עמוד 2 מתוך 3

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 3:03 am
על ידי דמשק
אוצר החכמה כתב:אבל לגבי איסור לפני עיוור אפשר לדמות ולומר שמבחינה הלכתית בחשבון המכשול אפשר לומר שאם תחסוך מאדם הרבה מכשולות מותר להכשיל הכשלה אחת. כמו שבפירוש פשט הפסוק (בלי להכנס לשאלה אם האיסור כולל גם את זה) מסתמא מותר לגרום לעיוור ליפול לבור אם כוונתו שעל ידי זה ילמד ללכת יותר בזהירות וינצל ממכשולות יותר גדולים. כמובן שאפשר לחלק ולטעון נגד זה אבל אני חושב שיש מקום להסביר כך.

כעי"ז בתשובות והנהגות ח"א שנ"ח

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 3:40 am
על ידי קו ירוק
כאן הענין הרבה יותר מחודש, שהרי כלל לא בבטוח שההורים יתקרבו מחמת הנהגתו איתם.
ובהקשר להוראתו של הרב שך, מאן יימר שיחטאו בחדרם, ואולי ידונו על עניני האמונה שבהם דנים בימי העיון, ואולי בכה"ג קל יותר?

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 5:32 am
על ידי קראקובער
עושה חדשות כתב:ודאי שיש חילוק טובא בין עשין ללאוין, ובודאי שהמגיעים לסמינר אינם בכלל המקרה הזה בהכרח.
אבל תקרא שוב את אשר כתב רסג"נ עמש"כ רשעה"כ,
ובהקשר לכך ביקשתי ממנו התייחסות מפורשת עקרונית על הערך האבסולוטי של מצות תפילין אצל יהודי שאינו מאמין בציווי ובמי שציווה.
והרב דרומי יצטרך להוכיח שדברי הרמב"ם מתאימים גם בכה"ג, ולענ"ד אין כל הכרח ואין בזה טעם.

לפי דבריך לא רק שאין מצווה להניח תפילין בכה"ג איסורא נמי איכא שמכשילו בברכה לבטלה ועל לאו של לא תשא הוא כן בפרשה וזה ממש לא מסתבר.

אוצר החכמה כתב:אני הייתי אומר שהגרח"ג (לא הכרתי אותו אבל אני חושב ששיקוליו היו הלכתיים) דימה את זה לחלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה. וודאי שאי אפשר להוציא מזה מסקנה שמותר לחלל שבת כדי לקרב מישהו, אבל לגבי איסור לפני עיוור אפשר לדמות ולומר שמבחינה הלכתית בחשבון המכשול אפשר לומר שאם תחסוך מאדם הרבה מכשולות מותר להכשיל הכשלה אחת. כמו שבפירוש פשט הפסוק (בלי להכנס לשאלה אם האיסור כולל גם את זה) מסתמא מותר לגרום לעיוור ליפול לבור אם כוונתו שעל ידי זה ילמד ללכת יותר בזהירות וינצל ממכשולות יותר גדולים. כמובן שאפשר לחלק ולטעון נגד זה אבל אני חושב שיש מקום להסביר כך.

כמה פשוט ונכון.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 8:29 am
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

"בהנחה שעשה אותה". על ההנחה הזו נסוב הדיון. מעולם לא דיברו כאן על קיום מצוות של רשעים חוטאים ופושעים, אלא של כופרים. וע"ז נטען שאין שום משמעות למצוה (שבאדל"מ דוג' מצה או תפילין) בלי אלוקים. מה יש להתווכח על דברים כ"כ פשוטים? מי הזכיר כאן שאלה מה הוא עשה לפני כן או אחרי כן?

ואגב, זה לא תלוי בהצהרה כפי שנקטת, אלא תלוי באמת, אם הוא מאמין לחיי, ואם לאו לא יעזור כלום. אין שום טעם בקריאת שמע של מי שחושב שה' לא ציוה מעולם דבר. וזה פשוט וברור גם למ"ד מצוות אי"צ כוונה. ובעצמך הבאת את הראיה, שהרי באכילת מצה ל"ב כוונה 'הואיל ונהנה', אבל המודעות לחיוב ולקיום היא בסיס קריטי.

(ואם חשוב לך להגן על מבצע תפילין, הרי בלא"ה הערת שזאת לא המציאות, וקיבלתי דבריך. גם י"ל דמ"מ קדושת התפילין תעורר את המניח לשוב אל עמו ואל אלוקיו, ואפי' שכריכתם על בשרו היתה מעשה קוף בעלמא).


יש על זה תשובה באגר"מ, לגבי ברכה של כופר (ביחס לכיבוד ראבייס שעשיית קידוש)
ויעויין מקראי קדש (לרה"ג משה הררי שליט"א), הלכות פורים, בנספח לגבי צירוף בכה"ג למניין והמסתעף.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 8:40 am
על ידי יקים
עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

"בהנחה שעשה אותה". על ההנחה הזו נסוב הדיון. מעולם לא דיברו כאן על קיום מצוות של רשעים חוטאים ופושעים, אלא של כופרים. וע"ז נטען שאין שום משמעות למצוה (שבאדל"מ דוג' מצה או תפילין) בלי אלוקים. מה יש להתווכח על דברים כ"כ פשוטים? מי הזכיר כאן שאלה מה הוא עשה לפני כן או אחרי כן?

ואגב, זה לא תלוי בהצהרה כפי שנקטת, אלא תלוי באמת, אם הוא מאמין לחיי, ואם לאו לא יעזור כלום. אין שום טעם בקריאת שמע של מי שחושב שה' לא ציוה מעולם דבר. וזה פשוט וברור גם למ"ד מצוות אי"צ כוונה. ובעצמך הבאת את הראיה, שהרי באכילת מצה ל"ב כוונה 'הואיל ונהנה', אבל המודעות לחיוב ולקיום היא בסיס קריטי.

(ואם חשוב לך להגן על מבצע תפילין, הרי בלא"ה הערת שזאת לא המציאות, וקיבלתי דבריך. גם י"ל דמ"מ קדושת התפילין תעורר את המניח לשוב אל עמו ואל אלוקיו, ואפי' שכריכתם על בשרו היתה מעשה קוף בעלמא).

אם תעסוק קצת עם אנשים אלו, תגלה כמה הם מבולבלים, ואין להם שום בעיה גם להאמין שהעולם נברא מעצמו ושהאדם מגיע מקוף וכו', ולהאמין במקביל שיש אלוקים, ושיש ייחודיות בעם סגולה. הם פשוט לא טורחים לחשוב איך הסתירה מסתדרת. ואני אומר זאת מהנסיון.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 10:05 am
על ידי דרומי
הדברים נכונים. אחד הדברים המפתיעים, שכמדומה הוא ממאפייני תקופתנו והולך ומחריף, הוא הבלבול העצום שקיים במוחם של אנשים מן השוק, לא שמים לב לכך שדברים ומעשים סותרים זה את זה ואין להם בעיה עם זה.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 10:20 am
על ידי אוצר החכמה
אתה חושב שפעם זה לא היה כך? מנין?

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 10:24 am
על ידי דרומי
אני חושב שפעם זה היה פחות. יתכן ואני טועה.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 11:31 am
על ידי קראקובער
יקים כתב:אם תעסוק קצת עם אנשים אלו, תגלה כמה הם מבולבלים, ואין להם שום בעיה גם להאמין שהעולם נברא מעצמו ושהאדם מגיע מקוף וכו', ולהאמין במקביל שיש אלוקים, ושיש ייחודיות בעם סגולה. הם פשוט לא טורחים לחשוב איך הסתירה מסתדרת. ואני אומר זאת מהנסיון.

זה נכון לאנשים עם רקע מסורתי כל דהו/מצביעי ליכוד גם אם מגדירים עצמם חילונים (הם בדרך אלו שמסכימים להניח תפילין בדוכנים) לצערינו רוב בוגרי אוניברסיטאות/אנשי תל אביב לא מרגישים שום מחוייבות למצוות כלל וכלל ולא רואים בעם ישראל עם סגולה (לפעמים אפילו ההיפך) ובפרט בזמנינו (לדוגמא,אביו של הרב שטיינזלץ היה קומוניסט אבל היה חשוב לו שבנו ילמד גמרא, איפה יש את זה היום?) שהם כבר כמה דורות מנותקים מיהדות.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 11:35 am
על ידי דרומי
מי אמר לך שהיו הרבה כמו אביו של הרב שטיינזלץ? אולי הוא היה יחיד בדורו?

ומי אמר לך שהיום אין כאלו? (קומניסטים אולי אין, אבל מי אמר לך שאין אנשים שמרגישים כופרים ובכל זאת ירצו שבניהם ילמדו גמרא?)

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 12:26 pm
על ידי קראקובער
מן הסתם יש בודדים אבל הרבה פחות מפעם, כלום אתה מכחיש שאדם שלמד בחיידר ופרק עול תורה אין זכרונות מבית אבא ורגש יותר חזק לדת?!

לאחרונה התפרסם סקר ש90%! מהיורדים מתחתנים עם בנות נכר דבר שלא היה עולה על הדעת לפני כמה דורות.

אם אתה מסתכל על זה כמו משהו מאטופיזי דע לך שאחוזים לא מבוטלים של גויים היום בספרד הם יהודים על פי הלכה בגלל האינקוויזיציה למרות שהם לא מודעים לכך האם עליהם גם תגיד שבתוך תוכם הם רוצים לקיים מצוות?!

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 12:32 pm
על ידי בברכה המשולשת
קראקובער כתב:
יקים כתב:אם תעסוק קצת עם אנשים אלו, תגלה כמה הם מבולבלים, ואין להם שום בעיה גם להאמין שהעולם נברא מעצמו ושהאדם מגיע מקוף וכו', ולהאמין במקביל שיש אלוקים, ושיש ייחודיות בעם סגולה. הם פשוט לא טורחים לחשוב איך הסתירה מסתדרת. ואני אומר זאת מהנסיון.

זה נכון לאנשים עם רקע מסורתי כל דהו/מצביעי ליכוד גם אם מגדירים עצמם חילונים (הם בדרך אלו שמסכימים להניח תפילין בדוכנים) לצערינו רוב בוגרי אוניברסיטאות/אנשי תל אביב לא מרגישים שום מחוייבות למצוות כלל וכלל ולא רואים בעם ישראל עם סגולה (לפעמים אפילו ההיפך) ובפרט בזמנינו (לדוגמא,אביו של הרב שטיינזלץ היה קומוניסט אבל היה חשוב לו שבנו ילמד גמרא, איפה יש את זה היום?) שהם כבר כמה דורות מנותקים מיהדות.


חלק גדול מבוגרי האוניברסיטאות הם גם מסורתיים.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 12:39 pm
על ידי סגי נהור
עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

להבנתי לא מבקשים את דעתו ו'הסכמתו' על המצוות, אלא השאלה היא אם הוא מבין את פשר המעשה (אף שהלשון "שהוא חייב באכילת מצה" משמע קצת לא כן. אבל להלן שם: אבל אם היה סבור שהוא חול או שאין זה מצה (ולא כתב: אבל אם היה סבור שאינו חייב במצה). ובשוע"ר כתב כן גם בצד החיוב: וכל זה כשהוא יודע שלילה זו פסח ושזו היא מצה. לא עיינתי ואולי דנים בדיוק הלשון בזה).

עושה חדשות כתב:ואגב, זה לא תלוי בהצהרה כפי שנקטת, אלא תלוי באמת, אם הוא מאמין לחיי, ואם לאו לא יעזור כלום. אין שום טעם בקריאת שמע של מי שחושב שה' לא ציוה מעולם דבר. וזה פשוט וברור גם למ"ד מצוות אי"צ כוונה. ובעצמך הבאת את הראיה, שהרי באכילת מצה ל"ב כוונה 'הואיל ונהנה', אבל המודעות לחיוב ולקיום היא בסיס קריטי.

לענ"ד דברים אלו אינם מכירים במורכבות של בני אדם. מה פירוש "תלוי באמת"? האם ה"אמת" היא מה שהוא מצהיר באוניברסיטה כדי למצוא חן בעיני חבריו, או מה שהוא צועק בשעה שהוא נתון בסכנת חיים? ומהי ה"אמת" - הזלזול שלו ביומיום או כובד הראש שלו בשעה שהוא אומר קדיש ליד קבר אביו? צריך קצת היכרות עם התחום כדי להבין את המציאות המורכבת בעניין.

וכיון שכך, אין שום קושי עם ההנחה שכבן לעם ישראל שעמדו רגליו על הר סיני ודאי שבפנימיותו מאמין הוא, שהרי ישראל הם מאמינים בני מאמינים. ומבואר זה היטב בארוכה בתניא פרקים יח-יט ושוב דברים נפלאים בפרק כט בסופו. וכבר העתקתי כאן בעבר דברי הרמב"ם באיגרת תימן: "וכבר הבטיחנו הבורא יתברך כאדם הנכנס ערב לחברו, ודי לנו בערבותו. והודיענו שכל מי שעמד על הר סיני, שהם מאמינים בנבואות משה רבנו בכל מה שבא על ידו, הם ובניהם ובני בניהם עד עולם. שכן אמר הקב"ה יתברך "הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם".

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' מאי 27, 2018 12:47 pm
על ידי סגי נהור
דמשק כתב:כעי"ז בתשובות והנהגות ח"א שנ"ח

http://olamot.net/shiur/%D7%94%D7%96%D7 ... 7%91%D7%AA

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ב' מאי 28, 2018 12:12 am
על ידי פרנקל תאומים
זמני כתב:
חבר פורום אוצר החכמה כתב:להבנתי היא תבוא פעם אחת לביקור של כמה דקות (מסתברא שכלל אינה מעוניינת לבוא) והאחים ישמרו על עיניהם.

אז נראה לי שלא הבין כבודו במה מדובר...

לא מדובר שהיא תבוא לגור אצלם בבית באופן קבוע ותפסיק לבלבל את המוח. מדובר שפעם אחת או מספר פעמים בודדות, ה'בן יקיר' רוצה להביא אותה לבית הוריו כדי לבחון את התגובה שלהם ואם הם כביכול מכבדים את "אורח חייו" ומקבלים אותו כפי שהוא (והיא..), וצריך להבליג ולאפשר לו, כמובן תוך צמצום נזקים מקסימאלי עם האחים שלו (מי מהאחים שאפשר לדאוג שלא יהיה בבית, שידאגו לכך. ומי שא"א, אזי לדבר איתו/איתם ולהסביר להם את המצב בצורה נבונה שתתן להם את היחס הנכון). המצב הזה הוא 'בדיעבד גדול', אבל מה לעשות שישנן משפחות טובות שנקלעות למצבים כאלו. ישמרנו אלוקים.

אגב, אם אתה מודאג משמירת העינים, אלו מעשים שבכל יום עם משפחות של בעלי תשובה, שהסבתא או הדודה מגיעות לבקר.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ב' מאי 28, 2018 12:49 am
על ידי זמני
לא מדובר שתגור אצלם אבל גם לא מדובר בביקור אחד של כמה דקות אלא בביקורים סדירים כמעט יוםיומיים כנהוג אצל אלו.
משהו בין מה שטענו שמדובר לבין מה שטענת שאני טוען. צדק צדק תרדוף.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ב' מאי 28, 2018 12:59 am
על ידי פרנקל תאומים
מהיכן לקחת שמדובר על "ביקורים סדירים כמעט יוםיומיים"??? בסרטון זה לא מופיע וגם לא משמע.
כבוד חכמים ינחלו.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ב' מאי 28, 2018 1:13 am
על ידי זמני
שוב. כל נער שיש לו אחת, נוהג להביאה לביתו לפחות פעם-פעמיים בשבוע והדברים ידועים למי שיודע. ואכמ"ל.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ב' מאי 28, 2018 1:21 am
על ידי פרנקל תאומים
זמני כתב:שוב. כל נער שיש לו אחת, נוהג להביאה לביתו לפחות פעם-פעמיים בשבוע והדברים ידועים למי שיודע. ואכמ"ל.

פש... מה אתה אומר? ואני שמעתי שהם נוהגים להביא אותה לפחות פעם פעמיים ביום בנוסף לשבתות וימים טובים.. והדברים ידועים למי שיודע וגם למי שלא יודע וגם למי שיודע שהוא לא יודע ואכמ"ל וד"ל ודו"ק...


ועל סמך התובנה הזאת החלטת כך נחרצות כדי לנסות לזלזל בכב' ובדעתו של גדול הדור שליט"א. על זה נאמר 'תאלמנה שפתי שקר הדוברות עתק על צדיק בגאווה ובוז'.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ב' מאי 28, 2018 1:28 am
על ידי זמני
אתה סטיריקן משהו! אם עיצבנתי אותך מחילה לא התכוונתי (ובטח שלא התכוונתי לזלזל חלילה בגדול הדור שליט"א)
כוס מים קרים לא תזיק. "תאלמנה שפתי שקר וכו' "

כל טוב וברוך תהיה.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ב' מאי 28, 2018 1:34 am
על ידי פרנקל תאומים
זמני כתב:אתה סטיריקן משהו! אם עיצבנתי אותך מחילה לא התכוונתי (ובטח שלא התכוונתי לזלזל חלילה בגדול הדור שליט"א)
כוס מים קרים לא תזיק. "תאלמנה שפתי שקר וכו' "

כל טוב וברוך תהיה.

מגיע בן אדם ועל סמך איזו שהיא סברא מצוצה מהאצבע בודה דברים מליבו על גדול הדור במטרה להציג את עמדתו באור שלילי.
איך אני אמור להגיב לזה?

אם ללצים הוא יליץ.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ב' מאי 28, 2018 1:53 am
על ידי זמני
והמשכיל בעת ההיא ידום

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ש' אפריל 27, 2019 10:47 pm
על ידי קראקובער
חילול שבת בשביל קירוב רחוקים.pdf
להלכה ולא למעשה (שאלה שלישית)
(3.87 MiB) הורד 287 פעמים

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ש' אפריל 27, 2019 11:17 pm
על ידי מקדש מלך
לגבי שאלת פותח האשכול. איני מבין, האם הסמינר לא מאפשר לזוגות נשואים (שמגיעים יחד וללא ספק אינם מקפידים על טבילה) להיות יחד בחדרים? והרי יש בזה לפני עוור וכו' וגו'?
והזוג דנן הלא נשוי (שיש בו חוץ מהכרת גם ספק איסור לאו) כבר הכירו זה את זה, והעניין כבר 'לאחר מעשה' (אם לא כאן אז במקום אחר כמובן), ומאי שנא מכל זוג נשוי אחר? האם הספק לאו משנה את ההסתכלות וחמיר יותר מכרת? או שתמיד זה בגדר ספק וכאן ודאי (לא מסתבר).

לעניין מה שדנו באפיקוס המקיים מצווה, נחלקו בזה הגרא"ו והגרש"ז אוירבעך, הגרא"ו כותב שחר בכוונת קיום המצווה, והגרש"ז סבר שודאי יש לו ספק כל שהוא בעניין ומכוון לשם מצווה.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' אפריל 28, 2019 9:11 am
על ידי חיימשה
סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

להבנתי לא מבקשים את דעתו ו'הסכמתו' על המצוות, אלא השאלה היא אם הוא מבין את פשר המעשה (אף שהלשון "שהוא חייב באכילת מצה" משמע קצת לא כן. אבל להלן שם: אבל אם היה סבור שהוא חול או שאין זה מצה (ולא כתב: אבל אם היה סבור שאינו חייב במצה). ובשוע"ר כתב כן גם בצד החיוב: וכל זה כשהוא יודע שלילה זו פסח ושזו היא מצה. לא עיינתי ואולי דנים בדיוק הלשון בזה).

עושה חדשות כתב:ואגב, זה לא תלוי בהצהרה כפי שנקטת, אלא תלוי באמת, אם הוא מאמין לחיי, ואם לאו לא יעזור כלום. אין שום טעם בקריאת שמע של מי שחושב שה' לא ציוה מעולם דבר. וזה פשוט וברור גם למ"ד מצוות אי"צ כוונה. ובעצמך הבאת את הראיה, שהרי באכילת מצה ל"ב כוונה 'הואיל ונהנה', אבל המודעות לחיוב ולקיום היא בסיס קריטי.

לענ"ד דברים אלו אינם מכירים במורכבות של בני אדם. מה פירוש "תלוי באמת"? האם ה"אמת" היא מה שהוא מצהיר באוניברסיטה כדי למצוא חן בעיני חבריו, או מה שהוא צועק בשעה שהוא נתון בסכנת חיים? ומהי ה"אמת" - הזלזול שלו ביומיום או כובד הראש שלו בשעה שהוא אומר קדיש ליד קבר אביו? צריך קצת היכרות עם התחום כדי להבין את המציאות המורכבת בעניין.

וכיון שכך, אין שום קושי עם ההנחה שכבן לעם ישראל שעמדו רגליו על הר סיני ודאי שבפנימיותו מאמין הוא, שהרי ישראל הם מאמינים בני מאמינים. ומבואר זה היטב בארוכה בתניא פרקים יח-יט ושוב דברים נפלאים בפרק כט בסופו. וכבר העתקתי כאן בעבר דברי הרמב"ם באיגרת תימן: "וכבר הבטיחנו הבורא יתברך כאדם הנכנס ערב לחברו, ודי לנו בערבותו. והודיענו שכל מי שעמד על הר סיני, שהם מאמינים בנבואות משה רבנו בכל מה שבא על ידו, הם ובניהם ובני בניהם עד עולם. שכן אמר הקב"ה יתברך "הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם".
מתוך הניסיון הנני להצטרף לדברי הרב סג''נ.
נדיר למצוא כופר של ממש בזמננו.
כל ההצהרות על 'כפירה', הינם בעיקר לצורכי נוחות, כדי להשתחרר מעול כלשהו, וברוב מוחלט של המקרים אינם עומדים במבחן מעשי קטן.
מספיק ניתוח קטן כדי שיבקשו להתפלל עבורם 'ליתר ביטחון' וכדומה. ואני מדבר על אקדמאים,כאלו שמצהירים על אפשרות נישואין לגויה.
דרך אגב, כמה מהם מוותרים על ברית מילה?

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: א' אפריל 28, 2019 9:29 am
על ידי מקדש מלך
לא רק בזמנינו, אלא בשום זמן.
אם הכופר לא היה מודע לכך שהוא בוחר ברע, הרי שלא היה נענש על כך. ועל כרחך שאין זו אלא פריקת עול ושיבוש השכל במודע.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ג' אפריל 30, 2019 3:59 pm
על ידי צביב
לכאורה השאלה כאן אינה רק לפני עור,
אלא לתת להם איסור יחוד.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ד' מאי 01, 2019 11:55 am
על ידי יונת אלם
והנה תשובה דומה ממרן הגר"ח גריינימן זצוק"ל כפי ששח לי השואל ה"ה הרב יוסף וליס שליט"א מנכ"ל "ערכים"
היה לנו סמינר בפסח. הייתה משפחה שבאמצע חול המועד רצו לעזוב את הסמינר כי לא היה מעדנים שהילדים שלהם אהבו. למה לא היו אותם מעדנים, כי זה לא ברמת כשרות מהודרת. התקשרתי לשאול מה לעשות. התשובה שקבלתי הייתה: ואם הוא היה אומר לך שהוא חייב לאכול פיתה הייתי אומר לך לנסוע לערבי לקנות לו פיתה... שיישאר בסמינר!
שאלתי את ר' יוסף וליס מה היה הקו המנחה של מרן הגר"ח בנושא והוא ציטט לי מכתב שכתב עבורם לנדיבים: 'לנוכח המצב אשר בידינו להחזיר למוטב אחינו התועים, הנני חושב לחובתנו לנהוג בהתאם לכל הפחות כאילו היה המדובר להציל נפשות מטביעה בים או ממחנות השמדה, ולכן על אף הקשיים איני מוצא אפשרות להשתחרר מפעולות הנעשות. ייסורי האדם נכתבים בראש השנה, ומי שמצטער בעבודת הצלה חוסך מלהצטער בעניינים פרטיים'
דהיינו, אומר ר' יוסף, הוא נתן לי לא פעם המחשה, אנחנו בני דור ניצולי שואה, הרכבת נוסעת לאושוויץ לקחת קרון ועוד קרון מלא ביהודים - עשית סמינר עצרת את הרכבת! הוצאת אנשים בדרך למשרפות! וזה הצלה גשמית, הצלה רוחנית זה פי אלף מזה, ומה עם הדורות האחרים והדורות שיבואו מאותו בעל תשובה עד עולם.
אם זה הקו המנחה, אין תימה על ההוראות בנושא.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ד' מאי 01, 2019 3:52 pm
על ידי כרמי שלי
סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

להבנתי לא מבקשים את דעתו ו'הסכמתו' על המצוות, אלא השאלה היא אם הוא מבין את פשר המעשה . .

בקובץ שיעורים (ח"ב סי' מד אות יד) מצדד לומר דכופר העושה מצוה אינה כלום דהוי מתעסק.
אולם בהליכות שלמה (תפלה פ"ד דבר הלכה אות כ, מועדים ניסן פ"ט דבר הלכה אות צא) משיג ע"ז ומסיק דעלתה לו המצוה כל שניכר המעשה לשמה.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ד' מאי 01, 2019 3:56 pm
על ידי קראקובער
אולי בעל הליכות שלמה לשיטתו שאין דין של תינוק שנשבה לחילונים בני זמננו.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 6:33 pm
על ידי אפרים זלמן
יונת אלם כתב:והנה תשובה דומה ממרן הגר"ח גריינימן זצוק"ל כפי ששח לי השואל ה"ה הרב יוסף וליס שליט"א מנכ"ל "ערכים"

בספר הביוגרופיה של הרב וליס מובא הוראה מהגר"ח אליו שבשמים רוצים שיעשה עוד סמינר אף שעל ידי כך לא יוכלו לשלם הלוואה.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 8:15 pm
על ידי חיים שאול
כמדו׳ שמרן הגר"ח ז"ל אמר שהוא מעדיף שיתבעו אותו למעלה על זה שלא פרע הלוואה מאשר שיתבעו למה לא קירב את מי שיכל

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 9:51 pm
על ידי מצליח
מקונטרס כי ברוך הוא דינוב חנוכה תש"פ

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 10:32 pm
על ידי מאור עינים
לא הבנתי
הרי להציל אדם משמד מותר לחלל שבת, מאיזה טעם שיהיה, וגם אם זה ספק הצלה, ולמה לתת לאדם בעצמו לחלל שבת או כל איסור אחר, כדי להצילו משמד אסור?

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 10:43 pm
על ידי אברך
שעת הכושר כתב:מעשה שהיה לפני הרבה שנים;

ארגון המתעסק בקירוב רחוקים יזם סופ"ש של חיזוק וקירוב והחזרה בתשובה במלון בצפון הארץ, וקהל היעד היו זוגות נשואים וגם אנשים בודדים. בין האורחים שהגיעו למקום, הגיע גם זוג שאינו נשוי, מתוך מטרה להשתכן יחד בחדר אחד. המארגנים קצת נבוכו, והציעו להם להשתכן בנפרד, הגבר עם עוד גברים שהגיעו בבודד, והאשה כנ"ל. אלא שהזוג המדובר סירב להצעה, בהודיעם כי אם לא יתאפשר להם להיות יחד, יחזרו כל אחד לביתו ולא ישתתפו כלל בשבת זו. המארגנים נבוכו שוב, מחד גיסא, איך אפשר לתת להם חדר באופן שבודאי יביאם לידי עבירה, (ובמקום מגוריהם הרי אינם גרים בבית אחד), ומאידך אולי חבל להפסיד את הסיכוי להשפיע עליהם לקרבם לתשובה ולתורה, ואם לא עכשיו אימתי.

ויצאו דחופים לשלוח שליחים לבתי הרבנים לידע המעשה אשר יעשון, אחד מהם הצליח להעביר את השאלה אצל הגרא"מ שך, ואילו השני בו בזמן הפנה את השאלה אל הגר"ח גריינמן. [זכר צדיקים וקדושים לברכה, זכותם תגן עלינו.] כצפוי התשובות אף הם הגיעו ביחד, תשובות הפוכות. האחד השיב כי בודאי ראוי להשקיע בקירובם כל מאי דאפשר ולהעלים עין מן האיסור וביטולה זוהי קיומה כדי שישמור שבתות הרבה ובודאי זהו הרצון העליון, והשני השיב כי אין לנו לעשות חשבונות ולא עשאנו הבורא קבלני הצלחות וההשתדלות שאיננה מנוקה מן העוון הרי היא אסורה והקב"ה ישיבם אליו בדרכים ישרות אשר צדיקים ילכו בם.

אדלג על הנתון המסקרן (או לא) מי אמר מה, גם כי זה לא נוגע לעצם הנידון, וגם במטרה לחסוך כמה תגובות לוהטות וצפויות מראש, שאין בהם שום תועלת להבין ולהשכיל. אדלג גם על התשובה לשאלה המסקרנת: מה הם עשו בסוף... וכל הפטור מדבר ומתעסק בו נקרא הדיוט. ובכל אופן, גופא דעובדה אכן היה, ושמעתיו מכבר מבעל המעשה.

וכעת לשאלה. הרי אם זאת לא השתדלות ראויה, לימדונו רבותינו שההצלחה שתבוא בעקבותיה (אם תבוא) אינה סיבה לקדש את האמצעים הפסולים, (וגם זה זוקק דיון: האם כך, ולמה). ומאידך שמא זאת אכן השתדלות ראויה ואפילו מחוייבת. כיצד מכריעים, ולמאי איכא לדמויי. האם מתאים שיהיה הדבר שנוי בפלוגתא המפורסמת של עבירה לשמה, או האם זה תלוי בשאלות העמוקות בגדרי ההשגחה. האם אפשר לנסות לשער מה היה אומר הח"ח או החזו"א או הגרי"ז. ומה יש לכם להרחיב עוד.



כעין זה יש עם הרבי מחב"ד עם שלמה קרליבך
וכך מובא במהכלול על שלמה קרליבך
לאחר פטירתו של האדמו"ר התקרב שלמה לחתנו, רבי מנחם מנדל שניאורסון[3]. בשנת 1951 ביקש ממנו הרבי להפיץ את תורת החסידות בישיבות, והוא החל להסתובב בישיבות בארצות הברית ולקרב תלמידים לחסידות ולתורת חב"ד[4].

בהמשך קיבל שלמה פנייה מסטודנטית באוניברסיטת קולומביה למסור שיעורי יהדות לסטודנטים שם, ובא לשאול על כך את הרבי מליובאוויטש. לאחר שהרבי אמר לו שהוא צריך לחשוב על כך, ביקש ממנו שלמה שייתן לו להתחיל עם השיעור ורק אחר כך יחשוב[4] וכבר למחרת החל בפעילות באוניברסיטה.

בשנת 1954 פנה שלמה לרבי ואמר לו שאם באים מאה איש לשיעור, לאחר שהוא מבקש מהם לשבת גברים ונשים בנפרד הוא מרגיש שהוא איבד 90 מתוכם, וכשהוא מבקש מהבנות לא לשיר הוא מאבד תשעה נוספים, וכך במקום לדבר עם מאה הוא מדבר עם אחד. הוא ביקש את רשותו לאפשר ישיבה מעורבת. הרב קרליבך סיפר שהרבי ענה לו: "אני לא אומר לך מה לעשות וגם לא אומר לך מה לא לעשות, אם אתה רוצה לעשות משהו על דעת עצמך, יהי רצון שתצליח"[4]. הרבי עצמו כתב שהוא מצטער על שסברו שהוא תומך בדרכו של קרליבך, שאותה הגדיר כמנוגדת להלכה ולשיטת החסידות[5]. קרליבך החליט לעזוב את ליובאוויטש ולפתוח בדרך עצמאית.

ובהערות מובא שם מאגרות קודש כרך י"ט אגרת ז'ר, משנת תש"ך: "במ"ש [במה שכתב] שהספק בעיניו מהו היחס שלי להנהגת פלוני אשר מאסף הוא וכו', - לפלא וגם לצער שחושד אותי בכגון דא, כוונתי בהנוגע לעניין אשר פס"ד [פסק דין] מפורש הוא בשו"ע [שולחן ערוך], קול באשה וכו' או תערובות וכו', ומה שמגדיל עוד יותר הפלא, שהרי כתבתי והדגשתי כ"פ [כמה פעמים], שזהו מנקודות היסוד בתורת ה' ומצותיו, ובייחוד תורת החסידות המבארת, שצ"ל [שצריך להיות] אהבת הבריות ומקרבן לתורה, ולא ח"ו [חס ושלום] לקרב את התורה ומשנה אותה כמתאים אליהם, ועוד הוספתי, שבכלל פס"ד [פסק דין] שבתורה הרי זה רצונו של הקב"ה, [והרי מפורש זה בתוה"ק [בתורתנו הקדושה] ובייחוד בתורת חב"ד בכו"כ [בכמה וכמה] מקומות, ומובן וגם פשוט שאין לבו"ד [לבשר ודם] לעשות מסחר ח"ו ברצונו של הקב"ה וכו'". בפרסומים חב"דיים נכתב כי האיגרת האמורה עוסקת ברב קרליבך. לדוגמה: שבועון בית משיח גיליון 307, עמ' 52, י"ז טבת תשס"א

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ו' דצמבר 27, 2019 3:13 am
על ידי אפרים זלמן
אפרים זלמן כתב:בספר הביוגרופיה של הרב וליס מובא הוראה מהגר"ח אליו שבשמים רוצים שיעשה עוד סמינר אף שעל ידי כך לא יוכלו לשלם הלוואה.

חיים שאול כתב:כמדו׳ שמרן הגר"ח ז"ל אמר שהוא מעדיף שיתבעו אותו למעלה על זה שלא פרע הלוואה מאשר שיתבעו למה לא קירב את מי שיכל

כדברי חיים שאול מובא במילי דהספידא על הגר"ח, ומסתברא שכדברים האלה כתוב בספר הביוגרופיה שהזכרתי (ספר באנגלית הנקרא INCREDIBLE), ואני כתבתי מזיכרון שלא בדקדוק (אם כי איני רואה ההבדל הגדול בין ב' הנוסחאות)

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 8:48 am
על ידי עושה חדשות
קראקובער כתב:
עושה חדשות כתב:ודאי שיש חילוק טובא בין עשין ללאוין, ובודאי שהמגיעים לסמינר אינם בכלל המקרה הזה בהכרח.
אבל תקרא שוב את אשר כתב רסג"נ עמש"כ רשעה"כ,
ובהקשר לכך ביקשתי ממנו התייחסות מפורשת עקרונית על הערך האבסולוטי של מצות תפילין אצל יהודי שאינו מאמין בציווי ובמי שציווה.
והרב דרומי יצטרך להוכיח שדברי הרמב"ם מתאימים גם בכה"ג, ולענ"ד אין כל הכרח ואין בזה טעם.

לפי דבריך לא רק שאין מצווה להניח תפילין בכה"ג איסורא נמי איכא שמכשילו בברכה לבטלה ועל לאו של לא תשא הוא כן בפרשה וזה ממש לא מסתבר.

עוד נפק"מ בכל זה, בתקיעת שופר עבור מי שאינו שייך לאמונה בתורה ומצוות, כופר גמור רח"ל, האם מותר בר"ה לתקוע בשופר לאוזניו, או דמכיון דאין בזה מצוה יש כאן איסור שבות.

ולעצם הדיון ע"ע קוב"ש סו"ס מז.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 9:13 am
על ידי שש ושמח
הרי ברור שיש תועלת רוחנית בכך שהלה ישמע תקי"ש, כדי להרגילו במצוות, האם אין בזה כדי להתיר תקי"ש כשם שמתירים עבור כל מיני הידורים?

כעי"ז, האם מותר לתקוע עבור קטן שעדיין לא הגיע לחינוך?

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 9:24 am
על ידי לבי במערב
שש ושמח כתב:כעי"ז, האם מותר לתקוע עבור קטן שעדיין לא הגיע לחינוך?
ראה מ"ש בזה כאן (ראש ע' 2).

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 12:32 pm
על ידי מקדש מלך
עושה חדשות כתב:
קראקובער כתב:
עושה חדשות כתב:ודאי שיש חילוק טובא בין עשין ללאוין, ובודאי שהמגיעים לסמינר אינם בכלל המקרה הזה בהכרח.
אבל תקרא שוב את אשר כתב רסג"נ עמש"כ רשעה"כ,
ובהקשר לכך ביקשתי ממנו התייחסות מפורשת עקרונית על הערך האבסולוטי של מצות תפילין אצל יהודי שאינו מאמין בציווי ובמי שציווה.
והרב דרומי יצטרך להוכיח שדברי הרמב"ם מתאימים גם בכה"ג, ולענ"ד אין כל הכרח ואין בזה טעם.

לפי דבריך לא רק שאין מצווה להניח תפילין בכה"ג איסורא נמי איכא שמכשילו בברכה לבטלה ועל לאו של לא תשא הוא כן בפרשה וזה ממש לא מסתבר.

עוד נפק"מ בכל זה, בתקיעת שופר עבור מי שאינו שייך לאמונה בתורה ומצוות, כופר גמור רח"ל, האם מותר בר"ה לתקוע בשופר לאוזניו, או דמכיון דאין בזה מצוה יש כאן איסור שבות.

ולעצם הדיון ע"ע קוב"ש סו"ס מז.

לפי זכרוני הגרשז"א חולק על הקוב"ש, וסובר שודאי יש לו ספק כל שהוא שמא התורה אמת ומכוון למצווה. וכמדומה שכן מורגל ונהוג כדעתו.