מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 12:45 pm

רק בחודש תשרי הורשו להיכנס לתוך החומות. ומשמע שר' סעדיה היה כבר אז בתוך החומות. (הכותל זה בתוך החומות).

ר' ישראל משקלוב כותב שר' סעדיה נסע לשם ולא כותב מתי זה היה.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 12:49 pm

משולש כתב:רק בחודש תשרי הורשו להיכנס לתוך החומות. ומשמע שר' סעדיה היה כבר אז בתוך החומות. (הכותל זה בתוך החומות).

ר' ישראל משקלוב כותב שר' סעדיה נסע לשם ולא כותב מתי זה היה.

הם הורשו להיכנס לעיר לאחר 8 ימים - י/יא תמוז תקע"ג.

ר' ישראל כותב שר' סעדיה נסע לירושלים בהקשר חד-משמעי לבריחה בעקבות המגיפה.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 12:52 pm

לונץ מספר שביום ב' תמוז תקע"ג הגיעו לירושלים עוד 71 איש שנמלטו מהמגפה, ומכיון שפחדו מהדבקה לא ניתן להם להיכנס העירה והם שוכנו במערה גדולה בצפון העיר שנקראה "מררת אל מחג'אר" ובפי המסורה "מערת צדקיהו" ושם ישבו שמונה ימים. משם עברו לשני בתים שכורים אצל חומת העיר. שם ישבו עד סוף חודש תשרי (סה"כ 4 חדשים) ואז הורשו לבוא העירה לאחר שפקיד היהודים שילם עבורם כופר נפש לפי החוק. מוסיף לונץ ואומר שאחרי המגיפה חזרו לעירם ולא ברור כמה מהם נשארו בירושלים.

אפוא כתוב שר' סעדיה כלל היה מאותם 71 איש אולי הגיע קודם, כמו שלונץ כותב שה71 איש הגיעו אחרי הקבוצה הראשונה.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 12:58 pm

אוצר החכמה כתב:אם הרמב"ם טען שאפשר להסתדר עם פסוקי הבריאה ק"ו שאפשר להסתדר עם גימטריאות. אולי צ"ל ומעונתו כלשון הפסוק וממילא מדובר בתקע"ח שאז התבסס היישוב בירושלים?
אני לא חושב שמישהו טוען שהספר קול התור נכתב מילה במילה על ידי ר' הלל רבלין. לכל היותר הטענה היא שזה ע"פ דבריו וכתביו. כך שדיוק כזה אין לו מקום.

בסופו של דבר התאריך תקע"ב הוא לא כזה חשוב, למרות שבצירוף יחד עם עוד פרטים קטנים ו"לא חשובים" שכאלה, הוא מראה חוסר אמינות.

יותר מהותי לכל הנושא, הוא מתי עלה ר' הלל ריבלין לאר"י, בתקס"ט/תק"ע - כפי שטוענת הספרות הריבלינית, או בתקצ"ב - כפי שטוען אישור העליה הרוסי, וכפי שעולה מאגרתו של ר"ה עצמו, וכפי שעולה ממפקדי מונטיפיורי, וכפי שעולה מאי-איזכורו המוחלט באר"י מכל הרישומים והכתבים מאז תחילת העליה ועד אז.
הרב משולש מעדיף משום מה את הספרות הריבלינית על-פני עדותו של ר' הלל עצמו בתקצ"ה שעלה בזקנותו (ולא כ-25 שנה קודם לכן בצעירותו)..

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 1:01 pm

משולש כתב:לונץ מספר שביום ב' תמוז תקע"ג הגיעו לירושלים עוד 71 איש שנמלטו מהמגפה, ומכיון שפחדו מהדבקה לא ניתן להם להיכנס העירה והם שוכנו במערה גדולה בצפון העיר שנקראה "מררת אל מחג'אר" ובפי המסורה "מערת צדקיהו" ושם ישבו שמונה ימים. משם עברו לשני בתים שכורים אצל חומת העיר. שם ישבו עד סוף חודש תשרי (סה"כ 4 חדשים) ואז הורשו לבוא העירה לאחר שפקיד היהודים שילם עבורם כופר נפש לפי החוק. מוסיף לונץ ואומר שאחרי המגיפה חזרו לעירם ולא ברור כמה מהם נשארו בירושלים.

אפוא כתוב שר' סעדיה כלל היה מאותם 71 איש אולי הגיע קודם, כמו שלונץ כותב שה71 איש הגיעו אחרי הקבוצה הראשונה.

לא באמת אכפת לי מה לונץ הבין, אלא מה כתוב בעדות הספרדית שגרייבסקי מביא בלשונה (מגנזי ירושלים, ג', ירושלים תר"צ, עמ' לה), עליה מסתמך לונץ כביכול. שם זה לא כתוב.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 1:04 pm

בקיצור אתה מאמין רק למי שאתה רוצה.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 1:06 pm

משולש כתב:בקיצור אתה מאמין רק למי שאתה רוצה.

לונץ מפרש את העדות הספרדית, לונץ כמובן שאינו מקור.
אני מאמין לעדות הספרדית, לא לפרשנות שאינה כתובה בה.
אני משתדל לא לסמוך אוטומטית על מי שאני יכול לבדוק אחריו, אלא באמת הולך אחורה למקורות עליו הסתמך.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 1:24 pm

אולי גם לונץ ראה את התעודה הנז' והיו לו עוד פרטים שלך לא ידועים?

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 1:39 pm

משולש כתב:אולי גם לונץ ראה את התעודה הנז' והיו לו עוד פרטים שלך לא ידועים?

בדקתי שוב את דברי לונץ, וה"עוד שבעים ואחד נפשות" הם בנוסף לר' ישראל משקלוב ומשפחתו שנמלטו, עליהם סיפור לונץ בקטע הקודם לזה.
אני לא רואה סיבה לחשוב שר' ישראל ומשפחתו לא נכללו ב-71 שנזכרו בתעודה הספרדית, אבל זו פרשנות של לונץ ולא מקור אחר.

לונץ
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=223
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ד' מאי 15, 2019 1:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17137
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 15, 2019 1:45 pm

איפה בעליות אליהו מוזכר שר' הלל עלה בתק"ע.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 1:46 pm

אוצר החכמה כתב:איפה בעליות אליהו מוזכר שר' הלל עלה בתק"ע.

לא קיים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17137
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 15, 2019 1:48 pm

שאלתי כי נדמה לי שמשולש כתב כך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17137
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 15, 2019 1:52 pm

איש-אחד כתב:
משולש כתב:אולי גם לונץ ראה את התעודה הנז' והיו לו עוד פרטים שלך לא ידועים?

בדקתי שוב את דברי לונץ, וה"עוד שבעים ואחד נפשות" הם בנוסף לר' ישראל משקלוב ומשפחתו שנמלטו, עליהם סיפור לונץ בקטע הקודם לזה.
אני לא רואה סיבה לחשוב שר' ישראל ומשפחתו לא נכללו ב-71 שנזכרו בתעודה הספרדית, אבל זו פרשנות של לונץ ולא מקור אחר.

לונץ
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=223


לונץ כותב בקטע שהבאת שאין ספק שחלקם נשארו בירושלים ולא חזרו לצפת.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 1:54 pm

אוצר החכמה כתב:לונץ כותב בקטע שהבאת שאין ספק שחלקם נשארו בירושלים ולא חזרו לצפת.

יודע, רק שאין לכך זכר בשום מקור בן הזמן ומכלי ראשון, אדרבה המקורות מציינים שחזרו הפליטים לאחר המגיפה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17137
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 15, 2019 1:59 pm

כן אבל זה טענת לא ראינו ואינו ראיה אא"כ כתוב שחזרו כולם.
באופן כללי אם היה לי גימטריה שמתאימה לתקע"ב. הייתי אומר שזה נקרא שהתחיל היישוב אז. בתקע"ב באו פעם ראשונה לבחון את המקום שנה אח"כ באו שוב ואולי נשארו חלקם. ואחרי כמה שנים באו עוד.
כך שבנוסף למה שכתבתי קודם על שינוי הגימטריה לא נראה שזה טענה חזקה נגד הדרוש.
בעצם בלאו הכי כתבת שזה לא עיקר טענתך. רק כיוון שהמשכתם לדון ציינתי.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 2:09 pm

אוצר החכמה כתב:כן אבל זה טענת לא ראינו ואינו ראיה אא"כ כתוב שחזרו כולם.

זה לא רק ראיה מן העדר מהכיוון הזה, מכיון שיש עדויות רבות שבתקע"ו, עת עברו רמ"מ ומשפחתו ועוד כמה מהפרושים, לא היה להם מניין משך כשנה! כך שסביר להניח שאף אחד לא נותר בירושלים בתום המגיפה (בטח לא אדם בעל שם, שלא נזכר בשום מקום).
מה גם שהלא השהות של הפרושים בעת המגיפה מומנה בסופו של דבר בידי הכולל בצפת, ובניגוד לתקע"ו ואילך, אין עדות למימון חוזר לפרושים בירושלים קודם תקע"ו, מה שמחזק שוב את ההנחה שלא דר שם אף אחד מהפרושים עד לתקע"ו.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 2:49 pm

ר' ישראל משקלוב כותב מפורשות שמתי שהגיע בתקע"ג לארץ ישראל זה כבר בעת שהתחיל המגיפה "ופגעתי בזמן צרת המגפה". והוא נמלט לירושלים ואשתו נפטרה בדרך בחודש סיון.

במכתבים של חיים עמרם מופיע מכתב מכ"ג ניסן לבנו שכבר נמלט לאזור גוש חלב עשרים יום קודם בשנה ההיא.

פרי יהושע
הודעות: 2922
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 2:56 pm

עקביה כתב:
חרסון כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

שאלת הגמ' (מגילה יד.) היא שכשם שתקנו קריאת מגילה כך ראוי? היה לתקן הלל, אבל לא שהם מחויבים לומר הלל לדורות מכוח תקנת הנביאים. ובשעה שנעשה להם הנס הם כן אמרו הלל, כתקנת הנביאים, כדאיתא בפסחים קיז.

עי' מאירי שכותב שכיון ולהלכה קריאתה זו הלילא, (כמו שפוסק גם הרמב"ם), מי שאינו יכול לקורא מגילה חייב כיום בקריאת הלל.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 2:59 pm

משולש כתב:ר' ישראל משקלוב כותב מפורשות שמתי שהגיע בתקע"ג לארץ ישראל זה כבר בעת שהתחיל המגיפה "ופגעתי בזמן צרת המגפה". והוא נמלט לירושלים ואשתו נפטרה בדרך בחודש סיון.

כבר כתבתי לעיל מספר פעמים שהמגיפה החלה לפני שר"י חזר לאר"י, רק שהוא מציין שהמגיפה החלה בתקע"ג.
הוא כותב "בשובי הנה היו בשנת תקע"ג תקע"ד מגפות ר"ל" (אמת מארץ תצמח, פרומקין, תוח"י, ח"ג, עמ' 143) - לא בתקע"ב.
גם קודם לכן הוא כותב "ותחל בעכו בשובי דרך שם [...] ואחר כך החל הנגף הכבד פה העירה [-צפת]" (שם, עמ' 142).

משולש כתב:במכתבים של חיים עמרם מופיע מכתב מכ"ג ניסן לבנו שכבר נמלט לאזור גוש חלב עשרים יום קודם בשנה ההיא.

כבר ציינתי למכתבים אלו לעיל, שהחלו לברוח בסוף חורף תקע"ג - בדומה לבן ר' חיים עמרם שברח בתחילת ניסן תקע"ג.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 3:09 pm

משולש

נזכרתי בעדות ברורה לכך שר' סעדיה היה בחורף תקע"ג עדיין בצפת - הוא חתום על שטר יחד עם יושבי צפת בכסלו תקע"ג (פרומקין, תוח"י ח"ג, עמ' 151).
11.jpg
תוח"י ח"ג עמ' 151
11.jpg (47.52 KiB) נצפה 1433 פעמים

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 3:20 pm

איש-אחד כתב:
אוצר החכמה כתב:כן אבל זה טענת לא ראינו ואינו ראיה אא"כ כתוב שחזרו כולם.

זה לא רק ראיה מן העדר מהכיוון הזה, מכיון שיש עדויות רבות שבתקע"ו, עת עברו רמ"מ ומשפחתו ועוד כמה מהפרושים, לא היה להם מניין משך כשנה! כך שסביר להניח שאף אחד לא נותר בירושלים בתום המגיפה (בטח לא אדם בעל שם, שלא נזכר בשום מקום).
מה גם שהלא השהות של הפרושים בעת המגיפה מומנה בסופו של דבר בידי הכולל בצפת, ובניגוד לתקע"ו ואילך, אין עדות למימון חוזר לפרושים בירושלים קודם תקע"ו, מה שמחזק שוב את ההנחה שלא דר שם אף אחד מהפרושים עד לתקע"ו.

כל כותבי ההיסטוריה של אותם שנים כותבים שהיו כמה יחידים שנשארו שם לפחות מזמן המגיפה כמו הרב ש.ז צורף, כך מעידים גריבסקי והרב מימון וגליס והרב טיקוצינסקי והרב בוים ועוד ועוד ורק אתה ההיסטוריון היחיד שקובע שלא על סמך פרשנות שלך.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 3:28 pm

משולש כתב:כל כותבי ההיסטוריה של אותם שנים כותבים שהיו כמה יחידים שנשארו שם לפחות מזמן המגיפה כמו הרב ש.ז צורף, כך מעידים גריבסקי והרב מימון וגליס והרב טיקוצינסקי והרב בוים ועוד ועוד ורק אתה ההיסטוריון היחיד שקובע שלא על סמך פרשנות שלך.

אני טוען שאין שום הוכחה להשערתם שנותרו בירושלים אנשים מהפרושים בתום המגיפה, אדרבה מעדויות ראשוניות בני הזמן נכתב בסתם שהפלטים חזרו לצפת, ללא שום אזכור לאי-מישהו שנותר שם.
להערכתי הם מסתמכים על נתון אחד - הטעות של ר' יהוסף שוורץ ואחרים אחריו, שכתבו שהישוב האשכנזי בירושלים התחדש כבר בתקע"ב בעקבות המגיפה.
כלי שני ושלישי לטעות היא עדיין טעות.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 4:01 pm

איש-אחד כתב:משולש

נזכרתי בעדות ברורה לכך שר' סעדיה היה בחורף תקע"ג עדיין בצפת - הוא חתום על שטר יחד עם יושבי צפת בכסלו תקע"ג (פרומקין, תוח"י ח"ג, עמ' 151).
11.jpg


ישר כח יפה מאוד.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 4:34 pm

בכל אופן זה עדיין לא מפקיע לגמרי את המסורות לגבי ה' אייר וכו'. תמיד יכולים לתרץ שלא דייק בשנה וכו' וכו'. גם יתכן שר' סעדיה קפץ לביקור בצפת...
וכן ר' הלל אולי חזר לבקר בשקלוב ולהביא עימו כמה מילידיו. אין לדבר סוף.

לגבי חי ה' - שכבי עד הבוקר למעשה זה זוהר מפורש והגר"א מאריך שם בסודות של יסוד ותפארת בקשר לגאולה. אך לא לגבי יסוד שבתפארת.

יש לציין שכבר ביום כיפור שנת תש"ח דרש רש"ז ריבלין עפ"י עדותו של רב בית הכנסת בהקדמה של מדרש שלמה על שנת תש"ח שקשור לתהליך הגאולה לפי הגר"א מהפסוק הגואל משח"ת חייכי שמופע בקול התור ששח"ת זה הזה לעומת זה של משיח בן יוסף. וזה מתאים לדברי הגר"א בספד"צ על הגאולה שתלויה בשעות של אדם הראשון וזה יוצא ממש לפני סוף השעה החמישית. והגר"א כותב שם שבימות משיח בן יוסף בתחילתם יהיה בחי' הערלה שמכסה על בחי' משיח בן יוסף כמו שכתוב בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגי וכו'.

עקביה
הודעות: 2631
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 5:17 pm

פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

שאלת הגמ' (מגילה יד.) היא שכשם שתקנו קריאת מגילה כך ראוי? היה לתקן הלל, אבל לא שהם מחויבים לומר הלל לדורות מכוח תקנת הנביאים. ובשעה שנעשה להם הנס הם כן אמרו הלל, כתקנת הנביאים, כדאיתא בפסחים קיז.

עי' מאירי שכותב שכיון ולהלכה קריאתה זו הלילא, (כמו שפוסק גם הרמב"ם), מי שאינו יכול לקורא מגילה חייב כיום בקריאת הלל.

בסדר, אבל זה בגלל שתקנו קריאת מגילה, ומה קשה/מוכח מכך יותר מאשר מתקנת הלל בחנוכה?

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 5:22 pm

משולש כתב:בכל אופן זה עדיין לא מפקיע לגמרי את המסורות לגבי ה' אייר וכו'. תמיד יכולים לתרץ שלא דייק בשנה וכו' וכו'. גם יתכן שר' סעדיה קפץ לביקור בצפת...
וכן ר' הלל אולי חזר לבקר בשקלוב ולהביא עימו כמה מילידיו. אין לדבר סוף.

הוא דאמרו חז"ל "שבשתא כיון דעל על"..

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 5:25 pm

לגבי הגימטראיות של ר' יושעה ריבלין מופיע בספר האיש על העדה שר' יוסף אמר לר' רבי יוסף זוננפלד גימטריא על שמו באחד הפסוקים.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 15, 2019 5:38 pm

משולש כתב:לגבי הגימטראיות של ר' יושעה ריבלין מופיע בספר האיש על העדה שר' יוסף אמר לר' רבי יוסף זוננפלד גימטריא על שמו באחד הפסוקים.

מה המקור לסיפור?

פרי יהושע
הודעות: 2922
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 8:47 pm

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

שאלת הגמ' (מגילה יד.) היא שכשם שתקנו קריאת מגילה כך ראוי? היה לתקן הלל, אבל לא שהם מחויבים לומר הלל לדורות מכוח תקנת הנביאים. ובשעה שנעשה להם הנס הם כן אמרו הלל, כתקנת הנביאים, כדאיתא בפסחים קיז.

עי' מאירי שכותב שכיון ולהלכה קריאתה זו הלילא, (כמו שפוסק גם הרמב"ם), מי שאינו יכול לקורא מגילה חייב כיום בקריאת הלל.

בסדר, אבל זה בגלל שתקנו קריאת מגילה, ומה קשה/מוכח מכך יותר מאשר מתקנת הלל בחנוכה?

לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

עקביה
הודעות: 2631
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 9:51 pm

פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

פרי יהושע
הודעות: 2922
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 10:08 pm

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

א. מה זה משנה השאלה היא הייתה תקנה על כל הדורות, או רק על דור מסוים, ואם אין יישוב על חנוכה מצידי הקושיא היא גם משם.
ב. אמת, אבל לפי הסברא שהיא קראת הלל, מסתבר שהיא תקנת נביאים משוכללת, לייחד אותה דווקא למגילה.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 15, 2019 11:37 pm

באתר פלסטיני מצאתי...

כנראה המקורות הם של לונץ וכו' אבל זה חסום לי, אשמח אם מישהו יבדוק.

https://safepage.etrog.net.il/?a=block/ ... rtm=201412


נובמבר 1815
מנחם מנדל משקלוב ומשפחתו חודרים לירושלים
1815
יהודים אשכנזים מצפת / טבריה עוברים לירושלים, מתיישבים ליד החורבה ומפעילים מחדש את הנוכחות האשכנזית בירושלים
1812
פרוסיה מעניקה שחרור יהודי כמעט מלא
סוף ספטמבר 1811
שמונה פרושים נוספים חודרים לירושלים
סוף אוגוסט 1811
הראשון של פרושים מסתנן לירושלים

יקים
הודעות: 412
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי יקים » ה' מאי 16, 2019 12:39 am

כדאי לכם להעלות את הויכוח על אחד הבמות התורניות המודפסות, להנות את הציבור שלא קורא בפורום, וגם לקבל יוצר תגובות.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' מאי 16, 2019 1:34 am

בחזון ציון עמ' 75 מספר בארוכה שר' הלל אכן נסע לרוסיה לבטל איזה גזירה קשה על היהודים בערך בשנת תקפ"ה. ולכן זה לא סותר לכא' את מה שכתוב שעלה בתרצ"ב.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 16, 2019 9:14 am

משולש כתב:בחזון ציון עמ' 75 מספר בארוכה שר' הלל אכן נסע לרוסיה לבטל איזה גזירה קשה על היהודים בערך בשנת תקפ"ה. ולכן זה לא סותר לכא' את מה שכתוב שעלה בתרצ"ב.

תיאורטית זה יכל אולי "לתרץ" את אישור העליה הרשמי בתקצ"ב (למה שיצטרך שוב אישור, מה שד"רי הכולל האחרים לא החו צריכים?), רק מה שזה סותר את מכתבו של ר׳ הלל מתקצ"ה בה הוא כותב שעלה בזקנותו (ולא כ-25 שנה קודם לכן..) ושלא ברצונו.
זה סותר גם את העובדה שאין זכר לקיומו באר"י בכל המכתבים, היומנים והרשימות מהתקופה הרלוונטית. רק אחרי תקצ"ב הוא נזכר באגרות הפקוא"מ, כשלעהרן מציין לר׳ ישראל בהקשר שלילי, כמי שמנע מאביו ר׳ בנימין לעלות לארץ.

בנושא הזה זו טעות בסופו של דבר להתווכח על פרט זה או אחר, שכן שערי תירוצים לא ננעלו, אלא צריך לבחון את הסיפור הריבליני כמכלול, על כל פרטיו הבעייתיים, הסתירות והפרכות, ולבחון כמכלול האם ניתן להתייחס לסיפור הריבליני כאמין יחסי או לא.
התשובה הברורה היא - לא!
הסיפור הריבליני כמכלול, אין לו זכר במקורות הראשוניים בני הזמן והוא אף סותר אותם.

אבל בכלל בכל הנושא הזה של עליית תלמידי הגר"א והיובל הראשון לקהילת הפרושים באר"י, יש כל כך הרבה סיפורים על גבי סיפורים שסופרו משך השנים, סיפורים שבחלקם תלושים לגמרי מן המציאות וחלקם עם גרעין בסיסי אמיתי וחלקם סותרים אלו את אלו. לא מעט בגלל תחרות בין המשפחות הפרושיות באמצע שנות הת"ר על הבכורה, שהביא ליצירתם של סיפורים ואגדות רבות.
צריך גם לקחת בחשבון נקודה נוספת, והיא שחוץ מהריבלינים אף אחד לא ישב לכתוב את סיפור העליה והתישבות הפרושים באר"י בצורה מפורטת עד היום (!), כך שכעת הרבה יותר קשה לעקור מוסכמות. "שבשתא כיון דעל על".
משכך, בכדי שיהיה אפשר לברור מתוך כל הסיפורים למיניהם את אלו שיש להם לכל הפחות בסיס היסטורי מהימן, צריך להתחיל הפוך.
צריך בתחילה לשים את כל הסיפורים והאגדות בצד, כולל את הסיפורת הריבלינית, ולהתחיל מאפס. שזה אומר, כמו שעושים מחקר היסטורי אמיתי, לגשת בראש ובראשונה למקורות הראשוניים בני הזמן ממקור ראשון, ולדלות מהם כמה שיותר נתונים שיהוו את הבסיס והמסגרת ההיסטורית.
רק בשלב השני, לאחר שיש בידינו את הבסיס והמסגרת, ניתן להתחיל לאט לאט להתרחק למקורות פחות קרובים בזמן ולכלי שני ושלישי וכו׳, כשכל הזמן צריך לבחון מה מהם גרעינם מתאים לבסיס והמסגרת ההיסטורית שמצאנו ע"פ המקורות הראשוניים.
כך עושים מחקר היסטורי אמיתי.

עזריאל ברגר
הודעות: 5169
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 16, 2019 9:39 am

אולי אפשר להפריד את הדיון ההיסטורי מהדיון ההלכתי?
הרב "אוצר החכמה" הרי מעורה כאן בדיון, ויועיל מאוד אם יעשה זאת.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' מאי 16, 2019 10:19 am

כרגע קראתי את הספר גבורות ישעיהו נמצא באוצר החכמה שי"ל בשנת תשע"ג ובא מופיע הכת"י של המסע של ר' סעדיה לירושלים. מצד אחד מדבר שם על ר"ח חשון תקע"ג בענין החמורים שבשכם. מצד שני כתוב שביקרו בירושלים בר"ח טבת שחל ביום ד', וזה לא מתאים עם תקע"ג כי אז חל ביום שישי. ומצד שני בתקע"ב זה חל בשני שלישי, (ורק בתקע"א זה חל ברביעי בלילה) עכ"פ שם הוא מביע את רצונו להשתקע בירושלים וניכר שבזמן ביקורו בירושלים לא היו שם אשכנזים כלל. וכתוב שם ששהו הוא ובנו בירושלים עד ט"ו בטבת, ובשנת תקע"ג זה חל בשישי וקשה לומר שיצאו ביום שישי מירושלים.

המהדיר של הספר נוקט בפשיטות שיצאו בשיירה שנת תקע"ג, אך יתכן לפרש מה שכתוב וימתינו על ר"ח חשון תקע"ג היינו שהמתינו לקבל הכסף עד אז כמו שמשמע שם.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 16, 2019 11:33 am

משולש כתב:כרגע קראתי את הספר גבורות ישעיהו נמצא באוצר החכמה שי"ל בשנת תשע"ג ובא מופיע הכת"י של המסע של ר' סעדיה לירושלים. מצד אחד מדבר שם על ר"ח חשון תקע"ג בענין החמורים שבשכם. מצד שני כתוב שביקרו בירושלים בר"ח טבת שחל ביום ד', וזה לא מתאים עם תקע"ג כי אז חל ביום שישי. ומצד שני בתקע"ב זה חל בשני שלישי, (ורק בתקע"א זה חל ברביעי בלילה) עכ"פ שם הוא מביע את רצונו להשתקע בירושלים וניכר שבזמן ביקורו בירושלים לא היו שם אשכנזים כלל. וכתוב שם ששהו הוא ובנו בירושלים עד ט"ו בטבת, ובשנת תקע"ג זה חל בשישי וקשה לומר שיצאו ביום שישי מירושלים.

המהדיר של הספר נוקט בפשיטות שיצאו בשיירה שנת תקע"ג, אך יתכן לפרש מה שכתוב וימתינו על ר"ח חשון תקע"ג היינו שהמתינו לקבל הכסף עד אז כמו שמשמע שם.

יומן המסע של ר' סעדיה פורסם (מלבד קטע המכתב בסופו) כבר בעבר, שם המהדיר סבור ובצדק שהמסע היה בחורף תקע"ב.
כיון שבהכרח אחד התאריכים שם שגוי, בגלל מה שציינת, תקע"ב מסתדר הכי טוב עם כל שאר התאריכים, בפרט שכתוב שם (פעמיים) שיצטרכו להחזיר את החוב על החמורים למסע עד ר"ח חשון תקע"ג. כלומר, שחשון תקע"ג הוא תאריך עתידי, וא"כ המסע היה בתקע"ב.
מה גם שהוא דורש בשלומו של ר' בנימין ריבלין, שנפטר בקיץ תקע"ב בדרכו לאר"י, מה שסביר להניח שכבר ידע ר"ס על כך עד לאחר טבת תקע"ג. לכן שוב סביר שהמסע היה בטבת תקע"ב בניגוד למהדיר שציינת.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' מאי 16, 2019 1:33 pm

בכל אופן שם הוא מדבר במכתב שרצונו לעבור לירושלים והוא כבר דיבר על כך עם ראשי הספרדים. (אולי משם נובע הטעות של מאמר חזון ציון תרמ"ט) כנראה משהו היה בתקע"ב מה בדיוק לא נדע.

ובכל אופן לפי עדותו של ר' ישראל משקלוב נמצא שגם ר' סעדיה וגם ר' מנחם ברחו מצפת בגלל המגפה (בתקע"ג) וקשה לומר ששניהם גרו בי-ם קודם ועברו לצפת. וצ"ע.
מעניין שמכתבו של ר' ישראל משקלוב הוא כותב שהוא הגיע לצפת עם סכום כסף גדול בשביל התיישבות האשכנזים בכל גלילותיהם השאלה אם התכוון גם לי-ם...

בספר שבט ועם חלק ו' עמ' 23 מוכיח שר' ישראל משקלוב דאג בשנת תקע"ג לפרושים בירושלים.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 16, 2019 1:56 pm

משולש כתב:ובכל אופן לפי עדותו של ר' ישראל משקלוב נמצא שגם ר' סעדיה וגם ר' מנחם ברחו מצפת בגלל המגפה (בתקע"ג) וקשה לומר ששניהם גרו בי-ם קודם ועברו לצפת. וצ"ע.

רמ"מ ברח תחילה מצפת בגלל המגיפה, אבל לא לירושלים אלא להרים וליערות בגליל לזמן מה (בניגוד להבנה המוטעית של רבים וטובים בדברי ר' ישראל), אז חזר לצפת והסתגר בביתו של ר' חיים עמרם.

משולש כתב:מעניין שמכתבו של ר' ישראל משקלוב הוא כותב שהוא הגיע לצפת עם סכום כסף גדול בשביל התיישבות האשכנזים בכל גלילותיהם השאלה אם התכוון גם לי-ם...

היכן כותב זאת?

משולש כתב:בספר שבט ועם חלק ו' עמ' 23 מוכיח שר' ישראל משקלוב דאג בשנת תקע"ג לפרושים בירושלים.

מאמר ריבליני (יואל יוסף) כבר חשוד מלכתחילה, אך עכ"פ בדקתי שם ואין שם כלום..
למה התכוונת?


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים