מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מפנקסו של אברך ליטאי

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יושב ירושלים
הודעות: 666
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' מאי 26, 2019 5:04 pm

מאמר נאה בענין:
לכידה (2).JPG
לכידה (2).JPG (106.21 KiB) נצפה 2748 פעמים
לכידה (3).JPG
לכידה (3).JPG (136.45 KiB) נצפה 2748 פעמים
לכידה 2.JPG
לכידה 2.JPG (131.76 KiB) נצפה 2748 פעמים

יתן חן
הודעות: 189
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי יתן חן » א' מאי 26, 2019 5:06 pm

ימי מוהרנ"ת - חלק שני אות עז כתב:באו המשולחים מוילנא הנזכרים לעיל ועמדו באכסניא שלי....
בתוך שעמדנו שם יחד, דברתי עמהם קצת עד שהתחלנו לכנס בענין וכוח קצת שבין חסידים למתנגדים, כי הם מהכת המתנגדים הגדולים על כל החסידים כמפורסם, והתחלתי לדבר עמהם מאמונת חכמים, ואני הייתי סבור שעל כל פנים יש להם איזה אמונה בהגאון מוילנא שנקראים על שמו אבל הם השיבו לי מיד, ואחד מהם היה עקר המדבר, וכלם הודו לו, ענה ואמר וכו' וכו' אמונה יהיה לי באדם וכו' (בלשון תמה). כדברים האלה דבר עמי, וכלם הודו לדבריו.
והתחלתי להתוכח עמו אם כן מהו אמונת חכמים. אבל הם לא הטו אזן לדברי כלל, והשיבו דברי שטות והבל הנוגעים קצת לכפירות, כי באמת מי שאין לו אמונת חכמים גם אמונתו בהשם יתברך אינה בשלמות, וכמבואר בדברינו הרבה, ובפרט בהתורה תקעו תוכחה בסימן ח' לקוטי תנינא.
ואז ראיתי היטב החילוק שבין חסידים למתנגדים, כי ראיתי שאפלו בהתלמיד חכם שלהם שהם אומרים עליו שהוא תלמיד חכם וחסיד גדול, גם בו אין להם אמונה. ואחר כך אמרתי להם בפרוש, אני הייתי סבור שאם אין לכם אמונה בגדולי הצדיקים של החסידים, על כל פנים יש לכם אמונה בתלמידי חכמים שלכם, אבל עכשו אני יודע מדרגתכם שאין לכם אמונה כלל.

חיימשה
הודעות: 1617
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 5:07 pm

נקדש את שמך בעולם כתב:באזני שמעתי איך מכרו זכות שפיכת שמן באחד המדורות והמוכר הכריז ''מי רוצה לזכות לשפוך שמן למדורה לעשות נחת רוח לר' שמעון'', (ובכלל צריך עיון מדוע מנסכים דווקא שמן זית אם לא שחשים שיש בכך איזו משמעות רוחנית מיוחדת).
.

מה הבעיה בלעשות נחת רוח לר' שמעון? מפורש בכ''מ שיש נחת רוח לנשמה בנרות.

חיימשה
הודעות: 1617
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 5:09 pm

יושב ירושלים כתב:מאמר נאה בענין:
לכידה (2).JPG
לכידה (3).JPG
לכידה 2.JPG

דברי החת''ס ברור מללו, ראום גדולי עולם ולא קיבלוהו, ומי הוא זה ואיזה הוא אשר יבוא עתה לנופף בהם כאילו חידש משהו? כל יתר הדברים הם דמגוגיה מוכרת.

מקדש מלך
הודעות: 2282
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 26, 2019 5:31 pm

יושב ירושלים כתב:
מקדש מלך כתב:א. יתכן ליישב שלא מתכוונים לטעון שהוא אל רח"ל,
ב. אלא שגם על הזוהר יש להקשות מדוע לא חשש ל'מקבץ היוצר תחושה משונה של טשטוש מעמדות בינו לריבונו של עולם'.

א. מסתבר כדבריך, אלא שהם סבורים שיש ענין לעבוד [בתפילה] את אותה בחינה של 'פני יי' המתגלה על ידי אותו צדיק. [וכבר כתב על זה הנפה"ח שהוא עבודה זרה.
ב. הזוהר בהחלט חשש לזה ולכן הוא לא מיועד לקריאה לכל צרוע וכל זב אלא להעומדים בסוד ה' ויודעים להבין את עומק הדברים.

הסטייפלר לא חשב כדבריך.
גם בעיני שיטת ברסלב היא מחודשת, אלא שיודעני שנסדה על ידי צדיקים גמורים, ועל כן יש לטורח ללמד עליה זכות.
ואכן הזוהר לא נועד עבור כל זב ומצורע. רק הסברתי את טעם מי שמביא ממנו ראיה.
בקיצור, במקום לנסות להפוך כמה שיותר יהודים לעובדי עבודה זרה, תתחילו לנסות לחשוב אחרת. לא ניחא למריהו דליימרו הכי.
הנפש החיים לפי זכרוני (כעת לא עיינתי בפנים) מוסיף מילה משמעותית מאוד 'מתוך השתעבדות'. לא?
קבצים מצורפים
הסטיפלר על ברסלב.PDF
(201.99 KiB) הורד 83 פעמים

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 9:04 pm

קרית מלך כתב:
הרואה כתב:
קרית מלך כתב: איך ניתן להתעלם מדברי החת"ס

לוגיקה משונה כמו שאר הודעותיך כאן,
החת"ס התנגד לעליה למירון.
אתה תוקף את המתנגדים לעליה למירון בכך שהם מתעלמים מדברי החת"ס.
המשך יום נעים.

הלוגיקה המשונה היא של המצטט חצאי דברים [לא ברור לאיזה מטרה, ואולי כן?]
כך כתבתי
איך ניתן להתעלם מדברי החת"ס שלמרות השגותיו ברור בדבריו שזהו מנהג עתיק יומין,

והקורא ישפוט מה ציטט הרואה [שאינו רואה].
וגם יבין שלא תקפתי את המתנגדים...

אז הנה הודעתך המלאה בהדגשת הקטע הנבחר, לשיפוט הקוראים.
קרית מלך כתב:יש הסבר הגיוני מה כל כך מציק לכמה מהכותבים כאן בענין העליה למירון?
אם אינך רוצה לעלות מירונה יש מי שמנסה להכריח אותך?
מתרצים כל ענין אחר בק"נ טעמים העיקר "לחזק" את מסורת ההתנגדות לעלייה למירון, תמה תמה אקרא!
הרי הדבר ברור שיש מסורת של מאות שנים אודות העליה הזאת, איך ניתן להתעלם מדברי החת"ס שלמרות השגותיו ברור בדבריו שזהו מנהג עתיק יומין, איך ניתן להתעלם מדברי העטרת זקנים הכותב שזהו המנהג באר"י לעלות לציון הרשב"י בל"ג בעומר, ואיך פוטרים בהינף מקלדת את דברי האריז"ל בענין, וכי אין די בכך בכדי לכבד את הנוהגים כך?
[כנראה האמת היא שלבם חושק ונכסף גם לזכות ולהשתתף בהילולא דבר יוחאי, אלא שקבעון המסורת מונע זאת, ועל כך לבם אנסם להטיל דופי].

לענין
הודעות: 2104
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי לענין » א' מאי 26, 2019 9:14 pm

יושב ירושלים כתב:מאמר נאה בענין:
לכידה (2).JPG
לכידה (3).JPG
לכידה 2.JPG


הנפנוף כל הזמן בטענת ה'פרופורציות', גם הוא איבד כבר מזמן כל פרופורציה...
כשהסבירו לי [רבנים מבני הקהילה הנ''ל] כמה גרועה היא דרך החסידות, הם סיפרו בלחש על אוטובוסים שיוצאים בליל שישי להדליק נר אצל דן בן יעקב...
מילא אם הם היו מייצגים את הזרם המרכזי אצל הליטאים, היה עוד מה לשמוע, וממילא צורך לענות, אבל ברגע שמדובר בקבוצה הזויה ש(לפחות נציגיה בפורום זה) מסתובבים כל היום סביב חובת העליה להר הבית [הר השם, כמובן], אז 'פטרתן מלאושובי'.

לענין
הודעות: 2104
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי לענין » א' מאי 26, 2019 9:19 pm

מקדש מלך כתב:
יושב ירושלים כתב:
מקדש מלך כתב:א. יתכן ליישב שלא מתכוונים לטעון שהוא אל רח"ל,
ב. אלא שגם על הזוהר יש להקשות מדוע לא חשש ל'מקבץ היוצר תחושה משונה של טשטוש מעמדות בינו לריבונו של עולם'.

א. מסתבר כדבריך, אלא שהם סבורים שיש ענין לעבוד [בתפילה] את אותה בחינה של 'פני יי' המתגלה על ידי אותו צדיק. [וכבר כתב על זה הנפה"ח שהוא עבודה זרה.
ב. הזוהר בהחלט חשש לזה ולכן הוא לא מיועד לקריאה לכל צרוע וכל זב אלא להעומדים בסוד ה' ויודעים להבין את עומק הדברים.

הסטייפלר לא חשב כדבריך.
גם בעיני שיטת ברסלב היא מחודשת, אלא שיודעני שנסדה על ידי צדיקים גמורים, ועל כן יש לטורח ללמד עליה זכות.
ואכן הזוהר לא נועד עבור כל זב ומצורע. רק הסברתי את טעם מי שמביא ממנו ראיה.
בקיצור, במקום לנסות להפוך כמה שיותר יהודים לעובדי עבודה זרה, תתחילו לנסות לחשוב אחרת. לא ניחא למריהו דליימרו הכי.
הנפש החיים לפי זכרוני (כעת לא עיינתי בפנים) מוסיף מילה משמעותית מאוד 'מתוך השתעבדות'. לא?


ועיין בקונטרס 'חיי נפש' -נמצא באוצר- שהאריך בזה מאד
יש לו הסכמה מהבד"ץ ומהרב וואזנר

חיי נפש.PNG
חיי נפש.PNG (438.72 KiB) נצפה 2624 פעמים

דרומי
הודעות: 5054
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 26, 2019 9:45 pm

בקשר למאמר של 'יושב ירושלים', לכאורה נתלים הם באילן גדול - החתם סופר, ולדבריהם הצפיה לגאולה פירושה לחכות על חומות ירושלים דוקא.

ואיני בתוך הסוגיא אולם חשבתי לכאורה שמדברי הרמב"ם יש להוכיח שאדרבה, שהרי כתב הרמב"ם (הל' סנהדרין פי"ד הי"ב) "ולעשרה מקומות גלו וסופן לטבריא, וקבלה היא שבטבריא עתידין לחזור תחלה ומשם נעתקין למקדש". הרי שיש לנו לחכות בטבריא ומשום להמשיך לירושלים.

וראה רדב"ז שם: "ארז"ל שעתיד המשיח להיגלות תחילה בגליל. ואפשר שהוא יסמוך בית הדין הגדול שם בטבריא, שהיא סמוכה לגליל .. ומשם יעלו לירושלים".

[אגב, ברמב"ם פרנקל מתקשה במקורו של הרדב"ז. וכמדומני שבזוהר כתוב במפורש שעתיד מלכא משיחא להתגלות בגליל, ולפלא שלא ציינו על אתר].

בברכה המשולשת
הודעות: 10300
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 26, 2019 9:52 pm

דרומי כתב:בקשר למאמר של 'יושב ירושלים', לכאורה נתלים הם באילן גדול - החתם סופר, ולדבריהם הצפיה לגאולה פירושה לחכות על חומות ירושלים דוקא.

ואיני בתוך הסוגיא אולם חשבתי לכאורה שמדברי הרמב"ם יש להוכיח שאדרבה, שהרי כתב הרמב"ם (הל' סנהדרין פי"ד הי"ב) "ולעשרה מקומות גלו וסופן לטבריא, וקבלה היא שבטבריא עתידין לחזור תחלה ומשם נעתקין למקדש". הרי שיש לנו לחכות בטבריא ומשום להמשיך לירושלים.

וראה רדב"ז שם: "ארז"ל שעתיד המשיח להיגלות תחילה בגליל. ואפשר שהוא יסמוך בית הדין הגדול שם בטבריא, שהיא סמוכה לגליל .. ומשם יעלו לירושלים".

[אגב, ברמב"ם פרנקל מתקשה במקורו של הרדב"ז. וכמדומני שבזוהר כתוב במפורש שעתיד מלכא משיחא להתגלות בגליל, ולפלא שלא ציינו על אתר].


ראיתי פעם בספר אחד (כמדומני בספר אהבת הארץ של הקדוש הרב הלל ליברמן הי"ד) שהכוונה בגליל בהקשר הזה היא לשכם, והביא ראיות שתחילת גילוי הגאולה תהיה בשכם.

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 9:54 pm

תגובה לספר חיי נפש
מצאתי במחשב,
אין לי אחריות על התוכן
קבצים מצורפים
תגובה לחיי נפש.docx
(21.36 KiB) הורד 77 פעמים

קו ירוק
הודעות: 3624
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 10:03 pm

בברכה המשולשת כתב:
דרומי כתב:בקשר למאמר של 'יושב ירושלים', לכאורה נתלים הם באילן גדול - החתם סופר, ולדבריהם הצפיה לגאולה פירושה לחכות על חומות ירושלים דוקא.

ואיני בתוך הסוגיא אולם חשבתי לכאורה שמדברי הרמב"ם יש להוכיח שאדרבה, שהרי כתב הרמב"ם (הל' סנהדרין פי"ד הי"ב) "ולעשרה מקומות גלו וסופן לטבריא, וקבלה היא שבטבריא עתידין לחזור תחלה ומשם נעתקין למקדש". הרי שיש לנו לחכות בטבריא ומשום להמשיך לירושלים.

וראה רדב"ז שם: "ארז"ל שעתיד המשיח להיגלות תחילה בגליל. ואפשר שהוא יסמוך בית הדין הגדול שם בטבריא, שהיא סמוכה לגליל .. ומשם יעלו לירושלים".

[אגב, ברמב"ם פרנקל מתקשה במקורו של הרדב"ז. וכמדומני שבזוהר כתוב במפורש שעתיד מלכא משיחא להתגלות בגליל, ולפלא שלא ציינו על אתר].


ראיתי פעם בספר אחד (כמדומני בספר אהבת הארץ של הקדוש הרב הלל ליברמן הי"ד) שהכוונה בגליל בהקשר הזה היא לשכם, והביא ראיות שתחילת גילוי הגאולה תהיה בשכם.

גליל בתורה הוא נחלת יששכר וצפונה. ונחלת יוסף גם בזמן חז"ל זו היא מטלית של כותים. ולא כאיזה גדולי האחרונים שיוסף הוא גליל (לענין ביעור).

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 10:05 pm

לענין כתב:
מקדש מלך כתב:
יושב ירושלים כתב:
מקדש מלך כתב:א. יתכן ליישב שלא מתכוונים לטעון שהוא אל רח"ל,
ב. אלא שגם על הזוהר יש להקשות מדוע לא חשש ל'מקבץ היוצר תחושה משונה של טשטוש מעמדות בינו לריבונו של עולם'.

א. מסתבר כדבריך, אלא שהם סבורים שיש ענין לעבוד [בתפילה] את אותה בחינה של 'פני יי' המתגלה על ידי אותו צדיק. [וכבר כתב על זה הנפה"ח שהוא עבודה זרה.
ב. הזוהר בהחלט חשש לזה ולכן הוא לא מיועד לקריאה לכל צרוע וכל זב אלא להעומדים בסוד ה' ויודעים להבין את עומק הדברים.

הסטייפלר לא חשב כדבריך.
גם בעיני שיטת ברסלב היא מחודשת, אלא שיודעני שנסדה על ידי צדיקים גמורים, ועל כן יש לטורח ללמד עליה זכות.
ואכן הזוהר לא נועד עבור כל זב ומצורע. רק הסברתי את טעם מי שמביא ממנו ראיה.
בקיצור, במקום לנסות להפוך כמה שיותר יהודים לעובדי עבודה זרה, תתחילו לנסות לחשוב אחרת. לא ניחא למריהו דליימרו הכי.
הנפש החיים לפי זכרוני (כעת לא עיינתי בפנים) מוסיף מילה משמעותית מאוד 'מתוך השתעבדות'. לא?


ועיין בקונטרס 'חיי נפש' -נמצא באוצר- שהאריך בזה מאד
יש לו הסכמה מהבד"ץ ומהרב וואזנר

חיי נפש.PNG

ויעויין שם בסוף הספר אות ס' (במהדורה הראשונה, ולא אתפלא אם הושמט במהדורה המנוקדת...), שמותר לשקר כדי לקרב אנשים לברסלב (כמו המסורת ממוהרנ"ת שאסף להדפסת הספרים ואמר שאוסף להכנסת כלה), זו תמצית הספר על רגל אחת, והסמכות המרכזית לכך שהסטייפלער והחזו"א והח"ח ועוד שלחו בחורים לברסלב.

לייטנר
הודעות: 4743
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי לייטנר » א' מאי 26, 2019 10:10 pm

קו ירוק כתב:
בברכה המשולשת כתב:
דרומי כתב:בקשר למאמר של 'יושב ירושלים', לכאורה נתלים הם באילן גדול - החתם סופר, ולדבריהם הצפיה לגאולה פירושה לחכות על חומות ירושלים דוקא.

ואיני בתוך הסוגיא אולם חשבתי לכאורה שמדברי הרמב"ם יש להוכיח שאדרבה, שהרי כתב הרמב"ם (הל' סנהדרין פי"ד הי"ב) "ולעשרה מקומות גלו וסופן לטבריא, וקבלה היא שבטבריא עתידין לחזור תחלה ומשם נעתקין למקדש". הרי שיש לנו לחכות בטבריא ומשום להמשיך לירושלים.

וראה רדב"ז שם: "ארז"ל שעתיד המשיח להיגלות תחילה בגליל. ואפשר שהוא יסמוך בית הדין הגדול שם בטבריא, שהיא סמוכה לגליל .. ומשם יעלו לירושלים".

[אגב, ברמב"ם פרנקל מתקשה במקורו של הרדב"ז. וכמדומני שבזוהר כתוב במפורש שעתיד מלכא משיחא להתגלות בגליל, ולפלא שלא ציינו על אתר].


ראיתי פעם בספר אחד (כמדומני בספר אהבת הארץ של הקדוש הרב הלל ליברמן הי"ד) שהכוונה בגליל בהקשר הזה היא לשכם, והביא ראיות שתחילת גילוי הגאולה תהיה בשכם.

גליל בתורה הוא נחלת יששכר וצפונה. ונחלת יוסף גם בזמן חז"ל זו היא מטלית של כותים. ולא כאיזה גדולי האחרונים שיוסף הוא גליל (לענין ביעור).

גליל מופיע בתורה?!

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 10:16 pm

ראיתי עכשיו הסרטה של אחת מההדלקות המרכזיות במירון, האדמו"ר שם דיבר על הרגעים הקדושים והנעלים, תמצית דבריו זה לא איך שאפשר אולי להדבק בתורת הסוד, לא איך שאפשר להתעלות בעבודת ה' במקום קדוש כזה ביום שהתגלו בו רזין דאורייתא, אלא איך שכל הבקשות יכולות להתקבל אצל רבי שמעון שהוא מליץ יושר, ואיך שכל גזירות הכלל והפרט בגוף ובנפש יכולות להתבטל ביטול גמור במעמד קדוש כזה.

כלומר, נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה.

מה ידידות
הודעות: 121
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מה ידידות » א' מאי 26, 2019 10:19 pm

הרואה כתב:ראיתי עכשיו הסרטה של אחת מההדלקות המרכזיות במירון, האדמו"ר שם דיבר על הרגעים הקדושים והנעלים, תמצית דבריו זה לא איך שאפשר אולי להדבק בתורת הסוד, לא איך שאפשר להתעלות בעבודת ה' במקום קדוש כזה ביום שהתגלו בו רזין דאורייתא, אלא איך שכל הבקשות יכולות להתקבל אצל רבי שמעון שהוא מליץ יושר, ואיך שכל גזירות הכלל והפרט בגוף ובנפש יכולות להתבטל ביטול גמור במעמד קדוש כזה.

כלומר, נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה.


אינך ראוי לתגובה!!!

קו ירוק
הודעות: 3624
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 10:31 pm

לייטנר כתב:
קו ירוק כתב:גליל מופיע בתורה?!

נוקדנות.. בנ"ך

יושב ירושלים
הודעות: 666
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' מאי 26, 2019 10:46 pm

לענין כתב: חובת העליה להר הבית [הר השם, כמובן].

באמת שלא הבנתי את האירוניה.
נ.ב. כותב המאמר הנ"ל לצערי הרב הוא מהלוחמים הגדולים נגד העליה להר ה'.

יושב ירושלים
הודעות: 666
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' מאי 26, 2019 10:53 pm

מקדש מלך כתב:
יושב ירושלים כתב:
מקדש מלך כתב:א. יתכן ליישב שלא מתכוונים לטעון שהוא אל רח"ל,
ב. אלא שגם על הזוהר יש להקשות מדוע לא חשש ל'מקבץ היוצר תחושה משונה של טשטוש מעמדות בינו לריבונו של עולם'.

א. מסתבר כדבריך, אלא שהם סבורים שיש ענין לעבוד [בתפילה] את אותה בחינה של 'פני יי' המתגלה על ידי אותו צדיק. [וכבר כתב על זה הנפה"ח שהוא עבודה זרה.
ב. הזוהר בהחלט חשש לזה ולכן הוא לא מיועד לקריאה לכל צרוע וכל זב אלא להעומדים בסוד ה' ויודעים להבין את עומק הדברים.

הסטייפלר לא חשב כדבריך.
גם בעיני שיטת ברסלב היא מחודשת, אלא שיודעני שנסדה על ידי צדיקים גמורים, ועל כן יש לטורח ללמד עליה זכות.
ואכן הזוהר לא נועד עבור כל זב ומצורע. רק הסברתי את טעם מי שמביא ממנו ראיה.
בקיצור, במקום לנסות להפוך כמה שיותר יהודים לעובדי עבודה זרה, תתחילו לנסות לחשוב אחרת. לא ניחא למריהו דליימרו הכי.
הנפש החיים לפי זכרוני (כעת לא עיינתי בפנים) מוסיף מילה משמעותית מאוד 'מתוך השתעבדות'. לא?

א. מה התכוונת להוכיח מהסטייפלער? שהוא לא היה בקי בספרי ברסלב? את זה ידעתי לבד.
ב. לא הבנתי מה כתבת על הזוהר. אני הנתי שאתה מוכיח מספר הזוהר שאין בעיה להתבטא בהתטאויות חריגות כנ"ל, ועל זה השבתי שיש הבדל רב בין דברים הכתובים בספר שנכתב בשפה סודית וידועה ליודעי ח"נ, לאותם הדברים כאשר הם נאמרים על ידי אנשים פשוטים ורפי שכל התופשים את הדברים כפשטם.
ג. לימוד זכות הוא דבר חשוב מאוד, אבל מכאן ועד לתת יד להתפשטות התופעה הזו [את העלון 'חוט של חסד' שהבאתי באשכול הסמוך הורדתי מהאתר של 'דרשו'!] הדרך ארוכה מאוד.

לענין
הודעות: 2104
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי לענין » א' מאי 26, 2019 11:04 pm

יושב ירושלים כתב:
לענין כתב: חובת העליה להר הבית [הר השם, כמובן].

באמת שלא הבנתי את האירוניה.
נ.ב. כותב המאמר הנ"ל לצערי הרב הוא מהלוחמים הגדולים נגד העליה להר ה'.


ממש לא באירוניה (הפעם...)
ביני שיטי באתי להדגיש שאני מאד אוהב את הביטוי הזה של בני ירושלים של מעלה. זה מסמל הרבה על היחס האמיתי למקום [ולא כמש"נ בעיתון י"נ כמה וכמה פעמים וכו'...].
ועם זאת, הרי אתם נוסעים לחתונה באולמי גוטניק למשל... ולא מרגישים עצב שהשארתם מאחוריכם את הר השם, הלא כן?

לא ידען
הודעות: 1086
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי לא ידען » ב' מאי 27, 2019 1:57 am

קצת הפוגה להתרעננות. רבים כאן בלהט גי'האדיסטי כזה.

מה המכנה המשותף בין מירון ובין גאולה?
שניהם מתחילים בבאיאן, מסיימים בתולדות אהרון והמון אוכל באמצע...

מישהו שאל מישהו: היית במירון? באמת יש שם בפנים יום כיפור ובחוץ שמחת תורה? ענה לו: בפנים אכן היה יום כיפור, בחוץ היה נראה כמו ערב יום כיפור...

מישהו אמר: 'גם השנה אסע למירון, אבל בגלל החום לא אעשה בכל המתקנים'

חיימשה
הודעות: 1617
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » ב' מאי 27, 2019 9:09 am

הרואה כתב:ראיתי עכשיו הסרטה של אחת מההדלקות המרכזיות במירון, האדמו"ר שם דיבר על הרגעים הקדושים והנעלים, תמצית דבריו זה לא איך שאפשר אולי להדבק בתורת הסוד, לא איך שאפשר להתעלות בעבודת ה' במקום קדוש כזה ביום שהתגלו בו רזין דאורייתא, אלא איך שכל הבקשות יכולות להתקבל אצל רבי שמעון שהוא מליץ יושר, ואיך שכל גזירות הכלל והפרט בגוף ובנפש יכולות להתבטל ביטול גמור במעמד קדוש כזה.

כלומר, נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה.
קשה כשאול קנאה!
התיאור שלך הוא פחות או יותר תמצית של תפלת שמונה עשרה

מקדש מלך
הודעות: 2282
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מאי 27, 2019 9:24 am

יושב ירושלים כתב:מאמר נאה בענין:
לכידה (2).JPG
לכידה (3).JPG
לכידה 2.JPG

התורה והמצוות הם אכן קשר ישיר, ו'סגולות' הם רק צ'קים. אבל אותו דרשן לא מתייחס לעובדה שיש עניין של אהבה ויראה ו'לחיות' את התורה והמצוות. ומשום מה יש החשים את דווקא אצל רבי שמעון. קשר רוחני נשמתי הוא מיסודות התורה, 'ואהבת את ה' אלוקיך'. ולא שזו הדרך ואין בלתה, יתכן גם שהיא דרך מחודשת שיש לדון בה, אבל צריך להבין קודם כל את ההגיון של מי שעושה כך, ואח"כ להתווכח.
וראה עוד מה שהארכתי בחופזי כאן viewtopic.php?f=28&t=45816&p=547692#p547692

ואת התסיסה בקרב מי שמתיימר לקיים קשר עם הקב"ה רק דרך קיום ההלכה, אנו רואים כאן גם בקרב מי שלא התחנך על ברכי החסידות עם כל מיני שיטות ומגידים חדשים וד"ל. כנראה שאי אפשר לכבות את הנשמה.

מה ידידות
הודעות: 121
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מה ידידות » ב' מאי 27, 2019 9:37 am

הרואה כתב:ראיתי עכשיו הסרטה של אחת מההדלקות המרכזיות במירון, האדמו"ר שם דיבר על הרגעים הקדושים והנעלים, תמצית דבריו זה לא איך שאפשר אולי להדבק בתורת הסוד, לא איך שאפשר להתעלות בעבודת ה' במקום קדוש כזה ביום שהתגלו בו רזין דאורייתא, אלא איך שכל הבקשות יכולות להתקבל אצל רבי שמעון שהוא מליץ יושר, ואיך שכל גזירות הכלל והפרט בגוף ובנפש יכולות להתבטל ביטול גמור במעמד קדוש כזה.

כלומר, נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה.


ישנה אמרה עמוקה של ה"שפת אמת" על הקושיא שבפרשת ציצית כתוב: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", הרי שמתחיל בחמדת הלב ואח"כ בראיית העינים, ואילו במשנה באבות תנן: "העין רואה והלב חומד וכו'", הרי שראיית העין גורמת לחמדת הלב.

אומר על כך השפ"א ששניהם האמת כי אכן הלב חומד מה שהעין רואה, אבל העין רואה מה שהלב חומד, ודו"ק כי עמוק הוא.

יכולים שניים להגיע למירון באותו שעה, מי שיראת ה' בלבבו ונמצא קצת באוטמספירה גבוהה יותר כשהוא חוזר ממירון ושואלים אותו מה הוא ראה במירון? הוא עונה בלהט ובהתלהבות ראיתי אלפי אנשים מתפללים להקב"ה בכוונה ומעומק הלב, ראיתי אנשי מעלה שמחים וששים בדביקות הבוב"ה,

ואילו מי שראשו ורובו נמצאים אצל סיר הבשר, כשחוזר ממירון הוא אומר, ראיתי אנשים "נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה".

אכן כל אחד רואה עם המשקפיים שלו, כל אחד רואה לפי המושגים שלו.

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ב' מאי 27, 2019 9:46 am

מה ידידות כתב:
הרואה כתב:ראיתי עכשיו הסרטה של אחת מההדלקות המרכזיות במירון, האדמו"ר שם דיבר על הרגעים הקדושים והנעלים, תמצית דבריו זה לא איך שאפשר אולי להדבק בתורת הסוד, לא איך שאפשר להתעלות בעבודת ה' במקום קדוש כזה ביום שהתגלו בו רזין דאורייתא, אלא איך שכל הבקשות יכולות להתקבל אצל רבי שמעון שהוא מליץ יושר, ואיך שכל גזירות הכלל והפרט בגוף ובנפש יכולות להתבטל ביטול גמור במעמד קדוש כזה.

כלומר, נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה.


ישנה אמרה עמוקה של ה"שפת אמת" על הקושיא שבפרשת ציצית כתוב: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", הרי שמתחיל בחמדת הלב ואח"כ בראיית העינים, ואילו במשנה באבות תנן: "העין רואה והלב חומד וכו'", הרי שראיית העין גורמת לחמדת הלב.

אומר על כך השפ"א ששניהם האמת כי אכן הלב חומד מה שהעין רואה, אבל העין רואה מה שהלב חומד, ודו"ק כי עמוק הוא.

יכולים שניים להגיע למירון באותו שעה, מי שיראת ה' בלבבו ונמצא קצת באוטמספירה גבוהה יותר כשהוא חוזר ממירון ושואלים אותו מה הוא ראה במירון? הוא עונה בלהט ובהתלהבות ראיתי אלפי אנשים מתפללים להקב"ה בכוונה ומעומק הלב, ראיתי אנשי מעלה שמחים וששים בדביקות הבוב"ה,

ואילו מי שראשו ורובו נמצאים אצל סיר הבשר, כשחוזר ממירון הוא אומר, ראיתי אנשים "נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה".

אכן כל אחד רואה עם המשקפיים שלו, כל אחד רואה לפי המושגים שלו.

אז אתה אומר שאותו אדמו"ר ראשו ורובו נמצאים אצל סיר הבשר? אם כך למה אנשים מקשיבים לו בחרדת קודש?
אני מעדיף לדון אותו לכף זכות.

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ב' מאי 27, 2019 9:54 am

חיימשה כתב:
הרואה כתב:ראיתי עכשיו הסרטה של אחת מההדלקות המרכזיות במירון, האדמו"ר שם דיבר על הרגעים הקדושים והנעלים, תמצית דבריו זה לא איך שאפשר אולי להדבק בתורת הסוד, לא איך שאפשר להתעלות בעבודת ה' במקום קדוש כזה ביום שהתגלו בו רזין דאורייתא, אלא איך שכל הבקשות יכולות להתקבל אצל רבי שמעון שהוא מליץ יושר, ואיך שכל גזירות הכלל והפרט בגוף ובנפש יכולות להתבטל ביטול גמור במעמד קדוש כזה.

כלומר, נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה.
קשה כשאול קנאה!
התיאור שלך הוא פחות או יותר תמצית של תפלת שמונה עשרה

עצוב מאד שכך נראה השמו"ע שלך.
מתוך 19 ברכות 2 בלבד (רפאנו וברך עלינו) עיקרן על שפע גשמי,וגם בהם יש כוונות עמוקות.
אגב במה בדיוק אתה חושב שאני מקנא?

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ב' מאי 27, 2019 9:59 am

מקדש מלך כתב:
יושב ירושלים כתב:מאמר נאה בענין:
לכידה (2).JPG
לכידה (3).JPG
לכידה 2.JPG

התורה והמצוות הם אכן קשר ישיר, ו'סגולות' הם רק צ'קים. אבל אותו דרשן לא מתייחס לעובדה שיש עניין של אהבה ויראה ו'לחיות' את התורה והמצוות. ומשום מה יש החשים את דווקא אצל רבי שמעון. קשר רוחני נשמתי הוא מיסודות התורה, 'ואהבת את ה' אלוקיך'. ולא שזו הדרך ואין בלתה, יתכן גם שהיא דרך מחודשת שיש לדון בה, אבל צריך להבין קודם כל את ההגיון של מי שעושה כך, ואח"כ להתווכח.
וראה עוד מה שהארכתי בחופזי כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 92#p547692

ואת התסיסה בקרב מי שמתיימר לקיים קשר עם הקב"ה רק דרך קיום ההלכה, אנו רואים כאן גם בקרב מי שלא התחנך על ברכי החסידות עם כל מיני שיטות ומגידים חדשים וד"ל. כנראה שאי אפשר לכבות את הנשמה.

אותו דרשן, רוב דבריו על עבודה שבלב.

מה ידידות
הודעות: 121
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מה ידידות » ב' מאי 27, 2019 10:02 am

הרואה כתב:
מה ידידות כתב:
הרואה כתב:ראיתי עכשיו הסרטה של אחת מההדלקות המרכזיות במירון, האדמו"ר שם דיבר על הרגעים הקדושים והנעלים, תמצית דבריו זה לא איך שאפשר אולי להדבק בתורת הסוד, לא איך שאפשר להתעלות בעבודת ה' במקום קדוש כזה ביום שהתגלו בו רזין דאורייתא, אלא איך שכל הבקשות יכולות להתקבל אצל רבי שמעון שהוא מליץ יושר, ואיך שכל גזירות הכלל והפרט בגוף ובנפש יכולות להתבטל ביטול גמור במעמד קדוש כזה.

כלומר, נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה.


ישנה אמרה עמוקה של ה"שפת אמת" על הקושיא שבפרשת ציצית כתוב: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", הרי שמתחיל בחמדת הלב ואח"כ בראיית העינים, ואילו במשנה באבות תנן: "העין רואה והלב חומד וכו'", הרי שראיית העין גורמת לחמדת הלב.

אומר על כך השפ"א ששניהם האמת כי אכן הלב חומד מה שהעין רואה, אבל העין רואה מה שהלב חומד, ודו"ק כי עמוק הוא.

יכולים שניים להגיע למירון באותו שעה, מי שיראת ה' בלבבו ונמצא קצת באוטמספירה גבוהה יותר כשהוא חוזר ממירון ושואלים אותו מה הוא ראה במירון? הוא עונה בלהט ובהתלהבות ראיתי אלפי אנשים מתפללים להקב"ה בכוונה ומעומק הלב, ראיתי אנשי מעלה שמחים וששים בדביקות הבוב"ה,

ואילו מי שראשו ורובו נמצאים אצל סיר הבשר, כשחוזר ממירון הוא אומר, ראיתי אנשים "נוסעים למירון לחטוף קצת שפע, קצת פרנסה, קצת שלום בית, קצת רפואה שלמה, קצת רוגלאך, קצת שתיה, וחוזרים לשגרה".

אכן כל אחד רואה עם המשקפיים שלו, כל אחד רואה לפי המושגים שלו.

אז אתה אומר שאותו אדמו"ר ראשו ורובו נמצאים אצל סיר הבשר? אם כך למה אנשים מקשיבים לו בחרדת קודש?
אני מעדיף לדון אותו לכף זכות.


אני מתכוון לומר שמי ששמע מאותו אדמו"ר רק זאת הוא הוא הנמצא עמוק עמוק בסיר הבשר, אני גם שמעתי את אותו אדמו"ר - למרות שאיני נמנה על חסידיו - ושמעתי הרבה דברים אחרים.

הוא אשר דיברנו - כל אחד רואה ושומע עם המשקפיים שלו, היכן שהוא נמצא.

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ב' מאי 27, 2019 10:04 am

אז אני כל מה שראיתי ממירון השנה, זה הסרטה של דרשתו אותו אדמו"ר. עכשיו זה בסדר מבחינתך?

מה ידידות
הודעות: 121
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מה ידידות » ב' מאי 27, 2019 10:07 am

אני ממש המום ממך, כל מה שראית ממירון השנה זה רק חלק מהדלקה של אדמו"ר, ואין לך טיפת שכל להבין שאי אפשר להסיק מסקנות ולקבוע עמדות על סמך זה ???
היכן קצת צניעות??? קצת בושה???
אני פשוט המום ,,,

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ב' מאי 27, 2019 10:22 am

מה ידידות כתב:אני ממש המום ממך, כל מה שראית ממירון השנה זה רק חלק מהדלקה של אדמו"ר, ואין לך טיפת שכל להבין שאי אפשר להסיק מסקנות ולקבוע עמדות על סמך זה ???
היכן קצת צניעות??? קצת בושה???
אני פשוט המום ,,,

ראיתי את כל מה שהוא דיבר שם.

דרומי
הודעות: 5054
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 27, 2019 10:24 am

הכי נקרא שמו 'רואה' - מה שהוא רואה קיים ומה שלא לא קיים... וכהסיפור הידוע אודות החינוך הקומוניסטי.

הרואה
הודעות: 1218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » ב' מאי 27, 2019 10:31 am

דרומי כתב:הכי נקרא שמו 'רואה' - מה שהוא רואה קיים ומה שלא לא קיים... וכהסיפור הידוע אודות החינוך הקומוניסטי.

כך זה נראה כשאין לך מה לענות, גולשים לירידה אישית על אנשים.

מקדש מלך
הודעות: 2282
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מאי 27, 2019 10:35 am

הרואה כתב:
מקדש מלך כתב:
יושב ירושלים כתב:מאמר נאה בענין:
לכידה (2).JPG
לכידה (3).JPG
לכידה 2.JPG

התורה והמצוות הם אכן קשר ישיר, ו'סגולות' הם רק צ'קים. אבל אותו דרשן לא מתייחס לעובדה שיש עניין של אהבה ויראה ו'לחיות' את התורה והמצוות. ומשום מה יש החשים את דווקא אצל רבי שמעון. קשר רוחני נשמתי הוא מיסודות התורה, 'ואהבת את ה' אלוקיך'. ולא שזו הדרך ואין בלתה, יתכן גם שהיא דרך מחודשת שיש לדון בה, אבל צריך להבין קודם כל את ההגיון של מי שעושה כך, ואח"כ להתווכח.
וראה עוד מה שהארכתי בחופזי כאן viewtopic.php?f=28&t=45816&p=547692#p547692

ואת התסיסה בקרב מי שמתיימר לקיים קשר עם הקב"ה רק דרך קיום ההלכה, אנו רואים כאן גם בקרב מי שלא התחנך על ברכי החסידות עם כל מיני שיטות ומגידים חדשים וד"ל. כנראה שאי אפשר לכבות את הנשמה.

אותו דרשן, רוב דבריו על עבודה שבלב.

אם רוב דבריו על עבודה שבלב, אז פלא עליו שאינו מנסה להבין דבר כה פשוט.
ובפרט פלא עליו, שהיה עליו לדעת שרוב הציבור - נעבעך - מטרדי הפרנסה וקטנות המוחין, לא מצליח לעבוד את ה' בלב מתוך התבוננות ביסודי המחשבה, ומה רוצה לגזור עליהם? אפס והיעדר?! רק 'קיום מצוות' יבש ותו לא?!
אולי בית מדרשו מלא בבני עלייה, שבאמת חשים קשר ישיר עם הקב"ה על ידי התבוננות מעמיקה. אשרי להם. לא נראה לי שזה המצב בקרב מליון החרדים בארץ, כ"י.

ישא ברכה
הודעות: 1372
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' מאי 27, 2019 12:17 pm

אני ממש מתפלא על הקושי לקבל ביקורת סבירה. אין כאן מלחמת בני אור בבני חושך, אלא בסך הכל ביקורת על הגזמה, שניתן לשער שגדולי החסידות לא חולקים עליה.

אולי קודם לכן, אביא שני דוגמאות אחרות בשביל להקל על בליעת הגלולה..

1. בציבור הליטאי התפתחה בשנים האחרונות, תעשיית הישועות והסגולות, ויש על כך ביקורת רחבה. פשוט ההרגשה היא שעברנו את הגבול, נכון צדקה היא מצוה חשובה מאד ושכרה רב מאד, ויתכן שה' יעשה ניסים וישועות שלא כדרך הטבע לנותני הצדקה. אבל הפירסום הרב עם ההבטחות הרבות, יכול להביא עיוותים ואכזבות. אדם שנמצא במצוקה, והמחשבה הראשונה שלו איפה יש לי את הדיל הטוב לברכות הצדיקים, אז הוא לא עשה את מה שה' רוצה.

2. אומן אצל חלק מחסידי ברסלב. קראתי פעם תשובה של רב ברסלבאי לשאלה של אחד, על כך שקשה לו לכוון בתפילה באומן, איך ראוי לנהוג. תשובתו היתה שאעפ"כ רבינו קודם. זה עיוות היחס, רבינו לא יכול לשנות את סדר העדיפויות התורני, כוונה בתפילה זה לפני להיות על רבינו באומן.

כך לגבי ל"ג בעומר. בוודאי יש ענין להתפלל על קבר צדיק, ורשב"י הוא מגדולי התנאים, וגילה את תורת הסוד, ומהאישים הדגולים בעם ישראל לדורתיו. נכון, שהמנהג לעלות על קבר הרשב"י הוא קדום, אם כי לא אצל כל החוגים והעדות. ואמת, האריז"ל עלה (כמדומני ממצרים) ועשה שם הילולא גדולה, והיה שם שלושה ימים. אבל יש כמה הסתגויות.

1. ישנם מושגים בסיסיים שכל יהודי שייך בהם, וישנם מושגים שמשתייכים לרובד העמוק של עבודת ה'. כשרואים יהודי שמתפלל בדביקות בכותל המערבי, כולנו מבינים זאת, ברור שיש במקום תחושה של בית ה', והדבר מביא את העומד במקום לחוש את מציאות ה'. אבל אם נראה יהודי שמשום מה נתפס על דמותו של יהושע בן נון, אנו נקבל את מעשיו בתימהון ובזיוף מסוים. אלא אם כן יש לו אכן קשר מיוחד. לפעמים מספיק שהוא למד ספר יהושע במשך תקופה והושפע מאד מדמותו, או כל כיוצב"ז. אבל בלי סיבה אמיתית, הדבר הוא מזויף.

אני לא חושב שקברו של רשב"י הוא מקום קדוש יותר מקבר רחל או קברו של כלב בן יפונה, אבל תורת הנסתר שגילה, הביאה את לומדיה והוגיה לשייכות מיוחדת לדמותו הנשגבה. וברור שכך היה אצל האריז"ל ואצל האוה"ח ועוד גדולי עולם. לא היה סתם התחברות לדמות של אחד מגדולי האומה אלא היה תוכן מסוים בענין. (לענ"ד, זה הוביל לנכתב להלן על תעשיית הישועות, כדי לצקת תוכן למקום לאנשים).

2. סביב רשב"י התפתח עולם של ישועות, מעין תעשיית הצדקה המוזכרת לעיל. סגולת חי-רוטל, וכו' וכו'. ויש את האיחול הנפוץ שקשה לי לכתוב אותו באידיש. נהיה מושג הולכים לרשב"י-פועלים ישועות, בדיוק כמו הצדקה. והדבר יכול להביא גם לבעיות באמונה, אבל לא זו הנקודה העיקרית, אלא הדבר הוא טשטוש המושג. בוודאי שיתכן שה' יעשה ישועות לעולים על קברו, אבל לא זו מהות העלייה, בדיוק כמו שלא זו מהות הצדקה.

אינני מזלזל בצרכי עם ישראל. זה חשוב מאד, וזה אחד הכלים לעורר את הקשר בין הבורא לנברא, אבל השאלה היא האם לא איבדנו את הגבול. פעם סיפר לי חבר שראה אדם שעל קבר רשב"י לא אומר תהלים או מתפלל מדיליה אלא יש לו דף והוא הקריא שמות אחד אחרי השני. אינני דן לגופו של מעשה אולם הרושם החיצוני הוא הנה יש כאן כספומט של ישועות וצריך להכניס שמות כמה שיותר.

3. אזכרה ימים שהייתי במירון וראיתי את כל המעמד. ראיתי את הדביקות בשירה לכבוד התנא האלוקי וכו', ובשפיכת השמן. מילא כששרים 'אחד יחיד ומיוחד' אני מבין את הדביקות, אבל באמת הציבור כל כך קשור לרשב"י? כשאתה לומד מימרא שלו בגמרא, יש גם את ההתרגשות הזו? (אצל האנשים הגדולים אני מאמין שכן). זה מזכיר אנשים שבשמחת תורה רוקדים בלי התאם לאהבת התורה שלהם כל השנה. (בוודאי כמעט בכל דבר יש חלק של חיבור אמיתי ויש חלק חיצוני יותר. אבל השאלה מה היחס בינהם). השמחה בעבודת ה' ובאופן כללי, היא מהמצוות הקשות לביצוע מושלם וכנה, והזיוף מצוי בהם, כשם שמצוות עונג שבת בקל ניתן לחצות את הגבול בין רצון ה' לאכילת תאווה.

4. כל אלו מביאים למחשבה, שיתכן ונוצרה איזו הילה של קדושה בלא קרבת ה' אמיתית. וחלילה לא באתי לזלזל ביהודים יקרים שזוכים שם לפרי האמונה ונועם הדביקות, אשריהם בעולם הזה וטוב להם לעולם הבא, אלא בחלק ממאות אלפי העולים.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ב' מאי 27, 2019 12:33 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 2282
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מאי 27, 2019 12:29 pm

הרב ישא ברכה, דבריך הם בגדר 'ביקורת סבירה' ומתקבלת.

האם כל ההודעות בכל האשכול הזה נחשבות בעיניך כביקורת סבירה? יש לך משקפיים וורדות מאוד אם כן...

ישא ברכה
הודעות: 1372
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' מאי 27, 2019 12:32 pm

זה מה שמופיע בדברי ר' אריה שפירא, בהרחבה מעט.

מקדש מלך
הודעות: 2282
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מאי 27, 2019 12:50 pm

נראה לי שתגובתי הראשונה היתה גם היא בגדר 'ביקורת סבירה' על היבט שנעלם ממשאו אודות העניין.

התגובה השניה נוסחה בלשון חריפה מידי אולי, אבל לא ממש יצאה מכלל ביקורת סבירה, וגם שים לב להקשר...

ישא ברכה
הודעות: 1372
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' מאי 27, 2019 1:07 pm

לא אכנס לזוטות, ותכף נקרא לגננת, ונכריע מי התחיל.

אחתום בזה, שההסתגויות שכתבתי הם העומדים בבסיס הגישה הליטאית של"ג בעומר אינו חג להמונים אלא לשייכים לענין. (גם בציבור הספרדי, הענין ממירון שייך יותר למקובלים. מרן הגר"ע לא היה שייך לזה). את דברים אלו כתבו כותבים נכבדים לעיל בקצרה, כמו הרב קו ירוק ועוד.
מה שכתבתי אינו קשור לסוגית היחס לצדיקים שכעת נידון באשכול בפני עצמו.

פרנקל תאומים
הודעות: 2498
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 27, 2019 2:39 pm

הרואה כתב:
דרומי כתב:הכי נקרא שמו 'רואה' - מה שהוא רואה קיים ומה שלא לא קיים... וכהסיפור הידוע אודות החינוך הקומוניסטי.

כך זה נראה כשאין לך מה לענות, גולשים לירידה אישית על אנשים.

אל תתרגש. אתה כותב דברים שצריכים להיכתב, ואם ישנם שאינם מסוגלים לעמוד בפני ביקורת מוצדקת, או לפחות להודות ביושר כי יש בה מן הצדק, החיסרון מונח לפתחם בלבד, והצמצום הוא שלהם בלבד.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: .השוחט, אוהב ציון, איש בער, שמואל שלומוביץ ו־ 17 אורחים