מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 16, 2019 5:40 pm

משולש כתב:את הפזמונים הוא כתב לעצמו לחזק את רוחו ובחייו לא פירסם זאת, וגם קול התור גם לא היה מיועד לציבור הרחב כידוע.

לכן אין שום פלא שהוא לא כתב את הענינים האלו בגלוי לכל העולם. מה אתה רוצה שיפרסם גימטריות שהוא משיח בן יוסף?


ובכל זאת הוכחתי שאת משנת קול התור הוא ידע גם ידע. וגם כתב זאת מפורשות לעין כל.

א. שאנו נמצאים בתהליך של בעיתה שמתחילה בצורה טבעית כיון שאנו במצב של לא זכו - בעיתה, כעני ורוכב על חמור.
ב. שמשנת ת"ר החלה תקופה חדשה (בקול התור קוראים לזה תקופת משיח בן יוסף)
ג. שתלמידי הגר"א עלו במצווותו ליישב את ארץ ישראל.
ד. שכל בית שנבנה בירושלים וכו' הוא חלק מיעודי הנביאים.
ה. העניין של שילוב תורה ומלאכה.

אני ממש לא מצפה למצוא את התיאורים של הפזמונים כמו שהם במאמרים, אבל לפחות טביעות אצבעות בשפה ובמינוחים.
אי אפשר לקרוא את מאמריו על החורבה ולחשוב שהוא זה שכתב את התיאורים על החורבה בפזמונים! אלו שני אנשים שונים בהחלט.

ה"הוכחות" שלך לא מוכיחות כלום, כפי שהארכתי בהן בעבר, כיוון שאין בהם את המאפיינים העיקריים והמחודשים של הפזמונים.

אגב, שילוב של תורה ומלאכה כהשקפה סדורה היא אמנם ריבלינית, אבל נוגדת בהחלט את משנתם של מייסדי הישוב תלמידי הגר"א (ושל הגר"א עצמו) שהדבר הראשון שהיה חשוב להם להקים באר"י הוא "מדרש פרושים" לעוסקים בתורה יומם ולילה בדומה לקלויז הגר"א (נקודה עליה האריך אליאך במאמרו הנ"ל).

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 16, 2019 5:46 pm

משולש כתב:הנה מאמר קול התורי מובהק של ר' יושעה משנת תרל"ז:


כבוד ידיד נפשי הרב החכם... מוהר"ר יואל משה שאלאמאן נ"י.

הנה הבאתי מראשית בכורי פרי אדמת חברתינו "משכנות ישראל" ועל מזבח "יהודה וירושלם" אקריבהו לריח נחוח לאחינו התמימים, הדורשים שלום אדמת יהודה וירושלם באמת ובתמים, והחפצים בלב טהור לראות בטוב ירושלם, גם אם נעשה על ידי יושביה, ולא בקולי קולות, חשך ענן וערפל.

זה שובי הבית מן השדה מאחר הקוצרים חטים בשדה "משכנות ישראל", אשר אמרנו מדוע תשם האדמה העומדת להבנות אחר שנים. הלא טוב כי נזרעה חטים, ותתן את יבולה לנו. ואם אמנם בשנה הזאת לא נתנה הארץ את יבולה לברכה, קוינו להרבה והנה מעט. ונפשינו דאבה לראות כד שדי תבואות נלקו בשדפון ובירקון, וגם שדה חברתינו לא נקתה מהם בעוונותינו הרבים. ואולם אם הסיבותי עיני מברכת השנה, אוכל לאמר, כי שמחת לבבי לא אוכל לתאר עלי גליון עת באתי השדה, ובגילה אדירה אשר הזילה דמע מעיני אמרתי לקוצרים "ה' עמכם"!, וגם השיבו לי בקול רינה "יברכך ה'"!, ופה עניים מלקטים לקט שכחה ופאה מאחר הקוצרים. מה אומר לך ידידי הקורא – החדוה והגיל אשר לבשו כל קרבי השכיחוני יגון הזמן, והאמנתי כי ישראל שוכנים על אדמתם, והננו הולכים בחליל להביא בכורים בקלתות של זהב אל בית אלקי יעקב.

וברוך ה', אשר החל עוד לקדשישנו במצוות התלויות בארץ, ופתח תקותינו הולכת ונפתחת לפנינו בעזר ה' במרחביה, כי עוד נזרע שדות ונטעה כרמים בהרי ישראל בעמלינו ויגיעינו. לא נקוה לאיש ולא נייחל לבני אדם, האומרים הרבה ואפילו מעט אינם עושים. החפצים לייסד בציון חדשות לנחול כבוד לעצמם. והלואי שישארו בכבודם הראשון, אחרי רואינו התחלת תהלוכותיהם, – אך לא להם ולנו לבנות הנהרסות ולטעת הנשמה. ה' משמים כבר נתן אות לבני מרי – האיש אשר בחר בו מטהו יפרח.

לכן לא לחינם כתבתי שחשוב לקרוא לפחות את רוב מאמריו שם. כי כפי שציינתי הנקודה שלי לא היתה האם יש או אין חפיפה פה ושם בין מאמריו לבין האידאולוגיה שבפזמונים, אלא האם סביר להניח שצי שכתב את המאמרים הוא זה שכתב את הפזמונים - זו שאלה אחרת לגמרי!
לשאלה כזו חייבים לקרוא את כל מאמריו כדי להכיר את האיש ואת שיחו וסגנונו. כשעושים זאת, חדעתי מתקבלת תמונה ברורה בהחלט, ר׳ יאשע אינו מחבר הפזמונים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 16, 2019 5:53 pm

רוח הדברים זהים לחלוטין, השפה הרבה יותר מאופקת מאשר הדברים שכותב לעצמו שבו מרשה לעצמו ללכת הרבה יותר רחוק עם רעיונותיו. ואך טבעי הוא.

יש גם לזכור שרוב הפזמונים כתב כשהיה צעיר לימים בין גיל 17 לגיל 20, כאשר הדברים שכתב בעיתונים נאמרו כמה שנים יותר מאוחר כשכבר נשא תפקיד רשמי והתיישב ברוחו.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 16, 2019 6:09 pm

משולש כתב:רוח הדברים זהים לחלוטין, השפה הרבה יותר מאופקת מאשר הדברים שכותב לעצמו שבו מרשה לעצמו ללכת הרבה יותר רחוק עם רעיונותיו. ואך טבעי הוא.

יש גם לזכור שרוב הפזמונים כתב כשהיה צעיר לימים בין גיל 17 לגיל 20, כאשר הדברים שכתב בעיתונים נאמרו כמה שנים יותר מאוחר כשכבר נשא תפקיד רשמי והתיישב ברוחו.

אין בעיה עם שפה מאופקת, בפרט על רקע גיל. אבל איך אין שום זכר לאידאולוגיה ולמונחים בכתיבה אודות החורבה? ואין זכר למגמת ה"שוויון" הסוציאליסטית במאמריו אודות העוני והחלוקה?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ג' יולי 16, 2019 10:55 pm

אין לי אפילו שמץ מסבלנותו של איש אחד, ואין לי כח וחשק לדיונים מעגליים שלעולם לא יסתיימו.
השתרשה כאן נקודה שחשוב להפקיע אותה.
כאשר עסקתי בקול התור, עברתי על כל התולדות יצחק של רי"א כהנא, דף אחר דף, חפשתי בכל הכח איזו 'פנינה' של גאולה בדרך הטבע או של השתדלות מעשית או של השתתפות ביעודיו של מב"י, וכו' וכו'.
כלום כלום כלום.
יש תורות מעניינות בדרכו שלו. בהחלט רב המרחק בין הגרי"א כהנא לתלמידי הגר"ח וואלאזין... (סתם באופן כללי המגמה של השקלובאים, שהיא קבלית יותר היא סותרת ליבשות הוילנאית, ואכ"מ. רק לדוגמא תפלין כל היום, מצאנו את זה את אותו חלק של תלמידי הגר"א שהשליכו הכל ועלו לארץ, ואילו אצל הוילנאים ברגע שנפטר הגר"א צ'יק צ'ק זה נעלם].
אבל הקשר בין התולדות יצחק לקול התור, הוא כמו בין הפרי חדש לתולדות יעקב יוסף.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 16, 2019 11:00 pm

משולש כתב:למי שלא מתחבר לעניין של בנין ירושלים וחיבוב ויישוב ארץ ישראל אליו לא דברתי, לטעמו גם מה שנכון בסיפור הוא "בדיות".

אני כותב למי שמעניין אותו חקר הנושא ומנסה לברור מכל הכתבים ולדעת את האמת מה נכון בכל הסיפור כאן. ובטוחני שמי שקרא האשכול מתחילתו מצא ולמד דברים חדשים בנושא.

אם כבר עלה אז אוסיף מה שמנעתי עצמי תחילה:
יפה לו לאשכול העוסק בהזיות הריבלינאיות שנאפד בו גם חזיון פלאים זה:
ר' משולש שהודעותיו המלאות שנאת ציון המחדשת ימיה, חקוקים כאן בפורום, ורישומם המבהיל טרם מש מן הותיקים שבנו, (כולל דברי סנגוריה לבני גרממיא של אדום!) הוא זה אשר הפך לדורש ציון. חידה היא ותהי לחידה!

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' יולי 16, 2019 11:27 pm

לענין כתב:יש תורות מעניינות בדרכו שלו. בהחלט רב המרחק בין הגרי"א כהנא לתלמידי הגר"ח וואלאזין... (סתם באופן כללי המגמה של השקלובאים, שהיא קבלית יותר היא סותרת ליבשות הוילנאית, ואכ"מ. רק לדוגמא תפלין כל היום, מצאנו את זה את אותו חלק של תלמידי הגר"א שהשליכו הכל ועלו לארץ, ואילו אצל הוילנאים ברגע שנפטר הגר"א צ'יק צ'ק זה נעלם].
.


בדיוק ראיתי השבוע בספר מנוחה וקדושה שמזהיר על זה לבחורים צעירים שאחרי הבר מצוה ללבוש כל היום תפילין. רק יזכירו נא לי לאיזה מחלקה הוא שייך?..

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ג' יולי 16, 2019 11:38 pm

לא אתפלמס אתך כלל, ולא אנסה לברר אם דרכו הנפלאה של המנוחה וקדושה אכן מבטאת את הלך הרוח בחצרות בית ה' בואלאזין.
רק לטובת הקוראים, אדגיש כי המדובר הוא על ארבעים ימי התבודדות בלבד.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' יולי 17, 2019 12:39 am

איש_ספר כתב:
משולש כתב:למי שלא מתחבר לעניין של בנין ירושלים וחיבוב ויישוב ארץ ישראל אליו לא דברתי, לטעמו גם מה שנכון בסיפור הוא "בדיות".

אני כותב למי שמעניין אותו חקר הנושא ומנסה לברור מכל הכתבים ולדעת את האמת מה נכון בכל הסיפור כאן. ובטוחני שמי שקרא האשכול מתחילתו מצא ולמד דברים חדשים בנושא.

אם כבר עלה אז אוסיף מה שמנעתי עצמי תחילה:
יפה לו לאשכול העוסק בהזיות הריבלינאיות שנאפד בו גם חזיון פלאים זה:
ר' משולש שהודעותיו המלאות שנאת ציון המחדשת ימיה, חקוקים כאן בפורום, ורישומם המבהיל טרם מש מן הותיקים שבנו, (כולל דברי סנגוריה לבני גרממיא של אדום!) הוא זה אשר הפך לדורש ציון. חידה היא ותהי לחידה!

מן הסתם רק חמור אינו משנה את דעתו. ודלתי תשובה פתוחים גם למי שבעבר כתב דברים המלאים בשנאת ציון.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 17, 2019 12:55 am

ועדיין הדלתות פתוחות...

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' יולי 17, 2019 1:15 am

לענין כתב:לא אתפלמס אתך כלל, ולא אנסה לברר אם דרכו הנפלאה של המנוחה וקדושה אכן מבטאת את הלך הרוח בחצרות בית ה' בואלאזין.


האם יש למישהו מידע בענין זה על בעל המנוחה וקדושה זצ"ל, והיכן אפשר לקרוא מתולדותיו?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 17, 2019 3:16 am

לענין כתב:ולא אנסה לברר אם דרכו הנפלאה של המנוחה וקדושה אכן מבטאת את הלך הרוח בחצרות בית ה' בואלאזין.

דוקא נושא מענין.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 17, 2019 9:05 am

לענין כתב:יש תורות מעניינות בדרכו שלו. בהחלט רב המרחק בין הגרי"א כהנא לתלמידי הגר"ח וואלאזין... (סתם באופן כללי המגמה של השקלובאים, שהיא קבלית יותר היא סותרת ליבשות הוילנאית, ואכ"מ. רק לדוגמא תפלין כל היום, מצאנו את זה את אותו חלק של תלמידי הגר"א שהשליכו הכל ועלו לארץ, ואילו אצל הוילנאים ברגע שנפטר הגר"א צ'יק צ'ק זה נעלם].

מעניין לציין שבתחילה הנהיגו הפרושים להניח תפילין במנחה (שאגב, זה היה גם מנהג האשכנזים בירושלים עוד מימי השל"ה), אבל בשנות התק"ץ הפסיקו מנהג זה משום דמחזי כיוהרא (אגרות הפקוא"מ כת"י, כרך 8 עמ' 113).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 17, 2019 9:25 am

הגרי"א כהנא היה הולך עם תפילין כל היום.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 17, 2019 10:23 am

איש-אחד כתב:
לענין כתב:יש תורות מעניינות בדרכו שלו. בהחלט רב המרחק בין הגרי"א כהנא לתלמידי הגר"ח וואלאזין... (סתם באופן כללי המגמה של השקלובאים, שהיא קבלית יותר היא סותרת ליבשות הוילנאית, ואכ"מ. רק לדוגמא תפלין כל היום, מצאנו את זה את אותו חלק של תלמידי הגר"א שהשליכו הכל ועלו לארץ, ואילו אצל הוילנאים ברגע שנפטר הגר"א צ'יק צ'ק זה נעלם].

מעניין לציין שבתחילה הנהיגו הפרושים להניח תפילין במנחה (שאגב, זה היה גם מנהג האשכנזים בירושלים עוד מימי השל"ה), אבל בשנות התק"ץ הפסיקו מנהג זה משום דמחזי כיוהרא (אגרות הפקוא"מ כת"י, כרך 8 עמ' 113).

לא זכרתי נכון.
זה לא שהפסיקו את המנהג להניח תפילין במנחה, אלא שר' ישראל משקלוב לימד זכות על אלו שהפסיקו להניח תפילין במנחה.

מדובר באגרת של רצ"ה לעהרן לר"י משקלוב מתקצ"ג.

New Doc 2019-07-17 10.17.16_1.jpg
New Doc 2019-07-17 10.17.16_1.jpg (24.88 KiB) נצפה 7381 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 17, 2019 1:50 pm

בס"ד אחרי מאמצים גדולים הגיע לידי תיק הארכיון המלא של משפחת ריבלין ממינסק, (אחרי שקיבלתי אותו ממינסק, שמעתי שהוא גם מופיע בארכיון בירושלים) התיק מכיל כ-45 עמודים, בהם פרטים רבים על משפחת ריבלין מ1801 תקס"א , מופיעים שם כל מיני ענינים משפטיים של המשפחה בפרט של משפחת לוריא, ר' הלל עצמו לא נזכר רק בקשר לסכסוך עם שכנים מתקס"ו, וחוץ מבקשת האשרה ב1832 לא מצאתי בינתיים ראי' לנוכחותו לא כאן ולא שם. (בחזון ציון טוענים שהוא עלה שלוש פעמים, ובאחרונה העלה גם את אשתו) לפי המופיע שם פ"א מוזכר שנולד ב1761 היינו תקכ"א, ופ"א בתקכ"ו. בקול התור כתוב שנולד בתקי"ח. בכל הארכיון של מינסק נשמרו תעודות הגירה של העולים רק משנת 1832. יש שם רשימה של יותר מ20 משפחות שעלו אז.


באותה שנה, ב- 1832, בלשכתו של אותו מושל, קיבלו יהודים אחרים דרכונים לנסיעות לחו"ל (כל מספר ברשימה זו מתאים למקרה ארכיוני אחד):
1. ווטמן וככורינר
2. קכורינר, פרידמן ושפטל (כאן נאמר ישירות: עבור נסיעות בירושלים ")
רסין 3. וישראל (גם - בירושלים)
4. SEREBRENNIKOV, זאק Etin ו Pessin
5. לוריא קלמנסון
6. פאלקו
7. צ'רנין Lozinskii ו רסקין
8. Evzlin ו Khaskin
9. Monoszon, גינזבורג ולורי
10. Horoshukhin ו Markhasin
11. Karasik
12. Blykher ו Volpin
13. Ritsk ו Lurie

חלק מהמסמכים מאוד מטושטשים וא"א לקרוא בהם ויתכן ששם יש מידע נוסף. אם יהיה לי חדש בעניין אעדכן בהמשך.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 17, 2019 2:45 pm

אם אני זוכר נכון, את כל זה, כולל את הרשימה פרסם מורגנשטרן כבר ב"השיבה לירושלים"..

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 17, 2019 2:54 pm

יתכן ,לא ראיתי את זה שם.

קיבלתי את זה מאחד שעובד בפורום ברוסית של שורשים יהודיים.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ד' יולי 17, 2019 5:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 17, 2019 4:59 pm

משולש כתב:יתכן ,לא ראיתי את זה שם.

קיבלתי את זה מאחד שעובד בפורום ברוסית של שורשים יהודיים.

שלחתי לך בפרטי.

צודק, מורגנשטרן ב"השיבה לירושלים" (עמ' 256-257) מביא רשימה אחרת של עולים בין השנים 1830-1832.

תודה.

מעניין אותי מאוד להגיע לרשימה של אישורי העליה מ-1807 (תקס"ז/ח).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 17, 2019 5:40 pm

סבלנות, הכל יגיע בעזר ה'...

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 17, 2019 5:50 pm

משולש כתב:סבלנות, הכל יגיע בעזר ה'...

הצלחה רבה!

נא שלח לי באישי כתובת אימייל שלך.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 17, 2019 5:53 pm

עדיף שתכתוב בפרטי

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 17, 2019 5:54 pm

משולש כתב:עדיף שתכתוב בפרטי

בשמחה, רק שאתה חסום לקבלת הודעות..

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 17, 2019 5:56 pm

אין בינתיים חידושים בעניין 1807 זה יקח זמן. כשיהיה לי איזה רשימה מיד אעלה בס"ד. יש בארכיון הנ"ל קילומטרים של חומרים ולא פשוט למצוא שם.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ד' יולי 17, 2019 6:01 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 17, 2019 6:00 pm

ייש"כ.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 17, 2019 6:42 pm

משולש כתב:"ובוודאי במשך הזמן יתווספו שמה דיורים לאחינו בני ישראל".

ודאי שר' הלל לא כתב את זה בשביל שדאג לעסקים של חתנו, אלא דאגתו למען תושבי ירושלים.

שוב ראיתי אצל מורגנשטרן (השיבה לירושלים, עמ' 269-273)בהרחבה, שר' שמריה לוריא עלה לאר"י כדי להשקיע בעסקים ומשנכשל ירד לחו"ל תוך פחות משנתיים, מה שמחזק את פשטות דבריו של ר"ה, שאכן כן דאג לעסקי חתנו, בפרט שזה היה יכול להביא לכך שיחזור ויעלה לאר"י.
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ד' יולי 17, 2019 6:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 17, 2019 6:45 pm

אני מבין הפוך, שכותב לו שאם יצליח בנכסיו ראוי לקנות חצר ברובע המוסלמי. ולא הפוך, ודו"ק.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 17, 2019 6:58 pm

צודק שכך הם סדר הדברים, רק שהנושא הוא נסיון לשכנע אותו שקניית חצר עם כמה בתים היא השקעה כדאית.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ד' יולי 17, 2019 7:06 pm

ואת והב בסופה.
כך יאה וכך נאה!!!

אוהב ציון
הודעות: 209
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אוהב ציון » ה' יולי 18, 2019 12:37 am

בעזה"י
איש-אחד כתב:
אוהב ציון כתב:אבל 'איש אחד' מתפלא אני על כבודו מאוד. אם אמנם כל הסיפורים וההמצאות (שלענ"ד אמנם ישנם), החל ונגמר באדם אחד, ניחא. אבל אם כבר דורות לפניו כתבו בסגנון זה וזקני ירושלים אמרו לגרי"ש זילברמן זצ"ל, שמקובל בידם ענין קול התור מכמה דורות עוד קודם שרש"ז נולד, מה ההתעקשות הלזו? מה כבודו רוצה לומר שיש פרטים לא נכונים? ואפילו שנת עלייתו של ר' הלל? ניחא. אבל לומר על כל כיוון הגאולה וכו', שהומצא על ידי רש"ז בזמן שאמרו זאת להדיא לפניו? מי אלו שישבו וקשרו את הקשר להמציא משנה זו?
האמת שאינני מבין כלל מה עוד תרצה שיכתבו, דבר אחד אני מקוה שאינך מכחיש, שסברו תלמידי האור הגדול מוסר התורה האחרון רבינו הגר"א ע"ה -שהחלה הפקידה של ייעוד הנביאים בדבר ה' של בשיבת ציון, ביאה שלישית הוחלה- פקד ה' את עמו!!!

בשביל לבדוק אם מוצאים עקבות של משנת קוה"ת טרם העלה אותה רש"ז ריבלין על הכתב, צריך להבחין קודם מה נקודות החידוש העיקריות של קוה"ת. ביטויים כמו 'זמן פקידה', 'אתחלתא דגאולה' ואפילו 'אתערותא דלתתא' (שעיקרם ביטויי התרגשות מצויים בתקופתם להצלחות) בוודאי אינם נוגעים בליבה של משנת קוה"ת, שכן עיקר החידוש בקוה"ת הן הנקודות המעשיות - מה צריך לפעול ולעשות מכורח המסקנא שהגיע זמן פקידה וכו', ואת זה איננו מוצאים, בוודאי שלא כמשנה סדורה.
לכן זה לא מאוד משנה אם תלמידי הגר"א סברו שהגיע זמן פקידה או לא, אלא מה הם סברו שצריך לעשות ולפעול! ואת זה איננו יודעים, כי הם לא כתבו, כנ"ל.

החלק הסיפורי הוא מאוד חשוב וקריטי באמינות של קוה"ת ושאר ספרי רש"ז ריבלין, שכן הסיפור הוא המצע עליו קוה"ת בונה את ההשקפה המשיחית שלו, ואם המצע הוא בדותא, מדוע שנאמין לו בצד ההשקפתי? וכי רק בגלל שהגרי"ש זילברמן טוען שזקני ירושלים אמרו לו שהם הכירו את ההשקפה הזו כמה דורות מלפני שרש"ז נולד? (בני כמה הם היו כשסיפרו לו, אם הם מעידים על כמה דורות לפני רש"ז?). ומה עם זקני ירושלים רבים אחרים, כולל דמויות בולטות במשפ' ריבלין, הטוענים שמעולם לא שמעו על השקפה משיחית זו, בפרט לא בחידושיו העיקריים?
בעיני, ברגע שהמצע הסיפורי של הספרות הריבלינית התגלה כשקרי, אי אפשר לעשות "פלגינן נאמנות" ולהחליט לא לקבל את הסיפור אבל כן לקבל את ההשקפה שבספרות הריבלינית. מה שצריך לעשות הוא לשים בצד את ההשקפה הזו (לשכוח ממנה לזמן מה) ולבדוק האם אנו מוצאים בכתבי הדור הראשון השקפה ברורה בנושא, ורק אם לאחר שחיפשנו אכן מצאנו השקפה ברורה בנושא, רק אז ניתן להתחיל להשוות את אותה השקפה ברורה שמצאנו להשקפה של הספרות הריבלינית ולמצוא את הדמיון והשוני בין ההשקפות.
כשכך עושים, התוצאה ברורה וחד-משמעית לדעתי: אין משנה סדורה בנושא בכתבי הדור הראשון (וגם לא בדור השני)! וגם מאנקדוטות, ביטויים וציטוטים חלקיים פה ושם אי אפשר ליצור משנה ברורה בנושא, כך שאין איך לאמת את ההשקפה הריבלינית ואי אפשר להפרידה מהמצע הסיפורי השקרי.
(לדעתי, גם אם היינו מוצאים השקפה ברורה בנושא בדור הראשון וגם הקבלה משמעותית בין השקפתם להשקפת קוה"ת, עדיין קוה"ת ודומיו אינם יכולים לשמש מקור ללמוד על השקפתם בגלל המצע השקרי המלמד כי אי אפשר שלא לחשוד שההשקפה עוותה אף היא).

אינני מבין הרי הסברת כאן כמה פעמים על כל שם שהעלו שאמר דברים דומים שייתכן שלא שמע נכון, כולל זקני ירושלים הגרב"צ ידלר זצ"ל וכו' וכו'.
כלומר שאותה אגדה ריבלינית לא החלה מהרש"ז אלא כמה וכמה דורות שלפניו. חוזר אני על שאלתי מי היא אותה קבוצת שקרנים בני משפחת רבלין ושות' שעשו ישיבת קבינט והחליטו להמציא סיפורים שלמים היסטוריים שלא היו? לא שמענו שבירושלים ההיא על קבוצה שכזו.
ואגב, אין לי כ"כ את החשק להסביר כמה גישתך מוטעית מיסודה, בקיצור נמרץ: כל מי שרוצה לדעת על תקופות אחרות, בדרך שאתה מציע לא ידע דבר, הרי רק אם תיקח כמה וכמה דברים גדולים שנעשים כיום, שאנשים מרכזיים בה לא נזכר שמם מכמה סיבות ואף ללא סיבות ממשיות, (אתן דוגמא קצת מוזרה: האם ידוע למשל שסמינר הרב וולף לא הקים הרב וולף זצ"ל אפילו שכך כתוב בויק. ???), החומר שהביאו כאן בנושא זה, ויש הרבה שלא הביאו, נחשב מבוסס לגמרי, על ידיעות הרבה פחות מכך, נחשב אמת היסטורית ללא עוררין.
אתן דוגמא מענין זה: ישיבת וולוז'ין נפתחה ע"י ר' חיים איצקוביץ זצ"ל מוולוז'ין. אפשר להביא הוכחות קצת יותר רבות ממה שנכתב בנ"ד שלא הוא הדריך את הישיבה: שיטת הלימוד שלא כהגר"א, היכן מזכיר זאת וכו' וכו'. אין שום ספק בעולם לכל מי שיודע קצת על התקופה ההיא, שהבינו תלמידי הגר"א שפקד ה' את עמו וההתיישבות בירושלים ובא"י והרחבתה היא היא חלק מהגאולה המקווה, ומצוה לפעול לשם כך.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 18, 2019 12:48 am

אוהב ציון כתב: אין שום ספק בעולם לכל מי שיודע קצת על התקופה ההיא, שהבינו תלמידי הגר"א שפקד ה' את עמו וההתיישבות בירושלים ובא"י והרחבתה היא היא חלק מהגאולה המקווה, ומצוה לפעול לשם כך.


נצחתנו רבינו.
עת נעילה כי באה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' יולי 18, 2019 4:07 am

בביאת המשיח כתוב שעץ אפרים ועץ יהודה יהיו לאחדים, מה הכוונה?

לפי מה שרואים פה בפורום הכל מובן, יש עץ יוסף שנשאר ממנו גרעין קטן ששומר על הנאמנות של תלמידי הגר"א (וכן תלמידי הבעש"ט והחתם סופר ועוד), שפעלו במסירות נפש בל תתואר בשליחותו להקים שכינתא מעפרא ולהתחיל בבנין הארץ וכו', ולא מוכנים לטשטש את האמת הפשוטה שנראית לכל אחד שמביט נכוחה על פועלם ועל שיגם ושיחם באותם ימים, אך היות והציונים הרשעים השתלטו על מפעלם ומסתירים ומכבים אורם, לכן התלמידי חכמים שמצפים לגאולה השלמה בביאת משיח בן דוד לא יכולים להביט נכוחה על מעשיהם של אלו שפעלו מכוחו של משיח בן יוסף, כי הרשעים השתלטו על פועל ידיהם וגנבו את ארץ ישראל ויטמאוה רח"ל, כשיבוא במהרה משיח בן דוד תוסר הערלה לגמרי, אז גם נשכיל שכל הכוח האמיתי שהביא את בני ישראל מכל קצוות תבל גם בדור זה הכל מכוחם של הצדיקים שפעלו ופועלים בכל הדורות, זו גם הכוונה כנראה בנבואה הוי עטרת גאות שכורי אפרים, שכנגד "הבן יקיר לי אפרים" - משיח בן יוסף, יש את בחינת "שכורי אפרים" שמתלבשים על בחי' העטרה כידוע בסד"צ. כי הרשעים מסתירים אורם וטוענים שכוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה, כשיתגלה האמת בעולם או אז יתקיים הכתוב "והיו באחדים בידי". בב"א. ששון ושמחה (שני המשיחין) ישיגו , ונזכה לשמחת חתן עם הכלה.

אגב, שמתי לב למשהו מדהים. הגר"א כותב שהשעות בהם נברא אדם הראשון ביום השישי הם כנגד השעות באלף השישי שבהם תהיה הגאולה, ואם נשים לב כל ברכת השבע ברכות שמברכים כל חתן וכלה (והמשמחם כאילו בנה חורבה אחת מחורבות ירושלים) סובב סביב השלוש נקודות הללו: יצירת האדם וחווה, שמחת חתן וכלה, ושמחת ציון בבניה, והשלמות זה בחינת "ששון ושמחה" , משמח "חתן עם הכלה" היינו ייחוד שני המשיחין.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' יולי 18, 2019 5:08 am

איש-אחד כתב:
משולש כתב:"ובוודאי במשך הזמן יתווספו שמה דיורים לאחינו בני ישראל".

ודאי שר' הלל לא כתב את זה בשביל שדאג לעסקים של חתנו, אלא דאגתו למען תושבי ירושלים.

שוב ראיתי אצל מורגנשטרן (השיבה לירושלים, עמ' 269-273)בהרחבה, שר' שמריה לוריא עלה לאר"י כדי להשקיע בעסקים ומשנכשל ירד לחו"ל תוך פחות משנתיים, מה שמחזק את פשטות דבריו של ר"ה, שאכן כן דאג לעסקי חתנו, בפרט שזה היה יכול להביא לכך שיחזור ויעלה לאר"י.


קראתי את הפרק העיון , כותב שם מפורש מכמה גורמים שהוא הגיע בשביל יישוב ארץ ישראל ופיתוחה (מצוות הרחבה..), לונץ כותב: וכוונתו היתה נעלית ורצויה הוא בא לארץ "כדי להחיותה ולעודדה" וכן פעל לשחד את השלטונות לקבל היתרים והקלות, ואמנם חשב שיצליח בעסקים כמו שהצליח ברוסיה, אך הפסיד סכום אגדי של מאות אלפי רובל. כמו כן פעל אצל השלטונות בפולין למען רווחת העולים. (כנראה למד זאת מקול התור...).

מקריאת כל התאריכים שם נראה שר' שמריהו עלה ממש בסוף תקצ"ב, (חצי שנה לפני ר' יהוסף שוורץ שעלה בניסן צ"ג) וחזר בערך בתמוז תקצ"ד.
יתכן שהבית מדרש שר' הלל ישב שם זה בית המדרש אותו מזכיר ר' שמריהו. אגב שם בהערות הוא מביא שיתכן ואביו ר' אהרן לוריא עלה בתקפ"ז וחזר ועלה שוב בתקצ"ב.

בשנת תקצ"ח רמ"מ מקמניץ מזכיר שאורך הנסיעה מליטא לארץ ישראל הוא כשש שבועות בלבד. בשנת תקס"ח זה לקח עשרה חודשים.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יולי 18, 2019 6:46 am

משולש כתב:מקריאת כל התאריכים שם נראה שר' שמריהו עלה ממש בסוף תקצ"ב, (חצי שנה לפני ר' יהוסף שוורץ שעלה בניסן צ"ג) וחזר בערך בתמוז תקצ"ד.
יתכן שהבית מדרש שר' הלל ישב שם זה בית המדרש אותו מזכיר ר' שמריהו. אגב שם בהערות הוא מביא שיתכן ואביו ר' אהרן לוריא עלה בתקפ"ז וחזר ועלה שוב בתקצ"ב.

המניין של ר"ה הוקם כנראה ע"ש ר׳ אהרן לוריא, כפי שעולה לכאו׳ ממכתבו של ר"ה לר׳ שמריה בתקצ"ה.
ר׳ אהרן אכן עלה לפני בנו ר׳ שמריה.

משולש כתב:בשנת תקצ"ח רמ"מ מקמניץ מזכיר שאורך הנסיעה מליטא לארץ ישראל הוא כשש שבועות בלבד. בשנת תקס"ח זה לקח עשרה חודשים.


בשנת תקס"ח זה לא לקח 10 חודשים.. זה לכאו׳ עוד אחד מהדמיונות של הריבלינים בפזמונים וכו׳. לראש"ז צורף (ע"פ עדותו) זה לקח 4/5 חודשים מאייר תקע"א עד הושע"ר תקע"ב.
עכשיו, מן הסתם זה תלוי מאיפה יצאת ודרך איפה נסעת ובאיזו תקופה בשנה נסעת וכו׳, אבל עד כה לא נתקלתי בעדות בת הזמן של מישהו המציין זמן מופלג כ"כ של 10 חודשים ועוד כשתקופת הנסיעה העיקרית היא בקיץ.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יולי 18, 2019 7:17 am

אוהב ציון כתב:חוזר אני על שאלתי מי היא אותה קבוצת שקרנים בני משפחת רבלין ושות' שעשו ישיבת קבינט והחליטו להמציא סיפורים שלמים היסטוריים שלא היו? לא שמענו שבירושלים ההיא על קבוצה שכזו.

90% מהסיפורים הם דמיונות של רש"ז ריבלין.

אוהב ציון כתב:ואגב, אין לי כ"כ את החשק להסביר כמה גישתך מוטעית מיסודה, בקיצור נמרץ: כל מי שרוצה לדעת על תקופות אחרות, בדרך שאתה מציע לא ידע דבר, הרי רק אם תיקח כמה וכמה דברים גדולים שנעשים כיום, שאנשים מרכזיים בה לא נזכר שמם מכמה סיבות ואף ללא סיבות ממשיות, (אתן דוגמא קצת מוזרה: האם ידוע למשל שסמינר הרב וולף לא הקים הרב וולף זצ"ל אפילו שכך כתוב בויק. ???), החומר שהביאו כאן בנושא זה, ויש הרבה שלא הביאו, נחשב מבוסס לגמרי, על ידיעות הרבה פחות מכך, נחשב אמת היסטורית ללא עוררין.

כפי שהסברתי לעיל מספר פעמים:
א. יש עובדות שהנפק"מ לאמיתותן לא משמעותי, שכן למאי נפק"מ מי הקים את סמינר וולף? אבל בנידו"ד שיש נפק"מ השקפתי ומעשי מובהק חובה לבדוק את אמיתותן לעומק, עד מקום שהיד מגעת.
ב. בנידו"ד אפילו מקריאה פשטנית של הספרות הריבלינית מיד יש תחושה של דמיון ובדיון משמשים בערבוביה, כשהכל נסוב סביב משפחת ריבלין המצומצמת והמורחבת לדוג׳. ומיד בהשוואה לתיאוריהם של העולים הראשונים עצמם, כר׳ ישראל משקלוב ור׳ אריה נאמן, אתה נתקל בהרבה מאוד סתירות מהותיות ויסודיות בסיפור, וזאת מבלי להיכנס כלל וכלל לנושא ההשקפתי!
ג. ישנם גם סיפורים לא מעטים שמספרים משפחות אחרות שברובן סותרות את הסיפורת הריבלינית.

משכך, איך אפשר לדעת איזה מהסיפורים יש בהן גרעין היסטורי אמיתי ואיזה בדמיון או שקר יסודם?
אין לך דרך אחרת אלא להתחיל מהרחוק למוקדם. למצוא כמה שיותר נתונים ממקורות ראשוניים בני הזמן של 30 השנה הראשונות לעלייה, נתונים שייצרו לך את הבסיס והמסגרת ההיסטורית, שיהוו "מסננת" לסיפורים לברור איזה מהם אפשרי והגיוני ומסתדר עם המסגרת ההיסטורית ואיזה מהם לא.

אוהב ציון כתב:אין שום ספק בעולם לכל מי שיודע קצת על התקופה ההיא, שהבינו תלמידי הגר"א שפקד ה' את עמו וההתיישבות בירושלים ובא"י והרחבתה היא היא חלק מהגאולה המקווה, ומצוה לפעול לשם כך.

איפכא מסתברא.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' יולי 18, 2019 10:42 am

עברת על כל מאות הפרטים שכתובים בחזון ציון ואתה בטוח ש90 אחוז הם שקרים? אתה יודע כך בוודאות? או שבגלל שעל חלק מהדברים יש סתירות אתה כבר מקיש על השאר.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יולי 18, 2019 10:50 am

משולש כתב:עברת על כל מאות הפרטים שכתובים בחזון ציון ואתה בטוח ש90 אחוז הם שקרים? אתה יודע כך בוודאות? או שבגלל שעל חלק מהדברים יש סתירות אתה כבר מקיש על השאר.

כש90% מהסיפורים מבוססים על נתוני יסוד שגויים/שקריים, אז כן, זה מכריח שהסיפורים הללו הם דמיוניים.
לדוג', חלק גדול מהסיפורים מבוססים על הנחות היסוד הבאות: 1) שר"ה ואביו ר"ב הקימו תנועת בשם "חזון ציון" שפעלה ועודדה עלייה, 2) שר' הלל עלה בסביבות תק"ע, 3) שר"ה עמד בראש (או עכ"פ מראשי) העליה וקהילת הפרושים בצפת ולאחמ"כ בירושלים. כך שברגע שהוכח שהנחות היסוד הללו אין בינן לבין המציאות ההיסטורית דבר וחצי דבר, ממילא עשרות סיפורים המתבססים על הנחות יסוד אלו מתגלים גם הם כדמיונות.
האם הייתי נשבע על כך שאין בכל מאות הפרטים פה ושם פרטים שבטעות מתאימים לאמת ההסיטורית? לא, כי סביר שישנם כאלו, גם אם בטעות. אבל סיפור שלם שרובו ככולו אמת, להערכתי אין כלל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' יולי 18, 2019 11:09 am

א. לגבי חזןן ציון, לא ראינו אינו ראי', כמו שכתב לי החוקר ממוסקבה שקשה למצוא חומר על ארגון מחתרתי, יתכן שרק תלמידי הגר"א בינם לבין עצמם השתמשו בשם הזה, מעניין שהמאמר בהצפירה תרמ"ט על עליית תלמידי הגר"א שנכתבה ע"י מזכירו של ר' שמואל מסלנט נקראה בשם "חזון ציון" לענ"ד יש לזה קשר.

ב. לגבי עליית ר' הלל, אני עדיין סובר שהוא עלה בתק"ע וחזר לחו"ל כמו שכתוב בחזון ציון. ויש לכך רמז גם בפזמונים "מצא חן בעיני שרי המדינות", ו"עמד לימין הקהילה פנימה וחוצה"

מלבד המאמר בהצפירה תרמ"ט שנכתב ע"י הרב מיכלין שמסתמא קיבל כן מזקני ירושלים בה כתוב שר' הלל עלה בתחילה יחד עם השאר גם לונץ וגרייבסקי (ור' יושעה בפזמונים משנת תרט"ו) כתבו כך והם היו חוקרים גדולים מאוד שא"א לומר שהם היו זייפנים וקיבלו מרש"ז ריבלין את בדיותיו...

רש"ז ריבלין לא היה כזה קוסם גדול שיכל להשפיע גם על מה שנכתב קודם שנולד...

גם אחיו הבכור של ר' יושעה ר' זלמן חיים שנולד בתקצ"ז שעומד מאחורי חלק גדול מהסיפורים בחזון ציון ועל ר' משה מגיד וכו', קובע שר' הלל עלה בתק"ע.

הדברים עוד יתבררו.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יולי 18, 2019 11:32 am

איש_ספר כתב:
משולש כתב:למי שלא מתחבר לעניין של בנין ירושלים וחיבוב ויישוב ארץ ישראל אליו לא דברתי, לטעמו גם מה שנכון בסיפור הוא "בדיות".

אני כותב למי שמעניין אותו חקר הנושא ומנסה לברור מכל הכתבים ולדעת את האמת מה נכון בכל הסיפור כאן. ובטוחני שמי שקרא האשכול מתחילתו מצא ולמד דברים חדשים בנושא.

אם כבר עלה אז אוסיף מה שמנעתי עצמי תחילה:
יפה לו לאשכול העוסק בהזיות הריבלינאיות שנאפד בו גם חזיון פלאים זה:
ר' משולש שהודעותיו המלאות שנאת ציון המחדשת ימיה, חקוקים כאן בפורום, ורישומם המבהיל טרם מש מן הותיקים שבנו, (כולל דברי סנגוריה לבני גרממיא של אדום!) הוא זה אשר הפך לדורש ציון. חידה היא ותהי לחידה!


משנה בבא מציעא ד,י:

כשם שאונאה במקח וממכר כך אונאה בדברים לא יאמר לו בכמה חפץ זה והוא אינו רוצה ליקח אם היה בעל תשובה לא יאמר לו זכור מעשיך הראשונים

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יולי 18, 2019 11:37 am

משולש כתב:א. לגבי חזןן ציון, לא ראינו אינו ראי', כמו שכתב לי החוקר ממוסקבה שקשה למצוא חומר על ארגון מחתרתי, יתכן שרק תלמידי הגר"א בינם לבין עצמם השתמשו בשם הזה, מעניין שהמאמר בהצפירה תרמ"ט על עליית תלמידי הגר"א שנכתבה ע"י מזכירו של ר' שמואל מסלנט נקראה בשם "חזון ציון" לענ"ד יש לזה קשר.

למרות הפעילות המחתרתית למחצה של העלייה והכולל, יש הרבה מאוד תיעוד כתוב, ואין זכר לפעילות ריבלינית בענין ולא זכר ל"חזון ציון" בשום שלב.
המאמר בהצפירה, כל כולו הוא הגירסה הראשונית של האגדה הריבלינית (לדוג' הפעם הראשונה שר"ה נזכר בהקשר לראשית העליה ועוד), וזה כולל בתוכו גם את שם המאמר, ומה בכך?

משולש כתב:ב. לגבי עליית ר' הלל, אני עדיין סובר שהוא עלה בתק"ע וחזר לחו"ל כמו שכתוב בחזון ציון. ויש לכך רמז גם בפזמונים "מצא חן בעיני שרי המדינות", ו"עמד לימין הקהילה פנימה וחוצה"

ערבך ערבא צריך.

משולש כתב:גם לונץ וגרייבסקי ועוד כתבו כך והם היו חוקרים גדולים מאוד שא"א לומר שהם היו זייפנים וקיבלו מרש"ז ריבלין את בדיותיו...

הם היו חוקרים שחקרו עד כמה שידם היתה מגעת, ובהרבה מובנים הגישה שלהם למידע רלוונטי היה מוגבל יותר.
חוץ ממה שמול האמת, לא מעניין אותי לא לונץ ולא גרייבסקי ולא אף אחד, מאחר וישנן עדויות ברורות ממקורות ראשוניים בני הזמן הסותרים את האגדה הריבלינית.

משולש כתב:גם אחיו הבכור של ר' יושעה ר' זלמן חיים שנולד בתקצ"ז שעומד מאחורי חלק גדול מהסיפורים בחזון ציון ועל ר' משה מגיד וכו', קובע שר' הלל עלה בתק"ע.

מניין לך שרז"ח עמד מאחורי חלק מהסיפורים?
וגם א"כ, גם הוא אינו טיעון מול העובדות וכנ"ל, ולא אכפת לי מאיפה הביא את הסיפורים, אם מדמיונו או משמועות מאחרים שדמיינו.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים