מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

נשיקת הילדים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מקדש מלך
הודעות: 2365
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אפריל 16, 2019 1:36 pm

עובר ושב כתב:
מקדש מלך כתב:ייתכן ומסתבר שהנשיקה של יעקב ליצחק היתה כמו הנשיקות שבני שושלת רוז'ין נותנים זה לזה ביד כשנפגשים, שודאי אינם עניין כלל לנידון.


אולי אפשר לפרש גם שהחיבוק של יעקב לנכדיו היה חיבוק וירטואלי, הוא סימן להם מרחוק שהוא אוהב אותם, ולא חיבוק ממש ח"ו.

א. הנשיקה של נכדי בית רוז'ין אינה וירטואלית כלל, אלא שיש לה משמעות אחרת לגמרי מהנשיקות שדנים עליהם כאן. ואכן מסתבר שהחיבוק של יעקב לנכדיו (שנעשה מתוך מצב נבואי) לא היה חיבוק רגיל.
ב. נראה לי שבספר צרור המור מבאר שהנשיקה של יעקב לרחל היתה נשיקה וירטואלית, כלומר מה שנקרא 'הפרחת נשיקה'.

תוכן
הודעות: 4821
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי תוכן » ג' אפריל 16, 2019 1:36 pm

עובר ושב כתב:
תוכן כתב:לא עלי תלונתך אלא על המדרש. גם המדרש ידע על הפסוקים הנ"ל, ומכל מקום אמר שכל נשיקה אחרת היא נשיקה של תפלות. ובאשר לפסוקים אלו, קל ליישבם שמדובר בנשיקה של פרידה וכיוצא, וכמו שכבר עמדו המפרשים על כל זה


שוב, חוסר בהבנת הנקרא.

אותו מדרש שהבאת, אותו מדרש במדוייק כותב שנשיקה של קרבה אינה נשיקה של תפלות. "רבי תנחומא אמר, אף נשיקה של קריבות" (היות והמדובר שם הוא על בת דודה, אז קל וחומר אב לבנו). ראה בתגובה הבאה מה מחלוקת רבי תנחומא ותנא קמא.

ובאשר לפסוקים אלו, יעקב לא נפרד מיעקב כשנישק אותו. ולא שום דבר אחר. אלא נישקו כדי להביע את אהבתו. חבל שהוא לא קרא את הפלפול המלומד שלך, המבדיל בין ביטוי אהבת אב לאהבת אם...

גם המפרשים שאתה נתלה בהם כטובע נאחז בקש, עברתי עליהם ולאף אחד לא היתה אפילו הוה אמינא שמשהו בנשיקת יצחק לבנו אינו בסדר. כך גם בנשיקת וחיבוק יעקב לנכדיו, אף אחד מהמפרשים לא דיבר על כך. גם נשיקת דוד לאבשלום נועדה להביע אהבה לבנו.


אף אחד לא אמר שנשיקת יצחק לבנו לא היה בסדר, אלא שזה לא נחשב נשיקה של תפלות לטעם מן הטעמים. ובכל אופן, אם הכוונה לקריבות גרידא, כמו שאתה טוען, אז השאלה היא למה לא הביא המדרש כל הפסוקים שהבאת, ולמה המדרש לא הביא את הענין של נשיקת אב לבנו. אלא ברור הוא, שנשיקת אב לבנו נחשב תפלות, אם לא כשזה מצטרך, ודוקא נשיקת יעקב של רחל, שזה נשיקה פעם ראשונה שנפגש איתה, נחשב נשיקה של קריבות. ומכל מקום, הויכוח מתחיל לחזור על עצמו, אז אם לא שיהיה לי משהו מהותי להוסיף, אסתפק בזה.

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' אפריל 16, 2019 8:36 pm

אוצר החכמה כתב:אני שואל? אתה שאלת.
כפי ששאלת איזו פריצות יש בנשיקת האב לבנו? כך תשאל איזו פריצות יש בנשיקת אהרן למשה.
ןאת התשובה הנכונה כתבתי למעלה.


השאלה היא אותה שאלה. איזה פריצות יש בין אב לבנו, ואיזה פריצות יש בנשיקת אהרן למשה?

לכן בא המדרש ואומר שנשיקה של קרבה אינה בכלל נשיקה של תפלות. ולא צריך שום הסבר מעבר לזה, פשוט אין שאלה.

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' אפריל 16, 2019 8:37 pm

תוכן כתב:גם רוב מה שהעתקת היה מיותר (חוץ מדברי הכתב והקבלה). לא אמרתי ש'תפלות' אין פירושה פריצות, אלא אמרתי שפירושה 'פריצות' וגם דבר זול ובטל


אכן ידעתי שהמילה תפלות סובלת גם פירושים אחרים, ואפשר לפרש על דרך הפסוק "הֲיֵאָכֵ֣ל תָּ֭פֵל מִבְּלִי־מֶ֑לַח".

אבל כשמדברים על נשיקה ומזכירים את המושג תפלות, אז צריך פשוט להפעיל את השכל הישר ולהבין מה הכוונה.

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' אפריל 16, 2019 8:42 pm

מקדש מלך כתב:אכן מסתבר שהחיבוק של יעקב לנכדיו (שנעשה מתוך מצב נבואי) לא היה חיבוק רגיל.
ב. נראה לי שבספר צרור המור מבאר שהנשיקה של יעקב לרחל היתה נשיקה וירטואלית, כלומר מה שנקרא 'הפרחת נשיקה'.


הנשיקה של יצחק ליעקב, והחיבוק של יעקב לנכדיו, היו רגילים לחלוטין. ואף אחד גם לא דן בזה, הנדון היחיד שדנו בו והיה ראוי לדיון הוא נשיקת יעקב לרחל, וגם בזה אף אחד לא דיבר על הפרחת נשיקה.

יש אנשים שפשוט התרגלו לסלף באופן אוטומטי כל דבר שאינו עולה עם ההשקפה הצרופה.

אקנח בדברי "צרור המור":

"ואולי רמז ויהי כאשר ראה יעקב את רחל. כי בראותו אותה חשקה נפשו בה. וידוע כי החושקים ואוהבים אשר אומרים שיעשו גבורות ונפלאות עד אין מספר. וכ"ש אם החשוקה היא לפני החושק והאוהב. שיכניס עצמו בסכנה לעשות מה שאין בחוקו לעשות. וכמו שהביאו משל משלמה המלך שהיה יושב על מגדל ציון. ושלמה היה מכיר בצפצופי עופות. ושמע שני צפרים קטנים מצפצפים ואומרת האחת לחבירתה. תרצי שאהרוס בנין זה המגדל שעומד שלמה עליו ברגליו. ואז כששמע שלמה כך תמה ואמר איך אפשר זה. וצוה לפרוש מצודות ללכדו ולכדוהו. והביאוהו למלך, ואמר לו המלך איך יתוש נואש רצוץ כנפים כמוך תרצה להרוס המגדל החזק שאני יושב שם. ואז השיב לו הצפור: שלמה איה פה חכמתך איה חכמיך. הלא ידעת אם לא שמעת כי דרך החשוקים לדבר גוזמות גדולות ונפלאות לפני החשוקה. בענין שתהיה אוהבת אותו. וכן אני הייתי מדבר עם חשוקתי גוזמות גדולות למצוא חן בעיניה. ולכן אמר בכאן ויהי כאשר ראה יעקב את רחל בת לבן אהובתו וחשוקתו. הכניס עצמו בסכנה עצומה ובגדולות ונוראות. ויגש יעקב ויגל את האבן בענין שיהיה בעיניה כמוצאת שלום. וכן אביה יחפוץ לתתה לו ברצון שלם. כמו שאמר מיד ותרץ ותגד לאביה במהירות גדול מרוב חשקה. וכן אביה דבק נפשו בו כשספרה לו רחל מה שעשה יעקב".

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' אפריל 16, 2019 8:42 pm

תוכן כתב:אף אחד לא אמר שנשיקת יצחק לבנו לא היה בסדר, אלא שזה לא נחשב נשיקה של תפלות לטעם מן הטעמים. ובכל אופן, אם הכוונה לקריבות גרידא, כמו שאתה טוען, אז השאלה היא למה לא הביא המדרש כל הפסוקים שהבאת, ולמה המדרש לא הביא את הענין של נשיקת אב לבנו. אלא ברור הוא, שנשיקת אב לבנו נחשב תפלות, אם לא כשזה מצטרך, ודוקא נשיקת יעקב של רחל, שזה נשיקה פעם ראשונה שנפגש איתה, נחשב נשיקה של קריבות


אתה שוב מגחיך את עצמך לדעת, במחילה.

המדרש לא היה צריך להביא פסוקים כראיה לדבר כל כך פשוט, שנשיקה של אב לבנו נחשבת נשיקה של קרבות. המדרש הביא ראיה שאפילו נשיקת קרוב לקרובתו (כמו יעקב ורחל) אינה נחשבת נשיקה של תפלות, ומזה תלמד קל וחומר בן בנו של קל וחומר לנשיקת אב לבנו.

בעל המדרש אפילו לא העלה על דעתו פלפול הזוי כמו שאתה כותב, שנשיקת יעקב לרחל אינה נחשבת תפלות, אבל נשיקת אב לבנו נחשבת תפלות.

גם מה שכתבת "ודוקא נשיקת יעקב של רחל, שזה נשיקה פעם ראשונה שנפגש איתה, נחשב נשיקה של קריבות" אינו נכון, כי אם כל הענין הוא "פעם ראשונה שנפגש איתה", הרי זה נכנס בהגדרה של "נשיקה של פרקים". אלא אין שום ערך לפעם ראשונה או פעם אחרונה, וכל הענין הוא הקרבה ביניהם.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1324
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' אפריל 16, 2019 9:08 pm


מקדש מלך
הודעות: 2365
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אפריל 17, 2019 1:05 pm

עובר ושב כתב:
מקדש מלך כתב:אכן מסתבר שהחיבוק של יעקב לנכדיו (שנעשה מתוך מצב נבואי) לא היה חיבוק רגיל.
ב. נראה לי שבספר צרור המור מבאר שהנשיקה של יעקב לרחל היתה נשיקה וירטואלית, כלומר מה שנקרא 'הפרחת נשיקה'.


הנשיקה של יצחק ליעקב, והחיבוק של יעקב לנכדיו, היו רגילים לחלוטין. ואף אחד גם לא דן בזה, הנדון היחיד שדנו בו והיה ראוי לדיון הוא נשיקת יעקב לרחל, וגם בזה אף אחד לא דיבר על הפרחת נשיקה.

יש אנשים שפשוט התרגלו לסלף באופן אוטומטי כל דבר שאינו עולה עם ההשקפה הצרופה.

אקנח בדברי "צרור המור":

"ואולי רמז ויהי כאשר ראה יעקב את רחל. כי בראותו אותה חשקה נפשו בה. וידוע כי החושקים ואוהבים אשר אומרים שיעשו גבורות ונפלאות עד אין מספר. וכ"ש אם החשוקה היא לפני החושק והאוהב. שיכניס עצמו בסכנה לעשות מה שאין בחוקו לעשות. וכמו שהביאו משל משלמה המלך שהיה יושב על מגדל ציון. ושלמה היה מכיר בצפצופי עופות. ושמע שני צפרים קטנים מצפצפים ואומרת האחת לחבירתה. תרצי שאהרוס בנין זה המגדל שעומד שלמה עליו ברגליו. ואז כששמע שלמה כך תמה ואמר איך אפשר זה. וצוה לפרוש מצודות ללכדו ולכדוהו. והביאוהו למלך, ואמר לו המלך איך יתוש נואש רצוץ כנפים כמוך תרצה להרוס המגדל החזק שאני יושב שם. ואז השיב לו הצפור: שלמה איה פה חכמתך איה חכמיך. הלא ידעת אם לא שמעת כי דרך החשוקים לדבר גוזמות גדולות ונפלאות לפני החשוקה. בענין שתהיה אוהבת אותו. וכן אני הייתי מדבר עם חשוקתי גוזמות גדולות למצוא חן בעיניה. ולכן אמר בכאן ויהי כאשר ראה יעקב את רחל בת לבן אהובתו וחשוקתו. הכניס עצמו בסכנה עצומה ובגדולות ונוראות. ויגש יעקב ויגל את האבן בענין שיהיה בעיניה כמוצאת שלום. וכן אביה יחפוץ לתתה לו ברצון שלם. כמו שאמר מיד ותרץ ותגד לאביה במהירות גדול מרוב חשקה. וכן אביה דבק נפשו בו כשספרה לו רחל מה שעשה יעקב".

יש אנשים שחושבים שהאבות היו אנשים רגילים. ויש שחושבים שנביא שאינו מסיח דעת מה' לרגע אחד אינו אדם רגיל, ואי אפשר לדון אותו בקני מידה של אנשים רגילים.

נ. ב. האר"י ז"ל שנהג לנשק את אימו בליל שבת התכוון גם כן 'להביע את האהבה לאימו'?... אין צורך להסביר את הגיחוך שבעניין.
אבל אולי יש כאלו שחושבים שהאר"י ז"ל היה במדרגה גבוהה יותר מאבות העולם...

ועוד מהחינוך (מצוה רעא)
משרשי המצוה, מה שכתבתי למעלה במצות לא תעשה א' בסדר זה, שענין הטומאה ראוי להתרחק מן הכהנים, שהם קדושים עושי מלאכת השם תמיד. והכהן הגדול הנבדל להיות קדש קדשים, עם היותו בעל גוף נפשו תשכון תמיד בתוך המשרתים העליונים. על כן לא תחוש התורה עליו להתיר לו טומאה לעולם, ואפילו בקרובים כמו לכהנים הדיוטים שכתבתי למעלה דחס רחמנא עליהם שישפכו נפשם בבית המת כי יחם לבבם על קרוביהם, מה שאינו כן בכהן גדול, כי מרוב דבקות נפשו למעלה יתפשט לגמרי מטבע בני איש, וישכיח מלבו כל עסק העולם הזה הנפסד, ועל חברת הקרוב לא תבכה נפשו, כי כבר הוא נפרד ממנו בעודנו בחיים.

האם הכהן גדול היה או נדרש להיות גדול מאבות העולם?

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' אפריל 17, 2019 3:59 pm

האר"י נישק את אמו מתוך כבוד. אתה שוב מדמה מילתא למילתא ללא שום קשר.

אף אחד לא טוען ש"האבות היו אנשים רגילים", אבל אין מקרא יוצא מדי פשוטו. ואי אפשר לעוות הכל בטענה ש"האבות לא היו אנשים רגילים".

מקדש מלך
הודעות: 2365
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אפריל 17, 2019 4:02 pm

כבודו הוא זה שמחליט שיעקב אבינו נישק את נכדיו (כחלק מטקס נבואי בעליל, על פי פשט פשוט!) מתוך אהבה רגילה, וכל זאת בלי שום מקור. וכל מי שחושב אחרת הוא סלפן ובדאי, כי כך עלתה במחשבה לפניו.
ואין מקרא יוצא מידי פשוטו לא קשור בכלל לנושא. וכבודו לא הראשון שמנסה ללמוד את התנ"ך 'בגובה העיניים'. ואני לא הראשון שדוחה גישה זו. ופוק חזי מי הם אלו שסבורים כדעתי ומי הם שסוברים כמותו.
ומה עם החינוך?

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' אפריל 17, 2019 4:16 pm

יש הבדל גדול בין "ללמוד את התנ"ך בגובה העיניים" ושאר שטויות והבלים של הכופרים בדורות האחרונים, לבין "אין מקרא יוצא מדי פשוטו".

הענין של אין מקרא יוצא מדי פשוטו מוזכר פעמים רבות בחז"ל, ויש לזה דוגמאות לרוב.

פסיקתא זוטרתא שמות פרק ב:

"ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור. דע והבן שאע"פ שאין מקרא יוצא מדי פשוטו, מדרש חכמה נאה הוא להשכיל בו דבר מתוך דבר, לדבר דבר על אופן הענין, וכן מפורש במס' סוטה א"ר יוחנן משום ר' שמעון בן יוחי שירדה לרחוץ מגילולי של בית אביה".

זאת אומרת, אין חולק שהיא ירדה לרחוץ ביאור, וחלילה לעוות את פשט הפסוק. אבל, יש מקום לדרוש.

שבת סג:

"מאי טעמא דרבי אליעזר דאמר תכשיטין הן לו? דכתיב חגור חרבך על ירך גבור הודך והדרך. אמר ליה רב כהנא למר בריה דרב הונא: האי בדברי תורה כתיב! - אמר ליה: אין מקרא יוצא מידי פשוטו".

ואכן, אם רוצים לחפש כאלה ש"לומדים כמוני", אפשר למצוא בקלות...

הראשון שלומד כמוני הוא המדרש, שהביא דוגמא לנשיקה של קריבות מ"וישק יעקב לרחל", ולא עלה על דעתו שיעקב הוא בחיר האבות, ונביא שאינו מסיח דעת מה' לרגע אחד אינו אדם רגיל, ואי אפשר לדון אותו בקנה מידה של אנשים רגילים, ובכלל לא מדובר בנשיקה שאנחנו מכירים, בלה בלה בלה.

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' אפריל 17, 2019 4:18 pm

מקדש מלך כתב:האם הכהן גדול היה או נדרש להיות גדול מאבות העולם?


תמהני שלא ענית על שאלה זאת בעצמך, כאשר קראת את הפסוק "וַיָּקֻמוּ֩ כָל־בָּנָ֨יו וְכָל־בְּנֹתָ֜יו לְנַחֲמ֗וֹ וַיְמָאֵן֙ לְהִתְנַחֵ֔ם וַיֹּ֕אמֶר כִּֽי־אֵרֵ֧ד אֶל־בְּנִ֛י אָבֵ֖ל שְׁאֹ֑לָה וַיֵּ֥בְךְּ אֹת֖וֹ אָבִֽיו".

מקדש מלך
הודעות: 2365
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אפריל 17, 2019 4:28 pm

יעקב אבינו התאבל על עבודת ה' של יוסף, ועל היעוד האלוקי שנחסר במיתתו.
יעקב אבינו לא היה מתאבל על אובדן רגיל של בן. לא היה לו בעולם מאומה זולת הרצון להעמיד עם של עובדי ה'.

כי אלו הארבעה ר"ל האבות ומשה רבינו, התבאר בהם מן ההתאחדות בשם, ר"ל השגתו ואהבתו, מה שהעיד עליו הכתוב, וכן השגחת השם בהם ובזרעם אחריהם גדולה, והיו עם זה מתעסקים בהנהגת בני אדם והרבות ממון ומשתדלים במקנה ובכבוד, הוא אצלי ראיה שהם כשהיו עושים המעשים ההם, לא היו עושים אותם רק באבריהם לבד, ולבותם ודעותם לא יסורו מלפני השם. ויראה לי כי אשר חייב היות אלו הארבעה עומדים על תכלית זה השלמות אצל השם, והשגחתו עליהם מתמדת ואפילו בעת התעסקם להרבות הממון, ר"ל בעת המרעה ועבודת האדמה והנהגת הבית, היה מפני שתכלית כונתם היתה בכל המעשים ההם להתקרב אל הש"י קרבה גדול, כי תכלית כונתם כל ימי חייהם להמציא אומה שתדע השם ותעבדהו, כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו, הנה התבאר לך כי כוונת כל השתדלותם היתה לפרסם יחוד השם בעולם ולהיישיר בני אדם לאהבתו, ומפני זה זכו לזאת המדרגה, כי העסקים ההם היו עבודה גדולה גמורה,

(מורה נבוכים חלק ג)

על חוסר הקשר בין הנידון ל'אין מקרא יוצא מידי פשוטו' אין צורך להרחיב. הנשיקה היתה כפשוטה.
והמדרש גם אינו קשור לעניין. ברור שהנשיקה היתה כהתנהגות בני אדם.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' אפריל 17, 2019 4:34 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 2365
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אפריל 17, 2019 4:32 pm

עובר ושב כתב:
מקדש מלך כתב:האם הכהן גדול היה או נדרש להיות גדול מאבות העולם?


תמהני שלא ענית (??!!) על שאלה זאת בעצמך, כאשר קראת את הפסוק "וַיָּקֻמוּ֩ כָל־בָּנָ֨יו וְכָל־בְּנֹתָ֜יו לְנַחֲמ֗וֹ וַיְמָאֵן֙ לְהִתְנַחֵ֔ם וַיֹּ֕אמֶר כִּֽי־אֵרֵ֧ד אֶל־בְּנִ֛י אָבֵ֖ל שְׁאֹ֑לָה וַיֵּ֥בְךְּ אֹת֖וֹ אָבִֽיו".

לאיזה מענה כבודו מתכוון? כלומר שאכן מוכח (חלילה) שיעקב אבינו לא היה כמו..., או שמא מכאן נצא לחלוק על דברי החינוך?

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' אפריל 17, 2019 4:42 pm

מקדש מלך כתב:יעקב אבינו התאבל על עבודת ה' של יוסף, ועל היעוד האלוקי שנחסר במיתתו.
יעקב אבינו לא היה מתאבל על אובדן רגיל של בן. לא היה לו בעולם מאומה זולת הרצון להעמיד עם של עובדי ה'


בוא נדלג על הגיחוך בתגובתך זאת, מסתבר שאצלך זה מגיע באופן אוטומטי. הוא לא חיבק ונישק את נכדיו כי זה היה "טקס נבואי", ויעקב לא בכה על בנו אלא על "היעוד האלוקי שנחסר במיתתו". הפלא ופלא. ובאמת תמיהה רבה על המדרש, שמתעקש לומר ש"ירדה לרחוץ ביאור" זה כפשוטו (שהיא רחצה ביאור) למרות שהפירוש 'האמיתי' הוא שעזבה את גילולי בית אביה. אבל נעזוב את זה.

לפי דבריך לא מובן, מדוע החינוך כותב "ואפילו בקרובים כמו לכהנים הדיוטים שכתבתי למעלה דחס רחמנא עליהם שישפכו נפשם בבית המת כי יחם לבבם על קרוביהם, מה שאינו כן בכהן גדול, כי מרוב דבקות נפשו למעלה יתפשט לגמרי מטבע בני איש, וישכיח מלבו כל עסק העולם הזה הנפסד, ועל חברת הקרוב לא תבכה נפשו, כי כבר הוא נפרד ממנו בעודנו בחיים".

למה שהכהן לא יבכה ויתאבל על "עבודת ה' של הבן שלו, ועל היעוד האלוקי שנחסר במיתתו"?

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' אפריל 17, 2019 4:42 pm

מקדש מלך כתב:הנשיקה היתה כפשוטה. ברור שהנשיקה היתה כהתנהגות בני אדם.


נשיקה של אב לבנו או סב לנכדיו אתה מעוות ומסלף, אבל נשיקה של יעקב לרחל אתה טוען שהיא כפשוטה? עולם הפוך ראיתי...

לא יאומן עד כמה אדם יכול להשתטות רק כדי להצדיק תזה עקומה של אנשים קרים שלא יודעים להביע רגש חם במגע פיזי לילדיהם.

מקדש מלך
הודעות: 2365
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אפריל 17, 2019 4:52 pm

עובר ושב כתב:
מקדש מלך כתב:יעקב אבינו התאבל על עבודת ה' של יוסף, ועל היעוד האלוקי שנחסר במיתתו.
יעקב אבינו לא היה מתאבל על אובדן רגיל של בן. לא היה לו בעולם מאומה זולת הרצון להעמיד עם של עובדי ה'


בוא נדלג על הגיחוך בתגובתך זאת, מסתבר שאצלך זה מגיע באופן אוטומטי. הוא לא חיבק ונישק את נכדיו כי זה היה "טקס נבואי", ויעקב לא בכה על בנו אלא על "היעוד האלוקי שנחסר במיתתו". הפלא ופלא. ובאמת תמיהה רבה על המדרש, שמתעקש לומר ש"ירדה לרחוץ ביאור" זה כפשוטו (שהיא רחצה ביאור) למרות שהפירוש 'האמיתי' הוא שעזבה את גילולי בית אביה. אבל נעזוב את זה.

לפי דבריך לא מובן, מדוע החינוך כותב "ואפילו בקרובים כמו לכהנים הדיוטים שכתבתי למעלה דחס רחמנא עליהם שישפכו נפשם בבית המת כי יחם לבבם על קרוביהם, מה שאינו כן בכהן גדול, כי מרוב דבקות נפשו למעלה יתפשט לגמרי מטבע בני איש, וישכיח מלבו כל עסק העולם הזה הנפסד, ועל חברת הקרוב לא תבכה נפשו, כי כבר הוא נפרד ממנו בעודנו בחיים".

למה שהכהן לא יבכה ויתאבל על "עבודת ה' של הבן שלו, ועל היעוד האלוקי שנחסר במיתתו"?



ודאי שראוי שהכהן יבכה על היעוד האלוקי שנחסר במיתתו של הבן. אבל זה לא במסגרת של שבעת ימי אבלות.
חוץ ממה שהכהן לא יודע חשבונות שמים, ואולי לא נחסר מאומה במיתתו, כי השלים כל תיקונו, ואילו יעקב אבינו ידע גם ידע את יעודו של בנו הקדוש, 'יוסף צדיקא'. וגם סימן היה מסור בידו כידוע.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' אפריל 18, 2019 1:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' אפריל 17, 2019 4:58 pm

מי אמר לך שהכהן הגדול לא יודע חשבונות שמים? אתה מזלזל בערכם של כל הכהנים הגדולים, מאז אהרן הכהן?

מדוע החינוך קובע באופן נחרץ שלא צריך לבכות על קרובו, כי כבר נפרד ממנו בחיים? מה עם בכי על "עבודת ה' של הבן שלו, ועל היעוד האלוקי שנחסר במיתתו"?

ואם לא יבכה במסגרת שבעת ימי אבילות, אז מתי יבכה? בשנה הבאה?

אין לך תשובה, ואתה רק מוסיף נדבך על נדבך של הזיות בשם ההשקפה הצרופה.

סגי נהור
הודעות: 3599
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 17, 2019 5:56 pm

להעיר שאותו כה"ג, שהשכיח מלבו עסק עוה"ז הנפסד עד שאינו חש צער על מות קרוביו, אסור לדון על עיבור השנה, שמא ימנע מלעבר כדי שמי המקוה של יוה"כ לא יהיו קרים מדי...

מקדש מלך
הודעות: 2365
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נשיקת הילדים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אפריל 17, 2019 6:01 pm

אין קשר. יש את הרצוי, ויש את המצוי (מה שלא שייך כמובן אצל אבות העולם, שהגיעו לתכלית השלימות הרצויה).

זאת פרט לדברי החזון איש הידועים בהאמונה והביטחון.

ובעלי המוסר האריכו (כפי שאני משער אל נכון...) להוכיח מכאן שאפילו נגיעה דקה שבדקה, גם היא יכולה להטות את שיקול דעתו של האדם (ודלא כחזון איש, וכידוע שעליהם נחלק), אבל אלו ואלו מודים שכשהכהן גדול ישב באסיפת הסנהדרין, לא זה מה שעמד במרכז שיקוליו.

בסיום הדברים רציתי להדגיש את המובן מאליו (אם כי למקרא תגובותיו של הרב עובר ושב ניתן היה לטעות בכך) שלא עסקתי כלל במעשים עצמם המתוארים בפסוק, שודאי היו כפשוטם, אלא ברגשות העושים אותם ומניעיהם.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בן אליהו, זאב ערבות ו־ 15 אורחים