מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 03, 2024 11:43 am

תוכן כתב:
צופה_ומביט כתב:
תוכן כתב:שכל טקסט יש לו הקשר, ואי אפשר להבין שום טקסט בלי הקשר. ההקשר של הטקסט הוא של יהודי מאמין מלפני שלשת אלפים שנה, וכך צריך לגשת אליו.

אם צריך להוציא מודעות חרם זה על מה שכתבת כאן.
זה נכון לטקסט אנושי. וזו הגישה האקדמית [חילונית-כפרנית] ל"טקסטים".
אמונת ישראל היא שהתורה נצחית, ומדברת לכל דור בשפתו, ולא כופה עלינו הבנה של לפני 3000 שנה [הרמב"ם מצא בתורה הרבה מהפילוסופיה האריסטוטלית, כן? ועוד ועוד דוגמאות מכל חכמי ישראל, בהלכה ובאגדה].
ולשון המקרא אלוקי, דבר ה' מפי הגבורה, וסובל כל הפירושים שבאים מתוך יראת שמים.
ורובד הפשט כולל גם את הרציונליסטי, כל עוד הוא/מחברו צדיק ומקובל בישראל ולא סותר שום דבר הלכה ומסורת.


אני שמח לראות שאנו מסכימים
אנחנו לא מסכימים על שום דבר.
ועם הבריונות שלך, שמלווה בשטחיות תואמת, אין לי שום אפשרות אפילו לדיון כלשהו.


אלא שכמובן אתה מדבר שטויות. ומטונך, הרי כל הפילוסופיה האריסטוטלית שתלמידי הרמב"ם מצאו בתורה (הרמב"ם עצמו לא היה רציונליסט, כמו שהארכתי במק"א), הכל הוכח כדברים בטלים, דברים שאין להם שחר כלל. ומכיון שהתורה היא תורת אמת, הרי על כרחך שאין לפרש המקרא בצורה אריסטוטלית.
כנ"ל.
ועכ"פ יהיה איך שיהיה, הרמב"ם לא חשב שהוא צריך לפרש את התורה כפי שהבינו אותה לפני 3000 שנה, אלא השתמש בחכמת זמנו. כמובן שהוא טען שהיא היא האמת הכתובה בתורה מאז, ועד היום איש לא נוהג אחרת.
וכאמור, יש לזה דוגמאות בלי סוף מחכמי ישראל.


ולדבריך בלה בלה בלה
אין שום קשר לדבריי, אם רק היית טורח לשים לב למה שכתבתי.

ובדיוק על זה בא הירושלמי ואמר שכל תורה שאין לה בית אב, אין לה תורה. כי התורה רק אפשר לפרש על ידי שאנו סומכים על מסורת האחרונים והראשונים חז"ל והנביאים עד הלכה למשה מסיני, ומי שמפרש הפסוקים לפי דעתו ולפי השקפת עולמו, הרי הוא כופר ואפיקורס.
כנ"ל.

נשאר רק לתהות האם שפיכות דמים הוא דזל או טפשות ורשעות כדקיימא קיימא.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » א' מרץ 03, 2024 11:44 am

הפצת המעיינות כתב:
תוכן כתב:לא! אנשים אלו שכתבו הפשקוויל לא קלעו למטרה. הם באים בטענה שאי אפשר לפרש המקרא שלא לפי רש"י וחז"ל. ועל זה ענה המחבר, שהרבה מפרשים פירשו את המקרא שלא לפי רש"י וחז"ל, ואי אפשר לבוא בטענות עליו. אבל זה לא הטענה העיקרית. הטענה העיקרית היא, שכל טקסט יש לו הקשר, ואי אפשר להבין שום טקסט בלי הקשר. בא המחבר ומפרש את הטקסט לפי ההקשר של הרציונליסט בן זמנינו, ועל זה הטענה, כי ההקשר של הטקסט הוא של יהודי מאמין מלפני שלשת אלפים שנה, וכך צריך לגשת אליו. ומי שניגש אליו שלא לפי ההקשר המסור לנו מסיני, הוא בעצם במוקדם או במאוחר עוקר את התורה. דהיינו, על אף שללא ספק מחברו היה יהודי ירא"ש מרבים, אבל אלו שלומדים בחומש פשוטו של מקרא ועושים ממנו עיקר, צאצאיהם יהיו מחללי שבת.
קשה לי להאמין למה שאתה אומר אתה רוצה לומר שהרבנים כתבו נגדו בטענה שאינה טענה?!!!

הקביעה על הנכדים מדוייקת? או אולי בניהם או ניניהם?


הרבנים שכתבו נגדו טענותיהם טענה לדבריהם, אבל הוא יכול לחלוק עליהם. זה שאלה של שיקול הדעת, הוא מכריע כך, והם מכריעים כך. אבל הטענה העיקרית שאי אפשר ואסור לפרש המקרא בגישה רציונליסטית, בזה אין תשובה לאף אחד.

החפץ חיים אמר פעם, שהוא לא יודע למה זה כך, אבל מי שמפסיק לומר יקום פורקן אחד, אז נכדיו מחללים שבת, אז הדברים שכתבתי הם באותו משקל.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 03, 2024 11:47 am

תוכן כתב:ואני כן סבור שיש אנשים שלא מכירים את הנושא, דהיינו לא יודעים מה זה פרשנות המקרא, ומשום כך אינם יכולים להכריע בו. ואין טעם לפרט...

וכמובן אתה גאון העולמים שיודע מה כן ומה לא, מי כן ומי לא.
בריון קלאסי.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » א' מרץ 03, 2024 11:48 am

אין לי מושג על כל מה שאתה מדבר. כאמור, הייתי מעורב קצת בענין זה, ומה שאני בעיני ראיתי והייתי שותף בו, היו לענינו של החומש בלבד, ללא שום דיון על המחבר. והמכתבים והפניות לראשי ישיבות וכיוצא שגם בזה הייתי מעורב קצת, היו כולם בכבוד הראוי, ובהצגת הטענות בלבד. זה מה שאני יודע.


בריה נמוכה כתב:הנושא הוא לא חומש פשוטו של מקרא כן או לא,
אם לדעת תוכן וחוגים נוספים זהו נושא רגיש ומסוכן ואסור בדורינו ללקט פירוש על החומש של מפרשי הפשט
אז לגיטימי בהחלט לצאת נגד החומש ושרבותיהם של אותו החוג יאסרו על תלמידיהם
לימוד בחומש זה.

במסגרת המחאה הלגטימית לא יאמרו שקרים ולא יעשה לחץ על רבנים ולא יהיה רדיפות אישיות נגד בעלי החומש
אלא מתוך הבנה שלדעת חוגים אחרים ביהדות החרדית אין בכך שום בעיה וגם בימינו
מותר ומצווה ללמוד חומש עם מפרשי הפשט לצד פירוש רש"י הק', וגם קיבלו רבים מרבותיהם.

ופשוט שאם זה היה רק נגמר בזה, ר' נפתלי אנשין היה עדיין חי עימנו ואף היה מרוב צער נפטר גם לא היה טענה לאף אחד
כי בהחלט לגטימי עפ"י תורה פעולות אלו

הכאב והזעקה הוא על השקרים הרבים שנאמרו בפרשה זו ע"י מובילי המחאה על הסילופים ועל הזיופים ועל הרדיפות
לדוגמא שהלכתי לשאול ת"ח נכבד מבני אותו החוג שאני עימו בקשרי ידידות מה פגם בחומש
וענה לי שאמר לו אותו איש ממובילי המערכה.. שבעל החומש הוא צדוקי וקראי ולכן הוא נגד החומש
ואותו דבר היה עם רבנים חשובים בכל תפוצות הגולה שלא אמרו לפניהם את האמת אלא שקרים וכזבים והוציאו לשון הרע
והשמיצו ללא הרף את הנפטר החשוב

ואף רבנים שכבר הסכימו לספר עברו מסע טרור ולחצים, כפי שהתבטא אחד מהרבנים "שאנו בגלות הסיקריקים"

וללא בושה אמרו שהוא בוגר מכון מנדל -[כשאמרו לו את השמצה זו - שאל בפליאה מה זה מכון מנדל]

ושרצה לתקן החומש לפי הוראת בד"צ העדה החרדית המשיכו במסע טרור אכזרי נגדו ורצו לחנך את רבני העדה...

ועומד ר' מנשה ישראל רייזמן וזועק זאת.... ----

ו
מכריזים על שלומי אמוני ישראל שהם מינים ואפיקורסים, ורודפים אותם ברדיפות שלא שמעום אבותינו, מאיימים ברציחות הכאות וקללות באופן נורא מאד, ביודעי ומכירי קאמינא, וב"ה גם אני נרדף מחמת סוגיא זו, ומסתמא לאחר דברי אלה אהיה נרדף יותר גדול, אבל המצב איום ונורא, אנשים עומדים בצד ורואים תשפוכת דם צדיקים ושותקים, אם לא דם בגשמיות הרי רוצחים
אנשים כשרים בחרבות שבשפתותיהם.


זה לא לגיטימי בשום פנים ואופן ומי שהשתתף במסע אכזרי זה שלדאבון ליבנו היה בין הגורמים למיתתו משברון לב
אוי לו ואוי לנפשו
ואין לו סליחה בזה ובבא.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » א' מרץ 03, 2024 12:40 pm

תוכן כתב:
ולסיום אעתיק מה שכתב ר' חיים ן' מוסה על אלו שמפרשים את המקרא לפי הגישה העדכנית והמודרנית של זמניהם. (הדברים מופיעים בחזות קשה לבעל העקידה הוצאת יד הרב ניסים בהקדמת ר' משה גרוס.)

וכבר שמעתי בימי חרפי דרשן אחד דורש האחדות בדרך החקירה, בדרך הפילוסופים, והיה אומר פעמים רבות: "ואם אינו אחד - יתחייב כך וכך" (א"ת: זו היא שיטת היסלוגיזם), עד שקם בעל הבית אחד, מהחרדים אל דבר ה' ואמר: "גזלו כל אשר לי בגזירת אישבילייא, והכוני ופצעוני עד השאירוני המכים מת לפי דעתם, ווכל זה סבלתי על אמונת: 'שמע ישראל ה' אלהניו ה' אחד', ואתה אתה בא על קבל אבותינו מפי חקירת הפילוסוף, ותאמר אם אינו אחד יהיה כך וכך", ואמר בעל הבית: "יותר אני מאמין לקבלת אבותינו, ואיני רוצה לשמוע זאת הדרשה", ויצא מבית הכנסת ורוב הקהל עמו...


ואף אני הקטן והעני אומר, יותר אני מאמין לקבלת אבותינו מאשר להרציונליות שבפשוטו של מקרא, וטוב יעשו אם יוציאו ספר זה שאינו מוסיף אהבה ויראה מכל בית מדרש שבעולם...


מעשה לסתור?!?
הלוא מה המסר של הסיפור הזה?
לפני 500 שנה הגיע דרשן אחד ואמת המידה בידו, ולאחר פלפול שלם גג על גג הוא הוכיח שצריך להאמין בדיוק לפי התפיסה הפילוסופית שהוא סובר בה, בניגוד לתפיסה הכללית הפשוטה והבלתי מתחכמת.
אמר אחד היהודים הפשוטים: מה אתה מבלבל בראש? לא בגלל השיטה המתוחכמת הזו סבלנו, אלא אנחנו יהודים פשוטים שמאמינים באופן פשוט, וזה עיקר תורתנו.
וכולם הסכימו עמו ובמפגן מרשים עזבו את הדרשה ויצאו מבית הכנסת, מתוך הסכמה לעיקרון שהדרשן לא יכול לתבוע אמונה ועקרונות מפולפלים מדי שאינם חלק מהתפיסה הכללית והפשוטה שהולכת דור אחר דור.
אתה הסכמת לעיקרון הזה, שאי אפשר להכריח את כלל ישראל בכוח איזו המצאה מתוחכמת, שאינה מקובלת על הכלל.
והנמשל לימינו, אתה ועוד כמה חכמים להרע באתם עם איזו המצאה מוזרה, מפולפלת, שאיש לא מבין עד תומה, ולפיה פירוש המקרא צריך לתאום את המציאות ואת תפיסת התרבות שבזמן קבלת התורה לפני 3000 שנה (תוך כפירה גמורה בנצחיות התורה, כפי שהעיר לנכון צופה_ומביט)*, וכל הקהל כולו יוצא מבית הכנסת ואינו רוצה לשמוע את הדרשה התפלה הזו, ואומרים לך שזו המצאה מוזרה שאינה מקובלת על כלל ישראל, אבל בשביל להוכיח את צדקת דרכך - - - לא פחות ולא יותר אתה מביא את הסיפור הזה, על הקהל שהצליח לנצח את הדרשן המפולפל.


* וסביר להניח שרק מי שיש לו השכלה פילוסופית וידע שחורג לגמרי מאמונת ישראל הפשוטה - הוא יכול להבין את הרציונל של התפיסה הזו, וד"ל.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי חברא » א' מרץ 03, 2024 12:46 pm

אמור נא לי הרב תוכן, איך זה שהנודע ביהודה שניהל מלחמות חרמה נגד ההשכלה, נתן הסכמה לחיבור שהוא ממש אותו דרך של פשוטו של מקרא (וכן הגר"ח מואלאז'ין ואחיו, ועוד מגדולי דורו)?
הוא לא השכיל להבין שהחיבור יכול להוביל לחילול שבת של הנכדים?

הנה דוגמאות להשוואה בין החיבורים - מצא את ההבדלים:
viewtopic.php?p=734349#p734349
viewtopic.php?p=734509#p734509
viewtopic.php?p=808246#p808246
נערך לאחרונה על ידי חברא ב א' מרץ 03, 2024 12:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » א' מרץ 03, 2024 12:46 pm

תוכן כתב:אין לי מושג על כל מה שאתה מדבר. כאמור, הייתי מעורב קצת בענין זה, ומה שאני בעיני ראיתי והייתי שותף בו, היו לענינו של החומש בלבד, ללא שום דיון על המחבר. והמכתבים והפניות לראשי ישיבות וכיוצא שגם בזה הייתי מעורב קצת, היו כולם בכבוד הראוי, ובהצגת הטענות בלבד. זה מה שאני יודע.

לפי הנשמע והנראה, הרבה מן הטענות עסקו במוטיבציה של הספר, במגמה הנסתרת שלו, במניעים מאחורי הקלעים, בבית המדרש שהוא מייצג.
אדרבה, אתה מוזמן להעלות את המכתבים ששלחו לרבנים. נייתי ספר ונחזי!

בריה נמוכה
הודעות: 491
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי בריה נמוכה » א' מרץ 03, 2024 12:50 pm

תוכן כתב:אין לי מושג על כל מה שאתה מדבר. כאמור, הייתי מעורב קצת בענין זה, ומה שאני בעיני ראיתי והייתי שותף בו, היו לענינו של החומש בלבד, ללא שום דיון על המחבר. והמכתבים והפניות לראשי ישיבות וכיוצא שגם בזה הייתי מעורב קצת, היו כולם בכבוד הראוי, ובהצגת הטענות בלבד. זה מה שאני יודע.



דוגמא אחת מני רבים אנא תסביר אותו להאשים אותו כבוגר מכון מנדל
[אולי אתה תמים ולא קלטת את השיטות של חבריך למערכה שרק אחרי שהצליחו לשכנע את רבני ליקווד שעומד מאחורי החומש הם בית מדרש הגר"א והרב אורי הולצמן רק אז הם הוציאו את המכתב השלישי נגד החומש - או ר' גבריאל קרויס שקיבל טרור קשה ורק אח"כ הוציא שלח אימיל שמתנער מהחומש]
ואציין את גודל היר"ש שלו ממה שהובא כאן

הייתי בהלויה הכואבת והדומעת.
אחד מבניו סיפר כי ביום הפורים כטוב לבו ביין, נעמד ר' נפתלי על הכסא ופנה אל כל הנוכחים:
יש פסוק אחד, שהוא כל כך נורא, שאני לא יודע איך אפשר לעכל אותו, וכך הרחיב עוד ועוד במעלת אותו פסוק נעלם וטמיר.
עד שגילה כי הפסוק הוא "אשרי העם שככה לו, אשרי העם שה' אלוקיו".
איזו הרגשה נפלאה ועמוקה בגדלות הבורא ית"ש.
קבצים מצורפים
הרב דויטש על הרב אנשין (1).jpg
הרב דויטש על הרב אנשין (1).jpg (149.73 KiB) נצפה 2895 פעמים

בריה נמוכה
הודעות: 491
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי בריה נמוכה » א' מרץ 03, 2024 1:26 pm

תוכן כתב:איפה ראית שאני לא מסוגל להכיל דעות שונות משלי? אני לגמרי מודע שיש אנשים שחושבים שפשש"מ זה דבר נפלא, יהי להם אשר להם.

ואני כן סבור שיש אנשים שלא מכירים את הנושא, דהיינו לא יודעים מה זה פרשנות המקרא, ומשום כך אינם יכולים להכריע בו. ואין טעם לפרט...


אתה מזכיר לי את ר' דוד שמידל ועוד אנשים הסבורים שזכות ההחלטה צריכה להיות בידם ורק הם המבינים

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי מחשבה אחת » א' מרץ 03, 2024 1:37 pm

תוכן כתב:
בריה נמוכה כתב:שוב אינך מסוגל להכיל שיש בציבור החרדי דעות שונות ממך ויש גאונים צדיקים וקדושים שראו את החומש פשוטו של מקרא
ומאוד אוחזים מהחומש,
למה אתה חושב שאתה היחיד שמבין מהו השמרנות הנכונה ומה צריך לעשות
אינך מסוגל להכיל שיש דעות אחרות...
אתה מייצג אסכולה אחת בודדת לעומת רוב האסכולות האחרות די אם אזכיר את תמיכתו של ר"ש אויערבאך או הגרב"ד פוברסקי והגר"מ גרוס שמדי שבוע הוגים בפירושי בן מלך עה"ת

[מענין איך אתה מסביר את העובדא שהרבה גדולי ישראל לא חושבים כמוך, האם אתה חושב שאתה יותר חכם מהם ?]


איפה ראית שאני לא מסוגל להכיל דעות שונות משלי? אני לגמרי מודע שיש אנשים שחושבים שפשש"מ זה דבר נפלא, יהי להם אשר להם.

ואני כן סבור שיש אנשים שלא מכירים את הנושא, דהיינו לא יודעים מה זה פרשנות המקרא, ומשום כך אינם יכולים להכריע בו. ואין טעם לפרט...


לא קצת מפליא בעיניך, שרק דיינים זקנים מסטאמר הם יודעים מה זה פרשנות המקרא, ואילו פוסקים מן המיינסטרים שכל בית ישראל נשען עליהם, אינם מבינים כלום בפרשנות המקרא?

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי יהושפט » א' מרץ 03, 2024 1:42 pm

תוכן כתב:
ועוד יותר מזה, אני מאמין שהמחבר עצמו שהיה יהודי ת"ח וירא אלוקים, בודאי שמח על הביקורת והיה קשוב למה שטענו נגדו, שהרבה מהם ת"ח מופלגים ועולים עליו הרבה בידיעת התורה. וזה רק חברי פשש"מ שמנצלים את המקרה המצער הזה כדי לקדם את השקפת עולמם.

ובאמת לא היה ראוי להפוך את האשכול על פטירת הנפטר הדגול להתנצחות על פשש"מ, אבל חברי פשש"מ הם אלו שהפכו את האשכול להתנצחות, והם לגמרי אחראים למה שקרה. ודי בזה.

אדון תוכן, תגיד לי, אין גבול לרשעות ו/או לטפשות?
כל מי שהכיר את המחבר יודע שהאיש היה שבור ורצוץ עד דכדוכה של נפש ממה שעשו לו, כפשוטו ממש
אתה חושב שאתה או רעיך עשיתם כדין, לחיי, את זה הקב"ה יחליט, לצורך הענין אני מקבל את כל ההשמצות שהשמיצו אותו, והיה ראוי לקורעו כדג ביום הכיפורים שחל בשבת
אבל לעמוד על גופתו הטריה בגסות כזו ולכתוב איוולת מרושעת שכזו, שהמחבר שמח במה שנעשה לו, ועוד מאדם שטוען שהוא היה מעורב במערכה, זהו מעשה נבלה שאין למעלה ממנו, בושה וחרפה!
ותאמין לי כתבתי מאד בעדינות

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 03, 2024 2:23 pm

צופה_ומביט כתב:נשאר רק לתהות האם שפיכות דמים הוא דזל או טפשות ורשעות כדקיימא קיימא.
אין לי מה לתרום לדיון המחוכם שמתנהל כאן. מי שחטא כנגד המנוח בהפצת דברים שלא היו ולא נבראו, חטא, ואין שום סיבה להגן עליו. אבל שלא נתבלבל, אם באסון מירון; הפקרות קורונה; הלווית הרב וואזנר; קריסת הפארנצ'ס בקרלין; הוכח ששפיכות דמים הוא זל, וקולם של הזועקים מן האדמה או ממיטת חוליים אחרי שהפכו לנכים, לא נשמע כלל, אני בעניותי לא מתרשם שלפתע הפכנו לחברה רגישה לחיי אדם.

אלא מאי, כשם שבחייו ניסו בני המנוח להשתיק, כל ביקורת שהיא בשל מצבו הרפואי, שבעתים עתה עם פטירתו, שמבקשים לתת אצבע בין עיניהם של מתנגדי החומש כולם. ולא שמחיר חיי אדם עלה לפתע.

אמנם נוח יותר להאשים את אלה שהפיצו דברים בדויים ושקריים על המנוח, אבל מי שיכנס לבית האבלים, ישמע שם דברים ברורים וחד משמעיים: כל מי שהיה לו חלק בפסילת החומש, דם המנוח על ידו. משפט כזה, ניתן בהחלט להבין את המקום ממנו הוא נאמר, אבל לגמרי אי אפשר לקבל אותו.

===

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 03, 2024 2:42 pm

הבהרה חשובה, ובכן אצטרף ואבהיר גם אני:
דבריי לא נאמרו כלל לגבי עצם התליה של מיתת הגאון המחבר זצ"ל ברדיפות שעבר, אין לי שום ידיעה בזה.
כמובן שדבריי לא נאמרו כלפי כל מי שהיתה לו ביקורת עניינית על החומש ופעל לפסילתו באמצעים כשרים והגונים כדרכה של תורה.
דבריי נאמרו כלפי המתקרא כאן 'תוכן' ודבריו שלו כאן השתא, ומה/מי שהוא מייצג.
לעצם השיטה והגישה שלו, והאישיות המשתקפת מתוכן, אני קורא טפשות ורשעות.
ולעצם הרדיפה והבריונות חסרת הגבולות שלו ושל כמותו לכל מי שחושב אחרת מהם, ולשיטות הנלוזות וחסרות הרסן שבהן הם יוצאים בג'יהאד כנגד אנשים ודעות, אני קורא "שפיכות דמים", גם לולא היה הגאון המחבר זצ"ל נפטר לבית עולמו, והיה בריא אולם.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב א' מרץ 03, 2024 2:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן אליהו
הודעות: 1017
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי בן אליהו » א' מרץ 03, 2024 2:45 pm

אני לוקח קצת הפוגה מהקרבות "באשכול ההוא" חחח, ומבקש להחכימני: בעווה"ר לא הכרתי עד עתה את החומש המדובר ולא את הפולמוס סביבו.
ניסיתי להבין על מה המדובר מכל ההודעות שנכתבו ולא הבנתי כלל.
בעיני הדלות כולם מדברים בכותרות וקשה מאוד להבין דברים לאשורם. במטו מינייכו, האם מישהו יכול להביא דוגמאות מהספר המדובר ולהסביר מדוע לדעתו הדברים ראויים/לא ראויים?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מרץ 03, 2024 2:49 pm

איש_ספר כתב:
צופה_ומביט כתב:נשאר רק לתהות האם שפיכות דמים הוא דזל או טפשות ורשעות כדקיימא קיימא.
אין לי מה לתרום לדיון המחוכם שמתנהל כאן. מי שחטא כנגד המנוח בהפצת דברים שלא היו ולא נבראו, חטא, ואין שום סיבה להגן עליו. אבל שלא נתבלבל, אם באסון מירון; הפקרות קורונה; הלווית הרב וואזנר; קריסת הפארנצ'ס בקרלין; הוכח ששפיכות דמים הוא זל, וקולם של הזועקים מן האדמה או ממיטת חוליים אחרי שהפכו לנכים, לא נשמע כלל, אני בעניותי לא מתרשם שלפתע הפכנו לחברה רגישה לחיי אדם.

אלא מאי, כשם שבחייו ניסו בני המנוח להשתיק, כל ביקורת שהיא בשל מצבו הרפואי, שבעתים עתה עם פטירתו, שמבקשים לתת אצבע בין עיניהם של מתנגדי החומש כולם. ולא שמחיר חיי אדם עלה לפתע.

אמנם נוח יותר להאשים את אלה שהפיצו דברים בדויים ושקריים על המנוח, אבל מי שיכנס לבית האבלים, ישמע שם דברים ברורים וחד משמעיים: כל מי שהיה לו חלק בפסילת החומש, דם המנוח על ידו. משפט כזה, ניתן בהחלט להבין את המקום ממנו הוא נאמר, אבל לגמרי אי אפשר לקבל אותו.

===

הרב אי"ס, אכן, אם כל התוקפים אותו בדיון היו מתנהלים כמוך, נתינת ביקורת תוך הדגשה ברורה חוזרת ונשנית שאין כאן טענה על כפירה, אלא על כמה דברים לא ראויים, הכל היה אחרת.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מרץ 03, 2024 2:50 pm

בן אליהו כתב:אני לוקח קצת הפוגה מהקרבות "באשכול ההוא" חחח, ומבקש להחכימני: בעווה"ר לא הכרתי עד עתה את החומש המדובר ולא את הפולמוס סביבו.
ניסיתי להבין על מה המדובר מכל ההודעות שנכתבו ולא הבנתי כלל.
בעיני הדלות כולם מדברים בכותרות וקשה מאוד להבין דברים לאשורם. במטו מינייכו, האם מישהו יכול להביא דוגמאות מהספר המדובר ולהסביר מדוע לדעתו הדברים ראויים/לא ראויים?

viewtopic.php?t=20852

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 03, 2024 2:51 pm

בן אליהו כתב:אני לוקח קצת הפוגה מהקרבות "באשכול ההוא" חחח, ומבקש להחכימני: בעווה"ר לא הכרתי עד עתה את החומש המדובר ולא את הפולמוס סביבו.
ניסיתי להבין על מה המדובר מכל ההודעות שנכתבו ולא הבנתי כלל.
בעיני הדלות כולם מדברים בכותרות וקשה מאוד להבין דברים לאשורם. במטו מינייכו, האם מישהו יכול להביא דוגמאות מהספר המדובר ולהסביר מדוע לדעתו הדברים ראויים/לא ראויים?

יש על זה אשכול בן 50 עמודים לע"ע, תקרא שם ובמסתעף ותחכים.
viewtopic.php?t=20852

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 03, 2024 2:59 pm

צופה_ומביט כתב:ותחכים.

או שלא.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 03, 2024 3:06 pm

תוכן כתב:
אליסף כתב:
תוכן כתב:
לוצאטי כתב:הי"ד. והרשעים הרודפים אין רפואה למכתם.

'הרשעים הרודפים', וכך כל הביקורת הופכת ללא רלוונטית, כי הלא הם רשעים. במה אתה יותר טוב מהם? הם רודפים אותו, ואתה רודף אותם...

ההבדל הוא שהוא לא רודף אותם.
ומסיימים בטוב.


הם גם לא רדפו אותו. היתה ביקורת על החומש, ותו לא מידי. אף אחד לא שבר לו חלונותיו, לא ירדו לחייו, אלא אמרו שחיבור זה אינו ראוי לבוא בקהל. בנוסף, בתי מדרש מסויימים עמוד לצידו, וחלק מהם כבר באמת אפיקורסים גמורים, שמכחישים שהתורה שבעל פה על פרטיה ודקדוקיה נמסרה למשה מסיני, וכמו שהארכתי על זה כמה פעמים, ועל כן הדברים התלהטו.

כל מי שמונח בפרשה יודע שהמחבר היה יהודי יקר ביותר, ת"ח וירא"ש, אשר נכשל קצת בפירושו. ותו לא מידי. ועל זה אמרו חז"ל אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם, ואם היתה תרבות ויכוח בציבור החרדי, היה אפשר ללבן הפרשה. אלא מה, ברגע שיצאו עם ביקורת, אז הצד שכנגד הזדעקו והקצינו, וכל צד תרם את החלק שלו, וכך קרה מה שקרה אם קרה.

אם יש פה אשמים, זה אלו משני הצדדים שלא יודעים לדון לגופו של ענין. והרבה מאד אני יכול לדבר על זה, ודי בזה.

הרצחתם וגם צדקתם,
אחרי שברור לכל החברים התלמידים הידידים, איך רבינו הלך וקרס לתוך עצמו מתוך צער וכעס וכאב נורא, על מה שהעלילו עליו, לבית מדרש שאני שייך, לא היה שום קשר לכל הסיפור, רק צד אחד היה במעל, ורדף והעליל עליות רשע, ולא נתנו מנוחה לאיש צדיק ונקי, הלב סוער עוד יוסבר כל מה שהיה, איך מעיזים ברגעים אלו, להמשיך להעליל עלילות רשע, איני חושב שיש בעיה בבית מדרש ההוא, אבל להגאון רבי נפתלי לא היה סרך קשר, ואף אחד מהבית המדרש היקר והנפלא, לא עשה כלום בהקשר הזה, חוץ מכמהרשעים צמאי דם, שלא פסקו.

הרי כל המערכה התחילה והמשיכה בשקר כאילו אני ערכתי את כל הפירטוש, וכל אלה שדיברכו ברבים, לא הכירו את כל הסיפור האמיתי, ולא היה איכפת להם, כי להם היה מלחמת ג'יהד בבית מדרש אחר, ולא רוא שום דבר ממטר,

הרי הרבה יותר גרוע מכל מה שאפשר לעשות, עשו לו כי חללו את שמו, איש שחי באמונה תמיהמ וצדיקה, בכל חלקי היהדות, מקבל מכתבים מגדולי ישראל בראש כל חוצות שהוא משכיל ופקר עול ועוד דברים שאי אפשר להעלות על הדעת, ומיתמם הרי רק ביקרנו את החומש,

או שהם שוטים או שהם אכזרים או הכל ביחד כמבואר בספר חזון איש על רשעי עולם.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 03, 2024 3:09 pm

ר ריזמאן על שפיכות דמים של צדיקים.PNG
ר ריזמאן על שפיכות דמים של צדיקים.PNG (34.91 KiB) נצפה 2159 פעמים
הנה מה שכתב הגאון הגדול רבי ישראל מנשה רייזמאן היום במכתב,
נערך לאחרונה על ידי להתהלך ב א' מרץ 03, 2024 6:40 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 03, 2024 3:15 pm

איש_ספר כתב:
אלא מאי, כשם שבחייו ניסו בני המנוח להשתיק, כל ביקורת שהיא בשל מצבו הרפואי,


===
[/quote]
שקר גס.

הוא נחלה רק מחנוכה.
נערך לאחרונה על ידי להתהלך ב א' מרץ 03, 2024 3:26 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 03, 2024 3:15 pm

תמחוק את ההודעות שמספר את כל האמת.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 03, 2024 3:22 pm

נטורי קרתא כתב:
תוכן כתב:
ולסיום אעתיק מה שכתב ר' חיים ן' מוסה על אלו שמפרשים את המקרא לפי הגישה העדכנית והמודרנית של זמניהם. (הדברים מופיעים בחזות קשה לבעל העקידה הוצאת יד הרב ניסים בהקדמת ר' משה גרוס.)

וכבר שמעתי בימי חרפי דרשן אחד דורש האחדות בדרך החקירה, בדרך הפילוסופים, והיה אומר פעמים רבות: "ואם אינו אחד - יתחייב כך וכך" (א"ת: זו היא שיטת היסלוגיזם), עד שקם בעל הבית אחד, מהחרדים אל דבר ה' ואמר: "גזלו כל אשר לי בגזירת אישבילייא, והכוני ופצעוני עד השאירוני המכים מת לפי דעתם, ווכל זה סבלתי על אמונת: 'שמע ישראל ה' אלהניו ה' אחד', ואתה אתה בא על קבל אבותינו מפי חקירת הפילוסוף, ותאמר אם אינו אחד יהיה כך וכך", ואמר בעל הבית: "יותר אני מאמין לקבלת אבותינו, ואיני רוצה לשמוע זאת הדרשה", ויצא מבית הכנסת ורוב הקהל עמו...


ואף אני הקטן והעני אומר, יותר אני מאמין לקבלת אבותינו מאשר להרציונליות שבפשוטו של מקרא, וטוב יעשו אם יוציאו ספר זה שאינו מוסיף אהבה ויראה מכל בית מדרש שבעולם...

בשולי הדברים...
הציטוט המעניין הובילני לחפש את מקורו. ובכן המכתב המלא של רחב"מ נדפס בכת"ע בית תלמוד (כאן), וכך נאמר שם בהמשך הדברים:

אגרת רחבמ.png
אגרת רחבמ.png (63.65 KiB) נצפה 2546 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 03, 2024 3:26 pm

להתהלך כתב:
איש_ספר כתב:
צופה_ומביט כתב:
אלא מאי, כשם שבחייו ניסו בני המנוח להשתיק, כל ביקורת שהיא בשל מצבו הרפואי,


===

שקר גס.

הוא נחלה רק מחנוכה.

מי שכותב בסגנון גס הוא אתה. לא כתבתי מתי הוא נחלה, כי כמובן שלא ידוע לי. כתבתי מה ששמעתי, שבניו פנו לכל מיני מקומות וביקשו לעצור כל מכתב שהוא משום שאביהם חולה והדבר מסוכן לו וכו', כך היה סביב מכתבו של ר' נתן קופשיץ וכך היה סביב מכתב של כמה מרבני ארה"ב.
אכן היה זה אחרי חנוכה. בתחילת חודש טבת.

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מרץ 03, 2024 4:05 pm

אשכול מעניין: יהודי יקר חלה והלך לבית עולמו, מנהלי חשבונות שמים החליטו בפסקנות מי אשם בהסתלקותו, וחכמים רבים נגררים אחריהם.
אם אפשר לבקש מכל פוסקי ומכריעי החישובים השמימיים להסביר גם את הסתלקותו הפתאומית של יהודי פלוני בשבוע שעבר.
לא נחה דעתם עד שהוסיפו הי"ד ולאחר מכן גם ללא ר"ת...
ו"אולי" יש מקום לחשוב שלרבש"ע יש עוד חשבונות?

פסקנות הכותבים מפליאה וגם עצובה.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 03, 2024 5:00 pm

מי שעבר טרגדיה כל שהיא, ל"ע ול"ע, לאו דוקא שהוא נעשה על ידה יותר חכם.

והאופנה לראיין את 'משפחות החטופים' וכיו"ב, כאילו הם יודעים משהו שאנחנו לא יודעים, אין מקורה בבית המדרש.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 03, 2024 5:01 pm

איש_ספר כתב:
להתהלך כתב:
איש_ספר כתב:
צופה_ומביט כתב:
אלא מאי, כשם שבחייו ניסו בני המנוח להשתיק, כל ביקורת שהיא בשל מצבו הרפואי,


===

שקר גס.

הוא נחלה רק מחנוכה.

מי שכותב בסגנון גס הוא אתה. לא כתבתי מתי הוא נחלה, כי כמובן שלא ידוע לי. כתבתי מה ששמעתי, שבניו פנו לכל מיני מקומות וביקשו לעצור כל מכתב שהוא משום שאביהם חולה והדבר מסוכן לו וכו', כך היה סביב מכתבו של ר' נתן קופשיץ וכך היה סביב מכתב של כמה מרבני ארה"ב.
אכן היה זה אחרי חנוכה. בתחילת חודש טבת.

מי שאין לו בעיה לשקר, ועוד להראות שהוא מדבר רק אמת,

כתבת בפסקנות והדגשת שבני משפחתו ביקשו לעצור את ההתנגדות כיון שהוא חולה, וזה לא היה נכון, ברור שהם באו לצעוק שהמלחמה נגדו, עושה אותו חולה כי כך הכרנו והרגשנו, מתי היה הויכוח סביב כל המכתבים, עכשיו לפני חודשיים? או הרבה לפני זה?


לומר חצי ורבע אמת הוא יותר גרוע משקר,

מה שברור שהרדיפות אחריו בעלילות רשע וצמאות דם, היא שהכריעה אותו בצורה הכי פשוטה.

ואולי תבדוק יותר מה אתה שומע, אני כל מה שאני כותב זה לא מתוך השמיעה מכל מיני אנשים, אלא ממה שאני אישית מעורב, וזכיתי להיות כידיד וגם תלמיד לאיש הגדול שעזב אותנו בטראגיות נוראה, ולא עלה על דעת אף אחד, לבוא ולשמוע מה יש לר' נפתלי לומר.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 03, 2024 5:03 pm

קרית מלך כתב:אשכול מעניין: יהודי יקר חלה והלך לבית עולמו, מנהלי חשבונות שמים החליטו בפסקנות מי אשם בהסתלקותו, וחכמים רבים נגררים אחריהם.
אם אפשר לבקש מכל פוסקי ומכריעי החישובים השמימיים להסביר גם את הסתלקותו הפתאומית של יהודי פלוני בשבוע שעבר.
לא נחה דעתם עד שהוסיפו הי"ד ולאחר מכן גם ללא ר"ת...
ו"אולי" יש מקום לחשוב שלרבש"ע יש עוד חשבונות?

פסקנות הכותבים מפליאה וגם עצובה.


לא קשור לשום חשבונות שמים, אלא חוייה קרובה מה התלמיד חכם עבר בשנות חייו האחרונים,

כל אלה שמדברים כנגד לא הכירו אותו בכלל, ולא את אורח חייו, והרבה גם לא פתחו את הפירוש שלו מעולם,

אין שום בעיה בביקורת, אבל כל המלחמה היתה רחוקה מסתם ביקורת.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 03, 2024 5:07 pm

מה זה 'כל המלחמה'? יש כאלה ויש כאלה. זה גם ענין של אופי וסגנון כלליים.

יש כאלה, ואני הקטן בתוכם, שלא הכירו את המחבר מעולם ולא כתבו עליו אישית שום דבר רע. הם רק פתחו את החיבור והעירו את הנראה בעיניהם על אופיו ומהותו. וזו זכותם הלגיטימית.

די לסתימת פיות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 03, 2024 5:17 pm

להתהלך כתב:
איש_ספר כתב:
להתהלך כתב:
איש_ספר כתב:
צופה_ומביט כתב:
אלא מאי, כשם שבחייו ניסו בני המנוח להשתיק, כל ביקורת שהיא בשל מצבו הרפואי,


===

שקר גס.

הוא נחלה רק מחנוכה.

מי שכותב בסגנון גס הוא אתה. לא כתבתי מתי הוא נחלה, כי כמובן שלא ידוע לי. כתבתי מה ששמעתי, שבניו פנו לכל מיני מקומות וביקשו לעצור כל מכתב שהוא משום שאביהם חולה והדבר מסוכן לו וכו', כך היה סביב מכתבו של ר' נתן קופשיץ וכך היה סביב מכתב של כמה מרבני ארה"ב.
אכן היה זה אחרי חנוכה. בתחילת חודש טבת.

מי שאין לו בעיה לשקר, ועוד להראות שהוא מדבר רק אמת,

כתבת בפסקנות והדגשת שבני משפחתו ביקשו לעצור את ההתנגדות כיון שהוא חולה, וזה לא היה נכון, ברור שהם באו לצעוק שהמלחמה נגדו, עושה אותו חולה כי כך הכרנו והרגשנו, מתי היה הויכוח סביב כל המכתבים, עכשיו לפני חודשיים? או הרבה לפני זה?


לומר חצי ורבע אמת הוא יותר גרוע משקר,
שוב ושוב אתה כותב דברים מבולבלים ומעורבבים, ומאשים את כולם בשקר.
כתבתי שבני המנוח ביקשו לעצור כל ביקורת בסיבת היותו חולה, ואכן כך היה. היה זה בתחילת חודש טבת סביב מכתבו של ר' נתן קופשיץ ואח"כ רבנים מארה"ב. הבנים צעקו שהאבא חולה ומוטל במיטה ואסור לכתוב שום מכתב. והלא גם אתה כתבת שבחנוכה הוא כבר היה חולה, וממילא מובן שהם השתמשו בסיבת חוליו כדי לנסות להשתיק את הביקורת. ומה יעשה הבן וכו'.

כשכתבתי שניסו להשתיק כל ביקורת, כמובן שלא התכוונתי ביקורת שנאמרה לפני שהוא היה חולה... אלא "כל" לרבות כל ביקורת שהיא ואפילו לא כזו שהתלוו אליה הגזמות ושקרים והוצאת ש"ר.

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' מרץ 03, 2024 5:24 pm

תוכן כתב:
צופה_ומביט כתב:
תוכן כתב:שכל טקסט יש לו הקשר, ואי אפשר להבין שום טקסט בלי הקשר. ההקשר של הטקסט הוא של יהודי מאמין מלפני שלשת אלפים שנה, וכך צריך לגשת אליו.

אם צריך להוציא מודעות חרם זה על מה שכתבת כאן.
זה נכון לטקסט אנושי. וזו הגישה האקדמית [חילונית-כפרנית] ל"טקסטים".
אמונת ישראל היא שהתורה נצחית, ומדברת לכל דור בשפתו, ולא כופה עלינו הבנה של לפני 3000 שנה [הרמב"ם מצא בתורה הרבה מהפילוסופיה האריסטוטלית, כן? ועוד ועוד דוגמאות מכל חכמי ישראל, בהלכה ובאגדה].
ולשון המקרא אלוקי, דבר ה' מפי הגבורה, וסובל כל הפירושים שבאים מתוך יראת שמים.
ורובד הפשט כולל גם את הרציונליסטי, כל עוד הוא/מחברו צדיק ומקובל בישראל ולא סותר שום דבר הלכה ומסורת.


אני שמח לראות שאנו מסכימים על ההנחה הבסיסית שהיא, שחברי פשש"מ מפרשים את הפסוקים כפי גישה רציונליסטית של אדם בן זמנינו, וכל הויכוח הוא אם מותר לפרש את הפסוקים באופן זה או שלא. אלא שכמובן אתה מדבר שטויות. ומטונך, הרי כל הפילוסופיה האריסטוטלית שתלמידי הרמב"ם מצאו בתורה (הרמב"ם עצמו לא היה רציונליסט, כמו שהארכתי במק"א), הכל הוכח כדברים בטלים, דברים שאין להם שחר כלל. ומכיון שהתורה היא תורת אמת, הרי על כרחך שאין לפרש המקרא בצורה אריסטוטלית.

ולדבריך הנוצרים שטוענים לאמונת השילוש, על בסיס פסוקי התורה, האם גם הם דוברים אמת?

ומה עם אלו שטוענים שהלימוד מעקידת יצחק היא, שאסור להקשיב לבורא עולם כשהוא מצוה דברים שמנוגדים למוסר הטבעי, האם גם דבריהם נכונים?

ובדיוק על זה בא הירושלמי ואמר שכל תורה שאין לה בית אב, אין לה תורה. כי התורה רק אפשר לפרש על ידי שאנו סומכים על מסורת האחרונים והראשונים חז"ל והנביאים עד הלכה למשה מסיני, ומי שמפרש הפסוקים לפי דעתו ולפי השקפת עולמו, הרי הוא כופר ואפיקורס.

ולסיום אעתיק מה שכתב ר' חיים ן 'מוסה על אלו שמפרשים את המקרא לפי הגישה העדכנית והמודרנית של זמניהם. (הדברים מופיעים בחזות קשה לבעל העקידה הוצאת יד הרב ניסים בהקדמת ר' משה גרוס.)

וכבר שמעתי בימי חרפי דרשן אחד דורש האחדות בדרך החקירה, בדרך הפילוסופים, והיה אומר פעמים רבות: "ואם אינו אחד - יתחייב כך וכך" (א"ת: זו היא שיטת היסלוגיזם), עד שקם בעל הבית אחד, מהחרדים אל דבר ה' ואמר: "גזלו כל אשר לי בגזירת אישבילייא, והכוני ופצעוני עד השאירוני המכים מת לפי דעתם, ווכל זה סבלתי על אמונת: 'שמע ישראל ה' אלהניו ה' אחד', ואתה אתה בא על קבל אבותינו מפי חקירת הפילוסוף, ותאמר אם אינו אחד יהיה כך וכך", ואמר בעל הבית: "יותר אני מאמין לקבלת אבותינו, ואיני רוצה לשמוע זאת הדרשה", ויצא מבית הכנסת ורוב הקהל עמו...


ואף אני הקטן והעני אומר, יותר אני מאמין לקבלת אבותינו מאשר להרציונליות שבפשוטו של מקרא, וטוב יעשו אם יוציאו ספר זה שאינו מוסיף אהבה ויראה מכל בית מדרש שבעולם...

הפירושים שהובאו בחומש פש״מ הם מדברי רבותינו הראשונים. הרמב״ן רשב״ם רד״ק רבינו בחיי הרוקח וכו׳ וכו׳. קשה לשמוע דברי בוז אלו. עפ״ל

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 03, 2024 5:30 pm

איש_ספר כתב:שוב ושוב אתה כותב דברים מבולבלים ומעורבבים, ומאשים את כולם בשקר.
כתבתי שבני המנוח ביקשו לעצור כל ביקורת בסיבת היותו חולה, ואכן כך היה. היה זה בתחילת חודש טבת סביב מכתבו של ר' נתן קופשיץ ואח"כ רבנים מארה"ב. הבנים צעקו שהאבא חולה ומוטל במיטה ואסור לכתוב שום מכתב. והלא גם אתה כתבת שבחנוכה הוא כבר היה חולה, וממילא מובן שהם השתמשו בסיבת חוליו כדי לנסות להשתיק את הביקורת. ומה יעשה הבן וכו'.

כשכתבתי שניסו להשתיק כל ביקורת, כמובן שלא התכוונתי ביקורת שנאמרה לפני שהוא היה חולה... אלא "כל" לרבות כל ביקורת שהיא ואפילו לא כזו שהתלוו אליה הגזמות ושקרים והוצאת ש"ר.

לא היתה בעיה בשום ביקורת, ר' נפתלי אחרון שלא רצה ביקורת, אנחנו מדברים על מכתב רבני ארה"ב שזה כבר היה בחורף שנה שעברה, ומה ענין שמיטה להר סיני?
הבעיה היתה באלה שלחמו להכפיש את הספר בעלילות שקר.

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' מרץ 03, 2024 5:37 pm

להתהלך כתב:הנה מה שכתב הגאון הגדול רבי ישראל מנשה רייזמאן היום במכתב,

ר ריזמאן על שפיכות שמים של צדיקים.PNG

אפשר להעלות כולו, בבקשה?

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 03, 2024 5:47 pm

האמת אדרוש כתב:אפשר להעלות כולו, בבקשה?

זה כל מה שהוא כתב ושלח.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי במסתרים » א' מרץ 03, 2024 6:31 pm

תוכן כתב:במקרה הזה חברי פשש"מ לכל בתי מדרשם אין להם שום נכונות לשום הקשבה ולשום דיון עניני. אחד מרבני בית מדרש זה בא אלי פעם, ואמר לי, הרי אתה כלום ואפס, באיזה זכות אתה בא ואומר דעות? אמרתי לו, זה שאני כלום ואפס לא רלוונטי, תתמודד עם מה שאני אומר. והוא ענה, שאין שום צורך להתמודד כיון שאין לי זכות להביע דעה.

תוכן כתב:ואני כן סבור שיש אנשים שלא מכירים את הנושא, דהיינו לא יודעים מה זה פרשנות המקרא, ומשום כך אינם יכולים להכריע בו. ואין טעם לפרט...

אני מבין שיש הבדל (גדול או קטן, או לא קרב זה אל זה), ומ"מ בסוף יוצא ששניהם לדבר אחד נתכוונו: אני אפסוק מי יכול לדבר.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 03, 2024 7:45 pm

צופה_ומביט כתב:הבהרה חשובה, ובכן אצטרף ואבהיר גם אני:
דבריי לא נאמרו כלל לגבי עצם התליה של מיתת הגאון המחבר זצ"ל ברדיפות שעבר, אין לי שום ידיעה בזה.

האם גם הרמח"ל נפטר צעיר ימים בגלל הרדיפות נגדו?
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' מרץ 03, 2024 8:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' מרץ 03, 2024 7:58 pm

ככל הנראה, כן.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 03, 2024 8:11 pm

עתניאל בן קנז כתב:ככל הנראה, כן.

הנקודה שניסיתי לעורר שלבא ולומר שפלוני נפטר מסיבה זו או אחרת היא דברי נביאות. ומדוע נפטרו האר"י והרמ"א בגיל צעיר? ומדוע יש אנשים שנרדפו עד חורמה ולא נפטרו ולבם היה בריא כאולם? כלומר ניתן לדון שוב על טיבו של הספר, אך לכנות מי שיצאו נגדו רוצחים ועוד מיני האשמות? ובלי להתיחס לאישיותו של תוכן לפי הדברים שנכתבו עליו לעיל (שגם זה מין רדיפה) האם אסור לבקר ספרים?
אם המחבר היה ת"ח משכמו ומעלה כפי שמתארים אותו, היה צריך לדעת ולהבין שתקום עליו ביקורת במוקדם או במאוחר, ואיני יודע אם הראה את הספר למביני דבר לפני שהדפיס אותו, וכאשר החלה לצאת הביקורת נגדו היה צריך לאזור חלציו ולתרץ את הקשיים בפירושיו. גם את הרמב"ם ביקרו והוא לא נפטר מכך אלא השיב למשיגיו.

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: הגאון בעל מחבר פשוטו של מקרא זצ"ל

הודעהעל ידי מענה איש » א' מרץ 03, 2024 8:55 pm

עתניאל בן קנז כתב:ככל הנראה, כן.

לא נפטר ממגיפה???

ונתנו ידידים
הודעות: 1149
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' מרץ 03, 2024 9:05 pm

יש פה למסתכל מן הצד דו שיח של חרשים.
אלו מדברים על ביקורת ואלו מדברים על רדיפות והשמצות,
אלו מדברים על מיתה ממחלה נוראה ואיננו יודעים חשבונות שמים, ואלו מדברים על מצב שהאדם הרגיש נרדף וכאוב עד שלא היה לו שום כח להתגבר על המחלה שלו.
ועכשיו לגופו של דבר אני לא מכיר את המציאות, אבל לטיעונם של המשפחה והמכרים והידידים הוא חלה כמו הרבה אנשים ובמקום להתאמץ ולהחזיק מעמד ולהשאר שמח כמו שידוע שזה הוא הדבר הטוב היותר במצב כזה ל"ע ול"ע, הוא היה מדוכא וכאוב מכל ההשמצות נגדו עד שלא היה לו כח ללחום עם המחלה ונפטר לבית עולמו.
אם כנים הדבר אז יש כאן ענין של רציחה ואין נפ"מ מה היו חשבונות שמים על פטירתו וכמו בכל רוצח שאיננו דנים בחשבונות שמים אלא במציאות שלפנינו.
אם יש טוענים שכל הסיפור מפוברק שיאמרו כן בפירוש שלא ההשמצות הכריעו אותו אלא המחלה.
עוד ויכוח מתנהל כאן אם היו השמצות או רק ביקורת עניינית, ידידיו ומשפחתו טוענים שהוא היה נרדף בכל אופני הרדיפות האפשריות, ומתנגדיו טוענים שהיה לנו ביקורת ענינית ובן אדם נורמלי אמור לקבל ביקורת כזו ובפרט כשיודע דמעשיו גרמו לי לדבר כזה.
עוד הוסיפו חלק שהכל היה בגרמת משפחתו שלא נתנו לו לקבל הבירורת, אמנם אם על זה המדובר הרי אין המכרים מכחישים את זה אלא טוענים שחוץ מהביקורת העניינית היו גם רדיפות והשמצות ואם לא אתה עשית את זה אם כן לא עליך תלונותיהם אלא על אלו שעשו את זה, ואם המתנגדים טוענים שלא היה השמצות כאלו בכלל שיאמרו כן מפורש, ואם מודים שהיו כאלו אם כן מה להם לריב על דם חלל שנשפך.
גילוי נאות: אני כשלעצמי מתנגד לחומש הנ"ל משום הביקורת הענייני שיש עליו ובעיקר משום טענת הרב איש ספר, ומכל מקום את הויכוח באשכול זה איני מבין.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים