 2017 8:42 pm

אני דוקא נהנה מהאשכול.
העליתי את נושא המקלחות כי כפי שאמרו לי חברי בשעתו, מי שמנסה בכ"ז לתלות וילון ינזף חמורות שזהו מנהג הישיבה, וכי טוב הוא מר' חצקל סרנא וכו'
כך שזה בדיוק נושא האשכול
ר' יוסי חברוני לא למד בחברון? לא מאמין

ממרומי היער
הודעות: 390
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי ממרומי היער » ד' יולי 26, 2017 8:45 pm

הרב יוסף חברוני למד בישיבה קטנה בית התלמוד ואחריה בעטרת ישראל, ובבריסק אצל ר' דוד סולובייציק, ובין האירוסין לחתונה הוא הגיע לחברון ללמוד.

אליסף
הודעות: 270
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי אליסף » ד' יולי 26, 2017 8:51 pm

לגבי גדלות האדם ושיטת סלבודקא
לא שייך לטפח את המושג הזה בלי משגיח חזק כמו שהיה הסבא וממשיכיו אחרת זה סתם מילים וחצוניות נטו. ובאמת תמיד תמהתי מה קרה אחרי ר' מאיר חדש, למה לא תפס אף אחד את מקומו?
זכורני כשועד הישיבות תקן לאסור רשיונות, בחורים מחברון הפגינו לפני ועד הישיבות, והמשגיח הרב וולבה התבטא חריפות ברבים על "גדלות האדם" כשאין לה מחנך ומנווט

שמר
הודעות: 555
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שמר » ד' יולי 26, 2017 9:45 pm

כדכד כתב:
בברכה המשולשת כתב:
איש גלילי כתב:תמהני מפני מה עדיין לא נמחק האשכול.


גא"מ

עד שאתם תמהים מפני מה לא נמחק אני תמה מפני מה בכלל נפתח אבל אני עדיין מסכים איתכ שצריך למחקו


הפורום נפתח מחמת הערה "צינית" שכתבתי באשכול על הגר"נ טוקר. באמת לא התכוונתי.

ארי שבחבורה
הודעות: 955
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' יולי 26, 2017 10:02 pm

אליסף כתב:לגבי גדלות האדם ושיטת סלבודקא
לא שייך לטפח את המושג הזה בלי משגיח חזק כמו שהיה הסבא וממשיכיו אחרת זה סתם מילים וחצוניות נטו. ובאמת תמיד תמהתי מה קרה אחרי ר' מאיר חדש, למה לא תפס אף אחד את מקומו?
זכורני כשועד הישיבות תקן לאסור רשיונות, בחורים מחברון הפגינו לפני ועד הישיבות, והמשגיח הרב וולבה התבטא חריפות ברבים על "גדלות האדם" כשאין לה מחנך ומנווט

בישיבה התהלך סיפור על כך שאיזה בחור תלה בזמנו בישיבה מודעה ובה איסור על הוצאת רשיונות ע"י בחורים מהרב שך, ור' אברהם פרבשטיין ור' שמחה זיסל ברוידא הורידו את המודעה באומרם שהרב שך טרם נתמנה לראש ישיבת חברון...
כמובן שאינני יודע אם ניתן ללמוד מכאן שהם תמכו בהוצאת רשיונות ע"י הבחורים או שפשוט לא אהבו את ההתערבות בעניניהם.

איש ימיני
הודעות: 139
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי איש ימיני » ד' יולי 26, 2017 10:34 pm

קראתי באיזה ספר איני זוכר היכן, שהסבא מסלבודקא לא רצה את ר' איצלה מפוניבז' כראש ישיבה מפני שחשש שהוא אישיות מבריקה שתכבוש את ליבם של הבחורים. והעדיף על פניו את ר' משה מרדכי אפשטיין שהיה "אפור" יותר...

פרנקל תאומים
הודעות: 2681
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ישיבת סלבודקה-חברון

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יולי 26, 2017 10:59 pm

פרי יהושע כתב: דהיינו שלכל היותר אפשר להגדירה כישיבה גדולה הנושאת אופי ירושלמי חלקי להבדיל מרעותה המפורסמת והנחשבת יותר (לפחות מכמה בחינות) ישיבת פונביז' הבני ברקית ותו לא?.

שאתה תכתוב כך? לא להאמין... כנראה שאתה גר כבר יותר מדי שנים בעיירה המהבילה...

פרי יהושע
הודעות: 2953
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re:ישיבת סלבודקה-חברון

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יולי 27, 2017 1:19 am

אליסף כתב:זכורני כשועד הישיבות תקן לאסור רשיונות, בחורים מחברון הפגינו לפני ועד הישיבות
.

לא היה ולא נברא.

ומה שאמרת בשם הרב וולבה אומר לך מה אני שמעתי ממנו, וזה יהיה גם תשובה מסויימת לרב פרנקל תאומים.

הוא אמר בשעתו, מה ההבדל בין פונביז' לחברון, בחברון בחור רוצה להתאוורר הרי הוא שוכר מכונית עם כמה חברים ונוסע לטיול, לעומת זאת בישיבת פונביז' הוא יורד לקיוסק, ויחי ההבדל הקטן. (וכיון ואני מתאר לעצמי שיהיו שלא יבינו, כוונתו הייתה לפחות לחברוענרס יש ראש גדול)

אבל לפי דעתי כל זה היה פעם, כיום לצערי המצב הורע מאד בישיבת חברון מבחינת עצמאות הבחורים, לפי מה שאני שומע, כיום בחור שלא ניגש לדבר בלימוד עם הרד"כ הוא מסתכן בכך שהוא יאמר עליו כשיבררו אצלו לשידוכים שאינו מכיר אותו, וכך א"א אפי' להתעלם ממנו, ושלא לדבר להיות אופזציה שם כיום זה בלתי אפשרי כלל, כך שאו שאתה ילד טוב ירושלים, או שאתה פשוט עף משם..

הרואה
הודעות: 1363
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: Re:ישיבת סלבודקה-חברון

הודעהעל ידי הרואה » ה' יולי 27, 2017 1:28 am

פרי יהושע כתב:כיום בחור שלא ניגש לדבר בלימוד עם הרד"כ הוא מסתכן בכך שהוא יאמר עליו כשיבררו אצלו לשידוכים שאינו מכיר אותו

לא הבנתי, אתה קובל על כך שר' דוד לא מדבר בשידוכים על אנשים שהוא לא מכיר?

פרי יהושע
הודעות: 2953
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: Re:ישיבת סלבודקה-חברון

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יולי 27, 2017 1:30 am

הרואה כתב:
פרי יהושע כתב:כיום בחור שלא ניגש לדבר בלימוד עם הרד"כ הוא מסתכן בכך שהוא יאמר עליו כשיבררו אצלו לשידוכים שאינו מכיר אותו

לא הבנתי, אתה קובל על כך שר' דוד לא מדבר בשידוכים על אנשים שהוא לא מכיר?

אני קובל על הצ'יפ שהכניס להם לראש, שמי שלא מסתדר עם דרכו אינו קיים מבחינתו, וממילא בתנועה מעגלית בחורים נלחצים מזה, זו מציאות!

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי הגרח » ה' יולי 27, 2017 2:01 am

דווקא כאחד שלא למד בחברון אבל מכיר המונים מהם אתן אבחנה קצרה
א.הם נחמדים ובעלי יכולות שיחה תקשורתית ונעימה .
ב.יש בהם משהוא עגול שאינך יכול לרדת לסוף דעתם האם דבריך התקבלו באמת או מתוך נימוס
ג.בלימוד הגישה הבסיסית היא למדנית אבל חסר בה הרצון או היכולת להגיע למסקנות חותכות .
ד.כנל בעניני השעה יש בהם מן איפכא מסתברא במטרה לייצר ערפל קרב שאין אמת אחת.
ה.מילתם מילה אך קשה לדחוק אותם לפינה להתחיבות ברורה.תמיד זה נגמר בטוב נראה בהמשך.
ו.תפילתם יש בה הדר וחן בלי קולות וברקים וכו
ז.בכוללים הם דיי קבוצות לעצמם יש דורשים לשבח ויש וכו
ח.ר אברהם פרבשטיין אמר פעם כביקורת על הצורך להגיע לישיבה באלפים ביוכ"פ.
שאברך שממשיך להגיע לישיבה לאחר חמש שנים זהו כשלון המעיד על חוסר השתלבותו במקום מגוריו.
נערך לאחרונה על ידי הגרח ב ה' יולי 27, 2017 2:09 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שערי חכמה » ה' יולי 27, 2017 2:03 am

ממרומי היער כתב:הרב יוסף חברוני למד בישיבה קטנה בית התלמוד ואחריה בעטרת ישראל

כבר אמר הגרב"מ אזרחי שליט"א שחברון הגבעה הוא סניף של עטרת...

ממרומי היער
הודעות: 390
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי ממרומי היער » ה' יולי 27, 2017 2:42 am

הגרח כתב:דווקא כאחד שלא למד בחברון אבל מכיר המונים מהם אתן אבחנה קצרה
א.הם נחמדים ובעלי יכולות שיחה תקשורתית ונעימה .
ב.יש בהם משהוא עגול שאינך יכול לרדת לסוף דעתם האם דבריך התקבלו באמת או מתוך נימוס
ג.בלימוד הגישה הבסיסית היא למדנית אבל חסר בה הרצון או היכולת להגיע למסקנות חותכות .
ד.כנל בעניני השעה יש בהם מן איפכא מסתברא במטרה לייצר ערפל קרב שאין אמת אחת.
ה.מילתם מילה אך קשה לדחוק אותם לפינה להתחיבות ברורה.תמיד זה נגמר בטוב נראה בהמשך.
ו.תפילתם יש בה הדר וחן בלי קולות וברקים וכו
ז.בכוללים הם דיי קבוצות לעצמם יש דורשים לשבח ויש וכו
ח.ר אברהם פרבשטיין אמר פעם כביקורת על הצורך להגיע לישיבה באלפים ביוכ"פ.
שאברך שממשיך להגיע לישיבה לאחר חמש שנים זהו כשלון המעיד על חוסר השתלבותו במקום מגוריו.


וואו אתה ממש עוסק בהגדרות, אשמח לשמוע ממך גם דיאגנוזה על פונוביז'...

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי הגרח » ה' יולי 27, 2017 3:15 am

הגרח כתב:דווקא כאחד שלא למד בחברון אבל מכיר המונים מהם אתן אבחנה קצרה
א.הם נחמדים ובעלי יכולות שיחה תקשורתית ונעימה .
ב.יש בהם משהוא עגול שאינך יכול לרדת לסוף דעתם האם דבריך התקבלו באמת או מתוך נימוס
ג.בלימוד הגישה הבסיסית היא למדנית אבל חסר בה הרצון או היכולת להגיע למסקנות חותכות .
ד.כנל בעניני השעה יש בהם מן איפכא מסתברא במטרה לייצר ערפל קרב שאין אמת אחת.
ה.מילתם מילה אך קשה לדחוק אותם לפינה להתחיבות ברורה.תמיד זה נגמר בטוב נראה בהמשך.
ו.תפילתם יש בה הדר וחן בלי קולות וברקים וכו
ז.בכוללים הם דיי קבוצות לעצמם יש דורשים לשבח ויש וכו
ח.ר אברהם פרבשטיין אמר פעם כביקורת על הצורך להגיע לישיבה באלפים ביוכ"פ.
שאברך שממשיך להגיע לישיבה לאחר חמש שנים זהו כשלון המעיד על חוסר השתלבותו במקום מגוריו.

וחילופייהם בפונוויז שלפני המחלוקת הארורה

המעיין
הודעות: 1217
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי המעיין » ה' יולי 27, 2017 7:50 am

הגרח כתב:דווקא כאחד שלא למד בחברון אבל מכיר המונים מהם אתן אבחנה קצרה
א.הם נחמדים ובעלי יכולות שיחה תקשורתית ונעימה .
ב.יש בהם משהוא עגול שאינך יכול לרדת לסוף דעתם האם דבריך התקבלו באמת או מתוך נימוס
ג.בלימוד הגישה הבסיסית היא למדנית אבל חסר בה הרצון או היכולת להגיע למסקנות חותכות .
ד.כנל בעניני השעה יש בהם מן איפכא מסתברא במטרה לייצר ערפל קרב שאין אמת אחת.
ה.מילתם מילה אך קשה לדחוק אותם לפינה להתחיבות ברורה.תמיד זה נגמר בטוב נראה בהמשך.
ו.תפילתם יש בה הדר וחן בלי קולות וברקים וכו
ז.בכוללים הם דיי קבוצות לעצמם יש דורשים לשבח ויש וכו
ח.ר אברהם פרבשטיין אמר פעם כביקורת על הצורך להגיע לישיבה באלפים ביוכ"פ.
שאברך שממשיך להגיע לישיבה לאחר חמש שנים זהו כשלון המעיד על חוסר השתלבותו במקום מגוריו.



יפה.
בהתחלה חשבתי שאתה מתאר אותי ופתאום גיליתי שאני סתם חברונער מצוי.

ארי שבחבורה
הודעות: 955
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: Re:ישיבת סלבודקה-חברון

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' יולי 27, 2017 9:01 am

פרי יהושע כתב:
אליסף כתב:זכורני כשועד הישיבות תקן לאסור רשיונות, בחורים מחברון הפגינו לפני ועד הישיבות
.

לא היה ולא נברא.

ומה שאמרת בשם הרב וולבה אומר לך מה אני שמעתי ממנו, וזה יהיה גם תשובה מסויימת לרב פרנקל תאומים.

הוא אמר בשעתו, מה ההבדל בין פונביז' לחברון, בחברון בחור רוצה להתאוורר הרי הוא שוכר מכונית עם כמה חברים ונוסע לטיול, לעומת זאת בישיבת פונביז' הוא יורד לקיוסק, ויחי ההבדל הקטן. (וכיון ואני מתאר לעצמי שיהיו שלא יבינו, כוונתו הייתה לפחות לחברוענרס יש ראש גדול)

אבל לפי דעתי כל זה היה פעם, כיום לצערי המצב הורע מאד בישיבת חברון מבחינת עצמאות הבחורים, לפי מה שאני שומע, כיום בחור שלא ניגש לדבר בלימוד עם הרד"כ הוא מסתכן בכך שהוא יאמר עליו כשיבררו אצלו לשידוכים שאינו מכיר אותו, וכך א"א אפי' להתעלם ממנו, ושלא לדבר להיות אופזציה שם כיום זה בלתי אפשרי כלל, כך שאו שאתה ילד טוב ירושלים, או שאתה פשוט עף משם..

אינני יודע על מה אתה קובל, בסך הכל חברון חוזרת אט אט למצבה של סלבודקא ההיסטורית שבה אף אחד לא היה יכול להרשות לעצמו להתעלם מהסבא ובוודאי שלא להוות לו אופוזיציה, וכך או שהוא היה ילד טוב סלבודקא או שהוא עף משם... ויש להניח שלא ירחק היום ואמרתו המפורסמת של ר' לייזר גורדון ביחס לבחורי סלבודקא תאפיין גם את בחורי חברון.

כדכד
הודעות: 3969
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 27, 2017 10:57 am

נכתב לעיל: ת
מהני מפני מה עדיין לא נמחק האשכול.[
עד שאתם תמהים מפני מה לא נמחק אני תמה מפני מה בכלל נפתח אבל אני עדיין מסכים איתכם שצריך למחק
ו[/quote]
שמר כתב
הפורום נפתח מחמת הערה "צינית" שכתבתי באשכול על הגר"נ טוקר. באמת לא התכוונתי.
[/quote][/quote]
עיין בדברי אבטליון בפרק א מפרקי אבות

אש משמים
הודעות: 1683
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יולי 27, 2017 11:23 am

הגרח כתב:
הגרח כתב:דווקא כאחד שלא למד בחברון אבל מכיר המונים מהם אתן אבחנה קצרה
א.הם נחמדים ובעלי יכולות שיחה תקשורתית ונעימה .
ב.יש בהם משהוא עגול שאינך יכול לרדת לסוף דעתם האם דבריך התקבלו באמת או מתוך נימוס
ג.בלימוד הגישה הבסיסית היא למדנית אבל חסר בה הרצון או היכולת להגיע למסקנות חותכות .
ד.כנל בעניני השעה יש בהם מן איפכא מסתברא במטרה לייצר ערפל קרב שאין אמת אחת.
ה.מילתם מילה אך קשה לדחוק אותם לפינה להתחיבות ברורה.תמיד זה נגמר בטוב נראה בהמשך.
ו.תפילתם יש בה הדר וחן בלי קולות וברקים וכו
ז.בכוללים הם דיי קבוצות לעצמם יש דורשים לשבח ויש וכו
ח.ר אברהם פרבשטיין אמר פעם כביקורת על הצורך להגיע לישיבה באלפים ביוכ"פ.
שאברך שממשיך להגיע לישיבה לאחר חמש שנים זהו כשלון המעיד על חוסר השתלבותו במקום מגוריו.

וחילופייהם בפונוויז שלפני המחלוקת הארורה

הגדרות קולעות בשתי הישיבות.

גביר
הודעות: 1113
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי גביר » ה' יולי 27, 2017 11:44 am

האם העובדה שישיבה זו היא ישיבה ותיקה הקיימת ברציפות כבר למעלה ממאה שנה מתבטאת גם באוצה"ס? האם במשך השנים הרבות הצטבר בו מצאי גדול במיוחד? האם התפתחה שיטת מיון ייחודית? האם ישנם בו ספרים מתקופות קודמות הנחשבים כיום לנדירים [לא דפוסי וילנא וורשה שמלפני השואה, המצויים הרבה, אלא דברים שבאמת קשה למצוא, אם מחמת הדפוס הנדיר או משום חתימות והערות בכת"י שישנן בהם], ואם ישנם, האם הם שמורים במקום מיוחד?

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי ההוא גברא » ה' יולי 27, 2017 1:31 pm

לולי ידעתיך מאמש כי היום לגנב חשבתיך...

פרי יהושע
הודעות: 2953
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: Re:ישיבת סלבודקה-חברון

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יולי 27, 2017 2:11 pm

ארי שבחבורה כתב:
פרי יהושע כתב:
אליסף כתב:זכורני כשועד הישיבות תקן לאסור רשיונות, בחורים מחברון הפגינו לפני ועד הישיבות
.

לא היה ולא נברא.

ומה שאמרת בשם הרב וולבה אומר לך מה אני שמעתי ממנו, וזה יהיה גם תשובה מסויימת לרב פרנקל תאומים.

הוא אמר בשעתו, מה ההבדל בין פונביז' לחברון, בחברון בחור רוצה להתאוורר הרי הוא שוכר מכונית עם כמה חברים ונוסע לטיול, לעומת זאת בישיבת פונביז' הוא יורד לקיוסק, ויחי ההבדל הקטן. (וכיון ואני מתאר לעצמי שיהיו שלא יבינו, כוונתו הייתה לפחות לחברוענרס יש ראש גדול)

אבל לפי דעתי כל זה היה פעם, כיום לצערי המצב הורע מאד בישיבת חברון מבחינת עצמאות הבחורים, לפי מה שאני שומע, כיום בחור שלא ניגש לדבר בלימוד עם הרד"כ הוא מסתכן בכך שהוא יאמר עליו כשיבררו אצלו לשידוכים שאינו מכיר אותו, וכך א"א אפי' להתעלם ממנו, ושלא לדבר להיות אופזציה שם כיום זה בלתי אפשרי כלל, כך שאו שאתה ילד טוב ירושלים, או שאתה פשוט עף משם..

אינני יודע על מה אתה קובל, בסך הכל חברון חוזרת אט אט למצבה של סלבודקא ההיסטורית שבה אף אחד לא היה יכול להרשות לעצמו להתעלם מהסבא ובוודאי שלא להוות לו אופוזיציה, וכך או שהוא היה ילד טוב סלבודקא או שהוא עף משם... ויש להניח שלא ירחק היום ואמרתו המפורסמת של ר' לייזר גורדון ביחס לבחורי סלבודקא תאפיין גם את בחורי חברון.


אני מבין שאתה בא להשוות את הסבא מסלבודקה ליוסי חברוני!!!

לענין
הודעות: 2341
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 27, 2017 2:28 pm

גביר כתב:האם העובדה שישיבה זו היא ישיבה ותיקה הקיימת ברציפות כבר למעלה ממאה שנה מתבטאת גם באוצה"ס? האם במשך השנים הרבות הצטבר בו מצאי גדול במיוחד? האם התפתחה שיטת מיון ייחודית? האם ישנם בו ספרים מתקופות קודמות הנחשבים כיום לנדירים [לא דפוסי וילנא וורשה שמלפני השואה, המצויים הרבה, אלא דברים שבאמת קשה למצוא, אם מחמת הדפוס הנדיר או משום חתימות והערות בכת"י שישנן בהם], ואם ישנם, האם הם שמורים במקום מיוחד?


בהחלט כן.
האוצר הוא בעל כמה עשרות אלפי ספרים, בהם ספרים קאוונא ומחברון.
בעבר היה הכל נגיש להכל, ושודדים היו עושים בו ככל העולה על רוחם. למשל, שו''ת מפורסם ועתיק נעלם מהאוצר וחזר אחרי תקופה כשהדפים חתוכים לגמרי - אות על צילום במכונה לצרכי הדפסה חוזרת. איש לא שאל רשות, לפחות החזירו... גם לאחרונה ממש גיליתי יום א' ספר שלפי הקטלוג גיליתי שלפני שנים רבות נלקח... לאחר שכרכי תשב''ץ עטופים בעור דג הוחלט לפני כמה עשורים להוריד את הדברים העתיקים לאוצר הקטן, שם תמצאו גם את הירושלמי קדשים המזוייף ועוד מציאות, למשל כל המשאת משה בכתב יד. יש שם המון ספרים של למעלה ממאה שנה ויותר. ככלל אין לזה גישה, וגם לא מיון מסודר. עד היום אנו חווים תופעה זו כאשר מתי מעט מעלימים ספרים שאינם לרוח השקפתם הטהורה, כן גם בחברון יש כאלה... לפעמים הם מתייעצים עם חלק מראשי הישיבה ולפעמים גם זה לא. יצויין כי ראשי הישיבה שליט''א מקפידים מאד שלא להוציא שום ספר מהאוצר ואפי' רק לביהמ''ד ללא רשות מפורשת מהגבאים
הקטלוג הוא חכם ומצוין. אחת לכמה שנים ננעל האוצר לכשבועיים בהם הוא משתדרג ומשתכלל. ספרים חדשים עולים מהכריכה בסוף כל שבוע, וממוקמים במדף מיוחד ומסומנים במדבקה ס.ח.
באופן כללי האוצר משמש למקום לימוד נעים ונח ואינו מצומצם רק לעיון בספריה הגדולה. לפני תקופת אוצה''ח רבים היו המחברים הבאים בשערי אוצה''ס לצורך ספרים נדירים. כיום ישנם שלש עמדות של אוצה''ח, כאשר המשגיח זצ''ל ר' אברהם סלומון הקפיד על כך שישיבת חברון לא תהיה הראשונה בה יהיו מחשבים באוצר...

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי הגרח » ה' יולי 27, 2017 2:53 pm

[quote="הגרח"]דווקא כאחד שלא למד בחברון אבל מכיר המונים מהם אתן אבחנה קצרה
א.הם נחמדים ובעלי יכולות שיחה תקשורתית ונעימה .
ב.יש בהם משהוא עגול שאינך יכול לרדת לסוף דעתם האם דבריך התקבלו באמת או מתוך נימוס
ג.בלימוד הגישה הבסיסית היא למדנית אבל חסר בה הרצון או היכולת להגיע למסקנות חותכות .
ד.כנל בעניני השעה יש בהם מן איפכא מסתברא במטרה לייצר ערפל קרב שאין אמת אחת.
ה.מילתם מילה אך קשה לדחוק אותם לפינה להתחיבות ברורה.תמיד זה נגמר בטוב נראה בהמשך.
ו.תפילתם יש בה הדר וחן בלי קולות וברקים וכו
ז.בכוללים הם דיי קבוצות לעצמם יש דורשים לשבח ויש וכו
ח.ר אברהם פרבשטיין אמר פעם כביקורת על הצורך להגיע לישיבה באלפים ביוכ"פ.
שאברך שממשיך להגיע לישיבה לאחר חמש שנים זהו כשלון המעיד על חוסר השתלבותו במקום מגוריו.
ט.אסכם במשפט בשם הרב קסלר וז"ל יש ישיבות שנבנו על האמת ויש שנבנו על השלום .ולכל דרך יש יתרונות לצד חסרונות וביום שהאמת והשלום יאהבו זה היום קיוינו לו .

גביר
הודעות: 1113
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי גביר » ה' יולי 27, 2017 3:07 pm

א. במה מתבטאת החכמה והמצוינות של הקטלוג? [האם הוא כולל נושאים וכו', ומאפשר אחזור מידע גם ללא ידיעה קודמת על קיומם של ספרים אלה ואחרים או שמעלתו בכך שהוא מאפשר דלייה מהירה ויעילה של ספרים מבוקשים? האם הקטלוג ממוחשב?
ב. מדברי מר עולה ש'האוצר הקטן' הוא כעין 'חדר נדירים' הקיים בספריות, הבנתי נכון?
ג. הרושם המתקבל הוא שמדובר באוצר כעין זה שבבית מאיר בבני ברק, אכן כך?

ארי שבחבורה
הודעות: 955
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: Re:ישיבת סלבודקה-חברון

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' יולי 27, 2017 5:17 pm

פרי יהושע כתב:
אני מבין שאתה בא להשוות את הסבא מסלבודקה ליוסי חברוני!!!

ברור שלא, וגם לא לר' דוד כהן.
מה שאני מנסה לומר זה משהו אחר לגמרי. גם אני גדלתי בישיבה על ברכי האידיאל של 'עצמאות הבחורים' בתחושה שמדובר בהלכה למשה מסיני או לפחות לסבא מסלבודקה. אני עוד זוכר כיצד כבר בועד שני השתתפתי ביחד עם חברי בהפגנות הענק שהתקיימו אז כנגד אחד הרמי"ם (אני מניח שאתה יודע למי הכוונה) ויצאנו משם ממש ברוממות רוח. מאז עברו כמה וכמה שנים והחלו לכרסם בי 'הרהורי כפירה' בנושא. כפי שכבר ציינתי לעיל, בסלבודקא ההיסטורית לא היה כזה דבר 'עצמאות הבחורים', וכל מי שחושב כך מומלץ לו לקרוא קצת בזכרונותיהם של בוגרי הישיבה דאז ולראות מה באמת היה המצב שם. דווקא בוולוז'ין ובטלז היה עצמאות יחסית של הבחורים, וגם שם היא לא היתה כה מוחלטת כמו בישיבת חברון. ומה שמפתיע הוא, שלמרות זאת כל הבחורים שלמדו אז בסלבודקא יצאו עם 'ראש גדול' כפי ההגדרה שלך. הווי אומר, שר' אהרן קוטלר, ר' יצחק הוטנר, ר' אברהם אליהו קפלן, ר' יחיאל יעקב ויינברג וחבריהם יצאו כמו שהם יצאו לא בגלל איזו 'עצמאות' שהיתה להם בישיבה אלא בגלל שהם זכו לדמות כמו הסבא שגידלה אותם כך. אינני יודע באיזו תקופה התחילה תקופת ה'עצמאות' של הבחורים בישיבת חברון, ובכל מקרה לתחושתי זה לא קרה בזמן מסוים וכתוצאה מאידיאולוגיה מסודרת של ראשי הישיבה או הבחורים שהחליטו לפתע להפוך את השיטה בישיבה אלא מדובר במשהו שהלך והתפתח עם השנים כתוצאה מכרסום איטי וזוחל של סמכותם של ראשי הישיבה במהלך השנים שרובם לא נהנו מיוקרה ועוצמה כמו הסבא או ר' חצקל סרנא, ובנוסף לכך ראשי הישיבה עצמם או לפחות חלקם הלכו ואיבדו ענין בבחורים כפי שציינו לעיל, וכך בסופו של דבר הפכו הבחורים להיות אדונים לגורלם. גם בתקופה זו צמחו בישיבה בחורים לתפארת, אם כי אינני יודע אם יהיה זה נכון לקבוע שהם צמחו כך בזכות האנרכיה או שפשוט הם היו מיוחדים מלכתחילה ולכן הם המשיכו להתגדל למרות האנרכיה, ומכל מקום אין ספק שיש גם בחורים רבים שהידרדרו ואף נהרסו כתוצאה מהמצב הזה, וכידוע המצב הלך והידרדר עד שנאלצו לייבא רמי"ם חדשים כידוע כדי להציל את המצב, אבל משום מה במהלך השנים נוצרה איזו שהיא רומנטיזציה של האנרכיה הזו, כביכול מדובר באיזו 'שיטה' מיוחדת שפותחה על ידי הסבא או אינני יודע מי ורק היא בכוחה להצמיח חברונער'ס עם ראש גדול. אז זהו שלא. אנרכיה לא מגדלת אף אחד, היא לכל היותר לא מפריעה לטובים לגדול, אבל היא גם לא מפריעה לטובים פחות ליפול, ובשביל לצאת עם ראש גדול לא צריך הפקרות אלא ראש ישיבה עם 'ראש גדול' שיהווה מודל עבור כל הבחורים בדיוק כמו הסבא בזמנו או ראשי הישיבה הגדולים שבאו אחריו.
מה שכן, דווקא כיום שהמצב הוא שראשי הישיבה מובילים לכיוונים אחרים לחלוטין אני מוכן לקבל שיש יתרון מסוים ב'עצמאות הבחורים' בכך שראשי הישיבה לא יצליחו 'לקלקל' את הבחורים מהבחינה הזו, אבל מכאן ועד להפוך את זה לשיטה האידיאלית הדרך רחוקה, והבעיה היא שהאידיאליזציה הזו מונעת כל נסיון להוסיף פיקוח ולו מינימלי, כזה שהיה יכול להציל הרבה בחורים בלי לפגוע באחרים, הכל בשם ה'שיטה' הקדושה.

פרי יהושע
הודעות: 2953
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: ישיבת "כנסת ישראל" סלבודקה חברון(י)

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יולי 27, 2017 8:38 pm

קודם תודה וברכה על התשובה היפה והשקולה.

דבר שני אתחיל בסיפור ידוע. מספרים שמשהו בא לר' אביעזר פילץ שליט"א ברעיון להקים ישיבת חברון חדשה רק עם המעלות ולא החסרונות, תשובתו הייתה, המעלה היחידה של ישבת חברון זה החסרונות שלה.

אני לא חלקתי שבימי הסבא הייתה יד מכוונת ושיטה של ממש, ואמנם לא נכון שלא הייתה עצמאות לבחורים, בחורים שיכולים ללכת לכל קצות תבל לגרמניה וכו', ואח"כ לחזור לישיבה, תן דעתך שלא מזמן "העיפו" (ואולי אח"כ החזירו בתנאים מסויימים) מספר בחורים מבוגרים בישיבת חברון(י) כיום בגלל שחטאו חטא גדול והלכו ללמוד בכולל בבקרים או אחה"צ. וזה אומר שבזמנים ההם הייתה אמנם יד מכוונת אבל הייתה עצמאות. וכדמרגלא בפומיה דהגר"י סרנא "אל תתחיל עם הבחורים הם יישארו כאן אחריך". היו בחורים מבוגרים בזמן המעבר לגאולה שפרשו ופתחו מעצמם מקום חדש היכל התלמוד בת"א. כך שזה ברור שהייתה עצמאות מחשבתית. נכון הייתה גם אנרכיה, אין ספק שבלי יד מכוונת לגמרי, יש הרבה כשלנות, בזמנינו היית צריך יסוד חזק בשביל לכל הפחות להגיע אל עצמך בסוף, דהיינו כשתתבגר ותעבור את כל השלבים של היציאה מחוץ לקופסה החברתית, מה כן? זה היה משתלם, מאד משתלם למי שעבר זאת.

השאלה היא בין המצוי לרצוי מה עדיף?. והשאלה היותר גדולה היא שאלה היסטורית האם תמו ימיה של הישיבה, או שמשהו בכל זאת נשאר ויישאר, וכאמור לעיל איננו יכולים לגמרי לצפות זאת ולעתיד פתרונים.....
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ה' יולי 27, 2017 9:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובדיה חן
הודעות: 1144
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' יולי 27, 2017 9:00 pm

פלגינן כתב:במחילה, אין לחברון איזה דף פייסבוק לטיפול בבעיותיה הרבות? ומה לכם לערב את כלל הציבור?
[אולי משום שחלק מהבעיות ניכר רק מבחוץ?]

אני מוחה על הפגיעה,בחברון אין מכשירים טמאים לאף בחור ח"ו זה נגד תקנון הישיבה

עובדיה חן
הודעות: 1144
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' יולי 27, 2017 9:01 pm

הגרח כתב:
הגרח כתב:דווקא כאחד שלא למד בחברון אבל מכיר המונים מהם אתן אבחנה קצרה
א.הם נחמדים ובעלי יכולות שיחה תקשורתית ונעימה .
ב.יש בהם משהוא עגול שאינך יכול לרדת לסוף דעתם האם דבריך התקבלו באמת או מתוך נימוס
ג.בלימוד הגישה הבסיסית היא למדנית אבל חסר בה הרצון או היכולת להגיע למסקנות חותכות .
ד.כנל בעניני השעה יש בהם מן איפכא מסתברא במטרה לייצר ערפל קרב שאין אמת אחת.
ה.מילתם מילה אך קשה לדחוק אותם לפינה להתחיבות ברורה.תמיד זה נגמר בטוב נראה בהמשך.
ו.תפילתם יש בה הדר וחן בלי קולות וברקים וכו
ז.בכוללים הם דיי קבוצות לעצמם יש דורשים לשבח ויש וכו
ח.ר אברהם פרבשטיין אמר פעם כביקורת על הצורך להגיע לישיבה באלפים ביוכ"פ.
שאברך שממשיך להגיע לישיבה לאחר חמש שנים זהו כשלון המעיד על חוסר השתלבותו במקום מגוריו.
ט.אסכם במשפט בשם הרב קסלר וז"ל יש ישיבות שנבנו על האמת ויש שנבנו על השלום .ולכל דרך יש יתרונות לצד חסרונות וביום שהאמת והשלום יאהבו זה היום קיוינו לו .

חוץ מאות ז.שהם קנאים לחברתם ולא מתמזגים הכל שטויות והבלים,אולי הכרת אחד או שניים אבל אין זה על הכלל.

אש משמים
הודעות: 1683
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יולי 27, 2017 9:23 pm

עובדיה חן כתב:
פלגינן כתב:במחילה, אין לחברון איזה דף פייסבוק לטיפול בבעיותיה הרבות? ומה לכם לערב את כלל הציבור?
[אולי משום שחלק מהבעיות ניכר רק מבחוץ?]

אני מוחה על הפגיעה,בחברון אין מכשירים טמאים לאף בחור ח"ו זה נגד תקנון הישיבה

חברונער אמיתי לא יודע להיפגע ובפרט מזה.
יש תקנון לישיבה???

עובדיה חן
הודעות: 1144
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' יולי 27, 2017 9:37 pm

לצערי ולשמחתי אני לא חברוענר.אבל חושבני שיש כאן זילותא לבחורים היקרים דהתם.

ארי שבחבורה
הודעות: 955
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: ישיבת "כנסת ישראל" סלבודקה חברון(י)

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' יולי 27, 2017 9:40 pm

פרי יהושע כתב:קודם תודה וברכה על התשובה היפה והשקולה.
דבר שני אתחיל בסיפור ידוע. מספרים שמשהו בא לר' אביעזר פילץ שליט"א ברעיון להקים ישיבת חברון חדשה רק עם המעלות ולא החסרונות, תשובתו הייתה, המעלה היחידה של ישבת חברון זה החסרונות שלה.

אני לא חלקתי שבימי הסבא הייתה יד מכוונת ושיטה של ממש, ואמנם לא נכון שלא הייתה עצמאות לבחורים, בחורים שיכולים ללכת לכל קצות תבל לגרמניה וכו', ואח"כ לחזור לישיבה, תן דעתך שלא מזמן "העיפו" (ואולי אח"כ החזירו בתנאים מסויימים) מספר בחורים מבוגרים בישיבת חברון(י) כיום בגלל שחטאו חטא גדול והלכו ללמוד בכולל בבקרים או אחה"צ, וזה אומר שהייתה אמנם יד מכוונת אבל הייתה עצמאות, מרגלה בפומיה דהגר"י סרנא אל תתחיל עם הבחורים הם יישארו כאן אחריך, היו בחורים מבוגרים בזמן המעבר לגאולה שפרשו ופתחו מעצמם מקום חדש הכיל התלמוד בת"א, כך שזה ברור שהייתה עצמאות מחשבתית. נכון הייתה גם אנרכיה, אין ספק שבלי יד מכוונת לגמרי, יש הרבה כשלנות, בזמנינו היית צריך יסוד חזק בשביל לכל הפחות להגיע אל עצמך בסוף, דהיינו כשתתבגר ותעבור את כל השלבים של היציאה מחוץ לקופסה החברתית, מה כן זה היה משתלם מאד משתלם למי שעבר זאת.
השאלה בין המצוי לרצוי מה עדיף, והשאלה היותר גדולה היא שאלה היסטורית האם תמו ימיה של הישיבה, או שמשהו בכל זאת נשאר ויישאר, וכאמור לעיל איננו יכולים לגמרי לצפות זאת ולעתיד פתרונים.....

אלו בחורים הלכו לגרמניה ואחר כך חזרו? אתה מתכוון לר' א"א קפלן ור' י"י ויינברג? למיטב ידיעתי הם הגיעו לגרמניה לאחר שסיימו את לימודיהם בישיבה, כך שלא ברור לי מדוע זה רלוונטי.
על כל פנים, עצמאות מעשית לא היתה בסלבודקא, בחורים לא יכלו לעשות מה שהם רוצים, נקודה. ועצמאות מחשבתית הרי היא 'ראש גדול', וזה בוודאי שהיה בסלבודקא כפי שכתבתי, אבל לא בגלל שהיתה עצמאות בפועל אלא בגלל שכך הסבא חינך אותם וזו הדוגמא שהוא הראה להם. זו גם הדוגמא שהראו ראשי הישיבה שבאו אחריו ולכן גם בהמשך יצאו מהישיבה בחורים עם עצמאות מחשבתית. לי אין ספק שכל אלו היו יוצאים כך גם לולא התמוססות ה'משטר' ובוא האנרכיה, ואדרבה - זו פגעה בשאר הבחורים שלא היו מספיק חזקים.
סיכומו של דבר, לדעתי אין שום יתרון באנרכיה, ואם רוצים לשמר את רוחה ה'עצמאית' של ישיבת חברון היה עדיף להתרכז בהבאת ראשי ישיבה שיחנכו לכך ולא בשימורה של האנרכיה. מה שבטוח זה שקצת פיקוח בישיבה לא זה מה שיהרוס לטובים את ה'עצמאות המחשבתית' אבל יכול להיות שזה מה שיציל אחרים מרדת שחת.

פרי יהושע
הודעות: 2953
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יולי 27, 2017 9:49 pm

בהחלט יש יתרון באנרכיה לבחורים מבוגרים שיש להם בסיס חזק, באשר האלטרנטיבה היא המצב כיום.
הבחורים שהלכו לגרמניה שמרו קשר עם הסבא, ואם לא חזרו לישיבה זה מפני שלא היו צריכים לחזור, וכמדומני היו שחזרו באיזו שהוא שלב, על הגר"י הוטנר היו מספרים בשעתו שג' חודשים לא היה אוכל ולא ישן, ואח"כ לא היו רואים אותו בכלל, ושוב לא אמרתי שהייתה בשעתו אנרכיה, אבל כיום הייתי מציע זאת לעומת החלופה המזעזעת שקיימת היום.

ורק איזו הערה, אני פונה ליתר המגבים שאינם נמנים על בני ישיבת חברון בעבר, והקנאה מבצבצת מתוך גרונם, אנא כבדו עצמיכם, ואל תגיבו, אף אחד לא ביקש ממכם לכתוב בכל נושא ויש מספיק אשכולות שנועדו לכם, מה זה השיטה הטיפשית הזו להתערב בכל דבר שאינו עניניכם.

לצערי הרמה כאן ירדה פלאים חבל....

אש משמים
הודעות: 1683
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יולי 27, 2017 10:08 pm

פרי יהושע כתב:ורק איזו הערה, אני פונה ליתר המגבים שאינם נמנים על בני ישיבת חברון בעבר, והקנאה מבצבצת מתוך גרונם, אנא כבדו עצמיכם, ואל תגיבו, אף אחד לא ביקש ממכם לכתוב בכל נושא ויש מספיק אשכולות שנועדו לכם, מה זה השיטה הטיפשית הזו להתערב בכל דבר שאינו עניניכם.

זה חברונער אמיתי שחושב שכולם מסתכלים בברק נעליו ומתקנאים בו..

ארי שבחבורה
הודעות: 955
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' יולי 27, 2017 10:11 pm

פרי יהושע כתב:בהחלט יש יתרון באנרכיה לבחורים מבוגרים שיש להם בסיס חזק, באשר האלטרנטיבה היא המצב כיום.
הבחורים שהלכו לגרמניה שמרו קשר עם הסבא, ואם לא חזרו לישיבה זה מפני שלא היו צריכים לחזור, וכמדומני היו שחזרו באיזו שהוא שלב, על הגר"י הוטנר היו מספרים בשעתו שג' חודשים לא היה אוכל ולא ישן, ואח"כ לא היו רואים אותו בכלל, ושוב לא אמרתי שהייתה בשעתו אנרכיה, אבל כיום הייתי מציע זאת לעומת החלופה המזעזעת שקיימת היום.

ורק איזו הערה, אני פונה ליתר המגבים שאינם נמנים על בני ישיבת חברון בעבר, והקנאה מבצבצת מתוך גרונם, אנא כבדו עצמיכם, ואל תגיבו, אף אחד לא ביקש ממכם לכתוב בכל נושא ויש מספיק אשכולות שנועדו לכם, מה זה השיטה הטיפשית הזו להתערב בכל דבר שאינו עניניכם.

לצערי הרמה כאן ירדה פלאים חבל....

שוב, על אלו בחורים אתה מדבר? לגבי ר' יצחק הוטנר לא שמעתי על כך, אבל בכל מקרה ממה שקראתי בנושא אני יכול לומר לך דבר ברור אחד: הסבא ידע בדיוק על מצבו, נקודה. למה הוא לא התערב אני לא יודע, היו לו כל מיני שיטות שונות ומשונות, הוא היה ה'משגיח' הכי לא צפוי בהיסטוריה.
לגבי המצב כיום כבר כתבתי שיתכן ויש יתרון מסוים בקיומה של עצמאות בפועל, ומכל מקום אני חוזר על עמדתי שקצת פיקוח לא יזיק אבל יועיל הרבה.

פרי יהושע
הודעות: 2953
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יולי 27, 2017 10:18 pm

כיון שההבדל בינינו הוא כמעט מזערי, דומני כי העניין מוצה מבחינתי, כפי הנראה סיום הדיון הזה הוא ברוח הימים בו אנו שרויים, צער ועגמת נפש!!

אם כך לא נותר לנו אלא לישא עיניים ולהתפלל לחזור לימים המזהירים בבניין בית המקדש.

שומע ומשמיע
הודעות: 1888
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: "דברים הנהוגים בישיבת חברון (מסורת!) הצרכים שינוי"

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' יולי 27, 2017 10:54 pm

ארי שבחבורה כתב: לגבי ר' יצחק הוטנר לא שמעתי על כך, אבל בכל מקרה ממה שקראתי בנושא אני יכול לומר לך דבר ברור אחד: הסבא ידע בדיוק על מצבו, נקודה. למה הוא לא התערב אני לא יודע, היו לו כל מיני שיטות שונות ומשונות, הוא היה ה'משגיח' הכי לא צפוי בהיסטוריה.
\

בודאי שהוא התערב.
למשל, פעם הוא נתן לו שלישי שזה היה חשיבות גדולה.ומאידך: הסבא בעצמו היה קורא, וכשהגיע לאיזה מקום שהוזכר שם 'רשע' או משהו כזה, לא זוכר, הוא הנהן לכיוונו.

שומע ומשמיע
הודעות: 1888
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: Re:ישיבת סלבודקה-חברון

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' יולי 27, 2017 10:56 pm

ארי שבחבורה כתב:בשביל לצאת עם ראש גדול לא צריך הפקרות אלא ראש ישיבה עם 'ראש גדול' שיהווה מודל עבור כל הבחורים בדיוק כמו הסבא בזמנו או ראשי הישיבה הגדולים שבאו אחריו.

כפי שכתתבי לעיל
עדיף שהצוות יהיה עסוק פחות במסירת שיעורים על ה5 דף הראשונים של המסכת, ויקפיד שכל המאות בחורים ייכנסו למיטת סדום הזאת [הדבר היחיד שנאכף בישיבה!]. ובמקום זאת ישקיע זמן בלדאוג לגדילה של הבחורים, ושכל בחור באמת מממש את עצמו ,ולא עושה מה שעושים חבריו.

פרנקל תאומים
הודעות: 2681
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: Re:ישיבת סלבודקה-חברון

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 27, 2017 11:04 pm

ארי שבחבורה כתב:מה שאני מנסה לומר זה משהו אחר לגמרי. גם אני גדלתי בישיבה על ברכי האידיאל של 'עצמאות הבחורים' בתחושה שמדובר בהלכה למשה מסיני או לפחות לסבא מסלבודקה. אני עוד זוכר כיצד כבר בועד שני השתתפתי ביחד עם חברי בהפגנות הענק שהתקיימו אז כנגד אחד הרמי"ם (אני מניח שאתה יודע למי הכוונה) ויצאנו משם ממש ברוממות רוח. מאז עברו כמה וכמה שנים והחלו לכרסם בי 'הרהורי כפירה' בנושא. כפי שכבר ציינתי לעיל, בסלבודקא ההיסטורית לא היה כזה דבר 'עצמאות הבחורים', וכל מי שחושב כך מומלץ לו לקרוא קצת בזכרונותיהם של בוגרי הישיבה דאז ולראות מה באמת היה המצב שם. דווקא בוולוז'ין ובטלז היה עצמאות יחסית של הבחורים, וגם שם היא לא היתה כה מוחלטת כמו בישיבת חברון. ומה שמפתיע הוא, שלמרות זאת כל הבחורים שלמדו אז בסלבודקא יצאו עם 'ראש גדול' כפי ההגדרה שלך. הווי אומר, שר' אהרן קוטלר, ר' יצחק הוטנר, ר' אברהם אליהו קפלן, ר' יחיאל יעקב ויינברג וחבריהם יצאו כמו שהם יצאו לא בגלל איזו 'עצמאות' שהיתה להם בישיבה אלא בגלל שהם זכו לדמות כמו הסבא שגידלה אותם כך. אינני יודע באיזו תקופה התחילה תקופת ה'עצמאות' של הבחורים בישיבת חברון, ובכל מקרה לתחושתי זה לא קרה בזמן מסוים וכתוצאה מאידיאולוגיה מסודרת של ראשי הישיבה או הבחורים שהחליטו לפתע להפוך את השיטה בישיבה אלא מדובר בכרסום איטי וזוחל של סמכותם של ראשי הישיבה במהלך השנים שרובם לא נהנו מיוקרה ועוצמה כמו הסבא או ר' חצקל סרנא, ובנוסף לכך ראשי הישיבה עצמם או לפחות חלקם הלכו ואיבדו ענין בבחורים כפי שציינו לעיל, וכך בסופו של דבר הפכו הבחורים להיות אדונים לגורלם. גם בתקופה זו צמחו בישיבה בחורים לתפארת, אם כי אינני יודע אם יהיה זה נכון לקבוע שהם צמחו כך בזכות האנרכיה או שפשוט הם היו מיוחדים מלכתחילה ולכן הם המשיכו להתגדל למרות האנרכיה, ומכל מקום אין ספק שיש גם בחורים רבים שהידרדרו ואף נהרסו כתוצאה מהמצב הזה, וכידוע המצב הלך והידרדר עד שנאלצו לייבא רמי"ם חדשים כידוע כדי להציל את המצב, אבל משום מה במהלך השנים נוצרה איזו שהיא רומנטיזציה של האנרכיה הזו, כביכול מדובר באיזו 'שיטה' מיוחדת שפותחה על ידי הסבא או אינני יודע מי ורק היא בכוחה להצמיח חברונער'ס עם ראש גדול. אז זהו שלא. אנרכיה לא מגדלת אף אחד, היא לכל היותר לא מפריעה לטובים לגדול, אבל היא גם לא מפריעה לטובים פחות ליפול, ובשביל לצאת עם ראש גדול לא צריך הפקרות אלא ראש ישיבה עם 'ראש גדול' שיהווה מודל עבור כל הבחורים בדיוק כמו הסבא בזמנו או ראשי הישיבה הגדולים שבאו אחריו.
מה שכן, דווקא כיום שהמצב הוא שראשי הישיבה מובילים לכיוונים אחרים לחלוטין אני מוכן לקבל שיש יתרון מסוים ב'עצמאות הבחורים' בכך שראשי הישיבה לא יצליחו 'לקלקל' את הבחורים מהבחינה הזו, אבל מכאן ועד להפוך את זה לשיטה האידיאלית הדרך רחוקה, והבעיה היא שהאידיאליזציה הזו מונעת כל נסיון להוסיף פיקוח ולו מינימלי, כזה שהיה יכול להציל הרבה בחורים בלי לפגוע באחרים, הכל בשם ה'שיטה' הקדושה.

כתבת כ"כ יפה. ממש שפתיים ישק מתחילת הדברים ועד סופם.
צריך להיות חברונער אמיתי עם ראש בריא ופתוח כדי לתאר את המציאות כפי שהיא על אף החיבה והאהבה הגדולה לישיבה, ומבלי שהאהבה והחיבה האלו תיפגמנה.

הסבא זי"ע כיוון את הבחורים שיתפתחו כאו"א לפי נטיות נפשו וכוחותיו, ולא לחקות או להעתיק האחד את רעהו או האחד את מי מרבותיו. זו היתה ה"עצמאות" וה"גדלות" שהוא העניק לבחורים וטבע בנפשם. אבל הוא בהחלט דרש מן הבחורים, דרש ותבע מהם עוד ועוד.
הוא לא דרש "תהיו כמוני", אבל הוא בהחלט דרש "תהיה אתה", "תהיה מה שאתה יכול להיות", "תהיה מה שהנפש שלך מושכת אליו", וכך הוא גידל גדולי עולם שהיחודיות שלהם היתה העובדה שהם היו כ"כ שונים איש מרעהו, כאו"א היה עולם בפנ"ע: הגר"א קוטלר, הרב הוטנר, הגר"י קמנצקי, הרב רודרמן, ה'שרידי אש', ר' אלי' קפלן, ר' מאיר חדש, ר' יחזקאל סרנא, ר' אייזיק שר ועוד ועוד, איש איש על סגנונו היחודי והדגשיו האישיים. זו היתה החירות המופלאה שהעניק הסבא לתלמידיו והצמיחה אותם באופן מופלא.
חירות לא לדרוך חודשים בבית מדרש? לא לדעת מה זו תפילת שחרית בהיכל הישיבה? לעשות ככל העולה על הדעת בחדרי הפנימיה? ללכת מתי שרוצים ולהיכן שרוצים בלי שום דין וחשבון לאף אחד? הסבא לא הכיר חירויות שכאלו, ולא נתן בהם אמון.

(הרב פרי יהושע, אני מקווה שלא יחרה אפך בי, אני אוהב את הישיבה, האמן לי).


ד"א, האם אצל המקבילה הבני ברקית הדברים נראים אחרת (מבחינת "עצמאות הבחורים")?


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים