מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי אראל » ב' מרץ 04, 2024 11:06 pm

חברא כתב:
זאב ערבות כתב:ועוד כל מיני ביטויים באידיש שאיני אמור להבין

בלי להכנס לכל הדו"ד ביניכם, הביטוי באידיש שכתב אראל הוא:
"א טויטן באגראבט מען נאר ווייל ער לאזט זיך"
ופירושו:
"מת קוברים, כי הוא נותן".

לא תירגמת יפה
ואפרש שיחתי
פירוש המילות של הפתגם, כך:
"העולם אומרים שלכן קוברים את המת, רק מפני שהוא לא מתנגד"

לענינינו פירוש הביטוי
תוקפי החומש מצאו איש עדין שלא מסוגל להשיב מלחמה שערה, על כן רדפו אותו וירדו לחייו עד שנחלה ונפח את נשמתו
אילו עשו כן למשל למייסדי אוצר החכמה, כבר היו יודעים האיך לטפל עמהם ולהשתיק אותם.....

עתה בבקשה, תקרא שוב את תגובתי לעיל

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2024 11:12 pm

אראל כתב:קיינער האט אייך נישט דא מבזה געווען, קיינער האט נישט געזאגט איר זענט א רשע מרושע און א ודאי נישט שופך דמים געווען..., דרייט נישט קיין קאפ און האקט נישט קיין טשייניק

הער אויף צו שפילן נעבעך, מען האט אייך נאר מעורר געווען ווי איר זענט תמיד ביזי מיט יענעם'ס עבירות, בו בעת ווען איר שטעלט אן א פני תם, כאילו איר האט נאך קיין פליג נישט געטשעפעט...

רפואה שלימה און close subject

באותו אופן שאתה מתרץ את עצמך שמעולם לא ביזית אותי, מעולם לא ביזיתי את קהלתך, ואינך צריך לומר דבר מה כגון שמאן דהו רשע מרושע אם הדברים מובנים מהקשר הדברים שכותבים. מה שאני עושה זה פשוט הופך את הקערה על פיה ומראה לך שאתה עושה בדיוק מה במה שאתה מאשים אותי ושופך ע"י כך את דמי... וכעת אתה עוד בא להצדיק את עצמך. אתמהה.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' מרץ 05, 2024 5:03 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ונתנו ידידים
הודעות: 1150
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' מרץ 04, 2024 11:16 pm

שלא יאמרו מדשתקי רבנן שמע מינה דניחא להו
יושב כאן הניק אראל שאני מניח שהוא גם תלמיד חכם ושופך את דמו של איש יקר זאב ערבות על איזה מעשיה שהביא.
לא שיש לדעתי איזה דבר רעה בהמעשה שהביא, (מה האשמה והזלזול לומר שבקהילה גדולה של רבבות אלפי ישראל יש כמה נשים שיורו היתר לעצמן לעבור על איסור חמור מחמת בושות והרי לדאהינינו הרבה דברים כיוצא בזה יש בכלל ישראל, ואדרבה הוא בא לספר בשבח הקהילה שמיד שתפסו את זה חגרו מקפידותיהם בשביל הדבר היותר חשוב, סוף דבר איני רואה בסיפור זה שמץ של רע וזלזול בשום אדם או קהילה הישראל)
ולו יהא שלא היה ראוי להביאו
וגם לו יהא שהמעשה הוא מפוברק מתחילתו ועד סופו (הוא אינו חשוד על זה אלא מקסימום זה שסיפר לו את זה פיברק אותו) מה ההיתר לשפוך דמו של אדם ולהשמיץ אותו תגובה אחר תגובה שוב ושוב, וכאן מצא בע"ח מקום לגבות את חובו על כל הויכוחים שיש לו איתו ברחבי הפורום.
ועוד בתוך אשכול שהוא מתלונן על הרדיפות שעשו לאחרים.
חזור בך הרב אראל, אסור לבייש אדם מישראל גם אם הוא שונאך.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי אראל » ב' מרץ 04, 2024 11:18 pm

זאב ערבות כתב:
אראל כתב:קיינער האט אייך נישט דא מבזה געווען, קיינער האט נישט געזאגט איר זענט א רשע מרושע און א ודאי נישט שופך דמים געווען..., דרייט נישט קיין קאפ און האקט נישט קיין טשייניק

הער אויף צו שפילן נעבעך, מען האט אייך נאר מעורר געווען ווי איר זענט תמיד ביזי מיט יענעם'ס עבירות, בו בעת ווען איר שטעלט אן א פני תם, כאילו איר האט נאך קיין פליג נישט געטשעפעט...

רפואה שלימה און close subject

באותו אופן שאתה מתרץ את עצמך שמעולם לא ביזית אותי, מעולם לא ביזיתי את קהלתך, ואינך צריך לומר דבר מה כגון שמאן דהו רשע מרושע אם הדברים מובנים מהקשר הדברים שכותבים. מה שאני עושה זה פשוט הופך את הקערה על פיה ומראה לך שאתה עושה בדיוק מה במה שאתה מאשים אותי ושופך ע"י כך את דמי... וכעת אתה עוד בא להצדיק את עצמך. אתמהה.
מענין, יש כאן בפורום שני חברים שמקבלים יותר בזיונות וחשדות מכל שאר החברים גם יחד (שניהם משתתפים באשכול זה) למרות שהם משתדלים להיות אמיתיים וכנים.

ממש איני יודע מה אתה סח
אני לא מכיר אותך כלל, לא את זהותך, לא את משפחתך, אף לא הקהילה אשר אתה משתייך אליה, אף לא את הרבנים שאתה מושמע להם
איה ואיפה סיפרתי כאן אף סיפור אחד עליך?????

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי אראל » ב' מרץ 04, 2024 11:19 pm

..
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ב' מרץ 04, 2024 11:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תרגימא
הודעות: 83
הצטרף: א' מרץ 19, 2017 12:13 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תרגימא » ב' מרץ 04, 2024 11:31 pm

התפללתי עם המנוח תקופה באותו בית הכנסת, ואפילו לא ידעתי את זהותו עד שפורסם שנפטר בצירוף תמונתו.
הוא היה צנוע ושקט, הנחבא אל הכלים.

באופן אישי, התחלתי להשתמש בחיבורו על רש"י, מיד לאחר שיצא, אך מפני שבביאוריו לא הופיעו ביאורי האדמו"ר מליובאוויטש, העדפתי לחדול מלהשתמש בו.
אך זאת זכור לי בוודאות, נהנתי מביאוריו הצחים )המיוסדים על דברי פרשני רש"י.

חבל על דאבדין

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2024 11:34 pm

ונתנו ידידים כתב:שלא יאמרו מדשתקי רבנן שמע מינה דניחא להו
יושב כאן הניק אראל שאני מניח שהוא גם תלמיד חכם ושופך את דמו של איש יקר זאב ערבות על איזה מעשיה שהביא.
לא שיש לדעתי איזה דבר רעה בהמעשה שהביא, (מה האשמה והזלזול לומר שבקהילה גדולה של רבבות אלפי ישראל יש כמה נשים שיורו היתר לעצמן לעבור על איסור חמור מחמת בושות והרי לדאהינינו הרבה דברים כיוצא בזה יש בכלל ישראל, ואדרבה הוא בא לספר בשבח הקהילה שמיד שתפסו את זה חגרו מקפידותיהם בשביל הדבר היותר חשוב, סוף דבר איני רואה בסיפור זה שמץ של רע וזלזול בשום אדם או קהילה הישראל)
ולו יהא שלא היה ראוי להביאו
וגם לו יהא שהמעשה הוא מפוברק מתחילתו ועד סופו (הוא אינו חשוד על זה אלא מקסימום זה שסיפר לו את זה פיברק אותו) מה ההיתר לשפוך דמו של אדם ולהשמיץ אותו תגובה אחר תגובה שוב ושוב, וכאן מצא בע"ח מקום לגבות את חובו על כל הויכוחים שיש לו איתו ברחבי הפורום.
ועוד בתוך אשכול שהוא מתלונן על הרדיפות שעשו לאחרים.
חזור בך הרב אראל, אסור לבייש אדם מישראל גם אם הוא שונאך.

ייש"כ על לימוד הזכות וכל המלמד זכות ילמדו עליו זכות בזה ובבא, אך כמדומני שניתן לשים לב מהתגובות לדבריך ודברי לאחר הודעתך שיש כאן קצר בהבנה ושחבל להמשיך. אראל רואה בדברי פגיעה בקדושת קהילתו (למען האמת לאו דווקא קהילתו אלא הקהילה המתחרה) ושום דבר פרט למחיקת ההודעה לא יפייס אותו.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי אראל » ב' מרץ 04, 2024 11:36 pm

הדיון לא היה כלל אם הסיפור אמיתי או לא...
תקרא שוב את הטענות שלי, אבל 'בישוב הדעת'.....

ובמה שאתה כותב 'קהילתו'... 'קהילה המתחרה' ..., אין לי כלום עליהם, כולם אהובים כולם ברורים כולם קדושים, אני מכיר את שני הקהילות בשוה, אני מתפלל מדי יום ביומו בבתי מדרשות של שני הקהילות, בשניהם ישנם אנשים טובים ויקרים, תלמידי חכמים, ואנשי מעשה, ובעלי חסד

גם אם היה מעשה כזו קורה בחב"ד או בברסלב, ואף מעשה אמיתי, עדיין לא מצדיק לספר הסיפור בצורה שאתה כתבת זאת, ודי בזה

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2024 11:44 pm

אראל כתב:הדיון לא היה כלל אם הסיפור אמיתי או לא...
תקרא שוב את הטענות שלי, אבל 'בישוב הדעת'.....

ובמה שאתה כותב 'קהילה המתחרה', אין לי כלום עליהם, כולם אהובים כולם ברורים כולם קדושים, ואני מכיר את שני הקהילות בשוה, אני מתפלל מדי יום ביומו בבתי מדרשות של שני הקהילות

גם אם היה הסיפור קורה אצל החבדניק"עס, ואף מעשה אמיתי, עדיין לא מצדיק לספר הסיפור בצורה שאתה כתבת זאת, ודי בזה

לא שווה להקדיש זמן לקרוא שוב את הודעותיך שהם עורבא פרח, וכבר הסבירו לך שאין פסול בסיפור אך שום דבר לא ישכנע אותך כך שחבל להמשיך. אך אנצל את ההזדמנות לבקש סליחה שפגעתי בציפור נפשך ואשתדל לא לספר יותר עובדות ומעשים מחסידות סאטמר שהיא דרך אגב חביבה עלי.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 04, 2024 11:49 pm

לא הכרתי את המנוח ז"ל משום כיוון, ולא הסכמתי עם החומש שלו משום כיוון.

ובכל זאת, הכותרת והאשכול עצמו כ"כ לא מסתדרים זה עם זה! וממש היפך הכבוד למנוח, וגם בושה לחברים שמתקוטטים כאן 'לעילוי נשמתו'.

צריך לעשות הפרדה, אפשר לעשות אשכול רגיל על אישיותו של המנוח (כמו אחרים), ולעשות אשכול נפרד על הדיון 'מי אשם ברצח רבין' וכל המסתעף.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ג' מרץ 05, 2024 12:39 am

לחובבי היסטוריה:
לפני כעשור התנהל ויכוח בנוגע לטיב המהדורות של מכון זכרון אהרן ובנוגע ליחס הראוי אליו.
מול כל המשתתפים שרגשו כלפי חוסר המקצועיות, היה צדיק אחד בסדום שעמד כחומה בצורה לימין המכון ולא התרגש משום ביקורת, אך לבסוף כשלא היה לו מה להגיב חתם בטענה מקורית להפליא:

תוכן כתב:שורה תחתונה, אלפים רבים של לומדי תורה נהנים מספרים בהוצאת זכרון אהרן, לעומת קומץ קטן של אנשים שמתלוננים על הוצאה זו.

וצרף לכאן.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מרץ 05, 2024 1:11 am

נטורי קרתא כתב:לחובבי היסטוריה:
לפני כעשור התנהל ויכוח בנוגע לטיב המהדורות של מכון זכרון אהרן ובנוגע ליחס הראוי אליו.
מול כל המשתתפים שרגשו כלפי חוסר המקצועיות, היה צדיק אחד בסדום שעמד כחומה בצורה לימין המכון ולא התרגש משום ביקורת, אך לבסוף כשלא היה לו מה להגיב חתם בטענה מקורית להפליא:

תוכן כתב:שורה תחתונה, אלפים רבים של לומדי תורה נהנים מספרים בהוצאת זכרון אהרן, לעומת קומץ קטן של אנשים שמתלוננים על הוצאה זו.

וצרף לכאן.

יש הבדל תהומי בין ספרי היסוד של היהדות שהחסרון היחיד שלהם במהדורה החדשה הוא הגהה מרושלת, לבין ספר חדש שיש תהיות לגביו, ללא קשר לצדקת מחברו. הרבה ספרים היום מקבלים ביקורת אך ברובם בנושאים שהם לא מיסודות הדת, לדוגמא על המהדורה הראשונה של שמירת שבת כהלכתה היו ביקורות קשות, אך המחבר התעשת וקיבל את הביקורת ועשה מהדורה מוגהת וזכה שספרו נהפך לספר היסודי בהלכות שבת.
8ועוד הערה לגבי הציטוט של דברי תוכן, זה שהוא כותב שאלפים רבים של לומדי תורה נהנים מהספרים מראה בעליל שהם לא מודעים לבעיות שרשלנות העריכה גורמת (וכפי שנכתב כאן בפורום) או שבוחרים להתעלם העיקר שתהיה כריכה נאה ודפוס יפה, ומי שבאמת איכפת לו יצריך את אחד הספרים ומודע לבעיות במהדורות ז"א, זה כמו מוסיקה צורמת שקשה להקשיב לה - ילמד במהדורה הישנה אלא אם כן יש לו סבלנות להשוות כל פיסקא שהוא לומד. וזאת בנוסף לאיסור להשהות ספר שאינו מוגה. והבעיה ברשלנות של זכרון אהרן היא שלמנהל המכון הגר במאנסי לא איכפת מכך ואינו מתכוון להוציא מהדורות מתוקנות (והדבר נאמר לי ע"י מי שמכיר אותו).

לעשות רצונך
הודעות: 235
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ג' מרץ 05, 2024 4:40 am

אראל כתב:
זאב ערבות כתב:
אראל כתב:קיינער האט אייך נישט דא מבזה געווען, און

מעולם לא ביזיתי את קהלתך,

ממש איני יודע מה אתה סח


למען אחיי ורעי אדברה נא שלום בך,
אבקש ברשות כל הקהל הקדוש הזה לבוא בכתובים ולהניח קצת הלהב הזה, אולי נזכה שאחר דברינו באמת בואו יבואו ברינה כל הצדדים.
דעו לכם רבותי שלעניות דעתי הצודקת, יש כאן באמת חוסר הבנה בסיסי בהבנת הנפשות זה את זה, וההרגלים והטבע, ולכן כל פעם אנחנו מגיעים לכאלו רמות.
אני כותב זאת לשניכם, אבל מעל גבי הפורום, כי אני חושב שתראו שיסכימו איתי כל המכירים, ובזה נצליח מעט להביא שלום ורוגע ויהיה לזכות כלל ישראל בכלל ובפרט.
אתחיל דווקא מהרב אראל, שמי שזוכר גם באשכול על הבחירות היה לי איתו ויכוחים קשים ומרים.
אבל זה ברור אצלי, אפילו שאני לא מכיר אותו אישית כלל, שמדובר באברך ירא שמים, עם הרבה מאוד מרץ וכישרון, מה שקוראים 'לעבעדיג'. בדמיוני הוא כנראה מאנשי החסד בין מכיריו, תמיד ירוץ לעשות טובה למישהו בסביבתו ולא יפגע ביהודי אחר בדיבוריו.
מי שמכיר את הסביבה שהוא גודל בה, וגם אני גדל שם, יודע שסגנון של משפטים שהוא זורק מפעם לפעם, הם משפטים שיכולים להיאמר גם בין חברים, ובוודאי כשמתווכחים על משהו ונפלט איזה מילה, אין הכוונה על המילה עצמה. גם אם לפעמים נאמרים דברים קיצוניים.
יש סיפור שאחד הגיע לגור, ושמע שבחור אומר לשני ''פעיגע'. = נודניק.
הוא נורא נבהל ונכנס לבית ישראל להגיד לו ששמע בחור אומר משפט קשה לחבירו והאיך יתכן ולא הסכים להגיד איזה מילה שמע. הבית ישראל אחרי כמה פעמים שלא רצה לומר אמר לו "זאג שוין פעיגע, איזה מילה אמר?" לא משנה אם הסיפור היה או לא היה, זה סגנון של מקום, זה סגנון של קבוצה, ולא תמיד כשאומרים מתכוונים לכך.
אומרים גם כן, שאמא פולניה שהילד לא אוכל אומרת לילד 'אני ימות אם אתה לא תאכל', ואמא מעדות אחרות תגיד לילד 'אני ירצח אותך אם לא תאכל'.
כולי עלמא מודי שהיא לא התכוונה לקלל את עצמה והיא לא התכוונה לרצוח את בנה, אלא זה הסגנון שעובר בכמה צורות ובכמה סגנונות.
זו דרך חיים העיקר שיבינו את הרעיון בכללות ולא צורך, ואפילו מפריע, אם נכנסים לפרטים.
באופן טבעי, מצוי שסוג הזה של האנשים, לא תמיד נכנסים לכל דבר עד לשרשי הדברים, ואפילו לפעמים זה מעצבן אותם כשלכל שורה ולכל אות יש ביאורים והסברים, הם הבינו את הרעיון, הם התכוונו להגיד משהו מלמעלה ולא התכוונו להיכנס עכשיו לדקי דקות.

מאידך יש את הסגנון של הרב הנפלא והמאיר פנים ר' זאב שי', כרחוק מזרח ממערב.
בסגנון שלו [ואיני מכיר כלל את בית מדרשו, רק כפי שלמדתי להכירו מתשובותיו ומתכונות נפשו הניכרת בתשובותיו], אין כזה דבר חפיף, אין כזה דבר להגיד ולא להתכוון, אין כזה דבר לעשות מעשה ולא לקחת אחריות, יש רצינות יש אחריות, גם על רבים גם על יחיד, גם בעבר וגם בעתיד, תמיד באיפוק, לא יוצאים מהכלים, לא מתלהמים, אומרים למה שמתכוונים ומתכוונים למה שאומרים.

וכאן אנו באים תמיד לנקודת החילוק.
הרב אראל זורק איזה נושא למשל הבחירות [אני בכוונה נוקט דוגמא שאפילו שאני מחזיק בשיטה אחרת ממנו, אבל אני רוצה להבהיר את הדרך], כולם יודעים ששיטתו של הרבי מסאטמאר היה נגד הבחירות בעיקר העיקרים בגלל המלחמה שלו נגד הציונות. אצל חסיד סאטמאר, או אפילו אצל חסיד אחר, זה הרעיון וזה מספיק, ולא צריך פלפולים והסברים והלכות וכו', אבל אצל הרב זאב שליט''א, אין כזה דבר לדלג על שיטת הרא''ש ועוד ראשונים או עוד פוסקים שאומרים אחרת, ואין כזה דבר 'למרוח'.
לא שיש בשיטה השניה כן היתר למרוח, אלא זו לא נקראת מריחה. אלא זו דרך חיים.
אביא דוגמא מחסידות אהובה נוספת כאן בפורום. חסיד גור לא הולך עם אשתו יחד ברחוב כי כך נוהגים שם בענין צניעות. זה לא משנה לו אם כך נהגו בחו''ל, אם כך ההלכה, הוא מבין שאם כך נוהגים אז כך צריך להיות אצלו וזהו. האנשים באופי העדין של הרב זאב, לא יבינו את זה. כי אם זה יכול להביא למכשולות, אז איזה היתר יש בכך? ואולי זה יגרום לאברך להסתכל באשה אחרת כשאין אשתו עמו, הרי שזה כבר דאורייתא, ואם וכו' כהנה וכהנה.
וכעת כעת האברך הגורי עלול לחשוב ששיטת האופי של ר' זאב רק מתכוונת נגדו, ולקנטר את הגורים, וממציאים שיטות וטענות שאינם ממין הענין העיקר להשפיל את הגורים ואת הצדיקים ואת הקדושים וכו', ואילו שיטת ר' זאב באמת באמת מתכוונים ללבן את כל הענין מכל חלקיו. וכשיצעק האברך מגור על החולקים עליו, אפיקורוס! איך אתה חולק על הבית ישראל, באמת לא יחשוב על השני שהוא אפיקורוס, אלא זהו הנוסח, ובאמת אבל יחשוב ששיטת ר' זאב הוא טעות איומה, ואילו ר' זאב יחשוב בשכלו הישר, כך עונים כשאין תשובה ישרה לשאלה אמיתית ששאלתי... ובגלל שר' זאב לא יגיד למישהו אחר אפיקורוס, אז עלול מאוד להיפגע כשהאברך מגור יגיד עליו אפיקורוס. והאברך יישאר פגוע שכך ביזה ר' זאב את רבו ואת שיטתו ברבים בהשארת שאלות שונות ומשונות...

והאמת, שצריכים להכיר בכך שישנם הרבה סוגי אנשים, בוודאי ובוודאי כאן בפורום, ובאמת באמת הנני מוסר מודעא לרבים, שהרב אראל באמת לא התכוון לפגוע ברב זאב והרב זאב באמת לא התכוון לפגוע בהרב אראל, אבל באמת כל אחד בדבריו שכתב עלול לגרום בגלל כל הנכתב לעיל שהשני יחשוב שהוא מתכוון לפגוע בו. ואחר כך מתרחב הכדור שלג למחוזות אחרים וזה רק מעמיק את הקרעים.

אביא דוגמא בדרך צחות ומענינא דיומא, יש לי בבנין שכנים וידידי נפש חסידי סאטמאר, והבחור הצעיר כתב על אחד הדפים בלוח המודעות של הבנין ''ביחד לא ננצח''!!

התלהבתי מאוד מאוד מהמשפט הזה, למרות שאני חלוק עליו לגמרי. כי יש כאן את הרעיון שהתכוון לבטא, ושכך הוא מתחנך, שכל עוד הציונים והחרדים הולכים ביחד אי אפשר לנצח. למרות שהמשפט גם לא יפה ולא מחונך וכו' ואפשר לשפוך עליו לעג של בוז, ואפשר גם לומר שרק מי שכותב כזה משפט יכתוב בלי רשות על הלוח מודעות וכו' וכו', אבל מי שמכיר את הסגנון יכול לחייך, להבין את הסגנון והחממה, ולהמשיך הלאה.

אני יכול להביא דוגמאות ממש מהויכוחים שלהם האחרונים ולהסביר באמת למה כל צד באמת יכול להיפגע מהצד השני ולמה באמת הצד השני לא התכוון לכך, אך אין טעם להסביר את הנמשל ודי בהמשל.

לכן אני מושיט בזה את ידי וקורא לשני הצדדים היקרים מאוד מאוד, גם אם נכתב שחור על גבי לבן בעבר כל מיני דברים, תסתכלו על הדברים ועל הדוברים באופן כללי יותר, ואם תכירו את המנטליות והאופי בוודאי שלא יהיה ביניכם שום עגמת נפש!!

הארכתי, והלא כבר איתא: מרבים, שלום בעולם, שצריך להרבות בדברים בשביל השלום, ולכן אני קורא כאן, לעילוי נשמת הגאון ר' נפתלי ז''ל, בואו ונתפייס שני הצדדים היקרים ונזכה לשלום אמת בתוך כלל ישראל ורפואות וישועות בכלל ובפרט.
אם ח''ו כל אחד הקורא כאן, רואה שיש כאן איזה משפט או שורה שלא צריכה להיכתב ואפילו מזיקה, יחוש להודיעני שלא יצא ח''ו עוד מכשול מתחת ידי.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מרץ 05, 2024 5:11 am

לעשות רצונך כתב:
אראל כתב:
זאב ערבות כתב:
אראל כתב:קיינער האט אייך נישט דא מבזה געווען, און

מעולם לא ביזיתי את קהלתך,

ממש איני יודע מה אתה סח


למען אחיי ורעי אדברה נא שלום בך,

ייש"כ על דבריך ומי יתן וכל כלל ישראל ילמדו זכות כך אחד על השני (ורק אוסיף שמעולם לא היתה לי הקפדה כלשהי על אף אחד מאנשי הפורום, ואם היה נראה כהקפדה, זה רק לפנים ובשום אופן לא בלב).

ונתנו ידידים
הודעות: 1150
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' מרץ 05, 2024 6:34 am

לעשות רצונך כתב:
למען אחיי ורעי אדברה נא שלום בך,

גא"מ, אלפי ברכות יחולו על ראשך. כשם שדנת את שניהם לכף זכות כך המקום ידונך לכף זכות.
הלואי שיעשו כאן כבר כפתור לייק, כל כך הרבה פעמים שברצוני להביע תודתי והערכתי לתגובה מסוימת ואין לי דרך קצר לזה.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי אראל » ג' מרץ 05, 2024 6:36 am

חן חן להרב 'לעשות רצונך', על המתקת הדינים במיטב הגיון

כ"ד האי כהנא קפדנא דמתקרי אראל
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ג' מרץ 05, 2024 7:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » ג' מרץ 05, 2024 9:37 am

דוגמא מרתקת וייחודית של מחשבה מקורית בביאור פסוקי התורה, וזה גם מראה איך שהוא היה נזהר לא להכניס לפשש"מ שום דבר חידוש שלו, שאין לו מקור במפרשי התורה, וחבל מאוד שלא נזכה שהוא יאיר לנו את תורת ה',
1.jpg
1.jpg (288.33 KiB) נצפה 2283 פעמים

2.jpg
2.jpg (206.63 KiB) נצפה 2283 פעמים

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 9:43 am

זיז שדי כתב:לימוד והבנת הדת באופן רציונלי היא חלק בלתי נפרד מהדת. וכבר האריך בזה אדונינו הרמב"ם ז"ל במו"נ, והחושב כי הרציונליזם והדת אויבים הם זה לזה, אומר כי הדת היא בלתי רציונלית, אוי ואבוי לכפירה שכזו. וכבר האריכו בזה כל חכמי ישראל וידעת היום והשבות אל לבבך.


איפה האריך הרמב"ם בענין לימוד הדת באופן רציונלי? הרמב"ם פירש את פסוקי התורה באופן רציונליסטי, אבל עד כמה שידוע לי, לעולם לא האריך בענין הרציונליות כשלעצמה.

ולעצם הענין, אתה מבלבל פה בין שני תחומים. ההיגיון והרציונל. דבר הגיוני הכוונה שהדבר עצמו חף מסתירות פנימיות, והמסקנות נשענות באופן לוגי על ההנחות. הרציונליות הולכת צעד אחד קדימה, וטוענת שהעולם פועלת לפי כללים מאד ברורים, ואין לאף אדם ואף לא להקב"ה כוח להפר אותם כללים, או נמנעות בלשון פילוסופי. ולמשל, במלכים ב' פרק ו' מסופר על נס שעשה אלישע שגרם לברזל לצוף על המים. הרציונליסט שיודע שברזל יותר כבד מהמים יתקשה להסביר נס זה, ויצטרך לדחוק למצוא לזה כל מיני פתרונות טבעיים, למשל, שהברזל נתקע בעץ כך שביחד המשקל של הברזל והעץ היה יותר קל מהמים, והברזל צף. בעל ההיגיון יפרש הדברים כפשוטם, כי הוא מאמין שנס יכול להפר כללי הטבע, זה לא רציונלי, אבל זה כן הגיוני.

עכשיו, זה נכון שהיהדות היא הגיונית, זאת אומרת, נשענת על השכל, ודברים שהם מנוגדים לשכל היא שוללת. והשכל הוא כלי חשוב כדי ללמוד להכיר את בורא עולם, וכמו שהבאת מהפסוק 'וידעת היום'. ובזה היהדות שונה למשל מהנצרות שאומרת: "אני מאמין כי זה מגוחך (או בלתי אפשרי)". ואפשר לראות שהטיעון הזה שההיגיון קובע את האמנה עולה שוב ושוב בכתבי פולמוס יהודיים בעת שמתווכחים עם הנוצרים.

אבל כל זה אין לו שום קשר עם הגישה הרציונליסטית, שטוענת שהבורא מוגבל. ורוב הראשונים נלחמו נגד הרציונליות, ועל זה שרפו את כתבי הרמב"ם, ובנפול הפילוסופיה האריסטוטלית נפל גם הרציונליות, כי הוכח שכל ההנחות שהיו נראות סבירות ביותר לרציונליסט אין להם קיום. וגדולי ישראל הצביעו על כך שהרציונליסטים הם אלו שנוטשים את היהדות ראשון בעת צרה ומצוקה. והעיקר, כי בכדי שתהיה לדת זכות קיום היא צריכה לחרוג מהמוגבלות האנושיות להציע אפשרות טרנצנדנטלית, והרציונליות היא להיפך, היא מגמדת את הדת, ובסופו של דבר האדם הרציונלי מרגיש שאין הדת תורמת לו יותר מדי. נחזור למשל שהבאנו מנס הברזל שעשה אלישע, אם הברזל צף מעצמו, זה בודאי עורר את אלו שראו נס זה, להפעל מכוחו של הנביא הדבק בה', ומכוחו של הבורא להשתלט על הבריאה, אבל אם בסך הכל הברזל נתקע באיזה שהוא עץ וצף, הרי קל לבטל את כל הנס הזה ולטעון שהוא מקרה גמור, ואיך שהוא הצליח לאלישע. הנס כבר לא נס, הנביא סתם הימר, והבורא כבר לא נוכח.

ולסיום, כל כתבי חז"ל הם אנטי רציונליים במובהק, זאת אומרת, שהיהדות במהותה היא אנטי רציונלית במובהק, ובהתאם מי שרוצה לשמר את היהדות הוא מתנגד לרציולניות.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 9:53 am

להתהלך כתב:דוגמא מרתקת וייחודית של מחשבה מקורית בביאור פסוקי התורה, וזה גם מראה איך שהוא היה נזהר לא להכניס לפשש"מ שום דבר חידוש שלו, שאין לו מקור במפרשי התורה, וחבל מאוד שלא נזכה שהוא יאיר לנו את תורת ה'.


זה באמת יפה מאד ומקורי מאד, ולא כמו שאתה אומר שיש לדבריו מקור במפרשי התורה, אלא כולו חדש משלו, ואינו מזכיר שם של עוד מפרש כלל. ואין בזה חסרון כלל, רק שיש לדייק ולומר את האמת.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ג' מרץ 05, 2024 10:03 am

תוכן כתב:
להתהלך כתב:דוגמא מרתקת וייחודית של מחשבה מקורית בביאור פסוקי התורה, וזה גם מראה איך שהוא היה נזהר לא להכניס לפשש"מ שום דבר חידוש שלו, שאין לו מקור במפרשי התורה, וחבל מאוד שלא נזכה שהוא יאיר לנו את תורת ה'.


זה באמת יפה מאד ומקורי מאד, ולא כמו שאתה אומר שיש לדבריו מקור במפרשי התורה, אלא כולו חדש משלו, ואינו מזכיר שם של עוד מפרש כלל. ואין בזה חסרון כלל, רק שיש לדייק ולומר את האמת.

שגית בכוונת ר' אורי.
לטענתו, המנוח זצ"ל הבחין היטב בין ביאורים עצמאיים לבין פירושים שמקורם במפרשי התורה. את הביאורים המקוריים שלו הוא לא הכליל בפירושו לחומש, משום שאין להם מקור בין מפרשי התורה המקובלים.
המאמר המצולם הוא לא מתוך החומש, אלא מתוך עלון של ישיבת המתמידים.
נערך לאחרונה על ידי נטורי קרתא ב ג' מרץ 05, 2024 10:05 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי סעדיה » ג' מרץ 05, 2024 10:04 am

להתהלך כתב:
סעדיה כתב:[size=85]איני מכיר אישית את הרב תוכן, ולא את חביריו, אבל צר לי על רצח האופי שעושים לו.
לפי מה שזכור לי מתקופת הפולמוס, אף אחד, כולל ה'קנאים הקיצוניים המטורפים' שהתקשרו לארה"ב [לדברי הרה"ג מתהלך], לא חלמו להאשים את ר' נפתלי זצ"ל בחוסר ירא"ש או שייכות למכון מנדל.
הטענה שהתהלכה אז [וצ"ע מקור השמועה] הוא שלא ר' נפתלי לבד חיבר את הספר, אלא היו מעורבים שם עוד ידים, ותלו את הכל באילן גדול הלא הוא ר' נפתלי אנשין.
הסיבות שאמרו כך, מלבד 'עדויות' של אנשים, וראיות נסיבתיות, הוא מזה שמרוב זעזוע מתכני הספר היה קשה להאמין שהוא מעשה ידיו להתפאר של ר' נפתלי, דוקא בגלל שנודע כירא"ש מרבים.

ולא צר לך על רצח הרבה יותר חמור שעשו בצורה ציבורית, עד כדי רצח ממש, הרי הבאנו ויש עוד המון דוגמאות מכל המכתבים שיצאו נגד החיבור על סמך עלילת שקר, שאני כתבתי את הספר ולא הרב נפתלי, ועל זה עוד עלילה כאילו אני קשור למכון מנדל וכו'

צר לי מאוד [ומסתבר שצר מאוד לכל מי שבשם ישראל יכונה] על העגמ"נ שנגרם לר' נפתלי זצ"ל. אבל אין זה מתיר להעליל ולהשמיץ כאילו כמה אברכים החליטו לנהל מערכה אישית נגד ר' נפתלי. לא היא. המערכה [כל אחד כפי חלקו - הנואמים והכותבים המסבירנים והטרוריסטים המעיינים והמרכלים] היתה נגד הספר ולא נגד האיש. אחת ההשמצות נגד הספר היתה שנכתב לא על ידי ר' נפתלי.
כשחוקר אחד כתב להוכיח שספר פלוני המיוחס לגאון אחד זצ"ל מיוחס אליו בטעות, ובאמת נכתב על ידי המשכילים, וכי מישהו יטעון שהחוקר הזה [אם דבריו אינם נכונים] השמיץ את הגאון הנ"ל שהוא משכיל?!

אפשר לתאר את השברון לב של ר' נפתלי זצ"ל, בזה שבמקום שספרו יהיה המלמד של הדור בחלק מסויים של תורתנו הקדושה, נהפכה לספר שאצל רבים מציבור החרדי הוא ב"י וב"י, וכמה הצטער לראות את מפעל חייו עולה באש [ואין זה ענין לקבלת ביקורת בשמחה], בלי להוסיף את השקר שרדפו אותו אישית.
[ודאי יש מקום לדון באשכול נפרד, בענין האם כשיוצאים נגד ספר או מוסד או תופעה, כגון ערבי שירה וכיוצא, כמה צריכים לקחת בחשבון את העגמ"נ שודאי יסובב למי שעומד מאחורי הספר/מוסד/תופעה. ויש לדון בזה כדרכה של תורה, בהוכחות מגמרא ומסברא וממנהג רבותינו נ"ע.]

אמנם כן, אף כי אצל ר' נפתלי זצ"ל לא היתה מערכה אישית נגדו, אבל יש שמנהלים מערכה אישית נגד מישהו אחר, הלא הוא הרה"ג ר' אורי הולצמן שליט"א, בהשמצות שקריות, כמו שהוכחת לנכון באשכול אחר.
ע"ז ודאי יש למחות בכל התוקף, לא תהא כזאת בישראל.
וא"ת למה הוצרכת לפתוח בעצמך אשכול בענין הנ"ל, ולא זכית שיתקיים בך יהללך זר ולא פיך.
תשובה לדבר, יכלה הזמן וכו' אם באנו למחות כאן בפורום על כל ההשמצות והרכילויות המהלכות ברחובות קריה, ועל קירות הבתים, אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה. ומשרבו ההשמצות בטלו האשכולות. והוא רחום יכפר עון וגו'.
משא"כ העלילה נגד ר' תוכן ודעימיה, כשמסע ההכפשה נגדו מתקיים בין כתלי הפורום דנן, הדעת נוטה דאין כאן מקום לשתיקה.
[/size]

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ג' מרץ 05, 2024 10:11 am

סעדיה כתב:איני מכיר אישית את הרב תוכן, ולא את חביריו, אבל צר לי על רצח האופי שעושים לו.

...

משא"כ העלילה נגד ר' תוכן ודעימיה, כשמסע ההכפשה נגדו מתקיים בין כתלי הפורום דנן, הדעת נוטה דאין כאן מקום לשתיקה.

תנוח דעתך. אף אחד לא מכפיש את תוכן עצמו. מסע ההכפשה מתנהל אך ורק כנגד הודעותיו בפורום, אבל הוא עצמו אהוב ונחמד, קרוב וידיד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 05, 2024 10:24 am

נטורי קרתא כתב:
תוכן כתב:
להתהלך כתב:דוגמא מרתקת וייחודית של מחשבה מקורית בביאור פסוקי התורה, וזה גם מראה איך שהוא היה נזהר לא להכניס לפשש"מ שום דבר חידוש שלו, שאין לו מקור במפרשי התורה, וחבל מאוד שלא נזכה שהוא יאיר לנו את תורת ה'.


זה באמת יפה מאד ומקורי מאד, ולא כמו שאתה אומר שיש לדבריו מקור במפרשי התורה, אלא כולו חדש משלו, ואינו מזכיר שם של עוד מפרש כלל. ואין בזה חסרון כלל, רק שיש לדייק ולומר את האמת.

שגית בכוונת ר' אורי.
לטענתו, המנוח זצ"ל הבחין היטב בין ביאורים עצמאיים לבין פירושים שמקורם במפרשי התורה. את הביאורים המקוריים שלו הוא לא הכליל בפירושו לחומש, משום שאין להם מקור בין מפרשי התורה המקובלים.
המאמר המצולם הוא לא מתוך החומש, אלא מתוך עלון של ישיבת המתמידים.

לא צריך את צביטת הלחי שלי, אבל זו דוגמא לתגובה יפה.
לפי המסורת כאן, בכל אשכול של פולמוס, מי שטועה לרגע, הופך לזייפן ושקרן ואין לו תקנה...

בריה נמוכה
הודעות: 491
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ג' מרץ 05, 2024 10:26 am

באשכול - פירוש מילת חילול לגבי כרם בתורה הביא ר' אורי הולצמן משא ומתן עם ר' נפתלי אנשין

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ג' מרץ 05, 2024 10:29 am

תוכן כתב:אבל כל זה אין לו שום קשר עם הגישה הרציונליסטית, שטוענת שהבורא מוגבל. ורוב הראשונים נלחמו נגד הרציונליות, ועל זה שרפו את כתבי הרמב"ם, ובנפול הפילוסופיה האריסטוטלית נפל גם הרציונליות, כי הוכח שכל ההנחות שהיו נראות סבירות ביותר לרציונליסט אין להם קיום.

שלוש שאלות, ברשותך:
יש ניסים שבתורה שהרמב"ם האמין שהם ניסים?
ואם כן, איך זה עולה בקנה אחד עם הרציונליזם?
ידועה לך סיבה אחרת, מהותית, בגללה הרמב"ם העדיף למעט בניסים בתורה?

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » ג' מרץ 05, 2024 10:29 am

תוכן כתב:
להתהלך כתב:דוגמא מרתקת וייחודית של מחשבה מקורית בביאור פסוקי התורה, וזה גם מראה איך שהוא היה נזהר לא להכניס לפשש"מ שום דבר חידוש שלו, שאין לו מקור במפרשי התורה, וחבל מאוד שלא נזכה שהוא יאיר לנו את תורת ה'.


זה באמת יפה מאד ומקורי מאד, ולא כמו שאתה אומר שיש לדבריו מקור במפרשי התורה, אלא כולו חדש משלו, ואינו מזכיר שם של עוד מפרש כלל. ואין בזה חסרון כלל, רק שיש לדייק ולומר את האמת.

כנראה לא הובנתי נכון, וכבר העירו למעלה, זה ביאור מקורי שלו, שלא נכתב בחומש פשש"מ.

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' מרץ 05, 2024 10:46 am

לחזק את הודעת לעשות רצונך היפה והמכילה.
לפי איך שקבלו הדברים את ההסבר, נראה שקלע השערה.
תשו’’ח.

ולברך את בעל הזאב ערבות, לרפואה שלמה ולברכה.

תמוה שבתוך אשכול שכולו ביקורת על איך מבקרים, בפרט שטוענים שיש שנשברים ונחלים מהביקורת וההתקפות, ורבים וטובים הם,
וממש כאן מגיע אחד הניקים הוותיקים ומפרט בפרוטרוט את הניתוחים שהוא עבר ועובר, ועדיין צריך התעוררות לזהירות בכבודו ובביקורת עליו נוכח מצבו?[

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 10:54 am

נטורי קרתא כתב:
תוכן כתב:אבל כל זה אין לו שום קשר עם הגישה הרציונליסטית, שטוענת שהבורא מוגבל. ורוב הראשונים נלחמו נגד הרציונליות, ועל זה שרפו את כתבי הרמב"ם, ובנפול הפילוסופיה האריסטוטלית נפל גם הרציונליות, כי הוכח שכל ההנחות שהיו נראות סבירות ביותר לרציונליסט אין להם קיום.

שלוש שאלות, ברשותך:
יש ניסים שבתורה שהרמב"ם האמין שהם ניסים?
ואם כן, איך זה עולה בקנה אחד עם הרציונליזם?
ידועה לך סיבה אחרת, מהותית, בגללה הרמב"ם העדיף למעט בניסים בתורה?


מה שהרמב"ם עצמו האמין, זו שאלה שקשה מאד לענות עליה, כי הוא סתר את עצמו במודע דוקא בכדי להסתיר מה שבאמת חשב. יש שטוענים שהרמב"ם היה רציונליסט, ויש מאמינים, ואני הקטן בתוכם, שהרמב"ם האמין בניסים כפשוטם. השאלה היותר נכונה לשאול, מה האמינו אלו שהאמינו שהרמב"ם הוא רציונליסט, כגון ר' שמואל ן' תבון, בעל מלמד התלמידים, הרלב"ג וכיוצא. והתשובה היא, שהם האמינו שאין ניסים שמבטלים חוקי הטבע.

לא הבנתי את השאלה השניה. הרי לשיטת הרציונליסטים אין ניסים.

למה הרמב"ם כתב חיבורו מורה נבוכים, ולמה המעיט בעניני הניסים, זו שאלה מעניינת אבל לא ממש קשורה לנושא. בכל אופן יש בזה שתי גישות, או שהרמב"ם עצמו היה רציונליסט וחיבר ספר בו סידר את משנתו ב(סוג של) בהירות. והתשובה שאני חושב שהיא נכונה, שהרמב"ם היה צריך להתמודד עם התפשטות הפילוסופיה, ועל כן כתב ספר שמציגה את התורה בצורה רציונליסטית, כדי שאלו שנלכדו ברשת הרציונליזם לא יפלטו לגמרי מהיהדות.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 10:55 am

נטורי קרתא כתב:
תוכן כתב:
להתהלך כתב:דוגמא מרתקת וייחודית של מחשבה מקורית בביאור פסוקי התורה, וזה גם מראה איך שהוא היה נזהר לא להכניס לפשש"מ שום דבר חידוש שלו, שאין לו מקור במפרשי התורה, וחבל מאוד שלא נזכה שהוא יאיר לנו את תורת ה'.


זה באמת יפה מאד ומקורי מאד, ולא כמו שאתה אומר שיש לדבריו מקור במפרשי התורה, אלא כולו חדש משלו, ואינו מזכיר שם של עוד מפרש כלל. ואין בזה חסרון כלל, רק שיש לדייק ולומר את האמת.

שגית בכוונת ר' אורי.
לטענתו, המנוח זצ"ל הבחין היטב בין ביאורים עצמאיים לבין פירושים שמקורם במפרשי התורה. את הביאורים המקוריים שלו הוא לא הכליל בפירושו לחומש, משום שאין להם מקור בין מפרשי התורה המקובלים.
המאמר המצולם הוא לא מתוך החומש, אלא מתוך עלון של ישיבת המתמידים.


תודה על התיקון, ועם הרב להתהלך הסליחה. (מי זה ר' אורי?)

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » ג' מרץ 05, 2024 11:17 am

אני הוא אורי הולצמן.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 11:31 am

נעים מאד.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי להתהלך » ג' מרץ 05, 2024 12:41 pm

תוכן כתב:נעים מאד.

מוזר לי עד למאוד, שיח שלא מזוהה מי ומי המדברים.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי הרואה » ג' מרץ 05, 2024 2:09 pm

נטורי קרתא כתב:
תוכן כתב:אבל כל זה אין לו שום קשר עם הגישה הרציונליסטית, שטוענת שהבורא מוגבל. ורוב הראשונים נלחמו נגד הרציונליות, ועל זה שרפו את כתבי הרמב"ם, ובנפול הפילוסופיה האריסטוטלית נפל גם הרציונליות, כי הוכח שכל ההנחות שהיו נראות סבירות ביותר לרציונליסט אין להם קיום.

שלוש שאלות, ברשותך:
יש ניסים שבתורה שהרמב"ם האמין שהם ניסים?
ואם כן, איך זה עולה בקנה אחד עם הרציונליזם?
ידועה לך סיבה אחרת, מהותית, בגללה הרמב"ם העדיף למעט בניסים בתורה?

לא הבנתי איפה הבעיה, גם מי שמאמין בניסים עדיין הם חידוש ואין לך אלא חידושו, ובמקרה שלא הוכח החידוש 'ברירת המחדל' היא לחשוב שלא היה נס.
וללא ספק הרמב"ם האמין בניסים. אולי הוא יותר נטה לרציונליזם כל עוד שזה לא סותר את התורה לדעתו, אבל יש מ"ד שטען שהרמב"ם לא האמין שהיו ניסים אי פעם?
סתם כדוגמא קטנה מני רבות הוא שם את תחיית המתים כאחד מעיקרי הדת, זה לא הדבר הכי רציונלי במובן הנוכחי של המילה.
גם כן לחשוב שהרמב"ם כתב את כל דבריו במורה רק כדי שגם אלו שמאמינים ברציונליזם לא יפרקו עול זה תמוה ומשונה מאד.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 2:12 pm

להתהלך כתב:
תוכן כתב:נעים מאד.

מוזר לי עד למאוד, שיח שלא מזוהה מי ומי המדברים.


אתה יודע מי אני?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי עקביה » ג' מרץ 05, 2024 2:35 pm

תוכן כתב:הרציונליות הולכת צעד אחד קדימה, וטוענת שהעולם פועלת לפי כללים מאד ברורים, ואין לאף אדם ואף לא להקב"ה כוח להפר אותם כללים, או נמנעות בלשון פילוסופי.

דומני ש'נמנעות' הוא כל מה שהדמיון אינו יכול לדמיין, כמו למשל משולש בעל ארבע צלעות וכיו"ב.
אבל ברזל שצף אין בעיה לדמיין, ולכן אינו בכלל הנמנעות.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 2:39 pm

הרואה כתב:
נטורי קרתא כתב:
תוכן כתב:אבל כל זה אין לו שום קשר עם הגישה הרציונליסטית, שטוענת שהבורא מוגבל. ורוב הראשונים נלחמו נגד הרציונליות, ועל זה שרפו את כתבי הרמב"ם, ובנפול הפילוסופיה האריסטוטלית נפל גם הרציונליות, כי הוכח שכל ההנחות שהיו נראות סבירות ביותר לרציונליסט אין להם קיום.

שלוש שאלות, ברשותך:
יש ניסים שבתורה שהרמב"ם האמין שהם ניסים?
ואם כן, איך זה עולה בקנה אחד עם הרציונליזם?
ידועה לך סיבה אחרת, מהותית, בגללה הרמב"ם העדיף למעט בניסים בתורה?

לא הבנתי איפה הבעיה, גם מי שמאמין בניסים עדיין הם חידוש ואין לך אלא חידושו, ובמקרה שלא הוכח החידוש 'ברירת המחדל' היא לחשוב שלא היה נס.
וללא ספק הרמב"ם האמין בניסים. אולי הוא יותר נטה לרציונליזם כל עוד שזה לא סותר את התורה לדעתו, אבל יש מ"ד שטען שהרמב"ם לא האמין שהיו ניסים אי פעם?
סתם כדוגמא קטנה מני רבות הוא שם את תחיית המתים כאחד מעיקרי הדת, זה לא הדבר הכי רציונלי במובן הנוכחי של המילה.
גם כן לחשוב שהרמב"ם כתב את כל דבריו במורה רק כדי שגם אלו שמאמינים ברציונליזם לא יפרקו עול זה תמוה ומשונה מאד.


לשיטת הרציונליסטים הרמב"ם לא האמין בתחית המתים לגופות, רק לנשמות. ומה שכתב במאמר תחיית המתים, לא כתב אלא כדי להסתיר את דעתו האמיתית.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 2:40 pm

עקביה כתב:
תוכן כתב:הרציונליות הולכת צעד אחד קדימה, וטוענת שהעולם פועלת לפי כללים מאד ברורים, ואין לאף אדם ואף לא להקב"ה כוח להפר אותם כללים, או נמנעות בלשון פילוסופי.

דומני ש'נמנעות' הוא כל מה שהדמיון אינו יכול לדמיין, כמו למשל משולש בעל ארבע צלעות וכיו"ב.
אבל ברזל שצף אין בעיה לדמיין, ולכן אינו בכלל הנמנעות.


אתה טועה.

ואני מעתיק לכאן דברי הרלב"ג רק לשם הבהרת הענין:

(ו) ויקצב עץ וישלך שמה ויצף הברזל - ר"ל שכב' חתך ותקנו במדה שיוכל להכנס בנקב הברזל ויהיה לו כמו יד והנה היה המופת הזה שכאשר השליכו שמה נכנס בנקב הברזל ונתקיים בו הברזל ולפי שכבר הושרש בדבר המופתים מצד העיון ומצד דברי רז"ל כמו שבארנו בששי מספר מלחמות ה' שלא יתחדש בהם דבר חדש כאילו תאמר עליית הברזל למעלה במים והוא ברזל או רדת העץ למטה במים והוא עץ בלתי ראוי שיצלול במים והנה הרצון באמרו וישלך שמה שכבר השליך שם העץ בכח כדי שירד מפני זאת התנועה ההכרחית והנה היה העץ בשיעור שהיה יכול לנצח קלותו כבדו' הברזל ויציפהו עמו על המים ולזה הוצרך שיהיה העץ גדול ולא הספי' לו גודל יד הברזל להשליכו שם וחתך מפני זה עץ גדול אך המופת היה כמו שזכרנו היותו נכנס בנקב הברזל בהשליכו אותו במי':
נערך לאחרונה על ידי תוכן ב ג' מרץ 05, 2024 3:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' מרץ 05, 2024 3:00 pm

אחרי שהגענו לתרגום המילה 'רציונליזם', אשר פירושו 'האמונה שהבורא עולם מוגבל', האם יש ולו משל אחד מהספר פשש"מ המראה אמונה זו כלל וכלל? לא שלא הביא את הניסים שניתוספו על התורה על ידי חז"ל ומפרשי התורה, אלא שלא האמין ביכולת ניסים הללו לקרות?

כאמור, הגזלנים והגנבים לקחו ממני את היכולת לעיין בזה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' מרץ 05, 2024 3:06 pm

האשכול הפרוע הזה סטה כעת לגמרי אפילו מהיכן שהתפרע אליו מלכתחילה.
לענ"ד אין בו כבר שום טעם וריח, ועדיפה מחיקתו.

רוצים לדבר על רציונליזם, על שיטת הרמב"ם בנסים, על נמנעות, ועל כל נושא מרתק אחר [אפילו על מהו פשט ומהו לא] - פתחו אשכול עבורו. אם עדיין אין כאלה בפורום.
גם לתועלת, מי שירצה אי פעם חומר בנושאים האלה, האם לדעתכם יחפש באשכול "הגאון רבי נפתלי אנשין זצ"ל"?

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' נפתלי אנשין בעל חומש פשוטו של מקרא ורש"י כפשוטו זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2024 3:08 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אחרי שהגענו לתרגום המילה 'רציונליזם', אשר פירושו 'האמונה שהבורא עולם מוגבל', האם יש ולו משל אחד מהספר פשש"מ המראה אמונה זו כלל וכלל? לא שלא הביא את הניסים שניתוספו על התורה על ידי חז"ל ומפרשי התורה, אלא שלא האמין ביכולת ניסים הללו לקרות?

כאמור, הגזלנים והגנבים לקחו ממני את היכולת לעיין בזה.


אני מצטט כאן מהזכרון, כי גם אני סובל מהחסרון הזה, ואין הספר לפני. אבל דומה ש'המים אשר מעל הרקיע' תרגם המים שבאויר או משהו כזה. עכשיו, לפי פשוטו של מקרא, הפירוש הוא מעל הרקיע ממש, אבל מכיון שלדעתו אין שם מים, שהרי זה מחוץ לכדור הארץ, נטה מפשוטו של מקרא, ונתן לזה הסבר רציונלי.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 188 אורחים