שיטת הרב עובדיה והרב טיקוצינסקי בצאת הכוכבים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מלבב
הודעות: 1300
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

שיטת הרב עובדיה והרב טיקוצינסקי בצאת הכוכבים

הודעהעל ידי מלבב » ש' ינואר 12, 2019 10:05 pm

שיטת הרב עובדיה יוסף זצ״ל שמעיקר הדין 14 דקות אחרי השקיעה נחשב ללילה, ולכאורה תמוה, כי חוץ ממה שיש ראשונים שסוברים שבין השמשות דרבי יוסי מופלג קצת מבין השמשות דרבי יהודה, הרי כתב הרמב״ם שצאת הכוכבים הוא כשליש שעה אחר השקיעה, ואין לומר שהרמבם לשיטתיה שהמיל הוא 24 דקות אבל לראשונים אחרים המיל הוא 18 דקות, כי הרי שאר הראשונים סוברים כר״ת נמצא שלא מצינו ראשון שיאמר שהכוכבים הללו שרואים בדוחק גדול 14 דקות אחרי השקיעה נקראים כוכבים בינונים ובכלל מאן יימר שנחשב אפילו שיצאו כוכבים גדולים אם רוב אנשים לא יכולים לראות אותם.

וכן יש לתמוה על שיטת הרב טיקוצינסקי שצאת כוכבים בינונים הוא 26 דקות אחרי שקיעה במישור, הרי הרמב״ם כותב שצאת הכוכבים כשליש שעה אחר השקיעה, ו26 דקות זה יותר קרוב לחצי שעה מאשר לשליש שעה, אז למה לנו לנטות מדברי הרמב״ם כשאין ראשון שחולק במפורש חוץ מהסוברים כר״ת?

מחשבות
הודעות: 74
הצטרף: ג' אוקטובר 23, 2018 11:09 pm

Re: שיטת הרב עובדיה והרב טיקוצינסקי בצאת הכוכבים

הודעהעל ידי מחשבות » ה' ינואר 17, 2019 1:03 am

אפשר להסביר ולתרץ את קושיתך בהרבה דרכים ראשית צריך אתה להבין שלמזלך הגעת בדור דיעה שבו הופיעו הרבה כוכבים חדשים תרתי משמע וכשתצרף את כולם תראה ותבין שלכל קושיא יש ק"ן תירוצים ובמספר כפול מנהגים ומסורת

א. ראשית חייבים לדעת שהראיה לא דומה מדור לדור שבזמן המשנה רועה מסוגל לראות ט"ז מיל ובזמננו לא מסוגלים לראות כ"כ רחוק רק אם נעלה לבנין גבוה מאד ומאידך בזמן הגאונים והראשונים לא ראו כלל כ"ז שאור החמה לא הסתלקה משא"כ באמצע זמן האחרונים השתפרה הראיה וכווולם ראו מצוין אבל כיום הראיה לא כ"כ מצוינת ובזה יתורץ שאלתך כמין חומר שרב עובדיה סמך על ראיית התנאים והאמוראים הרמב"ם היה כנראה בזמן הראשונים והשקיעה היא השניה והרב טיקוצינסקי היה בזמננו

ב. לפי דיעה אחת נסביר כך כולם מודים שצריך ד' מיל אבל המדידה יכולה להעשות בכל מקום בעולם כך שאם נמדוד את מידת האור אחרי ד' מיל למשל בפטרבורג ביומי תמוז נמצא שהשמש שוקעת אחרי ד' מיל בערך 4 מעלות ולכן הכל כפתור ופרח הרב עובדיה הגיע למקום הכי רחוק ולפי זה יוצא שאחרי 14 דקות בא"י השמש כבר שקעה מספיק הרמב"ם כנראה לא הגיע כ"כ צפונית והרב טיקוצינסקי כנ"ל

ג. מישהוא הוציא ספר די עבה בכריכה קשה ומסביר כך, למעשה וודאי שצריך ד' מיל אלא שהד' מיל הוא לא זמן מדויק אלא ניתן לכווצו ולהאריכו ולפ"ז הרב עובדיה הצליח הכי טוב לכווץ את הד' מיל עד 14 דקות ועז"ה תבין את השאר

ד. לאחרונה נכנס מודה חדשה להסביר את כל הפלונטר והיא שהשקיעה הראשונה קודמת לשקיעה וניתנת להחליט כפי דרישת הלקוח מתי לחשבה ואכמ"ל

ה. כנ"ל גם את השקיעה אפשר לאחרה ולהזיז כפי הצורך ובתנאי שכל הדברים שמצותן ביום לא לאחר מזמן השקיעה הרשומה בלוח

אם תרצה אביא לך עוד הרבה דוגמאות, אבל אני סומך שישמע חכם ויוסיף לקח, ולכן כל אחד מוזמן לומר בדיוק מתי הוא רוצה להוציא שבת ויוכלו לסדר את הזמן הנדרש בק"ן ראיות וגם להוסיף מנהגים ומסורת כיד ה' הטובה עלינו אבל מאד מאד רצוי שיוכל לעמוד על דעתו כצור החלמיש ולבטל כעפרא דארעא כל דיעה השונה מדעתו כי אם קיימת דיעה מחמירה הרי שלא נעים לא להחמיר במוצ"ש ולכל מי שיתווכח אתו יסביר לו שהחוש מכחישו וכולם רואים כמוהו

וכמסופר על רב מגדולי עולם בירושלים עיה"ק שגם היה ידוע כמאד רגיש לזולת וגם אישית החמיר כר"ת ועכ"ז מספרים עליו סיפור מסמר שיער שהגיעה אליו בשבת אשה שבעלה נהג כר"ת ונפטר השבת ובקשתה לכבד את מנהג בעלה ולא לטפל בו כ"ז שלא יצאה שבת לפי דעת ר"ת, שלכאורה גם גוי עריץ לא היה יכול לסרב לאלמנה טריה לבקשתה המינימלית, המשך הסיפור אשאיר לאלה המספרים אותו בעסיסיות, לכן ידאג להכין כאלה סיפורים ומה שיותר הזוי ויתלוה באילן יותר גדול יזכה לאימון יותר מלא ואז יוכל לעמוד בכל התוקף על דעתו ולהמשיך בדרכו לבטח

מלבב
הודעות: 1300
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שיטת הרב עובדיה והרב טיקוצינסקי בצאת הכוכבים

הודעהעל ידי מלבב » ה' ינואר 17, 2019 9:50 am

ומה שהכי מפליא שאותו גדול שתולים בו כותב להדיא בתשובה שצריך להחמיר כשתי השיטות הגאונים ור״ת ואי אפשר להמציא שיטה חדשה.

מחשבות
הודעות: 74
הצטרף: ג' אוקטובר 23, 2018 11:09 pm

Re: שיטת הרב עובדיה והרב טיקוצינסקי בצאת הכוכבים

הודעהעל ידי מחשבות » ה' ינואר 17, 2019 10:10 am

בס"ד
ומנין לך שלא חזר בו במהד"ב? לפי הסיפור חייבים לומר שבזקנתו הוא החכים יותר וכי לא פשוט שמעשה רב דוחה תשובה מפורשת?

מלבב
הודעות: 1300
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שיטת הרב עובדיה והרב טיקוצינסקי בצאת הכוכבים

הודעהעל ידי מלבב » ה' ינואר 17, 2019 10:43 am

מחשבות כתב:בס"ד
ומנין לך שלא חזר בו במהד"ב? לפי הסיפור חייבים לומר שבזקנתו הוא החכים יותר וכי לא פשוט שמעשה רב דוחה תשובה מפורשת?

במציאות זה יתכן, אבל להלכה לא דוחים תשובה מפורשת מפני מעשה רב, כי לאו מר בר רב אשי חתים עלייהו.

מחשבות
הודעות: 74
הצטרף: ג' אוקטובר 23, 2018 11:09 pm

Re: שיטת הרב עובדיה והרב טיקוצינסקי בצאת הכוכבים

הודעהעל ידי מחשבות » ו' ינואר 18, 2019 5:25 am

מלבב כתב:
מחשבות כתב:בס"ד
ומנין לך שלא חזר בו במהד"ב? לפי הסיפור חייבים לומר שבזקנתו הוא החכים יותר וכי לא פשוט שמעשה רב דוחה תשובה מפורשת?

במציאות זה יתכן, אבל להלכה לא דוחים תשובה מפורשת מפני מעשה רב, כי לאו מר בר רב אשי חתים עלייהו.

לבנות סיפור עסיסי חייב כמה תנאים א. לשום אותו על אדם שתמיד הבין ברור כר"ת הגם שבמקרה דנן זה לא כ"כ כי הוא גם הבין שיטה אחרת אבל הפלוס בסיפור, שהרב מוכר כאדם רגיש מאד ובפרט לאלמנות ויתומים,(לדחות את העיסוק בנפטר ב40 דקות אין שום בעיה הלכתית, מקסימום בעיה עקרונית, וזאת האלמנה יודעת היטב) ואם הוא מוכן להפנות עורף לבקשת האלמנה ולתת לה לטעום במלא החריפות והמרירות את כוס האלמנות עוד לפני ההלוויה זה אומר שזה סיפור מאד פיקנטי כפי שרואים את המספרים בעסיסיות וגם זה מאד משקיט את המצפון שלא צריך להתחשב בשיטת ר"ת ולכן זה לא הוגן מצדך לפקפק באמינותו, וטענתך שלאו מר בר רב אשי חתים עלה לא מובנת כלל האם חשבת שהרב יחתום על הסיפור בשבת


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים