מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

הודעהעל ידי שעת הכושר » ו' פברואר 14, 2020 1:52 am

כתב הרמב"ן בפרשת יתרו;
"כי יבא אלי העם לדרוש אלהים" - השיב משה לחותנו צריכים הם שיעמדו עלי זמן גדול מן היום כי לדברים רבים באים לפני כי יבא אלי העם לדרוש אלהים להתפלל על חוליהם ולהודיעם מה שיאבד להם כי זה יקרא "דרישת אלהים" וכן יעשו עם הנביאים כמו שאמר (שמואל א ט ט) לפנים בישראל כה אמר האיש בלכתו לדרוש אלהים לכו ונלכה עד הרואה וכן ודרשת את ה' מאותו לאמר האחיה מחלי זה (מלכים ב ח ח) שיתפלל עליו ויודיענו אם נשמעה תפלתו וכן ותלך לדרוש את ה' (בראשית כה כב) כמו שפירשתי שם ועוד שאני שופט אותם כי יהיה להם דבר בא אלי ושפטתי ועוד אני מלמד אותם תורה והודעתי להם את חקי האלהים ואת תורותיו.


קצת מחודש בעיני שהתפקיד הראשון עליו מספר משה רבינו לחותנו בנוגע להנהגת העם זה הענין של חיפוש האתונות ומידע על קבלת התפילות. זה אומר דרשני.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' פברואר 14, 2020 1:56 am

משה לא אמר שזה התפקיד הראשון שלו, מבחינתו, הוא אמר שבפועל עבור זה באים אליו העם קודם כל... ופוק חזי מאי עמא דבר וק"ל ודו"ק.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 14, 2020 2:18 am

זה לא ענין דוקא מצד העם, הרי הרמב"ן כאן מביא משאר המקומות בתנ"ך בהם מוזכר לדרוש את השם שמדובר על הענין הזה.

אמנם צ"ע דלעיל בפ' תולדות כאשר רבקה הולכת לדרוש את השם, כ' הרמב"ן -
"ותלך לדרוש את ה'" - לשון רש"י להגיד מה יהא בסופה ולא מצאתי דרישה אצל ה' רק להתפלל כטעם דרשתי את ה' וענני (תהלים לד ה) דרשוני וחיו (עמוס ה ד) חי אני אם אדרש לכם (יחזקאל כ ג)

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' פברואר 14, 2020 2:27 am

עושה חדשות כתב:זה לא ענין דוקא מצד העם, הרי הרמב"ן כאן מביא משאר המקומות בתנ"ך בהם מוזכר לדרוש את השם שמדובר על הענין הזה.

אמנם צ"ע דלעיל בפ' תולדות כאשר רבקה הולכת לדרוש את השם, כ' הרמב"ן -
"ותלך לדרוש את ה'" - לשון רש"י להגיד מה יהא בסופה ולא מצאתי דרישה אצל ה' רק להתפלל כטעם דרשתי את ה' וענני (תהלים לד ה) דרשוני וחיו (עמוס ה ד) חי אני אם אדרש לכם (יחזקאל כ ג)


לא מבין מה קשה. הרמב"ן מביא מהתנ"ך שזה מה שנקרא לדרוש אלקים. אתה שאלת למה זה הדבר הראשון שמשה מונה לחותנו. ועל זה עניתי שהוא לא סידר את סדר התפקידים, אלא את המציאות עבור מה בא אליו העם קודם כל.

ולגבי הרמב"ן בפרשת תולדות ג"כ לא הבנתי מה קשה. גם כאן מביא הרמב"ן להתפלל על חוליהם ומביא לזה דוגמאות מהתנ"ך וביניהן מזכיר את פירושו בפרשת תולדות.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 14, 2020 2:33 am

צופה_ומביט כתב:לא מבין מה קשה. הרמב"ן מביא מהתנ"ך שזה מה שנקרא לדרוש אלקים. אתה שאלת למה זה הדבר הראשון שמשה מונה לחותנו. ועל זה עניתי שהוא לא סידר את סדר התפקידים, אלא את המציאות עבור מה בא אליו העם קודם כל.
אני לא שאלתי כלום. הרב שעת הכושר שאל שאלה ואתה ענית לו, על כך הערתי בשולי הדברים מה שהערתי.

צופה_ומביט כתב:ולגבי הרמב"ן בפרשת תולדות ג"כ לא הבנתי מה קשה. גם כאן מביא הרמב"ן להתפלל על חוליהם ומביא לזה דוגמאות מהתנ"ך וביניהן מזכיר את פירושו בפרשת תולדות.
ולא שמת לב לסתירה בדברי הרמב"ן?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' פברואר 14, 2020 2:35 am

ראה מזרחי תולדות שם.
וע"ע רמב"ן דברים יג, ה ודרשות הר"ן דרוש ב' וצ"ע.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' פברואר 14, 2020 2:50 am

עושה חדשות כתב:
צופה_ומביט כתב:ולגבי הרמב"ן בפרשת תולדות ג"כ לא הבנתי מה קשה. גם כאן מביא הרמב"ן להתפלל על חוליהם ומביא לזה דוגמאות מהתנ"ך וביניהן מזכיר את פירושו בפרשת תולדות.
ולא שמת לב לסתירה בדברי הרמב"ן?

אני הבנתי בדבריו בפשטות, שדרישת אלהים מצאנו גם במשמעויות נוספות, אבל דרישה בשם ה' לא מצאנו אלא בתפילה. איפה טעיתי?

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' פברואר 14, 2020 2:58 am

עושה חדשות כתב:
צופה_ומביט כתב:לא מבין מה קשה. הרמב"ן מביא מהתנ"ך שזה מה שנקרא לדרוש אלקים. אתה שאלת למה זה הדבר הראשון שמשה מונה לחותנו. ועל זה עניתי שהוא לא סידר את סדר התפקידים, אלא את המציאות עבור מה בא אליו העם קודם כל.
אני לא שאלתי כלום. הרב שעת הכושר שאל שאלה ואתה ענית לו, על כך הערתי בשולי הדברים מה שהערתי.

צופה_ומביט כתב:ולגבי הרמב"ן בפרשת תולדות ג"כ לא הבנתי מה קשה. גם כאן מביא הרמב"ן להתפלל על חוליהם ומביא לזה דוגמאות מהתנ"ך וביניהן מזכיר את פירושו בפרשת תולדות.
ולא שמת לב לסתירה בדברי הרמב"ן?


סליחה, לא שמתי לב שזה לא אותו כותב. עכ"פ לא הבנתי מה הערת בשולי הדברים.


לגבי הרמב"ן: תפילה הוא מזכיר בשניהם, בתולדות הוא לא מקבל את פירש"י "לדעת מה יהא בסופה" וביתרו הוא מזכיר גם מציאת אבדות. המזרחי שואל שזו סתירה וטוען שלמצוא אבדה הוא כמו לומר מה יהא בסופה, וכן מקשה מהאחיה מחולי זה. עכ"ד, אבל זו לא סתירה כ"כ, כי למצוא אבדה ולומר היכן היא עכשיו - אינו לומר עתידות מה יהא בסופה לאחר זמן. ולגבי האחיה מחולי זה כבר ביאר הרמב"ן עצמו ביתרו לשיטתו שהכוונה שיתפלל עליו - ויודיענו (כרחב"ד) אם התקבלה תפילתו (וממילא יידע בזה אם יחיה מחולי זה). ופלא על הרא"ם שמקשה מזה.

לכל היותר יש כאן קצת קושיה במה שבתולדות כותב הרמב"ן שלא מצא דרישת אלקים אלא רק על תפילה וביתרו כותב שמתפרש גם על מציאת אבדה. ויש ליישב שבאו אל הנביא בעיקר כדי שיתפלל - והוא הנקרא לדרוש אלקים - ואגב זה גם לידע היכן האבדה. שהרי באמת תמוה לומר שנביא רואה הכול בכוח עצמו ומסתכל ומשוטט כה וכה בעולם ויודע היכן אתונות. הרי נביא רואה ויודע מה שאומרים לו, וכי כל נביא משה רבינו הוא לומר "עמדו ואשמעה"? וכי פונה נביא לקב"ה בשאלות "היכן אבדתו של פלוני"? אלא הכול היה בא באופן של תפילה, שמבקש מהקב"ה שירחם על פלוני ויודיענו היכן אבדת פלוני וכיו"ב.

כך לגבי נבואה. לגבי רוה"ק לכאורה היא עניין אחר ואולי בה כן שייך לדעת מעצמו (בלי להתפלל ע"כ) היכן נמצאת אבדה, זה נושא לעצמו ואכמ"ל, ועכ"פ אינו נוגע לדברי הרמב"ן שעוסקים בנבואה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' פברואר 14, 2020 3:03 am

סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:
צופה_ומביט כתב:ולגבי הרמב"ן בפרשת תולדות ג"כ לא הבנתי מה קשה. גם כאן מביא הרמב"ן להתפלל על חוליהם ומביא לזה דוגמאות מהתנ"ך וביניהן מזכיר את פירושו בפרשת תולדות.
ולא שמת לב לסתירה בדברי הרמב"ן?

אני הבנתי בדבריו בפשטות, שדרישת אלהים מצאנו גם במשמעויות נוספות, אבל דרישה בשם ה' לא מצאנו אלא בתפילה. איפה טעיתי?


צודק!

ואכן הפסוקים שמביא בתולדות אינם כלל הפסוקים שמביא ביתרו. וכדבריך.

ורק שביתרו אחרי שהביא כמה דוגמאות שדרישת אלקים מתפרשת על תפילה - מזכיר שכ"ה הוא גם פירוש לדרוש את ה' (ואכן שם זה הפירוש היחיד).


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים