מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נשיקת הילדים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ו' נובמבר 27, 2020 5:12 am

הגיונות כתב:כעת מצאתי את שכתב בספר 'באהלי צדיקים' עמ' קט:

פעם הביא הרה"ק את בתו לזקינו הסבא קדישא [מרודשיץ] שיברך אותה, והייתה אז בת ג' חודשים. וראה אביה איזה דבר חכמה ממנה, ונשקה על ראשה. והביט עליו זקינו הסב"ק בתמהון, יען הקפיד מאוד הסב"ק מלנשק את בניו ובנותיו הקטנים (קפידא זו מובא בשל"ה שהוא סגולה לאיכות ימים ושנים


מישהו מהפורום קדישא יכול לאתר היכן מובא השל"ה? ומה בדיוק נאמר שם?


[הנ"ל הוא מעמוד הראשון של אשכול דנן].
האם אכן יש מי שמוצא הדברים בשל"ה? או אפילו בקיצור של"ה וכיו"ב שאינם מבעל השל"ה עצמו? (בחיפושיי הדל, לא מצאתי זכר לדברים בשל"ה עצמו. ואולי יש לדחוק שיש דברים שהיו בהוצאות קדומות ואינם עוד לפנינו).

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי אישצפת » ו' נובמבר 27, 2020 7:13 am

עובר ושב כתב:
תוכן כתב:יש להבחין בין נשיקת האבא והאמא. האשה שכולה רגש, אינה יכולה להכיל את רגשותיה ועל כן מחבקת ומנשקת ילדיה, וכן הוא בשיר השירים ח' א': 'אמצאך בחוץ אשקך'. וכן מבואר בתוספתא טהרות פ"ג ה"ח: 'ארבע ספיקות אמרו חכמים בתינוק. הניחתו אמו ובאת ונמצאת כמו שהוא, טהור. אמר ר' יהודה, במה דברים אמורים בזמן שהניחתו מלוכלך, אבל הניחתו נקי טמא מפני שהנשים נדות מגפפות אותו ומנשקות אותו. אמר לו, כדבריך אפילו הניחתו מלוכלך נמי, מפני שמעבירין אותו מפני רגלי אדם ומפני רגלי בהמה'. ומבלי להכנס למחלוקת ר' יהודה וחכמים, ברור הוא שדרך הנשים לגפף ולנשק, וכל שכן ילדים שלהם עצמם.

במה דברים אמורים, באמא, אבל באבא שהוא אמור להשלט על ידי השכל, אז הקשר בינו לבין בנו אמור להיות מאופיין בחשיבה ובאיפוק. וכן הם דברי בראשית רבה פ"ע סימן י"ב: 'כל נשיקה לתפלות בר מן תלת, נשיקה של גדולה, נשיקה של פרקים, נשיקה של פרישות. נשיקה של גדולה, (שמואל א' י') ויקח שמואל את פך השמן ויצוק על ראשו וישקהו. נשיקה של פרקים (שמות ד') וילך ויפגשהו בהר האלהים וישק לו. נשיקה של פרישות (רות א') ותשק ערפה לחמותה ורות דבקה בה. רבי תנחומא אמר אף נשיקה של קריבות, שנאמר וישק יעקב לרחל שהיתה קרובתו'. ומבואר שנשיקת אב לבן חשוב נשיקה של תפלות, אם זה לא באחד מהמקרים המנויים הנ"ל.

היום, בהשפעת הפסיכולוגים רוצים להפוך את הכל הזכרים לנקבות, ומטיפים ומלעיטים שעל האב להתנהג כאשה ולהחצין את רגשותיו, שפעמים רבות אינם קיימים כלל, והכל בשם 'טובת הילד'. ואני הקטן והעני בדעת אומר, אין כאן טובת הילד אלא השחתת הילד. כדי שילד יגדל מאוזן ובריא, הוא צריך לדעת שיש אבא ואמא, ויש הבדל מהותי ביניהם, וכמו שכתב רש"י ויקרא י"ט ג': 'אמו ואביו תיראו, כאן הקדים אם לאב, לפי שגלוי לפניו שהבן ירא את אביו יותר מאמו, ובכבוד הקדים אב לאם, לפי שגלוי לפניו שהבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים'. טובת הילד מחייבת שהאבא יהיה דמות סמכותית שאינו מרעיף אהבה ללא הגבלה על הילד, כי רוב האהבה שוחק את היראה, וכמאמר הספרי דברים ל"ב: 'שאין לך אהבה במקום יראה ויראה במקום אהבה אלא במדת מקום בלבד'. אז אם טובת הילד הוא בראש מעייננו, נשאיר את הנשיקות לאמא, ואת הסמכות לאבא, ואל יבוא זה בתחום זה.


חבל שאינך יודע פסוקים פשוטים, ולפיכך נזקקת לפלפול מגוחך זה.

"וַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו יִצְחָ֣ק אָבִ֑יו גְּשָׁה־נָּ֥א וּשְׁקָה־לִּ֖י בְּנִֽי. וַיִּגַּשׁ֙ וַיִּשַּׁק־ל֔וֹ".

"וְעֵינֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ כָּבְד֣וּ מִזֹּ֔קֶן לֹ֥א יוּכַ֖ל לִרְא֑וֹת, וַיַּגֵּ֤שׁ אֹתָם֙ אֵלָ֔יו וַיִּשַּׁ֥ק לָהֶ֖ם וַיְחַבֵּ֥ק לָהֶֽם".

"וַיִּקְרָ֤א אֶל־אַבְשָׁלוֹם֙ וַיָּבֹ֣א אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ וַיִּשְׁתַּ֨חוּ ל֧וֹ עַל־אַפָּ֛יו אַ֖רְצָה לִפְנֵ֣י הַמֶּ֑לֶךְ וַיִּשַּׁ֥ק הַמֶּ֖לֶךְ לְאַבְשָׁלֽוֹם".

גם הראיה שהבאת, מלמדת על חוסר הבנת הנקרא. תפלות פירושה "פריצות". איזו פריצות יש בנשיקת אב לבנו?

וזוהי ההוספה של רבי תנחומא: "רבי תנחומא אמר אף נשיקה של קריבות". שאין פריצות כלשהי בנשיקה בין קרובים.
מה שכתבת שרוב האהבה שוחק את היראה, אדם חכם יכול לתת אהבה במידה מספקת ועם זאת לדאוג שתהיה יראה.

ספייציפית לגבי נשיקת יעקב ליצחק שהבאת לא מוסכם שהפסוק מדבר על נשיקה.
רבינו אפרים בפירושו לתורה מפרש שמדובר בשתיה בצוותא מאחר ואין השי"ן דגושה לחסרון הנו"ן וז"ל:
גשה נא ושקה לי בני. כלומר שתה עמי כי לא מצינו נשיקה בחסרון הנו"ן אם לא בהבלעת הדגש, כמו וישק וישקהו שהנו"ן נבלעת בדגשות השי"ן

השבת התבוננתי שוב בדברי רבינו אפרים ונתתי ליבי כי רק תיבת ושקה רפויה אולם תיבת וישק לו האמורה ביעקב דגושה בספרים שלפנינו ולעת עתה לא מצאתי מי שכתב שהיא רפויה. ולפי דברי רבינו אפרים האמורים יצא שיעקב לא הבין את דברי יצחק אביו כי אביו ביקשו שישתה עמו והוא הלך ונשקו.
נערך לאחרונה על ידי אישצפת ב ש' נובמבר 28, 2020 7:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי אישצפת » ו' נובמבר 27, 2020 7:21 am

שמא יש להסביר שכוונת הנמנעים מזה הוא משום שבשעה שאדם נושק נשיקה של חיבה או מחבק חיבוק של חיבה אזי ניתק מן המוח מעט זרע ואינו יוצא חוץ לגוף רק ניתק ממקומו ושוב אין בו כח ההולדה. (כך שמעתי מאחד מגדולי הדור זצ"ל) ומטעם זה יש שאסרו חו"נ שלא בסמוך לקיום מצות עונה. ושמא לדעתם חשיב זה כהוצאת זרע לבטלה למתנהג בחסידות. משא"כ נשיקה של כבוד כנראה אין בה הבעיה הנ"ל.

תפוזי
הודעות: 44
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 4:56 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי תפוזי » ו' נובמבר 27, 2020 8:33 am

נראה לענ"ד, שהמסתייגים מנשיקות לילדים, דנו בדבר מצד הרצון של האבא. לרוב האנשים יש רצון טבעי לנשק את ילדיהם ולהשתעשע עמם, אבל ממידת הפרישות והחסידות הוא שלא לעשות דברים רק מתוך "חשק" בעלמא, כמו שהנוהגים במידה זו אינם אוכלים לשם תאווה בלבד ולא מדברים דברים בטלים וכו'.

אבל בנידון זה יש לדון גם מצד הצורך של הילד. וכיון שבדורנו מוסכם על רוב ככל המחנכים שהילדים זקוקים מאוד לגילויי חיבה מוחשיים, נראה שגם מי שהסתייג בעבר היה מודה שכיום זה נצרך. ואם האבא מחזק בלבו יותר את צד החסד שבדבר, ופחות את צד ה"חשק" האישי שבדבר, נראה שאין בזה כל חיסרון אפילו מצד הפרישות והחסידות.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי תוכן » ו' נובמבר 27, 2020 9:12 am

'מוסכם על רוב ככל המחנכים'... מה זה בדיוק 'מחנך'? על פי מה אנו אמורים לדעת אם יש לדבריהם משקל כל שהוא?

תפוזי
הודעות: 44
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 4:56 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי תפוזי » ו' נובמבר 27, 2020 10:25 am

'מוסכם על רוב ככל המחנכים'... מה זה בדיוק 'מחנך'? על פי מה אנו אמורים לדעת אם יש לדבריהם משקל כל שהוא?


להבנתי, "מחנך" הוא אדם שעוסק הרבה שנים בחינוך/טיפול, מכיר הרבה מאוד ילדים ובני נוער (והורים), ומתוך כך הוא עשוי לדעת טוב יותר מהאדם הממוצע מה דרכי החינוך המועילות ביותר במציאות דורנו. המשקל שיש לתת לדבריהם הוא בדיוק אותו משקל שיש לתת לבעלי ניסיון בכל תחום אחר.

כמובן שאם אדם סבור שמחנך פלוני או רוב המחנכים אינם חכמים להבין את המציאות, או שהם מושפעים מגישות זרות, או שדרכי החינוך בכללותן אינן עניין של ניסיון מעשי אלא הן "תורה" נצחית שאינה מושפעת משינויי הזמנים - אזי הוא לא ייחס לדבריהם משקל.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ש' נובמבר 28, 2020 7:34 pm

אישצפת כתב:ספייציפית לגבי נשיקת יעקב ליצחק שהבאת לא מוסכם שהפסוק מדבר על נשיקה.
רבינו אפרים בפירושו לתורה מפרש שמדובר בשתיה בצוותא


זה הפשט, ודברי רבינו אפרים הם נגד כל המדרשים, ראה בראשית רבה (פרשת תולדות פרשה סה), "אמר לו [רמז לו] את נושקני בקבורה ואין אחר נושקני בקבורה" (ומובא גם בילקוט שמעוני). וכן במדרש אגדה (בראשית פרשת תולדות פרק כז), "ושקה לי בני. רמז למעמד הר סיני ששמעו הדיבור מפי הקדוש ברוך הוא ומתו כלם, והוריד הקדוש ברוך הוא טל והחיה אותם, ועליהם אמר החכם ישקני מנשיקות פיהו". וכן במדרש שכל טוב (בראשית פרשת תולדות פרק כז) "ושקה לי בני. והיא נשיקה תיכף לגדולה".

וכן במפרשים הראשונים, אלשיך שם, אבן עזרא שה"ש פרק א' פסוק ב'. וכן באור החיים לפרשת וזאת הברכה. הלזה יקרא "לא מוסכם"?

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי אישצפת » ש' נובמבר 28, 2020 7:50 pm

מדרש רבה הוא היחיד מוקדם (תנאים) כל השאר שהזכיר כבודו היו בזמנו של רבינו אפרים או סמוך לו (שכל טוב, מדרש אגדה, ראב"ע) או מאוחרים ממנו (אלשיך, אור החיים). יתכן שאם נחפש טוב נמצא לו חברים מה גם שלכאורה יש לו ראיה דקדוקית שצריך לענות עליה.
ואם כבר כבודו הזכיר את ראב"ע לענין הנשיקה הוא מחלק בין הנשיקות שנכתבו עם למ"ד הוא נשיקה ביד בכתף או או בצוואר והנכתב ללא למ"ד היא בפה. ובפירוש אבי עזר העיר עליו שדבריו אולי קבלה מאבותיו אבל נגד רש"י והמדרשים.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ש' נובמבר 28, 2020 7:54 pm

הלכתי מהכבד אל הקל, קודם מדרש רבה, לאחר מכן אלה שאספו מדרשים, לאחר מכן ראשונים, ולאחר מכן אחרונים. כך שדעת יחיד שהיא גם נגד המדרש, אינה הופכת את הפשט ל"לא מוסכם".

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי אישצפת » ש' נובמבר 28, 2020 8:32 pm

ממפרשי המדרש רבה הנ"ל משמע שהוא קורבה ולא נשיקה.
כך נראה מרש"י שם
ואין אחר נושק לי בקבורה- שלא נקבר במערת המכפלה אלא יעקב

ועיין שם במתנות כהונה ובמשנת דרבי אליעזר שרש"י דייק זאת מדלא כתיב ושקה אותי

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ש' נובמבר 28, 2020 8:59 pm

לא הבנתי איך הגעת לזה מפירוש רש"י. בזה שהוא נשק לו (בפועל, נשיקה ולא שום דבר אחר) הוא רמז לו שהוא ישק לו במערת המכפלה (יתקרב אליו, כפירושך).

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי אישצפת » ש' נובמבר 28, 2020 9:12 pm

עובר ושב כתב:לא הבנתי איך הגעת לזה מפירוש רש"י. בזה שהוא נשק לו (בפועל, נשיקה ולא שום דבר אחר) הוא רמז לו שהוא ישק לו במערת המכפלה (יתקרב אליו, כפירושך).

תחילה אשאל היכן כתוב במדרש רבה שכת"ר ציטט שהוא נשק לו בפועל? אדרבה מזה שרש"י פירש לגבי הנשיקה בקבורה דהיינו קורבה תבין על מה שכתב בתחילה 'את נושק לי'.

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי תא חזי » ש' נובמבר 28, 2020 9:38 pm

(אני ברשותכם קצת חוזר לראשית האשכול)

האדרת והאמונה כתב:ידוע שהח"ח לא היה מנשק את הילדים שלו. בעבר הביאו כאן סיפור שהר''י יעקבסון סיפר שפעם הורה אמר לו שהוא לא מנשק את הילדים כי הח"ח לא נישק את הילדים שלו. אז הוא ענה לו "כשאתה תתייחס לילדים שלך כמו שהח"ח התייחס אליהם, אז תוכל לא לנשק אותם כמו שהח"ח לא נישק, האם לפני כל פעם שאתה כועס עליהם אתה עושה את זה בצורה שהח"ח "כעס"? (אם בכלל הוא כעס, ובוודאי לא "פירק עליהם את העצבים של כל היום")".


לגבי שיטת הרה"ק מברסלב בזה, יעויין בשיחות הר"ן (סימן נט) לשון מאוד קיצונית: "מסוגל יותר לבנים, להיות רחוק מהם. לבלי להיות דבוק בהם לשעשע בהם בכל פעם. רק לבלי להסתכל עליהם כלל"
וכן עיין בשיש"ק (חלק ב) שכתב: "כַּיָּדוּעַ, שָׁלַל רַבֵּנוּ מְאֹד בְּחִנּוּךְ הַבָּנִים, הֵן אֶת עִנְיַן הַשַּׁעֲשׁוּעַ עִמָּהֶם, כַּמְבֹאָר בַּסֵּפֶר "שִֹיחוֹת הָרַ"ן" סִימָן נ"ט, וְהֵן אֶת הַהַכָּאוֹת לַיְלָדִים. אוּלָם אָמַר רַבֵּנוּ: "פַּעַם נוֹתְנִים סְטִירָה..." "אַמָאל גִּיט מֶען אַ פַּאטְשׁ..." וְהָיוּ אַנַ"שׁ אוֹמְרִים שֶׁתָּדִיר צָרִיךְ הָאָדָם לִדְחוֹת אֶת הַ"פַּעַם" לְפַעַם אַחֵר]:‏"

ומריהטת לשונו משמע שעיקר הסיבה היא חינוכית, ולא חסידית-קבלית (כמו שמשמע מלשונות אדמו"רי קאמרנא שהובאו לעיל). אבל בפועל למעשה, די ברור שהיום זה משולל המציאות, גם (ודווקא...) בקרב חסידי ברסלב, למרות דברי מוהר"ן, וזאת ממכלול סיבות. ואף אם נלך לחסידי ברסלב ה"שורשיים" יותר, יש בזה כמה אופנים שראינו וששמענו.
למשל על רבי נתן מברסלב עצמו סופר (בספר ימי התלאות, בליקוט מההלשנות של חסידי הרב מס') כי החזיק "נקבה" בחיקו בסעודה, ובאמת היתה זו נכדתו בת כמה חודשים. וממוצא דבר אתה למד דהגם שמסתמא יכל להניח אותה אצל אמה או אשתו, החזיק אותה, הרי שאין בזה דבר (וזאת למרות שרבו אמר "להיות רחוק מהם" ממש).
וכן שמענו על הרב שמואל שפירא שהיה מקרב (כפי ערכו) לילדיו, וב"ה זכה וכולם זרע ברך ה'. ועוד רבים וטובים שבפועל קירבו את ילדיהם על אף אזהרת מוהר"ן (ואגב, שמעתי מהרב ארוש בעבר, שדברי מוהר"ן נאמרו דווקא לגבי אב ובניו, אך לא לגבי סב ונכדיו. ואיני יודע מניין לו חילוק זה).

עכ"פ גם לגופן של דברים, רואים כמו הנקודה שהעיר הרב 'האדרת והאמונה' בסוף דבריו - שהריחוק מנישוק צריך לבוא בחדא מחתא גם באיפוק בכעס מול הילדים (ומה ששלל מוהר"ן דווקא הכאה, הוא אינו מפני שזה מקרה קיצון, אלא כך היו פני הדברים במזרח אירופה בזמנו, ומכות או תגרות ידיים לא היו חזון נפרץ (לדוגמא בשיש"ק שם כמה אותיות אח"כ מסופר שכמה דקות לפני שר' נתן נכנס לבית המדרש, קם אחד הלומדים בביהמ"ד והרביץ לאברך אחר שהפריע לו ללמוד...). לא צריך להגיע בשביל זה למחקרים אקדמיים נוסח 'נאחז בסבך' וכדו', אפילו בספרות החסידית גופא מסופרים דברים כאלה פה ושם) כי אם בן אדם גם לא מנשק את הילדים שלו, אך מרביץ להם בחמת זעם כאחד הריקים, מה הועיל בזה?
וזו סברא פשוטה שבפשוטות, לכה"פ להבין את הרציונל שמאחורי הנהגת והוראת גדו"י הנ"ל, גם אם בפועל לא נוהגים כך. ואין צריך כדי להבין את זה לא למחנכים ולא למטפלים.

הגיונות כתב:המעניין הוא שבהקדמה לספר 'אור עינים' כותב הרה"ק ר' אליעזר צבי מקומרנא שהנהגה זו אינה רק ממדרגית הצדיקים הגדולים, אלא שייכת לכל החושקים בדרכי החסידות (ח"ב, באמצע כלל כא):

אל ינשק לבניו על ידם ומכ"ש על פניהם, והוא בין קטנים ובין גדולים, לפי שמדה זו אינו כלל מהקדושה"


איני יודע הסוד והרז שבוודאי יש אחורי דברי הרה"ק מקאמרנא זיע"א, וכמובן שחזקים וחביבין עלינו דבריו הקדושים.
אולם כמה פעמים שמעתי מדברי מו"ר הנאמ"ן (וכמדומה שכתב זאת פעם באו"ת ואיני מוצא כרגע) שדברי הרה"ק מקאמרנא באים 'בסופה ובסערה' (כלשונו דמו"ר), ר"ל שהגם שמביא דברים שבספרי צדיקים אחרים מוצעים על מי מנוחות, אצלו הם באים באש וב'שארפקייט', וכידוע לכל הבאים בשערי ספריו המתוקים מדבש (הדברים אמורים הן כלפי אדמו"ר מהרי"א זיע"א והן כלפי אדמו"ר מהרא"צ זיע"א), ואולי יותר צ"ע בכוונתו האם הוא כל-כך כל-כך חמור, ו'אינו מהקדושה' ממש, וכיצד זה ריבוי צדיקים אחרים לא התריעו על כך באותו סגנון?

(אגב אבוא העי'ר: רוב המוחלט של ההתייחסויות והציטוטים כאן הן מגדולי חו"ר אשכנז, האם אצל חו"ר הספרדים היתה ההנהגה שונה? והאם יש גילוי דעת בזה באיזהו מקומן?
רק כדוגמה אציין, שמהנהגת ומסיפורי הני צנתרי דדהבא, מו"ר הנאמ"ן ואֶחָיו שיחי', ששמענו מהם בישיבה, משמע קצת כי הרב בעל 'איש מצליח' הי"ד, אכן היה כביכול מרוחק קמעה מילדיו והנהיג אותם בדרך הנוטה אל מדת הדין יותר)

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 29, 2020 12:00 pm

את הקושיא מדוע צדיקים אחרים לא התריעו על כך איני מבין
וכי זה הדבר היחיד שיש בו דעות שונות?

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » א' נובמבר 29, 2020 4:03 pm

תא חזי כתב:לגבי שיטת הרה"ק מברסלב בזה, יעויין בשיחות הר"ן (סימן נט) לשון מאוד קיצונית: "מסוגל יותר לבנים, להיות רחוק מהם. לבלי להיות דבוק בהם לשעשע בהם בכל פעם. רק לבלי להסתכל עליהם כלל"
וכן עיין בשיש"ק (חלק ב) שכתב: "כַּיָּדוּעַ, שָׁלַל רַבֵּנוּ מְאֹד בְּחִנּוּךְ הַבָּנִים, הֵן אֶת עִנְיַן הַשַּׁעֲשׁוּעַ עִמָּהֶם


זה ידוע, אבל אני חושב שאינו מתאים כיום כלל. ואכמ"ל מדוע.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » א' נובמבר 29, 2020 4:08 pm

אישצפת כתב:תחילה אשאל היכן כתוב במדרש רבה שכת"ר ציטט שהוא נשק לו בפועל? אדרבה מזה שרש"י פירש לגבי הנשיקה בקבורה דהיינו קורבה תבין על מה שכתב בתחילה 'את נושק לי'.


לא כתוב, ומזה שלא כתוב, תבין שזהו הפשט (כמו שכל אחד מבין מהי נשיקה, וכמו בכל מקום שמוזכר נשיקה), כי אם היה הפשט אחר, היה המדרש מבאר שהפשט אחר.

אלא מוכרח לבאר שנשק לו בפועל, ובזה רמז לו, שישק לו בקבורה, וכאן הנשיקה היא מלשון השקה.

(אגב, כל פלפולך מעיקרא ליתא, לפי הביאור המצ"ב).
קבצים מצורפים
ביאור המדרש.jpg
ביאור המדרש.jpg (153.12 KiB) נצפה 3734 פעמים

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי בן_אליעזר » א' נובמבר 29, 2020 4:15 pm

בן_אליעזר כתב:
הגיונות כתב:כעת מצאתי את שכתב בספר 'באהלי צדיקים' עמ' קט:

פעם הביא הרה"ק את בתו לזקינו הסבא קדישא [מרודשיץ] שיברך אותה, והייתה אז בת ג' חודשים. וראה אביה איזה דבר חכמה ממנה, ונשקה על ראשה. והביט עליו זקינו הסב"ק בתמהון, יען הקפיד מאוד הסב"ק מלנשק את בניו ובנותיו הקטנים (קפידא זו מובא בשל"ה שהוא סגולה לאיכות ימים ושנים


מישהו מהפורום קדישא יכול לאתר היכן מובא השל"ה? ומה בדיוק נאמר שם?


[הנ"ל הוא מעמוד הראשון של אשכול דנן].
האם אכן יש מי שמוצא הדברים בשל"ה? או אפילו בקיצור של"ה וכיו"ב שאינם מבעל השל"ה עצמו? (בחיפושיי הדל, לא מצאתי זכר לדברים בשל"ה עצמו. ואולי יש לדחוק שיש דברים שהיו בהוצאות קדומות ואינם עוד לפנינו).


הקפצה.. היש מי שיודע מקורו בשל"ה?

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי אישצפת » א' נובמבר 29, 2020 5:51 pm

עובר ושב כתב:
אישצפת כתב:תחילה אשאל היכן כתוב במדרש רבה שכת"ר ציטט שהוא נשק לו בפועל? אדרבה מזה שרש"י פירש לגבי הנשיקה בקבורה דהיינו קורבה תבין על מה שכתב בתחילה 'את נושק לי'.


לא כתוב, ומזה שלא כתוב, תבין שזהו הפשט (כמו שכל אחד מבין מהי נשיקה, וכמו בכל מקום שמוזכר נשיקה), כי אם היה הפשט אחר, היה המדרש מבאר שהפשט אחר.

אלא מוכרח לבאר שנשק לו בפועל, ובזה רמז לו, שישק לו בקבורה, וכאן הנשיקה היא מלשון השקה.

(אגב, כל פלפולך מעיקרא ליתא, לפי הביאור המצ"ב).

כאשר דקדוק הלשון מתנגש עם מדרש או גמרא לא מוחקים את הדקדוק בגלל הגמרא או המדרש.
ראיה לכך בפירוש רש"י ותשלח את אמתה שם הובאו ב' הדעות הנזכרות בגמרא, ורש"י נוטה שהפשט הוא שפחתה בגלל שהמ"ם רפויה. מקור דבריו של רש"י ככל הנראה הם תשובתו של דונש בן לברט לרס"ג
תחילה כי פתר את "וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ" שפשטה: אַמָּה שלח.

וזה טעות מכמה פנים:



כי אֲמָתָהּ רפי הוא, ואילו היה "אַמָּה" ממש כשפתר היה דגש אַמָּתה כמות: חַמָּה, חַמָּתָה, תַמָּה, יונתי תַמָּתִי - מיכן נתברר לנו כי אֲמָתה כמות הִנֵּה אֲמָתִי בִלְהָה. וביאור זה: כי מתחילת הפרשה נאמר "ונערותיה הולכות על שפת היאור", והם אמהותיה, וכשראתה התיבה שלחה אמתה אחת מהנה ולקחתה, ולא יתכן לנו לפרשה בלתי כך.


ולא נאמר "אמתה" - אמש ממש, כי ה"אַמָּה" היא שם הנמדדת בזרוע, כמו שתאמר: זרת וטפח - שהן שמות הנמדדים בהן ולא תמצא בכל המקרא כלה מלשון מדידה: וישלח את אמתו, או את זרתו, ולא את טפחו - אלא וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וכמו וַיִּשְׁלְחוּ הָאֲנָשִׁים אֶת-יָדָם, ולא נאמר אמתם ולא זרתם ולא טפחם.

ודע, כי אם חשבנו אַמָּה כמו "אֲמָתָהּ", עשינו חַמָּה - חֲמָתָה, ויונתי תַמָּתִי - תמתי, וזהו חרבן לשון העברית חלילה לנו מלפרוץ בפתרון מלה אחת מדברי אלים חיים לריק, מבלי דין ודיקדוק ושיקול כל מילה - שלא נהא ענושין, חילוף הזריזים המדקדקין את דבריהן - והן זכאין.
.
זאת אומרת מדרש לחוד ופשט לחוד.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » א' נובמבר 29, 2020 6:17 pm

אני שוב לא מבין אותך. רש"י הכריע כאחת הדעות בגמ', וכפי הפשט, הוא לא המציא פירוש משלו נגד הגמ' ונגד הפשט (ועוד שלפיו יוצא שיעקב לא הבין מה אביו רוצה ממנו...). אין שום קשר בין הנדון לראיה.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי אישצפת » א' נובמבר 29, 2020 6:36 pm

ושוב אני שואל למה כבודו קורא למדרש פשט.
אם כללי הדקדוק אומרים שכאשר האות רפה פירושה שונה זה פשט ולא דרש. גם אם נפרש את המדרש כמו שכת"ר רוצה לבארו זה עדיין לא פשט כאשר זה מנוגד לפירושה המילולי הנקבע על פי דקדוק לשון הקודש.

בריה נמוכה
הודעות: 490
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי בריה נמוכה » א' פברואר 20, 2022 10:29 am

על הרה"ק מרוזין מסופר בספר בית ישראל עמוד 40
וז"ל ובעת שאדמו"ר הריזענער נישק את בנו ר שלום יוסף על ראשו . שאל הה"צ הר"י מראודוויל איך נושקים בשר
והשיב כי הוא ראשית אוני ע"כ

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי גביר » א' פברואר 20, 2022 11:00 am

האדרת והאמונה כתב:ידוע שהח"ח לא היה מנשק את הילדים שלו. בעבר הביאו כאן סיפור שהר''י יעקבסון סיפר שפעם הורה אמר לו שהוא לא מנשק את הילדים כי הח"ח לא נישק את הילדים שלו. אז הוא ענה לו "כשאתה תתייחס לילדים שלך כמו שהח"ח התייחס אליהם, אז תוכל לא לנשק אותם כמו שהח"ח לא נישק, האם לפני כל פעם שאתה כועס עליהם אתה עושה את זה בצורה שהח"ח "כעס"? (אם בכלל הוא כעס, ובוודאי לא "פירק עליהם את העצבים של כל היום")".


אאל"ט כך מספר בנו ר' לייב בספרו דוגמא מדרכי אבי.

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי תא חזי » ה' מרץ 24, 2022 2:13 pm

הגיונות כתב:יש מכתב מרבי שלמה איגר שכתב "והנשיקות נעתרות" (על משקל לשון הכתוב במשלי כז). ועל הרבה מגדולי ישראל (כגון הגרי"ח זוננפלד), ובפרט מגדולי החסידות (הסבא קדשיא מרודשיץ), מצינו שהיו נמנעים מלנשק את ילדיהם.

המעניין הוא שבהקדמה לספר 'אור עינים' כותב הרה"ק ר' אליעזר צבי מקומרנא שהנהגה זו אינה רק ממדרגית הצדיקים הגדולים, אלא שייכת לכל החושקים בדרכי החסידות (ח"ב, באמצע כלל כא):

אל ינשק לבניו על ידם ומכ"ש על פניהם, והוא בין קטנים ובין גדולים, לפי שמדה זו אינו כלל מהקדושה"

המעניין עוד יותר הוא, שמצאתי זה עתה בשולחן הטהור להרה"ק מקאמרנא:
החסיד כשיורד עליו אור עליון ותוקף אהבה ינשק לבניו הקטנים להשפיע מרוחו עליהם. ס' חסידים כ

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » א' מרץ 27, 2022 8:46 pm

האדרת והאמונה כתב:ידוע שהח"ח לא היה מנשק את הילדים שלו.

מישהו יודע מקור לזה שהח"ח הקפיד לא לנשק את ילדיו?

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי יהושע100 » ב' מרץ 28, 2022 12:40 pm

המעניין עוד יותר הוא, שמצאתי זה עתה בשולחן הטהור להרה"ק מקאמרנא:
החסיד כשיורד עליו אור עליון ותוקף אהבה ינשק לבניו הקטנים להשפיע מרוחו עליהם. ס' חסידים כ
[/quote]

שמא כוונת הרה"ק מקאמארנא לספר חסידים סי' שסב. ושם איתא ש"אותו חסיד לא היה מנשק את בניו אלא שהיה שמח לדבר מצווה ולבו שמח באהבת הקבה היה מנשקם בפיהם כדי שמחשבתו תיכנס בלבם". עייש.

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי יהושע100 » ב' מרץ 28, 2022 12:43 pm

תא חזי כתב:
הגיונות כתב:
אל ינשק לבניו על ידם ומכ"ש על פניהם, והוא בין קטנים ובין גדולים, לפי שמדה זו אינו כלל מהקדושה"

המעניין עוד יותר הוא, שמצאתי זה עתה בשולחן הטהור להרה"ק מקאמרנא:
החסיד כשיורד עליו אור עליון ותוקף אהבה ינשק לבניו הקטנים להשפיע מרוחו עליהם. ס' חסידים כ



שמא כוונת הרה"ק מקאמארנא לספר חסידים סי' שסב. ושם איתא ש"אותו חסיד לא היה מנשק את בניו אלא שהיה שמח לדבר מצווה ולבו שמח באהבת הקבה היה מנשקם בפיהם כדי שמחשבתו תיכנס בלבם". עייש.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי חיים שאול » ה' אפריל 21, 2022 5:30 pm

ביתד השבוע של פסח מספר אחד שמרן הגר"ח קניבסקי זצוק"ל אימצו כבן שכשהתארס ונולד לו ילד מרן זצ"ל חיבקו ונישקו, ויש לציין שבארחות רבינו כתוב שהחזו"א והקה"י לא נראו מחבקים ומנשקים אפי' את בני משפחתם

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי פלוריש » ג' אפריל 26, 2022 10:04 pm

הגרי"ד סולובייצ'יק:
"מנעורי לימדוני להבליג על רגשותיי ולא להפגין את המתרחש בעולמי האמונציונלי. אבא מארי ז"ל היה אומר, כל שהרגש קדוש יותר וכל שהוא אינטימי יותר, הוא טעון יותר גניזה במעמקים... אבא ז"ל היה נאה דורש ונאה מקיים. מעולם לא זכיתי בנשיקה ממנו. כשהיה נפרד ממני היה לוחץ את ידי, ואומר: 'לך לשלום וישמרך האלוקים'. אדם זר, שהיה נוכח בעת מעשה ושמע מילים של שיגרה כאלו, היה תמה וממלמל: 'קרירות ויבשות בריסקאית - מה טיבה!'... אותו זר , שליגלג לצנינות ברסקאית, ראה רק את בתי אבראי, ולא הרגיש כי בתי גוואי - קודש הקודשים - רפודים היו רחמים וחסד, אהבה עדינה וגם עזה לצאצאיו. תמיד חרד לשלומם ולטובתם והקריב את עצמו בעד עתידם. כל הוויתו - חולת אהבה הייתה. ברם, נזהר היה תמיד שלא לעבור על האזהרה 'וכל אדם לא יהיה באוהל מועד', והיה שומר על עיקרון הצניעות בחיי הרגש" (דברי הגות והערכה עמ' 170).

פרנקל תאומים
הודעות: 4445
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' אפריל 27, 2022 12:33 am

חיים שאול כתב:ביתד השבוע של פסח מספר אחד שמרן הגר"ח קניבסקי זצוק"ל אימצו כבן שכשהתארס ונולד לו ילד מרן זצ"ל חיבקו ונישקו, ויש לציין שבארחות רבינו כתוב שהחזו"א והקה"י לא נראו מחבקים ומנשקים אפי' את בני משפחתם

מרן זי''ע נתן לאותם ילדים "מאומצים" שלו יחס מיוחד, שונה מהיחס שנתן לבני המשפחה. מדובר בדרך כלל ביתומים או בעלי רקע קשה, וכמו שביאר שם בנו יבל''ח הגרי''ש במענה לשאלה מהיכן היה המקור להנהגתו המיוחדת של אביו עם אותם "מאומצים", שהמקור הוא התורה, "מה הוא אף אתה", הקב''ה אוהב יתומים ונוהג בהם קירבה מיוחדת, אף מרן זי''ע התנהג עימם באהבה ובקירבה יוצאי דופן.

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ב' יולי 18, 2022 1:33 am

הוזכר לעיל על האמרי אמת מגור שלא נשק.
הנני להביא כאן עובדא ששמעתי מהרב א"מ סגל [מו"ל ספרי תולדותיו של האמרי אמת] וזו היא:
הפני מנחם, בן זקוניו של האמרי אמת, בילדותו פעם אחת רץ לעבר אביו ורצה לנשקו, אביו עצר בעדו, ומיד הראה לו את פתילי הציצית ואמר לו- 'זעהסט?, דאס קישט מען אזוי'. [רואה? את זה יש לנשק ככה].

בית הגנזים
הודעות: 323
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי בית הגנזים » ג' יולי 19, 2022 11:12 pm

חלא בר חמרא כתב:הנני להביא כאן עובדא ששמעתי מהרב א"מ סגל [מו"ל ספרי תולדותיו של האמרי אמת] וזו היא:
הפני מנחם, בן זקוניו של האמרי אמת, בילדותו פעם אחת רץ לעבר אביו ורצה לנשקו, אביו עצר בעדו, ומיד הראה לו את פתילי הציצית ואמר לו- 'זעהסט?, דאס קישט מען אזוי'. [רואה? את זה יש לנשק ככה].

מובא גם בס' מדבית אבא מהד' תשפ"ב


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים