עמוד 4 מתוך 4

Re: די לבזבוז!

פורסם: ג' מאי 19, 2020 7:03 am
על ידי גם זה יעבור
מתוה

Re: די לבזבוז!

פורסם: ד' מאי 20, 2020 9:32 pm
על ידי עובר ושב
כרגיל, הרבי מקרלין שליט"א הוא נחשון לכל דבר שבקדושה.

הוועדה לסיוע בצמצום הוצאות שמחות לחסידי קרלין סטולין בארץ ישבה על המדוכה מאז פרצה לעולמנו מגפת הקורונה והחליטה לכונן שורה של תקנות לאלפי החסידים בארץ שיוזילו משמעותית את הוצאות החתונה.

רצונו של הרבי מקרלין ששמחות החתונות ישנו מעתה את אופיים בצורה דרסטית, בעיקר משום העלויות הגבוהות שנכרכות בהן כיום. מהיום שמחת חתונה בקהילתנו לא תהיה אירוע המוני, ואף המשפחה המורחבת תצמצם את השתתפותה, והיא תיערך במימדים צנועים (כפי שהיה לפני עשרות רבות של שנים). בנוסף הביע הרבי את רצונו שבשמחת נישואין שמנגנים בה כלי זמר, תהיה התזמורת בצורה עדינה עם כלי נגינה בלבד ללא בעלי מנגנים וכן שהשמחות יסתיימו בשעה מוקדמת.

להלן התקנות של החסידות שמתייחסים החל מקידוש ועד השבע ברכות האחרון, בתקנון יש התייחסות למצוה טאנץ שהוא כולו ענינים נשגבים, ולכן יש לקיימו בהתעוררות של שמחה, אך בזריזות ובצורה ראויה, ולא להעביר ולא למשוך את זמן המצוה טאנץ מעבר לנדרש, כך נכתב.

כחלק מהמגמה, הוחלט בחסידות לקיים ככל האפשר את שאר השמחות מלבד חתונות בבית הפרטי. ההמלצה היא שכאשר המקום בבית ממש צר מהכיל, לנסות ולהשתדל מאד לבקש משכן הסמוך לערוך גם בביתו, ולערוך את עזרת הגברים בבית אחד ואת עזרת הנשים בבית שני, או אצל ידיד או קרוב שביתו רחב ידים.

קידושא רבא

כפי שנתקן מכבר, הכיבוד לקידוש גם בעזרת נשים יוכן ע"י גבאי ביהכ"נ כדלהלן: אצל הגברים יוגש טורט וקוגל איטריות ומשקאות קלים. לנשים יערך בעזרת נשים בלבד, ובמידת הצורך באולם שבבנין ביהכ"נ, והכיבוד יכלול שני סוגי עוגות, קוגל איטריות או קוגל תפו"א ומשקאות קלים. בעל השמחה ישתתף בעלויות הכיבוד. אין להכין או להביא כיבוד באופן פרטי.

בר מצוה

במקום אירוע ה'קבלת קהל' באולם, יחגגו מעתה את שמחת הבר מצוה בבית הכנסת בקידושא רבא בשבת שלאחר יום הבר מצוה, כשחתן הבר מצוה יושב בראש, עם שירת 'קשר תפילין' לאחר 'אסדר לסעודתא', הכיבוד יוכן כפי התקנות שנתקנו לעריכת קידושא רבא, הן אצל הגברים והן בעזרת הנשים. אין להביא משפחה מחוץ לעיר לשבת מלבד הסבים.

לחילופין במקום לערוך 'קידושא רבא' בשבת, ניתנת האפשרות (למשל למי שחפץ שמשפחתו המורחבת או אורחים שאינם ממתפללי בית מדרשו יוכלו להשתתף באירוע), לערוך אירוע 'קבלת קהל' עם התפריט של 'קידושא רבא' בליל הבר מצוה לאחר מעריב, כל אחד בבית הכנסת בו הוא מתפלל. הכיבוד יוזמן ע"י הגבאים וכפי התקנות הנ"ל שנתקנו לקידושא רבא (ולמי שחפץ בכך גם בעזרת הנשים). בעל השמחה ישלם עבור כל ההוצאות. אפשרות נוספת, במקום האירוע בביהכ"נ בליל הבר מצוה, ניתן לערוך את אותו אירוע עם אותו כיבוד בבית הפרטי.

אירוסין עד החתונה

שכר שדכנות: שכר שדכנות לא יעלה על ארבעת אלפים ש"ח לכל צד.

מסיבת אירוסין: תערך שמחת 'ווארט' בבית (או בבית אחד מהמשפחה), ויוזמנו בני המשפחה הקרובה וידידים קרובים מאד. המוזמנים יכובדו בכיבוד קל ללא הזמנת קייטרינג, ובתפריט דומה לקידושא רבא. אלו שסגרו מאוחר בלילה או באמצע היום יכולים לערוך את אירוע ה'ווארט' באותה מתכונת בימים שלאחר מכן בבית פרטי.

הזמנות: מומלץ להימנע מהדפסת הזמנות שהיא טירחה והוצאה מיותרת, ולהסתפק בהזמנה בבתי הכנסת, בהודעות, במייל, ובקוים טלפוניים.

שבת אויפרוף

סעודות שבת: את הסעודות יערכו בבית המחותן. (וכשאין אפשרות טכנית בבית או שהדבר קשה מאד, ניתן לשכור אולם קטן וזול). כשהורי הכלה גרים מחוץ לעיר, וברצונם להשתתף בשמחת האויפרוף, ניתן להזמינם עם בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים). במקום הצורך ניתן להוסיף מספר אורחים מצד משפחת החתן, אך להשתדל שעל ידי הזמנתם לא יצטרכו להעביר את הסעודות לאולם. עליה לתורה: אחר עלות החתן לתורה יזרקו מעזרת הנשים אגוזים- שקדים בשקיות, וסוכריות בלבד שיוזמנו ע"י הגבאים.

חתונה

שמחת החתונה: תערך באולם או במקום ששכירת המקום לא תעלה יותר משלשת אלפים ₪, ושהמחותנים לא יחוייבו בהזמנת מינימום של מנות לסעודה או בהזמנת מנות בר דוקא אצל קייטרינג מטעם האולם – שמחיריו הם הרבה מעבר למחירי עלות. (פתרונות לקיום תקנה זו יפורסמו בנפרד).

סעודת המצוה: בסעודה ישתתפו החתן והכלה, המחותנים, הסבים והסבתות, אחי ואחיות החתן והכלה עם כל צאצאיהם, אחי ואחיות המחותנים עם בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים), וכן מספר מצומצם של ידידים קרובים.

מנות בר לכיבוד קל: יוגבל לכיבוד הכי פשוט ומשקאות קלים, וכפי שיראו לנכון ארגוני החסד הקהילתיים המכינים את הבר, כאפשרות הכי זולה וכדאית למחותנים.

תזמורת: יוזמן תקליטן או אורגן לנגן בחתונה. ניתן להוסיף לאורגן: או בעל מנגן או כלי זמר נוסף. לא מעבר לכך.

מצוה טאנץ: יש לערוך את המצוה טאנץ בזריזות ולא למשוך הזמן מעבר לנדרש. יש להימנע מלקחת גראמער, ואם מכריזים בהזמנה לרקוד לפני הכלה, להשתדל להכריז בצורה פשוטה. במצוה טאנץ ירקדו לפני הכלה, המחותנים, הסבים והחתן בלבד, ויש להמנע מלכבד אחי וגיסי החתן והכלה או אחי וגיסי המחותנים וכן אורחים וכדו'. כשיש אורח או קרוב משפחה – רב ונשוא פנים אפשר גם לכבדו. כשאב המשפחה נעדר ל"ע מהשמחה ניתן לכבד את בניו על מקומו.

שבע ברכות

מאוד מומלץ להשתדל לערוך את שמחות השבע ברכות בבית פרטי (או במקום הניתן לשימוש עבור תשלום הוצאות בלבד) ובצורה מצומצמת ולחסוך ככל שניתן בהוצאות מיותרות.

שבת שבע ברכות

סעודות שבת: את הסעודות יערכו בבית המחותן. (וכשאין אפשרות טכנית בבית או כשהדבר קשה מאד, ניתן לשכור אולם קטן וזול). ניתן להזמין את הורי החתן עם בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים). במקום הצורך אפשר להזמין 3-2 מחברי החתן לסעודה. וניתן להוסיף מספר אורחים מצד משפחת הכלה, אך להשתדל שעל ידי הזמנתם לא יצטרכו להעביר את הסעודות לאולם.

מי שנשתדך עם אחד שלא מאנ"ש: יבקש וישתדל לערוך יחד עם המחותן את כל השמחה לפי התקנות, ואם המחותן אינו חפץ בכך, ישתדל בכל זאת ככל האפשר ברוח טובה להיצמד לתקנות בחלקו שלו, כגון מתנות, שבת אויפרוף בצד החתן או שבת שבע ברכות בצד הכלה, שבע ברכות שנערכים מצד המחותן מאנ"ש וכן הלאה.

Re: די לבזבוז!

פורסם: ד' מאי 20, 2020 10:30 pm
על ידי זאב ערבות
עובר ושב כתב:שבת שבע ברכותסעודות שבת: את הסעודות יערכו בבית המחותן. (וכשאין אפשרות טכנית בבית או כשהדבר קשה מאד, ניתן לשכור אולם קטן וזול). ניתן להזמין את הורי החתן עם בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים). במקום הצורך אפשר להזמין 3-2 מחברי החתן לסעודה. וניתן להוסיף מספר אורחים מצד משפחת הכלה, אך להשתדל שעל ידי הזמנתם לא יצטרכו להעביר את הסעודות לאולם.

בקשר להנ"ל, האם הבנתי נכון שרק "ניתן" להזמין את הורי החתן אך אין חיוב? ואת האחים והאחיות הנשואים של החתן לא להזמין כלל? לעומת זאת אין הגבלה על הורי הכלה עם אחיה ואחיותיה הנשואים. ועוד, אחים ואחיות נשואים של החתן לא, אך כמה חברים ואורחים מצד הכלה כן!
נא לתקן אותי אם אני טועה.

Re: די לבזבוז!

פורסם: ד' מאי 20, 2020 11:13 pm
על ידי לבי במערב
כנראה, שמנהגם לחוג שבת ה'שבע ברכות' במקום משפחת הכלה, ולפיכך אין בכך מן ההוצאה היתרה.

Re: די לבזבוז!

פורסם: ד' מאי 20, 2020 11:19 pm
על ידי זאב ערבות
לבי במערב כתב:כנראה, שמנהגם לחוג שבת ה'שבע ברכות' במקום משפחת הכלה, ולפיכך אין בכך מן ההוצאה היתרה.

זה המנהג אצל רבים אך מדוע לא להזמין את אחי ואחיות החתן הנשואים? או שמא אף את אחי ואחיות הכלה הנשואים לא להזמין.? משמע עם הכלה והחתן הם הצעירים במשפחה, וכל השאר נשואים, אף אחד לא ישתתף בשבת שבע ברכות.

Re: די לבזבוז!

פורסם: ד' מאי 20, 2020 11:45 pm
על ידי לבי במערב
כנראה, שברצונם לעשותה כא' מימי ה'שבע-ברכות'. וכמו שהוא עתה בהם, יהא מכאן ואילך בש"ק.

Re: די לבזבוז!

פורסם: ו' מאי 22, 2020 4:48 pm
על ידי גם זה יעבור

Re: די לבזבוז!

פורסם: ש' מאי 23, 2020 10:09 pm
על ידי גם זה יעבור
צאנז

Re: די לבזבוז!

פורסם: א' מאי 24, 2020 12:40 am
על ידי צביב
בהרבה חתונות בשנים קודמות,
בתלילת החופה היה מנין או שנים בגברים.
בסעודה היו עשרים או ארבעים איש בגברים
בריקודים השתתפו עשרים או שלושים איש.

( מדובר על כל הסעודה ןכל הריקודים, במשפחות גדולות)

Re: די לבזבוז!

פורסם: א' מאי 24, 2020 12:59 pm
על ידי אבני גזית
צביב כתב:בהרבה חתונות בשנים קודמות,
בתלילת החופה היה מנין או שנים בגברים.
בסעודה היו עשרים או ארבעים איש בגברים
בריקודים השתתפו עשרים או שלושים איש.

( מדובר על כל הסעודה ןכל הריקודים, במשפחות גדולות)


מתי והיכן היו חתונות כאלה?

Re: די לבזבוז!

פורסם: א' מאי 24, 2020 3:12 pm
על ידי חיימשה
אבני גזית כתב:
צביב כתב:בהרבה חתונות בשנים קודמות,
בתלילת החופה היה מנין או שנים בגברים.
בסעודה היו עשרים או ארבעים איש בגברים
בריקודים השתתפו עשרים או שלושים איש.

( מדובר על כל הסעודה ןכל הריקודים, במשפחות גדולות)


מתי והיכן היו חתונות כאלה?

לא במאת שנים האחרונות כנראה, וגם לא בימי חז''ל.

Re: די לבזבוז!

פורסם: א' מאי 24, 2020 3:13 pm
על ידי אבני גזית
במתווה החדש הכיוון הוא מאה איש בסעודה ואחר כך 100 - 200 איש בריקודים.

גם ה'מחמירים' לא מדברים על המספרים האלה. חתונה היא לא אזכרה.

Re: די לבזבוז!

פורסם: א' מאי 24, 2020 6:29 pm
על ידי חיימשה
אבני גזית כתב:במתווה החדש הכיוון הוא מאה איש בסעודה ואחר כך 100 - 200 איש בריקודים.

גם ה'מחמירים' לא מדברים על המספרים האלה. חתונה היא לא אזכרה.

כל מה שייעשה באופן מושכל ומתואם בין כל החוגים והגילאים , באיזון ולא בקיצוניות, יש לו אולי סיכוי להתקיים.
כל ניסיון לכפות מתווה דרסטי נידון לכישלון מהיר ומהדהד, וכבר אחז''ל תפסת מועט תפסת.

Re: די לבזבוז!

פורסם: א' מאי 24, 2020 8:08 pm
על ידי אבני גזית
חיימשה כתב:
אבני גזית כתב:במתווה החדש הכיוון הוא מאה איש בסעודה ואחר כך 100 - 200 איש בריקודים.

גם ה'מחמירים' לא מדברים על המספרים האלה. חתונה היא לא אזכרה.

כל מה שייעשה באופן מושכל ומתואם בין כל החוגים והגילאים , באיזון ולא בקיצוניות, יש לו אולי סיכוי להתקיים.
כל ניסיון לכפות מתווה דרסטי נידון לכישלון מהיר ומהדהד, וכבר אחז''ל תפסת מועט תפסת.


מאה חמישים איש בסעודה זה דרסטי?

השאלון שמולא על ידי עשרת אלפים בתי אב בצורה אנונימית משקף רצון גם לפחות מזה.

שים לב שאין מדובר במשמחים ובריקודים לאחר הסעודה.

Re: די לבזבוז!

פורסם: א' מאי 24, 2020 8:31 pm
על ידי חיימשה
אבני גזית כתב:
חיימשה כתב:
אבני גזית כתב:במתווה החדש הכיוון הוא מאה איש בסעודה ואחר כך 100 - 200 איש בריקודים.

גם ה'מחמירים' לא מדברים על המספרים האלה. חתונה היא לא אזכרה.

כל מה שייעשה באופן מושכל ומתואם בין כל החוגים והגילאים , באיזון ולא בקיצוניות, יש לו אולי סיכוי להתקיים.
כל ניסיון לכפות מתווה דרסטי נידון לכישלון מהיר ומהדהד, וכבר אחז''ל תפסת מועט תפסת.


מאה חמישים איש בסעודה זה דרסטי?

השאלון שמולא על ידי עשרת אלפים בתי אב בצורה אנונימית משקף רצון גם לפחות מזה.

שים לב שאין מדובר במשמחים ובריקודים לאחר הסעודה.

התכוונתי להודעות שקדמו להודעתך.

Re: די לבזבוז!

פורסם: א' מאי 24, 2020 11:17 pm
על ידי יהודי רגיל
אבני גזית כתב:
חיימשה כתב:
אבני גזית כתב:כל ניסיון לכפות מתווה דרסטי נידון לכישלון מהיר ומהדהד, וכבר אחז''ל תפסת מועט תפסת.


מאה חמישים איש בסעודה זה דרסטי?

השאלון שמולא על ידי עשרת אלפים בתי אב בצורה אנונימית משקף רצון גם לפחות מזה.

שים לב שאין מדובר במשמחים ובריקודים לאחר הסעודה.

ברגע שעושים סעודה קטנה האירוע עובר לאולם קטן [בפרט שזה גם חלק מהמטרה], בהכרח שיצטמצם דרסטית ציבור המשתתפים בשעות הריקודים מפאת חוסר מקום.

Re: די לבזבוז!

פורסם: ב' מאי 25, 2020 12:32 am
על ידי צביב
אבני גזית כתב:
צביב כתב:בהרבה חתונות בשנים קודמות,
בתלילת החופה היה מנין או שנים בגברים.
בסעודה היו עשרים או ארבעים איש בגברים
בריקודים השתתפו עשרים או שלושים איש.

( מדובר על כל הסעודה ןכל הריקודים, במשפחות גדולות)


מתי והיכן היו חתונות כאלה?


חתונה לנכד הגר''ח קניבסקי שהיתה באולמי וגשל.
בחופה היה מנין או שנים, ( אולי בסוף החופה היו ארבעה מניינים) בגברים.

Re: די לבזבוז!

פורסם: ב' מאי 25, 2020 12:53 am
על ידי יונת אלם
כמובן שכולם מחכים ל"נחשון" שיעשה חתונה כזו ויראה שזה לא סוף העולם... שמעתי שבשבוע הבא יש חתונה כזו בירושלים לנכדת אחד מנכבדי ראשי הישיבות שליט"א.
בהזמנה שנשלחה רק בדוא"ל צויינו כתובות דוא"ל לברך את החתן והכלה ללא חובת הגעה.
הלוואי ויצליח המיזם הזה וישבור את הטירוף שקורה בשנים האחרונות בתחרות חברתית מי יזמין יותר ומי ישלם מאות ש"ח על בקבוקי אלכוהול שמאות בחורי חמד יריקו לגרונם כאחת המסבאות. ד' ישמרנו מהם ומהמונם.

Re: די לבזבוז!

פורסם: ב' מאי 25, 2020 3:27 pm
על ידי חיימשה
יונת אלם כתב:כמובן שכולם מחכים ל"נחשון" שיעשה חתונה כזו ויראה שזה לא סוף העולם... שמעתי שבשבוע הבא יש חתונה כזו בירושלים לנכדת אחד מנכבדי ראשי הישיבות שליט"א.
בהזמנה שנשלחה רק בדוא"ל צויינו כתובות דוא"ל לברך את החתן והכלה ללא חובת הגעה.
הלוואי ויצליח המיזם הזה וישבור את הטירוף שקורה בשנים האחרונות בתחרות חברתית מי יזמין יותר ומי ישלם מאות ש"ח על בקבוקי אלכוהול שמאות בחורי חמד יריקו לגרונם כאחת המסבאות. ד' ישמרנו מהם ומהמונם.

מסכים עם כל מילה!
ועדיין זקוקים אנו להרבה מאד שיקול דעת וחכמה כדי שיצא דבר המתקיים.
לענ''ד צריך להתמקד בדברים מוחלטים ואחידים שכל הציבור יכול וצריך להיות מחוייב להם, ולא משתנים לפי אופיו ומשפחתו של בעל השמחה.
לדוגמא:
ביטול מוחלט של ענין ההזמנות.
הגברה מובנית וקבועה מטעם האולם, כנ''ל כיסא כלה ופרחים, עורך חופה ומארגן חתונה, ואולי גם מצוה טאנץ.
מספר קבוע של מתנות ללא תלות באורך הזמן וטיב המשפחות.
איסור מוחלט על בקבוקי אלכוהול. מספר קבוע של של אפשרויות בסעודה ובבר [למשל: 3 סוגי כיבוד, ופרווה דווקא].

Re: די לבזבוז!

פורסם: ב' מאי 25, 2020 8:22 pm
על ידי איש גבעות
לענ"ד גם נראה כן.
מוטב להפנות את רוב התחמושת לדברים ספיציפיים בבחינת תפסת מועט תפסת.
הרעיון להיתפס לכסא כלה הוא מצוין. ביום שיפסיקו את זה אף אחד לא יבין למה בכלל היו צריכים את זה.
בענין מערכת ההגברה נראה לי שכדאי להוסיף את ביטול התזמורת לחלוטין.
במגזר הכללי מביאים תקליטן ( די ג'י בלע"ז) וכולם מרוצים.
אין שום צורך לנגן בלייב בחמישה כלים. משיגים בדיוק את אותה תוצאה ואולי אף טובה יותר במחשב קטן שמכיל בתוכו את כל סגנונות המוזיקה הקיימים.

Re: די לבזבוז!

פורסם: ב' מאי 25, 2020 9:05 pm
על ידי גם זה יעבור
ובעיקר הגבלת מספר המוזמנים, וממילא יוכלו גם לקחת אולמות יותר קטנות (האולמות יוכלו לחצות את האולם לשני חתונות).
זה עצמו חיסכון ענק.

Re: די לבזבוז!

פורסם: א' מאי 31, 2020 2:18 am
על ידי לארץ ולדרים
דווקא האלכוהול הוא הפרט שמביא הכי הרבה שמחה יחסית למחירו, ויין הוא מעצם צורת השמחה. (מלבד עניין השכרות ואין כאן המקום)

Re: די לבזבוז!

פורסם: ג' יוני 16, 2020 8:02 am
על ידי עובדיה חן
מאמר של הרב צבי סילבר על הוצאות חיתון ילדים

Re: די לבזבוז!

פורסם: ג' מרץ 30, 2021 9:57 am
על ידי לבי במערב
עתניאל בן קנז כתב:וכמובן המליצה עתיקה הרבה יותר יבוא משנ"נ ויציין...
אגב: ר"י היבשר (מרבני בערלין. וראה כאן) כתב (בספרו 'בית יעקב', על־אתר) להגי' כן בלשון הש"ס שם!

Re: די לבזבוז!

פורסם: ג' אפריל 06, 2021 4:29 am
על ידי במסתרים
בלי להתייחס להגהה המיותרת רק אעיר שהמלה אינה באה מיוונית כדבריו אלא מלטינית, ע"פ כלי התרגום המצויים ברשת.