מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אבני גזית
הודעות: 446
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אבני גזית » ה' מאי 16, 2019 4:26 pm

פורסם היום
קבצים מצורפים
Screenshot_20190516-135603.jpg
Screenshot_20190516-135603.jpg (1 MiB) נצפה 2047 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 5305
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 16, 2019 5:57 pm

ואחותה הולכת עם פאה. כידוע...

אבני גזית
הודעות: 446
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אבני גזית » ה' מאי 16, 2019 6:07 pm

הלכה, עד לפני שנה, כידוע

עזריאל ברגר
הודעות: 5305
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 16, 2019 6:07 pm

אבני גזית כתב:הלכה, עד לפני שנה, כידוע

שכחתי. בד"ה.

נחלי אפרסמון
הודעות: 560
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ה' מאי 16, 2019 6:13 pm

הרבנית פנינה צדקת גדולה וצנועה ה' יאריך ימיה .
לא תמיד צריך להגיד אבל ולקרר.

נחלי אפרסמון
הודעות: 560
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ה' מאי 16, 2019 6:14 pm

כל פעם הנכדים .הנינים. מה הרב אמר זה העיקר.

דרומי
הודעות: 5048
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי דרומי » ה' מאי 16, 2019 6:45 pm

פאה או מטפחת הם דברים בולטים ויומיומיים. לא משהו שקורה פעם בכמה שנים. זה לא ברכת החמה ואפילו לא יבול נכרי.

לכן מוזר לדון בענינים כאלה על סמך פתגמים שנאמרו אולי פעם אחת ואולי גם זה לא.

כזה דבר שהוא חלק מהחיים אמור לקבל יחס יותר גדול ורציני.

אבני גזית
הודעות: 446
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אבני גזית » ה' מאי 16, 2019 7:24 pm

דרומי כתב:פאה או מטפחת הם דברים בולטים ויומיומיים. לא משהו שקורה פעם בכמה שנים. זה לא ברכת החמה ואפילו לא יבול נכרי.

לכן מוזר לדון בענינים כאלה על סמך פתגמים שנאמרו אולי פעם אחת ואולי גם זה לא.

כזה דבר שהוא חלק מהחיים אמור לקבל יחס יותר גדול ורציני.


לפחות תהיה הוגן, רבינו.

לצקצק ולהגיד שזה נאמר אולי פעם ואולי לא, בעוד שבעלת המעשה חיה וקיימת ומספרת בפיה, ועדים נוספים חיים עמנו, זה נקרא, איך לומר, לא הכי ישר שבעולם.

ועוד להיסמך על זה שהבבא סאלי לא נתן יחס גדול ורציני יותר. בבא סאלי לא ראה עצמו כמנהיג, לא נתן דרשות ושיחות מוסר, לא הטיף ברבים ולא הדריך עסקני ציבור. הוא חי בפינתו ומי שביקש את ה' - בא אליו.

אז נכון שבמשפחתו יש כמה פיאות, לרבות בתו ע"ה שבעלה יבל"ט הוא חסיד חב"ד וכפוף להוראותיו, זה לא משנה כלום ממה שהבב"ס עצמו סבר.

מותר להגיד שיש אחרים החולקים, אבל אסור לקחת את המחמירים ולהפוך אותם למתירים, זה לא הוגן, רבינו!

שייף נפיק
הודעות: 1954
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' מאי 16, 2019 7:29 pm

כמדומה שהיה על זה אשכול ארך ורב פארות על הענין הנ''ל.
והיו בזה מחלוקות וסתירות.

שמש
הודעות: 956
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי שמש » ה' מאי 16, 2019 9:04 pm

נכב"ב כבר שיש בזה מחלוקת בין הבנות שהיתר מכחישות שהתקיים בכלל כינוס כזה ושנאמרו אי פעם כאלו דברים מפי הבבא סאלי (אאל"ט הביאו מכתב מהן).
אגב, איזו 'חוברת' כתב הגרע"י על חומרת הפאה?

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' מאי 21, 2019 9:34 pm

אין חידוש בדברי הרבנית יהודיוף, שהרי אף אחד לא חשב שהיא לא תאמר ההיפך מבעלה, אלא רק תחזק את דבריו ככל יכולתה. גם עיתוי פרסום הדברים היה צפוי, לאחר שהתפרסמה "הודאת בעל דין", וכדלקמן. ולמעשה, דברי הרבנית רק מוכיחים יותר שהמעשה המפורסם לא היה ולא נברא, כי היא עצמה שינתה מהגרסה של בעלה.

כדי להבין במה מדובר, נקדים שהרב יהודיוף (חתן הבבא סאלי) הביא בספרו "סידנא בבא סאלי" בזה"ל:

"מעשה היה שאחת מנכדותיו החלה ללבוש פאה נכרית. רבינו אסף את כל בנות המשפחה, והטיף להן מוסר... דעו לכן: כל אשה הלובשת פאה נכרית ואפילו רק חצי פאה, מכינה לעצמה חומר הסקה שבו ישרפו אותה בגיהנם".

"וכאשר באו נשים מבנות המשפחה, הרגילות ללבוש פאה נכרית, היו מכסות ראשן במטפחת, ונכנסות עם הרבנית לקבל את ברכתו, היה רבינו אומר ברמז: כן, רק אצלי"....

כבר מקריאת הסיפור, אפשר לשים לב לכמה סתירות פנימיות בסיפור (ואפשר להניח שתחילתו הוא שקר וסופו הוא אמת, כדברי חז"ל ששקר שיש בו אמת סופו להתקיים, וכך הוה - הסיפור הזה הוא אחד החביבים על הגר"ע יוסף, הוא התפרסם בתפוצות ישראל והתקבל כסיפור מהימן):

א. כאשר נכנסו כמה נשים מבנות המשפחה (אנחנו יודעים שמדובר בבנותיו ממש), שאותן נשים רגילות לחבוש פאה, הוא בקושי רמז להן שהוא יודע על כך ושותק, ואילו כאשר נכדה החלה ללבוש פאה הוא כינס את כל בנות המשפחה ודיבר בחריפות...

ב. הכיצד היו בנות המשפחה רגילות בפאה, לאחר דברים כ"כ חריפים, והוראה מפורשת של בבא סאלי, ובפרט שהוא מפורסם כעניש וקטיל, וכל מה שהוציא מפיו התקיים.

ג. כיצד בנותיו היו רגילות לחבוש פאה, ויצא הקצף דוקא בגלל איזה נכדה.

ובכן, כבר לפני שנים, הזים את השמועה בספר חן וכבוד, והביא מכתבים מפורשים משני חתניו של בבא סאלי, המכחישים את הסיפור מכל וכל.

הגאון רבי ישר אדרעי העיד: "מעולם לא שמעתי אותו שדיבר נגד לבישת פאה נכרית. וכמו כן בתו, אשתי שתחי', וכן חמותי הרבנית אשת הצדיק, אמרו שלא שמעו אותו מעולם מדבר נגד לבישת פאה נכרית. ואדרבה, עובדה היא ששתיים מבנותיו לבשו פאה נכרית בצעירותן, וכן אשתי, בתו שתחי', לבשה פאה נכרית בחייו במשך קרוב לעשר שנים, והגם שידע מזה, לא אמר לה מעולם דבר כנגד זה.

הגאון רבי אריה יהודה הראל העיד: "לפי שמפרסמים שכאילו כינס את בנות המשפחה, ועורר על האיסור החמור בלבישת פאה, ועוד יותר, שכאילו אמר בכינוס זה שהלובשת פאה מכינה חומר בעירה לשריפתה בגיהנם, רצוני להבהיר שבכל שנות היכרותי עמו לא היה כינוס כזה, ואשתי שתחי' לא זוכרת אסיפה כזו גם שנים רבות לפני כן. יתרה מכך, בנותיו היותר צעירות לבשו פאה כשירה (בארץ ובחו"ל), והוא ידע שהן לובשות פאה, ומעולם לא העיר להן בחריפות על כך".

ובמילים פשוטות - המעשה לא היה ולא נברא. כותב הסיפור מעיד שבבא סאלי "כינס את כל בנות המשפחה", ומאידך גיסא בנות המשפחה (בנותיו של בבא סאלי...) לא מכירות סיפור כזה מעולם.

לאחר שהתפרסמו מכתבי חתני בבא סאלי (וגם הופעל עליהם לחץ כבד מתוך המשפחה, אך לא חזרו בהם מהאמת הפשוטה), יצאה גרסה חדשה של הספר "סידנא בבא סאלי", ובה הושמטו כל פרטי המעשה אשר ניתן להזימם (שכינס את כל בנות המשפחה, שעל זה בנות המשפחה יכולות להעיד שלא היו מעולם בכינוס כזה), והשאירו רק את האימרה שהחובשת פאה מכינה לה חומר הסקה, ולא נודע למי אמר ומתי אמר... והודאת בעל דין כמאה עדים דמי.

מסתבר שהרבנית יהודיוף לא אהבה את השינוי במהדורה החדשה (שלמעשה מוכיח שהמעשה לא היה ולא נברא), ולכן היא דאגה כעת לפרסם שוב. אבל היות ובנות המשפחה האחרות מעידות שלא היה ולא נברא, היא המציאה גרסה חדשה: בעלה כתב שבבא סאלי "כינס את כל בנות המשפחה", והיא כעת טוענת שבבא סאלי כינס את בנות המשפחה "שהיו בבית"...

גם הניסיון הזה לעוות ולסלף את הסיפור המקורי, מוכיח שהרבנית יהודיוף בעצמה יודעת כי הסיפור לא היה ולא נברא, ובעלה הצדיק רק רצה לחזק את עם ישראל בענין זה, ולפיכך הוסיף בספר "דברי חיזוק" מדעתו...

אגב - לאחר פרסום הדברים, הלך המחבר גם להגאון רבי יחיאל אבוחצירא, וגם הוא כתב: "מה שמפיצים בשם מור דודי סידנא בבא סאלי זיע"א, שכביכול יצא בדברים קשים נגד המתירים פאה, יכולנו להעיד בוודאות שמעולם לא אמר דברים אלו ח"ו, ואין זה דרכו כלל וכלל, ויש מבנות משפחתו שנהגו להקל בזה, וכפי שמעידים גם חתניו לוקחי בנותיו שיחיו".

כמו כן, בספר "סידנא בבא חאקי" המספר על תולדות חייו (עמ' שפ"א) התפרסם מכתבו של "בבא חאקי", אחיו של בבא סאלי ששימש כרב הראשי לרמלה והיה קדוש עליון, בו הוא כתב להתיר פאה (ומצ"ב מכתבו המקורי).

כמו כן יצא לאור הספר "גאוני משפחת אביחצירא" (עמ' קי"ב, בשם הרב אברהם אבוחצירא), ושם הביאו מעשה שהיה עם הגאון המקובל רבי מאיר אביחצירא זצ"ל, בנו של בבא סאלי:

"בין הגה"ק הבבא מאיר לר' מכלוף, התנהל קשר חזק... לימים, כאשר בתו של ר' מכלוף באה בקשרי שידוכין, חתנה המיועד התעקש שהאשה תכסה את ראשה במטפחת לחוד. הכלה פנתה לגיסה שהיה מיודד באופן מיוחד עם הגה"ק הבבא מאיר, רבי שמואל מאיר מבני ברק, ובקשה לסור למעונו של הרב לדעת איך לנהוג. הגה"ק הבבא מאיר ברוב חכמתו ופקחותו לדעת טיבו של כל אחד ואחד, פנה לחתן ואמר: "הלואי וכולם ילבשו פאות נכריות".
קבצים מצורפים
סיפור המעשה ברבי מאיר אביחצירא.jpg
סיפור המעשה ברבי מאיר אביחצירא.jpg (247.88 KiB) נצפה 1833 פעמים
שער הספר גאוני משפחת אביחצירא.jpg
שער הספר גאוני משפחת אביחצירא.jpg (289.45 KiB) נצפה 1833 פעמים
מכתבו המקורי של בבא חאקי.jpeg
מכתבו המקורי של בבא חאקי.jpeg (287.23 KiB) נצפה 1833 פעמים
מתוך הסכמת הרב אבוחצירא.png
מתוך הסכמת הרב אבוחצירא.png (515.3 KiB) נצפה 1833 פעמים
גילוי דעת הרב הראל.jpeg
גילוי דעת הרב הראל.jpeg (216.85 KiB) נצפה 1833 פעמים
גילוי דעת הרב ישר.jpeg
גילוי דעת הרב ישר.jpeg (208.74 KiB) נצפה 1833 פעמים
סידנא בבא סאלי מהדורה חדשה.jpg
סידנא בבא סאלי מהדורה חדשה.jpg (131.68 KiB) נצפה 1833 פעמים
סיפור המעשה המזוייף בבא סאלי.jpg
סיפור המעשה המזוייף בבא סאלי.jpg (158 KiB) נצפה 1833 פעמים
שער סידנא בבא סאלי.jpeg
שער סידנא בבא סאלי.jpeg (115.99 KiB) נצפה 1833 פעמים

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' מאי 21, 2019 9:43 pm

אבני גזית כתב:עדים נוספים חיים עמנו


אכן, עדים נוספים חיים עמנו, וכולם מכחישים את סיפור המעשה... כולל הרב הראל, שאשתו הפסיקה לחבוש פאה מזה עידן ועידנים, ובכל זאת מעולם לא שמעה על כינוס זה (רק אמרה ש"אולי איזה נכדה שמעה את בבא סאלי"...)

אבני גזית כתב:מותר להגיד שיש אחרים החולקים, אבל אסור לקחת את המחמירים ולהפוך אותם למתירים, זה לא הוגן, רבינו!


יפה כתבת, רבינו.

מן הסתם תסכים גם שלקחת את המתירים ולהפוך אותם למחמירים, זה לא הוגן, ובוודאי שלא הוגן לקחת קדוש עליון כהבבא סאלי, ולשים בפיו דברים שלא אמר מעולם, כאשר הנהגתו היתה ההיפך ממש, והעלים עין מבנותיו שחבשו פאה, והרב יהודיוף עצמו נאלץ להודות שלא אמר להן מאומה אלא רק הגיב "כן, רק אצלי" כדי לרמוז להן שהוא יודע ושותק (ראה בציטוט שהבאתי לעיל).

ולא בא הסיפור הנ"ל לעולם, אלא ללמד לקח את הפתאים, שגם הסיפור שנחשב מהימן ביותר - יכול להתברר כשקר. ובפרט בעניין הפאה.

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי יאיר » ג' מאי 21, 2019 9:47 pm

"דֹּבֵר שְׁקָרִים לֹא יִכּוֹן לְנֶגֶד עֵינָי" ואינו מקבל פני שכינה והמב"י...

זיל בתר רובא
הודעות: 57
הצטרף: ג' יולי 02, 2013 2:13 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי זיל בתר רובא » ג' מאי 21, 2019 9:57 pm

יאיר
לא יפה להגיד כך על חדב"נ הרב יהודיוף שאפילו אם נכשל באי דיוק היה זה כדי להחמיר בצניעות.

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי יאיר » ג' מאי 21, 2019 10:05 pm

זיל בתר רובא כתב:יאיר
לא יפה להגיד כך על חדב"נ הרב יהודיוף שאפילו אם נכשל באי דיוק היה זה כדי להחמיר בצניעות.

ח"ו ח"ו אין כוונתי אליו!!

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' מאי 21, 2019 10:27 pm

למי שלא מכיר את טיבו של הנ"ל, האוהב מאוד לנהל דיונים עם עצמו, אסביר - כך דרכו של הילד להבהיר שהוא מתכוון אליי.

ואפרופו "דובר שקרים", כדאי גם להזכיר כאן את השקר של מורך ורבך, וההתפתלות שלך באותו אשכול להסביר מדוע אני טועה, מול שקר כל כך גלוי וברור שאף מתועד בוידאו.

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי יאיר » ג' מאי 21, 2019 10:40 pm

יש הבדל בין טעות לאלפי שקרים במשך שנים...
(נכתב לציבור)

פרנקל תאומים
הודעות: 2489
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מאי 21, 2019 11:00 pm

יאיר כתב:יש הבדל בין טעות לאלפי שקרים במשך שנים...
(נכתב לציבור)

עו''ש לא שיקר ולא משקר. במחילה, אין מקום כאן להכפשות חינם. תפסיקו עם זה. עם כל הכבוד למלחמה ''הקדושה'' נגד הפאות, היא לא מתירה להטיל דופי על לא דבר (כשם שהיא לא מתירה את כל שאר האיסורים שעוברים ''למענה'').
אם יש לך איך להתווכח עם הוכחותיו הברורות של עו''ש באופן מושכל, עשה זאת. ואם לאו, אזי או שתודה על האמת או שלכה''פ תקבל שכר על הפרישה.
(נכתב לך ר' יאיר. כן לך).

אש משמים
הודעות: 1619
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אש משמים » ג' מאי 21, 2019 11:05 pm

עובר ושב כתב:למי שלא מכיר את טיבו של הנ"ל, האוהב מאוד לנהל דיונים עם עצמו, אסביר - כך דרכו של הילד להבהיר שהוא מתכוון אליי.

ואפרופו "דובר שקרים", כדאי גם להזכיר כאן את השקר של מורך ורבך, וההתפתלות שלך באותו אשכול להסביר מדוע אני טועה, מול שקר כל כך גלוי וברור שאף מתועד בוידאו.

כמדומני שדעותיכם ידועות וברורות לכל ואין טעם באריכות הדברים שוב.
(לדעתי אין זה מכובד ומכבד לעשות מיניפולציה כזו באם הנ"ל נכון)

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי יאיר » ג' מאי 21, 2019 11:31 pm

סתם דוגמא

"מישהו" כתב לי לפני מס' חדשים...

"לאחר שהתבוננתי בענין הגעתי למסקנה שאת הביקורת על הרב לא צריך לכתוב בריש גלי, וגם אם טעה במזיד או בשוגג, מסתמא כוונתו לשם שמים, וצריך לדבר עמו לפני שכותבים זאת."

נחלי אפרסמון
הודעות: 560
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' מאי 22, 2019 1:11 am

מה שהדגישה הרבנית פנינה פאות זמנינו .הרב עו"ש אני חושב שאתה צריך לבקש מחילה מהרבנית.
מדין א"ח כחבר.

כזית
הודעות: 67
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי כזית » ד' מאי 22, 2019 1:12 am

מי שהכיר מעט את רבי דוד יהודיוף זצ"ל יכול להעיד בפה מלא שהוא האחרון שחשוד לבדות דברים מליבו, הוא היה איש אמת ודייקן שאין דוגמתו, והעביר את מה ששמע מרעייתו בדיוק מוחלט.

גם רעייתו הרבנית יהודיוף תחי' אינה חשודה על כך, ולא ראינו אינה ראיה. המעשה שהיא מתארת היה בביתם בבקעה, שם היו מתגוררים כשהיתה ילדה כבת עשר. אחותה הרבנית הראל תחי' היתה אז רק בת חמש, ואחותה הקטנה יותר למשפחת אדרעי עדיין לא נולדה, וגם אמה הרבנית תחי' לא היתה שם. אין שום טעם להזכיר שוב ושוב שלא ראו את הסיפור הזה, הן פשוט לא היו שם או שהיו קטנות מאד. יתכן שגם הרבנית יהודיוף תחי' אינה זוכרת פרט מסויים בסיפור על בוריו, ולא צריך להיתפס לזוטות. אפשר לסמוך עליה שהדברים נאמרו בצורה זו או אחרת.

לגופו של ענין, בבא סאלי זיע"א מלבד היותו צדיק וקדוש עליון היה גם פיקח גדול וידע היטב את כל המתרחש סביבו. הוא התנגד לפאה מטעמי צניעות ולא מעיקר הדין, וידע למי לומר זאת ולמי לא. כשהיה צריך להקל כגון בחו"ל בין הגויים היקל בפאה צנועה, וכן במקרים אחרים שהיה צורך להקל היה שותק. לעומת זאת, כשראה צורך לגדור פרצה היה מתבטא גם בחריפות, וכנראה שזה היה המקרה המתואר. גם אם היתה זו פאה צנועה, יתכן שביחס לנשים אלו הוא ראה בזה פרצה.

עובר ושב כתב:לאחר שהתפרסמו מכתבי חתני בבא סאלי (וגם הופעל עליהם לחץ כבד מתוך המשפחה, אך לא חזרו בהם מהאמת הפשוטה), יצאה גרסה חדשה של הספר "סידנא בבא סאלי", ובה הושמטו כל פרטי המעשה אשר ניתן להזימם (שכינס את כל בנות המשפחה, שעל זה בנות המשפחה יכולות להעיד שלא היו מעולם בכינוס כזה), והשאירו רק את האימרה שהחובשת פאה מכינה לה חומר הסקה, ולא נודע למי אמר ומתי אמר... והודאת בעל דין כמאה עדים דמי.
[/b]

ההשמצה הזאת מגוחכת, הספר "ישראל סבא" אינו מהדורה חדשה של הספר "סידנא בבא סאלי" אלא ספר אחר לגמרי, בו נלקטו עובדות והנהגות ממנו.

עובר ושב כתב:כמו כן, בספר "סידנא בבא חאקי" המספר על תולדות חייו (עמ' שפ"א) התפרסם מכתבו של "בבא חאקי", אחיו של בבא סאלי ששימש כרב הראשי לרמלה והיה קדוש עליון, בו הוא כתב להתיר פאה (ומצ"ב מכתבו המקורי).
[/b]

הוא לא כתב להתיר, הוא כתב "יש מקילים". כידוע בתפקידו הרשמי ברבנות היתה לו גישה מקילה יותר להמון העם. בכל אופן, אין ללמוד מזה כולם על אחיו הגדול בבא סאלי זיע"א, שכידוע גם לא היה אומר הלל ביום העצמאות...

שמש
הודעות: 956
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי שמש » ד' מאי 22, 2019 1:17 am

נחלי אפרסמון כתב:מה שהדגישה הרבנית פנינה פאות זמנינו .הרב עו"ש אני חושב שאתה צריך לבקש מחילה מהרבנית.
מדין א"ח כחבר.

זמננו או זמנו של הבבא סאלי? מה גם שהחילוק המגוחך בין פא"נ ל'פאות זמננו' אין לו רגליים מבחינה הלכתית.
מ"מ הסיפור שנוי במחלוקת כנ"ל.

נחלי אפרסמון
הודעות: 560
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' מאי 22, 2019 1:40 am

יש לך בעיה אם אתה לא מבין את ההבדל גם למתירים.

תם מה הוא אומר
הודעות: 927
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' מאי 22, 2019 2:45 am

שמש כתב:
נחלי אפרסמון כתב:מה שהדגישה הרבנית פנינה פאות זמנינו .הרב עו"ש אני חושב שאתה צריך לבקש מחילה מהרבנית.
מדין א"ח כחבר.

זמננו או זמנו של הבבא סאלי? מה גם שהחילוק המגוחך בין פא"נ ל'פאות זמננו' אין לו רגליים מבחינה הלכתית.
מ"מ הסיפור שנוי במחלוקת כנ"ל.


יפה
שואלים את עו"ש
והרב שמש עונה..

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 22, 2019 2:59 am

שמש כתב:זמננו או זמנו של הבבא סאלי? מה גם שהחילוק המגוחך בין פא"נ ל'פאות זמננו' אין לו רגליים מבחינה הלכתית.
מ"מ הסיפור שנוי במחלוקת כנ"ל.
"דֹּבֵר שְׁקָרִים לֹא יִכּוֹן לְנֶגֶד עֵינָי" ואינו מקבל פני שכינה והמב"י...

נחלי אפרסמון
הודעות: 560
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' מאי 22, 2019 3:31 am

לצערי איני מבין טיפש אנכי.

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' מאי 22, 2019 7:12 am

כזית כתב:מי שהכיר מעט את רבי דוד יהודיוף זצ"ל יכול להעיד בפה מלא שהוא האחרון שחשוד לבדות דברים מליבו, הוא היה איש אמת ודייקן שאין דוגמתו, והעביר את מה ששמע מרעייתו בדיוק מוחלט


דבריך הם סתירה מיניה וביה. היה איש אמת ודייקן, והעביר את מה ששמע מרעייתו... ממילא כל עדותו היא עדות שמיעה מפי אשה (שלטענתך שמעה בילדותה), והכדור עובר אליה, ולכל דייקנותו אין ערך כלל.

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' מאי 22, 2019 7:26 am

כזית כתב:גם רעייתו הרבנית יהודיוף תחי' אינה חשודה על כך, ולא ראינו אינה ראיה. המעשה שהיא מתארת היה בביתם בבקעה, שם היו מתגוררים כשהיתה ילדה כבת עשר. אחותה הרבנית הראל תחי' היתה אז רק בת חמש, ואחותה הקטנה יותר למשפחת אדרעי עדיין לא נולדה, וגם אמה הרבנית תחי' לא היתה שם. אין שום טעם להזכיר שוב ושוב שלא ראו את הסיפור הזה, הן פשוט לא היו שם או שהיו קטנות מאד. יתכן שגם הרבנית יהודיוף תחי' אינה זוכרת פרט מסויים בסיפור על בוריו, ולא צריך להיתפס לזוטות. אפשר לסמוך עליה שהדברים נאמרו בצורה זו או אחרת


קודם כל מגיע לך יישר כח על כך שהסרת את הלעז מעל בעלה הצדיק. דבר שהיה קשה לי מכבר, כיצד יתכן שהרב יהודיוף בדה מלבו. וכי בשביל "לזכות את הרבים" מותר לשקר?

מסתבר שהוא אכן איש אמת ודייקן, וכל ההמצאה מקורה באשה שהחליטה לזכות את הרבים מדמיונותיה בגיל 10....

מכל מקום, גם דבריה הם סתירה מיניה וביה.

הכיצד היא חשבה בכלל לחבוש פאה, עד שבעלה היה צריך לחזק אותה עם חוברת מהגרע"י?

היא אומרת בפה מלא: "בודדות חבשו, ולכן אני בכלל לא חשבתי לחבוש פאה". ואם הרוב היו חובשות? איך בכלל יש הוה אמינא, לאחר שהיא שמעה את דברי אביה?

ומי היא קרובת המשפחה עלומת השם, שבבא סאלי כינס לכבודה את כל בנות המשפחה? איך היא עצמה לא באה והעידה על כך, עד עצם היום הזה?

ומי הן "בנות המשפחה" שנכחו בכינוס, חוץ מאותה ילדה בת 10 שמעידה לנו?

ואם בבא סאלי שתק לבנותיו שחבשו פאה בארץ ובחו"ל, מה טעם לפרסם מה שאמר (כביכול) דברים קודם לכן?

גם דבריה אודות "הפאות של פעם היו כמו כובע של פרווה" זהו דמיון בעלמא, שאין לו שום קשר למציאות.

הבבא סאלי התגורר בבקעה בשנת תשי"א, ובאותן שנים התפרסם ירחון "המאור" (חודש שבט תשי"ג) ובו מתואר על פאות קאסטם נפלאות שאי אפשר להכיר כלל שמדובר בפאה.

"נתייסדו כאן הרבה בעלי מקצוע מאחינו בני ישראל, לעיבוד פאות נכריות בשביל בנות ישראל הכשרות. היהודים בעלי מקצוע הזה, הינם ברובם ג"כ מהגרים שבאו לכאן בשנים האחרונות והתעסקו במקצועם הזה גם באירופה, וכי על כן הינם מומחים בעיבוד הפאות הנכריות לכל פרטיו ודקדוקיו, בתכלית היופי והשלימות. ישנן בעלות מקצוע מומחיות מפורסמות כאלו, שמעבדות פאות נפלאות, שהרואה אותן לא יכיר בשום אופן שאלו הן פאות נכריות".

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' מאי 22, 2019 7:35 am

כזית כתב:כשהיה צריך להקל כגון בחו"ל בין הגויים היקל בפאה צנועה


גם זה סתירה מיניה וביה. בחו"ל בין הגויים לא היה שום מקום להקל, כי במקום מושבו של בבא סאלי היו גם הגויות מתכסות ברעלה.

מאידך, בירושלים של שנת תשי"א, רוב הנשים היהודיות לא היו מכסות כלל את הראש, ועוד פחות מזמננו שירדה רוח תשובה לעולם.

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' מאי 22, 2019 7:41 am

כזית כתב:ההשמצה הזאת מגוחכת, הספר "ישראל סבא" אינו מהדורה חדשה של הספר "סידנא בבא סאלי" אלא ספר אחר לגמרי, בו נלקטו עובדות והנהגות ממנו


חבל שכבודו מכביר שטויות מתוך חוסר ידע. אצלם לך דף מידע על הספר מתוך חנות ספרים וירטואלית. דף המידע נכתב כמובן ע"י המו"ל. מדובר במהדורה חדשה ומורחבת של הספר הישן, והספר מיוחס לרב דוד יהודיוף.
הספר ישראל סבא.jpg
הספר ישראל סבא.jpg (97.76 KiB) נצפה 1566 פעמים

עובר ושב
הודעות: 1455
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' מאי 22, 2019 7:44 am

כזית כתב:הוא לא כתב להתיר, הוא כתב "יש מקילים". כידוע בתפקידו הרשמי ברבנות היתה לו גישה מקילה יותר להמון העם. בכל אופן, אין ללמוד מזה כולם על אחיו הגדול בבא סאלי זיע"א, שכידוע גם לא היה אומר הלל ביום העצמאות...


"יש מקילים" פירושו שהשואל יכול לסמוך עליהם ולהתיר.

ואפשר ללמוד מתשובה זו שהוא לא התייחס לאותו סיפור הזוי בשם אחיו, וגם לא ידע כלל שדעתו של אחיו להחמיר באופן כזה, שלולא כן לא היה מציין בפשטות שיש מקילים, והרי הפאה היא חומר הסקה בגיהנם...

כנ"ל לתשובת בנו של בבא סאלי, המכונה "בבא מאיר", שהיה גאון וצדיק בפני עצמו.

אבני גזית
הודעות: 446
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' מאי 22, 2019 8:21 am

שלא יאמרו רבנן דשתקי, אני מוכרח לציין שיש כמה כשלים בדבריו של הרב עובר ושב, ובקרוב אתפנה ואצביע עליהם.

הרבנית חיה וקיימת, מעידה מה שראתה בעיניה, ואתה מנסה להוכיח באותות ומופתים, במרץ לא מובן, להוכיח שזה לא נכון.

בר מן דין, יש כאן הרבה דברים לא נכונים, ובקרוב אשתדל להעלותם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17382
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 22, 2019 8:46 am

תם מה הוא אומר כתב:
שמש כתב:
נחלי אפרסמון כתב:מה שהדגישה הרבנית פנינה פאות זמנינו .הרב עו"ש אני חושב שאתה צריך לבקש מחילה מהרבנית.
מדין א"ח כחבר.

זמננו או זמנו של הבבא סאלי? מה גם שהחילוק המגוחך בין פא"נ ל'פאות זמננו' אין לו רגליים מבחינה הלכתית.
מ"מ הסיפור שנוי במחלוקת כנ"ל.


יפה
שואלים את עו"ש
והרב שמש עונה..


כותבים ליאיר והרב תם מה הוא אמר עונה...

יאיר ותם מה הוא אומר הם שני אנשים רק רציתי לכתוב את הגיחוך בדברים.
בכל אופן: כתבתי כאן בצורה ברורה שלא לעסוק בנושא מי הוא מי בין הכותבים.

אישצפת
הודעות: 716
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אישצפת » ד' מאי 22, 2019 9:27 am

בענין הספר ישראל סבא קדישא.
כדאי לקחת אותו בעירבון מוגבל. כי לא הכל יצא מתחת ידי חתנו זצ"ל ובפרט שיש שם דברים שנוספו מאוחר יותר ובעלי המעשה מכחישים אותם בכל תוקף.

אבני גזית
הודעות: 446
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' מאי 22, 2019 11:06 am

אקדים -
הרב עו"ש בקי נפלא ומגיש דבריו בטוט"ד.
ההגשה היפה והנקייה של דבריו, גורמת להטעאה, לפעמים מכוונת.

כי יש לו אג'נדה מאוד מסודרת והוא חותר אליה במרץ. הוא לא חותר לאמת, אלא להנחת יסוד שאותה הניח בתחילת דבריו. והאמת? תהי נעדרת.

לו היה מלבן את שיטתו של הגר"ש משש והגרב"צ אבא שאול שהתירו את הפאה, כך נאה וכך יאה
אולם לקחת את אלה שהסתייגו ממנה ולהפוך איתם את הקערה? בקצב הזה עוד נראה הוכחה שלפני מותו הגר"ע יוסף חזר בו בעניין הפיאות והתיר אותן לכתחילה.
כי אם רוצים, אפשר לטהר את החולד לאכילה בק"נ טעמים.

אבל כמו שאמרתי קודם, אין כאן חיפוש ובירור אמת, אלא הסרת מכשולים מהאג'נדה שלי. ועבור זאת מותר לעוות ולהתעוות. לגלגל עיניים ולתעתע בכל מי שלא קורא לעומק.

חבל.

אבני גזית
הודעות: 446
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' מאי 22, 2019 11:11 am

א. נתחיל בזה שהמעשה היה לפני כחמישים שנה, כלומר בסביבות ששת הימים. היא הייתה כלה צעירה ולא ילדה בת עשר שסיפרה לבעלה את זיכרונות הילדות, וייתכן שגם הוא נכח שם.

ב. בתו הצעירה נישאה לחסיד חב"ד וקיבלה את הוראות הרבי בכל ענייניהם ואישה הולכת אחר בעלה כמובן, ואין שום ראיה מזה.

ג. מכתב אחיו הבבא חאקי. ראשית זה מכתב המיועד לטוראי בצה"ל וצריך לדעת להתאים כל תשובה לשואל. בר מן דין, דובר על בבא סאלי ולא על אחיו. למה לערבב עם דמויות דומות?

ד. לעניין עדות אחיינו רבי יחיאל מרמלה. אחיין יכול להגיד "מעולם דודי לא אמר כן"? אטו לא זזה ידו מתחת ידו לעולם?!

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 22, 2019 11:16 am

אבני גזית כתב:אקדים -
הרב עו"ש בקי נפלא ומגיש דבריו בטוט"ד.
ההגשה היפה והנקייה של דבריו, גורמת להטעאה, לפעמים מכוונת.

כי יש לו אג'נדה מאוד מסודרת והוא חותר אליה במרץ. הוא לא חותר לאמת, אלא להנחת יסוד שאותה הניח בתחילת דבריו. והאמת? תהי נעדרת.

לו היה מלבן את שיטתו של הגר"ש משש והגרב"צ אבא שאול שהתירו את הפאה, כך נאה וכך יאה
אולם לקחת את אלה שהסתייגו ממנה ולהפוך איתם את הקערה? בקצב הזה עוד נראה הוכחה שלפני מותו הגר"ע יוסף חזר בו בעניין הפיאות והתיר אותן לכתחילה.
כי אם רוצים, אפשר לטהר את החולד לאכילה בק"נ טעמים.

אבל כמו שאמרתי קודם, אין כאן חיפוש ובירור אמת, אלא הסרת מכשולים מהאג'נדה שלי. ועבור זאת מותר לעוות ולהתעוות. לגלגל עיניים ולתעתע בכל מי שלא קורא לעומק.

חבל.

אמת!

אבני גזית
הודעות: 446
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' מאי 22, 2019 11:24 am

הלאה

ה. ה'מציאה' שבבא מאיר אמר הלוואי וכו'. פלא שכל בנותיו וכלותיו, אחת לאחת, לא שעתה לדבריו, וכולן חבשו וחובשות מטפחות.
העדות הזו היא בשם אלברט אבוחצירא. לצורך הפרוטוקול, האיש קיבל תואר של רבי (ובמהדורה החדשה הסיר את התואר מהספר...). אבל ביודעי ומכירי בבא מאיר דיבר איתו על עדיפות שתחבושנה פאה מאשר תלכנה בגילוי ראש, ומי שמכיר, מכיר.
וזו דוגמא קלאסית לטיהור שרץ.

ו. עובר ושב טוען שבמהדורות החדשות צונזר הסיפור. ייקח נא כבודו אוויר. זה ספר אחר לחלוטין - הנהגות הבבא סאלי. אתה מתבלבל בין שני ספרים שונים. יש קורות חייו ויש הנהגות. הסיפור בהרחבה היה בספר הראשון.

ז. שואלים למה לא התנגד כל חייו, וזאת הסברתי לעיל. הבבא סאלי לא ראה עצמו כמנהיג, לא נתן דרשות ושיחות מוסר, לא הטיף ברבים ולא הדריך עסקני ציבור ובקושי את משפחתו והדברים ידועים. הוא חי בפינתו ומי שביקש את ה' - בא אליו.

לו היו עיתותיי בידי, כי אז הייתי ממשיך להציג כשלים פסיכולוגיים ששתולים בדברי עובר ושב, אבל אינני בעל מלאכה אחת ואקווה שעיקרון דבריי הובן.

הערה. דבריי אלה כתבתי לאחר שמחבר הטור הנ"ל השמיע באזניי את הקלטת הרבנית מילה במילה.

ושוב אחזור על תחינתי, רבי עו"ש. אל נא יעוות עלינו את המקראות. אפשר להשתעשע בגר"מ פיינשטיין וגדולים אשר עמו שהתירו את הפאה.
אנא ינהל דיון הוגן בלי מניפולציות, דיון ישר בלי התחכמויות וגלגולי עיניים. והיית אך שמח.

מקדש מלך
הודעות: 2282
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כשהבבא סאלי מכנס את בנותיו

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' מאי 22, 2019 11:27 am

לענ"ד שתי הצדדים מייחסים משקל רב מידי לסיפור הזה.
זה לא כל כך משנה הניסוח, ותוכן השיחה לנשים, שמעידות בפנינו על ניסוח כל שהוא, שיתכן ונאמר לתפארת המליצה, או כל דבר אחר (אגב, פאות אינן חומר בערה מוצלח).

בגדול הייתי מסיק מכל החומר שהוצג כאן שדעתו ההגיונית של הבאבא סאלי היתה שיתכן וכנראה הפיאות מותרות מדינא, אך מטפחת עדיפה (ולדעתי זו האמת הפשוטה, שכמעט כולם מסכימים עימה. והיתר הפיאות נובע מכל מיני צרכים שמחייבים לנטות מהדרך הפשוטה).

בגלל זה לא אמר כלום למי שהיקל בלאו הכי, אך כשאירעה פירצה לטעמו, שאחת כבר הלכה עם מטפחת ושינתה את טעמה, ראה לנכון להעיר על כך.

הנוסח המאיים, מלבד שאיננו יודעים את ההקשר (וגם נשים פסולות לעדות), הרי שאינו אומר דבר. כל אדם נתבע בשמים לפי מדריגתו. ואדם שהיה צריך לעבוד את ה' ביתר התעלות מן השאר, יענש גם על חומרות שלא נהג בהן. כל אדם לפי מצבו ומקומו.

דיון הלכתי ראוי לו שלא יסוב סביב סיפור שמספרות בנות או נכדות של הבאבא סאלי, או על אמירה מסוג כזה.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בריושמא, לעשות רצונך, משולש ו־ 17 אורחים