עמוד 1 מתוך 1

שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 12:27 am
על ידי שעת הכושר
אין בי כעת כוחות ותעצומות לפתוח את הנושא הכאוב של תופעת ה"רשמים" של עולם הישיבות. איך שלא יהיה הרי מדובר בעובדה מוגמרת, ומלבד אי אלו ישיבות ותיקות מועטות שאינם זקוקות לזה, הרי אצל שאר הישיבות מדובר כעת על "להיות או לא להיות", אז אין ברירה וגמרנו. וזה כבר לא משנה עכשיו מי התחיל ומי אשם.

אבל מנקרת בי שאלה אחרת. אלפי התלמידים שמסיימים כעת את הישיבות הקטנות, יכנסו בס"ד כולם לישיבות הגדולות, אלא שהנידון הוא האם הטובים יותר יגיעו לישיבת הרב קלנובסקי או דוקא לישיבת הרב חזנוביצקי. כאן מגיעה שעתם היפה של הרשמים, העמלים ללא לאות לזכות להכניס את ה'סחורה' הטובה יותר דוקא לישיבה שמשלמת להם.

העבודה הקשה הזאת אינה נעשית בהתנדבות כמובן, ואף לא תמורת סכום סימלי. השמועות מדברות על מאות אלפי שקלים שכל אחת מהישיבות צריכה להשקיע ע"מ לשלם לרשם.

וכאן שואל האיש הקטן, מה ההיתר להשתמש בכספי צדקה עבור זה. האם מישהו חושב שאפשר לתרום מכספי מעשרות כדי להניע קבוצת בחורים מפה לשם וחוזר חלילה? האם כאשר ראש-הישיבה מכתת רגליו בבתי הנדיבים הוא מספר להם על ההוצאות ההלוכות וגדלות של הרישום, או שהוא מספר דוקא על המצוקה הכלכלית, בחדר האוכל ובמשכורת הרמי"ם, ותאורת הלילה בהיכל בית המדרש. האם אפשר לומר גם בזה "הכל על דעת הגבאים" כאשר כולנו יודעים שאם האמת תצא החוצה ייסתמו מעיינות התרומה.

ואם היה בידי הייתי מכנס את ראשי נדיבי העם לאסיפת חירום, בה יחתמו כולם על הודעה לציבור, שישיבה שתפעיל רשם בתשלום אינה זכאית ליטול מנדבותיהם. וברגע אחד יבוא לציון גואל, מליונים ייחסכו מתקציב כל הישיבות, ועל הדרך נרויח ג"כ את היעלמותם של כל הדילים המכוערים והציניים, אשר אין כאן המקום להרחיב.

ברור שאם נצליח לחזור אחורה בנקודה הזו, תהיה תועלת רוחנית עצומה לכלל בני הישיבות, ויותר בחורים יגיעו למקומות שמתאימים להם באמת, והישיבות עצמם יפעלו לפי היושר האמיתי של צוות הישיבה ולא לפי גחמות הרשמים המושפעים מהאוירה והאופנה.

לענ"ד פשוט, שאם מישהו ירים את הכפפה, ויצליח למגר את התופעה, (בבת אחת מכל הישיבות), שכרו הרבה מאד! ואם לשם כך הוא זקוק קצת למזומנים, פשיטא ופשיטא שראוי לתרום לו מכספי צדקה ממש, כי יש בזה הצלת חיי עולם וחיי שעה וצורכי רבים.

אני מגזים?

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 12:33 am
על ידי חיים שמעון
דברים נכוחים
אגב בלא"ה לענ"ד התורמים לא נותנים אדעתא דהכי שהרי הדבר מכוער וכרוך בכ"כ הרבה דברים שהתורה וחז"ל ורבותינו הרחיקו עד הקצה.
אלא שבכל כלל יש יוצא מן הכלל והוא הצורך ברשמים בעת בניית ישיבה חדשה שלפי המצב היום לא יתכן לבנות מקום חדש בלא עזרת הרשמים ובזה יש לכאו' לחלק.

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 12:41 am
על ידי לענין
שאל דוגרי
האם המצ'ינג שתרמנו לו אנחנו, אברכים יושבי בית המדרש, ראוי לו שיממן כמעט מליון ש"ח לרשמים?
הזוי

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 12:48 am
על ידי הורודנאי
חיים שמעון כתב:דברים נכוחים
אגב בלא"ה לענ"ד התורמים לא נותנים אדעתא דהכי שהרי הדבר מכוער וכרוך בכ"כ הרבה דברים שהתורה וחז"ל ורבותינו הרחיקו עד הקצה.
אלא שבכל כלל יש יוצא מן הכלל והוא הצורך ברשמים בעת בניית ישיבה חדשה שלפי המצב היום לא יתכן לבנות מקום חדש בלא עזרת הרשמים ובזה יש לכאו' לחלק.

למה צריך ישיבה חדשה?

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 1:06 am
על ידי תוכן
איך בדיוק עובדת תופעת הרשמים. נגיד שיש בחור נקרא לו א' שמסיים ישי"ק, והוא רוצה להכנס לישיבה ב', כי הוא שמע שזה ישיבה טובה. מה עושה הרשם כדי להכניס אותו לישיבה ג'?

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 7:37 am
על ידי הרואה
הרשמים זה קצה קרחון שיש בו כדי ללמד על הטוהר והזוך של השיקולים של חלק גדול מעולם הישיבות.

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 9:04 am
על ידי גביר
דומה שלהעסקת הרשמים ישנה הצדקה כלכלית. ריבוי תלמידים משמעותו תקציבים גדולים יותר ונראה שגם ידם של הנדבנים הולכת ומתרחבת ככל שהמוסד שלו הם תורמים גדול יותר. ההנחה היא, כנראה, שבסופו של דבר פעילותם של הרשמים תכניס לקופת הישיבה סכומים הגבוהים מעלות העסקתם ואולי על סמך זה ניתן לממן אותה מכספי התרומות.
כך הוא הדבר, להבדיל אלף אלפי הבדלות, באקדמיה, המשקיעה משאבים רבים בגיוס סטודנטים כדי להגדיל את חלקה בעוגת התקציב. יתר על כן - כל הנוטל קורס כלשהו מוגדר ברשימות כסטודנט - כדי להגדיל ככל הניתן את מספר הסטודנטים ולהגדיל בכך את התקציב. גם ההשקעה הרבה בניסיונות להכניס חרדים לאקדמיה תוך כדי נכונות ליצור תנאים מתאימים [כתות נפרדות וכיו"ב] והכשרת עובדים להכרות עם הציבור [גם אני השתתפתי, בהוראת ההנהלה, בסיור הכרות עם הציבור החרדי .... ] נעשית במוצהר על רקע זה.

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 12:43 pm
על ידי אבני גזית
ועוד שאלה בנוסח פותח האשכול

בשנים האחרונות נדרשתי לסייע להקמת כמה מוסדות.
באחת מהן לפחות, לא הבנתי עד היום מה הצורך באותה ישיבה, כאשר באותה שכונה קיימים עוד חמש ישיבות דוגמתה.

כלומר, ברור שהישיבות הן רוח אפינו. השאלה היא האם אתה פותח ישיבה להרבות תורה או לזקק את רף השידוכין של הנכדים.

רבות מהישיבות נפתחות למען ספר שם ה' בכל הארץ, מיעוטן למען ספר שמי בכל הארץ.

האמנם מצווה קעביד זה שפותח ישיבה למען המשרה והשררה?

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 2:35 pm
על ידי שייף נפיק
אין מספיק ישיבות!
יש צורך בכל ישיבה!
אני מדבר מהנסיון ומהשטח רבים הבחורים שנמצאים במקומות שלא מתאימים להם!
למה אב נורמאלי חושב שהבן שלו יסתדר ויצליח לקבל משהו מהר''מ כשיש איתו מאה בחורים בשיעור??
יש הרבה להרחיב ממה שראו עיני ולא זר ולא כעת העת.

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 2:41 pm
על ידי תם מה הוא אומר
שעת הכושר כתב:אין בי כעת כוחות ותעצומות לפתוח את הנושא הכאוב של תופעת ה"רשמים" של עולם הישיבות.


https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=48&t=30504

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 3:59 pm
על ידי הרואה
שייף נפיק כתב:אין מספיק ישיבות!
יש צורך בכל ישיבה!
אני מדבר מהנסיון ומהשטח רבים הבחורים שנמצאים במקומות שלא מתאימים להם!
למה אב נורמאלי חושב שהבן שלו יסתדר ויצליח לקבל משהו מהר''מ כשיש איתו מאה בחורים בשיעור??
יש הרבה להרחיב ממה שראו עיני ולא זר ולא כעת העת.

כשכל הישיבות מנסות להעתיק אחת את השניה, ברור שיש הרבה בחורים שהישיבה לא מתאימה להם. זה לא יעזור אם יקום עוד שכפול למודל.
וסתם שאלה, למה כל הישיבות צריכות להיות 'מוסד' עם נהלים, משטר ולפעמים משטרת חרש?
ברור שברגע שמחזיקים את כולם בצווארון, מי שלרגע מרפים ממנו נמלט. אבל למה להחזיק כך את כולם?
ב"ה בעשור האחרון כן קמו כמה ישיבות עם בשורה קטנה לפחות, אציין את ישיבתו של ר' נפתלי קפלן ברמות. הבעיה שאולי 10% מהבחורים יכולים להתקבל לשם אם מאד ירצו...

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: ה' יוני 27, 2019 10:26 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
באים לאסוף כסף, משום שיש המון בחורים בישיבה, והם צריכים אוכל. שוב באים לאסוף כסף משום שיש ישיבה ללא בחורים וצריכים לרשום בחורים ולשלם רשם. יש לתרץ אחד בחבירו.

מזכיר אותי סיפור.
פעם שידך שדכן אחד בת עשיר עם בן גביר, ושדכנותו היתה חלק מהנדן כי רבה היא. אמנם לעת החתונה ירדו שניהם מנכסיהם ולא נשאר להם אלא ההבטחות. לצד החתן לא נשאר אלא דבר בעל ערך אחד, ה"ה קופסת טבק בירושה מאת הסב"ק מצאץ. לצד הכלה לא נשאר להם אלא שופרו של הרבי רבי מאץ. הסכימו בין שניהם שהחתן ישב בכולל עם שני החפצים האלו, וכל פעם שירצה מאן דהוא, ישלם לו מטבע, והלה יריח הקופסא או יתקע בשופר, וכך יתפרנס.
שאל השדכן, "ומה עם השדכנות?"
"דו קענסט שמעקן און בלאזן וויפיל דו ווילסט"

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: א' יוני 30, 2019 5:39 pm
על ידי שומע ומשמיע
בארה"ק מספרים על יהודי יקר שפתח 'גמ"ח ויכולו', היה מסובב בין בתי כנסיות עם סיום תפילת ליל שב"ק, ונטפל
לכל מי שהאריך בתפילתו, ועתה רוצה להעיד על מעשה בראשית בשניים.
עם התבססותן של המוסדות החליט שהגיע הזמן לצאת לאמריקה לאסוף כסף. אלא שמניעה גדולה עמדה בעדו,
מי יעזור לכל חייבי ה'ויכולו' בהיעדרו, לא היתה ברירה והוא שכר עד שיעמוד במקומו.
נסע לאמריקה ואסף כסף עבור ההוצאה.

Re: שימוש בכספי צדקה לצורכי רישום

פורסם: א' יוני 30, 2019 7:51 pm
על ידי לענין
לחיבת המעשה, מספרים את זה הפוך.
הסתובב אחד באמריקה, ואסף כסף. שאלוהו למה הוא אוסף, והשיב שיש לו גמח ויכולו. שאלוהו, וכסף עבור מה? השיב להם, כי כשאני נוסע לאסוף אני שוכר מישהו במקומי...