מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חינוך הישיבות

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אש משמים
הודעות: 1756
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

חינוך הישיבות

הודעהעל ידי אש משמים » ב' ספטמבר 25, 2017 4:27 pm

דברים שכתב הרב מנחם נאבת (בוגר ישיבת פוניבז'):

הדור הנוכחי הוא כבר מגרסה. הישיבה הפכה להיות המסגרת הסטנדרטית לבחור חרדי, ובעקבות התרחבות החברה החרדית והפיכתה מחברה של יחידים בעלי שליחות לחברת ענק של ממש, הפכו הישיבות למוסדות אחסון. כיום כבר לא הולכים לישיבה בכדי להקדיש את החיים לתורה, הולכים לישיבה כדי שיהיה בית מחסה טוב שישמור מפני הפגעים של הרחוב. כך כל בחור חרדי נגרס בישיבה.

מה שמוביל לעולם הישיבות כפי שהוא כיום. ואני אומר זאת כמי שמכיר טוב מאוד את עולם הישיבות מבפנים.

הישיבות כיום מחנכים לכתחילה לבינוניות. מה שהיה פעם אידיאל של שליחות, של הקרבה, של ניסיון לצמוח לפסגות אינסופיות, האהבה שהייתה פעם לעילויים, לבעלי כשרון, לאנשי חכמה, לאנשי עומק, מוקעת כיום בחשדנות עד כדי עוינות. ראשי הישיבות של היום מטפחים אידיאל של מצוינות שהוא בינוניות מוחלטת. בינוניות בכל שטחי החיים, ‘לא חכם ולא טיפש’. להיות כמו כולם. להיות סטנדרטי. לא להיות חריג. להיות בתלם. להיות חָלָק. אלה המונחים האהובים על ראשי ישיבות, – וגם על מרבית בחורי הישיבה – כיום.

המצוינות היא ההצלחה, אידיאל של ‘ילדים טובים’ ששומעים ומצייתים באופן עיוור להוראות של ראש הישיבה, לחריצת הדין של הרב קנייבסקי ולהשקפות של הרב שטיינמן. כמות החוקים הבלתי כתובים בעולם הישיבות הופכת להיות מטרידה. תקנונים, אידאלים צרים של צייתנות מנזרית.

הכל מגרסה של קולקטיב אחד גדול, אין הבדלים בין בני אדם,

(אפילו בלבוש, שעד לפני עשרים שלושים שנה היה הרבה יותר ססגוני, היום הכל אחיד, רזה, בינוני להחריד), מי שהצליח להיות ‘כמו שצריך להיות’, ‘כמו כולם’, הוא המוצלח.

ה’שפיץ’. פעם היה בעל הכשרון, המתמיד העצום, הבחור המעניין, המרתק, בעל ההשכלה, העילוי.

כיום ה’שפיץ’ הוא הבחור הטוב, הנחמד והבינוני, המלוטף בידי ראשי הישיבה, לומד שלושה סדרים כמו שצריך, מתלבש כמו שצריך, אומר את מה שצריך לומר, נכנס לשיעור כללי ורושם, והוא ‘שפיץ’ בזה שהוא ‘חָלָק’. הוא גם ‘מבין בלימוד’, גם ‘שקוע בלימוד’, גם חביב, נחמד. ובעיקר לא חכם מידיי, לא טיפש מידיי, לא סהרורי, לא אנרכיסט, לא ‘חושב לבד’,

לאחרונה כשביררתי על איזשהו בחור לצורך שידוך, אמר לי בר שיחי, ‘תשמע, הוא בחור טוב, אבל הוא מהטיפוסים האלה שחושבים לבד’…

“המשגיח” הוא מעצב האופנה של כל המגרסה הזאת. הכל מעודן, מתנצל, השקפתי. זאת לא ההשקפה הצעקנית והאגרסיבית של הרב שך, שהייתה יותר מלחמה, ביטוי למרד ולשליחות, אלא זאת השלמה עם ‘השקפות ברורות’, ‘נורמליות’, לא חריגות. הצליחו להפוך את מה שהיה פורח בעולם הישיבות למשעמם, בינוני ואפרורי.

לכן אף אחד לא לוקח על עצמו תפקיד חינוכי.

התפקיד של מחנך הוא לכאורה לעצב את הבחור, לקחת אותו לידיים, להתמודד עם הבעיות שלו, עם הקונפליקטים שלו. כיום, בחור שיש לו יותר מידיי ‘שאלות’, יותר מידיי ‘עצמאות’, בחור שהוא יותר מידיי שונה, בחור שמעז לקרוא ספרים חיצוניים, (מאן דכר שמיה), בחור שנמשך למוזיקה, או לציור, או בחור שיש לו איזה תחביב מעניין, וגם בלימוד, בחור שאוהב משהו מקורי יותר, לא סטנדרטי, הוא בחור ‘בעייתי’. (שלא לדבר על בחור שאוהב ללמוד הלכה, שהוא סתם הולך בטל, לא מוכשר בר מנן, פרענק פארך). ובחור בעייתי צריך להעיף מהישיבה, כי כפי שהעיד בפניי ראש ישיבה אחת, ‘הוא חריג, אי אפשר לטפל בו’. כאילו שהתפקיד של מחנך הוא להוות אכסניה לבחורים כבר מחונכים, צלובים וגרוסים.

זאת הבעיה הכי רצינית בציבור החרדי. כל השאר הבלים ליד זה. זה המקור לכל. המגרסה והמטחנה הבינונית הזאת זה פשוט דיכוי מוחלט של בני אדם והפיכתם לצייתנים, בעלי משמעת אפורים.

הבעיה הזאת היא חלק מבעיה עולמית גדולה. הבינוניות מנצחת. אינטלקטואלים הם למרמס.

זה האידיאל הבינוני, העצוב והקודר של ימינו. ומקבילתו בעולם החרדי.

אם לטפל בשורש. אז כאן.


הדברים בפשטות נכונים, השאלות הם:
האם יש דרך אחרת?
האם שייך לפתור את הבעיה הקיימת האם הבעיה קשורה לרדידות כללית או לעדריות חרדית?
האם יתכן שבכוונה כך דרך הישיבות כדי לא להכניס ניסיונות לבחורים?
האם עדיף תם שאינו חוטא כלל או חכם שנופל לפעמים?

רון
הודעות: 822
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי רון » ב' ספטמבר 25, 2017 6:08 pm

.
נערך לאחרונה על ידי רון ב ג' ספטמבר 26, 2017 10:54 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 4180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' ספטמבר 25, 2017 6:11 pm

הלקאה עצמית בעייתית. קינה צבועה בלבוש אחיד..
והוא עוד טוען שהוא מכיר את עולם הישיבות מבפנים, שיהיה..
אני חושב שדוקא העדתו על עצמו שהוא בוגר ישיבת פוניבז' - הגדרה המתאימה להיותו איזה 'שוכן חדר' במתחם הגדול הזה - שבזה ראה את עצמו תלמיד הישיבה הק', היא ההגדרה המתאימה למחבר הקינה האומללה הזו.
לו היה מחפש לעצמו ישיבה אחרת שתתאים לאופיו, יותר אנדויודואלית, לא היה מסכן כ"כ.
נכון כבכל חברה גדולה ישנה עדריות, אבל רחוק שמים וארץ מהקינה הנבזית הזו.

ותיתי לו להר רון שכתב זאת בדרך יותר קרובה להקב"ה..
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' ספטמבר 25, 2017 6:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1133
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי בתבונה » ב' ספטמבר 25, 2017 6:26 pm

.
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ב' ספטמבר 25, 2017 6:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1133
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי בתבונה » ב' ספטמבר 25, 2017 6:35 pm

לדעתי יש צדק בדבריו וזה לא קשור לחברה החרדית אף שלא זה הבעיה הכי בוערת בדור
השאלה היא מה היא האלטרנטיבה ואיך אפשר לעשות אותה
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ב' ספטמבר 25, 2017 6:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 4180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' ספטמבר 25, 2017 6:36 pm

יש כמה סוגי 'משונים' שדרכם לצערנו לא סוגה בשושנים,
הבוץ שלהם הוא בגדר "שִחת לא לו בניו מומם".

ישראל סגל גם היה בוגר פוניבז'..
מנחם נאבת גם כן - לדבריו.. רק עזותו היא שהוא קורא לעצמו 'רב', במקום שיהיה גבר ויתהדר בלבושו המאוס 'עיתונאי' (שסטה מהדרך).
ולאותו נבל יש לומר של נעליך מעל רגליך. ה"חדר" שלך בגבעת הישיבה - הוא איננו 'ישיבה', גם לא המקום שלך בחדר האוכל - אם היה לך, ולא היית שוכן קיוסקים..

אני פונה בזה למנהלנו הנכבד - אשכול זה מהותו הוא דיון במאמר ארסי של שנה ופירש (חרדי חדש). אנא מחק אותו, בימים נעלים אלו !!
בריא לי שגם חו"ר הפורום המגיבים לא יתנגדו.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' ספטמבר 25, 2017 7:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי ההוא גברא » ב' ספטמבר 25, 2017 7:01 pm

יש שתי טענות שהוא כורך כאחת: א. אין מקום למקוריים. ב. אין מקום למי שפוזל החוצה.
ב נכונה, אבל אינו יכול להתלונן עליה.
אבל א? איני חושב שמי שמחדש חידושים נחשב בעייתי באיזו ישיבה שתהיה. אם יש מקום כזה שראש הישיבה מתלונן על מי שמקשה עליו וטוען לא כמוהו - זו כת ולא ישיבה במסורת המקובלת מהגר"ח מוולוז'ין. מי שמע על מקום כזה?
נראה שבישיבת פוניבז' ואולי בבני ברק בכלל יש לחץ חברתי גדול הרבה יותר מירושלים, וזה באמת מה שהוא מתלונן עליו. ואין זה אשמת המחנכים אלא אשמת הציבור.
אולי רבותיו היו אומרים שקושיות מסויימות אינן קושיות וזה מה שהוא חושב לצמצום. אבל בכל שיטת לימוד יש דרכים קבועות מאז ימי הראשונים.
(אגב, אילו יהיבנא ליה שבדור הקודם היה חידוש, כל השקפה נועזת נעשית דעה מקובלת אם היא מתקבלת בציבור. מה אתה מצפה שיקרה? יש כאלו שינסו להמציא חידושים בהשקפה צרופה בכוח. כך דרכו של עולם שכל תנועה כריזמטית נעשית תנועה ממסדית).

בדורות הקודמים רוב המשגיחים נחשבו בישיבותיהם בני אדם גדולים, ולכן שמעו להם. בדור הזה אין אותה הערכה לרוב המשגיחים חוץ מכמה בודדים שכבר אינם משגיחים בפועל (איני דן ח"ו מי ראוי לכבוד, רק אומר מה שאני רואה איך מתייחסים אליהם), ולכן אין למחנך את הכוח להשפיע בדברים בלבד. לכן אין היום את החינוך שהיה פעם. (אולי הבחורים נהיו חצופים יותר).
נערך לאחרונה על ידי ההוא גברא ב ב' ספטמבר 25, 2017 7:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1133
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי בתבונה » ב' ספטמבר 25, 2017 7:03 pm

.
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ג' ספטמבר 26, 2017 1:48 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי ההוא גברא » ב' ספטמבר 25, 2017 7:19 pm

אם בחור בישיבה מתנהג באופן שונה מרבותיו, יחשבו אותו לכריזמטי או לטיפש שחושב עצמו חכם יותר מכולם?

(במקומות שאני הייתי יש סובלנות ולא חשבו אותו לטיפש, אבל אובייקטיבית אי אפשר להאשים את מי שיחשוב אותו לטיפש).

רוב הכותבים הגדולים בפורום פה מסתמא לא היו בחורים סטנדרטיים. אחד הכותבים למד בפוניבז' (ויש כמה טעויות קטנות בהערות על תוספות רא"ש על נדרים שהוציא ואכמ"ל. כשיגיע נדרים בדף היומי אולי נכתוב אותם). איך הם הרגישו בישיבות? נראה לי שאלו שיצאו מחברי ספרים היו יוצאי דופן אבל לא נחשבו בעייתיים, ורק מי שיצא בסוף כותב באינטרנט הוא היה כבר בישיבה יוצא דופן שנחשב בעייתי.

בתבונה
הודעות: 1133
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי בתבונה » ב' ספטמבר 25, 2017 7:39 pm

ההוא גברא כתב:אם בחור בישיבה מתנהג באופן שונה מרבותיו, יחשבו אותו לכריזמטי או לטיפש שחושב עצמו חכם יותר מכולם?


האם בחור ליטאי שעשה רישיון נהיגה בהכרח יחשב למוזר?
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ג' ספטמבר 26, 2017 1:49 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי ההוא גברא » ב' ספטמבר 25, 2017 7:43 pm

מה פירוש "תלוי אם הוא יכול להסביר את עצמו טוב". למדת בבני ברק או בירושלים? נראה לי שבבני ברק לא ישקלו את האפשרות שהתלמיד צודק ולא רבותיו.
אם אתה מתקן הודעותיך אף אני אתקן הודעותי:
בחור שעושה כרצונו בחייו, לא שעושה כרצונו בלימוד או בהלכה למעשה, לכאורה נחשב בחור לא כל כך טוב. אבל כמובן שאינו נחשב מוזר וכמעשה הידוע שאם היו רוקדים עם חזירים וכו'. כמובן שאם הוא חברמן יהיו לו חברים. סובלנותם של הצוות תלויה כמה הוא משפיע על אחרים וכמה חופש הם מרשים, אבל אי אפשר להתלונן עליהם, הישיבה מיועדת לעליה ברוחניות.
נערך לאחרונה על ידי ההוא גברא ב ג' ספטמבר 26, 2017 2:57 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אש משמים
הודעות: 1756
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי אש משמים » ב' ספטמבר 25, 2017 8:17 pm

אשיב לרב 'רון' ולשאר המגיבים יחד.

האיש לפי מה שהבנתי, הוא אברך כולל כיום ולומד בהתמדה סוגיות הלכתיות לעומק, הוא אינו 'כלומניק' שיצא בהתרסה כנגד עולם הישיבות ואינו לא 'חרדי חדש' ולא 'פורק עול' אלא 'חוצניק' ואולי בגלל זה צורת האמירה שלו קצת צורמת אך חושבני שהרבה מן האמת הוא מציג וקשה לדחותו בקש.

על טענותיו ראוי לענות או לפחות לנסות להבין איך הגענו לכך והאיך לא נחמיר את המצב.

לא ראיתי תשובות אמיתיות למה שהוא טוען אלא רק תשובות על האיש שהוא 'מריר' 'בז' וכו' אבקש לא להתייחס לאדם אלא לטענותיו וכל מה שכתבתי את שמו כדי שיראו שאברך ת"ח בוגר ישיבה טובה כתב כך ולא איזה 'כלומניק'.

עיקר הטענה היא המקובעות לתבנית מסוימת שכל בחור חייב להתאים אליה בין אם הוא יכול ובין אם לא, אם הוא ארוך יקצצו רגליו ואם קצר הוא ימתחו אותו ובלבד שיתאים ל'צורת הישיבה' זו אינה גישה רצויה והיא זו שהופכת את כולם לרובוטים מתוכנתים לעשיית רצון ראש הישיבה והמשגיח, להבנת הסוגיה כפי שכ ו ל ם הבינו, להסתכל בספרים שכ ו ל ם מסתכלים, לומר את ה'חבורה' כפי שכ ו ל ם אומרים, להיות אדם כמו כ ו ל ם !

הקב"ה ברא כל אדם כעולם מופלא עם יכולות אין סופיים!!!
והבחור בסוף נכנס לישיבה וצריך לפעול כפי שאמרו לו בלי שום מחשבה רצון וחשק, זהו איבוד של כל יצירת האדם כאדם, אדם הוא חושב מבין רוצה שואף ובעיקר הוא הוא!
את זה א"א לקבל בישיבות וע"ז הבכיה.


הנושא עלה לדיון והעמקה ולא כהתרסה ח"ו. (אגב, אני מאוד מרוצה מצורת החינוך שקיבלתי אישית בישיבה)
נערך לאחרונה על ידי אש משמים ב ו' ספטמבר 29, 2017 12:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 4180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' ספטמבר 25, 2017 8:22 pm

ברר נא יותר לעומק מי הוא האיש.
וטענותיו אינן נכונות ככלל.
אם אתה מרוצה אישית, גלה לנו איפה ראית שישנה בעיה 'חמורה' כל כך, שמחמתה צטטת שורות זרות אלו?

אש משמים
הודעות: 1756
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי אש משמים » ב' ספטמבר 25, 2017 8:27 pm

קו ירוק כתב:ברר נא יותר לעומק מי הוא האיש.
וטענותיו אינן נכונות ככלל.
אם אתה מרוצה אישית, גלה לנו איפה ראית שישנה בעיה 'חמורה' כל כך, שמחמתה צטטת שורות זרות אלו?

אם יש באפשרותך לעזור בברור אשמח לקבל מידע ב'פרטי' או ב'כללי'.
תועיל נא לבאר מדוע טענותיו אינן נכונות.
זה שאני מרוצה מעצמי לא סותר לכך שקיימת בעיה מובנית בישיבות.

ישראל אליהו
הודעות: 1535
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ספטמבר 25, 2017 8:39 pm

אש משמים כתב:האיש לפי מה שהבנתי, הוא אברך כולל כיום ולומד בהתמדה סוגיות הלכתיות לעומק, הוא אינו 'כלומניק' שיצא בהתרסה כנגד עולם הישיבות ואינו לא 'חרדי חדש' ולא 'פורק עול' אלא 'חוצניק' ואולי בגלל זה צורת האמירה שלו קצת צורמת אך חושבני שהרבה מן האמת הוא מציג וקשה לדחותו בקש.


הקישו בגוגל "מנחם נבט/נאבט".
נערך לאחרונה על ידי ישראל אליהו ב ב' ספטמבר 25, 2017 8:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1133
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי בתבונה » ב' ספטמבר 25, 2017 8:40 pm

ההוא גברא כתב:למדת בבני ברק או בירושלים? נראה לי שבבני ברק לא ישקלו את האפשרות שהתלמיד צודק ולא רבותיו.

האם נראה לך שבבני ברק כל בחור בעל רשיון נהיגה ייתפס כמוזר ?
הוא גם מתכוון אינדבנדואליות נגד מוסכמות חברתיות ולא נגד רבותיו

רון
הודעות: 822
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי רון » ג' ספטמבר 26, 2017 1:18 am

.
נערך לאחרונה על ידי רון ב ג' ספטמבר 26, 2017 10:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גביר
הודעות: 1183
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי גביר » ג' ספטמבר 26, 2017 8:32 am

לענ"ד עולם הישיבות דהאידנא טוב יותר מזה שהכרנו לפני כעשרים שנה ויותר, גם אז ב"ה ישבו למדו והתעלו, אך דומה, לפחות למתבונן, מבחינות רבות, מן הצד, שהאווירה הכללית היום רצינית, טובה ונעימה יותר.

קו ירוק
הודעות: 4180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ספטמבר 26, 2017 9:35 am

גביר כתב:לענ"ד עולם הישיבות דהאידנא טוב יותר מזה שהכרנו לפני כעשרים שנה ויותר, גם אז ב"ה ישבו למדו והתעלו, אך דומה, לפחות למתבונן, מבחינות רבות, מן הצד, שהאווירה הכללית היום רצינית, טובה ונעימה יותר.

הרב גביר. ירידת הדורות היא עצומה, מאיזה זוית שלא תסתכל.

אולי אזרוק איזו אפיזודה מצחיקה/מביכה: גם פעם 'חתנים' (גם החשובים שבהם), כתבו 'הקדשות' אישיות בהזמנות לשמחת נישואיהם, כמו בנות ??

מענה איש
הודעות: 704
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי מענה איש » ג' ספטמבר 26, 2017 10:00 am

הרב מנחם נאבת!
סביר להניח שאם הישיבות היו מחנכים למצוינות, להיות בעלי מחשבה, אינטלגנטים וכו' וכו'
או אז קולמוסך היה פולט מאמר שלם על כך שלבחור שהוא בינוני באופיו אין מקום בעולם הישיבות וזה גורם לנשירה של בחורים פחות טובים וכו' וכו'

ולעצם העניין מה לעשות שרוב העולם הוא בינוני ואחרי רבים להטות
ואלה שנולדו עם 'נשמה של עילוי' הם כבר ימצאו לבד את הדרך לממש את הפוטנציאל הגלום בהם

קו ירוק
הודעות: 4180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ספטמבר 26, 2017 10:03 am

מענה איש כתב:הרב מנחם נאבת!
סביר להניח שאם הישיבות היו מחנכים למצוינות, להיות בעלי מחשבה, אינטלגנטים וכו' וכו'
או אז קולמוסך היה פולט מאמר שלם על כך שלבחור שהוא בינוני באופיו אין מקום בעולם הישיבות וזה גורם לנשירה של בחורים פחות טובים וכו' וכו'

ולעצם העניין מה לעשות שרוב העולם הוא בינוני ואחרי רבים להטות
ואלה שנולדו עם 'נשמה של עילוי' הם כבר ימצאו לבד את הדרך לממש את הפוטנציאל הגלום בהם

תגובה יפה. אבל למען השם למה הרב מנחם נאבת, ולא מנחם נאבת.

החושב
הודעות: 1199
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי החושב » ג' ספטמבר 26, 2017 10:51 am

קו ירוק כתב: ירידת הדורות היא עצומה, מאיזה זוית שלא תסתכל.
אולי אזרוק איזו אפיזודה מצחיקה/מביכה: גם פעם 'חתנים' (גם החשובים שבהם), כתבו 'הקדשות' אישיות בהזמנות לשמחת נישואיהם, כמו בנות ??

כן, גם לפני 15-20 שנה עשו זאת (ומדובר בישיבות טובות).
חוץ מזה, מה כל כך מביך או מצחיק בזה? לא נראה שזו הזווית ממנה צריך לבחון אם יש ירידת הדורות.

קו ירוק
הודעות: 4180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ספטמבר 26, 2017 10:57 am

החושב כתב:
קו ירוק כתב: ירידת הדורות היא עצומה, מאיזה זוית שלא תסתכל.
אולי אזרוק איזו אפיזודה מצחיקה/מביכה: גם פעם 'חתנים' (גם החשובים שבהם), כתבו 'הקדשות' אישיות בהזמנות לשמחת נישואיהם, כמו בנות ??

כן, גם לפני 15-20 שנה עשו זאת (ומדובר בישיבות טובות).
חוץ מזה, מה כל כך מביך או מצחיק בזה? לא נראה שזו הזווית ממנה צריך לבחון אם יש ירידת הדורות.

אל תתפוס אותי על המילה. ירידת הדורות קיימת. לא צריך להרחיב.
לפני 25 שנה לא... לפחות בחשובות שבהם

כדכד
הודעות: 4311
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 26, 2017 12:00 pm

קו ירוק כתב:י

אני פונה בזה למנהלנו הנכבד - אשכול זה מהותו הוא דיון במאמר ארסי של שנה ופירש (חרדי חדש). אנא מחק אותו, בימים נעלים אלו !!
ברי לי שגם חו"ר הפורום המגיבים לא יתנגדו.

אני מתנגד למחיקת האשכול הזה (אם דעתי מענינת מישהו) ולעומת זה אני סבור שיש למחוק אשכולותאחרים כגון האשכול על חברון והאשכול על פולמוס העופות
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ד' ספטמבר 27, 2017 10:17 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 4311
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 26, 2017 12:02 pm

קו ירוק כתב:
גביר כתב:אולי אזרוק איזו אפיזודה מצחיקה/מביכה: גם פעם 'חתנים' (גם החשובים שבהם), כתבו 'הקדשות' אישיות בהזמנות לשמחת נישואיהם, כמו בנות ??

מה רע בזה למען ה'?

קו ירוק
הודעות: 4180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ספטמבר 26, 2017 12:05 pm

אי אפשר להסביר..

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי ההוא גברא » ג' ספטמבר 26, 2017 3:11 pm

אדרבא,אתה טוען שכתיבת ההקדשות בהזמנות היא מודה שמישהו הכניס וכולם מחקים אותו. אם כן גם לדעתך הישיבות היום הן עדר חסר עצמאיות... (לדעתי בענייני חתונות יותר משאר דברים כולם מחקים אחרים, ולכן טענתך אינה מוכיחה הרבה).

אני די בטוח שכל מחנך בכל מקום מנסה במודע או שלא במודע לגדל את חניכיו כמותו (חוץ מזה שהוא רוצה שלא יעשו את הטעויות שהוא חושב שעשה בגילם).אבל התוצאה תלויה עד כמה הציבור עדרי. לכאורה בפוניבז' את האוירה קובעים הבחורים ולא הצוות שהוא קטן יחסית לישיבות אחרות וגם היה מפולג בעשרים השנים האחרונות, ואם כאן אין מה להתלונן על מישהו מסויים אלא על הציבור. (הרבה תלונות בשנים האחרונות מראות שהכותבים חושבים שיש איזו קבוצה סודית שמנהלת את הציבור החרדי בדרכים בלתי נראות ואינם מבינים שאלו תהליכים שהציבור עובר. כמו שהראתה המחלוקת הגדולה בשנים האחרונות, ר"ל, הציבור קובע אפילו לאילו גדולים הוא שומע, ואין כוח חיצוני אלא תהליכים פנימיים, וכל מי שאינו מבין זאת אינו יכול לומר דברי טעם בעניינים אלו אלא תלונות על עולם מדומיין).

כדכד
הודעות: 4311
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 26, 2017 4:47 pm

קו ירוק כתב:אי אפשר להסביר..

אם אי אפשר להסביר אז כנראה שזה לא "הכצעקתה" ואולי לרב קו ירוק זה נראה שלילי אבל מי שחושב אחרת זכותו, מה גם שאין לו לא מקור ולא סברה

מוישה
הודעות: 103
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 11:26 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי מוישה » ג' ספטמבר 26, 2017 4:52 pm

התבקשתי להעלות. אין לי קשר לדברים:

לאלו הרואים את הכותב כקשור לצרמוניה האנטי-חרדית, חשוב להעלות קטע שכתב הלה דווקא כנגד מגמה זו [בשינויים מתבקשים].
בהתנצלות עמוקה על הבאת הדברים כאן, זה רק בשביל לסלק את הסובייקטיביות שטינפה כאן את המקום. בתקווה שהדברים יידונו באובייקטיביות.
מנחם נאבת
אני מציע הצעה לשנה טובה ומוצלחת בקבוצה.
נקיים בתחילת השנה טקס קרבן המוני שבו נשרוף איזשהו איל מכוער ונצרח סביבו ובטקס הזה כולם ישאגו טקסט קללה על החרדים. כולו קללות, רק קללות, כמו על הר עיבל.
ארורים כל החרדים שאין להם מושג של בין אדם לחברו, ארורים החרדים שלא מלמדים ליבה, שהם מטונפים ומסריחים, שיש להם מלא ילדים ומלא עגלות, ארורים החרדים שממלאים את הרחובות שלנו בזבל, ארורים החרדים שכל הזמן רבים, ארורים החרדים שסורקים סופרלטיבים מוגזמים, ארורים החרדים המעצבנים, ארורים החרדים ששולחים את כולם לישיבות, ארורים החרדים שעושים קווי מהדרין, ארורים הרבנים החרדים המטומטמים, ארורים החרדים שלא מתגייסים, שלא מניפים דגלים, ארורים בעלי האמונות התפלות, ארורים החרדים שאין להם אינטרנט, ארורים החרדים שמדירים נשים, ארורים החרדים שלא אוהבים את רבי נחמן ואת אומן, ארורים החרדים שאוהבים את אומן, ארורים החרדים שרק פוליטיקה בראש שלהם, ארורים החרדים שאף פעם לא מתעסקים בפוליטיקה כשצריך, ארורים החרדים שהם שוביניסטים, ארורים החרדים שהם פרימיטיביים, ארורים החרדים שלא הולכים לאקדמיה, ארורים האברכים, ארורים החרדים התורמים לכוללים, ארורים כל הרשעים!!! כולם יצרחו בקול גדול, כל אחד מהקבוצה ישליך את הלפיד שלו למדורה, האיל שבחרנו כקרבן יבער ויעלה ריח ניחוח השמיימה, נעשה מנגל, כולם יאכלו מבשר הקרבן ונרקוד על השולחנות עם מקלות.
וככה, אחר כך תהיה לנו בעזרת השם שנה טובה ומוצלחת, רגועה ושקטה. את כל האגרסיות שלנו נגד החרדים נוציא בעוצמה בטקס ראש השנה שלנו, וזה יבטיח לנו שנה מתוקה כתפוח בדבש בה נוכל לעסוק בעזרת השם בנושאים העומדים ברומו של עולם בהשקט ובטחה, בשלום ובשלה אכי"ר.

נוטר הכרמים
הודעות: 6204
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ספטמבר 26, 2017 4:58 pm

למקרא ההודעה הפותחת, התייחסות היתה שוות נפש עד מזלזלת. זה לא שאין בה אמת ומובעות בין המילים נקודות צודקות כואבות, אבל דומה היה כי הכותב הוא עוד 'חכם בעיניו' או איזה 'שנה ופירש'ניק שמנסה למצוא צידוק לשעמומו העכשווי בשיטת חינוכו הלקויה, או לחילופין, מתגעגע לאיזשהו עולם זוהר ובוהק דמיוני שהיה ואיננו. לא הגבתי כאן עקב בריחתי מעיסוק פומבי ובלתי מועיל ב'אספקלריא'.

עד שנפגשתי בחיבור 'לרגעים תבחננו' viewtopic.php?f=30&t=36465#p403948 שהקנה לי התרשמות שונה לחלוטין. תווכחו בעצמכם. דבר שפתים אך למחסור.

לקח נוקב ומטלטל כנגד מהירות השיפוט, הוו מתונים בדין.

היא שיחתי
הודעות: 3436
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' ספטמבר 26, 2017 5:33 pm

יש ביטוי ש'שפיצים' חברונאיים כאלו שהם 'מקוריים' ושאינם בתלם היו אומרים במרמור על אחרים 'חלקים'

פלוני הוא 'שפיץ בינויני'

כדכד
הודעות: 4311
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 26, 2017 5:52 pm

הרב היא שיחתי
דבריך אינם מובנים כלל

החושב
הודעות: 1199
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי החושב » ג' ספטמבר 26, 2017 9:47 pm

נוטר הכרמים כתב:למקרא ההודעה הפותחת, התייחסות היתה שוות נפש עד מזלזלת. זה לא שאין בה אמת ומובעות בין המילים נקודות צודקות כואבות, אבל דומה היה כי הכותב הוא עוד 'חכם בעיניו' או איזה 'שנה ופירש'ניק שמנסה למצוא צידוק לשעמומו העכשווי בשיטת חינוכו הלקויה, או לחילופין, מתגעגע לאיזשהו עולם זוהר ובוהק דמיוני שהיה ואיננו. לא הגבתי כאן עקב בריחתי מעיסוק פומבי ובלתי מועיל ב'אספקלריא'.

עד שנפגשתי בחיבור 'לרגעים תבחננו' viewtopic.php?f=30&t=36465#p403948 שהקנה לי התרשמות שונה לחלוטין. תווכחו בעצמכם. דבר שפתים אך למחסור.

לקח נוקב ומטלטל כנגד מהירות השיפוט, הוו מתונים בדין.


אני מסכים שהתגובות לגופו של האיש שנכתבו כאן אינם במקום. אבל, מצד השני, החיבור שהזכרת, בעיני, הולם את המאמר שהובא בתחילת האשכול.
הייתי מסכם את שיטתו של הרב נאבת כך: שמרנות - דבר רע. מה שטוב זה - מהפכנות, רדיקליות, מקוריות, ססגוניות. בעיטה במוסכמות גם דבר מבורך.
את הרעיון הזה הוא עוטף בעטיפות שונות: במאמר שהובא כאן הוא מקשר את זה לעניין של בינוניות - מי שלא בועט - בינוני. ואילו בחיבור 'לרגעים תבננו' הוא טוען שזהו עניינה של תשובה - ערעור על המוכר והמוסכם וחיפוש אין סופי.

אני לא כ"כ מבין למה ללכת סחור סחור ולא לקרוא לילד בשמו (שמרנות - דבר מגונה). כנראה שזה לא מספיק מקורי...

ישא ברכה
הודעות: 1596
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ספטמבר 26, 2017 11:51 pm

בעז"ה

אינני יודע אם ימים אלו המוקדשים לדרוש את האלוקים בתיקון הדעות והמעשים ראויים לדוש בנושאים לעוסים אלו. וכן מבלי להתיחס לגופו של האיש אותו אינני מכיר, [למרות שגם אני מזדהה עם הכעס כנגד אותם גורמים חסרי יראת אלוקים, שמחרפים את הציבור הנאמן לאלוקים, מתוך היתלות בנקודות בעיותיות ידועות והתלעמות בתמונה הרחבה והכוללת. מ"מ אינני מכיר את הרב הכותב, איני שופטו לא לטוב ולא לרע].

א. קשה לומר שמחנכים לבינוניות, אדרבה בישיבות יש חינוך יתר למצוינות ותחרות פראית, ואדרבה חסר את הישיבות לבינונים שיטפחו את הכישורים כמות שהם.
ב. מאידך נכון שיש בעולם הישיבות צרות אופקים ובגדול ההכוונה היא לסגנון מאד מסוים, [ברוב הישיבות העיקר הוא לימוד נשים נזיקין בצורה עיונית]. בגדול, גישה זו כבר נולדה בישיבות ליטא, כפי הנראה מתוך ההכרה בערך של מקצועות אלו כמיוחדים לישור הדעת וההגיון התורני. אכן, בישיבות הונגריה ובארצות ספרד ועוד, שיטת הלימוד היתה אחרת. כיום השיטה הליטאית רווחת בכל הישיבות בגדול, מחמת העריבות שהיא נותנת בלימוד.
ג. בעולם הכוללים, יש מרחב גדול לפיתוח אישי, עיון/בקיאות/רבנות/דיינות/וכו' ומי שרוצה יכול לעסוק גם באמונה/מחשבה/אגדה/קבלה ועוד. [נראה לי שכותב המאמר גם בינהם]. באופן כללי בכל מתעסקי התחום הלזה ישנה אכזבה ממיעוט העיסוק בעניני אמונה מחשבה בעולם הישיבות, ומהיחס המזלזל לזה באליטה הישיבתית. אבל לא ניתן לומר שיש חינוך לבינוניות.
ד. באופן כללי כל מי שאינו יוזם את אורחות חייו, נוצרת מלומדה, וממילא חוסר רצון להתמסרות והקרבה עברו האידאל [כי האידאל נעלם], ולכן פוחתים המצטיינים וגדלים אחוזי הבינוניים. יש את זה לאו דוקא בציבור החרדי. אכן, זו בעיה. לזה, צריך לפתח את ביסוס הדעות בציבור החרדי, החל מהאמונה הבסיסית ועד העקרונות שבדרך החרדית. [בעיקרון זה אמור להיות תפקיד המשגיח בישיבות, אלא שבשנים האחרונות זה נחלש מאד].
ה. חלק נכבד מהמאמר נסוב סביב היחס למרדנים, אכן הציבור החרדי בנוי על כפיפות מסוימת לגדולי התורה, ויש את התחומים בהם לאדם הפשוט אין את הסמכות להחליט, ואכן במקומות אלו האדם הפשוט צריך להוריד את ראשו בפני החכמים. ובנקודה זו לא קל להיות חרדי מרדן. מתוך דברי הכותב ניכר כי הוא מחפש מרדנות גם כנגד חכמי ישראל, וזה עקירת עצם הלוז של השמרנות החרדית. ובגדול ניתן לומר כי אכן הציבור החרדי לא מאפשר מרחב מספיק למרדנים אבל הוא בהחלט מספק מרחב לשואפים למצוינות. אם כי ראוי להדגיש כי הציבור החרדי אינו דוחה [בהכוונת חכמיו] את המקוריים שבנו את דעותיהם מתוך אמונה כנה ויראת אלוקים, כמו ר' גדליה נדל/ר' יצחק שלמה זילברמן/ר' לייב מינצברג ועוד. ניתן לראות גם אצל אלו איזהוא כבוד להנהגה של חכמי ישראל עכ"פ בפרהסיא.
אכן למרדנות חצופה אין מקום בציבור החרדי.

יש להאריך עוד, ואם ירצה הבורא עוד חזון.

נוטר הכרמים
הודעות: 6204
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ספטמבר 26, 2017 11:55 pm

החושב, פספסת את הנקודה. נושא אחד הוא התוכן הרעיוני של הטענות והמסקנות העולות מהן, בא נניח שאין חילוק בין המאמר לחיבור, ומשניהם כאחד נושבת רוח הרדיקליות והבעיטה במקובל. נושא לא פחות חשוב, זה רמת הטיעונים וכותבם, האם מדובר באיזו התרסה רדודה ושטחית מעיתונאי מתוסכל ומשועמם או במשנה סדורה בעלת עומק מחשבתי ויצירתי מאדם בעל חשיבה והתבוננות. גם אם אינני מזדהה עם המון חלקים בספר, עם ציטוטים שונים מספרי חיצונים, וכו' וכו', אי אפשר שלא להתרשם מהרמה הגבוהה, מן העמקות והחדות, ומהמקוריות המדהימה. ספר מעורר המון השראה וחשיבה, וזה משליך כמובן גם בהתייחסות לכותב הנכבד.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי מיכאל1 » ד' ספטמבר 27, 2017 12:13 am

בישיבת חברון לפני עשור היו מגוון רחב מאד של בחורים שלא היו חלק מהסטנדרט וקיבלו הערכה על פועלם, ולא הוגדרו כבעייתיים.

לדוג' בחור שלמדו קבלה לאחר שהתייעצו עם ר' שלמה פישר שאמר שמי שיתחיל ללמוד קבלה בגיל 40 מובטח לו שיצא עם הארץ. היה לי חבר חדר שבתור בחרו שלח הערות לרב מ. בורנשטיין המו"ל של השערי אורה.
היה בחור שבילה שעות רבות בספרייה הלאומית וכאז כן היום הוא מפענח ומהדיר כת"י של רבותינו הראשונים, וגם למד ערבית עתיקה לשם כך.
היו בחורים שעשו מבחני יורה יורה והיו שעשו 70 דף במפעל הש"ס.
וכהנה רבות.
שלא לדבר על זה שתקופות ארוכות היה נץ בביהמ"ד עבור אלו שהעדיפו לשים לילות כימים וימים כלילות

לענין
הודעות: 2622
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 27, 2017 12:24 am

כדכד כתב:
קו ירוק כתב:
גביר כתב:אולי אזרוק איזו אפיזודה מצחיקה/מביכה: גם פעם 'חתנים' (גם החשובים שבהם), כתבו 'הקדשות' אישיות בהזמנות לשמחת נישואיהם, כמו בנות ??

מה רע בזה למען ה'?


ביודעי ומכירי, על בחורים טובים מאד מאד -לפחות ביחס לממוצע המקובל כיום- שבשעת משבר קל עד בינוני היו עומדים ובולעים שוב ושוב את הפירגונים שכתבו להם בהזמנות ובזה החיו את נפשם (מה לעשות, בישיבה של אלף בחורים אין מי שיגיד לך מילה טובה. כשנותנים לך, תקח בשתי ידים. גם כשאתה יודע שזה גוזמא בעלמא).

מיכאל1 - הנץ היה בכולל מאחורה ולא בביהמ''ד

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי מיכאל1 » ד' ספטמבר 27, 2017 1:22 am

לענין כתב:
מיכאל1 - הנץ היה בכולל מאחורה ולא בביהמ''ד


היה תקופות ארוכות שהוא היה בבית מדרש, בפרטי אשלח לך שמות של משתתפים די קבועים שהיו שם...

לענין
הודעות: 2622
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 27, 2017 1:25 am

למיטב זכרוני רק בשישי שבת-
גם אני הקטן זכיתי להמנות לפרקים על חבורה קדישא הנ''ל...

כדכד
הודעות: 4311
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 27, 2017 10:19 am

אש משמים כתב:דברים שכתב הרב מנחם נאבת (בוגר ישיבת פוניבז'):

הדור הנוכחי הוא כבר מגרסה. הישיבה הפכה להיות המסגרת הסטנדרטית לבחור חרדי, ובעקבות התרחבות החברה החרדית והפיכתה מחברה של יחידים בעלי שליחות לחברת ענק של ממש, הפכו הישיבות למוסדות אחסון. כיום כבר לא הולכים לישיבה בכדי להקדיש את החיים לתורה, הולכים לישיבה כדי שיהיה בית מחסה טוב שישמור מפני הפגעים של הרחוב. כך כל בחור חרדי נגרס בישיבה.

מה שמוביל לעולם הישיבות כפי שהוא כיום. ואני אומר זאת כמי שמכיר טוב מאוד את עולם הישיבות מבפנים.

הישיבות כיום מחנכים לכתחילה לבינוניות. מה שהיה פעם אידיאל של שליחות, של הקרבה, של ניסיון לצמוח לפסגות אינסופיות, האהבה שהייתה פעם לעילויים, לבעלי כשרון, לאנשי חכמה, לאנשי עומק, מוקעת כיום בחשדנות עד כדי עוינות. ראשי הישיבות של היום מטפחים אידיאל של מצוינות שהוא בינוניות מוחלטת. בינוניות בכל שטחי החיים, ‘לא חכם ולא טיפש’. להיות כמו כולם. להיות סטנדרטי. לא להיות חריג. להיות בתלם. להיות חָלָק. אלה המונחים האהובים על ראשי ישיבות, – וגם על מרבית בחורי הישיבה – כיום.

המצוינות היא ההצלחה, אידיאל של ‘ילדים טובים’ ששומעים ומצייתים באופן עיוור להוראות של ראש הישיבה, לחריצת הדין של הרב קנייבסקי ולהשקפות של הרב שטיינמן. כמות החוקים הבלתי כתובים בעולם הישיבות הופכת להיות מטרידה. תקנונים, אידאלים צרים של צייתנות מנזרית.

הכל מגרסה של קולקטיב אחד גדול, אין הבדלים בין בני אדם,

(אפילו בלבוש, שעד לפני עשרים שלושים שנה היה הרבה יותר ססגוני, היום הכל אחיד, רזה, בינוני להחריד), מי שהצליח להיות ‘כמו שצריך להיות’, ‘כמו כולם’, הוא המוצלח.

ה’שפיץ’. פעם היה בעל הכשרון, המתמיד העצום, הבחור המעניין, המרתק, בעל ההשכלה, העילוי.

כיום ה’שפיץ’ הוא הבחור הטוב, הנחמד והבינוני, המלוטף בידי ראשי הישיבה, לומד שלושה סדרים כמו שצריך, מתלבש כמו שצריך, אומר את מה שצריך לומר, נכנס לשיעור כללי ורושם, והוא ‘שפיץ’ בזה שהוא ‘חָלָק’. הוא גם ‘מבין בלימוד’, גם ‘שקוע בלימוד’, גם חביב, נחמד. ובעיקר לא חכם מידיי, לא טיפש מידיי, לא סהרורי, לא אנרכיסט, לא ‘חושב לבד’,

לאחרונה כשביררתי על איזשהו בחור לצורך שידוך, אמר לי בר שיחי, ‘תשמע, הוא בחור טוב, אבל הוא מהטיפוסים האלה שחושבים לבד’…

“המשגיח” הוא מעצב האופנה של כל המגרסה הזאת. הכל מעודן, מתנצל, השקפתי. זאת לא ההשקפה הצעקנית והאגרסיבית של הרב שך, שהייתה יותר מלחמה, ביטוי למרד ולשליחות, אלא זאת השלמה עם ‘השקפות ברורות’, ‘נורמליות’, לא חריגות. הצליחו להפוך את מה שהיה פורח בעולם הישיבות למשעמם, בינוני ואפרורי.

לכן אף אחד לא לוקח על עצמו תפקיד חינוכי.

התפקיד של מחנך הוא לכאורה לעצב את הבחור, לקחת אותו לידיים, להתמודד עם הבעיות שלו, עם הקונפליקטים שלו. כיום, בחור שיש לו יותר מידיי ‘שאלות’, יותר מידיי ‘עצמאות’, בחור שהוא יותר מידיי שונה, בחור שמעז לקרוא ספרים חיצוניים, (מאן דכר שמיה), בחור שנמשך למוזיקה, או לציור, או בחור שיש לו איזה תחביב מעניין, וגם בלימוד, בחור שאוהב משהו מקורי יותר, לא סטנדרטי, הוא בחור ‘בעייתי’. (שלא לדבר על בחור שאוהב ללמוד הלכה, שהוא סתם הולך בטל, לא מוכשר בר מנן, פרענק פארך). ובחור בעייתי צריך להעיף מהישיבה, כי כפי שהעיד בפניי ראש ישיבה אחת, ‘הוא חריג, אי אפשר לטפל בו’. כאילו שהתפקיד של מחנך הוא להוות אכסניה לבחורים כבר מחונכים, צלובים וגרוסים.

זאת הבעיה הכי רצינית בציבור החרדי. כל השאר הבלים ליד זה. זה המקור לכל. המגרסה והמטחנה הבינונית הזאת זה פשוט דיכוי מוחלט של בני אדם והפיכתם לצייתנים, בעלי משמעת אפורים.

הבעיה הזאת היא חלק מבעיה עולמית גדולה. הבינוניות מנצחת. אינטלקטואלים הם למרמס.

זה האידיאל הבינוני, העצוב והקודר של ימינו. ומקבילתו בעולם החרדי.

אם לטפל בשורש. אז כאן.


הדברים בפשטות נכונים, השאלות הם:
האם יש דרך אחרת?
האם שייך לפתור את הבעיה הקיימת האם הבעיה קשורה לרדידות כללית או לעדריות חרדית?
האם יתכן שבכוונה כך דרך הישיבות כדי לא להכניס ניסיונות לבחורים?
האם עדיף תם שאינו חוטא כלל או חכם שנופל לפעמים?

הוא התכוון שידונו בשאלות שהוא שאל ולא5 בכל מה שמסביב (מה טיבו של האיש, הקדשות על הזמנות וותיקין בישיבת חברון)


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים