מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנא לפני 200 שנה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' פברואר 05, 2024 4:18 pm

הרואה כתב:יש קהילות הונגריות שנהיו חסידויות רק בדור האחרון ועד לאחרונה קראו להם הרב פשוט כי הוא לא היה אף פעם רב'ה במובן החסידי, למשל ערלוי ודושינסקיא

שם זה יותר מעניין ומורכב הענין הסמנטי.
מחוץ לחצר - כולם היו קוראים הרב דושינסקיא, הרב אונגר, הרב ואזנר או 'הערלויער רב', אבל בתוך החצר שלא הייתה אלא ישיבה וקהילה שסביב הישיבה, קראו לרבניהם 'הרבי', וגם היחס היה כחסידים אל רבם של חסידים ממש.

אגב, בהקשר לזה. בבית המדרש תפארת בחורים, היו מכנים את הרב אלישיב 'הרבי', ואיני יודע למה, אצל חלק מהשואלים והתלמידים שם, זה היה נשמע לי מאולץ משהו. כאילו מחקים איזה כינוי ישן.
האם כך כינוהו כל השנים התלמידים הקרובים?

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ב' פברואר 05, 2024 4:29 pm

ישעיהו לוריא כתב:
הרואה כתב:יש קהילות הונגריות שנהיו חסידויות רק בדור האחרון ועד לאחרונה קראו להם הרב פשוט כי הוא לא היה אף פעם רב'ה במובן החסידי, למשל ערלוי ודושינסקיא

שם זה יותר מעניין ומורכב הענין הסמנטי.
מחוץ לחצר - כולם היו קוראים הרב דושינסקיא, הרב אונגר, הרב ואזנר או 'הערלויער רב', אבל בתוך החצר שלא הייתה אלא ישיבה וקהילה שסביב הישיבה, קראו לרבניהם 'הרבי', וגם היחס היה כחסידים אל רבם של חסידים ממש.

אגב, בהקשר לזה. בבית המדרש תפארת בחורים, היו מכנים את הרב אלישיב 'הרבי', ואיני יודע למה, אצל חלק מהשואלים והתלמידים שם, זה היה נשמע לי מאולץ משהו. כאילו מחקים איזה כינוי ישן.
האם כך כינוהו כל השנים התלמידים הקרובים?

"רֶעבֶּע" היה צורת הפנייה המקובלת בתפוצה האשכנזית לכל רב. היחס כחסידים אל רבם היה היחס המקובל לכל רב נערץ. החסידים כמובן לא המציאו דבר בעניינים אלה. אבל משאחזו בזה החסידים, הרפו מזה השאר.
הרב אלישיב לא היה לא מרא דאתרא ולא ראש ישיבה, ולכן המציא לו הרב אפרתי את התואר "רֶעבֶּע" (בימי הרבנית היו כולם קוראים לו "רוב").

גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי גביר » ב' פברואר 05, 2024 4:50 pm

הרואה כתב:יש קהילות הונגריות שנהיו חסידויות רק בדור האחרון ועד לאחרונה קראו להם הרב פשוט כי הוא לא היה אף פעם רב'ה במובן החסידי, למשל ערלוי ודושינסקיא


לפי הספר ישיבות הונגריה ראש הישיבה היה מכונה שם 'רב'ה', בשם 'ראשי ישיבה' היו מכונים בחורים מבוגרים ות"ח ששימשו מעין מדריכים לצעירים מהם.

[בזמנו הכרתי יהודי ת"ח, הרב אהרן וייס, מרחובות, סופר לי שבצעירותו היה 'ראש ישיבה' בישיבת ניטרה, ולא הבנתי שהרי היה שם בחור, משקראתי את הדברים באותו ספר הבנתי שכך כינו שם בחורים מסוגו]

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי הרואה » ב' פברואר 05, 2024 6:42 pm

אני שמעתי מיהודי שהיה מאד מקורב אצל הרב מערלוי זצ"ל שהוא מאד סלד שמתייחסים אליו כאל רבי חסידי הוא ראה את עצמו כגאב"ד וראש ישיבה ותל"מ.
גם לגבי דושינסקיא לפי מה ששמעתי נהפכה לחסידות בזמן ר' ישראל משה, לא לפני.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישראליק » ב' פברואר 05, 2024 6:54 pm

הרואה כתב:אני שמעתי מיהודי שהיה מאד מקורב אצל הרב מערלוי זצ"ל שהוא מאד סלד שמתייחסים אליו כאל רבי חסידי הוא ראה את עצמו כגאב"ד וראש ישיבה ותל"מ.
גם לגבי דושינסקיא לפי מה ששמעתי נהפכה לחסידות בזמן ר' ישראל משה, לא לפני.

יש מספיק רבישע מעשיות שמספרים על מהרי"ץ זי"ע

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי במסתרים » ב' פברואר 05, 2024 7:03 pm

הרואה כתב:הוא ראה את עצמו כגאב"ד

שֵם זה צעיר הוא אף מן אותו שדיברו בו למעלה...

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' פברואר 05, 2024 7:39 pm

ומשם זה כבר נהפך לגיחוך.
האדמו"ר משבט הלוי
האדמו"ר מכוונת הלב
האדמו"ר מחוג חתם סופר
האדמו"ר מאשלג
וכמובן הכי מגוחך האדמו"ר הנוכחי מדושינסקיא [שהוא אדם רציני וחשוב לכשעצמו]
רבי יוסף צבי דושינסקיא האדמו"ר מבית יוסף צבי דושינסקיא (הרי’’צ הראשון זה שמו והשני שם החסידות שע’’ש סביו שנקרא על שמו...)

אבל לא שהמאבקים מי ייקרא על שמה של עיירה שכוחה ששמה לרוב ע’’ש עבודה זרה, יותר נחמדים.

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אליסף » ג' פברואר 06, 2024 4:04 pm

יש לדון איפוא להתפלל על דברים מצערים אלו
ודאי בשים שלום
אולי בעוד ברכות

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אליסף » ג' פברואר 06, 2024 4:07 pm

ישעיהו לוריא כתב:אני חושב שאפשר לצרף כאן ספר שלם, שהוציא משהו מסויים בחצר מסויימת שחוותה גל עזיבה גדול במיוחד, ספר שלם שמוכיח באותות ובמופתים ובהמון משפטי קישור והבהרה, לפני ואחרי כל מאמר, שיהיה ברור ומוחלט שאסור לעזוב רבי ושרבי הוא גם מי שעושה דברים שלא כדין ושלא כתורה, ושאין מציאות שיש שאלות על רבי, ושרבי זה משהו שאנחנו לא מסוגלים לבחון, ועוד ועוד פנינים.
הספר גם מכיל פרק 'מפרנס לפרנס', שלדעתי, הוא הפרק הכי חשוב בעיני כותביו, למען תימשך בעתיד מסורת הורשת החסידים והשליטה עליהם מבלי יכולת לחשוב או לזוז ימין ושמאל.

מתבקש להוציא לאור ספר תגובה להנ"ל

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 07, 2024 12:30 am

מה שייך להוציא ספר נגד, הרי הם מביאים שם מקורות לאין ספור!

כאחד שצופה מהצד, הצד הפורש עשה טעות חמורה בענין הכינויים

והמציאו תואר שלעולם לא היה בתולדות החסידות, ודין גרמא לערער על כל המושג של "אדמו"ר"

(במקום לטעון קצר ולענין, אנחנו לא מסתדרים עם פב"פ, וד"ל)

[דרך אגב מי שמחפש חומר היסטורי, יש מכתבים חריפים שנכתבו לאחר הסתלקות בעה"ת, כאשר מינו את בנו האדמו"ר האמצעי, והיו חסידים שטענו שהממלא מקום הוא הר"א מסטראשעלע שאכן הנהיג עדה למשך זמן, והמהרי"ל - אחיו של בעה"ת - מחה כנגדם וכו', ועוד]

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' פברואר 07, 2024 12:33 am

דרומי כתב:מה שייך להוציא ספר נגד, הרי הם מביאים שם מקורות לאין ספור!

כאחד שצופה מהצד, הצד הפורש עשה טעות חמורה בענין הכינויים

והמציאו תואר שלעולם לא היה בתולדות החסידות, ודין גרמא לערער על כל המושג של "אדמו"ר"

(במקום לטעון קצר ולענין, אנחנו לא מסתדרים עם פב"פ, וד"ל)


מבלי להתייחס לעצם הענין, טענת מע"כ איננה במקומה כלל, הרי בתואר הזה הוא מכונה כבר עשרות רבות של שנים, ודייקא בכדי למנוע מח' נמנעים מהתואר אדמו"ר, ואף נמנע בכל תוקף מגינוני אדמורות. ומה יש להלין על כך?

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 07, 2024 12:33 am

יש להלין על כך שתלמידיו יוצאים קרחים מכאן ומכאן, ובאמת אין זה עניני לדבר בזה ואולי טעיתי ושעת הלילה המאוחרת השפיעה

בן ראובן
הודעות: 956
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' פברואר 07, 2024 1:46 am

למלה "רב" בלה"ק יש שתי משמעויות המשמעות המקורית - מלמד תורה לתלמידים, והמשמעות החדשה יותר - מורה הוראה בהלכה.

בלשון הדיבור באידיש הבדילו בין שתי המשמעויות. הראשונה תורגמה "רבי" (קרי: "רעבע"), והשניה תורגמה "רב" (קרי: "ראָוו").

תלמידים דוברי אידיש תמיד קראו לרבם "רעבע", בין אם היה אדמו"ר חסידי, "מלמד" ב"חדר", או כל מה שבאמצע.

בדור האחרון, כשעבר רוב הציבור בארץ לדבר בלה"ק, נשאר התואר "רעבע" בעיקר לאדמו"רים חסידיים (ול"מלמדים" ב"חדר"...).

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' פברואר 07, 2024 4:55 am

אליסף כתב:
אראל כתב:
ישעיהו לוריא כתב:האמינו לי שיש לי חשק עצום לפתוח אשכול על חסידי גרויסוורדיין ווילחאויץ המסולאים מפז, רבי מרדכי חנה ורבי זושא לוריא, רבי חיים ליב כהנא ורבי עבר רוזנברג הגדול, ובתוך הדברים לתאר איך שמרו על השיטה הקדושה מול מתנגדיה.
לאשכול נקרא כמובן ’אז הוחל לקרוא בשם אלוקים, 2.0’


נו נו....
הלא אנכי צאצא לחסידי גרוסוורדיין ווילחוביץ [ר' מרדכי חנה היה דודי], ארשה לרשום מה ששמעתי פעם מחסיד וויזניצאי מתוק, שמו ר' בנימין ממונסי ... אמר לי כך, איזהו חסיד וויזשניץ אמיתי.?..., ג' כתות יש, החסידים החלשים והנרפים כששומעים מישהו מדבר סרה על רבם, מיד מתקצפים ומוחים... החסידים הבינונים, נו, שומעים עלבון רבם ושותקים...., החסידים השרופים, לא סגי שאינם שותקים בלבד, אלא אף מצטרפים עם המדבר ......

סליחה חברים אך מה זה 'גרוסוורדיין וילחוביץ'? הכנוי לפורשי ויז'ניץ בתשכ"ג?
יודעני שהאהבת ישראל גר בגרוסוורדיין והאמ"ח התחיל בוילחוביץ

הרב אראל התכוון (מן הסתם) שהוא צאצא לחסידי ויז'ניץ בתקופת גרוסוורדיין, מאלו שהיו גרים בווילחוביץ (אע"פ שהחסידים בווילחוביץ כבר הסתופפו בצילו של הצ"צ, כגון ר' יצחק דוד פוקס אביו של ר' מרדכי חנא וחבריו).
ואת דברי הרב לוריא, מקוה אני שהוא בעצמו כן הבין... כי מכל השמות שהזכיר - אולי על ר' מרדכי חנא שייך כינוי כזה...
ר' זושא לוריא לא בא ממשפחה של חסידי ויז'ניץ, ורק הוא (ושנים מאחיו) דבקו באמ"ח פה בארץ ישראל.
ר' חיים ליב כהנא, אינני בטוח למי הוא מתכוון. אולם משפחת כהנא הם מיושבי סיגעט, מחסידי קאסוב-ויז'ניץ עוד מתקופת התורת חיים.
ר' יודל עיבר רוזנברג זאת כבר ממש בדיחה עלובה.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אראל » ד' פברואר 07, 2024 7:24 am

איש גלילי כתב:הרב אראל התכוון (מן הסתם) שהוא צאצא לחסידי ויז'ניץ בתקופת גרוסוורדיין, מאלו שהיו גרים בווילחוביץ (אע"פ שהחסידים בווילחוביץ כבר הסתופפו בצילו של הצ"צ, כגון ר' יצחק דוד פוקס אביו של ר' מרדכי חנא וחבריו)..


נכון, הנני נכדו של ר' יצחק דוד פוקס, אביו של ר' מרדכי חנא [צאצאיו (הסבא שלי) גרו בווילחוביץ]

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 07, 2024 9:25 am

איש גלילי כתב:
ישעיהו לוריא כתב:האמינו לי שיש לי חשק עצום לפתוח אשכול על חסידי גרויסוורדיין ווילחאויץ המסולאים מפז, רבי מרדכי חנה ורבי זושא לוריא, רבי חיים ליב כהנא ורבי עבר רוזנברג הגדול, ובתוך הדברים לתאר איך שמרו על השיטה הקדושה מול מתנגדיה.
לאשכול נקרא כמובן ’אז הוחל לקרוא בשם אלוקים, 2.0’

את דברי הרב לוריא, מקוה אני שהוא בעצמו כן הבין...

כמדומני שאני הבנתי.
הוא כתב כאן עקיצה רבתי לפלוני שפתח בזמנו אשכול "אז הוחל" וכתב בו על אריות מחסידי קאצק/גור - ובתוה"ד השחיל וכרך עמהם יחד את "השיטה הקדושה" הנוהגת האידנא בגור, כביכול חד הם. ואף כאן באשכול המשיך בכך בעוז ותעצומות, להצדיק עושי רשעה ואת כלל "השיטה הקדושה", ולהכחיש את המציאות.
וכאן באשכול עסקו בזנבנות דויז'ניץ ודגור ותוצאותיהם המחרידות, והיה דיון לנסות להבין את הרקע הרעיוני מהיכן צמחו ענפי הפרא הללו [לע"ע הדיון עצר כנראה מחוסר ביקוש], והרב לוריא הזכיר שוב את המציאות בשטח בשני מקרים מזעזעים מעכשיו, אחד מכל זנב.
וממילא כתב - בציניות רהוטה - ועל משקל אשכולו הנ"ל של אותו פלוני ומטרתו ותהלוכתו - שמתחשק לו גם הוא לעשות כן, ועקב אשכול זה שהתגלגל לעסוק ב"שיטה הקדושה דהיינו זנבנות" דקרייא נפשה ע"ש ויז'ניץ, ושורשיה הרעיוניים וכו' - לפתוח אשכול אז הוחל 2.0 עבור עיסוק כביכול באריות קאסוב-ויז'ניץ ודרכם בקודש ולכרוך עמהם את "השיטה הקדושה דהיינו זנבנות" כביכול חד הם.

כמובן שהיות וזו היתה מטרת דבריו הוא לא טרח לדייק טובא בשמא.

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' פברואר 07, 2024 2:42 pm

דרומי כתב:מה שייך להוציא ספר נגד, הרי הם מביאים שם מקורות לאין ספור!



אחד סיפר שפגש את אליהו הנביא ברחוב. מנין לך? כי הוא אמר לי שהוא אליהו הנביא ואליהו הנביא לא משקר.

הם אפילו לא ירו חצים ואחר כך מטרה, אלא פשוט הוסיפו המון דברי הבהרה לפני ואחרי כל ווארט, שגם נבונים וחכמים אומרים 'אבל הם הביאו המון מראי מקומות'.
------------------
ייש"כ להרב צופה ומביט בהודעתו הקודמת הסביר היטב כדרכו, מה התכוונתי במה שגיחכתי על האשכול ההוא 'אז הוחל', ששינה וחתך מסיפורים ומחיים שלמים של אנשים שכל מהותם ייצג משהו אחר, ובשם השיטה הקדושה והאג'נדה שינו את מהותם ומורשתם להיפך הגמור.

אנקוט דוגמא קטנה על איך המון מראי מקומות ואפילו סיפורים חיים שמביאים מאנשים, עשויים או עלולים להיות ההפיך הגמור מהמכוון.
היה היה יהודי חשוב ביותר, שהוציא ספרים בעומק הסוגיות בעיון. ספרים חשובים מאוד מאוד. זה היה חלק מאוד מהותי מאישיותו והוא כתב בראש כל ספר וספר שלו שמי שעודד אותו ללמוד כך ולחדש חידושי תורה בעיון ולהפיץ אותם, היה הבית ישראל.
על אותו יהודי כתב הרבה בעל האז הוחל.
בפרסומים פנימיים של חצר אחת, מביאים מאותו תלמיד חכם, שכאמור למד ולימד וחיבר ספרים במצוות הבית ישראל בעומקן של סוגיות - שהבית ישראל אמר לו גם שצריך גם ללמוד כל יום שני דפים בבקיאות, גרש"י.
גם אם נניח שהציטוט של אותו קובץ מדוייק, הרי שברור שהבית ישראל אמר שזה צריך להיות בתוספת. לא חלם לבטל את העיון.
יש לציין, שבהוגנות אכן כתבו את המילים 'בנוסף ללמוד העיון' - אבל כמובן מיהרו להוסיף בסגריים שהיה כזה מנהג ישן כזה אז ללמוד עיון....
וכאמור, זה יהודי שבעצמו כותב בספריו שהבית ישראל עודד אותו ודרבן אותו לחדש חידושים בסוגיות, להעמיק עוד ועוד.

בקיצור, הכי חשוב על מה מניחים את הדגש, והאם מוחקים ומונעים הפצת ספרים אחרים ווערטער אחרים. גם אם אומרים אמת, וכ"ש אם אין אומרים אמת.

אודה על האמת שלא עברתי כלל על החוברת כולה. רק מצרף אותה כעת.
קבצים מצורפים
חוברת על רבינו הבית ישראל תשפד (2).pdf
(17.09 MiB) הורד 55 פעמים
קטע חתוך.jpeg
קטע חתוך.jpeg (60.35 KiB) נצפה 2642 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' פברואר 07, 2024 4:41 pm

קבלתי 3 קבצים אלה ממאן דהו שאינו חבר בפורום
קבצים מצורפים
ניתוח פסיכולוגי - תרגום.pdf
(197.91 KiB) הורד 243 פעמים
שות 1.pdf
(46.67 KiB) הורד 200 פעמים
דם ואש. רק מחלוקת ונגד כל גדולים גם הרב שך.pdf
(1.1 MiB) הורד 234 פעמים

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' פברואר 08, 2024 6:09 am

צופה_ומביט כתב:
איש גלילי כתב:
ישעיהו לוריא כתב:האמינו לי שיש לי חשק עצום לפתוח אשכול על חסידי גרויסוורדיין ווילחאויץ המסולאים מפז, רבי מרדכי חנה ורבי זושא לוריא, רבי חיים ליב כהנא ורבי עבר רוזנברג הגדול, ובתוך הדברים לתאר איך שמרו על השיטה הקדושה מול מתנגדיה.
לאשכול נקרא כמובן ’אז הוחל לקרוא בשם אלוקים, 2.0’

את דברי הרב לוריא, מקוה אני שהוא בעצמו כן הבין...

כמדומני שאני הבנתי.
הוא כתב כאן עקיצה רבתי לפלוני שפתח בזמנו אשכול "אז הוחל" וכתב בו על אריות מחסידי קאצק/גור - ובתוה"ד השחיל וכרך עמהם יחד את "השיטה הקדושה" הנוהגת האידנא בגור, כביכול חד הם. ואף כאן באשכול המשיך בכך בעוז ותעצומות, להצדיק עושי רשעה ואת כלל "השיטה הקדושה", ולהכחיש את המציאות.
וכאן באשכול עסקו בזנבנות דויז'ניץ ודגור ותוצאותיהם המחרידות, והיה דיון לנסות להבין את הרקע הרעיוני מהיכן צמחו ענפי הפרא הללו [לע"ע הדיון עצר כנראה מחוסר ביקוש], והרב לוריא הזכיר שוב את המציאות בשטח בשני מקרים מזעזעים מעכשיו, אחד מכל זנב.
וממילא כתב - בציניות רהוטה - ועל משקל אשכולו הנ"ל של אותו פלוני ומטרתו ותהלוכתו - שמתחשק לו גם הוא לעשות כן, ועקב אשכול זה שהתגלגל לעסוק ב"שיטה הקדושה דהיינו זנבנות" דקרייא נפשה ע"ש ויז'ניץ, ושורשיה הרעיוניים וכו' - לפתוח אשכול אז הוחל 2.0 עבור עיסוק כביכול באריות קאסוב-ויז'ניץ ודרכם בקודש ולכרוך עמהם את "השיטה הקדושה דהיינו זנבנות" כביכול חד הם.

כמובן שהיות וזו היתה מטרת דבריו הוא לא טרח לדייק טובא בשמא.

יישר כח.

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי .השוחט » ה' פברואר 08, 2024 12:39 pm

זאב ערבות כתב:קבלתי 3 קבצים אלה ממאן דהו שאינו חבר בפורום


האם ידוע מי הכותב של ה"ניתוח" הזה? מרשים מאד.
ונמצא שמראש הזנב ועד זנב הזנב כולם אומללים, יהודים טובים ששבויים ברשת כל אחד מכיוונו ומטעמו.
רק ש"נעבך א אפיקורס, איז אויך א אפיקורס".
ועד אנה נניח לטומאת עבודה זרה לשכון כבוד בלב עירנו ללא פוצה פה ומצפצף.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 08, 2024 1:35 pm

.השוחט כתב:ועד אנה נניח לטומאת עבודה זרה לשכון כבוד בלב עירנו ללא פוצה פה ומצפצף.

ומה לגבי רשעות אכזריות ואלימות שלא מביישות את סדום ועמורה, בשם רעיונות מאד דומים, בקבוצה הרבה יותר גדולה ומרכזית ומשפיעה בתוככי היהדות החרדית בכל מקום?
קבצים מצורפים
‏‏מכתב קורע לב מאת ר' משה יוסקוביץ.pdf
(510.85 KiB) הורד 130 פעמים
‏‏מכתב לאחיעזר.pdf
(676.62 KiB) הורד 140 פעמים

בריה נמוכה
הודעות: 491
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' פברואר 08, 2024 2:32 pm

הקטע הכי קיצוני שראיתי שמלמד על הבועה שהם חיים בה מתוך הקובץ דלעיל

מלחמת קודש מתחוללת בחוצות !!!
השטן וחיילותיו לוחמים בעוז, ומנסים לעצור את התפשטות השיטה הקדושה.
הסטרא אחרא זנח את כל העולם ומתמקד אך ורק ברבינו הקדוש שליט"א ובחינוכו הבהיר
השיטה הקדושה מנקרת את שתי עיניו
ומאיימת על מעמדו בעולם

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' פברואר 08, 2024 4:53 pm

.השוחט כתב:ועד אנה נניח לטומאת עבודה זרה לשכון כבוד בלב עירנו ללא פוצה פה ומצפצף.

הדור יתום ואין מי שמעז לעמוד בפרץ, שכן תוך כדי דיבור מיד ישלפו נגדו, והבחירות המקומיות יוכיחו.

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי .השוחט » ה' פברואר 08, 2024 6:09 pm

צופה_ומביט כתב:
.השוחט כתב:ועד אנה נניח לטומאת עבודה זרה לשכון כבוד בלב עירנו ללא פוצה פה ומצפצף.

ומה לגבי רשעות אכזריות ואלימות שלא מביישות את סדום ועמורה, בשם רעיונות מאד דומים, בקבוצה הרבה יותר גדולה ומרכזית ומשפיעה בתוככי היהדות החרדית בכל מקום?


ראשית יישר כח הרב הצופה לבית ישראל על המאמרים המחכימים ביותר.
(אע"פ שלא הגבתי קראתי בשקיקה, ובטוחני שעוד רבים, למקרה שכבודו מסיק מסקנות מוטעות מהשתיקה הכללית).

קטונתי מלהתווכח עם כבודו.
רק אומר בקצרצרה. ובלי נדר לא אתווכח. גם כשדעתי העניה ברורה לי כשמש, אני "מתקפל" מול המתווכחים. אז אניח ואברח.
(ובפרט שכל אמירה כזו, מיד מזמינה את הטענים שכך זה בדיוק במחנה הגדול וכו', ומחלישים בכך את ביעור ע"ז מארצינו).

א. משום שיש דבר אחד שממתין למחאה, זו סיבה שלא להעלות עדיין את הנושא השני שזקוק למחאה מנערת?

ב. על הנושא הראשון יש מוחים רבים, משא"כ על השני שתיקה מוחלטת.

ג. עם כל הכבוד, ויש הרבה כבוד, לעניות דעתי החלק של האפיקורסות בשני המחנות המדוברים, לא קרב זה אל זה כלל וכלל.
כמה שזה יכול לכאוב ההגזמה במחנה הגדול, עדיין עובדים שם בלתי לה' לבדו.
האלימות היא על כבוד המפלגה והעומד בראשה. אף אחד אינו עובד שם את הרבי.
על כל משפט של התבטלות לרבי, הקב"ה מוזכר מכל כיוון.
משא"כ לגמרי במחנה הרמ"מ.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישראליק » ה' פברואר 08, 2024 6:21 pm

.השוחט כתב:ועד אנה נניח לטומאת עבודה זרה לשכון כבוד בלב עירנו ללא פוצה פה ומצפצף

עוד שנשי אותה קהילה אופים חלות בערב שבת, אינכם צריכים לדאוג כ"כ, כי חז"ל הקדושים אומרים (מדרש רבה ויקרא, טו, ו):
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן לָמָּה נִסְמְכָה פָּרָשַׁת חַלָּה לְפָרָשַׁת עֲבוֹדָה זָרָה, לוֹמַר לָךְ, שֶׁכָּל הַמְקַיֵם מִצְוַת חַלָּה כְּאִלּוּ בִּטֵּל עֲבוֹדָה זָרָה

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' פברואר 08, 2024 6:38 pm

ישראליק כתב:
ישראליק כתב:
.השוחט כתב:ועד אנה נניח לטומאת עבודה זרה לשכון כבוד בלב עירנו ללא פוצה פה ומצפצף

עוד שנשי אותה קהילה אופים חלות בערב שבת, ומפרישים חלה (הם הרי לא חשודים על מצוות התורה...), אינכם צריכים לדאוג כ"כ, כי חז"ל הקדושים אומרים (מדרש רבה ויקרא, טו, ו):
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן לָמָּה נִסְמְכָה פָּרָשַׁת חַלָּה לְפָרָשַׁת עֲבוֹדָה זָרָה, לוֹמַר לָךְ, שֶׁכָּל הַמְקַיֵם מִצְוַת חַלָּה כְּאִלּוּ בִּטֵּל עֲבוֹדָה זָרָה

מקובלנו ש"כאילו" מכפר על "כאילו" - הכאילו ביטול של חלה, עוזר ל"כאילו עובד עבודה זרה" של הכועס...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' פברואר 08, 2024 6:46 pm

בן מיכאל כתב:מקובלנו ש"כאילו" מכפר על "כאילו" - הכאילו ביטול של חלה, עוזר ל"כאילו עובד עבודה זרה" של הכועס...

והלא ענין ה"כאילו" מפורש במשנה (נגעים פי"ד מ"י):
וְהַנּוֹתָר מִן הַשֶּׁמֶן אֲשֶׁר עַל כַּף הַכֹּהֵן יִתֵּן עַל רֹאשׁ הַמִּטַּהֵר לְכַפֵּר. אִם נָתַן, כִּפֵּר. וְאִם לֹא נָתַן, לֹא כִפֵּר, דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא. רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי אוֹמֵר, שְׁיָרֵי מִצְוָה הֵן, בֵּין שֶׁנָּתַן בֵּין שֶׁלֹּא נָתַן, כִּפֵּר, וּמַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ לֹא כִפֵּר.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישראליק » ה' פברואר 08, 2024 6:48 pm

בן מיכאל כתב:מקובלנו ש"כאילו" מכפר על "כאילו" - הכאילו ביטול של חלה, עוזר ל"כאילו עובד עבודה זרה" של הכועס...

כבודו מכוון בוודאי על הכאילו של הפ"ד תעניתים שנאמר בספה"ק על האוכל שום בפדיון הבן, לא על "כאילו" של החז"ל הקדושים, איני חושד מע"כ בבדיחא על מאמרי חז"ל ח"ו

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישראליק » ה' פברואר 08, 2024 6:49 pm

איש גלילי כתב:והלא ענין ה"כאילו" מפורש במשנה (נגעים פי"ד מ"י):
וְהַנּוֹתָר מִן הַשֶּׁמֶן אֲשֶׁר עַל כַּף הַכֹּהֵן יִתֵּן עַל רֹאשׁ הַמִּטַּהֵר לְכַפֵּר. אִם נָתַן, כִּפֵּר. וְאִם לֹא נָתַן, לֹא כִפֵּר, דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא. רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי אוֹמֵר, שְׁיָרֵי מִצְוָה הֵן, בֵּין שֶׁנָּתַן בֵּין שֶׁלֹּא נָתַן, כִּפֵּר, וּמַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ לֹא כִפֵּר.

כאלו לא בטל לא נאמר

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי עקביה » ה' פברואר 08, 2024 6:57 pm

.השוחט כתב:ועד אנה נניח לטומאת עבודה זרה לשכון כבוד בלב עירנו ללא פוצה פה ומצפצף.

על כך שעולה משם ניחוח עכו"מי חזק איני מתווכח, אבל האם ברור למעכ"ת שזו ע"ז ממש, ולא רק 'כאילו' (כזו שעליה יכולה לכפר הפרשת חלה...)?

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 08, 2024 7:00 pm

הרב ישראליק,
מחילה שצריך לדון בדברים פשוטים,
מעולם לא אמרו חז"ל במאמרים אלו שהכוונה שמכפר לו על ע"ז שעובד. אלא שחשיבות ועיקריות ושכר המצוה שעושה - שקולה לחשיבות ועיקריות ושכר ביטול ע"ז.
ולכל היותר, שנחשב כמבטל ע"ז - אבל לא את אותה הע"ז שהוא ממשיך בעצמו לעבוד באותו הזמן, דפוק חזי שלא מבטלה אלא עובדה.
מאמרים של כפרה נכתבים להדיא, למשל: כל המשמר שבת כהלכתו אפילו עובד ע"ז כדור אנוש מוחלים לו.
וגם אז זה רק כשמשמר כהלכתו, ולא מחלל שבת עבור הע"ז שלו.
וגם אז צריך לדעת היטב היטב מה המשמעות של "מוחלין לו" לגבי עצם הע"ז שעובד, והאם מפחית מחומרת איסור הע"ז שעובד בכהוא זה, על פי כל כללי התורה והמצווה.
ומה לגבי הע"ז שממשיך לעבוד לאחר השבת, האם ייתכן מצב כזה שאדם עובד ע"ז כסדר במזיד וגם משמר שבת כהלכתו כסדר וממילא הכל שרוי הכל מותר הכל פטור ושפיר דמי.
ובכל מקרה האומר אחטא ויוהכ"פ מכפר אין יוכה"פ מכפר, וכן בכל כה"ג שהתיקון הופך לסיבת החטא. [ולמשל האומר אחטא ותיקון הכללי מכפר].
אפשר לכתוב עוד עזה"ד אבל כבר הארכתי די לדברים פשוטים שכאלה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 08, 2024 7:05 pm

לרב השוחט שליט"א,
עיקר כוונתי היתה שג' עבירות חמורות כוללות שפיכות דמים בדיוק כשם שהן כוללות עבודה זרה.
אכן צודק מעלתו שמצד "עיקר התורה" אינו דומה שפיכות דמים לעבודה זרה, אבל כשזה בקנה מידה רב ועצום ובריש גלי ובצידוקים של "קודש" [לא רק "כבוד המפלגה" כפשוטו, אלא "עקירת יסודי הדת" וכו'], חשבתי שהמרחק מצטמצם.


.השוחט כתב:יישר כח על המאמרים המחכימים ביותר.
(אע"פ שלא הגבתי קראתי בשקיקה, ובטוחני שעוד רבים, למקרה שכבודו מסיק מסקנות מוטעות מהשתיקה הכללית).

יישר כוח גדול.
אכן המסקנות שלי מהשתיקה היו שהציבור לא מעוניין [עכ"פ כרגע] בדיונים רעיוניים לחקר שורשי צמיחת התופעות ו/או בהודעותיי בנושא [הארוכות מדי, המסועפות והעיוניות]. ואולי השני סיבה לראשון.
האם המסקנות היו מוטעות או לא, מי יודע.
אם אדע שיש ביקוש, אשתדל לעשות את המאמץ ולהמשיך לבנות את הבניין בעז"ה.
כפי שכתבתי לעיל [בתגובה לרב דרומי], זו עבודה כבדה מכמה פנים, ובהתנדבות, ונועדה לתועלת, אבל בלי פידבק וכ"ש כשיש שתיקה - א"א לדעת על התועלת, וממילא קשה להתגייס למלאכה. כל שכן באם יש צד שמציק ומעיק ומכביד על הציבור ולא רצוי.

מי שמעוניין [עבור עצמו או לסיבה אחרת] שאמשיך לכתוב דברי עיון ברקע הרעיוני ובשורשי צמיחת התופעות הנ"ל - שיעדכן אותי באישי. [אם אפשר לא בסגנון של "כן / מעוניין"].
ונראה לפי התוצאות.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישראליק » ה' פברואר 08, 2024 7:08 pm

צופה_ומביט כתב:הרב ישראליק,
מחילה שצריך לדון בדברים פשוטים,
מעולם לא אמרו חז"ל במאמרים אלו שהכוונה שמכפר לו על ע"ז שעובד. אלא שחשיבות ועיקריות ושכר המצוה שעושה - שקולה לחשיבות ועיקריות ושכר ביטול ע"ז.
ולכל היותר, שנחשב כמבטל ע"ז - אבל לא את אותה הע"ז שהוא ממשיך בעצמו לעבוד באותו הזמן, דפוק חזי שלא מבטלה אלא עובדה.
מאמרים של כפרה נכתבים להדיא, למשל: כל המשמר שבת כהלכתו אפילו עובד ע"ז כדור אנוש מוחלים לו.
וגם אז זה רק כשמשמר כהלכתו, ולא מחלל שבת עבור הע"ז שלו.
וגם אז צריך לדעת היטב היטב מה המשמעות של "מוחלין לו" לגבי עצם הע"ז שעובד, והאם מפחית מחומרת איסור הע"ז שעובד בכהוא זה, על פי כל כללי התורה והמצווה.
ומה לגבי הע"ז שממשיך לעבוד לאחר השבת, האם ייתכן מצב כזה שאדם עובד ע"ז כסדר במזיד וגם משמר שבת כהלכתו כסדר וממילא הכל שרוי הכל מותר הכל פטור ושפיר דמי.
ובכל מקרה האומר אחטא ויוהכ"פ מכפר אין יוכה"פ מכפר, וכן בכל כה"ג שהתיקון הופך לסיבת החטא. [ולמשל האומר אחטא ותיקון הכללי מכפר].
אפשר לכתוב עוד עזה"ד אבל כבר הארכתי די לדברים פשוטים שכאלה.

אוקיי, צודק, אנסה לחפש זכות אחר לעובדי עובדי זרה בימינו בפלטרין של עיר התורה

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אור עולם » ה' פברואר 08, 2024 8:21 pm

היום איתרע מזלי לשמוע שיחת חיזוק בא' הקווים של נשות גור.
עיקרי השיחה:
א. כל מה שדובר על אמונה בהשי"ת נכון גם לגבי הצדיק, כי "ויאמינו בה'" מוקש ל"ובמשה עבדו".
ב. הרב'ה הוא כ"כ צדיק שהקב"ה מגלה לו כל מה שיהיה בעולם, רק אסור לו לגלות לנו. והובאה דוג' מהבית ישראל שאישר לעשות שידוך אע"פ שידע שהחתן חולה נפש...
ג. לפעמים הרב'ה כ"כ צדיק עד שהוא יודע הכל, ולכן הוא לא מתפלל על הצרות כי יודע את הגאולה שבסוף, ורק רב'ה פחות צדיק מתפלל על הצרות (ונא' שם בשם האמרי אמת שלכן משה לא רצה להנהיג את ישראל...)
ד. הצדיקים הם המאורות, ועליהם קאי מה שמבקשים (!) "כח וגבורה נתן בהם להיות מושלים בקרב תבל".
ה. ישראל אמרו "אין לנו אלא דברי בן עמרם" ולא אמרו "משה" כי באו לרמז שאמונת הצדיקים שלהם התחילה כבר בימי עמרם שגירשו נשותיהם אחריו ואח"כ החזירום ע"פ עצת ביתו בת ה6 ולא שאלו כל פעם למה כך הרב'ה עושה.
ו. הרבי מגור הוא המשיח, וכבר התגלה ממש.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 08, 2024 8:46 pm

ה. לא שמו לב שמשם מוכח שגדול הדור הצדיק הנביא וכו' יכול לטעות? כולל בהחלטה הכי משמעותית? ועד כדי כך שילדה קטנה תשים לב לטעות? ועוד תוכיח אותו ותתקן אותו ויחזור בו? ויודה ברבים שטעה ולא יחוש לכבודו?
בקיצור, היפך כל השיטה הקדושה...

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 08, 2024 10:32 pm

לא מוכח
באמת היה צריך להיות כך שיגרש ויחזיר ושההחזרה תהיה ע"י בתו הקדושה והצדיקה (שהיא כן יכולה לטעות, ע' סוף בהעלותך)

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי דמשק » ה' פברואר 08, 2024 10:55 pm

אור עולם כתב:היום איתרע מזלי לשמוע שיחת חיזוק בא' הקווים של נשות גור.
עיקרי השיחה:
ב. הרב'ה הוא כ"כ צדיק שהקב"ה מגלה לו כל מה שיהיה בעולם, רק אסור לו לגלות לנו. והובאה דוג' מהבית ישראל שאישר לעשות שידוך אע"פ שידע שהחתן חולה נפש...


אך כבר סייגו שהוא יודע רק מה שקורה בכל העולמות העליונים, אך מה שקורה כאן למטה בקהילתו הוא לא יודע מכלום...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' פברואר 08, 2024 11:16 pm

ישראליק כתב:
איש גלילי כתב:והלא ענין ה"כאילו" מפורש במשנה (נגעים פי"ד מ"י):
וְהַנּוֹתָר מִן הַשֶּׁמֶן אֲשֶׁר עַל כַּף הַכֹּהֵן יִתֵּן עַל רֹאשׁ הַמִּטַּהֵר לְכַפֵּר. אִם נָתַן, כִּפֵּר. וְאִם לֹא נָתַן, לֹא כִפֵּר, דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא. רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי אוֹמֵר, שְׁיָרֵי מִצְוָה הֵן, בֵּין שֶׁנָּתַן בֵּין שֶׁלֹּא נָתַן, כִּפֵּר, וּמַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ לֹא כִפֵּר.

כאלו לא בטל לא נאמר

אתה עושה צחוק?! המשנה מפורשת, שיש הבדל גדול בין "לא כיפר" ובין "כאילו לא כיפר". ההבדל הוא קודם כל - ש"לא כיפר" זה לא כיפר, והמצורע לא נטהר. ואילו "כאילו לא כיפר" שהוא כן כיפר, והמצורע נטהר.
אם כן מהו "כאילו לא כיפר", הדגשה של חשיבות נתינת השמן שמניעתה נחשבת כאילו לא כיפר.
ומכאן בנין אב לכל "כאילו" שבדברי חז"ל, ואני בוש שצריך להסביר את זה.

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי שעת הכושר » ה' פברואר 08, 2024 11:47 pm

צופה_ומביט כתב:ומה לגבי רשעות אכזריות ואלימות שלא מביישות את סדום ועמורה, בשם רעיונות מאד דומים, בקבוצה הרבה יותר גדולה ומרכזית ומשפיעה בתוככי היהדות החרדית בכל מקום?


מי ישמע ולא ידמע
שמחהלה נשחט והאב קורא ואהבת ושמע
מי ראה כזאת ומי שמע

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מעיין » ו' פברואר 09, 2024 12:13 am

ישראליק כתב:
בן מיכאל כתב:מקובלנו ש"כאילו" מכפר על "כאילו" - הכאילו ביטול של חלה, עוזר ל"כאילו עובד עבודה זרה" של הכועס...

כבודו מכוון בוודאי על הכאילו של הפ"ד תעניתים שנאמר בספה"ק על האוכל שום בפדיון הבן, לא על "כאילו" של החז"ל הקדושים, איני חושד מע"כ בבדיחא על מאמרי חז"ל ח"ו

אקוה שכבודו אין מכוון ברצינות, לא יאות לתלמידי ר' נחמן לא לראות דברים לרובדיו.
אעתיק כאן דברים מפורשים מגאון עוזינו החיד"א והדברים מפורסמים גם בשאר ספרים
83856_14.jpeg
83856_14.jpeg (1.12 MiB) נצפה 1810 פעמים


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 173 אורחים