מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאי רפואה שבהם נאמר ורפא ירפא

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מלבב
הודעות: 3407
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאי רפואה שבהם נאמר ורפא ירפא

הודעהעל ידי מלבב » א' אוקטובר 28, 2018 5:54 pm

זאב ערבות כתב:
מלבב כתב:בעניין לסמוך על רופאים בימינו, מהרב צבי מייזליש.
https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.p ... 0#p1774351

אולי תתרגם, ומכל מאמרי חז"ל היפים לא ידע לבחור לו פתגם, רק בחר לו פתגם של מרק טוויין?

סליחה זה מידי ארוך

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאים שאינם מומחים בהם

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוקטובר 28, 2018 6:10 pm

קו ירוק כתב:ר' זאב ערבות.
אם הסיפור נכון, מותר להרב זילברשטיין לומר את מה שאמר,
אבל הרופא הנוטל עצה מהרב אלישיב, לדעתי, לא היה ניזוק! משום שבגדלותו הוא ידע לתת עצה על דרך ס"ד. (לא כל 'רב', מגיע לדרגא כזו).
ועם שהרב זילברשטיין מתמצא בשאלות אתיות רפואיות - אך בהחלט לא מחייב שהוא יכול לתת עצה יותר טובה מכל רב אחר בעל שיקול דעת, כהדרכה לחיים ולשואלים.
(ויתכן שגם השואל לא ידע לבאר שאלתו בפני מרן הגרי"ש, כמו שמצוי רבות, ולכן פנה אליו הרב זילברשטיין. הרי הסיפור הוא אינו עדות ראיה שלך ושפיטתך את הנתונים).

כותרת האשכול עוסקת ב'מהי סמכותו של 'רב' (ולא משנה אם זה ברבים או ביחיד). מושכל ראשון של כותרת זו היא ש'רב' על דרך כללי, לא יכול לתת עצות בכל שטח. ומי ששואל רבנים בכל תחום על דרך עשה לך רב - שוגה כמובן בכתובת.
ולא היא: רב מומחה בכל תחום עצה שהוא יתן, ואם הוא לא יודע יאמר לא ידעתי.
זה שיש שרלטנים, וציבור טיפש משכבות מסוימות, שלא מבין שלא כל בעל זקן הוא רב.. זה נושא אחר. והרי כותרת האשכול לא מדגישה זאת.
אם כוונתך שלא כל אדם שבאים לשאול אותו שאלות הוא רב, אלא לפעמים זה מחמת תמימות/בורות/מנטליות של השואל - זה נכון.. לכן מה? הדברים ידועים, אך במחוזות הפרום פה, לא תמצא שואלים שכאלו..

הסיפור נכון והשואל הוא רופא וגם ת"ח וירא שמים ויודע היטב כיצד לשאול שאלות. והשאלה היתה רפואית השקפתית ולא היה פה ענין של נזק כלשהו. הוא סיפר לי את הסיפור בדרך אגב כששוחחנו בנושא האם מותר לחלוק על גדול הדור.
איני מכיר את הרב זילברשטיין אך הוא ידוע כבעל ידע רפואי מקיף ולכן לוקח אותו לדוגמא ותו לא.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' אוקטובר 28, 2018 11:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאים שאינם מומחים בהם

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוקטובר 28, 2018 10:05 pm

אוצר החכמה כתב:הוא טען טענה צודקת.
ומה שכתב הרב ישא ברכה בעניין הוא שקר נגלה. יש סיכון ליחיד הלא מתחסן. והמציאות של ההידבקות בזמן האחרון מוכיחה את זה. וחבל ששוב ושוב חוזרים על השקרים האלה. המציאות היא הפוכה בדיוק מדברי מלבב. יש סיכון באי חיסון והסיכון בחיסונים הוא קטן. (קיים סיכון, וזה דבר שקיים בכל דבר כשאתה אוכל ביצה יש סיכון קטן שהיא תהיה נגועה בסלמונלה.)


הרב אוצר החכמה
תנוח דעתך, אני מחוסן בעצמי, מחסן את ילדיי, וכך מורה לכל השואלים אותי...

תמיד חשבתי שחיסונים הם מהדברים שהתועלת היא לכלל הציבור, אבל כלפי הפרט הסיכון הוא נמוך, (אולי ניתן להביא בדומה, את הסכנה מטילים, לכלל הציבור יש סיכון. ליחיד הסיכון הוא נמוך). באופן כזה, חשבתי שלא ניתן לחייב אדם להתחסן מצד חובתו בהשתדלות לשמירת חייו. ורק ניתן לחייב מצד תקנת הציבור, אם הציבור קבע תקנה מסוימת לתועלת הציבור חייבים כולם לקיים את תקנת הציבור, ולכן יתכן שבכח הציבור לקבוע שלא רוצים תקנה זו. ואולי מאידך ציבור קטן לא יכול לקבוע תקנה לעצמו כי זה פוגע בשאר הציבור.

האם אני טועה, וגם ליחיד שאינו מתחסן יש סכנה שראוי לחוש אליה? זאת אומרת אם רוב הציבור הישראלי לא היו מחוסנים מחצבת, אחוז החולים היה גדול כדי שכל אחד צריך להתחסן למנוע ממנו את הסכנה?

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאים שאינם מומחים בהם

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוקטובר 28, 2018 10:31 pm

ישא ברכה כתב:
אוצר החכמה כתב:הוא טען טענה צודקת.
ומה שכתב הרב ישא ברכה בעניין הוא שקר נגלה. יש סיכון ליחיד הלא מתחסן. והמציאות של ההידבקות בזמן האחרון מוכיחה את זה. וחבל ששוב ושוב חוזרים על השקרים האלה. המציאות היא הפוכה בדיוק מדברי מלבב. יש סיכון באי חיסון והסיכון בחיסונים הוא קטן. (קיים סיכון, וזה דבר שקיים בכל דבר כשאתה אוכל ביצה יש סיכון קטן שהיא תהיה נגועה בסלמונלה.)


הרב אוצר החכמה
תנוח דעתך, אני מחוסן בעצמי, מחסן את ילדיי, וכך מורה לכל השואלים אותי...

תמיד חשבתי שחיסונים הם מהדברים שהתועלת היא לכלל הציבור, אבל כלפי הפרט הסיכון הוא נמוך, (אולי ניתן להביא בדומה, את הסכנה מטילים, לכלל הציבור יש סיכון. ליחיד הסיכון הוא נמוך). באופן כזה, חשבתי שלא ניתן לחייב אדם להתחסן מצד חובתו בהשתדלות לשמירת חייו. ורק ניתן לחייב מצד תקנת הציבור, אם הציבור קבע תקנה מסוימת לתועלת הציבור חייבים כולם לקיים את תקנת הציבור, ולכן יתכן שבכח הציבור לקבוע שלא רוצים תקנה זו. ואולי מאידך ציבור קטן לא יכול לקבוע תקנה לעצמו כי זה פוגע בשאר הציבור.

האם אני טועה, וגם ליחיד שאינו מתחסן יש סכנה שראוי לחוש אליה? זאת אומרת אם רוב הציבור הישראלי לא היו מחוסנים מחצבת, אחוז החולים היה גדול כדי שכל אחד צריך להתחסן למנוע ממנו את הסכנה?

כפי שכתבתי הסיכון אפסי אם רק אדם אחד לא מחוסן וגר במקום מבודד כמו העיר לוז שאין יוצראואין בא, אך כאן מדובר בקבוצה גדולה המונה מאות ואולי אלפי ילדים שאינם חיים בגיטו וסומכים על הבטחת הרב או האדמו"ר שלא יאונה להם כל רע. יתכן שרב או האדמו"ר לא הבטיחו ורק האנשים בתמימותם מאמינים שברכת הרב תמנע את ילדם מלידבק וניזונים מכל מיני סיפורים בענין. כעת נסתתמו טענותיהם והם רצים לרופאים שהשמיצו עד לפני רגע.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאי רפואה שבהם נאמר ורפא ירפא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' אוקטובר 29, 2018 3:57 pm

ראו את הסיפור כאן viewtopic.php?f=67&t=42700

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאים שאינם מומחים בהם

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ב' אוקטובר 29, 2018 6:49 pm

אוצר החכמה כתב:
בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:
לפני שאתייחס לדבריך אעיר שתי נקודות. הראשונה, כאשר אני צריך דוגמא לדבר מה ויש לי אפשרות לדבר שלילי או חיובי, אני מעדיף את החיובי. כך שלו הייתי כותב את התגובה שלך הייתי משתמש ב"פיקח" במקום שוטה אלא אם כן יש כאן מסר סמוי. הנקודה השניה היא שאתה מציין לרב ד"ר מיכאל אברהם, שאמנם הוציא לאור כמה ספרים חשובים ומאמרים רבים, אך הרבה מהתאוריות שלו שנויות במחלוקת והוא לא בדיוק האישיות שארצה ללמוד ממנו מה זו דעת תורה במושגים החרדיים.


דברי מיכאל אברהם אכן בהרבה דברים אינם מקובלים על דורשי התורה. ולצערנו מעשיו בעיניני התרת עגונות ממש אינם תקינים והנושא עלה בפורום הזה. מה שאינו מונע מלקבל דבר נכון מסויים ממי שאמרו ולכן ציינתי לדבריו.
אגב זה לא כבוד גדול להגיד שהגבתי בלי לקרא את ההודעות הקודמות מלבד הפתיחה. אבל זה מה שעשיתי. ולא ראיתי בכלל שדברי מיכאל אברהם הובאו כבר בהודעות קודמות.

אתה מתבטא בעדינות..., הוא איננו מאמין בהשגחה, שכר ועונש, בתורה מן השמים, מצהיר כי "כלל לא משנה לו אם יצי"מ היתה" עפ"ל, וזהו מקצת שבחיו...


את זה לא ידעתי.


אי"ז כלל ממין הנדון כאן אבל כיון שעלה עניינו, הסיבה שלא ידעת את זה היא מסתמא משום שאתה מכיר את ספריו הראשונים ושם אינו מתבטא כלל כך. העוקב אחר התבטאויותיו על ציר הזמן (לראשונה פגשתי בו אצל שיח שבים של משה גרילק), יכול ממש לראות את תהליך ההתפרקות שלו מכל ערכי המסורת המקובלים,תהליך שגם הוא מודע לו ראה https://mikyab.net/%d7%a2%d7%9c-%d7%a1% ... %9c%d7%a7/
בתגובתו של gil ובתגובת מ"א לו.

אמרתי אך תראי אותי תקחי מוסר.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאים שאינם מומחים בהם

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוקטובר 29, 2018 8:22 pm

הרב שמואל הקטן אולי תחכים אותנו באמת איזה מוסר עלינו לקחת ממנו?
זה באמת מרתק, מה הגורם הפסיכולוגי (או כל גורם אחר) שעומד מאחרי ההתפרקות הזו.
אולי זו סתם גאווה ומידות רעות? (שמעתי פעם שהנ"ל אינו מצטיין בנעימות הליכותיו).

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאים שאינם מומחים בהם

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ב' אוקטובר 29, 2018 9:11 pm

להגיד "זה סתם גאווה ומדות רעות" זה לא לקחת מוסר כלל, וזה הכי קל.
כוונתי היתה שיש לכל אדם המגלה בעצמו "אובער חכמה" לבדוק את עצמו אם לא עובר עליו ג"כ תהליך דומה, וא"כ לראות מה יוכל לעשות כדי להנצל מזה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאים שאינם מומחים בהם

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוקטובר 29, 2018 9:56 pm

גם אדם שמגלה בעצמו גאווה וחושב שהוא הכי חכם בעולם יכול לקחת מוסר מצד מה שכתבתי.
אולי כדאי לקחת את שני המוסרים לחומרא...
אבל אני לא התכוונתי דווקא למוסר, אלא להסבר שיכול להיות אמיתי, שכשיש לאדם מידות רעות הוא יכול לאבד את כל השיפוט ולהגיע לכל רע.

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאי רפואה שבהם נאמר ורפא ירפא

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ב' אוקטובר 29, 2018 11:08 pm

אכן, אבל באותם המרבים להשען על בינתם ביותר זו תופעה מצויה מעבר להתפלגות הסטטיסטית של מושחתי המידות, או שנאמר שזה עצמו גורם להשחתת המדות ושקולים הם ויבואו שניהם.

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאי רפואה שבהם נאמר ורפא ירפא

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ג' אוקטובר 30, 2018 12:57 am

ביאור הגר"א משלי יא
(ה) צדקת תמים תישר דרכו. תם הוא ההולך בתמימות כמש"כ למעלה וזה ההולך בתמים אינו סומך על שכלו כלל, ולדרך התורה צריך גם השכל, כמ"ש חז"ל "לעולם יהא אדם ערום ביראה" ועי"ז אפשר להיות שיכשל אך צדקתו מגינה עליו שתישר דרכו, שיהא דרכו בשכל ג"כ אף שהוא תם. וברשעתו יפל רשע. והרשע שנופל ונכשל בדרכי תורה, הוא ע"י הרשעה שעשה מתחילה, זה גרם לו שיטעה ויפול, כמ"ש באלישע אחר, ובדואג ואחיתופל שטינא היתה בליבם ועי"ז נפלו. ורשע הוא היפך ה"תם" כמ"ש למעלה וכמ"ש "תם ורשע הוא מכלה".

(ו) צדקת ישרים תצילם. ישר הוא ההולך בשכלו, אך בדרך הישר, שלא סר מן דרך התורה ימין ושמאל, אלא שם מדותיו בשכלו, וזה ההולך בשכלו, בקל יוכל לנטות מהתורה, מחמת שהוא סומך על שכלו, אך צדקתו עומדת עליהם ותצילם שלא ילכדו. ובהות בגדים ילכדו. בוגדים הוא היפך ישרים, שסומכים על שכלם ובוגדים בה'. וזהו בהות בגדים, שזה הבוגד ההולך בשכלו, אף ששובר גם הוא המידות, באותה השבירה עצמה ילכדו, מפני שהוא בוגד. ולשון הות הוא מלשון שבירה כמו "הוה על הוה תבוא וגו'. ואמר כאן ילכדו, ואצל התם אמר "יפל", שהתם הולך בתמימות, ואינו הולך במקום שרשת יצה"ר פרושה, לכן א"א לו שילכד, אך אפשר שיפול שלא במתכוין, וכן הרשע שהיפוך התם הוא נופל שלא במתכוין, שטועה בדבר והוא מחמת רשעות שהיה בו תחילה כנ"ל. אבל הישרים שהולכים בדרך השכל, ושכל אנושי קרוב מאוד לרשת יצה"ר, שינטה מדרך התורה, ובקל יכול להלכד ברשתו, ולכן אמר ילכדו.


נראה מדבריו שדווקא אצל אלו ההולכים בתמימות הרשעה שהיתה בהם כבר, גורמת שיפלו (וזה היפך המורגל בדואג ואחיתופל), אבל אצל ההולכים בשכלם, בעצם ההליכה אחר השכל יש סיבה שילכדו ורק צדקתם מצילתם שלא יהיו כבוגדים הסומכים על שכלם ובוגדים בה'.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאים שאינם מומחים בהם

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוקטובר 30, 2018 2:40 pm

שמואל_הקטן כתב:
אוצר החכמה כתב:
בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:
לפני שאתייחס לדבריך אעיר שתי נקודות. הראשונה, כאשר אני צריך דוגמא לדבר מה ויש לי אפשרות לדבר שלילי או חיובי, אני מעדיף את החיובי. כך שלו הייתי כותב את התגובה שלך הייתי משתמש ב"פיקח" במקום שוטה אלא אם כן יש כאן מסר סמוי. הנקודה השניה היא שאתה מציין לרב ד"ר מיכאל אברהם, שאמנם הוציא לאור כמה ספרים חשובים ומאמרים רבים, אך הרבה מהתאוריות שלו שנויות במחלוקת והוא לא בדיוק האישיות שארצה ללמוד ממנו מה זו דעת תורה במושגים החרדיים.


דברי מיכאל אברהם אכן בהרבה דברים אינם מקובלים על דורשי התורה. ולצערנו מעשיו בעיניני התרת עגונות ממש אינם תקינים והנושא עלה בפורום הזה. מה שאינו מונע מלקבל דבר נכון מסויים ממי שאמרו ולכן ציינתי לדבריו.
אגב זה לא כבוד גדול להגיד שהגבתי בלי לקרא את ההודעות הקודמות מלבד הפתיחה. אבל זה מה שעשיתי. ולא ראיתי בכלל שדברי מיכאל אברהם הובאו כבר בהודעות קודמות.

אתה מתבטא בעדינות..., הוא איננו מאמין בהשגחה, שכר ועונש, בתורה מן השמים, מצהיר כי "כלל לא משנה לו אם יצי"מ היתה" עפ"ל, וזהו מקצת שבחיו...


את זה לא ידעתי.


אי"ז כלל ממין הנדון כאן אבל כיון שעלה עניינו, הסיבה שלא ידעת את זה היא מסתמא משום שאתה מכיר את ספריו הראשונים ושם אינו מתבטא כלל כך. העוקב אחר התבטאויותיו על ציר הזמן (לראשונה פגשתי בו אצל שיח שבים של משה גרילק), יכול ממש לראות את תהליך ההתפרקות שלו מכל ערכי המסורת המקובלים,תהליך שגם הוא מודע לו ראה https://mikyab.net/%d7%a2%d7%9c-%d7%a1% ... %9c%d7%a7/
בתגובתו של gil ובתגובת מ"א לו.

אמרתי אך תראי אותי תקחי מוסר.

יש את ספריו באוצה"ח????? אם כן זהו הזמן הנכון להעיפם משם בנדר ע"ד רבים שלא להכניסם יותר!!!!!!0

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאי רפואה שבהם נאמר ורפא ירפא

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ג' אוקטובר 30, 2018 11:09 pm

למיטב ידיעתי אין ספריו באוצר.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מהי סמכות הרבנים להביע דעה בנושאים שאינם מומחים בהם

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' אפריל 03, 2020 4:50 am

בן מיכאל כתב:
שמואל_הקטן כתב:
אוצר החכמה כתב:
בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:
לפני שאתייחס לדבריך אעיר שתי נקודות. הראשונה, כאשר אני צריך דוגמא לדבר מה ויש לי אפשרות לדבר שלילי או חיובי, אני מעדיף את החיובי. כך שלו הייתי כותב את התגובה שלך הייתי משתמש ב"פיקח" במקום שוטה אלא אם כן יש כאן מסר סמוי. הנקודה השניה היא שאתה מציין לרב ד"ר מיכאל אברהם, שאמנם הוציא לאור כמה ספרים חשובים ומאמרים רבים, אך הרבה מהתאוריות שלו שנויות במחלוקת והוא לא בדיוק האישיות שארצה ללמוד ממנו מה זו דעת תורה במושגים החרדיים.


דברי מיכאל אברהם אכן בהרבה דברים אינם מקובלים על דורשי התורה. ולצערנו מעשיו בעיניני התרת עגונות ממש אינם תקינים והנושא עלה בפורום הזה. מה שאינו מונע מלקבל דבר נכון מסויים ממי שאמרו ולכן ציינתי לדבריו.
אגב זה לא כבוד גדול להגיד שהגבתי בלי לקרא את ההודעות הקודמות מלבד הפתיחה. אבל זה מה שעשיתי. ולא ראיתי בכלל שדברי מיכאל אברהם הובאו כבר בהודעות קודמות.

אתה מתבטא בעדינות..., הוא איננו מאמין בהשגחה, שכר ועונש, בתורה מן השמים, מצהיר כי "כלל לא משנה לו אם יצי"מ היתה" עפ"ל, וזהו מקצת שבחיו...


את זה לא ידעתי.


אי"ז כלל ממין הנדון כאן אבל כיון שעלה עניינו, הסיבה שלא ידעת את זה היא מסתמא משום שאתה מכיר את ספריו הראשונים ושם אינו מתבטא כלל כך. העוקב אחר התבטאויותיו על ציר הזמן (לראשונה פגשתי בו אצל שיח שבים של משה גרילק), יכול ממש לראות את תהליך ההתפרקות שלו מכל ערכי המסורת המקובלים,תהליך שגם הוא מודע לו ראה https://mikyab.net/%d7%a2%d7%9c-%d7%a1% ... %9c%d7%a7/
בתגובתו של gil ובתגובת מ"א לו.

אמרתי אך תראי אותי תקחי מוסר.

יש את ספריו באוצה"ח????? אם כן זהו הזמן הנכון להעיפם משם בנדר ע"ד רבים שלא להכניסם יותר!!!!!!0

אשכול לבירור ספרים שמן הראוי לא ללמוד בהם viewtopic.php?f=7&t=49407


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 165 אורחים