מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אור עולם
הודעות: 1367
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי אור עולם » ד' אפריל 03, 2024 1:55 am

פרנקל תאומים כתב:
חד ברנש כתב:
בעל התפארת כתב:דומה למחיר השטריימל

לא נכון.
עד כמה שאני יודע, שטריימל סביר לחתן הוא בסביבות 8-10 אלף, פאות זה יותר (במיוחד אם נחשב, שתי פאות לימות החול ופאה לשבתות).
גם במספר השנים ששני חפצים אלו מחזיקים מעמד, יש עדיפות לשטריימל.
אבל האמת, זה וזה שגעון, זה גדול וזה גדול מאוד...

שתי פאות ליום חול ואחת לשבת?? לא הגזמנו? אולי גם עוד אחת ליו"ט ועוד אחת לחוה"מ?
בלעה"ר.. גבירים גדולים אתם...

(וגם לגבי המחירים של הפאות, 8 אלף זה כבר מחיר מטורף ומופרך לחלוטין בעיניי, אני לא הסכמתי לשלם יותר מזה, וכאמור אפילו הכי אני מקטר..)

כמדומה שצ"ל:
חד ברנש כתב:במיוחד אם נחשב, שתי פאות[, אחת] לימות החול ופאה לשבתות

בעל התפארת
הודעות: 241
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי בעל התפארת » ד' אפריל 03, 2024 2:08 am

אור עולם כתב:
פרנקל תאומים כתב:
חד ברנש כתב:
בעל התפארת כתב:דומה למחיר השטריימל

לא נכון.
עד כמה שאני יודע, שטריימל סביר לחתן הוא בסביבות 8-10 אלף, פאות זה יותר (במיוחד אם נחשב, שתי פאות לימות החול ופאה לשבתות).
גם במספר השנים ששני חפצים אלו מחזיקים מעמד, יש עדיפות לשטריימל.
אבל האמת, זה וזה שגעון, זה גדול וזה גדול מאוד...

שתי פאות ליום חול ואחת לשבת?? לא הגזמנו? אולי גם עוד אחת ליו"ט ועוד אחת לחוה"מ?
בלעה"ר.. גבירים גדולים אתם...

(וגם לגבי המחירים של הפאות, 8 אלף זה כבר מחיר מטורף ומופרך לחלוטין בעיניי, אני לא הסכמתי לשלם יותר מזה, וכאמור אפילו הכי אני מקטר..)

כמדומה שצ"ל:
חד ברנש כתב:במיוחד אם נחשב, שתי פאות[, אחת] לימות החול ופאה לשבתות

מי באמת יבוא ויעיד כמה עולה היום שטריימל עם "קרוין" בגובה 30 ס"מ?

צופה_ומביט
הודעות: 4666
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 03, 2024 2:21 am

שטריימל שכזה הוא "בשיגעון ינהג" עוד לפני שאלת המחיר. "שיגעון בעצם".

שמעתי שגם כובעי סאמעט עולים היום הון, ואבות למשפחה ברוכת בנים נאנקים תחת ההוצאה הכבירה הזו. אולי יש מאחורי זה גם איזה מונופול מאפיונרי, מי יודע. עכ"פ, בשום חסידות שהולכים בכובעים אלה לא פעלו לפי ההלכה של הפקעת מחירים ולא קבעו חד וחלק שאיש לא יחבוש כובעים כאלה [אלא ילכו בינתיים עם כובע לבד, והבחורים עם קאסקעט / דאשיקל] עד שירדו המחירים למשהו שפוי.

בכלל מגבעות הן סיפור יקר, גם קנייטש, אבל אצלנו ח"ו לא יעברו לקסקט כמו פעם, כי כולנו חכמים כולנו זקנים כולנו יודעים את התורה, כולנו "הרב הגאון", וממילא "כבוד התורה" וכו'.
וכך לגבי הסאמעט כנראה "כבוד החסידות" ו/או "המדים הייצוגיים / ייחודיים / סימן הזיהוי" של חסידות פלונית [לאפוקי אלמונית / חבל ארץ אחר באירופה] שווה להוציא עליו כל הון שבעולם, ולבכות ולהתלונן....

צופה_ומביט
הודעות: 4666
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 03, 2024 2:28 am

ובאותו עניין:
האם יש איזה חתן ליטאי בן תורה שויתר על הפראק [עוד הוצאה להוריו בחתונתו], הבגד הרבני שהוא לובש 3 פעמים בשנה בסה"כ? והולך בחתונתו ובחגים פשוט בחליפה, כמו שהוא הולך בכל שבת, וכמו שהלך בכל חג עד חתונתו?

ואם כבר "בשיגעון ינהג", מימיי לא הבנתי את השיגעון הזה של פראק לחתנים ואברכים.
ההלכה אומרת שביו"ט לובשים בגד טוב ומשובח יותר מאשר בשבת. וזו הלכה מגיל בר מצוה ולא רק לאברכים. והיא מדברת על סוג הבד ואיכות הבגד והתפירה וכיו"ב, ולא על לבישת בגד שמייצג מעמד גבוה - שאין לך!
אם פראק היה בגד שבעלי בתים חשובים לובשים, כמין מלבוש כבוד יוקרתי, מילא. גם אז היה מה לדון אבל נניח.
אבל בהיות שהוא אצלנו בגד רבני, ורבני בלבד, הרי שהוא לא בגד "טוב ומשובח" יותר, אלא הוא "מדים ייצוגיים", בגד של מעמד גבוה יותר, כזה שדורש תנאים מסוימים כדי להיכלל בו, קרי: משרה רבנית, ולכל הפחות [ויל"ע] גדלות בתורה שראויה למשרה תורנית.
מאיפה הגיע השיגעון הזה שכל אברך בן עשרים לובש בגד רבני ביו"ט בתור "בגד משובח"?
שיקנה ליו"ט חליפה יקרה יותר, על זה מדברת ההלכה!
זה בדיוק כמו שאברך חסידי ילך ביו"ט עם בגד של אדמו"רים.
או שבחתונה ובכל יו"ט יחבוש כל אברך כובע המבורג.
ואם החליטו לקיים באופן הזה את ההלכה של יו"ט - מדוע לא מגיל בר מצוה?

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אפריל 03, 2024 3:23 am

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' אפריל 03, 2024 1:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אור עולם
הודעות: 1367
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי אור עולם » ד' אפריל 03, 2024 8:46 am

צופה_ומביט כתב:ובאותו עניין:
האם יש איזה חתן ליטאי בן תורה שויתר על הפראק [עוד הוצאה להוריו בחתונתו], הבגד הרבני שהוא לובש 3 פעמים בשנה בסה"כ? והולך בחתונתו ובחגים פשוט בחליפה, כמו שהוא הולך בכל שבת, וכמו שהלך בכל חג עד חתונתו?

ואם כבר "בשיגעון ינהג", מימיי לא הבנתי את השיגעון הזה של פראק לחתנים ואברכים.
ההלכה אומרת שביו"ט לובשים בגד טוב ומשובח יותר מאשר בשבת. וזו הלכה מגיל בר מצוה ולא רק לאברכים. והיא מדברת על סוג הבד ואיכות הבגד והתפירה וכיו"ב, ולא על לבישת בגד שמייצג מעמד גבוה - שאין לך!
אם פראק היה בגד שבעלי בתים חשובים לובשים, כמין מלבוש כבוד יוקרתי, מילא. גם אז היה מה לדון אבל נניח.
אבל בהיות שהוא אצלנו בגד רבני, ורבני בלבד, הרי שהוא לא בגד "טוב ומשובח" יותר, אלא הוא "מדים ייצוגיים", בגד של מעמד גבוה יותר, כזה שדורש תנאים מסוימים כדי להיכלל בו, קרי: משרה רבנית, ולכל הפחות [ויל"ע] גדלות בתורה שראויה למשרה תורנית.
מאיפה הגיע השיגעון הזה שכל אברך בן עשרים לובש בגד רבני ביו"ט בתור "בגד משובח"?
שיקנה ליו"ט חליפה יקרה יותר, על זה מדברת ההלכה!
זה בדיוק כמו שאברך חסידי ילך ביו"ט עם בגד של אדמו"רים.
או שבחתונה ובכל יו"ט יחבוש כל אברך כובע המבורג.
ואם החליטו לקיים באופן הזה את ההלכה של יו"ט - מדוע לא מגיל בר מצוה?

בחברון ובנותיה רוב מוחלט (למעט 3-4 בועד של 250) אף אחד לא קנה פראק.

צופה_ומביט
הודעות: 4666
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 03, 2024 10:03 am

אה"נ, התכוונתי [כמובן, אך לא דקדקתי לכתוב] לאותן ישיבות ובנותיהן [כולל בני עדות אחרות משוכנזים] שכן קונים לחתנים פראק.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי הרואה » ד' אפריל 03, 2024 12:45 pm

פראק עולה כמדומני 600 ש"ח זאת ההוצאה המיותרת הכי קטנה בחתונה... בנוסף לרוב הוא ממשיך לשמש הרבה שנים.
אני מכיר כמה חתנים שקנו רק לחתונה ומכרו מיד אחר כך יד שניה או שבכלל שאלו פראק מחבר רק כדי לצאת ידי חובה כנהוג בישיבתם.

ואולי בכלל יש שיגעון בכך שלובשים פראק שזה בגד שנועד במקור לרכיבה על סוס
ואולי בכלל יש שיגעון בכך שמעתיקים גינונים של אצילים אירופאיים שכבר 100 שנה לא מעניינים אף אחד
ואולי בכלל יש שיגעון בכך שלובשים שחור לבן
ואולי בכלל יש שיגעון בכך שקובעים קוד לבוש כל כך מפורט שמעולם זה לא היה דבר כזה בישראל

אגב בבחרותי חבר חרד"ל (ממשפחה מבוססת דווקא) אמר לי שכל הביגוד שלו לחתונה עלה 160 ש"ח: 120 ש"ח כיפה, ו40 ש"ח חולצה לבנה...

מה שהכי מפריע לי בסיפור הזה זה ההתיימרות לחנך על הסתפקות במועט ו'נאר תיירה' וכו' וכו' ואמנם באופן כללי מאד זה בוודאי נכון שלא הולכים הרבה למסעדות ולא יוצאים לחו"ל ועוד, אבל בכמה וכמה פנים זה די הפוך.
זאת עוד דוגמא קלאסית מני רבות שבהם הערך האידיאלי נהפך לקוד חברתי ועם השנים מתרוקן מתוכן.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ד' אפריל 03, 2024 12:55 pm

אולי יש שגעון בכך שהולכים עם סנדלים בלי גרביים
אולי יש שגעון בכך שכווולם הולכים עם כיפה סרוגה ואין אחד שלא. כן כן בכל ציבור עושים מה שכולם עושים אחד דוקא שחור לבן ואחד דוקא צבעוני הכל אותו עיקרון
אולי יש שגעון בכך שציבור מסויים לא מסוגל להקים פורום תורני וצריכים להסתפח לפורום של אחרים ולשמוע דברים לא נעימים לאוזנם

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי הרואה » ד' אפריל 03, 2024 1:13 pm

מכון חכמי ליטא כתב:אולי יש שגעון בכך שהולכים עם סנדלים בלי גרביים
אולי יש שגעון בכך שכווולם הולכים עם כיפה סרוגה ואין אחד שלא. כן כן בכל ציבור עושים מה שכולם עושים אחד דוקא שחור לבן ואחד דוקא צבעוני הכל אותו עיקרון
אולי יש שגעון בכך שציבור מסויים לא מסוגל להקים פורום תורני וצריכים להסתפח לפורום של אחרים ולשמוע דברים לא נעימים לאוזנם

מה הבעיה בסנדלים בלי גרביים (כמו התנאים והאמוראים ולמעלה בקודש)?
בציבור שלי (ומסתמא גם שלך) כולם הולכים עם כיפה שחורה דווקא ודווקא קטיפה ודווקא עם סרט ודווקא בצורה מסוימת לא יותר מידי גבוהה ולא יותר מידי נמוכה וכל התורה הזאת רק על כיפה, אם נגיע לחליפה או חולצה יש עוד יותר כללים.
מה לך כי תלין על ציבורים שבהם כולם (האמת שכמעט בכל ישיבה תיכונית/הסדר תמצא גם כמה כיפות שחורות ואפילו פה ושם גם קטיפה) ההגדרה היחידה לכיפה היא סרוגה מעבר לזה כמעט כל צבע צורה וגודל קבילים... (אני מודע שיש ניואנסים אבל עדיין גם במרכז הרב תמצא כיפות קטנות ושטוחות וגם בגוש כיפות גדולות ומיושנות).

קרית מלך
הודעות: 1038
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' אפריל 03, 2024 2:20 pm

הרואה כתב:מה הבעיה בסנדלים בלי גרביים (כמו התנאים והאמוראים ולמעלה בקודש)?
בציבור שלי (ומסתמא גם שלך) כולם הולכים עם כיפה שחורה דווקא ודווקא קטיפה ודווקא עם סרט ודווקא בצורה מסוימת לא יותר מידי גבוהה ולא יותר מידי נמוכה וכל התורה הזאת רק על כיפה, אם נגיע לחליפה או חולצה יש עוד יותר כללים.
מה לך כי תלין על ציבורים שבהם כולם (האמת שכמעט בכל ישיבה תיכונית/הסדר תמצא גם כמה כיפות שחורות ואפילו פה ושם גם קטיפה) ההגדרה היחידה לכיפה היא סרוגה מעבר לזה כמעט כל צבע צורה וגודל קבילים... (אני מודע שיש ניואנסים אבל עדיין גם במרכז הרב תמצא כיפות קטנות ושטוחות וגם בגוש כיפות גדולות ומיושנות).


כבר אמר החכם: הדשא של השני ירוק יותר

לבי במערב
הודעות: 9242
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 03, 2024 2:28 pm

הרואה כתב:120 ש"ח כיפה
וזה - לא שיגעון הוא?!

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי אליסף » ד' אפריל 03, 2024 3:32 pm

מכון חכמי ליטא כתב:אולי יש שגעון בכך שהולכים עם סנדלים בלי גרביים
אולי יש שגעון בכך שכווולם הולכים עם כיפה סרוגה ואין אחד שלא. כן כן בכל ציבור עושים מה שכולם עושים אחד דוקא שחור לבן ואחד דוקא צבעוני הכל אותו עיקרון
אולי יש שגעון בכך שציבור מסויים לא מסוגל להקים פורום תורני וצריכים להסתפח לפורום של אחרים ולשמוע דברים לא נעימים לאוזנם

דוקא חשבתי שהרואה הוא חרדי שנעבאך בוכה שלא נולד ד"ל.. אני טועה?
נערך לאחרונה על ידי אליסף ב ו' אפריל 05, 2024 8:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אפריל 03, 2024 4:13 pm

יש להתפלא על האשכול הזה, התחיל עם מנהגי חוסר נימוס והתחשבות בכבוד הזולת וגלש למנהגי שטות (חולצה לבנה), בזבוז כספים (פאות) וכו'. אם נמשיך בכיוון הזה בסופו של דבר הדבר יביא לזלזל באלפי מנהגים וכבר נכתב רבות על הנושא כיצד זלזול במנהג אחד יכול לגרום למדרון חלקלק שסופו בל ישוער.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 03, 2024 4:27 pm

אליסף כתב: דוקא חשבתי שהרואה הוא חרדי שנעבאב בוכה שלא נולד ד"ל.. אני טועה?

לא

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אפריל 03, 2024 5:10 pm


אולי נפתח אשכול היכרות וכך כל אחד יוכל לכתוב פרטים על עצמו (כמובן בלי להזדהות) שלא נחשוב כדוגמת הנ"ל ונטעה שהוא חרדי נעבעך שבוכה שלא נולד ד"ל... (הכרתי חבר פורם לשעבר שאסף במחברת טיפין טיפין כל פרט אישי שהשתרבב להודעות)

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי הרואה » ד' אפריל 03, 2024 8:28 pm

כדכד כתב:
אליסף כתב: דוקא חשבתי שהרואה הוא חרדי שנעבאב בוכה שלא נולד ד"ל.. אני טועה?

לא

עוד מאפיין מגזרי מאד מאד בעייתי (של כל מגזר נחיתי)
אין אפשרות לתקן דברים.
יבוא מישהו ויאמר לפלוני שהוא מדבר לשון הרע? השכן מדבר עוד יותר!
ומה נתפסת עלי רק בגלל ששנינו ג'ינג'ים ואתה 'נעבאב' בוכה שלא נולדת אתיופי.
וכו' וכו'
הכל הופך למלחמה בין מחנות ולהשוואות מה שקורין בלע"ז וואטאבאוטיזם, וכך המצפון נרגע. אצלי הכל בסדר כי 'הצד השני' (מה זה בכלל? עם מי בדיוק אתה נלחם?) עוד יותר גרוע.

זה מסתמא השיגעון הכי גדול פה באשכול.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אפריל 03, 2024 8:50 pm

הגישה החרדית היא שכל דבר הוא ביהרג ואל יעבור. אם תרבות הלבוש שלנו, שחלקה אין לה קשר להשיטה שלנו, התבססה, אז אין שום מחיר שיעכב אותנו מלקנותו. לכן הם יכולים להעלות את המחירים, ואנחנו נשלם עבור כובעים חדשים כל שנה, פאות לנשים, חתונות יקרות, ואולי גם דירות לבן הזוג. אין לנו את המשקל להבדיל בין הדברים יקרי ערך ובין הדברים שהם רק קצת חשובים, ולא יותר.

אצל ציבור שהכל הולך אצלם בקלות, גם הביגוד הולך אצלם בקלות. הבעיא שמה היא הקלות, ולא מבחינת הלבוש אלא מבחינת דברים אחרים.

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אפריל 03, 2024 9:36 pm

מה זה גישה חרדית? מין המצאה חדשה? ממתי אנחנו עבדים של תרבות? פשוט מאוד אנחנו נמצאים במתקפת פרסומות חומרית והם מצליחות לפעול את פעולתם. השבועונים הצבעוניים מציעים כל שבוע בצבעים מרהיבים כל טוב מצרים, שמלות ופאות נחשקות, ביגוד גברים מבתי האופנה באיטליה, כובעים, נעליים, תכשיטים, ריהוט ועוד ועוד, וברגע שלשכן יש, אז כבר צריך חיש מהר להזדרז ולקנות.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אפריל 03, 2024 10:04 pm

אז אלו שאינם רואים את הפרסומות כלל, וקונים את הכל בפשטות ממש, איזה כובע הם חובשים לראשם? איזה פאה לאשה?

השאלה היא אף על הפשוטים ביותר, לא על היוקרתיים. ובזיל הזול אינו עולה אלא שמונה מאות דולר לפאה. איזה מציאה!

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אפריל 03, 2024 10:43 pm

מספיק שאתה רואה וקונה ומי שרואה אותך גם הוא רוצה, קנאת שכנים. וכתבתי שניתן לקנות פאות באמזון ב23 דולר וזה מה שהרבה נשים כעת עושות. ואלו שלא מסוגלות לחבוש פאה זולה בגלל הסטטוס החברתי, כנראה משהו השתבש בחינוך שקבלו שלא הצליח להחזיק מעמד, קרי חיי הסתפקות במועט.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי הרואה » ד' אפריל 03, 2024 11:48 pm


למיטב ידיעתי אף אברכית נורמלית בארץ ישראל לא חובשת פאה של 23 דולר וגם לא של 230 דולר.
אולי בארה"ב חלק מהאברכים עוד נמצאים בשלב האידיאלים וטרום השלב שבו האידיאלים נהפכים לכללים חברתיים.
ואולי סתם השטאנץ שם פחות אחיד ולכן מרשות לעצמן לחסוך.

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אפריל 04, 2024 4:42 am

מי שרוצה לנהוג בשגעון שתמשיך לקנות את הפאות היקרות, אך שלא יתלוננו על דוחק הפרנסה, או שמא אין דוחק פרנסה וכל המודעות על נצרכים הם סתם אחיזת עינים.

במסתרים
הודעות: 1784
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אפריל 04, 2024 8:44 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין לנו את המשקל להבדיל בין הדברים יקרי ערך ובין הדברים שהם רק קצת חשובים, ולא יותר.

חסרון המשקל טוב בעיניך או הוא הרע במיעוטו?

למה לא יוכלו ללמוד מה באמת חשוב ומה הבל?

ואם קטן אתה בעיניך, אבל חכם, אולי תהיה הראשון לזרוק את הכובע בן מאות הדולר ותחבוש לראשך פאר אחר?
יעשו אחרים אחריך ויברכוך רבים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' אפריל 04, 2024 10:56 pm

למה שאני אעשה את זה? יש לי מספיק כסף, אני לא לוקח קמחא דפסחא. אם הייתי לוקח, הייתי מבטל מצות עבודת יד הרבה לפני הכובע והפאה.

במסתרים
הודעות: 1784
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אפריל 05, 2024 1:37 am

כי גם מי שחננו ה' כסף צריך סיבה לאבד אותו על דבר שאין בו חשיבות בעצם, ואם תאמר יפה הוא ואינו אלא דולר ליום ויומים הרי מה שלוקחים סוג אחד דווקא שחור וכיו"ב אינו אלא מפני שכך "עושים" העולם.

אחד שאני מכיר רוצה לשנות באיזה ענין כזה ואני מנסה להסביר לו שאינו מקובל בעיני אחרים, אבל טענתו חזקה: אין כאן זיקה כל שהיא ליהדות.

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי אליסף » ו' אפריל 05, 2024 2:03 am

הרואה כתב:למיטב ידיעתי אף אברכית נורמלית בארץ ישראל לא חובשת פאה של 23 דולר וגם לא של 230 דולר.
אולי בארה"ב חלק מהאברכים עוד נמצאים בשלב האידיאלים וטרום השלב שבו האידיאלים נהפכים לכללים חברתיים.
ואולי סתם השטאנץ שם פחות אחיד ולכן מרשות לעצמן לחסוך.

תנוח דעתך, גם בארה"ב אין אברכית נורמלית שחובשת פאה כנ"ל

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי אליסף » ו' אפריל 05, 2024 2:04 am

במסתרים כתב:אחד שאני מכיר רוצה לשנות באיזה ענין כזה ואני מנסה להסביר לו שאינו מקובל בעיני אחרים, אבל טענתו חזקה: אין כאן זיקה כל שהיא ליהדות.

תגיד לו שמאד לא בריא להיראות תימהוני

במסתרים
הודעות: 1784
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אפריל 05, 2024 2:17 am

אליסף כתב:להיראות תימהוני

אה"נ וגם על זה דברנו.
אבל באמת חזרנו לשאלה, למה אחד שאוהב צבע למשל ורוצה כיסוי ראש ירוק צריך להתבייש בו או נראה תמוה לאחרים? אדרבא התימה עליהם שכל אחד חייב ללבוש כחבירו ממש ובזה תלויה היראותו והתקבלותו, וכדברי ל.פ.ב. לעיל אין דעה להבחין בין טוב לרע ולהבדיל בין עיקר לטפל.

צופה_ומביט
הודעות: 4666
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אפריל 05, 2024 9:51 am

פחות משנה מה הסיבה המקורית שחרדים/ חסידים / בני תורה הולכים עם המלבושים שהולכים. הרבה יותר חשוב מה הלבוש מהווה בפועל כיום.
הלבוש המאפיין כל קבוצה ביהדות הפך במציאות להיות אמצעי זיהוי והזדהות. אמירה שלך על עצמך [לעצמך ולאחרים] לאיזו קבוצה [וממילא: השקפה ורעיונות ואורח חיים] אתה שייך.
[באותה מידה אחינו הד"לים מקפידים בקנאות על כיפה סרוגה דוקא, ושאר קודי לבוש דווקאיים].
וסימנך:
חסיד נדבורנא שיחליט להתחיל ללכת עם חליפה קצרה עניבה וכובע קנייטש ופיאות מאחורי האוזניים - באותו רגע הוא יזוהה כליטאי, ועם הרבה צדק, כי גם כלפי פנים זה יעיד על קרבה לליטאיות, אם לא יותר מזה. [בפרט שכאמור למלבושים הללו אין בדר"כ הצדקה אופנתית או אישית, זה מלכתחילה "מדי ייצוג", ובחירה במדי ייצוג פלוניים מעידה ע"כ שהלובש מזדהה עמם ורוצה להיות מזוהה עמם].
ואם סתם כך יתחיל להתלבש איך שבא לו באותו הבוקר - הוא יזוהה כלייט או כחילוני. כי עצם "חוסר המדים", ואפילו "אנטי מדים" במידה ידועה, הוא הוא "מדי הייצוג" של הללו.
גם כיסוי הראש, הכיפה, אינו חובה כלל על פי הלכה [ביהגר"א או"ח ח] אבל הפך לסימן יהדות עד כדי כך שמי שהולך בלי כיפה נחשב פורק עול וחילוני, ובוודאי שהסרת כיפה היא האמירה הכי חריפה שהוא יכול לומר על עצמו בנושא הזה.
תלמיד חכם צריך להיות מצוין [מסוים, מובחן] בלבושו. וציבור בני התורה וציבור היראים אימץ לו לבוש שמציין אותו מאחרים [וכאמור לא ממש משנה כיצד אומץ לבוש זה בדוקא], כאמירה לעצמנו ולאחרים שאנחנו ציבור שהתורה עיקר חייו [התנחומא רגיל לומר במקום "תלמיד חכם" - "בן תורה"].
וחלק מהותי מזה הוא ההיצמדות לשחור לבן דוקא, סוגי בד מסוימים דוקא, מגבעת דוקא, אפילו עניבה שהיא לבוש רשמי ומכובד, וכיו"ב, שכל אלה דוקא מלבושים שפחות נהוגים היום, ובעצמותם פחות נתונים לשינויי אופנה [ביחס לאחרים], כל שכן המלבושים החסידיים שהם בוודאי ארכאיים בדוקא. ומעתה, זה סימן הזיהוי וההגדרה העצמית וכלפי אחרים לאן אני משתייך. ומי שמשנה את זה - פירושו של דבר בדרך כלל שהוא אכן לא רוצה להשתייך ולהזדהות ולהגדיר עצמו ככזה.
שהרי כאמור, אצל אף אחד המלבוש הזה לא נלבש מסיבה אופנתית או טעם אישי, כל עיקרו של המלבוש הזה נלבש מתוך גישה של "מדי ייצוג", וזהו הרצון של אנשים בו. א"כ מי שלא רוצה בזה היינו שלא רוצה את מדי הייצוג האלה, ואחרים הרי אין כרגע, א"כ כך או כך - פירושו של דבר שהוא מוכן / רוצה לוותר על הייצוג הזה, בידיעה שהוא ייתפס אחרת, בידיעה שהוא בוחר בקוד לבוש שהוא בעצמו "מדי ייצוג" של ציבור אחר, לפעמים הופכי לציבור שממנו הוא בא.
יש יחידים / מיעוט שאצלו זה לא הא בהא תליא [ויל"ע היטב], אבל ככל עניין שנוגע לציבור - הדברים נקבעים לפי כלל הציבור ולא לפי יחידים או מיעוט, והדברים עתיקים.

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' אפריל 05, 2024 10:18 am

אליסף כתב:
הרואה כתב:למיטב ידיעתי אף אברכית נורמלית בארץ ישראל לא חובשת פאה של 23 דולר וגם לא של 230 דולר.
אולי בארה"ב חלק מהאברכים עוד נמצאים בשלב האידיאלים וטרום השלב שבו האידיאלים נהפכים לכללים חברתיים.
ואולי סתם השטאנץ שם פחות אחיד ולכן מרשות לעצמן לחסוך.

תנוח דעתך, גם בארה"ב אין אברכית נורמלית שחובשת פאה כנ"ל

מה זה אברכית נורמלית? אתה בוודאי מתכוון שבלונית, שאין לזה שום קשר לנורמלי אלא לחיקוי דפוסי החברה בה היא נמצאת, ואם כך אתה סבור שלאברך להוציא אלף דולר ויותר עבור דבר שיש הסוברים שהוא אף אסור מן הדין זה נורמלי? יתכן שזה השגעון האמיתי הראשון הנזכר כאן ובהרבה מקרים נוגד את כל עקרונות הצניעות עליהם חונכו ה האברכיות הנורמליות שלך.
תנוח דעתך, יש כאן נשים רבות שחסות על ממונם

גביר
הודעות: 2773
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי גביר » ו' אפריל 05, 2024 11:21 am

צופה_ומביט כתב:[באותה מידה אחינו הד"לים מקפידים בקנאות על כיפה סרוגה דוקא, ושאר קודי לבוש דווקאיים].


מהכרות קרובה [ואולי לא אגזים אם אומר קרובה מאד] עם שני הציבורים לגווניהם, דומה שניתן לומר שאם כי יש בכך מן האמת, עדין יש ההבדל גדול, ולא ניתן כלל להשוות את המקום השולי למדי של קודי לבוש וכיו"ב בציבור הדת'ל למקום המרכזי, והכמעט עיקרי, שאותו הם תופסים בציבור החרדי.
נערך לאחרונה על ידי גביר ב א' אפריל 07, 2024 11:13 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4666
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אפריל 05, 2024 11:41 am

ברור, ועכ"ז בפריטים מסוימים הוא בדווקא. וכיפה סרוגה בוודאי.
התכוונתי שגם אצלם ישנו העיקרון הזה, גם אם לא באותו היקף.
ולמשל בגדי שבת, בהסרטות שראיתי מהקפות שניות בהר המור, כולם לבושים ונראים אותו דבר בדיוק. וגם אם זהו קוד לבוש שמייחד את הר המור וכיו"ב - הוא אשר אמרתי.
גם נוער גבעות נראה בדר"כ אותו הדבר. כשרואים אותם - לא ניתן לטעות. והם מתלבשים ומסתפרים כמו שהם בדווקא, לזהות עצמם מאחרים.
וכך הוא בכל קבוצה וקבוצה.
ואפילו אצל החילונים, שכביכול אין להם קודי לבוש, בוודאי שיש. בין למעמדות מקצועיים, ששם זה פשוט, ובין לקבוצות סוציאליות, "היפסטר" מזוהה ככזה במראהו החיצוני, ועוד עזה"ד.
כולנו מבינים את זה כשמדובר במקצועות [או זיהוי של עובדי רשת מסוימת], וכן מעמדות, או במדי צבא שמזהים קבוצות שונות בצבא. צריך להבין - וקל להבין - שככה זה בדיוק קוד הלבוש החרדי. את היסודות העיקריים להבנתו צריכים לקחת מהתחומים הנ"ל, ולא מתחומי האופנה והטעם האישי מחד - או מתחומי היהדות-דת מאידך.
וכלומר שהזהות היהודית-דתית-חרדית היא מקצועית ואישית גם יחד. זהו מין "מקצוע" ו"מעמד" ו"שירות צבאי" - שאינו נפרד מהחיים האישיים, והחיים האישיים אינם נפרדים ממנו, ובזה גופא הוא כ"כ מיוחד.
אם הבנת את זה - הבנת הכל.
ואדרבה, זו דייקא הנקודה שבאמת חשוב לדעת ולהבין, גם לא בהקשר הלבוש כלל, וכל הדיון על הלבוש היה שווה עבור זה.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי הרואה » ו' אפריל 05, 2024 4:32 pm

צופה_ומביט כתב:פחות משנה מה הסיבה המקורית שחרדים/ חסידים / בני תורה הולכים עם המלבושים שהולכים. הרבה יותר חשוב מה הלבוש מהווה בפועל כיום.
הלבוש המאפיין כל קבוצה ביהדות הפך במציאות להיות אמצעי זיהוי והזדהות. אמירה שלך על עצמך [לעצמך ולאחרים] לאיזו קבוצה [וממילא: השקפה ורעיונות ואורח חיים] אתה שייך.
[באותה מידה אחינו הד"לים מקפידים בקנאות על כיפה סרוגה דוקא, ושאר קודי לבוש דווקאיים].
וסימנך:
חסיד נדבורנא שיחליט להתחיל ללכת עם חליפה קצרה עניבה וכובע קנייטש ופיאות מאחורי האוזניים - באותו רגע הוא יזוהה כליטאי, ועם הרבה צדק, כי גם כלפי פנים זה יעיד על קרבה לליטאיות, אם לא יותר מזה. [בפרט שכאמור למלבושים הללו אין בדר"כ הצדקה אופנתית או אישית, זה מלכתחילה "מדי ייצוג", ובחירה במדי ייצוג פלוניים מעידה ע"כ שהלובש מזדהה עמם ורוצה להיות מזוהה עמם].
ואם סתם כך יתחיל להתלבש איך שבא לו באותו הבוקר - הוא יזוהה כלייט או כחילוני. כי עצם "חוסר המדים", ואפילו "אנטי מדים" במידה ידועה, הוא הוא "מדי הייצוג" של הללו.
גם כיסוי הראש, הכיפה, אינו חובה כלל על פי הלכה [ביהגר"א או"ח ח] אבל הפך לסימן יהדות עד כדי כך שמי שהולך בלי כיפה נחשב פורק עול וחילוני, ובוודאי שהסרת כיפה היא האמירה הכי חריפה שהוא יכול לומר על עצמו בנושא הזה.
תלמיד חכם צריך להיות מצוין [מסוים, מובחן] בלבושו. וציבור בני התורה וציבור היראים אימץ לו לבוש שמציין אותו מאחרים [וכאמור לא ממש משנה כיצד אומץ לבוש זה בדוקא], כאמירה לעצמנו ולאחרים שאנחנו ציבור שהתורה עיקר חייו [התנחומא רגיל לומר במקום "תלמיד חכם" - "בן תורה"].
וחלק מהותי מזה הוא ההיצמדות לשחור לבן דוקא, סוגי בד מסוימים דוקא, מגבעת דוקא, אפילו עניבה שהיא לבוש רשמי ומכובד, וכיו"ב, שכל אלה דוקא מלבושים שפחות נהוגים היום, ובעצמותם פחות נתונים לשינויי אופנה [ביחס לאחרים], כל שכן המלבושים החסידיים שהם בוודאי ארכאיים בדוקא. ומעתה, זה סימן הזיהוי וההגדרה העצמית וכלפי אחרים לאן אני משתייך. ומי שמשנה את זה - פירושו של דבר בדרך כלל שהוא אכן לא רוצה להשתייך ולהזדהות ולהגדיר עצמו ככזה.
שהרי כאמור, אצל אף אחד המלבוש הזה לא נלבש מסיבה אופנתית או טעם אישי, כל עיקרו של המלבוש הזה נלבש מתוך גישה של "מדי ייצוג", וזהו הרצון של אנשים בו. א"כ מי שלא רוצה בזה היינו שלא רוצה את מדי הייצוג האלה, ואחרים הרי אין כרגע, א"כ כך או כך - פירושו של דבר שהוא מוכן / רוצה לוותר על הייצוג הזה, בידיעה שהוא ייתפס אחרת, בידיעה שהוא בוחר בקוד לבוש שהוא בעצמו "מדי ייצוג" של ציבור אחר, לפעמים הופכי לציבור שממנו הוא בא.
יש יחידים / מיעוט שאצלו זה לא הא בהא תליא [ויל"ע היטב], אבל ככל עניין שנוגע לציבור - הדברים נקבעים לפי כלל הציבור ולא לפי יחידים או מיעוט, והדברים עתיקים.

זאת בדיוק השאלה למה הלבוש הייצוגי הזה כל כך מובהק שאי אפשר לזוז בו כמעט כלום ימינה או שמאלה, דבר כזה לא היה מעולם בהיסטוריה היהודית.
הח"ח ור' חיים בריסקער שחיו לפני לא המון שנים, לבשו חולצה צבעונית וקסקט ואולי אפילו רח"ל מגפיים חומות או חגורה עם אבזם בצבע לא ישיבתי, ופתאום נפתח מפעל של מגוחך של שכפול לבוש שבו אפילו גרביים לבנות נעליים קצת גבוהות או מכנסי כותנה כבר מדרג אותך במשבצת ספציפית, שלא לדבר על חולצה עם כפתורים שחורים או כיפה צבעונית.
מכיוון שזה המצב אני אכן מקפיד על רוב הדברים המגוחכים האלו כי אני רוצה להשתייך כמו שכתבת, אבל מדוע זה כך? ובפרט שהלבוש הזה כאמור מאד יקר וגם ממש לא נוח, אבל גם בלי זה זה טירוף הדעת.
אני לא שואל כי אני לא יודע מה התשובה, אני שואל דווקא כי אני כן יודע מה התשובה (ואולי הייתם מקשיבים לי לולא הליצנים דלעיל).

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' אפריל 05, 2024 5:01 pm

ראו כאן באשכול מהו לבוש יהודי, אך לפי הנ"ל אין באמת מלבוש יהודי פרט לטלית ובגדי כהונה (ולנשים אין אפילו את זה). אין ולו מלבוש או צורת לבוש אחת שאין בשום מקום אחר בעולם (בשינוי צבעים). וכפי שכתב צופה ומביט צורת הלבוש של קבוצה מסויימת זה מין סטטוס חברתי שאנשים לא רוצים להבדל מהקבוצה לה הם משתייכים, ומה גורם לקבוצה זו או אחרת לאמץ וללבוש מלבוש זה או אחר צריך מחקר אנטרופולוגי.
בכל אופן, להאמור בהודעות האחרונות בענין מה שאנשים מוכנים לשלם עבור כובעים וחליפות ופאות וכו', ובפרט אברכים ואברכיות יש השלכה חשובה, וזאת כאשר רואים מודעות קופות הצדקה השונות על נאקתם של האברכים שלא גומרים את החודש וילדיהם הרעבים וכדומה, אעין פלא שההתרמות הולכות ומתמעטות (ובגלל זה גם כמעט ולא מפרסמים כמו בעבר, פשוט לא משתלם. או אם באים אברכים מהארץ לקבץ השאלה הראשונה שיש לשאול מעתה היא כמה שלמת על הכובע שלך ועל הפאה של אשתך האברכית. (פעם הגיע בחור עבור הכנסת כלה ושאלתי כמה כסף הוא צריך וענה סכום מסויים, שאלתי כמה אנשים מזמינים וענה 400, עניתי אם כך לפי מחיר מנה של 20 דולר לזוג אני נותן לך 4000 דולר, הוא קפץ משמחה, אך מיד הוספתי... תזמין רק מאתיים! הוא הסתכל עלי בתמהון (או בשגעון) ואמר זה בלתי אפשרי, עניתי לו בחתונה שלנו היו מאתיים, זה אפשרי ביותר ובשל החזון איש משהו כמו מנין).

צופה_ומביט
הודעות: 4666
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אפריל 05, 2024 5:24 pm

מהיכן לקחת מה לבשו הח"ח והגר"ח? מהתמונות לא נראה שלבשו אחרת מהמקובל אצל יהודים אדוקים בתקופתם ומקומם, ולא נראה שהיה מבחר גדול. ויותר משחשוב מה לבשו - חשוב מה לא לבשו. אני מניח שכל פריט לבוש שהיה מזוהה עם קבוצות אחרות שהח"ח והגר"ח רצו לבדל עצמם מהם - הם לא לבשו.
וכלומר, ככל שנתהוו ביהדות יותר קבוצות שציבור מסוים רוצה לבדל עצמו מהם - כך הוא יותר יהדק את קוד הלבוש שלו, כמסמן אותו כנ"ל.


לגבי חתונות וכו', בדיוק השבוע יצא לי לראות באוצר כמה וכמה שטרי תנאים מדורות הקודמים במזרח אירופה, ומפורטים שם פרטי לבוש שמתחייבים הצדדים לתת לחתן ולכלה, כל מיני גלימות רקומות זהב ושאר מיני בגדים שמודגש שהם "כדרך הנגידים", ושעון זהב, טבעת זהב, וכיו"ב. לכאורה העושר לא היה אז נפוץ בין יהודים משם יותר מבימינו בינינו, אבל מי יודע.
עד היום הזה כותבים בתנאים ומקריאים בפני כולם את התחייבות ההורים להלביש את בניהם הנישאים "כמנהג בעלי בתים חשובים" של אותו המקום והזמן. לא כמנהג אברכים, לא כמנהג עניים, אלא כולם בלי יוצא מן הכלל מתחייבים "כמנהג בעלי בתים חשובים".
אז לפני שנתמה על האנשים, בואו נתמה על שטר התנאים.

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' אפריל 05, 2024 8:57 pm

צופה_ומביט כתב:לגבי חתונות וכו', בדיוק השבוע יצא לי לראות באוצר כמה וכמה שטרי תנאים מדורות הקודמים במזרח אירופה, ומפורטים שם פרטי לבוש שמתחייבים הצדדים לתת לחתן ולכלה, כל מיני גלימות רקומות זהב ושאר מיני בגדים שמודגש שהם "כדרך הנגידים", ושעון זהב, טבעת זהב, וכיו"ב. לכאורה העושר לא היה אז נפוץ בין יהודים משם יותר מבימינו בינינו, אבל מי יודע.
עד היום הזה כותבים בתנאים ומקריאים בפני כולם את התחייבות ההורים להלביש את בניהם הנישאים "כמנהג בעלי בתים חשובים" של אותו המקום והזמן. לא כמנהג אברכים, לא כמנהג עניים, אלא כולם בלי יוצא מן הכלל מתחייבים "כמנהג בעלי בתים חשובים".
אז לפני שנתמה על האנשים, בואו נתמה על שטר התנאים.

מן הסתם יש יותר שגעונות חתונות מכל שאר השגעונות גם יחד. אולי השטרות שראית הם של משפחות אמידות? וזו מן הסתם הסיבה שהם שרדו, אך אינך יכול ללמוד מהן על הכלל. ומדוע שאברך יתלבש כמנהג בעלי בתים חשובים? או שהוא בעל הבית או שהוא אברך.
אך שוב, שאלת השאלות, הכל טוב ויפה, שילבש בלבוש בוץ וזהב כמנהג בעלי בתים, אך מי צריך לממן את השגעון הזה? בנוהג שבעולם כל אחד מחתן את ילדיו כפי יכולתו ולא דופק על דלתות לקבץ נדבות (גמחי"ם זה כבר נושא אחר). שלא נדבר על הנדן שדורשים היום הבחורים בנוסף לדירה, שכר תמיכה חדשי ושאר הטבות למיניהם

במסתרים
הודעות: 1784
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אפריל 05, 2024 11:01 pm

שטר התנאים קיבל נוסח קבוע ולאו דווקא הכוונה לקיים את הכתוב בו

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' אפריל 05, 2024 11:24 pm

אכן, יהודי מתלבש כיהודי. אלו שלובשים חליפה ארוכה, שימשיכו. אבל למה צריך הכל להיות בדקדוק כ"כ גדול? חליפה גוראית לא דומה לחליפה בעלזאית. מה יקרה אם יתחלפו? האם אין זה ביגוד יהודי? לובשים כובע, אבל האם צריך להיות סאמעט? ואם יהיה של לבד כבר אין זה כובע? הקאפוטה הליטאית בדקדוק כזה, איננו לבוש צנוע ויהודית אם נסגור את השסע מאחוריה?

בין כיפה עם סרט לכיפה ללא סרט, למה ההבדלים כ"כ קיצוניים וחזקים?

זוהי השאלה שלא אבין, למרות שבתוך עמי אנכי יושב, והכובע שלי נראה בדיוק כמו שאר הכובעים שבביהמ"ד.

צופה_ומביט
הודעות: 4666
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כִּ֥י בְשִׁגָּע֖וֹן יִנְהָֽג:

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' אפריל 06, 2024 8:21 pm

כבר הוסבר שחסיד גור לא רוצה לזהות עצמו כחסיד בעלזא וכן להיפך, וכו'.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים