מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית מדרש הגר"א

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
קרית מלך
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קרית מלך » א' ינואר 19, 2020 1:09 pm

לאחר שמיעת שיעורו של הרב פייבלזון אולי כדאי להציג את עיקרי דבריו.
מסתבר שהוא מעריך בכל לב ונפש את עולם הישיבות ומסורת ההנהגה של הציבור החרדי/ליטאי ברמה גבוהה בהרבה מרוב המגיבים כאן.
הוא קרוב יותר בדעותיו אודות נחיצות שימור הדרך הסלולה בעולם הישיבות לשיטת ידידנו הרב הנוטר מאשר לכל החברים כאן שדי מפקפקים בכך.
הוא גם מודע לביקורת על שיטתו ומצדיק אותה לחלוטין בכל מה שקשור להוראת דרך כללית לציבור בני התורה.
הוא כן סבור שבדרכו הוא נותן מענה מצויין לציבור מסויים הזקוק לכך, אך חוזר ואומר שהמלצתו והדרכתו לכולם ברורה לחלוטין (!) שעליהם להשאר בתוך המסגרת של עולם התורה וחס ושלום מלעזבה גם במחיר כבד של מניעת השפעתו היחודית.
בדגש מיוחד הוא חוזר ואומר/מצהיר שמקבל את מרותם של גדולי הדור המפורסמים, ובאם יורו לו להפסיק מלומר את שיעוריו/שיטתו הסדורה, הוא יפסיק לחלוטין מתוך הכרה מוחלטת בסמכותם.
עם כל זאת יודגש שלעצם שיטתו הוא מבהיר שבטוח בצדקת דרכו באופן מוחלט, ומבין השורות נשמע שהוא סבור שהיא אמיתית יותר מדרכים אחרות, הן באמונה והן בהבנת עומקה של תורה.

שייף נפיק
הודעות: 2309
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' ינואר 19, 2020 2:08 pm

הרואה כתב:
נוטר הכרמים כתב:הרואה,
אנחנו מכבדים מאוד את הפרשנות שלך ואת הדעות שלך
הן ביחס להיסטוריה של עולם הישיבות ודרכו של הרב שך,
והן בתפקיד שאתה מייעד לעולם הישיבות בזמנינו,
זו דעתך והיא חשובה.

המענה של הגראי"ל זצ"ל אליך, ובודאי של הגר"ש אינם משקפים את הלך רוחם הכללי,
הגראי"ל לא שלח את נכדיו לעיר העתיקה, וגם לא את תלמידיו במשך השנים,
והוא שלח להרבה מקומות, (נכד אחד למד איתי במעלות התורה לאחר התייעצות עמו).
אין לי ספק שבאת כ'מקרה מיוחד', עולה מרוסיה, שמתאים לו וכו'.

תודה על המחמאות
אני יודע שהם לא שלחו כל אחד לרובע, גם אני מכיר נכדים של הרב שטיינמן... (אם הגענו לכאן ל'נכדים' של הגר"ש - בני תלמידיו הקרובים יש יצוג מסוים ברובע וצפונה מכך) אני רק אומר שהם לא התנגדו לזה.
בכל אופן הסיפור הזה כלל לא קשור לפה, הבאתי את הסיפור כדי לומר בשם מרן הגראי"ל שאין ערך כזה שנקרא 'הדרך של עולם הישיבות' מלבד 'לשבת ללמוד', כלשונו. ומצד שני הבאתי את לשון הרב שך 'הדרך החדשה שסללו ראשי הישיבות לעצמם'.
כל זה לגבי הנידון 'העמוק' פה על הסטיה מהדרך של עולם הישיבות.
מאיפה הבאת שאני עולה מרוסיה? לא הפסקתי לצחוק... למדתי ביש"ק 'חשובה' וקלאסית, ושאלתי את הרב שטיינמן שלא הכירני בזה הלשון: האם ללכת לזילברמן או לישיבה רגילה וענה לי לך לזילברמן. אצל ר' שמואל זה היה יותר מורכב, אני לא זוכר בדיוק את הפרטים, אבל גם כן לא הבנתי מדבריו שזו אופציה של בדיעבד, בכל אופן זה לא קשור לפה והבאתי את זה רק כנ"ל.

שמעתי מכמה וכמה שהגר''ש אמר שאם היה לו בן היה שולח אותו לזילברמן. (דובר על חיידר)

סטפנסקי
הודעות: 173
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי סטפנסקי » א' ינואר 19, 2020 2:59 pm

אנא' אם מישהו יכול להעלות את דבריו של מרן הגר"ד כהן

לעולם יהיה אדם
הודעות: 349
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » א' ינואר 19, 2020 5:47 pm

פלוריש כתב:האם האשכול הזה אמור רק לברר האם בית מדרש הגר"א לגיטימי לפי הרב שך,
או שהוא אמור לעניין גם אנשים (כמוני) שלא גדלו על דמותו וסמכותו?

אינני יודע אם יש אנשים כאלו, אבל אם כן, אלו אנשים שלא מקבלים את מסורת הקבלה שבה עוברת תורה בעם ישראל ואין דינם שונה מאפיקורסים גמורים.

מורד במלכות
הודעות: 55
הצטרף: ה' מאי 11, 2017 10:23 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מורד במלכות » א' ינואר 19, 2020 5:54 pm

במחכ"ת, אלו דברי הבל.
בתי מדרש רבים ישנם בישראל, ומכל אחד יש ללמוד תורה שלמה, ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלוא נימה.
להשתית את כל מסורת תורת ישראל על איש אחד מסגנון מסוים בתוך בית מדרש מסוים, גדול ככל שיהיה - אין זה שטות בלבד, אלא פשוט לא נכון עובדתית.
אך לבוא ולומר על כל האחרים שאין דינם שונה מאפיקורסים? זו כבר רשעות של ממש. האם גם זה כלול במסורת ישראל עליה כת"ר מדבר?

עקביה
הודעות: 3340
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » א' ינואר 19, 2020 6:28 pm

לעולם יהיה אדם כתב:
פלוריש כתב:האם האשכול הזה אמור רק לברר האם בית מדרש הגר"א לגיטימי לפי הרב שך,
או שהוא אמור לעניין גם אנשים (כמוני) שלא גדלו על דמותו וסמכותו?

אינני יודע אם יש אנשים כאלו, אבל אם כן, אלו אנשים שלא מקבלים את מסורת הקבלה שבה עוברת תורה בעם ישראל ואין דינם שונה מאפיקורסים גמורים.

רבי "לעולם יהיה אדם",
הכל בסדר אתך?

שמש
הודעות: 1144
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שמש » א' ינואר 19, 2020 6:31 pm

לכאורה נכתב בציניות כלפי דברי הרב הנוטר ותל''מ.

נוטר הכרמים
הודעות: 6383
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 19, 2020 7:43 pm

ראשית, התנצלותי המלאה בפני הרב הרואה, שהחלפתיו כנראה במישהו אחר כאן.
שנית, את דעתו של הגר"ש זצ"ל על זילברמן שמעתי ממנו עצמו,
את דעת הגראי"ל זצ"ל, ביחס לבחור שגרתי, שמעתי מכלי שני.
ברור לי ששניהם לא המליצו על כך לכלל, ורחוק מכך.
לכולנו ברור שיש יוצאים מן הכלל מכל מיני סיבות, לטוב ולמוטב.

מוזר בעיני כי יש הרואים בתגובות שלי כאן 'שחיטה' או משהו דומה לזה,
כנראה שיש כאלו שדמם מאוד סמוק.
נא לצטט כאן משפט אחד של פגיעה.

אגב, אני כשלעצמי חייכתי כאשר שמעתי את הרב פ' בסוף דבריו עולה אוקטבה,
ומקווה בשביל ר' דוד כהן שהוא לא מתכוין ברצינות במילה 'אפיקורסות',
כי זה נושא של שו"ע ורמב"ם... לטפול את זה על מישהו.
ובכן, כנראה שיש כאלו שפספסו כאן את השנים האחרונות,
ואת החוברות עבות הכרס שיצאו ע"י משפחת עינבל.

היו שלום וברכה.

נוטר הכרמים
הודעות: 6383
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 19, 2020 7:57 pm

שייף נפיק כתב:
הרואה כתב:
נוטר הכרמים כתב:הרואה,
אנחנו מכבדים מאוד את הפרשנות שלך ואת הדעות שלך
הן ביחס להיסטוריה של עולם הישיבות ודרכו של הרב שך,
והן בתפקיד שאתה מייעד לעולם הישיבות בזמנינו,
זו דעתך והיא חשובה.

המענה של הגראי"ל זצ"ל אליך, ובודאי של הגר"ש אינם משקפים את הלך רוחם הכללי,
הגראי"ל לא שלח את נכדיו לעיר העתיקה, וגם לא את תלמידיו במשך השנים,
והוא שלח להרבה מקומות, (נכד אחד למד איתי במעלות התורה לאחר התייעצות עמו).
אין לי ספק שבאת כ'מקרה מיוחד', עולה מרוסיה, שמתאים לו וכו'.

תודה על המחמאות
אני יודע שהם לא שלחו כל אחד לרובע, גם אני מכיר נכדים של הרב שטיינמן... (אם הגענו לכאן ל'נכדים' של הגר"ש - בני תלמידיו הקרובים יש יצוג מסוים ברובע וצפונה מכך) אני רק אומר שהם לא התנגדו לזה.
בכל אופן הסיפור הזה כלל לא קשור לפה, הבאתי את הסיפור כדי לומר בשם מרן הגראי"ל שאין ערך כזה שנקרא 'הדרך של עולם הישיבות' מלבד 'לשבת ללמוד', כלשונו. ומצד שני הבאתי את לשון הרב שך 'הדרך החדשה שסללו ראשי הישיבות לעצמם'.
כל זה לגבי הנידון 'העמוק' פה על הסטיה מהדרך של עולם הישיבות.
מאיפה הבאת שאני עולה מרוסיה? לא הפסקתי לצחוק... למדתי ביש"ק 'חשובה' וקלאסית, ושאלתי את הרב שטיינמן שלא הכירני בזה הלשון: האם ללכת לזילברמן או לישיבה רגילה וענה לי לך לזילברמן. אצל ר' שמואל זה היה יותר מורכב, אני לא זוכר בדיוק את הפרטים, אבל גם כן לא הבנתי מדבריו שזו אופציה של בדיעבד, בכל אופן זה לא קשור לפה והבאתי את זה רק כנ"ל.

שמעתי מכמה וכמה שהגר''ש אמר שאם היה לו בן היה שולח אותו לזילברמן. (דובר על חיידר)

לא היו דברים מעולם.
אני אישית ועוד רבים שמעו את ההיפך.

שייף נפיק
הודעות: 2309
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' ינואר 19, 2020 8:03 pm

אין החי מכחיש את החי..
0527678816
תשאל אותו

יעקב בורלשטיין
הודעות: 323
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » א' ינואר 19, 2020 8:26 pm

בהקשר לאיזכור של ר' דוב לנדו בסוגיא זו.
בקשני שאר בשרו מבאי ביתו לומר כי ר' דוב השיב על הפרסומים שהוא לא יכול להיות לא בעד ולא נגד כי פשוט עד יום שישי לא היה לו מושג על הנושא

ישא ברכה
הודעות: 1669
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' ינואר 19, 2020 8:30 pm

הרב שייף נפיק.
לי ידוע שבתלמוד תורה חכמת שלמה שנפתח בהכוונת הגר"ש הוא לא נתן שיכניסו משהו בסגנון זכרו (על זילברמן לא היה על מה לדבר), והיה מאד תקיף שילמדו כמו בחיידרים הישנים, ובאמת כמדומני שזה החיידר (בירושלים) שמתחיל גמרא בגיל הצעיר ביותר.

למען עמי
הודעות: 62
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 11:39 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי למען עמי » א' ינואר 19, 2020 8:37 pm

נוטר הכרמים כתב:ובכן, כנראה שיש כאלו שפספסו כאן את השנים האחרונות,
ואת החוברות עבות הכרס שיצאו ע"י משפחת עינבל.

היו שלום וברכה.

אני מאוד מכבד את החלטתך להודיע שבנושא זה כת"ר נגועים.
יישר כח.
ויישר כח על ניהול הדיון ברוב קשב והעדינות הנדרשת.
לכולנו יש הרבה ללמוד ממכם.
נערך לאחרונה על ידי למען עמי ב א' ינואר 19, 2020 9:21 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

הרואה
הודעות: 1570
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » א' ינואר 19, 2020 8:38 pm

לגבי דעת ר' שמואל אויערבאך זצ"ל על זילברמן, כבר נטחן בפורום כמה פעמים.
אציין כמה נקודות:
א. שמעתי בשמו דברים לשבח ולגנאי, הכל ממקורות נאמנים ביותר. בת"תים שעמדו בנשיאותו נלחם שלא יכניסו שינויים, ומצד שני דאג שילמדו חומש ברצינות. מצד שני בעל פה וכן לחלק מאלו שהתייעצו אתו אמר דברים אחרים, ושמעתי על זה שטיקל תורה ארוך מאחד מתלמידיו לבאר את הסתירה בין ר' שמואל הציבורי לר' שמואל הפרטי והדברים נטחנו כידוע.
ב. הרב הנוטר שם עצמו כפטרון לכל ענייני רבו, ואמנם כאן בפורום ככל הנראה אין תלמיד קרוב יותר לרבו, אבל במציאות אני מכיר כמה מתלמידיו הקרובים של הגר"ש, ודרכם שונה מאד מדרכו של הרב הנוטר בהרבה נושאים, ובכללם עניינים מעין אלו (על אף שאני לא יכול ממש להעמיד משפט מול משפט ולהראות על סתירה, אבל רוח הדברים מאד שונה).
ג. שמעתי מתלמידו (שמן הסתם היה תלמידו עוד מלפני שנולד הרב הנוטר) שהתנגד לזילברמן מחשש מסוים שכבר לא שייך כלל (אני לא יכול לפרט, וגם לא באישי, אינו קשור לפקפוק בגדלות של אדם כלשהו אלא לנושא אחר שאיני יכול לפרט).
ד. שמעתי מאחד מאחד מצעירי תלמידיו הקרובים (שהיה קשור לזילברמן, ולא הרב יחיאל מאיר, 'משום מה' יש עוד כמה) שאמר לו שכשמזכיר דברים בשם הגרי"ש לפעמים כוונתו לר' יצחק שלמה זילברמן (האמת שזה היה לי קצת מוזר כי מעולם לא שמעתי אותו אומר משהו בשם הגרי"ש, יתכן שזה קרה פעמים רחוקות...).

בכל אופן זה נכנס לפה בדרך אגב שבתוך הדרך אגב, ולגבי ביהמ"ד הגר"א הערכה שלי שאם זה היה לפני 20 שנה או יותר הוא היה תומך נלהב, ועובדה שתמך בכל החכמים שהלכו בכיוון הכללי הזה, כמו רעו הגרי"ש זילברמן, ר' לייב מינצברג, ור' משה שפירא, ואף בתלמידו הרב שמואל טל שהלך כמה קילומטרים רחוק יותר.
מי שמכיר את תלמידיו המובהקים ר' יוסף פטרוף ור' אליעזר מאיר, רוחם לא רחוקה בכלל מרוח בימ"ד הגר"א, וד"ל.

נוטר הכרמים
הודעות: 6383
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 19, 2020 9:26 pm

הרב הרואה,

תשו"ח על דבריך הנוקבים.

אינני פטרון כמובן, אבל מה אוכל לעשות ששמעתי אותו כמ"פ לאורך השנים,
פעם גם בנוכחות אבי שליט"א (תלמידו מזה יובל), והכל באותו כיוון?

אינני רוצה להיכנס לפרטים יותר מדי,
אבל מי שרוצה ללמוד על דעתו האמיתית של ר' שמואל כמעט בכל הנושאים,
שיברר מה הנהיג בשנים האחרונות ומה הורה לכלל המוסדות החדשים שפתח.
וכי חי מכחיש את החי?

אכן, רק תלמידים כמוני שכבר שנים שואלים את רבם מה לעשות,
ולא רק מספרים לו ומחכים לתגובה, יכולים להעיד.

----

הרב למען עמי,
דרכי היא להיות מודע ל'נגיעות' כמות שהן, גדולות או קטנות,
ולכן איני מסתיר אותם או מתכחש לקיומם,
וכי לא בן אנוש אני?
ברם, אך תמימות היא לחשוב שרוב המגיבים כאן אינם נגועים,
ומתוך ידיעה אוכל לומר שהנגיעות שלהם גדולות בהרבה.

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' ינואר 19, 2020 11:19 pm

נוטר הכרמים כתב:מן הסתם דעתו של הגר"י אייכנשטיין שליט"א חיובית, הרי בנו ידידנו שליט"א משתייך רשמית לענין.

לאו דווקא. אין מכך ראיה. הבן שליט''א הוא אדם לעצמו (עם כל הערצתו לאביו).

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' ינואר 19, 2020 11:25 pm

מורד במלכות כתב:במחכ"ת, אלו דברי הבל.
בתי מדרש רבים ישנם בישראל, ומכל אחד יש ללמוד תורה שלמה, ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלוא נימה.
להשתית את כל מסורת תורת ישראל על איש אחד מסגנון מסוים בתוך בית מדרש מסוים, גדול ככל שיהיה - אין זה שטות בלבד, אלא פשוט לא נכון עובדתית.
אך לבוא ולומר על כל האחרים שאין דינם שונה מאפיקורסים? זו כבר רשעות של ממש. האם גם זה כלול במסורת ישראל עליה כת"ר מדבר?

אוי..ויי.. צריך להתחיל לסמן כאן הודעות עם "אזהרת ציניות"....

נוטר הכרמים
הודעות: 6383
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 19, 2020 11:31 pm

אוהב תוכחה כתב:
נוטר הכרמים כתב:ברשותכם, אכנס לדון בכמה נקודות...

ג' זאת ועוד, אני מכיר ראש כולל חשוב מאוד, שקוע בלימוד ועמל באופן נדיר,
הוא לומד רק גמרות וראשונים, ממעט מאוד מלהציץ אפילו בגדולי האחרונים,
אני תמיד חושב כנגדו, ניחא שאתה באופן אישי מעוניין לעמוד לבד ולחדש ולסלול את המהלכים,
אבל עם איזו טענה אתה בא לקהל שומעיך,
למה שנתאמץ ונקשיב לשיעוריך, במה אתה עדיף על כל האחרונים וראשי הישיבות?

מילא, בחור או אברך שחושב ומתעמק ומגיע לבד לרעיונות עמוקים, ניחא,
למרות הסיכון הגבוה שהוא טועה, מתעקם,
או למצער לא מחדש כלום, והכל כתוב כבר בצורה יותר בהירה ומדויקת,
אבל אחרי הכל, זה האור האישי שלו, תורה דיליה, זה העצמיות שלו, האישיות מבפנים וכו',
אך מה יהיה על השומעים? למה לשמוע ולשמש את רבני בית המדרש
אם יש דברים כתובים עם מקורות איתנים ומבוססים??


שלום וברכה
מקווה להכנס בשלום ולצאת בשלום בדיון כל כך טעון...
אולי בזכות כתיבתך הבהירה והמאפשרת אצליח בזה.

בכל אופן, לגבי הנקודה השלישית שהזכרת -
אתה טוען כנגד אותו ראש כולל 'למה שנתאמץ ונקשיב לשיעוריך' - האם זה המצב, שאנשים לא מקשיבים, וזאת משום שהוא לא מסתכל באחרונים?
אם אכן כך - ניחא.
אבל בנמשל, בית מדרש הגר"א מצליח למרות (ואולי בגלל) החידוש הזה,
אז מה פשר הטענה 'למה לשמוע ולשמש'? המציאות היא שאנשים באים לשמוע.
כנראה שיש גם סיבה; אפשר לדון מהי, אבל הצגת השאלה באופן כזה איננה ברורה.
אנשים מקשיבים כי הוא חשוב מאוד, והוא מדבר לענין.
השאלה היא מבחינת אמיתיות הדברים וביסוסם,
הרי ב"ה, לא אלמן ישראל, והאחרונים וראשי הישיבות ליבנו והאירו המון סוגיות,
למה להתעלם מיסודותיהם ומכל ה'יש' הגדול,
למדן בוחר בכל סוגיא מה להגיד ומה לא, מה נכנס בפשט ובסברא ומה פחות,
אבל להתעלם כאילו כל האור הגדול לא קיים? למה?

אוהב תוכחה
הודעות: 166
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 2:21 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אוהב תוכחה » ב' ינואר 20, 2020 12:06 am

הכיוון מקודם היה שהרב שאותו באים השומעים לשמוע, מהווה איזה סוג של חוליה בשרשרת של הספרים שנכתבו עד אליו,
וכאילו הוא 'עוד אחרון', ולאו דווקא מהחשובים שבהם...
וממילא התמיהה קיימת, מה מושך את השומעים לשמוע מישהו שאומר 'אייגענע', מבלי לבנות הכל על בסיס הספרים שקדמו לו. במה הוא עדיף על אותם ספרים.
אבל אם אכן המציאות היא שאנשים נמשכים לזה, כנראה יש להם חשיבות דווקא במישהו שחי כאן ועכשיו, ומדבר איתם מתוך חווית החיים שלו, ומתוך קרבת ה' שלו, והאור שמאיר לו בתורה - ומתוך הקירבה אל השומעים הוא מצליח לשתף אותם, בקשיים, בתהיות, וגם באור ובנעימות.

עקביה
הודעות: 3340
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 20, 2020 12:10 am

פרנקל תאומים כתב:אוי..ויי.. צריך להתחיל לסמן כאן הודעות עם "אזהרת ציניות"....

אכן כך https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7% ... 7%A4%D7%95

שייף נפיק
הודעות: 2309
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' ינואר 20, 2020 12:28 am

ישא ברכה כתב:הרב שייף נפיק.
לי ידוע שבתלמוד תורה חכמת שלמה שנפתח בהכוונת הגר"ש הוא לא נתן שיכניסו משהו בסגנון זכרו (על זילברמן לא היה על מה לדבר), והיה מאד תקיף שילמדו כמו בחיידרים הישנים, ובאמת כמדומני שזה החיידר (בירושלים) שמתחיל גמרא בגיל הצעיר ביותר.

יתכן.
אני שמעתי משני אנשים שונים שהוא אמר את זה.
יתכן - וזה די מסתבר - שיש ענין אישי, ויש דרך לרבים, מסתבר שבתור הוראה לרבים צריך לשמר את הצביון

שומע ומשמיע
הודעות: 2158
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' ינואר 20, 2020 1:30 am

נוטר הכרמים כתב:
אוהב תוכחה כתב:
נוטר הכרמים כתב:ברשותכם, אכנס לדון בכמה נקודות...

ג' זאת ועוד, אני מכיר ראש כולל חשוב מאוד, שקוע בלימוד ועמל באופן נדיר,
הוא לומד רק גמרות וראשונים, ממעט מאוד מלהציץ אפילו בגדולי האחרונים,
אני תמיד חושב כנגדו, ניחא שאתה באופן אישי מעוניין לעמוד לבד ולחדש ולסלול את המהלכים,
אבל עם איזו טענה אתה בא לקהל שומעיך,
למה שנתאמץ ונקשיב לשיעוריך, במה אתה עדיף על כל האחרונים וראשי הישיבות?

מילא, בחור או אברך שחושב ומתעמק ומגיע לבד לרעיונות עמוקים, ניחא,
למרות הסיכון הגבוה שהוא טועה, מתעקם,
או למצער לא מחדש כלום, והכל כתוב כבר בצורה יותר בהירה ומדויקת,
אבל אחרי הכל, זה האור האישי שלו, תורה דיליה, זה העצמיות שלו, האישיות מבפנים וכו',
אך מה יהיה על השומעים? למה לשמוע ולשמש את רבני בית המדרש
אם יש דברים כתובים עם מקורות איתנים ומבוססים??


שלום וברכה
מקווה להכנס בשלום ולצאת בשלום בדיון כל כך טעון...
אולי בזכות כתיבתך הבהירה והמאפשרת אצליח בזה.

בכל אופן, לגבי הנקודה השלישית שהזכרת -
אתה טוען כנגד אותו ראש כולל 'למה שנתאמץ ונקשיב לשיעוריך' - האם זה המצב, שאנשים לא מקשיבים, וזאת משום שהוא לא מסתכל באחרונים?
אם אכן כך - ניחא.
אבל בנמשל, בית מדרש הגר"א מצליח למרות (ואולי בגלל) החידוש הזה,
אז מה פשר הטענה 'למה לשמוע ולשמש'? המציאות היא שאנשים באים לשמוע.
כנראה שיש גם סיבה; אפשר לדון מהי, אבל הצגת השאלה באופן כזה איננה ברורה.
אנשים מקשיבים כי הוא חשוב מאוד, והוא מדבר לענין.
השאלה היא מבחינת אמיתיות הדברים וביסוסם,
הרי ב"ה, לא אלמן ישראל, והאחרונים וראשי הישיבות ליבנו והאירו המון סוגיות,
למה להתעלם מיסודותיהם ומכל ה'יש' הגדול,
למדן בוחר בכל סוגיא מה להגיד ומה לא, מה נכנס בפשט ובסברא ומה פחות,
אבל להתעלם כאילו כל האור הגדול לא קיים? למה?

למה אתה מניח שמתעלמים? ושלא מבססים?

נוטר הכרמים
הודעות: 6383
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 20, 2020 9:01 am

בוקר טוב.

אשתף אתכם בניתוח עובדתי שעלה במחשבתי.

לעת עתה המתנגד הגדול - בפומבי - לבימ"ד הגר"א הוא הגר"ד כהן,
ואילו התומך המוצהר, שבימ"ד מתפאר בכך שמתייעצים עמו הוא הגר"י אייכנשטין.

וראה זה פלא, אם נשאל את מי שמתמצא קצת בעולם הישיבות, מהי הישיבה הכי 'מצומצמת',
ודאי ש'יד אהרן' תהיה בין חמשת הראשונות. מי שמכיר, מודע לחשיבותה של הישיבה, לאוירה הרצינית ולהתמדה,
ולכל המערכת החינוכית הברוכה הן בלימוד והן בכל תחומי עבודת ד' וההסתכלות על החיים,
אבל אין ספק שלצד זה אין בישיבה שום בדל של רחבות אופקים.
להיפך, בכל שיעור ישנו מספר מוגבל של תלמידים, משהו כמו 25, הבחורים נבררים בקפידה,
רובם מ'זן' מאוד מסוים, 'מקבלים', רציניים, לא תוססים מדי ולא מוכשרים וחצופים יותר מדי.
אין פריצת דרך בשום תחום, הכל ברור וישר, מסודר ומהוקצע.
אמנם ראש הישיבה ר' יהושע הוא אישיות מיוחדת, עם כשרונות ויכולות גבוהות, מרקע אמריקאי,
אך מלכתחילה הוא החליט לבנות את הישיבה לאורך עשרות שנותיה בצורה כזאת.
אני כותב את הדברים על סמך היכרות מאוד קרובה עם הרבה בוגרים.

לעומת זאת 'חברון' זו הישיבה שתקבל מקום ראשון באוירת רחבות האופקים ונתינת המקום והביטוי לכל מה שקיים,
ואין טעם להאריך במה שידוע לכל. אז נכון שר' דוד שמרן יחסית, אבל אי אפשר להתעלם מהאקלים שסובב אותו כבר שלושים שנה.
היו הרבה מסיבות חנוכה בישיבה, ומעולם לא הובעה שם הסתייגות פומבית ממישהו, והיו הרבה שהלכו מאליהם מכל הסוגים.

מי שיש בו מעט יושר וכנות, כדאי שישאל את השאלה הפשוטה לעצמו, כיצד התהפכו היוצרות?

ואולי יגיע למסקנה המתבקשת, כי לא רחבות אופקים, או הבנה לנפש מבקשים משהו שונה, חסרים כאן,
אלא יש כאן חשש אמיתי מפני סחף והשתלטות על מרכז השיח,
או שמא השתרבבות מסוכנת של תכנים לא מסוננים דיים.

משום כך, דווקא ב'חברון' יש מקום לחשש יותר מיד אהרן,
אם מישהו מישיבת יד אהרן ילך לשם באופן פרטני,
חזקה שכבר ידעו מכך, ויחליטו עבורו אם הוא מתאים,
ואילו בחברון....

כך בדברי הרב אייכנשטין בכינוס 'נותנים באמונה' אפשר לשמוע בפירוש פעם אחר פעם
שזה בעצם לא דרך סלולה המוצעת לכולם לכתחילה.

יותם
הודעות: 227
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יותם » ב' ינואר 20, 2020 10:58 am

כידוע שהרד"כ התנגד גם בעבר לשמיעת שיעורים מסוימים שלא היו לרוחו (ברגע זה אני זוכר לגבי ת"ח עצום אחד, אולי יש עוד).

הרואה
הודעות: 1570
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » ב' ינואר 20, 2020 11:53 am

הרב אייכנשטיין הוא גם ראש ישיבת משכן אשר, שם טיפה יותר פתוח.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 323
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ב' ינואר 20, 2020 12:48 pm

פתחתי דיון משיק לנושאי האשכול כאן

ומלאה הארץ דעה את ה
הודעות: 64
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 7:36 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ומלאה הארץ דעה את ה » ב' ינואר 20, 2020 12:56 pm

במענה לשאלה מאיפה הכיר הרב פייבלזון את הרב שך:

הרב היה קצת בן בית אצל הרב שך בתקופת הישיבה קטנה כשהיה אורך יום שלם הנסיעה מבני ברק לצפת.


מישהו כאן לא הבין למה קוראים לר' משה חדשן: אז תשובתי שבודאי המסקנות של ר' משה היו מהלכים חדשים בדברי חז"ל שלא שמעתם אוזן מעולם אבל זה אמר מעט מאד עד כמעט כלום למעשה, כי ר' משה לא התכוון ולא ראה ערך להסיק מרעיונות ללמעשה.


מה שההיפך הגמור אצל ר' יצחק שלמה, ר' יצחק שלמה נתן אמנם הסברים מאלפים לדברי חז"ל אך תמיד תמיד היה אפשר למצוא את זה כמעט בפשט הכתובים, ועניין למעשה, הוא ראה ערך עליון לקחת כל הבנה, פשט, רעיון אל הלב ולראות מה ניתן לעשות איתו.

אז המחשבה שר' יצחק שלמה הוא החדשן נובעת מכך שבטעות חושבים שכל מה שמקובל היום זה התורה כיום נתינתה וכל המערער על כך וטוען שישנם גם מקורות שמהם ניתן להתרשם באופן בלתי אמצעי האם האמת עם המנהג הנוהג, דינו להיקרא חדשן

למען עמי
הודעות: 62
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 11:39 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי למען עמי » ב' ינואר 20, 2020 2:41 pm

נוטר הכרמים כתב:....

א) לעומת זאת 'חברון' זו הישיבה שתקבל מקום ראשון באוירת רחבות האופקים ונתינת המקום והביטוי לכל מה שקיים,
ואין טעם להאריך במה שידוע לכל. אז נכון שר' דוד שמרן יחסית, אבל אי אפשר להתעלם מהאקלים שסובב אותו כבר שלושים שנה.
ב) היו הרבה מסיבות חנוכה בישיבה, ומעולם לא הובעה שם הסתייגות פומבית ממישהו, והיו הרבה שהלכו מאליהם מכל הסוגים.

מי שיש בו מעט יושר וכנות, כדאי שישאל את השאלה הפשוטה לעצמו, כיצד התהפכו היוצרות?

ואולי יגיע למסקנה המתבקשת, כי לא רחבות אופקים, או הבנה לנפש מבקשים משהו שונה, חסרים כאן,
אלא יש כאן חשש אמיתי מפני סחף והשתלטות על מרכז השיח,
או שמא השתרבבות מסוכנת של תכנים לא מסוננים דיים.

...

אני לא מפקפק שכבודו מכיר את יד אהרן
אבל את חברון כנראה פחות:

א)
אז נכון שר' דוד שמרן יחסית, אבל אי אפשר להתעלם מהאקלים שסובב אותו כבר שלושים שנה.

זו באמת שאלה טובה
אבל למיטב הכרתי את הגאון ר' דוד כהן, הוא לא כל כך הושפע מהאקלים שסבב אותו כל השנים
למרות מה שסבב אותו:
אם זה הסבא שלו ר' צבי פסח פראנק - דרך לימודו, תחומי עיסוקו והשקפתו
או השפעת הקו הפתוח (ואפילו האדיש) של ישיבת חברון בה גדל.

לכן, לענ"ד הדיון צריך לעבור מקביעת גדריו של בית מדרש הגר"א להגדרת שיטת לימודו והשקפתו של הגאון ר' דוד כהן.

ישנם דברים בדרך הלימוד שהוא לקח צעד נוסף מבריסק והרב שך, לפי מה שאמר לי אחד התלמידים שלו, ר' דוד שם דגש שההגדרות יהיו מבוססות על דיוקים ודקדוקים (ויש שיאמרו שכמעט אך ורק על דיוקים ודקדוקים). יש לו גם ביקורת על ה'אבי עזרי' בעניין זה. בדבר זה מה שאמר הרב פייבלזון די נכון - ר' דוד נגד שימת דגש על סברא ועל ההיגיון. ויותר קיצוני מהרב שך - כך לפי עדות תלמידיו שמעיד על עצמו. בתקווה שהבנתי את תלמידיו כהוגן

יתכן ולא יימלט כי שיטתו זו משליכה מאוד על השקפת עולמו ודרך חינוכו

ב)
היו הרבה מסיבות חנוכה בישיבה, ומעולם לא הובעה שם הסתייגות פומבית ממישהו, והיו הרבה שהלכו מאליהם מכל הסוגים.

דבר זה אינו מדויק כלל, ממש מנותק מהמציאות
זו לא פעם ראשונה שר' דוד מוקיע דברים
לדוגמא, סיפר לי בחור מישיבת חברון שהיה פעם עלון בגבעת מרדכי שמישהו הוציא, והרב החב"די (או ברסלב) של גבעת מרדכי כתב משהו על אברהם אבינו ור' דוד ראה את זה וממש כעס ורצה לדבר נגד ולהוקיע ושלא יכניסו לישיבה וכו'
הג"ר דוד הלך לאחד מראשי הישיבה, והלה האחרון צחק ואמר 'את מי זה מעניין?' 'מה יש לך מזה?'

כמו כן הוא רצה לדבר בפרהסיה נגד משפיע/משגיח מפורסם ועצר את עצמו בסוף

וגם פעם בועד דיבר נגד אחד מגדולי הדיינים/פוסקים. ומתחיל ליפול לי זכרונות רבים נוספים ובגלל אי דיוקים נעצור כאן

בקיצור,
הגאון ר' דוד לא חדש בהשקפתו האיתנה. וזה ודאי לשם שמים וזו דעתו התורנית הברורה
אבל בהחלט זה לא חדש כמו שאתה מציג אותו

הוא בהחלט ההפך הגמור מהג"ר יהושע אייכנשטיין שליט"א
וליודעים - הם ברי פלוגתא בכל נושא

נדמה שהדברים הנ"ל הם לא רק מהבטן
נערך לאחרונה על ידי למען עמי ב א' פברואר 02, 2020 1:02 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 349
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' ינואר 20, 2020 2:48 pm

בהרבה ישיבות ההשקפה האישית של ראש הישיבה שונה מהקו של הישיבה עצמה.
זה לא מיוחד ליד אהרן וחברון.

חשב האפד
הודעות: 32
הצטרף: ה' יוני 01, 2017 6:45 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי חשב האפד » ב' ינואר 20, 2020 3:32 pm

נוטר הכרמים כתב:בוקר טוב.

אשתף אתכם בניתוח עובדתי שעלה במחשבתי.

לעת עתה המתנגד הגדול - בפומבי - לבימ"ד הגר"א הוא הגר"ד כהן,
ואילו התומך המוצהר, שבימ"ד מתפאר בכך שמתייעצים עמו הוא הגר"י אייכנשטין.

וראה זה פלא, אם נשאל את מי שמתמצא קצת בעולם הישיבות, מהי הישיבה הכי 'מצומצמת',
ודאי ש'יד אהרן' תהיה בין חמשת הראשונות. מי שמכיר, מודע לחשיבותה של הישיבה, לאוירה הרצינית ולהתמדה,
ולכל המערכת החינוכית הברוכה הן בלימוד והן בכל תחומי עבודת ד' וההסתכלות על החיים,
אבל אין ספק שלצד זה אין בישיבה שום בדל של רחבות אופקים.
להיפך, בכל שיעור ישנו מספר מוגבל של תלמידים, משהו כמו 25, הבחורים נבררים בקפידה,
רובם מ'זן' מאוד מסוים, 'מקבלים', רציניים, לא תוססים מדי ולא מוכשרים וחצופים יותר מדי.
אין פריצת דרך בשום תחום, הכל ברור וישר, מסודר ומהוקצע.
אמנם ראש הישיבה ר' יהושע הוא אישיות מיוחדת, עם כשרונות ויכולות גבוהות, מרקע אמריקאי,
אך מלכתחילה הוא החליט לבנות את הישיבה לאורך עשרות שנותיה בצורה כזאת.
אני כותב את הדברים על סמך היכרות מאוד קרובה עם הרבה בוגרים.

לעומת זאת 'חברון' זו הישיבה שתקבל מקום ראשון באוירת רחבות האופקים ונתינת המקום והביטוי לכל מה שקיים,
ואין טעם להאריך במה שידוע לכל. אז נכון שר' דוד שמרן יחסית, אבל אי אפשר להתעלם מהאקלים שסובב אותו כבר שלושים שנה.
היו הרבה מסיבות חנוכה בישיבה, ומעולם לא הובעה שם הסתייגות פומבית ממישהו, והיו הרבה שהלכו מאליהם מכל הסוגים.

מי שיש בו מעט יושר וכנות, כדאי שישאל את השאלה הפשוטה לעצמו, כיצד התהפכו היוצרות?

ואולי יגיע למסקנה המתבקשת, כי לא רחבות אופקים, או הבנה לנפש מבקשים משהו שונה, חסרים כאן,
אלא יש כאן חשש אמיתי מפני סחף והשתלטות על מרכז השיח,
או שמא השתרבבות מסוכנת של תכנים לא מסוננים דיים.

משום כך, דווקא ב'חברון' יש מקום לחשש יותר מיד אהרן,
אם מישהו מישיבת יד אהרן ילך לשם באופן פרטני,
חזקה שכבר ידעו מכך, ויחליטו עבורו אם הוא מתאים,
ואילו בחברון....

כך בדברי הרב אייכנשטין בכינוס 'נותנים באמונה' אפשר לשמוע בפירוש פעם אחר פעם
שזה בעצם לא דרך סלולה המוצעת לכולם לכתחילה.

אני מסכים עם הניתוח שלך ש''יודע צדיק נפש...'' וממילא הגרד''כ נחרד מכך שבחוריו נוהרים לביהמ''ד המדובר, ואילו הגר''י אייכנשטיין יותר רגוע על הבחורים שלו...
אבל לגבי הצמצום של ''יד אהרן'', חושבני שאתה טועה, ''יד אהרן'' איננה ישיבה מצומצמת, כ''א ישיבה ''שמורה'', ודו''ק את ההבדל בין ההגדרות, כי רב הוא.
אדרבה, מרן רה''י שליט''א מתנגד לחינוך המצומצם שיש בישיבות מסויימות, כמו גם לאווירת ה''איש הישר בעיניו יעשה'' הקיימת בישיבות אחרות. הוא רגיל להמשיל זאת לערוגות בגינה, שניתן ליצור תבנית אחידה אם כי מושקעת לכל הערוגות, וניתן להימנע מלטפח את הערוגות כלל ולתת להם לצמוח באופן חופשי לכל הכיוונים, להעלות קמשונים וחרולים ולגדול פרע בלי יד מכוונת. שתי האפשרויות אינן נכונות בעיניו.
ההשראה שלו בעניין החינוך היא דמותו של הסבא מסלובדקה זצוק''ל, שהיה מעורה מאד בחינוך ובהשפעה על הבחורים שלו, וטיפח כל יחיד ויחיד, איש לא נשמט מבין ידיו, אלא שהוא לא טיפח אותם בתבנית אחידה, כ''א עודד אותם לצמוח כאו''א לפי התכונות שלו והכישורים שלו תוך כדי שהוא נותן את ההכוונה שלו לכאו''א כפי כוחותיו ונטיותיו. ואכן הסבא זצוק''ל הצמיח תלמידים רבים גדולי עולם שלא היתה להם כל תבנית אחידה כלל וכלל, איש כפי מהללו, השרידי אש ור' אליהו קפלן, הרב הוטנר ר' אהרן קוטלר ור' יעקב קמנצקי, ר' אייזיק שר ור' יחזקאל סרנא, ר' מאיר חדש והרב רודרמן, קשה למצוא מכנה משותף בין כל האישים הענקיים הללו מלבד היותם בניו של איש אחד.
צריך לגדל את הערוגות ולטפח אותם, ולא לסמוך עליהם שיתפתחו מעצמם על הצד היותר טוב, אבל אין לטפח אותן בתבנית אחידה, כ''א באופן אינבדואלי.

וזו גם הסיבה שהישיבה מקבלת מדי שנה לשיעור א' מספר קבוע ומצומצם מאד של תלמידים בייחס למקובל בימים טרופים אלו.. והמספר המצומצם הזה (כאן המילה ''מצומצם'' הינה נכונה) הפך כמעט לסמל המסחרי של הישיבה.. לא מפני שהגר''י אייכנשטיין מחפש רק זן מאד מאד מוגדר ומצומצם של בחורים, כ''א מפני שהוא רואה את עצמו כמחוייב לעמוד בקשר אישי עם כל תלמיד ותלמיד ולהשפיע עליו ככל יכולתו. ידידו ורעו מו''ר הגר''ע קיסטר זצ''ל היה מספר שכבר כשלמדו בישיבה כשבעים בחורים, הרה''י שליט''א היה מתלונן בפניו שהוא מרגיש שהוא לא מצליח להיות בקשר עם כל התלמידים, ואך בקושי הצליחו לשכנע אותו להעלות את מספר התלמידים בישיבה בטענות של צורך במגוון גדול יותר של חברותות וכדו', עד שהגיעו לתקרת הזכוכית...

בכל אופן, אל רה''י שליט''א מגיעים להתייעצות עוד הרבה מאד בחורים (והורים, ור''מים) מכלל הישיבות, והוא מודע לגמרי לבעיות השונות המציפות את עולם הישיבות, העניין הזה מדיר שינה מעיניו כפשוטו ממש. כך שאכפת לו מאד גם מהבחורים של ''חברון'' והוא גם מודע לאופי שלהם ושל המסגרת שלהם.

נ''ב:
אין לי מושג האם אכן הוא מגבה את ביהמ''ד הגר''א.

היא שיחתי
הודעות: 3470
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' ינואר 20, 2020 4:45 pm

מעבר לכל מה שנידון כאן, אציב שאלה אחרת.
למיטב ידיעתי ראשי הישיבות בדורות האחרונים לא התעסקו בפילוסופיה חיצונית, פוסטמודרניזם, אפיסטמולוגיה אונטולוגיה וכו',
הרמב"ם אכן התעסק, מעבר לזה במאות האחרונות, לא התעסקו עם זה,
ר' דוד כהן לא מתעסק עם זה, ר' משה הילל הירש לא, ר' דוב לנדו לא, הרב אייכנשטיין לא, ר' בערל פוברסקי לא ור' גרשון אידלשטיין לא.

כמדומה ששמעתי בעבר שר' משה שפירא דווקא כן קרא במקום מסויים בביתו ספרי פילוסופיה, אולי סייעה לכך העובדה שאשתו בעלת דוקטורט לפילוסופיה.

למיטב הבנתי הרב ענבל בהחלט עוסק בפילוסופיה, ושמא גם הרב פייבלזון,
מה צריכה להיות העמדה לגבי הנושא הזה?

משוש דורים
הודעות: 490
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי משוש דורים » ב' ינואר 20, 2020 4:58 pm

אני לא חושב שהם מתעסקים באמת בפילוסופיה.
להרב עינבל יש קצת ידע בזה, והוא יכול לדבר בשפה הזאת ולעשות רושם על בחורים מבולבלים.
לגבי הרב פייבלזון אני כמעט בטוח שגם את זה הוא לא יודע.
בודאי שזו איננה עיקר המשנה שלהם.

ולגבי עצם הדבר, הרי יש התייחסות של רוב מוחלט של סוללי הדרך מהגאונים והראשונים ועד האחרונים, שמנעו מעצמם ומתלמידיהם את העיסוק בפילוסופיה.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 349
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' ינואר 20, 2020 6:05 pm

היא שיחתי כתב:ר' דוד כהן לא מתעסק עם זה, ר' משה הילל הירש לא, ר' דוב לנדו לא, הרב אייכנשטיין לא, ר' בערל פוברסקי לא ור' גרשון אידלשטיין לא.

רוב ראשי הישיבות גם לא מתעסקים במוסר או בתורה שבכתב (לומדים לעצמם מן הסתם כן, אבל לא מוסרים על כך שיעורים ספרים וכו').
הרב דסלר, הרב וולבה וכנראה עוד רבים (יש כל מיני עדויות) כן ידעו פילוסופיה, לעיתים בקיאות מרשימה ממש.
היא שיחתי כתב:למיטב הבנתי הרב ענבל בהחלט עוסק בפילוסופיה, ושמא גם הרב פייבלזון,
מה צריכה להיות העמדה לגבי הנושא הזה?

לא באמת, רק כדי להשיב לבחורים שפילוסופיה מרשימה אותם.
זה בוודאי מבורך מאוד.
משוש דורים כתב:ולגבי עצם הדבר, הרי יש התייחסות של רוב מוחלט של סוללי הדרך מהגאונים והראשונים ועד האחרונים, שמנעו מעצמם ומתלמידיהם את העיסוק בפילוסופיה.

לגבי הראשונים אתה טועה לדעתי.

היא שיחתי
הודעות: 3470
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' ינואר 20, 2020 6:06 pm

לעולם יהיה אדם כתב:
היא שיחתי כתב:ר' דוד כהן לא מתעסק עם זה, ר' משה הילל הירש לא, ר' דוב לנדו לא, הרב אייכנשטיין לא, ר' בערל פוברסקי לא ור' גרשון אידלשטיין לא.

רוב ראשי הישיבות גם לא מתעסקים במוסר או בתורה שבכתב (לומדים לעצמם מן הסתם כן, אבל לא מוסרים על כך שיעורים ספרים וכו').
הרב דסלר, הרב וולבה וכנראה עוד רבים (יש כל מיני עדויות) כן ידעו פילוסופיה, לעיתים בקיאות מרשימה ממש.
היא שיחתי כתב:למיטב הבנתי הרב ענבל בהחלט עוסק בפילוסופיה, ושמא גם הרב פייבלזון,
מה צריכה להיות העמדה לגבי הנושא הזה?

לא באמת, רק כדי להשיב לבחורים שפילוסופיה מרשימה אותם.
זה בוודאי מבורך מאוד.
משוש דורים כתב:ולגבי עצם הדבר, הרי יש התייחסות של רוב מוחלט של סוללי הדרך מהגאונים והראשונים ועד האחרונים, שמנעו מעצמם ומתלמידיהם את העיסוק בפילוסופיה.

לגבי הראשונים אתה טועה לדעתי.


אשמח אם תפרט יותר לגבי הרב דסלר והרב וולבה, לא זכור לי שבכתביהם ראיתי זכר לדבר

עקביה
הודעות: 3340
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 20, 2020 6:51 pm

באנצ"ת ערך 'חכמות חיצוניות' (כרך טו) ניתן למצוא חומר רב על יחסם של קדמונינו לחכמות חיצוניות בכלל ולפילוסופיה בפרט.

אבל אשאל, נניח לשם דוגמה שאנו רואים שמתפתחת תנועה של אנשים הנוהים אחר ביקורת המקרא ונבוכים בה, האם לא חשוב עד הכרחי שיהיה ת"ח ירא שמים שיעסוק בזה ויוכל לעזור לאותם נבוכים?

היא שיחתי
הודעות: 3470
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' ינואר 20, 2020 6:55 pm

עקביה כתב:באנצ"ת ערך 'חכמות חיצוניות' (כרך טו) ניתן למצוא חומר רב על יחסם של קדמונינו לחכמות חיצוניות בכלל ולפילוסופיה בפרט.

אבל אשאל, נניח לשם דוגמה שאנו רואים שמתפתחת תנועה של אנשים הנוהים אחר ביקורת המקרא ונבוכים בה, האם לא חשוב עד הכרחי שיהיה ת"ח ירא שמים שיעסוק בזה ויוכל לעזור לאותם נבוכים?

לכאורה אתה צודק, השאלה אם התרנגול מוליד את הביצה או הביצה מולידה את התרנגול, לא מכיר את המציאות בשטח

נוטר הכרמים
הודעות: 6383
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 20, 2020 8:48 pm

תודה להתייחסות לניתוח העובדות שהצגתי לעיל.

מפני תקנון הפורום לא לדון בדמויות הנמצאות עמנו לאוי"ט,
לא אוכל להרחיב בהתרשמותי במשך השנים ביחס לישיבות המדוברות ולעומדים בראשם,
רק בקצרה.

אינני סבור ש'יד אהרן' מייצגת את הליכותיו והלך רוחו של הרב אייכנשטין הפרטי, כלל וכלל לא,
ולכן מעניין שבעתיים למה בחר בדרך חינוכית זאת.
כמובן שאני חלוק על החילוקים בין צמצום ל'שמור', כאשר בסופו של יום הכוונה ברורה: אין רחבות אופקים באוירה,
הרבה קבלה מרב, הרבה רצינות ושקידה, אבל ב'ראש קטן' (לטוב ולמוטב).
אף כי קבלת המספר המצומצם של התלמידים זה דבר מבורך כשלעצמו, אך אין ספק שיש כאן גם מגמה של 'קבלה' והכוונה מדויקת, וכפי שנתבאר.

ביחס לר' דוד כהן, אני גם מודע מפי השמועה למה שנכתב כאן,
ומ"מ אשמח אם מישהו יביא לכאן תקדים פומבי כה עוצמתי וחריף (כאשר קו הטלפון לא זמין בעבור הרב פ').
(אגב, שמעתי היום ממקור די מוסמך שהוא מתלונן למה לא עוזרים לו במערכה...).

למען עמי
הודעות: 62
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 11:39 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי למען עמי » ב' ינואר 20, 2020 9:40 pm

נוטר הכרמים כתב:ביחס לר' דוד כהן, אני גם מודע מפי השמועה למה שנכתב כאן,
ומ"מ אשמח אם מישהו יביא לכאן תקדים פומבי כה עוצמתי וחריף (כאשר קו הטלפון לא זמין בעבור הרב פ').
(אגב, שמעתי היום ממקור די מוסמך שהוא מתלונן למה לא עוזרים לו במערכה...).

אני מכיר טוב טוב את הנ"ל
שתי נקודות חשובות:
1) מסיבת חנוכה בישיבת חברון זה לא 'פומבי' יותר מאירועים אחרים (והרבה פחות משיעור כללי או שיחה)
2) זה לא פעם ראשונה כלל כלל שיש אמירה פומבית בענייני השעה עם רמזים לדברים ואנשים ספציפיים

אגב
לפי בירור שערכתי
ר' דוד לא הזכיר שום דמות ספציפית
דיבר רק על 'אלה' שלומדים כך ומדברים כך

לעולם יהיה אדם
הודעות: 349
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' ינואר 20, 2020 10:16 pm

היא שיחתי כתב:
לעולם יהיה אדם כתב:
היא שיחתי כתב:ר' דוד כהן לא מתעסק עם זה, ר' משה הילל הירש לא, ר' דוב לנדו לא, הרב אייכנשטיין לא, ר' בערל פוברסקי לא ור' גרשון אידלשטיין לא.

רוב ראשי הישיבות גם לא מתעסקים במוסר או בתורה שבכתב (לומדים לעצמם מן הסתם כן, אבל לא מוסרים על כך שיעורים ספרים וכו').
הרב דסלר, הרב וולבה וכנראה עוד רבים (יש כל מיני עדויות) כן ידעו פילוסופיה, לעיתים בקיאות מרשימה ממש.
היא שיחתי כתב:למיטב הבנתי הרב ענבל בהחלט עוסק בפילוסופיה, ושמא גם הרב פייבלזון,
מה צריכה להיות העמדה לגבי הנושא הזה?

לא באמת, רק כדי להשיב לבחורים שפילוסופיה מרשימה אותם.
זה בוודאי מבורך מאוד.
משוש דורים כתב:ולגבי עצם הדבר, הרי יש התייחסות של רוב מוחלט של סוללי הדרך מהגאונים והראשונים ועד האחרונים, שמנעו מעצמם ומתלמידיהם את העיסוק בפילוסופיה.

לגבי הראשונים אתה טועה לדעתי.


אשמח אם תפרט יותר לגבי הרב דסלר והרב וולבה, לא זכור לי שבכתביהם ראיתי זכר לדבר

הרב דסלר לא מזכיר בפירוש שמות של פילוסופים, אבל ניכר במספר מאמרים שהם תגובה לפילוסופיה המודרנית.
ראה גם בהקדמות למכתב מאליהו (גם הקדמת ר' נפתלי שיקוביצקי, וגם הקדמת הרב אריה כרמל) נכתב בפירוש שהיה בקי בפילוסופיה.
מעבר לכך זכור לי (ואינני מצליח למצוא כרגע) שהוא מצטט כמעט מילה במילה קטע של דייל קרנג'י.

הרב וולבה מזכיר פילוסופים וסופרים בשמותיהם, גם לסיוע וגם לשלילה, בספרו "בין ששת לעשור".
בחיפוש בפורום מצאתי על ר' אלחנן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=496602#p496602

כמו שכתבתי יש עדויות נוספות שאפשר אומנם לערער עליהן. זאב לב במאמר על הספר 'גידולו של גדול' מעיד על ר' חצק'ל אברמסקי. בעבר מישהו כתב כאן בפורום על ר' שלמה פישר שהוא בקי בפילוסופיה של קאנט.

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' ינואר 20, 2020 11:23 pm

נוטר הכרמים כתב:תודה להתייחסות לניתוח העובדות שהצגתי לעיל.

מפני תקנון הפורום לא לדון בדמויות הנמצאות עמנו לאוי"ט,
לא אוכל להרחיב בהתרשמותי במשך השנים ביחס לישיבות המדוברות ולעומדים בראשם,
רק בקצרה.

אינני סבור ש'יד אהרן' מייצגת את הליכותיו והלך רוחו של הרב אייכנשטין הפרטי, כלל וכלל לא,
ולכן מעניין שבעתיים למה בחר בדרך חינוכית זאת.
כמובן שאני חלוק על החילוקים בין צמצום ל'שמור', כאשר בסופו של יום הכוונה ברורה: אין רחבות אופקים באוירה,
הרבה קבלה מרב, הרבה רצינות ושקידה, אבל ב'ראש קטן' (לטוב ולמוטב).
אף כי קבלת המספר המצומצם של התלמידים זה דבר מבורך כשלעצמו, אך אין ספק שיש כאן גם מגמה של 'קבלה' והכוונה מדויקת, וכפי שנתבאר.

ביחס לר' דוד כהן, אני גם מודע מפי השמועה למה שנכתב כאן,
ומ"מ אשמח אם מישהו יביא לכאן תקדים פומבי כה עוצמתי וחריף (כאשר קו הטלפון לא זמין בעבור הרב פ').
(אגב, שמעתי היום ממקור די מוסמך שהוא מתלונן למה לא עוזרים לו במערכה...).

ידידי ר' נוטר, למה אתה חושב שאתה מכיר ישיבה שמעולם לא למדת בה יותר מאלו שלמדו בה? (אפי' שבתקופתך ב'מעלות', יד אהרן היתה בשכנותכם, אני יודע, אני יודע).
אני גם הכרתי ומכיר בוגרים של ''יד אהרן'', הן ממשפחתי הקרובה והן מחבריי הקרובים, ואני גם מכיר את הגר''י אייכנשטיין שליט''א, ואני חושב שהדברים שנכתבו לעיל ע''י הרב ''חשב האפד'' הינם מדוייקים לגמרי. אני גם לא חושב שיש לך מושג קלוש מהרב אייכנשטיין הפרטי, מדובר באדם גדול ממש, מגדולי הדור על כל המשתמע מכך, איש אמת בר לבב ובעל דעה ישרה מיחידי הדור ממש. ואגב, הוא היה דבוק מאד בהרב שך זי''ע ובדרכו, הוא לא ''אמריקאי'' בשום מובן (כמו שאוהבים לצקצק בחוג מסויים), מלבד מהמובן של האיידלקייט והישרות שמאפיינת את הזן המשובח של האמריקאים (כמו ידידו הגרמ''ה הירש שליט''א וכיו''ב).
התלמידים של הג''ר יהושע אייכנשטיין דבוקים בו וכרוכים אחריו לאורך שנים רבות, מצחיק לומר שהם לא מייצגים את הליכותיו, הם בדיוק מייצגים את הליכותיו. הוא אדם שמחפש פנימיות ומחנך לפנימיות, זה המפתח מבחינתו, והוא בהחלט גידל עדרים של תלמידים כאלו, אם כי בייחס למסה של הישיבות היום הם יחסית מועטים (על זה בדיוק נאמר ''ראיתי בני עלייה והם מועטים").

אגב, סתם מעניין, אולי תיתן דוגמאות למה אתה קורא ''רחבות אופקים"?.....


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים