מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפתוחים שערי תשובה לאיש ציבור שסרח?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי דרומי » ו' דצמבר 31, 2021 10:54 am

אני רוצה להעלות שאלה פשוטה שלא עלתה כאן כמדומני.

נגיד שבא אחד מהקוראים כאן ומרגיש: כן, אני חטאתי עוויתי ופשעתי. עשיתי מעשים אשר לא ייעשו ואני רוצה לחזור בתשובה.

איך בדיוק הוא אמור לעשות את זה, בלי להפסיד את כל כבודו וכבוד משפחתו?

ובמלים פשוטות:

אם הסופר המהולל המנוח היה עדיין חי לפנינו כעת, ובא ומודה באשמה ואומר 'נכון, חטאתי עויתי פשעתי' -

איך זה היה מתקדם הלאה?

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי ישראליק » ו' דצמבר 31, 2021 11:02 am

אני מכיר אנשים שהיו להם בעיות כאלו, וסידרו אותם בפרנסה וכו' ובמשך הזמן חדלו מזה ועשו שידוכים טובים עם ילדיהם.
עם ישראל הם רחמנים וגומלי חסדים, כשאחד בא שרוצה לחזור בתשובה מקבלים אותו וכו', כמובן בתנאי שכבר אין לו שיג ושיח בעסק החינוך וטיפול וכו'.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי דרומי » ו' דצמבר 31, 2021 11:05 am

צריך אולי לפרסם ולהמחיש יותר את המציאות הזאת שבה יש אנשים שחזרו בתשובה והסתדרו איכשהו.

לכאורה זה אמור לעזור לאלו שנכשלו שידעו שיש דרך לתקן.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי ישראליק » ו' דצמבר 31, 2021 11:10 am

אחת המקרים שאני מכיר הי' עם אברך שהי' מלמד תינוקות עם ידיים ארוכות, ואחר שהרבה הורים התלוננו עליו פטרו אותו ממלמדות וסידרו לו שיעבוד במכולת, ובמשך הזמן הכל על מקומו בא בשלום

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי יבנה » ו' דצמבר 31, 2021 11:11 am

דרומי כתב:אני רוצה להעלות שאלה פשוטה שלא עלתה כאן כמדומני.

נגיד שבא אחד מהקוראים כאן ומרגיש: כן, אני חטאתי עוויתי ופשעתי. עשיתי מעשים אשר לא ייעשו ואני רוצה לחזור בתשובה.

איך בדיוק הוא אמור לעשות את זה, בלי להפסיד את כל כבודו וכבוד משפחתו?

ובמלים פשוטות:

אם הסופר המהולל המנוח היה עדיין חי לפנינו כעת, ובא ומודה באשמה ואומר 'נכון, חטאתי עויתי פשעתי' -

איך זה היה מתקדם הלאה?

דבר ראשון היה עליו להפסיק את עיסוקיו "החינוכיים". שנית היה עליו לפייס את כל הקרבנות בצורה שקטה. ובקשר לאיך להציג את זה, הוא יכל למכור את זה איך שהוא רוצה, הרי היה אמן בכך.

וכבר נשאל הנוב"י בזה:
שו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא - אורח חיים סימן לה
תשובה לק"ק פלונית להרב המופלא מוהר"ר פלוני נר"ו אב"ד דק"ק הנ"ל, תק"ל:
מכתבו על הבי דואר מן ט' דנא הגיעני יום אתמול ואף כי כעת טרידנא עדיין בטרדות התלמידים מצורף לזה טרדות זמנים הללו עם כל זה הואיל והדבר נוגע לפתח שבים אמרתי שערי תשובה לעולם פתוחים. ובפרט שמזכיר במכתבו שהוא לצורך בר בי רב. והנה שורש השאלה שאחד נכשל בא"א כמה שנים שלש שנים רצופות שהיה בביתה, ועתה נתעורר בתשובה ואשרי לו שתורתו עמדה שלא ישתקע בטומאה ונפשו לשאול הגיע שהוא עתה חתן האשה הזאת שנשא בתה אם מחויב להודיע לחמיו שיפרוש מאשתו הזונה או שתיקתו יפה כי המה אנשי השם ויש להם בנים חשובים בתורה ובמשפחה יקרה ויש לחוש לפגם משפחה ומשום כבוד הבריות רשאי הבעל תשובה להיות בשב ואל תעשה שלא להודיע לחמיו כלל ושוב שאל אם יתן הדין שמחוייב להודיע אם יודיע לחמיו ולא ישגיח אם מחוייב לבוא לב"ד ואם יש כח ביד הב"ד להכריחו לפרוש ע"פ וידוי של חתנו. וגם שאל לסדר לו תשובה לאיש הזה ע"פ כחו כי הוא אדם חלוש מאוד ומתמיד בתורה הרבה:

יעו"ש כל התשובה המפורטת

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי דרומי » ו' דצמבר 31, 2021 11:16 am

לא תשובות ארוכות של הנודע ביהודה יעזרו כאן, אלא מידע פרקטי וברור - מה אמור לעשות בן אדם שנכנס כאן לפורום ושואל שאלה פשוטה:

חטאתי עויתי פשעתי - מה אני עושה עכשיו?

בימים עברו היו אנשים משנים את מקומם ועוברים לארץ אחרת ופותחים חיים חדשים וכו'. אני מסופק האם בימינו הפתרון הזה כל כך קל שכן כל העולם הוא ככפר קטן כידוע.

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי מענה איש » ו' דצמבר 31, 2021 11:30 am

דרומי כתב:לא תשובות ארוכות של הנודע ביהודה יעזרו כאן, אלא מידע פרקטי וברור - מה אמור לעשות בן אדם שנכנס כאן לפורום ושואל שאלה פשוטה:

חטאתי עויתי פשעתי - מה אני עושה עכשיו?

בימים עברו היו אנשים משנים את מקומם ועוברים לארץ אחרת ופותחים חיים חדשים וכו'. אני מסופק האם בימינו הפתרון הזה כל כך קל שכן כל העולם הוא ככפר קטן כידוע.

אם מדובר באדם מפורסם אה''נ הוא בבעיה גדולה ועדיין אם הוא מוריד את הראש ומרחיק את עצמו ממקום העבירה הציבור יקבל את זה
וכמובן יש מחיר לכל דבר ואם הוא צריך לשבת בכלא אז אין מה לעשות אחרת איש את רעהו חיים בלעו

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי יבנה » ו' דצמבר 31, 2021 11:40 am

דרומי כתב:לא תשובות ארוכות של הנודע ביהודה יעזרו כאן, אלא מידע פרקטי וברור - מה אמור לעשות בן אדם שנכנס כאן לפורום ושואל שאלה פשוטה:

חטאתי עויתי פשעתי - מה אני עושה עכשיו?

בימים עברו היו אנשים משנים את מקומם ועוברים לארץ אחרת ופותחים חיים חדשים וכו'. אני מסופק האם בימינו הפתרון הזה כל כך קל שכן כל העולם הוא ככפר קטן כידוע.

https://www.retorno.org.il/
טל. 9056*

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' דצמבר 31, 2021 12:23 pm

דרומי כתב:אני רוצה להעלות שאלה פשוטה שלא עלתה כאן כמדומני.

נגיד שבא אחד מהקוראים כאן ומרגיש: כן, אני חטאתי עוויתי ופשעתי. עשיתי מעשים אשר לא ייעשו ואני רוצה לחזור בתשובה.

איך בדיוק הוא אמור לעשות את זה, בלי להפסיד את כל כבודו וכבוד משפחתו?

ובמלים פשוטות:

אם הסופר המהולל המנוח היה עדיין חי לפנינו כעת, ובא ומודה באשמה ואומר 'נכון, חטאתי עויתי פשעתי' -

איך זה היה מתקדם הלאה?

שאלה באמת חשובה, ועסקתי בה בהודעה שכתבתי מקודם.
איך זה היה מתקדם? היינו זוכים ורואים ולומדים.
היינו כחברה לומדים איך עוסקים בתשובה.
ולומדים איך לקבל בעלי תשובה.
וכמה חבל, חבל עד מאד, שגם ההזדמנות האדירה הזו נמנעה.

אבל אני חושב הרב דרומי [היקר!] שאתה מפספס כאן נקודה.
אם לפני שנים כאשר כבר עסקו בעניינו בשקט ובצנעא היה הפוגע מודה ושב ומתקן וכו' - הוא לא היה צריך להתוודות ברבים.
את התשובה שלו היה עושה בשקט וכבוד משפחתו היה נשמר.
מה לעשות שהוא [ואולי גם המערכת, צ"ע וכמו שהארכתי לעיל] לא הותיר ברירה אלא לפוצץ את זה ברבים, וממילא גם תשובתו היתה צריכה להיעשות ברבים.

משפחתו לא אשמה, הם מסכנים והם בכלל הנפגעים. אבל כשהפרסום הוא הכלי היחיד לעצור את האיש, והאיש הוא זה שגרם לכך - דמם בראשו ולא בראשנו. מה לעשות. אסור לשכוח שאת הפגיעה במשפחתו הוא התחיל מזמן בעצם מעשיו, וחיזק אותה כשסירב להודות ולשוב, וגם כשהתפרסם לא שב מיד. מה עוד אפשר לעשות? על הכף עומדים נפגעים נוספים שלו ושל אחרים בעבר בהווה ובעתיד.

וכבר הבאתי שסנהדרין הורגים עוברי עבירה - גם אם שבו בתשובה שלימה ואמיתית! - וכולם יודעים שפלוני יוצא ליהרג ועל מה, ולא חשים למשפחתו.

ומכתבו של הסטייפלר יוכיח ומדבר בעד עצמו. (אתה הרי לא שואל כלפי היכן שאין בירור עדיין ושמא לא היו דברים מעולם או לא כצעקתה. אלא בהינתן שנתברר / שהכל אמת).

כל שכן אם עשה תשובה שאמנם הורגים אותו אבל כולם יודעים ששב. ותשובתו מתפרסמת לצד הריגתו. ומשם והלאה כל אחד יעשה את שיקוליו ודעת רבותיו האם להשתדך עם משפחתו וכיו"ב.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי יותם » ו' דצמבר 31, 2021 12:37 pm

בעניין דרך תשובה לחוטאים, ראיתי שיש עמותה בנשיאות הרב סילמן, שמסייעת לנפגעים וגם לפוגעים.

תא חזי
הודעות: 924
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי תא חזי » ו' דצמבר 31, 2021 12:52 pm

צופה_ומביט כתב:יש כאן דבר שחשבתי עליו כבר כמה פעמים.
תמיד בהקשרים האלה דורשים מהאיש - כבר מיד ובשלב הראשון - שלא לעסוק יותר בטיפול/חינוך לעולם ועד.
ומציעים זאת לאיש שמצד אחד עודנו בשיא כוחו ומעמדו ופרנסתו - ומצד שני עודנו בתאוותו/התמכרותו, טרם טופל וטרם שב.
כיצד מצפים שהוא יקבל דבר כזה?
זה כעל מנת שתעלה לירח.
אף אחד לא יכול לשוב בבת אחת בכזו תשובה עמוקה ודרסטית, ולהקריב בבת אחת כל כך הרבה - כשהוא עדיין לא התחיל בתהליך של תשובה וטרם השתנה!

וכיצד הנתקפים/ות (והבעלים השבורים והרצוצים, במקרים אחרים) אמורים לקבל את זה שהוא שיסע את החיים שלהם לגזרים? זה לא בבת אחת? זה לא על מנת שתעלה לירח?

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' דצמבר 31, 2021 1:24 pm

תא חזי כתב:וכיצד הנתקפים/ות (והבעלים השבורים והרצוצים, במקרים אחרים) אמורים לקבל את זה שהוא שיסע את החיים שלהם לגזרים? זה לא בבת אחת? זה לא על מנת שתעלה לירח?

לא הבנתי את הטענה.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי דרומי » ו' דצמבר 31, 2021 1:27 pm

בזמן חז"ל היתה כנראה נפוצה למדי עבירת הגזילה, וחכמינו שקדו על תקנת השבין ותיקנו כמה תקנות חשובות כדי שלא תנעול דלת בפני החוזרים בתשובה. תקנות שיש בהם פגיעה בזכויותיו של הנגזל.

כמדומה שבימינו היו צריכים לתקן איזה תקנות כדי שלא לנעול דלת בפני מי שנכשל, שידע שיש לו אלטרנטיבה להמשיך לחיות בכבוד.

פנת יקרת
הודעות: 84
הצטרף: ב' דצמבר 13, 2021 1:49 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי פנת יקרת » ו' דצמבר 31, 2021 3:04 pm

דרומי כתב:לא תשובות ארוכות של הנודע ביהודה יעזרו כאן, אלא מידע פרקטי וברור - מה אמור לעשות בן אדם שנכנס כאן לפורום ושואל שאלה פשוטה:

חטאתי עויתי פשעתי - מה אני עושה עכשיו?

בימים עברו היו אנשים משנים את מקומם ועוברים לארץ אחרת ופותחים חיים חדשים וכו'. אני מסופק האם בימינו הפתרון הזה כל כך קל שכן כל העולם הוא ככפר קטן כידוע.

הננו לצטט מלשון הפסוק בתורה הקדושה בפרשת נצבים (דברים ל, יא-יג) "כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווך היום, לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא, לא בשמים היא לאמר, מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו... ולא מעבר לים היא לאמר, מי יעבר לנו אל עבר לים.. כי קרוב אליך הדבר מאד, בפיך ובלבבך לעשותו"! (ע"כ לשון הפסוק בתורתנו הקדושה.
לשון הרמב"ן (שם):
"וטעם המצווה הזאת. על כל התורה כולה.. והנכון, כי על כל התורה יאמר לעיל "כל המצווה אשר אנוכי מצווך היום". אבל "המצווה הזאת" על 'התשובה' הנזכרת, כי "וידעת היום והשבות אל לבבך" (פסוק א) "ושבת עד ה' אלקיך" (בפסוק ב)... כי אין הדבר נפלא ורחוק ממך, אבל קרוב אליך מאוד לעשותו בכל עת ובכל מקום. וזה טעם "בפיך ובלבבך לעשותו" שיתוודו את עוונם ואת עוון אבותם בפיהם, וישובו בלבם אל ה', ויקבלו עליהם היום התורה לעשותה לדורות כאשר הזכיר... (ע"כ תוכן דברי הרמב"ן הקדושים).

הרי לנו מקרא מפורש מפי משה רבנו מפי השכינה, כי 'קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו"! ומה לנו יותר מכך?! כלום גרוע הוא ממנשה המלך שהקב"ה חתר לו חתירה מתחת לכיסא הכבוד וקיבלו בתשובה?! שלא היה מלך שהרבה לחטוא ולהחטיא כמותו רח"ל, ועוד בהיותו מתבשל בכור מלך בבל ומזכיר האלילים כולם בפיו בזה אחר זה 'ימיניו פשוטה לקבל שבים'! ובכן מה כאן השאלה?!

כן, כן... אם השאלה היא איך יחזור להשם יתברך, לאחר שטינף נשמתו ומכר נפשו לשטן, זו שאלה אחת, שהתשובה עליה היא כאמור. אבל יתכן שכוונת השאלה שלך היא, איך 'ייצא ידי חובת הבריות' ויטהר את שמו, שיצא נקי מכל הסיפור.. ובכן, אם זו השאלה, אין לי מה לענות לך.. זה לא נקרא 'תשובה', כי למי הוא שב?! לעצמו ולחטאיו?! ברור שזו אינה תשובה! אדרבה, ייכנס לבושות וחרפות ויאכל פרי מעשהו... שתהיה לו לפחות הבושה כפרה בעולם הזה העובר, ולא יישאר לנצח על כל כתמיו בעולם הבא...

ובגמרא מצינו כמה בעלי תשובה כאלה. ראה בגמרא עבודה זרה, יז א, על אלעזר בן דורדיא שלא הניח זונה שלא עבר עליה עבירה רח"ל, ובשעת מעשה אמרה לו אחת שאין לו תשובה לעולם ועד, נכנסו הדברים לליבו, ישב לו בין פתח שני הרים והניח ראשו בין ברכו ושאל 'שמים בקשי עלי רחמים' 'ארץ בקשי עלי רחמים', וכל אחת השיבה לו כפי שהשיבה, שעד שאני מבקשת רחמים עליך אבקש על עצמי כי הנה השם בורא שמים חדשים וארץ חדשה וכו' וכו' עיין שם כל הגמרא, עד שהניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכייה גדולה עד שיצאה נשמתו, יצא בת קול ואמרה 'אלעזר בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא'!! (הוא לא ירה בעצמו כדור, רק בכה עד צאת נשמתו... קצת הבדל...), בכה רבי 'יש קונה עולמו בשעה אחת'!! ואכן זכה לתואר 'רבי' על חזרתו בתשובה בכוח ובמסירות נפש מוחלטת, לא בדרך הריגה ח"ו אלא כלתה נפשו בטהרה למרומים עד בת-קול!! נורא נוראות. וכמובן לצערנו 'אפשר גם אחרת' שאדם הורג עצמו רחמנא לצלן שמאבד כל עולמו (גם מה שעשה והרוויח ביושר) בשעה אחת....!!

וכבר אמרו חז"ל 'ואל יבטיחך יצרך שהשאול בית מנוס לך'!! שלא יחשוב המתאבד שעכשיו נגמרים הצרות שלו, אלא עכשיו הן רק מתחילות....! ושלא יחשוב שיהיה פנוי בשמים לתבוע תביעות נגד 'רב' זה או אחר שלדעתו עשה לו עוולה, כי ייקחו עצמם לעצמותיו ואיש לא ישעה להבלים כאלה... וכל האומר הקב"ה וותרן... בשמים לא מתרגשים לא ממשה גרויס ולא ממשה קליין, יש שם הרבה 'דגים' כאלה, ועם כולם מסתדרים לבסוף... מה שבבית דין של מטה היו מקבלים אותו, זה היה עוזר בבית דין של מעלה, אם יש דין למטה אין דין למעלה... חבל חבל וחבל!!!

ועל עצם השאלה נזכרתי במעשה שבא חוטא אחד לפני הרה"ק מרוז'ין (ואולי אני מחליף בשם הצדיק), ואמר לו 'חטאתי', אמר לו הצדיק 'אז תעשה תשובה'... ענה החוטא, אבל אני לא יודע 'איך עושים תשובה'!! אמר לו הצדיק 'ואיך ידעת כן לחטוא'?? מי לימד אותך את זה?? הגיב החוטא 'לא ידעתי, אבל אחר כך נודע לי שחטאתי...' ענה מולו הצדיק בתוקף: "נו, אז גם עכשיו תעשה תשובה בלי לדעת איך', ואחר כך החשבון שלך יבוא מעצמו.... (מזכיר קצת הסגנון של 'אם אתה מאמין שאתה יודע לקלקל'...).
רבותיי, ערב שבת היום, וגם אדם הראשון חטא בערב שבת ועשה תשובה, אי לכך בל נשמע לתירוצי היצר ונחזור כולנו יחד בתשובה שלימה כל אחד על מה שלב יודע מרת נפשו.. השיבנו ה' אליך ונשובה'! אמן כן יהי רצון.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' ינואר 01, 2022 9:34 pm

תא חזי כתב:
צופה_ומביט כתב:
תא חזי כתב:וכיצד הנתקפים/ות (והבעלים השבורים והרצוצים, במקרים אחרים) אמורים לקבל את זה שהוא שיסע את החיים שלהם לגזרים? זה לא בבת אחת? זה לא על מנת שתעלה לירח?

לא הבנתי את הטענה.

אם רומעכ"ת לא הבין הטענה, אין לי דרך להסביר לכבודו, והלוואי שלעולם לא תבינו, ודו"ק.
מקושיא לא מתים.
התכוונתי לומר כך: הפוגע הוא רוצח ופושע, חלאת אדם, ברור שהוא לא התחשב בכלום ולא בא להקל על איש והרס אנשים במחי יד וכו'. מה השאלה. ואם באים לנקום בו ולענוש אותו - כדין תורה כמובן - גם העונש נוחת עליו בחטף, מכים וממיתים. אבל כאן הלוא העוסקים/מטפלים בדברים האלה, בתי דין וכו' - כפי שהם בעצמם מעידים - באו כאן לא לענוש אלא לתת דרך תשובה. ועובדה היא שכל העוסקים בדבר כולל הרב ירחי והרב אליהו [כדבריהם עצמם] הציעו לו [ולאחרים כמותו] לסגור בשקט, כדי לא לפגוע במעמדו ו/או בפרנסתו ו/או במשפחתו. האם גם הנפגעים קיבלו ממנו את האופציה הזו? ברור שלא. ובכ"ז - ותשאל אותם מדוע - הם לא נוהגים כך עם הפוגע, ולא הורסים לו את החיים וקוברים אותו, אלא כן מציעים לו לרדת מהעץ בדרך כבוד, אולי בגלל שיקולי משפחתו [הגם שבהרוגי בי"ד לא מתחשבים במשפחה וצ"ע] - ובעיקר: מציעים לו דרך תשובה ותיקון. ועל זה אמרתי, שעד כמה שאתה מציע לאדם דרך תשובה ותיקון - "על מנת שתעלה לירח" היא לא הדרך.

בדורנו הנושרים - רבים מהם עכ"פ - אינם נושרים מחמת החלפת אידאולוגיה נעלית (לרבות אלה שמנסים לספר לעצמם ולאחרים שכן הוא), אלא מתוך רווחה אישית / הימצאות במצוקה רוחנית או גשמית, או סתם עצלנות (איני אומר שכולם 'יוצאים בתאווה' כמו שאוהבים לומר כמה משגיחים, אבל הרוב (לכה"פ אלה שנתקלתי בהם) אכן כן).
רק להעיר שיש לחלק בין "תאווה" לבין מה שפתח כבודו "מצוקה רוחנית" וכיו"ב, כולל מצוקה מחוסר מימוש עצמי וחוסר מענה ובלבול וחוסר זהות וחוסר התאמה וכיו"ב שבין אדם לעצמו ולסביבתו ולחינוכו וכיו"ב, שמובילים לחיפוש, שמן הסתם הוא לא מבוקר או נכון וכו' ובסופו של דבר הלחץ גובר ומגיע לבריחה ומפלט לכל מיני תאוות ופריקת עול [לא משנה הסדר].
ואתן דוגמה מתחום אחר: מי שבורח לסמים או לאלכוהול מחמת מצוקות פנימיות וכיו"ב, זה "תאווה לסמים / לאלכוהול"? לא, זה משהו אחר. [לא משנה כעת "נכון ולא נכון", אלא ההגדרה של עצם הדבר].
המילה "תאווה" שנוקט הביטוי שציטטת בשם משגיחים וכיו"ב, היא כל כך שטחית וכוללת, ומעידה על הרבה דברים, אבל היא לא בהכרח נכונה. מספרים ואחוזים אני לא יודע. וכתבתי רק לעצם הנושא. דהיינו: א. יש יציאה מחמת הרבה סיבות שכולן אינן אידיאולוגיות אלא אישיות, ב. גם כשזה מגיע לתאוות צריך לדעת "על איזה תקן" ומה הוביל למה.
מי שרוצה לחשוב ש"הכל תאוות" ו"אין סיבות רק תירוצים" - שיבושם לו.


עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ינואר 04, 2022 8:38 pm

דרומי כתב:לא תשובות ארוכות של הנודע ביהודה יעזרו כאן, אלא מידע פרקטי וברור - מה אמור לעשות בן אדם שנכנס כאן לפורום ושואל שאלה פשוטה:

חטאתי עויתי פשעתי - מה אני עושה עכשיו?

בימים עברו היו אנשים משנים את מקומם ועוברים לארץ אחרת ופותחים חיים חדשים וכו'. אני מסופק האם בימינו הפתרון הזה כל כך קל שכן כל העולם הוא ככפר קטן כידוע.

הציבור שלנו הוא רחמן וסלחן.
מכיר לא מעט סיפורים מעין המתוארים. שברגע שעשה רושם שהפוגע רוצה לתקן את עצמו. הוא התקבל בחברה כרגיל, ותוך זמן קצר הענין נשכח. (אולי לא בזכרון, אבל בהתייחסות האנשים אליו).

[וגם במקרים שהנפגעים דרשו 'נקמה', היו רבנים שהתערבו להשקיטם - לאחר שהשתכנעו שזהו התועלת למעשה כעת].


לטעמי האישי, הציבור אפילו סלחן מדי. שכן במקרים רבים כאשר הלה 'פותח דף חדש', גם מוחלים לו, וכפי שהזכרת 'עובר לארץ אחרת'. למרות שלא טיפל בעצמו (או למצער עזב את העיסוק עם הנפגעים), ולכן גם ב'ארץ האחרת' הסיפור חוזר על עצמו.

ונתנו ידידים
הודעות: 1149
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: איך נשמור על צאצאינו שיחי' אם הם בטיפול מקצועי פרטני

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' ינואר 06, 2022 11:59 pm

עתניאל בן קנז כתב:
דרומי כתב:לא תשובות ארוכות של הנודע ביהודה יעזרו כאן, אלא מידע פרקטי וברור - מה אמור לעשות בן אדם שנכנס כאן לפורום ושואל שאלה פשוטה:

חטאתי עויתי פשעתי - מה אני עושה עכשיו?

בימים עברו היו אנשים משנים את מקומם ועוברים לארץ אחרת ופותחים חיים חדשים וכו'. אני מסופק האם בימינו הפתרון הזה כל כך קל שכן כל העולם הוא ככפר קטן כידוע.

הציבור שלנו הוא רחמן וסלחן.
מכיר לא מעט סיפורים מעין המתוארים. שברגע שעשה רושם שהפוגע רוצה לתקן את עצמו. הוא התקבל בחברה כרגיל, ותוך זמן קצר הענין נשכח. (אולי לא בזכרון, אבל בהתייחסות האנשים אליו).

[וגם במקרים שהנפגעים דרשו 'נקמה', היו רבנים שהתערבו להשקיטם - לאחר שהשתכנעו שזהו התועלת למעשה כעת].


לטעמי האישי, הציבור אפילו סלחן מדי. שכן במקרים רבים כאשר הלה 'פותח דף חדש', גם מוחלים לו, וכפי שהזכרת 'עובר לארץ אחרת'. למרות שלא טיפל בעצמו (או למצער עזב את העיסוק עם הנפגעים), ולכן גם ב'ארץ האחרת' הסיפור חוזר על עצמו.

אני לא חושב שדבריך נכונים, אני מכיר אדם שעבר עבירה מענין הזה וישב בכלא על זה, וילדיו מתבגרים ושידוך אין להם, ואנשים מדברים עליו באופנים של גנאי נוראי הכל לזכור חטאין הראשונים.
פנת יקרת כתב:כן, כן... אם השאלה היא איך יחזור להשם יתברך, לאחר שטינף נשמתו ומכר נפשו לשטן, זו שאלה אחת, שהתשובה עליה היא כאמור. אבל יתכן שכוונת השאלה שלך היא, איך 'ייצא ידי חובת הבריות' ויטהר את שמו, שיצא נקי מכל הסיפור.. ובכן, אם זו השאלה, אין לי מה לענות לך.. זה לא נקרא 'תשובה', כי למי הוא שב?! לעצמו ולחטאיו?! ברור שזו אינה תשובה! אדרבה, ייכנס לבושות וחרפות ויאכל פרי מעשהו... שתהיה לו לפחות הבושה כפרה בעולם הזה העובר, ולא יישאר לנצח על כל כתמיו בעולם הבא...

דבריך נכונים בתיאוריה ולא למעשה, גם חז"ל שקדו על תקנת השבים, תשובה הוא דבר טוב גם אם אינו בלב שלם, ועיקר מטרת התשובה הוא שיפסיק מכאן והלאה לחטוא ואם רואה שעתידו בעוה"ז אבוד ממנו זה מרחיקו מלעשות תשובה ואסור להצטדק ולומר כדבריך שאין זה תיקון אמיתי כי אז הנפש החוטאת תמות בחטאיה ואנחנו מחפשים שתיתקן, ואם נעשוור לה לשוב עוד יבא יום ותשוב בלב שלם.
צופה_ומביט כתב:
תא חזי כתב:אם רומעכ"ת לא הבין הטענה, אין לי דרך להסביר לכבודו, והלוואי שלעולם לא תבינו, ודו"ק.
מקושיא לא מתים.
[color=#0000FF]התכוונתי לומר כך: הפוגע הוא רוצח ופושע, חלאת אדם, ברור שהוא לא התחשב בכלום ולא בא להקל על איש והרס אנשים במחי יד וכו'. מה השאלה.

המשך דבריך נכונים עד למאוד אבל ההקדמה הזאת לדעתי אינה נכונה. דבר ברור שאסור לחטוא בשום פנים ואופן ואין שום היתר בעולם ושום הקלה ויענש כדבעי על זה, אבל הפוגע אינו רוצח (במזיד) וחלאת אדם, אלא בעל תאוה כפשוטו, וכל אחד מאיתנו יכול ליפול ברשת זו, ומי מאיתנו יודע עד כמה גדלה תאותו של המדובר ויצרו גדול ממנו, וכל הנושא הזה שכאילו הפוגעים רצונם במזיד להרוס נפשות וכו' אני חושב שהוא טעות גדול ואין אדם חוטא אא"כ נכנס בו רוח שטות והוא באמת רחמנות גדולה עליהם כי יכלו לעמוד בנפשם ולהתגבר וניצחו את מעמדם וכוחם ללכת אחר תאותם. ולכן ברור שהרב תא חזי לא חזה מכון ואין אנו מחפשים נקמה אלא לעזור להם להמשיך הלאה וללכת בדרך הישר.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 10, 2022 10:06 pm

על אף שמי כבר אכפת לו עוד שורה שורתים בנושא כאוב זה, ממני, מה שרוצים זה נייס
(מה גם שקבלתי ע"ע בל"נ שלא העלה לכאן לפורום בנושאים טעונים בגלל פגיעות מהעבר)
ובכל זאת אני מבקש להוסיף שורה שורתיים
על כל הפרשה הזאת מכל זווית שנסתכל עליה מאפיל נושא אחד שהוא לפי דעתי הענייה שורש הרע בחברה החרדית (לצערי זה כולל גם את הפורם הזה שכולם משתמשמים בו בניקים, לי זה מפריע)

ושמו: התדמית - והכחשה

קחו את הסופר שאיבד עצמו לדעת שעם כל דיבוריו על 'הלב שאינו מחסן', במה הוא עסק עד 'יומו האחרון' - בהכחשה.
ולמה?
כי בציבור שלנו אסור להודות חלילה כי יזרקו אותך לפח הזבל,
ולמה?
כי זה לא טוב לילדים, כביכול, לדעת שיש משהוא ח"ו שהוא אינו רעק"א, אלא שנכשל בחטא ח"ו ל"ע,
לא שאני לא מבין מהיכן זה מגיע, אבל תראו מה הפכנו להיות, מכחישי כל.

בהתחלה אנחנו אומרים להד"ם, הסופר - לא חטא.
האיבוד לדעת - נובע משיגעון

ואח"כ אנחנו אומרים - נכון. אבל זה לא נוגע לנו. -ההוא היה חרד"ק - או שהיה מחזיק סמרטפון - זה לא נוגע לי, ולילדי, חס ושלום, אין על מה לדבר.

אבל האמת!
כולנו באותה סירה, כולנו מועדים לחטא, בפרט בדור פרוץ כשלנו, אף אחד לא יכול לומר הכשרתי את ליבי, ואני נקי, אבל, התורה הקדושה והקב"ה, וחכמי ישראל, הלא הבינו את האדם, יותר מאתנו, ואמרו שיש תשובה, ויש תיקון, ויש רחמים לאחריהם, אז למה אנחנו מסרבים לקבל זאת?
למה?
האם לחינם ספרו לנו חכמינו על אנשים שחטאו ועשו תשובה, למה אם אדם חילוני שעושה תשובה, אחרי שעשה כל התועבות שבעולם אנחנו מחבקים אותו, ואדם מאיתנו שח"ו נכשל בחטא הרי הוא מוקצה מחמת מיאוס?

מה השטות הזאת, של 'הילדים'
זה לא הילדים - זה אנחנו - שמפחדים מעצמינו!

אם נדע לא להתנער מאדם שנכשל, והקדיח תבשילו ברבים, ודווקא נבין שעיקר הבעיה שלו, הייתה ההכחשה, לומר חטאתי לאלוהי ישראל ולאנשים, שאולי הוא לא אשם בה, יותר מכולם, בהיותו הדוגמא הכי מובהקת והתוצר של החברה שבה הוא גדל, שדיבורים לחוד ומעשים לחוד,
אולי אז נדע לטפל גם ביתר הבעיות של הפרשה
שכל כולה נובעות מהדחקה, כולל כמובן - הנפגעות, והנפגעים,
בא ננסה לשים קץ מעט לפחות לעולם השקר הזה שאנחנו חלק ממנו.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 10, 2022 10:30 pm

סליחה שאני מגיב בניק (ולי זה לא מפריע...)
אבל הדברים שלך אינם נכונים עובדתית.

החברה של ימינו מקבלת את החוטאים בסלחנות לאין ערוך מהשקפת התורה המקורית (אם אפשר לקרוא לזה ככה).
אין מאות תעניות, אין גלות, אין עמוד הקלון, אין כריתת אוזן ואף.

אבל כאן מדובר בחוטא סדרתי. והוא גם לא חזר בתשובה. הוא פשוט נתפס על חם.
והוא גם לא הסכים לוותר על המינימום שבעל תשובה חייב לוותר עליו, על מעמדו הציבורי כמחנך ומטיף השקפה.

אם היה חוזר בתשובה, גם אם לא היה שוכב על רצפת בית המדרש ונותן לאנשים לדרוך עליו (כמעשה הקצבים בקראקא), אלא רק היה מתנער מתפקידיו הציבוריים ומכריז חטאתי עויתי ופשעתי והיה נעלם לאלמוניותו, הדבר היה נסלח.
אלא שהוא לא הסכים לוותר על כלום, וככל קרימינל ניסה להימלט מזרועות החוק.
בעל תשובה הוא לא מי שמכריז חטאתי, ובידו השנייה ממשיך לכתוב מאמרי השקפה.
בראש ובראשונה הוא צריך לדעת שאין לו מקום. ואת זה הוא לא הסכים לעשות.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ב' ינואר 10, 2022 10:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 10, 2022 10:49 pm

מקדש מלך כתב:סליחה שאני מגיב בניק (ולי זה לא מפריע...)
אבל הדברים שלך אינם נכונים עובדתית.

החברה של ימינו מקבלת את החוטאים בסלחנות לאין ערוך מהשקפת התורה המקורית (אם אפשר לקרוא לזה ככה).
אין מאות תעניות, אין גלות, אין עמוד הקלון, אין כריתת אוזן ואף.

אבל כאן מדובר בחוטא סדרתי. והוא גם לא חזר בתשובה. הוא פשוט נתפס על חם.
והוא גם לא הסכים לוותר על המינימום שבעל תשובה חייב לוותר עליו, על מעמדו הציבורי כמחנך ומטיף השקפה.

אם היה חוזר בתשובה, גם אם לא היה שוכב על רצפת בית המדרש ונותן לאנשים לדרוך עליו (כמעשה הקצבים בקראקא), אלא רק היה מתנער מתפקידיו הציבוריים ומכריז חטאתי עויתי ופשעתי והיה נעלם לאלמוניותו, הדבר היה נסלח.
אלא שהוא לא הסכים לוותר על כלום, וככל קרימינל ניסה להימלט מזרועות החוק.
בעל תשובה הוא לא מי שמכריז חטאתי, ובידו השנייה ממשיך לכתוב מאמרי השקפה.
בראש ובראשונה הוא צריך לדעת שאין לו מקום. ואת זה הוא לא הסכים לעשות.

קשה מאד לענות כי אני נחסם כל הזמן
אומר רק זאת!
לדעתי הפעוטה אתה עושה פשוט את מה שאני מצביע עליו זורק את הבוץ על אחרים
במקום לומר בשלי הסער הגדול הזה

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 10, 2022 11:11 pm

פרי יהושע כתב:
מקדש מלך כתב:סליחה שאני מגיב בניק (ולי זה לא מפריע...)
אבל הדברים שלך אינם נכונים עובדתית.

החברה של ימינו מקבלת את החוטאים בסלחנות לאין ערוך מהשקפת התורה המקורית (אם אפשר לקרוא לזה ככה).
אין מאות תעניות, אין גלות, אין עמוד הקלון, אין כריתת אוזן ואף.

אבל כאן מדובר בחוטא סדרתי. והוא גם לא חזר בתשובה. הוא פשוט נתפס על חם.
והוא גם לא הסכים לוותר על המינימום שבעל תשובה חייב לוותר עליו, על מעמדו הציבורי כמחנך ומטיף השקפה.

אם היה חוזר בתשובה, גם אם לא היה שוכב על רצפת בית המדרש ונותן לאנשים לדרוך עליו (כמעשה הקצבים בקראקא), אלא רק היה מתנער מתפקידיו הציבוריים ומכריז חטאתי עויתי ופשעתי והיה נעלם לאלמוניותו, הדבר היה נסלח.
אלא שהוא לא הסכים לוותר על כלום, וככל קרימינל ניסה להימלט מזרועות החוק.
בעל תשובה הוא לא מי שמכריז חטאתי, ובידו השנייה ממשיך לכתוב מאמרי השקפה.
בראש ובראשונה הוא צריך לדעת שאין לו מקום. ואת זה הוא לא הסכים לעשות.

קשה מאד לענות כי אני נחסם כל הזמן
אומר רק זאת!
לדעתי הפעוטה אתה עושה פשוט את מה שאני מצביע עליו זורק את הבוץ על אחרים
במקום לומר בשלי הסער הגדול הזה

אני לא רוצה להיכנס לפרטים בנושא כאוב זה
אבל רק זאת אומר, קבלתי מכמה מקורות, שבזמן האחרון (אני לא יודע בדיוק מאימת, לא קיבל לטיפול נשים ונערות, ז"א שכן היה מודע למעשיו, ובכל זאת הכחיש, ומובן למה, אף שזה שטות גמורה
לא הייתי כותב זאת בפורום ציבורי, כי אני לא חושב שזה המקום לכתוב פרטים על העניין, אבל זה מוכיח כמשל לפחות, את עוצמת הפחד מהחברה, שלא סולחת על כלום
ואכן זה ברור שלא סולחים על כלום, וכמובן עוד יצדקו זאת עוד רגע באלף צידוקים
ואין זה אלא מפני שהפכנו את
'החרדיות' לדת חדשה
ואולי הבלעדית

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 10, 2022 11:14 pm

בודאי שלא נסלח לפושעים, וכל המרחם וכו'.[זה מזכיר לי את הנבילה ר"ש שר"י שאמר ברצאה שכל הצרות בגלל החדרים עפ"ל]

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 10, 2022 11:16 pm

אוי ואבוי לנו
שלא נסלח לבן אדם שעשה תשובה
ומנסה לתקן את חטאיו
וזה לא קשור למקרה זה
אני מדבר באופן עקרוני
ומקרה זה רק משמש לי כתזכורת למצב הגרוע שלנו
שאני נוכח בו
גם מתגובות אלו

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' ינואר 10, 2022 11:18 pm

פרי יהושע כתב:האם לחינם ספרו לנו חכמינו על אנשים שחטאו ועשו תשובה, למה אם אדם חילוני שעושה תשובה, אחרי שעשה כל התועבות שבעולם אנחנו מחבקים אותו, ואדם מאיתנו שח"ו נכשל בחטא הרי הוא מוקצה מחמת מיאוס?


כבודו ודאי מבין שיש הבדל חד בין חוזר בתשובה לאיש חוטא בידיעה.

ועיין עוד ב'תניא' פרק ל, בענין הוי שפל רוח מפני כל אדם,
שהתביעה על איש יודע ספר ומחזיק בתורת ה', גדולה בהרבה ['אשמתו בכפלי כפליים']
מאיש יושב קרנות הרחוק מה' ותורתו.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 10, 2022 11:22 pm

נחומצ'ה כתב:
פרי יהושע כתב:האם לחינם ספרו לנו חכמינו על אנשים שחטאו ועשו תשובה, למה אם אדם חילוני שעושה תשובה, אחרי שעשה כל התועבות שבעולם אנחנו מחבקים אותו, ואדם מאיתנו שח"ו נכשל בחטא הרי הוא מוקצה מחמת מיאוס?


כבודו ודאי מבין שיש הבדל חד בין חוזר בתשובה לאיש חוטא בידיעה.

ועיין עוד ב'תניא' פרק ל, בענין הוי שפל רוח מפני כל אדם,
שהתביעה על איש יודע ספר ומחזיק בתורת ה', גדולה בהרבה ['אשמתו בכפלי כפליים']
מאיש יושב קרנות הרחוק מה' ותורתו.

אני וודאי מבין ובמקרה הזה לא אתה ולא אני יודעים את הכל
אבל זה באמת לא משנה
עם העקרון אתה מסכים
שאין אצלנו מושג של חזרה בתשובה
ולכן אדם לעולם יעסוק בהכחשה ויתאבד
וכעת אל תאשמו אותי בסלחנות
אני לא פחות מאף אחד מכם חושב שהמעשים האלו נוראים, הן בבן אדם לחברו הן בבן אדם מקום
הנושא הוא אנחנו
לא הוא
האם נשכיל להתקדם מזה קצת, לא לעסוק בהכחשה ובהדחקה
ובשקר וברמיה
זה
הבעיה של החברה החרדית
לדעתי הפעוטה
אבל אני מבין שאתם עוד יותר רוצים לחזור אחורה
להוקיע את הרשעים בלי לתת להם שום מילוט
יערב ויבושם לכם

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 10, 2022 11:23 pm

לבר מן דין הגרב"צ א"ש אמר לכמה מתלמידיו הרבה נסבול מהבעלי תשובה. והדבר מוכיח את עצמו ולא עת האסף בדוגמאות אין ספור. חוץ מיחידים כמש"כ לעיל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 10, 2022 11:27 pm

אולי כב' לא יכתוב נסתרות אלא יביא דוגמא של חרד שחטא ועשה תשובה ולא קיבלוהו?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 10, 2022 11:30 pm

הגרא ירחי אמר שהיו אצלו כמה חרדים שחטאו וקיבלו ע"ע לפרוש ממשרה תורנית ולכן קיבלום בתשובה, אבל קודם שיחזרו בתשובה.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 10, 2022 11:31 pm

אני לא חייב להביא דוגמאות
אני בתווך עמי יושב, ושואל אנשים מה היה קורה עם חיים ולדר מודה
כולם אומרים לא היו נותנים לו במה, זה לא טוב 'לילדים'
בא לא ניתמם
כולנו מכירים את האופי של החברה החרדית שלא קונה שום 'לוקש' של חזרה בתשובה
ובציניות גמורה, זורקת אותך מכל המדרגות, אם אתה לא נראה כמו רעק"א
שה תמים ללא רבב
לפחות בתדמית החיצונית
אני לא מכיר את הגר"א ירחי, ואני מכבד אותו כמו כל ת"ח
אני לא יודע אם הוא חי באותה חברה שאני חי

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 10, 2022 11:54 pm

יישר כוח
אני רואה שאנשים הלכו שם בכיוון הנכון
עדין לא אפסה תקווה

גלעד
הודעות: 56
הצטרף: א' יוני 02, 2013 2:05 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי גלעד » ג' ינואר 11, 2022 12:46 am

הרב פרי יהושע, אינני מבין איך הפרשה של חיים ולדר הפכה בעיניך לכתב האשמה נגד הציבור החרדי כולו.
בהתחלה זיכיתם אותו ואת התאבדותו לגמרי, ופרסמתם שהבא על א"א יש לו חלק לעולם הבא, והמלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא.
והאשמתם את כל מי שהתנער ממנו והוקיע אותו כפגום בבין אדם לחבירו, וזה הדבר שצריך להתריע אחרי המעשים וההתאבדות של חיים ולדר.
אחרי כן הבנתם שאין כך פני הדברים, וגם הציבור לא מוכן ולא מסוגל לקבל דיבורים מסוכנים כאלו, החוש הבריא של הציבור הקיא סגנון שכזה.
ואז פרסמתם מכתבים עם הבהרה אחר הבהרה, ועדיין נשארו רבים מבולבלים מאד, כאשר הרושם היה דחף עז לחפות על האיש ומעשיו הרעים.

כעת אתה אומר שגם אילו היה שב ממעשיו הרעים לא היה מתקבל בציבור, יתכן שכך, אך דלתי תשובה לא ננעלו, והיה לכם לדאוג איך הוא יוכל לחזור בתשובה למרות המצב.
חבל לתלות שוב בציבור החרדי את התאבדותו ומעשיו הרעים, רבנים נכבדים כמותכם הייתם צריכים להורות לו דרך תשובה, ואף היה יכול לחיות אחרי תשובתו בציבור אחר.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי חרסון » ג' ינואר 11, 2022 12:51 am

גלעד כתב:הרב פרי יהושע, אינני מבין איך הפרשה של חיים ולדר הפכה בעיניך לכתב האשמה נגד הציבור החרדי כולו.
בהתחלה זיכיתם אותו ואת התאבדותו לגמרי, ופרסמתם שהבא על א"א יש לו חלק לעולם הבא, והמלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא.
והאשמתם את כל מי שהתנער ממנו והוקיע אותו כפגום בבין אדם לחבירו, וזה הדבר שצריך להתריע אחרי המעשים וההתאבדות של חיים ולדר.
אחרי כן הבנתם שאין כך פני הדברים, וגם הציבור לא מוכן ולא מסוגל לקבל דיבורים מסוכנים כאלו, החוש הבריא של הציבור הקיא סגנון שכזה.
ואז פרסמתם מכתבים עם הבהרה אחר הבהרה, ועדיין נשארו רבים מבולבלים מאד, כאשר הרושם היה דחף עז לחפות על האיש ומעשיו הרעים.


אתה מנצל את העובדה הראויה להערכה שהוא איננו אנונימי ותוקף אותו על מעשים שלא הוא עשה. וכן לא יעשה.

תא חזי
הודעות: 924
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי תא חזי » ג' ינואר 11, 2022 8:07 am

פרי יהושע כתב:האם לחינם ספרו לנו חכמינו על אנשים שחטאו ועשו תשובה, למה אם אדם חילוני שעושה תשובה, אחרי שעשה כל התועבות שבעולם אנחנו מחבקים אותו, ואדם מאיתנו שח"ו נכשל בחטא הרי הוא מוקצה מחמת מיאוס?

מה השטות הזאת, של 'הילדים'
זה לא הילדים - זה אנחנו - שמפחדים מעצמינו!

בכלל הדברים בהודעתך, יש מה לדון ולדבר, ואף ללמוד מהם, כי חלקם דברים פשוטים שחשוב להתבונן בהם.
אולם - במצוטט לעיל, הרשה לי לחלוק עליך: את מי מחבקים? את החילוני שחזר בתשובה?
ישנם מגזרים ש"עד עשרה דרי" לא יבוא בקהלם. על מה אתה מדבר?
לעומת זה הנה נתפרסם מכתב מאחד מגדו"י, שבשוליו נוסף במפורש שאין משפחת ו' קשורה למעשיו והם התחנכו בישיבות וכו' וכו'.

האם ראית משפטים כאלה לגבי בנים של "סתם" בעלי תשובה?
האם ראית התייחסות כזו לגבי בנים של "סתם" בעלי תשובה?
פעם פה פעם שם יש איזה וידאו או הקלטה מהגראי"ל שטיינמן או הגרי"ש אלישיב, שמיד מכים גלים ופופולריות בגלל המסרים שבהם (כגון סרטון ה"גאוה גאוה" של הגראי"ל, או הסיפור על "האם הייתם מקבלים את אברהם אבינו לחיידר?" וכדו') - חשבת פעם למה הם מפתיעים? אני אגיד לך - כי מישהו פתאום באמת מקיים את דברי חז"ל.

אדרבה, תנוח דעתך, נוכחנו לראות לא פעם ולא פעמיים כי חלקים נרחבים מהחברה החרדית נותנים המון קרדיט למישהו שהוא "משלנו" והתגלש, ותיקן וכיסה מעשיו (או למצער רק מצא דרך מתוחכמת יותר לעשותם מבלי שיוודע ויפריע ל"עבודת קודש" שהוא עושה).

הפעם פשוט זה היה קו שבר, שהכיל את כל המרכיבים - עבירות חמורות שבחמורות, צפצוף על תלמידי חכמים, והררי-הררים של צביעות, עד זיבולא (מלשון זבל) בתרייתא - שמצא לו שותפים (עקיפים, אני מקווה) לצביעותו. אין כל קשר לתשובה.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ינואר 11, 2022 8:12 am

תא חזי כתב:
פרי יהושע כתב:האם לחינם ספרו לנו חכמינו על אנשים שחטאו ועשו תשובה, למה אם אדם חילוני שעושה תשובה, אחרי שעשה כל התועבות שבעולם אנחנו מחבקים אותו, ואדם מאיתנו שח"ו נכשל בחטא הרי הוא מוקצה מחמת מיאוס?

מה השטות הזאת, של 'הילדים'
זה לא הילדים - זה אנחנו - שמפחדים מעצמינו!

בכלל הדברים בהודעתך, יש מה לדון ולדבר, ואף ללמוד מהם, כי חלקם דברים פשוטים שחשוב להתבונן בהם.
אולם - במצוטט לעיל, הרשה לי לחלוק עליך: את מי מחבקים? את החילוני שחזר בתשובה?
ישנם מגזרים ש"עד עשרה דרי" לא יבוא בקהלם. על מה אתה מדבר?
לעומת זה הנה נתפרסם מכתב מאחד מגדו"י, שבשוליו נוסף במפורש שאין משפחת ו' קשורה למעשיו והם התחנכו בישיבות וכו' וכו'.

האם ראית משפטים כאלה לגבי בנים של "סתם" בעלי תשובה?
האם ראית התייחסות כזו לגבי בנים של "סתם" בעלי תשובה?
פעם פה פעם שם יש איזה וידאו או הקלטה מהגראי"ל שטיינמן או הגרי"ש אלישיב, שמיד מכים גלים ופופולריות בגלל המסרים שבהם (כגון סרטון ה"גאוה גאוה" של הגראי"ל, או הסיפור על "האם הייתם מקבלים את אברהם אבינו לחיידר?" וכדו') - חשבת פעם למה הם מפתיעים? אני אגיד לך - כי מישהו פתאום באמת מקיים את דברי חז"ל.

אדרבה, תנוח דעתך, נוכחנו לראות לא פעם ולא פעמיים כי חלקים נרחבים מהחברה החרדית נותנים המון קרדיט למישהו שהוא "משלנו" והתגלש, ותיקן וכיסה מעשיו (או למצער רק מצא דרך מתוחכמת יותר לעשותם מבלי שיוודע ויפריע ל"עבודת קודש" שהוא עושה).

הפעם פשוט זה היה קו שבר, שהכיל את כל המרכיבים - עבירות חמורות שבחמורות, צפצוף על תלמידי חכמים, והררי-הררים של צביעות, עד זיבולא (מלשון זבל) בתרייתא - שמצא לו שותפים (עקיפים, אני מקווה) לצביעותו. אין כל קשר לתשובה.

ניחא, נכון, גם בע"ת מהחילונים אנחנו לא מקבלים
צדקת, צריך להכות יותר חזק בעל חטא הזה
והוסף לדבר גם גזענות עדתיות ממגזר למגזר
אנחנו באמת, כחברה, יוצאים רעים למדי!! (זה כואב אבל צריך להודות באמת, אולי משהו יזוז)

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי יבנה » ג' ינואר 11, 2022 8:55 am

פרי יהושע כתב:האם לחינם ספרו לנו חכמינו על אנשים שחטאו ועשו תשובה, למה אם אדם חילוני שעושה תשובה, אחרי שעשה כל התועבות שבעולם אנחנו מחבקים אותו, ואדם מאיתנו שח"ו נכשל בחטא הרי הוא מוקצה מחמת מיאוס?

לא שאני לך בין תינוק שנשבה ובין מומר לתיאבון? תינוק שנשבה הוא אדם ערכי שמתוך אונס חינוכו לא ידע להימנע ממעשים מסויימים שלפי ערכיו אין בהם דופי. כאן מדובר במעשים שלפי כל סולמות הערכים הם מעשים רעים ביותר, ובאדם שהיה מומחה לדעת כמה מאוסים וגרועים מעשיו, והשתמש בשמו כמגן החלשים כדי לפגוע בהם.
אכן כלפי אנשים אין כפרה למעשים כאלו גם אם יעשה תשובה, וכפי שהדין מחייבו במיתה ולא יועיל לזה תשובה. אך כלפי שמים אם היתה תשובתו אמיתית זה היה מתקבל. ועי' ע"ז יז. שאמרו כל באיה לא ישובון ואם שבו באמת אינם חיים, וכדאמר ר' חסדא טרחו לה בזוודתא, וכמעשה דר"א בן דורדיא.

ונתנו ידידים
הודעות: 1149
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' ינואר 11, 2022 9:19 am

תא חזי כתב:
פרי יהושע כתב:האם לחינם ספרו לנו חכמינו על אנשים שחטאו ועשו תשובה, למה אם אדם חילוני שעושה תשובה, אחרי שעשה כל התועבות שבעולם אנחנו מחבקים אותו, ואדם מאיתנו שח"ו נכשל בחטא הרי הוא מוקצה מחמת מיאוס?

מה השטות הזאת, של 'הילדים'
זה לא הילדים - זה אנחנו - שמפחדים מעצמינו!

בכלל הדברים בהודעתך, יש מה לדון ולדבר, ואף ללמוד מהם, כי חלקם דברים פשוטים שחשוב להתבונן בהם.
אולם - במצוטט לעיל, הרשה לי לחלוק עליך: את מי מחבקים? את החילוני שחזר בתשובה?
ישנם מגזרים ש"עד עשרה דרי" לא יבוא בקהלם. על מה אתה מדבר?
לעומת זה הנה נתפרסם מכתב מאחד מגדו"י, שבשוליו נוסף במפורש שאין משפחת ו' קשורה למעשיו והם התחנכו בישיבות וכו' וכו'.

האם ראית משפטים כאלה לגבי בנים של "סתם" בעלי תשובה?
האם ראית התייחסות כזו לגבי בנים של "סתם" בעלי תשובה?
פעם פה פעם שם יש איזה וידאו או הקלטה מהגראי"ל שטיינמן או הגרי"ש אלישיב, שמיד מכים גלים ופופולריות בגלל המסרים שבהם (כגון סרטון ה"גאוה גאוה" של הגראי"ל, או הסיפור על "האם הייתם מקבלים את אברהם אבינו לחיידר?" וכדו') - חשבת פעם למה הם מפתיעים? אני אגיד לך - כי מישהו פתאום באמת מקיים את דברי חז"ל.

אדרבה, תנוח דעתך, נוכחנו לראות לא פעם ולא פעמיים כי חלקים נרחבים מהחברה החרדית נותנים המון קרדיט למישהו שהוא "משלנו" והתגלש, ותיקן וכיסה מעשיו (או למצער רק מצא דרך מתוחכמת יותר לעשותם מבלי שיוודע ויפריע ל"עבודת קודש" שהוא עושה).

הפעם פשוט זה היה קו שבר, שהכיל את כל המרכיבים - עבירות חמורות שבחמורות, צפצוף על תלמידי חכמים, והררי-הררים של צביעות, עד זיבולא (מלשון זבל) בתרייתא - שמצא לו שותפים (עקיפים, אני מקווה) לצביעותו. אין כל קשר לתשובה.

אתה מיתמם נוראי. ודאי שהראב"ד יכתוב שזה לא קשור למשפחתו וכו' וכל יכתוב לגבי כל בעל תשובה. אין ספק שהבת שלו יתקשה לקבל שידוך בין אנ"ש, והלואי. אין ספק שציבור אנ"ש לא יסלח למשפחתו על זה עם כל ההתראות של רבנים. וגם אין לי ספק שאם היה מודה באשמה זה לא היה עוזר לענינים כאלו. ואני גם מכיר עובדות של אנשים שישבו בכלא וכו' ולא הולך להם בשידוכין וכולם מדבירם עליו, כמובן שהרציניים לא מדברים והפראסטאקעס כן מדברים ואלו ואלו לא יהיו משתדכים איתו.
אני לא אומר שבעל תשובה מהחילונים עדיפא מינייהו אבל זה כמעט ככה.
ובכל זאת מדברי הרב פרי יהושע משמע שהוא רוצה שיהיה לו זכות לקבל במה ציבורית גם אחרי שעשה תשובה ועל זה יש מקום לחלוק. אם כי אני שומע את טענת א' מהחבירים במקום אחר שלמען תקנת השבים כשהרבנים דנים על מישהו וזה עוד לא התפרסם מן הראוי שיעשו את זה בהדרגה ויש מושג של תקנת השבים בתורה.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' ינואר 11, 2022 2:09 pm

את הסיפור הבא שמעתי מכלי ראשון, ממנהלי החיידר בעצמם: מנהלי חיידר באלעד נכנסו אל מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א ושאלו האם הם יכולים למנות בעל תשובה למלמד בכיתה בחיידר. רבי חיים הסתובב בכסאו, שלף כרך רמב"ם מארון הספרים הסמוך, דיפדף לרמב"ם הלכות תשובה והחל להקריא לאט ובהטעמה: "וְאַל יְדַמֶּה אָדָם בַּעַל תְּשׁוּבָה שֶׁהוּא מְרֻחָק מִמַּעֲלַת הַצַּדִּיקִים מִפְּנֵי הָעֲוֹנוֹת וְהַחַטָּאוֹת שֶׁעָשָׂה. אֵין הַדָּבָר כֵּן, אֶלָּא אָהוּב וְנֶחְמָד הוּא לִפְנֵי הַבּוֹרֵא כְּאִלּוּ לֹא חָטָא מֵעוֹלָם. וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁשְּׂכָרוֹ הַרְבֵּה, שֶׁהֲרֵי טָעַם טַעַם הַחֵטְא וּפֵרֵשׁ מִמֶּנּוּ וְכָבַשׁ יִצְרוֹ, אָמְרוּ חֲכָמִים מָקוֹם שֶׁבַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה עוֹמְדִין אֵין צַדִּיקִים גְּמוּרִים יְכוֹלִין לַעֲמֹד בּוֹ, כְּלוֹמַר מַעֲלָתָן גְּדוֹלָה מִמַּעֲלַת אֵלּוּ שֶׁלֹּא חָטְאוּ מֵעוֹלָם מִפְּנֵי שֶׁהֵן כּוֹבְשִׁים יִצְרָם יוֹתֵר מֵהֶם"....
והתשובה היתה ברורה מאד...


מתוך ספרי מחשבה בפרשה

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' ינואר 11, 2022 2:19 pm

תתארו לכם חוטא כזה בסדר גודל כזה שהחליט לשוב בתשובה שלמה.
לעזוב את הכל מאחוריו, להיכנס לישיבת מיר בתשע בבוקר עם סנדביץ' ולצאת משם בלילה, לשקוד על התורה בעומק וברוחב,
לפייס את אלו שפגע בהם, לצום תעניות ולעשות את כל סדרי התשובה המובאים בספרים, להשתפך אל קונו שיחוס וירחם, לעלות ולהתעלות מעלה מעלה בסולם היראה, באמת, בכנות, לשם שמים.
ואז, כעבור כך וכך שנים טובות שישבחל"ח, יעלה הוא זך ונקי לעוה"ב, למקום שבעלי תשובה עומדים, כאשר כל זדונותיו נהפכו לזכויות. ומלאכים יחפזון לקראתו, לקבלו באהבה וברצון לעולמות עליונים.
וכמה היינו מהללים ומשבחים אותו גם כאן בעוה"ז.
וכמה נחשב היה לתפארת ישראל, לאדם בעל שיעור קומה מאין כמותו.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ינואר 11, 2022 3:17 pm

גלעד כתב:הרב פרי יהושע, אינני מבין איך הפרשה של חיים ולדר הפכה בעיניך לכתב האשמה נגד הציבור החרדי כולו.
בהתחלה זיכיתם אותו ואת התאבדותו לגמרי, ופרסמתם שהבא על א"א יש לו חלק לעולם הבא, והמלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא.
והאשמתם את כל מי שהתנער ממנו והוקיע אותו כפגום בבין אדם לחבירו, וזה הדבר שצריך להתריע אחרי המעשים וההתאבדות של חיים ולדר.
אחרי כן הבנתם שאין כך פני הדברים, וגם הציבור לא מוכן ולא מסוגל לקבל דיבורים מסוכנים כאלו, החוש הבריא של הציבור הקיא סגנון שכזה.
ואז פרסמתם מכתבים עם הבהרה אחר הבהרה, ועדיין נשארו רבים מבולבלים מאד, כאשר הרושם היה דחף עז לחפות על האיש ומעשיו הרעים.

כעת אתה אומר שגם אילו היה שב ממעשיו הרעים לא היה מתקבל בציבור, יתכן שכך, אך דלתי תשובה לא ננעלו, והיה לכם לדאוג איך הוא יוכל לחזור בתשובה למרות המצב.
חבל לתלות שוב בציבור החרדי את התאבדותו ומעשיו הרעים, רבנים נכבדים כמותכם הייתם צריכים להורות לו דרך תשובה, ואף היה יכול לחיות אחרי תשובתו בציבור אחר.

במחילה, מתי ראית שזיכיתי אותו, אתה כנראה מדבר על משהו אחר, אני רק על עצמי לדבר ידעתי
וכפי הנראה אתה מתכוון לרבנים שבהתחלה היו מעוניינים בהשתקה ציבורית, ואכן הם חזרו בהם, כוונתם הייתה לטובה, אבל גם נוכחו שכיום זה לא נכון להתכחש למציאות
למען האמת אני חושב שאף אחד לא קנה את זה לשניה
זה אופן שלא עובד היום בכלל
וזה אכן מציף את הבעיה של ההשתקה באופן כללי
מבינים כאן שאני בא להטיף למישהו
לא כן הוא
אני מדבר גם על עצמי
ואצא בזה

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עקביה » ג' ינואר 11, 2022 3:22 pm

ש. ספראי כתב:את הסיפור הבא שמעתי מכלי ראשון, ממנהלי החיידר בעצמם: מנהלי חיידר באלעד נכנסו אל מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א ושאלו האם הם יכולים למנות בעל תשובה למלמד בכיתה בחיידר. רבי חיים הסתובב בכסאו, שלף כרך רמב"ם מארון הספרים הסמוך, דיפדף לרמב"ם הלכות תשובה והחל להקריא לאט ובהטעמה: "וְאַל יְדַמֶּה אָדָם בַּעַל תְּשׁוּבָה שֶׁהוּא מְרֻחָק מִמַּעֲלַת הַצַּדִּיקִים מִפְּנֵי הָעֲוֹנוֹת וְהַחַטָּאוֹת שֶׁעָשָׂה. אֵין הַדָּבָר כֵּן, אֶלָּא אָהוּב וְנֶחְמָד הוּא לִפְנֵי הַבּוֹרֵא כְּאִלּוּ לֹא חָטָא מֵעוֹלָם. וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁשְּׂכָרוֹ הַרְבֵּה, שֶׁהֲרֵי טָעַם טַעַם הַחֵטְא וּפֵרֵשׁ מִמֶּנּוּ וְכָבַשׁ יִצְרוֹ, אָמְרוּ חֲכָמִים מָקוֹם שֶׁבַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה עוֹמְדִין אֵין צַדִּיקִים גְּמוּרִים יְכוֹלִין לַעֲמֹד בּוֹ, כְּלוֹמַר מַעֲלָתָן גְּדוֹלָה מִמַּעֲלַת אֵלּוּ שֶׁלֹּא חָטְאוּ מֵעוֹלָם מִפְּנֵי שֶׁהֵן כּוֹבְשִׁים יִצְרָם יוֹתֵר מֵהֶם"....
והתשובה היתה ברורה מאד...

סיפור יפה מאד!

אני משער שמדובר בבע"ת סטנרדטי - חילוני שהחל לשמור תו"מ.
אילו היה מדובר באדם שעשה מעשים שגם לשיטתו כחילוני אסור לעשותם, לדוגמה, רוצח או אנס, מן הסתם מנהלי החיידר לא היו מגיעים לגרח"ק כדי לשאול אותו.
סביר להניח שהם היו סולדים מאותו אדם ודוחים אותו מיד.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים