מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי עמקן » ב' ספטמבר 24, 2018 11:15 pm

אני מחפש מקור למנהג ותיקין אצלנו שכשמגיע סוכות חו"מ יוצא לחפושה.
מפניני השנה בשכונה שלי.
אחד עשה מכירת ענפי דקל לסכך על המדרכה. הוא הביא שם ערימה גדלוה של ענפי דקל, חסם כל המדריכה וקצת מהכביש לכמה ימים. גם עכשיו נחסם כמעט כל המדריכה ובקושי אפשר לעבור בקצהו. עדיין אין מעבור לאמהות עם עגלות.
עקב ריבוי המבקרים לחג נאלצו נהגים לחנות אצל תחנת אטובוסים. הרבה לאחר זמן הכי מאוחר ליציאת החג, היה תור גדול של מכוניות משני צדדי הכביש, משום שבאו אוטובוסים משני הכוונים, ונשאר מכונית בסוף התחנה באופן שנחסם קצת מהכביש באופן שלא היה אפשרות לשני אוטובוסים לעבור.
ואל תשאל על שכנים העורכים שמחת בית השואבה או סתם מדלקים מוזיקה בסוכה שלהם בקולי קולות, בלי לחשוב שזה זמן שיש אנשים ההוכלכים לישון, ואין להם סוכה היחידי בסביבה.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' ספטמבר 25, 2018 12:19 am

במקרה הראשון בדרך כלל השאילה היא הרבה מעבר לחושן משפט, אא"כ כוונתך לסימן האחרון שבחושן משפט, הלכות שמירת נפש.
במקרים רבים נגרם ממש מצב של סכנת נפשות, ולכאורה מצוה וחובה לפנות לרשויות (את"ל שזה יעשה משהו).

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' ספטמבר 25, 2018 7:06 am

אף אני אענה חלקי כנגד המברכים.
שנים ארוכות אחד השכנים עשה סוכתו בחצר הבנין על הדשא המושקע והפך את הדשא ללא מושקע, דבר שדרש תוספת יתירה לגנן, וכל הבקשות להניח סוג של רצפה לרגלי יושבי הסוכה נענו בתמיהה: "והרי אנו עושים כן למצוה?"
אחר כך ב"ה אותה משפחה בנתה מרפסת וזה כבר סיפור נוסף ואכמ"ל

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' ספטמבר 25, 2018 7:29 pm

א-ך שלא ישמע ח"ו רק קיטרוג על עם ישראל, הסכיתו ושמעו מעשה שהייתי נוכח אליו.

סיפר יהודי כמסל"ת שהשנה הוא אינו בונה סוכה במרפסת ביתו בה היה בונה מדי שנה בשנה הואיל ולשכן מעליו לא היתה אופ]ציה אחרת להרחיב דירתו אלא מעל המרפסת שלו, ואמר אותו יהודי בשביל שבוע בשנה אני אמנע מיהודי להרחיב עוד חדר בדירה.
איני יודע את פרטי המעשה האם מחמת זה הוא בונה סוכה בחצר או במרפסת אחרת אך עדיין חשבתי לעצמי שראוי לגשת לבקש ברכה מכזה יהודי.

בניי אין אני מבקש אלא שתהיו אוהבים זה את זה!

יראה- שלם
הודעות: 157
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 9:35 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי יראה- שלם » ג' ספטמבר 25, 2018 9:12 pm

לגבי בניית סוכה ברה"ר מובא בבני יששכר טעם ע"ז.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ספטמבר 25, 2018 11:10 pm

בעז"ה

ראיתי פסק של ר' ניסים פוסק לגבי שכן שמוציא מרפסת לסוכות וזה מפריע לשכנים (עמודים וכיוצב"ז), שאם עושה זאת לכל השנה אינו רשאי ואם עושה רק לסוכות רשאי. ולא הבנתי את הסברא לחלק, ואולי כוונתו משום שכך מנהג בני אדם שבחג הסוכות אפשר להוציא סוכה גם בצורות שקצת מפריע לשכנים. ויש לדון בדבר זה גם מצד הדין, וגם אם אכן כך המציאות.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ספטמבר 25, 2018 11:15 pm

ישא ברכה כתב:ראיתי פסק של ר' ניסים פוסק . .

לאיזה "ר' ניסים" כוונת כת"ר?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ספטמבר 25, 2018 11:17 pm

לבי במערב כתב:
ישא ברכה כתב:ראיתי פסק של ר' ניסים פוסק . .

לאיזה "ר' ניסים" כוונת כת"ר?


הגר"נ קרליץ, ה' ישלח דברו וירפאהו.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ספטמבר 26, 2018 12:28 am

ובל"ג בעומר הוא לא יוצא לחופשה? שעושים תזמות באמצע שכונה עד שתיים בלילה?
אלא מאי יצה"ר תמיד יש.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 26, 2018 1:18 am

אני הקטן תמה מקדם על המהדרין בקיום המצוה הנפלאה והחביבה של זכר שמחת בית השואבה.
מפני מה צריכה היא להתחיל קרוב לחצות הלילה דוקא? למה בחורים צעירים צריכים לרקד דוקא עד שתים בלילה? האם לא יותר נורמלי להתחיל מיד אחרי מעריב ולסיים בשעה סבירה, בלי לצער אנשים נשים וטף המבקשים שינה לעיניהם? האומנם שוה אירוע זה [ובמתכונתו המאוחרת דוקא, הן אצל ליטאים והן אצל חסידים] את הקריאת שמע של מחר בבוקר?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי דרומי » ד' ספטמבר 26, 2018 12:32 pm

אם מצד זכר למקדש, הרי השמחה שם היתה כפי הנראה בעיקר לקראת הבוקר שאז שאבו.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי בינוני » ד' ספטמבר 26, 2018 4:00 pm

יראה- שלם כתב:לגבי בניית סוכה ברה"ר מובא בבני יששכר טעם ע"ז.

לעניין סוכה ברה"ר יש ע"ז נידון גם בפוסקים, ונראה שהיה פשיטא להם שישראל אין בדעתם שלא למחול.
מצוטט מאתר דין:
ראה רמ”א סי’ תרלז סעי’ ג ובמגן אברהם שם שיש להמנע מעשיית סוכה ברשות הרבים, אולם, בבגדי ישע שם ועוד אחרונים כתבו, שכיון שאינו עושה שם בנין קבע אם אין אנשים שמוחים בידו אין בכך בעיה, וכ”כ באחיעזר ח”ב סי’ מז, ותמה על דברי המגן אברהם שחשש בזה לגזל עכו”ם, שהרי שיטת היראים שגזל עכו”ם מותר ורק אינו לכם, ובסוכה לא בעינן לכם. בפרי מגדים שם כתב שאם שר העיר מרשה להציב סוכות ברשות הרבים אין בכך איסור, וכן הסכימו במקור חיים וביכורי יעקב שם, ועל זה סומכים כיום בכל מקום בארץ ישראל.

וז"ל הביאור הלכה שם:
אבל מה נעשה במה דאיתא בד"מ בשם הירושלמי והעתיקו הגר"א בביאורו, גמליאל זווגא עבד ליה מטללתא בשוקא, עבר רשב"ל א"ל מאן שרי לך, וביאר הא"ז דע"כ לא הכשירו רבנן במסכך בר"ה אלא בדיעבד אבל לא לכתחלה, ואפשר לומר דדוקא בשוקא במקום שמצוי עוברים ושבים ומפסיק עליהם הדרך, אבל לא במי שמסכך בצדי ר"ה סמוך לפתח ביתו. וכעין זה העתקתי בפנים מתשובת שואל ומשיב.
אח"כ מצאתי בבכורי יעקב שמיקל בזה לגמרי, ומטעם אחר... וע"ש שדעתו דא"צ ליטול רשות בפירוש ע"ז משר העיר, דמסתמא נתון לו מדלא מוחין בידו, ולכן שפיר יכול לברך ע"ש. סוף דבר הנוהגים להקל בזה אין למחות בידן כי רבו המתירין.


ואולי מכאן תשובה גם לזה:
ישא ברכה כתב:ואולי כוונתו משום שכך מנהג בני אדם שבחג הסוכות אפשר להוציא סוכה גם בצורות שקצת מפריע לשכנים. ויש לדון בדבר זה מצד הדין.

יראה- שלם
הודעות: 157
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 9:35 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי יראה- שלם » ד' ספטמבר 26, 2018 7:54 pm

בינוני כתב:
יראה- שלם כתב:לגבי בניית סוכה ברה"ר מובא בבני יששכר טעם ע"ז.

לעניין סוכה ברה"ר יש ע"ז נידון גם בפוסקים, ונראה שהיה פשיטא להם שישראל אין בדעתם שלא למחול.
מצוטט מאתר דין:
ראה רמ”א סי’ תרלז סעי’ ג ובמגן אברהם שם שיש להמנע מעשיית סוכה ברשות הרבים, אולם, בבגדי ישע שם ועוד אחרונים כתבו, שכיון שאינו עושה שם בנין קבע אם אין אנשים שמוחים בידו אין בכך בעיה, וכ”כ באחיעזר ח”ב סי’ מז, ותמה על דברי המגן אברהם שחשש בזה לגזל עכו”ם, שהרי שיטת היראים שגזל עכו”ם מותר ורק אינו לכם, ובסוכה לא בעינן לכם. בפרי מגדים שם כתב שאם שר העיר מרשה להציב סוכות ברשות הרבים אין בכך איסור, וכן הסכימו במקור חיים וביכורי יעקב שם, ועל זה סומכים כיום בכל מקום בארץ ישראל.

וז"ל הביאור הלכה שם:
אבל מה נעשה במה דאיתא בד"מ בשם הירושלמי והעתיקו הגר"א בביאורו, גמליאל זווגא עבד ליה מטללתא בשוקא, עבר רשב"ל א"ל מאן שרי לך, וביאר הא"ז דע"כ לא הכשירו רבנן במסכך בר"ה אלא בדיעבד אבל לא לכתחלה, ואפשר לומר דדוקא בשוקא במקום שמצוי עוברים ושבים ומפסיק עליהם הדרך, אבל לא במי שמסכך בצדי ר"ה סמוך לפתח ביתו. וכעין זה העתקתי בפנים מתשובת שואל ומשיב.
אח"כ מצאתי בבכורי יעקב שמיקל בזה לגמרי, ומטעם אחר... וע"ש שדעתו דא"צ ליטול רשות בפירוש ע"ז משר העיר, דמסתמא נתון לו מדלא מוחין בידו, ולכן שפיר יכול לברך ע"ש. סוף דבר הנוהגים להקל בזה אין למחות בידן כי רבו המתירין.


ואולי מכאן תשובה גם לזה:
ישא ברכה כתב:ואולי כוונתו משום שכך מנהג בני אדם שבחג הסוכות אפשר להוציא סוכה גם בצורות שקצת מפריע לשכנים. ויש לדון בדבר זה מצד הדין.


הבני יששכר מתייחס בעיקר לגזל מעכו"ם בחג הסוכות ולא רק מישראל.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי בינוני » ד' ספטמבר 26, 2018 8:06 pm

זה גם נידון המג"א שם.
מן הסתם דברי הבני"ש הם על דרך החסידות, הלא כן?

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' ספטמבר 26, 2018 9:25 pm

בזמן ההכנה לבניה מחותר להניח באופן זמני את חומרי הבניה במדרכה, ככל הזכור לי, מאחר וכולם מוחלים זה לזה כי בכך כל אחד ירויח כשהוא יבנה.
ויתכן לדמות לכך את הנחת הסכך על המדרכה באופן זמני, באופן שרבים צריכים לזה.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי הרואה » ד' ספטמבר 26, 2018 9:36 pm

אתמול בלילה חסידות סמוכה לביתי עשתה חגיגות עד שעה מאוחרת בלילה (כמעט אף אחד לא השתתף שם, אבל הווליום החריש את כל הרחוב), הסתפקתי אם אני מצטער לישון בסוכה, בסוף התקשרתי למשטרה, ואחרי 3 דקות נהיה שקט.
מה היינו עושים בלי הציוינים...

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' ספטמבר 26, 2018 9:58 pm

הרואה כתב:אתמול בלילה חסידות סמוכה לביתי עשתה חגיגות עד שעה מאוחרת בלילה (כמעט אף אחד לא השתתף שם, אבל הווליום החריש את כל הרחוב), הסתפקתי אם אני מצטער לישון בסוכה, בסוף התקשרתי למשטרה, ואחרי 3 דקות נהיה שקט.
מה היינו עושים בלי הציוינים...


מה היה הספק אם יש על זה דין מצטער? כלומר מה הצד שלא? וכי אדם ישן עם רעש מחריש אזנים?
(ואולי משום שאפשר להשים פקקי אזניים.)
באמת ראיתי מובא בשם הגרח"ק שליט"א שברעש אין פטור מצטער כיון שזה לא מחמת הסוכה או המקום בעצם, ולא זכיתי להבין טענה זו כלל.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי בינוני » ד' ספטמבר 26, 2018 10:07 pm

אני לא יודע איך הייתי נוהג במקרה הספציפי הנ"ל, אבל בכללי הייתי חושב כמה פעמים לפני שהייתי נוהג כך, זה עלול לגרום לשברון נפש עצום, הרבה יותר גדול מחוסר השינה שלי. במיוחד הדברים אמורים לגבי גבאים של רעבאלאך קטנים, שכל השנה אין להם שום הזדמנות להתבלט עם רבם, ורק פעם אחת בשנה יש להם בכדי להראות לכ-ו-ל-ם כמה גדולה דביקותו של רבם בהקב"ה.
אני באופן אישי מכיר סיפור אחד כזה ממש, שהאדמו"ר וקומץ חסידיו היו ממש שבורי לב מזה שהמשטרה כפתה עליהם בכוח להפסיק את החגיגה "בדיוק בשיא", זה באמת גרם להמון עצב בזמן שמחתינו.
אני בשום אופן לא מצדיק את ההתנהגות שלהם, אבל צריך לדעת [גם אם לא מבינים] את הצד השני.
תנו ליהודים לחגוג פעם אחת בשנה, הרי אין זה מקובל במחוזותינו כל השנה, אז תפרגנו 'להתפרע' קצת פעם אחת בשנה, ואם זה במסגרת אירוע קודש, אז אדרבה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 26, 2018 11:18 pm

בלי להתייחס לעצם דברי הבינוני - [שלגופם של דברים לענ''ד הם מזעזעים. אין מה 'לגרוס' את שברון הלב של קומץ החסידים, כאשר הוא דורס בחוצפה את שנתם של כל השכונה], במוצאי שמחת תורה דאשתקדיים הלכתי באזור בר אילן, ושמעתי מוזיקה בווליום מטורף מאחת הישיבות באזור, נכנסתי לאולם בכדי לראות את המוני החוגגים, ולתדהמתי העצומה, ההיכל היה פשוט ר-י-ק !!!! המוזיקה הלמה בעוצמה, וקהל אין... וכל הרחוב מתהפך במטות עם פקקי אזנים... הזוי...

[זה לא רק קליינע רעבאלאך. אני מכיר מקרוב אדמו''ר גדול ומפורסם, שנוהג לעשות קידוש לבנה בשעות לא שעות, שלש או ארבע לפנות בוקר. מילא שזה בצעקות שמעירות את כל הבניינים הסמוכים, מילא ששרים אחר כך טובים מאורות, אולי ס''ל שיש בזה משום יגדיל תורה ויאדיר וליכא לטענת איני יכול לישן מקול התינוקות, אבל באיזה פנים הוא מרשה את שירת פרחי החסידים המלווים אותו למעונו בשעות של לפנות בוקר?]

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' ספטמבר 27, 2018 6:45 am

באחד מקבצי היכלא יש מאמר של הגרי"מ רובין מהר נוף האם סוכה הסמוכה למקום שחוגגים בו שמחת בית השואבה נחשבת כראוייה לשינה וכשרה או לא

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' ספטמבר 27, 2018 8:05 pm

אני לא מבין דברי הבינוני, מגיע איזה ברנש ומחליט שהוא רוצה ממתקה מסוימת שלא בריא בשבילו וגם מפריע לאחרים, וכאשר לא משיג אותו, נהיה ׳שבור׳, ואנחנו עוד צריכים לספק לו את זה?!

תעשו לו טובה, ותלמדו אותו שלא להיות מתלמידי בלעם לתבוע ה כ ל עבור האיגו המטורפת שלו. השם של איזה כפר בבסרבייה הנצמדת לשמו לא הפך אותו למשהו חוץ מהגדר האנושי, גם כשהוא הולך ברחוב ויורד גשם, חייב להחבא תחת המטרייה.


עבור האנושיות בכללותה, עלינו להכריז שאין אנו מתייחסים לתאוות זולות ומטופשות כאלה.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' ספטמבר 27, 2018 10:42 pm

אוהב עמו כתב:באחד מקבצי היכלא יש מאמר של הגרי"מ רובין מהר נוף האם סוכה הסמוכה למקום שחוגגים בו שמחת בית השואבה נחשבת כראוייה לשינה וכשרה או לא

אם אפשר להעלות
נוגע לי למעשה
בתודה מראש

הוה אמינא
הודעות: 1444
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: חו"מ יוצא לחופשה בסוכת - בקשת מקור

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' אוקטובר 02, 2018 2:44 am

עמקן כתב:אני מחפש מקור למנהג ותיקין אצלנו שכשמגיע סוכות חו"מ יוצא לחפושה.


תנוח דעתך.
אצל הרבה מאוד אנשים חו"מ בחופשה כפויה כל השנה כולה, ואתה פגשת אותו רק בסוכות. סימן שאתה בחברה מהוגנת במיוחד.

לפי המסורת זוהי היתה סיבת הקמת הגרי"ס את תנועת המוסר - ללמד שחו"מ הוא שו"ע מחייב כמו יו"ד ואו"ח וכו'.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים