מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

האם צריך להודיע שאינו סולח?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עזריאל ברגר
הודעות: 5304
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 28, 2019 10:39 pm

קרית מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:ידועים סיפורים מופלאים מגדולי ישראל שהורו לבקש מחילה מפורשת בכל עזיבת שידוך, למרות שגם שם לפעמים יש תירוצים וכו', אבל ידוע שכל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה, ויהודי שמקפיד על יהודי שני - זה "משחק באש", והרבה פעמים - לשני הצדדים (מי שחבירו נענש בגללו - עלול גם הוא להיענש), כמובא כל זה בספרים הקדושים (אצלי גם ש"ס בבלי הוא מהספרים הקדושים, ולא רק ספרי קבלה...).


יש מקורות לכך?

צרור מקורות:
סיפורי עזיבת שידוכים - יש הרבה, מגדולי הדורות האחרונים.
שערי אונאה וכו' - ב"מ נט (למרות שר"ג עשה מה שעשה כהלכה! וכנראה בהסכמת חבריו לסנהדרין!).
משחק באש - בהרבה דרשות על חנה ופנינה, שאמנם פנינה לשם שמים נתכוונה, אבל מחמת שציערה את חנה - מתו 8 מבניה!
כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו למחיצתו של הקב"ה - שבת קמט, ב.

קרית מלך
הודעות: 326
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' מאי 28, 2019 11:42 pm

יישר כוחו.

נוטר הכרמים
הודעות: 5500
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 29, 2019 12:30 am

אולי זה המקום לספר. פעם הצעתי שידוך לאיזה קרוב משפחה. בחור מפוניבז' העונה לשם מסוים, מיוחד ומוצלח. הלה הלך לפי התיאורים, בירר, ובטעות 'התלבש' על הבן דוד. השידוך קרם עור וגידים ללא ידיעתי, והנה נשברה צלחת.

לא היה שדכן מציע בלעדי שנתגלגלה זכות על ידי. אותו קרוב משפחה שלח לי כי לפי הבנתו אינני שדכן כי הצעתי .... אחר, וזה שהגיעו בזכותי לא הופך אותי למתווך. קיבלתי, אך התרוצצו בקרבי רגשות מירמור. ניחא, לא רוצים, אל תשלמו. עולה לכם כסף. להודיע, להודות, לתת מינימום של תשומת לב על הסיפור המעניין. באתי לגנוב ממכם כסף? לא דרשתי כלום. מה עוד שבדיוק ראיתי איזה תשובה מהגאון הרב זילברשטיין מרמת אלחנן שזה בכלל לא פשוט.

זהו. נקפו ימים וחדשים ושנים... לילה חורפי וסוער, דפיקה בדלת. אותו... החתן מבויש כולו עם מכתב מהשווער, ובו צרורים כמה שטרות. הרגשתי מבוכה גדולה ומלמלתי 'לא צריך' וכו'. למעשה, אחרי פחות משנה נולד בן.

עושה חיל
הודעות: 269
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי עושה חיל » ד' מאי 29, 2019 12:43 am

עזריאל ברגר כתב:משחק באש - בהרבה דרשות על חנה ופנינה, שאמנם פנינה לשם שמים נתכוונה, אבל מחמת שציערה את חנה - מתו 8 מבניה!


נראה לי שמוכר בעולם משיחותיו של ר' חיים שמואלביץ זצ"ל.

קרית מלך
הודעות: 326
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' מאי 29, 2019 1:24 am

נוטר הכרמים כתב:אולי זה המקום לספר. פעם הצעתי שידוך לאיזה קרוב משפחה. בחור מפוניבז' העונה לשם מסוים, מיוחד ומוצלח. הלה הלך לפי התיאורים, בירר, ובטעות 'התלבש' על הבן דוד. השידוך קרם עור וגידים ללא ידיעתי, והנה נשברה צלחת.

לא היה שדכן מציע בלעדי שנתגלגלה זכות על ידי. אותו קרוב משפחה שלח לי כי לפי הבנתו אינני שדכן כי הצעתי .... אחר, וזה שהגיעו בזכותי לא הופך אותי למתווך. קיבלתי, אך התרוצצו בקרבי רגשות מירמור. ניחא, לא רוצים, אל תשלמו. עולה לכם כסף. להודיע, להודות, לתת מינימום של תשומת לב על הסיפור המעניין. באתי לגנוב ממכם כסף? לא דרשתי כלום. מה עוד שבדיוק ראיתי איזה תשובה מהגאון הרב זילברשטיין מרמת אלחנן שזה בכלל לא פשוט.

זהו. נקפו ימים וחדשים ושנים... לילה חורפי וסוער, דפיקה בדלת. אותו... החתן מבויש כולו עם מכתב מהשווער, ובו צרורים כמה שטרות. הרגשתי מבוכה גדולה ומלמלתי 'לא צריך' וכו'. למעשה, אחרי פחות משנה נולד בן.


שמעתי משכבר ימים על מרן הגרא"מ שך זצ"ל שהזהיר מאד מאד לשלם דמי שדכנות, ופעמים רבות תלה קשיים בשנים שלאחר מכן באי תשלום לשדכן, אולם חשוב ללבן את הענין, אם מצד ההלכה אין לו דין שדכן מדוע אכן יש מקום לקפידתו לחול, וכי כל מי שמפסיד בדין תורה על הצד המנצח לחשוש מ"קפידא".

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי אבק פורח » ד' מאי 29, 2019 7:30 am

נוטר הכרמים כתב:לא היה שדכן מציע בלעדי שנתגלגלה זכות על ידי. אותו קרוב משפחה שלח לי כי לפי הבנתו אינני שדכן כי הצעתי .... אחר, וזה שהגיעו בזכותי לא הופך אותי למתווך. ... מה עוד שבדיוק ראיתי איזה תשובה מהגאון הרב זילברשטיין מרמת אלחנן שזה בכלל לא פשוט.
מפתיע אותי שזה לא פשוט.
אתה זוכר היכן התשובה הזו?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17385
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 29, 2019 8:01 am

אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

נוטר הכרמים
הודעות: 5500
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 29, 2019 8:48 am

אוצר החכמה כתב:אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

דברים המסורים ללב. הדגשתי, ולא בכדי, שמדובר ב'משפחה' (מחותנים). הנושא לא כספי, אלא מינימום של יחס מכבד. כנראה כתוצאה מהפחד שהדבר יעלה כסף.
המירמור הזה לא בא לידי ביטוי בכלום.

כמדומני, שבתשובת הרב זילברשטיין הוא מראה פנים לכך שחייבים לשלם במצב זה, תשלום למציע הוא לא על העבודה, אלא על כך שהוא נותן רעיון שבזכותו מגיעים.

מה ידידות
הודעות: 121
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי מה ידידות » ד' מאי 29, 2019 10:37 am

אם נכנסנו לעניני שידוכים, אני נזכר בעובדא דהוה בדידי לפני שנים רבות:

אברך צעיר לימים הייתי והוצאתי לפועל שידוך לבחור יתום מאב, במהלך ניהול השידוך התוודע לי שהאלמנה צברה סכום יפה מאד שמור ומונח לנשואי שני הילדים שנשארו בבית,
בגמר השידוך שלחה לי אלמנה מחצית מדמי השדכנות מהסכום שהיה מקובל באותם ימים, והתקשרה אליי ואמרה שהיא אלמנה והיא רוצה שאקבל בזאת ברצון ובהבנה.

לי היה קשה מאד לקבל זאת, בידעי שב"ה היא מסודרת מאד טוב בפן הכלכלי, אז אמרתי לה שאיני תובע אותה בבי"ד אבל בהחלט איני מקבל זאת בהבנה וברצון, היא כעסה מאד והרימה עלי את קולה בדברים וכו', לאחר כמה ימים החלטתי שהיות שאיני הולך לתבוע אותה בבי"ד אז מדוע שלא אתן לה גם את ההרגשה הטובה, אמרתי ועשיתי הרמתי טלפון אליה ואמרתי לה שלאחר שיקול הדברים אני מודיע לה שאני מקבל את הסכום בהבנה וברצון בלי שום תערומת, למרות שבליבי פנימה לא הייתי שלם עם זה.

ויהי כעבור כמה שנים בא אליי חתן דנן שהיה כבר נשוי כמה שנים, ואמר לי שעדיין לא נפקד בזש"ק והוא היה עד בשעתו לחילופי הדברים, ולכן הוא רוצה כעת לתקן את המעוות ולשלם את מותר הסכום.

אני אמרתי לו שכבר סלחתי ומחלתי בשעתו ואין שום ענין שישלם כעת, אך הוא התעקש, והחלטנו יחד ללכת ולשאול דבר ה' אצל מורה הוראה מובהק כדת מה לעשות, פנינו למו"צ חשוב שכבר אינו בין החיים עמנו היום, ולאחר ששמע את השתלשלות הענינים פנה אליי ושאלני, האם באמת סלחת בלב שלם בשעתו או לא, אמרתי לו את האמת שבליבי פנימה לא סלחתי בלב שלם אך היה קשה לי לשאת את הרגשתה הקשה של האלמנה אז אמרתי מה שאמרתי.

הורה לי אותו מו"צ ליטול את הכסף, ועוד הורה לי שעלי לבקש את סליחת בני הזוג כי בעבור רצוני להשקיט מצפוני אמרתי שאני סולח מן השפה ולחוץ וגרמתי להם צער וסבל כמה שנים, כמובן שכך עשיתי, ועשרה חדשים בדיוק מאז נולד להם ילדם הראשון בשעטו"מ.

ומזה למדתי שאם איני מסוגל לסלוח באמת בלב שלם, אסור לומר סלחתי מן השפה ולחוץ כי זה רק גורם רע.

מה ידידות
הודעות: 121
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי מה ידידות » ד' מאי 29, 2019 10:44 am

עזריאל ברגר כתב:
קרית מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:ידועים סיפורים מופלאים מגדולי ישראל שהורו לבקש מחילה מפורשת בכל עזיבת שידוך, למרות שגם שם לפעמים יש תירוצים וכו', אבל ידוע שכל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה, ויהודי שמקפיד על יהודי שני - זה "משחק באש", והרבה פעמים - לשני הצדדים (מי שחבירו נענש בגללו - עלול גם הוא להיענש), כמובא כל זה בספרים הקדושים (אצלי גם ש"ס בבלי הוא מהספרים הקדושים, ולא רק ספרי קבלה...).


יש מקורות לכך?

צרור מקורות:
סיפורי עזיבת שידוכים - יש הרבה, מגדולי הדורות האחרונים.
שערי אונאה וכו' - ב"מ נט (למרות שר"ג עשה מה שעשה כהלכה! וכנראה בהסכמת חבריו לסנהדרין!).
משחק באש - בהרבה דרשות על חנה ופנינה, שאמנם פנינה לשם שמים נתכוונה, אבל מחמת שציערה את חנה - מתו 8 מבניה!
כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו למחיצתו של הקב"ה - שבת קמט, ב.



שפת אמת מסכת יומא דף פז עמוד ב

בגמ' איקפד ר"ח אזיל רב לגבי' כו' הא דהקפיד ר"ח אף על גב שלא הי' מחויב לחזור בשבילו, אך לפי שהחזיר לאחרים החזיר ועבורו לא החזיר הוי בזיון, א"נ אף שלא הי' כדין מה שהקפיד אזיל רב לפייסו, דהא משמע דביוה"כ איכא קפידא שיתפייס א' עם חבירו ואין נפקותא אם הצדק עמו במה שמקפיד עליו או לא מ"מ צריכין להתפייס:

עזריאל ברגר
הודעות: 5304
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 29, 2019 11:00 am

לא בדיוק אבל בערך:
כתבתי בעבר על קמצא ובר קמצא (ע"פ viewtopic.php?t=10740 ), שמסתבר שבעל הסעודה עשה כדין שגירש את בר-קמצא מסעודתו, מצד שהוא היה אדם רשע (כדחזינן מה עשה אח"כ, ואם הוא היה איש כשר - לא היה מגיע להטיל מום בקדשים בזדון ולהעליל עלילות שוא על כלל האומה אצל המלך!), ונקיי הדעת שבירושלים לא היו יושבים לסעודה עם רשעים.
אבל למרות שעשה כדין - אחז"ל (גיטין נז א):
תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב"ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלו
.

וזה עוד אחד מהמקורות שמזהירים אותנו בכל לשון של אזהרה: אל תגרמו ליהודים בושה!

עזריאל ברגר
הודעות: 5304
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 29, 2019 11:02 am

עושה חיל כתב:
עזריאל ברגר כתב:משחק באש - בהרבה דרשות על חנה ופנינה, שאמנם פנינה לשם שמים נתכוונה, אבל מחמת שציערה את חנה - מתו 8 מבניה!


נראה לי שמוכר בעולם משיחותיו של ר' חיים שמואלביץ זצ"ל.

מסתמא שמעתי זאת בשמו-או-שלא-בשמו, מכלי שני ושלישי וכיו"ב...

קרית מלך
הודעות: 326
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' מאי 29, 2019 11:50 am

עזריאל ברגר כתב:לא בדיוק אבל בערך:
כתבתי בעבר על קמצא ובר קמצא (ע"פ https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=10740 ), שמסתבר שבעל הסעודה עשה כדין שגירש את בר-קמצא מסעודתו, מצד שהוא היה אדם רשע (כדחזינן מה עשה אח"כ, ואם הוא היה איש כשר - לא היה מגיע להטיל מום בקדשים בזדון ולהעליל עלילות שוא על כלל האומה אצל המלך!), ונקיי הדעת שבירושלים לא היו יושבים לסעודה עם רשעים.
אבל למרות שעשה כדין - אחז"ל (גיטין נז א):
תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב"ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלו
.

וזה עוד אחד מהמקורות שמזהירים אותנו בכל לשון של אזהרה: אל תגרמו ליהודים בושה!


הדברים ברורים, עם זאת חשוב גם לא לטשטש גבולות, עדיין, בר קמצא הוא זה שגרם לחורבן ירושלים, וגם קמצא.

עזריאל ברגר
הודעות: 5304
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 29, 2019 12:05 pm

קרית מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:לא בדיוק אבל בערך:
כתבתי בעבר על קמצא ובר קמצא (ע"פ viewtopic.php?t=10740 ), שמסתבר שבעל הסעודה עשה כדין שגירש את בר-קמצא מסעודתו, מצד שהוא היה אדם רשע (כדחזינן מה עשה אח"כ, ואם הוא היה איש כשר - לא היה מגיע להטיל מום בקדשים בזדון ולהעליל עלילות שוא על כלל האומה אצל המלך!), ונקיי הדעת שבירושלים לא היו יושבים לסעודה עם רשעים.
אבל למרות שעשה כדין - אחז"ל (גיטין נז א):
תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב"ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלו
.

וזה עוד אחד מהמקורות שמזהירים אותנו בכל לשון של אזהרה: אל תגרמו ליהודים בושה!


הדברים ברורים, עם זאת חשוב גם לא לטשטש גבולות, עדיין, בר קמצא הוא זה שגרם לחורבן ירושלים, וגם קמצא.

לא בדיוק הבנתי את דבריך.
בפרט לגבי קמצא - ראה את הדיון בלינק ההוא.

קרית מלך
הודעות: 326
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' מאי 29, 2019 12:18 pm

עזריאל ברגר כתב:
קרית מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:לא בדיוק אבל בערך:
כתבתי בעבר על קמצא ובר קמצא (ע"פ https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=10740 ), שמסתבר שבעל הסעודה עשה כדין שגירש את בר-קמצא מסעודתו, מצד שהוא היה אדם רשע (כדחזינן מה עשה אח"כ, ואם הוא היה איש כשר - לא היה מגיע להטיל מום בקדשים בזדון ולהעליל עלילות שוא על כלל האומה אצל המלך!), ונקיי הדעת שבירושלים לא היו יושבים לסעודה עם רשעים.
אבל למרות שעשה כדין - אחז"ל (גיטין נז א):
תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב"ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלו
.

וזה עוד אחד מהמקורות שמזהירים אותנו בכל לשון של אזהרה: אל תגרמו ליהודים בושה!


הדברים ברורים, עם זאת חשוב גם לא לטשטש גבולות, עדיין, בר קמצא הוא זה שגרם לחורבן ירושלים, וגם קמצא.

לא בדיוק הבנתי את דבריך.
בפרט לגבי קמצא - ראה את הדיון בלינק ההוא.


לא ראיתי בלינק דשם.
אסביר את דבריי, לפעמים יש נטיה להעצים את משמעותו של חטא בכדי ללמוד מכך מוסר השכל, וזה טוב, ואכן הדברים שמע"כ הביא מעוררים מאד להזהר בכבודן של ישראל, אבל בד בבד אסור לשנות את המאזן הכללי, ברור שחטאו של זה שהלך והלשין וכו' וגרם לחורבן בית המקדש גדול יותר מחטאו של זה שהשליכו מבית חתנות בנו.

עזריאל ברגר
הודעות: 5304
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 29, 2019 12:32 pm

יישר כח.
קמצא לא עשה כלום בסיפור שבגמרא, ובפשטות הוא לא אשם יותר מהתרנגול והתרנגולת שעליהם נחרב הר המלך. אבל האריכו בלינק ההוא.

קרית מלך
הודעות: 326
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' מאי 29, 2019 12:36 pm

עזריאל ברגר כתב:יישר כח.
קמצא לא עשה כלום בסיפור שבגמרא, ובפשטות הוא לא אשם יותר מהתרנגול והתרנגולת שעליהם נחרב הר המלך. אבל האריכו בלינק ההוא.

כוונתי כמובן בעל הסעודה, וכתבתי בשיטפא דלישנא.

איש גלילי
הודעות: 2404
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מאי 29, 2019 7:35 pm

אוצר החכמה כתב:אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

אותי מפתיע (וכבר לא פעם ראשונה), שאנשים יכולים לומר למישהו אחר למה הוא אמור להיות ממורמר או לא. כשיעלה לך מרמור, תענה לעצמך את התשובות הנכונות. כשמישהו מספר לך שמשהו כאב לו, תבכה אתו.

עזריאל ברגר
הודעות: 5304
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 29, 2019 8:22 pm

איש גלילי כתב:
אוצר החכמה כתב:אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

אותי מפתיע (וכבר לא פעם ראשונה), שאנשים יכולים לומר למישהו אחר למה הוא אמור להיות ממורמר או לא. כשיעלה לך מרמור, תענה לעצמך את התשובות הנכונות. כשמישהו מספר לך שמשהו כאב לו, תבכה אתו.

התורה דורשת מיהודי להיות שמח בדרך כלל, ובפרט בחגים, ולהיות עצוב בימי האבל וכו'.
ויש דברים שאסור אפילו להתאוות אליהם.

או בקיצור, במילים שרגילות בחב"ד: צריך שיהיה המוח שליט על הלב.

ועדיין, כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה לומר דבר שאינו נשמע.

איש גלילי
הודעות: 2404
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מאי 29, 2019 9:31 pm

עזריאל ברגר כתב:
איש גלילי כתב:
אוצר החכמה כתב:אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

אותי מפתיע (וכבר לא פעם ראשונה), שאנשים יכולים לומר למישהו אחר למה הוא אמור להיות ממורמר או לא. כשיעלה לך מרמור, תענה לעצמך את התשובות הנכונות. כשמישהו מספר לך שמשהו כאב לו, תבכה אתו.

התורה דורשת מיהודי להיות שמח בדרך כלל, ובפרט בחגים, ולהיות עצוב בימי האבל וכו'.
ויש דברים שאסור אפילו להתאוות אליהם.

או בקיצור, במילים שרגילות בחב"ד: צריך שיהיה המוח שליט על הלב.

ועדיין, כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה לומר דבר שאינו נשמע.

זה נכון, אבל לא קשור.
יש ווארט יפה ששמעתי כמה פעמים. הגמ' בברכות דורשת: "צרה ויגון אמצא ובשם ה' אקרא", "כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא", מכאן שחייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה. אך נשאלת השאלה, למה ב"כוס ישועות" זה בפסוק אחד, ואילו ב"צרה ויגון" זה סוף פסוק ורק הפסוק הבא מתחיל "ובשם ה' אקרא"? אלא שכאשר מגיע אדם ומספר לי שהוא נושא כוס ישועות, עלי מיד לקרוא בשם ה' ולהללו על חסדיו. אך כשהוא מגיע ומספר לי שהוא מצא צרה ויגון, אין לי להתחיל לדרוש לו על הקריאה בשם ה', רק לשבת ולהקשיב לו. אחר כך, אפשר להתחיל לדבר על "ובשם ה' אקרא".


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אוהב ציון, בברכה המשולשת, חוות דעת, יושב ירושלים, משולש ו־ 15 אורחים