מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
טברייני
הודעות: 763
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי טברייני » ב' מאי 13, 2019 11:10 am

הוה אמינא כתב:כמעט השתכנעתי לומר הלל הגדול והרגיל ועוד. דא עקא שכל שנה מזיזים את זה ליום אחר בגלל יום הזכרון שלפניו או בגלל שבת שלאחריו.
מצטער מאוד, לא שמעתי מימי על כזה "חג". לא בתורה ולא בחז"ל. משהו שגוי בתאריך הזה או בהחלטת מועצת הרבנות הראשית הרוממה.


יסלח לי מר,
הציניות שלך אינה במקומה,
גם אם איננו אומרי הלל ומבטלי תחנון מניפי דגלים ומדליק משואות, עדיין חובה עלינו לראות בעין טובה את העובדה שמדינת ישראל (הציונית ה"י) מכבדת את השבת ומונעת את חילולה ביום חגם להבדיל מערב זמר בינלאומי (אירוויזיון בלע"ז)...

עזריאל ברגר
הודעות: 7649
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 13, 2019 11:30 am

למען עמי כתב:למה צריך 'קדושת עצמית'? מה זה שלוש רגלים?
זה יום שנעשו בו ניסים (ודאי למי שאומרים הלל. אינני מביניהם), ואפשר לדחותו או להקדימו כמו פורים...
אך כמובן שבודאי לא לומר בו תחנון או לקבוע בו יום אבל לחינם אם לא נעשה בו ביום צרה גדולה.
א. לגבי חנוכה אמרו חז"ל "לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים", ומבואר בספרי חסידות שלא יכלו לקבוע באותה שנה את החג לתניד, כי חיכו לשנה הבאה לראות שהאור האלוקי שהאיר בשנת הנס בזמנים אלו - מאיר באמת בכל שנה. וכמדומני שעכשיו ברור מדוע אני מדבר על "קדושה עצמית" של היום.
ב. את פורים לא דוחים לגמרי ולא מקדימים לגמרי.
"ועל הניסים" וקרה"ת דפורים - הם תמיד בו ביום!
וכאשר חל ה אייר ביום שני - מציינים בו את יום האבל של המדינה הנקרא "יום הזיכרון". מה שמראה שאין בעיניהם שום דבר-קדושה ביום זה.
לפי ההגיון העקום שלהם - היו צריכים לדחות את פורים כשחל במוצ"ש, שמא יטלטלו את המגילה בשבת וכו'...

עזריאל ברגר
הודעות: 7649
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 13, 2019 11:31 am

טברייני כתב:
הוה אמינא כתב:כמעט השתכנעתי לומר הלל הגדול והרגיל ועוד. דא עקא שכל שנה מזיזים את זה ליום אחר בגלל יום הזכרון שלפניו או בגלל שבת שלאחריו.
מצטער מאוד, לא שמעתי מימי על כזה "חג". לא בתורה ולא בחז"ל. משהו שגוי בתאריך הזה או בהחלטת מועצת הרבנות הראשית הרוממה.


יסלח לי מר,
הציניות שלך אינה במקומה,
גם אם איננו אומרי הלל ומבטלי תחנון מניפי דגלים ומדליק משואות, עדיין חובה עלינו לראות בעין טובה את העובדה שמדינת ישראל (הציונית ה"י) מכבדת את השבת ומונעת את חילולה ביום חגם להבדיל מערב זמר בינלאומי (אירוויזיון בלע"ז)...

יש דורשין אותו לשבח ויש דורשין לגנאי, ושני הצדדים ברורים למי שרוצה להתבונן.

דרומי
הודעות: 6249
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 13, 2019 11:38 am

רבונו של עולם, איך אפשר לדרוש לגנאי תקנה שבאה להועיל לשמירת השבת?

לא צריכים להיות ר' לוי יצחק מברדיטשוב כדי להבין את גודל הזכות שבדבר,

ואם על עשו הרשע אמרו שהיתה לו זכות אמיתית בזה שכיבד את אביו, למה לא נראה את הזכות האמיתית שיש בכך שמשתדלים לשמור על קדושת השבת?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 13, 2019 11:42 am

עזריאל ברגר כתב:התכוונתי לומר, שאם יש קדושה עצמית ביום זה - לא היה להם לדחותו מיום אל יום, ועוד יותר שלא היה להם לומר בו תחנונים ובוודאי שלא לקבוע בו את יום אבלם כשחל ביום שני.
ואם אין קדושה עצמית בתאריך - אז מי התיר לקבוע חג בימי האבל של עם ישראל?!


אפשר ללגלג על יום העצמאות והחלטות הרבנות הראשית הקשורות אליו.

אבל מה זה קשור לקטע שהביא משולש שטוען שהעובדה שהכרזת המדינה קרתה בה' באייר היא כי זה יום מיוחד וקדוש ולכן הזדמן בו האירוע הזה ואולי מנסה גם להוכיח מזה על חשיבותו.

דרומי
הודעות: 6249
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 13, 2019 11:44 am

אגב, בכיוון הפוך שמעתי שפעם העלה רה"מ המנוח מר מנחם בגין הצעה להזיז את יום השואה לחודש אב, בטענה שאב הוא החודש המתאים לעניני אבל ולא חודש ניסן, והצעתו נדחתה משום שבחודש אב אין לימודים במוסדות החינוך.

האם שמועה זו נכונה? מישהו יכול להוסיף פרטים?

יושב ירושלים
הודעות: 854
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' מאי 13, 2019 12:11 pm

דרומי כתב:רבונו של עולם, איך אפשר לדרוש לגנאי תקנה שבאה להועיל לשמירת השבת?

לא צריכים להיות ר' לוי יצחק מברדיטשוב כדי להבין את גודל הזכות שבדבר,

ואם על עשו הרשע אמרו שהיתה לו זכות אמיתית בזה שכיבד את אביו, למה לא נראה את הזכות האמיתית שיש בכך שמשתדלים לשמור על קדושת השבת?

דברים נכוחים.
עוד יש להוסיף [קצת בדרך מליצה], שהרי כל עיקרו של יום נקבע בשל שמירה על קדושת השבת, שהרי פקיעת המנדט הבריטי היה בליל שבת ו' אייר, והקדימו ההכרזה לעש"ק ה' באייר מפני קדושת השבת, הרי שהשמירה על קדושת השבת היא מענין עיצומו של יום.
נערך לאחרונה על ידי יושב ירושלים ב ב' מאי 13, 2019 12:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 7649
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 13, 2019 12:20 pm

אוצר החכמה כתב:
עזריאל ברגר כתב:התכוונתי לומר, שאם יש קדושה עצמית ביום זה - לא היה להם לדחותו מיום אל יום, ועוד יותר שלא היה להם לומר בו תחנונים ובוודאי שלא לקבוע בו את יום אבלם כשחל ביום שני.
ואם אין קדושה עצמית בתאריך - אז מי התיר לקבוע חג בימי האבל של עם ישראל?!


אפשר ללגלג על יום העצמאות והחלטות הרבנות הראשית הקשורות אליו.

אבל מה זה קשור לקטע שהביא משולש שטוען שהעובדה שהכרזת המדינה קרתה בה' באייר היא כי זה יום מיוחד וקדוש ולכן הזדמן בו האירוע הזה ואולי מנסה גם להוכיח מזה על חשיבותו.

אם רק זה מה שהוא בא להוכיח - צודק.
ועיין בהודעתי הבאה.

עזריאל ברגר
הודעות: 7649
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 13, 2019 12:22 pm

דרומי כתב:רבונו של עולם, איך אפשר לדרוש לגנאי תקנה שבאה להועיל לשמירת השבת?

לא צריכים להיות ר' לוי יצחק מברדיטשוב כדי להבין את גודל הזכות שבדבר,

ואם על עשו הרשע אמרו שהיתה לו זכות אמיתית בזה שכיבד את אביו, למה לא נראה את הזכות האמיתית שיש בכך שמשתדלים לשמור על קדושת השבת?

אם דנים על זה שהמדינה ה... ברוב טובה וחסדה הסכימה לשנות את יום חגה - אה"נ.
אבל אם רוצים להוכיח מזה האם המדינה היא דבר טוב או לא, או האם החג הזה הוא דבר טוב או לא - אז הגנאי כאן ברור.

בברכה המשולשת
הודעות: 11737
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מאי 13, 2019 1:58 pm

דרומי כתב:אגב, בכיוון הפוך שמעתי שפעם העלה רה"מ המנוח מר מנחם בגין הצעה להזיז את יום השואה לחודש אב, בטענה שאב הוא החודש המתאים לעניני אבל ולא חודש ניסן, והצעתו נדחתה משום שבחודש אב אין לימודים במוסדות החינוך.

האם שמועה זו נכונה? מישהו יכול להוסיף פרטים?


למיטב ידיעתי, ההצעה נדחתה גם מסיבות אחרות.

פרי יהושע
הודעות: 3021
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 12:57 am

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:אם ציינת לרשב"ם שאולי משמע מדבריו כמו שלמדת שהנביאים וסיסרא וכו' הן באותו מישור.
אז למה לא ניחא לך גם ברש"י שלמד שנביאים תקנו לדורות כגון חנוכה

אני לא חושב שכוונת רש"י לומר שתקנת חנוכה לדורות היא היא תקנת הנביאים. והארכתי בזה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=24709

אין משבין על הדרוש
ומה תענה על פורים?

עקביה
הודעות: 3542
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 1:27 am

פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:אם ציינת לרשב"ם שאולי משמע מדבריו כמו שלמדת שהנביאים וסיסרא וכו' הן באותו מישור.
אז למה לא ניחא לך גם ברש"י שלמד שנביאים תקנו לדורות כגון חנוכה

אני לא חושב שכוונת רש"י לומר שתקנת חנוכה לדורות היא היא תקנת הנביאים. והארכתי בזה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=24709

אין משבין על הדרוש
ומה תענה על פורים?

לענ"ד זה לא דרוש.
מה קשה מפורים?

פרי יהושע
הודעות: 3021
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 8:13 am

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:אם ציינת לרשב"ם שאולי משמע מדבריו כמו שלמדת שהנביאים וסיסרא וכו' הן באותו מישור.
אז למה לא ניחא לך גם ברש"י שלמד שנביאים תקנו לדורות כגון חנוכה

אני לא חושב שכוונת רש"י לומר שתקנת חנוכה לדורות היא היא תקנת הנביאים. והארכתי בזה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=24709

אין משבין על הדרוש
ומה תענה על פורים?

לענ"ד זה לא דרוש.
מה קשה מפורים?

למה שם בעי לומר הלל לדורות?.

עקביה
הודעות: 3542
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 8:50 am

פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:אם ציינת לרשב"ם שאולי משמע מדבריו כמו שלמדת שהנביאים וסיסרא וכו' הן באותו מישור.
אז למה לא ניחא לך גם ברש"י שלמד שנביאים תקנו לדורות כגון חנוכה

אני לא חושב שכוונת רש"י לומר שתקנת חנוכה לדורות היא היא תקנת הנביאים. והארכתי בזה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=24709

אין משבין על הדרוש
ומה תענה על פורים?

לענ"ד זה לא דרוש.
מה קשה מפורים?

למה שם בעי לומר הלל לדורות?.

מי אומר הלל בפורים?

חרסון
הודעות: 780
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי חרסון » ד' מאי 15, 2019 8:58 am

עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

עקביה
הודעות: 3542
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 9:09 am

חרסון כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

שאלת הגמ' (מגילה יד.) היא שכשם שתקנו קריאת מגילה כך ראוי היה לתקן הלל, אבל לא שהם מחויבים לומר הלל לדורות מכוח תקנת הנביאים. ובשעה שנעשה להם הנס הם כן אמרו הלל, כתקנת הנביאים, כדאיתא בפסחים קיז.

עזריאל ברגר
הודעות: 7649
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 15, 2019 10:42 am

עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כולנו, בברכה תחילה וסוף.
כנפסק בכמה פוסקים שקרייתה זוהי הללה.

עקביה
הודעות: 3542
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 10:48 am

עזריאל ברגר כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כולנו, בברכה תחילה וסוף.
כנפסק בכמה פוסקים שקרייתה זוהי הללה.

השאלה היא האם לזה נתכוון הרב פרי יהושע.
ואם כן, התשובה היא שאנו אומרים כי תקנו. ממש כמו בחנוכה.

חגי פאהן
הודעות: 257
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי חגי פאהן » ד' מאי 15, 2019 10:49 am

לא קראתי את הכל, אולי כתבו את זה. לגבי העובדה שמדינות ערב הצטרפו למלחמה בה' באייר.

יש לי חבר ששמע את כל הטענות, אך אומר שעדיין היתה הצלה גדולה בה' באייר, משום שהרבה כפרים ערביים בארץ קמו וברחו החל מה' באייר והימים הסמוכים. ואנוכי גדלתי במושב צפריה שבמישור החוף, שהוא ממוקם על בתי הכפר סאפרייא שניטש במלחמת העצמאות. ואולי זה הישוב צפריא המוזכר במסכת סוכה (נא.) שהיו ישראלים ומשיאין לכהונה, ושרים על הדוכן.

אך עדיין נראה שבמכלול המלחמה התחזקה מה' באייר, מה גם שבו ביום גוש עציון נפל. וכבר כתבו שאת ההלל קבעו בנוח מאויביהם.

לגבי הנס של קיבוץ גלויות, צריך לזכור שבימי התורכים לא היתה מניעה לעלות, ורק לאחר שהישוב הערבי הרגיש שמשתלטים לו על הארץ, רגלי העליה הוצרו ע"י הבריטים. אז כשמדברים על קיבוץ גלויות, האם זה נס עצום ש-26 שנים של איסור עלייה (אם הספר הלבן הראשון פורסם בתרפ"ב) הגיעו לקיצן? ודאי שזה משמח, אבל לומר הלל לדורות בגלל זה?.. חוץ מזה שמכעיס מאד מה שהציונים עשו בענין העליה גופא, העלו רק את הצעירים ואת החכמים והזקנים השאירו לעוד כמה שנים (בתימן, עיראק ועוד מקומות), וכך יכלו בקלות "לחנך" אותם מחדש. כך שאותה "עליה" שאנחנו מנסים לפאר היא למעשה יריקה בתוך העין.

עקביה
הודעות: 3542
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 5:17 pm

פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

שאלת הגמ' (מגילה יד.) היא שכשם שתקנו קריאת מגילה כך ראוי? היה לתקן הלל, אבל לא שהם מחויבים לומר הלל לדורות מכוח תקנת הנביאים. ובשעה שנעשה להם הנס הם כן אמרו הלל, כתקנת הנביאים, כדאיתא בפסחים קיז.

עי' מאירי שכותב שכיון ולהלכה קריאתה זו הלילא, (כמו שפוסק גם הרמב"ם), מי שאינו יכול לקורא מגילה חייב כיום בקריאת הלל.

בסדר, אבל זה בגלל שתקנו קריאת מגילה, ומה קשה/מוכח מכך יותר מאשר מתקנת הלל בחנוכה?

פרי יהושע
הודעות: 3021
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 8:47 pm

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:
עקביה כתב:מי אומר הלל בפורים?

כוונתו מסתמא להו"א שבגמ'.

שאלת הגמ' (מגילה יד.) היא שכשם שתקנו קריאת מגילה כך ראוי? היה לתקן הלל, אבל לא שהם מחויבים לומר הלל לדורות מכוח תקנת הנביאים. ובשעה שנעשה להם הנס הם כן אמרו הלל, כתקנת הנביאים, כדאיתא בפסחים קיז.

עי' מאירי שכותב שכיון ולהלכה קריאתה זו הלילא, (כמו שפוסק גם הרמב"ם), מי שאינו יכול לקורא מגילה חייב כיום בקריאת הלל.

בסדר, אבל זה בגלל שתקנו קריאת מגילה, ומה קשה/מוכח מכך יותר מאשר מתקנת הלל בחנוכה?

לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

עקביה
הודעות: 3542
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 15, 2019 9:51 pm

פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

פרי יהושע
הודעות: 3021
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 10:08 pm

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

א. מה זה משנה השאלה היא הייתה תקנה על כל הדורות, או רק על דור מסוים, ואם אין יישוב על חנוכה מצידי הקושיא היא גם משם.
ב. אמת, אבל לפי הסברא שהיא קראת הלל, מסתבר שהיא תקנת נביאים משוכללת, לייחד אותה דווקא למגילה.

עקביה
הודעות: 3542
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ה' מאי 16, 2019 5:09 pm

פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

א. מה זה משנה השאלה היא הייתה תקנה על כל הדורות, או רק על דור מסוים, ואם אין יישוב על חנוכה מצידי הקושיא היא גם משם.
ב. אמת, אבל לפי הסברא שהיא קראת הלל, מסתבר שהיא תקנת נביאים משוכללת, לייחד אותה דווקא למגילה.

א. אני לא מבין מה קשה. אני טוען שתקנת הנביאים היא לומר הלל פעם אחת, וחכמי כל דור (בפורים ובחנוכה) הרחיבו אותה לדורות. מה הבעיה עם זה?
ב. כנ"ל.

פרי יהושע
הודעות: 3021
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' מאי 16, 2019 8:46 pm

עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:
עקביה כתב:
פרי יהושע כתב:א. לא יודע שם פירשת איזה עניין בחנוכה בגלל הנס שהתחדש בכל יום אבל מה תענה כאן?
ב. ומש"כ על תקנת מגילה היא גופא קשיא, שאם קריאת מגילה היא כהלל, הלא חזינן דתקנת נביאים היא לדורות.

א. פורים הוא רק יום אחד, כך שאין צורך להסביר, כמו בחנוכה, מדוע אומרים הלל כל יום.
ב. לא כי, קריאת המגילה אינה מכוח תקנת הנביאים, אלא מכח תקנת אנשי כנה"ג.

א. מה זה משנה השאלה היא הייתה תקנה על כל הדורות, או רק על דור מסוים, ואם אין יישוב על חנוכה מצידי הקושיא היא גם משם.
ב. אמת, אבל לפי הסברא שהיא קראת הלל, מסתבר שהיא תקנת נביאים משוכללת, לייחד אותה דווקא למגילה.

א. אני לא מבין מה קשה. אני טוען שתקנת הנביאים היא לומר הלל פעם אחת, וחכמי כל דור (בפורים ובחנוכה) הרחיבו אותה לדורות. מה הבעיה עם זה?
ב. כנ"ל.

ברש"י לא משמע כך
שהרי כתב כגון חנוכה

עקביה
הודעות: 3542
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » ה' מאי 16, 2019 9:59 pm

פרי יהושע כתב:ברש"י לא משמע כך שהרי כתב כגון חנוכה

בזה עסקתי באשכול שקישרתי אליו לעיל (וחוזר חלילה...).

יאיר
הודעות: 10382
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 22, 2019 10:25 am

קול מבשר כתב:שאלה לאומרי ההלל מבין חברי הפורום.

כמדומני שרבים מבין אומרי ההלל נסמכים על תשובת חת"ס בעניין פורים דפפד"מ, הדנה בעשיית יו"ט ביום שנעשה לו נס,ומכח זה קבעו יום הודיה על ניסי תש"ח.
וכאן הבן שואל האם ראוי לקבוע הודיה דוקא ביום ה' באייר,שהיה בעיצומה של מלחמת העצמאות? האם לא יותר ראוי לקבוע יום הודיה תאריך בו נחתם הסכם שביתת הנשק למשל?

השאלה נכתבה ע"מ להבין את השיטה ולא ע"מ לקנטר.

מעשיי ידיי טובעים בים הכפירה (בגלל ראשי הציונות והמדינה) ואתם אומרים שירה?!

ועוד מתי?! ביום ההכרזה של הכופרים?!

ומה הייתם אומרים לו אחד היה רוצה לומר הלל ביום השואה על אלו שניצלו מהשואה???

(יש כאן 3 שאלות כך שמי שמגיב שיענה על שלושתן)

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 22, 2019 2:38 pm

המנדט הבריטי הסתיים רשמית בה' אייר וזה נקבע כמה שנים קודם. זאת אומרת שביום ההוא יצאנו משעבוד מלכויות אך נכנסנו לגלות הערב רב. (השאור שבעיסה)

בגמ' בברכות כתוב שמתי שיוצאים משעבוד מלכויות מתקיים הכתוב והלא כבר נאמר {ירמיה כג-ז} הנה ימים באים נאם ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם אמרו לו לא שתעקר יציאת מצרים ממקומה אלא שתהא שעבוד מלכיות עיקר ויציאת מצרים טפל לו.

בקום המדינה היתה אכן שמחה עצומה ברחובות, אך לאחר תקופה שראו מה שהציונים עוללו כאן לילדי תימן וכו, השמחה נמוגה.

אולי צריך לקבוע הודיה ביום כ"ו אייר שאז יצאו משעבוד היטלר בתש"ה.


הרה"ק מבעלז אמר שבגלל השואה הגויים הפסידו את הזכות לשלוט בעם ישראל. כך העיד האדמור מאונגוואר ששמע מאחד שהיה איתו במחנות. (יתכן כי גם הגויים עברו על השבועה שאסור להם לשעבד ראת עם ישראל יותר מידי)

לענין
הודעות: 2978
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי לענין » א' מאי 03, 2020 3:01 pm

אשמח להבין דבריו הקדושים -

שו"ת מנחת יצחק חלק י סימן י
והנראה בזה, דאף דסובר המאירי, דבכלל תקנת הנביאים הוי גם יחיד, וגם דלאו בזמן הנס, אלא בכל שנה, מ"מ לית הלכתא כוותייהו, דאל"כ למה צריכים לחידוש הנביאים במקרא מגילה, ומטעם ק"ו כנ"ל, וכן לתקנת חכמים בחנוכה, כיון דהוי כן מתקנת הנביאים בכל נס, אלא דמ"מ אם אחד רוצה נחוש לתקנת הנביאים, רשאי, ובלא ברכה דוקא כנ"ל, וליכא משום האומר הלל בכל יום, כיון דעושה כן לחוש לשיטה זו, - אבל כל זה דוקא לאותם שאירע להם הצרה ונגאלו ממנה, ולא לאחרים, כדמוכח מדבריו בפשיטות - וגם כ"ז ל"ה אליבא דהלכתא, כיון שלא הובא שיטתו בש"ע ופוסקים וז"פ.

אשמח מאד להבין, האם מצאנו עוד מקומות שיש תקנת נביאים ואין הלכה כמותם?

עקביה
הודעות: 3542
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי עקביה » א' מאי 03, 2020 4:25 pm

לענין כתב:אשמח מאד להבין, האם מצאנו עוד מקומות שיש תקנת נביאים ואין הלכה כמותם?

נראה שכוונתו לומר שאליבא דהמאירי - שהבנתו את תקנת הנביאים מחודשת מאד ומנוגדת למשמעות הפשוטה של דברי הגמרא - אין הלכה כמותם.

מובן שלא מצאנו דברים כאלה. זה בערך כמו לומר שאת דברי המאירי לא כתב המאירי אלא תלמיד טועה.

לבי במערב
הודעות: 3108
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 03, 2020 5:20 pm

משולש כתב: . . אולי צריך לקבוע הודיה ביום כ"ו אייר שאז יצאו משעבוד היטלר בתש"ה . .
ולצרף לזה ההודי' על מלחמת ששת הימים...

שומר
הודעות: 837
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שומר » ה' מאי 07, 2020 9:42 am

בישיבה של הרב קוק מרכז לא אומרים בכלל ברכה בהלל של יום העצמאות אין החלטה של מועצת הרבנות להגיד הלל בברכה זה היה פסק אישי של גורן והרב ראטה שכתב אם יסכימו לו גדולי התורה . והרי לא הסכימו לו . הרב גורן לא ביקש שיסכימו

בברכה המשולשת
הודעות: 11737
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 07, 2020 11:46 am

שומר כתב:בישיבה של הרב קוק מרכז לא אומרים בכלל ברכה בהלל של יום העצמאות אין החלטה של מועצת הרבנות להגיד הלל בברכה זה היה פסק אישי של גורן והרב ראטה שכתב אם יסכימו לו גדולי התורה . והרי לא הסכימו לו . הרב גורן לא ביקש שיסכימו


כידוע לכל, וכפי שאמרו לי ת"ח מגדולי בוגרי הישיבה (אני לא למדתי שם ולא הייתי שם ביום העצמאות אף פעם):
בישיבה דווקא כן אומרים בברכה. (כבר הרבה מאוד שנים, מאז החלטת מועצת הרבנות הראשית על זה. אמנם, מרנן ראשי הישיבה זצ"ל עצמם היו ביניהם שיטות שונות בעניין הברכה, כידוע, אבל זו ההוראה לישיבה).
(בלילה לא אומרים כלל- אולי על זה מדבר כתר"ה)

שומר
הודעות: 837
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שומר » ה' מאי 07, 2020 2:53 pm

לא אמרו עם ברכה .דעת הרב שפירא זצל היתה כך ( גם הרב ישראלי סבר כך משום שביום הזה בכלל לא היה הנס עיין ארץ חמדה תשובה על יום ירושלים ).משום שלא היתה החלטה במועצת על כך . היו תלמידים של הרב צבי יהודה שכעסו נורא עליו . על כך ונדמה לי שטענו שדעת הרב צבי יהודה לא היתה כך . ויצאו מהאולם והלכו למקום אחר ואמרו עם ברכה כנראה מכאן הטעות שכן אמרו בברכה . אבל לא כן
מה עושים היום . צריך פשוט לשאול מה עשו לפני כמה ימים אני לא מאמין שהרב יעקב שינה מאביו

בברכה המשולשת
הודעות: 11737
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 07, 2020 3:32 pm

שומר כתב:לא אמרו עם ברכה .דעת הרב שפירא זצל היתה כך ( גם הרב ישראלי סבר כך משום שביום הזה בכלל לא היה הנס עיין ארץ חמדה תשובה על יום ירושלים ).משום שלא היתה החלטה במועצת על כך . היו תלמידים של הרב צבי יהודה שכעסו נורא עליו . על כך ונדמה לי שטענו שדעת הרב צבי יהודה לא היתה כך . ויצאו מהאולם והלכו למקום אחר ואמרו עם ברכה כנראה מכאן הטעות שכן אמרו בברכה . אבל לא כן
מה עושים היום . צריך פשוט לשאול מה עשו לפני כמה ימים אני לא מאמין שהרב יעקב שינה מאביו


ימחל לי כת"ר.
כבר כתבתי שבין מרנן ראשי הישיבה זצ"ל היו שיטות שונות בזה.
אבל בישיבה אמרו בברכה וגם השנה אמרו בברכה. (ואכן רה"י שליט"א לא שינה ממנהג אביו בזה)
(הסיפור שהבאתם עם הרצי"ה הוא מלפני מלחמת ששת הימים)

שומר
הודעות: 837
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שומר » ה' מאי 07, 2020 3:36 pm

יכול להיות שהיום נוהגים אחרת ממה שנהגו בזמן הרב שפירא זצל למה לא יודע . הסיפור אם התלמיד שיצא מהאולם היה בזמן הרב שפירא .בשנת תשנ לערך תברר אם הרב אביהו שוורץ הוא יודע מהסיפור

בברכה המשולשת
הודעות: 11737
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 07, 2020 3:44 pm

שומר כתב:יכול להיות שהיום נוהגים אחרת ממה שנהגו בזמן הרב שפירא זצל למה לא יודע . הסיפור אם התלמיד שיצא מהאולם היה בזמן הרב שפירא .בשנת תשנ לערך תברר אם הרב אביהו שוורץ הוא יודע מהסיפור


מצ"ב מאמרו של החוקר ר' שמואל כ"ץ
(וככה"נ השמועה ששמעתם הייתה על הלל בלילה, כמבואר בפנים)
קבצים מצורפים
183-5.pdf
(3.65 MiB) הורד 16 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בברכה המשולשת ב ה' מאי 07, 2020 3:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומר
הודעות: 837
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שומר » ה' מאי 07, 2020 3:47 pm

חזק וברוך הוא אשר אמרתי שבזמנו של הרב שפירא לא ברכו . ואם היום זה השתנה . אין מה לעשות

בברכה המשולשת
הודעות: 11737
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 07, 2020 3:54 pm

שומר כתב:חזק וברוך הוא אשר אמרתי שבזמנו של הרב שפירא לא ברכו . ואם היום זה השתנה . אין מה לעשות


תקראו את מה שהבאתי עכשיו (ערכתי את ההדועה)
ובזמן מרן הגרא"א שפירא ברכו בישיבה (כמו היום), אבל הוא לא ברך.

שומר
הודעות: 837
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שומר » ה' מאי 07, 2020 4:20 pm

קראתי את דבריו של הרב מלמד . ואם יש מחלוקת אם לברך בין רבני הציונות הדתית למה לא אומרים ספק ברכות להקל


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים