ואנפהא נהירין בנהירו עלאה
פורסם: ב' מאי 28, 2018 12:45 am
אינני ראוי לעמוד כמוכיח בשער, ומכרי יודעים היטב את מך ערכי,
אעפ"כ ארשה לעצמי קצת לקפוץ בראש, כדי לעורר דבר שהוא פשוט ביותר, אלא שנרמס בגלגלי השיגרה הירודה והשוחקת.
המדובר הוא אודות המושג הנקרא 'עיתון מוגדל לכבוד שבת'.
אין כוונתי כמובן לתוספות התורניות הבאות בנוסף לעיתון החדשות הרגיל של יום שישי, שהם יש בהם קצת טעם לשבח. אף אמנם שאין בהם קיום מצות תלמוד תורה בהכרח, אבל מ"מ יש בהם הרחבת אופקים יהודיים בהרבה תחומים, ופעמים שאדם מוצא בהם דברי חפץ, כל חד לפום דרגתו. הנהגותיו של חכם פלוני, ומאוצרות חכמתו של צדיק אלמוני, וכן הלאה, דברי הימים ושאר מגילות.
כוונתי היא אודות הגיליון המוגדל הסוקר בהרחבה את כל הפרשיות הפוליטיות של השבוע, משבר חוק פלוני, התפטרות ח"כ אלמוני, התפתחויות בגבול הצפון, ופעולה צבאית בדרום, וכן הלאה. מדובר לעיתים בירידה לפרטים קטנוניים ביותר, והכל במסגרת ה"חבילה לכבוד שבת".
והנה יום שישי עמוס הוא ביותר, הקניות לכבוד שבת, קירצוף הבתים, ההכנות הקדחתניות, ודאי אין השעה כשירה לקריאה ועיון ממושך בגחמותיו של היועץ החדש של רוה"מ כיצד להתגונן מול תיק 8000.
אלא מה? לכבוד שבת. כך ממש!?
מתי מדובר, בין הקידוש לסעודה, או שמא בין הדגים למרק (להתרחק מן הסכנה שבעירובם), קודם הטיש או אחריו, טרם המקוה של הבוקר, או בצמוד להשלמת השמו"ת. באמת אינני מבין.
פשוט הוא, שלא אנחנו מקור הטומאה, מקורה היא לצערינו מן החופשיים, אשר שבתם ריקבון וחגם בטלה, על כן ראוי להם להצטייד בחבילות מרתקות שכאלו. לו אנחנו היינו ממציאים את השיטה, אזי היה מופיע הגיליון המוגדל בימי רביעי (לדוגמא), או שמא אפילו לא היה מופיע...
אלא שלמדנו ממעשיהם, כי כך נאה וכך יאה, ומי שטרח בער"ש להצטייד בעיתונים מרתקים, הוא יאכל בשבת להעמיק חקר בעומק הפולמוס שבין ח"כ מרשמלו וח"כ מרמולדה, והניצחון הצפוי לשני בנוק-אאוט אם אכן יפלילו את הראשון בקשירת קשר פסול עם השלישי.
אבל באמת באמת באמת, אין דבר תפל ובזוי יותר מזה, ליתן פתח מחשבה כאילו זאת הנורמה הקלאסית, מי יערער. ובודאי אין לי לקטרג, ומי פתי יבלה שבתו בהבלים אלו, אף אחד. ומ"מ באתי בקטנותי להסתייג בקול מן הפומביות המוזרה הזו, שנותנת מקום לחשוב שיש כאן הכנה רבתא לשבתא, וכגוונא דאינהו מתכוננים לשבת בחבילות צהובות, כך גם במחוזותינו מוציאים את הדוכן לרחובה של עיר, כדי להתכונן כראוי מבעו"י לזכות להגות באמרי שפר.
פשיטא ופשיטא, שהדבר הזה פשיטא אצל כולנו, ואין פשיטא למעלה הימנו, וגם לא למטה.
אעפ"כ אם נצרך בזה קצת חיזוק, אצרף כאן קטע קצר מתוך דבריו של הגאון הצדיק רבי שריה שליט"א, בו הוא מונה כמה מן הדברים הצריכים חיזוק, שהם מן העבירות שאדם דש בעקביו, ובתוכם הוא מייחד הדיבור על "שיחת חולין בשבת". [וראיתי בכמה מקומות בספריו הנדפסים, שהוא רגיל לעורר בזה.] כדאי לשים לב, קצת להתעורר ולחזק עצמינו, ויהיה הדבר לרפואתו השלימה אכי"ר, ולרווחתינו.
אות ז, וכל השאר;
אעפ"כ ארשה לעצמי קצת לקפוץ בראש, כדי לעורר דבר שהוא פשוט ביותר, אלא שנרמס בגלגלי השיגרה הירודה והשוחקת.
המדובר הוא אודות המושג הנקרא 'עיתון מוגדל לכבוד שבת'.
אין כוונתי כמובן לתוספות התורניות הבאות בנוסף לעיתון החדשות הרגיל של יום שישי, שהם יש בהם קצת טעם לשבח. אף אמנם שאין בהם קיום מצות תלמוד תורה בהכרח, אבל מ"מ יש בהם הרחבת אופקים יהודיים בהרבה תחומים, ופעמים שאדם מוצא בהם דברי חפץ, כל חד לפום דרגתו. הנהגותיו של חכם פלוני, ומאוצרות חכמתו של צדיק אלמוני, וכן הלאה, דברי הימים ושאר מגילות.
כוונתי היא אודות הגיליון המוגדל הסוקר בהרחבה את כל הפרשיות הפוליטיות של השבוע, משבר חוק פלוני, התפטרות ח"כ אלמוני, התפתחויות בגבול הצפון, ופעולה צבאית בדרום, וכן הלאה. מדובר לעיתים בירידה לפרטים קטנוניים ביותר, והכל במסגרת ה"חבילה לכבוד שבת".
והנה יום שישי עמוס הוא ביותר, הקניות לכבוד שבת, קירצוף הבתים, ההכנות הקדחתניות, ודאי אין השעה כשירה לקריאה ועיון ממושך בגחמותיו של היועץ החדש של רוה"מ כיצד להתגונן מול תיק 8000.
אלא מה? לכבוד שבת. כך ממש!?
מתי מדובר, בין הקידוש לסעודה, או שמא בין הדגים למרק (להתרחק מן הסכנה שבעירובם), קודם הטיש או אחריו, טרם המקוה של הבוקר, או בצמוד להשלמת השמו"ת. באמת אינני מבין.
פשוט הוא, שלא אנחנו מקור הטומאה, מקורה היא לצערינו מן החופשיים, אשר שבתם ריקבון וחגם בטלה, על כן ראוי להם להצטייד בחבילות מרתקות שכאלו. לו אנחנו היינו ממציאים את השיטה, אזי היה מופיע הגיליון המוגדל בימי רביעי (לדוגמא), או שמא אפילו לא היה מופיע...
אלא שלמדנו ממעשיהם, כי כך נאה וכך יאה, ומי שטרח בער"ש להצטייד בעיתונים מרתקים, הוא יאכל בשבת להעמיק חקר בעומק הפולמוס שבין ח"כ מרשמלו וח"כ מרמולדה, והניצחון הצפוי לשני בנוק-אאוט אם אכן יפלילו את הראשון בקשירת קשר פסול עם השלישי.
אבל באמת באמת באמת, אין דבר תפל ובזוי יותר מזה, ליתן פתח מחשבה כאילו זאת הנורמה הקלאסית, מי יערער. ובודאי אין לי לקטרג, ומי פתי יבלה שבתו בהבלים אלו, אף אחד. ומ"מ באתי בקטנותי להסתייג בקול מן הפומביות המוזרה הזו, שנותנת מקום לחשוב שיש כאן הכנה רבתא לשבתא, וכגוונא דאינהו מתכוננים לשבת בחבילות צהובות, כך גם במחוזותינו מוציאים את הדוכן לרחובה של עיר, כדי להתכונן כראוי מבעו"י לזכות להגות באמרי שפר.
פשיטא ופשיטא, שהדבר הזה פשיטא אצל כולנו, ואין פשיטא למעלה הימנו, וגם לא למטה.
אעפ"כ אם נצרך בזה קצת חיזוק, אצרף כאן קטע קצר מתוך דבריו של הגאון הצדיק רבי שריה שליט"א, בו הוא מונה כמה מן הדברים הצריכים חיזוק, שהם מן העבירות שאדם דש בעקביו, ובתוכם הוא מייחד הדיבור על "שיחת חולין בשבת". [וראיתי בכמה מקומות בספריו הנדפסים, שהוא רגיל לעורר בזה.] כדאי לשים לב, קצת להתעורר ולחזק עצמינו, ויהיה הדבר לרפואתו השלימה אכי"ר, ולרווחתינו.
אות ז, וכל השאר;