עמוד 1 מתוך 2

שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 6:37 am
על ידי אישצפת
באחד הכוללים ביקשו בעלי המקום להתקין שעון נוכחות עם טביעת אצבע.
אולם חלק מהאברכים טענו שזה בזיון לאברך לחתום כך ובפרט לראש הכולל.
עם מי הצדק?
האם מקובל להניח שעוני נוכחות בכוללים?

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 10:19 am
על ידי עזריאל ברגר
זה באמת ביזיון עצום שצריכים שעוני נוכחות.
אבל מה אפשר לעשות שבאמת צריך???

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 10:28 am
על ידי דרומי
איני מבין את הבזיון לא לכאן ולא לכאן.

ברור שאברך כולל הוא בשר ודם, וברור גם - והוא העיקר - שיש לו גם אשה וילדים שיהיו בריאים, הדורשים את שלהם וכו',

וברור באופן טבעי שכאשר יש שעון נוכחות יכול האברך יותר בקלות להתחמק ממטלות שונות שמטילה עליו נוות ביתו בטענה נכונה כי הוא ממהר לכולל...

ואין כאן ממה להיעלב.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 11:10 am
על ידי אוצר החכמה
מה ההבדל בין שעון נכחות למחברת. שניהם בעייתיים ואולי יש מקומות שצריכים את שניהם. אבל סו"ד מה ההבדל?

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 12:27 pm
על ידי אוהב אוצר
ראשית, זה לא באחד מהכוללים, זה כבר קיים בהרבה כוללים.
שנית, אני מבין את מה שמציק, זה פשוט ממש מראה דמיון למקום עבודה [ועוד שלא נותנים בהם אמון כמו פעם שהיה המושג במקום העבודה - 'להעביר כרטיס'] ולכן זה יותר בזיון מאשר שבמחברת, שזה יותר מכובד לאברכים אשר החליטו להשקיע את ראשם ורובם בלימוד התורה מאשר לעבוד ואשריהם, ולכן יש לכבדם רק בעצם היותם יושבים בבית ה' ולא לדמותם לשאר 'הם עמלים'...

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 12:54 pm
על ידי תוכן
מחקתי, כי דברתי שלא לענין.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 12:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
השעון, ובפרט עם טביעת אצבע, מראה שלא מאמינים להצהרה של האנשים.
וזה עצוב ומבזה, אבל כורח המציאות.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 1:06 pm
על ידי עובדיה חן
בכללי נראה לי ביזיון ומשפיל, אבל יש אולי מקום לדון[ אם יש כזה בכלל כולל ]באופן שהתשלום לא לפי יום או חודש אלא לפי שעה אולי יש מקום בזה אבל ברגיל זה דוחה.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 2:12 pm
על ידי אוהב אוצר
תוכן כתב:צריך להסתכל מה קורה בשעה אחד ובשעה שבע. אם ברגע שמסיים הכולל, האברכים בורחים, ובשעה אחד ודקה או שבע ודקה הרוב המוחלט כבר יצאו, אז כנראה שאברכים יקרים אלו מקפידים על כל דקה, וצריך לבדוק שגם בשעות שהכולל מתחיל הם יקפידו על כל דקה. אבל אם גם אחרי שהכולל מסתיים, אברכים אלו ממשיכים להגות בתורה הקדושה ומתרפקות על כל מילה מילה, אז בכה"ג כנראה שאם לא מגיעים בזמן טעם יש בדבר, ויש לדונם לכף זכות ולוותר על שעון נוכחות.

ובאמת, שעה אחד זה לא באמת מדד, כי יש אברכים רבים שצריכים להוציא את הילדים מהגן והבית ספר, אבל אם בשעה שבע, כשהאשה כבר בבית, הבהמ"ד מתרוקן בבת אחת בשעה שבע, אז כנראה שאברכים אלו ממש מבינים את המשמעות של כל דקה ודקה, וכך יש להקפיד גם בכניסתם.

רוב האברכים צריכים להיות גם בכולל ערב, שיעורים וכד' או עזרה בבית או להספיק לעשות משהו שהם לא יכולים בעקבות שרוב שעות היום הם בכולל, אז בבקשה, יש הרבה מקום להבין אותם גם אם ב7 הם כבר בחוץ.
שוב, שמירת סדרים נצרכת - אבל בצורה מכובדת.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 2:15 pm
על ידי החושב
אוהב אוצר כתב: ולכן זה יותר בזיון מאשר שבמחברת, שזה יותר מכובד לאברכים אשר החליטו להשקיע את ראשם ורובם בלימוד התורה מאשר לעבוד ואשריהם, ולכן יש לכבדם רק בעצם היותם יושבים בבית ה' ולא לדמותם לשאר 'הם עמלים'...

האומנם כולם החליטו? האומנם כולם שקועים 'ראשם ורובם'?
אולי יש גם אחוז מסוים שהסביבה קצת עזרה להם להחליט? אז אולי צריך גם קצת לעזור להמשיך?
אני מסכים שזה ביזיון. אבל אם יש כולל שחבריו מתחילים להתקבץ לקראת שעה 10 (ולאחרונה ראיתי כולל חדש שרשמת מתחיל את הסדר ב10), אז אולי הם אלו שמזבים את עצמם ואין להם להלין על הנהלת הכולל.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 2:33 pm
על ידי אוהב אוצר
ידידי היקר, זו סוגיא ארוכה מארץ מידה ואוכל לכתוב ולדבר עליה רבות.
גם לי יש מה להעיר על כל הנושא בכללותו ויש הרבה בדבריך אולם ההכרח לא יגונה.
ודי לאברך שמכל סיבה נמצא בכולל מהבוקר [10 זה גם בוקר] ונמצא שם עד 7 ומקבל 2000 ש"ח - יש במה להעריך אותו לעומת מי שלא נמצא כלל בכולל.
גילוי נאות: אני בשעות הבוקר לא לומד בכולל ועוסק לפרנסתי - (ואע"פ שדיבתי לא מזמן עם אחד מהמוצי"ם המפורסמים בדורנו שאמר לי שיש לי 'דין אברך'...)

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 3:17 pm
על ידי יתן חן
כמדומני שהתפרסם כנגד זה בשעתו תגובה חריפה ממרן הגראי"ל, וכן על קיזוזי תשלום לאברכים.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 3:27 pm
על ידי פרנקל תאומים
מה הפירוש? בכולל קובנא החתימו שעון נוכחות ע"י טביעת אצבע? לא. בכולל קדשים בראדין החתימו שעון נוכחות ע"י טביעת אצבע? לא. אז זו כבר לא הדרך המסורה לנו מדור דור.
ומי בכלל צריך שעון נוכחות, הלא כולם מגיעים בזמן, ואם כבר מאן דהוא מאחר בכמה דקות או אפי' מחסר 'סדר' זה רק ב'אונס גמור'.



נ"ב:
בספר 'רבי יעקב' (כמדומני) מביא את מה שהעיד הגר"י קמנצקי זי"ע על 'כולל סלובודקא' שהוא נמנה על אברכיו, שבזמנו, עם היווסדות ה'כולל', נמנו עליו כעשרה אברכים בדיוק. הם היו מתפללים במקום גם את תפילת מנחה, בהרכב של אברכי הכולל בלבד, ומעולם לא אירע שלא היה מניין...

נ"ב 2:
לענ"ד, אם כבר יש איזה טענה אמיתית כנגד עשיית שעון נוכחות וכדו', היא העובדה שבכוללים לא מקבלים "משכורת", לא 'שכר מינימום' וגם לא מחצית משכר מינימום. מקבלים 'מלגות' הנועדות לתת סיוע אלמנטרי לקיומם הבסיסי של האברכים, וסכומן נע בדר"כ בין 1500 ל2000 ש"ח, לפעמים ע"י מבחנים ואמירת/כתיבת "חבורות" אפשר לקבל עוד כמה גרושים נוספים. אמנם "הפקרות" בעניין ה'שמירת סדרים' היא בלתי מתקבלת על הדעת ולא ע"מ כן התורמים מחזיקים את ה'כולל'. אבל מאידך, לדקדק עם האברכים על השעות כמו במקום עבודה, בתמורה ל1700 ש"ח העלובים שהם מקבלים ולעיתים נצרכים עבורם לחיי נפש, ולחתוך באגרסיביות גם בבשר החי של הגרושים האלו... נו נו..

צריך למצוא את שביל הזהב שבין הפקרות ובין דקדקנות. או לחליפין (אפשרות מועדפת)- צריך לתת לאברכים מלגות חודשיות בסכומים כאלה שיהיה צדק לדרוש מהם תמורתן שמירה דקדקנית של הסדרים...

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 7:54 pm
על ידי יאיר
פרנקל תאומים כתב:מה הפירוש? בכולל קובנא החתימו שעון נוכחות ע"י טביעת אצבע? לא. בכולל קדשים בראדין החתימו שעון נוכחות ע"י טביעת אצבע? לא. אז זו כבר לא הדרך המסורה לנו מדור דור.
ומי בכלל צריך שעון נוכחות, הלא כולם מגיעים בזמן, ואם כבר מאן דהוא מאחר בכמה דקות או אפי' מחסר 'סדר' זה רק ב'אונס גמור'.

גם לא היו שם תאורה ומזגנים (ועוד כמה דברים) אז...

כולם מגיעים בזמן?? הלואי!

רק ב'אונס גמור'...הלואי!

בהתחלה הייתי בטוח שאתה ציני...

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 8:40 pm
על ידי פרנקל תאומים
יאיר כתב:
פרנקל תאומים כתב:מה הפירוש? בכולל קובנא החתימו שעון נוכחות ע"י טביעת אצבע? לא. בכולל קדשים בראדין החתימו שעון נוכחות ע"י טביעת אצבע? לא. אז זו כבר לא הדרך המסורה לנו מדור דור.
ומי בכלל צריך שעון נוכחות, הלא כולם מגיעים בזמן, ואם כבר מאן דהוא מאחר בכמה דקות או אפי' מחסר 'סדר' זה רק ב'אונס גמור'.

גם לא היו שם תאורה ומזגנים (ועוד כמה דברים) אז...

כולם מגיעים בזמן?? הלואי!

רק ב'אונס גמור'...הלואי!

בהתחלה הייתי בטוח שאתה ציני...

אוי אתה חמוד.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ו' מאי 04, 2018 9:44 am
על ידי ברוז
אגב,
כעת הוסיפו בנדרים פלוס מערכת שמירת סדרים.
לידיעת ראשי הכוללים.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ו' מאי 04, 2018 11:21 am
על ידי חיימשה
מעל''ע באותו ענין.

כמי שכבר שנים רבות מחוץ לכולל, אני תמה, בראש חודש לדוגמא, רואים ציבור גדול של אברכים חוטפים את התפלה או בורחים באמצע מוסף כדי להספיק להגיע בזמן לכולל.
התוצאה הבלתי נמנעת היא, שראש חודש, תחת שיהיה יו"ט כרצונה של תורתנו הק', ולהלל את הבורט בשיר והודאה, זה כמו איזה חטוטרת מיותרת שצריך לדחוף בתפילה עוד יחידות חובה ע'''ח ארוחת הבוקר!
האם לא מן הראוי היה לאחר את זמן התחלת הסדר בראש חודש לפחות בחצי שעה?

האם שני רשויות יש כאן? כולל זה מעביד קשוח שלא יודע שאצל היהודים היום מתפללים כפול זמן? האברך אמור לנדד שינה מעיניו ולהשכים להתפלל שחרית כותיקין אם רצונו להתפלל כראוי?
אולי גם בראש השנה יהיה כולל ב9.30?
לא מי שציוונו על הלימוד ציוונו על התפלה?

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ו' מאי 04, 2018 12:38 pm
על ידי עובדיה חן
חיימשה כתב:מעל''ע באותו ענין.

כמי שכבר שנים רבות מחוץ לכולל, אני תמה, בראש חודש לדוגמא, רואים ציבור גדול של אברכים חוטפים את התפלה או בורחים באמצע מוסף כדי להספיק להגיע בזמן לכולל.
התוצאה הבלתי נמנעת היא, שראש חודש, תחת שיהיה יו"ט כרצונה של תורתנו הק', ולהלל את הבורט בשיר והודאה, זה כמו איזה חטוטרת מיותרת שצריך לדחוף בתפילה עוד יחידות חובה ע'''ח ארוחת הבוקר!
האם לא מן הראוי היה לאחר את זמן התחלת הסדר בראש חודש לפחות בחצי שעה?

האם שני רשויות יש כאן? כולל זה מעביד קשוח שלא יודע שאצל היהודים היום מתפללים כפול זמן? האברך אמור לנדד שינה מעיניו ולהשכים להתפלל שחרית כותיקין אם רצונו להתפלל כראוי?
אולי גם בראש השנה יהיה כולל ב9.30?
לא מי שציוונו על הלימוד ציוונו על התפלה?

אני שמעתי על איזה פסק של הרב אליישיב שמותר לקצר בתפילה כדי לא להפסיד ממון,אבל צודק שראשי הכוללים חייבים להתחשב.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ו' מאי 04, 2018 1:06 pm
על ידי חיימשה
לשם ההמחשה, ננסח את הפסק של הרב אלישיב כפי שהוא אמור להופיע בפסקי תשובות כמשל.
עכשיו שאין יד ישראל תקיפה בעווה''ר, ובעל הבית דוחק ונוגש והפועל טפלי תלויי ביה וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו, יש להתיר לפועלי הדחק אשר בכוללים יוציאו לחמם בדוחק, לצאת תיכף אחר קריאת התורה.
וישלימו תפלת מוסף יחד מנחה קצרה של ר''ח...

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ו' מאי 04, 2018 1:11 pm
על ידי עובדיה חן
חיימשה כתב:לשם ההמחשה, ננסח את הפסק של הרב אלישיב כפי שהוא אמור להופיע בפסקי תשובות כמשל.
עכשיו שאין יד ישראל תקיפה בעווה''ר, ובעל הבית דוחק ונוגש והפועל טפלי תלויי ביה וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו, יש להתיר לפועלי הדחק אשר בכוללים יוציאו לחמם בדוחק, לצאת תיכף אחר קריאת התורה.
וישלימו תפלת מוסף יחד מנחה קצרה של ר''ח...

הלכת רחוק.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ו' מאי 04, 2018 2:58 pm
על ידי בברכה המשולשת
חיימשה כתב:מעל''ע באותו ענין.

כמי שכבר שנים רבות מחוץ לכולל, אני תמה, בראש חודש לדוגמא, רואים ציבור גדול של אברכים חוטפים את התפלה או בורחים באמצע מוסף כדי להספיק להגיע בזמן לכולל.
התוצאה הבלתי נמנעת היא, שראש חודש, תחת שיהיה יו"ט כרצונה של תורתנו הק', ולהלל את הבורט בשיר והודאה, זה כמו איזה חטוטרת מיותרת שצריך לדחוף בתפילה עוד יחידות חובה ע'''ח ארוחת הבוקר!
האם לא מן הראוי היה לאחר את זמן התחלת הסדר בראש חודש לפחות בחצי שעה?

האם שני רשויות יש כאן? כולל זה מעביד קשוח שלא יודע שאצל היהודים היום מתפללים כפול זמן? האברך אמור לנדד שינה מעיניו ולהשכים להתפלל שחרית כותיקין אם רצונו להתפלל כראוי?
אולי גם בראש השנה יהיה כולל ב9.30?
לא מי שציוונו על הלימוד ציוונו על התפלה?


לא הבנתי. וכי תפילת ותיקין היא סוג של עונש?
הרי זה עיקר הדין לכתחילה.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ו' מאי 04, 2018 3:31 pm
על ידי חיימשה
מי שמתפלל כותיקין בכלל שזה הדין לכתחילה אין לו כל בעיה בראש חדש... ומי שאינו נוהג כך ביום יום, בגלל שזה קשה מאד לביצוע בתנאי החיים שלנו כאן שהיום מסתיים הרבה אחר חצות הלילה, אזי אילוץ לקום כותיקין הוא בהחלט סוג של עונש, ואפילו בבחינת אין רוב הציבור יכול לעמוד בו. פוק חזי.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ו' מאי 04, 2018 3:36 pm
על ידי חיימשה
עובדיה חן כתב:
חיימשה כתב:לשם ההמחשה, ננסח את הפסק של הרב אלישיב כפי שהוא אמור להופיע בפסקי תשובות כמשל.
עכשיו שאין יד ישראל תקיפה בעווה''ר, ובעל הבית דוחק ונוגש והפועל טפלי תלויי ביה וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו, יש להתיר לפועלי הדחק אשר בכוללים יוציאו לחמם בדוחק, לצאת תיכף אחר קריאת התורה.
וישלימו תפלת מוסף יחד מנחה קצרה של ר''ח...

הלכת רחוק.

אכן הקצנתי כדי להמחיש עד כמה תמוה הדבר שאנשים שמוסרים את חיי העוהז כדי להיות דבוקים ועמלים בתורה, אמורים לקצר את תפלת ר''ח, שזה היפוך הגמור של מטרת חייהם, כדי שלא יענשו ע"י מי ששם לו מטרה לגדל אברכים כאלו.
האין בכך פרדוקס של ממש?

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ש' מאי 05, 2018 9:20 pm
על ידי דרומי
אפשר להבין את הנטיה לשמור על שעה מסויימת בכל מצב, כי אין לדבר סוף וכו'. ומה שכן, אפשר אולי להתגמש יותר במקומות שקונסים על איחור וכו', אבל לשנות באופן רשמי את השעה זה עלול להיות פירצה.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 12:18 am
על ידי חיימשה
לענ'' ד להיפך. ההתעלמות גורמת פירצה כפולה.
א. פירצה בתפלה, פוק חזי...
ב. הרבה מאחרים, וכמש'' כ א"א לקונסם, וזו פירצה, משא"כ כשהזמן שונה לכתחילה.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 10:43 am
על ידי עזריאל ברגר
להבדיל בין הקודש לקודש הקדשים,
בצה"ל יש זמנים לתפילה, ובר"ח וכיו"ב נותנים זמן ארוך יותר.

בכולל שבו למדתי - צמח צדק שבירושלים העתיקה - יש "סדר חסידות" לפני תפילת שחרית, ומתפללים בכולל עצמו (ואח"כ אוכלים כריכים שמביאים מהבית וכדו'), ואז אין בעיות כאלו...

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 11:08 am
על ידי אש משמים
עזריאל ברגר כתב:להבדיל בין הקודש לקודש הקדשים,
בצה"ל יש זמנים לתפילה, ובר"ח וכיו"ב נותנים זמן ארוך יותר.

זה צורם לי מאוד.
אני יודע שלא כאן המקום ושצה"ל שומר על לומדי התורה וכו' וכו'

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 11:09 am
על ידי אוצר החכמה
באמת למה הרב עזריאל ברגר סבור שצה"ל הוא קודש?

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 11:23 am
על ידי דרומי
אולי כי משרתים שם אנשים השייכים לישראל עם קדוש, והם רואים את תפקידם להגן בגופם על ארץ הקודש ועיר הקודש (כמדומה שהרב ברגר ממקום מגוריו יותר רואה זאת בעיניים).

אבל באמת מטופש להיצמד לענינים צדדיים שאין להם כל קשר עם הדיון הרציני שהתפתח באשכול זה.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 11:30 am
על ידי עזריאל ברגר
אוצר החכמה כתב:באמת למה הרב עזריאל ברגר סבור שצה"ל הוא קודש?

לא ברצינות: מי אמר שאני סבור שהוא קודש? אולי הכוללים הם הקודש?
כי סוף סוף מדובר בעמך ישראל גוי קדוש, ואינני יכול לכתוב סתם "להבדיל", שמשמעו בד"כ "להבדיל בין ישראל לעמים".
אבל ע"פ מאי דנקטינן שאברכי הכוללים הם כמו "שבט לוי" - אז אפשר להגיד להבדיל בין הקודש לקודש הקדשים, וכמבואר במפרשי נוסח התפילה לגבי "הבדלת וקדשת את עמך ישראל בקדושתך" שנאמר בע"ה בעוד שבועיים.


מלבד מה שלדעתי יש חיוב גמור להתגייס לצבא - למי שע"פ תורה מחויב ב"שמירת העיר" וכיו"ב.
וכבר אמרתי בכמה הזדמנויות, שהסיבה שהתעקשתי להתגייס ולא לעשות פטור (למרות שזה לא היה קשה אם הייתי רוצה) היא משום שלא מצאתי תשובה לשאלה "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי".

אבל זה כבר חריגה גדולה מנושא האשכול.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 11:40 am
על ידי אוצר החכמה
הבהרת שכוונתך שהאנשים הנמצאים שם ומתפללים הם קודש.

(כי גם מי שחושב שמי שאינו לומד צריך להתגייס לצבא אין סיבה שיחשוב שצה"ל הוא קודש. כמו שמבואר שמי שאינו לומד ראוי ומצווה שיעסוק באומנות וביישוב העולם אבל סנדלרות ואפילו בית חולים שהוא מצווה לרפאות אינם קודש. )

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 11:51 am
על ידי אש משמים
עזריאל ברגר כתב:
מלבד מה שלדעתי יש חיוב גמור להתגייס לצבא - למי שע"פ תורה מחויב ב"שמירת העיר" וכיו"ב.
וכבר אמרתי בכמה הזדמנויות, שהסיבה שהתעקשתי להתגייס ולא לעשות פטור (למרות שזה לא היה קשה אם הייתי רוצה) היא משום שלא מצאתי תשובה לשאלה "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי".

אבל זה כבר חריגה גדולה מנושא האשכול.

דעתך מאוד יפה וחשובה, אבל דעת כל גדול"י (וכל מי שמעט תבונה בראשו) שאין לשום אדם החרד לדבר ה' ללכת למקום שנעשים בו החטאים הגדולים ביותר וכל הלך רוחו הוא תועבה אחת גדולה, חוץ מחילולי שבת, כשרות ועוד ועוד שנעשים ע"פ אנשים שלא קראו ואינם יודעים תורה מה היא.
בגלל שאלה אחת לא ברורה יצאה לך מסקנה לזרוק לבאר שחת את כל יהדותך ??
באמת דברים תמוהים מאוד אך אין כאן מקומם..

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 12:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
אש משמים כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מלבד מה שלדעתי יש חיוב גמור להתגייס לצבא - למי שע"פ תורה מחויב ב"שמירת העיר" וכיו"ב.
וכבר אמרתי בכמה הזדמנויות, שהסיבה שהתעקשתי להתגייס ולא לעשות פטור (למרות שזה לא היה קשה אם הייתי רוצה) היא משום שלא מצאתי תשובה לשאלה "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי".

אבל זה כבר חריגה גדולה מנושא האשכול.

דעתך מאוד יפה וחשובה, אבל דעת כל גדול"י (וכל מי שמעט תבונה בראשו) שאין לשום אדם החרד לדבר ה' ללכת למקום שנעשים בו החטאים הגדולים ביותר וכל הלך רוחו הוא תועבה אחת גדולה, חוץ מחילולי שבת, כשרות ועוד ועוד שנעשים ע"פ אנשים שלא קראו ואינם יודעים תורה מה היא.
בגלל שאלה אחת לא ברורה יצאה לך מסקנה לזרוק לבאר שחת את כל יהדותך ??
באמת דברים תמוהים מאוד אך אין כאן מקומם..

כל מי שחושב אחרת ממך - הוא לא גדול בישראל, ואין אף מעט תבונה בראשו, ואני הק' בתוכם. נו שוין... אני בחברה טובה...
חבל להמשיך את הדיון מהנקודה הזאת, כי כלום לא ייצא ממנו.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 12:57 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
עזריאל ברגר כתב:חבל להמשיך את הדיון מהנקודה הזאת, כי כלום לא ייצא ממנו.

אל תכניס מתחילה דיונים לא רלוונטיים ושלום על ישראל

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 1:20 pm
על ידי שים-שלום
אמנם יש לדון אם הורדה במלגה בעקבות איחורים וכדו' הינו מעשה נכון, מ"מ כיון שכך הוא ברוב המקומות, אני הקטן דווקא הייתי שמח 'להעביר כרטיס' ולהיות רגוע שחלילה לא קבלתי שכר שאינו מגיע לי, מאשר לסכם כל זאת במחברת, שמעבר לטרחה, אפשר לטעות בנקל.
אמנם אצלנו העדיפו להשאר עם המחברות כדי שלא לגרום לאברכים להרגיש כאילו הם באים לעבודה וח"ו יפגע לימוד התורה לשמה בעיניהם.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 1:48 pm
על ידי פרנקל תאומים
עזריאל ברגר כתב:
מלבד מה שלדעתי יש חיוב גמור להתגייס לצבא - למי שע"פ תורה מחויב ב"שמירת העיר" וכיו"ב.
וכבר אמרתי בכמה הזדמנויות, שהסיבה שהתעקשתי להתגייס ולא לעשות פטור (למרות שזה לא היה קשה אם הייתי רוצה) היא משום שלא מצאתי תשובה לשאלה "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי".

אבל זה כבר חריגה גדולה מנושא האשכול.

אני ממש משתומם מדבריך. הלא כב' חסיד חב"ד. אמור לי: האם הרבי מחב"ד הורה לאלו מחסידיו המחוייבים כדבריך בשמירת העיר להתגייס לצה"ל (ועוד ליחידות קרביות)? אינני מתכווין להוראה או היתר להתגייס לצורך קבלת "היתר עבודה" מהמדינה (לא להיחשב עריק), או ע"מ שלא לסכן את הסדר 'תורתו אומנותו' של עולם הישיבות ע"י קבלת פטור שלא כחוק. אני מתכווין: האם הרבי מחב"ד הורה להתגייס 'לכתחילה' והאם הוא סבר שזהו חיוב גמור?

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 2:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
פרנקל תאומים כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מלבד מה שלדעתי יש חיוב גמור להתגייס לצבא - למי שע"פ תורה מחויב ב"שמירת העיר" וכיו"ב.
וכבר אמרתי בכמה הזדמנויות, שהסיבה שהתעקשתי להתגייס ולא לעשות פטור (למרות שזה לא היה קשה אם הייתי רוצה) היא משום שלא מצאתי תשובה לשאלה "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי".

אבל זה כבר חריגה גדולה מנושא האשכול.

אני ממש משתומם מדבריך. הלא כב' חסיד חב"ד. אמור לי: האם הרבי מחב"ד הורה לאלו מחסידיו המחוייבים כדבריך בשמירת העיר להתגייס לצה"ל (ועוד ליחידות קרביות)? אינני מתכווין להוראה או היתר להתגייס לצורך קבלת "היתר עבודה" מהמדינה (לא להיחשב עריק), או ע"מ שלא לסכן את הסדר 'תורתו אומנותו' של עולם הישיבות ע"י קבלת פטור שלא כחוק. אני מתכווין: האם הרבי מחב"ד הורה להתגייס 'לכתחילה' והאם הוא סבר שזהו חיוב גמור?

עד כמה שידוע לי: כן.
והוא התבטא בלשון הנ"ל של "מאי חזית" וכו'.
(אבא שלי ורוב בני דורו הלכו לצבא בלי התחכמויות)

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 2:48 pm
על ידי פרנקל תאומים
עזריאל ברגר כתב:
פרנקל תאומים כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מלבד מה שלדעתי יש חיוב גמור להתגייס לצבא - למי שע"פ תורה מחויב ב"שמירת העיר" וכיו"ב.
וכבר אמרתי בכמה הזדמנויות, שהסיבה שהתעקשתי להתגייס ולא לעשות פטור (למרות שזה לא היה קשה אם הייתי רוצה) היא משום שלא מצאתי תשובה לשאלה "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי".

אבל זה כבר חריגה גדולה מנושא האשכול.

אני ממש משתומם מדבריך. הלא כב' חסיד חב"ד. אמור לי: האם הרבי מחב"ד הורה לאלו מחסידיו המחוייבים כדבריך בשמירת העיר להתגייס לצה"ל (ועוד ליחידות קרביות)? אינני מתכווין להוראה או היתר להתגייס לצורך קבלת "היתר עבודה" מהמדינה (לא להיחשב עריק), או ע"מ שלא לסכן את הסדר 'תורתו אומנותו' של עולם הישיבות ע"י קבלת פטור שלא כחוק. אני מתכווין: האם הרבי מחב"ד הורה להתגייס 'לכתחילה' והאם הוא סבר שזהו חיוב גמור?

עד כמה שידוע לי: כן.
והוא התבטא בלשון הנ"ל של "מאי חזית" וכו'.
(אבא שלי ורוב בני דורו הלכו לצבא בלי התחכמויות)

עזוב רגע את העבר הרחוק יותר. האם בשנות המ' מרביתם הגדול של חסידי חב"ד התגייסו לשירות קרבי בצה"ל עפ"י הוראתו?

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: א' מאי 06, 2018 6:20 pm
על ידי עזריאל ברגר
פרנקל תאומים כתב:עזוב רגע את העבר הרחוק יותר. האם בשנות המ' מרביתם הגדול של חסידי חב"ד התגייסו לשירות קרבי בצה"ל עפ"י הוראתו?

אם זה חשוב לך באמת - תפתח אשכול, כי בל"נ לא אגיב כאן יותר בעניני הגיוס והמסתעף.

Re: שעון נוכחות בכוללים

פורסם: ב' מאי 07, 2018 6:04 pm
על ידי בברכה המשולשת
נתבקשתי להכניס:

בלומדי בזמנו, לפני 18 שנים, בכולל אחר הצהריים, באמת כולל מצויין, המון שטייגן, בהתחלה היה דיווח שעות, ואח"כ הכניסו כרטיס מגנטי,
ולמעשה התשלום שם היה גבוה מאד, וברור שהיה זכותם לכך
אבל אני הקטן לא הייתי יכול לסבול בהרגשה דבר כזה לגבי לימוד תורה, כאילו יש כאן עבודה ומשכורת, והסכימו לי ראשי הכולל באופן פרטי שאדווח בעל פה או בכתיבה ובלי כרטיס כנראה מפני שאחרים לא בקשו, ולא היה אכפת להם כלל, ואולי אפילו שמחו באמצעי זה שמקל על הדיווח, ולכן לא היה אכפת לראשי הכולל לאשר לי פרטנית].

אני כותב זאת שאולי עוד מישהו ישוב על כך, שאם קשה לו יתכן שיוכל לקבל מראשי הכולל היתר פרטני.

עכ"פ זה ענין של "הרגשה", והיו שם בכולל ת"ח אברכים רציניים ונראה שלא ראו בכך איזו בעיה

עמיחי כנרתי