מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
טברייני
הודעות: 602
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי טברייני » ב' מאי 13, 2019 11:10 am

הוה אמינא כתב:כמעט השתכנעתי לומר הלל הגדול והרגיל ועוד. דא עקא שכל שנה מזיזים את זה ליום אחר בגלל יום הזכרון שלפניו או בגלל שבת שלאחריו.
מצטער מאוד, לא שמעתי מימי על כזה "חג". לא בתורה ולא בחז"ל. משהו שגוי בתאריך הזה או בהחלטת מועצת הרבנות הראשית הרוממה.


יסלח לי מר,
הציניות שלך אינה במקומה,
גם אם איננו אומרי הלל ומבטלי תחנון מניפי דגלים ומדליק משואות, עדיין חובה עלינו לראות בעין טובה את העובדה שמדינת ישראל (הציונית ה"י) מכבדת את השבת ומונעת את חילולה ביום חגם להבדיל מערב זמר בינלאומי (אירוויזיון בלע"ז)...

עזריאל ברגר
הודעות: 5306
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 13, 2019 11:30 am

למען עמי כתב:למה צריך 'קדושת עצמית'? מה זה שלוש רגלים?
זה יום שנעשו בו ניסים (ודאי למי שאומרים הלל. אינני מביניהם), ואפשר לדחותו או להקדימו כמו פורים...
אך כמובן שבודאי לא לומר בו תחנון או לקבוע בו יום אבל לחינם אם לא נעשה בו ביום צרה גדולה.
א. לגבי חנוכה אמרו חז"ל "לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים", ומבואר בספרי חסידות שלא יכלו לקבוע באותה שנה את החג לתניד, כי חיכו לשנה הבאה לראות שהאור האלוקי שהאיר בשנת הנס בזמנים אלו - מאיר באמת בכל שנה. וכמדומני שעכשיו ברור מדוע אני מדבר על "קדושה עצמית" של היום.
ב. את פורים לא דוחים לגמרי ולא מקדימים לגמרי.
"ועל הניסים" וקרה"ת דפורים - הם תמיד בו ביום!
וכאשר חל ה אייר ביום שני - מציינים בו את יום האבל של המדינה הנקרא "יום הזיכרון". מה שמראה שאין בעיניהם שום דבר-קדושה ביום זה.
לפי ההגיון העקום שלהם - היו צריכים לדחות את פורים כשחל במוצ"ש, שמא יטלטלו את המגילה בשבת וכו'...

עזריאל ברגר
הודעות: 5306
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 13, 2019 11:31 am

טברייני כתב:
הוה אמינא כתב:כמעט השתכנעתי לומר הלל הגדול והרגיל ועוד. דא עקא שכל שנה מזיזים את זה ליום אחר בגלל יום הזכרון שלפניו או בגלל שבת שלאחריו.
מצטער מאוד, לא שמעתי מימי על כזה "חג". לא בתורה ולא בחז"ל. משהו שגוי בתאריך הזה או בהחלטת מועצת הרבנות הראשית הרוממה.


יסלח לי מר,
הציניות שלך אינה במקומה,
גם אם איננו אומרי הלל ומבטלי תחנון מניפי דגלים ומדליק משואות, עדיין חובה עלינו לראות בעין טובה את העובדה שמדינת ישראל (הציונית ה"י) מכבדת את השבת ומונעת את חילולה ביום חגם להבדיל מערב זמר בינלאומי (אירוויזיון בלע"ז)...

יש דורשין אותו לשבח ויש דורשין לגנאי, ושני הצדדים ברורים למי שרוצה להתבונן.

דרומי
הודעות: 5048
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 13, 2019 11:38 am

רבונו של עולם, איך אפשר לדרוש לגנאי תקנה שבאה להועיל לשמירת השבת?

לא צריכים להיות ר' לוי יצחק מברדיטשוב כדי להבין את גודל הזכות שבדבר,

ואם על עשו הרשע אמרו שהיתה לו זכות אמיתית בזה שכיבד את אביו, למה לא נראה את הזכות האמיתית שיש בכך שמשתדלים לשמור על קדושת השבת?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17382
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 13, 2019 11:42 am

עזריאל ברגר כתב:התכוונתי לומר, שאם יש קדושה עצמית ביום זה - לא היה להם לדחותו מיום אל יום, ועוד יותר שלא היה להם לומר בו תחנונים ובוודאי שלא לקבוע בו את יום אבלם כשחל ביום שני.
ואם אין קדושה עצמית בתאריך - אז מי התיר לקבוע חג בימי האבל של עם ישראל?!


אפשר ללגלג על יום העצמאות והחלטות הרבנות הראשית הקשורות אליו.

אבל מה זה קשור לקטע שהביא משולש שטוען שהעובדה שהכרזת המדינה קרתה בה' באייר היא כי זה יום מיוחד וקדוש ולכן הזדמן בו האירוע הזה ואולי מנסה גם להוכיח מזה על חשיבותו.

דרומי
הודעות: 5048
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 13, 2019 11:44 am

אגב, בכיוון הפוך שמעתי שפעם העלה רה"מ המנוח מר מנחם בגין הצעה להזיז את יום השואה לחודש אב, בטענה שאב הוא החודש המתאים לעניני אבל ולא חודש ניסן, והצעתו נדחתה משום שבחודש אב אין לימודים במוסדות החינוך.

האם שמועה זו נכונה? מישהו יכול להוסיף פרטים?

יושב ירושלים
הודעות: 666
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' מאי 13, 2019 12:11 pm

דרומי כתב:רבונו של עולם, איך אפשר לדרוש לגנאי תקנה שבאה להועיל לשמירת השבת?

לא צריכים להיות ר' לוי יצחק מברדיטשוב כדי להבין את גודל הזכות שבדבר,

ואם על עשו הרשע אמרו שהיתה לו זכות אמיתית בזה שכיבד את אביו, למה לא נראה את הזכות האמיתית שיש בכך שמשתדלים לשמור על קדושת השבת?

דברים נכוחים.
עוד יש להוסיף [קצת בדרך מליצה], שהרי כל עיקרו של יום נקבע בשל שמירה על קדושת השבת, שהרי פקיעת המנדט הבריטי היה בליל שבת ו' אייר, והקדימו ההכרזה לעש"ק ה' באייר מפני קדושת השבת, הרי שהשמירה על קדושת השבת היא מענין עיצומו של יום.
נערך לאחרונה על ידי יושב ירושלים ב ב' מאי 13, 2019 12:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 5306
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 13, 2019 12:20 pm

אוצר החכמה כתב:
עזריאל ברגר כתב:התכוונתי לומר, שאם יש קדושה עצמית ביום זה - לא היה להם לדחותו מיום אל יום, ועוד יותר שלא היה להם לומר בו תחנונים ובוודאי שלא לקבוע בו את יום אבלם כשחל ביום שני.
ואם אין קדושה עצמית בתאריך - אז מי התיר לקבוע חג בימי האבל של עם ישראל?!


אפשר ללגלג על יום העצמאות והחלטות הרבנות הראשית הקשורות אליו.

אבל מה זה קשור לקטע שהביא משולש שטוען שהעובדה שהכרזת המדינה קרתה בה' באייר היא כי זה יום מיוחד וקדוש ולכן הזדמן בו האירוע הזה ואולי מנסה גם להוכיח מזה על חשיבותו.

אם רק זה מה שהוא בא להוכיח - צודק.
ועיין בהודעתי הבאה.

עזריאל ברגר
הודעות: 5306
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 13, 2019 12:22 pm

דרומי כתב:רבונו של עולם, איך אפשר לדרוש לגנאי תקנה שבאה להועיל לשמירת השבת?

לא צריכים להיות ר' לוי יצחק מברדיטשוב כדי להבין את גודל הזכות שבדבר,

ואם על עשו הרשע אמרו שהיתה לו זכות אמיתית בזה שכיבד את אביו, למה לא נראה את הזכות האמיתית שיש בכך שמשתדלים לשמור על קדושת השבת?

אם דנים על זה שהמדינה ה... ברוב טובה וחסדה הסכימה לשנות את יום חגה - אה"נ.
אבל אם רוצים להוכיח מזה האם המדינה היא דבר טוב או לא, או האם החג הזה הוא דבר טוב או לא - אז הגנאי כאן ברור.

בברכה המשולשת
הודעות: 10289
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מאי 13, 2019 1:58 pm

דרומי כתב:אגב, בכיוון הפוך שמעתי שפעם העלה רה"מ המנוח מר מנחם בגין הצעה להזיז את יום השואה לחודש אב, בטענה שאב הוא החודש המתאים לעניני אבל ולא חודש ניסן, והצעתו נדחתה משום שבחודש אב אין לימודים במוסדות החינוך.

האם שמועה זו נכונה? מישהו יכול להוסיף פרטים?


למיטב ידיעתי, ההצעה נדחתה גם מסיבות אחרות.

פרי יהושע
הודעות: 2932
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 12:57 am

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:אם ציינת לרשב"ם שאולי משמע מדבריו כמו שלמדת שהנביאים וסיסרא וכו' הן באותו מישור.
אז למה לא ניחא לך גם ברש"י שלמד שנביאים תקנו לדורות כגון חנוכה

אני לא חושב שכוונת רש"י לומר שתקנת חנוכה לדורות היא היא תקנת הנביאים. והארכתי בזה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=24709

אין משבין על הדרוש
ומה תענה על פורים?

עקביה
הודעות: 2738
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 1:27 am

פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:אם ציינת לרשב"ם שאולי משמע מדבריו כמו שלמדת שהנביאים וסיסרא וכו' הן באותו מישור.
אז למה לא ניחא לך גם ברש"י שלמד שנביאים תקנו לדורות כגון חנוכה

אני לא חושב שכוונת רש"י לומר שתקנת חנוכה לדורות היא היא תקנת הנביאים. והארכתי בזה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=24709

אין משבין על הדרוש
ומה תענה על פורים?

לענ"ד זה לא דרוש.
מה קשה מפורים?

פרי יהושע
הודעות: 2932
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 8:13 am

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:אם ציינת לרשב"ם שאולי משמע מדבריו כמו שלמדת שהנביאים וסיסרא וכו' הן באותו מישור.
אז למה לא ניחא לך גם ברש"י שלמד שנביאים תקנו לדורות כגון חנוכה

אני לא חושב שכוונת רש"י לומר שתקנת חנוכה לדורות היא היא תקנת הנביאים. והארכתי בזה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=24709

אין משבין על הדרוש
ומה תענה על פורים?

לענ"ד זה לא דרוש.
מה קשה מפורים?

למה שם בעי לומר הלל לדורות?.

עקביה
הודעות: 2738
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 8:50 am

פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:אם ציינת לרשב"ם שאולי משמע מדבריו כמו שלמדת שהנביאים וסיסרא וכו' הן באותו מישור.
אז למה לא ניחא לך גם ברש"י שלמד שנביאים תקנו לדורות כגון חנוכה

אני לא חושב שכוונת רש"י לומר שתקנת חנוכה לדורות היא היא תקנת הנביאים. והארכתי בזה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=24709

אין משבין על הדרוש
ומה תענה על פורים?

לענ"ד זה לא דרוש.
מה קשה מפורים?

למה שם בעי לומר הלל לדורות?.

מי אומר הלל בפורים?

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי חרסון » ד' מאי 15, 2019 8:58 am

עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

עקביה
הודעות: 2738
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 9:09 am

חרסון כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

שאלת הגמ' (מגילה יד.) היא שכשם שתקנו קריאת מגילה כך ראוי היה לתקן הלל, אבל לא שהם מחויבים לומר הלל לדורות מכוח תקנת הנביאים. ובשעה שנעשה להם הנס הם כן אמרו הלל, כתקנת הנביאים, כדאיתא בפסחים קיז.

עזריאל ברגר
הודעות: 5306
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 15, 2019 10:42 am

עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כולנו, בברכה תחילה וסוף.
כנפסק בכמה פוסקים שקרייתה זוהי הללה.

עקביה
הודעות: 2738
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 10:48 am

עזריאל ברגר כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כולנו, בברכה תחילה וסוף.
כנפסק בכמה פוסקים שקרייתה זוהי הללה.

השאלה היא האם לזה נתכוון הרב פרי יהושע.
ואם כן, התשובה היא שאנו אומרים כי תקנו. ממש כמו בחנוכה.

חגי פאהן
הודעות: 122
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי חגי פאהן » ד' מאי 15, 2019 10:49 am

לא קראתי את הכל, אולי כתבו את זה. לגבי העובדה שמדינות ערב הצטרפו למלחמה בה' באייר.

יש לי חבר ששמע את כל הטענות, אך אומר שעדיין היתה הצלה גדולה בה' באייר, משום שהרבה כפרים ערביים בארץ קמו וברחו החל מה' באייר והימים הסמוכים. ואנוכי גדלתי במושב צפריה שבמישור החוף, שהוא ממוקם על בתי הכפר סאפרייא שניטש במלחמת העצמאות. ואולי זה הישוב צפריא המוזכר במסכת סוכה (נא.) שהיו ישראלים ומשיאין לכהונה, ושרים על הדוכן.

אך עדיין נראה שבמכלול המלחמה התחזקה מה' באייר, מה גם שבו ביום גוש עציון נפל. וכבר כתבו שאת ההלל קבעו בנוח מאויביהם.

לגבי הנס של קיבוץ גלויות, צריך לזכור שבימי התורכים לא היתה מניעה לעלות, ורק לאחר שהישוב הערבי הרגיש שמשתלטים לו על הארץ, רגלי העליה הוצרו ע"י הבריטים. אז כשמדברים על קיבוץ גלויות, האם זה נס עצום ש-26 שנים של איסור עלייה (אם הספר הלבן הראשון פורסם בתרפ"ב) הגיעו לקיצן? ודאי שזה משמח, אבל לומר הלל לדורות בגלל זה?.. חוץ מזה שמכעיס מאד מה שהציונים עשו בענין העליה גופא, העלו רק את הצעירים ואת החכמים והזקנים השאירו לעוד כמה שנים (בתימן, עיראק ועוד מקומות), וכך יכלו בקלות "לחנך" אותם מחדש. כך שאותה "עליה" שאנחנו מנסים לפאר היא למעשה יריקה בתוך העין.

עקביה
הודעות: 2738
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 5:17 pm

פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

שאלת הגמ' (מגילה יד.) היא שכשם שתקנו קריאת מגילה כך ראוי? היה לתקן הלל, אבל לא שהם מחויבים לומר הלל לדורות מכוח תקנת הנביאים. ובשעה שנעשה להם הנס הם כן אמרו הלל, כתקנת הנביאים, כדאיתא בפסחים קיז.

עי' מאירי שכותב שכיון ולהלכה קריאתה זו הלילא, (כמו שפוסק גם הרמב"ם), מי שאינו יכול לקורא מגילה חייב כיום בקריאת הלל.

בסדר, אבל זה בגלל שתקנו קריאת מגילה, ומה קשה/מוכח מכך יותר מאשר מתקנת הלל בחנוכה?

פרי יהושע
הודעות: 2932
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 8:47 pm

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

שאלת הגמ' (מגילה יד.) היא שכשם שתקנו קריאת מגילה כך ראוי? היה לתקן הלל, אבל לא שהם מחויבים לומר הלל לדורות מכוח תקנת הנביאים. ובשעה שנעשה להם הנס הם כן אמרו הלל, כתקנת הנביאים, כדאיתא בפסחים קיז.

עי' מאירי שכותב שכיון ולהלכה קריאתה זו הלילא, (כמו שפוסק גם הרמב"ם), מי שאינו יכול לקורא מגילה חייב כיום בקריאת הלל.

בסדר, אבל זה בגלל שתקנו קריאת מגילה, ומה קשה/מוכח מכך יותר מאשר מתקנת הלל בחנוכה?

לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

עקביה
הודעות: 2738
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 9:51 pm

פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

פרי יהושע
הודעות: 2932
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 10:08 pm

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

א. מה זה משנה השאלה היא הייתה תקנה על כל הדורות, או רק על דור מסוים, ואם אין יישוב על חנוכה מצידי הקושיא היא גם משם.
ב. אמת, אבל לפי הסברא שהיא קראת הלל, מסתבר שהיא תקנת נביאים משוכללת, לייחד אותה דווקא למגילה.

עקביה
הודעות: 2738
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ה' מאי 16, 2019 5:09 pm

פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

א. מה זה משנה השאלה היא הייתה תקנה על כל הדורות, או רק על דור מסוים, ואם אין יישוב על חנוכה מצידי הקושיא היא גם משם.
ב. אמת, אבל לפי הסברא שהיא קראת הלל, מסתבר שהיא תקנת נביאים משוכללת, לייחד אותה דווקא למגילה.

א. אני לא מבין מה קשה. אני טוען שתקנת הנביאים היא לומר הלל פעם אחת, וחכמי כל דור (בפורים ובחנוכה) הרחיבו אותה לדורות. מה הבעיה עם זה?
ב. כנ"ל.

פרי יהושע
הודעות: 2932
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' מאי 16, 2019 8:46 pm

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

א. מה זה משנה השאלה היא הייתה תקנה על כל הדורות, או רק על דור מסוים, ואם אין יישוב על חנוכה מצידי הקושיא היא גם משם.
ב. אמת, אבל לפי הסברא שהיא קראת הלל, מסתבר שהיא תקנת נביאים משוכללת, לייחד אותה דווקא למגילה.

א. אני לא מבין מה קשה. אני טוען שתקנת הנביאים היא לומר הלל פעם אחת, וחכמי כל דור (בפורים ובחנוכה) הרחיבו אותה לדורות. מה הבעיה עם זה?
ב. כנ"ל.

ברש"י לא משמע כך
שהרי כתב כגון חנוכה

עקביה
הודעות: 2738
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ה' מאי 16, 2019 9:59 pm

פרי יהושע כתב:ברש"י לא משמע כך שהרי כתב כגון חנוכה

בזה עסקתי באשכול שקישרתי אליו לעיל (וחוזר חלילה...).

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 22, 2019 10:25 am

קול מבשר כתב:שאלה לאומרי ההלל מבין חברי הפורום.

כמדומני שרבים מבין אומרי ההלל נסמכים על תשובת חת"ס בעניין פורים דפפד"מ, הדנה בעשיית יו"ט ביום שנעשה לו נס,ומכח זה קבעו יום הודיה על ניסי תש"ח.
וכאן הבן שואל האם ראוי לקבוע הודיה דוקא ביום ה' באייר,שהיה בעיצומה של מלחמת העצמאות? האם לא יותר ראוי לקבוע יום הודיה תאריך בו נחתם הסכם שביתת הנשק למשל?

השאלה נכתבה ע"מ להבין את השיטה ולא ע"מ לקנטר.

מעשיי ידיי טובעים בים הכפירה (בגלל ראשי הציונות והמדינה) ואתם אומרים שירה?!

ועוד מתי?! ביום ההכרזה של הכופרים?!

ומה הייתם אומרים לו אחד היה רוצה לומר הלל ביום השואה על אלו שניצלו מהשואה???

(יש כאן 3 שאלות כך שמי שמגיב שיענה על שלושתן)

משולש
הודעות: 5411
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 22, 2019 2:38 pm

המנדט הבריטי הסתיים רשמית בה' אייר וזה נקבע כמה שנים קודם. זאת אומרת שביום ההוא יצאנו משעבוד מלכויות אך נכנסנו לגלות הערב רב. (השאור שבעיסה)

בגמ' בברכות כתוב שמתי שיוצאים משעבוד מלכויות מתקיים הכתוב והלא כבר נאמר {ירמיה כג-ז} הנה ימים באים נאם ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם אמרו לו לא שתעקר יציאת מצרים ממקומה אלא שתהא שעבוד מלכיות עיקר ויציאת מצרים טפל לו.

בקום המדינה היתה אכן שמחה עצומה ברחובות, אך לאחר תקופה שראו מה שהציונים עוללו כאן לילדי תימן וכו, השמחה נמוגה.

אולי צריך לקבוע הודיה ביום כ"ו אייר שאז יצאו משעבוד היטלר בתש"ה.


הרה"ק מבעלז אמר שבגלל השואה הגויים הפסידו את הזכות לשלוט בעם ישראל. כך העיד האדמור מאונגוואר ששמע מאחד שהיה איתו במחנות. (יתכן כי גם הגויים עברו על השבועה שאסור להם לשעבד ראת עם ישראל יותר מידי)


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים