מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' מאי 06, 2021 12:08 pm

רבים נסתפקו, וזה ספק כללי ולאו דווקא בעת זו:

באדם שניצול מאסון - ורוצה לקיים 'סעודת הודאה' לרבון העולמים על שניצול, האם ראוי להמתין אם זה עד כלות השבעה, או שאדרבה - מכיון שלו באופן פרטי ה' עשה נס, ויש חובת הודאה, עליו לזרז ולעשות את הסעודה בהקדם האפשרי.

שמעתי מעד נאמן שהגר"ד לנדו שליט"א הורה לאחד שעושה בכל שנה סעודת הודאה, שידחה את זה השנה לאחר השבעה על הרוגי אסון מירון. אבל כ"ז במסיבת הודאה רגילה של כל שנה, אבל באדם שרוצה להודות על הנס הפרטי שלו שקרה באסון זה דייקא, השנה. מה הדרך הנכונה והישרה?

יש למישהו ראיות מחז"ל בנקודה הזו?

נ.ב. כמו"כ הסתפקו, כשבארה"ק המצב של הקורונה היטיב מאד ב"ה, האם ראוי לארגן מעמד גדול של הודאה להקב"ה, בשעה שברחבי תבל עדיין הקורונה משתוללת וגובה קרבנות רבים, גם מבני ישראל שבגולה.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' מאי 06, 2021 12:10 pm

חושבני שהחילוק הוא ש'הודאה' בודאי צריכה להיות, ובהקדם האפשרי. אבל 'שמחה' - לא מתאים לשמוח בעת צער.
רק שאשמח לקבל מקורות לסברא זו [ואם סעודת הודאה נחשבת 'שמחה' או 'הודאה'].

[שמעתי מהג"ר אליהו דיסקין שליט"א, בערש"ק האחרון, שסיפר על אשה אחת שבעת הפיגוע בבנייני התאומים חיפשה את בעלה זמן רב והייתה בחרדה לשלומו, ואחר כמה שעות ששמעו שניצל בחסדי שמים, החלו לשמוח ולרקוד. וכששמע מזה קרוב משפחתם הגרנ"צ פינקל זצ"ל, ראש ישיבת מיר, הקפיד ע"כ מאד, ואמר בערך כך: 'לשמחה מה זו עושה', הודאה להקב"ה צריך, אבל שמחה בעת צער שכזו? - אין זה הזמן, צריך להיות נושא בעול עם חברו!, ע"כ].

דרומי
הודעות: 9076
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי דרומי » ה' מאי 06, 2021 12:37 pm

ראה בהמצו"ב עמוד ח לענין זמן הבאת הביכורים, שהמתינו עד שכולם יקבלו וכו' וכמובן שיש לחלק בקל ולא הבאתי אלא לסניף

יש עוד להעיר שבימים עברו היה כמעט נתק מוחלט בין המקומות השונים ולא היה מקום שבארץ לא יודו על משהו בגלל שבארה"ב סובלים ממנו וכיו"ב, ויש לעיין עד כמה הקשר הטכנולוגי שהתחדש היום משפיע ודו"ק
קבצים מצורפים
עומק הפשט - תבוא (חלק ט).pdf
(367.86 KiB) הורד 99 פעמים
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ה' מאי 06, 2021 12:39 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי אישצפת » ה' מאי 06, 2021 12:38 pm

אם כבר העלית את הנושא.
יש להסתפק גם על אדם שהיה בתוך התופת וניצול ומאידך שיכל שם את בנו שבכל שנה צריך לקבוע יום לאזכרה של אותו נפטר וגם לקבוע אותו ליום טוב על הצלתו. וכיצד ינהג?

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי אברהם » ה' מאי 06, 2021 2:07 pm

אבותינו שיבחו והיללו את ה' על ניסי ההצלה מתוך ההפיכה - ואצל חסידי סאטמר גם נהגו לחגוג 'יום ההצלה' על הצלת רבינו יואל בשנות הרעה - למרות שכל כך הרבה איבדנו שם.

באמת מעניין לחפש מקורות לזה.

[זקני רבי דוד סומפולינסקי שליט"א ניצל עם כל משפחתו בבריחה מדנמרק לשבדיה בדרך פלאית וניסית. ואילו רעייתו להבחל"ח מרת פראדל לבית מאליק ע"ה איבדה את כל משפחתה באושוויץ.
תמיד התפעלתי מכך שהם היו משבחים ומתארים את ניסי ההצלה של משפחת סומפולינסקי ושל זקנתי מרת פראדל, בזמן ששאר בני משפחת זקנתי עלו על המוקד הי"ד. בסלון ביתם היתה ציור אומנותי של הבריחה מדנמרק תחת הכותרת: בכל צרתם לו צר ומלאך פניו הושיעם באהבתו ובחמלתו הוא גאלם וינטלם וינשאם כל ימי עולם. במבט הקטן שלי זה היה נראה לי משונה לכתוב כזה פסוק על ימות השואה הנוראה. אבל במבט הגדול שלהם הם הבינו שאין כאן סתירה].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מאי 06, 2021 11:34 pm

ידידי הרב אשרי,

אינני מבין כ"כ את צדדי השאלה.
ואפרט.

יודגש שאני עונה גם מתוך הנסיון האישי.

כשאדם עורך 'קידוש' או סעודת הודאה על לידה או ישועה אחרת,
נדיר שהוא מקיים זאת ספונטנית באותו יום או למחרת.
בדרך כלל הוא ממתין עם ההתארגנות והרוגע, לפחות שבוע.
הוא מעדיף להתאושש ואולי אפילו לחזור הביתה, ולהודות בנחת.

מה בוער לאכול רוגלאך או קוגל כשעדיין קוברים נפטרים מן האסון,
הרי גם השמחה על ההצלה מעוררבת בהרבה פחד וחרדה.
זה יכול לחכות, בין כה וכה ברכת 'הגומל' באה מיד, וכבר מדברים דיבורי הודאה,
והנס מתפרסם מאוד.

ר' אברהם,
בטוחני שגם בסטמאר חגיגות יום ההצלה לא התרחשו תוך כדי המלחמה, ומסתבר שהרבה לאחר ההפיכה.
הסיפורים על הסבא שלך שליט"א מרגשים כל פעם מחדש, דווקא בגלל שהינו אדם כה אצילי ומנומס.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי מעיין » ו' מאי 07, 2021 12:59 am

ידוע מעשה המובא בחיי אדם כלל קנח
שניצול ממפולת בתים מהבערת פולווע"ר שכל משפחתו ניצל ובחצרו נהרגו ל"ע ל"א נפשות עיי"ש
ושם קבע בכל שנה סעודת הודאה ותענית ביום שלפני זה עיי"ש באריכות
האם ניתן לומר שהתענית הוא משום שהי' נס שכרוך עם הרוגים אחרים

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ו' מאי 07, 2021 1:23 am

נוטר הכרמים כתב:ידידי הרב אשרי,

אינני מבין כ"כ את צדדי השאלה.
ואפרט.

יודגש שאני עונה גם מתוך הנסיון האישי.

כשאדם עורך 'קידוש' או סעודת הודאה על לידה או ישועה אחרת,
נדיר שהוא מקיים זאת ספונטנית באותו יום או למחרת.
בדרך כלל הוא ממתין עם ההתארגנות והרוגע, לפחות שבוע.
הוא מעדיף להתאושש ואולי אפילו לחזור הביתה, ולהודות בנחת.

מה בוער לאכול רוגלאך או קוגל כשעדיין קוברים נפטרים מן האסון,
הרי גם השמחה על ההצלה מעוררבת בהרבה פחד וחרדה.
זה יכול לחכות, בין כה וכה ברכת 'הגומל' באה מיד, וכבר מדברים דיבורי הודאה,
והנס מתפרסם מאוד.

אתם צודקים בנקודה הזו, אבל במה שסיימתי בסוף הודעתי, לגבי הודאה בארה"ק על הנס מהקורונה - כשבחו"ל היא עדיין בעוצמתה. בזה יש להסתפק יותר. לא?

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי ישראליק » ו' מאי 07, 2021 1:46 am

כשלמשהו נולד בן או בת ויש לו במשפחה זוג שמחכים הרבה שנים לילדים, ימנע מלערוך קידושא רבא וכו'?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: הודאה להקב"ה בעת שאחרים עדיין בצער

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' מאי 09, 2021 1:22 pm

ישראליק כתב:כשלמשהו נולד בן או בת ויש לו במשפחה זוג שמחכים הרבה שנים לילדים, ימנע מלערוך קידושא רבא וכו'?

בזה נכון שלא ימנע.
אבל בנד"ד יתכן ומוטב להמתין מעט, עד שתעביר הקורונה מכל העולם כולו.

למעשה שאלתי דב"ז קמיה מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, ודעתו הייתה דאפשר לקיים הודאה ברבים להקב"ה, ולהוסיף בסוף תפילה לישועת אחינו שבגולה - בנוסח 'אחינו כל בית ישראל וגו''.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים