עמוד 1 מתוך 2

העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 7:23 am
על ידי אליסף
העליה מרוסיה העמידה את היהדות הנאמנה בפני אתגר לא פשוט. להחזיר את יהודי רוסיה לתורה. מה ניתן לומר כיום, האם הצלחנו?

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 1:01 pm
על ידי לייטנר
נקודת התחלה (ע"פ נעמי שמר):
הקושי בעלייה הרוסית היה שציפינו לפגוש את הסבים שלנו, והגיעו הנכדים שלהם.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 2:50 pm
על ידי פרנקל תאומים
הקושי האמיתי בעקבות העלייה הזאת התפרש בשעתו בנאום המפורסם של הגר''י פרץ שליט''א רבה של רעננה. היום אנחנו מתחילים לאכול את הפירות של הקטסטרופה.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 3:44 pm
על ידי בן מיכאל
לייטנר כתב:נקודת התחלה (ע"פ נעמי שמר):
הקושי בעלייה הרוסית היה שציפינו לפגוש את הסבים שלנו, והגיעו הנכדים שלהם.

אכן, עם כי היו רבים מאד שלדאבון הלב ירדו מהדת עוד לפני הקומניזם.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 5:36 pm
על ידי בברכה המשולשת
פרנקל תאומים כתב:הקושי האמיתי בעקבות העלייה הזאת התפרש בשעתו בנאום המפורסם של הגר''י פרץ שליט''א רבה של רעננה. היום אנחנו מתחילים לאכול את הפירות של הקטסטרופה.


אחרי בקשת המחילה, זה לא מדוייק.
הקושי שהתריע עליו אז הגר"י פרץ שליט"א הוא אכן איום ונורא (ואת הפירות של הקטסטרופה אנחנו אוכלים כבר כמה זמן)
אולם, גם מי שבאמת יהודי, הוא הרבה פעמים רחוק מאוד מאוד.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 10:46 pm
על ידי ונתנו ידידים
מה זה נאם המפורסם של הגרי פרץ?

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 11:24 pm
על ידי חד ברנש
הוא התריע על האחוזים הרבים של הגויים הלכתית שנכנסו בחסות חוק השבות.
(ולו היו שומעים בזמנו לאדמו"ר מחב"ד ומתקנים את חוק השבות היינו חוסכים הרבה צרות, גם כאלו העתידות לבא)

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 11:25 pm
על ידי שייף נפיק
ישנם מאות רבות ואולי אפילו יותר של ת''ח ואברכים ומשפחות שומרי תומ''צ רוסים.
בירושלים ידוע הגאון רבי יגאל פוליש(צ')וק ועוד רבים.
גם באופקים יש קהילה יפה של אברכים רוסים.
כל אלו בעלי תשובה של ממש!
וכי אין זה הישג עצום? יקר מזולל!!

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ו' יולי 26, 2019 11:59 am
על ידי שומע ומשמיע
אני לא בקי בנושא כלל, אבל בכל זאת הוא כואב לי תמיד, גם בגלל שורשים משפחתיים.
הלא מדובר בציבור מוצלח חרוץ וחכם, שסביו היו מעמודי התווך של היהדות לפי הקומוניזם. האם דוקא הציבור הישיבתי לא היה צריך השקיע מאמצים להראות להם את תפארתה של חכמת התרה?

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ו' יולי 26, 2019 12:24 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
אולי לפני שלשים שנה, כפי המצב היום נחוץ יותר לרומם את היהדות החרדית לקרב לעודד וללמד כמה שאפשר.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ו' יולי 26, 2019 12:28 pm
על ידי עקביה
יש לי חבר שמשקיע רבות בעבודת קירוב אצל יוצאי רוסיה. הוא מרבה להתאונן על כך שאין לו מספיק משאבים כדי להשקיע בעבודה זו. התורמים הגדולים מעדיפים להשקיע בקירוב אצל הישראלים הספרדים יושבי הפריפריה, וטעם הדבר הוא שאצל יהודים אלה רואים הרבה יותר תוצאות. לדברי ידידי, יש לכך שתי סיבות: 1. הרוסים הרבה יותר עקשנים (מאידך, כשהם משתכנעים הם הרבה יותר איתנים במעמדם החדש). 2. אצל הקבוצה השנייה כל אחד חוזר בתשובה בערך 6 פעמים..

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ו' יולי 26, 2019 1:02 pm
על ידי שומע ומשמיע
זהו שיש לי הרגשה שלא ניסו מספיק, ואם היו משקיעים [בעיקר ללמוד אתם גמרא וכו'] היו רואים תוצאות, והיה גם יותר תרומות.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ו' יולי 26, 2019 2:44 pm
על ידי לייטנר
בפ"ת מינו רב ליוצאי רוסיה בעיר.
(כמובן שהרב בוגר ישיבת הסדר וכו').

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ש' יולי 27, 2019 11:30 pm
על ידי שומע ומשמיע
לייטנר כתב:בפ"ת מינו רב ליוצאי רוסיה בעיר.
(כמובן שהרב בוגר ישיבת הסדר וכו').

מי מינה? ומה פעלו?

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ש' יולי 27, 2019 11:36 pm
על ידי לייטנר
רבנות העיר.
מה פעל? שאל את הרב חיים בריסק

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 12:24 am
על ידי סגי נהור
שומע ומשמיע כתב:זהו שיש לי הרגשה שלא ניסו מספיק, ואם היו משקיעים [בעיקר ללמוד אתם גמרא וכו'] היו רואים תוצאות, והיה גם יותר תרומות.

מנסיון (מסוים), זה לא כל כך קל. אולי בהמשך ארחיב.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 2:17 am
על ידי משוש דורים
מרן הגרא"מ שך טען כי אסור להעלות את הרוסים לארץ, אלא לעשות פעילות יהודית שם, ואכן העוסקים בתחום מסכימים, כי ההצלחה להשיב את יוצאי רוסיה לצור מחצבתם, היא הרבה יותר גדולה כשהיא נעשית בארץ המקור, מאשר כאן בארץ.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 2:43 am
על ידי יואל שילה
לא נעים לומר, אבל חשוב לדעת, וחלילה אינני מכליל, רק מצביע על תופעה רווחת, לצערי.
הראש שעוצב בארץ הקומוניסטים הוא של שרידות, וחיפוש אחר הטובה האישית המקסימלית, ואפס הכרת הטוב.
רעייתי עבדה בבי"ס בטבריה, שלידו היה בי"ס של שובו, וראתה כיצד עולות מרוסיה שנראות חילוניות לגמרי שולחות את ילדיהם לבי"ס שובו, וכל זאת עבור ארוחה חמה בחינם.
כשנגמרו שנות בית הספר - לא נותר דבר מהיידיש קייט
כלומר, נצל וקח ככל הניתן, ותוך כדי כופף את הראש, אבל כשכבר לא משתלם - אין בעיה לסובב את הגב.
יש לי ידיד מבני עדות המזרח שנותר בודד שנים רבות אחר גירושין, והשידוך היחיד שהיה נראה לו מעשי היתה בחורה יהודיה מכפר באוקראינה, שהסכימה לקלב עול תורה.
הביא אותה לארץ, דאג לה להכל, דירה ופרנסה והכל.
הביא לארץ את הוריה מתוך הכפר באוקראינה
הביא את אחיה, ולפני כן דאג לו מא' עד ת' - לישיבה, לממון, לביגוד, לאוכל, לשידוך, להכל.
ממש עשה עבור את הכל.
מאחר ואותו ידיד שלי עוסק בבניין - הוא נעזר בגיסו וחמיו לעבודה אצלו, בשכר הולם.
כפיות הטובה שלהם מזעזעת.
מנצלים אותו ככל שיכולים, ובתמורה - אפס.
כולל מסירות למשטרה, לחץ על אשתו להתגרש ממנו, למרות שהיא מכריזה שהיא לא מעוניינת בזה.
הכואב בזה הוא שאמרתי לא את זה לפני השידוך - זה לא בשבילך, לא תסתדר עם הראש הרוסי של כפיות טובה.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 3:25 am
על ידי נחלי אפרסמון
יואל שילה כתב:לא נעים לומר, אבל חשוב לדעת, וחלילה אינני מכליל, רק מצביע על תופעה רווחת, לצערי.
הראש שעוצב בארץ הקומוניסטים הוא של שרידות, וחיפוש אחר הטובה האישית המקסימלית, ואפס הכרת הטוב.
רעייתי עבדה בבי"ס בטבריה, שלידו היה בי"ס של שובו, וראתה כיצד עולות מרוסיה שנראות חילוניות לגמרי שולחות את ילדיהם לבי"ס שובו, וכל זאת עבור ארוחה חמה בחינם.
כשנגמרו שנות בית הספר - לא נותר דבר מהיידיש קייט
כלומר, נצל וקח ככל הניתן, ותוך כדי כופף את הראש, אבל כשכבר לא משתלם - אין בעיה לסובב את הגב.
יש לי ידיד מבני עדות המזרח שנותר בודד שנים רבות אחר גירושין, והשידוך היחיד שהיה נראה לו מעשי היתה בחורה יהודיה מכפר באוקראינה, שהסכימה לקלב עול תורה.
הביא אותה לארץ, דאג לה להכל, דירה ופרנסה והכל.
הביא לארץ את הוריה מתוך הכפר באוקראינה
הביא את אחיה, ולפני כן דאג לו מא' עד ת' - לישיבה, לממון, לביגוד, לאוכל, לשידוך, להכל.
ממש עשה עבור את הכל.
מאחר ואותו ידיד שלי עוסק בבניין - הוא נעזר בגיסו וחמיו לעבודה אצלו, בשכר הולם.
כפיות הטובה שלהם מזעזעת.
מנצלים אותו ככל שיכולים, ובתמורה - אפס.
כולל מסירות למשטרה, לחץ על אשתו להתגרש ממנו, למרות שהיא מכריזה שהיא לא מעוניינת בזה.
הכואב בזה הוא שאמרתי לא את זה לפני השידוך - זה לא בשבילך, לא תסתדר עם הראש הרוסי של כפיות טובה.

כבר מבואר בשו"ע ריש אהע"ז מה סימנם של יהודים

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 9:43 am
על ידי שומע ומשמיע
לא ברור מה המסר שלה ההודעות האחרונות. יש לי באופן אישי ארבעה ידידים אברכים בני עליה ובעלי מידות מופלאות, בעלי משמעת עצמית גבוהה, וכמובן עומדים על שלהם.
אתה מצפה שאנשים יהיו דתיים בגלל הכרת הטוב לדתי אחר?

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 11:03 am
על ידי דרומי
כמו בכל תחום הנסיון להכליל הוא מטופש.

'ברית המועצות' היתה ממלכה ענקית והיו בה (ועדיין יש) יהודים לרבבות.

בין העולים משם יש כאלה ויש כאלה, כמו בכל דבר.

כמובן שבגדול אינו דומה עולה מבוכרה לעולה מאוקראינה וכו'.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 2:31 pm
על ידי פרנקל תאומים
חד ברנש כתב:הוא התריע על האחוזים הרבים של הגויים הלכתית שנכנסו בחסות חוק השבות.

הוא היה שר הקליטה, והוא אמר שהוא בדק ומצא שרוב העולים מברית המועצות אינם יהודים. הוא לא הסכים לחזור בו מדבריו גם כאשר התעוררה סערה רבתי והפעילו עליו לחצים.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 2:53 pm
על ידי חד ברנש
מה בדיוק הוספת על דבריי?

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 3:05 pm
על ידי סגי נהור
פרנקל תאומים כתב:
חד ברנש כתב:הוא התריע על האחוזים הרבים של הגויים הלכתית שנכנסו בחסות חוק השבות.

הוא היה שר הקליטה, והוא אמר שהוא בדק ומצא שרוב העולים מברית המועצות אינם יהודים. הוא לא הסכים לחזור בו מדבריו גם כאשר התעוררה סערה רבתי והפעילו עליו לחצים.

גם היום ככל הידוע האמירה (האומללה) הזאת לא נכונה עובדתית, על אחת כמה וכמה אז. יש רבים שאינם יהודים אבל הם לא הרוב.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 3:05 pm
על ידי פרנקל תאומים
חד ברנש כתב:מה בדיוק הוספת על דבריי?

א) צבע ונופך.
ב) שלא מדובר על אחוזים רבים כ''א על רוב, ולא על התרעה בעלמא כ''א על קביעה המסתמכת על בדיקתו כשר הקליטה.
ג) כיהודא ועוד לקרא.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 3:39 pm
על ידי פרנקל תאומים
שומע ומשמיע כתב:לא ברור מה המסר שלה ההודעות האחרונות. יש לי באופן אישי ארבעה ידידים אברכים בני עליה ובעלי מידות מופלאות, בעלי משמעת עצמית גבוהה, וכמובן עומדים על שלהם.
אתה מצפה שאנשים יהיו דתיים בגלל הכרת הטוב לדתי אחר?

דרומי כתב:
כמו בכל תחום הנסיון להכליל הוא מטופש.
'ברית המועצות' היתה ממלכה ענקית והיו בה (ועדיין יש) יהודים לרבבות.
בין העולים משם יש כאלה ויש כאלה, כמו בכל דבר.

הרב ר' יואל שליט''א הדגיש שהוא אינו מכליל, כ''א רק מצביע על תופעה שלדעתו הינה רווחת, ושלסברתו היא תולדה של החינוך הקומינסטי.

בכל אופן, גם אני הק' הכרתי ומכיר אברכים בני תורה מיוצאי רוסיה וגלילותיה המצויינים במידותיהם הטובות להפליא.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 3:51 pm
על ידי חד ברנש
התופעה שר' יואל שילה ציין, מוכרת לי היטב עד כאב מבית חמי, שהכניס לביתו במסירות נפש גדולה עשרות רבות של עולים מאותו מקום, והם ניצלו אותו עד הסוף המר, שהיה תקיעת סכין חדה.
כל השנים התפלאתי ביני לבין עצמי, מה פשר הדבר, האם חמי 'נפל' על המושחתים שבהם, אבל כעת אני שומע שזו תופעה רווחת ותוצאות החינוך הקומוניסטי.
(אחד מהעולים, שאכל מלחמו של חמי ושתה מיינו, הוא ומשפחתו, היה חולה במחלה כרונית לא פשוטה. חמי וחמותי הפכו עבורו את העולם והשיגו לו שידוך, בעלת תשובה ממוצא ספרדי, הם התחתנו, ובמקום שהוא יהיה אסיר תודה לרעייתו החדשה, שגאלה אותו מבדידותו -הוא כבר היה באמצע שנות השלושים לחייו- הוא פשוט התעמר בה, וכל הזמן נתן לה את ההרגשה שהוא לא חייב לה מאומה, והוא בכלל עשה לה טובה עצומה שהסכים לשאת אותה. כך זה המשיך עד לידת ילדו הראשון, ושם בחדר הלידה שעה קלה אחרי הלידה הוא שב ושנה ושילש את זמירותיו, וחתם: אני עוזב אותך. הם נפרדו, והוא גירשה, ובסופו של דבר הוא נפטר בודד, עזוב וגלמוד וממורמר על כל העולם, כולל -ובמיוחד!- על אלה שמסרו את נפשם להטיב עמו)

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 4:20 pm
על ידי שומע ומשמיע
אם זה תוצאה של הקומניזם אז עם הזמן הם אמורים להתרחק מזה, השאלה אם להתרחק לכיוון ישראליות חילונית או לכיוון התורה.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' יולי 28, 2019 5:00 pm
על ידי חד ברנש
שלושה דורות של קומוניזם לא נמחקים במחי כמה שנים.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ב' יולי 29, 2019 5:37 am
על ידי אליסף
היש מספרים ומחקרים וכדו' כמה עלו, וכמה יהודים, וכמה היום שומרי תורה ומצוות?
ד"א איפוא ר' אליה אסאס כיום? ממה שקראתי הוא אדם לא רגיל. האם מצא את מקומו בארץ?

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ב' יולי 29, 2019 9:55 am
על ידי לייטנר
יואל שילה כתב:לא נעים לומר, אבל חשוב לדעת, וחלילה אינני מכליל, רק מצביע על תופעה רווחת, לצערי.
הראש שעוצב בארץ הקומוניסטים הוא של שרידות, וחיפוש אחר הטובה האישית המקסימלית, ואפס הכרת הטוב.
רעייתי עבדה בבי"ס בטבריה, שלידו היה בי"ס של שובו, וראתה כיצד עולות מרוסיה שנראות חילוניות לגמרי שולחות את ילדיהם לבי"ס שובו, וכל זאת עבור ארוחה חמה בחינם.
כשנגמרו שנות בית הספר - לא נותר דבר מהיידיש קייט
כלומר, נצל וקח ככל הניתן, ותוך כדי כופף את הראש, אבל כשכבר לא משתלם - אין בעיה לסובב את הגב.
יש לי ידיד מבני עדות המזרח שנותר בודד שנים רבות אחר גירושין, והשידוך היחיד שהיה נראה לו מעשי היתה בחורה יהודיה מכפר באוקראינה, שהסכימה לקלב עול תורה.
הביא אותה לארץ, דאג לה להכל, דירה ופרנסה והכל.
הביא לארץ את הוריה מתוך הכפר באוקראינה
הביא את אחיה, ולפני כן דאג לו מא' עד ת' - לישיבה, לממון, לביגוד, לאוכל, לשידוך, להכל.
ממש עשה עבור את הכל.
מאחר ואותו ידיד שלי עוסק בבניין - הוא נעזר בגיסו וחמיו לעבודה אצלו, בשכר הולם.
כפיות הטובה שלהם מזעזעת.
מנצלים אותו ככל שיכולים, ובתמורה - אפס.
כולל מסירות למשטרה, לחץ על אשתו להתגרש ממנו, למרות שהיא מכריזה שהיא לא מעוניינת בזה.
הכואב בזה הוא שאמרתי לא את זה לפני השידוך - זה לא בשבילך, לא תסתדר עם הראש הרוסי של כפיות טובה.


מלבד הבעייתיות בהכללה, אעיר שכל עוד הקירוב הוא עד גבול מסוים, גם המתקרב מזהה היטב את האהבה התלויה בדבר, וכדברי חז"ל, בטל דבר בטלה אהבה, וד"ל.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ב' יולי 29, 2019 3:47 pm
על ידי יואל שילה
כלומר, אתה מתכוון שהמתקרב מזהה שמקרבים אותו רק כדי להופכו לדתי, וזו אהבה התלויה בדבר?
זה לא הקייס.
יש כאן שורש עמוק ביותר של נצלנות וכפיות טובה, וממש לא חשבון קר שמאחר ומנצלים אותי להרוויח מצוות - אני אנצל אותם מדה כנגד מדה
אשריך שלא חווית זאת על בשרך.
ושוב, חלילה אני לא מכליל, גם אני מכיר אברכים נפלאים מעלייה זו
אלא ציינתי על תופעה שצרובה די עמוק בנפש של רבים רבים, כפי שהנפש של בני דרום אמריקה בפעמים רבות מסתכלת על החיים מהצד הקל והשמח שלהם [גרתי שם שלש שנים, מכיר אותם היטב], וכל כיו"ב.
הכואב הוא שלאחר התבוננות בתופעה זו התריתי בידיד הנ"ל שלא ישתדך עמה, מאחר והוא באופי שבדיוק מאפשר לנצל אותו, ולא שמע אותי [אפילו ניסו לרצוח אותו, ובחמלת השם עליו מישהו היה שם והצליח להסיט את הסכין כרגע האחרון].

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ב' יולי 29, 2019 4:52 pm
על ידי לייטנר
יש כאן באשכול שני תיאורים של שידוכים למופת עם נשים ספרדיות. בהנחה (שראוי לחלוק עליה) שספרדיות "שוות" פחות כשידוך. ברור מה אתה משדר לעולה רוסי בשידוך...

אגב, הכרתי בת ת"ח רוסי חרדי שנישאה לבחור נפלא ומשובח. דא עקא, שהיה לו מום בולט בידיו ואכמ"ל. מש"ל.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 10:40 pm
על ידי כמעיין המתגבר
אולי מה שאני אכתוב כאן הוא כתב אישום, אבל לדעתי זאת המציאות.
הציבור הליטאי כשל בקבלת האחר, ובפרט בקבלת העלייה מרוסיה,
מטבע הדברים, הציבור הליטאי היה צריך להתנפל על העלייה, ולדאוג לקרב את הציבור הרוסי. לא מספיק לפתוח להם בתי ספר, שכפי שאמרו כאן למעלה, שלחו את הילדים לשם בשביל ארוחה חמה ואחר כך התנדפו ברוח. היו צריכים תלמידי חכמים לצאת למעוזים של העליות, ולקרב את האנשים המבוגרים (בדיוק כמו שעושים הספרדים), ואז הם היו שולחים את הילדים למוסדות של החינוך העצמאי, לא בשביל מנה חמה, אלא כי כך הם מאמינים, ואחר כך הם היו ממשיכים בישיבות והיה צומח כאן דור של עולי רוסיה הדבקרים בתורה וביראה. אבל כנראה שהם העדיפו לשבת בבתי המדרש ולהסתגר שם, והשאירו את עבודת הרישום לעסקנים צעירים. וזה התוצאה.
סח לי שכן ממוצא רוסי, שגידל משפחה לתפארת שכל ליטאי ממוצע היה מתקנא בחלק מהילדים שלו. כמה התאונן שלא מקבלים את הילדים שלו לתלמודי תורה, את הבנות לסמינרים, ואחר כך גם בשידוכים איך מסתכלים עליהם עקום, וזה בגלל שהם ממוצא רוסי, וזה החטא היחיד שלהם. מילא שידוכים, אני מבין שאנשים רוצים להשתדך עם הדומה להם, וגם הוא מבין את זה. אבל למה לא לקבל ילדים לתלמודי תורה? למה לא לקבל בנות לסמינרים? האם הם באמת שונים מהילדים שלנו? למה את הצרפתים מקבלים ואת הרוסים לא? והילדים קולטים את זה ובהמשך גם חלק מהם יורדים מהדרך, ומי אשם בזה? הקומוניזים ? למה לחפש את האשמים כשהם נמצאים בינינו? כשאנחנו האשמים בזה?
וחברים, עדיין לא מאוחר, הציבור הליטאי צריך לצאת לקירוב ויש לו את הכוחות לזה הרבה יותר מכל עדה אחרת, ולא להמשיך לשבת בבית ולחפש מי אשם, וכמה שיעשו את זה יותר מהר הם יצליחו יותר להציל, כי בינתיים הם מתרחקים עוד ועוד.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 10:06 am
על ידי יונת אלם
לדעתי זו האשמת שווא כלפי הציבור הליטאי וצא ובדוק מי עובד לרישום בקרב 'לב לאחים' מיום הווסדו במתכונתו החדשה בתשנ"ג עם לא אברכים ליטאים. מי יוצא כל ערב למאות בתי מדרש ומדרשיות נוער ברחבי הארץ ולדפוק על הדלתות במעוזים חילוניים אם לא אברכי לב לאחים הליטאים. כך שבזה א"א להאשימם שלא יודעים לקרב את האחר

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 10:54 am
על ידי מכון חכמי ליטא
כמעיין המתגבר כתב:הציבור הליטאי כשל בקבלת האחר, ובפרט בקבלת העלייה מרוסיה

מי החליט שזה תפקידם?

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 12:45 pm
על ידי גביר
יונת אלם כתב:לדעתי זו האשמת שווא כלפי הציבור הליטאי וצא ובדוק מי עובד לרישום בקרב 'לב לאחים' מיום הווסדו במתכונתו החדשה בתשנ"ג עם לא אברכים ליטאים. מי יוצא כל ערב למאות בתי מדרש ומדרשיות נוער ברחבי הארץ ולדפוק על הדלתות במעוזים חילוניים אם לא אברכי לב לאחים הליטאים. כך שבזה א"א להאשימם שלא יודעים לקרב את האחר

איני יודע מה קורה במקומות אחרים, אבל בקהילה הליטאית הגדולה ברחובות השתלבו כמה וכמה מעולי רוסיה, חלקם אברכים ומהם ת"ח מופלגים [דומני שרובם קשורים או היו קשורים ללב לאחים בראשותו של ר' צבי שוורץ] ויש מהם הפעילים להרחבת מעגלי הקירוב בקרב דוברי הרוסית. גם הרב שמחה בזמנו כשהיה בכוחו פעל רבות לקירוב יהודי רוסיה ואף נסע לשם כך לחבר העמים [אאל"ט יותר מפעם אחת]. אפילו בבאר שבע שבה ליטאים חרדים בודדים ממש, [יש כאן אמנם ליטאים רבים עם מודעות די גבוהה לליטאיותם, אך רובם ככולם אינם חרדים] גבאי בית הכנסת הליטאי הוא מעולי רוסיה שהתחזק, כך שקשה לומר בהכללה שציבור זה לא פעל בנידון.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 3:19 pm
על ידי פרנקל תאומים
גם אני הכרתי ומכיר כמה וכמה אברכים מעולי חבר העמים שהם היום בשר מבשרם של בני הישיבות הליטאיות, ואין להם שום בעיה להכניס את בניהם ובנותיהם למוסדות הלימוד "הליטאיים". אף הכרתי באופן אישי בן ישיבה שאביו כלל איננו מבני ברית, ורק אימו הינה יהודיה, ובן ישיבה נוסף שאביו שהיום הינו בן תורה היה נשוי ברוסיה לנכריה ויש לו ממנה בן, ובכ''ז ב''ה הם השתלבו באופן נפלא בעולם הישיבות הליטאי, והקימו בתים לתפארת. דומני שכמעט בכל קהילה ליטאית די בכל אתר ואתר ישנם בעלי תשובה דור ראשון ודור שני, לרבות יוצאי חבר העמים.

למעשה, ישנה פעילות עניפה ורחבה מאד של המגזר הליטאי בתחום הקירוב, ויש לה ב''ה פירות רבים מאד, אלפים אלפים המתייחדים מלבד בכמותם, גם באיכותם התורנית: אור שמח, נתיבות עולם, אש התורה, ישיבת קרית מלאכי, דבר ירושלים, פתחי עולם, תורת חיים (מוסקבה), ישיבה ליוצאי רוסיה בוינה, כולל סרטוב, ערכים, תולדות ישורון, לב לאחים, נפש יהודי, איילת השחר, רשת ביה''ס ''שובו'', ישיבות ''אחינו'', ועוד ועוד ועוד.


אין הכ''נ, יתכן שהיה אפשר לעשות יותר, ויתכן שעדיין אפשר לעשות יותר וצריך לעשות יותר, תמיד צריך לשאוף לעוד ועוד. אבל צריך לזכור שהעבודה עם יוצאי חבר העמים הינה קשה באופן משמעותי בייחס לעבודה עם בני עדות המזרח והפריפריה מכמה וכמה טעמים, בראש ובראשונה מפני שיוצאי חבר העמים היו מנותקים לחלוטין מכל זיק של יהדות במשך כמה דורות, וכידוע גם ההתבוללות פשתה שם באופן מזעזע.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 4:49 pm
על ידי עמקן
רק עכשיו פתחתי אשכול הזו. וכנראה פספסתי משהו. למה ציבור הליטאי אחראי לעלייה הרוסי יותר מכל ציבור אחר?

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' אוגוסט 11, 2019 9:23 pm
על ידי כמעיין המתגבר
עמקן כתב:רק עכשיו פתחתי אשכול הזו. וכנראה פספסתי משהו. למה ציבור הליטאי אחראי לעלייה הרוסי יותר מכל ציבור אחר?



מי אתה רוצה שיטפל בזה? הספרדים לא מתקשרים בכלל עם הרוסים, וקהילות אחרות עסוקות בעצמם ולא מתעסקות בכלל בקירוב (חוץ מבעלז), אז מי נשאר?