עמוד 2 מתוך 2

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 10:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
קרית מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:ידועים סיפורים מופלאים מגדולי ישראל שהורו לבקש מחילה מפורשת בכל עזיבת שידוך, למרות שגם שם לפעמים יש תירוצים וכו', אבל ידוע שכל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה, ויהודי שמקפיד על יהודי שני - זה "משחק באש", והרבה פעמים - לשני הצדדים (מי שחבירו נענש בגללו - עלול גם הוא להיענש), כמובא כל זה בספרים הקדושים (אצלי גם ש"ס בבלי הוא מהספרים הקדושים, ולא רק ספרי קבלה...).


יש מקורות לכך?

צרור מקורות:
סיפורי עזיבת שידוכים - יש הרבה, מגדולי הדורות האחרונים.
שערי אונאה וכו' - ב"מ נט (למרות שר"ג עשה מה שעשה כהלכה! וכנראה בהסכמת חבריו לסנהדרין!).
משחק באש - בהרבה דרשות על חנה ופנינה, שאמנם פנינה לשם שמים נתכוונה, אבל מחמת שציערה את חנה - מתו 8 מבניה!
כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו למחיצתו של הקב"ה - שבת קמט, ב.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ג' מאי 28, 2019 11:42 pm
על ידי קרית מלך
יישר כוחו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 12:30 am
על ידי נוטר הכרמים
אולי זה המקום לספר. פעם הצעתי שידוך לאיזה קרוב משפחה. בחור מפוניבז' העונה לשם מסוים, מיוחד ומוצלח. הלה הלך לפי התיאורים, בירר, ובטעות 'התלבש' על הבן דוד. השידוך קרם עור וגידים ללא ידיעתי, והנה נשברה צלחת.

לא היה שדכן מציע בלעדי שנתגלגלה זכות על ידי. אותו קרוב משפחה שלח לי כי לפי הבנתו אינני שדכן כי הצעתי .... אחר, וזה שהגיעו בזכותי לא הופך אותי למתווך. קיבלתי, אך התרוצצו בקרבי רגשות מירמור. ניחא, לא רוצים, אל תשלמו. עולה לכם כסף. להודיע, להודות, לתת מינימום של תשומת לב על הסיפור המעניין. באתי לגנוב ממכם כסף? לא דרשתי כלום. מה עוד שבדיוק ראיתי איזה תשובה מהגאון הרב זילברשטיין מרמת אלחנן שזה בכלל לא פשוט.

זהו. נקפו ימים וחדשים ושנים... לילה חורפי וסוער, דפיקה בדלת. אותו... החתן מבויש כולו עם מכתב מהשווער, ובו צרורים כמה שטרות. הרגשתי מבוכה גדולה ומלמלתי 'לא צריך' וכו'. למעשה, אחרי פחות משנה נולד בן.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 12:43 am
על ידי עושה חיל
עזריאל ברגר כתב:משחק באש - בהרבה דרשות על חנה ופנינה, שאמנם פנינה לשם שמים נתכוונה, אבל מחמת שציערה את חנה - מתו 8 מבניה!


נראה לי שמוכר בעולם משיחותיו של ר' חיים שמואלביץ זצ"ל.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 1:24 am
על ידי קרית מלך
נוטר הכרמים כתב:אולי זה המקום לספר. פעם הצעתי שידוך לאיזה קרוב משפחה. בחור מפוניבז' העונה לשם מסוים, מיוחד ומוצלח. הלה הלך לפי התיאורים, בירר, ובטעות 'התלבש' על הבן דוד. השידוך קרם עור וגידים ללא ידיעתי, והנה נשברה צלחת.

לא היה שדכן מציע בלעדי שנתגלגלה זכות על ידי. אותו קרוב משפחה שלח לי כי לפי הבנתו אינני שדכן כי הצעתי .... אחר, וזה שהגיעו בזכותי לא הופך אותי למתווך. קיבלתי, אך התרוצצו בקרבי רגשות מירמור. ניחא, לא רוצים, אל תשלמו. עולה לכם כסף. להודיע, להודות, לתת מינימום של תשומת לב על הסיפור המעניין. באתי לגנוב ממכם כסף? לא דרשתי כלום. מה עוד שבדיוק ראיתי איזה תשובה מהגאון הרב זילברשטיין מרמת אלחנן שזה בכלל לא פשוט.

זהו. נקפו ימים וחדשים ושנים... לילה חורפי וסוער, דפיקה בדלת. אותו... החתן מבויש כולו עם מכתב מהשווער, ובו צרורים כמה שטרות. הרגשתי מבוכה גדולה ומלמלתי 'לא צריך' וכו'. למעשה, אחרי פחות משנה נולד בן.


שמעתי משכבר ימים על מרן הגרא"מ שך זצ"ל שהזהיר מאד מאד לשלם דמי שדכנות, ופעמים רבות תלה קשיים בשנים שלאחר מכן באי תשלום לשדכן, אולם חשוב ללבן את הענין, אם מצד ההלכה אין לו דין שדכן מדוע אכן יש מקום לקפידתו לחול, וכי כל מי שמפסיד בדין תורה על הצד המנצח לחשוש מ"קפידא".

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 7:30 am
על ידי אבק פורח
נוטר הכרמים כתב:לא היה שדכן מציע בלעדי שנתגלגלה זכות על ידי. אותו קרוב משפחה שלח לי כי לפי הבנתו אינני שדכן כי הצעתי .... אחר, וזה שהגיעו בזכותי לא הופך אותי למתווך. ... מה עוד שבדיוק ראיתי איזה תשובה מהגאון הרב זילברשטיין מרמת אלחנן שזה בכלל לא פשוט.
מפתיע אותי שזה לא פשוט.
אתה זוכר היכן התשובה הזו?

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 8:01 am
על ידי אוצר החכמה
אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 8:48 am
על ידי נוטר הכרמים
אוצר החכמה כתב:אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

דברים המסורים ללב. הדגשתי, ולא בכדי, שמדובר ב'משפחה' (מחותנים). הנושא לא כספי, אלא מינימום של יחס מכבד. כנראה כתוצאה מהפחד שהדבר יעלה כסף.
המירמור הזה לא בא לידי ביטוי בכלום.

כמדומני, שבתשובת הרב זילברשטיין הוא מראה פנים לכך שחייבים לשלם במצב זה, תשלום למציע הוא לא על העבודה, אלא על כך שהוא נותן רעיון שבזכותו מגיעים.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 10:37 am
על ידי מה ידידות
אם נכנסנו לעניני שידוכים, אני נזכר בעובדא דהוה בדידי לפני שנים רבות:

אברך צעיר לימים הייתי והוצאתי לפועל שידוך לבחור יתום מאב, במהלך ניהול השידוך התוודע לי שהאלמנה צברה סכום יפה מאד שמור ומונח לנשואי שני הילדים שנשארו בבית,
בגמר השידוך שלחה לי אלמנה מחצית מדמי השדכנות מהסכום שהיה מקובל באותם ימים, והתקשרה אליי ואמרה שהיא אלמנה והיא רוצה שאקבל בזאת ברצון ובהבנה.

לי היה קשה מאד לקבל זאת, בידעי שב"ה היא מסודרת מאד טוב בפן הכלכלי, אז אמרתי לה שאיני תובע אותה בבי"ד אבל בהחלט איני מקבל זאת בהבנה וברצון, היא כעסה מאד והרימה עלי את קולה בדברים וכו', לאחר כמה ימים החלטתי שהיות שאיני הולך לתבוע אותה בבי"ד אז מדוע שלא אתן לה גם את ההרגשה הטובה, אמרתי ועשיתי הרמתי טלפון אליה ואמרתי לה שלאחר שיקול הדברים אני מודיע לה שאני מקבל את הסכום בהבנה וברצון בלי שום תערומת, למרות שבליבי פנימה לא הייתי שלם עם זה.

ויהי כעבור כמה שנים בא אליי חתן דנן שהיה כבר נשוי כמה שנים, ואמר לי שעדיין לא נפקד בזש"ק והוא היה עד בשעתו לחילופי הדברים, ולכן הוא רוצה כעת לתקן את המעוות ולשלם את מותר הסכום.

אני אמרתי לו שכבר סלחתי ומחלתי בשעתו ואין שום ענין שישלם כעת, אך הוא התעקש, והחלטנו יחד ללכת ולשאול דבר ה' אצל מורה הוראה מובהק כדת מה לעשות, פנינו למו"צ חשוב שכבר אינו בין החיים עמנו היום, ולאחר ששמע את השתלשלות הענינים פנה אליי ושאלני, האם באמת סלחת בלב שלם בשעתו או לא, אמרתי לו את האמת שבליבי פנימה לא סלחתי בלב שלם אך היה קשה לי לשאת את הרגשתה הקשה של האלמנה אז אמרתי מה שאמרתי.

הורה לי אותו מו"צ ליטול את הכסף, ועוד הורה לי שעלי לבקש את סליחת בני הזוג כי בעבור רצוני להשקיט מצפוני אמרתי שאני סולח מן השפה ולחוץ וגרמתי להם צער וסבל כמה שנים, כמובן שכך עשיתי, ועשרה חדשים בדיוק מאז נולד להם ילדם הראשון בשעטו"מ.

ומזה למדתי שאם איני מסוגל לסלוח באמת בלב שלם, אסור לומר סלחתי מן השפה ולחוץ כי זה רק גורם רע.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 10:44 am
על ידי מה ידידות
עזריאל ברגר כתב:
קרית מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:ידועים סיפורים מופלאים מגדולי ישראל שהורו לבקש מחילה מפורשת בכל עזיבת שידוך, למרות שגם שם לפעמים יש תירוצים וכו', אבל ידוע שכל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה, ויהודי שמקפיד על יהודי שני - זה "משחק באש", והרבה פעמים - לשני הצדדים (מי שחבירו נענש בגללו - עלול גם הוא להיענש), כמובא כל זה בספרים הקדושים (אצלי גם ש"ס בבלי הוא מהספרים הקדושים, ולא רק ספרי קבלה...).


יש מקורות לכך?

צרור מקורות:
סיפורי עזיבת שידוכים - יש הרבה, מגדולי הדורות האחרונים.
שערי אונאה וכו' - ב"מ נט (למרות שר"ג עשה מה שעשה כהלכה! וכנראה בהסכמת חבריו לסנהדרין!).
משחק באש - בהרבה דרשות על חנה ופנינה, שאמנם פנינה לשם שמים נתכוונה, אבל מחמת שציערה את חנה - מתו 8 מבניה!
כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו למחיצתו של הקב"ה - שבת קמט, ב.



שפת אמת מסכת יומא דף פז עמוד ב

בגמ' איקפד ר"ח אזיל רב לגבי' כו' הא דהקפיד ר"ח אף על גב שלא הי' מחויב לחזור בשבילו, אך לפי שהחזיר לאחרים החזיר ועבורו לא החזיר הוי בזיון, א"נ אף שלא הי' כדין מה שהקפיד אזיל רב לפייסו, דהא משמע דביוה"כ איכא קפידא שיתפייס א' עם חבירו ואין נפקותא אם הצדק עמו במה שמקפיד עליו או לא מ"מ צריכין להתפייס:

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:00 am
על ידי עזריאל ברגר
לא בדיוק אבל בערך:
כתבתי בעבר על קמצא ובר קמצא (ע"פ viewtopic.php?t=10740 ), שמסתבר שבעל הסעודה עשה כדין שגירש את בר-קמצא מסעודתו, מצד שהוא היה אדם רשע (כדחזינן מה עשה אח"כ, ואם הוא היה איש כשר - לא היה מגיע להטיל מום בקדשים בזדון ולהעליל עלילות שוא על כלל האומה אצל המלך!), ונקיי הדעת שבירושלים לא היו יושבים לסעודה עם רשעים.
אבל למרות שעשה כדין - אחז"ל (גיטין נז א):
תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב"ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלו
.

וזה עוד אחד מהמקורות שמזהירים אותנו בכל לשון של אזהרה: אל תגרמו ליהודים בושה!

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:02 am
על ידי עזריאל ברגר
עושה חיל כתב:
עזריאל ברגר כתב:משחק באש - בהרבה דרשות על חנה ופנינה, שאמנם פנינה לשם שמים נתכוונה, אבל מחמת שציערה את חנה - מתו 8 מבניה!


נראה לי שמוכר בעולם משיחותיו של ר' חיים שמואלביץ זצ"ל.

מסתמא שמעתי זאת בשמו-או-שלא-בשמו, מכלי שני ושלישי וכיו"ב...

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 11:50 am
על ידי קרית מלך
עזריאל ברגר כתב:לא בדיוק אבל בערך:
כתבתי בעבר על קמצא ובר קמצא (ע"פ https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=10740 ), שמסתבר שבעל הסעודה עשה כדין שגירש את בר-קמצא מסעודתו, מצד שהוא היה אדם רשע (כדחזינן מה עשה אח"כ, ואם הוא היה איש כשר - לא היה מגיע להטיל מום בקדשים בזדון ולהעליל עלילות שוא על כלל האומה אצל המלך!), ונקיי הדעת שבירושלים לא היו יושבים לסעודה עם רשעים.
אבל למרות שעשה כדין - אחז"ל (גיטין נז א):
תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב"ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלו
.

וזה עוד אחד מהמקורות שמזהירים אותנו בכל לשון של אזהרה: אל תגרמו ליהודים בושה!


הדברים ברורים, עם זאת חשוב גם לא לטשטש גבולות, עדיין, בר קמצא הוא זה שגרם לחורבן ירושלים, וגם קמצא.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 12:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
קרית מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:לא בדיוק אבל בערך:
כתבתי בעבר על קמצא ובר קמצא (ע"פ viewtopic.php?t=10740 ), שמסתבר שבעל הסעודה עשה כדין שגירש את בר-קמצא מסעודתו, מצד שהוא היה אדם רשע (כדחזינן מה עשה אח"כ, ואם הוא היה איש כשר - לא היה מגיע להטיל מום בקדשים בזדון ולהעליל עלילות שוא על כלל האומה אצל המלך!), ונקיי הדעת שבירושלים לא היו יושבים לסעודה עם רשעים.
אבל למרות שעשה כדין - אחז"ל (גיטין נז א):
תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב"ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלו
.

וזה עוד אחד מהמקורות שמזהירים אותנו בכל לשון של אזהרה: אל תגרמו ליהודים בושה!


הדברים ברורים, עם זאת חשוב גם לא לטשטש גבולות, עדיין, בר קמצא הוא זה שגרם לחורבן ירושלים, וגם קמצא.

לא בדיוק הבנתי את דבריך.
בפרט לגבי קמצא - ראה את הדיון בלינק ההוא.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 12:18 pm
על ידי קרית מלך
עזריאל ברגר כתב:
קרית מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:לא בדיוק אבל בערך:
כתבתי בעבר על קמצא ובר קמצא (ע"פ https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=10740 ), שמסתבר שבעל הסעודה עשה כדין שגירש את בר-קמצא מסעודתו, מצד שהוא היה אדם רשע (כדחזינן מה עשה אח"כ, ואם הוא היה איש כשר - לא היה מגיע להטיל מום בקדשים בזדון ולהעליל עלילות שוא על כלל האומה אצל המלך!), ונקיי הדעת שבירושלים לא היו יושבים לסעודה עם רשעים.
אבל למרות שעשה כדין - אחז"ל (גיטין נז א):
תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב"ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלו
.

וזה עוד אחד מהמקורות שמזהירים אותנו בכל לשון של אזהרה: אל תגרמו ליהודים בושה!


הדברים ברורים, עם זאת חשוב גם לא לטשטש גבולות, עדיין, בר קמצא הוא זה שגרם לחורבן ירושלים, וגם קמצא.

לא בדיוק הבנתי את דבריך.
בפרט לגבי קמצא - ראה את הדיון בלינק ההוא.


לא ראיתי בלינק דשם.
אסביר את דבריי, לפעמים יש נטיה להעצים את משמעותו של חטא בכדי ללמוד מכך מוסר השכל, וזה טוב, ואכן הדברים שמע"כ הביא מעוררים מאד להזהר בכבודן של ישראל, אבל בד בבד אסור לשנות את המאזן הכללי, ברור שחטאו של זה שהלך והלשין וכו' וגרם לחורבן בית המקדש גדול יותר מחטאו של זה שהשליכו מבית חתנות בנו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 12:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
יישר כח.
קמצא לא עשה כלום בסיפור שבגמרא, ובפשטות הוא לא אשם יותר מהתרנגול והתרנגולת שעליהם נחרב הר המלך. אבל האריכו בלינק ההוא.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 12:36 pm
על ידי קרית מלך
עזריאל ברגר כתב:יישר כח.
קמצא לא עשה כלום בסיפור שבגמרא, ובפשטות הוא לא אשם יותר מהתרנגול והתרנגולת שעליהם נחרב הר המלך. אבל האריכו בלינק ההוא.

כוונתי כמובן בעל הסעודה, וכתבתי בשיטפא דלישנא.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 7:35 pm
על ידי איש גלילי
אוצר החכמה כתב:אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

אותי מפתיע (וכבר לא פעם ראשונה), שאנשים יכולים לומר למישהו אחר למה הוא אמור להיות ממורמר או לא. כשיעלה לך מרמור, תענה לעצמך את התשובות הנכונות. כשמישהו מספר לך שמשהו כאב לו, תבכה אתו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 8:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש גלילי כתב:
אוצר החכמה כתב:אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

אותי מפתיע (וכבר לא פעם ראשונה), שאנשים יכולים לומר למישהו אחר למה הוא אמור להיות ממורמר או לא. כשיעלה לך מרמור, תענה לעצמך את התשובות הנכונות. כשמישהו מספר לך שמשהו כאב לו, תבכה אתו.

התורה דורשת מיהודי להיות שמח בדרך כלל, ובפרט בחגים, ולהיות עצוב בימי האבל וכו'.
ויש דברים שאסור אפילו להתאוות אליהם.

או בקיצור, במילים שרגילות בחב"ד: צריך שיהיה המוח שליט על הלב.

ועדיין, כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה לומר דבר שאינו נשמע.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' מאי 29, 2019 9:31 pm
על ידי איש גלילי
עזריאל ברגר כתב:
איש גלילי כתב:
אוצר החכמה כתב:אותי מפתיע מאד שהיית ממורמר. עלה בדעתך רעיון לשידוך שלא יצא. דבר כזה קורה מסתמא אלפי פעמים בכל יום. הקב"ה גלגל שכתוצאה מאמירתך מצא שידוך אע"פ שבעצם לא עשית את השידוך. גם דבר שקורה הרבה. אומרים למישהו לך מתאים מישיבה פלונית ומוצא בגלל זה וכדומה. במקום לשמוח שהקב"ה גלגל על ידך מצווה ושמחה לאנשים אתה ממורמר?
(ועוד הסיפור מסתיים בזה שהנה הקב"ה תבע את עלבונך??)

אותי מפתיע (וכבר לא פעם ראשונה), שאנשים יכולים לומר למישהו אחר למה הוא אמור להיות ממורמר או לא. כשיעלה לך מרמור, תענה לעצמך את התשובות הנכונות. כשמישהו מספר לך שמשהו כאב לו, תבכה אתו.

התורה דורשת מיהודי להיות שמח בדרך כלל, ובפרט בחגים, ולהיות עצוב בימי האבל וכו'.
ויש דברים שאסור אפילו להתאוות אליהם.

או בקיצור, במילים שרגילות בחב"ד: צריך שיהיה המוח שליט על הלב.

ועדיין, כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה לומר דבר שאינו נשמע.

זה נכון, אבל לא קשור.
יש ווארט יפה ששמעתי כמה פעמים. הגמ' בברכות דורשת: "צרה ויגון אמצא ובשם ה' אקרא", "כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא", מכאן שחייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה. אך נשאלת השאלה, למה ב"כוס ישועות" זה בפסוק אחד, ואילו ב"צרה ויגון" זה סוף פסוק ורק הפסוק הבא מתחיל "ובשם ה' אקרא"? אלא שכאשר מגיע אדם ומספר לי שהוא נושא כוס ישועות, עלי מיד לקרוא בשם ה' ולהללו על חסדיו. אך כשהוא מגיע ומספר לי שהוא מצא צרה ויגון, אין לי להתחיל לדרוש לו על הקריאה בשם ה', רק לשבת ולהקשיב לו. אחר כך, אפשר להתחיל לדבר על "ובשם ה' אקרא".

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2021 1:09 pm
על ידי מחשב מסלול
עוד שאלה שנשאלתי מבחור שחווה את החוויה הקשה הזאת של שבירת השידוך
והוא שואל על זה שהוא נוהג לומר בכל לילה הנוסח; רבונו של עולם הריני מוחל וסולח לכל מי...
ובאמת לא מתכוון לסלוח לאותה בחורה שעזבה אותו, האם הימנע מלומר לגמרי? או שימשיך לומר וכלפה זה לא יועיל המחילה...

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2021 2:32 pm
על ידי מחשב מסלול
מצרף מהקונטרס הריני מוחל

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 3:20 pm
על ידי גימפעל
גרם לי בחילה האשכול הזה,
והכל מלובש בתוככי מצוות ואהבת לרע כמוך,

אם אתה דואג ליהודי תעשה עבודת המידות שלך ותמחל לו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 4:41 pm
על ידי זאב ערבות
גימפעל כתב:גרם לי בחילה האשכול הזה,
והכל מלובש בתוככי מצוות ואהבת לרע כמוך,

אם אתה דואג ליהודי תעשה עבודת המידות שלך ותמחל לו.

כנראה אף פעם לא נעשתה לך עוולה מהסוג המתואר כאן, ומן הסתם אף פעם לא היית בדין תורה או מעורב בסכסוך גירושין וכדומה. "יהודי" אומר לך שאם לא תעשה מה שהוא דורש ממך הוא יהרוס את החיים שלך פשוטו כמשמעו, וכיוון שאין באפשרותך למלא את בקשתו או אינך מעוניין הוא אכן ממלא את זממו והורס אותם, מעליל עליך עלילות שווא וגורם שיזרקו אותך מהכולל ואת אשתך ממקום עבודתה ואת הילדים מבית הספר וכו' וכו' ובכל זאת אתה מוכן למחול לו, אז אתה בעל מדרגה שמעטים אם בכלל כמוהם, אך אתה יכול להיות מובטח שאם ח"ו תהיה במצב כזה - אף אתה לא תוכל לסלוח, מה כאן הענין של דאגה ליהודי? אותו יהודי שעשה את העוולה היה צריך לחשוב פעמיים ושלש לפני שעשה אותה ולא לסמוך על כך שהיהודי הטוב ימחל ויסלח לו כאשר עתה הוא נענש על כך. לדבריך לשם מה יש בתי דין, מישהו גנב לך את כל כספך - תעשה עבודת המדות ותמחל לו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 4:49 pm
על ידי עזריאל ברגר
זאב ערבות כתב:לשם מה יש בתי דין, מישהו גנב לך את כל כספך - תעשה עבודת המדות ותמחל לו.

שמעתי ממו"ח על זה:
בית דין יש כדי לתבוע את השני על כסף. בדיוק כמו שאתה תובע אותו על הלוואה.
לשנוא את הזולת - זה כבר מיותר (עכ"פ בדרך כלל).

וב"ה שזכיתי פעם אחת ללכת לדין-תורה עם מישהו על פגיעה קשה שנפגעתי וכו', אבל הלכנו באווירה נעימה, והדיין זיכה אותו, ואעפ"כ הוא שילם מרצונו החופשי לפנים משורת הדין, למרות שע"פ תורה הוא היה פטור...

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 5:11 pm
על ידי גימפעל
זאב ערבות כתב:כנראה אף פעם לא נעשתה לך עוולה מהסוג המתואר כאן, ומן הסתם אף פעם לא היית בדין תורה או מעורב בסכסוך גירושין וכדומה. "יהודי" אומר לך שאם לא תעשה מה שהוא דורש ממך הוא יהרוס את החיים שלך פשוטו כמשמעו, וכיוון שאין באפשרותך למלא את בקשתו או אינך מעוניין הוא אכן ממלא את זממו והורס אותם, מעליל עליך עלילות שווא וגורם שיזרקו אותך מהכולל ואת אשתך ממקום עבודתה ואת הילדים מבית הספר וכו' וכו' ובכל זאת אתה מוכן למחול לו, אז אתה בעל מדרגה שמעטים אם בכלל כמוהם, אך אתה יכול להיות מובטח שאם ח"ו תהיה במצב כזה - אף אתה לא תוכל לסלוח, מה כאן הענין של דאגה ליהודי? אותו יהודי שעשה את העוולה היה צריך לחשוב פעמיים ושלש לפני שעשה אותה ולא לסמוך על כך שהיהודי הטוב ימחל ויסלח לו כאשר עתה הוא נענש על כך. לדבריך לשם מה יש בתי דין, מישהו גנב לך את כל כספך - תעשה עבודת המדות ותמחל לו.

נעשו לי עוולות ולא תמיד מחלתי,
אך כשהלה מוטל על ערש דווי 'דאגתו' של יהודי מרומרם זה להודיע לו שאינו סולח, בהלבישו שלא יגיע לעולם האמת עם עוונות.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 6:39 pm
על ידי זאב ערבות
יש הרבה סיפורים שבהם מובא שלא מחלו עולמית למרות התוצאות הקשות. מה תאמר על עגונה שבעלה מסרב לתת לה גט ויום אחד שומעת שקבל התקף לב ושוכב על ערש דווי, אתה סבור שתמחל לו על העוולה שעשה לה?

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 8:34 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
שמעתי מאדם גדול שליט"א במקרה כיו"ב, שאחרי שהתגבר [והיינו בעיקר באמונה שאינו אלא שליח ותו לא מידי] ומחל לו בלב שלם, ידאג ליידע אותו שמחל.
וטעמו, כדי שכאשר הלה ייתבע בבית דין של מעלה על כך שלא ביקש מחילה מחבירו על העוול שעשה לו, ידע הוא שהלה מחל לו, שכן הודיעו שמחל לו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 9:39 pm
על ידי גימפעל
זאב ערבות כתב:יש הרבה סיפורים שבהם מובא שלא מחלו עולמית למרות התוצאות הקשות. מה תאמר על עגונה שבעלה מסרב לתת לה גט ויום אחד שמומעת שקבל התקף לב ושוכב על ערש דווי, אתה סבור שתמחל לו על העוולה שעשה לה? בזמנו סיפרתי (ומחקתי) על הגר"ש ברעוודא והעוולה הנוראית שנעשתה לו ע"י מאן דהו, וההוא נפגע בצורה נוראית ובאה לגר"ש משלחת ת"ח חשובה ביותר לבקש עבורו שימחול לו ואמר שאין לו מחילה עולמית. כנראה זה לא דבר פשוט כ"כ למחול.

לא על עצם המחילה, האם צריך למחול או אי"צ למחול,
אלא על הרצון לזרוק אבן אחר הנופל כשהלה מוטל על ערש דווי להודיעו.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 10:36 pm
על ידי זאב ערבות
למחול בלב שלם על עוולה גדולה (כגון מישהו שהרס לך את החיים, פשוטו כמשמעו) צריך להיות בעל מדרגה גדולה, ואפילו מי שמוחל לא כ"כ ברור אם המחילה היא ממש מחילה גמורה ללא כל סייגים. לאדם יש רגשות ומשקעים ולא קל לבטל אותם, לפעמים הזמן עושה את שלו ואז אולי קצת יותר קל.

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 11:09 pm
על ידי דורשי יחודך
גימפעל כתב:לא על עצם המחילה, האם צריך למחול או אי"צ למחול,
אלא על הרצון לזרוק אבן אחר הנופל כשהלה מוטל על ערש דווי להודיעו.

פותח האשכול שאל האם הוא מחוייב להודיעו. אני הבנתי שהוא חושב שאם הלה ישמע את העניין, יתכן וכבר בשלב הזה יתפוס את הצורך לפייס אותו, וזה יכול בע"ה להשפיע לטובה על מצבו הרפואי.
אני לא רואה פה שום רצון לזרוק אבן אחר הנופל. כמובן אפשר לטעון שבעצם יש לו כוונה רעה ולא כפי שהוא כתב, אבל זאת מנין לך, ומדוע לא לחשוב ששאילתו היא בדיוק כפי שהוא מציגה?

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 11:19 pm
על ידי בברכה המשולשת
גם בדידי הוה עובדא שמישהו פגע בי (ובאחרים) בצורה קשה מאוד, פגיעה מתמשכת ומהותית, ולא חשב כלל שעליו לבקש מחילה.
ניסיתי להעביר דרך ת"ח שליט"א וגם שליחים אחרים שנפגעתי מאוד
לא קבלתי שום תגובה.
השקעתי הרבה מאוד מזמני בחצי אלול (כי הפגיעה המשיכה לתוך אלול) ובעשי"ת בניסיון להצליח למחול.
בסוף בתפילה זכה הוספתי בחלק המתאים בקשה לקב"ה שאף אחד לא ייענש בסיבתי ושיהי רצון שאצליח למחול.
(האמת היא שחשבתי לפתוח על זה אשכול, כי שכחתי מהאשכול הזה, אבל לא הצלחתי לנסח את הדברים היטב)

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2021 11:36 pm
על ידי מחשב מסלול
בברכה המשולשת כתב:גם בדידי הוה עובדא שמישהו פגע בי (ובאחרים) בצורה קשה מאוד, פגיעה מתמשכת ומהותית, ולא חשב כלל שעליו לבקש מחילה.
ניסיתי להעביר דרך ת"ח שליט"א וגם שליחים אחרים שנפגעתי מאוד
לא קבלתי שום תגובה.
השקעתי הרבה מאוד מזמני בחצי אלול (כי הפגיעה המשיכה לתוך אלול) ובעשי"ת בניסיון להצליח למחול.
בסוף בתפילה זכה הוספתי בחלק המתאים בקשה לקב"ה שאף אחד לא ייענש בסיבתי ושיהי רצון שאצליח למחול.
(האמת היא שחשבתי לפתוח על זה אשכול, כי שכחתי מהאשכול הזה, אבל לא הצלחתי לנסח את הדברים היטב)


מדהים, לבקש שיהי רצון שאצליח למחול, זה הפיתרון למה שאומרים לפני הקריאת שמע [וכן שמעתי מגאון אחד]

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: ו' ספטמבר 24, 2021 2:40 pm
על ידי מחשב מסלול
מתוך הריני מוחל מהות המחילה 1.png
מתוך הריני מוחל מהות המחילה 1.png (37.67 KiB) נצפה 4428 פעמים

מתוך הריני מוחל מהות המחילה הערות.png
מתוך הריני מוחל מהות המחילה הערות.png (114.24 KiB) נצפה 4428 פעמים

Re: האם צריך להודיע שאינו סולח?

פורסם: א' דצמבר 19, 2021 8:19 am
על ידי גימפעל
האם יוסף הודיע לאחיו שאינו סולח (ע"פ פירוש רבינו בחיי)