מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עתניאל בן קנז
הודעות: 2248
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' אוגוסט 05, 2018 4:20 pm

ישא ברכה כתב:לא ראיתי שהם כופים את דעתם על אחרים. היחיד שאני רואה אותו מאלץ אחרים להתנהג כהנהגות החזו"א הוא רבינו חיים קנייבסקי. נכון שהם מקימים גופים ליישם את מה שהם מאמינים בו, אבל כפיה לא מצאתי.


האם לדעתך האיומים שהיו על ה'פסקי תשובות' שהעיז להציג את הכרעת שאלת 'קו התאריך', ששאר הרבנים לא השתוו לדעת החזו"א, עד שנאלץ להוציא חוברת 'תקונים' לקיים את דעת החזו"א. הם לא בגדר 'כפיה'???

כמו"כ ידוע לי בעירי (אשדוד), על רבנים ש'הכריחו' רבנים אחרים שלא לאשר פירות נכרים בשביעית - אם לא נהגו בהם כדעת החזו"א. (לדעתם 'אשדוד' נתייסדה על ידי 'יוצאי בני ברק', ועל כן מנהג המקום חייב להיות כמנהג 'בני-ברק'. בהנחה סמויה, שבבני ברק פשיטא שכל התושבים חייבים לנהוג כדעת החזו"א).

סתם דוגמאות שעלו בדעתי מן השנים האחרונות, אני מניח ששאר החברים יוכלו להוסיף דוגמאות כהנה וכהנה.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי חיימשה » א' אוגוסט 05, 2018 4:42 pm

עתניאל בן קנז כתב:
ישא ברכה כתב:לא ראיתי שהם כופים את דעתם על אחרים. היחיד שאני רואה אותו מאלץ אחרים להתנהג כהנהגות החזו"א הוא רבינו חיים קנייבסקי. נכון שהם מקימים גופים ליישם את מה שהם מאמינים בו, אבל כפיה לא מצאתי.


האם לדעתך האיומים שהיו על ה'פסקי תשובות' שהעיז להציג את הכרעת שאלת 'קו התאריך', ששאר הרבנים לא השתוו לדעת החזו"א, עד שנאלץ להוציא חוברת 'תקונים' לקיים את דעת החזו"א. הם לא בגדר 'כפיה'???

כמו"כ ידוע לי בעירי (אשדוד), על רבנים ש'הכריחו' רבנים אחרים שלא לאשר פירות נכרים בשביעית - אם לא נהגו בהם כדעת החזו"א. (לדעתם 'אשדוד' נתייסדה על ידי 'יוצאי בני ברק', ועל כן מנהג המקום חייב להיות כמנהג 'בני-ברק'. בהנחה סמויה, שבבני ברק פשיטא שכל התושבים חייבים לנהוג כדעת החזו"א).

סתם דוגמאות שעלו בדעתי מן השנים האחרונות, אני מניח ששאר החברים יוכלו להוסיף דוגמאות כהנה וכהנה.

אם בארון ספרים שלי על הספר שמירת שבת כהלכתה רשום ''דינו כדין ספר שאינו מוגה'', כדי יאפשרו לי בישיבה להחזיקו... צריך עוד משהו?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוגוסט 05, 2018 4:58 pm

עתניאל בן קנז כתב:
ישא ברכה כתב:לא ראיתי שהם כופים את דעתם על אחרים. היחיד שאני רואה אותו מאלץ אחרים להתנהג כהנהגות החזו"א הוא רבינו חיים קנייבסקי. נכון שהם מקימים גופים ליישם את מה שהם מאמינים בו, אבל כפיה לא מצאתי.


האם לדעתך האיומים שהיו על ה'פסקי תשובות' שהעיז להציג את הכרעת שאלת 'קו התאריך', ששאר הרבנים לא השתוו לדעת החזו"א, עד שנאלץ להוציא חוברת 'תקונים' לקיים את דעת החזו"א. הם לא בגדר 'כפיה'???

כמו"כ ידוע לי בעירי (אשדוד), על רבנים ש'הכריחו' רבנים אחרים שלא לאשר פירות נכרים בשביעית - אם לא נהגו בהם כדעת החזו"א. (לדעתם 'אשדוד' נתייסדה על ידי 'יוצאי בני ברק', ועל כן מנהג המקום חייב להיות כמנהג 'בני-ברק'. בהנחה סמויה, שבבני ברק פשיטא שכל התושבים חייבים לנהוג כדעת החזו"א).

סתם דוגמאות שעלו בדעתי מן השנים האחרונות, אני מניח ששאר החברים יוכלו להוסיף דוגמאות כהנה וכהנה.


אני כתבתי לאור מה שידוע לי, אינני שייך לחוג, אבל אני טיפוס שאוהב להשקיף מבחוץ על כל מיני חוגים ועדות בעם ישראל, והם יחסית הרשימו אותי.
הסיפורים שכתבת אם אכן זו מגמה קיימת, מצביעים על משהו. אבל צריך לדעת את הסיפורים בצורה מליאה, טרם חריצת משפט.

מה היו האיומים על הפסקי תשובות אם היה מציג את הדעה העיקרית בקו התאריך כמו שאר החכמים ולא כמו החזו"א, מה יש להם בארנסל? הרי מדובר בת"ח חסידי שאני משער שלא נבהל מהם (כמו שהוא לא מסתיר לאורך כל הספר את העובדה שהוא יהודי שנאמן לדרך החסידות), אלא אם כן הוא רצה שהספר יהיה מקובל על כל החוגים והעדות, כולל הציבור הליטאי שמושפע עמוקות מתורת החזו"א ותלמידיו.

כנ"ל באשדוד, מה הם עשו, על מי הם איימו על בד"ץ רבני הקריות? לא נראה לי שיש ל3% ליטאים שיש שם, זכות דיבור. אני יודע שבירושלים הם מארגנים לעצמם פירות שאינם יבול נכרי, אבל לא ראיתי כפייה. אם הם הודיעו שאם ההכשר יתן הכשר כשרות ליבול נכרי, הם פורשים, זו זכותם המליאה, כפי שכתבתי אכן יחסם שהחזו"א הוא גדול האחרונים על כל המשתמע מכך, (בשיחות סגורות הם דנים אם הוא כהראשונים).

ושוב, בהחלט יש מה לדון על כמה נקודות בדרכם. אבל הצגתם כאינשי דלא מעלי, שאין להם בעולמם אלא חומרות החזו"א, והם כופים על הציבור את עמדותיהם, לא ראיתי.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי חיימשה » א' אוגוסט 05, 2018 6:43 pm

אפשר לשאול את המכון הטכנולוגי איזה איומים הם עברו אם הם יגיבו לטענות של משמרת השבת. שמעתים באזני מכלי ראשון: יש לנו את ר' חיים איתנו ואנו נחסל אתכם סופית.

עקביה
הודעות: 5435
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 05, 2018 7:21 pm

חיימשה כתב:אם בארון ספרים שלי על הספר שמירת שבת כהלכתה רשום ''דינו כדין ספר שאינו מוגה'', כדי יאפשרו לי בישיבה להחזיקו... צריך עוד משהו?

בישיבה חסידית הייתה כזו דרישה??

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי חיימשה » א' אוגוסט 05, 2018 8:14 pm

לא. ישיבה חזונאישניקית למהדרין

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוגוסט 05, 2018 8:24 pm

עקביה כתב:
חיימשה כתב:אם בארון ספרים שלי על הספר שמירת שבת כהלכתה רשום ''דינו כדין ספר שאינו מוגה'', כדי יאפשרו לי בישיבה להחזיקו... צריך עוד משהו?

בישיבה חסידית הייתה כזו דרישה??



הרב חיימשה אני לא יודע איפה למדת, אם למדת בסלבודקא הגיוני שהיית צריך לכתוב את זה. אבל ברוב הציבור הליטאי דוקא לא התקבלה הביקורת החמורה של תלמידי החזו"א, (שאגב, לא קשורה דוקא לחזו"א). כל בית כנסת ליטאי רגיל (לפחות בירושלים) יש בו את הספר הנ"ל בלי שום כיתובים. נכון שהרבה אברכים אינו נוהגים עפ"י שש"ב אלא עפ"י ספרים כמו אורחות שבת וכדו', כי שמירת שבת הוא בדר"כ פוסק עפ"י הגרש"ז ולא כולם תלמידיו להקל כמותו, וכן באופן כללי יש לו גישה מקילה יותר, ואילו רוב הציבור צריכים/רוצים לנהוג לפי הפסיקה הכללית של רוב חכמי הדור (וזה הגישה באורחות שבת), אבל הוא בהחלט ספר חשוב מאד ונלמד, והרבה נוהגים על פיו.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי חיימשה » א' אוגוסט 05, 2018 8:39 pm

מי דיבר על ליטאים בריאים? דובר על חוג מסויים
האם בקול תורה מי שמחזיק ארחות שבת צריך לכתוב עליו איזו הערה מסייגת? ודאי שלא.
זה אומר שבצד המסויים קיימת כפיה

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוגוסט 05, 2018 8:54 pm

חיימשה כתב:מי דיבר על ליטאים בריאים? דובר על חוג מסויים
האם בקול תורה מי שמחזיק ארחות שבת צריך לכתוב עליו איזו הערה מסייגת? ודאי שלא.
זה אומר שבצד המסויים קיימת כפיה


לפי הבנתי (אני מוכן לחזור בי, אם טעיתי) נכתב שהחוג כופה את דעותיו על הציבור הרחב, ועל כך הגבתי שאני לא מכיר עובדות כאלו, ואדרבה אני רואה בהם ציבור שיש לו פעילות כלל תורנית בתחומים שונים. ברור שבמוסדות שלהם, האוירה תהיה כפי הקו של רבניהם, זה לא כפייה, אולי זה צימצום. אבל כך זה בכל חוג בציבור החרדי, אין לגטימיות לצד השני. האם תמצא בבעלזא ויואל משה, או בפונביז' ליקוטי שיחות, או בלדרמן יביע אומר, וכהנה רבות, הגישה החרדית היא מאד קיצונית ביחס לדעותיה.

הדוגמא מקול תורה איננה מתאימה. אין לאף אחד ביקורת על הספר אורחות שבת, והוא מקובל על רוב החוגים. אבל אני משער שאם ר' משה יהודה שלזינגר יצא נגד ספר מסוים, הוא לא יהיה בספרייה של קול תורה. ככה זה בציבור החרדי.

אברהם ארנטרוי

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי אברהם ארנטרוי » א' אוגוסט 05, 2018 9:08 pm

בן מיכאל כתב:אני רק מבקש מהמנהלים שיבדקו אם יש באשכול משום בזיון תלמיד חכם, ובכלל מקפידים בפורום שלא לדבר על יהודי שחי איתנו.

האם ת"ח נשאר ת"ח שחיבים בכבודו בכל מקרה? למשל אם הוא הי' מתנצר? מתאסלם? הופך למתנגד? נהי' מזרוחניק?
נהי' חסיד? נהי' חרדי? רפורמי? אומר שמצוות מסוימות לא חיבים לקיים?
נ.ב. לא שמעתי עדין את הרצאתו אבל על עצם העקרון שאלתי.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי חיימשה » א' אוגוסט 05, 2018 11:00 pm

ישא ברכה כתב:
חיימשה כתב:מי דיבר על ליטאים בריאים? דובר על חוג מסויים
האם בקול תורה מי שמחזיק ארחות שבת צריך לכתוב עליו איזו הערה מסייגת? ודאי שלא.
זה אומר שבצד המסויים קיימת כפיה


לפי הבנתי (אני מוכן לחזור בי, אם טעיתי) נכתב שהחוג כופה את דעותיו על הציבור הרחב, ועל כך הגבתי שאני לא מכיר עובדות כאלו, ואדרבה אני רואה בהם ציבור שיש לו פעילות כלל תורנית בתחומים שונים. ברור שבמוסדות שלהם, האוירה תהיה כפי הקו של רבניהם, זה לא כפייה, אולי זה צימצום. אבל כך זה בכל חוג בציבור החרדי, אין לגטימיות לצד השני. האם תמצא בבעלזא ויואל משה, או בפונביז' ליקוטי שיחות, או בלדרמן יביע אומר, וכהנה רבות, הגישה החרדית היא מאד קיצונית ביחס לדעותיה.

הדוגמא מקול תורה איננה מתאימה. אין לאף אחד ביקורת על הספר אורחות שבת, והוא מקובל על רוב החוגים. אבל אני משער שאם ר' משה יהודה שלזינגר יצא נגד ספר מסוים, הוא לא יהיה בספרייה של קול תורה. ככה זה בציבור החרדי.

זה שאין ויואל משה בבעלזא, ספר שכותב עליהם שהם עוהדי ע''ז ויצא ספציפית במחלוקת אישית איתם, זה סביר ומובן. גם ליקוטי שיחות זה משהו דומה, שיחות שהרב שך הגדיר אותם השקפתית מחוץ לגדר.
אבל זה שאין יביע אומר בלדרמן? פשוט פסילה של גדול רק כי הוא חולק בהלכה, על זה אנו דנים.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוגוסט 05, 2018 11:58 pm

חיימשה כתב:
ישא ברכה כתב:
חיימשה כתב:מי דיבר על ליטאים בריאים? דובר על חוג מסויים
האם בקול תורה מי שמחזיק ארחות שבת צריך לכתוב עליו איזו הערה מסייגת? ודאי שלא.
זה אומר שבצד המסויים קיימת כפיה


לפי הבנתי (אני מוכן לחזור בי, אם טעיתי) נכתב שהחוג כופה את דעותיו על הציבור הרחב, ועל כך הגבתי שאני לא מכיר עובדות כאלו, ואדרבה אני רואה בהם ציבור שיש לו פעילות כלל תורנית בתחומים שונים. ברור שבמוסדות שלהם, האוירה תהיה כפי הקו של רבניהם, זה לא כפייה, אולי זה צימצום. אבל כך זה בכל חוג בציבור החרדי, אין לגטימיות לצד השני. האם תמצא בבעלזא ויואל משה, או בפונביז' ליקוטי שיחות, או בלדרמן יביע אומר, וכהנה רבות, הגישה החרדית היא מאד קיצונית ביחס לדעותיה.

הדוגמא מקול תורה איננה מתאימה. אין לאף אחד ביקורת על הספר אורחות שבת, והוא מקובל על רוב החוגים. אבל אני משער שאם ר' משה יהודה שלזינגר יצא נגד ספר מסוים, הוא לא יהיה בספרייה של קול תורה. ככה זה בציבור החרדי.

זה שאין ויואל משה בבעלזא, ספר שכותב עליהם שהם עוהדי ע''ז ויצא ספציפית במחלוקת אישית איתם, זה סביר ומובן. גם ליקוטי שיחות זה משהו דומה, שיחות שהרב שך הגדיר אותם השקפתית מחוץ לגדר.
אבל זה שאין יביע אומר בלדרמן? פשוט פסילה של גדול רק כי הוא חולק בהלכה, על זה אנו דנים.


זה לא ויכוח בהלכה מסוימת ואלו ואלו דא"ח, אלא זה ויכוח מהותי בדרכי הלימוד, ויכוח שכל צד פוסל את האיש/הספר מהוראה, כשם שיש מחלוקת בהשקפה, כך יש גם מחלוקת בהשקפת ההלכה (נקרא לזה ככה), וטבעי שזה יגיע לסיטואציות כאלו. אני לא מצדיק שזה נכון, אני רק מסביר מה המבט שלהם.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי מאור עינים » ב' אוגוסט 06, 2018 2:04 am

הרב "חיימשה"
אני לא כותב בשביל מי שקצת מכיר את החוג הנ"ל, כי הוא יודע שאין שחר לדבריך,
אבל אולי יש מישהו שלא מכיר, בשבילו אתאמץ לכתוב אולי הוא יבדוק לפני שיקבל את דבריך,
א. זה שהם חושבים ששמירת שבת הוא ספר שמורה שלא כהלכה מסיבות כל שהן [וכך הייתה דעתו של הסטייפלר שהאריך בחיי עולם ואכ"מ] זה נכון וגם הגר"ד לנדא כתב ספר ביקורת ע"ז, אבל איזה מלחמה הייתה, תספר לנו? זה שיבשיבת סלבודקה שראש הישיבה הוציא ספר שלם שיש כאן הוראה שלא כדת, ואוסרים עליך כבחור להחזיק, זה נקרא מלחמה? האם בכל מקום נוהגים אחרת האם בבית מדרש של ר' מרדכי גרוס יתנו לך להחזיק חוט שני,
ב. דוד כזה או אחר נמצא בכל חוג, זה ברור שזכותו לא לאכול כפי הוראות רבו, אבל החכם יודע איך לעשות את זה, [משום מה האלמנה קצת מזכירה לי את סיפורי קורח.]
ג. גם אם מישהו איים על הפסקי תשובות,האם לא אנשים שאיימו על ר' זבולון שוב שלא יעשה פורים ברמות בי"ד, בכל מקום יש קיצונים,
ד. בקשר לעירוב זה פשוט שקר גמור, שהם חושבים שזה חילול שבת גמור, ואני יודע מאחד מהרבנים שם שהתיר לי לטלטל במקום עירוב מסוים [ובאישי אוכל לפרט]
סופו של דבר זה נכון שהם קיצוניים מאוד בדעותיהם והחזו"א הוא לדידם תחילת וסוף הוראה, אבל להפוך אותם ללוחמנים ואגרסיבים כלפי הסובב, זה שקר וכזב ולשוה"ר על קבוצה חשובה שיש בה הרבה ת"ח עצומים ויראי ה' נדירים. וחבל.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי חיימשה » ב' אוגוסט 06, 2018 2:27 am

מאור עינים כתב:הרב "חיימשה"
אני לא כותב בשביל מי שקצת מכיר את החוג הנ"ל, כי הוא יודע שאין שחר לדבריך,
אבל אולי יש מישהו שלא מכיר, בשבילו אתאמץ לכתוב אולי הוא יבדוק לפני שיקבל את דבריך,
א. זה שהם חושבים ששמירת שבת הוא ספר שמורה שלא כהלכה מסיבות כל שהן [וכך הייתה דעתו של הסטייפלר שהאריך בחיי עולם ואכ"מ] זה נכון וגם הגר"ד לנדא כתב ספר ביקורת ע"ז, אבל איזה מלחמה הייתה, תספר לנו? זה שיבשיבת סלבודקה שראש הישיבה הוציא ספר שלם שיש כאן הוראה שלא כדת, ואוסרים עליך כבחור להחזיק, זה נקרא מלחמה? האם בכל מקום נוהגים אחרת האם בבית מדרש של ר' מרדכי גרוס יתנו לך להחזיק חוט שני,
ב. דוד כזה או אחר נמצא בכל חוג, זה ברור שזכותו לא לאכול כפי הוראות רבו, אבל החכם יודע איך לעשות את זה, [משום מה האלמנה קצת מזכירה לי את סיפורי קורח.]
ג. גם אם מישהו איים על הפסקי תשובות,האם לא אנשים שאיימו על ר' זבולון שוב שלא יעשה פורים ברמות בי"ד, בכל מקום יש קיצונים,
ד. בקשר לעירוב זה פשוט שקר גמור, שהם חושבים שזה חילול שבת גמור, ואני יודע מאחד מהרבנים שם שהתיר לי לטלטל במקום עירוב מסוים [ובאישי אוכל לפרט]
סופו של דבר זה נכון שהם קיצוניים מאוד בדעותיהם והחזו"א הוא לדידם תחילת וסוף הוראה, אבל להפוך אותם ללוחמנים ואגרסיבים כלפי הסובב, זה שקר וכזב ולשוה"ר על קבוצה חשובה שיש בה הרבה ת"ח עצומים ויראי ה' נדירים. וחבל.

קודם כל הסכמת עובדתית עם כל מה שכתבתי, ומזה אתה מסיק שאין שחר לדברי... כתבתי עובדות, ולא כתבתי פרשנות שהם אגרסיבים.. לא למדתי כלל בסלבודקא...
אני מדבר על דברים שגדלתי איתם, ויש לי במשפחה כמה וכמה דוגמאות חיות.
אחד מדודי היה תלמיד קרוב לרג''נ, ובכל ביקור בסוכת חמיו, במקום ברכת לישב בסוכה היה ויכוח על מעמיד דמעמיד...

אני לא אמרתי כלל את דעתי ע"ז, אלא אישרתי את העובדות כמו שהציגון כאן, ההכחשה כאן אינה במקומה.
הנושא רגיש מכדי לתת לו פרשנות.
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב ב' אוגוסט 06, 2018 8:24 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ב' אוגוסט 06, 2018 6:44 am

מאור עינים כתב:ד. בקשר לעירוב זה פשוט שקר גמור, שהם חושבים שזה חילול שבת גמור, ואני יודע מאחד מהרבנים שם שהתיר לי לטלטל במקום עירוב מסוים [ובאישי אוכל לפרט]

הגרח"ג זצוק"ל סבר, ע"פ החזו"א, שזה איסור גמור.
ואגב למי שתוקף פה את החזו', למה לא לקרוא לילד בשמו: "אני סבור שהגרח"ג <והגרח"ק> וחבריהם הם ____"

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 06, 2018 8:31 am

נחזור לנושא.
האם היה דיון בטיעון שהביא מבקש לדעת בשם הגר"ש נדל וסיכמתי אותו גם אני לעיל בדברי. שאי אפשר בפועל לחדש מצווה מעשית שאין עליה מסורת משום שפרטי הביצוע שלא עברו במסורת עלולים להיות שגויים וממילא אם אין גדול בישראל שלוקח עליו את האחריות לומר אלה הפרטים וכך ראוי לעשות יש להמנע מחשש טעות?

שום בעל בכי
הודעות: 91
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי שום בעל בכי » ב' אוגוסט 06, 2018 9:08 am

מאור עינים כתב:האם בבית מדרש של ר' מרדכי גרוס יתנו לך להחזיק חוט שני
בודאי שכן, פוק חזי.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 06, 2018 9:28 am

חיימשה כתב:
ישא ברכה כתב:
חיימשה כתב:מי דיבר על ליטאים בריאים? דובר על חוג מסויים
האם בקול תורה מי שמחזיק ארחות שבת צריך לכתוב עליו איזו הערה מסייגת? ודאי שלא.
זה אומר שבצד המסויים קיימת כפיה


לפי הבנתי (אני מוכן לחזור בי, אם טעיתי) נכתב שהחוג כופה את דעותיו על הציבור הרחב, ועל כך הגבתי שאני לא מכיר עובדות כאלו, ואדרבה אני רואה בהם ציבור שיש לו פעילות כלל תורנית בתחומים שונים. ברור שבמוסדות שלהם, האוירה תהיה כפי הקו של רבניהם, זה לא כפייה, אולי זה צימצום. אבל כך זה בכל חוג בציבור החרדי, אין לגטימיות לצד השני. האם תמצא בבעלזא ויואל משה, או בפונביז' ליקוטי שיחות, או בלדרמן יביע אומר, וכהנה רבות, הגישה החרדית היא מאד קיצונית ביחס לדעותיה.

הדוגמא מקול תורה איננה מתאימה. אין לאף אחד ביקורת על הספר אורחות שבת, והוא מקובל על רוב החוגים. אבל אני משער שאם ר' משה יהודה שלזינגר יצא נגד ספר מסוים, הוא לא יהיה בספרייה של קול תורה. ככה זה בציבור החרדי.

זה שאין ויואל משה בבעלזא, ספר שכותב עליהם שהם עוהדי ע''ז ויצא ספציפית במחלוקת אישית איתם, זה סביר ומובן. גם ליקוטי שיחות זה משהו דומה, שיחות שהרב שך הגדיר אותם השקפתית מחוץ לגדר.
אבל זה שאין יביע אומר בלדרמן? פשוט פסילה של גדול רק כי הוא חולק בהלכה, על זה אנו דנים.


בסלונים וברחמיסטריווקא יש?

ונתנו ידידים
הודעות: 1137
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוגוסט 06, 2018 9:47 am

אוצר החכמה כתב:נחזור לנושא.
האם היה דיון בטיעון שהביא מבקש לדעת בשם הגר"ש נדל וסיכמתי אותו גם אני לעיל בדברי. שאי אפשר בפועל לחדש מצווה מעשית שאין עליה מסורת משום שפרטי הביצוע שלא עברו במסורת עלולים להיות שגויים וממילא אם אין גדול בישראל שלוקח עליו את האחריות לומר אלה הפרטים וכך ראוי לעשות יש להמנע מחשש טעות?

לא הי' דיון כי כולם דיברו על ראשית דבריו. אמנם היו שאמרו כאן שפרטי מצות תכלת הם כ"כ ברורים שאין מה לחשוש. עוד הביאו ראי' מהל' תרומות ומעשרות שגדו"י שחזרו אותו בעבר. איני יודע את ההיסטורי' של התרו"מ אמנם חוששני שבאוופן כללי ידעו ממצות תרו"מ ורק פרטי דינים מסוימים הוצרכו לשחזר, כך שהי' בספרות ההלכתית על מה לבנות פסקי הלכות, וחוץ מזה נטען כאן בעבר שתרו"מ שחזורו הי' בידי גדולי ישראל ממש שעליהם הי' מוטל האחריות והי' להם הסמכות בין מבחינת גדלותם ובין מבחינת מה שכלל ישראל נתן להם לקבוע מסמרות בענין זה.
עוד נראה לעניות דעתי שאין בכלל דמיון בין תרו"מ לתכלת, כי בלי הפרשת תרו"מ אסור לאכול ואין זה ביטול מצות עשה אלא עבירת איסור לא תעשה בקום ועשה וודאי שאין עיצה אם לא לקחת את המיתרות בידינו ולקבוע בזה מסמרות אבל בביטול עשה בשב ואל תעשה אפשר לומר שכל זמן שאין לנו את הבהירות בודאות יש לחשוש לטעות ושב ואל תעשה עדיף, אמנם מסתמא יש הרבה שיצעקו ככרוכיא על דברי.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוגוסט 06, 2018 11:29 am

אוצר החכמה כתב:נחזור לנושא.
האם היה דיון בטיעון שהביא מבקש לדעת בשם הגר"ש נדל וסיכמתי אותו גם אני לעיל בדברי. שאי אפשר בפועל לחדש מצווה מעשית שאין עליה מסורת משום שפרטי הביצוע שלא עברו במסורת עלולים להיות שגויים וממילא אם אין גדול בישראל שלוקח עליו את האחריות לומר אלה הפרטים וכך ראוי לעשות יש להמנע מחשש טעות?

וכי בתכלת בלבד יש ספיקות, הלא בכל דבר יש ספיקות מרובות המתחדשות בכל יום. לא אומרים שהכל אסור באיסור מוחלט, אלא יורדים לענין כפי כוחם ופוסקים, ולא ניתנה תורה למלאכי השרת, וכמבואר בהקדמת אגרות משה ח"א.
מלבד תרו"מ יש ג"כ הרבה תחומי טכנלוגיה שמכריעים בהם. וכן יש חברת מצוות נדירות שעושים מצוות שלא עשו הרבה זמן כו'.

בדברי ונתנו ידידים שבתרו"מ אין ברירה, הרי יש ברירה לא לגור בא"י וכ"ש שלא לעלות אליה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 06, 2018 11:31 am

הטענה שכתבת באחרונה היא טענה צודקת. שבתרו"מ לא היה ברירה וודאי חייבים להפריש כי אחרת אוכל טבל. כך שמלבד הטענה שגדולי הדורות לקחו אחריות גם כדבריך אין עצה על זה. גם אני חושב שאינו נכון שזה המצב בתרו"מ כי הפרישו במשך השנים (ונחלקו על תבואת גוי..) וביארו בזה הפוסקים גם בשו"ע וגם בשאר אחרונים ואע"פ שהחזו"א הניף ידו לברר הרבה פרטים א"א לומר שלא היה בזה בכלל מסורת משא"כ בתכלת.

אבל כל זה חילוק בין תרו"מ לתכלת. אבל צריך לדון על עצם הטענה אם היא צודקת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 06, 2018 11:35 am

יבנה כתב:
אוצר החכמה כתב:נחזור לנושא.
האם היה דיון בטיעון שהביא מבקש לדעת בשם הגר"ש נדל וסיכמתי אותו גם אני לעיל בדברי. שאי אפשר בפועל לחדש מצווה מעשית שאין עליה מסורת משום שפרטי הביצוע שלא עברו במסורת עלולים להיות שגויים וממילא אם אין גדול בישראל שלוקח עליו את האחריות לומר אלה הפרטים וכך ראוי לעשות יש להמנע מחשש טעות?

וכי בתכלת בלבד יש ספיקות, הלא בכל דבר יש ספיקות מרובות המתחדשות בכל יום. לא אומרים שהכל אסור באיסור מוחלט, אלא יורדים לענין כפי כוחם ופוסקים, ולא ניתנה תורה למלאכי השרת, וכמבואר בהקדמת אגרות משה ח"א.
מלבד תרו"מ יש ג"כ הרבה תחומי טכנלוגיה שמכריעים בהם. וכן יש חברת מצוות נדירות שעושים מצוות שלא עשו הרבה זמן כו'.

בדברי ונתנו ידידים שבתרו"מ אין ברירה, הרי יש ברירה לא לגור בא"י וכ"ש שלא לעלות אליה.


הנושא אינו ספיקות, ספיקות מבררים. הטענה היא שמדובר בדבר שכל עיקרו אינו ידוע לנו.

לא לגור בא"י זה לא נקרא ברירה גם בתכלת יש ברירה ועוד הרבה יותר טובה פשוט לא ללבוש ארבע כנפות ואת זה אף אחד לא מציע וכל החילוק שכתב ונתנו הוא מצד שב ואל תעשה.
איני מבין מה אתה מביא מחברת מצוות נדירות וכי מר בר רב אשי חתום על החברה הזאת אולי הגר"ש נאדל מתנגד לזה?

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוגוסט 06, 2018 1:11 pm

עיקר ענין התכלת והלכותיה מבוארים בש"ס ורמב"ם כו'. אלא שיש לנו ספיקות בפרטיו, מהו התכלת, איך צובעים, כמה חוטים כו'. לעומת זאת תרו"מ ושמיטה כו' יש בהם הרבה יותר ספיקות.

למה לא לגור בא"י אינו נקרא ברירה, ובפרט מי שגר בחו"ל.
איך הותר לעבור על איסורי טבל ושמיטה כו' בשביל הרצון לגור בא"י? ותוס' בכתובות קי: ד"ה הוא כתבו "והיה אומר רבינו חיים דעכשיו אינו מצוה לדור בא"י כי יש כמה מצות התלויות בארץ וכמה עונשין דאין אנו יכולין ליזהר בהם ולעמוד עליהם." ורק מי שיודע ההלכות ויכול לקיימם רשאי להיות בא"י.

לפי זכרוני חברת מצוות נדירות שיתפו הרבה מגדולי הדור בטקסיהם ולא שמענו מי שגמגם בדבר. ידוע לך אחרת?

עיקר השאלה אינו האם במשך הדורות ועד החזו"א חידשו מצוות שלא היו, בגלל שברור שחידשו, החל ממצות סוכה ומצוות המקדש והארץ בתחלת בית שני, ועד חידוש מצוות התלויות בארץ במאות השנים האחרונות, וכן הכריעו בכל הנושאים הטכנולוגיים שהתחדשו, חשמל, ענייני מכונות, ענייני רפואה כו', וכן דנו בקו התאריך. כולם נושאים מורכבים לא פחות מתכלת. וכן היו מהגדולים שהשתדלו לחזר אחרי כל תרי"ג המצוות וכגון שילוח הקן פדיון פטר חמור כו', עי' מאמרו של כנרתי בירחון האוצר ז'.
ולאחרונה היו כמה שהתמחו בנושאים אלו, כגון החזו"א הצי"א ר' משה פיינשטיין ורשז"א כו'.
השאלה היא האם לאחר החזו"א או אחרים יש כזה ירידת הדורות שאין מי שיכול להכריע בנושאים כאלו, ושוב לא יהיה אפשרות להכריע בנושאים אלו עד שיבא אליהו. וזה כאילו שאין מי שהגיע להוראה או יגיע.
או שנאמר שלמרות שאיננו בדרגה שלהם, בכ"ז יפתח בדורו כשמואל בדורו ואין לך אלא דיין שבימיך כו'. וכיון שחקר בענין כפי כוחו ונראה לו ברור כאופן מסויים, יכול לסמוך על דעתו.
גם בדורות הקודמות היתה ירידת הדורות. האם נשמעו אז טענות כאלו, או שמא הכריעו כפי הנראה להם?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 06, 2018 1:22 pm

לפי הבנתי אין דבריך נוגעים לטענת הגרש"נ לשיטת מבקש לדעת.
אתה חוזר ומוכיח שדנו בשאלות חדשות ומסובכות. מי מתוכח על זה?
הטענה היא שבמצוות שאינן במסורת איננו מכירים את הפרקטיקה ולא ספק זה או אחר. ודוגמה טובה נתן על זה משחיטה שאם אדם ילך ויעשה שחיטה או ניקור ללא שימוש אלא רק מן הכתוב בספרים אע"פ שזה דבר שעסקו בו כל הדורות יתכן שמעשיו לא יהיו דומים בכלל לשחיטה כמו שאנו רגילים בה.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוגוסט 06, 2018 1:42 pm

אוצר החכמה כתב:לפי הבנתי אין דבריך נוגעים לטענת הגרש"נ לשיטת מבקש לדעת.
אתה חוזר ומוכיח שדנו בשאלות חדשות ומסובכות. מי מתוכח על זה?
הטענה היא שבמצוות שאינן במסורת איננו מכירים את הפרקטיקה ולא ספק זה או אחר. ודוגמה טובה נתן על זה משחיטה שאם אדם ילך ויעשה שחיטה או ניקור ללא שימוש אלא רק מן הכתוב בספרים אע"פ שזה דבר שעסקו בו כל הדורות יתכן שמעשיו לא יהיו דומים בכלל לשחיטה כמו שאנו רגילים בה.

אה"נ שחייבים להכיר את המציאות. לכן אותו הפוסק יצטרך להבין איך צובעים בד והתהליכים הכימיים, וכן להבין מבנה גוף החלזון וכדומה.
וכן מי שלמד שחיטה מספרים יצטרך לעשות התמחות אצל טבח ושוחט אפ' אם אינם יהודים כדי להכיר במציאות. וכפי שמצינו שרב למד הלכות מומים מרועים. והגדול ממינסק עשה סיור בשוק לפני שהחל לפסוק בדיני ממונות.
אבל מנין שא' שמכיר את המציאות שלא ע"י ת"ח שזה לא מספיק?

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוגוסט 06, 2018 1:58 pm

בענין מצוות נדירות, כאן רואים שעכ"פ רח"ק ואביו אחזו מזה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=15081#p141732.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 06, 2018 2:47 pm

אתה חושב כך?
מישהו שרק למד את השו"ע ונושאי כליו ואח"כ הלך לעבוד אצל קצב גוי ומעולם לא ראה שחיטה יהודית ולא עשה שימוש בשחיטה ובהוראה אתה לא היית חושש לאכול משחיטתו?

ומה הקשר לרב? רב אחרי שלמד את כל התורה כולה מרבותיו גם הלך לרועים כדי לדעת יותר.

כמו שכתבתי לעיל יש מקום לדון על דברי הגרש"נ האלה ומכמה פנים.
למשל אפשר לעורר האם הרעיון הזה הוא עיקרון כללי או שצריך לשפוט את המשמעויות המעשיות ולטעון שמה כבר יכול להיות אם יטעו בתכלת לו יהי אלא לבן. ולעומת זאת בקרבנות הרעיון יהיה תקף כי טעות עלולה להביא לחיובי כרת.
אפשר גם להתווכח ולומר שחיוב הוא הפוך לעשות מה שבידינו לעשות ולא לחשוש יותר מדי לטעויות.
אני משער שאפשר להעלות עוד טענות ובשביל זה העליתי את זה.
אבל על זה שאתה טוען שאין בכלל מקום לטענה הזאת אני מתפלא. אבל כמובן זו גם אחת הדעות האפשריות בנושא.

ונתנו ידידים
הודעות: 1137
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוגוסט 06, 2018 4:40 pm

אוצר החכמה כתב:ולטעון שמה כבר יכול להיות אם יטעו בתכלת לו יהי אלא לבן. ולעומת זאת בקרבנות הרעיון יהיה תקף כי טעות עלולה להביא לחיובי כרת.

יש הטוענים כי גם כאן איכא ענין של לא תגרע, איני מבין בזה.
אבל לדעתי על הטיעון הזה יש לנו כבר את רוב גדו"י בימי הרדזינר שלא הסכימו למעשה עם טיעון זה דמה יכול להיות אם יטעו, וזה לא הי' מחמת הודאות שיש לנו היום נגד התכלת שלו כי לא ידעו בכלל את הבעיות האלו. צריך רק להבין למה לא חששו כן. ואולי התשובה יהי' איזה חידוש שקשה עלינו לקבל ונצטרך להכניע דעתינו לדעת תורה.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי חיימשה » ב' אוגוסט 06, 2018 4:57 pm

לענין:
בסלונים אין יבי''ע (אם אין) כי זה לא הספר השימושי עבורם. לא כי אסור שיהיה.
ככלות השבעה ל הגרש"ז היו כתבות ביתד, והגיע אולטימטום מקבוצה מתלמידי סלבודקה שאם זה ימשיך יבטלו מינויים!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 06, 2018 5:00 pm

ונתנו ידידים כתב:
אוצר החכמה כתב:ולטעון שמה כבר יכול להיות אם יטעו בתכלת לו יהי אלא לבן. ולעומת זאת בקרבנות הרעיון יהיה תקף כי טעות עלולה להביא לחיובי כרת.

יש הטוענים כי גם כאן איכא ענין של לא תגרע, איני מבין בזה.
אבל לדעתי על הטיעון הזה יש לנו כבר את רוב גדו"י בימי הרדזינר שלא הסכימו למעשה עם טיעון זה דמה יכול להיות אם יטעו, וזה לא הי' מחמת הודאות שיש לנו היום נגד התכלת שלו כי לא ידעו בכלל את הבעיות האלו. צריך רק להבין למה לא חששו כן. ואולי התשובה יהי' איזה חידוש שקשה עלינו לקבל ונצטרך להכניע דעתינו לדעת תורה.



התכוונתי באופן ספציפי לגבי הטענה הזאת של הצורך במסורת כדי לבצע.
מה היה טעמו של הבית הלוי והאם אפשר להסיק ממנו על הטענה הזו זה צריך עיון לדעתי.

לא הבנתי למה יהיה בזה בל תגרע. היה כאן אשכול ובו טענו שיש בזה בל תוסיף ומטו כן משמיה דהגר"מ שטרנבוך. אני לא הבנתי את ההגיון בזה וכתבתי את זה אז.
בכל מקרה אני חושב שלא כל שאלה שאפשר להמציא מצדיקה את הטיעון של חוסר מסורת. בקרבנות אני מאד מבין את הבעייה לא מדובר באיסור ספציפי מדובר בהרבה מאד פרטים והרבה מהם מסובכים חלקם אפילו קשה להבין בכלל איך עשו אותם (סתם דוגמה זריקת המוראה בעולת העוף) ואין לנו מסורת פסיקה ואפילו לא בהירות האם אפשר בפועל להחמיר כאן כצד זה וכאן כצד זה וכדומה. ועל כולם שגיאות ותקלות עלולות לגרום לאיסורים חמורים של לאוין וכריתות. כך שאם יבא מישהו ויאמר שבלי מסורת קשה מאד בפועל לחדש עבודת הקרבנות קל להבין את הטיעון הזה ואין להשוותן בכלל לתכלת.

(אגב אעיר שמה שכתב יבנה שחידשו את העבודה בתחילת בית שני לא מובן לי מה רצה. מעבר לזה שהיו שם זקנים שזכרו את הבית הראשון כמבואר בפסוקים. הלא הגרש"נ ציין שאפילו אם החזו"א היה אומר שיודע את הפרטים היינו נוהגים כדבריו ומי מדבר על אנשי כנסת הגדולה ובתוכם חגי זכריה ומלאכי שודאי יכולים לחדש ולקבוע כל עניין שבעולם ואינם צריכים לשום דבר חוץ מדעתם הרחבה)

מצד שני כמו שהזכרתי אפשר לטעון שבכל מצווה מתחדשת יש בעיות שאין לצפותם וחוסר מסורת הוא סיבה למניעה כאמור זה בעיני חלק מהדיון.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' אוגוסט 06, 2018 5:20 pm

אני חושב שהטיעון הזה הוא טיעון עובדתי, ניתן לבדוק אותו. ולא ניתן להציב אותו ככלל מוקדם שמייתר את הצורך בחקירה.

פשוט צריך ללמוד את כל מה שמובא בתנ"ך ובתלמודים ובספרי החכמים, ולנסות לבנות את כל המבנה המעשי של המצוה, מהיסוד ועד החומרות. אם מתגבש התבנית של המצוה, אין טעם לחשוש אולי טעינו היכן שהוא, ואולי ישנם אפשרויות שאיננו מעלים על דעתינו, אין לדיין אלא מה שעיניו רואות, וגם לא כ"כ מסתבר, כולנו בני אדם ומדברים בשפת בני אדם, והתורה נועדה להעביר אינפורמציה לדורות הבאים. מאידך, אם לאחר הלימוד, נשארים הרבה ספיקות אפשרויות וצדדים, אכן סימן שאנחנו לא יכולים לבנות את המודל של המצוה שציוה ה' עפ"י ידיעותינו בלבד אלא צריך את מסורת הדורות האבות והחכמים שתראה לנו באצבע. (בנושא של התכלת. הרושם שלי - מתוך ידיעה די שיטחית. שהסתברות הזיהוי גבוהה, ואילו הידיעה על הקיום המעשי לוקה בחסר, כמו הגוון החוטים הרכב הסממנים ועוד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 06, 2018 5:22 pm

כלומר באופן מעשי אתה מסכים כאן עם טענת הגרש"נ הזאת (אם זה מה שאמר).

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' אוגוסט 06, 2018 5:32 pm

אני לא מסכים שזה כלל עקרוני, אלא צריך לבדוק בכל פעם האם בידינו להוציא מתוך התורה הקיימת בידינו את צורת המצוה.

לגבי התכלת, לא למדתי את הסוגיות במקורם אלא בעיקר קראתי חוברות לכאן ולכאן, והרושם שלי הוא שקשה להוציא את צורת קיום המצוה ברמה בירור שתוציא את הדבר מכלל ספק. מ"מ לא למדתי את הסוגיות בשביל להביע עמדה בנושא זה. וגם מסתבר שאם זה ספק, יש מקום לדון מצד ספק.

(ואגב, הייתי שם והגר"ש נדל, אכן זרק את זה באמצע הדברים, אבל תחילת דבריו וסוף דבריו, וכן המו"מ הארוך שהיה אח"כ, לא זה תוכן דבריו. אבל זה לא משנה מה הוא אמר, אלא גופה של טענה).

ונתנו ידידים
הודעות: 1137
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוגוסט 06, 2018 6:31 pm

יש את הענין של מסורת שאמר הביה"ל שע"ז איכא ויכוח בין בעלי התכלת (והרדזינר בתוכם) ובין הבריסקערס מה הי' כונתו, אבל אני התכונתי למשהו אחר, לגבי טענת אם לא יועיל לא יזיק, דהיינו נגיד שאין לנו מסורת ע"ז או שיש ספיקות בזה אבל ספק דאורייתא לחומרא ולמה שלא נטיל מספק וע"ז אמרתי שודאי רוב רובם של גדו"י שלא הטילו תכלת לא אחזו מטענה זו.
לגבי טענת הרב ישא ברכה: יש לדון שאפי' אם אפשר לבנות צורת המצוה מן הסוגיות מ"מ לבסוף ישארו נקודות של מחלוקת ראשונים וכל שאין לנו מסורת על צורת הפסיקה בזה א"א לנו לומר נעשה כמו שעשה הב"י ונקבל ב' מתוך ג' וכדו' כי זה אינו שלנו אלא של הפוסקים וכיון שאין לנו מנהג ע"ז א"א לנו לפסוק, וכדו' לזה.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' אוגוסט 06, 2018 10:53 pm

ונתנו ידידים כתב:לגבי טענת הרב ישא ברכה: יש לדון שאפי' אם אפשר לבנות צורת המצוה מן הסוגיות מ"מ לבסוף ישארו נקודות של מחלוקת ראשונים וכל שאין לנו מסורת על צורת הפסיקה בזה א"א לנו לומר נעשה כמו שעשה הב"י ונקבל ב' מתוך ג' וכדו' כי זה אינו שלנו אלא של הפוסקים וכיון שאין לנו מנהג ע"ז א"א לנו לפסוק, וכדו' לזה.



במחלוקת יש כללים, רוב, בתראה, הכרעה עפ"י ראיות/סברא, וגם כשאין הכרעה יש כללים בדאורייתא ובדרבנן, וכו'. גם הב"י לא סתם המציא כלל.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי מאור עינים » ב' אוגוסט 06, 2018 11:04 pm

חיימשה כתב:לענין:
בסלונים אין יבי''ע (אם אין) כי זה לא הספר השימושי עבורם. לא כי אסור שיהיה.
ככלות השבעה ל הגרש"ז היו כתבות ביתד, והגיע אולטימטום מקבוצה מתלמידי סלבודקה שאם זה ימשיך יבטלו מינויים!

די לקשקושים! אתה יכול לספר מי מקבוצת סלבודקה החזיק יתד בתקופה ההיא???

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי חיימשה » ג' אוגוסט 07, 2018 12:34 am

מאור עינים כתב:
חיימשה כתב:לענין:
בסלונים אין יבי''ע (אם אין) כי זה לא הספר השימושי עבורם. לא כי אסור שיהיה.
ככלות השבעה ל הגרש"ז היו כתבות ביתד, והגיע אולטימטום מקבוצה מתלמידי סלבודקה שאם זה ימשיך יבטלו מינויים!

די לקשקושים! אתה יכול לספר מי מקבוצת סלבודקה החזיק יתד בתקופה ההיא???

אתה מצפה לשמות, או גם מספרי ת. ז.?

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' אוגוסט 07, 2018 12:45 am

בקשה אישית מכבוד חו"ר הפורום, אנא .....

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי לענין » ג' אוגוסט 07, 2018 1:02 am

באה עת נעילה.

מלבב
הודעות: 3397
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קיום מצוות הוא רק אם מתחברים אליהם

הודעהעל ידי מלבב » ג' אוגוסט 07, 2018 8:39 am

עתניאל בן קנז כתב:
ישא ברכה כתב:לא ראיתי שהם כופים את דעתם על אחרים. היחיד שאני רואה אותו מאלץ אחרים להתנהג כהנהגות החזו"א הוא רבינו חיים קנייבסקי. נכון שהם מקימים גופים ליישם את מה שהם מאמינים בו, אבל כפיה לא מצאתי.


האם לדעתך האיומים שהיו על ה'פסקי תשובות' שהעיז להציג את הכרעת שאלת 'קו התאריך', ששאר הרבנים לא השתוו לדעת החזו"א, עד שנאלץ להוציא חוברת 'תקונים' לקיים את דעת החזו"א. הם לא בגדר 'כפיה'???

כמו"כ ידוע לי בעירי (אשדוד), על רבנים ש'הכריחו' רבנים אחרים שלא לאשר פירות נכרים בשביעית - אם לא נהגו בהם כדעת החזו"א. (לדעתם 'אשדוד' נתייסדה על ידי 'יוצאי בני ברק', ועל כן מנהג המקום חייב להיות כמנהג 'בני-ברק'. בהנחה סמויה, שבבני ברק פשיטא שכל התושבים חייבים לנהוג כדעת החזו"א).

סתם דוגמאות שעלו בדעתי מן השנים האחרונות, אני מניח ששאר החברים יוכלו להוסיף דוגמאות כהנה וכהנה.

ומה הפסקי תשובות כותב בחוברת תיקונים על קו התאריך?
נערך לאחרונה על ידי מלבב ב ג' אוגוסט 07, 2018 8:52 am, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים