מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
הרואה
הודעות: 1466
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ג' נובמבר 05, 2019 11:55 pm

קו ירוק כתב:
הרואה כתב:
קו ירוק כתב:מעניין שהגר"ח פרידלנדר בהתייעצות עם הרב מפוניב'ז - ראו את זה בשיחה קצרה ונפל אצלם הפור.

שקר גס.
כידוע ר' חיים פרידלנדר הוא זה שהדפיס והפיץ את קול התור.

לאט לך, אל תתרגש:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 93#p293893

באמת...
הוא המשיך ללמוד בחברותא עם הגרי"ש זילברמן עוד שנים רבות אחר כך, ומעולם לא הוציא גינוי בפומבי.
יתכן שבתחילה האמין לזה יותר ואחר כך הסתפק או הסתפק חלקית ולא רצה לקבוע מסמרות וכדומה, אבל מכאן ועד לומר שהבין שזה זיוף מוחלט הדרך רחוקה מאד.
כמדומה שהספר המשיך להיות מודפס עוד כמה פעמים אחרי תשכ"ט וכל זה בשתיקה מוחלטת והכל הודפס כאילו שזה בשמו.
מה גם שאת כל הספרים שיצאו מהחבורה של ר' חיים פרידלנדר ור' יצחק שלמה זילברמן (כתבי רמח"ל ועוד) כל מה שקשור לכתיבה והדפסה עשה ר' חיים ולא ר' יצחק שלמה.
אגב ההקדמה לקול התור הנדפס שזה לא הסגנון של ר' חיים ידוע שנכתב באמת על ידי הרב זילברמן, אבל ר' חיים נתן לפרסם זאת תחת שמו.
אני יותר נוטה להאמין שר' חיים פרידלנדר הסתייג מקול התור מאותם טעמים שר' שריה חזר בו ממאמרו הידוע על אמירת הלל ביום ירושלים.
שמעתי מנכדו (של רח"פ) שהוא החזיק את הספר בביתו, אבל בצנעה מאחורי ספרים אחרים, וכמדומה שסיפר שהיה מעיין בו מידי פעם (לגבי פרט זה אני לא בטוח, יתכן שנתערב לי מעשה מחכם אחר שדיבר גם אודותיו).
ירושלמי קדשים לא מחזיקים גם לא מתחת לארון, וכל שכן שלא נותנים לאחרים להדפיס את זה בשמך.
נערך לאחרונה על ידי הרואה ב ד' נובמבר 06, 2019 2:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אוצר בלוס
הודעות: 45
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 1:16 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אוצר בלוס » ד' נובמבר 06, 2019 1:30 am

לחשוב שכל תלמידי הגר"א שהיו בחיים בזמן העליה (תקס"ח) החליטו משום מה לעלות בלי שלמדו זאת מרבם זאת התממות מעושה שגם כותבה לא מאמין בה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11669
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 06, 2019 1:38 am

הרואה כתב:אני יותר נוטה להאמין שר' חיים פרידלנדר הסתייג מקול התור מאותם טעמים שר' שריה חזר בו ממאמרו הידוע על אמירת הלל ביום ירושלים.
שמעתי מנכדו שהוא החזיק את הספר בביתו, אבל בצנעה מאחורי ספרים אחרים, וכמדומה שסיפר שהיה מעיין בו מידי פעם (לגבי פרט זה אני לא בטוח, יתכן שנתערב לי מעשה מחכם אחר שדיבר גם אודותיו).
אם התכוונת לסבי זצ"ל, הוא לא החזיק אותו בצנעה, אלא הניח אותו בספריה שבמקלט, מקום בו היו מונחים הספרים שלא היו בשימוש, וגם שם במדף פנימי, מקום בו מונחים ספרים שלא באו לשימוש שנים רבות. לא היה אצל סבי נוסח כזה של להחזיק ספר מוצנע או מוחבא, ספר שהוא מצא בו טעם היה יכול להיות מונח על שולחנו, ואפי' יש בו בכדי להביך מי מקרוביו... מעולם לא ראיתי אותו מעיין בספר או מזכיר משהו ממנו. וכבר ציינתי שרבים מחוג ידידיו היה להם ענין סביב הספר, ואעפ"כ הוא לא גילה בו עניין.

הרואה
הודעות: 1466
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ד' נובמבר 06, 2019 1:59 am

איש_ספר כתב:
הרואה כתב:אני יותר נוטה להאמין שר' חיים פרידלנדר הסתייג מקול התור מאותם טעמים שר' שריה חזר בו ממאמרו הידוע על אמירת הלל ביום ירושלים.
שמעתי מנכדו שהוא החזיק את הספר בביתו, אבל בצנעה מאחורי ספרים אחרים, וכמדומה שסיפר שהיה מעיין בו מידי פעם (לגבי פרט זה אני לא בטוח, יתכן שנתערב לי מעשה מחכם אחר שדיבר גם אודותיו).
אם התכוונת לסבי זצ"ל, הוא לא החזיק אותו בצנעה, אלא הניח אותו בספריה שבמקלט, מקום בו היו מונחים הספרים שלא היו בשימוש, וגם שם במדף פנימי, מקום בו מונחים ספרים שלא באו לשימוש שנים רבות. לא היה אצל סבי נוסח כזה של להחזיק ספר מוצנע או מוחבא, ספר שהוא מצא בו טעם היה יכול להיות מונח על שולחנו, ואפי' יש בו בכדי להביך מי מקרוביו... מעולם לא ראיתי אותו מעיין בספר או מזכיר משהו ממנו. וכבר ציינתי שרבים מחוג ידידיו היה להם ענין סביב הספר, ואעפ"כ הוא לא גילה בו עניין.

עירוב פרשיות שניתי כאן.
התכוונתי לנכדו של ר' חיים פרידלנדר.
אתקן גם בהודעה שלי.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 2:11 am

כמה נקודות משני כתבים שר' ישראל משקלוב כתב:

"מה אומר לידידי, שיותר מעשרים שנה חיים נקחו מאתנו על ידי התפיסות וממש כולנו בסכנה ..." כי עתה ארץ הקודש בסכנה ח"ו כאשה המקשה לילד שהיא מסוכנת והילד שהיא מולידה. בעת שאני כותב עיני זולגות דמעה ומעי חמרמרו. וידידי, יתחזק בכל כחו, ויעשה בצנעה כל עניניו".

הוא מדמה את יסורי ארץ ישראל ליסורי ההיריון של האשה ההולכת להוליד והנמשל פשוט. לדוגמא ר' יושעה כותב שעד שנת ת"ר היו יסורי לידה והוולד הוא כמו נפל עד שלושים, משנת תק"ע- ת"ר. ומשנת ת"ר הוולד נעשה בר קימא. וע"ד שכתוב בנביא כי חלה גם ילדה ציון את בניה וכו'.

הוא מתאר את הדבר והעוני והיסורים והסכנות שעברו עליו ועל כל תלמידי הגר"א וכאן הבן שואל: האם הם עלו רק בשביל ללמוד תורת א"י, הרי כל היסורים הללו של המגפות וההתנפלויות האכזריות של הישמעלים שאף דקרו את רמ"מ משקלוב בעיניו וכו' וכו' ביטלו מהם תורה, וחוץ מזה מנין ההיתר לאדם לשים נפשו ונפש ילדיו בסכנה במשך כ"כ הרבה זמן בשביל קיום מצוות עשה של ישוב הארץ, אם לא שהוטלה עליהם משימה שמימית במצוות רבם?

וכמה הרפתק' עדו עלי מיום שבתי פחד דבר וחרב ורעב טעמתי ובשבי הקשה בסוגר ישבתי סבוני גם סבבוני אויבי בנפשי יקיפו עלי, ומה יעשה לי אדם אמרתי ובה' בטחתי ה' לי בעזרי עליו מרחם הושלכתי והרבה הצלתי ועזרתי אה"ק ואנשים בה בע"ה בכל כחי עבדתי והנהגות כולל צבור טהור בכל כחי עשיתי ועבודת למוד תורה ברבים קבעתי ויסודות ישוב אה"ק הרבה מחוץ ופנים יסדתי"

כאן הלשון פנים וחוץ הוא מתכוון שהוא פעל מחוץ לארץ ומהארץ, כך גם ר' יושעה שמתאר את פעולת ר' הלל ועסקו ודאגתו לישוב "פנימה וחוצה" הוא מתכוון גם בזמנים ששהה בחו"ל.

מצאתי שר' ישועה משתמש בביטוי הזה בכתבה בעיתון על בנין החורבה: קירותיה פנימה וחוצה מלאים הוד והדר מחרושת אבני גזית מעשה ידי אומנים נפלאים.
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ג' נובמבר 19, 2019 12:17 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1054
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' נובמבר 06, 2019 6:05 am

אוצר בלוס כתב:לחשוב שכל תלמידי הגר"א שהיו בחיים בזמן העליה (תקס"ח) החליטו משום מה לעלות בלי שלמדו זאת מרבם זאת התממות מעושה שגם כותבה לא מאמין בה

תלמידים שידעו עד כמה רבם אהב את אר"י וכו׳ עד כדי כך שניסה בעצמו לעלות לאר"י וכותב באגרתו על אר"י על שמחתו לעלות לאר"י: "הנה אנשים נוסעים על כמה שנים בשביל ממון, מניחים נשותיהן וגם הם נע ונד בחוסר כל. ואני תודה לאל, נוסע לארץ הקדושה שהכל מצפים לראותה, חמדת כל ישראל (נ"א: וחמדת השם-יתברך, כל העליונים והתחתונים תשוקתם אליה)", וחיו בתקופה שבה החל גל עלייה כללי לאר"י, לא היו צריכים שום הוראה מפורשת מהגר"א לעלות. אם אפשר לעלות, כפי שרבים אחרים בזמנם עשו, אז עולים. אר"י לא צריכה סיבות "אקטיביסטיות משיחיות" כדי שיהודי, ובטח תלמיד של הגר"א, ישתוקק לעלות אליה.
אז כפי שכתבתי לעיל, לומר שתלמידי הגר"א עלו בהשראת רבם כתלמידיו, זה נכון. אבל אין בסיס לומר שקיבלו ממנו הוראה ומשימה מיוחדת לעלות וכדומה.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 8:18 am

במכתב הראשון הם משתמשים במילים של הארץ "מתעוררת" היינו שהם באו לעשות "אתערותא דלתתא" כדי להוציאה מהגלות, וכן מדברים בלשון פקידה וקבוץ עת הזמיר הגיע וכו'.
לדוגמא:

נכון הם לא כתבו שהם עלו לשם "אקטביזם"
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_151276 (3).jpg
אוצר החכמה_151276 (3).jpg (323.04 KiB) נצפה 1183 פעמים

איש-אחד
הודעות: 1054
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' נובמבר 06, 2019 8:41 am

יושב הארץ כתב:במכתב הראשון הם משתמשים במילים של הארץ "מתעוררת" היינו שהם באו לעשות "אתערותא דלתתא" כדי להוציאה מהגלות,

ע"ע הבנת הנקרא..

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 8:59 am

כמו שכתוב בפזמונים וכו' "עורי צפון ובאי תימן" שתחילה צריך לעורר את הגאולה מצד צפון העולם.

מה שברור הם מתכוונים לפסוקים בישעיה נ"ב עורי עורי לבשי עזך ציון... מה נאוו על ההרים רגלי מבשר.
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ד' נובמבר 06, 2019 9:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 3990
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 06, 2019 9:09 am

הרואה כתב:
קו ירוק כתב:
הרואה כתב:
קו ירוק כתב:מעניין שהגר"ח פרידלנדר בהתייעצות עם הרב מפוניב'ז - ראו את זה בשיחה קצרה ונפל אצלם הפור.

שקר גס.
כידוע ר' חיים פרידלנדר הוא זה שהדפיס והפיץ את קול התור.

לאט לך, אל תתרגש:
viewtopic.php?f=7&t=943&p=293893#p293893

באמת...
הוא המשיך ללמוד בחברותא עם הגרי"ש זילברמן עוד שנים רבות אחר כך, ומעולם לא הוציא גינוי בפומבי.
יתכן שבתחילה האמין לזה יותר ואחר כך הסתפק או הסתפק חלקית ולא רצה לקבוע מסמרות וכדומה, אבל מכאן ועד לומר שהבין שזה זיוף מוחלט הדרך רחוקה מאד.
כמדומה שהספר המשיך להיות מודפס עוד כמה פעמים אחרי תשכ"ט וכל זה בשתיקה מוחלטת והכל הודפס כאילו שזה בשמו.
מה גם שאת כל הספרים שיצאו מהחבורה של ר' חיים פרידלנדר ור' יצחק שלמה זילברמן (כתבי רמח"ל ועוד) כל מה שקשור לכתיבה והדפסה עשה ר' חיים ולא ר' יצחק שלמה.
אגב ההקדמה לקול התור הנדפס שזה לא הסגנון של ר' חיים ידוע שנכתב באמת על ידי הרב זילברמן, אבל ר' חיים נתן לפרסם זאת תחת שמו.
אני יותר נוטה להאמין שר' חיים פרידלנדר הסתייג מקול התור מאותם טעמים שר' שריה חזר בו ממאמרו הידוע על אמירת הלל ביום ירושלים.
שמעתי מנכדו (של רח"פ) שהוא החזיק את הספר בביתו, אבל בצנעה מאחורי ספרים אחרים, וכמדומה שסיפר שהיה מעיין בו מידי פעם (לגבי פרט זה אני לא בטוח, יתכן שנתערב לי מעשה מחכם אחר שדיבר גם אודותיו).
ירושלמי קדשים לא מחזיקים גם לא מתחת לארון, וכל שכן שלא נותנים לאחרים להדפיס את זה בשמך.

אני ציינתי את הדברים בדיוק כפי ששמעתי מבנו שמדייק.
אחרי התייעצות עם הרב מפוניב'ז הוא זנח ונשמט מזה. זה שהוא לא פגע בחבריו - מה זה קשור?
ומה הקשר שהוא למד עם הריש"ז זצ"ל? פרשנות למה הוא הסתייג אינה במקומה, הן משום שזו פרשנות אישית עם נגיעות, והן משום שהרב מפוניב'ז היה אתו בעצה לפרוש מזה.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 9:16 am

אתה כתבת שאתה יודע הסיבה בגלל שמשפחת ריבלין חשבו עצמם למשיחיים וכו'.

ושם כתבת שהוא "הכריע" שזה לא תורת הגר"א.

ועכשיו כתבת שאין לך פרשנות למה הוא הסתייג, ופרש רק בעצת הרב מפוניבז', תעשה סדר בבקשה.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 10:57 am

...
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב א' דצמבר 08, 2019 10:34 am, נערך 8 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 3990
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 06, 2019 12:05 pm

יושב הארץ כתב:אתה כתבת שאתה יודע הסיבה בגלל שמשפחת ריבלין חשבו עצמם למשיחיים וכו'.
ושם כתבת שהוא "הכריע" שזה לא תורת הגר"א.
ועכשיו כתבת שאין לך פרשנות למה הוא הסתייג, ופרש רק בעצת הרב מפוניבז', תעשה סדר בבקשה.

כשתחשוב ותקרא דברי לא תתקשה.
אמרתי שלאנשים גדולים לקח מהר לקלוט שהמדובר בדבר מוזר (שמפאת זה דחוהו בידיים),
אם זה מוזר זה לא מהגר"א.
ולתת פרשנות מפותלת ונגועה על דבר פרישתו מהענין, כמו שכתבו לעיל - לא מקובל

בריושמא
הודעות: 765
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ד' נובמבר 06, 2019 12:09 pm

יושב הארץ כתב:יש לי צילום קדום של הפזמונים (כנראה, אחרי קום המדינה) שם זה גם מופיע, השאלה אם בפזמונים שהיו אצל אליעזר ריבלין בשנת תש"ב זה כבר מופיע. עמוד 196


לא הבנתי. בפזמונים שנדפסו בשנת תש"ז יש 60 עמודים. כיצד זה יש אצלך עמ' 196?

הרואה
הודעות: 1466
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ד' נובמבר 06, 2019 12:09 pm

קו ירוק כתב:
הרואה כתב:
קו ירוק כתב:
הרואה כתב:
קו ירוק כתב:מעניין שהגר"ח פרידלנדר בהתייעצות עם הרב מפוניב'ז - ראו את זה בשיחה קצרה ונפל אצלם הפור.

שקר גס.
כידוע ר' חיים פרידלנדר הוא זה שהדפיס והפיץ את קול התור.

לאט לך, אל תתרגש:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 93#p293893

באמת...
הוא המשיך ללמוד בחברותא עם הגרי"ש זילברמן עוד שנים רבות אחר כך, ומעולם לא הוציא גינוי בפומבי.
יתכן שבתחילה האמין לזה יותר ואחר כך הסתפק או הסתפק חלקית ולא רצה לקבוע מסמרות וכדומה, אבל מכאן ועד לומר שהבין שזה זיוף מוחלט הדרך רחוקה מאד.
כמדומה שהספר המשיך להיות מודפס עוד כמה פעמים אחרי תשכ"ט וכל זה בשתיקה מוחלטת והכל הודפס כאילו שזה בשמו.
מה גם שאת כל הספרים שיצאו מהחבורה של ר' חיים פרידלנדר ור' יצחק שלמה זילברמן (כתבי רמח"ל ועוד) כל מה שקשור לכתיבה והדפסה עשה ר' חיים ולא ר' יצחק שלמה.
אגב ההקדמה לקול התור הנדפס שזה לא הסגנון של ר' חיים ידוע שנכתב באמת על ידי הרב זילברמן, אבל ר' חיים נתן לפרסם זאת תחת שמו.
אני יותר נוטה להאמין שר' חיים פרידלנדר הסתייג מקול התור מאותם טעמים שר' שריה חזר בו ממאמרו הידוע על אמירת הלל ביום ירושלים.
שמעתי מנכדו (של רח"פ) שהוא החזיק את הספר בביתו, אבל בצנעה מאחורי ספרים אחרים, וכמדומה שסיפר שהיה מעיין בו מידי פעם (לגבי פרט זה אני לא בטוח, יתכן שנתערב לי מעשה מחכם אחר שדיבר גם אודותיו).
ירושלמי קדשים לא מחזיקים גם לא מתחת לארון, וכל שכן שלא נותנים לאחרים להדפיס את זה בשמך.

אני ציינתי את הדברים בדיוק כפי ששמעתי מבנו שמדייק.
אחרי התייעצות עם הרב מפוניב'ז הוא זנח ונשמט מזה. זה שהוא לא פגע בחבריו - מה זה קשור?
ומה הקשר שהוא למד עם הריש"ז זצ"ל? פרשנות למה הוא הסתייג אינה במקומה, הן משום שזו פרשנות אישית עם נגיעות, והן משום שהרב מפוניב'ז היה אתו בעצה לפרוש מזה.

לא יתכן שר' חיים פרידלנדר החליט שזה זיוף, כי אם כך הוא לא היה נותן לחברו הטוב לפרסם זאת בכל העולם תחת שמו.
יתכן שהוא פרש מזה בעצת הרב מפוניבז', זה לא אומר שהוא חשב שזה זיוף. זה יכול להיות משלל טעמים ציבוריים ואחרים.
למשל אם היו"ר הרשמי של 'קדושת ציון' היה הרב קו ירוק, לא נראה לי שהוא היה עובר על זה בשתיקה.

קו ירוק
הודעות: 3990
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 06, 2019 12:13 pm

לכן הוא גם שם את זה מאחרי הספרים.
למען הדיוק זה לא זיוף, זה אוטנתי מאותם אנשים שכתבו את זה.. רק אינו שייך להגר"א כלל וכלל.

לדעתי מי שציר מרכזי ברוחניותו עומד על ספר קול התור, הוא אומלל

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 1:34 pm

בריושמא כתב:
יושב הארץ כתב:יש לי צילום קדום של הפזמונים (כנראה, אחרי קום המדינה) שם זה גם מופיע, השאלה אם בפזמונים שהיו אצל אליעזר ריבלין בשנת תש"ב זה כבר מופיע. עמוד 196


לא הבנתי. בפזמונים שנדפסו בשנת תש"ז יש 60 עמודים. כיצד זה יש אצלך עמ' 196?

בפזמונים שהוציא ר' יוסף ריבלין בתשס"ד זה בעמ' 196. בישן זה בעמוד 55. אם אתה אומר שזה יצא בשנת תש"ו אז זה לפני קום המדינה.

יש לך את הביאור של אליעזר ריבלין לפזמונים?
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ד' נובמבר 06, 2019 2:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 2:03 pm

קו ירוק כתב:לכן הוא גם שם את זה מאחרי הספרים.
למען הדיוק זה לא זיוף, זה אוטנתי מאותם אנשים שכתבו את זה.. רק אינו שייך להגר"א כלל וכלל.

לדעתי מי שציר מרכזי ברוחניותו עומד על ספר קול התור, הוא אומלל
...

שאתה בא לומר כאלו דברים בשם איזה גדול אתה צריך לדייק ולא לומר דעתך, אתה לא שמעת שהוא הכריע שזה לא נכון, אתה רק מעריך וכו'. תאמר הוא הסתפק ניחא, אולי הוא התבייש עם זה שזה היה מצייר אותו כשייך לאסכולה של "האתחלתא" וכו'. בכל אופן הרי היה לו תפקיד מרכזי בישיבה מרכזית, וכל דבר שהוא אוחז זה נראה שהוא מדבר בשם הישיבה וכו'.

אם אתה חושב שציר הרוחניות שלי זה קול התור אתה טועה, רק בחצי השנה האחרונה התמכרתי למחקר סביבו, זה מרתק אותי הנושא הזה, אבל לא קניתי עדיין בית ברובע... וגם לא מכיר אישית שום אדם מזילברמן חוץ מבירורים טלפוניים. וגם לא הולך להגיד הלל ביום העצמאות. וגם אני סובר שהשלטון כאן הוא ערב רב ועמלק ומחכה כל יום שיפלו ויתגלה אור ה' בעולם.

בכל אופן זה תלוי איך לוקחים כל דבר, למשל כתוב שכל ת"ח יש לו ניצוץ של משה, זה נראה קצת הזוי לא? כך גם כל אחד שעוסק בבנין ירושלים "בקדושה" יש לו כנראה שייכות לזה. כתוב בכל הספרים שבכל דוד יש שני משיחים והרבה צדיקים רמזו על עצמם כמו האר"י והאור החיים ועוד רבים.

למעשה ר' יושעה לא התחיל עם קול התור, הוא מספר על מחזות שנגלו לו אבותיו ר' הלל ור' בנימין בשנת תרט"ו ואמרו לו כמה וכמה פעמים שהוא צריך להמשיך במה שהם החלו, וכנראה רק אז הוא התוודע לקול התור, ופעל על פי זה. ואתה רואה שכל מקובלי וחכמי ירושלים סמכו עליו, נראה שגם היה אדם מאוד פרקטי הכל אצלו מסודר יש מאות מכתבים שלו בענינים גשמיים של קבלות ארוכות לספק צרכים של רבבות יהודים, צריכים לקחת הכל בפורפוציות, ומי יודע אולי אכן היה שליח ההשגחה העליונה להתחיל לקיים את נבואות אחרית הימים קמעא קמעא עד שבקרוב נזכה לראות את הגאולה השלמה.

הרואה
הודעות: 1466
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ד' נובמבר 06, 2019 3:26 pm

קו ירוק כתב:לכן הוא גם שם את זה מאחרי הספרים.
למען הדיוק זה לא זיוף, זה אוטנתי מאותם אנשים שכתבו את זה.. רק אינו שייך להגר"א כלל וכלל.

לדעתי מי שציר מרכזי ברוחניותו עומד על ספר קול התור, הוא אומלל

כלומר אם הוא שם את זה מאחורי הספרים = הוא סבר שבטוח זה לא מהגר"א.
אני חושב שיש עוד אי אלו הסברים אפשריים למעשה כזה.
הספר ממשיך להיות מודפס תחת הכותרת 'ז' פרקי גאולה שקיבל ר' הלל משקלוב מפי הגר"א' תחת שמו, והוא לא עושה דבר נגד זה.
הרבה יותר קל לומר שגם הוא היה משיחי וכו' (אגב כמו הפוניבז'ר רב) וחסל עניין.

הרואה
הודעות: 1466
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ד' נובמבר 06, 2019 5:22 pm

עוד חלקיק בהשלמת הפאזל שהולך ומצטרף בעזרת הרב יושב הארץ,
מה המקור לכך שהגר"א אמר שהוא נשמת משה ולכן משמים עיכבו בעדו מלהכנס לארץ ישראל?
זכור לי שזה ממקור יותר וולאז'ינאי.
כי אם אומרים שר' הלל היה משיח בן יוסף, הוא צריך לקבל ממשה כיהושע וכפני חמה ללבנה.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 6:29 pm

שמעתי מפי מו"ר הגאון מ' אלי זצ"ל אב"ד דקאליש, כי ברור לו ממעשים, וכן מכי"ק כי הגאון נ"ע היה ניצוץ משה רבינו ע"ה, כי ע"כ לא נתנו לו רשות מן השמים לכנוס לארץ". (עליות אליהו)


והנה עדות על ר' איצלה מוולוזין מעת ביקורו של מונטיפיורי בשנת תר"ו:

וולוזין.png
וולוזין.png (69.62 KiB) נצפה 1069 פעמים



וכאן מרי"א כהנא:
יצחק אייזיק כהנא.png
יצחק אייזיק כהנא.png (178.27 KiB) נצפה 1069 פעמים


בליקוטי הגר"א כותב שיש תינו"ק בגירשיים הלוחם בזמן עקבתא דמישחא (הגר"א כתב בתיקונים שעכשיו זמן עקבתא דמשיחא בזמנו) בשרו של עשיו והוא פי' שעש"ע יונק על חור פתן.
התינוק.JPG
התינוק.JPG (23.11 KiB) נצפה 910 פעמים


תינו"ק בגימ' משיח בן יוסף, ובקול התור מדבר בארוכה על בחי' ילד שעשע-ים - משיח בן יוסף הלוחם בשרו של עשיו.
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ג' נובמבר 12, 2019 8:48 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 443
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' נובמבר 06, 2019 7:20 pm

כבר דובר בענין זה כאן, ומיותר לחזור על הויכוח בנושא.
אולי כדאי לצטט פה משהו שכתבתי בהודעה פרטית, עם עריכה מתבקשת והרחבה,
כדי להכיר את תלמידי הגר"א רמ"מ משקלוב שיחם ושיגם,
א"א ללקט רק פיסות היסטוריה, מבואות ושערים וכתבים מעשיים שכתבו אנשים שונים במערכת,
ניסוחים יעודיים לצרכים מסויימים,
שהרבה פעמים לא מציגים תמונה מאוזנת על תפיסת העולם,

כדאי ללמוד את חלקי הנגלה בספרו של רמ"מ מים אדירים,
לראות את רוח ביהמ"ד, כפי שכותבים ר"י משקלוב, ר"ח מוואלזין, ר' זלמל'ה, ר' מנשה מאיליא, רי"א חבר, ועוד ועוד, הם ותלמידיהם.

להכיר את השקפת עולמם של הגר"א ותלמידיו על יחס הנגלה והנסתר,
שר' אברהם שמחה מאמציסלאב כותב שבנושא זה היה אחד משתי החידושים של הגר"א שהניחו לו מן השמים.

להעמיד מחדש שאין "רב הנסתר על הנגלה" (כפי שכתב אחד),
אלא שהם פועלים יחד בהרמוניה מלאה, ואין דבר שהוא ע"פ נסתר, ושאין כנגדו בנגלה, כי התורה אחת היא, ולא תדבר עמנו אחד בפה ואחד בלב,
תראה כמה צועק ע"ז רמ"מ במים אדירים נגד הרשעים כלשונו, שהולכים הכל ע"פ הכוונה והענינים וכו' וכו', ונשבע שאין שום דבר תלוי רק בכוונה וענינים אלא או מצווה או עבירה, או דברי הרשות שהם משרתים לעבודת ה', ולא להפכם לשפחה תירש גבירתה, ואכמ"ל.

הנסיון ללמוד על השקפתם ואורח חייהם לא יכול לבא מבירור חומר מסויים על נושא מסויים,
צריך לעיין במשנתם הכללית ולדעת איך היא בנויה ומה אדניה החזקים ומה סמוכות חיצוניים,
מה ביטוי מליצי ומה יסוד אבן להקים עליו בנין.

תאר לעצמך שמישהו ינסה ללמוד על השקפתו של רב פלוני לפי משאותיו השנתיים בכנסי לב לאחים,
או מישהו שיכיר את שיחו ושיגו של רב אלמוני לפי דרשותיו בטהרת המשפחה,
זה יהיה עיוות מוחלט של כל הענין,

זה מורכב מאד ואם תרחיב את מעגל ההכרות שלך עם בהמ"ד הזה של הגר"א ותלמדיו
בוודאי תגלה תובנות חדשות שישליכו גם על ההבנה של התחום הזה.

אני לא מתכוין לזלזל חלילה שאתה לא מכיר, ובוודאי אתה יודע טוב ממני ובטח בתחום הזה,
אבל אני כמי שגדלתי כמה שנים בערוגות של אנשים שמבססים את כל משנת חייהם על ביהמ"ד הזה של הגר"א ותלמידיו אחריו,
ומכיר מעט גם את הספרות שלהם, בעוד מתחומי החיים והתורה, על הגוונים השונים שבביהמ"ד הזה.
אני יכול להגיד בבירור שזה דבר שא"א לומר שהספר הזה יצא מאותו בית מדרש בטח לא בסגנון כזה,
ואף הרעיונות עצמם בלתי אפשריים בתפיסת עולם הכללית.
זה דבר שעולה פשוט אפי' מהכלי הראשוני של ניתוח השפה והטקסט, הלשונות חסרי הההקבלה במקורות חוץ ריבלניים ועוד,
ואכמ"ל מצד המחקר ההיסטורי והמסורת שכולה מובילה לנתיב מסויים, ונסתרת בנתיבים אחרים, כמו שכבר כתבתי

אבל כמובן אין טעם בויכוח הזה, רק כדאי לזכור בעיקר מדובר במשנת חיים שלמה.


בהוקרה על כל המאמץ שאתה עושה בבירור הענין מהצד שלך, הדבקות שלך במטרה ראויה לכל ההערכה, גם אם אני חלוק עליך בהחלט על המסקנות שאתה מעלה כאן.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 7:44 pm

אני לא בא ללמד כאן השקפה, רק הכל מחקר גרידא.

גם הרב זילברמן וגם הרב וינטרוב, אחזו שהם ממשיכי דרך הגר"א האותנטיים. אע"פ ששניהם הפוכים זה מזה 180 מעלות.

וכנראה היו הרבה דרכים, היה הדרך של שקלוב שלמדו בה השבע חכמות ועסקו גם במסחר, והיה הדרך של וולוזי'ן שהשקיעו רק בתורה.

מאחר והוכחתי במאת האחוזים שר' ישועה כתב הדברים כבר בתרט"ו, וכותב זאת בשם ר' הלל שנפטר בשנת תקצ"ח סה"כ 17 שנים אח"כ אין סיכוי שהוא זייף זאת. הוא היה מספיק הגון לומר בדיוק מה חידש מעצמו ומה קיבל מאבותיו, אז כנראה שלא הספקת להקיף ולהשיג את כל תורת והשקפת ומהות רבינו הגר"א.

למשל אם תספר למישהו שהגר"א יצר גולם, הוא יגיד שאתה הגולם...

וחוץ מזה שהעליתי כאן כמדומה עשרות מובאות מדברי הגר"א עצמו על תהליך הגאולה שמתאימים בצורה מדהימה למסורת הריבלינית (ריבלין ה' ירחם- ריבליניזם..).

לדוגמא: דרך הבעש"ט, יש כיום כמה מאות חסידיות שכל אחד סובר שהוא ממשיך דרכו.
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ה' נובמבר 07, 2019 12:35 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 443
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' נובמבר 06, 2019 8:12 pm

יושב הארץ כתב:לדוגמא: דרך הבעש"ט, יש כיום כמה מאות חסידיות שכל אחד סובר שהוא ממשיך דרכו.

אם הקשר בין המשנה הריבלינית להגר"א מקביל לקשר שיש לכלל החסידויות דהיום לדרך הבעש"ט, אין לי כל בעיה עם זה כמובן,

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 8:14 pm

בערך כמו שיש להשקפה הליטאית היום קשר עם תורת ישוב ארץ ישראל של תלמידי הגר"א....

שמואל שלומוביץ
הודעות: 443
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' נובמבר 06, 2019 8:17 pm

יושב הארץ כתב:בערך כמו שיש להשקפה הליטאית היום קשר עם תורת ישוב ארץ ישראל של תלמידי הגר"א....

גם עם האמירה הזו אין לי כל בעיה כמובן,

הרואה
הודעות: 1466
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ד' נובמבר 06, 2019 10:39 pm

יושב הארץ כתב:גם הרב זילברמן וגם הרב וינטרוב, אחזו שהם ממשיכי דרך הגר"א האותנטיים. אע"פ ששניהם הפוכים זה מזה 180 מעלות.

לפי מה ששמעתי מכמה חכמים שעסקו במשנתו של ר' רי"א וינטרויב, בבסיס הדברים הוא גם הסכים על אותם עניינים, רק טען לכמה חילוקים שהנפקא מינה היא כשהציונים קלקלו האם זה עדיין שייך.
בקדושת ציון יש מישהו שרוצה לעשות על זה מאמר מקיף או סדרת מאמרים על דעתו של הרב וינטרויב בענייני אתחלתא דגאולה.
אגב ר' יצחק שלמה זילברמן רצה שאבי יצטרף לשיעורים שלו בחכמת האמת, ואאמו"ר סירב, אבל שאל אותו אצל מי הוא ממליץ ללמוד חכמת האמת בבני ברק, ואמר לו אצל ר' ישראל אליהו וינטרויב (אגב בתחילה המליץ לו על ר' משה שפירא), בקיצור לא יתכן שזה 180 מעלות הפוך, אולי מעלה אחת.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' נובמבר 06, 2019 11:00 pm

נכון צדקת.

שמתי לב לכך שהרב וינטרוב לא חלוק ביסוד הדברים, הוא כותב הרבה שמשנת ת"ר החל המהלך של משיח בן יוסף, וכותב בכמה ספרים שיש כאן כן קיבוץ גלויות, הוא כותב זאת בהסתייגות "קיבוץ" "ריקום" "פקידה" וכו' הוא מאוד נזהר שלא יתנו שם גאולה לעצם המלכות, ואדרבה כותב שהמלכות של הציונים היא הצרה הגדולה ביותר, לעומת זאת הרב זילברמן כן נתן משקל גדול לעצם הדבר שיש כאן מלכות. הם חילוקים דקים שיש להם משקל גדול בלמעשה.

שמעתי שהרב זילבמן אמר שהמצב היום זה כמו תינוק לפני הברית שהאמא לא זורקת אותו בגלל זה...

במילים אחרות אם מותר להתבטאות כן, הרב זילברמן נתן משקל גדול יותר ליסוד, והרב וינטרוב נתן דגש יותר על הסכנה שבערלה החופפת.
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ד' נובמבר 06, 2019 11:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 1466
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ד' נובמבר 06, 2019 11:07 pm

יושב הארץ כתב: לעומת זאת הרב זילברמן כן נתן משקל גדול לעצם הדבר שיש כאן מלכות.

אני לא יודע על סמך מה אתה כותב את זה, שמעתי הקלטות של שיעורים של הרב זילברמן כמדומה על רוב קול התור, ולא זכור לי שעסק בכן מלכות או לא מלכות.
הוא הדגיש את המעלה ש'למה יאמרו הגויים איה אלוקיכם', שהחילול ה' הנורא הזה פחות שייך מאז קום המדינה, כי בעיני הגויים עם ישראל חזר לארצו ואם כן הקב"ה לא עזבם. אבל כמדומני שלא ראה משהו עקרוני במדינה, ואדרבה דיבר נגד הממלכתיות מבית מדרשו של הרב קוק.
בעניין הערב רב הוא עסק רבות בשיעורים, ובין היתר התנגד לקבלת מלגת אברך ממשרד הדתות, כדי לא לחזק את הערב רב.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ה' נובמבר 07, 2019 4:12 pm

שוחחתי היום ארוכות עם יהודי מבוגר בעל ידע רחב בהיסטוריה.

הוא הסביר לי שההתנגדות של הרב שך והרב וינטרוב לקול התור וכו' נבע בעיקר מהחשש הגדול שהיה אז אחרי מלחמת ששת הימים מסחף לציונות. באותו זמן יצא ספר "התקופה הגדולה" אחר ניסי ששת הימים, והיה ברחוב רוח של כוחי ועוצם ידי וכל חייל שהיה עובר ברחוב היו כמעט משתחווים לפניו, וכן עשרות בחורים מפוינבז' התגייסו אז לצבא וכו' וכו'.


אז כמו שאמרתי אני לא באתי ללמד "השקפה" שזה מסור לרבותינו שיש להם אחריות על הכלל, אלא חקרתי הבסיס לטענה אם הוא מזוייף או לא וכו'.

הדבר היחידי שלקחתי ממנו למעשה שאני משתדל יותר להודות לה' על החלקים הטובים שיש כאן בארץ ישראל ברוחניות וגשמיות אחרי 2000 שנות שממון וחורבן, וההבנה שהרבש"ע שומר הבטחתו לישראל וזורח עלינו אור הגאולה קמעא קמעא. כי אסור להיות כפוי טובה ח"ו כלפי המקום, וכן יש ללמוד מעוון המרגלים החמור, וכן ההבנה שיסוד הישוב בארץ ישראל נעשה בקדושה ע"י צדיקי הדורות מוסדי ארץ, והקלי' התלבשו על זה אח"כ, ולבקש על הגאולה השלמה בב"א.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ש' נובמבר 23, 2019 8:53 pm

בקול התור כתוב שגם רבינו האור החיים הקדוש היה בבחי' "משיח בן יוסף".

ובפרשת בהר כתב האור החיים הקדוש (במדבר מ”ט), שהגאולה מתחילה ביד הצדיק שכוסף ומעיר ליבות בני אדם לעלות לארץ ישראל: הודיע הכתוב כי גאולתו היא ביד הצדיק (בזוהר צדיק הוא תואר למשיח בן יוסף, וכן כותב האור החיים: ממוצא דבר אתה למד, שאם יהיה בהם תורה- לא ימות הצדיק, ותמצא שכתב האריז"ל שצריך לכוון בתפילה הקבועה, להתפלל על זה הצדיק שלא ימות, כי באמצעות התפילה- יתרבה זכותו, ויעמוד חי, ותבוטל גזירת מוות ממנו".) אשר יהיה קרוב לה' על דרך אומרו (לעיל י' ג') בקרובי אקדש הוא יגאל ממכר אחיו, כי האדון ב”ה יקרא לצדיקים אח כביכול דכתיב (תהלים קכ”ב) למען אחי ורעי, והגאולה תהיה בהעיר לבות בני אדם ויאמר להם הטוב לכם כי תשבו חוץ, גולים מעל שלחן אביכם ומה יערב לכם החיים בעולם זולת החברה העליונה אשר הייתם סמוכים סביב לשלחן אביכם הוא אלהי עולם ב”ה לעד, וימאיס בעיניו תאוות הנדמים ויעירם בחשק הרוחני גם נרגש לבעל נפש כל חי עד אשר יטיבו מעשיהם, ובזה יגאל ה' ממכרו, ועל זה עתידין ליתן את הדין כל אדוני הארץ גדולי ישראל ומהם יבקש ה' עלבון הבית העלוב.

ובמילים תשבו חוץ הוא מתכוון לשבת בחוץ לארץ, כמו שכותב במכתבו:

לא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל... "כי קול יצא מלפני ה'". ממזרח וממערב, באניות או ביבשה. "לומר די לצער הפרידה" מארץ הקודש. מהנבואה. מהקדושה העליונה. מהדבקות עם ה' אלוקינו. לומר די לצערה של השכינה הנמצאת תחת יד גויים והיא בצער גדול. "צר לי לאם תבכה, הבת ירושלים ממררת" על חילול ה' הגדול. על גויים שבאו היכלה. על כן קורא רבי חיים בן עטר זיע"א לכל הקהילות כולן: "קומו ונעלה אל הר ה' בבנינו ובבנותינו". שם נלמד תורה ונתפלל בעד כל כלל ישראל אל "מול הכותל המערבי אשר שם שכינה שורה".

בריושמא
הודעות: 765
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ש' נובמבר 23, 2019 10:08 pm

הרב יושב הארץ:
האם אתה מוכן לכתוב היכן הדברים הללו כתובים בספר קול התור?
והיכן הם כתובים בספר אור החיים?

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ש' נובמבר 23, 2019 10:19 pm

בבקשה בכבוד רב:

בקול התור פרק א' כ"ד:

וכנודע שכל מלחמת ה' היא בטוריא דמב"י, וכו' וכו'. ובדורות האחרונים גם האר"י הק' ותלמידו המיוחד קו"ט ר' חיים ויטאל, והרב הק' בעל אור החיים היו בטוריא דמב"י כנודע. ובדור האחרון זה רבנו הגר"א נהורא דמב"י אשר אורו הולך לפנינו הולך ואור עד נכון היום, וזכו גם אחדים מתלמידיו אשר מקיימים מצוותו בחזון ציון לקבל ולהיות נאצלים מרוחו ומאורו הגדול בטוריא דנא.

באור החיים זה בפרשת בהר עה"כ אחד מאחיו יגאלנו. והציטוט על התפילה על משיח בן יוסף הוא בפרשת מצורע על ענין שתי הצפורים.

והמכתב נדפס בכמה ספרים


מגנזי ירושלים כ"ה, ועוד רבים.

https://tablet.otzar.org/he/pages/?&res ... ook=160498

בריושמא
הודעות: 765
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ש' נובמבר 23, 2019 10:29 pm

תודה רבה.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ש' נובמבר 23, 2019 10:55 pm

מצאתי 2 מכתבים שכותב ר' יושעה אל הפקאו"מ, בהם הוא פותח בחרוזים.
קבצים מצורפים
ניסן.JPG
ניסן.JPG (22.17 KiB) נצפה 655 פעמים
פזמון אדר.JPG
פזמון אדר.JPG (22.56 KiB) נצפה 655 פעמים

ארופאי
הודעות: 113
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי ארופאי » ב' נובמבר 25, 2019 10:50 am

יושב הארץ כתב:
ובפרשת בהר כתב האור החיים הקדוש (במדבר מ”ט), שהגאולה מתחילה ביד הצדיק שכוסף ומעיר ליבות בני אדם לעלות לארץ ישראל: הודיע הכתוב כי גאולתו היא ביד הצדיק (בזוהר צדיק הוא תואר למשיח בן יוסף, וכן כותב האור החיים: ממוצא דבר אתה למד, שאם יהיה בהם תורה- לא ימות הצדיק, ותמצא שכתב האריז"ל שצריך לכוון בתפילה הקבועה, להתפלל על זה הצדיק שלא ימות, כי באמצעות התפילה- יתרבה זכותו, ויעמוד חי, ותבוטל גזירת מוות ממנו".) אשר יהיה קרוב לה' על דרך אומרו (לעיל י' ג') בקרובי אקדש הוא יגאל ממכר אחיו, כי האדון ב”ה יקרא לצדיקים אח כביכול דכתיב (תהלים קכ”ב) למען אחי ורעי, והגאולה תהיה בהעיר לבות בני אדם ויאמר להם הטוב לכם כי תשבו חוץ, גולים מעל שלחן אביכם ומה יערב לכם החיים בעולם זולת החברה העליונה אשר הייתם סמוכים סביב לשלחן אביכם הוא אלהי עולם ב”ה לעד, וימאיס בעיניו תאוות הנדמים ויעירם בחשק הרוחני גם נרגש לבעל נפש כל חי עד אשר יטיבו מעשיהם, ובזה יגאל ה' ממכרו, ועל זה עתידין ליתן את הדין כל אדוני הארץ גדולי ישראל ומהם יבקש ה' עלבון הבית העלוב.



ראה עוד באוה"ח פ' בלק:
עוד רמז במאמר דרך כוכב מיעקב, על משיח בן דוד הרמוז בכוכב כנזכר, ואומרו וקם שבט מישראל, ירמוז על משיח בן אפרים.
והכוונה בזה כי אם ישראל יהיו בגדר שיהיו נקראים יעקב לא יאיר להם אלא משיח בן דוד אבל משיח בן אפרים ימות במלחמה ראשונה, שיהרגנו רומילוס, כאומרם ז"ל, אבל אם ישראל יהיו כולן צדיקים שבשם "ישראל" יתכנו, אז אפילו אותו שבט שהוא משיח הבא מאפרים, וקם פירוש תהיה לו תקומה לפני אויביו, ולא יהרגנו רומילוס.
ותמצא שציוו גדולי ישראל (עץ חיים שער העמידה ד"ה תשכון) לכוון בתפלתנו כשאנו אומרים לישועתך קוינו וגו', לבקש רחמים על משיח בן אפרים שלא יהיה נהרג במלחמה.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ב' נובמבר 25, 2019 5:28 pm

בקול התור כותב שהאוייב הכי גדול של עם ישראל זה הערב רב ושרו ארמילוס. (חבל שאלו שרואים במדינה רק את האתחלתא דגאולה ע"פ קול התור לא מתבוננים גם בחלק הזה)

הרב וינטרוב מפרש את דברי הגמ' בברכות שגוג ומגוג בא להילחם בישראל אחרי שיוצאים משעבוד מלכויות על עצם השלטון כאן במדינה.

ונראה שבאמת לפי קול התור בשנת תש"ח-ט היה אמור להיות גאולה משעבוד מלכויות ע"י משיח בן יוסף, וכמו שהבאתי דברי ר' יושעה למעלה בעת חנוכת "נחלת שבעה". שעוד שמונים שנה ביום הזה תיכון מלכות בית יוסף עם שישים ריבוא, והסט"א התגבר דווקא בזמן הזה. ואולי זה כוונת הגאון מבריסק שהציונים נתנו את המכה במקום הכי כואב. ושמעתי שגם הרב מקוממיות דיבר שהיתה צריכה להיות הגאולה בשנה ההיא אך הע"ר תפסו זאת. וכן ידועים דברי הח"ח שמפחד שהחופשים יקלקלו.

אך מ"מ זה לא אומר שכל התהליך שהחל מזמן האור החיים ותלמידי הבעש"ט והגר"א וכו' נאבד לגמרי חס ושלום, היסוד נשאר וקיים, אלא שהערלה חופפת עליו. וכמו שעיננו רואות שאף שצד היפך הקדושה גובר אך כנגדו צד הקדושה עומד תקיף וכח הקדושה בארץ ישראל הולך וגדל ויש כאן ריבוי תורה וישיבות כפי שלא היה מזמן בית שני. וב"ה רואים ששלטונם הולך ונחלש מיום ליום.

הגר"א כותב מפורשות בפרשת פקודי שבזמן "בעתה" אם זכו תהיה בטרם יבוא חבל לה, אך בלא זכו אז בבכי יבואו ובתחנונים אובילם, ויהיו חבלי משיח גם מבחי' דם - מלחמות שבהם תהיה מיתת משיח בן יוסף בפועל (השואה הנוראה). ואח"כ חבלי משיח מצד המים שבהם הת"ח שנמשלו למים יהיו דחוקים בממון תחת שלטון הע"ר.

וה' יזכינו לראות במהרה כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון.

קו ירוק
הודעות: 3990
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' נובמבר 25, 2019 10:38 pm

יסלח נא לי מר,
אתה ממשיך דרכו של קול התור לא רע בכלל,
כולל אי הדיוקים והדמיון להתלות בדברי גדולי הדורות.

יושב הארץ
הודעות: 205
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ב' נובמבר 25, 2019 10:40 pm

ישר כח. כתבתי "נראה", ולא בדרך וודאות.

חד ברנש
הודעות: 3078
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' דצמבר 10, 2019 6:27 pm

במערכון בלתי נשכח בשם 'בניין ההסתדרות נהרס' מתאר אפרים קישון דיאלוג בין שליח ההסתדרות שטוקס שמגיע בשעת בוקר מוקדמת לבשר לפוקס שבניין ההסתדרות נהרס, לבין פוקס שמחלונו נשקף הבניין העומד על תילו. שטוקס אמון על המידע שנמסר בידו ואינו מעוניין בשום אופן לראות במו עיניו את הבניין. לעזאזל הנתונים, לעזאזל העובדות. רק התיאוריות והשמועות. כמה שורות מהמערכון כדי לשבר את האוזן.
הלילה פוצצו את ההסתדרות.
אבל הבניין עומד שם לפניך!
קדחת עומד! הלילה פוצצו את הבניין.
איך אפשר להגיד דבר כזה כשאתה יכול לראות במו עינייך?! [...]
תגיד לי מה אתה אונס אותי? למה אתה מכריח אותי להסתכל? הרי אם אני רוצה להיווכח אם פוצצו את הבניין או לא אני יכול להסתכל מהחדר שלי אבל אני לא מסתכל גם משם.
או. אז אצלי בחדר שלי דרך החלון שלי אתה כן תסתכל.
רגע רגע יש לי הצעה חדשה אני אבוא בפעם אחרת.
לא עכשיו תסתכל או כאן תהיה קבורתך.
לא בא בחשבון.
אני אכריח אותך.
אתה לא תכריח אותי.
אתה לא מכיר אותי.
אני לא אסתכל. אני אומר לך, אני לא יכול להסתכל.
למה?
אני לא יכול להסתכל, אני קצר ראי.
תסתכל קצר, לכל הרוחות.
תסתכל! הבניין עומד או לא עומד?!?
פוצצו או לא פוצצו?!?

הרב יוסף אביב"י הוא בן דמותו של פוקס המכריח את שטוקס להביט בנתונים. הדברים אמורים כלפי מאמרו שהופיע עתה בכתב העת החדש 'מכילתא' (viewtopic.php?f=7&t=48540#p589070). רוב רובו של המאמר הוא מסד נתונים, ערימת מקורות, העומדים בעירומם וסדורים לפי סדר הופעתם, ללא כל מניפולציה. המאמר בן 178 העמודים טוען - גם באמצעות המבנה המוזר - כי צריך רק להביט בהם ולהבין הכל. זהו כתב האשמה חמור נגד כל החוקרים שעסקו בסוגיה הזו עד היום ולא טרחו להביט החוצה לראות האם בניין ההסתדרות נהרס, או שמא הוא עומד על תילו. ובכן, הנתונים עצמם מלמדים כי קו פרשת המים בכל ההיסטוריוגרפיה הריבלינית עובר בשנת תרצ"ט.
המאמר סוקר את הפרסומים שקדמו לספר קול התור, שנדפס בשנת תש"ח, ומגיע למסקנה כי בשנת תרצ"ט (1939) החלו בני משפחת ריבלין לכתוב כיצד הוקמו השכונות החדשות מחוץ לחומות ירושלים וכיצד הוקמה המושבה בפתח תקווה, במגמה אחת - להעמיד את הכל על יוזמתו ועל מפעלו של יוסף יושעה ריבלין. בעקבות מאמריהם של בני ריבלין פרץ פולמוס בינם ובין משפחת סלומון למי מגיעות זכויות היוצרים. הריבלינים, ובייחוד יוסף יואל ריבלין, המשיכו בתיאור מפעליו של יוסף יושעה ריבלין וכתבו כי הוא כתב פזמונים ובהם גימטריאות על הגאולה, אחר כך פרסמו את הספר קול התור שדומה בתוכנו לפזמונים אלו. בפזמונים ובקול התור נכתבה תורת גאולה והיא יוחסה לגר"א, אלא שכל כולה נכתבה על ידי בני ריבלין, ובדיקת המקורות שהם מביאים מראה כי תוכנו של קול התור חדש הוא ואין לו אחיזה בכתבי הגר"א.
נערך לאחרונה על ידי חד ברנש ב ג' דצמבר 10, 2019 7:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים