מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צורת ישיבה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
זקני דרום
הודעות: 94
הצטרף: ו' אוקטובר 20, 2017 2:30 pm

צורת ישיבה

הודעהעל ידי זקני דרום » ד' אוגוסט 08, 2018 10:03 pm

המצב מחמיר משנה לשנה
השנה השיא הוא מאתיים חמישים בחורים לשיעור וישנם ישיבות מאה שבעים מאה חמישים וכן ע"ז הדרך
השאלה היא האם אפשר ככה לחנך תלמידים?
לאיפה עוד יגיעו?

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי צביב » ד' אוגוסט 08, 2018 10:54 pm

כתובות דף קו. וממאי דפיישי הכי...

זאב ערבות
הודעות: 8600
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אוגוסט 08, 2018 11:08 pm

זקני דרום כתב:המצב מחמיר משנה לשנה
השנה השיא הוא מאתיים חמישים בחורים לשיעור וישנם ישיבות מאה שבעים מאה חמישים וכן ע"ז הדרך
השאלה היא האם אפשר ככה לחנך תלמידים?
לאיפה עוד יגיעו?

נגיע שיהיו חמש מאות בשיעור, אלף בשיעור עד שיהיו כמנין המושבים באצטדיון יד אליהו בשיעור.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי פלגינן » ד' אוגוסט 08, 2018 11:45 pm

מאחר וגם כשיש עשרים בשיעור, החינוך הוא זוועה, כבר אי אפשר לדעת מה יותר גרוע.

זקני דרום
הודעות: 94
הצטרף: ו' אוקטובר 20, 2017 2:30 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי זקני דרום » ד' אוגוסט 08, 2018 11:50 pm

פלגינן כתב:מאחר וגם כשיש עשרים בשיעור, החינוך הוא זוועה, כבר אי אפשר לדעת מה יותר גרוע.

ממש לא בעשרים עד ארבעים הישיבות מעמידים בחורים רק שהמובחרים לא באים לשם..אנקדוטה מענינת פעם בא העילוי ר' יוסף שרייבר לאחד מראשי הישיבות הגדולות ואמר לו יש לך ישיבה עם אלף בחורים וארבעים תלמידים יש לי ישיבה של ארבעים בחורים ואלף תלמידים...

זאב ערבות
הודעות: 8600
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אוגוסט 09, 2018 1:23 am

נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' אפריל 28, 2019 6:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8600
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אוגוסט 09, 2018 5:25 pm

מה חושב לעצמו ר"י, ר"מ או מגיד שיעור המביט על 250 תלמידים ומעלה ושם לב שרובם לא מקשיבים, רדומים או מחשבתם במקום אחר? אח"כ מתקשר אב לאחד מאלו לשאול איך בנו בשיעור? מה עונה לו הר"י?
השאלה היותר חשובה, התלמיד עצמו לא שם לב שאין לו שייכות לשיעור? לשם מה הוא משתתף בשיעור? מדוע אינו פונה להוריו או למוריו ואומר להם שאינו מסתדר בשיעור ועם דברי הר"י.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' אפריל 28, 2019 6:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8600
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוגוסט 12, 2018 4:16 pm

העתקתי קובץ מהספר בדידי הווה עובדא וראיתי שם קטע: מדוע יוצאים התלמידים מהשיעור של הר"י. מצורף בקובץ.
קבצים מצורפים
מדוע משתמטים משיעורים.pdf
(715.14 KiB) הורד 242 פעמים

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי דודי צח » א' אוגוסט 12, 2018 5:04 pm

תיקון טכני, כל הישיבות שהכניסו המון בחורים בשיעור א' דהיינו יותר מ100 יש להם 'מקבילים', אין חיה כזאת שר"מ שיעור א' מדבר לפני למעלה מ200 בחורים, כך בפוניבז' וכך בכל הישיבות.
והוויכוח יש לו מקום גם עם 80 בחורים בשיעור אחד. רק באתי לתקן את ההקצנה, ואת הרצון הפנימי של כמה חברים לדגדג לפונוביז' הוותיקה

זקני דרום
הודעות: 94
הצטרף: ו' אוקטובר 20, 2017 2:30 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי זקני דרום » א' אוגוסט 12, 2018 7:40 pm

דודי צח כתב:תיקון טכני, כל הישיבות שהכניסו המון בחורים בשיעור א' דהיינו יותר מ100 יש להם 'מקבילים', אין חיה כזאת שר"מ שיעור א' מדבר לפני למעלה מ200 בחורים, כך בפוניבז' וכך בכל הישיבות.
והוויכוח יש לו מקום גם עם 80 בחורים בשיעור אחד. רק באתי לתקן את ההקצנה, ואת הרצון הפנימי של כמה חברים לדגדג לפונוביז' הוותיקה

לא באתי לדגדג מבחינתי זה הישיבה עם הפוטנציאל הגדול שיש
החיסרון בישיבות שמחכות אותה וגם בה
ובאופן עקרוני בפונובז' שמעתי על מאתיים ושבעים בחורים שמתפצל לשניים ועשה לבד את החשבון כמה זה לאחד.

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' אוגוסט 12, 2018 8:08 pm

זקני דרום כתב:
דודי צח כתב:תיקון טכני, כל הישיבות שהכניסו המון בחורים בשיעור א' דהיינו יותר מ100 יש להם 'מקבילים', אין חיה כזאת שר"מ שיעור א' מדבר לפני למעלה מ200 בחורים, כך בפוניבז' וכך בכל הישיבות.
והוויכוח יש לו מקום גם עם 80 בחורים בשיעור אחד. רק באתי לתקן את ההקצנה, ואת הרצון הפנימי של כמה חברים לדגדג לפונוביז' הוותיקה

אכן, ישנם כאלה שההצלחה המטאורית של פוניבז' היא לצנינים בעיניהם, והם נזכרים לסחוט מעצמם דמעות על מספר התלמידים הרב בשיעור....
בכל אופן, כאמור, הנושא הוא באמת בעיקרו מספר אנשי הצוות שבישיבה. ניתן לקבל בחורים רבים אבל לחלקם לכמה מקבילות, או לכה"פ להרבות ב'משגיחים קטנים' ו"משיבים". אילולא זאת, גם שיעור של שישים בחורים הוא גדול ומופרז. צאו וראו אצל הבנות שכולם מקטרים על הכיתות הגדולות, ואעפ"כ, שישים תלמידות בכיתה, דומני שאין בנמצא.
אם היו מעמידים מספר רב של אנשי צוות, היתה בכך ברכה גדולה לבחורים, וגם.. לאברכים רבים ת"ח המעוניינים להוציא לפועל את כוחותיהם ולהרביץ תורה בישיבות. אם היו ממנים אנשי צוות במספר הראוי בהיכלי הישיבות, היו זוכים עוד מאות אברכים להרביץ תורה ולא להרגיש את עצמם אפורים. אלא מאי? המשכורות הן הבעיה? למרבה הצער, נראה שהמצב כיום הוא שאברכים יסכימו לשמש בקודש גם תמורת מלגת אברכים מעט מוגדלת, אולי אפי' בחינם (מה אני בחינם אף אתם בחינם), גם אם מצבם הכלכלי רחוק מלהיות שפיר.

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי דרומי » א' אוגוסט 12, 2018 8:56 pm

נכון הדבר, אבל זה בעיה לקבל מלכתחילה מישהו שאי אפשר לבוא אליו בטענות כי הוא תמיד יכול לנופף במשכורתו העלובה ולהסביר שהוא רק 'מתנדב'...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוגוסט 13, 2018 6:50 pm

פרנקל תאומים כתב:
זקני דרום כתב:
דודי צח כתב:תיקון טכני, כל הישיבות שהכניסו המון בחורים בשיעור א' דהיינו יותר מ100 יש להם 'מקבילים', אין חיה כזאת שר"מ שיעור א' מדבר לפני למעלה מ200 בחורים, כך בפוניבז' וכך בכל הישיבות.
והוויכוח יש לו מקום גם עם 80 בחורים בשיעור אחד. רק באתי לתקן את ההקצנה, ואת הרצון הפנימי של כמה חברים לדגדג לפונוביז' הוותיקה

אכן, ישנם כאלה שההצלחה המטאורית של פוניבז' היא לצנינים בעיניהם, והם נזכרים לסחוט מעצמם דמעות על מספר התלמידים הרב בשיעור....
בכל אופן, כאמור, הנושא הוא באמת בעיקרו מספר אנשי הצוות שבישיבה. ניתן לקבל בחורים רבים אבל לחלקם לכמה מקבילות, או לכה"פ להרבות ב'משגיחים קטנים' ו"משיבים". אילולא זאת, גם שיעור של שישים בחורים הוא גדול ומופרז. צאו וראו אצל הבנות שכולם מקטרים על הכיתות הגדולות, ואעפ"כ, שישים תלמידות בכיתה, דומני שאין בנמצא.
אם היו מעמידים מספר רב של אנשי צוות, היתה בכך ברכה גדולה לבחורים, וגם.. לאברכים רבים ת"ח המעוניינים להוציא לפועל את כוחותיהם ולהרביץ תורה בישיבות. אם היו ממנים אנשי צוות במספר הראוי בהיכלי הישיבות, היו זוכים עוד מאות אברכים להרביץ תורה ולא להרגיש את עצמם אפורים. אלא מאי? המשכורות הן הבעיה? למרבה הצער, נראה שהמצב כיום הוא שאברכים יסכימו לשמש בקודש גם תמורת מלגת אברכים מעט מוגדלת, אולי אפי' בחינם (מה אני בחינם אף אתם בחינם), גם אם מצבם הכלכלי רחוק מלהיות שפיר.

מגוחך לחשוב שהבעיות הם המשכורות...

נואלת בעיני הנטיה פעם אחר פעם לחטט במניעים וברצון פנימי, ולא להסתפק בדיון ענייני מכובד. הייתי מציע לאותם אנשים לדון גם במניעי עצמם בבואם בכל פעם לחשוף את מניעי אחרים. זו לא התנהגות הוגנת כלל, ובעיני זה גרוע יותר ממניעים אפלים כאלו ואחרים.

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוגוסט 13, 2018 8:21 pm

נוטר הכרמים כתב:
פרנקל תאומים כתב:
זקני דרום כתב:
דודי צח כתב:תיקון טכני, כל הישיבות שהכניסו המון בחורים בשיעור א' דהיינו יותר מ100 יש להם 'מקבילים', אין חיה כזאת שר"מ שיעור א' מדבר לפני למעלה מ200 בחורים, כך בפוניבז' וכך בכל הישיבות.
והוויכוח יש לו מקום גם עם 80 בחורים בשיעור אחד. רק באתי לתקן את ההקצנה, ואת הרצון הפנימי של כמה חברים לדגדג לפונוביז' הוותיקה

אכן, ישנם כאלה שההצלחה המטאורית של פוניבז' היא לצנינים בעיניהם, והם נזכרים לסחוט מעצמם דמעות על מספר התלמידים הרב בשיעור....
בכל אופן, כאמור, הנושא הוא באמת בעיקרו מספר אנשי הצוות שבישיבה. ניתן לקבל בחורים רבים אבל לחלקם לכמה מקבילות, או לכה"פ להרבות ב'משגיחים קטנים' ו"משיבים". אילולא זאת, גם שיעור של שישים בחורים הוא גדול ומופרז. צאו וראו אצל הבנות שכולם מקטרים על הכיתות הגדולות, ואעפ"כ, שישים תלמידות בכיתה, דומני שאין בנמצא.
אם היו מעמידים מספר רב של אנשי צוות, היתה בכך ברכה גדולה לבחורים, וגם.. לאברכים רבים ת"ח המעוניינים להוציא לפועל את כוחותיהם ולהרביץ תורה בישיבות. אם היו ממנים אנשי צוות במספר הראוי בהיכלי הישיבות, היו זוכים עוד מאות אברכים להרביץ תורה ולא להרגיש את עצמם אפורים. אלא מאי? המשכורות הן הבעיה? למרבה הצער, נראה שהמצב כיום הוא שאברכים יסכימו לשמש בקודש גם תמורת מלגת אברכים מעט מוגדלת, אולי אפי' בחינם (מה אני בחינם אף אתם בחינם), גם אם מצבם הכלכלי רחוק מלהיות שפיר.

מגוחך לחשוב שהבעיות הם המשכורות...

נואלת בעיני הנטיה פעם אחר פעם לחטט במניעים וברצון פנימי, ולא להסתפק בדיון ענייני מכובד. הייתי מציע לאותם אנשים לדון גם במניעי עצמם בבואם בכל פעם לחשוף את מניעי אחרים. זו לא התנהגות הוגנת כלל, ובעיני זה גרוע יותר ממניעים אפלים כאלו ואחרים.

ידידי היקר, בדיון "ענייני ומכובד" לא נותנים דוגמא מישיבה ספציפית, כ"א מדברים על התופעה באופן כללי.
כאשר כותב נותן דוגמא ספציפית, כשבאמת אין בכך כל צורך, (שהרי התופעה קיימת בעוד מקומות רבים, ואין שום נפק"מ בין שיעור של 270 ובין שעור של 90 או 120 לעניין זה), וכאשר במקרה, לגמרי במקרה, הדוגמא הספציפית הינה מישיבה שהכותב מצוי עימה במתיחות גדולה ומפורסמת שמסתבר או לפחות יתכן, שהצלחתה הרבה ופריונה העצום אינם לרצון לפניו, הרי שאין כל צורך "לחטט במניעים וברצון פנימי"...
אמנם, יתכן שכב' נעלה מאנשים קטנים כמותי, וביכולתו לדון בענייניות על מקום שהינו מצוי עימו בניגוד עניינים, ואפי' הכי, מן הדין לתת את הדעת על "והייתם נקיים מה' ומישראל".

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' אוגוסט 13, 2018 9:26 pm

בעז"ה

הרעיון של הוספת משיבים ומשגיחים קיים, זה מועיל קצת, בעיקר לאלו שתופסים קשר אישי ומתמשך, אבל רוב הבחורים לא מקבלים תועלת משמעותית. יש לזה כמה סיבות, אחת, שעדיין את הטון העיקרי נותנת החברה. שנית, המישיבים זוכים למעמד זוטר בישיבה, הסמכויות שלהם קטנות. צריך לעשות משהו רציני יותר, שיעורים קטנים עם רמי"ם שיש להם קשר אישי וידיעה מה המצב הרוחני של כל בחור.

ואגב, אכן לא ראוי לדון על מקום מסוים, אבל כיון שכבר עלה, אכתוב את דעתי הקטנה. יש הבדל בין 90 בחורים לבין 250 בחורים, ואם אמנם גם 90 זה הרבה ויש בזה נזק לבחורים (אמר לי אחד מראשי הישיבות הידוע כמחנך, שמעל 70 הוא מרגיש חוסר שליטה), אבל 250 זה קטסטרופה. ויש הבדל אם לומדים בישיבה עם מערכת מסודרת, או שאתה הולך ללמוד בשכונה בב"ב עם 2000 בחורים. ויש הבדל בין ישיבה שבשידוכים אפשר לברר אצל מי מאנשי הצוות, לבין ישיבה שאין אחד מהנהלת הישיבה שיודע מה באמת קורה עם הבחור. וכהנה וכהנה, הצד השוה שכל החסרונות המדוברים על עולם הישיבות הנוכחי הינם מוכפלים באם הישיבות, והצער כפול הן בהיותה מקבלת כיום את מיטב בחורי החמד, והן היותה מודל לחיקוי לישיבות אחרות (וכאשר עיננו רואות את התחרות הפראית ברישום המוגדל, ועוד).

אינני מזהה בהם אשמה מיוחדת יתר על שאר הישיבות, הם פועלים כמו כל הישיבות, וה' נותן להם יותר מאחרים. כולם רודפים אחרי בחורים ומוכנים להגדיל את הישיבה מתוך מגמה להגדיל את שם הישיבה, בלי לחשוב מה התועלת האישית שתהיה לבחורים. אכן כולם מתנהגים בחוסר אחריות, שלא צריכים הרבה חכמה לשים לב אליו, אבל בהחלט כואב הלב שדוקא הישיבה היושבת ראשונה במלכות, במקום להיות מתווה הדרך בחינוך ובעבודת ה', הינה היום הדוגמא ההפכית. אכן לא אוכל שלא להביע את תסכולי מהמוני ת"ח יראי אלוקים שאם היו יודעים היו יכולים למנוע את המצב המטורף שמוסיף להדרדר, ומשום מה לא נשמע קולם בזה, אולי הם לא מודעים לתופעה.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ב' אוגוסט 13, 2018 9:39 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8600
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' אוגוסט 13, 2018 9:30 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' מרץ 11, 2021 4:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוגוסט 13, 2018 10:56 pm

ישא ברכה כתב:בעז"ה

הרעיון של הוספת משיבים ומשגיחים קיים, זה מועיל קצת, בעיקר לאלו שתופסים קשר אישי ומתמשך, אבל רוב הבחורים לא מקבלים תועלת משמעותית. יש לזה כמה סיבות, אחת, שעדיין את הטון העיקרי נותנת החברה. שנית, המישיבים זוכים למעמד זוטר בישיבה, הסמכויות שלהם קטנות. צריך לעשות משהו רציני יותר, שיעורים קטנים עם רמי"ם שיש להם קשר אישי וידיעה מה המצב הרוחני של כל בחור.

ואגב, אכן לא ראוי לדון על מקום מסוים, אבל כיון שכבר עלה, אכתוב את דעתי הקטנה. יש הבדל בין 90 בחורים לבין 250 בחורים, ואם אמנם גם 90 זה הרבה ויש בזה נזק לבחורים (אמר לי אחד מראשי הישיבות הידוע כמחנך, שמעל 70 הוא מרגיש חוסר שליטה), אבל 250 זה קטסטרופה. ויש הבדל אם לומדים בישיבה עם מערכת מסודרת, או שאתה הולך ללמוד בשכונה בב"ב עם 2000 בחורים. ויש הבדל בין ישיבה שבשידוכים אפשר לברר אצל מי מאנשי הצוות, לבין ישיבה שאין אחד מהנהלת הישיבה שיודע מה באמת קורה עם הבחור. וכהנה וכהנה, הצד השוה שכל החסרונות המדוברים על עולם הישיבות הנוכחי הינם מוכפלים באם הישיבות, והצער כפול הן בהיותה מקבלת כיום את מיטב בחורי החמד, והן היותה מודל לחיקוי לישיבות אחרות (וכאשר עיננו רואות את התחרות הפראית ברישום המוגדל, ועוד).

אינני מזהה בהם אשמה מיוחדת יתר על שאר הישיבות, הם פועלים כמו כל הישיבות, וה' נותן להם יותר מאחרים. כולם רודפים אחרי בחורים ומוכנים להגדיל את הישיבה מתוך מגמה להגדיל את שם הישיבה, בלי לחשוב מה התועלת האישית שתהיה לבחורים. אכן כולם מתנהגים בחוסר אחריות, שלא צריכים הרבה חכמה לשים לב אליו, אבל בהחלט כואב הלב שדוקא הישיבה היושבת ראשונה במלכות, במקום להיות מתווה הדרך בחינוך ובעבודת ה', הינה היום הדוגמא ההפכית. אכן לא אוכל שלא להביע את תסכולי מהמוני ת"ח יראי אלוקים שאם היו יודעים היו יכולים למנוע את המצב המטורף שמוסיף להדרדר, ומשום מה לא נשמע קולם בזה, אולי הם לא מודעים לתופעה.

גם אני הק' מסכים עם דבריך, ודבר שפתיים אך למחסור. לכאו', הנכון הוא שלכל 40 בחורים יהיה ר"מ משלהם (ולכתחילה אפי' לכל עשרים וחמישה בחורים). עקרונית, אפשר לקבל 320 בחורים למחזור, אך שהם יהיו מחולקים ל8 מקבילות. ולא בשמים היא, והא ראיה שכן עושים בסמינרים וב'בתי יעקב' הגדולים. ובנוסף יש להרבות בעוד אנשי צוות, 'משיבים' ומ"קים.
יתירה מזאת, לא די לנו בר"מים ובאנשי צוות רבים, אלא שאנו זקוקים גם לכך שהם יבינו היטב את תפקידם, שידעו שעליהם להתאמץ להאיר פנים וליצור קשר יומיומי עם כל הבחורים וכו'.

מה דעתם של גדולי הדור על כל הנ"ל? מדוע כמעט כל הישיבות החשובות מתענקות לאין שיעור מבלי להתענק במקביל גם במספר אנשי הצוות וחלוקת השיעורים למקבילות?? אינני יודע. אינני יודע. ידוע לי כן על אדם גדול אחד שהעניין הזה הוא אכן בנפשו (הגר"י אייכנשטיין שליט"א), ואכן בישיבתו החשובה (באמת) הוא עומד כארי מול כל הלוחצים כבר שנים רבות על מספר קטן מאד (יחסית למקובל היום) של תלמידים, למרות שהיה ביכולתו להגדיל את התפוסה שלה כהנה וכהנה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוגוסט 13, 2018 11:06 pm

זאב ערבות כתב:
ישא ברכה כתב:בעז"ה....

אילו אנכי הקטן היה כותב דברים אלו, הייתי נחסם ללא כל ספק! האם יש לך איזה מעמד בהנהלה המקנה לך חסינות? יש לי עוד סברות להוסיף אך אני חושש להעלותם על הכתב פן ישתלחו בי.

הרב ר' זאב, הכל בסדר, כולנו אוהבים אותך.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: צורת ישיבה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ב' אוגוסט 13, 2018 11:23 pm

פרנקל תאומים כתב:
מה דעתם של גדולי הדור על כל הנ"ל? מדוע כמעט כל הישיבות החשובות מתענקות לאין שיעור מבלי להתענק במקביל גם במספר אנשי הצוות וחלוקת השיעורים למקבילות?? אינני יודע. אינני יודע. ידוע לי כן על אדם גדול אחד שהעניין הזה הוא אכן בנפשו (הגר"י אייכנשטיין שליט"א), ואכן בישיבתו החשובה (באמת) הוא עומד כארי מול כל הלוחצים כבר שנים רבות על מספר קטן מאד (יחסית למקובל היום) של תלמידים, למרות שהיה ביכולתו להגדיל את התפוסה שלה כהנה וכהנה.


מן הראוי להוסיף את הגר"נ קפלן שליט"א שאינו מסכים לשיעור מעל שישים בישיבתו ברמות, בטענה שמעל מספר זה אינו יכול לעמוד על מצבם של בני הישיבה, וכמדומני שהם מחולקים לשני שיעורים.
וגם את הגר"י רוזן באור ישראל שגם אינה עוברת את גבול השישים.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים