מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 12, 2019 12:53 pm

הסיבה הפשוטה לעליה החסידית (בחלקה הגדול) היתה טכנית: הרדיפות שסבלו ממתנגדיהם באזורי ליטא ורוסיא הלבנה.

אם כי חלק מ'אגרת הקודש' של בעה"ת - שעוסק בעיקר בעניני הצדקה שאספו עבור העולים לארץ הקודש - מדבר על המעלה העצומה שבישוב של צדיקים בארץ ישראל וכו' מבחינה קבלית.

ובנוגע להבעש"ט עצמו ידוע שרצה מאוד לעלות לארץ ולהחיש את הגאולה על ידי כן.

[אם כי 'בגדול' התפיסה החסידית היתה שאיפוא שהצדיק נמצא שם היא 'ארץ ישראל'... כשם שבענינים אחרים התעסקה החסידות יותר ב'בחינה' הרוחנית של כל ענין, למעלה מהזמן והמקום, ופחות במימוש הפיזי-מוחשי].

מכון חכמי ליטא
הודעות: 406
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' דצמבר 12, 2019 1:00 pm

דרומי כתב:הסיבה הפשוטה לעליה החסידית (בחלקה הגדול) היתה טכנית: הרדיפות שסבלו ממתנגדיהם באזורי ליטא ורוסיא הלבנה.

נשמע כעלילה
האם יש מקור לדבר בכתובים?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' דצמבר 12, 2019 1:01 pm

אני ממש לא בקי בנושא, אבל
מחמת הרדיפות היו יכולים לעבור לאוקראינה, כמו הבארדיטשובער והקארלינער, במקום ליסוע לארץ לא נושבת ושיהיו חייהם תלויים להם מנגד, ולית להון מגרמיהון כלום.
לפחות ברוז'ין נראה לי שעניין העלייה לארץ תפס מקום הרבה יותר מעשי וארצי.

וכמובן, לא משנה מה התכוונו העולים עצמם, וכי לא היו להם צאצאים יצירתיים ולוחמי קרדיטים? (כמובן לשיטתיה... אני לא מביע דעה...)

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 12, 2019 1:12 pm

דיברת על העליה שקדמה לעליית תלמידי הגר"א, שבראשה עמדו חסידי רייסין (וממנה בא הישוב החסידי בטבריא, בצפת ובחברון). וראה באריכות בספר 'בית רבי'.

העלייה של חסידי רוז'ין בוודאי היתה מאוחרת יותר.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי גימפעל » ה' דצמבר 12, 2019 3:53 pm

אריה מורגנשטרן.pdf
(1.19 MiB) הורד 274 פעמים

עמנואל אטקס.pdf
(228.57 KiB) הורד 328 פעמים

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ה' דצמבר 12, 2019 4:03 pm

קו ירוק כתב:אבל תרשה לי לציין (מבלי להיכנס לפולמוס נוסף שאין כאן מקומו), כל 'זקני ירושלים' אלו היו גם כרוכים אחרי הרב קוק, כולל כל זקני שערי חסד..
והנך יודע לבטח כמה לאומניות התהלכה בראשם לאור זה. זו עיסה דומה.

אני לא יודע אם יש לעובדה זו קשר לנידון כאן, רק אם אפשר להביא מכך ראיה לנידון שלנו היא תהיה הפוכה בדיוק.
כלומר אם אנחנו א. מאמינים בכושר השיפוט של גדולי ירושלים, ב. אנחנו יודעים על הנאמנות שלהם לדרך הגר"א, ג. רואים שהם היו כרוכים אחר הרב קוק - כנראה שזו עיסה משובחת מאד.
אלא אם כן תאמר שכל מי שהוא משיחי במילא זו ראיה לשיקול דעתו הלקוי. רק אם כך שוב פעם לא צריך להגיע לרב קוק.
ואגב גם בשם ר' יוסף חיים זוננפלד יש שמועות ומכתבים רבים שגם לשיטתו בתולת ישראל הולכת ונבנית (אמנם לא ממש 'אקטיביזם משיחי' אבל לא רחוק משם), והוא כידוע לא היה ממש כרוך אחר הרב קוק.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' דצמבר 12, 2019 5:37 pm

יש להבדיל הבדלה רבה מירושלים (א"י) שהולכת ונבנית, שמשמחת כל יהודי, ולא רק את תלמידי הגר"א בבנותם את ביכ"נ החורבה,
לבין הדמיונות הגאוליים (של 'גדולי ירושלים' ??) ופעולות מוזרות לשם כך, כמו פתחא דקרתא - שאגב שורשו הוא בנכרים (כרחוב הנביאים עצמו ששורשו בנכרים).

בקיצור קול התור והאוירה של הימים ההם, היא הנידונה כאן בכור המבחן.
זה שנפנפף בזקנים כאלו או אחרים, לא מוסיף כלום לאמינות. גם הם עומדים למבחן יחד עם קול התור.

ועל 'העיסה המשובחת ההיא' קורות הימים כבר מעידים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' דצמבר 12, 2019 5:59 pm

רק להזכירך ש"בנין ירושלים" היא חלק מתהליך הגאולה הדמיונית.

"בונה ירושלים ה' - נדחי ישראל יכנס"

viewtopic.php?f=51&t=46278&start=1200#p582289

לגבי הפתחא דקרתא, מה הקשר לגויים?

ספר מוסד היסוד נכתב באופן רשמי ע"י ועד כנסת ישראל של הפרושים ושם מספר בארוכה על האוהל שעמד שם עד מלחמת העולם הראשונה. ויש שם מפה של השכונות, ובתוכם מיקום מגרש הפתחא דקרתא, וכן נערכו שם תפילת בזמן השואה, באותו זמן שפורסם חיו בירושלים מאות זקנים שהיו בימים האלו בירושלים, האם עולה על דעתך שיכלו להמציא סיפור על מגרש הפתחא דקרתא שלא קיים? נראה לך שמדובר באנשי חלם?

בספר אדרת אליהו של שטיין שנפטר בשנת תש"כ כותב שחלק משכונת עזרת ישראל נבנתה על מגרש הפתחא דקרתא.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ה' דצמבר 12, 2019 6:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ה' דצמבר 12, 2019 6:21 pm

קו ירוק כתב:ועל 'העיסה המשובחת ההיא' קורות הימים כבר מעידים.

העובדה שהגרי"ש אלישיב הלך להיכל שלמה, והגרש"ז אויערבך אמר הלל ביום העצמאות, אני חושב שאולי זה חיסרון, אבל זה פוסל אותם.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ה' דצמבר 12, 2019 6:33 pm

רוב המקומות הקדושים גם גויים נטפלו אליהם, אם כבר זו ראיה לפתחא דקרתא...
שם הנקודה יותר פשוטה, זו פסגת הר ירושלים.
ואגב זה לא ברחוב הנביאים אלא בין שטראוס לישעיהו בראש ההר מאחורי בניין ההסתדרות, יש שם כיום גן שעשועים קטן.
שמעתי מר' אליהו זילברמן שבירר אצל כמה זקנים את המקום המדוייק שבו היו מתפללים וזה נקודה מסוימת בפינת בניין ההסתדרות מאחורה, סמוך לחניון שטראוס (מסובך להסביר בכתב), וזה החלק שהכי נוטה לכיון ירושלים המקודשת מתוך השטח הישר שבראש ההר.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' דצמבר 12, 2019 6:44 pm

השתדלתי כל העת מטעמים מובנים לא להזכיר כאן את הרב קוק בקשר לויכוח על קול התור. אך אם כבר הזכירו אז דרך אגב מצאתי בעיתונות הישנה 2 דברים מעניינים ממנו.

א. כאן הוא כותב שתהליך שיבת ציון החל ע"י הצדיקים הקדושים מוסדי ארץ כמו בזמן כורש, אך מצד שני הוא תהליך הפוך מזמן כורש.
מאמר הרב קוק זצל.pdf
(136.21 KiB) הורד 183 פעמים


ב. הוא כותב שהחילוניות תשתלט על ארץ ישראל וזהו זמן "חבלי משיח"

חבלי משיח הרב קוק.pdf
(415.41 KiB) הורד 168 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' דצמבר 12, 2019 6:53 pm

הרואה כתב:
קו ירוק כתב:ועל 'העיסה המשובחת ההיא' קורות הימים כבר מעידים.

העובדה שהגרי"ש אלישיב הלך להיכל שלמה, והגרש"ז אויערבך אמר הלל ביום העצמאות, אני חושב שאולי זה חיסרון, אבל זה פוסל אותם.

מי שתולה חסרונותיו ברבו זה משום טינה שבליבו.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ה' דצמבר 12, 2019 7:15 pm

השתדלתי כל העת מטעמים מובנים לא להגיב לדברי הרב משולש. אך הפעם דבריו עברו את הגבול, ואני נאלץ להגיב.

כל כך חבל שאתה משחית את זמנך בחיפושים אחר חיפושים, ודרך אגב אתה מוצא בעיתונות הישנה. והלא המאמר שנדפס בעיתון העולם בשנת תרצ"א
חזר ונדפס במאמרי הראיה, חלק ב, עמ' 309. המאמר נדפס במלואו, וידוע וגלוי לכל עם ישראל מימים ימימה.
במאמר הזה לא הזכיר הראי"ה את הביטוי 'מוסדי ארץ'. זה ביטוי מובהק של בני ריבלין. הם המציאו אותו ותלו בו בדיותיהם. אבל הראי"ה לא הזכיר אותו.
מדוע אתה שם את הביטוי הזה בפיו של הראי"ה? בדיה נוספת על בדיותיהם של בני ריבלין?

המאמר השני שנדפס בשנת תשי"ג הוא לקט של פסקאות ידועות שכתב הראי"ה בספריו הידועים. אלו הן הפסקאות הנודעות ביותר, והן שגורות כמעט בעל פה אצל כל בר בי רב דחד יומא בכתבי הראי"ה.

הראי"ה כתב על הגאולה ועל דרכי הגאולה שנים רבות לפני שספרי בני ריבלין, וקול התור בתוכם, עלו בהרהורי מחשבותיהם של בני ריבלין, וקל וחומר
לפני שהם נדפסו. אין שום קשר, ואין שום חצי קשר, וגם אין שום בדל קשר, בין דבריו האמיתיים והנכוחים והעמוקים של הראי"ה ובין דבריהם הבדויים
וההזויים והסיפוריים של בני ריבלין.

ואחרי כל אלה.
הרב משולש, הבאת כאן שני מאמרים של הראי"ה ולפניהם כתבת שורה ובה תוכן דבריו של הראי"ה במאמרים אלה.
הדברים שכתבת אינם קשורים למאמרי הראי"ה כלל וכלל. רק להודיעך, דברי הראי"ה עמוקים הם וקשים הם להבנה. כדי להבין אותם חייבים
לקרוא אותם פעם ופעמיים ושלוש, להתעמק בהם היטב, ורק אחרי שמקיימים מצוות 'הבנת הנקרא' למהדרין אפשר לסכם בשורה אחת את
תורף ועומק דברי הראי"ה.
לאט לך, הרב משולש! הדברים רציניים, ואינם משחק או שעשוע לשעות הפנאי.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' דצמבר 12, 2019 7:18 pm

ההרגשה שלי שהאמת עומדת באמצע.
בבית מדרש של תלמידי הגר"א היתה רוח לאומית של בנין ארץ ישראל. רוח זו מנשבת בדבריהם רבות (לדוגמא המכתב של רמ"מ משקלוב לאנשי חו"ל, ארץ מבשרת ארץ אומרת). זאת אומרת היחס היה שעולים לא"י לא כמצוה פרטית של ישוב א"י, אלא משהו גדול יותר, משהו בקנה מדה לאומי, מתקרבים צעדים משמעותיים יותר לקראת התחנה הסופית. אבל לא בהכרח שהיה להם תוכנית גאולה סדורה, שצריך היה לפעול על ידה. וכך כל מיני מושגים קיצוניים/משונים יותר, כמו שהגר"א היה משיח בן יוסף או פתחא קרתא, שהם באמת רחוקים מן הדעת. גם אם היו חכמים שכן קיבלו את הרעיונות הללו, הרבה פעמים כשיש איזה רעיון מרכזי אז אנשים נסחפים קצת יותר לפרטים לא מוכרחים ואולי גם משונים. וכך גם הספר קול התור יש לו בבסיס משהו שקיים אצל הגר"א ותלמידיו, אבל הירידה לפרטים עומדת בעוכריו.

גישה כזו לא רואה שהדברים התגלו מן השמים על ידי משיח בן יוסף שהוא הגר"א, אלא שהגר"א ותלמידיו מתוך הלימוד בתורה והמבט שלהם על המציאות הגיעו למסקנות מעין אלו, וכמו שהרבי מסאטמר הגיע מתוך התורה והמבט שלו למסקנות הפוכה.

זו גם הגישה הרווחת היום אצל הרבה מהציבור שרואה בשיבת עם ישראל לא"י, ובפריחתה וכו' וכו', משהו גאולי. לא שיודעים את כל סדר הדברים מה יהיה עד הגאולה השלימה אבל יש הבנה מסוימת שדבר כזה גדול, יחד עם התפתחות האמונה והתורה בא"י, זה לא משהו מיקרי ולא משהו פרטי ולא נסיון מהסט"א, אלא הארת פנים מהקב"ה, וירד מעלינו נתח מהגלות.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ה' דצמבר 12, 2019 7:21 pm

קו ירוק כתב:
הרואה כתב:
קו ירוק כתב:ועל 'העיסה המשובחת ההיא' קורות הימים כבר מעידים.

העובדה שהגרי"ש אלישיב הלך להיכל שלמה, והגרש"ז אויערבך אמר הלל ביום העצמאות, אני חושב שאולי זה חיסרון, אבל זה פוסל אותם.

מי שתולה חסרונותיו ברבו זה משום טינה שבליבו.

המשפטים שלך לאחרונה חזקים אחד אחד, פשוט להתענג.
וגם ההיגיון הכפרני העקבי שכביכול יש חסרון במשיחיות כשלעצמה,
מסתמא זה גורם לך להרגיש יותר חכם.

יש פה אנשים מגוונים שונים ובעלי דעות שונות, רובם ככולם מאמינים בה', מאמינים בתורה, מעריכים את דברי החכמים, ומשתדלים לחשוב בהיגיון כמו שהתורה מצווה.
אני מציע לך לעשות הפגנה. תעמוד מול הקיר עם שלט ענק שעליו כתוב 'אני לא רלוונטי', וכך תזכה 'לדפוק את אגד'.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' דצמבר 12, 2019 7:30 pm

בריושמא כתב:השתדלתי כל העת מטעמים מובנים לא להגיב לדברי הרב משולש. אך הפעם דבריו עברו את הגבול, ואני נאלץ להגיב.

כל כך חבל שאתה משחית את זמנך בחיפושים אחר חיפושים, ודרך אגב אתה מוצא בעיתונות הישנה. והלא המאמר שנדפס בעיתון העולם בשנת תרצ"א
חזר ונדפס במאמרי הראיה, חלק ב, עמ' 309. המאמר נדפס במלואו, וידוע וגלוי לכל עם ישראל מימים ימימה.
במאמר הזה לא הזכיר הראי"ה את הביטוי 'מוסדי ארץ'. זה ביטוי מובהק של בני ריבלין. הם המציאו אותו ותלו בו בדיותיהם. אבל הראי"ה לא הזכיר אותו.
מדוע אתה שם את הביטוי הזה בפיו של הראי"ה? בדיה נוספת על בדיותיהם של בני ריבלין?

המאמר השני שנדפס בשנת תשי"ג הוא לקט של פסקאות ידועות שכתב הראי"ה בספריו הידועים. אלו הן הפסקאות הנודעות ביותר, והן שגורות כמעט בעל פה אצל כל בר בי רב דחד יומא בכתבי הראי"ה.

הראי"ה כתב על הגאולה ועל דרכי הגאולה שנים רבות לפני שספרי בני ריבלין, וקול התור בתוכם, עלו בהרהורי מחשבותיהם של בני ריבלין, וקל וחומר
לפני שהם נדפסו. אין שום קשר, ואין שום חצי קשר, וגם אין שום בדל קשר, בין דבריו האמיתיים והנכוחים והעמוקים של הראי"ה ובין דבריהם הבדויים
וההזויים והסיפוריים של בני ריבלין.

ואחרי כל אלה.
הרב משולש, הבאת כאן שני מאמרים של הראי"ה ולפניהם כתבת שורה ובה תוכן דבריו של הראי"ה במאמרים אלה.
הדברים שכתבת אינם קשורים למאמרי הראי"ה כלל וכלל. רק להודיעך, דברי הראי"ה עמוקים הם וקשים הם להבנה. כדי להבין אותם חייבים
לקרוא אותם פעם ופעמיים ושלוש, להתעמק בהם היטב, ורק אחרי שמקיימים מצוות 'הבנת הנקרא' למהדרין אפשר לסכם בשורה אחת את
תורף ועומק דברי הראי"ה.
לאט לך, הרב משולש! הדברים רציניים, ואינם משחק או שעשוע לשעות הפנאי.


נכון הוא לא כותב מוסדי ארץ אלא "מיסדי הישוב הקדום" . שינוי קריטי....

ר' יצק צבי ריבלין עשרות שנים קודם נקט בנוסח דומה: והתעוררו הגליות הנתונים בצפון להתלקט אחד אחד לעלות בחירוף נפש ירושלימה. ובראשם גאוני ארץ ליסד יסוד מוסד לשיבת ציון.

מהדברים ההזויים שהעליתי התמלאו דפים שלמים במאמר של כבודו!

אגב תלמידו הגדול של הרק קוק הרב חרל"פ מעיד נאמנה על אמיתות הפזמונים וקול התור, והוא אף מפרש קטע מהפזמונים, כנראה שהוא הכיר את משפחת ריבלין טוב יותר מכבודו!
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ו' דצמבר 13, 2019 12:50 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ה' דצמבר 12, 2019 7:40 pm

הרב משולש, מהתגובה האחרונה שלך עולה בבירור כי עדיין לא קראת את אשר כתבתי במאמרי.
לא החזקת בידך את המאמר שכתבתי על קול התור, וגם לא טרחת לקרוא בו משפט אחד שלם.
זכותך המלאה לעשות כן.
אבל אין טעם בחזרה מייגעת על דברים שכבר כתבת וחזרת וכתבת באשכול הזה מתחילתו ועד עתה,
וקל וחומר שאין טעם להגיב עליהם.
אני גם מבין שקשה לך לקרוא את המאמר. יש בו 333 מקורות, מנויים וספורים אחד לאחד.
כל אלה סדורים לפי מניין השנים לבריאת העולם.
כמובן, יש במאמר גם דיון בכל המקורות הללו, מנין באו ולאן הם הולכים.
האמן לי, אינני אשם בכל המקורות הללו. אחרים כתבו אותם, במשך שנים הרבה. אי אפשר להבין את הפרשה הגדולה
והמסועפת הזאת בלי להבין את כל המקורות הללו, אחד לאחד.
שנס מותניך, אזור חלציך, קרא הכל. בסבלנות, במתינות, באורך רוח.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' דצמבר 12, 2019 8:18 pm

במטותא מינייכו, תרי צנתרי דדהבא, אלפו נפשיכון בניחותא, כי היכי דליקבלו מינייכו. חברים מקשיבים לקולכם.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' דצמבר 12, 2019 8:21 pm

ישר כח, יש פה ריתחא דאורייתא...

אני מכבד את כבוד תורת הרב אביבי ואין פה ויכוח אישי חלילה. אך מכיון שאנשים רמי מעלה ככל שיהיו מרשים לעצמם להטיל דופי באנשים כשרים שכבר נפטרו ולקרוא להם זייפנים והזויים, כל פעם עם קונספרציות ותיאוריות שונות, יש לי הזכות והחובה למחות בפניהם.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' דצמבר 12, 2019 8:50 pm

רם המעלה יכול להטיח באיש כשר שטעה. זה הגיוני לא? זה שהם נפטרו לא מוסיף לאמינותם.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אב בבינה » ה' דצמבר 12, 2019 8:58 pm

אני לא מבין הרבה בנושא, ואני רואה כאן הרבה המקורות שהובא על ידי הרב משולש ויושב הארץ, ומאידך התגובות שנכתבו בסבלנות יתירא ע"י הרב איש אחד, ויש כאן שני צדדים, וראוי לדון בדברים בכובד הראש.

אבל אני לא מבין התכלית של אלו שלא תרמו שום תוכן לכל הדיון, רק חוזר אחרי כל הודעה עם עוד עקיצות על הצד שכנגד. זה לא תורם כלום.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' דצמבר 12, 2019 8:59 pm

יש לטעות ויש לזייף, אני מוכן לשמוע שרש"ז טעה בכמה דברים, למשל שהוא לא הבין את הפזמונים כמו שצריך, ולפעמים הוא קצת ניפח את דמותו של ר' הלל. ויש לזייף ולרמות, עד כדי כך שהצליחו לשכנע את זקני ועמודי התווך של הישוב בירושלים כמו ר' ישעיה חשין ור' צדוק קרויז והרב ברדקי והרב חרל"פ והר מאן והרב יעקבזון ועוד רבים שכתבו והעידו על קול התור ותוכנו שכך קיבלו מאבותיהם. והכל הם זייפו בגלל שהיה ויכוח בין משפחת סלמון ליוסף יואל ריבלין...

לדוגמא, הרב זילברמן סיפר שהרבה זקנים סיפרו לו שהיה רגיל על לשונם לומר התפילה על משיח בן יוסף "עוד יוסף חי", היעלה על הדעת שיוסף יואל ריבלין מבית כנסת ישורון החדיר להם זאת? גם ר' ישעיה חעשין מזכיר ברמז התפילה הנ"ל.

הרב יעקבזון מעיד שלזקנו היתה חותמת של הגר"א עליה נחקק חזה ציון קרית מועדנו, יוסף יואל ריבלין הכריח אותו לשקר בעקבות הוויכוח עם סלמון?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ו' דצמבר 13, 2019 1:30 am

הרואה כתב:רוב המקומות הקדושים גם גויים נטפלו אליהם, אם כבר זו ראיה לפתחא דקרתא...
שם הנקודה יותר פשוטה, זו פסגת הר ירושלים.
ואגב זה לא ברחוב הנביאים אלא בין שטראוס לישעיהו בראש ההר מאחורי בניין ההסתדרות, יש שם כיום גן שעשועים קטן.
שמעתי מר' אליהו זילברמן שבירר אצל כמה זקנים את המקום המדוייק שבו היו מתפללים וזה נקודה מסוימת בפינת בניין ההסתדרות מאחורה, סמוך לחניון שטראוס (מסובך להסביר בכתב), וזה החלק שהכי נוטה לכיון ירושלים המקודשת מתוך השטח הישר שבראש ההר.


הייתי שמח מאד את תוכל בבקשה לציין בדיוק (תוכל גם להעלות תמונה ממפות גוגל התלת מימדיות?)
אודך

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 13, 2019 2:20 am

כבר כתבתי כאן כנראה שבעבר שאלתי את סבי ממתי זקני ירושלים התחילו להתפלל בפתחא דקרתא, והשיב בסגנון בלתי אופיני: מיום שהתחילו להתפלל בתשיעי שבתשיעי. ודפח"ח.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' דצמבר 13, 2019 10:22 am

איש_ספר כתב:כבר כתבתי כאן כנראה שבעבר שאלתי את סבי ממתי זקני ירושלים התחילו להתפלל בפתחא דקרתא, והשיב בסגנון בלתי אופיני: מיום שהתחילו להתפלל בתשיעי שבתשיעי. ודפח"ח.

הרב איש ספר, התוכל להסביר את הכוונה גם לאותם שאינם נרמזים?

וחוץ מזה ובדומה לכך, הרב הרואה מזכיר שוב ושוב את עדות רי"ש זילברמן על 'זקני ירושלים' שהיו אומרים את תפילת 'עוד יוסף חי'.
מישהו יכול להסביר לי הבור מהי אותה התפילה? ומה נוסחה?
ומה מגיב הרב בריושמא שליט"א על כך? שאותם הזקנים החלו להתפלל בה רק לאחר סיפור קול התור, או שהוא לא רואה בעדות שעל פה זו יותר מסיפור מעשייה בעלמא?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' דצמבר 13, 2019 10:35 am

מקדש מלך כתב:
איש_ספר כתב:כבר כתבתי כאן כנראה שבעבר שאלתי את סבי ממתי זקני ירושלים התחילו להתפלל בפתחא דקרתא, והשיב בסגנון בלתי אופיני: מיום שהתחילו להתפלל בתשיעי שבתשיעי. ודפח"ח.

הרב איש ספר, התוכל להסביר את הכוונה גם לאותם שאינם נרמזים?

וחוץ מזה ובדומה לכך, הרב הרואה מזכיר שוב ושוב את עדות רי"ש זילברמן על 'זקני ירושלים' שהיו אומרים את תפילת 'עוד יוסף חי'.
מישהו יכול להסביר לי הבור מהי אותה התפילה? ומה נוסחה?
ומה מגיב הרב בריושמא שליט"א על כך? שאותם הזקנים החלו להתפלל בה רק לאחר סיפור קול התור, או שהוא לא רואה בעדות שעל פה זו יותר מסיפור מעשייה בעלמא?


קול התור עמ' 111 - 112 (מהדורת ב"ב תשנ"ד, ושם כתוב שהיא מובאת ממדרש שלמה עמ' 163 ואילך):

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' דצמבר 13, 2019 11:03 am

לענין כתב:
הרואה כתב:רוב המקומות הקדושים גם גויים נטפלו אליהם, אם כבר זו ראיה לפתחא דקרתא...
שם הנקודה יותר פשוטה, זו פסגת הר ירושלים.
ואגב זה לא ברחוב הנביאים אלא בין שטראוס לישעיהו בראש ההר מאחורי בניין ההסתדרות, יש שם כיום גן שעשועים קטן.
שמעתי מר' אליהו זילברמן שבירר אצל כמה זקנים את המקום המדוייק שבו היו מתפללים וזה נקודה מסוימת בפינת בניין ההסתדרות מאחורה, סמוך לחניון שטראוס (מסובך להסביר בכתב), וזה החלק שהכי נוטה לכיון ירושלים המקודשת מתוך השטח הישר שבראש ההר.


הייתי שמח מאד את תוכל בבקשה לציין בדיוק (תוכל גם להעלות תמונה ממפות גוגל התלת מימדיות?)
אודך

עוד מקום 'מקודש' ... ובכלל, ראש ההר של ירושלים הוא ביהכ"נ זהרי חמה ולא המסגד ברחוב שטראוס.. ואכ"מ.
(הצילום מרחוב שטראוס מול בליליוס).
כיפת ההר רחוב שטראוס.JPG
כיפת ההר רחוב שטראוס.JPG (687.79 KiB) נצפה 10512 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ו' דצמבר 13, 2019 12:30 pm

מקדש מלך כתב:
איש_ספר כתב:כבר כתבתי כאן כנראה שבעבר שאלתי את סבי ממתי זקני ירושלים התחילו להתפלל בפתחא דקרתא, והשיב בסגנון בלתי אופיני: מיום שהתחילו להתפלל בתשיעי שבתשיעי. ודפח"ח.

הרב איש ספר, התוכל להסביר את הכוונה גם לאותם שאינם נרמזים?

וחוץ מזה ובדומה לכך, הרב הרואה מזכיר שוב ושוב את עדות רי"ש זילברמן על 'זקני ירושלים' שהיו אומרים את תפילת 'עוד יוסף חי'.
מישהו יכול להסביר לי הבור מהי אותה התפילה? ומה נוסחה?
ומה מגיב הרב בריושמא שליט"א על כך? שאותם הזקנים החלו להתפלל בה רק לאחר סיפור קול התור, או שהוא לא רואה בעדות שעל פה זו יותר מסיפור מעשייה בעלמא?

מכיון שהרב אביבי קבע נחרצות שבני משפחת ריבלין היו זייפנים והזויים אז כל מי שחי בדורם או הכיר אותם באמת חשוד שנדבק בכך והוא פסול לעדות. רק כיום אחרי 80 שנה יכולים קצת להשתחרר מהזיופים.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ו' דצמבר 13, 2019 1:18 pm

מקדש מלך כתב:
איש_ספר כתב:כבר כתבתי כאן כנראה שבעבר שאלתי את סבי ממתי זקני ירושלים התחילו להתפלל בפתחא דקרתא, והשיב בסגנון בלתי אופיני: מיום שהתחילו להתפלל בתשיעי שבתשיעי. ודפח"ח.

הרב איש ספר, התוכל להסביר את הכוונה גם לאותם שאינם נרמזים?

וחוץ מזה ובדומה לכך, הרב הרואה מזכיר שוב ושוב את עדות רי"ש זילברמן על 'זקני ירושלים' שהיו אומרים את תפילת 'עוד יוסף חי'.
מישהו יכול להסביר לי הבור מהי אותה התפילה? ומה נוסחה?
ומה מגיב הרב בריושמא שליט"א על כך? שאותם הזקנים החלו להתפלל בה רק לאחר סיפור קול התור, או שהוא לא רואה בעדות שעל פה זו יותר מסיפור מעשייה בעלמא?

אני לא הבאתי עדות כזו בשמו.
מה ששמעתי ממנו זה שהוא הכיר בנערותו זקנים שהיו אומרים על כל דבר 'עוד יוסף חי' והוא ביאר שכנראה מקור הלחש התמוה הוא הדברים בקול התור.
המושג להתפלל על מב"י שלא ימות מופיע גם בזוהר ובעוד מקומות. רק השאלה מאיפה זה נכנס שאם ילד נפצע אומרים עוד יוסף חי (כעדות הרב זילברמן), וכנראה שהבינו שמטרתם בבניין ירושלים הוא יעודו של משיח בן יוסף, ועל כן כל סכנה היא סכנה למב"י, ומזה נוצר הלחש.
לגבי התפילה בפתחא דקרתא אין לא ראינו ראיה.
נערך לאחרונה על ידי הרואה ב ו' דצמבר 13, 2019 1:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ו' דצמבר 13, 2019 1:48 pm

שמעתי שלפני עשרות שנים פרסם אחד בשם אלתר הורביץ כתבה גדולה בהמודיע על "פתחא דקרתא" מי שיש לו התוכנה החדשה של העיתונות מוזמן לחפש ולהעלותו.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ו' דצמבר 13, 2019 1:56 pm

איש_ספר כתב:כבר כתבתי כאן כנראה שבעבר שאלתי את סבי ממתי זקני ירושלים התחילו להתפלל בפתחא דקרתא, והשיב בסגנון בלתי אופיני: מיום שהתחילו להתפלל בתשיעי שבתשיעי. ודפח"ח.

כלומר סבך זצ"ל בירר האם יש לזה מקור והגיע למסקנא שאין?
או שלדעתו אין בזה עניין כל כך מרכזי, ומגוחך לעשות מזה עסק?
זה שתי אפשרויות שונות מאד.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ו' דצמבר 13, 2019 2:56 pm

יש יהודי חשוב בירושלים משכונת עזרת תורה הוא מספר שהוא ואביו ז"ל שימשו שנים רבות את ר' אברהם ברדקי זצ"ל מנכדי ר' ישראל משקלוב, והוא אישר להם שכל המסורות של קול התור הם אמת יציב כולל הפתחא דקרתא. פרטים נוספים בהמשך.

גם הרב זילברמן סיפר שהרב אברהם ברדקי מחשובי זקני ירושלים נכד ר' ישעיה ברדקי חתן ר' ישראל משקלוב, רצה להוציאו מביתו בגערה, וכי אתה חושב שאבי וזקני שיקרו אותי?
נערך לאחרונה על ידי משולש ב א' דצמבר 15, 2019 2:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' דצמבר 14, 2019 6:21 pm

הרואה כתב:
איש_ספר כתב:כבר כתבתי כאן כנראה שבעבר שאלתי את סבי ממתי זקני ירושלים התחילו להתפלל בפתחא דקרתא, והשיב בסגנון בלתי אופיני: מיום שהתחילו להתפלל בתשיעי שבתשיעי. ודפח"ח.

כלומר סבך זצ"ל בירר האם יש לזה מקור והגיע למסקנא שאין?
או שלדעתו אין בזה עניין כל כך מרכזי, ומגוחך לעשות מזה עסק?
זה שתי אפשרויות שונות מאד.

דרך הזייפנים מאז, לשבח את מקחם על ידי תליתו באילן בא בימים. ("מקום הקבר ידוע כמסוגל מאז ומעולם..." "אמירת קאפיטל פלוני מקובלת מאות בשנים כמועילה..." וכן עזה"ד). הפרסומים על פתחא דקרתא מלווים גם הם במוטיב הידוע: מקום זה מקובל אצל זקני ירושלים וכו', כמו גם הפרסומים על התשיעי שבתשיעי, המציגים את הזיוף כמסורת ותיקה ומקוימת. וכמות זה כן מות זה, מקרה אחד יקרה לכולם.

עוד אבקש לחדד: שאלת המקור היא שאלה מתקדמת. שאלת הפתיחה, האם אכן היו הדברים ידועים בין זקני ירושלים. ובכן, 'זקני ירושלים' ואנשי שערי חסד, היו עיקר עולמו הרוחני.

במקום שאין מכירים: סבי ששם עצמו כאילם היה בעל חוש ביקורת וחוש הומור יוצאים מגדר הרגיל, ובעבודה גדולה ואמיצה הוא בלם את פיו. לעיתים נדירות, היה ניתן לעמוד על סגולתו זו...

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » א' דצמבר 15, 2019 1:44 pm

רי"מ טוקצינסקי:

דודי (ר' יושעה) הרכיבני אתו על חמורו, ולאורך הדרך עד שכונתנו "אבן ישראל", שארכה חצי שעה, סיפר לי ממאורעות הישוב, הראה לי על כל בית ושכונה באיזו שנה נבנית, ויאמר: הודו לה' כי טוב: "מי פלל לנו לפני שש עשרה שנה שנסע כיום על חמור בדרך ישרה ומבלי פחד, וגם לשכונה הנושאת עליה שם עברי"! (ויבאר לי אז את השמות של השכונות שהוא, ביחוד, קראם בשם). ובעברנו על השכונה הראשונה "נחלת שבעה" ובהצביעו: זה בית ר' משה סלומון, זה הראשון היה ביתי, והקיצוני ליושב החנות הקטנה ר' ליב לומזער, וכן הלאה – הבטיח לי לספר לי בקרב הימים את אשר עבר עליהם בימים ולילות הראשונים לשבתם חוץ לעיר.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » א' דצמבר 15, 2019 1:48 pm

אשמח מאד אם יעלו את שלשת מאמריו של הרב גולדהבר בצמידות. תודה רבה.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 16, 2019 2:53 pm

נתקלתי בציטוט של הפובליציסט משה נחמני (נא לא להתקיף אותי, אין לי קשר לדברים):
תלמידי הגר"א וצאצאיהם, מייסדי הישוב הישן בירושלים, האמינו כי הם נמצאים בדור של גאולה. הדבר מופיע בפירוש בכתביהם, וכן במכתבים ששלחו באותם ימים. ואף על פי כן, בשנים האחרונות קמו אנשים שונים (בדרך כלל מהאגף החרדי, אך גם מהציבור החילוני) וטוענים להד"ם! לא היתה שום משיחיות בקרב תלמידי הגר"א; הם עלו לארץ כדי לקיים בה מצוות או כדי להיקבר בה, בדיוק כמו כל העליות שקדמו להן.

את הדברים שלהלן אני מביא לא בשביל להוכיח את הברור כשמש, שבבית מדרשו של הגר"א בארץ ישראל האמינו שהם ב"אתחלתא דגאולה", אלא בשביל להבין מהי המשמעות של אמונה זו, שנשמעת כדבר ערטילאי וחסר משמעות מעשית. מי שכתב אותם היה ר' יוסף (יושעה) ריבלין, שהוא הדמות הדומיננטית ביותר בישוב הישן של ראשית שנות הת"ר, נצר למשפחת ריבלין שהיתה קשורה בקשרי משפחה עם הגר"א ואבותיו אף היו בקשר רוחני עמו. ריבלין היה זה שגם בנה - מכח אמונתו ב'אתחלתא דגאולה' - כמעט את כל שכונות ירושלים שמחוץ לחומות שנבנו עד שנת תרנ"ו (אז נפטר), בסך הכל י"ד שכונות, ובכך בעצם חולל מהפכה היסטורית שאין דומה לה מאז חורבן בית המקדש וגלות ישראל.

בשנת תרכ"ד מגיעה לירושלים הבשורה על קוי הטלגרף שהגיעו לעיר. ריבלין רואה בכך צעד נוסף ומשמעותי בתהליך הגאולה, והוא מפרסם זאת על גבי עיתון 'המגיד'. כלומר, הדעה הזאת מפורסמת (או: מתפרסמת) ברחבי העולם היהודי. אנחנו מדברים על תקופה קדומה מאוד, עשרות שנים לפני לידתה של הציונות והופעתו של הרצל, כלומר אין סיכוי שריבלין בדה אותה מלבו מאינטרס זר כלשהו.

וזה לשונו :יר שבעקבות קוי הטלגרף החדשים, העסקים בירושלים יפרחו וישגשגו, מתוך כך עשירים יהודיים יאותו לעלות לארץ, וממילא תהליך הגאולה ותחיית האומה בארצה תקבל דחיפה משמעותית. מתברר שאת הגישה הזאת, להעמיק חקר באירועי התקופה ולמצוא בהם את שלבי הגאולה, אינה פרי המצאתו של הרב קוק או של הוגי 'המזרחי', אלא נטועה עמוק בבית מדרשו של הגר"א. כל אירוע שמתרחש בירושלים, בין אם זה שריפת כנסיית הקבר, פתיחת תחנת רכבת, הגעת אניית הקיטור או בניית ביהכנ"ס 'החורבה' - מקבל משמעות משיחית בקרב תלמידי הגר"א וצאצאיהם.

הנה המאמר של ריבלין, ושימו לב למשפט המדהים בו הוא חותם את מאמרו:

"ראו עתה כי אך אחת אחת מיעודי חוזינו באו ויבואו כגשם לנו. או מי הוא אשר טח מהשכיל לבבו על כל החדשות ההווים לבקרים שהמה מחזיונות נביאינו יעודי חוזינו. והנה בבין החדשות הנפלאות המביאות רגש זכר-ישועה לכל לבב, הכי נכבדה החדשה אשר צמחה בשבוע זאת כי הכינו יסודות הטעלעגראף ומיתריו. ועד היום האריכו מיתרי הטעלעגראף מעיר יפו הנמל עזתה ועד מקום שכם ועוד נכונו ביפו על שפת הים ארבעים אלף קורות וחוטי הברזל מיתרי הטעלעגראף ועוד האניות מרבות להביא יום יום.

ומי לא יבין את זאת כי לא דבר ריק הוא, בהתלכד ירושלם עם כל קריות תבל ותאחד עמהם על ידי הטעלעגראף. כי לבד אשר ירום המסחר וינשא מאד בארץ הלזו ושערי ירושלים יפתחו לרוחה לכל מקנה וקנין, ומעתה לא ימנעו גם עשירי העם רגליהם מבא לשכון כבוד בארץ הקדושה ולסחרה ויכון המושב מאוד – כי גם הלא קרוב יום ה' אשר אמר: “והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו” ביום שיתקע ביום ההוא ובאו".

עזר על גיבור
הודעות: 20
הצטרף: ג' אוקטובר 11, 2016 10:20 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי עזר על גיבור » ב' דצמבר 16, 2019 3:22 pm

קראתי עכשיו את מאמרו של הרב אביבי שליט"א, ויהי בפי לדבש מתוק, ישר כוחו וישר חיילו, ממנו ילמדו ויראו כיצד לערוך מאמרים בנושאים רגישים כגון אלו, ויוסף מחייב את הרשעים, יען הוא נוגע בחומר נפץ לוהט, אך אין הוא משתמש בביטול ובזלזול אלא מעמיד מול הקורא את האמת, וממנה ילמד ויבין אם לעקל או לעקלקלות.
אך לדעתי בדבר אחד לא כיוון הרב אביבי נכונה ומחברי קול התור צדקו ממנו.
והוא בפירוש דברי הגר''א בפירושו לתיקוני זוהר חדש
וימין מקרבת. כמ''ש וברחמים גדולים אקבצך, שיפקון בסטרא דימינא, אבל בתחילה יתער בשמאלא, שמאלו תחת לראשי, והוא יהיה פקידה, כמו שהיה בבית שני בימי כורש, ולא יצאו בו, ואחר כך יתער ימינא'.

מחברי קול התור מפרשים - שבתחילה תהיה גאולה שאינה שלמה, שהוא עליה ברשיון האומות כמו שהיה בבימי כורש, אלא שלא יסתיים הענין בכך, והגאולה לא תושלם עד שתתעורר מידת הרחמים ויצאו ישראל מן הגלות באופן שלם בלא רשיון אומות העולם אלא על ידי מלך המשיח.
ר"י אביבי מפרש - הגר''א מדבר על גאולה כושלת, כמ''ש 'ולא יצאו בו', כלומר בתחילת הגאולה תהיה גאולת נפל שלא תצליח, וזה יהיה כמו שהיה בימי כורש, אך הגאולה האמיתית תהיה אחר כך במידת הרחמים.
קול התור לשיטתם- סבורים ואומרים, מכאן לאתחלתא דגאולה בדברי הגר''א,
ר"י אביבי אומר- אין כאן ''אתחלתא דגאולה'' אלא ''תחילת הגאולה'' (לשונו של הגר''א שם) ואינו קשור כלל לאתחלתא דגאולה, כי אינו כלל התחלת הגאולה שהרי גאולה נכשלת היא ואדרבא אז הוא זמן צרות כמ''ש שם הגר''א ''ותחילת הגאולה הוא הצרות''.
מי משניהם צודק?
לענ''ד דווקא מחברי קול התור!
הראיה שלי היא מלשון הגר''א "פקידה כמו שהיה בבית שני בימי כורש'', מנין לקוח לשונו של הגר''א?
ברור לכל בר בי רב שזה נלקח מלשון הגמ' במגילה יב, א
מכל מקום קשו קראי אהדדי; כתיב מלאת לבבל, וכתיב לחרבות ירושלים! - אמר רבא: לפקידה בעלמא

הגמ שם מקשה סתירה בין שני קצי גאולה שניבא ירמיהו בשניהם נאמר שהקץ מסתיים בסוף שבעים שנה, הראשון עלה חשבונו בשנת שתים לכורש (אז ניתן רשיון לגולים לחזור לארצם, אך לא הצליחו לבנות הבית כמבואר בספר עזרא), והשני בשנת שתים לדרויש (אז נבנה הבית), ותירוץ הגמ' על הסתירה הוא שהחשבון המסתיים בשנת שתיים לכורש, הינו ''פקידה בעלמא'' כלומר לא גאולה שלמה אלא רק פקידה מסוימת מהגאולה שהרי רק נשתחררו מן הגלות, ולא עלתה בידם לבנות את בית המקדש.
וברור שזו גם כוונת הגר''א ''פקידה כמו שהיתה בבית שני בימי כורש'', כלומר שהגאולה מסטרא דשמאלא היא מידת הדין, לא תהיה שלמה, אלא ''אתחלתא דגאולה'' שיתבטל הגלות שהרי יעלו ישראל לארצם, אך לא תושלם הגאולה בבנין בית המקדש עד הגאולה השלמה במידת הרחמים.
ומכאן שלא צדקו דברי הרב אביבי, שהרי כשם שלא יעלה על הדעת שדברי ירמיהו - "לפני מלאת לבבל שבעים שנה אפקוד אתכם" שדיבר על פקידת כורש - היו גאולה שנכשלה חס ושלום, אלא גאולה ממש שלא נשלמה, כן היא גאולת סטרא דשמאלא גאולה ממש אלא שלא נשלמה.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' דצמבר 16, 2019 4:26 pm

תודה על דבריך הנכוחים, הרב עזר על גיבור.

אלא שלא דקת בדבריך. לא ציטטת את דברי קול התור כמות שהם, ולא ציטטת את דבריי כמות שהם.

כתבת כי אני כתבתי 'הגר"א מדבר על גאולה כושלת', וכן 'גאולה נכשלת'.
אבל לא כתבתי את המלים הללו. כל שכתבתי הוא דברי הגר"א כמות שהם. וכך כתבתי בסעיף כט: 'כתב הגר"א כי תחילת הגאולה היא התעוררות של השמאל, וישראל לא יצאו בה. היא דומה ללילה ולחורבן, ובה מתרחשות צרות לישראל. התחלת הגאולה היא פקידה, כמו בימי כורש. הגאולה עצמה היא התעוררות של הימין, ואז יצאו ישראל מהגלות. היא דומה ליום ולבניין, ועליה נאמר ברחמים גדולים אקבצך'. אלו הם דברי הגר"א כמות שהם, לא הוספתי ולא גרעתי מאומה. ו'גאולה כושלת' או 'גאולה נכשלת' - מנין?

כתבת כי 'קול התור לשיטתם - סבורים ואומרים, מכאן לאתחלתא דגאולה בדברי הגר''א', והם צודקים שהרי כוונת הגר"א בפקידת כורש היא 'גאולה ממש שלא נשלמה, כן היא גאולת סטרא דשמאלא גאולה ממש אלא שלא נשלמה'.
אבל מחברי קול התור לא כתבו את אשר אתה כתבת. הם כתבו כי 'כורש נתון בתפקידו של מב"י מסטרא דשמאלא, היינו מדת הדין הבאה באתערותא תתאית', 'התחלת הגאולה תהיה, כמו בימי כורש, בסטרא דשמאלא, וגם בניין ירושלים קודם לגאולה השלמה, 'כי הגר"א דרש גם בניין חקלאי בארץ ישראל אחרי שתהיה ההתעוררות מלמטה מן הארץ מסיטרא דשמאלא ותהיה פקידה כמו בזמן כורש'. ואני שואל אותך: היכן כתב הגר"א כי הפקידה בזמן כורש משמעה אתערותא תתאית? היכן כתב הגר"א כי הפקידה בזמן כורש משמעה בניין ירושלים? והעולה על כולנה - היכן כתב הגר"א כי הפקידה בזמן כורש משמעה בניין חקלאי בארץ ישראל?
וחזרה השאלה למקומה: האומנם פירשו מחברי קול התור את דברי הגר"א נכונה או הוסיפו דברים משל עצמם באתערותא דלתתא שלהם?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' דצמבר 16, 2019 4:33 pm

באותו מקום כותב גם הגר"א: אבל הגאולה בימינא.
וכן התחלת הגאולה בלילה,
ועיקר הגאולה היציאה ביממא,
כמ"ש חשף ה' את זרוע קדשו,
בתחלה אתער דרועא שמאל,
כגוונא דר"ה כו' ע"ש.

האם גם שם מדובר בגאולה נכשלת?

לענ"ד הקצרה הגר"א מכון לשנת ת"ר בה כתב בפרשת תרומה שתתחיל הגאולה. (כך גם כותב ר' יושעה בפזמונים)הרב וינטרוב גם מצטט את דברי הגר"א הללו וכותב שמשנת ת"ר החל עידן של משיח בן יוסף בכך שסודות התרה החלו יותר להתפשט.

וכך כותב מנהלה הרשמי של הכולל במשך עשרות שנים רבי אריה נאמן שעלה יחד עם תלמידי הגר"א בשנת תקע"ב: מת"ר ואילך תרעין ברחמין פתיחין ונס יגון ואנחה .... והיתה הרווחה וחיים בירושלים, וגם אז ניתן כל אה"ק וסוריא תחת מלך מצרים והנהגתו... ונתן רשות להקונוסוליה מכל המלכים שישבו פה עה"ק, והוקל מעלינו עול הגלות מעט, (הגר"א כותב בתיקונים שתחילה תהיה פקידה כמו בזמן כורש) ומאז ניתן רשות לאחינו בני ישראל שיבנו ויקחו קרקעות וזכינו לבניין החורבה ושארי בנינים, ואחרון חביב בבית הכנסת שהניחו לנו אבותינו מקום להתגדר לפאר ולרומם בית אלוקינו... וראינו בזה הבנין התערותא דלעילא ובונה ירושלים ה' לשון הווה, סולם מוצב ארצה וגו'

דברים אלו נכתבו כתשעים שנה לפני שיצא קול התור.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ב' דצמבר 16, 2019 5:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' דצמבר 16, 2019 5:18 pm

עזר על גיבור כתב:קראתי עכשיו את מאמרו של הרב אביבי שליט"א, ויהי בפי לדבש מתוק, ישר כוחו וישר חיילו, ממנו ילמדו ויראו כיצד לערוך מאמרים בנושאים רגישים כגון אלו, ויוסף מחייב את הרשעים, יען הוא נוגע בחומר נפץ לוהט, אך אין הוא משתמש בביטול ובזלזול אלא מעמיד מול הקורא את האמת, וממנה ילמד ויבין אם לעקל או לעקלקלות.
אך לדעתי בדבר אחד לא כיוון הרב אביבי נכונה ומחברי קול התור צדקו ממנו....
והוא בפירוש דברי הגר''א בפירושו לתיקוני זוהר חדש
וימין מקרבת. כמ''ש וברחמים גדולים אקבצך, שיפקון בסטרא דימינא, אבל בתחילה יתער בשמאלא, שמאלו תחת לראשי, והוא יהיה פקידה, כמו שהיה בבית שני בימי כורש, ולא יצאו בו, ואחר כך יתער ימינא'.


נושא זה נידון גם לעיל.
ראה שם בהמשך העמוד.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים