מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית מדרש הגר"א

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 16, 2020 2:18 am

צופה_ומביט כתב:
עקביה כתב:בהקדמתו ל"חיי עולם" כותב הסטייפלר שהמקסימום שאפשר ומותר לענות למי שיש לו שאלות באמונה הוא: ראה את כל גדולינו אשר מעולם אנשי השם, היה סמוך ובטוח שכל מה שתוכל להעלות בדעתך כבר עלה בדעתם ואעפ"כ היו שלמים באמונתם, כך שאתה יכול להיות רגוע ולחזור לבית המדרש.

בטוחני שמאז "פעם" פחת מאד מספרם של האנשים שתשובה כזו תעשה להם טוב על הנשמה ותרגיע אותם.

תאר לעצמך בחור שמגיע אל המשגיח ואומר לו שיש לו שאלות באמונה, והמשגיח נחרד ומזדעזע ואומר בקול ענות גבורה לבחור המסכן שאין זו אלא עצת היצר הבא לנסותו, ואין לו לבחור אלא להתחזק בתפילה ובלימוד התורה, ושאלותיו תכלינה מאליהם.

גם בחורים כאלה שתשובה זו תספק אותם, חוששני, הם זן נדיר כיום.


אני בכלל לא בטוח שבזמן הקה"י כן היו תשובות כאלה מספקות את כולם/רובם.

שמעתי בזמנו שיעור של הרב פייבלזון שבו הוא הסביר את שתי הגישות שיש היום בין גדולי ישראל בתגובה הראויה לשינויים שחלו בציבור החרדי (מטבע הדברים והמציאות ואכמ"ל). ואסכם בקיצור כפי זיכרוני והבנתי: יש מגדולי ישראל ששומרים על ההגדרה "חרדי" המסורה לנו (האמת שגם זה נושא לדיון, מהי ההגדרה המסורה לנו, ואכמ"ל) בכל מחיר, ומבחינתם להשאיר "מחוץ לגדר" כל מי שלא מתאים לה, ושהציבור החרדי אפילו יקטן וילך, העיקר לא לשנות כלום במהות "חרדי". ויש מגדולי ישראל שלא רוצים להוציא אנשים מחוץ לגדר, אלא להשאיר אותם בתוך הציבור החרדי, ולכן נוקטים בגישה שונה (שלא אכנס אל פרטיה במסגרת זו). עכת"ד.

את שתי הגישות אלה בין גדולי ישראל לדורותיהם, מה התגובה הראויה לבעיות מתחדשות, מוצאים גם בעוד הקשרים.

סבורני שלא ב"עוד" הקשרים, אלא אך ורק בהקשרים אחרים. כמו למשל בנושא המכונה "פגעי הטכנולוגיה".
אבל בנושא הזה, של שאלות באמונה (זו כותרת למגוון שאלות הקשורות למדעים המתחדשים בכל יום; אבולוציה, פיזיקה, ארכאולוגיה, ביקורת המקרא וכו'), אינני חושב שמאחורי גישתו של הסטייפלר עמדה גישה של שמירה על החרדיות.
מה שנ"ל הוא שאישים כמו הסטייפלר וכמו הרב אלישיב, ומן הסתם גם רח"ק ועוד גדולים רבים וטובים, לא העלו בדעתם שיתכן ויש ממש בשאלות הנ"ל ושהן מחייבות התייחסות רצינית, מה גם שאיני סבור שהם היו בני הכי - להתייחס אליהן בצורה רצינית. ואין באמירה זו משום ביקורת או זלזול חלילה; הם הקדישו את מיטב כוחותיהם ללימוד וידיעת המשנה והגמרא, ואל האמונה בה' ובתורתו ובכל דברי חז"ל כפשוטם הם התייחסו כדבר המובן מאיליו, ואידך זיל גמור.
והיות ובעיסוק בתחומים הבעייתיים הנזכרים בסוגריים דלעיל ישנו חשש של פגימה באמונה הפשוטה והתמימה, הם העדיפו לדחות בשתי ידיים כל הווה אמינא של התייחסות לשאלות, כאשר, כאמור, לדעתם - מחד אלה שאלות טיפשיות שאין בהן ממש, ומאידך, העיסוק בהן מסוכן.


וזה מה שמפריע לי במאמרו של הרב שלמה פלאי שליט"א; אפשר לומר בדרך השאלה שהוא עושה מעשה הסטייפלר ומבקש שכר כרב פייבלזון. כלומר, מצד אחד הוא מתהדר בכך שאינו מפנה את גבו אל השאלות, ואינו חוסם את השואלים מלשאול, ממש כמו הרב פייבלזון, אבל מצד שני ברור מאד לקורא את דבריו, שהתשובות שהוא יספק לשואליו לא יעברו את הקו האדום שהציב הסטייפלר.
ועל ערכן של תשובות אלה לשואלים אלה כבר כתבתי לעיל.

צופה_ומביט
הודעות: 4523
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 16, 2020 9:46 am

נוטר הכרמים כתב:זהו דיון חשוב ועמוק.

את הדברים של הרב פייבלזון שמעתי בעצמי ממנו בשיחת טלפון בשנה שעברה.

אני לא חושב שזהו הויכוח בין הגישות, אולי זה חלק מן הויכוח.
לפחות ביחס למורי ורבי זצוק"ל, ואני אמרתי את זה גם באזני הרב פייבלזון,
הוא לא נאבק על הגדרות ועל מי שראוי להיכנס בתוך הגדירות של המחנה,
הוא מבחינתו נאבק על אופי 'רשות הרבים' של הציבור כולו כציבור.
הוא קיבל בזרועות פתוחות כל יהודי כיחיד, ובכתפיים רחבות היקל פעמים רבות יותר מאחרים,
אבל התעקש על כך שזה לא יהפוך לנורמה הציבורית.


כלומר - אותם "יחידים" (שעולים בעצמם לציבור משמעותי) מצאו עצמם מחוץ לנורמה החרדית הציבורית. על כל המשתמע.

אתה מבין שבמילים אחרות ודה-פקטו זה להוציא את האנשים האלה מחוץ למחנה.

בין אם מצד עצמם והרגשתם, כשהם רואים ושומעים וקוראים את כל הכינויים שמכנים אותם גדול"י ואת המתקפות עליהם ועל אורח חייהם מצד גדול"י, ואף אחד אינו מלאך או בדרגת מוח שליט על הלב לגמרי. וגם המוח לא תמיד מחזיק מעמד עם החילוקים וחילוקי החילוקים להסביר לעצמו (ולמה שיסביר?) מה כלול בדברי הרב ומה לא ומה התכוון ומה לא והאם ציבורי או אישי וכו' וכל מיני דקויות בזה.

ובין אם מצד נפק"מ מעשיות הקשורות ל"מרחב הציבורי" כמו קבלה למוסדות וכיו"ב. כי הרי אסור שבמרחב הציבורי תהיה בהם הכרה כחרדים, זה יערער את הנורמה הציבורית.

ובין אם ע"י השלכות של הקביעה הנ"ל, שנעשו כלפיהם בפועל ממש ע"י אנשים שלא בדיוק נחתו לדקדק בדבר מה כן ומה לא, אלא - בצדק מבחינתם, כי כך הבינו מרבותיהם - הוציאו בידיים מחוץ למחנה כל מי שעל פי רבותיהם הוא לא בנורמה, שהוא לא "חרדי נורמלי" (אלא "חרדי חדש / חרדק / מסית ומדיח" וכיו"ב).

צופה_ומביט
הודעות: 4523
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 16, 2020 12:18 pm

עקביה כתב:
צופה_ומביט כתב:
עקביה כתב:בהקדמתו ל"חיי עולם" כותב הסטייפלר שהמקסימום שאפשר ומותר לענות למי שיש לו שאלות באמונה הוא: ראה את כל גדולינו אשר מעולם אנשי השם, היה סמוך ובטוח שכל מה שתוכל להעלות בדעתך כבר עלה בדעתם ואעפ"כ היו שלמים באמונתם, כך שאתה יכול להיות רגוע ולחזור לבית המדרש.

בטוחני שמאז "פעם" פחת מאד מספרם של האנשים שתשובה כזו תעשה להם טוב על הנשמה ותרגיע אותם.

תאר לעצמך בחור שמגיע אל המשגיח ואומר לו שיש לו שאלות באמונה, והמשגיח נחרד ומזדעזע ואומר בקול ענות גבורה לבחור המסכן שאין זו אלא עצת היצר הבא לנסותו, ואין לו לבחור אלא להתחזק בתפילה ובלימוד התורה, ושאלותיו תכלינה מאליהם.

גם בחורים כאלה שתשובה זו תספק אותם, חוששני, הם זן נדיר כיום.


אני בכלל לא בטוח שבזמן הקה"י כן היו תשובות כאלה מספקות את כולם/רובם.

שמעתי בזמנו שיעור של הרב פייבלזון שבו הוא הסביר את שתי הגישות שיש היום בין גדולי ישראל בתגובה הראויה לשינויים שחלו בציבור החרדי (מטבע הדברים והמציאות ואכמ"ל). ואסכם בקיצור כפי זיכרוני והבנתי: יש מגדולי ישראל ששומרים על ההגדרה "חרדי" המסורה לנו (האמת שגם זה נושא לדיון, מהי ההגדרה המסורה לנו, ואכמ"ל) בכל מחיר, ומבחינתם להשאיר "מחוץ לגדר" כל מי שלא מתאים לה, ושהציבור החרדי אפילו יקטן וילך, העיקר לא לשנות כלום במהות "חרדי". ויש מגדולי ישראל שלא רוצים להוציא אנשים מחוץ לגדר, אלא להשאיר אותם בתוך הציבור החרדי, ולכן נוקטים בגישה שונה (שלא אכנס אל פרטיה במסגרת זו). עכת"ד.

את שתי הגישות אלה בין גדולי ישראל לדורותיהם, מה התגובה הראויה לבעיות מתחדשות, מוצאים גם בעוד הקשרים.

סבורני שלא ב"עוד" הקשרים, אלא אך ורק בהקשרים אחרים. כמו למשל בנושא המכונה "פגעי הטכנולוגיה".
אבל בנושא הזה, של שאלות באמונה (זו כותרת למגוון שאלות הקשורות למדעים המתחדשים בכל יום; אבולוציה, פיזיקה, ארכאולוגיה, ביקורת המקרא וכו'), אינני חושב שמאחורי גישתו של הסטייפלר עמדה גישה של שמירה על החרדיות.
מה שנ"ל הוא שאישים כמו הסטייפלר וכמו הרב אלישיב, ומן הסתם גם רח"ק ועוד גדולים רבים וטובים, לא העלו בדעתם שיתכן ויש ממש בשאלות הנ"ל ושהן מחייבות התייחסות רצינית, מה גם שאיני סבור שהם היו בני הכי - להתייחס אליהן בצורה רצינית. ואין באמירה זו משום ביקורת או זלזול חלילה; הם הקדישו את מיטב כוחותיהם ללימוד וידיעת המשנה והגמרא, ואל האמונה בה' ובתורתו ובכל דברי חז"ל כפשוטם הם התייחסו כדבר המובן מאיליו, ואידך זיל גמור.
והיות ובעיסוק בתחומים הבעייתיים הנזכרים בסוגריים דלעיל ישנו חשש של פגימה באמונה הפשוטה והתמימה, הם העדיפו לדחות בשתי ידיים כל הווה אמינא של התייחסות לשאלות, כאשר, כאמור, לדעתם - מחד אלה שאלות טיפשיות שאין בהן ממש, ומאידך, העיסוק בהן מסוכן.


וזה מה שמפריע לי במאמרו של הרב שלמה פלאי שליט"א; אפשר לומר בדרך השאלה שהוא עושה מעשה הסטייפלר ומבקש שכר כרב פייבלזון. כלומר, מצד אחד הוא מתהדר בכך שאינו מפנה את גבו אל השאלות, ואינו חוסם את השואלים מלשאול, ממש כמו הרב פייבלזון, אבל מצד שני ברור מאד לקורא את דבריו, שהתשובות שהוא יספק לשואליו לא יעברו את הקו האדום שהציב הסטייפלר.
ועל ערכן של תשובות אלה לשואלים אלה כבר כתבתי לעיל.


ראיתי עכשיו את החיי עולם בפנים, והאמת נ"ל שהוא אומר משהו שלישי, לא כמוני ולא כמוך, עיי"ש.

שמחו
הודעות: 278
הצטרף: ו' נובמבר 13, 2015 12:37 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שמחו » א' פברואר 16, 2020 12:25 pm

יש לך פתרון יותר טוב?

צופה_ומביט
הודעות: 4523
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 16, 2020 1:06 pm

וכי אני בעל שיטה כזו או אחרת? מציע פתרונות אנכי? קטונתי. אני לא מאן דאמר כלל. אסכם את השתלשלות העניין באשכול: הצגתי שתי שיטות שיש בזה בין גדולי ישראל לפי הרב פייבלזון. הרב נוטר הכרמים טען ששיטת רבו אינה כפי שהוצגה. ואליו הגבתי ואמרתי שדה-פקטו היא כן כזו. זה הכל.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 16, 2020 1:57 pm

צופה_ומביט כתב:ראיתי עכשיו את החיי עולם בפנים, והאמת נ"ל שהוא אומר משהו שלישי, לא כמוני ולא כמוך, עיי"ש.

הורדתי כעת את הספר מהיברובוקס ועיינתי בו. לא מצאתי שם משהו שלישי. אודה לך אם תאיר את עיניי.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » א' פברואר 16, 2020 5:05 pm

עקביה כתב:מה שנ"ל הוא שאישים כמו הסטייפלר וכמו הרב אלישיב, ומן הסתם גם רח"ק ועוד גדולים רבים וטובים, לא העלו בדעתם שיתכן ויש ממש בשאלות הנ"ל ושהן מחייבות התייחסות רצינית, מה גם שאיני סבור שהם היו בני הכי - להתייחס אליהן בצורה רצינית. ואין באמירה זו משום ביקורת או זלזול חלילה; הם הקדישו את מיטב כוחותיהם ללימוד וידיעת המשנה והגמרא, ואל האמונה בה' ובתורתו ובכל דברי חז"ל כפשוטם הם התייחסו כדבר המובן מאיליו, ואידך זיל גמור.

אני מבין מה מביא אותך לומר זאת, אבל עדיין זה מוזר.
אנשים שיכולת ההבנה שלהם בנפש האדם היא מן המפורסמות, שיעצו לארגוני קירוב ולעוסקים בחינוך וכו'
לא הבינו שיש כאלה ששאלות באמונה מציקות להם? מה עוד שבין הראשונים יש שעסקו בשאלות אלו, משמע יש לכך מקום.
גם זה שהם לא יכלו לענות, לא מסביר למה הם לא הפנו למי שכן יכול.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי תוכן » א' פברואר 16, 2020 5:07 pm

הנה מכתבו של ר' דוד לייבל שתומך ברבנים פייבלזון ועינבל. ועיין מה שכתבתי אני הקטן בענין הכנס שארגן רד"ל וצרף לכאן.
קבצים מצורפים
הרב דוד לייבל.pdf
(42.41 KiB) הורד 273 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4523
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 16, 2020 6:02 pm

עקביה כתב:
צופה_ומביט כתב:ראיתי עכשיו את החיי עולם בפנים, והאמת נ"ל שהוא אומר משהו שלישי, לא כמוני ולא כמוך, עיי"ש.

הורדתי כעת את הספר מהיברובוקס ועיינתי בו. לא מצאתי שם משהו שלישי. אודה לך אם תאיר את עיניי.


ניסיתי לכתוב מה אני מבין בדבריו, ובהיות הדברים נוגעים ליסודות עיקריים מאד זה התארך מדי לבמה זו, ואין בכוחי וזמני להשקיע לקצר את הדברים ושעדיין יהיו מבוטאים כראוי להם (וכולי האי ואולי. קשה לעסוק בנושאים כאלה שברומו של עולם וביסוד היהדות, ובכלל קיומיים ואוניברסליים, ומתכתבים גם עם פילוסופיה - בהתכתבות שכזו).

איך כתב פעם מרק טוויין למישהו? רציתי לכתוב לך קצר אבל לא היה לי זמן.

אז מתנצל. אולי בהזדמנות יתאפשר לי, או שאקבל רשות לכתוב הודעה מאד ארוכה, או אם יש דרך באישי.

זאב ערבות
הודעות: 8535
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' פברואר 16, 2020 6:03 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' פברואר 17, 2020 1:00 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 16, 2020 6:10 pm

צופה_ומביט כתב:אז מתנצל. אולי בהזדמנות יתאפשר לי, או שאקבל רשות לכתוב הודעה מאד ארוכה, או אם יש דרך באישי.

אתה יכול לכתוב בקובץ וורד ולהעלותו לכאן.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 16, 2020 6:18 pm

לעולם יהיה אדם כתב:
עקביה כתב:מה שנ"ל הוא שאישים כמו הסטייפלר וכמו הרב אלישיב, ומן הסתם גם רח"ק ועוד גדולים רבים וטובים, לא העלו בדעתם שיתכן ויש ממש בשאלות הנ"ל ושהן מחייבות התייחסות רצינית, מה גם שאיני סבור שהם היו בני הכי - להתייחס אליהן בצורה רצינית. ואין באמירה זו משום ביקורת או זלזול חלילה; הם הקדישו את מיטב כוחותיהם ללימוד וידיעת המשנה והגמרא, ואל האמונה בה' ובתורתו ובכל דברי חז"ל כפשוטם הם התייחסו כדבר המובן מאיליו, ואידך זיל גמור.

אני מבין מה מביא אותך לומר זאת, אבל עדיין זה מוזר.
אנשים שיכולת ההבנה שלהם בנפש האדם היא מן המפורסמות, שיעצו לארגוני קירוב ולעוסקים בחינוך וכו'
לא הבינו שיש כאלה ששאלות באמונה מציקות להם? מה עוד שבין הראשונים יש שעסקו בשאלות אלו, משמע יש לכך מקום.
גם זה שהם לא יכלו לענות, לא מסביר למה הם לא הפנו למי שכן יכול.

אולי זה מוזר אבל זה ככה.
הם הבינו שיש אנשים ששאלות באמונה מציקות להם, כשם שהבינו שיש אנשים שהתמכרו לסיגריות או לדברים אחרים וזה מציק להם, והם גם יעצו להם, כפי שכבר כתבתי לעיל.

הראשונים בדר"כ לא עסקו במתן תשובות לשאלות באמונה, אלא בבירור האמונה והשבתה אל הלב ע"פ דרכם. דרך שאותה תפסו כמה מהאחרונים ככזו שאין לנו לעסוק בה.

456456
הודעות: 89
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי 456456 » א' פברואר 16, 2020 8:09 pm

המשפט האחרון לא מובן.
בדיוק ההיפך - הראשונים הספרדים עסקו בתשובות לשאלות באמונה בדרך שכלית, והאחרונים פחות.

צופה_ומביט
הודעות: 4523
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 16, 2020 8:41 pm

עקביה כתב:
צופה_ומביט כתב:אז מתנצל. אולי בהזדמנות יתאפשר לי, או שאקבל רשות לכתוב הודעה מאד ארוכה, או אם יש דרך באישי.

אתה יכול לכתוב בקובץ וורד ולהעלותו לכאן.


מצ"ב.

צירפתי בתחילת הקובץ את ההתכתבות שקדמה לה באשכול, לנוחות הרוצה לעיין.

למרות האריכות היחסית, כתבתי בחופזי ופשיטא שאי"ז כראוי לו ואי"ז כה"צ מכמה וכמה וכמה פנים. (וגם הכותב כותב כדרכו והקורא קורא כדרכו ולפי הנחותיו וכו', ולא תמיד יש התאמה ביניהם). נא להתחשב בזה. עם זאת לא אמנע טוב ואקווה שתהיה איזו תועלת.


יל"ע במידת הקשר בין עניין זה לנושא האשכול. אבל היות שכבר הגענו עד הלום, וכבר נכתב, אני שולחו כאן.
קבצים מצורפים
הקדמת חיי עולם בנוגע לאמונה.docx
(30.37 KiB) הורד 201 פעמים
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ג' פברואר 18, 2020 12:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יותם » ב' פברואר 17, 2020 10:38 am

ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 17, 2020 10:47 am

צופה_ומביט כתב:מצ"ב.

צירפתי בתחילת הקובץ את ההתכתבות שקדמה לה באשכול, לנוחות הרוצה לעיין.

למרות האריכות היחסית, כתבתי בחופזי ופשיטא שאי"ז כראוי לו ואי"ז כה"צ מכמה וכמה וכמה פנים. (וגם הכותב כותב כדרכו והקורא קורא כדרכו ולפי הנחותיו וכו', ולא תמיד יש התאמה ביניהם). נא להתחשב בזה. עם זאת לא אמנע טוב ואקווה שתהיה איזו תועלת.

יל"ע במידת הקשר בין עניין זה לנושא האשכול. אבל היות שכבר הגענו עד הלום, וכבר נכתב, אני שולחו כאן.

ייש"כ!
אני מקווה לעיין בקרוב.

צופה_ומביט
הודעות: 4523
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 17, 2020 11:42 am

יותם כתב:ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.


אני מתקשה להבין את הקונספט.

"הוא יתווה את הדרך של בית המדרש". במה רב כוחו יותר מכוחו למשל של הרב רוטמן מרבני בית המדרש?

אני לא מתכוון לקנטר, אני רוצה להבין.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יותם » ב' פברואר 17, 2020 11:46 am

כעת יש למעשה חסות של הגרד"ל והגרמה"ה שהוא נציגם. ויש פיקוח והתוויית דרך כללית.

צופה_ומביט
הודעות: 4523
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 17, 2020 12:02 pm

אם הכוונה שהם יתוו את הדרך והוא יהיה רק שליחם למסור את הדברים ולפקח על ביצועם, אני מבין. מקודם כתבת שהוא יתווה את הדרך ורק את הדבר הקשה יביאו אליהם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' פברואר 17, 2020 12:31 pm

יותם כתב:ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.
אני מתקשה להאמין לכל הסיפור. הגרד"ל ידוע בדעותיו ה"תקיפות", המונח מינות/אפיקורסות/כפירה נשמע ממנו על כל דבר החורג במקצת ממה שהוא קיבל מרבותיו. הסבירות ששמו יופיע כהכשר לבית מדרש הגר"א, משולה לסבירות שנשיא אגודת הטבעוניים יתן חסות למפעל עוף בני ברק או שיצחק קדמן ישמש כמנהל של תשב"ר.

ובנוסח אחר, לא חייבים להיות מתומכי בית מדרש הגר"א, כדי להבין שעצוב מאד יהיה אם בית מדרש שעוסק בהלכות דעות יהיה אשר יהיה, יצטרך לעבור בכור הבחינה/תחת השבט של הגרד"ל. אין מציאות כזו ואין קיום כזה. ואת שאני יודע, יודעים אחרים שבעתיים, וכיון שכך יש להחליט אחת מן השתיים. או שכל הסיפור לא היה ולא נברא או שמדובר בתרמית והולכת שולל.

ארי שבחבורה
הודעות: 1331
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' פברואר 17, 2020 1:25 pm

יותם כתב:ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.

היכן זה התפרסם?

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי די לחכימא » ב' פברואר 17, 2020 1:43 pm

איש_ספר כתב:
יותם כתב:ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.
אני מתקשה להאמין לכל הסיפור. הגרד"ל ידוע בדעותיו ה"תקיפות", המונח מינות/אפיקורסות/כפירה נשמע ממנו על כל דבר החורג במקצת ממה שהוא קיבל מרבותיו. הסבירות ששמו יופיע כהכשר לבית מדרש הגר"א, משולה לסבירות שנשיא אגודת הטבעוניים יתן חסות למפעל עוף בני ברק או שיצחק קדמן ישמש כמנהל של תשב"ר.

גם מה שקשה להאמין, לפעמים קורה, ובידיעה אישית זה מה שקרה כאן, (מלבד שכפי הנראה הקושי שלך להאמין הוא מכיון שאתה כבר החלטת שודאי יש כאן אפיקורסות/מינות/כפירה, צריך להחליף את הנחות הבסיס).

מורד במלכות
הודעות: 55
הצטרף: ה' מאי 11, 2017 10:23 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מורד במלכות » ב' פברואר 17, 2020 1:46 pm

ארי שבחבורה כתב:
יותם כתב:ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.

היכן זה התפרסם?

כותרת ראשית באתר "כיכר השבת"
https://www.kikar.co.il/347950.html

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' פברואר 17, 2020 2:00 pm

די לחכימא כתב:
איש_ספר כתב:
יותם כתב:ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.
אני מתקשה להאמין לכל הסיפור. הגרד"ל ידוע בדעותיו ה"תקיפות", המונח מינות/אפיקורסות/כפירה נשמע ממנו על כל דבר החורג במקצת ממה שהוא קיבל מרבותיו. הסבירות ששמו יופיע כהכשר לבית מדרש הגר"א, משולה לסבירות שנשיא אגודת הטבעוניים יתן חסות למפעל עוף בני ברק או שיצחק קדמן ישמש כמנהל של תשב"ר.

גם מה שקשה להאמין, לפעמים קורה, ובידיעה אישית זה מה שקרה כאן, (מלבד שכפי הנראה הקושי שלך להאמין הוא מכיון שאתה כבר החלטת שודאי יש כאן אפיקורסות/מינות/כפירה, צריך להחליף את הנחות הבסיס).

אני נוח להאמין, ואם כדבריך, כמדובר הרי זו רמיה והולכת שולל, של הציבור ושל הגרד"ל גם יחד. הקושי שלי להאמין או לחילופין הקביעה שלי שמדובר בבדיחה, לא מגיע מהכירות עם בית מדרש הגר"א אלא מהיכרות מסוימת עם הגרד"ל. כך למשל קובץ ישורון בעיניו הוא מינות שאסור להכניס לביתו. ובכן ישורון אאוט בית המדרש הגר"א אין....!

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' פברואר 17, 2020 2:28 pm


מורד במלכות
הודעות: 55
הצטרף: ה' מאי 11, 2017 10:23 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מורד במלכות » ב' פברואר 17, 2020 2:33 pm

איש_ספר כתב:
הקושי שלי להאמין או לחילופין הקביעה שלי שמדובר בבדיחה, לא מגיע מהכירות עם בית מדרש הגר"א אלא מהיכרות מסוימת עם הגרד"ל. כך למשל קובץ ישורון בעיניו הוא מינות שאסור להכניס לביתו. ובכן ישורון אאוט בית המדרש הגר"א אין....!

אין הכוונה שהגרד"ל יהפוך להיות מתלמידי הגר"א ענבל, גם אין הכוונה שדעתו בכל נושא בדיוק כמו הגרא"ע, והגרא"ע וודאי שאינו מצפה לכך, הרי הוא מעודד חשיבה עצמאית...
העיקר הוא שהגרד"ל מקבל שיש כאן דברים לגיטימיים, נצרכים וחשובים. זו הסכמה כללית על היסוד הכשר עליו מושתת בית מדרש הגר"א, ולעניין הפרטים - הרי שאחריות הגר"צ פרידמן נתונה שאין כאן אלא דברים הניתנים להישנות במחלוקת בין החכמים כדרכה של תורה.

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי די לחכימא » ב' פברואר 17, 2020 2:34 pm

איש_ספר כתב:
די לחכימא כתב:
איש_ספר כתב:
יותם כתב:ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.
אני מתקשה להאמין לכל הסיפור. הגרד"ל ידוע בדעותיו ה"תקיפות", המונח מינות/אפיקורסות/כפירה נשמע ממנו על כל דבר החורג במקצת ממה שהוא קיבל מרבותיו. הסבירות ששמו יופיע כהכשר לבית מדרש הגר"א, משולה לסבירות שנשיא אגודת הטבעוניים יתן חסות למפעל עוף בני ברק או שיצחק קדמן ישמש כמנהל של תשב"ר.

גם מה שקשה להאמין, לפעמים קורה, ובידיעה אישית זה מה שקרה כאן, (מלבד שכפי הנראה הקושי שלך להאמין הוא מכיון שאתה כבר החלטת שודאי יש כאן אפיקורסות/מינות/כפירה, צריך להחליף את הנחות הבסיס).

אני נוח להאמין, ואם כדבריך, כמדובר הרי זו רמיה והולכת שולל, של הציבור ושל הגרד"ל גם יחד. הקושי שלי להאמין או לחילופין הקביעה שלי שמדובר בבדיחה, לא מגיע מהכירות עם בית מדרש הגר"א אלא מהיכרות מסוימת עם הגרד"ל. כך למשל קובץ ישורון בעיניו הוא מינות שאסור להכניס לביתו. ובכן ישורון אאוט בית המדרש הגר"א אין....!

הגרד"ל מודע לכך שיש צרכים שונים ומגוון דעות, ולא כל מי ומה שהוא מתבטא כנגדו הוא מיד מסדר לו את המדור המתאים בגיהנום, והוא סומך על הגרצ"א שמה שהוא יאשר אכן ראוי לפרסום ולדיבור גם עם צעירים, גם אם לגרד"ל עצמו אולי לא היה כ"כ נוח בדברים אלו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' פברואר 17, 2020 2:43 pm

אני יוצא מנקודת הנחה הכי סבירה בעולם, גם לרבנים ענבל, שעל חלק גדול מהדברים הנשמעים בבית מדרש הגר"א, היה הגרד"ל מפטיר תוכ"ד, מינות.
ובכן אשמח לקבל דוגמא אחת, של תוכן/חכם/בית מדרש, עליו פסק הגרד"ל "מינות" ואעפ"כ הכשירו לבוא בקהל מסוים מתוך הבנה שהדברים הולמים את צרכיו. תודה רבה.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' פברואר 17, 2020 2:49 pm

אני לא כ"כ מעוניין להשתתף בקלחת כאן, וגם לא מונתי לא לדובר של ביה"מ הגר"א ולא של הגרד"ל וגם איני מכירו
אבל לגופם של דברי הרב אי"ס, יש לחלק טובא בין סגנון מחקרי (שמופיע בירחון ישורון במינון נמוך מאד כמובן), לבין ביהמ"ד הגר"א שאין עיסוקו אלא בדרכים לחיבור
אבל כמובן מסתבר שלא כל דבר שנא' שם עד היום היה לרוחו, אבל כעת הוא אישר פיקוח מטעמו, ויש לראות לאן זה יוביל...

כך או כך, לא ניתן להתווכח על העובדות, ואלו הן עובדות, חד משמעית!.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' פברואר 17, 2020 3:11 pm

והדברים עתיקים...
viewtopic.php?p=222599#p222599
viewtopic.php?p=223167#p223167

הרב יהושע ענבל - אגרת הקי''ד השנית.PNG
הרב יהושע ענבל - אגרת הקי''ד השנית.PNG (119.38 KiB) נצפה 8777 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ב' פברואר 17, 2020 4:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' פברואר 17, 2020 4:03 pm

איש_ספר כתב:אני יוצא מנקודת הנחה הכי סבירה בעולם, גם לרבנים ענבל, שעל חלק גדול מהדברים הנשמעים בבית מדרש הגר"א, היה הגרד"ל מפטיר תוכ"ד, מינות.
ובכן אשמח לקבל דוגמא אחת, של תוכן/חכם/בית מדרש, עליו פסק הגרד"ל "מינות" ואעפ"כ הכשירו לבוא בקהל מסוים מתוך הבנה שהדברים הולמים את צרכיו. תודה רבה.
שוין. הכותבים שלמעלה לא מצליחים לעמוד באתגר שהצבתי להם. אז אסכם את הדיון כך מבחינתי.
לו היו מעמידים את הגרמ"ה הירש לבדו בראש המכשירים והאחראים היה זה צעד נבון, כזה שמקשה מאד על המבקרים להשתמש בטיעונים חריפים מדאי. כמובן וכפשוט. דבר שהגרמ"ה רואה כגליטמי אין מקום בשיח הישיבתי לקרוא לו מינות. אלא שהתיאבון היה כ"כ גדול עד שהעמידו גם את הגרד"ל בראש המכשירים. זה היה צעד אחד יותר מדאי. אנשים לא שוטים בדרגה כזו. הגרד"ל שבשבילו ספר סתמי כמו 'אוצר לעזי רש"י' הוא מינות (כעדות הרב יהושע ענבל המקושרת למעלה) לא יכול ולא רוצה להסכים על דברים ודוברים שבבית מדרש הגר"א. שרבוב שמו לגוף המכשיר, מקרין אופי של ליצנות ורמיה לכל המהלך.

כעין משל למה הדבר דומה viewtopic.php?f=19&t=31172

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ב' פברואר 17, 2020 4:23 pm

פתאום נזכרתי...
אולי באמת כדאי לתת לציבור הזדמנות לשמוע קצת "השכלה" "קרירות" "התיוונות" וכיו"ב.
מצו"ב הקלטה של מו"ר הגרא"מ פייבלזון שליט"א מתשעה באב האחרון.
https://drive.google.com/file/d/15GzEW- ... nunW9/view

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יותם » ב' פברואר 17, 2020 4:25 pm

איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:אני יוצא מנקודת הנחה הכי סבירה בעולם, גם לרבנים ענבל, שעל חלק גדול מהדברים הנשמעים בבית מדרש הגר"א, היה הגרד"ל מפטיר תוכ"ד, מינות.
ובכן אשמח לקבל דוגמא אחת, של תוכן/חכם/בית מדרש, עליו פסק הגרד"ל "מינות" ואעפ"כ הכשירו לבוא בקהל מסוים מתוך הבנה שהדברים הולמים את צרכיו. תודה רבה.
שוין. הכותבים שלמעלה לא מצליחים לעמוד באתגר שהצבתי להם. אז אסכם את הדיון כך מבחינתי.
לו היו מעמידים את הגרמ"ה הירש לבדו בראש המכשירים והאחראים היה זה צעד נבון, כזה שמקשה מאד על המבקרים להשתמש בטיעונים חריפים מדאי. כמובן וכפשוט. דבר שהגרמ"ה רואה כגליטמי אין מקום בשיח הישיבתי לקרוא לו מינות. אלא שהתיאבון היה כ"כ גדול עד שהעמידו גם את הגרד"ל בראש המכשירים. זה היה צעד אחד יותר מדאי. אנשים לא שוטים בדרגה כזו. הגרד"ל שבשבילו ספר סתמי כמו 'אוצר לעזי רש"י' הוא מינות (כעדות הרב יהושע ענבל המקושרת למעלה) לא יכול ולא רוצה להסכים על דברים ודוברים שבבית מדרש הגר"א. שרבוב שמו לגוף המכשיר, מקרין אופי של ליצנות ורמיה לכל המהלך.

כעין משל למה הדבר דומה viewtopic.php?f=19&t=31172

קצת מצחיק הוויכוח, כי מדובר בעובדה פשוטה. מי משקר לדעתך?

לעניין גישתו הכללית של הגרד"ל, מהמעט שאני יודע יש לו ביקורת רבה על הרבה סגנונות ודרכים בתורה, כולל גם התייחסות חריפה מאוד לדברים שנאמרו ע"י ת"ח גדולים שמקובלים על כולם.

הנקודה היא שהגרד"ל לא חושב שדעתו האישית על בעייה חמורה בשיטתו של פלוני אמורה לפסול אותו מלהישמע בבית המדרש. למשל אני יודע לגבי דמות מאוד משמעותית בהיסטוריה של עולם התורה בא"י, שיש לגרד"ל ביקורת חריפה על דברים שכתב. כמובן שהוא לא חושב שמתפקידו לצמצם את השפעת אותו גדול ולהתבטאות נגד דרכו.

צופה_ומביט
הודעות: 4523
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 17, 2020 5:30 pm

מדהים לראות איך האשכול (לאורכו) נע ונד בין דברים שברומו של עולם - לפוליטיקה זולה.

משמע שמציאותו של בימ"ד הגר"א מעוררת בתגובה גם את זה וגם את זה. (יתכן: לא אצל אותם אנשים).

בהנחה שזה כך, מעניין לדעת (ומי יודע?):

האם זה משקף את אופי האדם?
את אופי הציבור שלנו?
את אופי בימ"ד הגר"א נשוא האשכול?
את אופי הנושאים שבימ"ד הגר"א עוסק בהם?
משהו אחר?

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' פברואר 17, 2020 5:38 pm

אני חושב שיש כאן תמימות מסויימת, ואני מתפלא שהיא באה מכיוונם של אנשים לא תמימים בעליל.
וכי יש איזו וועדת רבנים שבאמת מפוקחת על ידי גדולי הדור?
ברור שיש כאן איזה אישור טכני שרב פלוני ישגיח ויסמוך את ידיו, זה הכל, הגרד"ל לא מכיר ולא כלום, כל הנושא הוא שהגרד"ל והגרמ"ה אישרו שרב פלוני ישגיח, זה הכל, דעותיו של הגרד"ל לא רלוונטיות, כפי שהן לא רלוונטיות לגבי הכשרת אפליקציית בנק פועלים בסמארטפון בהכשר הדרן, המבחן היחיד הוא האם אותו רב אכן תקיף בכדי לבקר כשיהיה דבר שלא ימצא חן בעיניו.

לגבי הבחירה של רב מחוג מסויים שיכריע על באי בית מדרש הגר"א שכל קשר ביניהם לאותו החוג מקרי בהחלט, הרי הדבר מעורר אסיסואציה על אותו בעלב'ת שכששאלוהו הכיצד הוא מחזיק טלוויזיה נגד גילוי דעתם של ראשי הישיבות, השיב כי 'הוא לא מאמין בשטויות של הליטאים האלה'.

הרואה
הודעות: 2129
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » ב' פברואר 17, 2020 6:00 pm

אני משער שיש לחלק חילוק גדול בין דרכו של ר' דוב לנדו לבין מה מבחינתו מותר לבוא בקהל.
הוא עצמו לא יפתח לעזי רש"י, אבל זה לא אומר שהוא יסכים לחתום על מכתב להוציא את כל ספרי לעזי רש"י מבתי המדרש.
קרוב לוודאי שהוא לא יביא את הרב אוריה ענבל למסור שיעור כללי בסלבודקא, אבל מצד שני הוא גם לא יאסור על בחורים לשמוע אותו.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' פברואר 17, 2020 7:03 pm

אחרי כל הברברת, מי זה ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י.
במה הוא עוסק? האם הוא מבין באמונות ודעות, או בחינוך?

ארי שבחבורה
הודעות: 1331
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' פברואר 17, 2020 7:21 pm

מורד במלכות כתב:
ארי שבחבורה כתב:
יותם כתב:ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.

היכן זה התפרסם?

כותרת ראשית באתר "כיכר השבת"
https://www.kikar.co.il/347950.html

נראה שחזרנו לימי סטלין העליזים. הידד.
אכן, "מעז יצא מתוק", מה יש לדבר.

צופה_ומביט
הודעות: 4523
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 17, 2020 7:45 pm

אם איני טועה, אתה מבין את כוונתו כמו שגם אני הבנתי בתחילה, ש"עז" היינו בימ"ד הגר"א המקורי, ו"מתוק" היינו בימ"ד הגר"א באישור הבד"ץ, ושסוף סוף מאותו עז יצא מתוק וקוצים כלו מן הכרם וכו'.

אבל מהודעתו אח"כ הבנתי שכוונתו להיפך, שמ"עז" = המתקפה על בימ"ד הגר"א (שהעלתה את הנושא למודעות ולסדה"י) - יצא "מתוק" = אישור וגושפנקא רשמית לבימ"ד הגר"א מגדולי הדור לעיני כל הקהל ואמרו אמן.

ארי שבחבורה
הודעות: 1331
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' פברואר 17, 2020 7:56 pm

צופה_ומביט כתב:
ארי שבחבורה כתב:
מורד במלכות כתב:
ארי שבחבורה כתב:
יותם כתב:ברוך השם, מעז יצא מתוק.
אמש התפרסם שרבותינו הג"ר דב לנדו והג"ר משה הלל הירש שליט"א מינו את הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י, שישמש נציגם לבימ"ד הגר"א.

הוא יתווה את הדרך של בית המדרש, ואת ההכרעות בשאלות קשות יביא לפני זקני ראשי הישיבות הנ"ל.

היכן זה התפרסם?

כותרת ראשית באתר "כיכר השבת"
https://www.kikar.co.il/347950.html

נראה שחזרנו לימי סטלין העליזים. הידד.
אכן, "מעז יצא מתוק", מה יש לדבר.


אם איני טועה, אתה מבין את כוונתו כמו שגם אני הבנתי בתחילה, ש"עז" היינו בימ"ד הגר"א המקורי, ו"מתוק" היינו בימ"ד הגר"א באישור הבד"ץ, ושסוף סוף מאותו עז יצא מתוק וקוצים כלו מן הכרם וכו'.

אבל מהודעתו אח"כ הבנתי שכוונתו להיפך, שמ"עז" = המתקפה על בימ"ד הגר"א (שהעלתה את הנושא למודעות ולסדה"י) - יצא "מתוק" = אישור וגושפנקא רשמית לבימ"ד הגר"א מגדולי הדור לעיני כל הקהל ואמרו אמן.

אינני יודע מהם מקורותיו של הרב יותם ולכן שאלתי היכן זה התפרסם. בינתיים המקור היחיד שידוע לי הוא אותה כתבה ב'ככר השבת' שצוינה ע"י הרב מורד במלכות, והנה כמה ציטוטים נבחרים:
סוף לטענות? אחרי שראש ישיבת חברון השמיע נגדו דברים קשים בפני התלמידים, הכפיף הגאון רבי אוריה ענבל את עצמו ואת שיעוריו לנציג שיהווה מעין 'מפקח' - שמונה לתפקידו זה על ידי שניים מהרבנים הבכירים בציבור הליטאי.

אלא שכאמור, כך נודע כעת ל'כיכר השבת', החליט הרב ענבל להעמיד את משנתו התורנית תחת ביקורת רבנית קבועה, ולאחר שיחות מעמיקות במעונם של הגאון רבי דב לנדו והגאון רבי משה הלל הירש, מונה מטעמם נציג מיוחד לענין זה.

"רבותינו הג''ר דב לנדו והגרמ"ה הירש שליט"א מינו נציג מטעמם לבית מדרש הגר"א, הוא הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י שליט"א, והוא יתווה את הדרך ויביא את ההכרעות לפני רבותינו", מסרו מקורביו של הרב אוריה, שלדבריה הוא כבר "פתח בעבודתו במלוא המרץ, לאחר שרבותינו הגאונים הכריעו שהוא יהיה מטעמם אחראי להביא לפניהם את הדברים הצריכים הכרעה, והוא יפקח ויבדוק אם יהיו דברים הצריכים תיקון".

איך זה נשמע לך?


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים