מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

כחו של החזון איש ברפואה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אוגוסט 08, 2018 5:58 pm

בעיוני בספרים נתקלתי בדברים הבאים (מובאים בקבצים) בענין כחו של החזון איש ברפואה. יקרא כל אחד ויחליט מה משמעות הדברים.
שלשת הקבצים הראשונים הם מהספר אז ישיר שהופיע בלייקווד, הראשון הוא דף השער, בשני ובשלישי מובאת הערה מספר כ"ד שבה מדובר על כחו של החזון איש.
אך בקובץ האחרון הלקוח מהספר כאיל תערוג "הפסק הוא הפסק" מובא מעשה לסתור תמוה מהגריא"ל.
אשמח לשמוע הסבר על הדברים.
קבצים מצורפים
Scan20.pdf
(288.77 KiB) הורד 123 פעמים
Scan18.pdf
(293.06 KiB) הורד 124 פעמים
Scan19.pdf
(320.08 KiB) הורד 101 פעמים
הפסק הוא פסק.pdf
(333.3 KiB) הורד 142 פעמים

זקני דרום
הודעות: 93
הצטרף: ו' אוקטובר 20, 2017 2:30 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זקני דרום » ד' אוגוסט 08, 2018 9:50 pm

איפה אתה רואה סתירה?
וכי בכל מקום זה צריך לעזור?
כשהרופאים נותנים תרופה מתאימה היא לא תמיד עוזרת.

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אוגוסט 08, 2018 10:00 pm

בציטוט המובא בספר אז ישיר כתוב שהחזו"א יכול לקבוע איזה ניתוח יצליח ואיזה לא יצליח... והוא שולט בכל הטבע. בספר כאיל תערוג מובא ששאלו את החזו"א אם לנתח או לא ואמר לנתח ואח"כ מת (המנותח), האין זו סתירה?
ודאי שלא בכל מקום צריך לעזור אז מדוע כותבים דברים כאלה בספרים. ובנוגע לרופאים הלא מובא שם ששולט בטבע אז לא משנה איזה תרופה לוקחים היא תעזור אם אמר לקחת אותה כמו מי שאמר לשמן שיבער...

זקני דרום
הודעות: 93
הצטרף: ו' אוקטובר 20, 2017 2:30 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זקני דרום » ד' אוגוסט 08, 2018 10:07 pm

זאב ערבות כתב:בציטוט המובא בספר אז ישיר כתוב שהחזו"א יכול לקבוע איזה ניתוח יצליח ואיזה לא יצליח... והוא שולט בכל הטבע. בספר כאיל תערוג מובא ששאלו את החזו"א אם לנתח או לא ואמר לנתח ואח"כ מת (המנותח), האין זו סתירה?
ודאי שלא בכל מקום צריך לעזור אז מדוע כותבים דברים כאלה בספרים. ובנוגע לרופאים הלא מובא שם ששולט בטבע אז לא משנה איזה תרופה לוקחים היא תעזור אם אמר לקחת אותה כמו מי שאמר לשמן שיבער...

אם אתה שואל למה כותבים בספרים דברים כאלו . נו זאת לא שאלה לי יש שאלות קשות יותר למה מדפיסים ספרים שלמים וגוזמים עצים באמזונאס ולמה מחלקים עלונים שמודפסים על נייר כרומו יקר ללא שום תועלת חוץ מבעלי הדפוס וכן ע"ז הדרך
אך אם לדין יש תשובה שבלעדי הכח אז הענין של הטיפול בכלל לא בפרשה אך כשהחזו"א קובע כעת זה נכלל בכלל הניתוח שיכול להועיל . ופשוט.

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אוגוסט 08, 2018 11:02 pm

זקני דרום כתב:
זאב ערבות כתב:בציטוט המובא בספר אז ישיר כתוב שהחזו"א יכול לקבוע איזה ניתוח יצליח ואיזה לא יצליח... והוא שולט בכל הטבע. בספר כאיל תערוג מובא ששאלו את החזו"א אם לנתח או לא ואמר לנתח ואח"כ מת (המנותח), האין זו סתירה?
ודאי שלא בכל מקום צריך לעזור אז מדוע כותבים דברים כאלה בספרים. ובנוגע לרופאים הלא מובא שם ששולט בטבע אז לא משנה איזה תרופה לוקחים היא תעזור אם אמר לקחת אותה כמו מי שאמר לשמן שיבער...

אם אתה שואל למה כותבים בספרים דברים כאלו . נו זאת לא שאלה לי יש שאלות קשות יותר למה מדפיסים ספרים שלמים וגוזמים עצים באמזונאס ולמה מחלקים עלונים שמודפסים על נייר כרומו יקר ללא שום תועלת חוץ מבעלי הדפוס וכן ע"ז הדרך
אך אם לדין יש תשובה שבלעדי הכח אז הענין של הטיפול בכלל לא בפרשה אך כשהחזו"א קובע כעת זה נכלל בכלל הניתוח שיכול להועיל . ופשוט.

לא שאלתי שום שאלה, דרכי לחפש בספרים דברים מענינים ולשתף אותם עם אחרים. אין לי קושיות ואין תמיהות. אך שלא כדברך הגריא"ל בעצמו ובכבודו מספר שהניתוח לא הצליח והחולה מת, אז מה שאתה כותב זה לא לענין שאתה כותב יכול להועיל ואילו לפי דברי הרה"ג נבנצל הניתוח חייב להצליח.
ובקשר להערתך על האמזון היום רוב הנייר בא ממטעי עצים שנטעו לשם יצור נייר ואכן כבר נאמר אז ירננו עצי יער והכוונה שיהיה דואר אלקטרוני ואוצר החכמה על דיסק ומקוון.
והלא מאז ומתמיד כתבו בספרים דברים תמוהים ויש ספרים כגון אוצר הידיעות המלקטים אותם
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' אוגוסט 08, 2018 11:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2819
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי קראקובער » ד' אוגוסט 08, 2018 11:39 pm

מענין לענין:

שו"ת שבט הלוי חלק י סימן יג

וזה לי קרוב לחמשים שנה שכבר הייתי פה רב בסביבה, והייתי מאד מקושר עם מרן החזון איש זי"ע, בקרתי אז את הגאון האמיתי בעל אבן האזל הגרא"ז מלצר זצלה"ה והוא ידע על הקשרים שלי עם החזון איש ומאחר ששמע ממני כמה דברים אמר לי בהתפעלות, וז"ל, החזון איש פוסק דיני נפשות ברגעים (אם כן לנתח או לא, וכיו"ב) והפלא אמר שיותר מתשעים אחוז זוכה לכיון האמת והצלחה, עכ"ל.

הרע במיעוטו
הודעות: 457
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ד' אוגוסט 08, 2018 11:54 pm

התייחסותו של הגרא"ז כנראה אינה לכח הסגולי של ברכתו כי אם לשכל ישר.
ויש עירבובי' בנושא זה.

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אוגוסט 09, 2018 2:20 am

הרע במיעוטו כתב:התייחסותו של הגרא"ז כנראה אינה לכח הסגולי של ברכתו כי אם לשכל ישר.
ויש עירבובי' בנושא זה.

לשכל הישר של אדם יש גבול, בהרבה מקרים צריך גם ידע שבלעדיו כל השכל הישר שבעולם לא יעזור. לא זו היתה מטרת העלאת אשכול זה, אך כיוון שהתפתחה איזה מיני שיחה בנושא כחו של החזון איש ברפואה ראוי לומר כמה מלים.
כאשר מדברים על גדולים כמו החזון איש בפורום זה צריך משנה זהירות. אתן דוגמא שלא קשורה לפורום. הראיתי לאדם ספר בעניני הלכה וכעבור כמה דקות נגש אלי, זרק את הספר בחזקה על השולחן ואמר לי: אל תראה לי יותר ספרים! שאלתי בהפתעה מדוע? וענה: הוא פראנק ומחולק עם החזון איש ומי נתן לו רשות. אז שאלתי וכי אסור לחלוק על החזון איש? הלא כתוב לא תגורו מפני איש? וענה לי לא! על החזון איש אסור לחלוק!
עכשיו השאלה הזו עולה שוב ושוב, האם אכן כך הם פני הדברים שאין לאיש ולו יהי מי עד סוף הדורות לחלוק על החזון איש? הלא יש הרבה שחולקים עליו בסתר ובגלוי כגון בענין קו התאריך ועוד. הלא במשך הדורות היו הרבה גדולי עולם ואפילו על הרמב"ם חולקים! אמנם צריך לעשות זאת בכבוד ובמשנה זהירות וכמובן לא אני הקטן יבא ויאמר משהו נגד החזון איש או הרמב"ם, אך כמדומני שאין כזה דבר בתולדות עמינו שיש פוסק אבסולוטי שאין ניתן לחלוק עליו (בפרט למי שאינו תלמידו שאז יש בעיה אחרת האם מותר לתלמיד לחלוק על רבו).
כל זה בענין הלכה, אך מה נעשה בתחומים אחרים של החיים? האם אנו מצפים שגדולי התורה ידעו ויבינו כל דבר מתחומי החיים, בין ברוח הקודש בין בחכמה בין בסברא בין בשכל ישר או כל דרך אחרת כלשהיא? הלא אפילו ממשה רבינו נתעלמו הלכות! ואף הוא לא ידע להכריע בענין בנות צלפחד?
אז אמנם זה יפה ומכובד להראות את הכבוד שאנו רוחשים לחכמים אך צריך להבין שסך הכל אף הם בני אנוש. והלא זה מה שמבדיל ביננו לבין הנוצרים הסוברים שהאיש שלהם הוא שותף למעשה בראשית ולא ילוד אשה.
אני מודע לכך שאני מהלך בשדה מוקשים אך כעת נגיע למדע הרפואה. בדיוק כפי שת"ח מיגע את עצמו בלימוד התורה, רופא רציני מייגע את עצמו במדע הרפואה, שהוא מדע קשה ומסובך ואין אפשרות לקבל תואר רופא (בדרך ישרה) בלי לדעת את החומר. לימוד החומר הבסיסי וההכשרה אורכים כעשר שנים בממוצע וצריך לעבור על הרבה כרכים עבי כרס ולנתח גופות ולעשות מחקרים וכו'. המטרה היא שכאשר מגיעים לחלק המעשי, יש ביד הרופא את הכלים והידע לגלות מה הבעיה (דיאגנוזה) ואח"כ להמליץ על הרפואה.
רוב הסיפורים מדברים על ניתוח, אך לא כל מצב רפואי מצריך ניתוח אלא רק מיעוט ושומרים זאת בד"כ כאופציה אחרונה. רוב הבעיות המגיעות לרופאים הם שגרתיות וחוזרות על עצמם (כמו שאלות פשוטות המגיעות לפוסק), החכמה היא כשמגיעה בעיה נדירה או מסובכת. לדוגמא יום אחד הגיע למרפאה תינוק ממרפאה אחרת שמיום הלידה היתה לו איזו מחלה שהרופא לא ידע מהי ושלח את ההורים למומחים ולא ידעו אף הם. והנה ההורים מגיעים עם התינוק בן השמונה והרופאה אומרת להורים הנדהמים שזו מחלה זו וזו, מחלה נדירה שידועים פחות ממאה מקרים בעולם! (בסופו של דבר הסתבר שהמומחה האחד והיחיד שיודע לטפל במחלה זו הוא רופא יהודי מארגנטינה שמושבו בבית חולים סורוקה בבאר שבע). וכאן אני מגיע לשאלותי: האם מישהו סבור שאיזה חכם בתורה היה עולה על כך? ונניח שיש לו איזו סייעתא דשמייא נפלאה ושכל הישר וכו' וכו', מדוע על ההורים לחשוב ללכת אליו? הלא כתוב במפורש שלרופא ניתנה רשות לרפא! באותו אופן נניח יש רופא שהוא גם ת"ח, לא אלך אליו לפסוק שאלות הלכתיות אלא אלך לפוסק מובהק, כל אחד והמומחיות שלו. אך ברפואה זאת אחרת, כל הזמן יש התפתחויות ובכדי להיות מעודכנים צריך לעקוב אחר הספרות הרפואית וללכת להרצאות וסדנאות, וכידוע ברפואה יש תחומים שונים כמעט לכל אבר בגוף פנימי וחיצוני יש מומחים, איך בעולם יכול ת"ח ולו יהא החזון איש לשלוט בכל החומר הזה ועוד לומר שאף פעם לא טועה! איני בא לומר שלא יתכן שיש לת"ח ידע רפואי (איני מדבר על רופאים שהם גם ת"ח), יש ויש והם בעלי ידע רפואי נרחב המסייע להם לפסוק שאלות בענינים אלו, אך מנין להם לאבחן מחלות ולומר מה הרפואה! הלא זה גם נגד החוק כמדומני שאסור להתחזות לרופאים. ומה עושים במקרים שצריך לתת תרופות?
אז האם לומר שהדבר נראה בלתי מציאותי נראה כזלזול בגדלות חזון איש? האם יש חיוב להאמין בכך שידע את כל הידע הרפואי בימיו ואף פעם לא טעה בהבחנה או ביעוץ? ועל כל ניתוח שאמר אם יצליח או לא היה כדבריו? האם יש חיוב להאמין בכך?
אשמח לשמוע תשובה ענינית.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' פברואר 04, 2019 7:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ידידיה
הודעות: 1070
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי ידידיה » ה' אוגוסט 09, 2018 6:24 am

אף אחד לא הלך לחזון אי"ש עם חולה שלא ידועה מחלתו כדי שהחזו"א יאבחן מה יש לו.
מהיכן לקחתם שהיה כזה דבר?

היו הולכים להתייעץ לאחר הוראת הרופא.

לחזו"א היה כנראה קצת ידע ברפואה, אולי הוא למד זאת בתור חולה ל"ע עשרות שנים, מכל מקום היה לו ידע שהספיק להבין כי מחלה פלונית בריאות היא היא הטריפה הנדונה בין הפוסקים ולכאן כדאי להשאה במקומו של הפוסק שאינה טריפה.


כמו כן היכיר החזו"א לא מעט את מפת הרופאים של זמנו, וידע על הרבה רופאים מהם נקודות החולשה והחוזק שלהם.
כעין מה שעסקו בייעוץ בזר אחריו אחייניו לבית גריינמן.

מעבר לזה כנראה שיש ברפואה עוד משהו חוש כלשהו שיש רופאים שזכו לו ויש שלא, והוא כמובן בא לידי ביטוי רק כשיש בסיס של ידע לרפואה.
לחזוא לפי המסופר, היה את זה
וזה מה שגרם לו לשלוח את הילד ברל פוברסקי לבית חולים בעיצומו של ראש השנה.

קראקובער
הודעות: 2819
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 09, 2018 8:12 am

ידידיה כתב:לחזו"א היה כנראה קצת ידע ברפואה, אולי הוא למד זאת בתור חולה ל"ע עשרות שנים, מכל מקום היה לו ידע שהספיק להבין כי מחלה פלונית בריאות היא היא הטריפה הנדונה בין הפוסקים ולכאן כדאי להשאה במקומו של הפוסק שאינה טריפה.

היה שולח חולים לקראקוב עירו של הרמ"א או לברזון אם כלו כל הקיצין?

ידידיה
הודעות: 1070
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי ידידיה » ה' אוגוסט 09, 2018 10:16 am

גם בשויץ נהגו כרמ"א. תנוח דעת מר.

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אוגוסט 09, 2018 2:01 pm

ידידיה כתב:אף אחד לא הלך לחזון אי"ש עם חולה שלא ידועה מחלתו כדי שהחזו"א יאבחן מה יש לו.
מהיכן לקחתם שהיה כזה דבר?

היו הולכים להתייעץ לאחר הוראת הרופא.

לחזו"א היה כנראה קצת ידע ברפואה, אולי הוא למד זאת בתור חולה ל"ע עשרות שנים, מכל מקום היה לו ידע שהספיק להבין כי מחלה פלונית בריאות היא היא הטריפה הנדונה בין הפוסקים ולכאן כדאי להשאה במקומו של הפוסק שאינה טריפה.


כמו כן היכיר החזו"א לא מעט את מפת הרופאים של זמנו, וידע על הרבה רופאים מהם נקודות החולשה והחוזק שלהם.
כעין מה שעסקו בייעוץ בזר אחריו אחייניו לבית גריינמן.

מעבר לזה כנראה שיש ברפואה עוד משהו חוש כלשהו שיש רופאים שזכו לו ויש שלא, והוא כמובן בא לידי ביטוי רק כשיש בסיס של ידע לרפואה.
לחזוא לפי המסופר, היה את זה
וזה מה שגרם לו לשלוח את הילד ברל פוברסקי לבית חולים בעיצומו של ראש השנה.

מה שאתה כותב זה השערות בלי סוף. מאין לך באיזה שלב הלכו להתיעץ? הלא מסופר על הרבה גדולים שהלכו להתיעץ אתם לפני שהלכו לרופא. אך נניח כדבריך שהלכו אחרי שהתיעצו עם הרופא, האם הלכו לקבל ברכה או דעה שניה אם ראוי לעשות ניתוח או לא. אם הלכו לברכה ניחא אך אם הלכו ליעוץ רפואי אתה כותב שהיה לחזו"א קצת ידע רפואי, האם על קצת ידע רפואי יש לסמוך? ואם תאמר שהכיר את הרופאים מי מומחה ומי לא, איש אינו יודע ממי יתרפא וזה אחד הנעלמים ברפואה ותוכיח העובדה שהבאתי באשכול זה מרב שטיינמן שהחולה מת מהניתוח. עכשיו יבואו החכמולוגים שהיה טריפה והיה צריך למות בין כה וכה.
אח"כ אתה כותב שיש לכמה רופאים מן חוש ברפואה שלמדו ושגם לחזון איש היה, אך החזון איש לדברך ידע רק קצת רפואה. אמנם מספרים על הרבה גדולים שהביעו את דעתם בעניני רפואה לאלו שבאו לשאול אותם, וזו שאלתי, אם חוש או בלי, מה לרבנים להתערב בעניני רפואה ולהחליט עבור אנשים אם יזכו לעבור את הניתוח בשלום או לא ולא משנה מה גדולתם, האם יבטלו את הניתוח כיון שהת"ח אמר שלא יצליח? האם רק מרופא זה לא יצליח ומאחר כן יצליח? האין כאן מאין ניחוש ומשחק בחיי אדם? כמו שיש ת"ח המייעצים להורים לא לחסן את הילדים, האם הם גם לוקחים אחריות על כל הבעיות שיצוצו אח"כ? או שהיו ת"ח שהתירו בזמנו עישון עפ"י כל מיני סברות, האם הסברות מונעות סרטן ריאות? לרופא ניתנה רשות לרפא ומה שקורה עם החולה לבסוף אם מתרפא או לא זה רצון הקב"ה, הלא מובא שלא מכל רופא מתרפאים ואף לרופאים הכי גדולים יש כשלונות וזה לא תמיד תלוי בהם (אך היום תמיד מאשימים אותם).
לדוגמא הייתי צריך לעבור טיפול שבו מכניסים מצלמה לעורקים והסטטיסטיקה מראה שבשביל סיבה זו או אחרת אחד מאלף בממוצע מקבלים שבץ לב או מח. אז מחתימים שאתם יודעים זאת ומסכימים לקחת את הסיכון. לפי מה שמובא בקבצים כאן, כל מה שהיתי צריך לעשות זה ללכת לחזון איש או לת"ח אחר בימינו שיצא לו שם שמתמצא ברפואה והיה אומר לי אם אני מהרבע אחוז או לא. אך לפי דברי רב שטיינמן אף על פי כן יתכן שח"ו לא היה מצליח.
לסיום יש לי הערה: כמעט ולא תמצאו בכל סיפורי הגדולים על כשלונותיהם ביעוץ וכדומה, ואם כבר יש כמו בקובץ הנ"ל אז מוצאים כבר כל מיני תירוצים מדוע הדברים לא הסתדרו כמו שצריך.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' אוגוסט 09, 2018 4:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ידידיה
הודעות: 1070
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי ידידיה » ה' אוגוסט 09, 2018 4:12 pm

זאב ערבות כתב:
ידידיה כתב:אף אחד לא הלך לחזון אי"ש עם חולה שלא ידועה מחלתו כדי שהחזו"א יאבחן מה יש לו.
מהיכן לקחתם שהיה כזה דבר?

היו הולכים להתייעץ לאחר הוראת הרופא.

לחזו"א היה כנראה קצת ידע ברפואה, אולי הוא למד זאת בתור חולה ל"ע עשרות שנים, מכל מקום היה לו ידע שהספיק להבין כי מחלה פלונית בריאות היא היא הטריפה הנדונה בין הפוסקים ולכאן כדאי להשאה במקומו של הפוסק שאינה טריפה.


כמו כן היכיר החזו"א לא מעט את מפת הרופאים של זמנו, וידע על הרבה רופאים מהם נקודות החולשה והחוזק שלהם.
כעין מה שעסקו בייעוץ בזר אחריו אחייניו לבית גריינמן.

מעבר לזה כנראה שיש ברפואה עוד משהו חוש כלשהו שיש רופאים שזכו לו ויש שלא, והוא כמובן בא לידי ביטוי רק כשיש בסיס של ידע לרפואה.
לחזוא לפי המסופר, היה את זה
וזה מה שגרם לו לשלוח את הילד ברל פוברסקי לבית חולים בעיצומו של ראש השנה.

מה שאתה כותב זה השערות בלי סוף. מאין לך באיזה שלב הלכו להתיעץ? הלא מסופר על הרבה גדולים שהלכו להתיעץ אתם לפני שהלכו לרופא..

זה שהקשה היאך הלכו לחזו"א במקום לרופא, הוא זה שהניח הנחות והקשה קושייה.
אני לא מכיר מקרה שאדם נחלה ל"ע ובאו לחזו"א שיאבחן מה יש לו.

ידידיה
הודעות: 1070
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי ידידיה » ה' אוגוסט 09, 2018 4:20 pm

זאב ערבות כתב:
ידידיה כתב:אף אחד לא הלך לחזון אי"ש עם חולה שלא ידועה מחלתו כדי שהחזו"א יאבחן מה יש לו.
מהיכן לקחתם שהיה כזה דבר?

היו הולכים להתייעץ לאחר הוראת הרופא.

לחזו"א היה כנראה קצת ידע ברפואה, אולי הוא למד זאת בתור חולה ל"ע עשרות שנים, מכל מקום היה לו ידע שהספיק להבין כי מחלה פלונית בריאות היא היא הטריפה הנדונה בין הפוסקים ולכאן כדאי להשאה במקומו של הפוסק שאינה טריפה.


כמו כן היכיר החזו"א לא מעט את מפת הרופאים של זמנו, וידע על הרבה רופאים מהם נקודות החולשה והחוזק שלהם.
כעין מה שעסקו בייעוץ בזר אחריו אחייניו לבית גריינמן.

מעבר לזה כנראה שיש ברפואה עוד משהו חוש כלשהו שיש רופאים שזכו לו ויש שלא, והוא כמובן בא לידי ביטוי רק כשיש בסיס של ידע לרפואה.
לחזוא לפי המסופר, היה את זה
וזה מה שגרם לו לשלוח את הילד ברל פוברסקי לבית חולים בעיצומו של ראש השנה.

מה שאתה כותב זה השערות בלי סוף. מאין לך באיזה שלב הלכו להתיעץ? הלא מסופר על הרבה גדולים שהלכו להתיעץ אתם לפני שהלכו לרופא. אך נניח כדבריך שהלכו אחרי, האם הלכו לקבל ברכה או דעה שניה אם ראוי לעשות ניתוח או לא. אם הלכו לברכה ניחא אך אם הלכו ליעוץ רפואי אתה כותב שהיה לו קצת ידע רפואי, האם על קצת ידע רפואי יש לסמוך? ואם תאמר שהכיר את הרופאים מי מומחה ומי לא, איש אינו יודע ממי יתרפא וזה אחד הנעלמים ברפואה והוכיח העובדה שהבאתי באשכול זה מרב שטיינמן שהחולה מת מהניתוח. עכשיו יבואו החכמולוגים שהיה טריפה והיה צריך למות בין כה וכה.
אח"כ אתה כותב שיש לכמה רופאים מן חוש ברפואה שלמדו ושגם לחזון איש יש, אך החזון איש לדברך ידע רק קצת רפואה. אמנם מספרים על הרבה גדולים שהביעו את דעתם בעניני רפואה לאלו שבאו לשאול אותם וזו שאלתי, אם חוש או בלי, מה לרבנים להתערב בעניני רפואה ולהחליט עבור אנשים אם יזכו לעבור את הניתוח בשלום או לא ולא משנה מה גדולתם.

צודק לגמרי.
ואכן הגדולים שאנכי שאלתי תמיד אמרו לי לשמוע בקול הרופאים, ופשוט הוא.
כמובן שברכה מבקשים, וכמאמר חז"ל למי שיש לו חולב בביתו ל"ע.

כמובן שיש מצבי ספק שהרופא מניח לפני החולה את ההחלטה, ואז טבעי לשאול דעת תורה.

יש כמה גדולים בני זמנינו שמספרים עליהם הרבה שהורו לא לשמוע בקול הרופאים גם במקום סכנה ממש, ובין הרביים החסידייים זה נפוץ ביותר.
אלו ששומעים בקולם אין זה מחמת שסבורים שהם יודעים ברפואה יותר טוב מן הרופא, אלא מאמינים שרוח הקדש מדברת מפי הרב

ואין כאן נידון לסברא.

ידידיה
הודעות: 1070
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי ידידיה » ה' אוגוסט 09, 2018 4:26 pm

זאב ערבות כתב:
ידידיה כתב:אף אחד לא הלך לחזון אי"ש עם חולה שלא ידועה מחלתו כדי שהחזו"א יאבחן מה יש לו.
מהיכן לקחתם שהיה כזה דבר?

היו הולכים להתייעץ לאחר הוראת הרופא.

לחזו"א היה כנראה קצת ידע ברפואה, אולי הוא למד זאת בתור חולה ל"ע עשרות שנים, מכל מקום היה לו ידע שהספיק להבין כי מחלה פלונית בריאות היא היא הטריפה הנדונה בין הפוסקים ולכאן כדאי להשאה במקומו של הפוסק שאינה טריפה.


כמו כן היכיר החזו"א לא מעט את מפת הרופאים של זמנו, וידע על הרבה רופאים מהם נקודות החולשה והחוזק שלהם.
כעין מה שעסקו בייעוץ בזר אחריו אחייניו לבית גריינמן.

מעבר לזה כנראה שיש ברפואה עוד משהו חוש כלשהו שיש רופאים שזכו לו ויש שלא, והוא כמובן בא לידי ביטוי רק כשיש בסיס של ידע לרפואה.
לחזוא לפי המסופר, היה את זה
וזה מה שגרם לו לשלוח את הילד ברל פוברסקי לבית חולים בעיצומו של ראש השנה.

מה שאתה כותב זה השערות בלי סוף. מאין לך באיזה שלב הלכו להתיעץ? הלא מסופר על הרבה גדולים שהלכו להתיעץ אתם לפני שהלכו לרופא. אך נניח כדבריך שהלכו אחרי, האם הלכו לקבל ברכה או דעה שניה אם ראוי לעשות ניתוח או לא. אם הלכו לברכה ניחא אך אם הלכו ליעוץ רפואי אתה כותב שהיה לו קצת ידע רפואי, האם על קצת ידע רפואי יש לסמוך? ואם תאמר שהכיר את הרופאים מי מומחה ומי לא, איש אינו יודע ממי יתרפא וזה אחד הנעלמים ברפואה והוכיח העובדה שהבאתי באשכול זה מרב שטיינמן שהחולה מת מהניתוח. עכשיו יבואו החכמולוגים שהיה טריפה והיה צריך למות בין כה וכה.
אח"כ אתה כותב שיש לכמה רופאים מן חוש ברפואה שלמדו ושגם לחזון איש יש, אך החזון איש לדברך ידע רק קצת רפואה. אמנם מספרים על הרבה גדולים שהביעו את דעתם בעניני רפואה לאלו שבאו לשאול אותם וזו שאלתי, אם חוש או בלי, מה לרבנים להתערב בעניני רפואה ולהחליט

מה שאני זוכר מספר פאר הדור שבאו לספר בשבח ידיעתו ברפואה, הם מעשים שהחזו"א הסביר לרופא והציע כיצד לפעול ואפילו פעם הציע דרך חדשה לניתוח מסויים. או שרופא פלוני חשש לנתח במקרה של סיכויים גבוליים, והחזו"א עודד אותו וחיזק את בטחונו לעשות החלטה נכונה אך מסוכנת.

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אוגוסט 09, 2018 4:30 pm

ידידיה כתב:
זאב ערבות כתב:
ידידיה כתב:אף אחד לא הלך לחזון אי"ש עם חולה שלא ידועה מחלתו כדי שהחזו"א יאבחן מה יש לו.
מהיכן לקחתם שהיה כזה דבר?

היו הולכים להתייעץ לאחר הוראת הרופא.

לחזו"א היה כנראה קצת ידע ברפואה, אולי הוא למד זאת בתור חולה ל"ע עשרות שנים, מכל מקום היה לו ידע שהספיק להבין כי מחלה פלונית בריאות היא היא הטריפה הנדונה בין הפוסקים ולכאן כדאי להשאה במקומו של הפוסק שאינה טריפה.


כמו כן היכיר החזו"א לא מעט את מפת הרופאים של זמנו, וידע על הרבה רופאים מהם נקודות החולשה והחוזק שלהם.
כעין מה שעסקו בייעוץ בזר אחריו אחייניו לבית גריינמן.

מעבר לזה כנראה שיש ברפואה עוד משהו חוש כלשהו שיש רופאים שזכו לו ויש שלא, והוא כמובן בא לידי ביטוי רק כשיש בסיס של ידע לרפואה.
לחזוא לפי המסופר, היה את זה
וזה מה שגרם לו לשלוח את הילד ברל פוברסקי לבית חולים בעיצומו של ראש השנה.

מה שאתה כותב זה השערות בלי סוף. מאין לך באיזה שלב הלכו להתיעץ? הלא מסופר על הרבה גדולים שהלכו להתיעץ אתם לפני שהלכו לרופא. אך נניח כדבריך שהלכו אחרי, האם הלכו לקבל ברכה או דעה שניה אם ראוי לעשות ניתוח או לא. אם הלכו לברכה ניחא אך אם הלכו ליעוץ רפואי אתה כותב שהיה לו קצת ידע רפואי, האם על קצת ידע רפואי יש לסמוך? ואם תאמר שהכיר את הרופאים מי מומחה ומי לא, איש אינו יודע ממי יתרפא וזה אחד הנעלמים ברפואה והוכיח העובדה שהבאתי באשכול זה מרב שטיינמן שהחולה מת מהניתוח. עכשיו יבואו החכמולוגים שהיה טריפה והיה צריך למות בין כה וכה.
אח"כ אתה כותב שיש לכמה רופאים מן חוש ברפואה שלמדו ושגם לחזון איש יש, אך החזון איש לדברך ידע רק קצת רפואה. אמנם מספרים על הרבה גדולים שהביעו את דעתם בעניני רפואה לאלו שבאו לשאול אותם וזו שאלתי, אם חוש או בלי, מה לרבנים להתערב בעניני רפואה ולהחליט עבור אנשים אם יזכו לעבור את הניתוח בשלום או לא ולא משנה מה גדולתם.

צודק לגמרי.
ואכן הגדולים שאנכי שאלתי תמיד אמרו לי לשמוע בקול הרופאים, ופשוט הוא.
כמובן שברכה מבקשים, וכמאמר חז"ל למי שיש לו חולב בביתו ל"ע.

כמובן שיש מצבי ספק שהרופא מניח לפני החולה את ההחלטה, ואז טבעי לשאול דעת תורה.

יש כמה גדולים בני זמנינו שמספרים עליהם הרבה שהורו לא לשמוע בקול הרופאים גם במקום סכנה ממש, ובין הרביים החסידייים זה נפוץ ביותר.
אלו ששומעים בקולם אין זה מחמת שסבורים שהם יודעים ברפואה יותר טוב מן הרופא, אלא מאמינים שרוח הקדש מדברת מפי הרב

ואין כאן נידון לסברא.

ואכן ראוי לקבל ברכה מת"ח ואדם גדול וכך נהגו עמי שלפני הניתוח אחד ממחותני שמקורב לגרח"ק (לא קשר משפחתי, קשר תורני) שלח שליח שנסע לרחוב רשב"ם וקיבל ברכה מפיו וכן התקשרו לגר"ד פיינשטיין ונתן לי ברכה בטלפון, ולפעמים יש לרבנים כמו החזו"א ידע שלא ידוע מנין וראוי לקחת את דבריהם ברצינות שכן יש בענינים אלו ענינים סגוליים.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' אוגוסט 09, 2018 5:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2819
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 09, 2018 4:37 pm

זה וודאי לא גרע מרפואה אלטרנטיבית/משלימה.

ידידיה
הודעות: 1070
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי ידידיה » ה' אוגוסט 09, 2018 4:49 pm

למען ר ז"ע שנראה שמתעניין בנושא, הבאתי באדיבות אתר הטאבלט את הפרק מפאר הדור בעניין.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה כדבר האורים2.pdf
(2.38 MiB) הורד 86 פעמים
אוצר החכמה כדבר האורים 1.pdf
(2.19 MiB) הורד 77 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אוגוסט 09, 2018 5:07 pm

קראקובער כתב:זה וודאי לא גרע מרפואה אלטרנטיבית/משלימה.

ראוי לא להכנס לנושא הזה של רפואה אלטרנטיבית שכמעט כולה מעשי כישוף והוקוס פוקוס והונאת הבריות ומשחק על פחדים של אנשים ובפרט לאותם שמחפשים קיצורי דרך קלים או נמצאים במצבים שלרפואה קונבנציונלית אין פתרון למחלה והפילה רבים בפח ואפילו אם נראה למראית עין שזה עוזר, זו רק אחיזת עיניים ואין ללמוד ממקרה אחד למישנהו.
היחידים שמרוויחים מכך אלה המכשפים שנותן להם פרנסה מכובדת וכל מיני רבניות המפרסמות בחוצות את מרכולתם שיש להם תרופה ורפואה סודית לכל מחלה ובעיה שבעולם, ופלא גדול איך יש כ"כ הרבה מאנ"ש שמתפתים לכך ואיך זה שהרבנים לא יוצאים חוצץ נגד התופעה ועוד יוצאים ספרים המעודדים את הענין עם הסכמות.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2279
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אוגוסט 09, 2018 8:46 pm

ידוע הסיפור על ר' ירוחם, ששלח שני בחורים לניתוח, ואמר להם שיעשו דווקא אצל רופא פלוני. אחד עשה כדבריו והנתוח הצליח, והשני שמע לצוות הרפואי שהיה שם, ועשה את הנתוח אצל רופא אחר, ומת.

חצי שנה אח"כ היה ר' ירוחם מזכיר בכל שיחה את העניין, ואומר: ראו כמה חשוב לציית גם כשלא מבינים!

פלגינן
הודעות: 2862
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי פלגינן » ה' אוגוסט 09, 2018 9:11 pm

קראקובער כתב:מענין לענין:
שו"ת שבט הלוי חלק י סימן יג: וזה לי קרוב לחמשים שנה שכבר הייתי פה רב בסביבה, והייתי מאד מקושר עם מרן החזון איש זי"ע, בקרתי אז את הגאון האמיתי בעל אבן האזל הגרא"ז מלצר זצלה"ה והוא ידע על הקשרים שלי עם החזון איש ומאחר ששמע ממני כמה דברים אמר לי בהתפעלות, וז"ל, החזון איש פוסק דיני נפשות ברגעים (אם כן לנתח או לא, וכיו"ב) והפלא אמר שיותר מתשעים אחוז זוכה לכיון האמת והצלחה, עכ"ל.


וגרסת יתד:
קבצים מצורפים
יתד נאמן חזון איש רפואה.jpg
יתד נאמן חזון איש רפואה.jpg (40.06 KiB) נצפה 1977 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אוגוסט 09, 2018 10:27 pm

אפרקסתא דעניא כתב:ידוע הסיפור על ר' ירוחם, ששלח שני בחורים לניתוח, ואמר להם שיעשו דווקא אצל רופא פלוני. אחד עשה כדבריו והנתוח הצליח, והשני שמע לצוות הרפואי שהיה שם, ועשה את הנתוח אצל רופא אחר, ומת.

חצי שנה אח"כ היה ר' ירוחם מזכיר בכל שיחה את העניין, ואומר: ראו כמה חשוב לציית גם כשלא מבינים!

אכן ברפואה אין ללמוד מקרה אחד ממשנהו (כפי שלא ניתן ללמוד מבעיות של זוג בענין שלום בית אחד ממשנהו!). יכולים להיות שני מקרים זהים לחלוטין על הנייר, אצל האחד הניתוח יצליח ואצל השני לא, או אחד יקח תרופות ויתרפא והשני לא וכו' וכו'. בין השאר תלוי בגיל, במצב הרפואי, מעשן או לא, בעיות רפואיות בעבר, או מכלול דברים שלא ידוע לפני הניתוח או במצבו הרפואי של הפציינט. אם נרצה שלכל אדם יהיה דו"ח מושלם של מצבו הרפואי יכלה תקציב המדינה. וזה לא יעזור כיון שמצב רפואי יכול להשתנות בן רגע. זה בנוגע לחולה עצמו, אך יש גם את הנתונים של הרופא הצוות ובית החולים שהם נתונים משתנים. ויש כמובן ומעל הכל חשבונות שמים שמי מאתנו יודע (אולי האר"י ידע?). אז פשוט חבל להכנס לספקיולציות וטוב לגשת לניתוח עם ברכה וביטחון מלא שהקב"ה עושה ורוצה רק מה שטוב עבורינו. השאלה הנשארת היא האם להפרד מבני המשפחה לפני ההרדמה (שהיא דרך אגב אחד הדברים המסוכנים ביותר בתהליך הניתוחים ושגיאה אחת קטנה של מזריק החומר יכולה לגרום למותו של האדם ללא קשר לרופא המנתח, או איטרקציה קטנה עם חומר אחר בגוף שלא מסתדר אתו חומר ההרדמה).

איתן
הודעות: 882
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי איתן » ב' פברואר 04, 2019 9:02 am

לגבי הסיפור על החזון איש והניתוח:
viewtopic.php?f=19&t=33115#p359203

יוצא פוניבז'
הודעות: 649
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' פברואר 04, 2019 12:07 pm

ישורון יא.JPG
ישורון יא.JPG (44.75 KiB) נצפה 1296 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' פברואר 04, 2019 6:56 pm

הצילום המצורף לקוח מהספר גנזים ושו"ת חזו"א ח"א עמ' פ"ג ומתייחס לציור המובא לעיל של שרטוט המח, ולוא אני הייתי כותב את שכותב המו"ל שמצורת הכתב יש להסתפק אם נכתב ע"י החזו"א הייתי מקבל קיטון של רותחים. בזמנו לפני שנים הראיתי את הנ"ל לכמה אנשים וכולם הסכימו שזה לא אותו הכתב של החזו"א (למרות שדומה).
אך יותר חשוב בנוגע לציור הנ"ל, כידוע עברתי ניתוח מח קשה, קשה לי להאמין שרופא מנתח נורולוג (כירורג) יעשה ניתוח על סמך ציור כזה פרימיטיבי שלא מלווה בשום הסבר. בע"ה בביקור הבא אצל הרופא הנורולוג ד"ר טוביאס אראה לו את הציור ואשאל את חוות דעתו מה מלמד הציור.
קבצים מצורפים
ציור המח.jpg
ציור המח.jpg (53.45 KiB) נצפה 1250 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' פברואר 10, 2019 7:20 am

בספר שערי אהרן - קונטרס חזון איש עמ' מ"ו נזכר המעשה ושם מובא שלאשה היה בעיה רצינית בראש (שזה בד"כ גידול) ובאה למרן עם צילום מהתיק שלה.
בימיו של החזון איש היה רק רנטגן. רנטגן מראה רק עצמות. בפרט לא טכנולוגיית הרנטגן של הימים ההם.
דבר נוסף שכתוב שם שפחד שמא במהלך הניתוח יפגע בעצב מסויים ויגרום לשיתוק. בכל ניתוח מח יש את החשש הזה ואף היום כך שעל המנותח להחליט עם מוכן לקחת את הסיכון.
קבצים מצורפים
כח התורה.jpg
כח התורה.jpg (119.56 KiB) נצפה 1046 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ספטמבר 08, 2019 5:53 pm

תשובת הגרח"ק מהספר אריה שאג עמ' תשכ"ו.
בהערה מובא שהגר"א נבנצל ענה שכנראה נתגלה לחזו"א בתפילה שהניתוח לא יועיל.
קבצים מצורפים
ניתוח.jpg
ניתוח.jpg (32.77 KiB) נצפה 281 פעמים

דודי צח
הודעות: 526
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי דודי צח » א' ספטמבר 08, 2019 6:46 pm

העיד לי יהודי נאמן, אשר דודתו תושבת פתח-תקוה סיפרה לו, כי החזון איש התארח בביתם למשך מספר שבועות, בילדותה, כדי לנוח כנראה.

הוא היה מבקש מהבנות, ספרי לימוד של אנטומיה רפואית, ספרים הנלמדים בבתי ספר, והיה שקוע בהם הרבה.

בכך אנו מסיקים, כי הידע הרפואי לא 'ירד אליו מן השמים', מאידך הוא לא היה בעל תוארים, והוא קרא בסה"כ חוברות בהתעניינות - אך כנראה בגודל הבנתו העמוקה, ואולי גם רוח הקודש ששרתה עליו, הבין מתוך הדברים הללו את סודות הרפואה ברמה גבוהה של ממש.

*
נשאל לעיל אם היו מתייעצים איתו גם כתחליף לרופא. ואני שמעתי מכלי ראשון מיהודי (ירושלמי) שכמדומה חי איתנו, שבילדותו כאבה לו הבטן מאוד, ואביו שהיה מקורב אל החזון איש, לקח אותו לחזו"א. והוא נכנס לחדר והרים את החולצה של הילד, ולחץ כמה לחיצות פה ושם, ופסק לו כי יש לו בעיה עם הטחול וכו'.
כלומר ממש הנהגה של 'רופא משפחה' מצוי, אם כי בלי בדיקות וטסטים.

גם הנהגה זו מראה כי לא ענה תשובות שמיימיות בעלמא, אלא הכל מתוך בקיאות מסוימת בחכמת הרפואה.
למרות שפשוט וברור, שהוא לא עשה תוארים בעניין, ולימודי החוברות הנ"ל אינם מגיעים ללימודיו של רופא משפחה רגיל, והוא התערב בדברים מסובכים לאין שיעור. אך כנראה צריך לומר כנ"ל, שהיתה לו תערובת של ידיעות רפואיות פלוס הבנת הדברים ברוח קדשו ששרתה עליו.

דודי צח
הודעות: 526
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי דודי צח » א' ספטמבר 08, 2019 6:48 pm

מן הטעם הנ"ל חלק מהמספרים והמעידים על סיפורי רפואה מבית החזון איש, לא חשו אפילו צורך לעדכן אם בסוף הצליח הניתוח או לא, כי היו מקרים שהצעתו ג"כ לא עמדה במבחן המציאות.
כי ההתפעלות - הטיפוסית הליטאית - איננה מהצד המופתי של מעשה האי"ש, אלא מהצד התורני ורוחב הדעת של מרנא זצ"ל.

אם כי בדור הנוכחי, המבט הליטאי הנ"ל חלף ועבר מן העולם. כולנו מחפשים את המופתים, את רוח הקודש, ותו לא מידי.

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ספטמבר 08, 2019 7:09 pm

דודי צח כתב:העיד לי יהודי נאמן, אשר דודתו תושבת פתח-תקוה סיפרה לו, כי החזון איש התארח בביתם למשך מספר שבועות, בילדותה, כדי לנוח כנראה.

הוא היה מבקש מהבנות, ספרי לימוד של אנטומיה רפואית, ספרים הנלמדים בבתי ספר, והיה שקוע בהם הרבה.

בכך אנו מסיקים, כי הידע הרפואי לא 'ירד אליו מן השמים', מאידך הוא לא היה בעל תוארים, והוא קרא בסה"כ חוברות בהתעניינות - אך כנראה בגודל הבנתו העמוקה, ואולי גם רוח הקודש ששרתה עליו, הבין מתוך הדברים הללו את סודות הרפואה ברמה גבוהה של ממש.

*
נשאל לעיל אם היו מתייעצים איתו גם כתחליף לרופא. ואני שמעתי מכלי ראשון מיהודי (ירושלמי) שכמדומה חי איתנו, שבילדותו כאבה לו הבטן מאוד, ואביו שהיה מקורב אל החזון איש, לקח אותו לחזו"א. והוא נכנס לחדר והרים את החולצה של הילד, ולחץ כמה לחיצות פה ושם, ופסק לו כי יש לו בעיה עם הטחול וכו'.
כלומר ממש הנהגה של 'רופא משפחה' מצוי, אם כי בלי בדיקות וטסטים.

גם הנהגה זו מראה כי לא ענה תשובות שמיימיות בעלמא, אלא הכל מתוך בקיאות מסוימת בחכמת הרפואה.
למרות שפשוט וברור, שהוא לא עשה תוארים בעניין, ולימודי החוברות הנ"ל אינם מגיעים ללימודיו של רופא משפחה רגיל, והוא התערב בדברים מסובכים לאין שיעור. אך כנראה צריך לומר כנ"ל, שהיתה לו תערובת של ידיעות רפואיות פלוס הבנת הדברים ברוח קדשו ששרתה עליו.

סתם שאלות:
בזמנו של החזון איש למדו בבתי הספר אנטומיה? האם ידועה עובדה זו על החזון איש ששהה כמה שבועות בפתח תקווה?
איני סבור שיש מישהו הסובר שהידע הרפואי של החזו"א ירד מן השמים אלא הסברא המקובלת היא שבכח תורתו למד זאת מספרי הקודש, כידוע בגמרא יש הרבה תיאורים רפואיים וכן ידוע על הרבה מגדולי ישראל שעיינו בספרי חכמה בשעה שאסור ללמוד כגון הגר"א שהיה בקי בחכמות וכתב ספר בחכמת המתמטיקה.
ניתן בפשיטות לאמר שכידוע בחמישים השנים האחרונות חלה התפתחות ענקית במדע הרפואה, ובאותם ימים הרבה דברים שהיום הם פשוטים לכל אדם כגון אנטיביוטיקה וחיסונים וכל מיני מכונות אבחון כגון סי. טי. לא היו קיימים כלל (או רק החלו) כך שהרבה נהגו ללכת לכל מיני אנשים שיצא להם שם של מומחים בעניני רפואה, ולפי מצב הרפואה דאז לא גרע מרופאים, ובוודאי לא גרע החזון איש מהם ואף עלה עליהם בכח תורתו.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' ספטמבר 09, 2019 3:33 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 4860
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי לייטנר » א' ספטמבר 08, 2019 8:27 pm

זאב ערבות כתב:ידוע על הרבה מגדולי ישראל שעיינו בספרי חכמה בשעה שאסור ללמוד כגון הגר"א שהיה בקי בחכמות וכתב ספר בחכמת המתמטיקה.

איפה מקורך על הגר"א ומקום לימודו?

זאב ערבות
הודעות: 3137
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כחו של החזון איש ברפואה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ספטמבר 08, 2019 11:29 pm

הנה מה שמובא בספר הגאון החסיד מוילנא מר' בצלאל לנדוי, פרק י"ז הערה 7. בקשר לשעה שאסור ללמוד ראיתי זאת בספר כלשהוא ואחפש. אולי ההחלפתי בין הגר"א למישהו אחר.
קבצים מצורפים
הגאון.jpg
הגאון.jpg (25.12 KiB) נצפה 177 פעמים


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אוהב עמו, חד ברנש, חיימשה, יושב הארץ, כלבאשבוע, מעיין, עזריאל ברגר, תבונה1 ו־ 16 אורחים