מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השתוקקות רוחנית ושיבושה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יוני 04, 2020 12:25 pm

בעקבות מה שנכתב כאן viewtopic.php?f=73&t=49823&p=617015&hilitp617015#p617015

יונת אלם כתב:במשנה הסלובודקאית מוסרית. הגרנצ"פ זצ"ל הסבא מסלבודקא מעמיד באחת משיחותיו כי התביעה על בני ישראל שהתאוו תאווה 'מי יאכילנו בשר' בפר' בהעלותך, היא על כך שהם השתוקקו לרוחניות יותר ממה שהיה להם יעוי' בארוכה באור הצפון ח"ג, השתוקקות רוחנית משובשת היא תביעה על האדם, למה אתה מבקש מה שלא נותנים לך.
גם חתנו מרן רבי אייזיק שר זצ"ל דיבר על כך לא פעם. פעם הגדיר בחריפות כי כמו שיש 'זולל וסובא' בבשר ויין שהוא בן סורר ומורה, יש זולל וסובא במצוות, זולל לתיאבון ואוסף עוד ועוד מצוות.


ושם כתבתי:
אני קיבלתי, שאמנם לא ידלג האדם ויעשה מעל מדרגותיו, אבל זה לא בגלל עצם המעשה, אלא בגלל שמטעה את עצמו, הוי אומר, אם אתה יודע שאינך בר הכי, אבל עכ"ז אתה עושה כי אתה רוצה לקיים עוד מצוה, כי לפי שעה יש לך יכולת לקיים חומרא כזו או אחרת, בודאי שאין בזה כל גריעותא. ודו"ק.


היום איקלע לידי דברי הסבא מסלבדוקא הנ"ל (אור הצפון ח"ג) ונזכרתי בדברים הנ"ל. נראה שיש עוד להרחיב בזה. והריני להעתיק דברי הסבא (מועתק מפרוייקט השו"ת).

השתוקקות רוחנית ושיבושה
א.
כתוב בתורה שבני ישראל במדבר לא מצאו סיפוק באכילת המן והתלוננו: "נפשנו קצה בלחם הקלוקל" (במדבר כא), ועוד קודם לכן טענו: "מי יאכילנו בשר, זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם, את הקישואים ואת האבטיחים ואת החציר ואת הבצלים ואת השומים, ועתה נפשנו יבשה, אין כל, בלתי אל המן עינינו" (שם יא).
ותמוה הדבר למאד. הרי מדובר כאן בדור המדבר, דור ש"היו כולם מלאים דעה" (ילק"ש מלכים א' ה', לפי דרשת חז"ל מהמלה "דרדע"); דור שראה את כל הניסים והנפלאות במצרים; דור שראה את קריעת ים סוף והגיע למדרגות עליונות, ש"ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל וכל שאר הנביאים" (מכילתא בשלח ג'); דור מקבלי התורה מסיני ששמע "קול אלקים מדבר מתוך האש" (דברים ד'), והיתכן שיתאוו תאוה לאכול דוקא בשר ויתגעגעו לאבטיחים ושומים ובצלים? הרי לא היינו מאמינים כזאת על איזה רב שהוא בישראל וכ"ש על גאון וצדיק, ואיך מתקבל על הדעת שאותו דור הגיע למצב ירוד כזה?
ולא עוד, אלא שהמן הי' מאכל מובחר למאד והיו טועמים בו טעמים שונים, כדברי רש"י: "משתנה הי' טעמו לנטחנין ולנדוכין ולמבושלין", וכדברי הכתוב: "טחנו בריחיים או דכו במדוכה ובשלו בפרור ועשו אותו עוגות" (במדבר יא), והי' נבלע באיברים (ראה רש"י שם כא), ומה הרע שמצאו בו שנפשם קצה בו ולמה התאוו דוקא למאכלים גשמיים פשוטים?
אולם כבר עמדנו על כך שלאמתו של דבר אין דברים גשמיים בעולם, אלא שהאדם מגשם אותם במעשיו. "ה' בחכמה יסד ארץ" (משלי ג'); "והחכמה מאין תמצא" (איוב כח), כלומר, כל המציאות היא חכמת ה' ומהוה מושגים רוחניים. אם האדם מגיע למדריגה רוחנית עליונה, הוא הופך את כל פעולותיו הגשמיות לעבודת ה'. הלחם שהוא אוכל הוא כעין קרבן לה'; השולחן שהוא סועד עליו הוא כמזבח, היין שהוא שותה - כאילו מנסך נסכים (ראה יומא עא. "הרוצה לנסך יין על גבי מזבח ימלא גרונם של תלמידי חכמים יין"; וראה "מסילת ישרים" פרק כה) וכו'. וזה מה שאמר הכתוב: "ויבא אהרן וכל זקני ישראל לאכל לחם עם חתן משה לפני האלקים" (שמות יח) וכן: "ויחזו את האלקים ויאכלו וישתו" (שם כד) ועוד ועוד. (ראה "אור הצפון" חלק ב' מאמר "עונג שבת ועונג התשובה").
והנה דור המדבר השתוקק להגיע למדריגה זו. הם לא הסתפקו במן, שהוא "לחם מן השמים" (שמות טז), שבעצמו הי' מזון רוחני, והם רצו מאכלים גשמיים פשוטים, בשר ודגים אבטיחים וקישואים וכו', שיהפכו אותם ללחם שמים, כאכילה לפני האלקים, כאילו אכילת קרבנות וניסוך נסכים. הם שאפו לקדש את המזון הגשמי ולהתעלות להתפשטות מוחלטת ולהתקדשות עילאה.
אולם אם כך הדבר, מה הי' חטאם, למה חרה אף ה' בהם והביא עליהם עונש כה חמור? אלא שאין אדם צריך להתאוות יותר ממה שה' דורש ממנו. אם הקדוש ברוך הוא המטיר להם מן מן השמים ולא המציא להם במדבר מזון גשמי, הרי זה רצונו, ועליהם להשיג מאכילת המן מה שניתן להשיג, ואם הם לא מצאו סיפוק בכך, הבחין בוחן הלבבות שבשרשים הפנימיים של ליבותיהם חבויות נטיות בלתי רצויות, שהתבטאו עליהם בלשון התורה: "התאוו תאוה" וכאילו התגעגעו לקישואים, לאבטיחים, לשומים ולבצלים.
ב.
בדומה לזה נבין גם את חטאו של ירבעם בן נבט.
חז"ל אומרים: "תפסו הקדוש ברוך הוא לירבעם בבגדו ואמר לו: חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן. אמר לו: מי בראש? - בן ישי בראש. - אי הכי לא בעינא" (סנהדרין קב א).
חז"ל מספרים על ירבעם שלא מצאו בתורתו שום דופי, שחדש דברים שלא שמעה אוזן מעולם, כל תלמידי חכמים היו דומים לפניו כעשבי השדה, ושכל טעמי תורה היו מגולים לפניו כשדה (ראה שם). ואיך יעלה על הדעת שבשביל כבוד מדומה, שהוא לא יהי' בראש, יוותר על האושר הרוחני הנצחי הגדול ביותר שבעולם, שהוא קרבת אלקים, לטייל עמו בגן עדן, ולמרוד בו ולומר "לא בעינא"?
אולם לא הכבוד המדומה של "מי בראש" הסיר את לבבו מאחרי ה', אלא דוקא מתוך גדולתו ועליונותו השתוקק להגיע לשיא המדריגה ללא שיעור וללא הגבלה. הוא לא יכול הי' להסכים להיות מוגבל בעלייתו שישאר לעולם במדריגה פחותה מבן ישי, ואם לא יוכל להגיע לשיא ההתדבקות בה', ראה בזה קיפוח תכלית חייו בעולם בתור צלם אלקים, בתור אדם עליון. (ראה "אור הצפון" חלק ב' מאמר "ממדי תענוגות האדם").
מצינו הרגשה זו גם אצל משה רבינו. בשעה שאמר הקדוש ברוך הוא לישראל לאחר חטא העגל: "ושלחתי לפניך מלאך" (שמות לג), אמר משה: "אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה" (שם), כלומר, שאם לא יגיעו למדריגה להיות קרובים לה' שהוא בעצמו ילך לפניהם, הם מוותרים על כל הבטחות ה' להכנס לארץ הבחירה לחיות שם כעם קדוש, ולמות במדבר. (ראה המאמר הנ"ל ב"אור הצפון" שם).
לאור זה היתה דרישתו של ירבעם להיות בראש, לכאורה, עילאה. אולם ירבעם עבר בזה על המדה. אם הקדוש ברוך הוא קבע שבן ישי בראש, ששושלת מלכות בית דוד בראש, אין דורשים ממנו יותר, והי' צריך להסתפק בכך*, ואם לא התרצה, גילו בשמים שבתוך תוך מעמקי נפשו מעורבת נטי' כל שהיא לכבוד (ראה "מסילת ישרים" פרק י"א: "ירבעם בן נבט לא נטרד מהעולם הבא אלא בעבור הכבוד"), ואם כי נטי' זו היתה דקה מן הדקה, הטעתה אותו ושבשה את השתוקקותו הרוחנית העליונה, וסובבה את דעתו מה' ללכת בדרכים לא רצויות לה' שהיו להם תוצאות חמורות מאד.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ה' יוני 04, 2020 12:39 pm

אולי זה ביאור נוסף ב'מי שאי אפשר לו לעסוק בתורה ועוסק' שהקב"ה בוכה עליו.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יוני 04, 2020 3:56 pm

אשמח אם יהיה מי שיוכל להביא דברי ר' אייזיק שר זצ"ל עליהם רמז הרב יונת אלם שליט"א.

לפו"ר יש לחלק בין מדריגה שהקב"ה קובע לכלל שאינה מתאימה, [כמו מן, או ירבעם, שהקב"ה קבע כן, ולדידן אפשר שזה בדבר שכלל ישראל נוהג בצורה מסויימת שא"א לבוא ולהתחסד כנגד כולם כולם], לבין יחיד שמתחסד במצוה שאם השני שיותר יר"ש ממנו, היה עושה אותה, זה לא היה נראה מוזר, אינו בכלל הנ"ל. (רק שצריך שהאדם יכיר את מעלותיו באמת).

יונת אלם
הודעות: 386
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי יונת אלם » ה' יוני 04, 2020 10:45 pm

הנה הדברים כפי שהובאו במאמרו של השרידי אש זצ"ל על רבי אייזיק

כדאי להיזכר בקשר עם האמור שיחתו על בן סורר ומורה שהובאה במאמרו המצוין של הרה"ג ר' פנחס ביברפלד על המנוח נדפס בדגלנו שנת תשי"ב גליון ז' ' חטאו של בן סורר ומורה שהוא זולל וסובא זולל בשר וסובא יין זהו בבחינה גסה ומגושמה אבל יש זולל וסובא בבחינה דקה ורוחנית הוא זולל מצוות וסובא מעשים טובים יש ואדם זולל תעניתים הראשון מוקצה מחמת עבירה ונידון ע"ש סופו והשני ככל חטא של מחשבה אינו נידון כלל בבי"ד של מטה אבל הוא מוקצה מחמת מיאוס

צפונות
הודעות: 71
הצטרף: ג' פברואר 05, 2019 1:17 am

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי צפונות » ו' יוני 05, 2020 11:48 am

ומהי הדרך לדעת שאני לא זולל וסובא? מהו גדר הדברים?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יוני 08, 2020 3:50 pm

בספר דרכי שמואל על התורה, ח"ג, פרשת בהעלותך שיחה ג', דס"א ע"ב:
צריך לדעת, שרבינו הגר"א כבר מבאר, שכל החטאים של הדור דעה היה הכל בדק מן הדק, כלל ישראל אמרו היש ה' בקרבנו אם אין, שנתכוונו למה שיש הנהגה של הוי"ה, ויש הנהגה יותר עליונה של "אין", והם ביקשו את הדרגה היותר גבוהה שהיא ה"אין", רק היה טענה שלא שאלו בניחותא. והביאור הוא, שזה מוכיח קצת שנתערב כאן קצת "אין מקרא יוצא מידי פשוטו", אם זה היה רק הנשמה, אז זה היה בניחותא, ובהכרח שהגוף גם כן נתערב פה, ורק לרוב גדולתם היה עליהם תביעה בדק מן הדק.
כתוב ברבינו הגר"א (בהגהותיו לסדר עולם רבה) שנחשון בן עמינדב מת בקברות התאווה, וזה פלא עצום, נחשון בן עמינדב, הסמל של מסירות נפש לעשות צווי ה', בקרי"ס ועוד, ורואים פה את גודל התביעה על הדור דעה.
ואפשר קצת לבאר על פי מה שכתוב בספר ברית מנוחה, שהנסיון בקברות התאווה היה שנתאוו להגיע יותר ממדרגתם, שהאדם צריך להיות מכיר את מקומו, "אם רץ לבך שוב למקום", והם נתאוו למדריגה יותר גבוהה ממדריגתם, [ועל הברית מנוחה איתא מהאר"י ז"ל שזה הקבלה האמיתית].
ולפ"ז מובן יותר הענין של נחשון בן עמידנב.


והרי זה כעין המבואר.
היכן הם דברי הברית מנוחה הנ"ל? וגם שאר דברי הגר"א הנ"ל?

הוספה:
שו"ר בספר דרכי שמואל ח"ג פרשת קורח שיחה ה' דק"י ע"א והלאה שביאר שזהו שורש החטא של קורח ע"ש
נערך לאחרונה על ידי דרופתקי דאורייתא ב ש' יוני 12, 2021 9:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יוני 08, 2020 4:06 pm

ספר ברית מנוחה - הדרך הראשונה
לזה המקום קראו בלשון משל קברות התאוה לשון טוב שמרוב תאותם שרצו לדעת העיקר נתאכלו בקדושה ולא נראה מהם דבר. וכמה מאורות וכמה שרים גבורי כח נתאכלו בזה המקום ונקרא קברות התאוה בלשון עיקר יהו"ה (נ"א יה"ו) ואומר לך המלאכים והמאורות שנתאכלו בזה המקום משעת היצירה כמה היו גדולים וגבורים ושלמים במעלתם מלאכים גדולים ואדירים נתאכלו בזה המאור הגדול מן מחנה השרפים ומן מחנה תרשישים שעלה במחשבתן לעלות ולהתגבר עד מקום הזה ושם נתאכלו ועליהם כתיב (במדבר י"א ל"ד) כי שם קברו את העם המתאוים. ואל יעלה במחשבתך מחשבה רעה לאמר כי דברי תורה הם רק כפשוטן לבד חלילה מלהאמין זה. וזה המקום שנקרא בשם קברות התאוה אשרי האדם המעמיק לדעת להשיג חכמתו כי כל צנורותיו נעלמות ונמצאות כמניין ל"ב צנורות כולם נעלמות מן השמים העומדים בפרץ ול"ב מעלות יוצאים כנגד הל"ב דרכים וכולם מעלות ממלאות מקומות הפרץ.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יוני 08, 2020 4:13 pm

הגר"א הובא בסדר עולם - וינברג עמ' צ"ט.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יוני 12, 2020 10:44 am

ראה עוד במצו"ב (ב2 העמודים הראשונים) ודו"ק
שיחת הגרצ''ש זצ''ל שלח.pdf
(389.06 KiB) הורד 175 פעמים


הוספה:
מצאתי ברוממות המצו"ב עוד מקורות בנושא בניהם חלק ממה שכבר הובא כאן

ראה עמוד 1 מדור רוממות התורה אותיות ג-ד, ובהערה 6

הוספה 2
ראה עוד לקט שיחות מוסר ח"א עמוד שלז, והלאה,
ובמצו"ב עמוד 5 אות ג ובהערה ר והלאה עוד שם

[ויש להוסיף על דבריו שם דברי הנפש החיים שער ב לגבי מהות תפלה שלא לבקשות האדם עצמו].
נערך לאחרונה על ידי דרופתקי דאורייתא ב ד' מאי 26, 2021 11:31 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ו' יוני 12, 2020 10:59 am

דרופתקי דאורייתא כתב:

אולם אם כך הדבר, מה הי' חטאם, למה חרה אף ה' בהם והביא עליהם עונש כה חמור? אלא שאין אדם צריך להתאוות יותר ממה שה' דורש ממנו. אם הקדוש ברוך הוא המטיר להם מן מן השמים ולא המציא להם במדבר מזון גשמי, הרי זה רצונו, ועליהם להשיג מאכילת המן מה שניתן להשיג, ואם הם לא מצאו סיפוק בכך, הבחין בוחן הלבבות שבשרשים הפנימיים של ליבותיהם חבויות נטיות בלתי רצויות, שהתבטאו עליהם בלשון התורה: "התאוו תאוה" וכאילו התגעגעו לקישואים, לאבטיחים, לשומים ולבצלים.
...

אולם לא הכבוד המדומה של "מי בראש" הסיר את לבבו מאחרי ה', אלא דוקא מתוך גדולתו ועליונותו השתוקק להגיע לשיא המדריגה ללא שיעור וללא הגבלה. הוא לא יכול הי' להסכים להיות מוגבל בעלייתו שישאר לעולם במדריגה פחותה מבן ישי, ואם לא יוכל להגיע לשיא ההתדבקות בה', ראה בזה קיפוח תכלית חייו בעולם בתור צלם אלקים, בתור אדם עליון. (ראה "אור הצפון" חלק ב' מאמר "ממדי תענוגות האדם").


יש משהו דומה גם במשנת הרב קוק.
הבנת דברים כאלה גדולה מאוד, ממני לפחות..

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יוני 12, 2020 11:14 am

קמצן_קדוש כתב:יש משהו דומה גם במשנת הרב קוק.
הבנת דברים כאלה גדולה מאוד, ממני לפחות..


היכן בדיוק? שמא תביא דבריו?

קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: השתוקקות רוחנית ושיבושה

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ו' יוני 12, 2020 4:20 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:היכן בדיוק? שמא תביא דבריו?

הכוונה לזה:
הנפש של פושעי ישראל שבעקבתא דמשיחא, אותם שהם מתחברים באהבה אל ענייני כלל ישראל לארץ ישראל ולתחיית האומה, היא יותר מתוקנת מהנפש של שלמי אמוני ישראל, שאין להם זה היתרון של ההרגשה העצמית לטובת הכלל ובנין האומה והארץ.
אורות התחיה, פסקה מ"ג.

שמעתי פעם פרשנות לדבריו,
שכוונתו היא שמחמת שנשמתם יותר "גבוהה" (?) ואינה מסתפקת בהשגות של "שלמי אמוני ישראל" או אינה מתמודדת עם המעט שביכולתם להשיג - ממילא הם עוקרים הכל וכו'.

אני מסייג, זאת פרשנות.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים