מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מפנקסו של אברך ליטאי

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי עמקן » ו' מאי 24, 2019 5:26 pm

קרית מלך כתב:
הרואה כתב:
קרית מלך כתב:אחדד את נקודת הדברים: האמונה השלמה והברורה בהשי"ת כוללת בה את האמונה בצדיקי הדורות, וזה חלק בלתי נפרד משלמות האמונה

ביהדות בניגוד לדתות אחרות, אין יחס של אמונה ועבודה כלפי שליחים צדיקים ומשרתים.


ההשחלה בזדון של המילה "ועבודה" היא זריית חול כביכול בתמימות, אין יהודי שעובד שליחים צדיקים ומשרתים.
יחד עם זאת בתורה שקבלנו ע"י משה רבינו בהר סיני נאמר "ויאמינו בה' ובמשה עבדו. נקודה.
אכן, דבריי דלעיל מכוונים בדיוק לבעלי דעה שכאלו אשר לדאבון לב נתרחקו מהאמת היהודית של "אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב".
ובודאי אינם מסוגלים להבין בדעתם את מאמר חז"ל שהזכרתי שמי שאינו מאמין בעבד ה' גם בה' אינו מאמין.
אמונה בצדיקים היא מיסודי אמונת ישראל. זו האמת ואין בלתה.

ובתרגום: 'והימינו במימרא דיי ובנביאות משה עבדיה'.
ובכלל, הניסיון להשוות בין אדמו"רי דורות האחרונים לגדולי ישראל ממאות ואפילו אלפי שנים קודם הוא אחד הדברים שגרם התנגדות לחסידות.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ו' מאי 24, 2019 5:27 pm

קרית מלך כתב:
הרואה כתב:
קרית מלך כתב:אחדד את נקודת הדברים: האמונה השלמה והברורה בהשי"ת כוללת בה את האמונה בצדיקי הדורות, וזה חלק בלתי נפרד משלמות האמונה

ביהדות בניגוד לדתות אחרות, אין יחס של אמונה ועבודה כלפי שליחים צדיקים ומשרתים.


ההשחלה בזדון של המילה "ועבודה" היא זריית חול כביכול בתמימות, אין יהודי שעובד שליחים צדיקים ומשרתים.
יחד עם זאת בתורה שקבלנו ע"י משה רבינו בהר סיני נאמר "ויאמינו בה' ובמשה עבדו. נקודה.
אכן, דבריי דלעיל מכוונים בדיוק לבעלי דעה שכאלו אשר לדאבון לב נתרחקו מהאמת היהודית של "אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב".
ובודאי אינם מסוגלים להבין בדעתם את מאמר חז"ל שהזכרתי שמי שאינו מאמין בעבד ה' גם בה' אינו מאמין.
אמונה בצדיקים היא מיסודי אמונת ישראל. זו האמת ואין בלתה.

סלט מקולקל,
אין קשר בין אלקי אברהם יצחק ויעקב, לבין אמונת צדיקים, זה לא קשור לאמונה בהם, אלא שה' בחר בהם ובזרעם להיטיב להם.
אמונה בנבואת משה זה אמונה בתורת ה' שנמסרה לעם ישראל על ידי משה רבינו, ושאין זכות למישהו שהוא לא משה רבינו לחלוק על התורה מהסיבה הפשוטה שה' לא נתן לו את התורה. וכידוע כתב הרמב"ם על הפסוק ויאמינו בה' ובמשה עבדו אמונה שיש אחריה הרהור ומחשבה, ורק במעמד הר סיני שעם ישראל ראו שה' מדבר עם משה, רק אז וגם בך יאמינו לעולם, כי ראו שה' מדבר עם משה ולכן האמינו שדברי משה מפי ה' אמת.
לחבר בין האמונה במשה לבין המושג החדש 'אמונת צדיקים', זה כפירה בנבואת משה.
כמובן שאר השטויות בהודעתך הקודמת 'יכולני לפטור מן הדין' וכדו', אין להם קשר לנידון, כי יש מושג שחסיד גדול יכול לפטור את בני דורו כמו שכתוב בכמה מקומות, ואין לזה שום קשר לאמונה בו אלא לתורה ומצוות שעושה.
"לסמוך" על רבי שמעון בשעת הדחק, שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע, קרוב הדבר לעבודה זרה, וחמור מעבודה זרה של דור אנוש המפורשת ברמב"ם פ"א מהל' ע"ז.
כידוע יש מאמרי חז"ל רבים, ותמיד יש כמה מדרשי פליאה שצריכים יישוב, ותמיד יכול לבוא הלץ התורן לקחת אותם כיסוד היהדות, ואת כל ה99.9% האחרים להשאיר בצ"ע.
ואסיים בדבריך המאירים:
"זו האמת ואין בלתה"

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ו' מאי 24, 2019 5:31 pm

עמקן כתב:ובכלל, הניסיון להשוות בין אדמו"רי דורות האחרונים לגדולי ישראל ממאות ואפילו אלפי שנים קודם הוא אחד הדברים שגרם התנגדות לחסידות.

הוא דיבר פה על ר' שמעון, איך לקחת את זה לאדמורים?

אלא צ"ל, שהקשר הוא הפוך, מנסים להשליך פה מתוך האמונת צדיקים המודרנית של חלקים מתנועת החסידות, ללמד על האמונה בגדולי ישראל של לפני אלפי שנים.

דבריך נכונים כשלעצמם,
ובפרט שפעמים רבות המקור היחיד להאמין בהם זה הפחד מלהיות כופר.
נערך לאחרונה על ידי הרואה ב ו' מאי 24, 2019 5:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי דרומי » ו' מאי 24, 2019 5:33 pm

הלץ התורן חושב שהכל מסודר ומיושב מימי התנ"ך,

מה נעשה וכנגד משה עמד קרח, וכנגד דוד המלך עמדו דואג ואחיתופל, וכנגד ריב"ז עמדו הצדוקים, וכנגד הרמב"ם עמדו גם כן...

ובכל דור ודור יש עוד הפתעות וזה עדיין לא נגמר

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי אש משמים » ו' מאי 24, 2019 5:34 pm

מתוך "דחזיתיה" גליון חדש על מרן רשכבה"ג הגראי"ל זצוק"ל (מופיע ב'קובץ גליונות' http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=65&t=43184#p547075 )
'דחזיתיה'.PNG
'דחזיתיה'.PNG (264.06 KiB) נצפה 8560 פעמים

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי עמקן » ו' מאי 24, 2019 5:38 pm

דרומי כתב:הלץ התורן חושב שהכל מסודר ומיושב מימי התנ"ך,

מה נעשה וכנגד משה עמד קרח, וכנגד דוד המלך עמדו דואג ואחיתופל, וכנגד ריב"ז עמדו הצדוקים, וכנגד הרמב"ם עמדו גם כן...

ובכל דור ודור יש עוד הפתעות וזה עדיין לא נגמר

לא ידעתי שהצדוקים יצאו נגד ריב"ז. הם יצאו נגד תורת שבע"פ ומקבליה בכללית, אבל מה ראית שיצאו נגד ריב"ז במיוחד?
גם התנגדות להרמ"ם לא היה דומה למה שדנו באשכול.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ו' מאי 24, 2019 5:43 pm

דרומי כתב:הלץ התורן חושב שהכל מסודר ומיושב מימי התנ"ך,

מה נעשה וכנגד משה עמד קרח, וכנגד דוד המלך עמדו דואג ואחיתופל, וכנגד ריב"ז עמדו הצדוקים, וכנגד הרמב"ם עמדו גם כן...

ובכל דור ודור יש עוד הפתעות וזה עדיין לא נגמר

לא הבנתי למה אתה רומז,

אני באופן אישי חושב שאמונת ישראל לא אמורה להשתנות מזמן התנ"ך ועד היום, אם אתה חושב שכן, תביא ראיות שאתה נביא ואשקול את זה שוב.

ומכיון שלהרבה חכמים (סליחה 'צדיקים') קמו מתנגדים, אם כך כל מי שקמו עליו מתנגדים הוא ממשיך של דוד המלך והרמב"ם. למשל שפינוזה ושבתי צבי, וזה לא נגמר.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קראקובער » ו' מאי 24, 2019 6:22 pm

הרואה כתב:
קרית מלך כתב:אחדד את נקודת הדברים: האמונה השלמה והברורה בהשי"ת כוללת בה את האמונה בצדיקי הדורות, וזה חלק בלתי נפרד משלמות האמונה

ביהדות בניגוד לדתות אחרות, אין יחס של אמונה ועבודה כלפי שליחים צדיקים ומשרתים.

משך חכמה כי תשא:
משה רבנו לא קראו התורה רק סרסור (על פי דברים ה', ה') אבל אין התייחסות התורה לו. וכו' והנה דל השכל קצרה ידו מלהשיג מציאות מחויב המציאות. ולכן חתרו להם מסילות לעשות צורות ודמיונות וכו' והמה כאשר ראו כי בושש משה, נפלו מאמונתם ובקשו לעשות להם עגל וכו'. ועל זה צווח משה: האם תדמו כי אני 'ענין'? ואיזה 'קדושה' בלתי מצות ה', עד כי בהעדר כבודי עשיתם לכם עגל? חלילה, כי אני איש כמוכם, והתורה אינה תלויה בי. ואף אם לא באתי, היתה התורה במציאותה בלי שינוי. [=כלומר טעו בני הדור לתלות כל הצלחתם ואושרם ביציאתם ממצרים על ידי צדיק מסוים. הרי צריך האדם להיות מקושר לבוראו, כי הצדיק הוא רק מורה דרך ומחנך לדור..]
(מש"ח שמות לב יט)

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' מאי 24, 2019 6:34 pm

דברי המש"ח פשוטים וברורים ונוגעים ל"השחלת" הרואה אודות יחס של אמונה ועבודה כלפי צדיקים, אין לכך דבר עם האמונה בצדיקים, מעלתם, וקדושתם, ולכך שהם ממשיכים שפע לעולם, וכבר אמרו חז"ל כל העולם ניזון בשביל חנינא בני, וראה מש"כ בנפש החיים דברים נוראים על הפסוק "ונתתי גשמיכם בעתם" על מדרגת משה רבנו ע"ה. אני מניח שדברי הנפה"ח נכללים לשיטת הרואה במדרשי חז"ל "התמוהים" לשיטתו אשר בטעות גמורה יסודה.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ו' מאי 24, 2019 6:54 pm

קרית מלך כתב:דברי המש"ח פשוטים וברורים ונוגעים ל"השחלת" הרואה אודות יחס של אמונה ועבודה כלפי צדיקים, אין לכך דבר עם האמונה בצדיקים, מעלתם, וקדושתם, ולכך שהם ממשיכים שפע לעולם, וכבר אמרו חז"ל כל העולם ניזון בשביל חנינא בני, וראה מש"כ בנפש החיים דברים נוראים על הפסוק "ונתתי גשמיכם בעתם" על מדרגת משה רבנו ע"ה. אני מניח שדברי הנפה"ח נכללים לשיטת הרואה במדרשי חז"ל "התמוהים" לשיטתו אשר בטעות גמורה יסודה.

כלומר כל המושג של אמונת צדיקים הוא להאמין שאדם בכח מעשיו הטובים יכול להטות את כל העולם לכף זכות? כלומר להאמין שההשגחה של שכר ועונש לא רק פרטית אלא גם כללית?

כלומר באותה מידה אפשר לקרוא לזה "אמונת אביטיחים".

קטע מהנפש החיים שהזכרת (הפסוק ונתתי גשמיכם בעתם לא מוזכר בנפה"ח):

ועתה מבואר כונתם ז"ל במאמרם שהמתפלל צריך שיכוון את לבו למקום. וכן מאמרם ז"ל באבות וכשאתה מתפלל אל תעש וכו' אלא רחמים ותחנונים לפני המקום ב"ה. שצריך ליזהר בנפשו מאד שלא לכוון ולשום מגמת לבו בתפלתו ח"ו לשום ספי' אפי' מהנאצלים.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » ש' מאי 25, 2019 10:54 pm

ראשית אכן טעיתי, כוונתי לדברי הנפה"ח על הפסוק ונתתי מטר ארצכם, עוד נשוב לדבריו.

כעת אתייחס לדבריך אלו
הרואה כתב:
"לסמוך" על רבי שמעון בשעת הדחק, שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע, קרוב הדבר לעבודה זרה, וחמור מעבודה זרה של דור אנוש המפורשת ברמב"ם פ"א מהל' ע"ז.
כידוע יש מאמרי חז"ל רבים, ותמיד יש כמה מדרשי פליאה שצריכים יישוב, ותמיד יכול לבוא הלץ התורן לקחת אותם כיסוד היהדות, ואת כל ה99.9% האחרים להשאיר בצ"ע.
ואסיים בדבריך המאירים:
"זו האמת ואין בלתה"


ובכן אולי כדאי לעשות קצת "שיעורי בית".
שו"ת הרשב"א (ח"א סי' תט) יש לנו לדעת דהנך [בני חיי ומזוני] לא בזכותא תליא מילתא, להיותם לזכאי מצד עצמו, אבל לאחרים יש מצד זכותם, וזהו שאמרו כל העולם כולו נזון בשביל חנינא בני וחנינא בני די לו בקב חרובין, ודומה למה שאמרו אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורין.

שו"ת הרשב"א (ח"ה סי' נ) כך היא מדת השי"ת שכך חייבה חכמתו, שעל ידי תפלת חסידיו וברכותיהם, יתרצה ויתרבה טובו למברכיו ומכירי טובו.

בית אלקים (שער התפלה פר' יב) נראה שגדולי הדור הם מחוייבים להתפלל על תיקון בני דורם, כיון שהצדיק יסוד עולם ראוי שבתפלתו יתקיימו בני דורו [משום] שזכו להיות נמצאים בזה העולם בזמנו.

יערות דבש (ח"א דרשה ט) בבינונים אי אפשר לילך בתפילה ועבודה תיכף לה', אמנם אין דור שאין בו צדיקים בני עליה, לא יחסר מל"ו צדיקים וכל התפילות סובבים לתפילתן של צדיקים ונתדבקו בתפילתן, שאין מסך המבדיל בינו לבין ה' כי השכינה חופף עליו, ועל ידי תפילתו גם תפילת אחרים עולה.

שבט מוסר (פר' לט) אם יש צדיק בעולם אזי אעפ"י שאין השואל ראוי, מניחים לעבור השפע לירד בעבור הצדיק, שהצדיק גורם להמשיך מלמעלה שפע לכל שואל, ואף על פי שאינו ראוי.

יוסף תהילות להרחיד"א (תהלים סה) ידוע שהצדיק בעולם הוא כמו צנור, שבו יורד השפע מלמעלה בזכותו וממנו ישפע לכל העולם.

חסד לאברהם (מעין רביעי נהר נז) הצדיקים הם גומלים עמנו חסד, שהם דרך ותעלה וצינור להורדת מי השפע, לגדל פרי הצלחתינו הגשמיות והרוחניות, והענין שאין להורדת השפע מן הבריכה העליונה, כי אם על ידי התעלות הרחבים והחזקים...

את פרק א' נסיים בדברי הר"ן בדרשותיו (דרוש ח) אין ספק שראוי שנאמין שכמו שבזמן שבית המקדש קיים היה המעון ההוא המקודש, מקום מוכן לחול שפע הנבואה והחכמה, עד שבאמצעות המקום ההוא היה שופע על כל ישראל, כן ראוי שיהיו הנביאים והחסידים מוכנים לקבל שפע, עד שבאמצעותם יושפע השפע ההוא על המוכנים לכל בני דורם לכך, גם אם לא ישתתפו עמהם, אבל מצד המצאם בדורם שהם עצמם כמו המקדש המקודש, וכל שכן לאותם שהם מתקרבים עליהם ומשתתפים עמהם, כי הם בעצמם מעון לשכינה. ולא בחייהם בלבד, כי גם אחרי מותם מקומות קברותיהן ראויים להמצא שם השפע שם, כי עצמותיהם אשר כבר היו כלים לחול עליהם השפע האלקי, עדיין נשאר בהם מן המעלה והכבוד שיספיק לכיוצא בזה, ומפני זה אמרו רז"ל שראוי להשתטח על קברי הצדיקים ולהתפלל שם, כי התפלה במקום ההוא תהיה רצויה יותר להמצא שם גופות אשר כבר חל עליהם השפע האלקי.

מהר"ל (באה"ג פרק ו) הארץ על מה עומדת כו' ר"א בן שמוע אומר על עמוד אחד וצדיק שמו שנאמר וצדיק יסוד עולם כו', כי הארץ יש לה דבקות בו יתברך על ידי צדיק אחד [שהוא בעולם הזה], כי הצדיקים יש להם דביקות אל השי"ת כי זהו מעלת הצדיק, ובמה שהארץ נתנה לבני אדם ויש בבני אדם צדיק אחד, הרי הארץ יש לה חבור אל צדיק, ועל ידי הצדיק יש לה חבור אל השי"ת, הרי שהעולם עומד על צדיק אחד.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 12:30 am

מרהיב, כמעט חשבתי שטעית באשכול.
משהו פה קשור לנידון?
רואים פה שיש יחס של עבודה והתבטלות כלפי אותו צדיק שבזכותו העולם ניזון?
אני מציע לך פעם הבאה לערוך ליקוט יפה שמוכיח את גדלותו של רשב"י, ופעם אחרי זה לערוך ליקוט על כך שרשב"י קבור במירון, ואחר כך ליקוט על גודל העניין של קברי צדיקים וכו', כך 'תסגור את הנושא מכל הכיוונים' חוץ מהנושא עליו דנים כמובן, והוא האם היחס של האדם להאמין להשען להתפלל ולבטוח כלפי אדם אחר צדיק ככל שיהיה יש לו מקור ביהדות או לא.
נערך לאחרונה על ידי הרואה ב א' מאי 26, 2019 12:39 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 12:38 am

כמדומני שהיה כאן מי שכתב שלהאמין שצדיק מוריד שפע לעולם זה ע"ז חמורה יותר מדור אנוש. כלפיו מכוונים הדברים.
כמדומני שהיה כאן מי שכתב שאמונה בצדיקים אין לה מקום ביהדות. כלפיו מכוונים הדברים.
אם הנך מאמין בצדיקים, כן, אם יש לך "אמונת צדיקים" וכמו שכתב הר"ן שצריך להאמין בהם ובכוחם, ובקדושת מקום מנוחתם שמסוגל כמקום תפילה מיוחד, ואם הנך מאמין בכך שצדיקים מורידים את השפע לעולם וכדברי הקדמונים שהזכרתי את דבריהם, כנראה שמסגרת הויכוח אכן מצומצת יותר. [אם כי לפי מה שכתבת עדיין אמונתך רחוקה מהמקובל אצל שלומי אמוני ישראל, בתקוה שאכן לא הבהרת מספיק את דבריך].

חשוב לציין שהנך מנסה לגרור את הנושא לכיוון של עבודה לצדיקים שזה אכן ע"ז ללא שום ספק, אך כאמור לא זה היה הנידון כאן! הנושא הוא האמונה בצדיקים עפ"י התורה הנתונה לנו בסיני. אם תעיין בהודעותיך הקודמות תוכל להזכר מה כתבת בנושא זה ותוכל כמובן גם להבהיר את כוונתך.
נערך לאחרונה על ידי קרית מלך ב א' מאי 26, 2019 12:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 12:41 am

קרית מלך כתב:כמדומני שהיה כאן מי שכתב שלהאמין שצדיק מוריד שפע לעולם זה ע"ז חמורה יותר מדור אנוש. כלפיו מכוונים הדברים.

לא ראיתי,
אולי תוכנת החסימה של האינטרנט שלי מסתירה ממני דברי כפירה שכאלו.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 12:45 am

הרואה כתב:"לסמוך" על רבי שמעון בשעת הדחק, שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע, קרוב הדבר לעבודה זרה, וחמור מעבודה זרה של דור אנוש המפורשת ברמב"ם פ"א מהל' ע"ז.

אין צורך בחסימה אלו הם דבריך.
אני בטוח שתשמח להבהיר את טעותך.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 12:52 am

קרית מלך כתב:
הרואה כתב:"לסמוך" על רבי שמעון בשעת הדחק, שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע, קרוב הדבר לעבודה זרה, וחמור מעבודה זרה של דור אנוש המפורשת ברמב"ם פ"א מהל' ע"ז.

אין צורך בחסימה אלו הם דבריך.
אני בטוח שתשמח להבהיר את טעותך.

תקרא שוב.
אפילו הדגשתי את זה בגרשיים מכאן ומכאן.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 12:57 am

נניח שאביא לך ראיות מהגמרא שהשמש היא זו שממתיקה את הפירות.
כלומר, 1+1 = שכדי שיהיו לי פירות מתוקים, צריך לקטר לשמש.
לפי הודעותיך האחרונות אתה תסכים עם זה.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 1:09 am

זה נהדר לחמוק כל הזמן לאזור הנוחות שלך, בכדי לברוח מדבריך הראשונים שמדברי הקדמונים שהזכרתי מתברר שטעית בהשקפתך, הנך מסיט את הנושא לכיוון העבודה למשרתים, וחבל.
הנך יכול להמשיך ולהשתמש בדמוגגיה זולה ושפלה אודות השמש והירח וכל גרמי השמים.
בכדי לנהל דיון ראוי נשמח אם תבהיר שדברי הר"ן בדרשותיו מקובלים עליך, כך נדע מה מוסכם ומה לא מוסכם. לאחר מכן נמשיך לדון ביתר הפרטים.
ושוב, אל תסיט את הדברים. הנושא הוא א. אמונה בצדיקים. ב. האם הצדיקים הם מורידים את השפע לעולם.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 1:35 am

על הצד שאתה באמת לא קולט,

1. אני כתבתי ש "לסמוך" על רבי שמעון בשעת הדחק שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע זה חמור מעבודה זרה של דור אנוש.

2. אתה הוכחת שהצדיקים מורידים שפע.

3. אני אמרתי שזה לא אומר שיש כלפיהם יחס של אמונה ועבודה.

4. אתה דורש שאני אחזור בי מדברי בסעיף 1 לאור ה"הוכחות" שצדיקים מורידים שפע.

5. אני אמרתי שזה לא קשור לנידון, כי אף אחד פה לא התווכח על זה.

6. אתה התעלמת מדברי (או לא קלטת), ודרשת שוב שאחזור בי

7. אני הדגשתי לך שוב שהדגשתי מלכתחילה את המילה "לסמוך" בגרשיים מכאן ומכאן.

8. אתה התעלמת מדברי (או לא קלטת), ודרשת שוב שאחזור בי

9. הבאתי לך דוגמא דומה מאד עם מבנה לוגי זהה בדיוק

10. אתה קובע אולטימטום לא מובן וחד צדדי.

11. ועכשיו אנחנו פה.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 1:46 am

קרית מלך כתב:אחדד את נקודת הדברים: האמונה השלמה והברורה בהשי"ת כוללת בה את האמונה בצדיקי הדורות, וזה חלק בלתי נפרד משלמות האמונה

עוד לא הבאת אפילו קצה של מקור לדבריך התמוהים.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' מאי 26, 2019 1:46 am

נוטר הכרמים כתב:
ה' גם אצל הליטאים ישנם כל מיני הנהגות ציבוריות שהשתרשו והתנפחו לאין ערוך. הדוגמא העולה במחשבתי היא המנהג המשונה של חלק נכבד מתלמידי ישיבת חברון לקטוע את הלימוד הרצוף בליל שבועות המקודש בשירים ובתשבחות, ואח"כ לצעוד רגלית את הדרך הארוכה מגבעת מרדכי אל הכותל. מנהג משונה וחסר טעם. הורתו ולידתו בימים עברו כאשר הישיבה שכנה ב'גאולה', קרוב בהרבה אל הכותל, והימים - אחרי מלחמת תשכ"ז, והנתונים שונים בתכלית, הן באשר לאופי התפילה וכמות המשתתפים וכו'.
גם אז, ידוע הביקורת של ר' חיים שמואלביץ, ואכמ"ל.

כשאני למדתי ב"חברון" רובם ככולם המשיכו ללמוד בשמחה ומיעוט (לא כ"כ נכבד..) צעד רגלית להתפלל סמוך להר הבית ומקום המקדש.

"אהבתי" את הביקורת על שירים ותשבחות בליל המקודש... משל לא היה זה יו"ט... וכביכול קדושת הלילה כתוב בתורה או בחז"ל... לא שאני חסיד של שירה דוקא באמצע הלימוד...אבל יתכן שבחברון השירה נתנה איזה נופך של שמחה וחגיגות, לאפוקי מקומות אחרים שהיה בליל ב"המקודש" "מתח של יום הדין" (רח"ל)
נערך לאחרונה על ידי גם זו לטובה ב א' מאי 26, 2019 1:58 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 1:54 am

הרואה כתב:על הצד שאתה באמת לא קולט,

1. אני כתבתי ש "לסמוך" על רבי שמעון בשעת הדחק שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע זה חמור מעבודה זרה של דור אנוש.
2. אתה הוכחת שהצדיקים מורידים שפע.
תואיל בטובך להסביר - איך הנך מבין את משמעות המילה "לסמוך על רבי שמעון שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע" הוא מוריד או לא מוריד את השפע? באם הוא מוריד את השפע יש חובה להתעלם מכך?
3. אני אמרתי שזה לא אומר שיש כלפיהם יחס של אמונה ועבודה.
תמשיך במאמציך להשחיל בכל הודעה את ענין העבודה למשרתים ולהתרחק ככל האפשר מנושא האמונה בצדיקים, כדי שחס ושלום לא תודה בטעות. [כנראה אמונתך בשכלתנות האישית היא אבסלוטית].
4. אתה דורש שאני אחזור בי מדברי בסעיף 1 לאור ה"הוכחות" שצדיקים מורידים שפע.
וחוזר חלילה
5. אני אמרתי שזה לא קשור לנידון, כי אף אחד פה לא התווכח על זה.
וחוזר חלילה
6. אתה התעלמת מדברי (או לא קלטת), ודרשת שוב שאחזור בי
וחוזר חלילה
7. אני הדגשתי לך שוב שהדגשתי מלכתחילה את המילה "לסמוך" בגרשיים מכאן ומכאן.
וחוזר חלילה

8. אתה התעלמת מדברי (או לא קלטת), ודרשת שוב שאחזור בי
וחוזר חלילה
9. הבאתי לך דוגמא דומה מאד עם מבנה לוגי זהה בדיוק
תמשיך במאמציך להשחיל בכל הודעה את ענין העבודה למשרתים ולהתרחק ככל האפשר מנושא האמונה בצדיקים, כדי שחס ושלום לא תודה בטעות. [כנראה אמונתך בשכלתנות האישית היא אבסלוטית].
10. אתה קובע אולטימטום לא מובן וחד צדדי.
היכן ראית אולטימטום, נשאלת שאלה פשוטה וברורה ונהירה האם מקובלים עליך דברי הר"ן בדרשותיו אודות חובת האמונה בצדיקים, בכוחם והשפעתם הרוחנית על בני דורם, וכל קדושת מקום קבורתם וסגולת התפילה שם.
11. ועכשיו אנחנו פה.
מצפים לראות עד כמה תמשיך לגונן על טעותך בהתקפות דמגוגיות, וכמיטב המסורת - ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה.

בשולי הדברים: מה כל כך מסובך לך לדון לגופם של דברים? בכנות, דברי הקדמונים שהבאתי אודות כוחם של צדיקים, השפעתם, גם לאחר פטירתם, וחובת האמונה בהם מערערים את שיווי המשקל של משנת האמונה שלך?

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 1:59 am

הרואה כתב:
קרית מלך כתב:אחדד את נקודת הדברים: האמונה השלמה והברורה בהשי"ת כוללת בה את האמונה בצדיקי הדורות, וזה חלק בלתי נפרד משלמות האמונה

עוד לא הבאת אפילו קצה של מקור לדבריך התמוהים.


דברי הר"ן בדרשותיו (דרוש ח) אין ספק שראוי שנאמין שכמו שבזמן שבית המקדש קיים היה המעון ההוא המקודש, מקום מוכן לחול שפע הנבואה והחכמה, עד שבאמצעות המקום ההוא היה שופע על כל ישראל, כן ראוי שיהיו הנביאים והחסידים מוכנים לקבל שפע, עד שבאמצעותם יושפע השפע ההוא על המוכנים לכל בני דורם לכך, גם אם לא ישתתפו עמהם, אבל מצד המצאם בדורם שהם עצמם כמו המקדש המקודש, וכל שכן לאותם שהם מתקרבים עליהם ומשתתפים עמהם, כי הם בעצמם מעון לשכינה. ולא בחייהם בלבד, כי גם אחרי מותם מקומות קברותיהן ראויים להמצא שם השפע שם, כי עצמותיהם אשר כבר היו כלים לחול עליהם השפע האלקי, עדיין נשאר בהם מן המעלה והכבוד שיספיק לכיוצא בזה, ומפני זה אמרו רז"ל שראוי להשתטח על קברי הצדיקים ולהתפלל שם, כי התפלה במקום ההוא תהיה רצויה יותר להמצא שם גופות אשר כבר חל עליהם השפע האלקי.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 2:02 am

קרית מלך כתב:
הרואה כתב:
קרית מלך כתב:אחדד את נקודת הדברים: האמונה השלמה והברורה בהשי"ת כוללת בה את האמונה בצדיקי הדורות, וזה חלק בלתי נפרד משלמות האמונה

עוד לא הבאת אפילו קצה של מקור לדבריך התמוהים.


דברי הר"ן בדרשותיו (דרוש ח) אין ספק שראוי שנאמין שכמו שבזמן שבית המקדש קיים היה המעון ההוא המקודש, מקום מוכן לחול שפע הנבואה והחכמה, עד שבאמצעות המקום ההוא היה שופע על כל ישראל, כן ראוי שיהיו הנביאים והחסידים מוכנים לקבל שפע, עד שבאמצעותם יושפע השפע ההוא על המוכנים לכל בני דורם לכך, גם אם לא ישתתפו עמהם, אבל מצד המצאם בדורם שהם עצמם כמו המקדש המקודש, וכל שכן לאותם שהם מתקרבים עליהם ומשתתפים עמהם, כי הם בעצמם מעון לשכינה. ולא בחייהם בלבד, כי גם אחרי מותם מקומות קברותיהן ראויים להמצא שם השפע שם, כי עצמותיהם אשר כבר היו כלים לחול עליהם השפע האלקי, עדיין נשאר בהם מן המעלה והכבוד שיספיק לכיוצא בזה, ומפני זה אמרו רז"ל שראוי להשתטח על קברי הצדיקים ולהתפלל שם, כי התפלה במקום ההוא תהיה רצויה יותר להמצא שם גופות אשר כבר חל עליהם השפע האלקי.

בבחינת אין קשר בין המצולמים לכתבה.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 2:11 am

שוב תגובה דמגוגית.
"הוצאו דברים מהקשרם" [ובנידון דידן "למצולמים אין קשר לכתבה] זהו מבטחם של כל אלו שנאלצים לחזור בהם מדברים שאמרו והתבררו כטעות.
למה תלך סחור סחור, הרי אמן ההסברה אתה, אולי תסביר את דבריך, וכי שפתי הר"ן לא ברור מיללו?
וכי דבריו אינם מבהירים באופן ברור את ההתייחסות הנכונה לאמונה בכוחם של צדיקים והשפעתם, בחייהם וגם לאחר הסתלקותם עד כדי כך שמקום קבורתם מוכן לשפע אלקי.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 2:15 am

קרית מלך כתב:שוב תגובה דמגוגית.
"הוצאו דברים מהקשרם" [ובנידון דידן "למצולמים אין קשר לכתבה] זהו מבטחם של כל אלו שנאלצים לחזור בהם מדברים שאמרו והתבררו כטעות.
למה תלך סחור סחור, הרי אמן ההסברה אתה, אולי תסביר את דבריך, וכי שפתי הר"ן לא ברור מיללו?
וכי דבריו אינם מבהירים באופן ברור את ההתייחסות הנכונה לאמונה בכוחם של צדיקים והשפעתם, בחייהם וגם לאחר הסתלקותם עד כדי כך שמקום קבורתם מוכן לשפע אלקי.

אתה כתבת ש"האמונה השלמה והברורה בהש"ית כוללת בה את האמונה בצדיקי הדורות, וזה חלק בלתי נפרד משלמות האמונה".

אם אתה חושב שזה כתוב בר"ן, אתה צריך משקפיים או פסיכולוג.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 2:16 am

קרית מלך כתב:
הרואה כתב:על הצד שאתה באמת לא קולט,

1. אני כתבתי ש "לסמוך" על רבי שמעון בשעת הדחק שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע זה חמור מעבודה זרה של דור אנוש.
2. אתה הוכחת שהצדיקים מורידים שפע.
תואיל בטובך להסביר - איך הנך מבין את משמעות המילה "לסמוך על רבי שמעון שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע" הוא מוריד או לא מוריד את השפע? באם הוא מוריד את השפע יש חובה להתעלם מכך?
3. אני אמרתי שזה לא אומר שיש כלפיהם יחס של אמונה ועבודה.
תמשיך במאמציך להשחיל בכל הודעה את ענין העבודה למשרתים ולהתרחק ככל האפשר מנושא האמונה בצדיקים, כדי שחס ושלום לא תודה בטעות. [כנראה אמונתך בשכלתנות האישית היא אבסלוטית].
4. אתה דורש שאני אחזור בי מדברי בסעיף 1 לאור ה"הוכחות" שצדיקים מורידים שפע.
וחוזר חלילה
5. אני אמרתי שזה לא קשור לנידון, כי אף אחד פה לא התווכח על זה.
וחוזר חלילה
6. אתה התעלמת מדברי (או לא קלטת), ודרשת שוב שאחזור בי
וחוזר חלילה
7. אני הדגשתי לך שוב שהדגשתי מלכתחילה את המילה "לסמוך" בגרשיים מכאן ומכאן.
וחוזר חלילה

8. אתה התעלמת מדברי (או לא קלטת), ודרשת שוב שאחזור בי
וחוזר חלילה
9. הבאתי לך דוגמא דומה מאד עם מבנה לוגי זהה בדיוק
תמשיך במאמציך להשחיל בכל הודעה את ענין העבודה למשרתים ולהתרחק ככל האפשר מנושא האמונה בצדיקים, כדי שחס ושלום לא תודה בטעות. [כנראה אמונתך בשכלתנות האישית היא אבסלוטית].
10. אתה קובע אולטימטום לא מובן וחד צדדי.
היכן ראית אולטימטום, נשאלת שאלה פשוטה וברורה ונהירה האם מקובלים עליך דברי הר"ן בדרשותיו אודות חובת האמונה בצדיקים, בכוחם והשפעתם הרוחנית על בני דורם, וכל קדושת מקום קבורתם וסגולת התפילה שם.
11. ועכשיו אנחנו פה.
מצפים לראות עד כמה תמשיך לגונן על טעותך בהתקפות דמגוגיות, וכמיטב המסורת - ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה.

בשולי הדברים: מה כל כך מסובך לך לדון לגופם של דברים? בכנות, דברי הקדמונים שהבאתי אודות כוחם של צדיקים, השפעתם, גם לאחר פטירתם, וחובת האמונה בהם מערערים את שיווי המשקל של משנת האמונה שלך?

אז לכבוד הפעם האחרונה שאני מתווכח אתך על אותה נקודה שאתה מסרב לקלוט, אבאר זאת ברחל בתך הקטנה:

גם לפני האשכול הזה ידעתי שה' משפיע שפע לכל העולם בזכות הצדיקים. ואם אתה רוצה יש לי לזה הרבה ראיות גם מפסוקים מפורשים ולא רק מראשונים ואחרונים שהבאת.

רק כפי שטענתי אני ואחרים פה באשכול, יש בעיה בחגיגות ל"ג בעומר במירון, של יחס של עבודה כלפי אדם.

יש לך משהו להוסיף?

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי דמשק » א' מאי 26, 2019 2:17 am

קרית מלך כתב:1. אני כתבתי ש "לסמוך" על רבי שמעון בשעת הדחק שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע זה חמור מעבודה זרה של דור אנוש.
2. אתה הוכחת שהצדיקים מורידים שפע.
תואיל בטובך להסביר - איך הנך מבין את משמעות המילה "לסמוך על רבי שמעון שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע" הוא מוריד או לא מוריד את השפע? באם הוא מוריד את השפע יש חובה להתעלם מכך?

הצדיקים לא מורידים שפע כמו שבית המקדש לא הוריד שפע, השפע עובר דרכם, הקב"ה מוריד שפע לעולם הזה דרך צינורות אם זה דרך ביהמ"ק או צדיקים או שבת וכדו', אבל אין לצינורות האלה שום כח והתערבות בשפע הזה, הם רק מעבירים.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 2:19 am

הרואה כתב:
קרית מלך כתב:שוב תגובה דמגוגית.
"הוצאו דברים מהקשרם" [ובנידון דידן "למצולמים אין קשר לכתבה] זהו מבטחם של כל אלו שנאלצים לחזור בהם מדברים שאמרו והתבררו כטעות.
למה תלך סחור סחור, הרי אמן ההסברה אתה, אולי תסביר את דבריך, וכי שפתי הר"ן לא ברור מיללו?
וכי דבריו אינם מבהירים באופן ברור את ההתייחסות הנכונה לאמונה בכוחם של צדיקים והשפעתם, בחייהם וגם לאחר הסתלקותם עד כדי כך שמקום קבורתם מוכן לשפע אלקי.

אתה כתבת ש"האמונה השלמה והברורה בהש"ית כוללת בה את האמונה בצדיקי הדורות, וזה חלק בלתי נפרד משלמות האמונה".

אם אתה חושב שזה כתוב בר"ן, אתה צריך משקפיים או פסיכולוג.


אשתדל במדת האפשר לא לרדת לשפה הבזויה הזאת.
אולי תואיל גם להסביר מדוע איך רואה את זאת בדברי הר"ן ולא רק להעניק עצות רפואיות?

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 2:27 am

הרואה כתב:אז לכבוד הפעם האחרונה שאני מתווכח אתך על אותה נקודה שאתה מסרב לקלוט, אבאר זאת ברחל בתך הקטנה:

גם לפני האשכול הזה ידעתי שה' משפיע שפע לכל העולם בזכות הצדיקים. ואם אתה רוצה יש לי לזה הרבה ראיות גם מפסוקים מפורשים ולא רק מראשונים ואחרונים שהבאת.

רק כפי שטענתי אני ואחרים פה באשכול, יש בעיה בחגיגות ל"ג בעומר במירון, של יחס של עבודה כלפי אדם.

יש לך משהו להוסיף?


מצויין, לראשונה הגענו להסכמה על יסודות פשוטים וברורים באמונה היהודית, שעד עתה לא הואלת להסכים להם, שמחה גדולה היא לראות זאת.

נתמקד בענין חגיגות ל"ג בעומר במירון.
לשפוט את העולים למירון ביחס של עבודה כלפי אדם זהו עוול נוראי, כי בכך מאשימים רבבות אלפי ישראל בפגם בשלמות האמונה בה' אחד, מי מעלה כזאת על דעתו?
ידוע לך מי חיבר את פיוט "בר יוחאי"?
ידוע לך מי חיבר את פיוט "ואמרתם כה לחי"?
כל העולים למירון השמחים בשמחת רשב"י ביומא דהילולא דיליה שופכים שיח לפני השי"ת ומבקשים שרשב"י יהיה מליץ טוב עבורם לפני כסא הכבוד.
יש משהו לא ברור בכל זה?

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 2:32 am

דמשק כתב:
קרית מלך כתב:1. אני כתבתי ש "לסמוך" על רבי שמעון בשעת הדחק שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע זה חמור מעבודה זרה של דור אנוש.
2. אתה הוכחת שהצדיקים מורידים שפע.
תואיל בטובך להסביר - איך הנך מבין את משמעות המילה "לסמוך על רבי שמעון שהוא זה שיכול להוריד עבורנו שפע" הוא מוריד או לא מוריד את השפע? באם הוא מוריד את השפע יש חובה להתעלם מכך?

הצדיקים לא מורידים שפע כמו שבית המקדש לא הוריד שפע, השפע עובר דרכם, הקב"ה מוריד שפע לעולם הזה דרך צינורות אם זה דרך ביהמ"ק או צדיקים או שבת וכדו', אבל אין לצינורות האלה שום כח והתערבות בשפע הזה, הם רק מעבירים.


שבט מוסר (פר' לט) אם יש צדיק בעולם אזי אעפ"י שאין השואל ראוי, מניחים לעבור השפע לירד בעבור הצדיק, שהצדיק גורם להמשיך מלמעלה שפע לכל שואל, ואף על פי שאינו ראוי.

אם נוח יותר השימוש במונח "שהשפע עובר דרכם" ניחא.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 2:37 am

קרית מלך כתב:מצויין, לראשונה הגענו להסכמה על יסודות פשוטים וברורים באמונה היהודית, שעד עתה לא הואלת להסכים להם, שמחה גדולה היא לראות זאת.

אני לא רוצה להמשיך להתווכח אתך כל עוד אתה ממשיך 'לא להבין עברית', רק אציין שלא 'הגעתי אתך להסכמה' על שום דבר.
כל דברי באשכול זה עדיין תקפים.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 2:38 am

אשים מחסום לפי מלהגיב לדבריהם של אלו שכל מה שלא השיגו בקוצר דעתם זו כפירה. ב''ה רובא שרובם של בני דורנו כבר זנחו השקפות אלו וטעמו כל אחד ממעלות של בני החוגים השונים ומלאה הארץ דעה.

בהיותי במירון השנה עלה בדעתי זווית ראייה נוספת לכל העניין.

גם אם נתעלם רגע מעניינים של רשב''י והמסורת בת מאות השנים.
יש כאן מעמד חסר תקדים, מעמד האמונה!
שישים ריבוא של יהודים עוזבים כל עיסוקיהם היומיומיים, במאמץ לא פשוט, ובאים ורוקדים עד כלות הנפש 'אשריכם ישראל, מי מטהר אתכם אביכם שבשמים'!
הלא לא היתה כזאת מימות העליה לרגל בבית מקדשנו!
מי פתי ויאמר שאין זו קורת רוח עצומה לפני בורא עולם?
זכה דורנו ולא מדובר כבר באירוע חסידי. יש שם מכל המינים לרבבותיהם. עד כי אילו יחליטו קברניטי פוניבז וחברון לעלות במאורגן מירונה לא ישים איש לבו לכך...
יש שם רבבות רבות שמוותרים על ימי עבודה, אלפים של סוחרים מחו''ל שמזניחים את עסקיהם חובקי עולם כדי להצטופף כאחד הנערים ולזעוק 'וטהר לבנו לעבדך באמת' נשים צדקניות שמשלמות בייביסיטר, בעלי רכבים שממתינים בתור לאוטובוס, כולם משליכים אדרת גאונם ובאים להיות חלק מכלל ישראל, זועקים אמונה תמימה, אמונה בד' ובתורתו, אמונה בצדיקים שכך הורו, מי רואה את כל אלו ונשאר אדיש?

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 2:50 am

הרואה כתב:
קרית מלך כתב:מצויין, לראשונה הגענו להסכמה על יסודות פשוטים וברורים באמונה היהודית, שעד עתה לא הואלת להסכים להם, שמחה גדולה היא לראות זאת.

אני לא רוצה להמשיך להתווכח אתך כל עוד אתה ממשיך 'לא להבין עברית', רק אציין שלא 'הגעתי אתך להסכמה' על שום דבר.
כל דברי באשכול זה עדיין תקפים.


גם על הודאה כגון זאת ניתן לומר "מודה ועוזב ירוחם".

היטיב חיימישה לתאר מעט מאור האמונה השלמה ובהירה בה' ובעבדיו הצדיקים שזוכים לקבל בל"ג בעומר במירון.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 3:23 am

הטענה הנפוצה על ביטול תורה תמיה לי טובא, ורק לשבר את האוזן, מניין ההיתר לרקוד בשמחת תורה שעות ארוכות + הקפות שניות במוצאי שמחת תורה? האין בכך ביטול תורה? מנהג העליה למירון קודם בזמן למנהג הריקודים בשמחת תורה!
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב א' מאי 26, 2019 3:31 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה ידידות
הודעות: 166
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מה ידידות » א' מאי 26, 2019 3:29 am

שמעתי פעם מראש ישיבה ליטאי בישיבה חסידית, שאמר לבחורים, אתם עומדים לבטל תורה יום שלם כדי להתפלל על קברו של רשב"י שלא הפסיק מלימודו אפילו בשביל קריאת שמע דאורייתא.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 3:34 am

מה ידידות כתב:שמעתי פעם מראש ישיבה ליטאי בישיבה חסידית, שאמר לבחורים, אתם עומדים לבטל תורה יום שלם כדי להתפלל על קברו של רשב"י שלא הפסיק מלימודו אפילו בשביל קריאת שמע דאורייתא.

ולא חלי ולא מרגיש אותו חכם כי אותו רשב''י המדובר הוא זה שהעניש באופן חמור את אותו חכם שאמר נחם ביום שמחתו והעידו גדולי עולם שיש לו נחת רוח בזה.
דרך אגב יש לדון גם לגופא של עובדה, הלא כתוב שרשבי לבש את בגדיו במערה רק לצורך תפלה, וכבר נכתב בזה.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 847
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' מאי 26, 2019 3:46 am

חיימשה כתב:הטענה הנפוצה על ביטול תורה תמיה לי טובא, ורק לשבר את האוזן, מניין ההיתר לרקוד בשמחת תורה שעות ארוכות + הקפות שניות במוצאי שמחת תורה? האין בכך ביטול תורה? מנהג העליה למירון קודם בזמן למנה הריקודים בשמחת תורה!

טענתך במחילה משונה. שמחת תורה הוא קיום מצווה דאורייתא של שמחת יו"ט, ואינו סוגר ישיבות באמצע הזמן, כל רבותינו הורו לקיימו (דומני שיש לו אזכור חלקי כבר בספר הזוהר) ובזמן שנהגו בו גדולי הדורות מאז, כנראה שבמירון באותה תקופה היו עולים רק יושבי הארץ שלא היו ידועים כגדולי הדור.
ואגב הטוענים לביטול תורה לא מחזיקים במנהג לעלות למירון ומדברים אל תלמידיהם הרוצים לאמץ מנהגים של אחרים ע"ח ביטול תורה.
וגם אופי המנהג הוא שונה, לא מצינו הוראה חיוב או מצווה לעלות למירון, רק שהאר"י אמר לתלמידו הרח"ו שיש שורש למנהג ההוא. האם זה מחייב מישהו. האם הוראה שלא לנהוג באבילות באותו מקום מחייבת שנעזוב את הלימוד ליסוע שמה. האם כל מה שמתאים להאר"י ולגוריו (באות שנים שנסעו שמה) בהכרח מתאים גם לנו.
לא צריך להתרעם על הרצון למעט פורפורציה, ויכולת קביעת ערכים בצורה נכונה. ואין צורך לבטל ולשלול בהחלטיות את העליה, בשביל לדעת לתת לה את המסגרת ההגיונית והראויה לה. עם כל יופיו שלמעמד האמונה שתיארת... וגם אני חזיתי בו שנים רבות...
(ואגב הקפות שניות אכן התנגד להם החזו"א לפי זכרוני, ומטעם ביטול תורה, ואכן צריך טעם.... וככל שזה לא אכפת לראשי ישיבות שהורסים להם (ולעם ישראל כולו) את כל המרוץ וההתקדמות של התלמידים מתחילת הזמן בואכה חג השבועות, לא תשמע התנגדות כמושלא תשמע התנגדות לטיולי בין הזמנים וכדו').

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 26, 2019 6:50 am

חיימשה כתב: שישים ריבוא של יהודים עוזבים כל עיסוקיהם היומיומיים, במאמץ לא פשוט, ובאים ורוקדים עד כלות הנפש 'אשריכם ישראל, מי מטהר אתכם אביכם שבשמים'!
הלא לא היתה כזאת מימות העליה לרגל בבית מקדשנו!
מי פתי ויאמר שאין זו קורת רוח עצומה לפני בורא עולם?


viewtopic.php?f=54&t=19997&p=546948&hilit=%D7%90%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%94#p546837
ואילך

ללא קשר לגוף הדיון באשכול (ומן ההגינות להזכיר שעצם השאלה על נסיעה למירון לא נוגעת אליי בפועל, בהיותי כהן)

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 8:51 am

שמואל שלומוביץ כתב:
חיימשה כתב:הטענה הנפוצה על ביטול תורה תמיה לי טובא, ורק לשבר את האוזן, מניין ההיתר לרקוד בשמחת תורה שעות ארוכות + הקפות שניות במוצאי שמחת תורה? האין בכך ביטול תורה? מנהג העליה למירון קודם בזמן למנה הריקודים בשמחת תורה!

טענתך במחילה משונה. שמחת תורה הוא קיום מצווה דאורייתא של שמחת יו"ט, ואינו סוגר ישיבות באמצע הזמן, כל רבותינו הורו לקיימו (דומני שיש לו אזכור חלקי כבר בספר הזוהר) ובזמן שנהגו בו גדולי הדורות מאז, כנראה שבמירון באותה תקופה היו עולים רק יושבי הארץ שלא היו ידועים כגדולי הדור.
ואגב הטוענים לביטול תורה לא מחזיקים במנהג לעלות למירון ומדברים אל תלמידיהם הרוצים לאמץ מנהגים של אחרים ע"ח ביטול תורה.
וגם אופי המנהג הוא שונה, לא מצינו הוראה חיוב או מצווה לעלות למירון, רק שהאר"י אמר לתלמידו הרח"ו שיש שורש למנהג ההוא. האם זה מחייב מישהו. האם הוראה שלא לנהוג באבילות באותו מקום מחייבת שנעזוב את הלימוד ליסוע שמה. האם כל מה שמתאים להאר"י ולגוריו (באות שנים שנסעו שמה) בהכרח מתאים גם לנו.
לא צריך להתרעם על הרצון למעט פורפורציה, ויכולת קביעת ערכים בצורה נכונה. ואין צורך לבטל ולשלול בהחלטיות את העליה, בשביל לדעת לתת לה את המסגרת ההגיונית והראויה לה. עם כל יופיו שלמעמד האמונה שתיארת... וגם אני חזיתי בו שנים רבות...
(ואגב הקפות שניות אכן התנגד להם החזו"א לפי זכרוני, ומטעם ביטול תורה, ואכן צריך טעם.... וככל שזה לא אכפת לראשי ישיבות שהורסים להם (ולעם ישראל כולו) את כל המרוץ וההתקדמות של התלמידים מתחילת הזמן בואכה חג השבועות, לא תשמע התנגדות כמושלא תשמע התנגדות לטיולי בין הזמנים וכדו').

וכי ביו''ט אין מצות ת''ת? אלא מאי, כל שעושה לכבוד התורה לא שייך בזה ביטול תורה, וכמו בהקפות שניות. ( התנגדות החזון איש אינה משנה את המציאות. )
ל''ג בעומר היה יומא דפגרא בישראל והישיבות נסגרו כבר בימי המהרי''ל.
ברור שבן עליה שמתלבט אם לסגור את הגמרא ולעלות למירון רשאי להציע את ספיקו לפני רבו וישיבנו מה שרואה לנכון לפי מצבו.
התרעומת היא על השימוש בביטויים מזלזלים וגורפים כפי שכבר צוטטו אותם נחותי דרגא לעיל.

לגופו של טיעון, העליה למירון היתה נחלת גדולים וטובים בתקופות קדומות כולל עליה מחול ומהתנגדות החת''ס אתה למד, ובפולין עלו רבבות לציון הרמ''א, בעוד הריקודים בש''ת החלו בביהמ''ד של האר"י.
מהוראתו של רשב"י אתה למד שניחא ליה בשמחה זו, וע"כ הטענה מרשב''י שלא הפסיק לקר''ש פרחה לה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים