מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צער בעלי חיים

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ד' אפריל 24, 2019 8:45 pm

הפצת המעיינות כתב:
מלבב כתב:אבל לפי מה שמביא אסא כשר אז איך שחיטת בשר מקובל כדבר שלכתחילה.

מקור חזק!

המקור הוא לא אסא כשר, המקור הוא המקור של אסא כשר.

,
קטע מתוך הספר של אסא קיסר

ר' יוסף אלבו מבאר את ההיתר הבזוי שניתן בדיעבד לאכילת בשר "וכשנתנה תורה לישראל [...] ואפילו מה שהתיר מהם, לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע כמו שהתירה להם יפת תואר על זה הדרך" (ספר העיקרים ג, טו). "יש דברים שהתירה תורה, ואם יעשה האדם יבוא לדין עליהם, שיש לו לאדם לחשוב שלא התירה התורה אלא כנגד יצר הרע, כגון יפת תואר"
(ספר חסידים, סימן שעח).
נערך לאחרונה על ידי מלבב ב ד' אפריל 24, 2019 9:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ד' אפריל 24, 2019 8:46 pm

אביגדור כתב:
מלבב כתב:יש בני אדם שגרועים מכלבים, וכש"כ מכבשים.
אתה מתחמק. לא דיברתי על נאצי שטובע אלא על אדם נורמלי.

לא זכה יתוש קדמך, לא צריך להיות נאצי כדי להיות יותר גרוע מכבש.

בברכה המשולשת
הודעות: 14141
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 24, 2019 8:51 pm

אסא קיסר לא אסא כשר

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 24, 2019 8:56 pm

ומה ההיתר לאכול צומח?
ומה ההיתר לאכול דומם?

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי ישנו » ד' אפריל 24, 2019 9:30 pm

מלבב כתב:
ישא ברכה כתב:לדעתי ברור שמלבב צודק.
צער בעלי חיים זו מצוה שהשכל גם מחייב אותה.

וממילא השאלה במקומה למה התיר ה' לאכול בע"ח, ובוודאי שהקב"ה לא יתן בידינו לעשות עוול.
והתשובה לענ"ד כאשר כתבתי בתחילת האשכול.

אבל לפי מה שמביא אסא כשר שזה כמו אשת יפת תואר הראשון קושיא לדוכתיה, כי וודאי שאשת יפת תואר הגם שמותר הוא לגמרי לא מומלץ, אז איך שחיטת בשר מקובל כדבר שלכתחילה.

הסברא לאיסור היא לא בגלל שיש לזה איזה דמיון כלשהו לרציחה, ופשוט שרציחה לא היו מתירים מפני יצר הרע, ומפורש בתורה כי בצלם אלוהים עשה את האדם, אלא שמלבד זאת יש סברא גם לא לצער בע"ח, וע"ז כתבו מה שכתבו. (אם זה דומה לרציחה למה ציוה ה' על הקרבת קרבנות, והרי"ז מתועב כהקרבת אדם), ומוזר בכלל שצריך לכתוב שיש חילוק בין אדם לבהמה.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי אביגדור » ד' אפריל 24, 2019 9:35 pm

מלבב כתב:
אביגדור כתב:
ישא ברכה כתב:לדעתי ברור שמלבב צודק.
צער בעלי חיים זו מצוה שהשכל גם מחייב אותה.

וממילא השאלה במקומה למה התיר ה' לאכול בע"ח, ובוודאי שהקב"ה לא יתן בידינו לעשות עוול.
והתשובה לענ"ד כאשר כתבתי בתחילת האשכול.
בעיני זה לא הנושא אם צעב"ח זו מצוה שהשכל מחייב או לא.
מלבב לא מוכן לומר שבעל חיים הוא יצור נחות מבן אדם ולדעתו צריך להציל אדם לפני בעל חיים מאותה סיבה שצריך להציל את בן משפחתך לפני בן עם אחר.
בעיני זה טירוף!

לא אמרתי שבעל חי באופן כללי לא יותר נחות מבן אדם, רק אמרתי שיש אנשים שגרועים מחיות, והתכוונתי לומר שכמו שלא יעלה על הדעת שבגלל שהוא אדם נחות ורע שיהיה מוסרי לשחוט אותו בשביל מאכל, כך היה צריך להיות לא מוסרי לשחוט כבש תמים שלא עשה ולא יעשה רע לאף אחד בשביל לאכול את בשרו.
מאחר וסיכמנו שהבעל חיים הוא יותר נחות מבני אדם, אני משער שתסכים איתי שמי שמציל כלב במקום אדם הינו מציל יצור נחות במקום יצור עליון יותר (וזה עצמו, בעיני, מעשה לא מוסרי).
עכשיו, מה אתה אומר על אדם שהורג כלב כדי להציל אדם? האם בעצם זה לא מוסרי בעיניך וצריך שהתורה תצדיק (ותחייב) את זה?

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ד' אפריל 24, 2019 9:57 pm

שוב וודאי שהריגת אדם יותר חמור מהריגת בעל חי, ולכן גם הצלת אדם ממות מצדיק הריגת בעל חי, אבל זה לא מסביר הריגת בעל חי בשביל תאווה בעלמא.

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ד' אפריל 24, 2019 10:05 pm

ישנו כתב:
מלבב כתב:
ישא ברכה כתב:לדעתי ברור שמלבב צודק.
צער בעלי חיים זו מצוה שהשכל גם מחייב אותה.

וממילא השאלה במקומה למה התיר ה' לאכול בע"ח, ובוודאי שהקב"ה לא יתן בידינו לעשות עוול.
והתשובה לענ"ד כאשר כתבתי בתחילת האשכול.

אבל לפי מה שמביא אסא כשר שזה כמו אשת יפת תואר הראשון קושיא לדוכתיה, כי וודאי שאשת יפת תואר הגם שמותר הוא לגמרי לא מומלץ, אז איך שחיטת בשר מקובל כדבר שלכתחילה.

הסברא לאיסור היא לא בגלל שיש לזה איזה דמיון כלשהו לרציחה, ופשוט שרציחה לא היו מתירים מפני יצר הרע, ומפורש בתורה כי בצלם אלוהים עשה את האדם, אלא שמלבד זאת יש סברא גם לא לצער בע"ח, וע"ז כתבו מה שכתבו. (אם זה דומה לרציחה למה ציוה ה' על הקרבת קרבנות, והרי"ז מתועב כהקרבת אדם), ומוזר בכלל שצריך לכתוב שיש חילוק בין אדם לבהמה.

כל מה שהתכוונתי לומר הוא שאלו שאומרים שזה כמו אשת יפת תואר אינם סוברים שזה טובה לבהמה ותיקונה, לכן הדרא קושיא לדוכתיה, איך זה מוסרי להרוג בעל חי שיש לה הרגישים והנאה וצער כמו בן אדם? ואין לומר שחומר איסור רציחה הוא בגלל צלם אלוקים, שהרי יש סוברים שבגוי אין צלם אלוקים, ובוודאי שאין זה מוסרי להרוג גוי, ובפרט שבגוי אין לו נפש אלוקי רק נפש בהמי, אז מה בינו לבהמה שמעולם לא חטאה.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי ישנו » ד' אפריל 24, 2019 10:09 pm

מלבב כתב: ואין לומר שחומר איסור רציחה הוא בגלל צלם אלוקים

מה לעשות שכך התורה אומרת? (והיא מדברת שם על ב"נ).

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ד' אפריל 24, 2019 10:12 pm

ישנו כתב:
מלבב כתב: ואין לומר שחומר איסור רציחה הוא בגלל צלם אלוקים

מה לעשות שכך התורה אומרת? (והיא מדברת שם על ב"נ).

כתוב שזה הסיבה שחייב מיתה, אבל לא כתוב שלולא זה זה היה מוסרי.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי אביגדור » ד' אפריל 24, 2019 10:41 pm

מלבב כתב:שוב וודאי שהריגת אדם יותר חמור מהריגת בעל חי, ולכן גם הצלת אדם ממות מצדיק הריגת בעל חי, אבל זה לא מסביר הריגת בעל חי בשביל תאווה בעלמא.
ואם אני צריך להרוג בעל חי כדי להציל אדם מיסורים ברמה כזו או אחרת?

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ד' אפריל 24, 2019 11:07 pm

שאלה קשה, איני יודע מה לענות.
במחשבה שנייה אולי יש להבדיל בין יהודי שיש לו צלם אלוקים לגוי שאין לו צלם אלוקים.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי אביגדור » ד' אפריל 24, 2019 11:21 pm

מלבב כתב:
אביגדור כתב:
מלבב כתב:שוב וודאי שהריגת אדם יותר חמור מהריגת בעל חי, ולכן גם הצלת אדם ממות מצדיק הריגת בעל חי, אבל זה לא מסביר הריגת בעל חי בשביל תאווה בעלמא.
ואם אני צריך להרוג בעל חי כדי להציל אדם מיסורים ברמה כזו או אחרת?

שאלה קשה, איני יודע מה לענות.
במחשבה שנייה אולי יש להבדיל בין יהודי שיש לו צלם אלוקים לגוי שאין לו צלם אלוקים.
אביגדור כתב:בעיני זה טירוף!
!!!
מי שרואה אדם סובל ואינו הורג בעל חי כדי לרפאותו הוא אינו מוסרי אלא אכזר מאין כמותו.

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2019 12:04 am

כך מקובל, אבל איך מסבירים את זה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 25, 2019 2:48 am

לפענ"ד באופן עקרוני יש 2 אפשרויות לבאר:
א. העולם הוא הפקר, וכל דאלים גבר, ואין מוסריות כלל, אלא רק בין בני האדם אנו נוהגים שלא לפגוע זה בזה כדי שלא ייחרב העולם (ועפ"ז באמת לא מובן מדוע לא להרוג חולים סופניים וכיו"ב).
ב. יש בורא ומנהיג לעולם, והוא קבע שיש בעולמו כמה דרגות, הנקראות דומם, צומח, חי, ומדבר, והוא נתן שליטה לכל אחד על מה שתחתיו, והוא אמר במפורש לנח ובניו שמותר להם להרוג בהמות וחיות כדי לאכול, וזהו המוסר האמיתי.

סגי נהור
הודעות: 5649
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 25, 2019 3:31 am

אביגדור כתב:לדעתך זה אותו דבר?
לדעתי מי שבוחר להציל בני עם אחר ולא את בני משפחתו, הוא טועה אבל מובן. מי שבוחר להציל כלב ולא אדם הוא מעוות לגמרי.

גם מי שרואה את בנו או אביו או קרובו טובע ובוחר להציל דווקא אדם זר בן עם אחר - הוא מעוות לגמרי, ולא הייתי רוצה להיות בן משפחתו בשום פנים...

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2019 4:36 am

עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד באופן עקרוני יש 2 אפשרויות לבאר:
א. העולם הוא הפקר, וכל דאלים גבר, ואין מוסריות כלל, אלא רק בין בני האדם אנו נוהגים שלא לפגוע זה בזה כדי שלא ייחרב העולם (ועפ"ז באמת לא מובן מדוע לא להרוג חולים סופניים וכיו"ב).
ב. יש בורא ומנהיג לעולם, והוא קבע שיש בעולמו כמה דרגות, הנקראות דומם, צומח, חי, ומדבר, והוא נתן שליטה לכל אחד על מה שתחתיו, והוא אמר במפורש לנח ובניו שמותר להם להרוג בהמות וחיות כדי לאכול, וזהו המוסר האמיתי.

איסור רציחה הוא לא מהחוקים שהם בלי טעם, רק המצוות השכליות שגם לולא התורה היינו צריכים לקיים אותם, אז אפילו שהתורה התירה אותה כל זמן שהתורה לא חייבה עדיין העניין המוסרי במקומה עומדת, ואם תאמר שלא כיון שהתורה התירה, איך התורה התירה נגד השכל והמוסר? ועוד לפי מה שכתב האברבנאל ועוד שהתורה התירה רק בדרך אין ברירה כמו שהתירה אשת יפת תואר או כמו שכתבו מפרשים אחרים כי לא היה לנוח מאכלים אחרים, א״כ היו צריכים עכ״פ למעט כמה שאפשר כמו שאמרו שלא לאכול בשר רק בהזמנה ולעתים רחוקות וכשהתאווה מתגברת (ובפרט בעופות ובשחיטה בימינו שהפקפוקים רבים הן מצד מין העוף הן מצד תהליך השחיטה וכו׳ והן מבחינה בריאותית בפרט כשזה לא אורגני, זה בדרך אגב)

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אפריל 25, 2019 12:26 pm

עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד באופן עקרוני יש 2 אפשרויות לבאר:
א. העולם הוא הפקר, וכל דאלים גבר, ואין מוסריות כלל, אלא רק בין בני האדם אנו נוהגים שלא לפגוע זה בזה כדי שלא ייחרב העולם (ועפ"ז באמת לא מובן מדוע לא להרוג חולים סופניים וכיו"ב).
ב. יש בורא ומנהיג לעולם, והוא קבע שיש בעולמו כמה דרגות, הנקראות דומם, צומח, חי, ומדבר, והוא נתן שליטה לכל אחד על מה שתחתיו, והוא אמר במפורש לנח ובניו שמותר להם להרוג בהמות וחיות כדי לאכול, וזהו המוסר האמיתי.


מה שכתבת בא', זה מחיקת המושג מוסר וערכים, אלא הכל אינטרסים.
ב' מתקבל יותר על הדעת. אבל עדיין יש כאן נקודה הצריכה ביאור. הלוא אם בורא עולם הוא טוב ואינו עושה עוול, היאך בורא עולם ברא יצור כל שהוא והציבו בעמדה נחותה, והלה סובל ללא סיבה, אלא בהכרח צריך להוסיף עוד כעין מה שהבאתי מהחיד"א בתחילת האשכול.

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2019 2:04 pm

ישא ברכה כתב:
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד באופן עקרוני יש 2 אפשרויות לבאר:
א. העולם הוא הפקר, וכל דאלים גבר, ואין מוסריות כלל, אלא רק בין בני האדם אנו נוהגים שלא לפגוע זה בזה כדי שלא ייחרב העולם (ועפ"ז באמת לא מובן מדוע לא להרוג חולים סופניים וכיו"ב).
ב. יש בורא ומנהיג לעולם, והוא קבע שיש בעולמו כמה דרגות, הנקראות דומם, צומח, חי, ומדבר, והוא נתן שליטה לכל אחד על מה שתחתיו, והוא אמר במפורש לנח ובניו שמותר להם להרוג בהמות וחיות כדי לאכול, וזהו המוסר האמיתי.


מה שכתבת בא', זה מחיקת המושג מוסר וערכים, אלא הכל אינטרסים.
ב' מתקבל יותר על הדעת. אבל עדיין יש כאן נקודה הצריכה ביאור. הלוא אם בורא עולם הוא טוב ואינו עושה עוול, היאך בורא עולם ברא יצור כל שהוא והציבו בעמדה נחותה, והלה סובל ללא סיבה, אלא בהכרח צריך להוסיף עוד כעין מה שהבאתי מהחיד"א בתחילת האשכול.

מה הכוונה שיש לה תיקון, האם לבהמות יש גן עדן ועולם הבא?

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2019 2:10 pm

עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד באופן עקרוני יש 2 אפשרויות לבאר:
א. העולם הוא הפקר, וכל דאלים גבר, ואין מוסריות כלל, אלא רק בין בני האדם אנו נוהגים שלא לפגוע זה בזה כדי שלא ייחרב העולם (ועפ"ז באמת לא מובן מדוע לא להרוג חולים סופניים וכיו"ב).
ב. יש בורא ומנהיג לעולם, והוא קבע שיש בעולמו כמה דרגות, הנקראות דומם, צומח, חי, ומדבר, והוא נתן שליטה לכל אחד על מה שתחתיו, והוא אמר במפורש לנח ובניו שמותר להם להרוג בהמות וחיות כדי לאכול, וזהו המוסר האמיתי.


דבריך נראים נכונים רק אני חושב שצריך להוסיף קצת ביאור, שעניין המוסר הוא לא דבר הגיוני ושכל יבש כמו מתמטיקה, אין סברא והגיון ממש בכל ענייני המוסר, רק שזה דבר שאלוקים הטביע בנפש השכלי כל ענייני וסדרי המוסר, אז הפה שאסר הוא הפה שהתיר וכך הטביע הקב״ה שהנפש סולדת ומרגשת חוסר מוסריות חזק בלהרוג ולצער בני אדם אבל לא בעל״ח רק מעט לבעלי נפש עדינים, לכן באופן של דיעבד זה מותר, כן נראה לומר כדי לתרץ כל הקושיות.
נערך לאחרונה על ידי מלבב ב ה' אפריל 25, 2019 3:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אפריל 25, 2019 2:41 pm

מלבב כתב:
ישא ברכה כתב:
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד באופן עקרוני יש 2 אפשרויות לבאר:
א. העולם הוא הפקר, וכל דאלים גבר, ואין מוסריות כלל, אלא רק בין בני האדם אנו נוהגים שלא לפגוע זה בזה כדי שלא ייחרב העולם (ועפ"ז באמת לא מובן מדוע לא להרוג חולים סופניים וכיו"ב).
ב. יש בורא ומנהיג לעולם, והוא קבע שיש בעולמו כמה דרגות, הנקראות דומם, צומח, חי, ומדבר, והוא נתן שליטה לכל אחד על מה שתחתיו, והוא אמר במפורש לנח ובניו שמותר להם להרוג בהמות וחיות כדי לאכול, וזהו המוסר האמיתי.


מה שכתבת בא', זה מחיקת המושג מוסר וערכים, אלא הכל אינטרסים.
ב' מתקבל יותר על הדעת. אבל עדיין יש כאן נקודה הצריכה ביאור. הלוא אם בורא עולם הוא טוב ואינו עושה עוול, היאך בורא עולם ברא יצור כל שהוא והציבו בעמדה נחותה, והלה סובל ללא סיבה, אלא בהכרח צריך להוסיף עוד כעין מה שהבאתי מהחיד"א בתחילת האשכול.

מה הכוונה שיש לה תיקון, האם לבהמות יש גן עדן ועולם הבא?


כמובן לא כמו בעלי בחירה, אבל נראה לי שמשהו יש להם, כתבתי כך למעלה.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אפריל 25, 2019 2:44 pm

מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד באופן עקרוני יש 2 אפשרויות לבאר:
א. העולם הוא הפקר, וכל דאלים גבר, ואין מוסריות כלל, אלא רק בין בני האדם אנו נוהגים שלא לפגוע זה בזה כדי שלא ייחרב העולם (ועפ"ז באמת לא מובן מדוע לא להרוג חולים סופניים וכיו"ב).
ב. יש בורא ומנהיג לעולם, והוא קבע שיש בעולמו כמה דרגות, הנקראות דומם, צומח, חי, ומדבר, והוא נתן שליטה לכל אחד על מה שתחתיו, והוא אמר במפורש לנח ובניו שמותר להם להרוג בהמות וחיות כדי לאכול, וזהו המוסר האמיתי.


דבריך נראים נכונים רק אני חושב שצריך להוסיף קצת ביאור, שעניין המוסר הוא דבר הגיוני ושכל יבש כמו מתמטיקה, אין סברא והגיון ממש בכל ענייני המוסר, רק שזה דבר שאלוקים הטביע בנפש השכלי כל ענייני וסדרי המוסר, אז הפה שאסר הוא הפה שהתיר וכך הטביע הקב״ה שהנפש סולדת ומרגשת חוסר מוסריות חזק בלהרוג ולצער בני אדם אבל לא בעל״ח רק מעט לבעלי נפש עדינים, לכן באופן של דיעבד זה מותר, כן נראה לומר כדי לתרץ כל הקושיות.


במילים אחרות: המוסר אינו מייצג אמת כל שהיא??

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2019 3:01 pm

וודאי שזה אמת, בבחינת אסתכל באורייתא וברא עלמא ומשה אמת ותורותו אמת.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי אביגדור » א' אפריל 28, 2019 10:47 am

אביגדור כתב:מי שרואה אדם סובל ואינו הורג בעל חי כדי לרפאותו הוא אינו מוסרי אלא אכזר מאין כמותו.
מלבב כתב:כך מקובל, אבל איך מסבירים את זה?
זה לא עניין של "מקובל". מי שאינו מבין את זה בליבו ובנפשו (לאפוקי כל מיני אנשים כמוך שמבינים את זה בליבם אך מתקשים לתת את ההסבר השכלי) הינו בגדר זובחי אדם עגלים ישקון, כי אין זה שבעלי החיים נחשבים בעיניו אלא שבני אדם אינם נחשבים בעיניו.
ההסבר לדעתי הוא כפי שהוסכם למעלה שהבע"ח הם יצורים נחותים לעומת האדם, ולכן חייהם עומדים לא רק בחשיבות משנית לחיי אדם אלא גם בחשיבות משנית לסבלו של האדם ולשאר צרכיו.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 28, 2019 11:40 am

מי אמר שהצער של בעל החיים בהריגתו יותר גדול מהצער לו היה מזדקן ומת ממחלה?
וכל אלו שמנסים להציל את הצער של מספר בהמות זעום למשך דקות ספורות בהריגתם, איך יצילו את הצער האינסופי של הטבע, שכולו מקשה אחת של רודף ונרדף, טורף ונטרף, שורד בקושי ואינו מצליח לשרוד? ומה בצע לטפל בשבריר העלוב של צער ההמתה?

יש עוד אבסורדים בכל הגישה שלהם שאכ"מ (והמוסר שבין אדם לחבירו בנוי על יסודות אחרים, וגם בזה האריכו הפילוסופים כידוע), והאמת, שכל אדם חייב להרגיש טוב ומוסרי, ולכן הוא ממציא מוסר, גם לא הגיוני, אבל עבורנו ה'מוסר' הזה פשוט מיותר.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אפריל 28, 2019 11:59 am

המוסר האנושי אינו המצאה אלא אמת קיימת.
אדם שאינו מסוגל לעשות סבל לכל מרגיש באשר הוא, זו הרגשה צודקת ואמיתית.
אילו לא היינו יודעים את מי שאמר והיה עולם, אכן היה קשה לבעל מוסר לחיות בעולם שעל פניו אין בו צדק ויושר.

הידיעה שיש בורא עולם שברא ועשה הכל, ורצונו להטיב, נותנת את השלווה הנפשית, שכל מה שהבורא התיר, אין בו עוול.
ידיעה זו איננה מבארת הכל, אלא נותנת את המנוחה שגם אם לא ידענו את התשובה, יש מנהיג לבירה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 28, 2019 12:06 pm

המוסר האנושי אינו המצאה בכלל. אבל כבר דנו בו הפילוסופים מאין מקורו, והגישה המרכזית היא הגישה התועלתית (ואני מקצר במקום שיש להאריך).
הדבר הזה אינו קיים כשמדובר לגבי חיות. כפי שביארתי היטב.
ברור שהתחושה האנושית שוללת עינוי חיות לשוא, אבל היא אינה שוללת אותה כשזה לצורך, וגם השכל לא מוצא לזה שום הגיון כפי שביארתי באר היטב.
גם במוסר האנושי כמה עקולי ופשורי נפלו בו, על ידי ניטשה וכו', וכידוע.
אבל בעוד שניטשה ניסה לקעקע ולהילחם עם תחושות שיסודן מימי עולם, הרי שהטבעונות היא המצאה חדשה.
הטבע האנושי מעולם לא התמרד נגד שחיטת חיות לצורך.
וגוי טבעוני אינו מוסרי יותר מגוי אוכל בשר, גם אם שניהם לא שמעו על התורה.
להיפך, בהרבה מקרים אוכל הבשר השמרני בדרך כלל ישמור אמונים למוסר הישן הטבעי והנכון, ואילו נושק העגלים סוגד לערכי מוסר מומצאים ומופרכים, כמו סוציאליזים, הרס המשפחה הטבעית וכו', ורק את אמו הזקנה הוא ישכח לבקר משום מה. ויש קשר בין הדברים.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אפריל 28, 2019 12:41 pm

מקדש מלך כתב:המוסר האנושי אינו המצאה בכלל. אבל כבר דנו בו הפילוסופים מאין מקורו, והגישה המרכזית היא הגישה התועלתית (ואני מקצר במקום שיש להאריך).
הדבר הזה אינו קיים כשמדובר לגבי חיות. כפי שביארתי היטב.
ברור שהתחושה האנושית שוללת עינוי חיות לשוא, אבל היא אינה שוללת אותה כשזה לצורך, וגם השכל לא מוצא לזה שום הגיון כפי שביארתי באר היטב.
גם במוסר האנושי כמה עקולי ופשורי נפלו בו, על ידי ניטשה וכו', וכידוע.
אבל בעוד שניטשה ניסה לקעקע ולהילחם עם תחושות שיסודן מימי עולם, הרי שהטבעונות היא המצאה חדשה.
הטבע האנושי מעולם לא התמרד נגד שחיטת חיות לצורך.
וגוי טבעוני אינו מוסרי יותר מגוי אוכל בשר, גם אם שניהם לא שמעו על התורה.
להיפך, בהרבה מקרים אוכל הבשר השמרני בדרך כלל ישמור אמונים למוסר הישן הטבעי והנכון, ואילו נושק העגלים סוגד לערכי מוסר מומצאים ומופרכים, כמו סוציאליזים, הרס המשפחה הטבעית וכו', ורק את אמו הזקנה הוא ישכח לבקר משום מה. ויש קשר בין הדברים.


1. אכן על כך בדיוק כתבתי את דבריי שהמוסר הינו אמת, ואיננו רק ענין של שיקולי תועלת אנוכיים, אלא יש אמת. גם לו יהא אדם החזק מכל אדם אחר בכל תחומי החיים, הוא יהיה מחויב לצו המוסר. חכמים ופילוספים העמיקו חקר מה מקורו, ומהיכן סמכותו. לתשובה שלימה לא באו, אולם כמעט כל אדם מזדהה לחלוטין עם ערך היסוד של המוסר (לא לעשות רע לזולת) כערך אונברסלי.

2. הטבע האנושי שכתבת הינו שילוב של תכונות נפשיות, כשההרגל משמש בתפקיד חשוב. נפש האדם מורכבת, ואם האדם הורגל בדבר מה למרות שבראיה אונברסלית הינו עוול, לעיתים לא יחוש בתחושת העוול ולעיתים יחוש בתחושת עוול דקיקה, ואף על כן בכח ההרגל ימשיך במנהגו. לכן הבחינה עפ"י התחושה האנושית הרגילה, איננה מבחן מדויק לצדק המוחלט. דברים אלו כל אדם יכול לבדוק בנפשו, האם הוא שלם מבחינה מוסרית במעשיו או שמא ההרגל מעורב בהם.

3. בבחינה מוסרית טהורה, כל בעל תחושה הינו בכלל הראויים לחוקים המוסריים. ובכללים אלו מאד קשה להתנהל כאן בעולם, ויתכן שרק בנשימת אויר שאנו פוגעים ביצורים קטנים. זה העומד בבסיס הקבוצה הטבעונית, שמת'שה להכיל את היחס הבלתי מוסרי כלפי בעלי חיים, אלא שהם כמובן בקושי פותרים חלק קטן מהבעיה.

4. כל זה אילו לא ידענו את ה', אבל משידענו את ה' שברא את העולם בתכלית הצדק והיושר, אנו מסתמכים עליו ית"ש, גם בניווט ההנהגה המוסרית.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 28, 2019 12:43 pm

אולם כמעט כל אדם מזדהה לחלוטין עם ערך היסוד של המוסר (לא לעשות רע לזולת) כערך אונברסלי.


וכמעט כל אדם מזדהה עם ההבחנה הברורה בין להרוג אדם ללהרוג בעלי חיים כך שלא מובן מה הטענה במספר 3 שלך.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 28, 2019 12:52 pm

ישא ברכה כתב:
מקדש מלך כתב:המוסר האנושי אינו המצאה בכלל. אבל כבר דנו בו הפילוסופים מאין מקורו, והגישה המרכזית היא הגישה התועלתית (ואני מקצר במקום שיש להאריך).
הדבר הזה אינו קיים כשמדובר לגבי חיות. כפי שביארתי היטב.
ברור שהתחושה האנושית שוללת עינוי חיות לשוא, אבל היא אינה שוללת אותה כשזה לצורך, וגם השכל לא מוצא לזה שום הגיון כפי שביארתי באר היטב.
גם במוסר האנושי כמה עקולי ופשורי נפלו בו, על ידי ניטשה וכו', וכידוע.
אבל בעוד שניטשה ניסה לקעקע ולהילחם עם תחושות שיסודן מימי עולם, הרי שהטבעונות היא המצאה חדשה.
הטבע האנושי מעולם לא התמרד נגד שחיטת חיות לצורך.
וגוי טבעוני אינו מוסרי יותר מגוי אוכל בשר, גם אם שניהם לא שמעו על התורה.
להיפך, בהרבה מקרים אוכל הבשר השמרני בדרך כלל ישמור אמונים למוסר הישן הטבעי והנכון, ואילו נושק העגלים סוגד לערכי מוסר מומצאים ומופרכים, כמו סוציאליזים, הרס המשפחה הטבעית וכו', ורק את אמו הזקנה הוא ישכח לבקר משום מה. ויש קשר בין הדברים.


1. אכן על כך בדיוק כתבתי את דבריי שהמוסר הינו אמת, ואיננו רק ענין של שיקולי תועלת אנוכיים, אלא יש אמת. גם לו יהא אדם החזק מכל אדם אחר בכל תחומי החיים, הוא יהיה מחויב לצו המוסר. חכמים ופילוספים העמיקו חקר מה מקורו, ומהיכן סמכותו. לתשובה שלימה לא באו, אולם כמעט כל אדם מזדהה לחלוטין עם ערך היסוד של המוסר (לא לעשות רע לזולת) כערך אונברסלי.
הגישה התועלתית איננה אנוכית. היא טוענת שמוטבע באדם תחושות שהכרחיות לניהול תקין של הקהילה האנושית. ואדם שאינו מציית להן הריהו מהוה מיטרד והרס לחברה האנושית. זוהי הגישה המקובלת ביותר, ואין לה קשר עם טבעונות.
2. הטבע האנושי שכתבת הינו שילוב של תכונות נפשיות, כשההרגל משמש בתפקיד חשוב. נפש האדם מורכבת, ואם האדם הורגל בדבר מה למרות שבראיה אונברסלית הינו עוול, לעיתים לא יחוש בתחושת העוול ולעיתים יחוש בתחושת עוול דקיקה, ואף על כן בכח ההרגל ימשיך במנהגו. לכן הבחינה עפ"י התחושה האנושית הרגילה, איננה מבחן מדויק לצדק המוחלט. דברים אלו כל אדם יכול לבדוק בנפשו, האם הוא שלם מבחינה מוסרית במעשיו או שמא ההרגל מעורב בהם.
אין זה משנה כלל ועיקר, כי תחושת האנוכיות ותחושת המוסר הן מנוגדות, ושניהן הכרחיות לקיום החברה האנושית. החברה האנושית מצאה את הדרך להגיע לאיזון ביניהם, וחלק מהכלים שבה היא משתמשת הוא כלי ההרגל. ולכן זה עצמו מוסרי, כי זוהי הדרך היחידה לקיום חיים תקינים. אין דרך לשתק את תחושת האנוכיות, ולהיפך, שיתוק שלה משמעותו אובדן החיים בכלל. ולא זו בלבד, אלא שגם המוסר מבוסס עליה. הרי לא תצפה מאיתנו להיות מוטרדים מגורל החייזרים, ולהיפך, כל הדואגים לגורל כדור הארץ אינם מתנחמים בכך שהוא בסך הכל גרגר אבק לא נחשב בין רבבות גלקסיות, והסיבה היחידה היא כי זה העולם שלהם וכלפיו הם חשים שייכות וגם תחושה דקה של הכרת הטוב לבאר ששתו ממנה. (זו גם הסיבה שהמוסר הישן והטוב רואה עוול גדול בבגידה במולדת, ואילו המוסר החדש והשיקרי מקדש הזדהות עם האויב ובגידות בשם ערכים שמאלניים).
3. בבחינה מוסרית טהורה, כל בעל תחושה הינו בכלל הראויים לחוקים המוסריים. ובכללים אלו מאד קשה להתנהל כאן בעולם, ויתכן שרק בנשימת אויר שאנו פוגעים ביצורים קטנים. זה העומד בבסיס הקבוצה הטבעונית, שמתקשה להכיל את היחס הבלתי מוסרי כלפי בעלי חיים, אלא שהם כמובן בקושי פותרים חלק קטן מהבעיה.
המענה על כך נכלל בתשובותי לעיל (אגב, כמובן שהתיאור של 'חלק קטן מהבעיה' אינו מדויק. מדובר בשבריר בלתי נחשב. האם תקבל בהבנה פיתוח תרופה שתחליש את סבלו של החולה שנייה אחת במשך שבוע וגם אז רק למינון של שמונים אחוז מהכאב המקורי?!)
4. כל זה אילו לא ידענו את ה', אבל משידענו את ה' שברא את העולם בתכלית הצדק והיושר, אנו מסתמכים עליו ית"ש, גם בניווט ההנהגה המוסרית.

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 28, 2019 1:37 pm

מלבב כתב:
ישא ברכה כתב:
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד באופן עקרוני יש 2 אפשרויות לבאר:
א. העולם הוא הפקר, וכל דאלים גבר, ואין מוסריות כלל, אלא רק בין בני האדם אנו נוהגים שלא לפגוע זה בזה כדי שלא ייחרב העולם (ועפ"ז באמת לא מובן מדוע לא להרוג חולים סופניים וכיו"ב).
ב. יש בורא ומנהיג לעולם, והוא קבע שיש בעולמו כמה דרגות, הנקראות דומם, צומח, חי, ומדבר, והוא נתן שליטה לכל אחד על מה שתחתיו, והוא אמר במפורש לנח ובניו שמותר להם להרוג בהמות וחיות כדי לאכול, וזהו המוסר האמיתי.


מה שכתבת בא', זה מחיקת המושג מוסר וערכים, אלא הכל אינטרסים.
ב' מתקבל יותר על הדעת. אבל עדיין יש כאן נקודה הצריכה ביאור. הלוא אם בורא עולם הוא טוב ואינו עושה עוול, היאך בורא עולם ברא יצור כל שהוא והציבו בעמדה נחותה, והלה סובל ללא סיבה, אלא בהכרח צריך להוסיף עוד כעין מה שהבאתי מהחיד"א בתחילת האשכול.

מה הכוונה שיש לה תיקון, האם לבהמות יש גן עדן ועולם הבא?

מה שהגבתם לגבי מה שכתבתי בא' - אה"נ.

לגבי עולם הבא לבהמות - הבהמה שאכלתי מבשרה אתמול לסעודת שבת - תזכה שחלק ממנה יגיע עמי לעולם הבא כשאזכה לזה...
(בפרט כשמדברים על עולם התחיה שהוא בגוף גשמי)

זו ההזדמנות המיוחדת של דצ"ח לעלות ולהתכלל בתוך ה"מדבר" ולזכות להיות חלק מקיום המצוות שלנו וכו'.

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » א' אפריל 28, 2019 2:33 pm

מוזר מאוד, היכן מצינו שיש לבהמות ודומם חלק בעולם הבא, ואם כן למה רק חלק ממנה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 28, 2019 3:10 pm

מלבב כתב:איך מסבירים מבחינה מוסרית את ההצדקה בהריגת בעלי חיים לאכילה.

לא יודע אם כבר כתבו אבל כל העולם נברא לצורך האדם (ולכן נברא אחרון)
(למרות שכיום בכל מקרה יש בעיות כשרות חמורות בכל הכשרויות)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 28, 2019 3:11 pm

מלבב כתב:מוזר מאוד, היכן מצינו שיש לבהמות ודומם חלק בעולם הבא, ואם כן למה רק חלק ממנה.

viewtopic.php?p=4702#p4702
(אין ציטוט כזה באמת. וראה שם כל האשכול)

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » א' אפריל 28, 2019 4:56 pm

יאיר כתב:
מלבב כתב:איך מסבירים מבחינה מוסרית את ההצדקה בהריגת בעלי חיים לאכילה.

לא יודע אם כבר כתבו אבל כל העולם נברא לצורך האדם (ולכן נברא אחרון)
(למרות שכיום בכל מקרה יש בעיות כשרות חמורות בכל הכשרויות)

גם גוי נברא לצורך ישראל, ולכן זה מוסרי לשחוט גוים כדי למכור בשרם לקניבלים?
ועוד ניחא למי שאוכל לשם שמים אבל מה ההיתר לשחוט ולאכול לשם תאווה שוודאי לא לצורך כך נברא לספק תאוות.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 28, 2019 5:22 pm

מלבב כתב:
יאיר כתב:
מלבב כתב:איך מסבירים מבחינה מוסרית את ההצדקה בהריגת בעלי חיים לאכילה.

לא יודע אם כבר כתבו אבל כל העולם נברא לצורך האדם (ולכן נברא אחרון)
(למרות שכיום בכל מקרה יש בעיות כשרות חמורות בכל הכשרויות)

גם גוי נברא לצורך ישראל, ולכן זה מוסרי לשחוט גוים כדי למכור בשרם לקניבלים?
ועוד ניחא למי שאוכל לשם שמים אבל מה ההיתר לשחוט ולאכול לשם תאווה שוודאי לא לצורך כך נברא לספק תאוות.

הקב"ה אסר להרוג גוי כשם שאסר לאכול חזיר אבל לשחוט בהמה כדין ולאוכלה

הקב"ה התיר ולא אסר בשום מקום.

ואם על תאוה הינך מדבר אז אל תאכל גם סלט ירקות וכל מיני מאכלים הערבים לחך אלא פת במלח (ועדיף בלי) ומים במשורה... [אה..וגם תבלע מיד כמו שנהג הגר"א כדי שהחך לא יהנה]

אגב, בכנות. אתה בא אלינו אחרי שמיעת הרצאה של "הרב" קיסר?

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » א' אפריל 28, 2019 5:44 pm

יאיר כתב:
מלבב כתב:
יאיר כתב:
מלבב כתב:איך מסבירים מבחינה מוסרית את ההצדקה בהריגת בעלי חיים לאכילה.

לא יודע אם כבר כתבו אבל כל העולם נברא לצורך האדם (ולכן נברא אחרון)
(למרות שכיום בכל מקרה יש בעיות כשרות חמורות בכל הכשרויות)

גם גוי נברא לצורך ישראל, ולכן זה מוסרי לשחוט גוים כדי למכור בשרם לקניבלים?
ועוד ניחא למי שאוכל לשם שמים אבל מה ההיתר לשחוט ולאכול לשם תאווה שוודאי לא לצורך כך נברא לספק תאוות.

הקב"ה אסר להרוג גוי כשם שאסר לאכול חזיר אבל לשחוט בהמה כדין ולאוכלה

הקב"ה התיר ולא אסר בשום מקום.

ואם על תאוה הינך מדבר אז אל תאכל גם סלט ירקות וכל מיני מאכלים הערבים לחך אלא פת במלח (ועדיף בלי) ומים במשורה... [אה..וגם תבלע מיד כמו שנהג הגר"א כדי שהחך לא יהנה]

אגב, בכנות. אתה בא אלינו אחרי שמיעת הרצאה של "הרב" קיסר?

התורה גם התירה אשת יפת תואר במלחמה, זה לא אומר שזה רצוי.
ולא בגלל שאסא קיסר מגזים אז כל מה שהוא אומר לא נכון.
נערך לאחרונה על ידי מלבב ב א' אפריל 28, 2019 5:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מלבב » א' אפריל 28, 2019 5:50 pm

מקדש מלך כתב:מי אמר שהצער של בעל החיים בהריגתו יותר גדול מהצער לו היה מזדקן ומת ממחלה?
וכל אלו שמנסים להציל את הצער של מספר בהמות זעום למשך דקות ספורות בהריגתם, איך יצילו את הצער האינסופי של הטבע, שכולו מקשה אחת של רודף ונרדף, טורף ונטרף, שורד בקושי ואינו מצליח לשרוד? ומה בצע לטפל בשבריר העלוב של צער ההמתה?


אז אולי גם מוסרי להרוג ילדים כושים באפריקה ולמכור בשרם לקניבלים כי ממילא ימותו בסוף ע״י מחלות או מלחמות.
ועוד איך זה מוסרי להרבות אותם ולגדל אותם בתנאים של מחנות ריכוז נאציים כדי שיהיה לנו מספיק כדי למלאות תאוותינו במקסימום האפשרי, (ובזה אנחנו הורסים גם אותם וגם את עצמינו כמו שכתוב באברבנאל ובעוד כמה ספרים שאכילת בשר מקרבת את המוות, ולא ראוי לאכול בשר רק לעתים רחוקות, והתורה התירה את זה רק בדיעבד כמו אשת יפת תואר, וכש״כ בזמנינו שהשפע במזון מן הצומח מצוי פי הרבה בשפע מזמנם).
נערך לאחרונה על ידי מלבב ב א' אפריל 28, 2019 5:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 28, 2019 5:55 pm

מלבב כתב:
מקדש מלך כתב:מי אמר שהצער של בעל החיים בהריגתו יותר גדול מהצער לו היה מזדקן ומת ממחלה?
וכל אלו שמנסים להציל את הצער של מספר בהמות זעום למשך דקות ספורות בהריגתם, איך יצילו את הצער האינסופי של הטבע, שכולו מקשה אחת של רודף ונרדף, טורף ונטרף, שורד בקושי ואינו מצליח לשרוד? ומה בצע לטפל בשבריר העלוב של צער ההמתה?


אז אולי גם מוסרי להרוג ילדים כושים באפריקה ולמכור בשרם לקניבלים כי ממילא ימותו בסוף ע״י מחלות או מלחמות.
ועוד איך זה מוסרי להרבות אותם ולגדל אותם בתנאים של מחנות ריכוז נאציים כדי שיהיה לנו מספיק כדי למלאות תאוותינו במקסימום האפשרי.

לענות על שאלה בשאלה זו לא תשובה.
ולגופה של שאלתך, החילוק התבאר באר היטב בהודעותי הבאות.

ועוד מעט תוספת ביאור: הטיעון נגד אכילת בשר, דומה לקומוניסטים שניסו לעשות שוויון בין עניים לעשירים, ועוד שקרים מסוג זה. המוסר האמיתי הוא איזון נכון ותועלתי של הדחף האנוכי לדחף המוסרי, ולא מלחמה דון קישוטית בטחנות רוח, שסופה להרוס ולהזיק, ובכך לקעקע את יסודות ושורשי המוסר עצמם. גם המניע של המלחמות הללו כמעט תמיד כפרני, כי מקורו בהנחה קדומה שהכל דחפים מקריים ומתפתחים שטעונים שיפוץ, וגם מלחמה בכל תרבות ישנה ומקודשת.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב א' אפריל 28, 2019 5:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5649
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צער בעלי חיים

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אפריל 28, 2019 5:56 pm

מלבב כתב:ועוד איך זה מוסרי להרבות אותם ולגדל אותם בתנאים של מחנות ריכוז נאציים כדי שיהיה לנו מספיק כדי למלאות תאוותינו במקסימום האפשרי.

זאת שאלה אחרת, והיא כבר שאלה הלכתית.
ובאשכול שנפתח בנושא בעבר לא נמצא היתר הלכתי לכך, וצ"ע.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים