עמוד 3 מתוך 3

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 12:43 am
על ידי יוֹסֵפֶר
הזכירו כאן בין הדברים האם מותר ללכת עם תפילין ברחוב של היום.
לפני תקופה שמעתי יהודי שואל את הגרמ"מ קארפ שאלה זו באופן שיש ברחוב חוסר צניעות אי שפיר ללכת עם תפילין, והשיב לו (פחות או יותר בלשון זו) אדרבה דווקא אז חשוב ללכת עם תפילין שזה יגן עליך..

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 12:44 am
על ידי סגי נהור
דורשי יחודך כתב:זה כבר נדון אחר: האם יש רק פשט או גם מעבר לזה. אבל מי דיבר על זה כאן? כשדיברו על השפעת התפילין להציל מן החטא כתבת שמדובר בהשפעה סגולית.
אני לא נכנסתי בכלל לדון האם ההשפעה הפשטנית יכולה או לא יכולה להסביר את דקדוקי ההלכה. זהו דיון מרתק אבל לא על זה דובר כאן.
האם לדעתך הטעמים הפשטיים הם חלק חשוב מהמצוה, שצריך להשקיע בהם, או לא?

ניסיתי לתת תשובה יותר מקיפה וחשבתי שהיא תספק תשובה גם לנידון הפרטי. אבל אנסה כעת להשיב ישירות לשאלה:
הענין הפשטי כשלעצמו - כגון התזכורת שבמצוות - איננו יכול לעמוד לעצמו ללא הגיבוי של המשמעויות העמוקות שמאחוריו ושל מימד הקדושה ורצון ה' שבמצוה.

אגב, לא דיברתי רק על דקדוקי ההלכה אלא אל היחס הכללי למצוה: האהבה אליה, חרדת הקודש בקיומה, הדבקות בה מתוך מסירות נפש וכו'. כל מה שהמלה "מצוה" אומרת ליהודי. כל זה נשען על תפיסה (לא בהכרח מודעת ומנומקת) שיש במצוה הרבה מעבר לטעמה הפשטיי. וגם לכך התכוונתי כשהזכרתי את ענין הקיצוץ בנטיעות.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 12:47 am
על ידי לענין
יוֹסֶפֶר כתב:הזכירו כאן בין הדברים האם מותר ללכת עם תפילין ברחוב של היום.
לפני תקופה שמעתי יהודי שואל את הגרמ"מ קארפ שאלה זו באופן שיש ברחוב חוסר צניעות אי שפיר ללכת עם תפילין, והשיב לו (פחות או יותר בלשון זו) אדרבה דווקא אז חשוב ללכת עם תפילין שזה יגן עליך..


לא רק מבחינה סגולית, גם מבחינה טבעית אדם שהולך ברחוב עם תפלין יש לו הרגשה כזו שמכריחה אותו להיות מהלך בצניעות יותר. זה פשוט לא הולך ביחד, ראש עם תפלין לא מסתובב כמו ממטרה.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 12:57 am
על ידי תם מה הוא אומר
לענין כתב:
יוֹסֶפֶר כתב:הזכירו כאן בין הדברים האם מותר ללכת עם תפילין ברחוב של היום.
לפני תקופה שמעתי יהודי שואל את הגרמ"מ קארפ שאלה זו באופן שיש ברחוב חוסר צניעות אי שפיר ללכת עם תפילין, והשיב לו (פחות או יותר בלשון זו) אדרבה דווקא אז חשוב ללכת עם תפילין שזה יגן עליך..


לא רק מבחינה סגולית, גם מבחינה טבעית אדם שהולך ברחוב עם תפלין יש לו הרגשה כזו שמכריחה אותו להיות מהלך בצניעות יותר. זה פשוט לא הולך ביחד, ראש עם תפלין לא מסתובב כמו ממטרה.


כי אתה כנראה מניח רק בתפלה. צא וראה ובדוק איך רבים מאלה (עכ"פ הצעירים) הלובשים תפילין כל היום נוהגים.
כח ההרגל גובר.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 12:58 am
על ידי פרנקל תאומים
לענין כתב:
יוֹסֶפֶר כתב:הזכירו כאן בין הדברים האם מותר ללכת עם תפילין ברחוב של היום.
לפני תקופה שמעתי יהודי שואל את הגרמ"מ קארפ שאלה זו באופן שיש ברחוב חוסר צניעות אי שפיר ללכת עם תפילין, והשיב לו (פחות או יותר בלשון זו) אדרבה דווקא אז חשוב ללכת עם תפילין שזה יגן עליך..


לא רק מבחינה סגולית, גם מבחינה טבעית אדם שהולך ברחוב עם תפלין יש לו הרגשה כזו שמכריחה אותו להיות מהלך בצניעות יותר. זה פשוט לא הולך ביחד, ראש עם תפלין לא מסתובב כמו ממטרה.

ולמה גוף עם ציצית מתבדרת כן יכול להסתובב כמו ממטרה?...

הוי אומר, אם היינו מסתובבים עם התפילין כל היום כמו עם הציצית, ההרגל היה עושה את שלו... היינו מרגישים את התפילין כמו שאנו מרגישים את הציצית (בעווה''ר)...

Re:

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 1:48 am
על ידי במסתרים
כמ"ש בש"ע סימן מ סעיף ו: שכח ושמש מטתו בתפלין וכו'

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 10:02 am
על ידי דורשי יחודך
סגי נהור כתב:
דורשי יחודך כתב:זה כבר נדון אחר: האם יש רק פשט או גם מעבר לזה. אבל מי דיבר על זה כאן? כשדיברו על השפעת התפילין להציל מן החטא כתבת שמדובר בהשפעה סגולית.
אני לא נכנסתי בכלל לדון האם ההשפעה הפשטנית יכולה או לא יכולה להסביר את דקדוקי ההלכה. זהו דיון מרתק אבל לא על זה דובר כאן.
האם לדעתך הטעמים הפשטיים הם חלק חשוב מהמצוה, שצריך להשקיע בהם, או לא?

ניסיתי לתת תשובה יותר מקיפה וחשבתי שהיא תספק תשובה גם לנידון הפרטי. אבל אנסה כעת להשיב ישירות לשאלה:
הענין הפשטי כשלעצמו - כגון התזכורת שבמצוות - איננו יכול לעמוד לעצמו ללא הגיבוי של המשמעויות העמוקות שמאחוריו ושל מימד הקדושה ורצון ה' שבמצוה.

אגב, לא דיברתי רק על דקדוקי ההלכה אלא אל היחס הכללי למצוה: האהבה אליה, חרדת הקודש בקיומה, הדבקות בה מתוך מסירות נפש וכו'. כל מה שהמלה "מצוה" אומרת ליהודי. כל זה נשען על תפיסה (לא בהכרח מודעת ומנומקת) שיש במצוה הרבה מעבר לטעמה הפשטיי. וגם לכך התכוונתי כשהזכרתי את ענין הקיצוץ בנטיעות.

תודה על התשובה המפורטת.
מישהו דיבר על ענין כלשהו במצוות ללא הגיבוי של מימד הקדושה ורצון ה' שבמצוה"?!
איך הגעת למחשבה כזו?
קשה עד בלתי אפשרי לנהל דיון אם כל אחד יכניס דברים מוזרים לפה של השני.

מובן מאליו שנקודת המוצא של כל הדיון הוא שמדברים על מצה אלקית שהיא רצון ה' ויש בה קדושה אלקית, ומקשרת את האדם אל בוראו. ומובן מאליו שזה לבד צריך להיות סיבה לאהבה למצוה, למסירות נפש אליה, דביקות בה' כו' כו'. לא על זה דנים פה.

מה שכן דנים הוא מהי צורת ותוכן המצוה.
התורה מדברת על "אות", על "זכרון", על "טוטפת". זוהי צורת המצוה. בא מי שזה לא כ"כ מוצא חן בעיניו, מתעלם מזה ומתמקד בענינים כמו המשכת שפע כו'. לענ"ד חוץ ממה שזה זלזול עמוק בתורה ונותנה, יש בזה חסרון עמוק בצורת קיום המצוה.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 10:07 am
על ידי עושה חדשות
פרנקל תאומים כתב:
לענין כתב:לא רק מבחינה סגולית, גם מבחינה טבעית אדם שהולך ברחוב עם תפלין יש לו הרגשה כזו שמכריחה אותו להיות מהלך בצניעות יותר. זה פשוט לא הולך ביחד, ראש עם תפלין לא מסתובב כמו ממטרה.

ולמה גוף עם ציצית מתבדרת כן יכול להסתובב כמו ממטרה?...

הוי אומר, אם היינו מסתובבים עם התפילין כל היום כמו עם הציצית, ההרגל היה עושה את שלו... היינו מרגישים את התפילין כמו שאנו מרגישים את הציצית (בעווה''ר)...


אמנם מבחינה סגולית שמא יש לחלק, ע"פ המבואר כאן דבציצית עיקר המצוה היא בשעת הלבישה בלבד, משא"כ בתפילין.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 10:37 am
על ידי סגי נהור
דורשי יחודך כתב:
סגי נהור כתב:
דורשי יחודך כתב:זה כבר נדון אחר: האם יש רק פשט או גם מעבר לזה. אבל מי דיבר על זה כאן? כשדיברו על השפעת התפילין להציל מן החטא כתבת שמדובר בהשפעה סגולית.
אני לא נכנסתי בכלל לדון האם ההשפעה הפשטנית יכולה או לא יכולה להסביר את דקדוקי ההלכה. זהו דיון מרתק אבל לא על זה דובר כאן.
האם לדעתך הטעמים הפשטיים הם חלק חשוב מהמצוה, שצריך להשקיע בהם, או לא?

ניסיתי לתת תשובה יותר מקיפה וחשבתי שהיא תספק תשובה גם לנידון הפרטי. אבל אנסה כעת להשיב ישירות לשאלה:
הענין הפשטי כשלעצמו - כגון התזכורת שבמצוות - איננו יכול לעמוד לעצמו ללא הגיבוי של המשמעויות העמוקות שמאחוריו ושל מימד הקדושה ורצון ה' שבמצוה.

אגב, לא דיברתי רק על דקדוקי ההלכה אלא אל היחס הכללי למצוה: האהבה אליה, חרדת הקודש בקיומה, הדבקות בה מתוך מסירות נפש וכו'. כל מה שהמלה "מצוה" אומרת ליהודי. כל זה נשען על תפיסה (לא בהכרח מודעת ומנומקת) שיש במצוה הרבה מעבר לטעמה הפשטיי. וגם לכך התכוונתי כשהזכרתי את ענין הקיצוץ בנטיעות.

תודה על התשובה המפורטת.
מישהו דיבר על ענין כלשהו במצוות ללא הגיבוי של מימד הקדושה ורצון ה' שבמצוה"?!
איך הגעת למחשבה כזו?

אינני מבין. הדיון שלנו היה האם אנו מתייחסים להשפעת המצוה הנובעת ממימד הקדושה וציווי ה' (השפעה סגולית), או להשפעה טבעית-פסיכולוגית, היינו השפעת יופיו של הצבע הכחול (כפי שעולה מתמיהתך על החילוק בין תכלת לקלא אילן).

דורשי יחודך כתב:מובן מאליו שנקודת המוצא של כל הדיון הוא שמדברים על מצה אלקית שהיא רצון ה' ויש בה קדושה אלקית, ומקשרת את האדם אל בוראו. ומובן מאליו שזה לבד צריך להיות סיבה לאהבה למצוה, למסירות נפש אליה, דביקות בה' כו' כו'. לא על זה דנים פה.

לשם דוגמא בלבד: אם הדלקת הנר בע"ש אין בה אלא שלום בית כפשוטו, אפשר לוותר על הדמעות והתחינות. לא כן?

דורשי יחודך כתב:מה שכן דנים הוא מהי צורת ותוכן המצוה.
התורה מדברת על "אות", על "זכרון", על "טוטפת". זוהי צורת המצוה. בא מי שזה לא כ"כ מוצא חן בעיניו, מתעלם מזה ומתמקד בענינים כמו המשכת שפע כו'. לענ"ד חוץ ממה שזה זלזול עמוק בתורה ונותנה, יש בזה חסרון עמוק בצורת קיום המצוה.

הצורה הבסיסית והיסודית ביותר של המצוה, כל מצוה - היא היותה "מצוה", ולא מעשה אנוש בעלמא. אם זה נראה לך לא קשור לדיון, חזור לסעיף הראשון בהודעה זו.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 10:45 am
על ידי חיים שאול
גם זו לטובה כתב:תפילין שלא בזמן תפילת שחרית
משנה ברורה (כה,מד) בשם פמ"ג כותב דין הנוגע ל"אותן שהולכין לפעמים עד חצות בתפילין"
ולפי דרכנו למדנו שהיה מצוי בזמנם כאלו שהולכים עם תפילין עד חצות.

זה לא כ"כ דומה כי הם רק לא הורידו את התפילין בזזמן שלמדו אחר התפילה לפני שהלכו לעבוד וזה הי׳ בבוקר עד חצות, ולא הייתה להם שום סיבה להוריד וזה כמו שבחורים לומדים עם תפילין בסדר הלכה היום, אבל זה לא משום שחשבו להניח תפילין כל זמן פנוי

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 10:52 am
על ידי דורשי יחודך
[quote="סגי נהור"][ורצון ה' שבמquote]
תודה. אני יוצא עכשיו, אקווה בע"ה להגיב יותר מאוחר היום.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 11:20 am
על ידי הרואה
פרנקל תאומים כתב:
לענין כתב:
יוֹסֶפֶר כתב:הזכירו כאן בין הדברים האם מותר ללכת עם תפילין ברחוב של היום.
לפני תקופה שמעתי יהודי שואל את הגרמ"מ קארפ שאלה זו באופן שיש ברחוב חוסר צניעות אי שפיר ללכת עם תפילין, והשיב לו (פחות או יותר בלשון זו) אדרבה דווקא אז חשוב ללכת עם תפילין שזה יגן עליך..


לא רק מבחינה סגולית, גם מבחינה טבעית אדם שהולך ברחוב עם תפלין יש לו הרגשה כזו שמכריחה אותו להיות מהלך בצניעות יותר. זה פשוט לא הולך ביחד, ראש עם תפלין לא מסתובב כמו ממטרה.

ולמה גוף עם ציצית מתבדרת כן יכול להסתובב כמו ממטרה?...

הוי אומר, אם היינו מסתובבים עם התפילין כל היום כמו עם הציצית, ההרגל היה עושה את שלו... היינו מרגישים את התפילין כמו שאנו מרגישים את הציצית (בעווה''ר)...

זה לא נכון, מנסיון בכמה שנים שהייתי מניח תפילין כל היום (לצערי כיום אני לא נוהג כך מכמה סיבות).
א. בתפילין אסור שיחה בטלה, אסור להסיח דעת, זה "עול" שקשה לשכוח שיש עליך תפילין.
ב. מי שמניח תפילין שעות רבות זה לוחץ בראש, לי אישית זה ממש כואב לפעמים.
ג. עצם העובדה שאתה יודע שאנשים מסתכלים עליך כאילו שנפלת מהירח (או שיצאת ממצרים), גורמת ליחסי האנוש הבסיסיים שלך לקחת את זה בחשבון בכל מגע עם אנשים.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 12:33 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
הזכירו כאן את החשש של הפחה. לכאורה יש חשש אחר, שהוא סיבה חזקה שלא להניח תפילין כל היום. במ"ב כתב שמי שאינו יכול להזהר מהרהור תאוות אשה, שלא יניח תפילין כלל.

מי יכול להעיד על עצמו שהוא ניצול לגמרי מהרהורים רעים?

(ובגמ': שלשה דברים אין אדם ניצול מהם בכל יום, וא' מהם הוא הרהור עבירה).

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 12:50 pm
על ידי מקדש מלך
אם כבר עלה הנושא, מעודי תמהתי, הרי הרהור הוא עבירה, וקצת מוזר שיזהירו לא לעשות עבירות עם תפילין. הרי ברור שאסור לעבור עבירות.
יתכן לומר שמכל מקום לא יחטא בתרתי ויוריד את התפילין.
אבל היה נראה לי שהכוונה שעם תפילין אסור להרהר גם באשתו שהוא הרהור היתר (באופנים מסוימים, ואכמ"ל).
מישהו יודע משהו בנושא?

בנוגע לדברי הרב הרואה שאסור להסיח בתפילין שיחה בטילה ולהסיח דעת, הרי בדיוק בגלל שיטות אלו לא מניחים תפילין כל היום, ואילו הגר"א שסבר שיש להניחם כל היום סבר שהיסח הדעת אינו אלא קלות ראש או הפחה, ושיחה שמותרת ללא תפילין מותרת גם כשמניחם. ואם כן להניח כל היום ולאסור שיחה בטילה הוא תרתי דסתרי (אלא אם כן הוא שיחה שאסורה גם בלי תפילין, ואם כן למאי נפקא מינה) האם איני זוכר נכון?

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 1:40 pm
על ידי בן מיכאל
מקדש מלך כתב:אם כבר עלה הנושא, מעודי תמהתי, הרי הרהור הוא עבירה, וקצת מוזר שיזהירו לא לעשות עבירות עם תפילין. הרי ברור שאסור לעבור עבירות.
יתכן לומר שמכל מקום לא יחטא בתרתי ויוריד את התפילין.
אבל היה נראה לי שהכוונה שעם תפילין אסור להרהר גם באשתו שהוא הרהור היתר (באופנים מסוימים, ואכמ"ל).
מישהו יודע משהו בנושא?

כבר דנו בכך רבים, וכל אחד הביא מזה ראיה למה שהתיר - חפש במלקטים על אבה"ע סימן כג.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 1:56 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
אפרקסתא דעניא כתב:הזכירו כאן את החשש של הפחה. לכאורה יש חשש אחר, שהוא סיבה חזקה שלא להניח תפילין כל היום. במ"ב כתב שמי שאינו יכול להזהר מהרהור תאוות אשה, שלא יניח תפילין כלל.

מי יכול להעיד על עצמו שהוא ניצול לגמרי מהרהורים רעים?

(ובגמ': שלשה דברים אין אדם ניצול מהם בכל יום, וא' מהם הוא הרהור עבירה).

כבודו רוצה לפטור את כל העולם מן הדין של הנחת תפילין? חדא, אין הפשט שכל היום אינו ניצול, אלא כל יום, ועוד, בדברי אגדה כלך לך אצל המהרש"א שפירש שם (ב"ב קס"ד:) אין אדם רגיל ניצול אלא האדם הדומה למלאך, ונדרש מאיתנו להיות כאלו.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 2:27 pm
על ידי שעת הכושר
עושה חדשות כתב:
פרנקל תאומים כתב:
לענין כתב:לא רק מבחינה סגולית, גם מבחינה טבעית אדם שהולך ברחוב עם תפלין יש לו הרגשה כזו שמכריחה אותו להיות מהלך בצניעות יותר. זה פשוט לא הולך ביחד, ראש עם תפלין לא מסתובב כמו ממטרה.

ולמה גוף עם ציצית מתבדרת כן יכול להסתובב כמו ממטרה?...

הוי אומר, אם היינו מסתובבים עם התפילין כל היום כמו עם הציצית, ההרגל היה עושה את שלו... היינו מרגישים את התפילין כמו שאנו מרגישים את הציצית (בעווה''ר)...


אמנם מבחינה סגולית שמא יש לחלק, ע"פ המבואר כאן דבציצית עיקר המצוה היא בשעת הלבישה בלבד, משא"כ בתפילין.


נו באמת, ציצית שכולה לבן... מה כבר אפשר לצפות?

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 4:34 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
תמהני שלא הזכירו כאן דברי הכתר ראש סי' טו, ובפרט ראה שם בהערה.

אגב, שמא יציינו או יביאו כל דברי הרב יחיאל מאיר הנ"ל?

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 5:03 pm
על ידי ישראליק
יוֹסֶפֶר כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:הזכירו כאן את החשש של הפחה. לכאורה יש חשש אחר, שהוא סיבה חזקה שלא להניח תפילין כל היום. במ"ב כתב שמי שאינו יכול להזהר מהרהור תאוות אשה, שלא יניח תפילין כלל.

מי יכול להעיד על עצמו שהוא ניצול לגמרי מהרהורים רעים?

(ובגמ': שלשה דברים אין אדם ניצול מהם בכל יום, וא' מהם הוא הרהור עבירה).

כבודו רוצה לפטור את כל העולם מן הדין של הנחת תפילין? חדא, אין הפשט שכל היום אינו ניצול, אלא כל יום, ועוד, בדברי אגדה כלך לך אצל המהרש"א שפירש שם (ב"ב קס"ד:) אין אדם רגיל ניצול אלא האדם הדומה למלאך, ונדרש מאיתנו להיות כאלו.


בסידור עת רצון (דף ס) כותב מו"ר זצ"ל
מה שאמרו חכמינו הקדושים (שבת מט.) שתפילין צריכים גוף נקי, ואומרים בגמרא: מאי גוף נקי? שיזהר שלא יפיח בהם, אבל אינו ענין לומר שצריכים גוף נקי מעברות שמטמאה, כי כל אדם אפלו בעל עבירה מחיב במצות תפילין, ובלבד שידע להזהר בהם, ואולי מתוך התמדתו במצות התפילין, שהם זכרון גדול לאדם במלאכת שמים, ישוב מדרכו הרעה, ויטהר מכל גילוליו


וכן הוא באגודת אזוב (בשם?) רבינו בחיי:
עוד רעה חולה מזה, כי יש מתרשלין במצות תפילין ואין זהירים בהנחתם, בחשבם שהתפילין צריכין קדושה וטהרה יותר מדאי, ואין בידם להטהר ולהתקדש לפי סברתם, עד שיהיו ראויים להניח תפילין. וטעו במחשבה זו וחוטאים חטא גדול בתמימות לב ושלא בכוונה, והרי מצינו ספר תורה מקודש ויותר חמור מן התפילין וכל אחד ואחד עולה ואוחז בו וקורא בתורה וראוי הוא לכך, ואין אדם מישראל נמנע מזה מפני קדושת ספר תורה, וכו',


עיי"ש באריכות במתק לשונו

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 6:22 pm
על ידי ונתנו ידידים
דורשי יחודך כתב:
סגי נהור כתב:[
אשאל מהכיוון ההפוך: אם המזוזה פסולה או מונחת שלא כהוגן, האם עדיין מתקיימים כל הדברים הטובים שמזכיר הרמב"ם?

שמחתני, כי חשבתי שככה תשיב. אז לפחות אני מכיר קצת את הלך רוחך .
אני מבין שאתה טוען שמזה מוכח שמדובר אכן בהשפעה סגולית. אני מבין את הטענה ואני חושב שיש מה לדון בה. אך אשאלך: האם זהו פשט דברי הרמב"ם?
האם כשהתורה מנמקת את מצות סוכה "למען ידעו דורותיכם" וגו' גם מדובר בהשפעה סגולית? כי גם שם תשאל ומה עם הסוכה פסולה משום איזה פרט קטן.
השאילה עד היכן אתה מוכן לדחוק כל לשון שנמצא שמדברים הראשונים (או חז"ל) על דברים פשוטים שהציצית מזכירות, שהתפילין מזכירים, שהסוכה מזכירה, כו', שהכל מדבר על משהו סגולי? היכן הגבול?
אני מקבל את טענתך וכפי שאמרתי אני חושב שיש מה להשיב עליה, אך האם אתה לא רואה שום בעייתיות לפרש את כל הלשונות שמצינו בראשונים על עניינים סגוליים?
(יתכן שיש חולקים על הראשונים, במשנת החסידות וחב"ד כו', זה כבר נידון אחר, אני מדבר כעת על הרמב"ם והטור ושאר הראשונים.)

אני לא רוצה להכניס ראשי בין הרים גבוהים, אבל אולי אציע מהלך של מעין פשרה ביניכם, ונשמע דעתכם בענין.
י"ל דלעולם המצוה עצמה הוא ענין נעלה והשפעתה סגולי וכדברי הרב סגי נהור, אמנם כל הכוונות של הראשונים אינם התוצאה של המצוה ממש אלא חלק העבודה שבהמצוה.
ולמשל במצות סוכה מכיון שסגולת המצוה הוא להביא לדעת כי בסוכות הושבתי וכו' לכן חלק מקיום המצוה הוא שיתבונן בזה ויחשוב ע"ז, אבל ודאי שבלא סגולת המצוה (המגיע רק ע"י קיומה כהלכתה כדברי הרב סגי). וכן לדגמא בתכלת דדומה לרקיע וכו' וכל הכונת שבמצות ציצית, היינו מכיון שמטרת המצוה וסגולתו הוא להגיע לזכירת המצוות ע"י ראית התכלת לכן חלק מקיומה הוא שיסתכל ויתבונן בזה.
ובנוסח אחר כל הכונת של הראשונים סגולת המצוה הוא שיעזרנו בזה ויביאנו לידי מצב נפשי נעלה זה.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 6:32 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
יוֹסֶפֶר כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:הזכירו כאן את החשש של הפחה. לכאורה יש חשש אחר, שהוא סיבה חזקה שלא להניח תפילין כל היום. במ"ב כתב שמי שאינו יכול להזהר מהרהור תאוות אשה, שלא יניח תפילין כלל.

מי יכול להעיד על עצמו שהוא ניצול לגמרי מהרהורים רעים?

(ובגמ': שלשה דברים אין אדם ניצול מהם בכל יום, וא' מהם הוא הרהור עבירה).

כבודו רוצה לפטור את כל העולם מן הדין של הנחת תפילין? חדא, אין הפשט שכל היום אינו ניצול, אלא כל יום, ועוד, בדברי אגדה כלך לך אצל המהרש"א שפירש שם (ב"ב קס"ד:) אין אדם רגיל ניצול אלא האדם הדומה למלאך, ונדרש מאיתנו להיות כאלו.


ידוע כי מה שמצות תפילין הייתה רפויה בזמן הראשונים, עד שעורר ע"ז הסמ"ג וכו', לפי שחששו שלא לבוא לידי הרהור וכיו"ב, ועל כן החמירו שלא להניח כלל.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 6:35 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
ישראליק כתב:
יוֹסֶפֶר כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:הזכירו כאן את החשש של הפחה. לכאורה יש חשש אחר, שהוא סיבה חזקה שלא להניח תפילין כל היום. במ"ב כתב שמי שאינו יכול להזהר מהרהור תאוות אשה, שלא יניח תפילין כלל.

מי יכול להעיד על עצמו שהוא ניצול לגמרי מהרהורים רעים?

(ובגמ': שלשה דברים אין אדם ניצול מהם בכל יום, וא' מהם הוא הרהור עבירה).

כבודו רוצה לפטור את כל העולם מן הדין של הנחת תפילין? חדא, אין הפשט שכל היום אינו ניצול, אלא כל יום, ועוד, בדברי אגדה כלך לך אצל המהרש"א שפירש שם (ב"ב קס"ד:) אין אדם רגיל ניצול אלא האדם הדומה למלאך, ונדרש מאיתנו להיות כאלו.


בסידור עת רצון (דף ס) כותב מו"ר זצ"ל
מה שאמרו חכמינו הקדושים (שבת מט.) שתפילין צריכים גוף נקי, ואומרים בגמרא: מאי גוף נקי? שיזהר שלא יפיח בהם, אבל אינו ענין לומר שצריכים גוף נקי מעברות שמטמאה, כי כל אדם אפלו בעל עבירה מחיב במצות תפילין, ובלבד שידע להזהר בהם, ואולי מתוך התמדתו במצות התפילין, שהם זכרון גדול לאדם במלאכת שמים, ישוב מדרכו הרעה, ויטהר מכל גילוליו


וכן הוא באגודת אזוב (בשם?) רבינו בחיי:
עוד רעה חולה מזה, כי יש מתרשלין במצות תפילין ואין זהירים בהנחתם, בחשבם שהתפילין צריכין קדושה וטהרה יותר מדאי, ואין בידם להטהר ולהתקדש לפי סברתם, עד שיהיו ראויים להניח תפילין. וטעו במחשבה זו וחוטאים חטא גדול בתמימות לב ושלא בכוונה, והרי מצינו ספר תורה מקודש ויותר חמור מן התפילין וכל אחד ואחד עולה ואוחז בו וקורא בתורה וראוי הוא לכך, ואין אדם מישראל נמנע מזה מפני קדושת ספר תורה, וכו',


עיי"ש באריכות במתק לשונו


הרי לא אמרתי שאין להניח תפילין כלל, אבל אדם שיודע שבזמן התפילה מצליח לשמור מהרהור, אבל במשך היום לא ודאי יצליח, האם תאמר לו להניח תפילין? ועל מי כתב המ"ב שלא יניח?

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ו' אוגוסט 23, 2019 3:23 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
קונטרס שריד מעיר
"מגדולי הדורות על לבישת תפילין כל היום"
מהגאון הרב שריה דבליצקי זצ"ל

שריד מעיר.PDF
(535.24 KiB) הורד 300 פעמים

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ו' אוגוסט 23, 2019 6:30 pm
על ידי חיים שאול
חבר פורום אוצר החכמה כתב:קונטרס שריד מעיר
"מגדולי הדורות על לבישת תפילין כל היום"

כשרואים את הרשימה שבקו׳ רק משתכנעים שכל הגדולים לא אחזו מזה...

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ש' אוגוסט 24, 2019 9:34 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
במק"א הועלה הקובץ הרצו"ב

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ש' אוגוסט 24, 2019 11:01 pm
על ידי שומע ומשמיע
סגי נהור כתב:לשם דוגמא בלבד: אם הדלקת הנר בע"ש אין בה אלא שלום בית כפשוטו, אפשר לוותר על הדמעות והתחינות. לא כן?


מדוע? או בנוסח אחר: למה קטן בעיניך שלום בית.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ש' אוגוסט 24, 2019 11:43 pm
על ידי סגי נהור
שומע ומשמיע כתב:
סגי נהור כתב:לשם דוגמא בלבד: אם הדלקת הנר בע"ש אין בה אלא שלום בית כפשוטו, אפשר לוותר על הדמעות והתחינות. לא כן?


מדוע? או בנוסח אחר: למה קטן בעיניך שלום בית.

חלילה, גדול השלום, אבל מה הטעם להתרגש מפעולה טכנית שעיקרה למנוע מכשול, וכמוה ככיוון שעון השבת.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 4:04 am
על ידי שומע ומשמיע
זה לא טכני, זה מעשה שהתייחד להביא את צורת השלימות של שבת בבית היה, ובדוקא נעשה בצורה חגיגית של הדלקת נר....
תמשיך להתפייט ולבאר כרצונך.
בקיצור: עומק לא תלוי בעל-טבעיות.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2019 10:07 pm
על ידי פלוריש
אני חושב שכל האשכול הזה נבנה על איש קש,
לפי קצת כתביו שלה הרב יחיאל מאיר שקראתי, ברור לי (מוזמנים לתקן אם לא) שהוא לא נמנה על ממציאי הסגולות אלא משתדל להעמיק במשמעות המחשבתית והחוויתית של המצוות.
אפשר לחלוק על דרכו, אבל הטענה שהוא ממציא סגולה ותרופת פלא שתפתור את כל בעיותינו, נראית לי לא נכונה.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ש' אוגוסט 31, 2019 9:23 pm
על ידי יושב ירושלים
עוד מקור לרעיון הנפלא שבו נפתח האשכול:
תפילין לאנשים עובדים - קדושת ציון.JPG
תפילין לאנשים עובדים - קדושת ציון.JPG (369.7 KiB) נצפה 6167 פעמים



מתוך קדושת ציון גליון י"ד - תשרי תשע"ז

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ש' אוגוסט 31, 2019 9:51 pm
על ידי יושב ירושלים
מקדש מלך כתב:בנוגע לדברי הרב הרואה שאסור להסיח בתפילין שיחה בטילה ולהסיח דעת, הרי בדיוק בגלל שיטות אלו לא מניחים תפילין כל היום, ואילו הגר"א שסבר שיש להניחם כל היום סבר שהיסח הדעת אינו אלא קלות ראש או הפחה, ושיחה שמותרת ללא תפילין מותרת גם כשמניחם. ואם כן להניח כל היום ולאסור שיחה בטילה הוא תרתי דסתרי (אלא אם כן הוא שיחה שאסורה גם בלי תפילין, ואם כן למאי נפקא מינה) האם איני זוכר נכון?


א. היסח הדעת לכו"ע אסור בתפילין אלא שנחלקו מה גדר האיסור, ומ"מ מבואר להדיא שחיב למשמש בהם בכל שעה ושעה, ובחובת המשמוש לבדה סגי לזכור בכל שעה שממשלת קונו עליו.

ב. שיחה בטלה מסתמא כוונתו לשיחה האסורה, וכלשון מע"ר [יח]: "ולילך בהם כל היום, אפילו משא ומתן מותר, ואפילו אכילת עראי ג"כ מותר, רק דברים בטלים אסור".

ג. בקשר לתרתי דסתרי, יש לציין לשמועה מהגר"א [חידושי הלכות שבת מט.]:

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ש' אוגוסט 31, 2019 9:57 pm
על ידי יושב ירושלים
כחול הים כתב:עיקר ויסוד מצות תפילין היא כדי לקיים מצוותו יתברך ולא לשום פניה אחרת. ומעתה יש לדון בכל הנ"ל האם המצוה היא לכל היום או לא.

המניח תפילין ומטרתו לשם סגולה בעלמא, לענ"ד יצא מן הדרך הישר אל שולי הדרך, וכשהרימו לו חרס ליטול הפנינה, לא נטל אלא החרס.

ומה נעשה לדברי הרמב"ם [תפילין ד, כד]:
קדושת תפילין קדושתן גדולה היא שכל זמן שהתפילין בראשו של אדם ועל זרועו הוא עניו וירא שמים ואינו נמשך בשחוק ובשיחה בטילה ואינו מהרהר מחשבות רעות אלא מפנה לבו בדברי האמת והצדק, לפיכך צריך אדם להשתדל להיותן עליו כל היום שמצותן כך היא

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

פורסם: ש' אוגוסט 31, 2019 10:03 pm
על ידי יושב ירושלים
שעת הכושר כתב:ולמרות הכל ואחרי הכל,

החזו"א היה מעיר ללובשי חליפות קצרות, אחיינו הגר"ח מוטרד ממיקום הפיאות, וכן הלאה,
ורק ר' יחיאל מאיר תפס את הענין האלוקי המשמעותי שבמלבוש היהודי.

והפליאה הזאת עמוקה מאד, ובתחומים רבים;
למה הגדולים חיים בקטן
והקטנים חושבים בגדול.

איני מדבר על התחומים הרבים, אבל דוקא בענין התפילין אין זה פליאה כלל, שכבר גזרה השגחתו יתברך שכיון שלא מסרו נפשם עליה בשעת השמד עדיין רפויה היא בידם, ופוק חזי שאף שרבינו המ"ב כתב בספרו 'ואשרי המקיים כדינו' מ"מ לא הועיל כלום וכמעט אין יראים המדקדקים בזה, ומהאי טעמא מסתמא גם דבריי לא יועילו.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ב' ספטמבר 09, 2019 3:36 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
מצו"ב כמה פסקאות מתשובתו של בעל שבט הלוי זצ"ל (ח"ט סי' יח)
והעידו ראשונים כי כבר מימי חז"ל נהגו שלא להניחם כל היום כמש"כ בטור סי' ל"ז ובשו"ע שם סעי' ב' אב"א משום חשש הפחה, אב"א משום היסח הדעת לא מבעיא היסח הדעת כפשוטו שאין יכולים לעמוד בה אלא גם היסח הדעת דקלות ראש והרהורי עבירה, ודברים בטלים מי יאמר זכיתי לבי, ועיין בתשובת משכנות יעקב או"ח סי' מ"ט אף דמצדד טובא לעורר ת"ח דתורתן אומנתן להחזיק בזה להניח תפילין כל היום מכ"מ מסיים רק שיזהרו מאד לעמוד ביראת ה' ובכובד ראש ויזהרו מאד ממחשבת תאוה והרהור שזה נקרא קלות ראש דודאי אסור בתפילין, ונקרא קלות ראש לכו"ע וע"ע שם מנועם לשון רבינו הרמב"ם בזה.

והנה הגאון הזה רוב ראיותיו מחז"ל מתנאים ואמוראים אבל פשיטא דאין לדמות סתם ת"ח בזה"ז לזמנם, וקשה לקבוע גם לת"ח שתורתו אומנתו ע"י ירידת הזמן שלא יבא לידי הרהור, או דברים בטלים, ומכ"ש היסח הדעת, ורבינו הלבוש אעפ"י שהציע לפני זה דהמצוה מה"ת כל היום, מכ"מ כ' אח"כ, אבל מפני שצריכים גוף נקי וכו' ע"כ נהגו שלא להניחם כלל כל היום הוסיף לשון כלל לחזק השב וא"ת בזה, ובודאי הי' בכל דור יחידים קדושים וטהורים שידעו בנפשם שראוים לקדושת תפילין כל היום ועשו כן כידוע, אבל להורות כן כאשר הציע מעלת כבודו אין בנו וחזינהו לרבותינו גאונים וצדיקים שלא לבשו תפילין כל היום, אבל נהגו לשבת בתפילין אחרי התפלה זמן מה, ויש נהגו כן שעות, ויש שנהגו לחזור וללבשם בשעת מנחה, ועיין בברכי יוסף סי' ל"ז, ואם מי שהוא מרגיש בנפשו שיש יום נקי מכל חשש הפחה, גופו נקי, ונפשו מוטהרת, והפריש עצמו בו דפרק מהבלי עוה"ז הרגילים בזמנינו ולובש תפילין בחדרו בישבו על התורה ועבודה תמה קדוש נקרא ותבא עליו ברכה, והכל לשם שמים לא להורות לרבים דברים תמוהים, הארכתי קצת בדברים פשוטים לברר נקודת אמת במנהג ישראל קדושים.


אגב

בסוף תשובתו של השבט הלוי שם כתב
מה ששאל בענין יוהרא יראה דסתם אדם אפי' בן תורה אם אינו מפורסם לת"ח גדול ובעל מעשה שייך יוהרא.


והרי מפורסמים דברי הגר"א דליכא בזה יוהרא.

בדקתי שוב, ואכן כן הוא בס' כתר ראש אות טו. אבל במעשה רב סי' יח מבואר שאכן יש לחוש ליוהרא, ועל כן יניח לכה"פ תש"י, ולא תש"ר, או יעשה תש"ר קטנות.
ופלא שבמהדו' החדשה של הרב זלושינסקי לא העיר בזה (לא במעש"ר ולא בכתר ראש), וצ"ע.

האם עמדו בזה?

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ב' ספטמבר 09, 2019 4:51 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
במעשה רב שם הלשון כך :
"ואם חושש ליהורא בפני הבריות מותר בשל יד לבד",
לדעתי אין הכוונה שיש לחוש ליוהרא, אלאע שאם הוא חושש ליוהרא או שבוש מפני הבריות שיחשובוהו כבעל יוהרא וכדו' אעפ"כ לא יבטל מתפילין של יד, ומותר בשל יד אף שעיקר מצוותן שלא להניח אלא שניהם כאחד.
ואין הכוונה לאסור של ראש משום יוהרא ולהתיר רק של יד.
ועיי"ש שגם בזה יעץ לעשות של ראש קטן ולכסות הרצועות.

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ג' דצמבר 15, 2020 4:48 am
על ידי פולסברג
ברשימת הגדולים שלבשו תפילין כל היום, מונה הגר''ש דבליצקי את בעל התניא, והמקור הוא מ...המודיע.

האם באמת נהג כך?

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ג' דצמבר 15, 2020 4:53 am
על ידי לבי במערב
אכן (סה"ש תורת שלום ע' 13).

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ד' דצמבר 16, 2020 3:45 am
על ידי פולסברג
וכנראה שבניגוד להגר''א, אין אנשים שלובשים כל היום ותולים זה בו... [האם היו פעם בדורו?]

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

פורסם: ד' דצמבר 16, 2020 4:36 am
על ידי לבי במערב
אף ממלאי־מקומו בקודש לא נהגו כן (וראה 'תורת מנחם' ח"ו ע' 19).