עמוד 1 מתוך 2

משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 4:31 am
על ידי תורת המן
בשו"ת הגרע"י שלעזינגר סי' רצט:
בספר חיי אדם מסופק על תפוחי ארץ, ערד עפעל, דהוה בכלל מיני קטניות, ולית דחש ביה ושמעתי בשם הדברי חיים זצ"ל שאמר, כי לא ידע שחיי אדם תלוי בזה, כי זה כל מאכלם בפסח


ובפסקי תשובות סי' תנג הערה 59 כתב: "ידוע מה שאמר הדברי חיים מצאנז זי"ע, שהחיי אדם רצה לאסור דבר שחיי אדם תלוי בו".

ואני תמיד שמעתי אותה בחריפות יותר, שהדברי חיים אמר שלא ידע למה קרא ספרו חיי אדם, כי על ע"פ ספרו לא משכחת חיי אדם. ולע"ע לא מצאתי נוסח זה.

וכעי"ז בספר אוהב שלום על הרב מקאמינקא:
לעומת זה אמר פעם רבנו דברים בוטים נגד הרב חיי אדם ז"ל, וזה היה בעת שרצה הרב הנ"ל לאסור תפוחי אדמה בפסח מטעם קטניות, וחרה לרבנו מאד על הדבר, כי יחדש חומרות קיצוניות, ויאסור את המזון העיקרי בימי הפסח, וכה התבטא: "תפוחי אדמה בחג הפסח הם חיי אדם, והחיי אדם הוא קטניות".


ועל יד זה נתעוררתי לעשות אשכול בענין זה, ר"ל דוגמאות של מי שמשיג על דברי ספר אחד, וכותב דבריו דרך מליצה במשחק מילים על שם הספר. אנא תוסיף כיד הטובה עליכם.

Re: משחק מילים על שם הספר [החיי אדם אסר חיי אדם, והבנין ציון לא בנה ציון]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 4:36 am
על ידי תורת המן
בשו"ת בנין ציון להערל"נ סי' א, חלק על דברי רצ"ה קאלישר הידועים, וכתב שא"א להקריב קרבנות בזמן הזה, דכבר אמר הקב"ה 'ולא אריח בריח ניחוחכם'.

ופעם אחת ראיתי מי שכתב, שאינו יודע למה קרא ספרו בנין ציון, ומיד בסימן ראשון בא להתעכב בנין ציון.

ויגעתי ולא מצאתי מקורו, אולי ידוע למישהו?

Re: משחק מילים על שם הספר [החיי אדם אסר חיי אדם, והבנין ציון לא בנה ציון]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 4:44 am
על ידי תורת המן
בכתוב שם להראב"ד בכמה מקומות, כתב להשיג על דברי בעל המאור בכה"ג:

ברכות דף כז: - "ואין זה מאור אלא אופל".

שם לא: - "תואנה ועורון, ומי שקרא לזה מאור, לא ראה אור מימיו".

ביצה ה. - "זהו שלא נקרא שמו מאור, כי אם מחשיך".

Re: משחק מילים על שם הספר [החיי אדם אסר חיי אדם, והבנין ציון לא בנה ציון]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 5:08 am
על ידי תורת המן
בתחילת מור וקציעה להיעב"ץ ח"ב, יש קונטרס קטן הנקרא 'שלל של ביצים'. והוא בא כדי להשיג על פסק א' של מהר"י אייבשיץ בספרו כרתי ופלתי.
היעב"ץ כתב שהוא שאל מתלמידי הרי"א להראות לו דבר טוב בספר רבם, והעתיקו לו דבר זה. והביאו היעב"ץ כלשונו, וכתב:
כתב הכותב גט כריתות למאורשה...עכ"ל הירוק ככרתי. (שבו נכרתו הפוסקים כאשר אמרו, שעל שם כך קרא שם הספר כן, ומכוון הדבר לפי שטתו)...מי ישמע אליו בדבר הזה, אם לא תלמידיו החפצים בכריתת הפוסקים ועקירת ד"ת.

Re: משחק מילים על שם הספר [החיי אדם אסר חיי אדם, והבנין ציון לא בנה ציון]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 6:04 am
על ידי כשתילי זיתים
יש במנחת אלעזר על ה"צפיחית בדבש" שאוסר ללמוד בעיון בשבת, יבואו היודעים ויגידו

Re: משחק מילים על שם הספר [החיי אדם אסר חיי אדם, והבנין ציון לא בנה ציון]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 6:37 am
על ידי שבענו מטובך
הגיעב"ץ על מאור עינים: "הכי קרא שם ספרו מעור עינים כי בחושך התהלך לאחוז את העינים" (שאילת יעבץ חלק א סי' לג).

Re: משחק מילים על שם הספר [החיי אדם אסר חיי אדם, והבנין ציון לא בנה ציון]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 6:47 am
על ידי תורת המן
כשתילי זיתים כתב:יש במנחת אלעזר על ה"צפיחית בדבש" שאוסר ללמוד בעיון בשבת, יבואו היודעים ויגידו

ייש"כ!
שו"ת מנחת אלעזר חלק ד סימן מה, וז"ל:
הנה ראיתי בשו"ת צפיחות בדבש הספרדי (סי' כ"ג) שאוסר לימוד העיון בשבת מפני שמייגע א"ע ומונע מענג שבת...אשר לולא ראיתי לא האמנתי דבר זר ומוזר כזה...
הרי דפשיטא לענין עיון דמותר בשבת, ואעפ"כ העלה לאסור שלא כהלכה העיון בשבת, ובמחכת"ה אין טעמו כצפיחו"ת בדב"ש בזה, רק כל דבריו אינן אלא דברי תימה.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 7:06 am
על ידי תורת המן
בספר מצרף החכמה להרב יש"ר מקנדיא פ"ה:
אף על פי שגם ר' גדליה ן' יחיא בעל ספר 'שלשלת הקבלה' כתב...אין מביאין ראיה מן השוטים, והוא צריך לשלשלאות של ברזל, שקלקל חבוריו בכזביו, עד שהאמת שבתוכו אינה ניכרת.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 7:26 am
על ידי אישצפת
תורת המן כתב:וכעי"ז בספר אוהב שלום על הרב מקאמינקא:
לעומת זה אמר פעם רבנו דברים בוטים נגד הרב חיי אדם ז"ל, וזה היה בעת שרצה הרב הנ"ל לאסור תפוחי אדמה בפסח מטעם קטניות, וחרה לרבנו מאד על הדבר, כי יחדש חומרות קיצוניות, ויאסור את המזון העיקרי בימי הפסח, וכה התבטא: "תפוחי אדמה בחג הפסח הם חיי אדם, והחיי אדם הוא קטניות".

קצת תמוה בעיני שכלי הקט שיאמר כך רבי שלום רוזנפלד על בעל חיי אדם. כי אפילו נאמר שאמר זאת בעל חיי אדם בשנתו האחרונה שנת תקפ"א היה הרב שלום רוזנפלד כבן עשרים שנה לערך וכיצד ידבר כך נגד זקן שבדור בחכמה ובגיל (73).

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 9:08 am
על ידי צופה_ומביט
אולי אמר את זה אחרי פטירת החיי אדם, והכותב לא דק.
בכל מקרה, תמוה להתבטא על כל הגברא/הספר "החיי אדם הוא קטניות" [כאן צריך להיות ביטוי חריף בר"ת על האומר כך] בגלל פסק אחד שלו, כאילו כל תורתו ופרשת גדולתו התעופפו להם ברגע מן החלון.
ובכלל, משעשע לשמוע טענות על "חומרות קיצוניות בפסח" ממי שהשאירו לעצמם תפוחי אדמה כאוכל היחיד בפסח.
ודי בזה.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 10:03 am
על ידי שבענו מטובך
מדאיירינן ב'חיי אדם', יש להוסיף שכפי המסופר אדמו"ר אחד ביקש לקרותו "חייב אדם" במקום "חיי אדם", אבל נמנע מכך כיון שמצא לו זכות אחד (מתוך ספר 'אבן שתיה החדש').

חייב אדם.jpg
חייב אדם.jpg (66.37 KiB) נצפה 2755 פעמים

בהמשך מובא סיפור שנפש היפה סולדת ממנו, לפיו הגר"א מווילנא רצה לנסוע למעזריטש, ובעל חיי אדם הסית את אמו של הגר"א שתגזור עליו שלא יסע. משהו כזה.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 12:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
לגבי התפוחי אדמה, שמעתי זאת בגירסא מעודנת:
החיי אדם רצה לאסור תפוחי אדמה בפסח, אך התירו אותם משום חיי אדם.

שמעתי עוד ליצנויות שעשו בדורנו כמשחקי מילים על שמות ספרים, אבל אינני יודע אם ראוי למלאות את הפורום בלשון-הרע...

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 12:06 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
תורת המן כתב:וכעי"ז בספר אוהב שלום על הרב מקאמינקא:

אני מקוה שלא שאמר כן ואם אמר את הדבר ה... הזה צריך להדפיסו? ואם הדפיסו צריך לצטטו כאן?! ביזוי גדול בישראל!!!

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 12:12 pm
על ידי תורה יהדי''ר
בבן איש חי ש”א וילך י”ג
כתב שאין לסמוך על ספר חמדת ימים, ביום הכיפורים שהוא חמדת הימים.

אפילו אם חל בחול לא יאמרו פסוק "והוא רחום"; אלא יאמר: "כי אל רחום וכו'" "ה' צבאות עמנו וכו'" "ה' צבאות אשרי וכו'" "ה' הושיעה וכו'", והטעם כמו שכתב בזוהר הקדוש פרשת תרומה דף קל על השבת; יעוין שם, וכל שכן ביום הכפורים שיש בו הארת הבינה, ואפילו השטן אין לו רשות לקטרג, דודאי אין לאומרו, ולא גרע חס ושלום יום הכפורים משאר ימים טובים דאין אומרים אותו, ואין לסמוך בדבר זה על ספר "חמדת ימים" ביום הקדוש הזה שהוא חמדת הימים של כל השנה:

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 12:19 pm
על ידי מה שנכון נכון
לעיקר הענין, הח"א כלל לא אסר תפו"א מדין קטניות. הוא רק כותב שבזמן שהיה רעב גדול התירו בפיורדא לאכול תפו"א, ומסביר לקורא שהמנהג שם באשכנז (ולא במדינתו) לנהוג בהם איסור משום שעושים מהם קמח.

---
לדעתי נושא האשכול חסר טעם.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 12:22 pm
על ידי צופה_ומביט
מה שנכון נכון כתב:לעיקר הענין הח"א כלל לא אסר תפו"א מדין קטניות. הוא רק כותב שבזמן שהיה רעב גדול התירו בפיורדא לאכול תפו"א, ומסביר לקורא שהמנהג שם באשכנז (ולא במדינתו) לנהוג בהם איסור משום שעושים מהם קמח.

וכי אין זה אחד הטעמים לאיסור קטניות? א"כ היינו הך.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 12:27 pm
על ידי מה שנכון נכון
צופה_ומביט כתב:
מה שנכון נכון כתב:לעיקר הענין הח"א כלל לא אסר תפו"א מדין קטניות. הוא רק כותב שבזמן שהיה רעב גדול התירו בפיורדא לאכול תפו"א, ומסביר לקורא שהמנהג שם באשכנז (ולא במדינתו) לנהוג בהם איסור משום שעושים מהם קמח.

וכי אין זה אחד הטעמים לאיסור קטניות? א"כ היינו הך.

?
זו שאלה אחרת, ויש עליה כמה תשובות. השאלה כאן היא מה פסק הח"א.
מדברי הח"א עולה ברור שבארצו (לפחות) אכלו ואוכלים תפו"א. לכן המשפט "הח"א רצה לאסור תפו"א" הוא טעות גמורה.
הוא מזכיר את מנהג אשכנז (שכנר' אליו רומז גם המש"ז תנג, א) תוך כדי נידון בנושא אחר - עד כמה להתיר בשנת רעב, ע"ש.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 2:02 pm
על ידי פרנצויז
תורת המן כתב:כי יחדש חומרות קיצוניות, ויאסור את המזון העיקרי בימי הפסח, וכה התבטא: "תפוחי אדמה בחג הפסח הם חיי אדם, והחיי אדם הוא קטניות".

צופה_ומביט כתב:בכל מקרה, תמוה להתבטא על כל הגברא/הספר "החיי אדם הוא קטניות"

יתכן ולא התכוון לומר שהספר הוא קטניות, אלא שהתפוחי אדמה [שהם עיקר חיי בן אדם בפסח] יש מי שרוצה לומר שהם קטניות.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ו' מרץ 31, 2023 7:36 pm
על ידי חיים סופר
צופה_ומביט כתב:
בכל מקרה, תמוה להתבטא על כל הגברא/הספר "החיי אדם הוא קטניות" [כאן צריך להיות ביטוי חריף בר"ת על האומר כך] בגלל פסק אחד שלו, כאילו כל תורתו ופרשת גדולתו התעופפו להם ברגע מן החלון.

ודי בזה.

כידוע היה לחסידים על החיי אדם וכו' ואכמ"ל

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ש' אפריל 01, 2023 9:20 pm
על ידי מה שנכון נכון
חיים סופר כתב:כידוע היה לחסידים על החיי אדם וכו' ואכמ"ל

ידוע שיש מהם שנוהגים להתיר חרצובות לשונם נגדו, אבל אולי תפרט לאינם יודעים מה בדיוק הוא עשה להם שבזכות זה זכו להיתר לזלזל בו.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 2:12 am
על ידי מחולת המחנים
מה שנכון נכון כתב:
חיים סופר כתב:כידוע היה לחסידים על החיי אדם וכו' ואכמ"ל

ידוע שיש מהם שנוהגים להתיר חרצובות לשונם נגדו, אבל אולי תפרט לאינם יודעים מה בדיוק הוא עשה להם שבזכות זה זכו להיתר לזלזל בו.

הסביר לי פעם מישהו, כי אותם חסידים כוסעים מאד על הגר"א, אך גם הם יודעים ומודים בגדלותו העצומה של הגר"א, ולכן הם מכלים את חיציהם בבעל חיי אדם, שהיה ממקורביו, כשהם מתכוונים בעצם להגר"א.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 4:45 am
על ידי שבענו מטובך
תורה יהדי''ר כתב:בבן איש חי ש”א וילך י”ג
כתב שאין לסמוך על ספר חמדת ימים, ביום הכיפורים שהוא חמדת הימים.

אפילו אם חל בחול לא יאמרו פסוק "והוא רחום"; אלא יאמר: "כי אל רחום וכו'" "ה' צבאות עמנו וכו'" "ה' צבאות אשרי וכו'" "ה' הושיעה וכו'", והטעם כמו שכתב בזוהר הקדוש פרשת תרומה דף קל על השבת; יעוין שם, וכל שכן ביום הכפורים שיש בו הארת הבינה, ואפילו השטן אין לו רשות לקטרג, דודאי אין לאומרו, ולא גרע חס ושלום יום הכפורים משאר ימים טובים דאין אומרים אותו, ואין לסמוך בדבר זה על ספר "חמדת ימים" ביום הקדוש הזה שהוא חמדת הימים של כל השנה:


עוד בענין חמדת ימים:
"תדעו שאם אני אהבתי חמדת ימים, השליח הנזכר אהב חמדת לילות" (החיד"א, מובא בשבחי הרב חיד"א).

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 6:21 am
על ידי מיללער
לנידון האשכול: מפורסם הדבר על ספר 'מי באר' לר' בער אפפענהיים שא' מגדולי ישראל אמר עליה 'מי באר לא נשתה'

על החיי אדם שמעתי פעם שא' אמר שלכן קרא לספרו חיי אדם ביודעו שאף אחד לא יחבר ספר 'קיצור חיי אדם' כמו קיצור שלחן ערוך.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 7:03 am
על ידי תורת המן
מיללער כתב:על החיי אדם שמעתי פעם שא' אמר שלכן קרא לספרו חיי אדם ביודעו שאף אחד לא יחבר ספר 'קיצור חיי אדם' כמו קיצור שלחן ערוך.

מקור חיי.png
מקור חיי.png (48.86 KiB) נצפה 2551 פעמים

ובהרבה ספרים מביאים זאת כאילו שכך אמר החיי אדם עצמו.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 7:27 am
על ידי תורת המן
מיללער כתב:לנידון האשכול: מפורסם הדבר על ספר 'מי באר' לר' בער אפפענהיים שא' מגדולי ישראל אמר עליה 'מי באר לא נשתה'

ייש"כ! כך מיוחס להחת"ס.

ובזכותך נזכרתי בזה:
בשו"ת דברי יוסף להר"י אירגיס סי' כה, אודות מש"כ בשו"ת באר עשק סי' ע שהרמ"ע גילח זקנו:
ועוד אני חקרתי על זה ממוהר"ר בנימין הכהן נר"ו בעיר ריגיי"ו יע"א והשיב לי וז"ל, דברי בעל באר עשק אין ראוי לסמוך עליהם, כי כבר התעשקו עמו בעלי ההוראה מכמה תשובות שבאו שם דלא כהלכתא, ואני ראיתי במנטובה צורת הרמ"ע זלה"ה, והוא בזקן מלא על כל גדותיו, עכ"ל.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 7:36 am
על ידי תורת המן
שבענו מטובך כתב:
תורה יהדי''ר כתב:בבן איש חי ש”א וילך י”ג
כתב שאין לסמוך על ספר חמדת ימים, ביום הכיפורים שהוא חמדת הימים.

אפילו אם חל בחול לא יאמרו פסוק "והוא רחום"; אלא יאמר: "כי אל רחום וכו'" "ה' צבאות עמנו וכו'" "ה' צבאות אשרי וכו'" "ה' הושיעה וכו'", והטעם כמו שכתב בזוהר הקדוש פרשת תרומה דף קל על השבת; יעוין שם, וכל שכן ביום הכפורים שיש בו הארת הבינה, ואפילו השטן אין לו רשות לקטרג, דודאי אין לאומרו, ולא גרע חס ושלום יום הכפורים משאר ימים טובים דאין אומרים אותו, ואין לסמוך בדבר זה על ספר "חמדת ימים" ביום הקדוש הזה שהוא חמדת הימים של כל השנה:


עוד בענין חמדת ימים:
"תדעו שאם אני אהבתי חמדת ימים, השליח הנזכר אהב חמדת לילות" (החיד"א, מובא בשבחי הרב חיד"א).

ועוד מהיעב"ץ בתורת הקנאות:
ימים.png
ימים.png (13.45 KiB) נצפה 2546 פעמים

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 7:44 am
על ידי שבענו מטובך
יביע אומר חלק ח אה"ע סי' ג:
"וכן מצאתי בשו"ת ראש משביר (חלק אבן העזר סימן כד, דף נט ע"ג), שכתב להשיג בזה על החות יאיר הנ"ל, וילכוד את חוותיהם, שאין ספק שנעלם ממנו מה שכתב מהרי"ו".

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 9:24 am
על ידי ענ'י לעצמי
מיללער כתב:על החיי אדם שמעתי פעם שא' אמר שלכן קרא לספרו חיי אדם ביודעו שאף אחד לא יחבר ספר 'קיצור חיי אדם' כמו קיצור שלחן ערוך.

ואפ"ה לא הועיל כ"כ, דהרי א' עשה קצור מספר חיי אדם, וקרא לו 'קצור מספר חיי אדם' ראה פה [וע"ע בדומה לזה פה]
וע"ע כאן שהקיצוש"ע הוא באמת קצור של 'חיי אדם'.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 12:16 pm
על ידי מחולת המחנים
כשיצא הספר 'ערוך השלחן' אמרו בעולם שמעכשיו נוספו שמות ספרים רבים, שהרי אפשר להפוך את כל שמות הספרים, כמו שלחן ערוך לערוך השלחן.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 2:46 pm
על ידי משהד
תורת המן כתב:בשו"ת הגרע"י שלעזינגר סי' רצט:
בספר חיי אדם מסופק על תפוחי ארץ, ערד עפעל, דהוה בכלל מיני קטניות, ולית דחש ביה ושמעתי בשם הדברי חיים זצ"ל שאמר, כי לא ידע שחיי אדם תלוי בזה, כי זה כל מאכלם בפסח



גם ר' שלמה קלוגר השיג על החיי אדם בחריפות, תוך כדי שימוש במשחק מילים, ראה שירי טהרה סי' קצח תשובה כ:

ובפרט מה שהשיג עלי מדין הנייר . . . וכתב שבחיי אדם כתב להיפוך בזה ודאי לא כהוגן מדבר דמה לי לחוש לדברי החיי אדם אני בוטח בחי עולמים להורות לי דרך האמת ועליו אני סומך לא על חיי אדם ואם כי במעשים טובים קטנו של חיי אדם גדול ממתני אבל בתורה והוראה בעזה"י רב כוחי ממנו וזה יודה כל העולם ומה לי לחוש לדבריו והרואה בספרי מי נדה שם יראה שדברינו נכונין בעזה"י לכך לא אשיבנו כלל רק על פרט אחד . . .

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 3:21 pm
על ידי בברכה המשולשת
מחולת המחנים כתב:כשיצא הספר 'ערוך השלחן' אמרו בעולם שמעכשיו נוספו שמות ספרים רבים, שהרי אפשר להפוך את כל שמות הספרים, כמו שלחן ערוך לערוך השלחן.


נדון כאן
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... cfc4c162ce

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 8:53 pm
על ידי תורת המן
מחולת המחנים כתב:כשיצא הספר 'ערוך השלחן' אמרו בעולם שמעכשיו נוספו שמות ספרים רבים, שהרי אפשר להפוך את כל שמות הספרים, כמו שלחן ערוך לערוך השלחן.

שמעתי פעם אחד מזקן חסיד חב"ד במאה שערים, שבחב"ד קורים אותו - הערוך השולחן - 'די פארקערטע שולחן ערוך'.
ולא ידעתי על מה יצא קצפם, ולפי מה שחקרתי אצל שאר חסידי חב"ד, לא שמעו ביקורות כזה.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 9:11 pm
על ידי ישיבה מאן דהו
מחולת המחנים כתב:הסביר לי פעם מישהו, כי אותם חסידים כועסים מאד על הגר"א, אך גם הם יודעים ומודים בגדלותו העצומה של הגר"א, ולכן הם מכלים את חיציהם בבעל חיי אדם, שהיה ממקורביו, כשהם מתכוונים בעצם להגר"א.


תורת המן כתב:שמעתי פעם אחד מזקן חסיד חב"ד במאה שערים, שבחב"ד קורים אותו - הערוך השולחן - 'די פארקערטע שולחן ערוך'.
ולא ידעתי על מה יצא קצפם, ולפי מה שחקרתי אצל שאר חסידי חב"ד, לא שמעו ביקורות כזה.


ועל זה נאמר: גַּם כָּל יָמָיו בַּחֹשֶׁךְ יֹאכֵל וְכָעַס הַרְבֵּה וְחָלְיוֹ וָקָצֶף.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 9:30 pm
על ידי מצליח
תורת המן כתב:
מחולת המחנים כתב:כשיצא הספר 'ערוך השלחן' אמרו בעולם שמעכשיו נוספו שמות ספרים רבים, שהרי אפשר להפוך את כל שמות הספרים, כמו שלחן ערוך לערוך השלחן.

שמעתי פעם אחד מזקן חסיד חב"ד במאה שערים, שבחב"ד קורים אותו - הערוך השולחן - 'די פארקערטע שולחן ערוך'.
ולא ידעתי על מה יצא קצפם, ולפי מה שחקרתי אצל שאר חסידי חב"ד, לא שמעו ביקורות כזה.

כמדומה מקור אימרה זו הוא המנח"א ממונקאטש זצ"ל

Re: משחק מילים על שם הספר [החיי אדם אסר חיי אדם, והבנין ציון לא בנה ציון]

פורסם: א' אפריל 02, 2023 11:38 pm
על ידי מעיין
תורת המן כתב:
כשתילי זיתים כתב:יש במנחת אלעזר על ה"צפיחית בדבש" שאוסר ללמוד בעיון בשבת, יבואו היודעים ויגידו

ייש"כ!
שו"ת מנחת אלעזר חלק ד סימן מה, וז"ל:
הנה ראיתי בשו"ת צפיחות בדבש הספרדי (סי' כ"ג) שאוסר לימוד העיון בשבת מפני שמייגע א"ע ומונע מענג שבת...אשר לולא ראיתי לא האמנתי דבר זר ומוזר כזה...
הרי דפשיטא לענין עיון דמותר בשבת, ואעפ"כ העלה לאסור שלא כהלכה העיון בשבת, ובמחכת"ה אין טעמו כצפיחו"ת בדב"ש בזה, רק כל דבריו אינן אלא דברי תימה.

אלא שכידוע דברי המנח"א שם תמוהים, שהעתיק דברי המאירי כאילו הם דברים שבשו"ת צפיחית בדבש, וכבר העיר בזה הרב ר' דוד יואל ווייס בספרו מגדים חדשים שבת קי"ט ע"ב

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 1:56 am
על ידי תורת המן
איני יודע כלל מה ענין 'אספקלריא' לנושא האשכול, רק כנראה תלונת משנ"נ נתקבלה ברצון. עי' כאן.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 3:22 am
על ידי מיללער
תורת המן כתב:
ועל יד זה נתעוררתי לעשות אשכול בענין זה, ר"ל דוגמאות של מי שמשיג על דברי ספר אחד, וכותב דבריו דרך מליצה במשחק מילים על שם הספר. אנא תוסיף כיד הטובה עליכם.

נזכרתי מענין לענין מענינא דיומא הספר 'ביטול מודעה' נגד הספר 'מודעה לבית ישראל' בענין מצות מכונה - או 'משובב נתיבות' על 'נתיבות המשפט' 'נקודת הכסף' על 'טורי זהב' - דהייני ספרים שנקראו בשם תגובה על שם הספר עליהם מגיבים.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 3:33 am
על ידי תורת המן
מיללער כתב:נזכרתי מענין לענין מענינא דיומא הספר 'ביטול מודעה' נגד הספר 'מודעה לבית ישראל' בענין מצות מכונה - או 'משובב נתיבות' על 'נתיבות המשפט' 'נקודת הכסף' על 'טורי זהב' - דהייני ספרים שנקראו בשם תגובה על שם הספר עליהם מגיבים.


'בדק הבית' על 'תורת הבית'.
'משמרת הבית' על 'בדק הבית'.

'שבירת לוחות האון' מיעב"ץ נגד 'לוחות העדות' להרי"א.

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 3:41 am
על ידי תורת המן
בנימין זאבץ.png
בנימין זאבץ.png (45.16 KiB) נצפה 2348 פעמים

Re: משחק מילים על שם הספר [דוגמת החיי אדם אסר חיי אדם]

פורסם: ב' מאי 22, 2023 5:09 am
על ידי תורת המן
בפי' אמרי יושר להרב וידאל צרפתי על מדרש רבה, תחילת פרשת ויגש:
ברח מהמיאונין. פי' המפרש שלא יפציר ולא יעבור על דעת חבירו. והאמת הוא שלא יתנו עצה לקטנה שתמאן.

ובספר 'ביאורי מהרי"פ' על שו"ת מהר"י מינץ (סי' יג אות טו) כתב:
אמרי יושר.png
אמרי יושר.png (28.6 KiB) נצפה 2157 פעמים


אך אין העקיצה מוצלח כל כך, דהלא האמרי יושר הביא כן מ'המפרש'. והוא עצמו השיג ע"ז "והאמת..", וכמו שהביא זאת הרב ביאור מהרי"פ.

ולע"ע, יגעתי ולא מצאתי מי הוא המפרש הלזה.