מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 01, 2019 11:07 pm

כבר היה דיון כאו על המכתב של ר' סעדיה

ממכתב אחד אי אפשר לקבוע כלום. מה אתה רוצה שיכתוב במכתב לנדיבי חו"ל את כל העניינים שקיבלו מהגר"א?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יולי 01, 2019 11:19 pm

משולש כתב:כבר היה דיון כאו על המכתב של ר' סעדיה

ממכתב אחד אי אפשר לקבוע כלום. מה אתה רוצה שיכתוב במכתב לנדיבי חו"ל את כל העניינים שקיבלו מהגר"א?


היכן היה על כך דיון?

מכתב כ"כ ארוך, מנומק ומוסבר, ולא מזכיר כלל את הענין הגדול בישוב ירושת"ו, ולא רק זה, אלא נותן טעמים אחרים, נשמע מאד מאד מוזר.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 01, 2019 11:27 pm

תעשה חיפוש בתוך הנושא:

אם אתה כבר מזכיר את האגרת:
באגרת המסע של ר' סעדיה הוא פותח את האגרת במלים אלו, "להיות שנאמר ציון היא דורש אין לה מכלל דבעי דרישה".
בהמשך הקדמתו למסע הוא כותב: "ואמרתי אכתוב על ספר סיפור הדברים בקיצור, ועשיתי בטו"ב סימניהם, וכל אחד שיקרא כל המקומות בודאי יוריד דמעות, ובפרט בסימן ד' מקבר רחל אמנו. גם יקיים דרישת ציון וירושלים".

צריך גם לזכור שכל יהודי אשכנזי שהתיישב בירושלים בימים ההם סבל רדיפות עצומות וחי חיי סבל של ממש כמו שמתואר בספר הגאון שנשכח. מי שדחף לעלות לירושלים בכל עוז הוא רמ"מ משקלוב כידוע.
קבצים מצורפים
הגאון שנשכח עמוד 6.pdf
(153.96 KiB) הורד 152 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יולי 01, 2019 11:30 pm

משולש כתב:תעשה חיפוש בתוך הנושא:

אם אתה כבר מזכיר את האגרת:
באגרת המסע של ר' סעדיה הוא פותח את האגרת במלים אלו, "להיות שנאמר ציון היא דורש אין לה מכלל דבעי דרישה".
בהמשך הקדמתו למסע הוא כותב: "ואמרתי אכתוב על ספר סיפור הדברים בקיצור, ועשיתי בטו"ב סימניהם, וכל אחד שיקרא כל המקומות בודאי יוריד דמעות, ובפרט בסימן ד' מקבר רחל אמנו. גם יקיים דרישת ציון וירושלים".

צריך גם לזכור שכל יהודי אשכנזי שהתיישב בירושלים בימים ההם סבל רדיפות עצומות וחי חיי סבל של ממש כמו שמתואר בספר הגאון שנשכח. מי שדחף לעלות לירושלים בכל עוז הוא רמ"מ משקלוב כידוע.


האם על סמך הלשונות הנ"ל אתה מוצא סמך כל שהוא לדברים של קוה"ת וחבריו?..

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 01, 2019 11:31 pm

אני לא סמכתי על זה. תקרא כל מה שהבאתי עד עכשיו.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יולי 01, 2019 11:34 pm

משולש כתב:תעשה חיפוש בתוך הנושא:

.


חיפשתי
וממה שמצאתי האיגרת הוזכרה כמה פעמים
אבל איש לא הבחין בתוספת הנ"ל (שהיא הוספה שנתגלתה רק לאחורנה בס' הנ"ל מכ"י) שבגללה הבאתי הדברים

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 02, 2019 8:09 am

דרופתקי דאורייתא כתב:לאחרונה נזדמן לידי ומצאתי ב"גבורות ישעיהו" שם זוהה הכותב של האיגרת הנ"ל, הוא הגאון רבי סעדיה בן רבי נתן נטע תלמיד הגר"א, [כמדומה היה עליו אשכול בפורום?], ושם נוספו כמה פסקאות מכת"י,

וכך נוסף שם (סוף עמוד 40)

ומה נכספה וגם כלתה נפשנו לקבוע דירתינו שם [בירושלים], ולהתפלל עם הספרדים המבוארים בסיפור י"א [שהעתקתי לעיל]. וכבר דיברתי עם הרב הפקיד דשם, ואמר שאם לא יהיה להאשכנזים מנין בפני עצמן אין שום מורא. אבל ההוצאה של ירושלים מרובה משל צפת. על כן אמרתי אודיעה למתנדבים, אולי יוסיפו זה מעט וזה מעט בכדי שאוכל לקבוע שם דירתי.


למדתי מכאן, שלא עלו במטרה להתיישב דוקא בירושלים.
ודבר נוסף, שאחד הסיבות שגרמו לחשוק דוקא בירושלים הם ק"ק חסידי בית אל הספרדים!

אני חושב שרואים בדברי ר"ס נקודה כזאת, והיא שלמרות שהשתייכו לקבוצה - "כולל הפרושים", בסופו של דבר בחלקם הגדול עלו כבודדים כל אחד וסיבותיו ושיקוליו. ולכן אין לר"ס בעיה לעבור לבדו לירושלים ולהתפלל עם הספרדים, אם רק ישיג מהתורמים שתמכו בו אישית, תמיכה גדולה יותר שתתאים ליוקר המחיה בירושלים (כפי שמתאר שם). אגב, ר"ס הלא רצה לעלות כבר בתקס"ב לבדו (כנראה רק עם משפחתו הקרובה) ככתוב בפנקס קלויז הגר"א בוילנא.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 02, 2019 1:06 pm

במחילה מכבודך אתה חוזר שוב על אותה שטות.

ראיתי מביאים מכתב של החיי אדם שכותב בתקס"ב שרוצה לעלות לארץ ישראל וכותב שר' סעדיה ועוד כמה השיגו כבר "רישון עלייה לרגל" לארץ ישראל.

פשוט לא יאומן רוב ככל תלמידי הגאון עולים ביחד (בשלושה שיירות), בני הגר"א כותבים בתקס"ו על ההשתוקקות שלהם לעלות לארץ ישראל, בתקס"ב לערך יוצא בשקלוב "מפת ארץ ישראל" לטובת אלו שבאים לעלותך בשעריה, ר' חיים מוולוזין מעודד ומממן את העולים, פתאום נחה על כולם רוח לעזוב את מקומם ולעלות לארץ ישראל, "כל אחד מסיבותיו הוא", ר' סעדיה מצא חן בעיניו הכוונות של הספרדים ומחפש מקור מימון, ר' ישראל משקלוב (לדעת חברך פה בפורום) גם עולה ומחפש לעשות כסף על חשבון עשרת השבטים וכו' וכו',השאר קונים שדות בשביל גימיק פרסומי, ולכן מטלטלים עצמם עשרה חודשים בספינות רעועות, סלח לי זה לא רציני.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 02, 2019 1:49 pm

משולש כתב:במחילה מכבודך אתה חוזר שוב על אותה שטות.

כוונתי היא שחברי ה"קבוצה", קרי "כולל הפרושים", לא היו שם למימוש מטרה קבוצתית קולקטיבית אלא כל אחד ראה ב"קבוצה" אמצעי המאפשר לכל אחד מהם לממש את הסיבה לשם כך עלה לאר"י. ה"סיבה" לא היתה קולקטיבית אלא אישית, אם עלו כקבוצה או לא זה כבר הצורה בה בחר כל אחד לממש את רצונו לעלות אבל לא הסיבה לעלייתו.

משולש כתב:ראיתי מביאים מכתב של החיי אדם שכותב בתקס"ב שרוצה לעלות לארץ ישראל וכותב שר' סעדיה ועוד כמה השיגו כבר "רישון עלייה לרגל" לארץ ישראל.

החיי"א כתב בתקס"ט/תק"ע בעת הוצאת ספרו על המאורע שאירע איתו בתקס"ד, אז ניצל והבטיח שיעלה לאר"י. והוא כותב שהוא מתפלל שגם היו יקבל רשיון (לעלות לרגל) כמו כמו שר' סעדיה ור' חיים כ"ץ ור' צבי הירש טריווש קיבלו (בתקס"ט).

משולש כתב:פשוט לא יאומן רוב ככל תלמידי הגאון עולים ביחד (בשלושה שיירות),

אכן לא יאומן, כי הם אכן לא עלו בשלש שיירות, זה סיפור המושפע מתיאורי העליות הציוניות מאוחר יותר. אין שיירות בתיאורי העולים עצמם, כר"י משקלוב ואחרים. ובכלל "השיירה השלישית" לדוג', אותה רגילים לתאר 'בראשותם של ר' חיים כ"ץ ור' ישראל משקלוב', בכלל מוזרה, כי בשום מקום לא ר"ח ולא ר"י מציינים ביחד, בפרט שבפועל הם עלו מאזורים שונים, ר"ח ומשפחתו מווילנא ור"י ומשפחתו משקלוב.

משולש כתב:ר' חיים מוולוזין מעודד ומממן את העולים,

ר"ח לא עודד עלייה בשום שלב (אדרבה, הוא ניסה לשלוט במספרי העולים), אלא רק בתקס"ט זירז את אלו שכבר תכננו מכבר לעלות, זאת כדי לעזור לרמ"מ משקלוב להקים את הקהילה החדשה.

משולש כתב:פתאום נחה על כולם רוח לעזוב את מקומם ולעלות לארץ ישראל, "כל אחד מסיבותיו הוא",

כשלא פותחים את החלון ומסתכלים החוצה מחוץ לקבוצת תלמידי הגר"א, זה בהחלט נראה מוזר. אבל אם מסתכלים סביב רואים שהיתה אז באירופה אווירה כללית רחבה של עלייה לאר"י, חסידים ומתנגדים כאחד (גם מאות ספרדים מצפון אפריקה), מה שניכר גם במספרים. מקורות נוצריים מאירופה מתארים שמאות משפחות עולות לאר"י, ושאנשים אומרים (בהגזמה מופרכת כמובן) שתוך שנים בודדות לא ישארו יהודים באירופה - זו היתה האווירה!
האווירה הזו נוצרה מכל מיני סיבות, אם בגלל רדיפת היהודים ע"י הצאר, אם בגלל המשבר הכלכלי אז (רבים מאוד מהעולים בתקופה זו היו בעלי חובות גדולים), אם בגלל האמונה בקץ של תק"ע (עליו דיבר החת"ס רבות) או של תקע"ב ואח"כ תק"ף, ועוד סיבות. ואכן כל אחד עלה מסיבותיו, ותלמידי הגר"א לא היו שונים. מה גם שכתלמידי הגר"א לא היו צריכים סיבות מיוחדות לעלות לאר"י - האמונים על "ואני תודה לאל, נוסע לארץ הקדושה שהכל מצפים לראותה, חמדת כל ישראל" כפי שכתב הגר"א באגרתו כשניסה לעלות לאר"י בסביבות תק"כ (לא ב"תקמ"א" הריבליני המומצא).

משולש כתב:השאר קונים שדות בשביל גימיק פרסומי, ולכן מטלטלים עצמם עשרה חודשים בספינות רעועות, סלח לי זה לא רציני.

"השאר"?! כמה שדות קנו בכלל? באגרת תק"ע ברור ביותר שמדובר בשדות בודדים שקנו בעיקר כדי לזכות את התורמים במצוות התלויות בארץ, כפי שהם כותבים בבירור.
והם טלטלו את עצמם בספינות רעועות, כפי שספינות בזמנם תמיד היו רעועות, וכפי שסבלו וסיכנו את עצמם אלפי יהודים בעליה לאר"י משך מאות שנים, לא היה שום סיכון יוצא דופן דווקא בעליית הגר"א יותר מכל הנ"ל.
מה שלא רציני, זה לחשוב שיהודים לא יעלו לאר"י רק בגלל שהיא ה"ארץ הקדושה שהכל מצפים לראותה, חמדת כל ישראל", וצריך לחפש כל מיני סיבות מיסטיות "מדליקות"!

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 10:48 am

כאן מצאתי מכתב משנת תקס"ג של חכמי שקלוב אל יהודי בוכרה בהם הם מבקשים מידע על עשרת השבטים, מכאן רואים שהעניין כבר עלה אצלם עוד לפני בואם לארץ ישראל.
קבצים מצורפים
מכתב לבוכרה בעניין עשרת השבטים.pdf
(430.07 KiB) הורד 162 פעמים
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ד' יולי 03, 2019 1:26 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 03, 2019 10:57 am

משולש כתב:כאן מצאתי מכתב משנת תקס"ג של חכמי שקלוב אל יהודי בוכרה בהם הם מבקשים מידע על עשרת השבטים, מכאן רואים שהעניין כבר עלה אצלם עוד לפני בואם לארץ ישראל.

לפי מה שאני יודע בשקלוב חיו אנשים שונים עם דעות שונות, חלקם חסידים, חלקם 'מתנגדים', חלקם עלו לארץ, חלקם לא עלו, חלקם התעניינו בעשרת השבטים, חלקם לא.
אז מי זה "אצלם"??? מה השמות שלהם?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 11:06 am

מסתמא היו שם כמה יהודים משיחיים ומיסטיקנים.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 03, 2019 11:07 am

משולש כתב:מסתמא היו שם כמה יהודים משיחיים ומיסטיקנים.

או שכן או שלא..
אני רק רוצה לדעת, על סמך מה אתה מחליט שיש קשר ברור בין האגרת לבוכרה לתלמידי הגר"א? רק בגלל שזה שקלוב?!

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 11:16 am

כאן יש עוד מדע ברוסית.
קבצים מצורפים
8בוכרה ושקלוב.pdf
(1.31 MiB) הורד 164 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 12:31 pm

בשנת 1783 חיו 1054 יהודים (47.2% מכלל האוכלוסייה) ב -356 משקי בית (42.9% מכלל משקי הבית) בשקלוב, בתחילת המאה ה -19. ב -274 משקי בית (47.7% מכלל משקי הבית) - 1,884 יהודים (844 גברים ו -1040 נשים - 79.1% מכלל האוכלוסייה). 120 חנויות היו שייכות ליהודים (70 נוצרים), שלושה סוחרים יהודים, האחת, שתיים - ה -2 וה -15 - התגוררו בעיר שלוש הגילדות. ב -1802, בתשובה למכתב שהתקבל מיהודי בוכרה , שלחה קהילת שקלוב את המסר המודפס במיוחד לבית הדפוס, אשר בין השאר אמר: "שקלוב היא עיר שנהנה מתהילה בקרב יהודים ויש לה מדענים רבים; תושביה הם אנשים בולטים ועשירים, העוסקים במסחר; כמעט כל הסוחרים שלה הם יהודים, שיש להם סחר עם מדינות זרות, מהמקום שבו הם מביאים סחורות ומוכרים אותם בכל רחבי המחוז ".

מעניין שדווקא יהודים משקלוב (אנשים סוחרים ועשירים שלא חסר להם מאומה) מתוך כ-300 בעלי בתים סה"כ שגרו שם חיפשו את עשרת השבטים... ואח"כ ר' ישראל משקלוב מחפש אותם מארץ ישראל.

וכן כמה עשרות משפחות שעולות משקלוב באותם שנים בהם ראשי הקהילה הליטאית שבמקרה כולם תלמידי הגר"א, כולם עולים לארץ ישראל ואח"כ נפגשים בצפת. "כ"א מסיבותיו הוא".

צירוף מקרים נדיר.

להאמין בצירוף מקרים הזה יותר קשה מאשר להאמין שר' הלל כתב את קול התור...

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 03, 2019 1:35 pm

משולש כתב:מעניין שדווקא יהודים משקלוב (אנשים סוחרים ועשירים שלא חסר להם מאומה) מתוך כ-300 בעלי בתים סה"כ שגרו שם חיפשו את עשרת השבטים... ואח"כ ר' ישראל משקלוב מחפש אותם מארץ ישראל.

מדוע כל שאר השקלובאים שעלו לא חיפשו את עשה"ש (וחלקם לפחות, אף התנגדו לכך) וכמעט רק ר"י משקלוב חיפש אותם??? פתאום הם לא שקלובאים?!

משולש כתב:וכן כמה עשרות משפחות שעולות משקלוב באותם שנים בהם ראשי הקהילה הליטאית שבמקרה כולם תלמידי הגר"א, כולם עולים לארץ ישראל ואח"כ נפגשים בצפת. "כ"א מסיבותיו הוא".

א. משפחות מאזור שקלוב וממש לא רק משקלוב עצמה (אגב רמ"מ לדוג', לא היה במקור משקלוב אלא מחסלביץ').
ב. אתה מציג את זה כביכול עשרות משפחות משקלוב עלו בבת אחת, הם לא! עשרות משפחות זה המספר נכון לתקופה של 25 שנה (!), לא במה שמכונה בטעות "3 גלי העליה" הראשונים. בתקצ"ד לדוג' חיו בקהילת הפרושים באר"י 28 משפחות משקלוב, אז גם אם ניקח בחשבון את המתים ונכפיל כמעט ל-50 משפחות, עדיין מדובר ב-50 משפחות ב-25 שנה, שזה בממוצע 2 משפחות בשנה, נו נו..
ג. ע"פ רשימה שיצרתי אצלי של כל העולים בעשור הראשון לעליה, הצלחתי להגיע לשמות של כ-25 משפחות מתוך כ-40 שעלו עד לתק"ע (כמצוין באגרת תק"ע), מתוכם משפחות בודדות בלבד משקלוב עצמה. אז גם אם סביר שהיו כמה שלא הצלחתי למצוא אודותם, זה קרוב לוודאי לא עובר את ה-10 משפחות שעלו משקלוב עד לתק"ע.

פתטי ביותר בעיני, וגם מאוד מוזר והזוי ליצור משנה סדורה מתוך אנקדוטות. אין זו דרך היהדות, אלא אם אתה סבור שחז"ל קראו להשתתף בסנדאות שתיקה הודיות כי הם אמרו "סייג לחכמה שתיקה" ואמרות נוספות בשבח השתיקה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 2:20 pm

במגיפות וברעש נהרגו 80 אחוז מהיהודים. מעיירה קטנטונת של 300 משפחות שעולים כ"כ הרבה יהודים ברור כשמש שזה היה מאורגן כמו שהעידו כל צאצאי תלמידי הגר"א וכל ההיסטוריונים, ורק אתה חושב עצמך לחכם גדול שמי שחולק עליך כבר עובר על המשנה סיג לחכמה שתיקה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 03, 2019 2:32 pm

אז מה אם זה היה מאורגן?
גם אצל החסידים היה כמה שנים קודם כזה טרנס עצום לעלות, בראשות הפרי הארץ והכהן הגדול, ואפילו התניא שקל לעלות עמם. כמו ששם ידוע לנו שעליית שני הגדולים ההמה עשתה רעש גדול, עד כדי שעוד מאות חפצו להלוות עמהם [רק שהתניא לא אפשר למי שאין לו איך להתבסס בארץ], כך גם כאן זה ברור כשמש. אצל תלמידי הגר"א מאז ומתמיד היתה ארץ ישראל מקור לכיסופין והשתוקקות, וברגע שהצליחו לארגן משהו מעשי, אז נהייתה באויר התרגשות והתעוררות גדולה וכל מי שהיה מסוגל, צירף את עצמו.
לא קול התור ולא בטיח.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 2:36 pm

עכשיו שכתבת לא בטיח אני משוכנע במאה אחוז שהכל שקר. חבל שלא הגעת הנה בהתחלה היית חוסך הרבה מאמץ.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 03, 2019 2:43 pm

משולש כתב:במגיפות וברעש נהרגו 80 אחוז מהיהודים. מעיירה קטנטונת של 300 משפחות שעולים כ"כ הרבה יהודים ברור כשמש שזה היה מאורגן כמו שהעידו כל צאצאי תלמידי הגר"א וכל ההיסטוריונים, ורק אתה חושב עצמך לחכם גדול שמי שחולק עליך כבר עובר על המשנה סיג לחכמה שתיקה.

השאלה מה הכוונה היא במילה "מאורגן".
אם מאורגן הכונה כמו באגדות "חזון ציון", על תנועה שאף אחד לא שמע עליה בשם "חזון ציון" שפעלה משך כמה שנים לעודד עלייה ולארגן קבוצות ושיירות עולים, אז לא, ממש לא!
אבל אם ב"ארגון" הכוונה היא שבאווירת העלייה לאר"י אז (כפי שציינתי לעיל) דיברו חברים וקרובי משפחה משקלוב לעלות תוך זמן קצר לאר"י, שזה אומר "שיירות" של 3/4 משפחות יחד, אז כן, למה לא, אבל זו "התארגנות" שונה לחלוטין מאגדות רש"ז ריבלין.
אין אף חוקר הטוען ומוכיח שהיה בשקלוב מוקד או ארגון שעודד וארגן אנשים לעלות לאר"י משך עשרות השנים הראשונות לעליית הפרושים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 2:47 pm

באותו אתר על שקלוב דווקא כן כתבו שזו היתה עלייה מאורגנת משקלוב.

בשנים 1808-1809 רוב תלמידי הגאון בשקלוב תחת הנהגתו של הרב מנחם מענדל והרב שמואל בן ישראל משקלוב (נפטר ב 1839) עשה עלייה לארץ ישראל ומאורגן ב צפת ו ירושלים הקהילה Prusu - הראשונה מבין הקהילות האשכנזיות.

אגב מעניין למצוא את המפקדים שהוא מביא על שקלוב מה המקור שלהם?

https://eleven.co.il/diaspora/communities/14845/

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 03, 2019 2:55 pm

משולש כתב:באותו אתר על שקלוב דווקא כן כתבו שזו היתה עלייה מאורגנת משקלוב.

בשנים 1808-1809 רוב תלמידי הגאון בשקלוב תחת הנהגתו של הרב מנחם מענדל והרב שמואל בן ישראל משקלוב (נפטר ב 1839) עשה עלייה לארץ ישראל ומאורגן ב צפת ו ירושלים הקהילה Prusu - הראשונה מבין הקהילות האשכנזיות.

לא!
תרגום מרוסית לאנגלית (מה שבדר"כ נותן בתרגום בגוגל תרגום נכון יותר), אומר כך:
In 1808–1809 Most of the students of Gaon in Shklov under the leadership of Rabbi Menachem Mendel and Rabbi Israel of Ben Shmuel from Shklov (died 1839) made aliyah in Eretz Israel and organized a community in Safed and Jerusalem, the first Ashkenazic non-Hasidic communities.
ובתרגום לעברית:
"בשנים 1808-1808 רוב תלמידיו של הגאון בשקלוב בהנהגתו של הרב מנחם מנדל ורבי ישראל בן שמואל משקלוב (נפטר 1839) עלו ארצה וארגנו קהילה בצפת ובירושלים, האשכנזים הלא- קהילות חסידות."

הכותב אינו אומר שהעליה היתה מאורגנת, אלא שהם ארגנו קהילה בצפת ובירושלים (אחרי העליה).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 3:14 pm

רוב תלמידיו בהנהגתו...

תסתכל בויקפדיה בכל השפות:


כליית תלמידי הגר"א הוא גל העליות של קבוצות עולים מליטא שהתיישבו בארץ ישראל בתחילת המאה ה-19 ובמהלכה. עלייה זו כללה מאות עולים ובתוכם משפחות צעירות, שעלו ארצה בשלושה גלים עיקריים. הם נקראו כך מפני שכמה מהבולטים שבהם הכירו את הגר"א והיו קרובים למשנתו.[1] עליה זו נתמכה כמו כל היישוב בארץ גם מכספי החלוקה שנאספו על ידי השד"רים. אנשי עלייה זו וצאצאיהם ב"יישוב הישן" נקראו "פרושים".

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 3:21 pm

כאן יש חוקר (כנראה מבלרוס) שאסף את יהודי בלרוס הנודעים שעלו ארצה ומביא שר' הלל עלה בתקס"ט עם 70 איש...

הלל ריבלין - נולד בשקלוב. בשנת 1809, בראש קבוצה של 70 חסידיו של הגר"א, הוא עלה לארץ ישראל. 10 חודשים הם נסעו מארץ מולדתם למולדתם ההיסטורית. בשלוש השנים הראשונות חיו בצפת. שלוש שנים לאחר מכן עברו לירושלים, שם חידשו את הקהילה האשכנזית. נינו של הלל ריבלין - יוסף - מייסד השטח מחוץ לחומות העיר העתיקה נחלת שבעה
קבצים מצורפים
dmuyotarimbelorus (3).doc
(420 KiB) הורד 376 פעמים

הפצת המעיינות
הודעות: 1230
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ד' יולי 03, 2019 3:29 pm

טוב אז ס'שטייט בפירוש...

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' יולי 03, 2019 3:35 pm

משולש כתב:עכשיו שכתבת לא בטיח אני משוכנע במאה אחוז שהכל שקר. חבל שלא הגעת הנה בהתחלה היית חוסך הרבה מאמץ.

דווקא טענתו של הרב לענין נראית לי סבירה לגמרי וראויה לדיון רציני,
ויש בהודעתו עוד מעט תוכן חוץ מהמילה האחרונה.
וכנ"ל לעיל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 03, 2019 3:44 pm

משולש כתב:כאן יש חוקר (כנראה מבלרוס) שאסף את יהודי בלרוס הנודעים שעלו ארצה ומביא שר' הלל עלה בתקס"ט עם 70 איש...

הלל ריבלין - נולד בשקלוב. בשנת 1809, בראש קבוצה של 70 חסידיו של הגר"א, הוא עלה לארץ ישראל. 10 חודשים הם נסעו מארץ מולדתם למולדתם ההיסטורית. בשלוש השנים הראשונות חיו בצפת. שלוש שנים לאחר מכן עברו לירושלים, שם חידשו את הקהילה האשכנזית. נינו של הלל ריבלין - יוסף - מייסד השטח מחוץ לחומות העיר העתיקה נחלת שבעה

יסלח לי כבודו, אבל צורת ה"מחקר" שלך הזויה ומופרכת לחלוטין.
תרגום עקום האומר שהעליה אורגנה, אז מבחינתך זו הוכחה למשהו..
ואתה מצטט ויקיפדיה.. למי אכפת מה כתוב בוויקיפדיה? ממתי ויקיפדיה זה מקור או הוכחה למשהו?
אז חוקר מבלרוס חוזר על דברים שכתוב ב"חזון ציון", שהוא הספר היחיד שנכתב במטרה לספר כביכול את כל סיפור העלייה, נו ו???
אם אין לו מקור חדש ומקורי, למה שיהיה אכפת לי מה כתב מישהו מבלרוס?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 3:47 pm

ואתה החוקר היחיד בעולם שטוען שלא היתה מאורגנת של תלמידי הגר"א, סליחה אולי גם השמאלני הזה אטקס.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 03, 2019 3:53 pm

משולש כתב:ואתה החוקר היחיד בעולם שטוען שלא היתה מאורגנת של תלמידי הגר"א, סליחה אולי גם השמאלני הזה אטקס.

אז שוב, אני לא חושב שלא היתה שום התארגנות כלל, אלא שהיא היתה שונה לחלוטין מאגדותיו של רש"ז ריבלין, כנ"ל.
אין שום עדות לשום התארגנות של עידוד עלייה וארגון שיירות עולים וכדומה, כלום! (מלבד בתקס"ט לקבוצה מצומצמת ולמטרה מאוד מוגדרת). אז סלח לי אם אני לא מתרגש מזה שישנם חוקרים החוזרים על אגדות שהפכו למוסכמות ולהנחות יסוד.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 5:32 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
משולש כתב:עכשיו שכתבת לא בטיח אני משוכנע במאה אחוז שהכל שקר. חבל שלא הגעת הנה בהתחלה היית חוסך הרבה מאמץ.

דווקא טענתו של הרב לענין נראית לי סבירה לגמרי וראויה לדיון רציני,
ויש בהודעתו עוד מעט תוכן חוץ מהמילה האחרונה.
וכנ"ל לעיל.

לגבי החסידים, בהרבה חצרות חסידים מסופר שהבעש"ט ביקש לעלות ארצה ולהיפגש עם האור החיים הק' כי שניהם היו מבחי' משיח בן דוד וכו'. כך גם אצל האר"י הק' ותלמידיו, כך גם האור החיים בשנת ת"ק לערך, גם ידוע עלייתו במסירות נפש של ר' משה מלעלוב שהשאיר שם את אשתו לבד לפני מאה חמישים שנה לערך ואמר שאם יזכה להגיע לכותל הוא יפעל להביא את הגאולה, כך גם במלחמת נפוליון בשנת תקע"ב ע"י המגיד מקוזניץ וכו', וכן הסיפור הידוע עם ר' אלימלך ור' זושא, וכן אמרו צדיקי קרלין על ר' שלמה מקרלין שהיה בחי' משיח בן יוסף שנהרג ע"י גוי שקראו לו ארמילס, בכל הדורות היו צדיקים שחשו עת רצון להביא את הגאולה, כך גם עליית התימנים בתרמ"ב שנת אעלה בתמ"ר. אבל אצל תלמידי הגר"א זה לא מתאים רח"ל שהם יתעסקו במיסטיקה ומשיחיות... הרי הגר"א ורמ"מ משקלוב אף פעם לא עסקו בקבלה.

אם המקור היה רק מרש"ז משנת תש"ז הייתי גם מפקפק (הגם שרש"ז אוירבך העיד שהוא לא יכל לשקר), אולם אביו ר' יוסף ריבלין כבר כתב את זה בפזמוניו משנת תרט"ו והוא היה ידוע כאדם צדיק ואמיתי, אז כן לא קרה כלום הגר"א ותלמידיו ביקשו לעורר את הגאולה כמו שרואים למעשה מה שר' ישראל משקלוב ורמ"מ פעלו בארץ ישראל, ורואים שרוב מה שכתוב בקול התור התקיים, ומשנת ת"ר אכן היה מהפך בכל נושא העלייה לארץ ישראל. ואח"כ התעסקו בפועל בבנין ירושלים. קבל את האמת ממי שאמרו.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' יולי 03, 2019 6:36 pm

משולש כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:
משולש כתב:עכשיו שכתבת לא בטיח אני משוכנע במאה אחוז שהכל שקר. חבל שלא הגעת הנה בהתחלה היית חוסך הרבה מאמץ.

דווקא טענתו של הרב לענין נראית לי סבירה לגמרי וראויה לדיון רציני,
ויש בהודעתו עוד מעט תוכן חוץ מהמילה האחרונה.
וכנ"ל לעיל.

לגבי החסידים, בהרבה חצרות חסידים מסופר שהבעש"ט ביקש לעלות ארצה ולהיפגש עם האור החיים הק' כי שניהם היו מבחי' משיח בן דוד וכו'. כך גם אצל האר"י הק' ותלמידיו, כך גם האור החיים בשנת ת"ק לערך, גם ידוע עלייתו במסירות נפש של ר' משה מלעלוב שהשאיר שם את אשתו לבד לפני מאה חמישים שנה לערך ואמר שאם יזכה להגיע לכותל הוא יפעל להביא את הגאולה, כך גם במלחמת נפוליון בשנת תקע"ב ע"י המגיד מקוזניץ וכו', וכן הסיפור הידוע עם ר' אלימלך ור' זושא, וכן אמרו צדיקי קרלין על ר' שלמה מקרלין שהיה בחי' משיח בן יוסף שנהרג ע"י גוי שקראו לו ארמילס, בכל הדורות היו צדיקים שחשו עת רצון להביא את הגאולה, כך גם עליית התימנים בתרמ"ב שנת אעלה בתמ"ר. אבל אצל תלמידי הגר"א זה לא מתאים רח"ל שהם יתעסקו במיסטיקה ומשיחיות... הרי הגר"א ורמ"מ משקלוב אף פעם לא עסקו בקבלה.

אם המקור היה רק מרש"ז משנת תש"ז הייתי גם מפקפק (הגם שרש"ז אוירבך העיד שהוא לא יכל לשקר), אולם אביו ר' יוסף ריבלין כבר כתב את זה בפזמוניו משנת תרט"ו והוא היה ידוע כאדם צדיק ואמיתי, אז כן לא קרה כלום הגר"א ותלמידיו ביקשו לעורר את הגאולה כמו שרואים למעשה מה שר' ישראל משקלוב ורמ"מ פעלו בארץ ישראל, ורואים שרוב מה שכתוב בקול התור התקיים, ומשנת ת"ר אכן היה מהפך בכל נושא העלייה לארץ ישראל. ואח"כ התעסקו בפועל בבנין ירושלים. קבל את האמת ממי שאמרו.

צודק בכל מילה.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' יולי 03, 2019 7:05 pm

משולש כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:
משולש כתב:עכשיו שכתבת לא בטיח אני משוכנע במאה אחוז שהכל שקר. חבל שלא הגעת הנה בהתחלה היית חוסך הרבה מאמץ.

דווקא טענתו של הרב לענין נראית לי סבירה לגמרי וראויה לדיון רציני,
ויש בהודעתו עוד מעט תוכן חוץ מהמילה האחרונה.
וכנ"ל לעיל.

לגבי החסידים, בהרבה חצרות חסידים מסופר שהבעש"ט ביקש לעלות ארצה ולהיפגש עם האור החיים הק' כי שניהם היו מבחי' משיח בן דוד וכו'. כך גם אצל האר"י הק' ותלמידיו, כך גם האור החיים בשנת ת"ק לערך, גם ידוע עלייתו במסירות נפש של ר' משה מלעלוב שהשאיר שם את אשתו לבד לפני מאה חמישים שנה לערך ואמר שאם יזכה להגיע לכותל הוא יפעל להביא את הגאולה, כך גם במלחמת נפוליון בשנת תקע"ב ע"י המגיד מקוזניץ וכו', וכן הסיפור הידוע עם ר' אלימלך ור' זושא, וכן אמרו צדיקי קרלין על ר' שלמה מקרלין שהיה בחי' משיח בן יוסף שנהרג ע"י גוי שקראו לו ארמילס, בכל הדורות היו צדיקים שחשו עת רצון להביא את הגאולה, כך גם עליית התימנים בתרמ"ב שנת אעלה בתמ"ר. אבל אצל תלמידי הגר"א זה לא מתאים רח"ל שהם יתעסקו במיסטיקה ומשיחיות... הרי הגר"א ורמ"מ משקלוב אף פעם לא עסקו בקבלה.

אם המקור היה רק מרש"ז משנת תש"ז הייתי גם מפקפק (הגם שרש"ז אוירבך העיד שהוא לא יכל לשקר), אולם אביו ר' יוסף ריבלין כבר כתב את זה בפזמוניו משנת תרט"ו והוא היה ידוע כאדם צדיק ואמיתי, אז כן לא קרה כלום הגר"א ותלמידיו ביקשו לעורר את הגאולה כמו שרואים למעשה מה שר' ישראל משקלוב ורמ"מ פעלו בארץ ישראל, ורואים שרוב מה שכתוב בקול התור התקיים, ומשנת ת"ר אכן היה מהפך בכל נושא העלייה לארץ ישראל. ואח"כ התעסקו בפועל בבנין ירושלים. קבל את האמת ממי שאמרו.

אז עליית תלמידי הגר"א נועדה לקירוב הגאולה כפי שעליית החסידים הספרדים והתימנים נועדה לקירוב הגאולה. נהדר. כבר מהרלב"ח כתב (שמעתי) שכבר ראינו בעיננו שבאו בימי המועד למעלה מ-300 יהודים לירושלים וזה ודאי סימן לפעמי משיח....
אני חושב שכולנו מסכימים על כך.
אלא שקול התור (ונספחיו הספרותיים המופרכים) טוען למערך אחר לגמרי של תנועה עם מסורה וכללים ומשנה שלימה של פעולות וכוונות ורוח אחרת, שאין ענינה רק 'קומו ונעלה ציון', ונזכה בעז"ה לגאולה השלימה. כפי שמקובל ורגיל אצל כל מצפי גאולה ודאי בעלייתם לארה"ק, ולירושלים חמדת כל ישראל.

הח"ח תלה הגאולה בלימוד קדשים ובשמירת הלשון, החזו"א בשמיטה, ר"י סלנטר בתיקן המידות ולימוד המוסר, החסידים ב'יפוצו' וכהנה רבות רבות ...., כל מי ששפתו ועולם מושגיו כולל את הסגנון הקבלי של 'באתערותא דלתתא איתער לעילא' ישלב זאת בתחום העיסוק שלו. בטח כשמדובר על מצוות כמו ישוב א"י ובנין ירושלים.

ובודאי שכאן הדברים מצטיירים היטב, ואולי גם נכונים אבל לא הופכים ומוציאים את כל הענין לתנועה בעלת חזון מראש של קומו ונעלה ציון ונחיש את הגאולה בהכרח ע"י מעשינו.
כתבתי בעבר קונטרס בענין מצוות ליל הסדר בהלכה ואגדה, ותוך כדי העיסוק בסוגיא הכוללת הרבה מעניני גלות וגאולה, הגעתי למסקנה (ואני עדין סבור כך) שבקיום פרט מסויים בהלכה פלונית תלוי קירוב הגאולה, זו עובדה אמיתית, למרות שהיא מסופרת כאן בחיוך ובקריצה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' יולי 03, 2019 7:16 pm

הוכוח כבר נהיה כל כך מזערי, שכבר כמעט קשה להבין על מה הוכוח.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' יולי 03, 2019 7:41 pm

הויכוח אינו מזערי בכלל.
שאלת האמון בקול התור ובספרות הריבלינית היא העומדת על הפרק.
משולש (לפי הבנתי, אבל נשמח אם יגדיר את עמדתו לבד) מאמין לרש"ז ריבלין, לסיפוריו המופרכים, ולתורות ותאוריות ההבל, בשילוב ובצירוף של כל אידאות הזמן (לאומיות וחלוציות, סוציאליזם ומדעים), ורוחם האישית של מחברי התזה הניכרת ומזדקרת לאורך כל הספר. כביכול הובאו מבית מדרשו של הגר"א ע"י ר' הלל ריבלין ועברו במסורת איש מפי איש לנכדים מסויימים ונבחרים.
וכיון שהנאמנות מפוקפקת מאד כאן הוא תולה את יהבו בציטוטים ומקורות וחומר היסטורי רב שמוכיחים לדעתו שמשנת קול התור הייתה אמורה להיות, ועלינו להכיר טובה לרש"ז ריבלין שהמציא לנו דבר שאמור להיות קיים.
בעוד שכל החומר הזה אינו מוכיח מאומה, זה פשוט יהדות חיה ופועמת ומלאת תקווה לגאולה כמו שהיו יהודים בכל שנות הגלות. ולא שום משנה גאולית פורצת דרך, ושום תנועה ארגונית מסיבית (בתחום הזה אני פחות מתמצא, ואני מסתמך על שולחן אחרים, והרב איש אחד נשמע משכנע בטענותיו לכל אורך האשכול).
וסיבת העליה הייתה לקיום המצווה של ישוב א"י חמדת כל ישראל. ומי שעושה מצווה, הרי הוא מקיים מצווה.
ומי שמחפש סיבות סגוליות שעבורם עשו זאת הוא מחלל כבוד התורה ומצוותיה.
[כאילו המצווה מצד עצמה אינה ראויה להשקעה שהשקיעו בה, רק איזה סגולה נוצצת ומערכת אגדות פנטסטיות היא סיבה ראויה לבא לארץ ולסבול את יסוריה, חלילה].
והכי כואב, הוא כנראה גם פשוט לא מבין לרוחם של העולים, משנתם ועיסוקם כל הימים.
ואינו מכיר ולא מתחיל להבין את משנת רבם ומדריכם הגר"א, וחבל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 9:00 pm

לא חלוציות ולא לאומיות.

אכן העניינים של המדעים שגם אני לא מתחבר לזה אצל יהודי שקלוב תפס עניין גדול כעדותו של ר' ברוך משקלוב.

זקני ירושלים העידו לפני הרב זילברמן שהיסודות של קול התור ומשיח בן יוסף וכו' הם קיבלו מאבותיהם וח"ו לומר הם שיקרו.
ויהודי צדיק ופרוש כמו ר' ישעיה חשין שכבר נולד בשנת תרכ"ז כותב שכך קיבל מזקניו זאת אומרת שכך קיבלו אין פה שקרים ולא לאומיות ולא המצאות. וכן ר' יעקב משה חרל"פ שעל אף שלא קיבלנו השקפותיו אבל מ"מ כולם מודים שהיה איש קדוש מורם מעם ולא יוציא בדל של שקר מפיו וגם הוא מעיד שכך קיבל מזקניו. ואם ר' בן ציון יאדלר כותב בשם אביו כשעלו בשנת תרל"ה שכל הדרך מלמל שבזכות הגר"א ופעולתיו למען ארץ ישראל יזכו להינצל אז כך זה.
ואם הרב אלישיב והרב אוירבך שהיו ירושלמם אדוקים מעידים שקול התור היה מקובל בירושלים כספר קדוש אז כך זה היה לא חלוציות ולא לאומיות.
דרישת ציון בטהרתה וקיבלו את דברי הגר"א כמו שהם שעליהם מוטל להתחיל לבנות את ירושלים וכך עשו וכל גדולי הדור ההוא כמו ר' שמואל מסלנט ור' מאיר אוירבך ור' יוסף חיים זוננפלד חיזקו ידיהם.

לא מתאים לך, לא נורא.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ד' יולי 03, 2019 9:15 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הפצת המעיינות
הודעות: 1230
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ד' יולי 03, 2019 9:03 pm

אחר כל הנ"ל לשם מה צריך את החוקר הבלרוסי ודומיו?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 03, 2019 9:12 pm

משולש כתב:לא חלוציות ולא לאומיות.

אכן העניינים של המדעים שגם אני לא מתחבר לזה אצל יהודי שקלוב תפס עניין גדול כעדותו של ר' ברוך משקלוב.

זקני ירושלים העידו לפני הרב זילברמן שהיסודות של קול התור ומשיח בן יוסף וכו' הם קיבלו מאבותיהם וח"ו לומר הם שיקרו.
ויהודי כמו ר' ישעיה חשין שכבר נולד בערך בתר"ל-תר"מ כותב שכך קיבל מזקניו זאת אומרת שכך קיבלו אין פה שקרים ולא לאומיות ולא המצאות. וכן ר' יעקב משה חרל"פ שעל אף שלא קיבלנו השקפותיו אבל מ"מ כולם מודים שהיה איש קדוש מורם מעם ולא יוציא בדל של שקר מפיו וגם הוא מעיד שכך קיבל מזקניו.
ואם הרב אלישיב והרב אוירבך שהיו ירושלמם אדוקים מעידים שקול התור היה מקובל בירושלים כספר קדוש אז כך זה היה לא חלוציות ולא לאומיות.
דרישת ציון בטהרתה וקיבלו את דברי הגר"א כמו שהם שעליהם מוטל להתחיל לבנות את ירושלים וכך עשו וכל גדולי הדור ההוא כמו ר' שמואל מסלנט ור' מאיר אוירבך ור' יוסף חיים זוננפלד חיזקו ידיהם.

לא מתאים לך, לא נורא.

איני מוסמך לדבר בשם הגרי"ש או הגרשז"א.
השאלה שכל אדם ישר שואל את עצמו היא, למה כל גדולי וזקני ירושלים ונקיי הדעת הרבים שבה,
מלבד ר' יצחק שלמה זילברמן זצ"ל, לא עשו דבר בגלל 'קול התור' ובגלל הדרשות הריבלניות,
אולי כיוונו יותר בברכת ולירושלים עירך או ברחם נא שבברכת המזון.
אנחנו כבר מכירים את כל האגדות על תמיכה בבניית בתים וכו'... הספיקו לנו הכזבים בקשר למורי ורבי הגרש"א זצ"ל,
שכפי שכבר העדתי פה שמעתי ממנו כמ"פ את דעתו על קול התור.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 9:19 pm

אני שמעתי מאחד ששמע מפי הרב אלישב שמעולם לא שמענו פקפוק על קול התור.

לגבי מה הנפקא מינא, זה לא השאלה עכשיו. המציאות שכל הפרושים הצדיקים עסקו במרץ לבנות את ירושלים מחוץ לחומה. למשל הבן של ר' שמואל מסלנט היה אחר מחברי נחלת שבעה.

ר' בנימין סלנט היה פעיל גם בהתיישבות היהודית החדשה בארץ ישראל. היה אחד משבעת מייסדי השכונה נחלת שבעה, ואחר כך השתתף ביסוד השכונות אבן ישראל, משכנות ישראל ומזכרת משה. היה מהשותפים להחברה לקניית אדמת יריחו בפעולותיה ליסוד המושבה פתח תקווה שנבנתה לבסוף במקום אחר.

זה שהמזרחיסטים משתמשים בספר להוכיח שהמדינה זה אתחלתא דגאולה זה בעיה שלהם. זה לא כתוב בשום מקום בקול התור.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ד' יולי 03, 2019 9:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי מיני ומינך » ד' יולי 03, 2019 9:23 pm

משולש כתב:אני שמעתי מאחד ששמע מפי הרב אלישיב שמעולם לא שמענו פקפוק על קול התור.

שם אתה מוצא גדולתו שאכן הי' ספון כל ימיו באהל שרה

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 03, 2019 9:24 pm

חוץ מזה שבילדותו למד הרבה בחורבה וחיזק את הקמתה מחדש.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים