מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' יוני 12, 2019 11:17 am

הבנתי...

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' יוני 12, 2019 8:43 pm

בספר צוואת מרדכי של ר' מרדכי הומינר עמ' 27 תש"ט. מביא שראה מכת"י של חותנו ר' ז"ח ריבלין מעץ חיים אחיו הבכור של ר' יושעה (נולד תקצ"ז) שר' הלל היה מעשרה ראשונים של הפרושים בירושלים והוא הקים את הבית כנסת הראשון. רואים שזה מסורת קדומה אצל משפחת ריבלין ולא המצאה חדשה של חזון ציון.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יוני 12, 2019 9:05 pm

איש-אחד כתב:כל עוד אינך מביא מקורות ראשוניים בני הזמן התומכים בטענותיך אין שום טעם בוויכוח העקר הזה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17137
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יוני 12, 2019 9:58 pm

התשובה לא מספקת. הוא מביא מדברים של אדם שנולד לפני תקצ"ז כך שאתה טוען שנאמר בגיל עשרים בערך חשב שאדם (אבי סבו?) שהגיע לפני עשרים וחמש שנה בעצם הגיע לפני ששים שנה. אפשרי אבל לא כל כך סביר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17137
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יוני 12, 2019 10:14 pm

משולש כתב:בספר צוואת מרדכי של ר' מרדכי הומינר עמ' 27 תש"ט. מביא שראה מכת"י של חותנו ר' ז"ח ריבלין מעץ חיים אחיו הבכור של ר' יושעה (נולד תקצ"ז) שר' הלל היה מעשרה ראשונים של הפרושים בירושלים והוא הקים את הבית כנסת הראשון. רואים שזה מסורת קדומה אצל משפחת ריבלין ולא המצאה חדשה של חזון ציון.


לא מצאתי כלום בע' כז וגם לא בעמוד 27 מדפי האוצר.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' יוני 12, 2019 11:51 pm

סליחה עמוד י"ד-ט"ו בספר.

ריבלין.pdf
(163.7 KiB) הורד 9 פעמים

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 13, 2019 6:18 am

משולש כתב:סליחה עמוד י"ד-ט"ו בספר.

ריבלין.pdf

הקטע אודות ר׳ הלל מלא בפרטים מוטעים (ושקריים?) להלן כמה מהם:
א. הקהילה הספרדית בירושלים בעת בואם של הפרושים לעיר היתה עשרות פעמים יותר גדולה מ"עשרים ספרדים" עם הרבה בתי כנסיות וישיבות וכו׳, זה פשוט מגוחך לחלוטין.
ב. ביהכ"נ הראשון של הפרושים בירושלים היה ב"ישיבת אוה"ח" שרמ"מ משקלוב הקים בתקע"ו בטרם היה מניין פרושים בירושלים, כפי שמציין רמ"מ עצמו וכל בני הדור ההוא.
ג. אין זכר לקיומו של ר׳ הלל באר"י עד לתקצ"ב שאז יש מסמך עליה רשמי שלו (כשעד לתקצ"ה טרם מכר את המקומות שבבעלותו בבתי הכנסת בשקלוב!). וזה כולל עשרות מכתבים ואגרות של הפרושים והפקוא"מ ועוד, וכן יומנים מפורטים באריכות רבה של מסיונרים שהגיעו לירושלים והזכירו בשמות כל אחד מהפרושים שהם פגשו וראו, קטון כגדול, עשרות אנשים מתוך קהילה של עשרות נפשות, ואין זכר לר׳ הלל.
ד. ר׳ הלל לא היה תלמיד הגר"א אלא אביו ר׳ בנימין, ואף אחד מבני הדור ההוא אינו מזכיר את ר׳ הלל ככזה.
ה. ר׳ הלל בוודאי שלא היה הראב"ד הראשון בירושלים (בנו ר׳ משה היה רב הקהילה ולא הראשון), בהיותו בעל מניין נפרד ומתחרה בזה של הכולל ועוד, ואין לזה שום זכר בכתבי הדור ההוא.

אגב, בשביל להיות התשיעי, זה אומר שר׳ הלל אמור היה להגיע לירושלים בתקע"ו ולא בכל התאריכים האחרים שהריבלינים נותנים (תקע"א, תקע"ב ועוד).

אינני מאמין שהרח"ז ריבלין כתב כדברים המובאים בשמו, וגם אם אכן כן כתב, זה בוודאי היה בזקנותו ומתוך זכרון מעורפל של זכרונות וסיפורים ישנים שלר׳ הלל היה מניין משלו וכזה ששייך להיות המניין שלו ביהכ"נ הראשון וכדו׳.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 13, 2019 2:59 pm

יש גם מכתב מר' הלל מירושלים בחודש אייר תקצ"ד לחתנו.

מכל מקום, זה שאין מסמכים משנים קדמוניות זה לא ראיה חותכת. יש דברים שמתגלים אחרי זמן כמו המכתבים האלו ויש דברים שלא מתגלים. למשל המכתב של ר' סעדיה שמשם הוכח שכבר בתקע"ב שקל לעבור לירושלים, אם לא היה מתגלה היית אומר שעד תקע"ו לא היתה כלל מחשבה לעבור.

ומאחר וסבורני שפזמוני ר' יושעה הם אוטנתיים לחלוטין ששם כתב שר' הלל עמד בראש השיירה וכו' בתקס"ט ומצד שני רואים רישון עלייה מתקצ"ב כבר תירצתי לעיל שאכן בחזון ציון כתב שאשתו עלתה אחריו רק בסוף ימיהם. (וכן מסופר בחזון ציון שהרבה עולים נתנו גט לנשיהן על תנאי קודם שעלו לבדם, ועד כדי כך שר' יצחק צבי ריבלין נתן גט לאשתו כי לא רצתה לעלות עימו בתרמ"ד, וכן מסופר שר' חיים מוולוזין כעס על כאלו שעלו בלי רישיון) ואגב בפזמונים כתוב שר' הלל שלח מכתב מירושלים בתקע"ב לגולה "קול מהיכל" זה שלא ראית אז זה זה לא אומר שזה בדיה, וכן כתב שם שר' הלל מצא חן בעיני שרים, ועזר לקהילה של הפרושים וכן לקהילות יהודיות בגולה, וזה ראיה למה שכתב בחזון ציון שביטל גזירה בפטרבורג (שם כותב שזה משוער בתקפ"ה אך לא וודאי) ומאוד יתכן שר' הלל הגיע בהתחלה לירושלים ועזר בהקמת הקהילה והיה מדלג הרבה בין ירושלים לשקלאוב וכמו שר' ישראל משקאלב שכבר בתקע"ב עזב את הארץ ושב אליה. ובשנת תקצ"ב קבע ר' הלל שם מקומו בקביעות.

לגבי אם היה "תלמיד" הגר"א בעליות אליהו מביא סיפור ששמע מפיו על זמן הסתופפותו אצל הגר"א, לא היתה להם חתימה על המצח מי נקרא תלמיד ומי לא. אגב הוא מוזכר בספר שי"ל בתחילת שנות הת"ר, "מרואי פני הגר"א".

לגבי הבית מדרש הנפרד, יש מכתב מר' דוד דבית הלל כבר בשנת תקפ"ד על שני בתי מדרשות לאשכנזים בירושלים ויתכן שמתכוון לבית כנסת של ר' הלל.
קבצים מצורפים
תקצד.gif
תקצד.gif (37.43 KiB) נצפה 539 פעמים

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 13, 2019 3:32 pm

בדומה למסורת הריבלנאית שהגר"א מצא רמז בשמות ר' בנימין ור' הלל שעליהם לעלות לארץ ישראל מצאנו מסורת כזו גם אצל משפחת רלב"ג. ספר דמשק אליעזר עמ' 22.
קבצים מצורפים
רלבג.png
רלבג.png (61.87 KiB) נצפה 532 פעמים

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 13, 2019 3:40 pm

משולש כתב:יש גם מכתב מר' הלל מירושלים בחודש אייר תקצ"ד לחתנו.

צודק.

משולש כתב:מכל מקום, זה שאין מסמכים משנים קדמוניות זה לא ראיה חותכת. יש דברים שמתגלים אחרי זמן כמו המכתבים האלו ויש דברים שלא מתגלים. למשל המכתב של ר' סעדיה שמשם הוכח שכבר בתקע"ב שקל לעבור לירושלים, אם לא היה מתגלה היית אומר שעד תקע"ו לא היתה כלל מחשבה לעבור.

אינני קורא מחשבות ולא הייתי שולל שחשבו לעבור לירושלים לפני תקע"ו או אפילו שמישהו ביקר בירושלים (בפרט שכן ידוע שהפרושים שלחו מידי פעם אנשים להתפלל בקברים בגליל ובירושלים כפי שהם מזכירים כבר באגרת מתק"ע). אירוע בודד קשה בוודאי לשלול, אבל לא העלמותו של אדם שע"פ הסיפורת היה דמות "מרכזית" כמו ר' הלל לאורך תקופה של כמעט 25 שנה (!) מכל מסמכי הכולל והפקוא"מ ועדויות המסיונרים ועוד.

משולש כתב:ומאחר וסבורני שפזמוני ר' יושעה הם אוטנתיים לחלוטין ששם כתב שר' הלל עמד בראש השיירה וכו' בתקס"ט ומצד שני רואים רישון עלייה מתקצ"ב כבר תירצתי לעיל שאכן בחזון ציון כתב שאשתו עלתה אחריו רק בסוף ימיהם. (וכן מסופר בחזון ציון שהרבה עולים נתנו גט לנשיהן על תנאי קודם שעלו לבדם, ועד כדי כך שר' יצחק צבי ריבלין נתן גט לאשתו כי לא רצתה לעלות עימו בתרמ"ד) ואגב בפזמונים כתוב שר' הלל שלח מכתב מירושלים בתקע"ב לגולה "קול מהיכל" זה שלא ראית אז זה זה לא אומר שזה בדיה, וכן כתב שם שר' הלל מצא חן בעיני שרים, ועזר לקהילה של הפרושים וכן לקהילות יהודיות בגולה, וזה ראיה למה שכתב בחזון ציון שביטל גזירה בפטרבורג (שם כותב שזה משוער בתקפ"ה אך לא וודאי) ומאוד יתכן שר' הלל הגיע בהתחלה לירושלים ועזר בהקמת הקהילה והיה מדלג הרבה בין ירושלים לשקלאוב וכמו שר' ישראל משקאלב שכבר בתקע"ב עזב את הארץ ושב אליה. ובשנת תקצ"ב קבע ר' הלל שם מקומו בקביעות.

על כל אירוע בודד ניתן לומר שאולי היה כך ואולי אחרת ולתרץ תירוצים, לכן צריך להסתכל על המכלול, כמו שעושים לגבי סימני כלב שוטה (בדומה לדברים המיוחסים לגר"ח מבריסק). הסיפורת הריבלינית יש בה את כל הסימנים של כלב שוטה!

משולש כתב:לגבי אם היה "תלמיד" הגר"א בעליות אליהו מביא סיפור ששמע מפיו על זמן הסתופפותו אצל הגר"א, לא היתה להם חתימה על המצח מי נקרא תלמיד ומי לא. אגב הוא מוזכר בספר שי"ל בתחילת שנות הת"ר, "מרואי פני הגר"א".

"זמן הסתופפותו אצל הגר"א" - זה תיאור שלך, לא של ס' עליות אליהו. ר' הלל היה שם בביקור.
"רואי פני הגר"א" אינם תלמידים ואף אחד לא חלם להגדיר את ר' הלל בדור ההוא כתלמיד, ובוודאי שלא שחלק מאוד משמעותי בהשקפת הגר"א שיעבור דווקא דרך ר' הלל וכו'.

משולש כתב:לגבי הבית מדרש הנפרד, יש מכתב מר' דוד דבית הלל כבר בשנת תקפ"ה על שני בתי מדרשות לאשכנזים בירושלים ויתכן שמתכוון לבית כנסת של ר' הלל.

המסיונר המומר וולף כותב כבר בתקפ"ב שיש בירושלים קבוצה אשכנזית בירושלים בראשותו של רמ"מ וקבוצה אשכנזית אחרת חסידית, כך שכוונת ר' דוד דבית הלל לכאורה למניין החסידי בנוסף לזה של הפרושים שהיה בישיבת אוה"ח.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 13, 2019 4:16 pm

אמש מצאתי באוצר החכמה (לא מהריבלינים) אי"ה אעלה בהמשך.

בספר אחד מובא שר' הלל היה מנגן לפני הגר"א וכך היתה שורה רוח על הגר"א להתעמק בסודות התורה.

בעוד ספר דבר תורה שאמר בשמו.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 13, 2019 4:32 pm

לכל המעוניין, קישור לטענותיו המוצדקות (ככלל) של מורגנשטרן להוכיח כי ר' הלל עלה רק בסביבות תקצ"ב ולא היה חלק מהנהגת הכולל (גאולה בדרך הטבע, עמ' 32 ואילך).
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0044

בספר מאוחר יותר של מורגנשטרן (השיבה לירושלים, עמ' 49-48) הוא מביא אף אישור עלייה רשמי שקיבל ר' הלל בתקצ"ב.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 133
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' יוני 13, 2019 5:29 pm

עותק אשרת המסע שהוציאו השלטונות הרוסיים לרבי הלל ריבלין בשנת תקצ''ב.png
עותק אשרת המסע שהוציאו השלטונות הרוסיים לרבי הלל ריבלין בשנת תקצ''ב.png (44.49 KiB) נצפה 498 פעמים

ע"פ אריה מורגנשטרן

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 13, 2019 5:43 pm

ר' יושעה ריבלין חתם שמו בעיתוני התקופה וכן בכל הפזמונים בר"ת בשם "אדיר" (בפשטות הכוונה אלה דברי יוסף ריבלין)

ולכא' זה המשך ממה שראה עצמו ניצוץ של משיח בן יוסף ע"ש הכתוב בירמיה ל': וְהָיָה אַדִּירוֹ מִמֶּנּוּ וּמֹשְׁלוֹ מִקִּרְבּוֹ יֵצֵא".

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 13, 2019 5:54 pm

אגב, בהקדמה לפזמונים ועוד כותבים בטעות שר' יושעה נולד בירושלים. אך הוא עצמו מעיד באחד המאמרים בעיתונות שעלה בשנת תר"ד לירושלים, וכן מצאתי במפקד מונטיפיורי שנולד בביחוב בתקצ"ח ועלה בשנת תר"ד.


המליץ, י"ח באלול תרמ"ד.

אלה הדברים אשר תדבר עדת ה' יושבת ציון על ידי אחד מבניה, אשר ביום טו"ב אלול ימלאו ארבעים שנה ליום בואו ירושלימה, והוא לא מראשיה ולא מרבניה, לא ממקבלי חלוקה ולא ממחלקיה, לא מאוהביה של החלוקה ולא מרודפיה, כי אם אחד מהעמלים בכל כחם בהרחבת ישוב הארץ ואשר בחלה נפשו לשמוע כל היום חרפת עה"ק על לא חמס בכפה, והמוצא את עצמו חייב לנסות כחו לגול אשמות חנם מעדתו, והמקוה כי דברים היוצאים מלב טהור יכנסו אל אזן שומעיהם.




מפקד מוטיפיורי


שנת: 1866 (תרכ"ו) ירושלים כולל: רייסין
שם יוסף ריבלין גיל 28 מצב משפחתי נשוי, ז
מקום לידה בוחאב ישן, בלרוס עת בואעת בואם לאה"ק 5604
עיסוק/מקצוע סופר כולל רייסין וסופר ונאמן דכל כוללות הפרושים
הערות יוסף ריבלין
שם שרה צפורה ריבלין מצב משפחתי נשואה
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ה' יוני 13, 2019 6:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 13, 2019 6:08 pm

איש-אחד כתב:לכל המעוניין, קישור לטענותיו המוצדקות (ככלל) של מורגנשטרן להוכיח כי ר' הלל עלה רק בסביבות תקצ"ב ולא היה חלק מהנהגת הכולל (גאולה בדרך הטבע, עמ' 32 ואילך).
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0044

בספר מאוחר יותר של מורגנשטרן (השיבה לירושלים, עמ' 49-48) הוא מביא אף אישור עלייה רשמי שקיבל ר' הלל בתקצ"ב.


בהערות על ספר הפזמונים מר' יוסף ריבלין מבני ברק הוא מעלה את התהיות של מורגנשטרן. (עמ' 56) וכותב שבספר זכר אב מבנימין ריבלין יש תירוצים על חלק מהסתירות. הספר לא נמצא באוצר.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 13, 2019 6:50 pm

משולש כתב:
איש-אחד כתב:לכל המעוניין, קישור לטענותיו המוצדקות (ככלל) של מורגנשטרן להוכיח כי ר' הלל עלה רק בסביבות תקצ"ב ולא היה חלק מהנהגת הכולל (גאולה בדרך הטבע, עמ' 32 ואילך).
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0044

בספר מאוחר יותר של מורגנשטרן (השיבה לירושלים, עמ' 49-48) הוא מביא אף אישור עלייה רשמי שקיבל ר' הלל בתקצ"ב.


בהערות על ספר הפזמונים מר' יוסף ריבלין מבני ברק הוא מעלה את התהיות של מורגנשטרן. (עמ' 56) וכותב שבספר זכר אב מבנימין ריבלין יש תירוצים על חלק מהסתירות. הספר לא נמצא באוצר.

בנימין ריבלין מתייחס שם לטענות שוליות יחסית של מורגנשטרן.
לטענה שבתולדות חכמי ירושלים לא צויינה שנת עלייתו של ר"ה, הוא עונה שרק על בודדים ציין פרומקין את תאריך עלייתם, מה שנכון.
לטענה שאביו ר׳ אליעזר ריבלין לא הוסיף את שנת עלייתו של ר׳ הלל לתולדות חכמי ירושלים, עונה שציין זאת במאמרים אחרים, מה שנכון, הוא מציין את תקע"ב, תקס"ט ותק"ע..
לטענה שר׳ יאשע מעולם לא הזכיר במאמריו את עליית ר"ה בסביבות התק"ע, עונה שר׳ יאשע כתב זאת בפזמונים, אבל ערבך ערבא צריך להוכיח שהוא זה שכתב את הפזמונים.
לטענה שר"ה עלה בצורה פאסיבית ונמשך אחרי משפחתו שעלו בתקצ"ב, עונה שרוב המשפחה נותרה בשקלוב, ושהכוונה בדברי ר"ה שעלה "שלא לרצונו" כוונתו להדגיש את המשך המשפט שעלה "רק בעבותות אהבה" לא"י.
לטענה שע"פ מפקדי מונטיפיורי בני ר"ה עלו בתקצ"ב, עונה שבשל כך לא ידחה מסורת משפחתית.

אבל אלו הטענות המשניות של מורגנשטרן ולא עליהן הוא בעיקר מסתמך.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 14, 2019 1:46 am

גם על רבי משה מגיד בנו של ר' הלל כותבים הרבנים באותה תקופה שעל אף הפצרותיהם הרבות שיישאר בחו"ל הוא עלה לארץ בגלל חיבתו לארץ ישראל.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יוני 14, 2019 12:39 pm

משולש כתב:גם על רבי משה מגיד בנו של ר' הלל כותבים הרבנים באותה תקופה שעל אף הפצרותיהם הרבות שיישאר בחו"ל הוא עלה לארץ בגלל חיבתו לארץ ישראל.

אבל לא הם ולא הוא כותבים שלא רצה לעלות, בניגוד לר' הלל שלא רק כתב שעלה "שלא לרצונו כידוע" אלא לכל אורך האגרת אלו הם רוח דבריו.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 14, 2019 1:48 pm

הוא גם כתב שנמשך בעבותות אהבה, אכן לכל אורך המכתב הוא מראה שנמצא במצוקה מחמת התרופפות בריאותו ודלותו ומתחנן שיעזרו לו מבחינה כספית. וזה נראה שהוא כמתנצל על שעזב את כל משפחתו (חוץ מבנו ר' אליהו).

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יוני 14, 2019 2:04 pm

משולש כתב:הוא גם כתב שנמשך בעבותות אהבה, אכן לכל אורך המכתב הוא מראה שנמצא במצוקה מחמת התרופפות בריאותו ודלותו ומתחנן שיעזרו לו מבחינה כספית. וזה נראה שהוא כמתנצל על שעזב את כל משפחתו (חוץ מבנו ר' אליהו).

דמותו של ר' הלל העולה ממכתבו מתקצ"ה שונה בתכלית מזו שמציגה ספרות המיתוס הריבליני.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 14, 2019 2:18 pm

ממכתב משפחתי אחד לא בונים מיתוס.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יוני 14, 2019 2:36 pm

משולש כתב:ממכתב משפחתי אחד לא בונים מיתוס.

תקרא שוב כמה מהעמודים האחרונים באשכול הזה..

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 14, 2019 3:01 pm

שורש הויכוח בינינו הוא משום שלדעתך לא היתה שום עניין של אתחלתא דגאולה במפעל של עליית תלמידי הגר"א בארץ כי זה סותר את דעת ר' יואל מסאטמאר שאין לעשות כל פעולה בעניין קודם ביאת המשיח, ואפי' שהראתי לך במכתב של הרממ"מ משקלוב שכותב על בניית החורבה אתחלתא דגאולה, וכו' וכו' וכו' וכו' אתה נותן לכל הדברים יישובים מצחיקים. כל השאר תירוצים... ולכן הויכוח אף פעם לא יסתיים.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יוני 14, 2019 3:16 pm

משולש כתב:שורש הויכוח בינינו הוא משום שלדעתך לא היתה שום עניין של אתחלתא דגאולה במפעל של עליית תלמידי הגר"א בארץ כי זה סותר את דעת ר' יואל מסאטמאר שאין לעשות כל פעולה בעניין קודם ביאת המשיח, ואפי' שהראתי לך במכתב של הרממ"מ משקלוב שכותב על בניית החורבה אתחלתא דגאולה, וכו' וכו' וכו' וכו' אתה נותן לכל הדברים יישובים מצחיקים. כל השאר תירוצים... ולכן הויכוח אף פעם לא יסתיים.

אינך מכיר אותי, אבל זה ממש לא רלוונטי עבורי אם רמ"מ אחז כר' יואל מסאטמר או לא (הוא לא), אותי מעניינת אך ורק המציאות ההיסטורית ומשתדל לשים בצד את ההשקפה הפרטית שלי בצד כשאני חוקר את הנושא.
מה גם שעיקר הויכוח בינינו כלל לא היה השקפתי אלא על העובדות ההיסטוריות היבשות, וזה כעיקרו אינו רלוונטי לשאלת ההשקפה המשיחית כן או לא אלא לשאלת האמינות ההיסטורית של הספרות הריבלינית וקול התור בכללה.

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי יאיר » ו' יוני 14, 2019 4:13 pm

מסמך נדיר שמתפרסם הבוקר בעיתון 'המבשר' מטיל צל כבד על ראשי הנהגת המדינה דאז, מכתב שנחשף מגלה את כל הסודות של רצח דה האן - עסקן חרדי חף מפשע.
תמונה
בישיבה סודית שנערכה בירושלים, בה השתתף גם לימים הנשיא יצחק בן-צבי, התקבלה ההחלטה לרצוח עסקן חרדי חף מפשע - הקדוש רבי יעקב ישראל דה האן הי"ד מהחשיפה עולה כי הפרטים הוסתרו כדי "לא לתת חומר לאנשי אגודת ישראל נגד תנועת העבודה", כלשון המכתב.

במשך 95 שנה הסוד הזה הוסתר. עיתון 'המבשר' חושף היום (שישי) לראשונה בחשיפה בלעדית מסמך של בית המכירות הפומביות "קינג דיוויד", המגלה את האמת המושתקת - עדות מצמררת של ניסיונות טיוח, מוצלחים למרבה הצער, של הרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל, שבוצע נגד הקדוש רבי יעקב ישראל דה האן הי"ד, מטובי עסקני 'אגודת ישראל' בירושלים.

כותב המכתב הוא אחד ממבצעי הרצח אברהם תהומי, מפקד בארגון ההגנה וממקימי האצ"ל, ששלח אותו לעודד ארצי, חוקר והיסטוריון שחקר את הרצח, ובמכתב מגלה תהומי כי צמרת ההנהגה הישראלית דאז, עמדה מאחורי תכנון הרצח, ובראשם דוד בן גוריון ויצחק בן צבי.

"ההחלטה על זה נתקבלה בירושלים. ולא הייתה זו החלטת ההגנה בלבד", כותב תהומי. "יצחק בן צבי השתתף בהחלטה זו. כתבתי זאת בשעתו במכתב סודי ליהודה סלוצקי, אני התנגדתי לפרסום הדבר בגלל עמדתו החשובה של בן צבי. גם עכשיו מתנגד אני לפרסום הדבר כי אין ברצוני לתת חומר לאנשי אגודת ישראל נגד תנועת העבודה".

מתוך המכלול:
היסטוריונים שחקרו את אירוע ההתנקשות סבורים שאברהם תהומי (זילברג), איש "ההגנה" ולימים ממקימי האצ"ל, יזם את הפעולה. הוא פנה לממונה עליו, זכריה אוריאלי, והלה אישר לו את הפעולה לאחר התייעצות עם בכירים ממנו – יש אומרים עם יוסף הכט, שעמד בראש "ההגנה", ויש אומרים עם יצחק בן צבי.
בספר תולדות ההגנה מופיעה עדותו של הכט שהוא יזם את הפעולה, ורק אחריה הודיע לבן צבי. הביצוע הוטל על תהומי ועל אברהם גיורא קריצ'בסקי.
גם בערוב ימיו, עשרות שנים אחרי הרצח, סירב תהומי להודות בפה מלא שביצע את מעשה הרצח, אם כי בראיון לשלמה נקדימון ב-1983 הודה באחריות מסוימת למעשה ובכך שבוצע בידי "ההגנה". בשנת תשט"ז פורסם בשבועון העולם הזה שרחל ינאית בן צבי הייתה שותפה לתכנון. תהומי הכחיש זאת במכתב לעיתון.

עזריאל ברגר
הודעות: 5169
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 14, 2019 4:35 pm

א. לא קשור לאשכול.
ב. צע"ג אם אין חיוב מלקות למי שאומר "ה' יקום דמו" על מי שנרצח בידי יהודי.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 14, 2019 6:39 pm

דברתי לפני הרבה שנים אם אחד הריבלינים הירושלמים שמתנהגים בקנאות ככל בני ירושלים מאזור מאה שערים, והוא סיפר לי שקול התור מקובל במשפחתם מדורי דורות ואין לזה שום קשר לציונות, המזרחיסטים (וכן כמה ממשפחת ריבלין שסטו מהדרך) לבשו טרמפ על הספר כדי להוכיח שהמדינה עצמה יש בה קדושה והיא עצמה חזון הנביאים ח"ו. אך הריבלינים הקודמים כמו ר משה ור' יושעה וכו' הרגישו שליחות היסטורית ובצווי הגר"א בבנין הארץ להכין את הדרך למשיח בן דוד. וזה הרוח ששידרו משפחות פרוש חעשין ר' בן ציון יאדלר הרב טיקוצינסקי ר' משה בלוי ועוד הרבה משפחות ירושלמיות וותיקות, בלי שום קשר לציונים הטמאים שהתלבשו כאן כמו הערלה שמתלבש על הברית כמאמר הגר"א על עקבתא דמשיחא ועל אלופי עשיו שהם החוצפי יסגי שישלטו בזמן משיח בן יוסף. ראיתי באוצר החכמה מבן דוד של ר' שלמה זלמן ריבלין שכותב עליו שבסוף ימיו קילל קללות נמרצות את ראשי הציונות, והוא ראה אצלו את החיבור השלם של קול התור שממנו ר' שלמה זלמן חיבת את התמצית. אך היו גם משפחות ירושלמיות שנפלו לגמרי להשקפות של הרב קוק כמו חרל"פ ועוד. ובאמת זה חבל דק שצריך שמירה על ההשקפה הנכונה, ורוב החרדים העדיפו לברוח מהנושא ולא להתעסק בזה, היום לא תמצא שום צדיק שיכתוב שבנין בית מדרשו זה "אתחתא דגאולה"...
נערך לאחרונה על ידי משולש ב א' יוני 16, 2019 1:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ש' יוני 15, 2019 9:38 pm

כדאי לקרוא בעיון את דברי הרגש שכותבים כל תלמידי הגר"א במכתב אל הגולה בשנת תק"ע. והקורא הישר יראה שמטרת עלותם לארץ ישראל היתה לרומם את קרן השכינה ולהוציא את ארץ ישראל מחורבה ומשממותה ולעורר האהבה הישנה לקראת הגאולה השלמה.

https://tablet.otzar.org/he/pages/?&res ... ook=151276
נערך לאחרונה על ידי משולש ב א' יוני 16, 2019 12:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ש' יוני 15, 2019 11:41 pm

שם בפתיחה לספר פאת השלחן בעמ' 11 בטור השמאלי למעלה הוא כותב נגד אלו שעלו לארץ ללא נשותיהם, וזה מתאים למה שכתב בחזון ציון שר' הלל עלה בתחילה לבדו.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ש' יוני 15, 2019 11:47 pm

בקול התור ובפזמונים כתוב הרבה על האמונה בשנת ת"ר שלפי הגר"א היתה צריכה להיות שנת מפנה באתחלתא דגאולה.


ובמאמר של ר' יושעה משנת תרכ"ו בעיתון המגיד הוא כותב:

ואכן אחרי אשר כהתוך הכסף נותכנו ונצרפנו פתאום אחרי שנת הת"ר נשכחו מלב הצרות הראשונות. ולולא המחסור הרודה בעם אשר יסבלוהו בלב נכון ורוח שוקטה, לבב כולנו שמח לראות איך פתאום לעינינו היתה ירושלים מחורב שממה לארמונות מלכים, ממעונות פראים למושב שרים וחכמי לב. שאלו עתה, אחינו! האין בכל קריות תבל עיר גולה אשר היתה לפנים קריה עליזה ועתה שאיה יוכת שעריה וגם אבד זכרה ומדוע לא נטו כל מלכי ארץ קום עליה לשוב לבנותה כאשר עושים בעת הזאת לירושלים? שאלו מה בחרו מלכי העמים בשנים עשרה [השנים] האחרונות האלה אשר בהם הקימו בחוניהם הרחיבו ארמונותיהם הטו משכנם כבודהם? מה זה הי' ליושב הארץ בשנים האחרונות האלה אשר התעוררו כאחד לבנות בנינים נשגבים בכל שוקי ירושלים והחצרות והבתים הנשמות והנהרסות בצורות ישבו בעוז והדר? בשלשת חלקי העיר לבד מהחלק מזרחית צפונית ששם הר הבית ומקום המקדש וקדשיו ובתי מלכי יהודה וחצריהם וטירותם הנראים גם היום במעי מפלתם הוע עודנו חרב לעינינו כבראשונה. מי ימלל לירושלים בהשמה ולעם הק' השוממים עליה בעוני וכל מחסור וחיים חיי צער מאשר יקדישו בני ישראל בקריות חוצות אשר יתנחלו בתוך העיר חצרות גדולות וטובות ויקימו משכנות לאביר יעקב ומתוכם בהוד הדרת קודש עומדת לנס כבוד בית יהודה הבית הכנסת הגדולה והמעטירה הכלולה בהודה והדרה בחצר רבינו יהודה החסיד ז"ל אשר ראוה מלכים ויפארוה שרים ומצוקי תבל ויהללוה. ראו עתה כי אך אחת אחת מיעודי חוזינו באו ויבואו כגשם לנו. או מי הוא אשר טח מהשכיל לבבו על כל החדשות ההווים לבקרים שהמה מחזיונות נביאינו יעודי חוזינו.


דברי הגר"א על שנת ת"ר "שש מאות שנה" מהספר יהל אור

הגרא שנת תר.png
הגרא שנת תר.png (37.17 KiB) נצפה 315 פעמים

מתלמיד הגר"א:
קבצים מצורפים
תלמיד הגאון שהגאולה זה תהליך מתר עד סוף האלף.jpg
תלמיד הגאון שהגאולה זה תהליך מתר עד סוף האלף.jpg (311.92 KiB) נצפה 313 פעמים

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 16, 2019 6:30 am

משולש כתב:כדאי לקרוא בעיון את דברי הרגש שכותבים כל תלמידי הגר"א במכתב אל הגולה בשנת תק"ע. והקורא הישר יראה שמטרת עלותם לארץ ישראל היתה לרומם את קרן השכינה ולהוציא את ארץ ישראל מחורבה ומשממותה ולעורר האהבה הישנה לקראת הגאולה השלמה.

https://tablet.otzar.org/he/pages/?&res ... ook=151276

הישר? אתה פשוט מכניס בפיהם דברים שכלל לא אמרו וכתבו!
הם כלל לא כותבים על הוצאת אר"י מחורבנה ושממונה הגשמי אלא הרוחני. הם מדברים על כך שהארץ חוזרת להיות מרכז התורה, שחוזר אליה קול לומדי התורה ומקדישי חייהם ללימוד התורה באמצעות ביהמ"ד שהקימו ע"ש הגר"א, לא על בניה פיזית של הארץ. כמו שכותב ר"ח כ"ץ (רבה הראשון של קהילת הפרושים) שהרוב הגדול של בני הקהילה עלו לאר"י כדי להקדיש חייהם לתורה ועבודת ה׳. זו היתה המהות של הקהילה ותכלית עלייתם לאר"י. זה מה שהם כותבים, הא ותו לא.

ובענין שנת ת"ר, זה הזוי לחשוב שעלו בסוף שנות התק"ס בגלל אמונה בקץ בת"ר, 30 שנה מאוחר יותר. היתה התעוררות של עליה בשנות התק"ץ לקראת הת"ר, זה הגיוני, אבל לא 30 שנה קודם לכן.
מה גם שהחת"ס לדוג׳ שכתב על קץ בשנת ת"ר, כתב ודיבר 30 שנה קודם לכן על קץ אחר - תק"ע בשופר גדול. והיו עוד קצים בדרך, תקע"ב, תקע"ח ותק"פ ועוד.
אין אף לא אחד מתלמידי הגר"א העולים בסביבות התק"ע שקישר את עלייתו אז עם שנת ת"ר 30 שנה מאוחר יותר, ולמעשה אפילו לא לקץ של תק"ע.
(אנקדוטה, באגרתם משנת תק"ע הם כותבים את השנה כשנת צפ"ת ולא כשנת תק"ע בשופר גדול, לא שזה מוכיח משהו, ועדיין)

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » א' יוני 16, 2019 8:37 am

אם תראה את הדברים לתלמיד חכם ממוצע, הוא יגיד לך שהם מבית מדרשו של הרב קוק.

הארץ מבשרת, הארץ מתעוררת, ארץ מה לשון אומרת:
זכרתי ימים הייתי ממלכת גברת, ביד השם עטרת תפארת,
גם עתה בי לא שום דבר נחסרת, בי התורה מתבררת,
בי היראה מתגברת, בי הנשמה משוחררת
מעוונותיה החקוקים בעט ברזל ועופרת,
ומדוע אני שחרחורת, בזויה מכבודי ושוממה מיושביי, ואני שכולה וגלמודה?
הלא אני ארץ חמדה, חמדת העליונים והתחתונים... מדוע אני מושפלת לכל דבר
שבקדושה להיות אחרון באחרונים ולא ראשון בראשונים?...
אמת מה נהדר ישיבת הארץ הטובה! אמת מה נפלא חיבת ארצנו!
אמת מה נאה קודש זיו הדר ישיבתה והליכתה,
שבתה וקימתה, שלותה ושלימותה! גם בחורבנה אין דמיונה,
בשממותה אין כמותה, בשלוותה אין כמוה,
טוב עפרה ואבניה, טוב תבואתה ופירותיה וירקותיה, טוב זכות אויריה,
טוב השגת תורתיה, טוב ריבוי מצותיה, טוב טהרת קדושתיה
טוב הליכות ד' אמותיה...
ולמה לא תעלו חורבנות ירושלים על ראש שמחתכם?
הלא תזכרו, הלא תבינו השבועה מימי קדמונים אם אשכחך ירושלים וגו'
מדוע היא נשכחת כמת מלב ולא מוצלחת?
שכחת הארץ הקדושה גורם חס ושלום אריכות הגולה...
ועד מתי לא תרוחם ירושלים. ועד מתי תרד קרן כלילת יופי עד ארץ,
ואין איש שם על לב, על ימין המלך כי הושב אחור מפני אויב...
והעיר הקדש אשר היתה משוש לכל הארץ נמסרה בידי נכרים.

וזה משנת תקצ"ז:

תבער אש שלהבת חיבת הק' אהבת ציון וחיבת ירושלם בקרבנו, ולהתעורר
בצערא דשכינתא קדישא אמנו המרחמת עלינו, אגוני מגנא ואצולי מצלא לנו
בגלותינו, ועד מתי לא נרחם שארית פליטתנו, ולא נרחם את ירושלם בהיות
לאל ידינו, כי לולא ה' חפץ בנו לא הראנו את כל אלה - להביאנו אל המנוחה
ואל הנחלה, סימנא מלתא היא אתחלתא דגאולה.
ברוך המקום אשר בחר בנו להשיבנו אל נחלת אבותנו ואחוזתנו, ולזכותנו
כהיום הזה לראות עוד בנחמת ציון מעט בגלותינו לנחמינו.
ובר"ח שבט העבר הכנסנו הס"ת לתוכה בשמחה, תמידין כסדרן להתפלל
שמה, ונקרא בשם "מנחם ציון" לאמר זה ינחמנו מעצבון ידינו, ושנית לגאלינו,
ויבנה לנו בית מקדשנו ב"ב, ואשר קיווינו וקיוו אבותינו מצאנו ראינו.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 16, 2019 9:14 am

משולש כתב:אם תראה את הדברים לתלמיד חכם ממוצע, הוא יגיד לך שהם מבית מדרשו של הרב קוק.

הארץ מבשרת, הארץ מתעוררת, ארץ מה לשון אומרת:
זכרתי ימים הייתי ממלכת גברת, ביד השם עטרת תפארת,
גם עתה בי לא שום דבר נחסרת, בי התורה מתבררת,
בי היראה מתגברת, בי הנשמה משוחררת
מעוונותיה החקוקים בעט ברזל ועופרת,
ומדוע אני שחרחורת, בזויה מכבודי ושוממה מיושביי, ואני שכולה וגלמודה?
הלא אני ארץ חמדה, חמדת העליונים והתחתונים... מדוע אני מושפלת לכל דבר
שבקדושה להיות אחרון באחרונים ולא ראשון בראשונים?...
אמת מה נהדר ישיבת הארץ הטובה! אמת מה נפלא חיבת ארצנו!
אמת מה נאה קודש זיו הדר ישיבתה והליכתה,
שבתה וקימתה, שלותה ושלימותה! גם בחורבנה אין דמיונה,
בשממותה אין כמותה, בשלוותה אין כמוה,
טוב עפרה ואבניה, טוב תבואתה ופירותיה וירקותיה, טוב זכות אויריה,
טוב השגת תורתיה, טוב ריבוי מצותיה, טוב טהרת קדושתיה
טוב הליכות ד' אמותיה...
ולמה לא תעלו חורבנות ירושלים על ראש שמחתכם?
הלא תזכרו, הלא תבינו השבועה מימי קדמונים אם אשכחך ירושלים וגו'
מדוע היא נשכחת כמת מלב ולא מוצלחת?
שכחת הארץ הקדושה גורם חס ושלום אריכות הגולה...
ועד מתי לא תרוחם ירושלים. ועד מתי תרד קרן כלילת יופי עד ארץ,
ואין איש שם על לב, על ימין המלך כי הושב אחור מפני אויב...
והעיר הקדש אשר היתה משוש לכל הארץ נמסרה בידי נכרים.

יפה לך בקטע אחד להצליח גם להוציא דברים מהקשרם וגם ליצור "איש קש"..
את הקטעים העיקריים של האגרת, שחלקי הציטוטים שהבאת מהווים להם עטיפה, לא הבאת, ולא לחינם, כיוון שהם בבירור כפי שכתבתי הרמת קרנה של תורה באר"י.
הם גם כותבים בפירוש שעלו כדי לעבדה ולשמרה בעבודת גבוה ומשמרת התורה וד' אמות של הלכה וכו' (אני בכוונה לא מביא ציטוטים, כדי שהקוראים יקראו את המקור ברצף הדברים כדי שחלילה לא יצאו דברים מהקשרם), בדומה למה שכתב הגר"ח כ"ץ רבה של הקהילה באגרתו המצורפת לאגרת הקהילה.
וגם לאחר לשונות כמו "הארץ מבשרת, הארץ מתעוררת" וכדו', אין בהם שום דבר, מדוע? כיון שהנקודה אינה האם הארץ מתעוררת אלא גם אם הארץ מתעוררת מה זה אומר למעשה? האם זה אומר שצריך לעודד עליה לאר"י? ליישב את הארץ? לבנותה? לעובדה בעבודת כפיים בשדות?! לא!!! אין זכר לזה בדברי תלמידי הגר"א וראשי קהילת הפרושים בעשרות השנים הראשונות לעלייתם לאר"י.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » א' יוני 16, 2019 9:41 am

אחרי שכתבת לעיל: הם כלל לא כותבים על הוצאת אר"י מחורבנה ושממונה הגשמי אלא הרוחני, הבאתי לך רק כמה ציטטות שמדברות על ההיפך ויש עוד הרבה.

ברור שאצל תלמידי הגר"א יישוב ארץ ישראל חיבתה ובנינה והרמת קרן התורה חד הוא. המזרחיסטים עשו עיקר את ישוב ארץ ישראל, ולצערינו הרבה מהחרדים שכחו מה זה חיבת ציון וירושלים. ומתביישים לדבר בשבח ארץ ישראל ויישובה פן יחשדוך בציונות.


על כגון זה נאמר אל תיתן לעובדות לבלבל אותך.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 16, 2019 9:50 am

משולש כתב:אחרי שכתבת לעיל: הם כלל לא כותבים על הוצאת אר"י מחורבנה ושממונה הגשמי אלא הרוחני, הבאתי לך רק כמה ציטטות שמדברות על ההיפך ויש עוד הרבה.

ברור שאצל תלמידי הגר"א יישוב ארץ ישראל חיבתה ובנינה והרמת קרן התורה חד הוא. המזרחיסטים עשו עיקר את ישוב ארץ ישראל, ולצערינו הרבה מהחרדים שכחו מה זה חיבת ציון וירושלים. ומתביישים לדבר בשבח ארץ ישראל ויישובה פן יחשדוך בציונות.


על כגון זה נאמר אל תיתן לעובדות לבלבל אותך

בוודאי שהם מייחלים ומצפים להוצאתה של אר"י גם מחורבנה ושיממונה הגשמי, אבל הם לא קוראים לפעולה מעשית בעניין (שזה חלק מהחידוש במיתוס הריבליני), זאת בניגוד להרמת קרנה של תורה.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » א' יוני 16, 2019 9:56 am

הם לא קוראים?

זה מה שהם עשו בפועל. עלו לארץ במסירות נפש עילאית שאין לתאר קנו שדות בנו בתים ואח"כ ייסדו שכונות חדשות. רמ"מ לקח על עצמו חובות נוראיים בשביל לגאול את החורבה בשביל להוציא את ירושלים מחורבנה ולקרב בכך את הגאולה, וכו' וכו' וכו'.

איש-אחד
הודעות: 761
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 16, 2019 10:10 am

משולש כתב:הם לא קוראים?

זה מה שהם עשו בפועל. עלו לארץ במסירות נפש עילאית שאין לתאר קנו שדות בנו בתים ואח"כ ייסדו שכונות חדש. רמ"מ לקח על עצמו חובות נוראיים בשביל לגאול את החורבה בשביל להוציא את ירושלים מחורבנה ולקרב בכך את הגאולה, וכו' וכו' וכו'.

מסירות הנפש שלהם לעלות לאר"י לא היתה שונה מזו של כל אחד שעלה מאירופה גם במשך מאות השנים שלפני כן, אדרבה הגר"ח כ"ץ כותב שכבר לא מסוכן באר"י כבעבר. עכ"פ זה בוודאי לא מלמד על איזושהי מטרה ייחודית וחדשה וכו׳.

היכן בעשרות שנים הראשונות הם קנו שדות לתעשיה חקלאית ולא כגימיק לעודד תרומות מחו"ל? יודע מה, תן שם אחד של חקלאי פרושי אחד מהדור הראשון!
היכן בנו בתים חדשים באזורים חדשים בדור הראשון?
כל השינוי, בעיקר החקלאי, החל בתקופה מאוחרת בהרבה ולא בדיוק בעידודם של רבני הפרושים.

לרמ"מ לא היה עניין מיוחד דווקא בחורבה זו יותר מאחרת (הוא ניסה בתחילה לבדוק לגבי שטח אחר), אלא בעיקר כי כבר היה שם ביכ"נ בעבר (כך היה פחות מסובך להשיג אישורים להקמה מחדש) וגם כי בכך היה אישור להיותם מייצגי האשכנזים כמקודם, מה גם שהם מציינים בפירוש שכוונת השלטונות חהקים מסגד במקום הביאה אותם להכנס לנושא בכל מאודם כדי למנוע זאת.

אוהב ציון
הודעות: 108
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוהב ציון » א' יוני 16, 2019 10:15 am

משולש כתב:הם לא קוראים?

זה מה שהם עשו בפועל. עלו לארץ במסירות נפש עילאית שאין לתאר קנו שדות בנו בתים ואח"כ ייסדו שכונות חדשות. רמ"מ לקח על עצמו חובות נוראיים בשביל לגאול את החורבה בשביל להוציא את ירושלים מחורבנה ולקרב בכך את הגאולה, וכו' וכו' וכו'.

בס"ד
אנא ממך איש יקר, תלמד אותי איך מגיעים למעלה היקרה של החכם 'מודה על האמת', אני הקטן לא הגעתי למדה נפלאה זו.

לצערי הויכוח עם איש אחד הוא בזבוז זמן יותר, על כל הוכחה יש לו טענה אחרת עד שמגיעים לאיזו אפיזודה מוזרה, העיקר לא לקבל את האמת שאינה מתיישבת עם דעתו, חבל.

משולש
הודעות: 5232
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » א' יוני 16, 2019 10:19 am

הבנתי את הרעיון. תלמידי הגר"א היו ירושלמים שלעפערס שעניין אותם רק לשבת כל היום בכולל ולגמור את החודש ולכן היו צריכים לעשות גימקים כמו קופת העיר ובשביל זה קנו איזה שדה בצפת ושמו על זה תמונה של הגר"א, ואח"כ כשהגימיק הזה לא עזר הם שלחו מכתב לעשרת השבטים בשביל לעורר את הציבור, ומשזה לא עזר הם קנו את החורבה...

יפה, עכשיו הכל מובן.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים