מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנא לפני 200 שנה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי .השוחט » א' פברואר 11, 2024 2:50 am

קטע מהחוברת החדשה שיצאה היום. לצורך השוואה...

הרה"ח ר' שמואל משה זילברברג שליט"א
מעשה היה עם אבי ז"ל בשנה הראשונה [לפטירת אביו הרב מפיטסבורג זצ"ל],
עת ניגש לפני העמוד בבית המדרש בתפילת מעריב, שעמד והסתכל על הרבי לראות
מתי מסיים הרבי את קטעי התפילה בכדי שיסיים אחריו והרבי סימן לו כל העת
בידו, ואבי הבין את כוונתו שסיים את הקטע ושיכול להמשיך הלאה, אמנם
המהירות היתה נראית לו קצת בלתי שגרתית אבל כך המשיך והתפלל. לאחר סיום
התפילה קרא לו הרבי ואמר לו: 'כוונתי לא היתה שתסיים את הקטעים אלא לומר
לך שבשעת התפילה יש לך להסתכל על ה'שיויתי' שמופיע על עמוד התפילה ולא
עלי'. ממעשה זה חזינן כמה שאף הרבי זי"ע להחדיר בנו שלא לעשות מעיקר טפל
ומטפל עיקר אלא לדעת שכל ההיכי תימצי של ההתקשרות לרבי היא רק בכדי
להגיע ל'שיויתי ה' לנגדי תמיד' ובזמן התפילה כשמתפללים אל הרבש"ע אינו הזמן
המתאים לעמוד ולהביט על הרבי.
(אמרי שמואל - ליא"צ הרב מפיטסבורג)

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' פברואר 11, 2024 3:05 am

אולי קשור לאשכול של בשגעון ינהג, אולי קשור לאשכול זה.

האדמו"ר מאשלג מרח' שד"ל, ביקש מחסידיו המעטים שיעזבו את ארץ ישראל לתקופת מה ושכרו מקום בהונגריה להימלטות מכאן לתקופת מה.
לדבריו, הוא רואה שחורות בחודש אדר ראשון ויש שסיפרו שאביו בא אליו בחלום וכו' וכו' כפי מעשיות אלו.

יצויין שהנ"ל כבר נמלט מהארץ בימי מלחמת המפרץ ובימי מתיחות ממלחמת מפרץ חדשה בשנת תשס"ג.

צריך להזכיר כי בתורה הק' נכתב במפורש ארץ אשר ד' אלוקיך דרש אותה, תמיד עיני ד' אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה.
השבוע בפרשתנו, פרשת משפטים, בכל קצה של תיבה, יש כמויות של דרשות בהלכות חושן משפט, ואנו אמונים גם לחקור ולדקדק אפילו בדברי הראשונים ובכל תיבה ברמב"ם, כל שכן וכ"ש במילים מפורשות בתורה הק'.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 11, 2024 3:14 am

וראה דברי האהבת יהונתן בפרשת בלק שהובאו כאן:
viewtopic.php?p=102825#p102825
ואולי יש לחלק,
ועכ"פ כלפי עצם דברי האהבת יהונתן מוכרחים לכאורה לומר שאינם מוחלטים, שהרי בגוונא של פיקוח נפש בא"י לכאורה על פי הלכה מחויבים לצאת לחו"ל להציל את הנפש.
וקשה לחלק בין הלכה לפנימיות בכגון דא.
וצ"ע.

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי .השוחט » א' פברואר 11, 2024 3:25 am

להרב צופה. (אני רואה שאתה מחובר ופעיל כרגע, א"צ לצטט על מה נסובה ההודעה).

לגבי כתיבתך ביסודי הדברים.
דבר חשוב בעצמותו, אינו תלוי בפידבק. אם לא מועיל כרגע, יועיל בהמשך.
בפרט בפורום זה שהוא אוצר בלום הקיים לעד בס"ד. ונוח לחפש ולמצוא בו.
כל מי שיזדקק לנושא זה בעתיד, ללא ספק ישאב מכאן.
כל הבמה כאן שווה רק כהיכי תיצי ליצור מחייב או תמריץ עבורך לכתוב.

ולעצם השתיקה, דומני שזה נובע משלימות כתיבתך, שאינה משאירה צורך לבקש ביאורים,
ובמקביל, גם מי שיש לו אולי איזו מחשבה, מרגיש את עצמו אינו ראוי ליד הכותב הבקי כל כך במלאכתו.
ונמצא מעלתך ומעלת כתיבתך, היא הגורמת לשתיקה.
עד כמה שזה נוגע לי הקטן, הייתי שמח מאד בהמשך הקמת בניינך.
(לכשיסתיים, אפילו רק בערך, תוכל לקבצנו לקובץ ולצרפו. מסתבר שלא מעטים מבינינו ישמרוהו אצלם).

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' פברואר 11, 2024 7:23 am

.השוחט כתב:להרב צופה. (אני רואה שאתה מחובר ופעיל כרגע, א"צ לצטט על מה נסובה ההודעה).

לגבי כתיבתך ביסודי הדברים.
דבר חשוב בעצמותו, אינו תלוי בפידבק. אם לא מועיל כרגע, יועיל בהמשך.
בפרט בפורום זה שהוא אוצר בלום הקיים לעד בס"ד. ונוח לחפש ולמצוא בו.

מנין לך הבטחון הזה שיהיה קיים לעד? (אשכולות ננעלים ונעלמים) ולכן מומלץ למי שיכול להדפיס כל דבר החשוב לו, או להעתיקו לדיסק ssd בעל איכות גבוהה (אי אפשר לסמוך על usb).

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי קרית מלך » א' פברואר 11, 2024 12:10 pm

.השוחט כתב:להרב צופה. (אני רואה שאתה מחובר ופעיל כרגע, א"צ לצטט על מה נסובה ההודעה).

לגבי כתיבתך ביסודי הדברים.
דבר חשוב בעצמותו, אינו תלוי בפידבק. אם לא מועיל כרגע, יועיל בהמשך.
בפרט בפורום זה שהוא אוצר בלום הקיים לעד בס"ד. ונוח לחפש ולמצוא בו.
כל מי שיזדקק לנושא זה בעתיד, ללא ספק ישאב מכאן.
כל הבמה כאן שווה רק כהיכי תיצי ליצור מחייב או תמריץ עבורך לכתוב.

ולעצם השתיקה, דומני שזה נובע משלימות כתיבתך, שאינה משאירה צורך לבקש ביאורים,
ובמקביל, גם מי שיש לו אולי איזו מחשבה, מרגיש את עצמו אינו ראוי ליד הכותב הבקי כל כך במלאכתו.
ונמצא מעלתך ומעלת כתיבתך, היא הגורמת לשתיקה.
עד כמה שזה נוגע לי הקטן, הייתי שמח מאד בהמשך הקמת בניינך.
(לכשיסתיים, אפילו רק בערך, תוכל לקבצנו לקובץ ולצרפו. מסתבר שלא מעטים מבינינו ישמרוהו אצלם).


גא"מ. דברים כנים נכונים וברורים.

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אור עולם » א' פברואר 11, 2024 1:41 pm

מצאתי כתוב:
האדמו"ר מויזניץ קאימישא בן האדמו"ר מויז'ניץ מאנסי זצ"ל בתורה בטיש פתח במחאה על מה שקורה בבני ברק אצל 'שוואנצע רבי' כלשונו על המכות ועל הליכה לבית משפט בבלגיה. יצויין כי האדמו"ר מוויזשניץ קאימישא ממשיך דרך אביו זצ"ל בהתנזרות מתמונות ובמחאות בנושאים ציבוריים שעל הפרק.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישראליק » א' פברואר 11, 2024 6:42 pm

אור עולם כתב:ג. לפעמים הרב'ה כ"כ צדיק עד שהוא יודע הכל, ולכן הוא לא מתפלל על הצרות כי יודע את הגאולה שבסוף, ורק רב'ה פחות צדיק מתפלל על הצרות (ונא' שם בשם האמרי אמת שלכן משה לא רצה להנהיג את ישראל...)

הרעיון בעיקרון נזכר בדברי החת"ס זי"ע, על מאמרם ז"ל במגילה יז: "מלחמה נמי אתחלתא דגאולה היא"
דברי החת"ס מקורם ב"ספר הזכרון", ונדפסו גם בחידושי חת"ס על הש"ס, חגיגה דף ה'.

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' פברואר 11, 2024 8:26 pm

חוברת שיצאה לאור מדבריו לנשים לפני שנה.

מקריאה מהירה, אתה לא רואה שם עבודה זרה אבל כן יש המון היטפלות לשטויות, פולחן אישיות מוגזם וחריף והפיכתו ליסוד היסודות. ועוד בעיות שרשיות.

עוד אתה למד, שהוא קוהרנטי ושיטתי, מסודר ומאורגן, ואי אפשר לטעון כלפיו שאינו יודע מה רוצה ולאן חותר. כך שבמקרה שיש דרשות שכן נראות למישהו רציני ספק ע’’ז, אי אפשר להתחמק בטיעון שזה נעבעך אפיקורס וכו’.

יש כאן היטפלות רבה מידי לענייני נשים, ובאופן קצת משונה, אבל אלו טענות שעשויות להישמע על עוד אחרים.

ובכלל, מה אומרים הרבנים כאן על החוברת.
קבצים מצורפים
למען_תחיה_כנס_נשות_אנ''ש_כד_שבט_תשפ''ג.pdf
(929.42 KiB) הורד 238 פעמים

משוש דורים
הודעות: 934
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי משוש דורים » א' פברואר 11, 2024 9:02 pm

כפי הנשמע, בשב"ק האחרונה באה מחאה כנגד כת הזנבנים, מבן דודו של מנהיגם, (הנושא את אותו השם), ה"ה האדמו"ר רמ"מ מויז'ניץ קאמיישע לייק, (בנו של הרבי ממונסי זצ"ל). בינתיים לא ראיתי את המחאה המלאה אלא רק ראשי פרקים, אם יש למישהו אנא יניחהו כאן.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' פברואר 11, 2024 10:21 pm

איני סבור שאת ראש הכת מעניין מה יש לאחיין שלו לומר אם בכלל הדברים יגיעו לאזניו

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אראל » א' פברואר 11, 2024 10:31 pm

הנח להם.., ע"ז אומרים: אבי נישט צווישן יודן...

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' פברואר 11, 2024 11:06 pm

אראל יקר, איני בא להקניט, אך האם אין הדבר נכון אצל כל האדמורים, שהלא מן הסתם אין להם גישה לכל מיני וסוגי החדשות ואתרי נייעס ויודעים רק מה שהמשב"ק וכדומה מספרים להם.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אראל » א' פברואר 11, 2024 11:06 pm

זאב ערבות כתב:אראל יקר, איני בא להקניט, אך האם אין הדבר נכון אצל כל האדמורים, שהלא מן הסתם אין להם גישה לכל מיני וסוגי החדשות ואתרי נייעס ויודעים רק מה שהמשב"ק וכדומה מספרים להם.

נעמט שוין אמאל א ווערטל...

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישראליק » ב' פברואר 12, 2024 12:04 am

מעיין כתב:
ישראליק כתב:
בן מיכאל כתב:מקובלנו ש"כאילו" מכפר על "כאילו" - הכאילו ביטול של חלה, עוזר ל"כאילו עובד עבודה זרה" של הכועס...

כבודו מכוון בוודאי על הכאילו של הפ"ד תעניתים שנאמר בספה"ק על האוכל שום בפדיון הבן, לא על "כאילו" של החז"ל הקדושים, איני חושד מע"כ בבדיחא על מאמרי חז"ל ח"ו

אקוה שכבודו אין מכוון ברצינות, לא יאות לתלמידי ר' נחמן לא לראות דברים לרובדיו.
אעתיק כאן דברים מפורשים מגאון עוזינו החיד"א והדברים מפורסמים גם בשאר ספרים
כאילו.PNG
כאילו.PNG (108.44 KiB) נצפה 2077 פעמים

אלו ואלו דברי אלקים חיים,
הגר"ש קלוגער זצ"ל בהגהותיו בשלחן ערוך:
כאילו.PNG
כאילו.PNG (108.44 KiB) נצפה 2077 פעמים


ויעיי' שות ישיב יצחק (שכטר) חלק טז, סימן ל, באריכות

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אור עולם » ב' פברואר 12, 2024 12:25 am

אור עולם כתב:היום איתרע מזלי לשמוע שיחת חיזוק בא' הקווים של נשות גור.
עיקרי השיחה:
א. כל מה שדובר על אמונה בהשי"ת נכון גם לגבי הצדיק, כי "ויאמינו בה'" מוקש ל"ובמשה עבדו".
ב. הרב'ה הוא כ"כ צדיק שהקב"ה מגלה לו כל מה שיהיה בעולם, רק אסור לו לגלות לנו. והובאה דוג' מהבית ישראל שאישר לעשות שידוך אע"פ שידע שהחתן חולה נפש...
ג. לפעמים הרב'ה כ"כ צדיק עד שהוא יודע הכל, ולכן הוא לא מתפלל על הצרות כי יודע את הגאולה שבסוף, ורק רב'ה פחות צדיק מתפלל על הצרות (ונא' שם בשם האמרי אמת שלכן משה לא רצה להנהיג את ישראל...)
ד. הצדיקים הם המאורות, ועליהם קאי מה שמבקשים (!) "כח וגבורה נתן בהם להיות מושלים בקרב תבל".
ה. ישראל אמרו "אין לנו אלא דברי בן עמרם" ולא אמרו "משה" כי באו לרמז שאמונת הצדיקים שלהם התחילה כבר בימי עמרם שגירשו נשותיהם אחריו ואח"כ החזירום ע"פ עצת ביתו בת ה6 ולא שאלו כל פעם למה כך הרב'ה עושה.
ו. הרבי מגור הוא המשיח, וכבר התגלה ממש.


הגב' מסרה שיחת הבהרה, שהכל מיוסד על דברי רבותינו!
היא מספרת שבצעירותה, חסידי חב"ד אמרו שהרבי שלהם הוא משיח, וזה היה אפי' בחיי חיותו!
והחברות הליטאיות אמרו שזה עבודה זרה.
היא שאלה את אביה, שהשיב לה שבגמ' כתוב שכל תלמיד חייב להאמין שרבו הוא המשיח,
ולשאלתה אם גם אנחנו מאמינים בזה? השיב אביה שאצלינו לא מדברים בסגנון הזה.
ואז בכלל לא היו מדברים על הרבי, אפי' לא סיפורי מופתים. אמנם דברים השתנו וצריכים להתאים לדור.
וכן שהב"י נפטר (בעל ההילולא) וכולם נשברו לגמרי, ואביה אמר שהם כבר עברו א"ז כשהאמרי אמת נפטר, וסיפר שאת השואה עברו בזכות האמונה שבכל רגע אפשר לשמוע שופרו של משיח כי הרבי ניצל וחי בירושלים.
ממילא, אע"פ שלא דיברו ע"ז מפורש, אבל האמינו בזה.
ויש רק להתחזק באמונה תמימה...

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' פברואר 12, 2024 1:03 am

ישעיהו לוריא כתב:חוברת שיצאה לאור מדבריו לנשים לפני שנה.


הנה קטע משם שאהבתי:
"הנה בכל בית מגיע האב בליל שבת ופותח באמירת "שלום עליכם", אך יתכן שבבתים רבים חושבות הנשים שאין להן
קשר לכך, הן עסוקות בקריאה או בהכנת הסעודה, ורק לפני "וכולם מקבלים" מזדרזות להופיע ולהתייצב ליד השולחן... אבל לא כך
היתה דרכה של אמי ע"ה.
כבואו של אבי הק' לביתו, היו כבר הכל ישובים ליד השולחן, אמי והבנות, והקשיבו בדומיה וברגש לשירתו של
אבי הק', כשאני מסייע על ידו...

תראו איזה תחכום... מסרים סמויים בין השורות כמסיח לפי תומו..
שימו לב גם ל"כשאני מסייע על ידו", משל מאז ומעולם היה לאביו רק בן אחד בבית..

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' פברואר 12, 2024 2:12 am

פרנקל תאומים כתב:הנה קטע משם שאהבתי:
"הנה בכל בית מגיע האב בליל שבת ופותח באמירת "שלום עליכם", אך יתכן שבבתים רבים חושבות הנשים שאין להן
קשר לכך, הן עסוקות בקריאה או בהכנת הסעודה, ורק לפני "וכולם מקבלים" מזדרזות להופיע ולהתייצב ליד השולחן... אבל לא כך
היתה דרכה של אמי ע"ה.
כבואו של אבי הק' לביתו, היו כבר הכל ישובים ליד השולחן, אמי והבנות, והקשיבו בדומיה וברגש לשירתו של
אבי הק', כשאני מסייע על ידו...

תראו איזה תחכום... מסרים סמויים בין השורות כמסיח לפי תומו..
שימו לב גם ל"כשאני מסייע על ידו", משל מאז ומעולם היה לאביו רק בן אחד בבית..

זה עוד החלקים הפשוטים יחסית.

יש שם כל הזמן מסר, מה יועיל לויז’ניץ ומה לא.
אם האישה מתרחקת ממותרות, יהיו לה ילדים שוואנצאנים, ואם לא, אז לא.
אין שם שום דיבור על צניעות, על כבוד האישה ומצוות השי’’ת, אלא כן ויז’ניץ או לא ויז’ניץ.
הכל מחושב ומדוקדק.
וממילא אם ויז’ניץ היא העיקר, והרי הוא הוא ויז’ניץ, על זה באמת נאמר: ואכמ’’ל וד’’ל.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' פברואר 12, 2024 11:06 am

נתבקשתי לפרסם דברים שאמרה אשה חבדניקית:

נתבקשתי למחוק

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי דרומי » ב' פברואר 12, 2024 11:24 am

ר' זאב היקר, הבאת כאן קטע מתוך תכתובת 'פנימית', מלא בקודים 'פנימיים' שמי שאינו חסיד חב"ד שנים רבות בכלל לא אמור להבין אותם.

בכל מקרה, מכיון שאני כן מכיר את הקודים, אני מוכרח לציין שקיימת בי 'מרבין בשמחה', שכן ב'ניתוח' של אותה אשה יש כ"כ הרבה שגיאות מצחיקות, ובתוכם בולטת העובדה שהיא סימנה את '2 המשפיעים המרכזיים' שהשפיעו על חב"ד כולה, מה שרחוק מאוד מאוד מהמציאות.

אוכל לומר לפחות על עצמי שאחד מהם נתפס תמיד בעיניי ובעיני כל סביבתי כאיש משונה וכמעט כ'תמהוני'.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' פברואר 12, 2024 1:50 pm

דרומי היקר, נתבקשתי להעלות ונעניתי לבקשה ותו לא. לפחות נתקיים בך משנכנס אדר מרבין בשמחה

התמים
הודעות: 56
הצטרף: ב' יולי 27, 2015 8:36 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי התמים » ג' פברואר 13, 2024 12:15 am

זאב ערבות כתב:נתבקשתי לפרסם דברים שאמרה אשה חבדניקית:
...

לא כל הגיג של אשה שווה אזכור, ר' זאב
וללא כל קשר לכך, יש צורך במאן דאמר מבחינה חסידית ורוחנית על מנת לקרוא לדבריו של משפיע כר' מענדל שיטה הרסנית

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' פברואר 13, 2024 1:12 am

נתבקשתי להעלות מחבר פורום ומלאתי את בקשתו ותו לא, לא קראתי את הדברים ואם הדבר היה תלוי בי, הייתי מוחק הרבה דברים שנאמרו כאן באשכול, ולעומתם משאיר דברים אחרים שנמחקו, כך שלכל אחד יש אמות מדה שונות מה להשאיר ומה למחוק ולא ניתן לדעת מראש מה ישאר ומה ימחק.

התמים
הודעות: 56
הצטרף: ב' יולי 27, 2015 8:36 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי התמים » ג' פברואר 13, 2024 1:16 am

הבנתי זאת, ובכל אופן

צר לי על מחיקה זאת של הודעתך, יסודות טובים יכולים לעמוד היטב כנגד כל סוג ביקורת ואינם זקוקים לצנזר מידע נכון או מוטעה כאחד, איני חושב שהיה צריך לנהוג כך כלפיה

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' פברואר 13, 2024 1:22 am

לא אני מחקתי

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 13, 2024 1:26 am

שינוי בתוך דברי אחרים ראוי לו לבוא עם סימן היכר, חתימת המגיה וכיו"ב

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 13, 2024 1:48 am

התמים כתב: [. . ] יסודות טובים יכולים לעמוד היטב כנגד כל סוג ביקורת ואינם זקוקים לצנזר מידע נכון או מוטעה כאחד [. . ]
גם דעתי כך היא בד"כ, ואעפ"כ - יש "מידע מוטעה" העובר את קו־המדה
(ובפרט כשהנחות־היסוד שגויות לחלוטין, עד שמן הנמנע לבאר מהיכן נצמחה הטעות) שבהחלט טעון צנזור. יישר כחם של מי שדאגו לכך.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' פברואר 13, 2024 5:14 pm

שלח לי ת"ח חשוב תמליל של שיחה אמיתית שנשמעה על ידו באוטובוס בירושלים שבו נסעו הרבה בחורים גוראיים לקבל ברכת שנה טובה מהרבי. השיחה התנהלה בטלפון ע"י אחד הבחורים שישב לפניו עם מה שמשתמע שזו היתה אמו. כמובן הוא רק שמע את דברי הבחור.
הבחור מספר לאמו שכתב קוויטל לרבי שליט"א, ה"רעדנער" הדריך אותו בדיוק מה לכתוב לרבי שליט"א. לא כותבים בלי הכוונה.
בקוויטל לא כותבים בס"ד למשל! צריך לדעת. יש דפים חלקים מיוחדים שהישיבה חילקה לקוויטלאך. כל אחד לקח דף או כמה דפים אם יהיה לו טעות. והלך להתייעץ עם ה"רעדנער" שלו. בצד שמאל למעלה של הקוויטל כותבים את השם של הרעדנער. באמצע כותבים את שם העיר. וכו' וכו'. ואז הוא אומר לה כתשובה לשאלה [שלא יכל לשמוע מכיוון שדברה בלחש]: שזה יהיה אחרי מנחה בסביבות 7 בערב! לפני זה הוא לא אוכל! כלום!
והרבי? מה פתאום לא קורא את הקוויטל.
הרבי כבר אמר פעם [כך אמרו לנו...] שהברכה חלה בזה שמניחים את הקוויטל בתוך הקופסא. שמים את הקוויטל בקופסה ובזה חלה הברכה של הרבי לשנה טובה.

חסיד גור קרא את הדברים והגיב:
א. לבחורים אין רעדנער, וכותבים באמצע את שם הישיבה בקוויטל רגיל באמצע השנה, ובחורים נכנסים ברשימה של כל הישיבה לקוויטל של ראש השנה
ב, בשעת קבלת קהל שחודש אלול קוויטלך של ראש השנה הרבי לא קורא כי אז התור לא יגמר נכנסים אלפי קוויטלך, הרבי עובד שעות לקרא !!!! במשך היום זה אחת מן העבודות שלו, ומקבלים פידבקים
הכותב הממציא מתלבש על חצאי אמיתות בשביל השורה האחרונה שמטרתה לשדר, שגור זה עדר ואין התייחסות פרטית.
זה רק יכול להיות אברך נקודה... ואולי זה אברך צעיר שחשב שהוא בחור, כי בחורים "לא" מכניסים קוויטלעך פרטיים... ואם זה בחור אז אולי קוויטל של יום הולדת, והמשגיח הוא הרעדנער, (אבל לא מקובל בקרב הבחורים להשתמש בכינוי זה אלא "המשגיח" ולא כותבים את שמו בקוויטל בוודאות זה לא סודות אתה יכול לשאול כל חסיד גור אבא לבנים או תשאל בחורים, ובקוויטל הזה שגרתי לברכה, וכשמניח בקופסה הוא יכול לדבר עם הרבי 2 3 מילים לומר שזה יום הולדת שלו וכד' והרבי לוחץ ידו לברכה, והרבי אמר כמה פעמים שהוא מברך מיד באופן כללי ואח"כ הוא קורא בפרטות זה עבודה ידועה שלו שלוקחת שעות וגם לוקחת ממנו בריאות, בתוך כל התורות לקוויטלך שיגרתיים של ראש השנה, יכולים להכניס קוויטלך של "שאלות" ואת זה הוא קורא לעיני השואל!

שומע הדברים שהוא דייקן להפליא הגיב להנ"ל:
א. אינני יודע אם לבחורים יש או אין. אני יודע שהוא תיאר שלקח דף מיוחד לקוויטל שהישיבה חילקה, ושהלך לרעדנער שידריך אותו איך לכתוב, כפי ההוראות שנתנו לו.
ב. אמרו לבחור הזה ולחבריו בישיבה שהברכה היא מה ששמים את הקוויטל בקופסא, כי כך קבע הרבי שליט"א, שהברכה תהיה למי ששם פתק בקופסא, בזמן ששם את הפתק אז תחול הברכה. סוף ציטוט שיחת הטלפון.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' פברואר 13, 2024 6:56 pm

לכאורה דברי החסיד והבחור אינם סותרים, החסיד מדבר על הזמנים שהוא היה בחור, והבחור מדבר על מה שקורה עכשיו.

לעצם הענין:

ברור שחלק מההווי של להיות חלק מקבוצה ענקית, היא העובדה שלראש הקבוצה אין זמן לדבר איתך, דוגמאות נפוצות בחסידות הן גור בעלז ויז’ניץ ובעבר ליובאוויטש, ובישיבות פונוביז’ מיר וחברון, ובכלל בציבור בני התורה הכללי.
ההמצאות של המתווכים בנושא השגחה פרטית של גדולים - שבנויה על עקרונות ’רוח הקודש/דעת תורה’ ומשתנה לפי צרכי המקום והזמן - מצויים בכל אתר ואתר (ע”ע בו”ה לדוג’), אין צורך לחפש אותם בקהילה פלונית או אלמונית דוקא.

בינתיים אנחנו מחכים שיתרו יבא מבחוץ ויציע למנות שרי אלפים וכו’ עד שרי עשרות, שיקבלו סמכות לפתור את השאלות הקלות, פלוס גישה חופשית אל ראש הקבוצה בבעיות הקשות.
נערך לאחרונה על ידי כן מסתבר ב ג' פברואר 13, 2024 7:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' פברואר 13, 2024 7:04 pm

כן מסתבר כתב:לכאורה דברי החסיד והבחור אינם סותרים, החסיד מדבר על הזמנים שהוא היה בחור, והבחור מדבר על מה שקורה עכשיו.

החסיד כתב שיש לו 6 בנים ומתמצא במה שנעשה שם היום. (לי אין דעה בנושא מכיוון שאני רחוק פיזית ורוחנית מהעולם של גור וכדומיו ורק תוהה לפעמים לאיזה כיוון הולכים הדברים, ממה שנכתב כאן ומדברים אחרים הידועים לי, והמסקנה שהדברים לא הולכים בכיוון הנכון).

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישראליק » ג' פברואר 13, 2024 7:07 pm

זאב ערבות כתב:והמסקנה שהדברים לא הולכים בכיוון הנכון

ר' זאב, להסיק מתמלול השיחה הנ"ל שהם לא הולכים בכיוון הנכון, זה שוואכע מעשיות, איזה עוולה מצאת?

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ג' פברואר 13, 2024 7:12 pm

כן מסתבר כתב:לכאורה דברי החסיד והבחור אינם סותרים, החסיד מדבר על הזמנים שהוא היה בחור, והבחור מדבר על מה שקורה עכשיו.


לפי מקורות זרים יש כיום בגור 5,000 בחורים כ"י בלי עין הרע, וזה לצד 15,000 אברכים ובעלי משפחות. כלומר, עשרים אלף איש צריכים להגיש קוויטל לפני ראש השנה. גם אם נפרוס את ערב ראש השנה על פני כל חודש אלול, היינו עשרים ימים ללא שבת וערב שבת, בכל יום צריך הרבי לקבל אלף מבקרים ולקרוא אלף קוויטלאך. כלומר, גם אם הוא מקדיש לכך 8 שעות רצופות בכל יום לאורך כל חודש אלול, דהיינו 480 דקות, עדיין הוא צריך להקדיש לכל אדם והקוויטל שלו ביחד פחות מחצי דקה.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' פברואר 13, 2024 7:18 pm

מחשבה אחת כתב:
כן מסתבר כתב:לכאורה דברי החסיד והבחור אינם סותרים, החסיד מדבר על הזמנים שהוא היה בחור, והבחור מדבר על מה שקורה עכשיו.


...עדיין הוא צריך להקדיש לכל אדם והקוויטל שלו ביחד פחות מחצי דקה.


כמה זמן לדעתך אמור אדמו”ר (בעל ראש מהיר ותפיסה חדה כתער) להקדיש לפיתקא קצרה שבחור ישיבה (בדר”כ חסר משאלות מיוחדות) מעביר לו.

זכור לי שאמרו על אחד מהגדולים שנסתלקו זה מקרוב, שהיה מביט על ערימת הבקשות ואומר ’ברכה והצלחה לכולם’.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ג' פברואר 13, 2024 7:20 pm

כן מסתבר כתב:כמה זמן לדעתך אמור אדמו”ר (בעל ראש מהיר ותפיסה חדה כתער) להקדיש לפיתקא קצרה שבחור ישיבה (בדר”כ חסר משאלות מיוחדות) מעביר לו.

זכור לי שאמרו על אחד מהגדולים שנסתלקו זה מקרוב, שהיה מביט על ערימת הבקשות ואומר ’ברכה והצלחה לכולם’.

אם אתה שואל את דעתי - זה אכן בזבוז זמן מוחלט, ואין שום הבדל בין אם הוא מעיין בכל פתקא בנחת לבין אם הוא מביט על ערימת הבקשות. עשיתי את החשבון אם זה בכלל אפשרי.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' פברואר 13, 2024 7:21 pm

פרנקל תאומים כתב:
ישעיהו לוריא כתב:חוברת שיצאה לאור מדבריו לנשים לפני שנה.


הנה קטע משם שאהבתי:
"הנה בכל בית מגיע האב בליל שבת ופותח באמירת "שלום עליכם", אך יתכן שבבתים רבים חושבות הנשים שאין להן
קשר לכך, הן עסוקות בקריאה או בהכנת הסעודה, ורק לפני "וכולם מקבלים" מזדרזות להופיע ולהתייצב ליד השולחן... אבל לא כך
היתה דרכה של אמי ע"ה.
כבואו של אבי הק' לביתו, היו כבר הכל ישובים ליד השולחן, אמי והבנות, והקשיבו בדומיה וברגש לשירתו של
אבי הק', כשאני מסייע על ידו...

תראו איזה תחכום... מסרים סמויים בין השורות כמסיח לפי תומו..
שימו לב גם ל"כשאני מסייע על ידו", משל מאז ומעולם היה לאביו רק בן אחד בבית..

ההערה הראשונה נכונה מאד, ויש עוד הרבה מסרים כאלו במהלך השיחה.
ההערה השניה אינה נכונה. בגיל שהוא היה מסייע לאביו בשירה, אכן היה 'בן יחיד'. (אחיו הגדול נישא כאשר הוא היה בן 5).

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' פברואר 13, 2024 7:28 pm

ישראליק כתב:
זאב ערבות כתב:והמסקנה שהדברים לא הולכים בכיוון הנכון

ר' זאב, להסיק מתמלול השיחה הנ"ל שהם לא הולכים בכיוון הנכון, זה שוואכע מעשיות, איזה עוולה מצאת?

כנראה שלא שמת לב למה שכתבתי (דבר שקורה לצערי הרבה פעמים לפי תגובות שאני מקבל)... כתבתי "ממה שנכתב כאן (הוספה: באשכול) ומדברים אחרים הידועים לי". ומדוע אתה סובר שמצאתי עוולה? דברים שלא הולכים בכיוון הנכון הם לאו דווקא עוולה, אלא פשוט מראים על הדרדרות כלשהי שתהיה אשר תהיה.
ואם כבר אנצל את ההודעה לכתוב דבר מה שקשור בעקיפין לאשכול (או אולי במישרין), והם לא קשורים לחסידות זו או אחרת או לקבוצה ליטאית זו או אחרת. כולם יודעים שאחוז הנשירה בקרב הנוער החרדי הוא גבוה, מה המספרים המדויקים איש אינו יודע, אך יודעי דבר אומרים שאין כמעט בית שאין בו נוער בשלב של רמת סיכון כלשהי, אם זה נכון אז כמובן מראה על כשל בחינוך, ובפרט כאשר יש קבוצות הנוטות יותר לקיצוניות כמו אלו הנזכרות כאן באשכול סביר להניח שיהיו בני נוער רבים שהדרך של הקבוצה לא תמצא חן בעינהם וברגע שיהיו עצמאיים ילכו בדרך שלהם.
והסיבה שאני כותב זאת זה לא רק משמועות אלא מידיעה אישית של נוער כזה, ואשתי שהיא רופאת ילדים ונוער מטפלת בבעיות שלהם החל מסמים ועד דברים שאין ראוי לכתוב עליהם, והדבר ממש כואב ואין כמעט מי שיטפל בנוער הזה וברוב המקרים מטאטאים את הדבר מתחת לשטיח ולמוסדות אין תקציבים לכך.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' פברואר 13, 2024 7:29 pm

מחשבה אחת כתב:לפי מקורות זרים יש כיום בגור 5,000 בחורים כ"י בלי עין הרע, וזה לצד 15,000 אברכים ובעלי משפחות. כלומר, עשרים אלף איש צריכים להגיש קוויטל לפני ראש השנה. גם אם נפרוס את ערב ראש השנה על פני כל חודש אלול, היינו עשרים ימים ללא שבת וערב שבת, בכל יום צריך הרבי לקבל אלף מבקרים ולקרוא אלף קוויטלאך. כלומר, גם אם הוא מקדיש לכך 8 שעות רצופות בכל יום לאורך כל חודש אלול, דהיינו 480 דקות, עדיין הוא צריך להקדיש לכל אדם והקוויטל שלו ביחד פחות מחצי דקה.

כעת תבין את עצת יתרו למשה רבינו

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' פברואר 13, 2024 7:34 pm

מחשבה אחת כתב:
כן מסתבר כתב:כמה זמן לדעתך אמור אדמו”ר (בעל ראש מהיר ותפיסה חדה כתער) להקדיש לפיתקא קצרה שבחור ישיבה (בדר”כ חסר משאלות מיוחדות) מעביר לו.

זכור לי שאמרו על אחד מהגדולים שנסתלקו זה מקרוב, שהיה מביט על ערימת הבקשות ואומר ’ברכה והצלחה לכולם’.

אם אתה שואל את דעתי - זה אכן בזבוז זמן מוחלט, ואין שום הבדל בין אם הוא מעיין בכל פתקא בנחת לבין אם הוא מביט על ערימת הבקשות. עשיתי את החשבון אם זה בכלל אפשרי.

לענ”ד אינו כן.
אם יש צדיק שיש לו כח וזמן להתפלל על הכלל ועל הפרט, בוודאי שהתפילה על כל אדם בנפרד, ועל הבקשות הספציפיות שהוא ביקש, מעולים יותר מאילו היה מתפלל רק בכלליות.
ויאחז צדיק דרכו.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' פברואר 13, 2024 7:37 pm

זאב ערבות כתב:1...יודעי דבר אומרים שאין כמעט בית שאין בו נוער בשלב של רמת סיכון כלשהי, אם זה נכון אז כמובן מראה על כשל בחינוך...
2... ואשתי שהיא רופאת ילדים ונוער מטפלת בבעיות שלהם החל מסמים ועד דברים שאין ראוי לכתוב עליהם, והדבר ממש כואב ואין כמעט מי שיטפל בנוער הזה...

1. אין כאן משהו שהתחדש בימינו, כך היה מאז ומעולם, דו”ק ותשכח, היצה”ר עבד קשה בכל הדורות.
2. דוקא חלק זה השתפר בימינו.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' פברואר 13, 2024 7:46 pm

1. נכון, אך בימים עברו הילדים קיבלו חינוך מינימלי ורק מעטים הגיעו לישיבה כמו היום, אך היום שאין כמעט נער שלא מקבל חינוך מינקותו ועד חתונתו ומעבר לכך, מה לדעתך הסיבה לנשירה על כל שלביה? הלא החדרים והמתיבתא והישיבה אומרים להיות תיבת נח, הלא כן? מה אמור לומר הורה שמשלם כאן בארה"ב עשרת אלפים דולר ומעלה לילד עבור חינוך בנו ורואה לנגד עיניו כיצד הילד נופל בין החרכים? חתני הוא רבי של כתת בני 13 במוסד חרדי במאנסי ומספר שזה אתגר קשה מאוד כיצד להחזיק אותם במסגרת שלא יפלו.
2.איזה חלק השתפר?


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים